Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVATSKA UDRUGA PRIREĐIVAČA IGARA NA SREĆU OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA Nastavno na prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Općeg poreznog zakona donosimo Opći komentar na izmjene i provedbu Općeg poreznog zakona u dijelu nedozvoljenog obavljanja gospodarske djelatnosti putem interneta (igre na sreću) 1)Sažetak stajališta HUPIS pozdravlja namjeru i nastojanje države da suzbije nedozvoljeno obavljanje gospodarskih djelatnosti putem interneta. Međutim, sadašnji normativni i provedbeni okvir – osobito praksa primjene čl. 44. i 44.a OPZ-a te pripadajućih podzakonskih akata – pokazuje se nedostatnim, sporo-reaktivnim i tehnički ograničenim za današnje digitalno okruženje. Posljedica je nesrazmjeran porast nelicenciranih priređivača i njihovih promotora/posrednika (affiliate, recenzentske i kuponske stranice, influenceri, oglašivačke mreže), koji ciljano nude usluge građanima RH, a izbjegavaju regulatorne, porezne i javnozdravstvene obveze. Trenutačno baratamo sa listom od aktivnih 247 ilegalnih priređivača igara na sreću, putem interneta, te svega 12 legalnih(kolokvijano "licenciranih"). Time nastaje: - šteta potrošačima (zaobilaženje samoisključenja i dobi, izostanak KYC/AML-a, nepriznavanje prigovora), - rizik maloljetnika i ranjivih skupina, - gubitak javnih prihoda i nelojalna konkurencija prema domaćim licenciranim priređivačima i medijima, - erozija učinka Zakona o igrama na sreću i povezanih propisa (AML, GDPR, DSA, Zakon o elektroničkim medijima). 2) Ključni nedostatci postojećeg okvira - Preuzak doseg čl. 44.a: mjera blokade uplata ograničena je na platne kartice i kartične sheme, i to dominantno na uplatu, dok isplate (novčani tok prema igračima) i alternativni oblici plaćanja ostaju izvan dometa. - Neobuhvaćeni “promotori”: OPZ eksplicitno ne adresira subjekte koji ekonomski eksploatiraju nezakonitu djelatnost kroz oglašavanje, rangiranja/“recenzije”, preporuke i referral kodove, iako generiraju promet prema nelicenciranim priređivačima. - Sporost i manualnost provedbe: od izdavanja naloga do provedbe protekne više tjedana; liste za blokadu nisu strojno čitljive, verzionirane i API-pristupačne, pa se blokade često “preskaču” zamjenom domena/hosting-a. - Nepotpuna međuinstitucionalna koordinacija (Porezna, DORH, AEM, HAKOM, MUP/DORH, banke/PSP, FINA, HZJZ) i nedostatak jedinstvene operativne procedure. 3) Prijedlozi izmjena OPZ-a (A) Članak 44. – definicija i doseg - Jasno proširiti da se “nedozvoljeno obavljanje gospodarske djelatnosti putem interneta” odnosi na promociju/posredovanje usluga koje su u RH dopuštene samo uz odobrenje (igre na sreću) - U stavak dodati da se i “promotori” smatraju subjektima iz članka 44. ako ostvaruju prihode ili druge gospodarski procjenjive koristi potičući sudjelovanje u nedozvoljenoj djelatnosti. - Ugraditi načelo automatizacije: Porezna uprava ima voditi dinamičnu listu(domena, URL-ovi, IP-evi, ASN, aplikacije, identifikatori novčanika, referral kodovi) u strojno čitljivom formatu, čije objavljivanje proizvodi pravne učinke za adresate mjera. (B) Članak 44.a – blokada plaćanja (proširenje i preciziranje) - Umjesto reference isključivo na “platne kartice”, propisati sve platne usluge i instrumente. kada pružaju platnu uslugu korisnicima u RH. - Kao iznimno važno, obuhvatiti isplate: izričito propisati zabranu izvršenja isplata prema igračima koje potječu od nelicenciranog priređivanja (pokriva cijeli tok novca – uplate i isplate). - Zamijeniti sadašnje rješenje iz stavka koji upućuje samo na identifikatore kartičnih shema neutralnom odredbom: “identifikatori koje Porezna uprava objavi (npr. BIN/IIN, IBAN, merchant ID, URL, domene, kripto-adrese itd.)” – kako bi sustav bio tehnički precizan i prilagodljiv digitalnom okruženju koje se kontinuirano mijenja. - Propisati rok izvršenja za pružatelje platnih usluga (npr. 24 sati od objave/stavljanja na Listu) te obvezu vođenja tragova kontrole i periodičnog izvještavanja Poreznoj upravi. Napomena: Ako se iz tehničkih razloga zadržava čl. 44.a u sadašnjoj strukturi, predlažemo uvesti novi čl. 44.b kojim se posebno uređuje zabrana isplata i obveze subjekata iz točke 2). (C) Članak 58. – učinkovitost i pravni lijek - Uvesti model “hitne privremene mjere”: automatska provedba po dostavi/objavi naloga (ili stavljanju na Listu), bez odgode, uz ex post prigovor/žalbu i brz nadzor. Digitalni akteri mijenjaju identifikatore u minutama; odgoda od dan ili dva čini mjeru neučinkovitom. 4) Operativni paket mjera (propisati u pravilniku/naputku) - Centralna Lista za blokade (domene, URL-ovi, aplikacije, IP-evi/ASN, merchants/VASP identifikatori, referral kodovi) – API pristup za Poreznu, pružatelje platnih usluga, operatore, oglasne mreže i medijske regulatore, te sve ostale dionike sustava. - Rokovi: objava → obveza preuzimanja u 24 h; provedba u 48 h; revizija svaka 3 mjeseca. - Međuresorno djelovanje: Porezna (nositelj), AEM (online oglašavanje, platforme), HAKOM (upravljači pristupa i DNS/CDN), MUP/DORH (kazneni aspekt), banke/PSP/VASP/FINA, HZJZ (javne politike ovisnosti i samoisključenje). - Oglašavanje i promotori: HAKOM i Porezna provode zabranu oglašavanja i monetizacije nelicenciranih priređivača; promotori s Liste trpe blokadu pristupa, nadalje novčane kazne te mjeru de-monetizacije (affiliate/on-site kupone, “bonuse bez depozita”, recenzije s referral linkovima). - Transparentnost i zaštita prava: mehanizam prigovora i brzog skidanja s Liste uz dokaz zakonitosti; svaka ispravka javno se bilježi u dnevniku promjena. 5) Usklađenost s horizontalnim politikama Predloženi paket je u skladu s ciljevima DSA-a (brza reakcija na nezakonit sadržaj/usluge), AML/CFT standardima (prekid financijskih tokova prema nelicenciranim subjektima) i GDPR-om (obrada ograničena na identifikatore nužne za provedbu javnog interesa). Podržavamo i horizontalne inicijative drugih sektora koje traže automatizirane, precizne i učinkovite mehanizme blokiranja i nadzora drugih vrsta nezakonitog te štetnog sadržaja 6) Prilog: primjeri promotora Radi ilustracije dostavljamo primjerni popis promotorskih/affiliate web-lokacija koji usmjeravaju korisnike iz RH prema nelicenciranim priređivačima: https://bonusbezdepozita.com/ https://bonusmajstori.com/bonusi/ https://book-of-ra.hr/ https://casinauhrvatskoj.com/online-casino-bonusi/ https://casinax.com/igre/ https://casino-hrvatska.com/ https://casinoble.hr/ https://casinohrvatska.com/ https://geek.hr/jackpot/recenzija/22bet-kladionica/ https://germanija.hr/ 7) Zaključak Kako bi se zaštitili potrošači, ranjive skupine i državni proračun te osigurala ravnopravna tržišna utakmica, potrebno je: - proširiti čl. 44. na promotore i ilegalne medije, - proširiti i tehnološki neutralizirati čl. 44.a (sve metode plaćanja + uplata i isplata, svi pružatelji platnih usluga), po potrebi dodati novi čl. 44.b, - osnažiti čl. 58. radi automatizma i brzine provedbe, te - uspostaviti centraliziranu, API-pristupačnu listu i stalnu međuresornu radnu skupinu. HUPIS stoji na raspolaganju za rad u užoj tehničkoj skupini radi preciziranja normativnog teksta i izrade provedbenih protokola. Nije prihvaćen Sukladno resursima osigurava se funkcioniranje postupaka propisanih poreznim propisima. Blokadom pristupa Internet stranicama te zabranom izvršenja platnih transakcija u korist inozemnih priređivača provodi se zaštita potrošača i maloljetnika od sudjelovanja u igrama na sreću nelicenciranih priređivača, koji te igre ne priređuju na društveno odgovoran način propisan nacionalnim zakonodavstvom. I u drugim zemljama članicama EU prisutan je problem učinkovitosti provedbe ovakve vrste blokada, koja proizlazi iz specifičnosti interneta kao kanala prodaje, s obzirom na postojanje informatičkih modaliteta koji omogućuju zaobilaženje blokade pristupa. Obzirom na naprijed navedeno nisu prihvatljive izmjene odredbi članaka 44. i 44.a na način koji predlažete.
2 MIRO OPAČAK OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA Prijedlog: Da se u Opći porezni zakon unese posebna odredba o zaštiti osoba s invaliditetom u poreznim ovrhama, kojom bi se: 1. isključila ovrha na primanjima i naknadama koje su vezane uz invaliditet (npr. invalidnina, osobna invalidnina, naknada za tuđu pomoć i njegu, doplatak za djecu s teškoćama, ortopedski i drugi dodaci), 2. propisala veća zaštićena osnovica kod ovrhe na plaći i mirovini za osobe s invaliditetom, 3. omogućilo obročno plaćanje poreznog duga bez zateznih kamata, 4. zajamčila prilagođena komunikacija i postupanje u skladu s načelom razumne prilagodbe (npr. pristupačne informacije, pravo na tumača znakovnog jezika za gluhe osobe, dokumenti u pristupačnom formatu). ⸻ Obrazloženje: Osobe s invaliditetom pripadaju posebno ranjivoj skupini građana, što je prepoznato i u Konvenciji UN-a o pravima osoba s invaliditetom, koju je ratificirala i Republika Hrvatska. Njihov je položaj specifičan jer: • često imaju smanjene mogućnosti zapošljavanja i prihoda, • trpe dodatne troškove života (medicinska pomagala, lijekovi, prijevoz, asistencija, prilagodba prostora i tehnologije), • ovisni su o naknadama i potporama koje im osiguravaju osnovnu egzistenciju i socijalnu uključenost. Provođenje poreznih ovrha bez posebnih zaštitnih mehanizama dovodi do ugrožavanja dostojanstva, socijalne sigurnosti i prava osoba s invaliditetom, te je u suprotnosti s načelima socijalne države i jednakosti pred zakonom. Porezni propisi trebaju biti usklađeni s praksom drugih zakona (npr. Ovršni zakon već prepoznaje određena zaštićena primanja), kako bi se spriječila situacija u kojoj se osobe s invaliditetom zbog poreznih dugova dovode u stanje siromaštva i socijalne isključenosti. ⸻ Zaključak: Predlaže se da se u Opći porezni zakon unese posebna odredba o zaštiti osoba s invaliditetom od prekomjernih poreznih ovrha, uz jasnu definiciju zaštićenih primanja i uvođenje olakšanih uvjeta otplate poreznih dugova. Time bi se osigurala ravnoteža između fiskalnih interesa države i zaštite najranjivijih skupina građana. Nije prihvaćen Prijedloge nije moguće prihvatiti kroz Opći porezni zakon, područje je uređeno Ovršnim zakonom.