Izvješće o provedenom savjetovanju - Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o načinu vođenja evidencije vojnih obveznika i izvršavanju vojne obveze

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 MARIJA BARUŠIĆ II. EVIDENCIJA VOJNIH OBVEZNIKA, Članak 3. Poštovani, U članku 3. Zakona ponovno se navodi podatak boravište kao obvezan element evidencije vojnih obveznika. Smatram da je boravište za hrvatske državljane koji imaju prijavljeno prebivalište: nepotreban podatak, administrativni višak, pravno i tehnički zastarjelo rješenje i nespojivo s digitalnim sustavima RH (OIB, e-Građani, MUP-ovi registri). Hrvatski državljanin s prebivalištem u RH već je u cijelosti identificiran putem OIB-a, prebivališta kao jedine službene adrese, evidencije MUP-a (osobna iskaznica), evidencije HZMO, HZZO, Porezne uprave te sustava e-Građani. Boravište za takve građane ne mijenja prava, ne mijenja obveze, nije nužno za identifikaciju i nema funkcionalnu svrhu. Boravište je relikt starog sustava prije OIB-a i digitalizacije te je boravište kao obvezni podatak nastalo u 20. stoljeću, kada nije postojao OIB, nije bilo digitalnih registara, službe nisu bile povezane te su se podaci vodili ručno. Danas je takva odredba zastarjela i nepotrebna. Sustav prebivališta i OIB-a u potpunosti je prihvatljiv za sve potrebe države. GDPR i Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka propisuju: prikupljanje samo podataka koji su nužni (čl. 5. st. 1. c – MINIMIZACIJA PODATAKA) te boravište nije nužno za identifikaciju hrvatskih državljana, niti za vojnu obvezu. Prikupljanje nepotrebnih podataka predstavlja pravni rizik i suprotno je EU standardima. A) Predlažem izmjenu Zakona o obrani – članak 3. st. 1.: Izbaciti riječ „boravište“ te ostaviti samo: ⁠„prebivalište“, koja je jedina službena i pravno obvezujuća adresa za hrvatske državljane. B) Predlažem izmjenu Zakona o prebivalištu (NN 144/12, 158/13, 36/15, 98/19). Zakon o prebivalištu treba modernizirati brisanjem obveze i potrebe navođenja boravišta za hrvatske državljane koji već imaju prebivalište. Predlaže se: Ukidanje boravišta kao obveznog instituta za hrvatske državljane. Ostavljanje mogućnosti samo kao dobrovoljne obavijesti, bez ikakvih pravnih posljedica. Uklanjanje boravišta iz svih evidencija gdje nije nužno (vojska, porezna, braniteljska, socijalna, MUP). Obrazloženje izmjene: Hrvatski državljanin koji živi u RH ima jedinstvenu i dostatnu adresu – prebivalište, dok boravište stvara administrativna opterećenja bez funkcije, moderni državni sustavi (OIB + e-Građani + MUP) ne trebaju dvostruke adrese te je praksa EU država da koriste samo jednu službenu adresu. U praksi, boravište danas služi samo za kažnjavanje građana, a ne za funkcionalne potrebe države. Zaključni prijedlog Radi učinkovitosti, digitalizacije i smanjenja birokracije: Predlaže se da se u svim zakonima koji se pozivaju na boravište (uključujući Zakon o obrani) riječ boravište briše kao obvezan podatak za hrvatske državljane, te da se službeno koristi samo podatak prebivalište. Ovo bi: pojednostavilo državne registre, smanjilo nepotrebnu administraciju, uskladilo sustav s GDPR-om, uklonilo pravne nesigurnosti, rasteretilo građane te moderniziralo zakonodavstvo RH. LP, Marija Barušić, mag. ing. techn. inf. Nije prihvaćen Navedeni prijedlog u skladu je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.).
2 MARIJA BARUŠIĆ VII. OBRAZAC VOJNE ISKAZNICE, Članak 8. Poštovani, Predlažem da se postojeći fizički oblik vojne iskaznice (85×120 mm s 30 stranica, knjigovežna smeđa korica) u cijelosti modernizira, jer je takvo rješenje zastarjelo, sigurnosno nedostatno i neusklađeno s današnjom praksom NATO država. Umjesto knjižnog formata starog više desetljeća, predlažem sljedeće, a to je uvođenje moderne plastične kartice (ID1 format veličina bankovne kartice), zatim laminirana kartica s integriranim sigurnosnim elementima (mikrotekst, UV zaštita, holografski zaštitni znak, 2D kod), a koje služe za jednostavno korištenje u uniformi i vojnim objektima pri čemu je manja mogućnost oštećenja i krivotvorenja. Kako bi bilo dobro da se od 2026. u RH uvede jedinstveno prebivalište bez boravišta, iskaznica treba sadržavati samo: ime i prezime, OIB, datum rođenja, krvnu grupu (ako se zadrži), matičnu ustrojbenu jedinicu / evidencijski ured, digitalni identifikacijski kod (QR ili strojno čitljiva zona). Dok adresa ne treba biti ispisana, radi sigurnosti pripadnika OS RH i mobilnosti. Zatim digitalna vojna iskaznica (e-iskaznica) u aplikaciji mGrađani / mobilnoj identifikaciji, pri čemu omogućiti brzu provjeru identiteta pripadnika pričuve i ročnika putem QR identifikacije te time smanjiti administrativno opterećenje i papirnatu evidenciju. S obzirom na digitalizaciju zabrana iznošenja izvan RH gubi značaj te iskaznica nije operativni tajni dokument nego identifikacijski, a pristup važnim podacima treba biti digitalno ograničen i zaštićen, a ne vezan uz knjižicu starog tipa. Umjesto dosadašnje prakse gdje se u istu knjižicu upisuje: ratni raspored, vojnostručna specijalnost, kao i ocjene i promaknuća, predlažem osnovne identifikacijske podatke (ime i prezime, OIB, datum rođenja, krvna grupa po potrebi, ustrojbena jedinica) na kartici, dok bi se svi osjetljiviji, promjenjivi i klasificirani vojni podaci vodili isključivo u digitalnoj evidenciji (Vojna e-Evidencija). Time se povećava sigurnost i usklađenost s NATO praksom. U spomenutoj digitalnoj evidenciji Vojna e-Evidencija, umjesto knižnog upisa pohranjivalo bi se sljedeće: vojnostručna specijalnost, ratni raspored, promaknuća i ocjene, dragovoljno/tjelesno osposobljavanje te status pričuve i poziv na vježbe. Svi ti podaci ostaju vidljivi isključivo zapovjednoj strukturi i ovlaštenim osobama. U području pristupa podacima i samom vojniku, vojnik putem QR identifikacije može pregledati samo one informacije koje su mu dopuštene (osobni osnovni podaci, status službe, potvrde, osposobljenosti), dok su klasificirane stavke ograničene i zaštićene. Sustav je time transparentan prema vojniku, ali i potpuno siguran. Knjižna iskaznica zastarjela je tehnološki i logistički neučinkovita, osobito ako se razmatraju kraći ciklusi obuke (2 mjeseca, s mogućnošću produljenja na 6). Izrada i zamjena knjižnih iskaznica za svaku novu generaciju ročnika bila bi skupa, spora i nepraktična, dok bi jedna kartica s QR kodom mogla biti višekratno korištena i vraćena nakon završetka obuke. Ovaj prijedlog i model je financijski učinkovit, modernizira i povećava sigurnost vojnika i sustava, smanjuje rizik od gubitaka i krađe te jednostavniji za administraciju i u skladu s vojnim standardima 21. stoljeća. Predlažem da Ministarstvo obrane izradi novu plastičnu karticu te digitalnu verziju uz centraliziranu Vojnu e-Evidenciju, dok se vođenje povjerljivih elemenata potpuno prebaci u elektroničku evidenciju. LP, Marija Barušić, mag. ing. techn. inf. Nije prihvaćen Stručni nositelj izrade ovoga Pravilnika kod izrade Pravilnika utvrdio je i dio koji se odnosi na vojnu iskaznicu vojnih obveznika, uključujući i njezin sadržaj i izgled, te predložio navedeno rješenje koje se odnosi na navedenu vojnu iskaznicu kako je propisano Prijedlogom pravilnika.