Na temelju članka 5. stavka 3. Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi (»Narodne novine«, broj 94/18.) ministar nadležan za poslove gospodarstva, uz suglasnost ministra nadležnog za poslove financija, donosi
PRAVILNIK
O TEHNIČKIM ELEMENTIMA, IZDAVANJU I RAZMJENI ELEKTRONIČKOG RAČUNA I PRATEĆIH ISPRAVA U JAVNOJ NABAVI
I. OPĆE ODREDBE
Predmet
Članak 1.
Ovim Pravilnikom se propisuju: tehnički elementi elektroničkog računa, dužnosti korisnika centralne platforme, registracija izdavatelja elektroničkog računa, naručitelja i informacijskih posrednika, izdavanje i razmjena elektroničkog računa i pratećih isprava, poruke o zaprimanju i slanju elektroničkog računa i nemogućnost izdavanja i razmjene elektroničkog računa.
Elektronički račun
Članak 2.
Elektronički račun mora biti u skladu s europskom normom, kao i s njenim ispravcima, izmjenama i dopunama, a koja je prihvaćena od strane Hrvatskog zavoda za norme. Europsku normu je izdao Europski odbor za normizaciju (CEN) 28. lipnja 2017. EN 16931-1:2017.
Značenje pojedinih izraza
Članak 3.
Pojedini izrazi upotrijebljeni u ovome Pravilniku imaju ova značenja:
1. europska norma – je norma koja je definirana u Zakonu o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi (u daljnjem tekstu: Zakon),
2. elektronički račun ili e-račun – je račun koji je definiran u Zakonu,
3. osnovni model e-računa – je semantički podatkovni model osnovnih elemenata elektroničkog računa definiran u Zakonu,
4. specifikacija osnovne upotrebe e-računa – je specifikacija koja sadrži posebna poslovna pravila, koju je izdavatelj e-računa dužan ispuniti prilikom izdavanja e-računa koji su povezani s određenim specifičnim postupcima javne nabave,
5. prateće isprave – su poslovni dokumenti koji čine dio strukture e-računa te se izdaju i razmjenjuju uz e-račun,
6. centralna platforma za razmjenu e-računa (u daljnjem tekstu: centralna platforma) – informatičko-tehnološko rješenje za upravljanje procesom razmjene e-računa i pratećih isprava,
7. Financijska agencija (u daljnjem tekstu: FINA) – u smislu ovog Pravilnika je centralni informaciji posrednik i informacijski posrednik koji je definiran u Zakonu,
8. korisnici centralne platforme (u daljnjem tekstu: korisnici) – su FINA kao centralni informacijski posrednik, izdavatelj e-računa, informacijski posrednik i naručitelji,
9. izdavatelj e-računa – je izdavatelj koji je definiran u Zakonu,
10. informacijski posrednik – je informacijski posrednik koji je definiran u Zakonu,
11. naručitelji – su javni naručitelji koji su definirani u Zakonu i sektorski naručitelji koji su definirani u zakonu o javnoj nabavi. Pod naručiteljima iz ovog Pravilnika i Pravilnika o vrsti i visini naknada za usluge slanja elektroničkog računa i pratećih isprava te korištenja centralne platforme za javne naručitelje u javnoj nabavi»Narodne novine broj __/__« podrazumijevaju se i organizacijske jedinice naručitelja,
12. javni naručitelji – su naručitelji koji su definirani u Zakonu,
13. javni naručitelji kojima FINA nije obvezni informacijski posrednik – su javni naručitelji koji su izuzeti Zakonom,
14. sektorski naručitelji – su naručitelji koji su definirani u zakonu o javnoj nabavi,
15. status e-računa – je poruka koju naručitelj putem centralne platforme može poslati izdavatelju e-računa ili informacijskom posredniku izdavatelja e-računa (npr. odbijen/prihvaćen račun, plaćen račun itd.),
16. SOAP web servisi – serverska aplikacija za pristup centralnoj platformikoja služi za razmjenu informacija s drugim računalnim sustavima korištenjem SOAP poruka. SOAP je protokol temeljen na XML porukama namijenjen za razmjenu strukturiranih informacija između računalnih sustava,
17. portalska aplikacija - serverska aplikacija za pristup centralnoj platformi koja služi za razmjenu informacija s drugim računalnim sustavima korištenjem standardiziranog web sučelja,
18. XML poruka (u daljnjem tekstu: poruka) – standardizirana, strukturirana poruka koja sadrži sve elemente e-računa i pratećih isprava i/ili drugih podataka koji se razmjenjuju unutar centralne platforme.
II. TEHNIČKI ELEMENTI ELEKTRONIČKOG RAČUNA
Semantički podatkovni model i popis sintaksi
Članak 4.
Semantički podatkovni model preuzima se iz 1. dijela europske norme iz članka 2. Pravilnika, Semantički model podataka osnovnih elemenata elektroničkog računa i popis sintaksi CEN/TS 16931-2:2017.
Lista sintaksi
Članak 5.
Lista sintaksi preuzima se iz 2. dijela europske norme iz članka 2. Pravilnika, Lista sintaksi u skladu s EN 16931-1.
Osnovni model e-računa
Članak 6.
Osnovni model e-računa mora sadržavati semantički podatkovni model iz članka 4. Pravilnika, a koji je razrađen u Specifikaciji upotrebe osnovnog modela e-računaiz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
Specifikacija osnovne upotrebe e-računa
Članak 7.
Specifikacija osnovne upotrebe e-računa čini dodatak i mora biti u skladu s osnovnim modelom e-računa i jednoznačno prepoznatljiva, a razrađena je u Specifikaciji osnovne upotrebe e-računaiz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
III. DUŽNOSTI KORISNIKA CENTRALNE PLATFORME
Dužnosti korisnika
Članak 8.
(1) Dužnost je korisnika povezati se s centralnom platformom i pružiti usluge bitne za njihovu ulogu.
(2) FINA kao centralni informacijski posrednik nadležna je za korištenje i upravljanje centralnom platformom.
(3) Korisnici centralne platforme su dužni osigurati pružanje i održavanje usluga bitnih za njihovu ulogu na pouzdan i stručan način, u skladu s dokumentacijom i Tehničkom specifikacijom iz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
(4) Korisnici centralne platforme su dužni, u pružanju svojih usluga i u komunikaciji s drugim korisnicima, jedni drugima staviti na raspolaganje relevantne informacije kojima raspolažu, poštivati važeće propise o zaštiti podataka, a osobito one kojima se štite osobni podaci te za tu svrhu primjenjivati odgovarajuće tehnološke postupke i opremu.
Tehnička implementacija
Članak 9.
(1) Korisnici centralne platforme su dužni osigurati tehničku implementaciju europske norme, druge zahtjeve iz Zakona i Pravilnika te održavati vlastite podatkovne sustave.
(2) FINA kao centralni informacijski posrednik dužna je osigurati da su usluge u domeni centralne platforme usklađene s propisanom Tehničkom specifikacijom iz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
(3) Ministarstvo nadležno za poslove gospodarstva u suradnji s FINA-om izrađujei objavljuje na svojim mrežnim stranicama Tehničku specifikaciju, Specifikaciju osnovne upotrebe e-računai drugu dokumentaciju te sve njihove izmjene i dopune.
Povezivanje s centralnom platformom
Članak 10.
(1) Pristup korisnika centralnoj platformi i njihova međusobna razmjena podataka putem centralne platforme odvija se putem SOAP web-servisa korištenjem poruka ili putem portalske aplikacije.
(2) FINA će za potrebe uspostave vezes centralnom platformom korisnicima osigurati, a korisnici su dužni koristiti dvije okoline:
1. testnu i
2. produkcijsku.
(3) Za uspostavu veze s centralnom platformom na produkcijskoj okolini obvezna je uspostava veze s centralnom platformom na testnoj okolini i verifikacija uspješne razmjene podataka putem softverskog rješenja na testnim okolinama FINA-e i ostalih korisnika. Jednom verificirano softversko rješenjekorisnika na testnoj okolini može se koristiti za svaku daljnju uspostavu veze s centralnom platformom na produkcijskoj okolini.
(3) Testna i produkcijska okolina za centralnu platformu razlikuju se u različitim adresama i digitalnim certifikatima.
(4) Izdavatelj e-računa ili informacijski posrednik izdavatelja e-računa te naručitelji ili informacijski posrednik naručitelja za uspostavu veze s centralnom platformom dužni su koristiti digitalne certifikate.
(5) Digitalni certifikati za uspostavu veze s centralnom platformom koriste se za uspostavu sigurne veze prema centralnoj platformi i elektroničko potpisivanje poruka u komunikaciji korisnika centralne platforme ukoliko je isto propisano sukladno tehničkoj specifikaciji .
(6) Korisnici koji uspostavljaju vezu s centralnom platformom na testnoj i/ili produkcijskoj okolini dužni su primjenjivati odgovarajuće specifikacije sukladno Tehničkim specifikacijama iz čl. 9. st. 3. Pravilnika, koje propisuju način i uvjete pristupa i korištenja testne i produkcijske okoline.
IV. REGISTRACIJA
Registracija korisnika
Članak 11.
(1) Za pristup centralnoj platformi provodi se postupak registracije izdavatelja e-računa, naručitelja i informacijskog posrednika.
(2) Naručitelji koji imaju organizacijske jedinice dužni su obaviti registraciju posebno za svaku organizacijsku jedinicu.
(3) Registracija se provodi dostavom Zahtjeva za registraciju, koji se može preuzeti na mrežnim stranicama FINA-e.
(3) Izdavatelj e-računa, naručiteljii informacijski posrednik dužni su dostaviti svaku promjenu podataka putem Zahtjeva za promjenu podataka, koji se može preuzeti na mrežnim stranicama FINA-e.
(4) Popunjeni obrasci Zahtjeva iz stavka 2. i 3. ovog članka predaju se u registracijskom uredu FINA-e ili se dostavljaju elektroničkom poštom na adresu eracun.obveznici@fina.hr.
(5) Registracijski uredi FINA-e iz stavka 4. ovog članka navedeni su na mrežnim stranicama FINA-e.
(6) Ako se Zahtjevi dostavljaju putem elektroničke pošte iz stavka 4. ovog članka podnositelj ih je dužan potpisati najmanje naprednim elektroničkim potpisom podržanim kvalificiranim certifikatom izdanim od kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja.
(7) Izdavatelj e-računa koji centralnoj platformi pristupaju putem portalske aplikacije registraciju obavljaju online sukladno uputama objavljenim na mrežnim stranicama Agencije.
Pristupnica za usluge FINA-e kao informacijskog posrednika
Članak 12.
(1) Javni naručitelj je za usluge zaprimanja i slanja e-računa i pratećih isprava putem FINA-e kao informacijskog posrednika dužan podnijeti ispunjenu i potpisanu pristupnicu.
(2) Naručitelj je za usluge izdavanja e-računa, zaprimanja, slanja i pohrane e-računa i pratećih isprava putem FINA-e kao informacijskog posrednika dužan podnijeti ispunjenu i potpisanu pristupnicu.
(3) Ako javni naručitelj iz stavka 1. ovog članka ili naručitelj iz stavka 2. ovog članka ima organizacijske jedinice, dužan je za organizacijske jedinice podnijeti ispunjenu i potpisanu pristupnicu.
(4) Obrazac pristupnice iz stavaka 1. i 2. ovog članka može se preuzeti na mrežnim stranicama FINA-e.
(5) Popunjeni obrazac pristupnice iz stavka 1. i 2. ovog članka naručitelji,odnosno organizacijska jedinica naručitelja predaje u registracijski ured FINA-e ili dostavlja elektroničkom poštom na adresu eracun.obveznici@fina.hr.
(6) Registracijski uredi FINA-e iz stavka 5. ovog članka navedeni su na mrežnim stranicama FINA-e.
(7) Ako se pristupnice dostavljaju putem elektroničke pošte iz stavka 5. ovog članka podnositelj ih je dužan potpisati najmanje naprednim elektroničkim potpisom podržanim kvalificiranim certifikatom izdanim od kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja.
(8) Naručitelji koji dostave FINA-i pristupnice ne obavljaju postupak registracije iz članka 11. Pravilnika, već za njih registraciju obavlja FINA.
V. IZDAVANJE I RAZMJENA ELEKTRONIČKOG RAČUNA I PRATEĆIH ISPRAVA
Izdavanje e-računa
Članak 13.
(1) Izdavatelj e-računa ili njegov informacijski posrednik dužni su e-račun izdati u strukturiranom elektroničkom obliku sukladno odredbama Zakona i Pravilnika.
(2) Ako izdavatelj e-računa izdaje račun u obliku isprave koja ne može podržati strukturirani elektronički oblik sukladno odredbama Zakona i Pravilnika, dužan je takvu ispravu izdati i poslati sukladno pravilima koja su određena za prateće isprave u članku 17. Pravilnika.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovog članka nije isključena obveza izdavatelj e-računa na izdavanje i slanje e-račun u strukturiranom elektroničkom obliku sukladno odredbama Zakona i Pravilnika, a temeljem podataka s isprave.
Razmjena e-računa
Članak 14.
(1) Izdavatelj e-računa ili njegov informacijski posrednik dužni su e-račun poslati, a javni naručitelji te sektorski naručitelji i ostali javni naručitelji kojima FINA nije obvezni informacijski posrednik ili njihov informacijski posrednik, zaprimiti i slati e-račun putem centralne platforme.
(2) FINA kao centralni informacijski posrednik dužna je obaviti razmjenu e-računa od izdavatelja ili njegovog informacijskog posrednika prema naručiteljima ili njihovim informacijskim posrednicima.
(3) Naručitelj ili njegov informacijski posrednik dužan je osigurati preuzimanje e-računa iz centralne platforme na načine koji su propisani u Tehničkoj specifikaciji iz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
(4) Preuzimanje e-računa iz centralne platforme od strane informacijskog posrednika naručitelja smatra se preuzimanjem od strane naručitelja te FINA kao centralni informacijski posrednik ne odgovara za dostavu e-računa naručitelju od strane njegovog informacijskog posrednika.
Provjera statusa e-računa
Članak 15.
(1) Poruku o statusu e-računa naručitelji mogu poslati putem centralne platforme, a izdavatelj e-računaili njegov informacijski posrednik e-računa može tu poruku preuzeti.
(2) FINA kao centralni informacijski posrednik ne odgovara za istinitost i točnost poruke o statusu e-računa.
Elektronički račun koji nije izdan u vezi s izvršenjem ugovora iz javne nabave
Članak 16.
(1) FINA kao informacijski posrednik javnih naručitelja ili kao centralni informacijski posrednik nije dužna provjeravati je li zaprimljeni e-račun izdan u vezi s izvršenjem ugovora iz javne nabave.
(2) Ako FINA kao informacijski posrednik javnih naručitelja ili kao centralni informacijski posrednik zaprimi e-račun koji nije izdan u vezi s izvršenjem ugovora iz javne nabave, FINA će takav e-račun smatrati računom koji je izdan u vezi s izvršenjem ugovora iz javne nabave i naplatiti naknadu propisanu Pravilnikom o vrsti i visini naknada za usluge slanja elektroničkog računa i pratećih isprava te korištenja centralne platforme za javne naručitelje u javnoj nabavi.
Izdavanje i razmjena pratećih isprava
Članak 17.
(1) Prateće isprave se izdaju i razmjenjuju kao dio strukture e-računa, sukladno člancima 13. i 14. Pravilnika.
(2) Ako prateće isprave zbog pravnih ili stvarnih razloga ne mogu biti dio strukture e-računa izdavatelj e-računa ili njegov informacijski posrednik dužan je na e-računu navesti poveznicu na prateće isprave i dostaviti ih kao poštansku pošiljku ili na drugi međusobno dogovoreni način.
(3) Veličina e-računa i pratećih isprava, oblik datoteka pratećih isprava i sadržaj poveznice iz stavka 2. ovog članka propisani su u Specifikaciji osnovne upotrebe e-računaiz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
VI. PORUKE O ZAPRIMANJU E-RAČUNA
Poruka o zaprimanju i vrijeme slanja e-računa u centralnu platformu
Članak 18.
(1) FINA kao centralni informacijski posrednik dužna je porukom obavijestiti izdavatelja e-računa ili njegovog informacijskog posrednika o zaprimanju e-računa u centralnu platformu.
(2) Informacijski posrednik izdavatelja e-računa dužan je poruku iz stavka 1. ovog članka bez odgode proslijediti izdavatelju e-računa u ime kojeg je poruku zaprimio.
(3) Poruku iz stavka 1. ovog članka koju je FINA kao centralni informacijski posrednik poslala informacijskom posredniku izdavatelja e-računa smatra se porukom koja je poslana samom izdavatelju e-računa.
(4) Poruka iz stavka 1. ovog članka sadrži podatak o vremenu (sat, minuta i sekunda) koji se smatra trenutkom slanja e-računa od strane izdavatelja e-računa.
Poruka o zaprimanju i vrijeme zaprimanja e-računa od strane naručitelja
Članak 19.
(1) Naručitelj ili informacijski posrednik naručitelja je dužan bez odgode preuzeti e-račun iz centralne platformu i poslati FINA-i kao centralnom informacijskom posredniku poruku da je zaprimio e-račun i prateće isprave.
(2) Informacijski posrednik naručitelja dužan je poruku o zaprimanju e-računa i pratećih isprava iz stavka 1. ovog članka bez odgode proslijediti FINA-i kao centralnom informacijskom posredniku.
(3) Dostava poruke o zaprimanju e-računa naručitelja svom informacijskom posredniku ne smatra se dostavom FINA-i kao centralnom informacijskom posredniku.
(4) FINA kao centralni informacijski posrednik nije dužna poruku o zaprimanju e-računa i pratećih isprava iz stavaka 1. i 2. ovog članka dostaviti izdavatelju e-računa ili njegovom informacijskom posredniku, ali će im poruku na njihov zahtjev dostaviti.
(5) Poruka iz stavka 1. ovog članka sadrži podatak o vremenu (sat, minuta i sekunda) koji se smatra trenutkom zaprimanja e-računa od strane naručitelja.
Vrijeme slanja i zaprimanja e-računa
Članka 20.
(1) U slučajevima kada se traži potvrda slanja e-računa i pratećih isprava, vrijeme slanja e-računa smatra se vrijeme koje je navedeno u poruci iz članka 18. stavka 4. Pravilnika koju je FINA kao centralni informacijski posrednik poslala izdavatelju ili njegovom informacijskom posredniku.
(2) U slučajevima kada se traži potvrda zaprimanja e-računa i pratećih isprava, vrijeme zaprimanja e-računa smatra se vrijeme koje je navedeno u poruci iz članka 19. stavka 5. Pravilnika koju je naručitelj ili informacijski posrednik naručitelja poslao FINI kao centralnom informacijskom posredniku.
(3) Stvarno vrijeme koje bilježi informacijski sustav centralne platforme mora biti usklađeno s vremenom koje objavljuje tijelo ovlašteno za službeno mjerenje točnog vremena u Republici Hrvatskoj.
Poruka
Članak 21.
Oblik i način slanja poruke iz članaka 15., 18. i 19. Pravilnika moraju biti u skladu s pravilima propisanima u Tehničkim specifikacijama iz članak 9. stavka 3. Pravilnika.
VII. NEMOGUĆNOST IZDAVANJA I RAZMJENE E-RAČUNA
Nemogućnost izdavanja i razmjene e-računa zbog tehničkih poteškoća
Članak 22.
(1) Ako izdavatelj e-računa i/ili naručitelj i/ili informacijski posrednik utvrde da ne mogu zaprimiti ili poslati ili preuzeti e-račun zbog tehničkih poteškoća o tome su dužni bez odgode obavijestiti FINA-u kao centralnog informacijskog posrednika, a FINA je dužna obavijest objaviti na svojim mrežnim stranicama.
(2)Izdavatelj e-računa i/ili naručitelj i/ili informacijski posrednik je dužan u roku od dva dana, računajući od dana kada su nastupile tehničke poteškoće, otkloniti nastale tehničke poteškoće i poslati obavijest FINA-i da je tehnička poteškoća otklonjena, koja je dužna obavijest objaviti na svojim mrežnim stranicama.
(3) Obavijest iz stavka 1. i 2 . ovog članka izdavatelj e-računa i/ili naručitelj i/ili informacijski posrednik dužan je poslati FINA-i elektroničkom poštom na eracun.itpodrška@fina.hr.
(4) Ako izdavatelj e-računa i/ili naručitelj i/ili informacijski posrednik zbog nemogućnosti pristupa internetskoj vezi nije u mogućnosti poslati obavijesti iz stavaka 1. i 2. ovog članka elektroničkom poštom, dužan je FINA-u obavijestiti putem telefonskog kontakta za korisničku podršku.
(5) Ako FINA kao informacijski posrednik ili kao centralni informacijski posrednik utvrdi da ne može obaviti razmjenu e-računa i pratećih isprava zbog tehničkih poteškoća dužna je na svojim mrežnim stranicama objaviti obavijest o nemogućnosti razmjene e-računa i pratećih isprava zbog tehničkih poteškoća te u roku od dva dana, računajući od dana kada su nastupile tehničke poteškoće, iste otkloniti i objaviti obavijest da je tehnička poteškoća otklonjena.
(6) Ako je e-račun u centralnoj platformi, a naručitelj ili njegov informacijski posrednik zbog tehničkih poteškoća nije u mogućnosti preuzeti e-račun iz centralne platforme i poslati poruku iz članka 19. Pravilnika, poruku je bez odgode dužan poslati nakon što FINA-i pošalje obavijest o otklanjanju tehničkih poteškoća iz članka 22. stavka 2. Pravilnika, odnosno nakon obavijesti o otklanjanju tehničkih poteškoća iz članka 22. stavka 5. Pravilnika od strane FINA-e .
(7) U slučaju objave obavijesti iz stavka 1., 2. i 5.ovog članka izdavatelj e-računa može račun i prateće isprave poslati naručitelju u papirnatom obliku kao poštansku pošiljku ili na drugi međusobno dogovoreni način.
VIII. ZAVRŠNA ODREDBA
Stupanje na snagu
Članak 24.
Ovaj Pravilnik objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu __. ______ 2019.
MINISTARSTVO GOSPODARSTVA, PODUZETNIŠTVA I OBRTA
Na temelju članka 5. stavka 3. Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi (»Narodne novine«, broj 94 /18.) ministar nadležan za poslove gospodarstva, uz suglasnost ministra nadležnog za poslove financija, donosi
PRAVILNIK
O TEHNIČKIM ELEMENTIMA, IZDAVANJU I RAZMJENI ELEKTRONIČKOG RAČUNA I PRATEĆIH ISPRAVA U JAVNOJ NABAVI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. OPĆE ODREDBE
Predmet
Članak 1.
Ovim Pravilnikom se propisuju: tehnički elementi elektroničkog računa, dužnosti korisnika centralne platforme, registracija izdavatelja elektroničkog računa, naručitelja i informacijskih posrednika, izdavanje i razmjena elektroničkog računa i pratećih isprava, poruke o zaprimanju i slanju elektroničkog računa i nemogućnost izdavanja i razmjene elektroničkog računa.
Elektronički račun
Članak 2.
Elektronički račun mora biti u skladu s europskom normom, kao i s njenim ispravcima, izmjenama i dopunama, a koja je prihvaćena od strane Hrvatskog zavoda za norme. Europsku normu je izdao Europski odbor za normizaciju (CEN) 28. lipnja 2017. EN 16931-1:2017.
Značenje pojedinih izraza
Članak 3.
Pojedini izrazi upotrijebljeni u ovome Pravilniku imaju ova značenja:
1. europska norma – je norma koja je definirana u Zakonu o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi (u daljnjem tekstu: Zakon),
2. elektronički račun ili e-račun – je račun koji je definiran u Zakonu,
3. osnovni model e-računa – je semantički podatkovni model osnovnih elemenata elektroničkog računa definiran u Zakonu,
4. specifikacija osnovne upotrebe e-računa – je specifikacija koja sadrži posebna poslovna pravila, koju je izdavatelj e-računa dužan ispuniti prilikom izdavanja e-računa koji su povezani s određenim specifičnim postupcima javne nabave,
5. prateće isprave – su poslovni dokumenti koji čine dio strukture e-računa te se izdaju i razmjenjuju uz e-račun,
6. centralna platforma za razmjenu e-računa (u daljnjem tekstu: centralna platforma) – informatičko-tehnološko rješenje za upravljanje procesom razmjene e-računa i pratećih isprava,
7. Financijska agencija (u daljnjem tekstu: FINA) – u smislu ovog Pravilnika je centralni informaciji posrednik i informacijski posrednik koji je definiran u Zakonu,
8. korisnici centralne platforme (u daljnjem tekstu: korisnici) – su FINA kao centralni informacijski posrednik, izdavatelj e-računa, informacijski posrednik i naručitelji,
9. izdavatelj e-računa – je izdavatelj koji je definiran u Zakonu,
10. informacijski posrednik – je informacijski posrednik koji je definiran u Zakonu,
11. naručitelji – su javni naručitelji koji su definirani u Zakonu i sektorski naručitelji koji su definirani u zakonu o javnoj nabavi. Pod naručiteljima iz ovog Pravilnika i Pravilnika o vrsti i visini naknada za usluge slanja elektroničkog računa i pratećih isprava te korištenja centralne platforme za javne naručitelje u javnoj nabavi »Narodne novine broj __/__« podrazumijevaju se i organizacijske jedinice naručitelja,
12. javni naručitelji – su naručitelji koji su definirani u Zakonu,
13. javni naručitelji kojima FINA nije obvezni informacijski posrednik – su javni naručitelji koji su izuzeti Zakonom,
14. sektorski naručitelji – su naručitelji koji su definirani u zakonu o javnoj nabavi,
15. status e-računa – je poruka koju naručitelj putem centralne platforme može poslati izdavatelju e-računa ili informacijskom posredniku izdavatelja e-računa (npr. odbijen/prihvaćen račun, plaćen račun itd.),
16. SOAP web servisi – serverska aplikacija za pristup centralnoj platformi koja služi za razmjenu informacija s drugim računalnim sustavima korištenjem SOAP poruka. SOAP je protokol temeljen na XML porukama namijenjen za razmjenu strukturiranih informacija između računalnih sustava,
17. portalska aplikacija - serverska aplikacija za pristup centralnoj platformi koja služi za razmjenu informacija s drugim računalnim sustavima korištenjem standardiziranog web sučelja,
18. XML poruka (u daljnjem tekstu: poruka) – standardizirana, strukturirana poruka koja sadrži sve elemente e-računa i pratećih isprava i/ili drugih podataka koji se razmjenjuju unutar centralne platforme.
II. TEHNIČKI ELEMENTI ELEKTRONIČKOG RAČUNA
Semantički podatkovni model i popis sintaksi
Članak 4.
Semantički podatkovni model preuzima se iz 1. dijela europske norme iz članka 2. Pravilnika, Semantički model podataka osnovnih elemenata elektroničkog računa i popis sintaksi CEN/TS 16931-2:2017.
Lista sintaksi
Članak 5.
Lista sintaksi preuzima se iz 2. dijela europske norme iz članka 2. Pravilnika, Lista sintaksi u skladu s EN 16931-1.
Osnovni model e-računa
Članak 6.
Osnovni model e-računa mora sadržavati semantički podatkovni model iz članka 4. Pravilnika, a koji je razrađen u Specifikaciji upotrebe osnovnog modela e-računa iz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
Specifikacija osnovne upotrebe e-računa
Članak 7.
Specifikacija osnovne upotrebe e-računa čini dodatak i mora biti u skladu s osnovnim modelom e-računa i jednoznačno prepoznatljiva, a razrađena je u Specifikaciji osnovne upotrebe e-računa iz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
III. DUŽNOSTI KORISNIKA CENTRALNE PLATFORME
Dužnosti korisnika
Članak 8.
(1) Dužnost je korisnika povezati se s centralnom platformom i pružiti usluge bitne za njihovu ulogu.
(2) FINA kao centralni informacijski posrednik nadležna je za korištenje i upravljanje centralnom platformom.
(3) Korisnici centralne platforme su dužni osigurati pružanje i održavanje usluga bitnih za njihovu ulogu na pouzdan i stručan način, u skladu s dokumentacijom i Tehničkom specifikacijom iz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
(4) Korisnici centralne platforme su dužni, u pružanju svojih usluga i u komunikaciji s drugim korisnicima, jedni drugima staviti na raspolaganje relevantne informacije kojima raspolažu, poštivati važeće propise o zaštiti podataka, a osobito one kojima se štite osobni podaci te za tu svrhu primjenjivati odgovarajuće tehnološke postupke i opremu.
Tehnička implementacija
Članak 9.
(1) Korisnici centralne platforme su dužni osigurati tehničku implementaciju europske norme, druge zahtjeve iz Zakona i Pravilnika te održavati vlastite podatkovne sustave.
(2) FINA kao centralni informacijski posrednik dužna je osigurati da su usluge u domeni centralne platforme usklađene s propisanom Tehničkom specifikacijom iz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
(3) Ministarstvo nadležno za poslove gospodarstva u suradnji s FINA-om izrađuje i objavljuje na svojim mrežnim stranicama Tehničku specifikaciju, Specifikaciju osnovne upotrebe e-računa i drugu dokumentaciju te sve njihove izmjene i dopune.
Povezivanje s centralnom platformom
Članak 10.
(1) Pristup korisnika centralnoj platformi i njihova međusobna razmjena podataka putem centralne platforme odvija se putem SOAP web-servisa korištenjem poruka ili putem portalske aplikacije.
(2) FINA će za potrebe uspostave veze s centralnom platformom korisnicima osigurati, a korisnici su dužni koristiti dvije okoline:
1. testnu i
2. produkcijsku.
(3) Za uspostavu veze s centralnom platformom na produkcijskoj okolini obvezna je uspostava veze s centralnom platformom na testnoj okolini i verifikacija uspješne razmjene podataka putem softverskog rješenja na testnim okolinama FINA-e i ostalih korisnika. Jednom verificirano softversko rješenje korisnika na testnoj okolini može se koristiti za svaku daljnju uspostavu veze s centralnom platformom na produkcijskoj okolini.
(3) Testna i produkcijska okolina za centralnu platformu razlikuju se u različitim adresama i digitalnim certifikatima.
(4) Izdavatelj e-računa ili informacijski posrednik izdavatelja e-računa te naručitelji ili informacijski posrednik naručitelja za uspostavu veze s centralnom platformom dužni su koristiti digitalne certifikate.
(5) Digitalni certifikati za uspostavu veze s centralnom platformom koriste se za uspostavu sigurne veze prema centralnoj platformi i elektroničko potpisivanje poruka u komunikaciji korisnika centralne platforme ukoliko je isto propisano sukladno tehničkoj specifikaciji .
(6) Korisnici koji uspostavljaju vezu s centralnom platformom na testnoj i/ili produkcijskoj okolini dužni su primjenjivati odgovarajuće specifikacije sukladno Tehničkim specifikacijama iz čl. 9. st. 3. Pravilnika, koje propisuju način i uvjete pristupa i korištenja testne i produkcijske okoline.
IV. REGISTRACIJA
Registracija korisnika
Članak 11.
(1) Za pristup centralnoj platformi provodi se postupak registracije izdavatelja e-računa, naručitelja i informacijskog posrednika.
(2) Naručitelji koji imaju organizacijske jedinice dužni su obaviti registraciju posebno za svaku organizacijsku jedinicu.
(3) Registracija se provodi dostavom Zahtjeva za registraciju, koji se može preuzeti na mrežnim stranicama FINA-e.
(3) Izdavatelj e-računa, naručitelji i informacijski posrednik dužni su dostaviti svaku promjenu podataka putem Zahtjeva za promjenu podataka, koji se može preuzeti na mrežnim stranicama FINA-e.
(4) Popunjeni obrasci Zahtjeva iz stavka 2. i 3. ovog članka predaju se u registracijskom uredu FINA-e ili se dostavljaju elektroničkom poštom na adresu eracun.obveznici@fina.hr .
(5) Registracijski uredi FINA-e iz stavka 4. ovog članka navedeni su na mrežnim stranicama FINA-e.
(6) Ako se Zahtjevi dostavljaju putem elektroničke pošte iz stavka 4. ovog članka podnositelj ih je dužan potpisati najmanje naprednim elektroničkim potpisom podržanim kvalificiranim certifikatom izdanim od kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja.
(7) Izdavatelj e-računa koji centralnoj platformi pristupaju putem portalske aplikacije registraciju obavljaju online sukladno uputama objavljenim na mrežnim stranicama Agencije.
Pristupnica za usluge FINA-e kao informacijskog posrednika
Članak 12.
(1) Javni naručitelj je za usluge zaprimanja i slanja e-računa i pratećih isprava putem FINA-e kao informacijskog posrednika dužan podnijeti ispunjenu i potpisanu pristupnicu.
(2) Naručitelj je za usluge izdavanja e-računa, zaprimanja, slanja i pohrane e-računa i pratećih isprava putem FINA-e kao informacijskog posrednika dužan podnijeti ispunjenu i potpisanu pristupnicu.
(3) Ako javni naručitelj iz stavka 1. ovog članka ili naručitelj iz stavka 2. ovog članka ima organizacijske jedinice, dužan je za organizacijske jedinice podnijeti ispunjenu i potpisanu pristupnicu.
(4) Obrazac pristupnice iz stavaka 1. i 2. ovog članka može se preuzeti na mrežnim stranicama FINA-e.
(5) Popunjeni obrazac pristupnice iz stavka 1. i 2. ovog članka naručitelji, odnosno organizacijska jedinica naručitelja predaje u registracijski ured FINA-e ili dostavlja elektroničkom poštom na adresu eracun.obveznici@fina.hr .
(6) Registracijski uredi FINA-e iz stavka 5. ovog članka navedeni su na mrežnim stranicama FINA-e.
(7) Ako se pristupnice dostavljaju putem elektroničke pošte iz stavka 5. ovog članka podnositelj ih je dužan potpisati najmanje naprednim elektroničkim potpisom podržanim kvalificiranim certifikatom izdanim od kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja.
(8) Naručitelji koji dostave FINA-i pristupnice ne obavljaju postupak registracije iz članka 11. Pravilnika, već za njih registraciju obavlja FINA.
V. IZDAVANJE I RAZMJENA ELEKTRONIČKOG RAČUNA I PRATEĆIH ISPRAVA
Izdavanje e-računa
Članak 13.
(1) Izdavatelj e-računa ili njegov informacijski posrednik dužni su e-račun izdati u strukturiranom elektroničkom obliku sukladno odredbama Zakona i Pravilnika.
(2) Ako izdavatelj e-računa izdaje račun u obliku isprave koja ne može podržati strukturirani elektronički oblik sukladno odredbama Zakona i Pravilnika, dužan je takvu ispravu izdati i poslati sukladno pravilima koja su određena za prateće isprave u članku 17. Pravilnika.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovog članka nije isključena obveza izdavatelj e-računa na izdavanje i slanje e-račun u strukturiranom elektroničkom obliku sukladno odredbama Zakona i Pravilnika, a temeljem podataka s isprave.
Razmjena e-računa
Članak 14.
(1) Izdavatelj e-računa ili njegov informacijski posrednik dužni su e-račun poslati, a javni naručitelji te sektorski naručitelji i ostali javni naručitelji kojima FINA nije obvezni informacijski posrednik ili njihov informacijski posrednik, zaprimiti i slati e-račun putem centralne platforme.
(2) FINA kao centralni informacijski posrednik dužna je obaviti razmjenu e-računa od izdavatelja ili njegovog informacijskog posrednika prema naručiteljima ili njihovim informacijskim posrednicima.
(3) Naručitelj ili njegov informacijski posrednik dužan je osigurati preuzimanje e-računa iz centralne platforme na načine koji su propisani u Tehničkoj specifikaciji iz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
(4) Preuzimanje e-računa iz centralne platforme od strane informacijskog posrednika naručitelja smatra se preuzimanjem od strane naručitelja te FINA kao centralni informacijski posrednik ne odgovara za dostavu e-računa naručitelju od strane njegovog informacijskog posrednika.
Provjera statusa e-računa
Članak 15.
(1) Poruku o statusu e-računa naručitelji mogu poslati putem centralne platforme, a izdavatelj e-računa ili njegov informacijski posrednik e-računa može tu poruku preuzeti.
(2) FINA kao centralni informacijski posrednik ne odgovara za istinitost i točnost poruke o statusu e-računa.
Elektronički račun koji nije izdan u vezi s izvršenjem ugovora iz javne nabave
Članak 16.
(1) FINA kao informacijski posrednik javnih naručitelja ili kao centralni informacijski posrednik nije dužna provjeravati je li zaprimljeni e-račun izdan u vezi s izvršenjem ugovora iz javne nabave.
(2) Ako FINA kao informacijski posrednik javnih naručitelja ili kao centralni informacijski posrednik zaprimi e-račun koji nije izdan u vezi s izvršenjem ugovora iz javne nabave, FINA će takav e-račun smatrati računom koji je izdan u vezi s izvršenjem ugovora iz javne nabave i naplatiti naknadu propisanu Pravilnikom o vrsti i visini naknada za usluge slanja elektroničkog računa i pratećih isprava te korištenja centralne platforme za javne naručitelje u javnoj nabavi.
Izdavanje i razmjena pratećih isprava
Članak 17.
(1) Prateće isprave se izdaju i razmjenjuju kao dio strukture e-računa, sukladno člancima 13. i 14. Pravilnika.
(2) Ako prateće isprave zbog pravnih ili stvarnih razloga ne mogu biti dio strukture e-računa izdavatelj e-računa ili njegov informacijski posrednik dužan je na e-računu navesti poveznicu na prateće isprave i dostaviti ih kao poštansku pošiljku ili na drugi međusobno dogovoreni način.
(3) Veličina e-računa i pratećih isprava, oblik datoteka pratećih isprava i sadržaj poveznice iz stavka 2. ovog članka propisani su u Specifikaciji osnovne upotrebe e-računa iz članka 9. stavka 3. Pravilnika.
VI. PORUKE O ZAPRIMANJU E-RAČUNA
Poruka o zaprimanju i vrijeme slanja e-računa u centralnu platformu
Članak 18.
(1) FINA kao centralni informacijski posrednik dužna je porukom obavijestiti izdavatelja e-računa ili njegovog informacijskog posrednika o zaprimanju e-računa u centralnu platformu.
(2) Informacijski posrednik izdavatelja e-računa dužan je poruku iz stavka 1. ovog članka bez odgode proslijediti izdavatelju e-računa u ime kojeg je poruku zaprimio.
(3) Poruku iz stavka 1. ovog članka koju je FINA kao centralni informacijski posrednik poslala informacijskom posredniku izdavatelja e-računa smatra se porukom koja je poslana samom izdavatelju e-računa.
(4) Poruka iz stavka 1. ovog članka sadrži podatak o vremenu (sat, minuta i sekunda) koji se smatra trenutkom slanja e-računa od strane izdavatelja e-računa.
Poruka o zaprimanju i vrijeme zaprimanja e-računa od strane naručitelja
Članak 19.
(1) Naručitelj ili informacijski posrednik naručitelja je dužan bez odgode preuzeti e-račun iz centralne platformu i poslati FINA-i kao centralnom informacijskom posredniku poruku da je zaprimio e-račun i prateće isprave.
(2) Informacijski posrednik naručitelja dužan je poruku o zaprimanju e-računa i pratećih isprava iz stavka 1. ovog članka bez odgode proslijediti FINA-i kao centralnom informacijskom posredniku.
(3) Dostava poruke o zaprimanju e-računa naručitelja svom informacijskom posredniku ne smatra se dostavom FINA-i kao centralnom informacijskom posredniku.
(4) FINA kao centralni informacijski posrednik nije dužna poruku o zaprimanju e-računa i pratećih isprava iz stavaka 1. i 2. ovog članka dostaviti izdavatelju e-računa ili njegovom informacijskom posredniku, ali će im poruku na njihov zahtjev dostaviti.
(5) Poruka iz stavka 1. ovog članka sadrži podatak o vremenu (sat, minuta i sekunda) koji se smatra trenutkom zaprimanja e-računa od strane naručitelja.
Vrijeme slanja i zaprimanja e-računa
Članka 20.
(1) U slučajevima kada se traži potvrda slanja e-računa i pratećih isprava, vrijeme slanja e-računa smatra se vrijeme koje je navedeno u poruci iz članka 18. stavka 4. Pravilnika koju je FINA kao centralni informacijski posrednik poslala izdavatelju ili njegovom informacijskom posredniku.
(2) U slučajevima kada se traži potvrda zaprimanja e-računa i pratećih isprava, vrijeme zaprimanja e-računa smatra se vrijeme koje je navedeno u poruci iz članka 19. stavka 5. Pravilnika koju je naručitelj ili informacijski posrednik naručitelja poslao FINI kao centralnom informacijskom posredniku.
(3) Stvarno vrijeme koje bilježi informacijski sustav centralne platforme mora biti usklađeno s vremenom koje objavljuje tijelo ovlašteno za službeno mjerenje točnog vremena u Republici Hrvatskoj.
Poruka
Članak 21.
Oblik i način slanja poruke iz članaka 15., 18. i 19. Pravilnika moraju biti u skladu s pravilima propisanima u Tehničkim specifikacijama iz članak 9. stavka 3. Pravilnika.
VII. NEMOGUĆNOST IZDAVANJA I RAZMJENE E-RAČUNA
Nemogućnost izdavanja i razmjene e-računa zbog tehničkih poteškoća
Članak 22.
(1) Ako izdavatelj e-računa i/ili naručitelj i/ili informacijski posrednik utvrde da ne mogu zaprimiti ili poslati ili preuzeti e-račun zbog tehničkih poteškoća o tome su dužni bez odgode obavijestiti FINA-u kao centralnog informacijskog posrednika, a FINA je dužna obavijest objaviti na svojim mrežnim stranicama.
(2) Izdavatelj e-računa i/ili naručitelj i/ili informacijski posrednik je dužan u roku od dva dana, računajući od dana kada su nastupile tehničke poteškoće, otkloniti nastale tehničke poteškoće i poslati obavijest FINA-i da je tehnička poteškoća otklonjena, koja je dužna obavijest objaviti na svojim mrežnim stranicama.
(3) Obavijest iz stavka 1. i 2 . ovog članka izdavatelj e-računa i/ili naručitelj i/ili informacijski posrednik dužan je poslati FINA-i elektroničkom poštom na eracun.itpodrška@fina.hr .
(4) Ako izdavatelj e-računa i/ili naručitelj i/ili informacijski posrednik zbog nemogućnosti pristupa internetskoj vezi nije u mogućnosti poslati obavijesti iz stavaka 1. i 2. ovog članka elektroničkom poštom, dužan je FINA-u obavijestiti putem telefonskog kontakta za korisničku podršku.
(5) Ako FINA kao informacijski posrednik ili kao centralni informacijski posrednik utvrdi da ne može obaviti razmjenu e-računa i pratećih isprava zbog tehničkih poteškoća dužna je na svojim mrežnim stranicama objaviti obavijest o nemogućnosti razmjene e-računa i pratećih isprava zbog tehničkih poteškoća te u roku od dva dana, računajući od dana kada su nastupile tehničke poteškoće, iste otkloniti i objaviti obavijest da je tehnička poteškoća otklonjena.
(6) Ako je e-račun u centralnoj platformi, a naručitelj ili njegov informacijski posrednik zbog tehničkih poteškoća nije u mogućnosti preuzeti e-račun iz centralne platforme i poslati poruku iz članka 19. Pravilnika, poruku je bez odgode dužan poslati nakon što FINA-i pošalje obavijest o otklanjanju tehničkih poteškoća iz članka 22. stavka 2. Pravilnika, odnosno nakon obavijesti o otklanjanju tehničkih poteškoća iz članka 22. stavka 5. Pravilnika od strane FINA-e .
(7) U slučaju objave obavijesti iz stavka 1., 2. i 5.ovog članka izdavatelj e-računa može račun i prateće isprave poslati naručitelju u papirnatom obliku kao poštansku pošiljku ili na drugi međusobno dogovoreni način.
VIII. ZAVRŠNA ODREDBA
Stupanje na snagu
Članak 24.
Ovaj Pravilnik objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu __. ______ 2019.
Klasa: _______________
Urbroj: ______________
Zagreb, __. ___________ 2019.
Ministar
_________________, v. r.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta