Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Nacrtu prijedloga Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o prostornim i tehničkim uvjetima priređivanja igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVATSKA UDRUGA PRIREĐIVAČA IGARA NA SREĆU PRAVILNIK Izostanak TRIS notifikacije Ponovno ističemo kako predmetni Nacrt prijedloga Pravilnika nije upućen na TRIS postupak, iako je to zakonska obveza u slučajevima kada nacionalni propis sadrži tehničke specifikacije, zahtjeve ili postupke koji mogu utjecati na tržište, pristup tržištu ili slobodno pružanje usluga unutar Europske unije. U ovom slučaju, Pravilnik uvodi i/ili mijenja čitav niz tehničkih i operativnih rješenja, uključujući nove ili izmijenjene formate i protokole razmjene podataka, specifikacije sučelja, sigurnosne standarde, zahtjeve za arhiviranje i nadzor podataka, automatizirane procese provjere te uvjete integracije s nacionalnim sustavima. To su elementi koji izravno potpadaju pod definiciju “tehničkog propisa” iz članka 1. Direktive (EU) 2015/1535, zbog čega je notifikacija bila obvezna. Isto vrijedi i za prateću tehničku dokumentaciju koju ovaj Pravilnik implicira ili upućuje, a koja sadrži detaljne tehničke upute, API specifikacije, sigurnosne protokole, formate podataka, integracijske zahtjeve i obrasce nužne za razmjenu i provjeru informacija između priređivača, regulatora i drugih državnih sustava. Radi se o tehničkim rješenjima koja uvjetuju način pružanja usluge, što izravno aktivira obvezu TRIS notifikacije i razdoblja mirovanja prije stupanja na snagu. Izostanak ovog postupka nije samo proceduralni propust, već potencijalno dovodi u pitanje pravnu primjenjivost tih odredbi, sukladno sudskoj praksi Suda EU (npr. predmet C-194/94 CIA Security International SA). Također se propušta omogućiti pravovremeno očitovanje drugih država članica, sprječavanje tehničkih barijera i osiguranje interoperabilnosti na jedinstvenom tržištu. Smatramo da je nužno naknadno provesti TRIS notifikaciju i odgoditi primjenu svih odredbi tehničke prirode do isteka propisanog razdoblja mirovanja, kako bi se postupak uskladio s pravom Europske unije i izbjegle pravne posljedice neusklađenosti. Nije prihvaćen Sukladno članku 9. Zakona o postupku notifikacije u području tehničkih propisa i propisa o uslugama informacijskog društva nadležno tijelo (javnopravno tijelo koje je stručni nositelj izrade propisa) odgovorno je za provedbu postupka notifikacije. Navedeno tako podrazumijeva i procjenu te odluku o tome da li nacrt propisa sadrži odredbe koje se mogu kvalificirati kao tehnički propis, temeljem kojih je potrebno provesti postupak notifikacije. Predmetnim izmjenama i dopunama provodi se usklađenje odredbi Pravilnika s izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću koje se odnose na provedbu obvezne identifikacije igrača, postupak isključenja igrača , zabranu rada nedjeljom i ukidanjem postavljanja samoposlužnih terminala u ugostiteljske objekte. S obzirom da nacrt propisa regulira mjere društveno odgovornog priređivanja, stajalište stručnog nositelja izrade predmetnog propisa je da odredbe Prijedloga Pravilnika nisu tehnički propis te stoga ne podliježu postupku notifikacije.
2 PRAVOBRANITELJ ZA DJECU PRAVILNIK Sukladno ovlasti iz članka 10. Zakona o pravobranitelju za djecu („Narodne novine“ br. 73/17), dostavljamo mišljenje na Nacrtu prijedloga Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o prostornim i tehničkim uvjetima priređivanja igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica. Ured pravobranitelja za djecu podržava sve izmjene koje će doprinijeti zaštiti djece od oglašavanja i dostupnosti igrama na sreću. Napominjemo da nismo u mogućnosti procijeniti sve izmjene i dopune, budući da, iako Nacrt prijedloga sadrži odjeljak „Obrazloženje“, u njemu nije jasno precizirano obrazloženje za članke koji se brišu. Svakako je nužno da se odredbe o minimalnoj udaljenosti i ograničenju vanjskog uređenja i oglašavanja na vanjskim dijelovima prostora za igre na sreću primjenjuju što prije i na one priređivače igara na sreću koji su svoje poslovanje organizirali temeljem ranijih propisa, čime bi se zaista dalo prednost interesima djece, u skladu s odredbama UN-ove Konvencije o pravima djeteta. Također se zalažemo da se kao preduvjet za izdavanje odobrenja za otvaranje, produljenje ili preseljenje casina, automat kluba te uplatnog mjesta kladionica traži i suglasnost jedinica lokalne samouprave, te da se za izdavanje odobrenja za otvaranje, produljenje ili preseljenje mjesta za primanje uplata klađenja, kao preduvjet, dodatno traži i suglasnost predstavnika stanara. Nije prihvaćen Prijedlogom Pravilnika brišu se odredbe o načinu mjerenja minimalne udaljenosti prostora za igre na sreću od odgojno-obrazovnih ustanova i vjerskih objekata koje su prenesene u sadržaj Uredbe o mjerama društveno odgovornog priređivanja te odredbe koje reguliraju postupak izdavanja prethodnog mišljenja. Svi priređivači obvezni su uskladiti svoje poslovanje s odredbama Uredbe o mjerama društveno odgovornog priređivanja koje reguliraju vanjsko uređenje i oglašavanje na vanjskim dijelovima prostora za igre na sreću do 1. siječnja 2026., dok se odredbe o mjerenju minimalne udaljenosti primjenjuju s danom stupanja na snagu predmetne Uredbe. Retroaktivna primjena odredbi o minimalnoj udaljenosti na postojeće lokacije na kojima se priređuju igre na sreću nije u skladu s načelom pravne sigurnosti. Prema odredbama Pravilnika o prostornim uvjetima i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica, suglasnost stanara jedan je od uvjeta za izdavanje pozitivnog prethodnog mišljenja za lokaciju poslovnog prostora na kojem se namjerava otvoriti automat klub ili casino. Za razliku od automat klubova koji su prostori od najmanje 100 m2 i casina od najmanje 400 m2, uplatna mjesta za klađenje najčešće su propisane minimalne površine od 10 m2 i zbog niskih troškova otvaranja podložna fluktuacijama (u kratkim vremenskim razmacima otvaranje novih i zatvaranje postojećih). Propisi koji reguliraju područje igara na sreću moraju osigurati jednake uvjete obavljanja te djelatnosti na cijelom području Republike Hrvatske što nije moguće postići ukoliko će ti uvjeti poslovanja ovisiti o partikularnim preferencijama svake jedinice lokalne samouprave.
3 HRVATSKA UDRUGA ZA IGRE NA SREĆU PRAVILNIK , Članak 2. Stavak 3. ovog članka nije posve jasan. S jedne strane, rečenična konstrukcija "uz suglasnost igrača iz stavka 2. ovoga članka" može se tumačiti kao pozivanje na suglasnost iz stavka 2. ovog članka (a u stavku 2. se ne govori o suglasnosti), a druge strane može se tumačiti kao da se misli na osobu" Igrač koji sudjeluje u igrama u casinu, igrama na automatima i igrama klađenja". Navedeno je potrebno jasnije napisati ili ispraviti ako se poziva na suglasnost iz stavka 2. koja u tom stavku nije propisana. Stavkom 12. propisana je obveza priređivača koja se sastoji u donošenju internog akta kojim će se urediti postupak isključenja. Ovdje se opravdano javlja pitanje koji je rok za navedeno, a obzirom: - po prijelaznim i završnim odredbama ovaj članak stupa na snagu dan nakon objave - sukladno Zakonu o igrama na sreću Registar se treba uspostaviti tek do 30.06.2026. - kontaktna točka u ovom trenutku nema egzaktni rok. Drugim riječima, po stupanju na snagu Pravilnika nije moguće donijeti ovakav akt jer nisu poznate sve činjenice koje akt mora sadržavati (sam način isključenja ovisi i o HZJZ-u s kojima ćemo se povezivati, te će priređivači tek nakon što dobiju sve potrebe informacije kako sustav funkcionira moći donijeti unutarnji akt). Nije prihvaćen U stavku 3. navodi se obveza predaje zahtjeva za isključenje uz suglasnost igrača iz stavka 2. U stavku 2. navodi se da isključenje iz igre može zatražiti igrač koji sudjeluje u igrama u casinu, igrama na automatima i igrama klađenja. Dakle, traži se suglasnost igrača koji sudjeluje u igrama u casinu, igrama na automatima i igrama klađenja.
4 HRVATSKA UDRUGA PRIREĐIVAČA IGARA NA SREĆU PRAVILNIK , Članak 3. Ukidanje mjere minimalne udaljenosti između casina i automat klubova U predloženim izmjenama i dopunama Pravilnika, ukidanje obveze minimalne udaljenosti od 500 metara između casina i automat klubova provodi se na izrazito nejasan, “tih” i pravno nespretan način. Iz predloženih formulacija nije nedvosmisleno jasno što se točno mijenja, niti se transparentno navodi da se radi o potpunom ukidanju ove mjere(a isto se onda potvrđuje u Obrazloženju donošenja Uredbe, no propušta se i, indikativno, obrazlaganje predmetnog prijedloga). Takav pristup ostavlja dojam da se radi o “tehničkoj korekciji”, iako se zapravo radi o radikalnom odstupanju od dosadašnje logike prostornog razmještaja objekata za igre na sreću. Dodatni problem je pravna nedorečenost i nesklad s izmjenama i dopunama Pravilnika – predmetni članak briše se samo djelomično (Čl. 3. Nacrta prijedloga Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o prostornim i tehničkim uvjetima priređivanja igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica), što dodatno povećava nesigurnost u tumačenju i primjeni. Smatramo da je nužno jasno, nedvosmisleno i javno komunicirati: ukida se distanca od 500 metara između automat klubova i casina – uz potpuno obrazloženje razloga za takvu odluku. Sve drugo je pravno, regulatorno i komunikacijski neodgovorno. Posljedice ovakve izmjene mogu biti ozbiljne – u pojedinim naseljima ili gradskim četvrtima moguće je da se više objekata iste namjene nađe doslovno jedan do drugoga, čime se u potpunosti poništava svrha ranije uvedenih prostornih ograničenja. Takvo rješenje otvara pitanja: koja je stvarna svrha ovih izmjena, jesu li zastupnici svjesno podržali takav ishod i kako će se javnosti opravdati mjera koja izravno proturječi ranijim argumentima zakonodavca? Stoga odlučno tražimo: Potpuno uklanjanje pravnih nejasnoća i usklađivanje svih odredbi Pravilnika. Jasnu i transparentnu objavu da se ukida distanca od 500 metara, uz detaljno obrazloženje razloga i procjene posljedica. rovođenje javnog savjetovanja u produljenom trajanju, izvan ljetne sezone, kako bi svi relevantni dionici imali realnu mogućnost uključivanja u raspravu. Bez ovih koraka, donošenje ovakvih izmjena bit će teško braniti pred javnošću, a povjerenje u regulatorni proces dodatno će oslabjeti. Nije prihvaćen Uredbom je propisano da udaljenost automat klubova i casina od odgojno-obrazovnih ustanova i vjerskih objekata ne smije biti manja od 500 metara. Navedena mjera u kombinaciji s mjerama koje reguliraju način vanjskog uređenja prostora za igre na sreću i oglašavanje na vanjskim dijelovima prostora za igre na sreću adekvatne su za postizanje cilja smanjenje dostupnosti i vidljivosti igara na sreću, radi zaštite maloljetnika i ranjivih skupina od štetnih utjecaja igara na sreću i smanjivanje poticanja na sudjelovanje u igrama na sreću Člankom 20. stavak 4. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona propisano da stupanjem na snagu Uredbe prestaje važiti članka 8. stavak 2. Pravilnika o prostornim uvjetima i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica. Zbog navedenog člankom 3. Nacrta prijedloga Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o prostornim i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću kojim se mijenja članak 8. važećeg pravilnika nije bilo potrebe za brisanjem stavka 2.
5 BORIS DEBIĆ PRAVILNIK , Članak 5. Ako se ovdje govori o gotovini ovo stvara metu za kriminal. Nije prihvaćen Zakonom o zaštiti novčarskih institucija (NN 56/15, 46/21, 114/22) casina, automat klubovi i kladionice proglašene su novčarskim institucijama koje su postale obveznici primjene mjera zaštite propisanih tim zakonom (obaveza postojanja tjelesne zaštite u automat klubu ili primjena alternativnih mjera zaštite: video-nadzor s unutarnjom i minimalnom jednom vanjskom kamerom kojom se pokriva ulaz u poslovnicu, video portofon za kontrolu osoba koje ulaze u poslovnicu uz primjenu električnog zvona, koje osiguravaju zaštitu prostora za igre na sreću od krađe i ostalih vrsta kriminalnih radnji.
6 BORIS DEBIĆ PRAVILNIK , Članak 6. Stavak 4. nije u skladu s odredbom o hotelima s 4 i 5 zvjezdica. Nije prihvaćen Sukladno odredbama članka 67. stavka 5. Zakona o igrama na sreću, zabrana rada nedjeljom ne odnosi se na casina koja se nalaze u ugostiteljskim objektima skupine „hoteli“.