Izvješće o provedenom savjetovanju - PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O MIROVINSKIM OSIGURAVAJUĆIM DRUŠTVIMA

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 MIRO OPAČAK PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O MIROVINSKIM OSIGURAVAJUĆIM DRUŠTVIMA ⸻ Članak 1. U Zakonu o mirovinskim osiguravajućim društvima („Narodne novine“, br. …) iza članka XX dodaje se novi članak XX.a koji glasi: „Član društva koji je gluh, nagluh ili gluhoslijep ima pravo na komunikacijskog posrednika u svim postupcima vezanim uz ostvarivanje prava iz mirovinskog osiguranja temeljem individualne kapitalizirane štednje. Troškove komunikacijskog posrednika snosi mirovinsko osiguravajuće društvo.“ ⸻ Članak 2. U članku XX dodaje se novi stavak: **„Mirovinska osiguravajuća društva dužna su osigurati da sve informacije o mirovinama, vrstama anuiteta i pravima članova budu dostupne u pristupačnom obliku, uključujući: 1. video materijale na hrvatskom znakovnom jeziku, 2. pisane materijale u jednostavnom jeziku, 3. titlove na svim multimedijalnim sadržajima, 4. web-stranice usklađene sa standardom WCAG 2.2.“** ⸻ Članak 3. Iza članka XX dodaje se novi članak XX.b koji glasi: „Mirovinska osiguravajuća društva dužna su osigurati najmanje jednog zaposlenika osposobljenog za osnovnu komunikaciju na hrvatskom znakovnom jeziku ili osigurati stalnu dostupnost stručne osobe za komunikaciju s gluhim i nagluhim korisnicima.“ ⸻ Članak 4. U članku XX dodaje se novi stavak: „Prilikom izračuna i ugovaranja mirovine za članove koji imaju utvrđeni invaliditet od najmanje 60 % tjelesnog oštećenja, mirovinska osiguravajuća društva dužna su ponuditi posebno prilagođene anuitetne modele isplate, uključujući mogućnost ranije i fleksibilnije isplate.“ ⸻ Članak 5. Ministarstvo financija i Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga dužni su, u suradnji s udrugama gluhih, organizirati programe financijske pismenosti i informiranja o mirovinama i pravima na hrvatskom znakovnom jeziku. ⸻ Članak 6. Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“. ⸻ 📑 OBRAZLOŽENJE 1. Razlozi donošenja zakona Gluhim i nagluhim osobama otežan je pristup informacijama i uslugama mirovinskih osiguravajućih društava, što dovodi do nejednakog položaja u odnosu na druge građane. Donošenjem ovog Zakona osigurava se jednakost, pristupačnost i socijalna pravda u sustavu isplate mirovina. 2. Ciljevi zakona • omogućiti gluhim osobama pristup svim informacijama i pravima na ravnopravan način, • uvesti komunikacijskog posrednika i osposobljeno osoblje, • prilagoditi proizvode (anuitete) osobama s invaliditetom, • uskladiti zakonodavstvo s Konvencijom UN-a o pravima osoba s invaliditetom. 3. Učinci • Socijalni: povećana uključenost gluhih osoba u mirovinski sustav, smanjenje diskriminacije. • Ekonomski: minimalni troškovi prilagodbe za društva (izrada videomaterijala, edukacija osoblja), a dugoročno jačanje povjerenja i broja korisnika. • Pravni: usklađivanje s međunarodnim obvezama i praksama EU (npr. Austrija i Slovenija omogućuju raniju isplatu osobama s invaliditetom). Primljeno na znanje Zahvaljujemo Vam na dostavljenom prijedlogu. Prijedlog nije predmet ovih izmjena i dopuna, ali će se svakako razmotriti prilikom budućih izmjena propisa.
2 MARIJA BRLEČIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA, Članak 5. Potrebno je omogućiti korisnicima mirovina temeljem individualne kapitalizirane štednje da sa mirovinskim osiguravajućim društvom koje mirovinu isplaćuje uz navedeno, mogu ugovoriti i promjenu usklađivanja mirovina na način da se usklađuju dva puta godišnje prema stopi porasta plaća, pri čemu za takvu promjenu nije potrebna suglasnost društva. Prema odredbama koje su navedene u prijedlogu zakona, korisnici mirovina iz II stupa su u nepovoljnijem položaju od onih koji primaju mirovinu samo iz I stupa. Nije prihvaćen Nije ekonomski prihvatljivo usklađivanje mirovina iz II. stupa primjenom faktora stope promjene plaća jer se radi o individualno kapitaliziranim sredstvima, koje se mogu zaštititi ugovaranjem usklađivanja primjenom promjene stope indeksa potrošačkih cijena čime se štiti realna vrijednost mirovine. Riječ o sredstvima koja ovise o tržišnom prinosu, načinu isplate i izabranom modelu. Omogućeno je da mirovinsko osiguravajuće društvo i korisnik mirovine ugovore isplate mirovine s usklađivanjem prema stopi promjene indeksa potrošačkih cijena i isplatu mirovine bez usklađivanja prema stopi promjene indeksa potrošačkih cijena.