Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu prijedloga Pravilnika o izmjenama i dopuni Pravilnika o visini godišnje naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | MARIO MARKOVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | **Uvodni dio** U članku 2. stavak 3. važećeg Pravilnika o visini godišnje naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila navedeno je, citiram: „Godišnja naknada naplaćena za motorna i priključna vozila čiji vlasnici imaju prebivalište odnosno sjedište na području pojedine županije odnosno Grada Zagreba, prihod je županijske uprave za ceste te županije odnosno proračuna Grada Zagreba.“ Javne ceste su Odlukom o razvrstavanju javnih cesta razvrstane u četiri skupine, i to: autoceste, državne ceste, županijske ceste i lokalne ceste (NN 86/2024). Na web stranici Centra za vozila Hrvatske https://cvh.hr/gradani/tehnicki-pregled/statistika/ mogu se pronaći podaci o vrstama vozila po županijama i vrstama goriva. Na web stranici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture https://mmpi.gov.hr/infrastruktura/prometna-infrastruktura-137/zupanijske-i-lokalne-ceste/23254 mogu se pronaći podaci o svim županijskim i lokalnim cestama te svih 20 županijskih uprava za ceste koje provode djelatnost građenja, održavanja i zaštite županijskih i lokalnih cesta na području pojedine županije. **Nepravednost u financiranju** Navest ću samo dva primjera nepravednog financiranja: Županijska uprava za ceste za područje Bjelovarsko-bilogorske županije upravlja sa 468,917 km županijskih cesta i 283,474 km lokalnih cesta. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske na području iste županije bilo je registrirano vozila po kategorijama: BJELOVARSKO-BILOGORSKA M1 54.878 BJELOVARSKO-BILOGORSKA M2 19 BJELOVARSKO-BILOGORSKA M3 202 BJELOVARSKO-BILOGORSKA N1 5.584 BJELOVARSKO-BILOGORSKA N2 551 BJELOVARSKO-BILOGORSKA N3 1.686 UKUPNO 69.920 Županijska uprava za ceste za područje Zagrebačke županije upravlja sa 637,912 km županijskih cesta i 570,715 km lokalnih cesta. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske na području iste županije bilo je registrirano vozila po kategorijama: ZAGREBAČKA M1 158.776 ZAGREBAČKA M2 40 ZAGREBAČKA M3 511 ZAGREBAČKA N1 17.866 ZAGREBAČKA N2 1.468 ZAGREBAČKA N3 4.834 UKUPNO 183.495 Preciznije, u Zagrebačkoj županiji 1 km ceste financira cca 151 vozilo [=183.495 vozila/(637,912 km + 570,715 km)], odnosno njihovi vlasnici, dok u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji 1 km ceste financira cca 83 vozila (=69.920 vozila/(468,917 km + 283,474 km)], odnosno vlasnika. Je li to u redu? Onda nije niti čudno da se ljudi osjećaju prevareni, jer plaćaju skupe naknade za ceste, a ceste su i dalje u katastrofalnom stanju. | Primljeno na znanje | Sukladno članku 2. Pravilnika o visini godišnje naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila (NN 96/15 i 98/15) prihod od predmetne naknade pripada županiji odnosno Gradu Zagrebu prema prebivalištu ili sjedištu vlasnika vozila. Navedeno rješenje usklađeno je s načelom lokalne samouprave te sustavom financiranja Županijskih uprava za ceste propisanim Zakonom o cestama. Napominjemo da se model financiranja županijskih uprava za ceste kontinuirano analizira u okviru nadležnosti Ministarstva sukladno Zakonu o cestama, te će eventualne izmjene biti razmatrane u okviru budućih zakonodavnih aktivnosti. |
| 2 | EMILIJA IVETIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika (UHCP) izražava ozbiljnu zabrinutost zbog prijedloga novog Pravilnika o godišnjoj naknadi za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila. Unatoč argumentu da se naknada nije mijenjala deset godina, novi pravilnik predlaže povećanje osnovice sa 215 kn na 40 € što predstavlja rast od približno 40 %. Kada se ta nova osnovica pomnoži s novim koeficijentima iz predloženog pravilnika, stvarni troškovi za prijevoznike znatno rastu: N1 i N2: povećanje godišnje naknade oko 27-28 %. N3: porast za oko 12 % za vozila s 2-3 osovine te između 14 % i 23 % za vozila s 4 i više osovina. Traktori i dalje plaćaju 0 eur jer koeficijent ostaje 0. Istodobno su troškovi poslovanja u sektoru cestovnog prijevoza dramatično porasli, i to gorivo, cestarine, vozila, radna snaga i održavanje flote. Zbog velikog broja prometnih ograničenja i zabrana za teretna vozila, županijske ceste, na koje se ova naknada odnosi, teretni prijevoznici u praksi gotovo uopće ne koriste. Dakle, teretna vozila plaćaju sve više za cestovnu mrežu kojom im se ne dopušta prometovati. Takva naknada nije razmjerna niti opravdana. UHCP stoga predlaže: 1. Odgodu primjene novog pravilnika dok se ne izvrši detaljna revizija sustava 2. Izradu modela koji uzima u obzir stvarnu upotrebu cesta od strane teretnih vozila 3. Uklanjanje automatske indeksacije koja bi svake godine dodatno povećavala troškove bez rasprave i analize | Nije prihvaćen | Prijedlog Pravilnika izrađen je temeljem ovlasti iz Zakona o cestama te u svrhu usklađenja iznosa godišnje naknade s novim nominalnim prikazom u eurima, kao i s fiskalnim i tehničkim zahtjevima sustava registracije vozila. Pritom napominjemo da se osnovica godišnje naknade nije mijenjala od 2003. godine, 2015. godine rađena je korekcija pravilnika kojom je teretnim vozilima smanjen iznos naknade za ceste, dok su u međuvremenu značajno porasli troškovi održavanja županijskih i lokalnih cesta, na čije se financiranje predmetna naknada odnosi sukladno članku 2. stavku 3. važećeg Pravilnika. Ukazujemo da kategorije vozila i koeficijenti proizlaze iz postojećeg modela temeljenog na Zakonu o cestama te da je svrha naknade osiguranje minimalnog standarda održavanja javnih cesta u nadležnosti županijskih uprava za ceste, neovisno o mogućnostima ili ograničenjima korištenja pojedinih dionica od strane određenih skupina korisnika. Iznos korekcije naknade za ceste, za teretna vozila kategorije N3, je 0,003€ po kilometru, korekcija naknade za ceste iznosi svega 2,5‰ (promila). Riječ je o korekciji koja je u skladu s višegodišnjim rastom cijena i predstavlja ulaganje u sigurnost i mobilnost. 1. Odgoda primjene – Prijedlog Pravilnika predviđa stupanje na snagu u skladu s uobičajenim rokovima te se odgoda primjene u ovom trenutku ne razmatra. 2. Izrada novog modela temeljenog na stvarnom korištenju cesta – Sustav financiranja županijskih uprava za ceste uređen je Zakonom o cestama te se eventualne izmjene mogu razmatrati isključivo u okviru budućih izmjena zakonskog okvira. 3. Uklanjanje automatske indeksacije – Predviđena indeksacija usklađena je s fiskalnim pravilima i služi očuvanju realne vrijednosti prihoda županijskih uprava za ceste. Ministarstvo će nastaviti pratiti učinke važećeg sustava i predlagati dorade u skladu s važećim zakonodavnim okvirom. |
| 3 | NIKOLINA HANŽEK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Smatram da bi motocikli trebali biti izuzeti od plaćanja naknade za ceste. Motocikli opterećuju cestovnu infrastrukturu neusporedivo manje od automobila i teretnih vozila te svojim masama i konstrukcijom praktično ne doprinose oštećenju kolnika. Ujedno zauzimaju znatno manje prostora u prometu, čime doprinose smanjenju gužvi i povećanju protočnosti, posebice u urbanim sredinama. Poticaj za korištenje motocikala pridonio bi rasterećenju cesta i parkirnih površina, smanjenju emisija te bržem protoku prometa. S obzirom na navedeno, smatram da je nepravedno i nelogično izjednačavati motocikle s ostalim vozilima u pogledu naknade za ceste, osobito u kontekstu najavljenog povećanja naknade. Uvođenje povoljnijeg tretmana ili potpunog izuzeća za motocikle bio bi racionalan i poticajan korak u smjeru održivijeg, protočnijeg i ekonomičnijeg prometnog sustava. | Nije prihvaćen | Iznos godišnje naknade za uporabu javnih cesta za motocikle utvrđen je sukladno Pravilniku. Prilikom određivanja visine naknade uzeta je u obzir činjenica da motocikli imaju manji utjecaj na cestovnu infrastrukturu, što je već reflektirano kroz niže iznose naknade u odnosu na ostale kategorije vozila. Svrha naknade nije isključivo pokriće troškova oštećenja kolnika, već osiguravanje prihoda za održavanje cjelokupne županijske i lokalne cestovne mreže u skladu sa zakonskim odredbama. Sukladno važećem Pravilniku mopedi su oslobođeni plaćanja naknade za ceste. Napominjemo da će se, u okviru budućih analiza i eventualnih izmjena propisa, razmotriti potrebe i specifičnosti pojedinih skupina korisnika, uključujući kategoriju motocikala, uzimajući u obzir tehničke, financijske i prometne pokazatelje. |
| 4 | MARIO MARKOVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | U ovom prijedlogu Pravilnika uopće ne postoji nikakvo obrazloženje za ovako drastično povećanje godišnje naknade za ceste. **Povećanje naknade uslijed inflacije** Na web stranicama Državnog zavoda za statistiku postoji kalkulator koji kaže je ukupna stopa inflacije od siječnja 2017. do listopada 2025. bila 36,8 % Na web stranicama Hrvatske narodne banke https://www.hnb.hr/statistika/glavni-makroekonomski-indikatori objavljeni su 12.11.2025. glavni makroekonomski indikatori za razdoblje 2017 – 2024., te je prosječna godišnja stopa inflacije - Harmonizirani indeks potrošačkih cijena (HIPC) bila: 1,3 % u 2017., 1,6 % u 2018., 0,8 % u 2019., 0,0 % u 2020., 2,7 % u 2021., 10,7 % u 2022., 8,4 % u 2023. i 4,0 % u 2024. U medijima je objavljena druga procjena indeksa potrošačkih cijena Državnog zavoda za statistiku prema kojoj je u listopadu 2025. stopa inflacije iznosila: 3,6 % (listopad u 2025.) U prijedlogu Pravilnika navedeno je, citiram: „Godišnja naknada iz članka 3. ovog Pravilnika usklađivat će se s godišnjim indeksom rasta potrošačkih cijena, a koji indeks objavljuje Državni zavod za statistiku, u siječnju svake godine. “ Pogledajmo kako bi izgledala kalkulacija za razdoblje od 2017. do 2025. da je u primjeni bila ova nova odredba:. 2017. 28,53 eura x 1,3 % = 28,90 eura 2018. 28,90 eura x 1,6 % = 29,36 eura 2019. 29,36 eura x 0,8 % = 29,59 eura 2020. 29,59 – iznos ostaje isti jer nije bilo inflacije 2021. 29,59 eura x 2,7 % = 30,39 eura 2022. 30,39 eura x 10,7 % = 33,64 eura 2023. 33,64 eura x 8,4 % = 36,46 eura 2024. 36,46 eura x 4,0 % = 37,92eura 2025. 37,92 eura x 3,6 % = 39,28 eura Zaključak: Iz gore priloženog očigledno je na koji način je predlagatelj ovog Pravilnika došao do iznosa godišnje naknade od 40,00 eura. **Nedosljednost korektivnih koeficijenata** Za sva vozila, osim kategorija moped (kategorije L1, L2, L6) i motocikl (L3, L4, L5, L7) te osobni automobil (kategorija M1) kriterij za izračun naknade je *najveća dopuštena masa* (NDM). Primjer: za osobno vozilo zapremine motora 1.197 cm3, snage 57,90 kW, NDM 1.600 kg, uz osnovnu naknadu od 40 eura i *korektivni koeficijent* 1,99 potrebno je platiti 79,60 eura (po starom izračunu, 28,53 eura, uz korektivni koeficijent od 1,74 iznosi 49,64 eura, odnosno više od 30 € manje). Skuplja verzija automobila iste marke čiji motor ima zapreminu 998 cm3, snage 73,60 kW, NDM je 1.650 kg i korektivni koeficijent je 0,96 i naknada iznosi 38,4 eura. Dakle, za *jači* auto (+ 15,7 kW), *veću masu* (NDM + 50 kg), koeficijent ste stavili *manji* !? (-1,03) i time je naknada *manja* !? (-41,20 eura). Drugim riječima, za vozilo *iste kategorije* (!) u jednom slučaju treba platiti cca 49,75 eura/t (= 79,60 eura / 1,600 t), dok u drugom slučaju za treba platiti cca 23,27 eura/t (= 38,40 eura / 1,650 t). Smatrate li to pravednim? Zar ne smatrate da bi pravilnik trebalo učiniti transparentnim u odnosu na sve kategorije vozila tako da se točno izračuna kolika je cijena u eurima po toni NDM. Nadalje, nije jasno *po kojim kriterijima su povećani korektivni koeficijenti* za pojedine vrste vozila. Tako je za motocikl (L3, L4, L5 i L7) korektivni koeficijent sa 0,35 povećan na 0,45, odnosno 28,57%. Za osobne automobile (M1) povećanje u postotku iznosi od 13,80 % (1601 ccm– 2000 ccm) do 14,36% (1001 ccm – 1600 ccm). Za teretne automobile (N1 i N2) povećanje se kreće od 13,96 % do 14,20 %. Za posebne slučajeve po namjeni vozila kao npr. vatrogasno vozilo povećanje je 0,9%, dok je za pčelare, kampere, oldtimere, cirkuska vozila povećanje oko 14%. Na web stranicama Centra za vozila Hrvatske https://cvh.hr/gradani/tehnicki-pregled/statistika/ može se između ostalog pronaći podatak o prosječnom godišnjem prijeđenom putu po vrstama vozila od 2015. do 2024. Podaci jasno pokazuju da motocikli ostvaruju minornu kilometražu u odnosu na ostale kategorije vozila, a njima ste najviše povećali koeficijente (!?). Kategorija osobni automobili (M1) ostvaruje prosječno godišnje oko 12.000 km, Kategorija vozila za prijevoz putnika (M2) ostvaruje prosječno godišnje oko 30.000 km, a kategorija (M3) ostvaruje prosječno godišnje oko 58.000 km. Kategorije vozila M2 i M3 koje ostvaruju *najviši broj kilometara* ste izostavili iz povećanja korektivnog koeficijenta? Postoji li opravdani razlog? Molim vas logično objašnjenje. Kategorija teretni automobili (N1) ostvaruje prosječno godišnje oko 18.000 km, odnosno 19.000 km kategorija (N2), dok kategorija (N3) ostvaruje oko 50.000 km. Kategoriju vozila N3 koja opet ostvaruje najveći broj kilometara ste izostavili iz povećanja korektivnog koeficijenta? Možete li objasniti svoju logiku? Po vama ispada da oni koji se najmanje voze moraju najviše platiti za održavanje cesta? Smatrate li to pravednim? Na web stranici Centra za vozila Hrvatske https://cvh.hr/gradani/tehnicki-pregled/statistika/ mogu se pronaći i podaci o vrstama vozila po županijama i vrstama goriva. Ima li ovo drastično povećanje godišnje naknade za ceste ikakve veze s podacima o vrstama vozila po županijama i vrstama goriva? Ovo povećanje naknada bit će samo još jedan u nizu generatora spirale inflacije, jer kao što sam već citirao: „Godišnja naknada iz članka 3. ovog Pravilnika usklađivat će se s godišnjim indeksom rasta potrošačkih cijena, a koji indeks objavljuje Državni zavod za statistiku, u siječnju svake godine.“ Ili možda imate drugačije izračune po kojima ovo povećanje neće uopće imati utjecaj na inflaciju? Osim toga predlagatelj „miješa kruške i jabuke“, odnosno za osobna vozila kriterij za izračun naknade je zapremina motora izražena u cm3, dok je kriterij za teretna vozila, autobuse i priključna vozila NDM izražena u kg. Iznio sam primjer mojeg osobnog vozila i isto takvog vozila čija je zapremina motora manja, tako da će potencijalni vlasnik takvog vozila plaćati znatno manje. Ukoliko bi se primijenio isti model izračuna (NDM) kao i za najteža vozila onda bih umjesto 79,20 eura trebao platiti 56,32 eura po formuli: NDM 1.600 kg x 0,0352 eura = 56,32, jer kao što sam naveo u komentaru uz članak 2. prijedloga Pravilnika, teretno vozilo kategorije N3 ≥32.000 kg plaćat će 35,20 eura/tona. Prema ovom prijedlogu vlasnici 20 osobnih vozila iste marke i tipa kao moj automobil uplatit će na račun naknade za ceste 1.584,00 eura, dok će vlasnik jednog kamiona od 32 tone platiti 1.126,00 eura. Nećete valjda tvrditi da je isto opterećenje ceste prilikom kretanja 20 osobnih automobila pojedinačne NDM 1,6 tona ili kada se po istoj dionici kreće jedan kamion od 32 tone NDM. Obzirom da je predložena kategorizacija nepravedna u odnosu na neke kategorije autobusa i teretnih vozila, a naročito u odnosu na osobna vozila (M1), u izradi pravilnika trebalo bi se voditi načelima jednakosti i pravednosti. PRIJEDLOZI: 1) učiniti izračun korektivnih koeficijenata transparentnim i pravednim 2) za vozila kategorije M1 uvesti korektivni koeficijent koji se temelji na NDM | Nije prihvaćen | Prijedlog Pravilnika izrađen je temeljem ovlasti iz Zakona o cestama, s ciljem usklađenja višegodišnje neizmijenjene osnovice naknade s nominalnim iznosom u eurima. Pritom napominjemo da je svrha godišnje naknade, sukladno članku 2. važećeg Pravilnika, financiranje održavanja javnih cesta u nadležnosti županijskih uprava za ceste, a ne reflektiranje pojedinačnog godišnjeg opterećenja kolnika po vozilu. 1. Visina osnovice i indeksacija Iznos osnovice proizlazi iz agregiranog učinka kretanja indeksa potrošačkih cijena u višegodišnjem razdoblju te činjenice da osnovica nije mijenjana od 2003. godine. Uvođenje indeksacije temelji se na fiskalnim pravilima i primjenjuje se isključivo radi očuvanja realne vrijednosti prihoda, bez učinka izvan same naknade. Učinak na inflaciju predmet je makroekonomskog okvira i nije dio normativnog dosega Pravilnika. 2. Kriteriji i koeficijenti Kategorizacija vozila i metodologija obračuna naknade definirani su zakonskim okvirom koji razlikuje osobna vozila (M1) prema zapremini motora, a teretna, autobuse i priključna vozila prema najvećoj dopuštenoj masi. Izmjene koeficijenata provedene su u svrhu tehničkog usklađenja, zadržavajući postojeću strukturu modela. Koeficijenti za pojedine skupine vozila nisu temeljeni na godišnjoj kilometraži, već na postojećim zakonskim kategorijama, tehničkim karakteristikama vozila. 3. Navodi o pravednosti među kategorijama Razlike među kategorijama rezultat su različitog zakonskog tretmana vozila te različite uloge kategorija u prometnom sustavu. Kretanje pojedinačnih koeficijenata, uključujući skupine M2/M3 i N3, nije provedeno na temelju prijeđene kilometraže, već u okviru postojećeg modela koji se primjenjuje jednako na sve korisnike. Iznos korekcije naknade za ceste, za teretna vozila kategorije N3, je 0,003€ po kilometru, korekcija naknade za ceste iznosi svega 2,5‰ (promila). 4. Prijedlozi – Prijedlog detaljnije razrade metodologije koeficijenata uzet će se u razmatranje u sklopu budućih analiza sustava. – Prijedlog uvođenja NDM-a kao kriterija za kategoriju M1 nije moguće ugraditi unutar ovoga Pravilnika bez izmjene nadređenih zakonskih odredbi. Ministarstvo će i dalje pratiti učinke važećeg sustava i, gdje bude potrebno, predlagati dorade u okviru zakonom propisanih ovlasti. |
| 5 | IGOR GLOŽINIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Poskupljenje pod uvjetima navedenim u prijedlogu Pravilnika je apsolutno neprihvatljivo. Kratkim pogledom u tablicu kriterija izračuna naknade očito je- osim osnovne naknade, povećani su i korektivni koeficijenti. Pitanja su slijedeća: a) smatrate li da je cijenu potrebno povećati isključivo iz razloga "što je sve ostalo poskupjelo"? b) kako namjeravate definirati korektivne koeficijente za električna vozila (koja nemaju obujam motora u cm^3)? Opće poznata činjenica je da takva vozila imaju drastično veću masu te stoga uzrokuju veće opterećenje na prometnice. c) iako nije spomenuto niti je to tema ovog Prijedloga- koja je logika da se prilikom registracije plaća veći iznos godišnjeg poreza za noviji automobil, kada imamo situaciju da nam je prosječna starost voznog parka u Hrvatskoj >14 godina? Kako to potiče građane da obnove vozni park te da smanjimo broj potencijalno tehnički neispravnih i loše održavanih vozila? d) kako objašnjavate odluku da znatno povećate korektivne koeficijente za teretne automobile, a da se pritom hvalite olakšicama za poduzetnike? Naime, veliki broj vozila na cestama su u vlasništvu tvrtki, često u kategoriji N1. e) kada kreće intenzivna kontrola mase teretnih vozila (kamiona) na našim cestama koja vrše enormni pritisak na našu prometnu infrastrukturu, kao i ponašanja vozača kamiona u prometu? DODATNO PITANJE I SUGESTIJA: Kako namjeravate "nagraditi" savjesne vozače? Na primjer, u 22 godine vozačkog staža nemam niti jedan prekršaj, a vjerujem da mnogi naši građani imaju i dvostruki broj godina u prometu bez ijednog prekršaja (čestitam im na tome)- nitko od nas nije nikada nagrađen za to, ili na bilo koji način potaknut na daljnje korektno ponašanje u prometu. U isto vrijeme, svakodnevno u crnim kronikama čitamo o prometnim nesrećama i prekršajima, u kojima su počinitelji vrlo često recidivisti/ponavljači, pod utjecajem alkohola ili droga, itd... (primjer će biti statistika ovogodišnjeg Martinja, u što možemo biti 99% sigurni). MOJ PRIJEDLOG JE: osmislite program "olakšica" prilikom registracije vozila za savjesne vozače, kao "poticajnu" metodu za popravljanje sigurnosne situacije na našim cestama. S druge strane, kako proračun ne bi bio "u minusu", recidiviste "nagradite" višestrukim povećanjem naknada. | Primljeno na znanje | a) Povećanje naknade proizlazi iz značajnog rasta troškova održavanja cestovne infrastrukture i činjenice da se iznos nije mijenjao od 2003. godine. b) Za električna vozila razmatra se model prema kojem će korektivni koeficijenti za električna i plug-in vozila biti pravednije određeni c) Sustav poreza na motorna vozila nije predmet ovog Pravilnika. d) Korektivni koeficijenti za teretna vozila povećani su temeljem podataka o njihovom stvarnom utjecaju na kolnik. Iznos korekcije naknade za ceste, za teretna vozila kategorije N3, je 0,003€ po kilometru, korekcija naknade za ceste iznosi svega 2,5‰ (promila).. e) Nadzor mase teretnih vozila nije predmet ovog Pravilnika. Razmotrit će se mogućnost modela pogodnosti za vozače bez prekršaja, uz istodobno strože financijske obveze za višestruke počinitelje najtežih prometnih prekršaja. |
| 6 | BRUNO RIDZAK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Po ovome ispada da ako posjedujete automobil koji ima više od 2500ccm3 plaćati ćete 254.8 eura umjesto dosadašnjih 28.54 eura. To je besmisleno povečanje od 964% ! Takav prijedlog smatram potpuno neopravdanim; 1. prvenstveno jer imamo najgoru inflaciju u EU, a ovo bi dodatno bio preveliki teret na račun građanstva uz sva poskupljenja hrane, energenata i svega ostalog od kada smo prešli na €, uz obećenje vlade da inflacije i povečanja cijena neće biti 2. Zašto bi državljani RH morali snositi takav teret povečanja cijena ako turisti i strani transporteri snose 0 eura, a koriste sve javne ceste kao i građani bez ikakve naknade? 3. Ceste najviše uništavaju kamioni i to transport i teška mehanizacija 4. Doprinosi za ceste su već uključeni u cijenu goriva, cestarina i naknada za ceste se plaća kod registracije, ovakvo povečanje nema smisla 5. Uz sve namete na vozače ispada da su vozači zlatna koka za punjenje proračuna - zašto nemamo prometnu infrastrukturu (željeznice i brze vlakove kao u drugim EU zemljama) pa možda ljudi nebi koristili toliko osobne automobile, međugradske, gradske i lokalne veze su kao prije 100 godina. | Primljeno na znanje | Svrha korekcije naknade za ceste je osiguranje minimalnog standarda održavanja javnih cesta u nadležnosti županijskih uprava za ceste. Riječ je o korekciji naknade koja se nije mijenjala od 2003. godine, i koja je u skladu s višegodišnjim rastom cijena i predstavlja ulaganje u sigurnost i mobilnost. Vozila zapremine motora više od 2500cm3, prema važećem Pravilniku plaćaju 159,54€ godišnje naknade. |
| 7 | SAŠA BASTIJANIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Ne podržavam toliko poskupljenje osnovne naknade općenito zbog toga jer općenito svi troškovi građana ne prate rast plaća. Isto tako sam mišljenja da se izuzmu mopedi i motocikli jer za jednotračna vozila nisu zakoni na snazi, ,a aspekti sigurnosti nikakvi prilikom postavljanja zaštitnih ograda, saniranja pukotina bitumenom, boja, pijesak, kolotrazi i fragmenti mikroasfaltiranja Ni po sadašnjim iznosima naknada za navedene kategorije vozila ne dobiva se povratno dovoljno po pitanju sigurnosti i komocije naspram opterećenja prema infrastrukturi koja su minimalna(nikakva) obzirom na masu vozila(kontakt sa površinom) i godišnju prijeđenu kilometražu. Motociklisti su zbog stanja na cestama i nedovoljne brige posebno ugrožena skupina jer ih oštećenja na cestama koštaju cesto i života! | Nije prihvaćen | Iznos godišnje naknade za uporabu javnih cesta za motocikle utvrđen je sukladno Pravilniku. Prilikom određivanja visine naknade uzeta je u obzir činjenica da motocikli imaju manji utjecaj na cestovnu infrastrukturu, što je već reflektirano kroz niže iznose naknade u odnosu na ostale kategorije vozila. Prema važećem Pravilniku mopedi su izuzeti od plaćanja naknade za ceste. |
| 8 | MIRO OPAČAK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Poštovani, Kao osoba s invaliditetom ili predstavnik osoba s invaliditetom, želim istaknuti važnost jasnog navođenja prava na oslobođenje od plaćanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta pri registraciji motornih i priključnih vozila za korisnike Nacionalne iskaznice za osobe s invaliditetom, izdane putem AKD/MOSI sustava. Predlažem da se u Pravilniku izričito navede: 1. Iskaznica izdana od strane AKD d.o.o. – MOSI (Nacionalna iskaznica za osobe s invaliditetom) priznaje se kao valjani dokaz za ostvarivanje prava na oslobođenje od plaćanja godišnje naknade. 2. Uvjeti za oslobođenje (stupanj invaliditeta 80 % ili više, ili nesposobnost donjih ekstremiteta 60 % ili više) ostaju nepromijenjeni. 3. Oslobođenje se odnosi na jedan osobni automobil u vlasništvu osobe s invaliditetom ili koji osoba koristi na osnovi leasinga. 4. Preporučuje se omogućiti fleksibilnost u korištenju vozila koje nije u vlasništvu osobe s invaliditetom, ako osoba s invaliditetom redovito koristi vozilo. Ovim se osigurava da prava osoba s invaliditetom ostanu zaštićena i da se ne smanjuju postojeće olakšice. Jasno navođenje AKD kartice kao valjanog dokaza sprječava nesigurnosti i olakšava administraciju pri registraciji vozila. Hvala na razmatranju ovog komentara. S poštovanjem, | Nije prihvaćen | Zakonom o povlasticama u prometu (NN 133/23) regulirana su sva prava osoba s invaliditetom, uključujući prava na oslobađanje od plaćanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta. Prijedlog nije dio normativnog dosega ovog Pravilnika. |
| 9 | LADISLAV MEDUNIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Predlažem da se izuzmu mopedi i motocikli jer za jednotračna vozila nisu (još) zakoni na snazi, bitumen,pjesak, boje, kolotrazi i fragmenti mikroasfaltiranja | Nije prihvaćen | Iznos godišnje naknade za uporabu javnih cesta za motocikle utvrđen je sukladno Pravilniku. Prilikom određivanja visine naknade uzeta je u obzir činjenica da motocikli imaju manji utjecaj na cestovnu infrastrukturu, što je već reflektirano kroz niže iznose naknade u odnosu na ostale kategorije vozila. Prema važećem Pravilniku mopedi su izuzeti od plaćanja naknade za ceste. |
| 10 | MISLAV ROJE | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Je li ovo povećanje da se pokrije Škorićeva pljačka?! Prvo riješite svu korupciju, onda dižite naknade za narod! Ne, lakše je ovce derat, dok vam ni nije cilj smanjiti korupciju jer jedino tako i možete dobivati izbore. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 11 | RENATA CEROVSKI | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Naknada je previsoka za uslugu koju primamo, ostecuju nam se vozila na rupama, zakrpama, propalim šahtama. Motociklisti su zbog stanja na cestama i nedovoljne brige posebno ugrozena skupina jer ih ostecenja na cestama kostaju cesto i života! | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 12 | DINO BIKIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Bilo bi bolje da prisilite zakonski kao u nekim drugim drzavama da teretni promet prebacite na autoceste i željeznicu do točke najbliže istovaru jer ionako vec placamo kroz poreze i trosarine sve to. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 13 | MARIJAN MAREKOVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Ovo je sramota, 40 eura, za šta? Kakve su nam ceste? Trava iz njih raste. Uništavamo aute na njima. Vi samo postavite ogranicenje brzine ostecen kolnik i tako stoji vec 30 god. Ceste a da ne govorim i ulice su katastrofalnom stanju. Neznaš jel su gore rupe,ulegnuti sahtovi ili usporivaci prometa. Treabalo bi Vas poceti tuziti za svako ostecenje ovjesa i opcenito podvozja vozila jer su osteceni na cestama koje se ne odrzavaju. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 14 | NATALIJA SKENDER | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA | Povećanje naknade bi imalo smisla da se ulaže u ceste. Ja osobno od kuće do radnog mjesta imam oko 20-ak uspornika, da ne govorim koliko ima razbacanih šahta po cesti koje su upale u asfalt,rupa i oštećenog kolnika. Ne vidim ni smisao postavljanja uspornika po cesti koja je ionako loša pa se teško i voziti preko 50km/sat. Dovoljno novaca trošimo na popravak automobila zbog vožnje po lošim cestama, ne treba nam još i povećanje naknade. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 15 | MARIO MARIČEVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Predloženi nacrt izmjena i dopuna Pravilnika o visini godišnje naknade nije u skladu s vremenom, te bi trebalo modernizirati da odgovara prilikama u drugoj četvrtini 21. stoljeća. Njegov koncept bazira se na načinu naplate naknade za uporabu javnih cesta kakav je vrijedio 80-ih i 90-ih godina 20. stoljeća, gdje je zapremina motora približno odgovarala masi vozila i na neki način pređenim kilometrima gdje su diesel vozila imala nešto veću zapreminu, što više nije točno. Sadašnje granice obujma motora bile su propisane još 2001. godine u https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2001_11_103_1706.html, te se bez promjena primjenjuju i danas. Posljednjih godina, a posebice uvođenjem nadolazeće norme Euro 7 proizvođači osobnih automobila prestaju s proizvodnjom motora zapremine manje od 1l jer takvi motori više ne mogu pokretati sve teža i veća vozila, što je posljedica drugih sigurnosnih i ekoloških propisa. Ovako predloženi pravilnik nepravedno penalizira vozila koja koriste LPG i favorizira vozila na električni pogon. Primjerice najprodavanije vozilo u Europi Dacia Sandero 1,0 ima oko 1150 s tvornički ugrađenim LPG-om te bi prema predloženom za istog trebalo plaćati 140,80 € naknade godišnje. Uvođenjem Euro 7 motora zapremine 1,2 LPG kakav je već ugrađen u novije Dacia&Renault modele godišnja naknada porast će na 182 € godišnje. S druge strane najprodavaniji električni automobil Tesla Y mase oko 2000 kg ili Tesla X koji ima mase od 2500 kg plaćat će prema prijedlogu samo 38,40 € godišnje. Kod električnih i LPG vozila potrebno je na odgovarajući i identičan način nadoknaditi manjak trošarine koji se plaća iz litre benzina ili dizela. Električna vozila su značajno veće mase, te dovoljno subvencionirana kroz druge propise i trebala bi participirati u održavanju prometnica proporcionalno svojoj masi i korištenju prometnica. Nadalje, Uredba o jediničnim naknadama, korektivnim koeficijentima i pobližim kriterijima i mjerilima za utvrđivanje posebne naknade za okoliš na vozila na motorni pogon (NN 114/14, 147/14 i 2/21) u članku 8 propisuje Korektivni koeficijent (ko) ovisan o godišnje prijeđenom broju kilometara. Bilo bi pravedno da se na istovjetan način utvrđuje i iznos godišnje naknade za uporabu javnih cesta, a ne da isti iznos plaćaju i onaj koji godišnje prelazi 5 i onaj koji napravi 50 tisuća kilometara. | Primljeno na znanje | Za električna vozila razmatra se model prema kojem će korektivni koeficijenti za električna i plug-in vozila biti pravednije određeni |
| 16 | MARIO MARIČEVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Zakon o cestama u članku 4 propisuje da javnu cestu čini između ostalog parkirališta. Zbog toga bi u sklopu ovog Pravilnika trebalo eksplicitno propisati da se plaćanjem naknade za uporabu cesta osigurava mogućnost parkiranja na javnim parkiralištima stanarima ili obrtnicima u krugu (npr. 1000 m) od mjesta prebivališta ili rada bez dodatnog plaćanja naknade za parkiranje ili na neki drugi način ograničiti samovolju jedinica lokalne samouprave prema stanarima i obrtnicima. Obrazloženje: Grad Zagreb ostvaruje ekstraprofit sustavom naplate parkiranja. Posebno su pogođeni obrtnici koji ujedno žive i rade u zoni naplate parkiranja. Svojim postupanjem Grad Zagreb onemogućava istovremenu kupovinu dvije povlaštene karte na adresi stanovanja i rada obrta, te tako prisiljava ljude da kupuju povlaštenu parkirnu kartu za jedan blok i komercijalnu parkirnu kartu za drugi blok za isti automobil. Kada bi imali dva automobila imali bi pravo na dvije povlaštene parkirališne karte. Na taj način obrtnik koji živi i radi u 1. zoni u različitim blokovim mora godišnje plaćati komercijalnu kartu od 1147,20 EUR. U 9 mjeseci od uvođenja novog sustava naplate dobit podružnice Zagrebparking porasla je za 60% u odnosu na prethodnih 9 mjeseci. Pri tome se značajno smanjio broj parkirališnih mjesta. Samo 57 podzemnih spremnika uništilo je 107 parkirališnih mjesta u središtu grada. Nepravedno je da građani Zagreba plaćaju 159,60 EUR godišnje ako stanari u drugim gradovima plaćaju: Beč 120 €, Ljubljana 60-100 €, Bratislava 39,00 € Prag 49,37 €, Stuttgart 30,00 €, Muenchen 30,00 €, Berlin 27,50 €. Waršava 7,2 € Budimpešta - besplatno za prvi automobil u obitelji. | Primljeno na znanje | Sustav naplate parkinga nije predmet ovog Pravilnika. |
| 17 | NIKOLINA HANŽEK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Smatram da je predloženo povećanje naknade za ceste od približno 40% pretjerano i teško opravdivo u odnosu na trenutno stanje prometne infrastrukture. Ceste u brojnim dijelovima Hrvatske nalaze se u izrazito lošem stanju, a radovi koji se provode često traju mjesecima, uz očitu neorganiziranost i nedostatak koordinacije. U praksi se događa da se ista prometnica otvara i prekopava u kratkim vremenskim razmacima, što upućuje na nedovoljno planiranje i neučinkovito upravljanje projektima. Prije razmatranja tako značajnog povećanja naknade, smatram da bi prioritet trebao biti sustavno poboljšanje kvalitete izvedbe radova, bolja koordinacija između izvođača i javnih institucija te transparentan plan ulaganja koji bi građanima omogućio jasniji uvid u način korištenja prikupljenih sredstava. U protivnom, povećanje naknade bez vidljivih poboljšanja u stvarnoj kvaliteti cesta i upravljanju infrastrukturom teško može biti percipirano kao opravdano i u interesu građana | Primljeno na znanje | Svrha korekcije naknade za ceste je osiguranje minimalnog standarda održavanja javnih cesta u nadležnosti županijskih uprava za ceste. Riječ je o korekciji naknade koja se nije mijenjala od 2003. godine, i koja je u skladu s višegodišnjim rastom cijena i predstavlja ulaganje u sigurnost i mobilnost. |
| 18 | ANAMARIJA LAZIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Iako su naknade za uporabu javnih cesta naplaćivane svake godine za svako vozilo, te iste ceste su loše održavane, odnosno na pojedinim mjestima nikako, što nije u skladu s njihovom svrhom i što ugrožava vozače i njihova vozila tijekom vožnje po loše održavanim cestama, pogotovo kada su u pitanju motociklisti i motocikli. Dok je za vozilo obavezno odraditi godišnji pregled da bi se ustanovila njegova tehnička ispravnost i omogućila sigurnost vozačima na cesti, s javnim cestama to, nažalost, nije slučaj iako je godišnja naknada za tu svrhu uredno naplaćena za svakm vozilo. Predloženo povećanje ničime nije potkrijepljeno niti je opravdano. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 19 | VLADIMIR BESEK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Predloženo povećanje s dosadašnjih 215,00 kn/28,54 € na predloženih 40,00 €, odnosno povećanje osnovne naknade od 40,00 % je stihijsko povećanje bez ikakvog javnog obrazloženja. Jest li radili analizu utjecaja na gospodarske tokove? Cost benefit analizu ili cost-effectivness analizu? Jel ikakva ekonomska analiza rađena temeljem koje bi rezidenti mogli shvatiti korelaciju između povećanja naknade i benefita za cjelokupno gospodarstvo? | Primljeno na znanje | Svrha korekcije naknade za ceste je osiguranje minimalnog standarda održavanja javnih cesta u nadležnosti županijskih uprava za ceste. Riječ je o korekciji naknade koja se nije mijenjala od 2003. godine, i koja je u skladu s višegodišnjim rastom cijena i predstavlja ulaganje u sigurnost i mobilnost. |
| 20 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Hrvatska obrtnička komora u potpunosti podržava potrebu za sigurnim i kvalitetnim javnim cestama, no povećanje naknade mora biti razmjerno gospodarskim mogućnostima i uz jasno obrazloženje koristi. Povećanje naknade od 40% u kratkom razdoblju značajno opterećuje obrtnike i male poduzetnike koji raspolažu s više vozila za potrebe poslovanja. Naglašavamo da povećanje posebno pogađa obrte u prijevozu, servisu, građevini, poljoprivredi i uslugama dostave, koji koriste više vozila i čije poslovanje već nosi visoke troškove registracija i osiguranja. U uvjetima rasta troškova energenata, sirovina i poreznih davanja, dodatno povećanje administrativnih troškova ugrožava likvidnost i konkurentnost malih gospodarskih subjekata. Zbog svega navedenoga, predlažemo da se visina godišnje naknade zadrži na sadašnjoj razini od 28,50 eura ili alternativno da se povećanje odvija postepeno, na godišnjoj razini. | Nije prihvaćen | Svrha korekcije naknade za ceste je osiguranje minimalnog standarda održavanja javnih cesta u nadležnosti županijskih uprava za ceste. Iznos korekcije naknade za ceste, za teretna vozila kategorije N3, je 0,003€ po kilometru, korekcija naknade za ceste iznosi svega 2,5‰ (promila). Riječ je o korekciji koja je u skladu s višegodišnjim rastom cijena i predstavlja ulaganje u sigurnost i mobilnost. |
| 21 | ANTON KRIVAK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Povećanje naknade za uporabu javnih cesta na 40€ je preveliko, bez obzira što se kao razlog navodi da se već par godina ova naknada nije se povećavala. Ovakvo povećanje imati će za posljedicu povećanje troškova prijevoza, a posljedično i svega ostalog jer zna se da je mobilnost žila kucavica društva. Povećanje iznosa ne bi smjelo prelaziti 30€ Dodatno na gore navedeno uvođenje indeksacije, tj. usklađivanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta s godišnjim indeksom rasta potrošačkih cijena je neprimjereno za državne institucije. Vrlo se dobro zna da je ovakav način povećanja cijena jedan od izvora inflacije. Zašto se onda u javnom natječaju ne smije staviti ako dolazi do rasta troškova proizvodnje da će proizvod poskupiti za određeni postotak, a ovdje to može? | Primljeno na znanje | Povećanje naknade proizlazi iz značajnog rasta troškova održavanja cestovne infrastrukture i činjenice da se iznos nije mijenjao od 2003. godine. Realna vrijednost naknade pritom je znatno pala. Predviđena indeksacija usklađena je s fiskalnim pravilima i služi očuvanju realne vrijednosti prihoda Županijskih uprava za ceste. |
| 22 | BRANIMIR ŠIMIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Koje je opravdanje za povećanje naknade? | Primljeno na znanje | Svrha korekcije naknade za ceste je osiguranje minimalnog standarda održavanja javnih cesta u nadležnosti županijskih uprava za ceste. Riječ je o korekciji naknade koja se nije mijenjala od 2003. godine, i koja je u skladu s višegodišnjim rastom cijena i predstavlja ulaganje u sigurnost i mobilnost. |
| 23 | TOMISLAV VALEČIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Povećanje ove naknade je potpuno besmisleno i u odnosu na sve ostale naknade iz kojih se financiraju prometnice neće doprinositi boljoj kvaliteti prometnica, ali će puno opteretiti krajnjeg korisnika vozila. Motocikle treba u potpunosti osloboditi naknade za upotrebu javnih cesta jer ih masom i godišnjom kilometražom troše zanemarivo. Također je besmisleno jer se jednako naplaćuje bez obzira vozili se u Zagrebu gdje 50% vremena stojimo u koloni i vozimo se javnim prometnicama do 10km, ili u ruralnim područjima gdje se vozi otvorenom cestom po 50km. Osim toga nije li protuzakonito 2 puta naplaćivati istu stvar? Ako plaćamo naknadu za upotrebu javnih cesta, kako nam se opet može naplatiti korištenje autocesta? Jesu li one možda privatne? | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 24 | DAMIR MARKOVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Povećanje osnove naknade za ceste nije učinkovito za pružanje usluge građanima koja podrazumijeva ceste koje su u tehnički ispravnom stanju bez rupa i oštećenje. Osobno imam problema s vratnom kralježnicom, a žena s osteoporozom i bolnom kralježnicom. Vožnja po cestama u Zagrebu i autoputu izaziva nam stalne bolove zbog oštećenja kralježnica. koje nam i pogoršava zdravstveno stanje Predlažem da umjesto povećanja osnovne naknade se uvedu penali građevinarima i komunalnim poduzećima te transportim poduzećima koje koriste vozila koje s teretom prelaze 2 tone. Ovi pravni subjekti konstantno oštećuju cestu što provođenjem instalacija za građevine koje nisu vraćene u pvrovobitno stanj već su ceste zakrpane i pune udubljenja i rupa, a u slučaju transportnih poduzeća ista težinom uzrokuju oštečenje cesata. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 25 | DAVOR DORMAN | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Kako vas nije stid traziti toliko povecanje, stvarno nas smatrate kao ovce za sisanje. Posto se ta naknada mora placati onda ste je odlucili povecati na slijedecu parnu deseticu. Niste se niti potrudili objasniti razlog povecavanja, siguran sam kako ti novci, kao i dosada, nice se utrositi za obnovu cesta vec za povecanje vasih placa, bonusa i ostalih benifita, a podravska magistrala, pogotovo od D. Miholjca do Josipovca nije vidjela novi asfalt 30 godina, treba vam terenac kad se vozite tom dionicom. Vi bi trebali nama gradanima placati za popravak ovjesa na autima koji se uniste zbog vaseg loseg odrzavanja cesta. Sram vas i stid bilo. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 26 | DAVOR DORMAN | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | "Osnovna naknada iznosi 28,55 eura“. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 27 | SERGEJ PAVLEK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | Definitivno je previše 40€. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 28 | MARIN BRALIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 1. | 215 kuna je 28.54 eura, a ne 40 eura. Može se zaokružit na 30 jer je 40 previše. | Primljeno na znanje | Svrha korekcije naknade za ceste je osiguranje minimalnog standarda održavanja javnih cesta u nadležnosti županijskih uprava za ceste. Riječ je o korekciji naknade koja se nije mijenjala od 2003. godine, i koja je u skladu s višegodišnjim rastom cijena i predstavlja ulaganje u sigurnost i mobilnost. |
| 29 | FRANJO GOLUBIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 2. | Predlažem da se za sva vozila pod radnim brojem 17. Vozila opremljena planskom instalacijama LPC/CNG briše obračun dodatne naknade na osnovni iznos jer je ista odredba diskriminacijska s osnova imovinskom stanja, tj. plaćanja dodatne naknade samo za jednu vrstu vozila koja koriste plin kao alternativno gorivo, i time manje zarađuju okoliš, ali ujedno koriste i benzin, dok se za druga vozila koja uopće ne koriste benzin ili dizel gorivo takva dodatna naknada ne plaća. Isto je i protivno odredbama Zakona o cestama gdje je jasno propisano na koja goriva se obračunava i plaća posebna namjenski naknada za ceste i željeznicu i da se ista sredstva planiraju i doznaćuju na račune korisnika iz državnog proračuna. Stoga naplata ove posebne naknade samo za vozila na plinski pogon osim što je protivna odredbama Ustava RH i Zakona o suzbijanju diskriminacije za uvođenje iste nema opravdanja niti ovlasti niti u odredbama Zakona o cestama. Stoga smatram i predlažem da se dodatna naknada pod radnim brojem 17. ukine za sva vozila opremljena sa planskom instalacijom. | Nije prihvaćen | Predloženo ukidanje naknade pod radnim brojem 17. nije moguće prihvatiti. Predmetna naknada propisana je važećim propisima te se primjenjuje radi osiguranja jedinstvenog sustava obračuna i prikupljanja sredstava namijenjenih održavanju i razvoju cestovne infrastrukture. Napominjemo da se odredbe odnose na sve kategorije vozila utvrđene propisom, pri čemu se ne vrši diskriminacija na temelju vrste goriva, već se naknada određuje sukladno tehničkim i operativnim karakteristikama vozila. Izneseni argumenti uzeti će se u obzir pri eventualnim budućim izmjenama regulative. |
| 30 | FRANJO GOLUBIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 2. | Predlažem da se za osobne automobile primjeni razmjeran i proporcionalan način obračuna po cm3 obujma motora, a ne grupiranje u grupe, i to na sljedeći način: za vozila čiji je obujam motora do 1000 cm3 predlažem korektivni koeficijent 1,00, umjesto 0,96, a za svaki sljedeći cm3 obujma vozila kolektivni koeficijent bi se uvećao razmjerno obujma motora. Na primjer, za vozilo zapremnine motora 1450 cm3 imalo bi korektivni koeficijent 1,45 ( 1450 : 1000 cm3 ), umjesto da proizvoljno ima kolektivni koeficijent 1,99, to jest sustav obračuna bi bio proporcionalan stvarnoj zapremnini motora pojedinog vozila, a ne grupe u koju je vozilo razvrstana, te bi na taj način sistem obračuna bio pošteniji i pravedniji. U budućnosti predlažem da se u sustav obračuna uključi i godišnja prijeđena kilometraža na način da do 10000 km kolektivni koeficijent bude 1,00 i da s isti razmjerno povećava za svaki prijeđeni km iznad 10000 km. | Nije prihvaćen | Izneseni argumenti uzeti će se u obzir pri eventualnim budućim izmjenama regulative. |
| 31 | MARIO MARIČEVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 2. | Redni broj 17. Vozila opremljena plinskom instalacijom - LPG/CNG i vozila na električni pogon dodatna naknada na osnovni iznos: L kategorija vozila - 0,80 M1 i N1 kategorija vozila 2,00 M2 i M3 kategorija vozila 8,00 N2 i N3 kategorija vozila 8,00 Kod Plug in hibridnih električnih vozila navedena dodatna naknada umanjuje se za 50%. Obrazloženje: Navedene kategorije vozila su ekološki pogodnije od vozila pogonjenih na benzin ili diesel, ali zbog svoje značajno veće mase dodatno oštećuju prometnice, traže pojačanje zaštitnih ograda i druga infrastrukturna ulaganja. Zakon o cestama propisuje plaćanje naknade za financiranje građenja i održavanja javnih cesta u iznosu od - 0,03 po litri naplaćene trošarine na energente i to na račun Hrvatskih autocesta d.o.o. -0,11 EUR po litri naplaćene trošarine na energente i to na račun Hrvatskih cesta d.o.o. Zakon o željeznici propisuje naplatu trošarine na račun upravitelja infrastrukture od 0,03 EUR po litri benzina i plinskih ulja (diesel). Prosječni osobni automobil troši oko 7,5 l/100 km i prelazi oko 15.000 km što odgovara 1125 litara goriva godišnje. Time se za godišnje plaćanje infrastrukture kroz gorivo uplaćuje 191,25 EUR. Električna vozila i vozila na LPG ne plaćaju navedeni trošak za održavanje infrastrukture kroz gorivo, te je potrebno da barem jednim dijelom sufinanciraju taj trošak. Sva električna vozila imaju volumen motora 0 ccm, te spadaju u najnižu kategoriju. Slovenija naplaćuje skuplju cestarinu električnim vozilima težim od 1750 kg. Pojedine države s većim brojem električnih vozila shvatile su da za održavanje prometnica trebaju ravnopravno participirati i električna vozila: https://autostart.24sata.hr/novosti/pocelo-je-britanija-uvodi-porez-po-kilometru-za-elektricne-aute-10149 | Nije prihvaćen | Za električna vozila razmatra se model prema kojem će korektivni koeficijenti za električna i plug-in vozila biti pravednije određeni. Izneseni argumenti uzeti će se u obzir pri eventualnim budućim izmjenama regulative. |
| 32 | MARIO MARIČEVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 2. | Članak 4. - redni broj 3 mijenjaju se granice volumena motora na sljedeći način: -V<1401 ccm 1,00 -V=1401 - 1700 ccm 1,70 -V=1701 - 2000 ccm 2,50 -V= 2001 - 2500 ccm 3,50 -V=2501 - 3501 ccm 6,50 -V >3500 ccm 10,00 Za vozila koja su u prethodnoj godini prešla manje od 10.000 km korektivni koeficjent umanjuje se za 33%. Za vozila koja su u prethodnoj godini prešla više od 20.000 km korektivni koeficjent uvećava se za 33%. Obrazloženje: takve granice približno odgovaraju kategodijama prilikom naplate godišnje naknade za ceste u Sloveniji gdje su granice 1350-1800-2500-3000-4000 ccm. Prosječni osobni automobil prelazi oko 15.000 km, te oni koji se manje voze, manje i uništavaju prometnice. Zbog toga treba primjeniti načelo "onečišćivač plaća" kao i kod naplate naknade za okoliš prilikom registracije vozila. | Nije prihvaćen | Predloženi model nije moguće prihvatiti u okviru ovog propisa. Važeći sustav razvrstavanja volumena motora rezultat je usklađenosti s postojećim tehničkim standardima i administrativnim mogućnostima provedbe. Uvođenje dodatnih korekcija prema prijeđenoj kilometraži zahtijevalo bi pouzdan sustav provjere i značajne izmjene zakonodavnog i tehničkog okvira. Napominjemo da Ministarstvo kontinuirano prati usporedive sustave u državama članicama EU, uključujući navedena rješenja. Izneseni prijedlozi bit će uzeti u obzir u analizama mogućih budućih nadogradnji modela obračuna, s ciljem pravednosti i učinkovitosti, uz primjenu načela “onečišćivač plaća” tamo gdje je to izvedivo i zakonski utemeljeno. |
| 33 | IVAN ČVELJO | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 2. | Vozilo, neovisno o kategoriji, ne opterećuje cestu obujmom motora koji ga pokreće, već svojom masom. Predlažem da kriterij izračuna naknade korektivnog koeficijenta za M1 kategoriju vozila nije obujam motora, nego NDM vozila. Zamijenite "V" sa "NDM" i "cm^3" sa "kg" u tablici. Raspone NDM možete staviti kao za N1 kategoriju vozila. Budući da N1 vozila godišnje prevale cca 40% veći put nego M1 vozila (statistika CVH za 2024. godinu: https://cvh.hr/media/5297/s10__prosjecno_godisnje_prijedeni_put_povv_za_2024.pdf), korektivne koeficijente za M1 kategoriju umanjite za navedeni postotak u odnosu na N1 kategoriju vozila. Hvala. | Nije prihvaćen | Izneseni argumenti uzeti će se u obzir pri eventualnim budućim izmjenama regulative. |
| 34 | MARIO MARKOVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 2. | Za sva vozila, osim kategorija moped (kategorije L1, L2, L6) i motocikl (L3, L4, L5, L7) te osobni automobil (kategorija M1) kriterij za izračun naknade je *najveća dopuštena masa* (NDM). Ovisno o povećanju NDM razmjerno se povećavaju korekcijski koeficijenti, te je naizgled sve u redu. Međutim, je li to baš tako? Navest ću samo nekoliko primjera: Primjer 1. Kategorija AUTOBUS (M2, M3) – dvije osovine Korekcijski faktor za NDM 5.000 kg je 5,28 dok je za NDM 18.000 i više kg korekcijski faktor 14,40. U prvom slučaju treba platiti 42,24 eura/tona = (211,20 eura / 5.000) x 1.000, dok u drugom slučaju treba platiti 32,00 eura/tona = (576,00 eura / 18.000) x 1.000. Primjer 2. Kategorija TERETNI AUTOMOBIL (N1) Korekcijski faktor za NDM 1.000 kg je 2,01 dok je za NDM 3.500 kg korekcijski faktor 5,93. U prvom slučaju treba platiti 80,4 eura/tona = (80,40 eura / 1.000) x 1.000, dok u drugom slučaju treba platiti 67,77 eura/tona = (237,20 eura / 3.500) x 1.000. Primjer 3. Kategorija TERETNI AUTOMOBIL (N2) Korekcijski faktor za NDM 3.500 kg je 6,02 dok je za NDM 12.000 kg korekcijski faktor 12,49. U prvom slučaju treba platiti 68,80 eura/tona = (240,80 eura / 3.500) x 1.000, dok u drugom slučaju treba platiti 41,63 eura/tona = (499,60 eura / 12.000) x 1.000. Primjer 4. Kategorija TERETNI AUTOMOBIL (N3) – dvije osovine Korekcijski faktor za NDM 12.001 kg je 11,68 dok je za NDM 18.000 i više kg korekcijski faktor 15,84. U prvom slučaju treba platiti 38,93 eura/tona = (467,20 eura / 12.001) x 1.000, dok u drugom slučaju treba platiti 35,20 eura/tona = (633,60 eura / 18.000) x 1.000. Primjer 5. Kategorija TERETNI AUTOMOBIL (N3) – četiri i više osovina Korekcijski faktor za NDM 12.001 kg je 11,44 dok je za NDM 32.000 i više kg korekcijski faktor 28,16. U prvom slučaju treba platiti 38,13 eura/tona = (457,60 eura / 12.001) x 1.000, dok u drugom slučaju treba platiti 35,20 eura/tona = (1.126,40 eura / 32.000) x 1.000. Iz navedenih primjera razvidno je sljedeće: - kod većih NDM cijena po toni opada, iako korekcijski faktor raste, što znači da vozila s većom masom plaćaju manje po toni, - kod manjih vozila (npr. N1 = 1.000 kg) cijena po toni je vrlo visoka – preko 80 EUR/tona. - kod većih vozila (npr. N3 ≥32.000 kg) cijena po toni pada na oko 35 EUR/tona. - autobusi i teretni automobili pokazuju isti trend: veća masa → manja cijena po toni, Dakle, ovakav sustav pogoduje vozilima s većom NDM, dok manja vozila proporcionalno plaćaju više. Očito je da je predlagatelj ovog Pravilnika slijedio logiku da veća težina vozila znači veće opterećenje prometnica (ceste, mostovi, tuneli, nadvožnjaci itd.), te smatra da je porast korekcijskih faktora način da se u naknadu ugradi kompenzacija za oštećenja koja uzrokuju takva vozila. Međutim, razvidno je da korekcijski faktori rastu, ali cijena po toni opada što znači da sustav nije dosljedno proporcionalan, jer mala teretna vozila i autobusi plaćaju više po toni, dok veliki kamioni i autobusi plaćaju manje po toni iako realno više opterećuju ceste , mostove i sl. Zaključno, korekcijski faktori rastu jer predlagatelj želi prikazati da veća vozila snose veći financijski teret, ali način izračuna dovodi do paradoksa, odnosno proporcionalnost se gubi tako da manja i lakša vozila plaćaju više, a veća i teža vozila plaćaju manje. Obzirom da je predložena kategorizacija nepravedna, u izradi bi se trebalo voditi načelima jednakosti i pravednosti. Stoga predlažem da se pravilnik učini transparentnim u odnosu na sve kategorije vozila, uključujući i osobne automobile, tako da se točno izračuna kolika je cijena u eurima po toni NDM. | Nije prihvaćen | Izneseni argumenti uzeti će se u obzir pri eventualnim budućim izmjenama regulative. |
| 35 | VLADIMIR BESEK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 2. | Predlaže se: "korektivni koeficijent ostaviti neizmjenjen". Osnovna naknada povećana je za 40,00 %, stoge je nepotrebno i gospodarski štetno povećavati, za gotove sve kategorije vozila, i korektivni koeficijent. | Nije prihvaćen | Izneseni argumenti uzeti će se u obzir pri eventualnim budućim izmjenama regulative. |
| 36 | BRANIMIR ŠIMIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 2. | Kako objašnjavate povezanost obujma motora sa korištenjem odnosno "uporabom" javnih cesta? Zašto ne volumen ptrljažnika, pepeljare? Težina vozila je jasna stvar ali zašto se npr., za osobno vozilo težine 1800kg ali pogonjeno motorom zapremnine 1598ccm plaća dvostruko manja naknada nego na vozilo težine 1400kg ali motora zapremnine 2998ccm? To nema apsolutno nikakvog smisla. Hvala! | Nije prihvaćen | Izneseni argumenti uzeti će se u obzir pri eventualnim budućim izmjenama regulative. |
| 37 | FRANJO GOLUBIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 3. | Predlažem da se novi članak 7.a briše jer je isti suprotan proinflacijskoj politici države i isti praktično onemogućava izradu realnih financijskih planova uprava za ceste do 31.12. tekuće godine. Isto tako smatram da se usklađenje naknade za održavanje cesta ne smije vezati uz godišnji index potrošačkih cijena, na koje najviše utječu troškovi hrane, usluga i režijski troškovi za kućanstvo već bi eventualno trebalo upotrijebiti godišnji index rasta cijena u građevinarstvu, tj. niskogradnji. U svakom slučaju smatram i predlažem da se godišnja naknada za ceste ne smije povećavati automatski već o tome ministar treba donijeti izmjenu i dopunu Pravilnika jer je tako i propisano u Zakonu o cestama te Pravilnik ne smije biti protivan odredbama Zakona. U svakom slučaju predlažem da se godišnja naknada za ceste ne usklađuje sa indexom rasta cijena ako isti nije veći od 5,00% te bi na taj način izračun bio jasnije. | Nije prihvaćen | Predloženi mehanizam usklađivanja ima za cilj osigurati predvidljivost, stabilnost prihoda i očuvanje njihove realne vrijednosti u odnosu na troškove održavanja cestovne infrastrukture. Automatska indeksacija primjenjuje se i u drugim javnim sustavima, upravo kako bi se izbjegla potreba za čestim izmjenama propisa te kontinuirano administrativno opterećenje. Indeksacija se temelji na standardiziranom i transparentnom pokazatelju te nije zamišljena kao instrument proinflacijskog djelovanja, već kao mehanizam održavanja postojećeg fiskalnog okvira. Pri tome se očekuje da će monetarna politika Europske središnje banke, uključujući ciljanu inflaciju od oko 2 %, dugoročno osigurati stabilnost cijena, čime se ograničava i utjecaj mogućih većih godišnjih odstupanja. Uvažavamo iznesene argumente o potrebi opreznog pristupa i daljnjeg praćenja učinaka indeksacije na građane, gospodarstvo i ukupnu inflacijsku dinamiku. U slučaju značajnih odstupanja ili nepredviđenih makroekonomskih okolnosti, razmotrit će se mogućnost dodatnih prilagodbi mehanizma usklađivanja. |
| 38 | MARIO MARIČEVIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 3. | Dodaje se novi Članak 7a: (Pravo na parkiranje na javnim parkiralištima u zoni od 1000 m od adrese prebivališta, boravišta ili poslovnog prostora fizičke osobe) (1) Opcionalnim plaćanjem dodatne godišnje naknade za uporabu javnih cesta u iznosu jedinične naknade pri registraciji vozila, vlasnik vozila koji je fizička osoba, njegov bračni ili izvanbračni drug, član kućanstva, korisnik leasinga ili nama vozila, ostvaruje pravo na besplatno parkiranje 0–24 sata na svim javnim parkiralištima i javnim garažama koje su u vlasništvu jedinice lokalne samouprave, uključujući i parkirališta dana u koncesiju, unutar radijusa od 1000 metara od adrese svog prebivališta, boravišta ili poslovnog prostora. (2) Pravo iz stavka 1. ovog članka odnosi se na sva vozila kategorija L, M1 i N1 registrirana na adresi prebivališta ili boravišta fizičke osobe, odnosno na adresi poslovnog prostora obrta ili slobodnog zanimanja, bez ograničenja broja vozila po adresi. (3) Jedinica lokalne samouprave i koncesionar dužni su međusobno urediti odnose vezane uz ostvarenje prava iz stavka 1. ovoga članka na način da se pravo korisnika ne ograničava ili dodatno ne naplaćuje. (4) Pravo besplatnog parkiranja ostvaruje se automatizmom uplatom dodatne jedinične naknade pri registraciji vozila u stanici za tehnički pregled, te vrijedi 13 mjeseci od dana registracije vozila za adresu upisanu u prometnoj dozvoli vozila. (5) Fizička osoba koja je vlasnik vozila i ima prebivalište/boravište na jednoj adresi, a obavlja djelatnost na drugoj adresi (poslovni prostor), ostvaruje i pravo besplatnog parkiranja u radijusu od 1000 metara od adrese poslovnog prostora dostavom dokaza o poslovnom prostoru nadležnoj jedinici lokalne samouprave bez dodatne naplate. (6) Ako je vozilo registrirano na adresi poslovanja obrta ili slobodnog zanimanje, a vlasnik ili korisnik vozila živi na drugoj adresi, pravo parkiranja u radijusu od 1000 metara od adrese prebivališta/boravišta ostvaruje se dostavom dokaza o prebivalištu/boravištu nadležnoj jedinici lokalne samouprave. (7) Pravo iz ovog članka primjenjuje se bez obzira na način organizacije zona naplate parkiranja u jedinici lokalne samouprave. (8) Fizička osoba nije obvezna koristiti pravo iz ovog članka te može odlučiti ne platiti dodatnu jediničnu naknadu u svrhu ostvarivanja prava na parkiranje u zoni stanovanja i/ili rada.“ Predloženi Članak 7a postaje članak 7b Obrazloženje: Zakonom o cestama propisano je da se javnom cestom smatraju i parkirališta koja su dio javne ceste, uključujući površine za zaustavljanje i parkiranje koje su u vlasništvu jedinice lokalne samouprave. S obzirom na to da se godišnja naknada za uporabu javnih cesta plaća za korištenje javne cestovne infrastrukture, opravdano je i logično da ta naknada uključuje i pravo korištenja javnih parkirališta te javnih garaža koje su sastavni dio javnih cesta. U praksi je sve veći broj jedinica lokalne samouprave u kojima se uvode visoki parafiskalni namet kroz cijene parkiranja i zone/blokovi naplate koje obuhvaćaju stambena područja. Stanari i fizičke osobe koje rade ili obavljaju poslovne aktivnosti na području naplate parkiranja izloženi su višestrukim troškovima, iako već plaćaju obveznu godišnju naknadu za uporabu javnih cesta prilikom registracije vozila, te propisani Porez na cestovna motorna vozila. Predloženim Člankom: 1) Sprječava se neumjereno i dvostruko financijsko opterećenje stanara, obrtnika i fizičkih osoba koje rade na području gdje JLS naplaćuje parkiranje, a navedeni iznos jedinične naknade približno odgovara godišnjim iznosima koje drugi srednjoeuropski gradovi naplaćuju svojim stanarima. 2) Uvodi se jedinstveni, transparentni i pravedni model koji osigurava da uplaćena godišnja naknada obuhvaća i pravo parkiranja u zoni stanovanja/rada, 3) Osigurava se besplatno parkiranje 0–24h u zaštićenom radijusu od 1000 m od adrese prebivališta, boravišta ili poslovnog prostora fizičke osobe, 4) Omogućuje se automatska primjena prava bez dodatnih administrativnih postupaka i troškova, 5) Uređuje se obveza JLS i koncesionara da osiguraju nesmetano ostvarivanje prava korisnika, te se dodatno priznaje raznolikost statusa korisnika vozila (vozilo u vlasništvu obrta ili fizičke osobe, leasing ili najam). 6) Predloženo rješenje uravnotežuje interese JLS, koncesionara i krajnjih korisnika, te osigurava pravedno korištenje javnih cesta i pripadajuće infrastrukture u skladu s temeljnim načelima Zakona o cestama. 7) Smanjuje se potreba za administrativnim osobljem u JLS koje se bavi naplatom parkiranja (npr. Zagrebparking ima preko 300 zaposlenih) jer se naplata parkiranja većini korisnika rješava jednokratno godišnje prilikom registracije vozila, 8) Izbjegava se diskriminacija stanara u središtu grada koji plaćaju više od stanara u drugim dijelovima grada gdje je mjesečna naknada niža ili ne postoji, a istovremeno nestaje problem blokovskog parkiranja gdje stanar više ne može parkirati u susjednoj ulici, ukolilko slučajno stanuje uz rub pojedine zone ili bloka prema odluci JLS. | Nije prihvaćen | Prijedlog nije dio normativnog dosega ovog Pravilnika. |
| 39 | DARKO ŠTRIGA | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 3. | Uvođenje automatskog usklađivanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta s godišnjim indeksom rasta potrošačkih cijena značilo bi da bi se iznos naknade svake godine povećavao u skladu s inflacijom, bez dodatne procjene potreba ili učinaka takvog povećanja. Upravo je izostanak tih procjena ključan problem, jer bi se naknada povećavala mehanički, bez analize stvarnih troškova održavanja cestovne infrastrukture, ekonomskih uvjeta ili utjecaja na građane i gospodarstvo. Takvo pravilo pretvara fiskalnu obvezu u svojevrsni „inflacijski automatik“, gdje naknada raste bez obzira na gospodarsku situaciju, produktivnost infrastrukture ili realnu mogućnost korisnika da snose povećane troškove. Time se smanjuje fleksibilnost državne politike i otežava prilagodba troškova stvarnim ekonomskim prilikama. Osim toga, automatska indeksacija potiče stvaranje očekivanja da će troškovi i dalje rasti, jer su izravno vezani uz indeks potrošačkih cijena (CPI). Takva očekivanja mogu sama po sebi postati faktor trajnog rasta cijena – tzv. „ugrađena inflacija“. Na taj način država, kroz vlastite propise, nesvjesno podržava inflacijsku spiralu u kojoj se cijene i troškovi stalno povećavaju. Iako automatska indeksacija nije isto što i automatsko povećanje plaća, ona može pridonijeti rastu ukupnog troškovnog opterećenja gospodarstva, čime se povećavaju inflacijski pritisci. U okolnostima kada je cilj Hrvatske narodne banke i Europske središnje banke stabilizirati inflaciju na razini od oko 2 %, ovakav automatizam djeluje suprotno tom cilju i može ga ozbiljno ugroziti. Automatski rast državnih ili reguliranih naknada dodatno opterećuje građane i poduzeća, osobito u razdobljima kada prihodi ne prate rast troškova. Posljedice toga mogu biti smanjena kupovna moć, rast operativnih troškova poslovanja te pad investicija i konkurentnosti. Kada gospodarski subjekti očekuju kontinuiran rast cijena, njihovo ponašanje dodatno potiče inflaciju, što stvara začarani krug. Glavni cilj Hrvatske narodne banke u okviru europskog monetarnog sustava jest održavanje stabilnih cijena. Ako bi se velik broj naknada, poreza i tarifa automatski usklađivao s inflacijom, to bi onemogućilo spuštanje inflacije prema ciljanoj razini. U slučaju da inflacija u jednoj godini iznosi 5 %, a automatska indeksacija se primijeni, naknada bi porasla za isti postotak sljedeće godine – bez obzira na to je li inflacija u padu ili je ekonomska situacija stabilizirana. Takav mehanizam zapravo održava inflaciju visokom, umjesto da potiče njezino smanjenje. Zaključno, predloženi članak 7.a ima izrazito proinflacijski karakter i smanjuje fleksibilnost ekonomske politike upravo u razdobljima kada je nužna prilagodba troškova, a ne njihovo automatsko povećanje. Umjesto automatizma, potrebno je svake godine provesti procjenu potreba i učinaka prije donošenja odluke o eventualnom usklađivanju naknade, uzimajući u obzir širu gospodarsku stabilnost, fiskalne ciljeve i socijalne posljedice. | Nije prihvaćen | Predloženi mehanizam usklađivanja ima za cilj osigurati predvidljivost, stabilnost prihoda i očuvanje njihove realne vrijednosti u odnosu na troškove održavanja cestovne infrastrukture. Automatska indeksacija primjenjuje se i u drugim javnim sustavima, upravo kako bi se izbjegla potreba za čestim izmjenama propisa te kontinuirano administrativno opterećenje. Indeksacija se temelji na standardiziranom i transparentnom pokazatelju te nije zamišljena kao instrument proinflacijskog djelovanja, već kao mehanizam održavanja postojećeg fiskalnog okvira. Pri tome se očekuje da će monetarna politika Europske središnje banke, uključujući ciljanu inflaciju od oko 2 %, dugoročno osigurati stabilnost cijena, čime se ograničava i utjecaj mogućih većih godišnjih odstupanja. Uvažavamo iznesene argumente o potrebi opreznog pristupa i daljnjeg praćenja učinaka indeksacije na građane, gospodarstvo i ukupnu inflacijsku dinamiku. U slučaju značajnih odstupanja ili nepredviđenih makroekonomskih okolnosti, razmotrit će se mogućnost dodatnih prilagodbi mehanizma usklađivanja. |
| 40 | SAŠA MAKARIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 3. | Naknada za uporabu bi trebala biti po uporabi, logično, zar ne? Inače treba promijeniti naziv pravilnika u ''Pravilnik o punjenju proračuna''. Treba dodati razrede plaćanja po prijeđenim kilometrima i to tako da se dosadašnja naknada ne povećava za manje od 10000 prijeđenih kilometara. Prije toga javnost treba dobiti na uvid podatke o prikupljenim i utrošenim sredstvima poduzeća za održavanje i upravljanje cestama u proteklih 10 godina, po stavkama - dionica ceste, odrađeni rad, količina rada i materijala te cijena po količini rada/materijala. U današnje vrijeme te podatke nije problem na jednostavan način učiniti dostupnima i preglednima. A kao korisnici i platitelji usluge te podatke moramo imati jer inače ne znamo što plaćamo čime cestarska poduzeća ispadaju lošije organizirana i manje profesionalna od stare krame na sajmeni dan. Jer tamo znamo koliko što košta. | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 41 | TOMISLAV VALEČIĆ | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 3. | Godišnja naknada iz članka 3. ovog Pravilnika usklađivat će se s iznosom minimalnog dohodka. | Nije prihvaćen | Minimalni dohodak služi isključivo kao socijalna mjera namijenjena zaštiti najugroženijih skupina stanovništva i nije primjeren pokazatelj za određivanje obveza koje se vežu uz korištenje cestovne mreže. |
| 42 | MISLAV ROJE | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 3. | Nakon sramotnog poskupljenja, zgodna nova stvar da se još više godišnje odere narod. Pu! | Primljeno na znanje | Komentar ne sadrži konkretan prijedlog izmjena Pravilnika stoga nije moguće dati odgovor. |
| 43 | BRUNO RIDZAK | PRAVILNIK O IZMJENAMA I DOPUNI PRAVILNIKA O VISINI GODIŠNJE NAKNADE ZA UPORABU JAVNIH CESTA ŠTO SE PLAĆA PRI REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA, Članak 4. | Po ovome ispada da ako posjedujete automobil koji ima više ccm3 plaćati ćete 254.8 eura umjesto dosadašnjih 28.54 eura, kao u primjeru >2500ccm. To je besmisleno povečanje od 964% ! Takav prijedlog smatram potpuno neopravdanim; 1. prvenstveno jer imamo najgoru inflaciju u EU, a ovo bi dodatno bio preveliki teret na račun građanstva uz sva poskupljenja hrane, energenata od kada smo prešli na € i ostalih xy nameta na život i poreza, uz obećenje vlade da inflacije i povečanja cijena neće biti. Koji su razlozi za to? 2. Zašto bi državljani RH morali snositi takav teret povečanja cijena ako turisti i strani transporteri snose 0 eura, kupuju nekretnine po HR bez poreza i koriste sve javne ceste kao i građani bez ikakve naknade? 3. Ceste najviše uništavaju kamioni i to transport strane uvozne robe (hrane), a građani snose posljedice 4. Doprinosi za ceste su već uključeni u cijenu goriva, cestarina i naknada za ceste se plaća kod registracije 5. Uz sve namete na vozače ispada da su vozači zlatna koka za punjenje proračuna - zašto nemamo prometnu infrastrukturu (željeznice i brze vlakove kao u drugim EU zemljama) ? Ovakvo povećanje imati će za posljedicu povećanje troškova prijevoza, a posljedično i svega ostalog jer zna se da je mobilnost žila kucavica društva. Te daljnu neobuzdanu inflaciju u sljedećim godinama | Primljeno na znanje | Svrha korekcije naknade za ceste je osiguranje minimalnog standarda održavanja javnih cesta u nadležnosti županijskih uprava za ceste. Riječ je o korekciji naknade koja se nije mijenjala od 2003. godine, i koja je u skladu s višegodišnjim rastom cijena i predstavlja ulaganje u sigurnost i mobilnost. Vozila zapremine motora više od 2500cm3, prema važećem Pravilniku plaćaju 159,54€ godišnje naknade. |