Izvješće o provedenom savjetovanju - Poziv za dodjelu sredstava MF-2025-3-1: Nabava električnih vozila za pružatelje usluge autotaksi prijevoza, korisnike dostavnih vozila i pružatelje usluge dijeljenja vozila
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | ZORAN VUKASOVIĆ | Poziv za dodjelu sredstava: | Pozdrav. 1. Zašto je obavezan uvjet sufinanciranja isključivo zamjena EV za obični auto na benzin? Zar ne može razlog kupnje EV biti i proširenje poslovanja? I tako će se više km radit na struju a manje km će raditi auto na benzin. 2. Kilometraža samo u prošloj godini je isto upitan uvjet. Godine 2022. sam napravio 37 000 km., 2023. sam napravio 47 000 km a 2024. zbog bolesti 29 250 km. I po tom kriteriju ne mogu dobiti potporu? 3. Uvjet o minimalno jednom zaposlenom je promašen. Najveći lopov u Zagrebu koji radi preko Ubera ima zaposleno 137 vozača i svi su prijavljeni na sat vremena dnevno. Ne par njih, ne neki, ne većina, SVIH 137 zaposlenih su prijavljeni na sat vremena dnevno. I takav poduzetnik može dobiti potporu za kupnju više EV ako je on zaposlen kao direktor u svojoj firmi? Zar ne bi bilo logičnije da svako radno mjesto vozača na puno radno vrijeme omogućuje jednu potporu? Kakva je svrha sufinancirati kupnju vozila za ljude koji u javnom prijevozu rade dodatno, skraćeno radno vrijeme, za ljude kojima taj javni prijevoz nije primarni prihod i koji ne ostvaruju svoj opstanak u javnom prijevozu? Kakva je svrha poticati kupnju EV javnim sredstvima ako čovjek koji će voziti taj auto radi samo 1 sat dnevno? I ne, takva vozila neće koristiti 20 različitih vozača svaki dan jer takav rad nije moguć, valjda to nema potrebe dokazivati. Ako već želite sufinancirati takve firme, onda neka potpora ide u skladu sa radnim vremenom. Prijava na radno mjesto vozača taksi vozila na 1 sat dnevno (što je 12,5%) može donijeti i samo 12,5% punog iznosa potpore. Pa umjesto 9 000 eura može se odobriti 1 125 eura. Radno mjesto vozača MORA biti uvjet za dodjelu potpore. U Zagrebu ima puno vlasnika firmi koji su ishodili licencu i taksi dozvolu samo zato da bi koristili žute trake i parkirali aute na taksi stajalištima kada im je potrebno. A niti su ikad obavili prijevoz niti imaju zaposlenika na radnom mjestu vozača. 4. Za svaku sigurnost, molim pojasnite dvostruko financiranje. Planiram zatražiti 9 000 eura od fonda a istovremeno grad Zaprešić nudi 3 500 potpore eura svojim poduzetnicima. Ako mi se odobre obje potpore, dobio bi ukupno 12 500 eura za kupnju novog EV koji košta 30 000. Po gornjim uvjetima to se ne bi trebalo smatrati dvostrukim financiranjem s obzirom da je odobreni iznos manji od 100% cijene vozila. Točno? Hvala | Djelomično prihvaćen | 1. Uvjet prihvatljivosti projekta iz točke 2.2. Poziva vezano za zamjenu vozila na fosilno gorivo s električnim vozilom definiran je zbog dokazivanja smanjenja emisija stakleničkih plinova, a temeljem čega su osigurana sredstava Modernizacijskog fonda, stoga se prijedlog ne prihvaća. Planiraju se i novi pozivi za sufinanciranje nabave električnih vozila / vozila na alternativni pogon, uz HBOR kao provedbeno tijelo, kojim će biti moguće sufinancirati razvoj poslovanja poduzetnicima. 2. U okviru ovog Poziva nije moguće dobiti potpore za vozila koja nisu ostvarila minimalno 30.000 km u razdoblju između 2 zadnje registracije. 3. Prihvaća se. 4. Pojašnjenje točke 1.3. Poziva: dvostrukim financiranjem se ne smatra ukoliko se obje potpore odnose na različite izvore javnog financiranja za istu prihvatljivu aktivnost ili trošak, te da ukupno ne prelazi 100% prihvatljivih troškova i da nijedan trošak nije prijavljen dvaput. |
| 2 | ŠIMEK CONSULTING J.D.O.O. ZA TRGOVINU I USLUGE | Poziv za dodjelu sredstava:, SADRŽAJ | Poštovani prilikom nabave novog električnog vozila kategorije N1 , prihvatljiva su vozila s kapacitetom baterije od 75 Kwh i više. Zašto ne odobrite nabavku vozila i sa nešto nižim kapacitetom baterije recimo od 65 Kwh i više..? Na taj način omogućiti ćete veći izbor modela i brendova koji se mogu nabaviti , te također omogućiti korisnicima da mogu nabaviti i vozila nešto niže konačne cijene. Naime cijena električnih vozila raste sa većim kapacitetom baterija. Baterije preko 75 Kwh bitno će suziti ponudu modela koji se nude i povećati cijenu nabavke vozila unatoč dodjeli sredstava. | Nije prihvaćen | Kapacitet baterije kao kriterij prihvatljivosti projekta na način kako je definirano u točki 2.2. Poziva je utvrđen u dogovoru s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture i kao takav je podnesen Europskoj investicijskoj banci u okviru Programa ulaganja u cestovni promet s nultim emisijama i za koji je Europska komisija donijela Odluku o isplati sredstava*. Slijedom navedenog, nije moguće izmijeniti navedeni kriterij. *https://www.modernisationfund.eu/ |
| 3 | IGOR KLIŠANIN | 1. OPĆE INFORMACIJE, 1.2Sredstva Modernizacijskog fonda, iznosi i intenzitet potpora | Poštovani, uz sve navedeno, kako bi što više samostalnih obrtnika imalo mogućnost uključiti se u ovaj poziv, predlažem subvencionirano ili besplatno punjenje električnih vozila za taksiste na javnim punionicama, besplatno ili jeftinije parkiranje te subvencioniranu registraciju vozila koja se koriste isključivo za taksi prijevoz. I uz predloženo povećanje sufinanciranja za barem 50%, na koje svakako apeliram zbog kolega obrtnika koji se već duže vrijeme suočavaju sa povećanim troškovima rada, osiguranja, servisiranja i održavanja vozila, te dodatnim plaćanjem poreza i doprinosa, ovakve subvencije u vidu besplatnog punjenja i subvencioniranog korištenja parkinga, dijelova autoceste ili sl., bi također pridonijele povećanom odazivu za dodjelu sredstava, imajući u vidu pravednu raspodjelu sredstava za jačanje konkurentnosti samostalnih obrtnika koji čine većinu sektora na tržištu. S poštovanjem, Igor Klišanin | Nije prihvaćen | Punionice električnih vozila nisu predmet ovog Poziva. Subvencioniranje parkinga i registracije taksi vozila nisu predmet Modernizacijskog fonda Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije. |
| 4 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | 1. OPĆE INFORMACIJE, 1.2Sredstva Modernizacijskog fonda, iznosi i intenzitet potpora | Prema uvjetima Poziva, postojeći maksimalni iznos sufinanciranja pokriva tek oko 20 do 25% ukupne cijene vozila koja zadovoljavaju tehničke i tržišne kriterije, budući da se najniže cijene vozila s kapacitetom baterije većim od 40 kWh kreću između 32.000 i 35.000 eura, dok je tržišni prosjek još viši. Jeftiniji modeli, poput, iako formalno ulaze u kategoriju električnih vozila, nisu primjerene veličine ni izdržljivosti za intenzivan taksi rad te ne zadovoljavaju zahtjeve u pogledu dometa i udobnosti. Istodobno, obveza taksi prijevoznika da redovito obnavljaju vozni park i od 1. siječnja 2025. koriste isključivo vozila norme Euro 6 ili električna vozila dodatno opterećuje mikro i male poduzetnike te samostalne obrtnike koji čine većinu sektora. Stoga se postojeći limit od 9.000 eura može smatrati primjerenim za manja vozila, no ne i za modele srednje klase koji su nužni za održavanje kvalitete usluge i poslovne održivosti. Usporedbe s praksom drugih država članica Europske unije pokazuju da je povećanje maksimalnih iznosa sufinanciranja česta mjera kojom se potiče ubrzana elektrifikacija voznog parka u javnom prijevozu. S obzirom na iznesene argumente i analizu tržišnih okolnosti, Hrvatska obrtnička komora podržava prijedlog za povećanje maksimalnog iznosa bespovratnih sredstava po vozilu za djelatnost pružatelja taksi prijevoza. Povećanje potpore ne bi samo pridonijelo nacionalnim ciljevima dekarbonizacije i održivosti, nego bi i osiguralo ekonomsku stabilnost i konkurentnost malih poduzetnika u taksi djelatnosti, čineći tako prijedlog opravdanim, nužnim i usklađenim s gospodarskim i klimatskim prioritetima Republike Hrvatske. Također, predlažemo da se, uz propisani najniži iznos bespovratnih sredstava, uvede i ograničenje maksimalnog iznosa potpore po jednom prijavitelju, u visini od 90.000,00 eura. Time bi se spriječilo da veći poduzetnici preuzmu većinu raspoloživih sredstava te bi se osiguralo pravednije i učinkovitije usmjeravanje potpora prema obrtnicima i manjim poduzetnicima. Takvo ograničenje doprinijelo bi većoj dostupnosti sredstava onima koji ih najviše trebaju, potaknulo bi ravnomjerniji razvoj sektora, promicanje održivog prijevoza i jačanje konkurentnosti obrtnika na tržištu. | Nije prihvaćen | 1. Sukladno točki 1.2. Poziva definirani iznos potpore definiran je u Programu dodjele državnih potpora za ulaganje u cestovni promet s nultim emisijama stakleničkih plinova iz sredstava Modernizacijskog fonda (u daljnjem tekstu: Program potpore, objavljen na stranici Ministartsva zaštite okoliša i zelene tranzicije*) i u Programu dodjele potpora male vrijednosti za ulaganje u cestovni promet s nultim emisijama stakleničkih plinova iz sredstava Modernizacijskog fonda (u daljnjem tekstu: Program de minimis, objavljen na stranici Ministartsva zaštite okoliša i zelene tranzicije*). Program potpore i Program de minimis čine sastavni dio Programa ulaganja u cestovni promet s nultim emisijama koji je podnesen Europskoj investicijskoj banci i za koji je Europska komisija donijela Odluku o isplati sredstava*. Slijedom navedenog, nije moguće izmjeniti iznos potpore. *https://mzozt.gov.hr/o-ministarstvu-1065/djelokrug/uprava-za-klimatsku-tranziciju-1879/modernizacijski-fond/9095 *https://www.modernisationfund.eu/ 2. CIlj je sufinancirati što veći broj vozila te prijavitelja, stoga je propisana dodjela potpora do 9.000 eur po vozilu. Iznos po prijavitelju nismo ograničavali, jer se ne očekuje dodjela više od 90.000 eur potpore po prijavitelju. |
| 5 | ILIJA VIDOVIĆ | 1. OPĆE INFORMACIJE, 1.2Sredstva Modernizacijskog fonda, iznosi i intenzitet potpora | Izmijeniti stavak - Najviši iznos sredstava iz Modernizacijskog fonda koji može biti dodijeljen za financiranje jednog vozila u sklopu ovog Poziva je 9. 000,00 eura. Obrazloženje: Predlaže se povećanje maksimalnog iznosa po vozilu s 9.000,00 eura na 12.000,00 eura, budući da je isti iznos već primijenjen kod dodjele sredstava za vozila fizičkim osobama i pravnim subjektima koji se ne bave autotaksi djelatnošću. Za potrebe autotaksi prijevoza prikladnija su vozila viših segmenta (C, D, E i J) koja imaju veću nabavnu cijenu (iznad 30.000,00 eura). Povećanjem maksimalnog iznosa poticaja omogućilo bi se uključivanje većeg broja takvih vozila u program, što bi pozitivno utjecalo na modernizaciju i dekarbonizaciju voznog parka u taksi sektoru. Dodatno, većinu potencijalnih prijavitelja čine mikropoduzetnici i obrtnici koji najčešće nemaju vlastita sredstva za financiranje nabave vozila te ovise o bankovnim ili leasing aranžmanima. Budući da financijske institucije mikropoduzetnike i električna vozila često percipiraju kao rizične, otežan je pristup komercijalnom financiranju. Stoga bi bilo korisno razmotriti mogućnost kreditiranja putem HBOR-a pod povoljnijim i olakšanim uvjetima ili omogućiti jamstva putem HAMAG-BICRO-a, čime bi se znatno olakšala nabava vozila za ovu skupinu poduzetnika. | Nije prihvaćen | Sukladno odobrenom Programu dodjele državnih potpora za ulaganje u cestovni promet s nultim emisijama stakleničkih plinova iz sredstava Modernizacijskog fonda, kao i temeljem provedene analize, dosadašnjih iskustava dodjele sredstava za električna vozila te u svrhu usklađivanja s aktualnim pozivima u Republici Hrvatskoj, iznos maksimalne potpore 9.000 eura, na način kako je definiran u točki 1.2 Poziva, ostaje nepromijenjen. |
| 6 | MLADEN PLANINŠEK | 1. OPĆE INFORMACIJE, 1.2Sredstva Modernizacijskog fonda, iznosi i intenzitet potpora | Poštovani. Odlična stvar su poticaji za kupnju EV za auto taksi prijevoznike. Trenutna situacija na taksi tržištu u Zagrebu a vjerujem i u cijeloj RH je iznimno teška. Radi se o tome smo mi mali samostalni obrtnici žrtve stihijske liberalizacije tržišta. Dozvoljeno je svima da rade i po svim cijenama. Tako su s jedne strane strani radnici koji bez poznavanja jezika i grada rade preko stranih digitalnih platformi a s druge strane tzv. "kolodvoraši' naplačuju i po deset puta višu cijenu od realne. Time i jedni i drugi narušavaju ugled našoj profesiji a time nam i iz dana u dan smanjuju profitabilnost. Mi mali obrtnici koji smo završili prometnu školu i položili poseban taksi ispit i koji smo zaposleni u svojim obrtima na puno radno vrijeme pokušavamo pružiti kvalitetnu uslugu po pristupačnim cijenama. Dodatni problem je što nam troškovi poslovanja i života iz dana u dan rastu. Ovi poticaji će nam u svakom slučaju pomoći da smanjimo troškove (gorivo), da dodatno poboljšamo uslugu (nova udobna vozila) i da čuvamo kvalitetu zraka u našim gradovima. Problem je što su ta vozila za nas iznimno skupa jer moraju biti nešto veća da bi starije, teže pokretne osobe mogle ulaziti i izlaziti i moraju imati jaču bateriju jer dnevno radimo puno kilometara a baterija gubi snagu po zimi i kad više nije nova. Problem nam je i osigurati sredstva za novo vozilo prije nego prodamo ono koje imamo. Problem nam je kreditna sposobnost za tako velike iznose. Problem nam je i odlučiti se za kredit jer mi kao samostalni obrtnici u slučaju bolesti ili prometne nesreće ostajemo bez prihoda (do 42 dana) a troškovi nam ostaju. Onima koji se bave taksiranjem uz stalni posao ili uz mirovinu ti prihodi ostaju jer im je taxi samo dodatni posao. S obzirom na sve navedeno predlažem da poticaji ne budu ograničeni na 9.000 € nego da se povećaju na bar 13.000 € i da nam se osiguraju povoljni kreditni uvijeti (subvencija kamata). Auto taxi prijevoznik Mladen Planinšek | Nije prihvaćen | Sukladno Programu dodjele državnih potpora za ulaganje u cestovni promet s nultim emisijama stakleničkih plinova iz sredstava Modernizacijskog fonda, kao i temeljem provedene analize, dosadašnjih iskustava dodjele sredstava za električna vozila te u svrhu usklađivanja s aktualnim pozivima u Republici Hrvatskoj, iznos maksimalne potpore 9.000 eura, na način kako je definiran u točki 1.2 Poziva, ostaje nepromijenjen. |
| 7 | TOMISLAV ČEAK | 1. OPĆE INFORMACIJE, 1.2Sredstva Modernizacijskog fonda, iznosi i intenzitet potpora | Poštovani, javljam se kao mali mikro poduzetnik, točnije kao registrirani autotaksi prijevoznik koji svakodnevno radi na području grada Zagreba. Prije svega, želim pozdraviti i podržati prijedloge koje su u ranijim komentarima iznijeli kolege Kuzmić i Škribulja. Željno iščekujem službenu objavu Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost s detaljima o uvjetima za dobivanje poticaja za kupnju električnih vozila. Kao običan taksist, suočavam se s realnim problemima: nemam veliku kreditnu sposobnost, nisam posebno solventan i nemam značajniju ušteđevinu. Trenutačno vozim vozilo koje hitno trebam zamijeniti i iskreno bih volio prijeći na električno vozilo — prvenstveno zbog svih ekoloških i ekonomskih prednosti koje ono donosi. Smatram da bi bilo iznimno važno da država u ovom natječaju maksimalno podrži nas male ljude koji žive isključivo od svoga rada. Nisam inače veliki optimist, ali u ovom slučaju vjerujem da postoji prostor da se pruži snažnija podrška – kroz povećane poticaje i mogućnost subvencioniranih zajmova. Jedino uz takvu potporu mi, mali prijevoznici, možemo doći do novog električnog vozila i nastaviti raditi na održiv način. Hvala na razumijevanju i srdačan pozdrav, Taksist Tomislav Čeak | Nije prihvaćen | Sukladno Programu dodjele državnih potpora za ulaganje u cestovni promet s nultim emisijama stakleničkih plinova iz sredstava Modernizacijskog fonda, kao i temeljem provedene analize, dosadašnjih iskustava dodjele sredstava za električna vozila te u svrhu usklađivanja s aktualnim pozivima u Republici Hrvatskoj, iznos maksimalne potpore 9.000 eura, na način kako je definiran u točki 1.2 Poziva, ostaje nepromijenjen. |
| 8 | MICHAEL ŠKRIBULJA | 1. OPĆE INFORMACIJE, 1.2Sredstva Modernizacijskog fonda, iznosi i intenzitet potpora | Poštovani, kao registrirani autotaksi prijevoznik podržavam cilj ovog poziva, ali smatram da bi predviđeni iznos potpore od 9.000 € po vozilu trebalo povećati i dopuniti subvencioniranim zajmom. Naime, u sektoru autotaksi prijevoza vozila se koriste znatno intenzivnije (često više od 50.000 km godišnje), što zahtijeva električna vozila s većim kapacitetom baterije i višom cijenom. Trenutni iznos od 9.000 € nije dovoljan za pokriće stvarnih troškova nabave vozila koja mogu ispuniti uvjete trajnosti i svakodnevne uporabe u taxi službi. Predlažem: povećanje iznosa bespovratne potpore na najmanje 13.500 € po vozilu, ili 15.000 € za prijavitelje s djelatnošću autotaksi prijevoza, omogućavanje kombiniranog modela – bespovratna sredstva + subvencionirani zajam (u istom iznosu kao potpora), te uvažavanje leasing modela kao jednakovrijednog načina financiranja, uz minimalno učešće korisnika. Time bi se stvarno potaknula zelena tranzicija prijevoznog sektora, a mikro i mali obrtnici mogli bi pristupiti električnim vozilima bez prekomjernog financijskog opterećenja. S poštovanjem, Michael Škribulja | Nije prihvaćen | Sukladno Programu dodjele državnih potpora za ulaganje u cestovni promet s nultim emisijama stakleničkih plinova iz sredstava Modernizacijskog fonda, kao i temeljem provedene analize, dosadašnjih iskustava dodjele sredstava za električna vozila te u svrhu usklađivanja s aktualnim pozivima u Republici Hrvatskoj, iznos maksimalne potpore 9.000 eura, na način kako je definiran u točki 1.2 Poziva, ostaje nepromijenjen. |
| 9 | MARTIN KUZMIĆ | 1. OPĆE INFORMACIJE, 1.2Sredstva Modernizacijskog fonda, iznosi i intenzitet potpora | Poštovani, s obzirom da fond od 22 000 000€, obuhvaća 2 444 poticaja u iznosu od 9 000€ za nabavku električnog vozila za taksiste, moram napomenuti da to i nije neki poticaj s obzirom da su i pravne i fizičke osobe koje se ne bave uslugom prijevoza imale iste takve uvjete. Za stvarni poticaj naših taksista i olakšani prelazak na zelenu tranziciju, osobno mislim da bi nadolazeći poticaji trebali biti uvećani za 2/3 (67%) ili barem za 1/2 (50%) te da bi poticaji trebali iznositi 15 000 € ili barem 13 500€ uz najavljene subvencionirane zajmove, koji bi bili u istom iznosu kao i poticaji (bespovratna sredstva). U tom slučaju bi država itekako potaknula i pomogla taksistima da prijeđu na alternativna goriva, odnosno na kupnju električnog vozila. S obzirom da je mnogo taksista zbog uvjeta norme Eko 6 bila prisiljena na kupnju novog vozila zbog daljnjeg obavljanja autotaksi djelatnosti, osobnog sam mišljenja da samo sa stvarno dobrim poticajima možemo potaknuti taksiste na zelenu tranziciju. Sadašnji fond po postavljenim uvjetima dozvoljava kupnju 2444 električna vozila (22 000 000: 9000) što s predloženim uvjetima neće biti iskorišteno (max 700 vozila...)., dok bi se s poticajima od 13 500€ iskoristio velik postotak od mogućih 1 629 vozila te gotovo sigurno u slučaju poticaja od 15 000 € iskoristivost od mogućih 1 466 vozila bi bila gotovo potpuna. Ovim putem apeliram na povećanje bespovratnih sredstava i dodatka u obliku subvencioniranog zajma, iste visine kao i poticaja. Tako biste uistinu olakšali našim autotaksi prijevoznicima i iskoristili cijelokupni namijenjeni fond. S poštovanjem, taksista Martin Kuzmić. | Nije prihvaćen | Sukladno Programu dodjele državnih potpora za ulaganje u cestovni promet s nultim emisijama stakleničkih plinova iz sredstava Modernizacijskog fonda, kao i temeljem provedene analize, dosadašnjih iskustava dodjele sredstava za električna vozila te u svrhu usklađivanja s aktualnim pozivima u Republici Hrvatskoj, iznos maksimalne potpore 9.000 eura, na način kako je definiran u točki 1.2 Poziva, ostaje nepromijenjen. |
| 10 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | 2.PRAVILA POZIVA, 2.1.Prihvatljivost Prijavitelja | Kriterij isključenja: ako Prijavitelj nema najmanje jednog (1) zaposlenog na puno radno vrijeme na temelju sati rada godinu dana prije predaje projektnog prijedloga. dokazuje se: GFI-POD, REGOS , Potvrda HZMO-a, ostalim dostupnim izvorima. Navedeni kriterij isključenja eliminira velik broj obrta te želimo ukazati na potrebu prilagodbe kriterija stvarnosti poslovanja mikro poduzetnika i obrtnika. Trenutna regulativa ne prepoznaje doprinos vlasnika obrta koji često obavljaju više ključnih uloga unutar svojeg poslovanja, uključujući upravljanje, rad na terenu i administrativne poslove. Predlažemo reviziju kriterija kako bi se omogućilo vlasnicima obrta da budu priznati kao zaposlenici svojih obrta u kontekstu ispunjavanja uvjeta prihvatljivosti. Konkretno, predlažemo izmjenu tekstualnog dijela Poziva tako da se uključi odredba koja će kao prihvatljive prijavitelje priznavati obrte koji imaju najmanje jednog (1) zaposlenog, uključujući vlasnika/cu obrta, ukoliko isti ne zasniva radni odnos kod druge pravne ili fizičke osobe. Dokaz ostvarenja bio bi izvadak iz e-radne knjižice HZMO-a. Ova promjena bi osigurala da vlasnici obrta, koji su aktivno uključeni u svakodnevne operacije i rukovođenje svojim obrtom, budu priznati kao zaposlenici, pridonoseći time jasnijoj slici o zaposlenosti i operativnoj snazi obrta. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 11 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | 2.PRAVILA POZIVA, 2.1.Prihvatljivost Prijavitelja | Prijavitelji u sklopu ovog Poziva mogu biti mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici koji su trgovačka društva ili obrtnici, a koji obavljaju minimalno jednu od sljedećih razina djelatnosti određene Nacionalnom klasifikacijom djelatnosti 2025. (NKD 2025.). Nastavno na zahtjev da prijavitelji u okviru Poziva obvezno posjeduju razvrstavanje djelatnosti prema NKD 2025, smatramo nužnim istaknuti kako takav uvjet u ovom trenutku predstavlja administrativnu prepreku za velik broj obrtnika. Naime, obrtnici raspolažu izvatkom iz Obrtnog registra, dok se postupak usklađivanja s novom klasifikacijom još uvijek provodi na razini države te u praksi dolazi do zastoja u izdavanju ažuriranih izvadaka. S tim u vezi, dodatno napominjemo da je propisan rok do 01.01.2027. do kojeg nadležna tijela trebaju po službenoj dužnosti provesti usklađenje sa aktualnom klasifikacijom, te smatramo opravdanim omogućiti prijaviteljima korištenje postojećih izvadaka do završetka navedenog postupka. Predlažemo da se, dopusti dostava postojećih izvadaka iz Obrtnog registra izdanim prema ranijoj klasifikaciji (NKD 2007), uz mogućnost naknadne dopune dokumentacije ažuriranim izvatkom po dovršetku usklađivanja. Takvim pristupom omogućilo bi se ravnopravno sudjelovanje obrtnika koji ispunjavaju sve tražene uvjete, a spriječilo bi se njihovo neopravdano isključivanje iz postupka dodjele sredstava. Također napominjemo da je navedeno direktno povezano s točkom 3.1. Podnošenje projektnog prijedloga - U slučaju dopune projektni prijedlog dobiva novi redni broj koji se tada smatra rednim brojem podnošenja projektnog prijedloga. Izričito tražimo da se u ovom slučaju ili prihvati postojeći izvadak takav kakav jest, ili da se omogući naknadna dopuna ažuriranim izvatkom bez gubitka rednog broja podnošenja, budući da je riječ o okolnosti koja je izvan kontrole prijavitelja te proizlazi isključivo iz administrativnog postupanja nadležnih tijela. | Nije prihvaćen | Prijavitelj može NKD klasifikaciju ažurirati i prije ili tijekom trajanja poziva. |
| 12 | ILIJA VIDOVIĆ | 2.PRAVILA POZIVA, 2.1.Prihvatljivost Prijavitelja | Izmijeniti stavak: "Nema najmanje jednog (1) zaposlenog na puno radno vrijeme na temelju sati rada godinu dana prije predaje projektnog prijedloga. dokazuje se: GFI-POD 7, REGOS 7, Potvrda HZMO-a 7, ostalim dostupnim izvorima." Prijedlog nove formulacije: "Nema najmanje jednog (1) zaposlenog na puno radno vrijeme po prijavljenom vozilu, na temelju sati rada godinu dana prije predaje projektnog prijedloga. Dokazuje se: GFI-POD, REGOS, Potvrda HZMO-a te ostalim dostupnim izvorima." Obrazloženje: Trenutno je moguće da prijavitelj ima, primjerice, 100 vozača zaposlenih na pola radnog vremena, dok je direktor zaposlen na puno radno vrijeme, te da se takva tvrtka može prijaviti za nabavu 100 vozila. Takva situacija ne osigurava proporcionalnost između broja zaposlenih i broja prijavljenih vozila. Predlaže se, stoga, da se uvjet redefinira na način da prijavitelj mora imati najmanje jednog zaposlenika na puno radno vrijeme po svakom prijavljenom vozilu, čime bi se osigurala realna povezanost kapaciteta poduzeća s brojem vozila za koje traži potporu. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 13 | DENIS DEŽMARIĆ | 2.PRAVILA POZIVA, 2.1.Prihvatljivost Prijavitelja | Poštovani, U točki 2.1 Poziva navedeno je da Prijavitelj nije prihvatljiv ako: ima iskazan negativan EBITDA za 2024. godinu, ili ima iskazan gubitak za 2024. godinu (ako vodi poslovne knjige sukladno Zakonu o porezu na dohodak). Smatram da bi navedenu odredbu trebalo prilagoditi kako bi bolje odgovarala ekonomskim realnostima poduzetnika koji su u procesu značajnih ulaganja i modernizacije, te nisu u evidentnim financijskim teškoćama ni blokadama, a čiji je gubitak nastao upravo zbog opravdanih investicija. Predlažem da kriterij glasi otprilike kao slijedi: „Prijavitelj koji ima iskazan gubitak ili negativan EBITDA može biti prihvatljiv ukoliko dokaže da je taj gubitak nastao isključivo zbog opravdanih ulaganja u dugotrajnu imovinu (primjerice vozila, aplikacije, digitalizacija, zelena tehnologija) koja su bila potrebna za poslovanje, te da: nije u postupku predstečaja, stečaja ili likvidacije; nema blokiranih poslovnih računa niti su mu dospjele nepodmirene obveze prema vjerovnicima u smislu da ozbiljno ugrožavaju redovno poslovanje; ima pozitivnu poslovnu prognozu i plan za povrat investicije u roku koji je prihvatljiv za sektor; posjeduje transparentne i relevantne financijske izvještaje uz objašnjenje ulaganja koja su uzrokovala gubitak.“ U razdoblju brzih tehnoloških i zelenih ulaganja (npr. zamjena vozila, prelazak na električna vozila, razvoj aplikacija) mnogi poduzetnici privremeno mogu ostvariti gubitak ili negativan EBITDA, i to ne zbog lošeg poslovanja nego zbog strateških ulaganja. Odbacivanje svih prijavitelja s iskazanim gubitkom može diskriminirati upravo one – često manja i srednja poduzeća – koji rade na modernizaciji, digitalizaciji i održivom razvoju, a to je upravo cilj ovakvih poticajnih mjera. Omogućavanje uvjetnog pristupa (uz zahtjevnu provjeru uvjeta kao što su navedena) može povećati broj kvalitetnih prijavitelja, potaknuti ulaganja i doprinositi ciljevima Poziva – nula emisija, modernizacija voznog parka, itd. Jasna pravila i kriteriji za usklađivanje gubitka s ulaganjima omogućili bi transparentnost i smanjili rizik nepravilnosti. | Nije prihvaćen | Uvjet prihvatljivosti projekta na način kako je definirano u točki 2.2. Poziva sastavni je dio Programa ulaganja u cestovni promet s nultim emisijama koji je podnesen Europskoj investicijskoj banci i za koji je Europska komisija donijela Odluku o isplati sredstava. U sljedećoj godini planira se poziv, uz HBOR kao provedbeno tijelo, koji će biti namijenjen poduzetnicima za razvoj poslovanja. |
| 14 | ILIJA VIDOVIĆ | 2.PRAVILA POZIVA, 2.2. Prihvatljivost Projekta | Nadopuniti stavak - Za Projekt je zaokružena financijska konstrukcija u skladu s točkom 1.2 Poziva *dokazuje se: Neobvezujućom izjavom banke o financiranju ili uvjetnom odlukom o odobrenju kredita ili obvezujućim pismom namjere banke kao dokaz o zatvorenoj financijskoj konstrukciji, Izjavom o osiguranju vlastitih sredstava ili drugim jednakovrijednim dokumentom Nadodati dio - Obavijest o odobrenju ugovora o financijskom leasingu Obrazloženje: Nigdje se ne spominje financiranje putem financijskog leasinga. Financijski leasing je najčešći oblik financiranja nabave vozila, stoga ga je potrebno jasno uključiti kao važeći dokaz o zatvorenoj financijskoj konstrukciji. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 15 | ILIJA VIDOVIĆ | 2.PRAVILA POZIVA, 2.2. Prihvatljivost Projekta | Izmijeniti stavak - Predviđeno trajanje projekta nije dulje od 36 mjeseci Obrazloženje: Financiranje kupnje vozila na 36mj je praktički neizvedivo za većinu taksi prijevoznika. Naime, vozilo koje mu je nabavna vrijednost vozila 40.000 eur uz učešće od 9.000 eur na period od 36mj, iznos rate za vozilo je 927 eur / mjesečno. To je iznos koji si malo tko od taksista može priuštiti niti dobiti financiranje na toliki mjesečni iznos. Naš prijedlog je da se trajanje projekta podigne na 72 mjeseca. Na taj način bi za isto vozilo bila gotovo duplo manja rata tj. 505 eur / mjesečno što je puno prihvatljivije samom taksistu kao i financijskim institucijama koja bi financirala nabavu vozila. | Nije prihvaćen | Trajanje projekta je 36 mjeseci, i to je rok za nabavu vozila, a leasing, tj.razdoblje otplate može trajati najduže 5 godina (Poziv, točka 5.1). |
| 16 | ILIJA VIDOVIĆ | 2.PRAVILA POZIVA, 2.2. Prihvatljivost Projekta | Izbrisati stavak - Vozilo koje se zamjenjuje električnim vozilom ima ostvarenu godišnju kilometražu veću ili jednaku 30.000 km, u razdoblju između zadnje dvije registracije vozila koje prethode datumu predaje projektnog prijedloga tijekom kojih je Prijavitelj bio vlasnik/ korisnik upisan u važećoj prometnoj dozvoli vozila izdanoj u Republici Hrvatskoj. Obrazloženje: Teško primjenjiv uvjet, nepotreban i diskriminatoran. Naime nije navedeno što je sa taksistima koji: *imaju vozilo manje od godinu dana, *koji su do sada imali vozilo u najmu, *imali vozilo u kvaru ili na popravku zbog prometne nezgode. To su sve slučajevi koji mogu utjecati na navedeni uvjet ostvarene godišnje kilometraže. Isti taj uvjet nije bio postavljen fizičkim osobama kao ni pravnim osobama koja su nabavljala nedavno vozila putem poticaja FZOEU te su taksi vozači na taj način diskriminirani naspram ostalih korisnika sredstava FZOEU te stavljeni u nepovoljniji položaj. | Nije prihvaćen | Kriterij je propisan u cilju da se podupru poduzetnici koji imaju određeni staž u djelatnosti ( najmanje 1 godinu) i mogu dokazati respektabilan iznos kilometraže od najmanje 30.000 km godišnje (službeni podatak Tehničke stanice za vozila između dvije zadnje registracije). Vozilo u najmu nije predmet ovog poziva, ali za njega može njegov vlasnik podnijeti prijavu na ovaj Poziv ukoliko zadovoljava sve ostale kriterije. |
| 17 | ILIJA VIDOVIĆ | c.NAČIN PODNOŠENJA PROJEKTNOG PRIJEDLOGA, 3.1. Podnošenje projektnog prijedloga | Izbrisati stavak - Projektni prijedlog podnosi se od strane ovlaštene osobe Prijavitelja na propisanim obrascima i sa cjelokupnom obaveznom dokumentacijom (iz točke 3.2. Poziva), u elektroničkom obliku na USB-u/CD-u/DVD-u, isključivo preporučenom poštom s povratnicom u zatvorenoj omotnici na adresu... Obrazloženje: Posljednjih nekoliko natječaja FZOEU provodilo se putem sustava eFondovi u digitalnom formatu. Povratak na fizičku predaju dokumentacije predstavlja nepotrebno administrativno opterećenje. | Nije prihvaćen | Razmotrena je tehnička mogućnost prijave elektroničkim putem, ali iz proceduralnih razloga za ovaj poziv primat će se prijave na propisanim obrascima i s cjelokupnom obveznom dokumentacijom (iz točke 3.2. Poziva), u elektroničkom obliku na USB-u/CD-u/DVD-u, isključivo preporučenom poštom s povratnicom u zatvorenoj omotnici. |
| 18 | ILIJA VIDOVIĆ | c.NAČIN PODNOŠENJA PROJEKTNOG PRIJEDLOGA, 3.2. Obvezna dokumentacija | Izbrisati stavak - Potvrdu Stanice za tehnički pregled o stanju brojača kilometara na prethodnom redovnom tehničkom pregledu kao dokaz prihvatljivosti da vozilom na fosilno gorivo Prijavitelj prelazi 30.000,00 km/godišnje kako je definirano u točki 2.2. Poziva, u .pdf formatu; Obrazloženje - Navedeni dokaz proizlazi iz uvjeta koji je već predložen za brisanje (Članak 2.2, stavak 1). Isti taj uvjet nije bio postavljen fizičkim osobama kao ni pravnim osobama koja su nabavljala nedavno vozila putem poticaja FZOEU te su taksi vozači na taj način diskriminirani naspram ostalih korisnika sredstava FZOEU te stavljeni u nepovoljniji položaj. | Nije prihvaćen | Uvjet prihvatljivosti projekta na način kako je definirano u točki 2.2. Poziva sastavni je dio Programa ulaganja u cestovni promet s nultim emisijama koji je podnesen Europskoj investicijskoj banci i za koji je Europska komisija donijela Odluku o isplati sredstava. Slijedom navedenog, nije moguće izmjeniti uvjet o prijeđenoj kilometraži za vozilo koje se zamjenjuje jer se na taj način dokazuje i iznos smanjenje emisija stakleničkih plinova. Cilj je da djelatnosti čija vozila prelaze veći broj kilometara postižu i veće uštede tCO2 i emitirane energije. Poziv će biti otvoren godinu dana, čime se otvara mogućnost prijava i novijim subjektima koji će do kraja Poziva postići uvjete staža od 1 godinu i 30.000 km godišnje. |
| 19 | ILIJA VIDOVIĆ | c.NAČIN PODNOŠENJA PROJEKTNOG PRIJEDLOGA, 3.2. Obvezna dokumentacija | Nadopuniti stavak - Za Dokaz o zatvorenoj financijskoj konstrukciji (neobvezujuća izjava banke o financiranju ili uvjetna odluka o odobrenju kredita ili obvezujuće pismo namjere banke ili izjava o osiguranju vlastitih sredstava ili drugi važeći jednakovrijedni dokument); u pdf formatu; Nadodati dio - Obavijest o odobrenju ugovora o financijskom leasingu Obrazloženje: U skladu s komentarom na Članak 2.2, stavak 11 – leasing mora biti priznat kao jednakovrijedan dokaz financiranja. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 20 | TOMISLAV MILAKARA | c.NAČIN PODNOŠENJA PROJEKTNOG PRIJEDLOGA, 3.2. Obvezna dokumentacija | S obzirom da ste naveli tehničke parametre koji su obvezni na Informativnoj ponudi, mora li Informativna ponuda biti naslovljena na prijavitelja ili taj podatak na Informativnoj ponudi nije potreban | Primljeno na znanje | Informativna ponuda ne mora glasiti na ime prijavitelja. |
| 21 | HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA | d.POSTUPAK DODJELE SREDSTAVA, 4.2.Pojašnjenja i dopune tijekom postupka dodjele | Odbor pridržava pravo ne zatražiti dopunu projektnog prijedloga ako zbog opravdanih razloga (npr. privremeno ili trajno zatvoren Poziv u trenutku postupka provjere projektnog prijedloga, velik broj pristiglih projektnih prijedloga neposredno prije isteka roka za dostavu projektnog prijedloga i sl.) nije moguće odrediti primjereni rok za dostavu dopune projektnog prijedloga. Smatramo da je praksa, prema kojoj se dopuna projektnog prijedloga od prijavitelja traži isključivo ako je Poziv još uvijek otvoren, dok se u slučaju zatvaranja Poziva takva mogućnost uopće ne predviđa, u svojoj je biti nepravedna i diskriminatorna prema prijaviteljima, osobito manjim poduzetnicima i obrtnicima. Pojašnjenja projektne dokumentacije ne dovode do mijenjanja sadržaja projekta, već omogućavaju ispravke manjih administrativnih ili tehničkih propusta koji ne utječu na ispunjavanje osnovnih uvjeta prihvatljivosti. Propisani uvjet da se dopune ne traže u slučaju velikog broja zaprimljenih prijava ili zbog isteka roka ne predstavlja opravdanje za odustajanje od jednakog postupanja prema svim prijaviteljima. Predlažemo da se u takvim situacijama osigura transparentan i proporcionalan mehanizam dopuna, primjerice određivanjem minimalnog roka za dostavu dokumentacije ili omogućavanjem dopune i nakon zatvaranja Poziva, pod uvjetom da je projektni prijedlog uredno zaprimljen u propisanom roku. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 22 | ILIJA VIDOVIĆ | d.POSTUPAK DODJELE SREDSTAVA, 4.6.Potpisivanje Ugovora o dodjeli sredstava između Ministarstva, Fonda i Korisnika | Izmijeniti stavak - Ugovorom će se urediti međusobna prava i obveze ugovornih strana, a osobito predmet ugovora, aktivnosti projekta, rokovi za provedbu projekta, razdoblje prihvatljivosti troškova, sredstva za financiranje, uvjeti isplate sredstava (predujam), obveza zadržavanja vozila u vlasništvu/korištenju najmanje 5 godina od datuma prve registracije vozila, ugovorni troškovnici, odredbe vezane uz zaštitu financijskih interesa Modernizacijskog fonda (kontrola namjenskog korištenja sredstava od strane Fonda i Ministarstva, način praćenja provedbe projekta, instrumenti osiguranja, dostava izvješća, odredbe vezane uz prekinuto ulaganje i raskid ugovora) kao i druga međusobna prava i obveze Obrazloženje – U dijelu koji propisuje obvezu zadržavanja vozila najmanje 5 godina, predlaže se izmjena: Obveza zadržavanja vozila u vlasništvu/korištenju treba biti jednaka trajanju financiranja vozila – ne kraća od 36 mjeseci, a ne dulja od 72 mjeseca. Nema opravdanja za obvezu zadržavanja vozila pet godina ako je predviđeno trajanje projekta 36 mjeseci. U natječaju iz listopada 2025. za pravne osobe, rok zadržavanja vozila bio je 36 mjeseci, pa bi različiti tretman taksi djelatnosti bio diskriminatoran. Predloženo rješenje omogućuje fleksibilnost i realno usklađivanje s trajanjem financiranja. | Nije prihvaćen | Trajanje projekta je 36 mjeseci, i to je rok za nabavu vozila, a leasing tj.razdoblje otplate može trajati najduže 5 godina (Poziv, točka 5.1). |
| 23 | ILIJA VIDOVIĆ | d.POSTUPAK DODJELE SREDSTAVA, 4.6.Potpisivanje Ugovora o dodjeli sredstava između Ministarstva, Fonda i Korisnika | Nadopuniti stavak - Korisnik mora u roku dokazati zatvorenu financijsku konstrukciju projekta na jedan od sljedećih načina: a) Financiranje kreditom banke Ako se udio privatnog sufinanciranja Prijavitelja podmiruje kreditom banke , Korisnik mora dostaviti Ugovor o kreditu na iznos ukupne vrijednosti projekta umanjen za iznos dodijeljenih sredstava. b) Financiranje vlastitim sredstvima Nadodati dio - c) Obavijest o odobrenju ugovora o financijskom leasingu Obrazloženje: U skladu s komentarom na Članak 2.2, stavak 11 – leasing mora biti priznat kao jednakovrijedan dokaz financiranja. | Prihvaćen | Prihvaća se. |