NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O AGENCIJI ZA OSIGURANJE DEPOZITA I SANACIJU INSTITUCIJA,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, svibanj 2015.
PRIJEDLOG ZAKONA O AGENCIJI ZA
OSIGURANJE DEPOZITA I SANACIJU INSTITUCIJA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o Državnoj agenciji za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka („Narodne novine“, broj 44/94, 79/98, 19/99, 35/2000, 60/2004, 12/2012 i 15/2013, u daljnjem tekstu: važeći Zakon) definira se uloga Agencije kao specijalizirane financijske institucije koja osigurava štedne uloge u bankama i provodi postupak sanacije banaka. Uz to se navodi da je osnivač Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka Republika Hrvatska te da ona jamči za obveze Agencije, a da se u proračunu svake godine osiguravaju potrebna sredstva za sanaciju banaka.
Prema ovom Prijedlogu zakona dolazi do ključne promjene – Agencija postaje neovisna i specijalizirana institucija bez obveza Republike Hrvatske da odgovara za obveze Agencije.
Ubuduće će za troškove Agencije nastale u slučajevima isplate obeštećenja i sanacije institucija služiti sredstva fondova kojima Agencija upravlja - fonda osiguranja depozita i sanacijskog fonda, a postoji i mogućnost prikupljanja dodatnih premija od kreditnih institucija te zaduživanja kod ostalih sudionika na tržištu.
Promjena se predviđa i u načinu upravljanja Agencijom – umjesto Uprave Agencije u kojoj sjede predstavnici Vlade i Sabora, najviši organ institucije bilo bi Vijeće koje bi se sastojalo od tri nezavisna člana birana putem javnog natječaja. Na taj način bi se dodatno potenciralo odmicanje od državne kontrole i pojačala stručna neovisnost u nadzoru poslovanja Agencije.
Sukladno tim odredbama iz Prijedloga zakona, i direktor Agencije bi se birao putem javnog natječaja, a detaljno su propisane osobe koje ne mogu biti članovi Vijeća i Direktor Agencije zbog mogućeg sukoba interesa.
Poslovna neovisnost pojedinih segmenata poslovanja Agencije dodatno je naglašena u Prijedlogu zakona, pa se tako definira da je višak prihoda na rashodima isključivo imovina onog fonda iz koje je djelatnosti taj višak nastao i ne može se rasporediti za bilo koju treću namjenu. Tim odredbama je još jednom apostrofirana odvojenost od sredstava proračuna.
Zbog značaja svojih funkcija i mogućih neželjenih poslovnih odnosa, članovi Vijeća i Direktor Agencije novim Prijedlogom zakona imaju zabranu zapošljavanja u kreditnim ili financijskim institucijama u Republici Hrvatskoj godinu dana nakon isteka mandata.
Državna kontrola poslovanja Agencije ipak je minimalno zadržana u odredbama Prijedloga zakona, i to kroz obvezu dostave mišljenja neovisnog revizora ministru financija i Hrvatskom saboru.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu sa člankom 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/2013) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, jer ovaj Zakon čini logički povezanu cjelinu sa Zakonom o osiguranju depozita koji se donosi radi usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije.
KONAČAN PRIJEDLOG ZAKONA O AGENCIJI ZA OSIGURANJE DEPOZITA I SANACIJU INSTITUCIJA
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju:
1)status, položaj, cilj i ustroj Agencije za osiguranje depozita i sanaciju institucija (u daljnjem tekstu: Agencija),
2)zadaci i nadležnosti Agencije i
3)odnos Agencije s Republikom Hrvatskom, kreditnim institucijama, međunarodnim institucijama i organizacijama te tijelima i institucijama Europske Unije.
Usklađenost s propisima Europske unije
Članak 2.
Ovim se Zakonom u pravni poredak RH prenosi Direktiva 2014/49/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o sustavima osiguranja depozita (Tekst značajan za EGP) (SL L EU 173, 12. 6. 2014.).
Položaj Agencije
Članak 3.
(1) Osnivač Agencije je Republika Hrvatska.
(2) Sjedište Agencije je u Zagrebu.
(3) Agencija se upisuje u sudski registar.
(4) Upravljanje i ustroj Agencije određeno je odredbama ovoga Zakona te Statutom Agencije.
(5) Agencija ima svojstvo pravne osobe s pravima i obvezama propisanim ovim Zakonom, drugim zakonima i statutom Agencije.
(6) Agencija je specijalizirana, neprofitna, financijska institucija koja upravlja sustavom osiguranja depozita u Republici Hrvatskoj sukladno zakonu kojim se uređuje osiguranje depozita te koja donosi odluke i provodi postupke vezane uz sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava sukladno zakonu kojim se uređuje sanacija kreditnih institucija i investicijskih društava.
(7) Pri ostvarivanju svojeg cilja i u izvršavanju zakonom propisanih zadataka, Agencija je samostalna i neovisna, a članovi njezinih tijela dužni su neovisno i samostalno donositi odluke koje se temelje na ovom Zakonu i zakonima kojima se uređuju sustavi osiguranja depozita te sanacije kreditnih institucija i investicijskih društava.
Cilj Agencije
Članak 4.
(1) Primarni ciljevi Agencije su:
1)uspostava i održavanje učinkovitog sustava osiguranja depozita s krajnjim ciljem zaštite deponenata kreditnih institucija u slučaju propasti kreditnih institucija u kojima se nalaze njihovi depoziti,
2)sudjelovanje u sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava s krajnjim ciljem zaštite ukupne stabilnosti financijskog sustava, a posebno u vrijeme krize.
(2) U svrhu ostvarenja svojih ciljeva, Agencija je odgovorna:
1)Uspostaviti i upravljati fondom za osiguranje depozita.
2)Uspostaviti i upravljati fondom za sanaciju institucija.
Zadaci Agencije
Članak 5.
Agencija je samostalna i neovisna u okviru zakona u cjelokupnosti poslova iz svoje nadležnosti, što se osobito očituje u:
1)uređivanju i unapređivanju sustava osiguranja depozita,
2)donošenju odluka vezanih uz metodologiju izračuna i određivanje premije osiguranja i obveznih sanacijskih doprinosa,
3)donošenju odluka o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava,
4)imenovanju sanacijske uprave i provođenju postupaka sanacije kreditnih institucija i investicijskih društava,
5)upravljanju i upotrebi fonda osiguranja depozita,
6)upravljanju i upotrebi fonda za sanaciju institucija,
7)donošenju odluka i uputa u poslovima iz svoje nadležnosti
8)pridonošenju stabilnosti financijskog sustava u cjelini,
9)obavljanju zakonom utvrđenih poslova za Republiku Hrvatsku i
10)obavljanju ostalih poslova
Suradnja s tijelima državne vlasti
Članak 6.
(1) U ostvarivanju svojeg cilja i izvršavanju svojih zadataka Agencija može, ne dovodeći u pitanje svoju samostalnost i neovisnost, surađivati s Vladom Republike Hrvatske i drugim tijelima državne vlasti te u okviru svoje nadležnosti poduzimati mjere za unapređivanje te suradnje. (2) Na zahtjev Vlade Republike Hrvatske, Agencija je dužna dati stručna mišljenja na sve prijedloge i izvješća, a koji se odnose na cilj, poslove i zadatke Agencije, uključujući prijedloge odluka i uredaba Vlade Republike Hrvatske te prijedloge zakona prije njihova podnošenja Hrvatskom saboru.
Međunarodna suradnja
Članak 7.
(1) Agencija sudjeluje kao članica međunarodnih institucija i organizacija nadležnih za područja osiguranja depozita te za područja sanacije kreditnih institucija i investicijskih društava kao i za ostala područja iz njezina djelokruga.
(2) Agencija može predstavljati Republiku Hrvatsku u međunarodnim institucijama i organizacijama iz stavka 1. ovoga članka.
Isključenje od odgovornosti
Članak 8.
(1) Agencija ne odgovara za obveze drugih osoba. (2) Članovi Vijeća, direktor i zaposlenici Agencije ne odgovaraju za štetu nastalu obavljanjem dužnosti u okviru svoje nadležnosti i zakona koje primjenjuju, osim ako se dokaže da su određenu radnju iz koje je nastupila štetna posljedica učinili ili propustili učiniti namjerno ili grubom nepažnjom.
II. POSLOVANJE AGENCIJE
Upravljanje sustavom osiguranja depozita
Članak 9.
(1) Sukladno zakonu kojim se uređuje sustav osiguranja depozita, Agencija:
1)osigurava depozite,
2)uključuje kreditne institucije u sustav osiguranja depozita u Republici Hrvatskoj
3)utvrđuje osnovicu za izračun premije osiguranja depozita,
4)upravlja fondom za financiranje sustava osiguranja depozita,
5)utvrđuje i usklađuje metode za izračun i visinu premije koje su kreditne institucije dužne uplaćivati u fond osiguranih depozita,
6)kontrolira poslovanje kreditnih institucija u dijelu koji se odnosi na osiguranje depozita,
7)donosi odluke i upute, propisuje izvještaje i informacije koje su kreditne institucije dužne sastavljati i dostavljati radi učinkovitosti sustava osiguranja depozita,
8)redovito provodi testove otpornosti na stres sustava osiguranja depozita i
9)obavlja druge poslove koji su joj dani u nadležnost.
(2) U slučaju propasti kreditne institucije, Agencija isplaćuje obeštećenje deponentima za depozite koji su osigurani sukladno Zakonu o osiguranju depozita.
(3) U svrhu očuvanja financijske stabilnosti sustava, a s ciljem smanjenja gubitaka koji bi nastali propašću kreditne institucije, Agencija donosi odluke i može poduzimati mjere za povećanje likvidnosti i solventnosti kreditnih institucija.
Nadležnost i ovlasti za sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava
Članak 10.
Sukladno zakonu kojim se uređuje sanacija kreditnih institucija i investicijskih društava, Agencija:
1)sudjeluje u donošenju sanacijskih planova,
2)donosi i provodi odluke o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava,
3)imenuje sanacijsku upravu u kreditnoj instituciji za koju je donesena odluka o sanaciji,
4)obavlja sve poslove koji su joj kao sanacijskom tijelu stavljeni u nadležnost,
5)uspostavlja i upravlja fondom za sanaciju institucija,
6)utvrđuje osnovicu za izračun obveznih doprinosa,
7)utvrđuje i usklađuje metode za izračun i visinu doprinosa koje su kreditne institucije i investicijska društva dužna uplaćivati u fond za sanaciju institucija i
8)obavlja druge poslove vezane uz sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava.
Dostavljanje informacija Agenciji za osiguranje depozita i sanaciju institucija
Članak 11.
(1) U svrhu obavljanja zakonom povjerenih poslova i zadataka, Agencija donosi upute i odluke kojima se određuju podaci i izvješća koje su kreditne institucije dužne dostavljati Agenciji te rokovi za dostavu tih podataka. Kreditne institucije moraju pružiti Agenciji informacije i podatke o svom poslovanju i financijskom položaju, a na zahtjev Agencije i druge podatke potrebne za izvršavanje njezinih zadataka.
(2) Agencija može koristiti i objavljivati informacije i podatke do kojih je došla izvršavajući svoja ovlaštenja i obveze osim onih podataka koji se smatraju bankarskom tajnom u skladu sa zakonskim propisima.
Suradnja s inozemnim institucijama
Članak 12.
(1) Radi unapređivanja sustava osiguranja depozita Agencija surađuje s drugim inozemnim institucijama ovlaštenima za uspostavu i održavanje sustava osiguranja depozita i razmjenjuje iskustva s njima.
(2) Agencija i druge organizacije ovlaštene za uspostavu i održavanje sustava osiguranja depozita mogu, u svrhu izvršavanja zajedničkih zadataka, međusobno razmjenjivati sve dobivene podatke i prosudbe o kreditnim institucijama. Razmijenjene podatke iz ovoga stavka nijedna od ovlaštenih organizacija ne smije učiniti dostupnima neovlaštenim osobama. (3) Radi učinkovitosti provođenja postupaka sanacije, Agencija je dužna surađivati s drugim inozemnim institucijama ovlaštenima za sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava, kako je to predviđeno zakonom kojim se uređuje sanacija kreditnih institucija i investicijskih društava.
(4) Agencija i druge organizacije ovlaštene za sanaciju institucija mogu, u svrhu izvršavanja zajedničkih zadataka, međusobno razmjenjivati sve dobivene podatke i prosudbe o kreditnim institucijama. Razmijenjene podatke iz ovoga stavka nijedna od ovlaštenih organizacija ne smije učiniti dostupnima neovlaštenim osobama.
(5) Razmjena informacija utvrđena stavkom 2. i stavkom 4. ovoga članka ne smatra se odavanjem bankarske tajne.
III. ODNOSI S ZAKONODAVNIM I OVLAŠTENIM TIJELIMA
Usklađivanje sa RH zakonima i EU propisima
Članak 13.
(1) Agencija je obvezna najmanje jednom godišnje provjeravati i usklađivati sve pravilnike, upute i metodologiju postupanja sukladno važećim propisima i zakonima kojima se uređuje područje za koje je nadležna i odgovorna.
(2) Obveza iz stavka 1. ovoga članka podrazumijeva usklađivanje sa važećim nacionalnim zakonodavstvom kao i sa važećim propisima EU koji reguliraju osiguranje depozita i sanaciju institucija.
IV. USTROJ I UPRAVLJANJE AGENCIJOM
Tijela Agencije
Članak 14.
Tijela Agencije su:
1)Vijeće Agencije i
2)Direktor Agencije
Zadaci i ovlasti Vijeća Agencije
Članak 15.
(1) Vijeće Agencije sastoji se od tri nezavisna člana.
(2) Vijeće Agencije je nadležno i odgovorno za ostvarivanje cilja i izvršavanje zadataka Agencije.
(3) Vijeće Agencije utvrđuje politike koje su vezane uz djelovanje Agencije. (4) Unutar opće nadležnosti iz stavaka 2. i 3. ovoga članka Vijeće Agencije osobito je nadležno za donošenje i usvajanje: 1) Statuta Agencije uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija,
2) Internih akata Agencije,
3) Financijskog plana Agencije,
4) Godišnjih financijskih izvješća,
5) odluka vezanih uz upravljanje fondom osiguranja depozita,
6) odluka vezanih uz upravljanje fondom za sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava,
7) odluke o provođenju postupka sanacije kreditne institucije ili investicijskog društva,
8) odluke o poduzimanju mjera za sprječavanje nastupa osiguranog slučaja, 9) odluke o imenovanje prisilnih likvidatora i/ili sanacijske uprave
11) davanje prijedloga HNB-u o poduzimanju mjera protiv kreditne institucije koja ne izvršava svoje obveze sukladno zakonski definiranom sustavu osiguranja depozita,
12) donošenje pravilnika i uputa sukladno zakonima kojima se uređuju poslovi i nadležnost Agencije te
13) odlučivanje o članstvu Agencije u međunarodnim institucijama i organizacijama.
(5) O poslovima iz svojeg djelokruga Vijeće Agencije odlučuje na sjednicama. (6) Statutom Agencije određuje se koje poslove iz svoje nadležnosti Vijeće Agencije može prenijeti na Direktora Agencije.
Zadaci i ovlasti Direktora Agencije
Članak 16.
(1) Direktor Agencije rukovodi radom Agencije, zastupa i predstavlja Agenciju te u sklopu prava i dužnosti utvrđenih zakonom organizira i osigurava zakonito i učinkovito obavljanje poslova iz djelokruga rada Agencije
(2) Direktor Agencije:
1)upravlja i rukovodi poslovanjem Agencije,
2)organizira rad Agencije
3)predstavlja i zastupa Agenciju
4)predlaže Vijeću donošenje akata i odluka iz njegove nadležnosti
5)provodi odluke Vijeća
6)obavlja druge poslove koji su mu ovim zakonom, statutom ili drugim aktom Agencije stavljeni u nadležnost
(3) U slučaju nastanka nekog od razloga za razrješenje direktora navedenog u ovom Zakonu, smrti, privremene bolesti ili odsutnosti odnosno isteka mandata direktora, sve dužnosti i ovlasti direktora iz ovoga članka preuzima predsjednik Vijeća do povratka direktora odnosno do imenovanja novoga direktora.
Članovi Vijeća i Direktor Agencije
Članak 17.
(1) Članovi Vijeća i Direktor Agencije biraju se putem javnog natječaja.
(2) Članovi Vijeća i Direktor Agencije moraju ispunjavati uvjete koji su propisani Statutom Agencije. (3) Članovi Vijeća i Direktor Agencije moraju biti državljani Republike Hrvatske.
(4) Članovi Vijeća i Direktor izabiru se na mandat od šest godina.
Osobe koje ne mogu biti članovi Vijeća i Direktor Agencije te druga ograničenja
Članak 18.
(1) Član Vijeća i Direktor Agencije ne može biti osoba koja je zastupnik u Hrvatskom saboru ili osoba koja obavlja neku drugu dužnost na koju ju je imenovao Hrvatski sabor ili Vlada Republike Hrvatske, ne može biti član Vlade Republike Hrvatske, ne može biti državni dužnosnik i ne može biti osoba koja obavlja dužnost u predstavničkim i izvršnim tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave te u tijelima političkih stranaka i sindikalnih organizacija. (2) Član Vijeća i Direktor Agencije, njegov bračni drug i djeca s kojom živi u zajedničkom kućanstvu ili zajednički poslovno djeluje ne smiju biti imatelji dionica ili udjela u pravnim osobama kojima Hrvatska narodna banka ili Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga izdaje odobrenja za rad ili čije poslovanje nadzire, kao ni imatelji dionica ili udjela u drugim pravnim osobama koje su vlasnički, upravljački ili funkcionalno povezane s navedenim osobama odnosno ne mogu biti imatelji dionica ili udjela u revizorskim društvima i s njima povezanim osobama. (3) Član Vijeća i Direktor Agencije ne može biti član tijela, zaposlenik ili vanjski suradnik u osobama kojima Hrvatska narodna banka ili Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga izdaje odobrenja za rad ili čije poslovanje nadzire, u revizorskim društvima i drugim osobama koje su vlasnički i upravljački povezane s tim osobama ni u osobama koje imaju ili bi mogle imati koristi od pristupa takvog člana Vijeća Agencije informacijama koje su poslovna tajna, odnosno informacijama koje nisu namijenjene javnosti. Član Vijeća Agencije ne može biti ni osoba čiji je bračni drug ili dijete s kojim živi u zajedničkom kućanstvu ili zajednički poslovno djeluje, član nadzornog odbora, upravnog odbora ili uprave u pravnim osobama kojima Hrvatska narodna banka izdaje odobrenja za rad ili čije poslovanje nadzire kao ni imatelj dionica ili udjela u drugim pravnim osobama koje su vlasnički, upravljački ili funkcionalno povezane s navedenim osobama odnosno ne mogu biti članovi nadzornog odbora, upravnog odbora ili uprave u revizorskim društvima i s njima povezanim osobama. (4) Član Vijeća i Direktor Agencije ne može biti punomoćnik, prokurist ili osoba s posebnim ovlastima u osobama navedenima u stavku 2. i 3. ovoga članka.
(5) Radi sprječavanja sukoba interesa članova Vijeća, direktora i zaposlenika u odnosu na ostale subjekt u sustavu, Agencija će propisati Kodeks ponašanja.
Izjave članova Vijeća i Direktora
Članak 19.
Stupanjem na dužnost i nakon završetka svake kalendarske godine, svaki član Vijeća i Direktor Agencije predaje pisanu izjavu Vijeću koja sadrži podatke o činjenicama iz članka 19. ovoga Zakona.
Razrješenje
Članak 20.
(1) Mandat pojedinog člana Vijeća i Direktora Agencije može prestati i prije isteka roka iz članka 18. ovoga Zakona u slučajevima:
1) ako je nakon imenovanja na dužnost nastupila neka od okolnosti navedenih u članku 19. ovoga Zakona, 2) ako je u kaznenom postupku pravomoćno osuđen na kaznu zatvora, 3) ako nadležno tijelo utvrdi ozbiljne propuste u obnašanju dužnosti i izvršenju zadataka, 4) ako trajno izgubi sposobnost obavljati svoje poslove, 5) ako sam zatraži razrješenje ili 6) ako ne dostavi izjavu ili dostavi lažnu izjavu o podacima iz članka 19. ovoga Zakona. (2) Ako utvrdi postojanje neke od okolnosti iz stavka 1. ovoga članka, Vijeće i Direktor Agencije dužno je o tome bez odgode izvijestiti ministra financija te donijeti odluku o razrješenju dužnosti člana Vijeća ili Direktora. (3) Član Vijeća ni direktor Agencije ne može biti razriješen dužnosti iz razloga koji nije naveden u stavku 1. ovoga članka.
Prava i obveze nakon prestanka obnašanja dužnosti
Članak 21.
(1) Članovi Vijeća i direktor Agencije ne smiju se zaposliti u kreditnim ili financijskim institucijama u Republici Hrvatskoj godinu dana nakon isteka mandata. (2) U razdoblju trajanja ograničenja iz stavka 1. ovoga članka, članovi Vijeća i direktor imaju pravo na naknadu sukladno pravilniku kojim se uređuju prava i obveze članova Vijeća i Direktora Agencije.
Članak 22.
(1) Agencija sastavlja financijska izvješća za svaku financijsku godinu u skladu s računovodstvenim propisima koji uređuju poslovanje neprofitnih institucija.
(2) Agencija planira svoje prihode i rashode u financijskom planu koji donosi do 31. prosinca tekuće godine za sljedeću godinu.
(3) Reviziju sastavljenih financijskih izvješća i cjelokupnog poslovanja Agencije obavljaju neovisni vanjski revizori.
(4) Odluku o izboru revizora koji će obaviti reviziju financijskih izvješća Agencije donosi Vijeće Agencije uz prethodnu suglasnost ministra financija.
(5) Agencija najmanje jednom godišnje, podnosi izvještaj o radu te dostavlja mišljenje nezavisnog revizora ministru financija i Hrvatskom Saboru.
Višak ili manjak prihoda nad rashodima
Članak 23.
(1) Višak ili manjak prihoda nad rashodima Agencije izračunava se za svaku financijsku godinu i to odvojeno za svaku djelatnost iz nadležnosti Agencije.
(2) Višak ili manjak prihoda nad rashodima predstavlja isključivo imovinu onog fonda iz koje je djelatnosti taj višak ili manjak nastao i ne može se rasporediti za bilo koju treću namjenu.
Članak 24.
(1) Agencija može prestati radom samo ako se to propiše zakonom i njezine odgovornosti i obveze prenesu na drugog zakonskog sljedbenika.
V. PRIJELAZNE I IZVRŠNE ODREDBE
Članak 25.
(1) Zadužuje se ministar financija da u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, uskladi Statut i sve pravilnike potrebne za rad Agencije s odredbama ovoga Zakona.
(2) Stupanjem na snagu ovoga Zakona prenosi se s Agencije na Republiku Hrvatsku cjelokupna preostala imovina koju je Agencija stekla u postupcima sanacije i privatizacije banaka u razdoblju od 1995. – 2000. godine. Republika Hrvatska je pravni slijednik u odnosu na sva prava i obveze Agencije, sklopljene ugovore i pokrenute sudske i druge postupke u kojima je Agencija jedna od stranaka u vezi prenesene imovine.
(3) Imovina koja se prenosi na Republiku Hrvatsku temeljem ovog članka sastoji se od dionica, vlasničkih udjela u trgovačkim društvima, nekretnina i nenaplaćenih potraživanja, uključujući i utužena potraživanja te se ista prenosi sa stanjem na dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
(4) Republika Hrvatska stupa na mjesto Agencije u svim sudskim i drugim postupcima u kojima je Agencija sudjelovala u svezi s prenesenom imovinom iz ovog članka neovisno o pristanku protivne strane.
(5) Zadužuju se ministar financija i Direktor Agencije na provedbu prijenosa imovine iz ovoga članka.
Prestanak važenja propisa
Članak 26.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Državnoj Agenciji za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka (Narodne novine, broj 44/1994, 79/1998, 19/1999, 35/2000, 60/2004, 12/2012 i 15/2013).
(2) Stupanjem na snagu ovoga Zakona Državna Agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka nastavlja s radom kao Agencija za osiguranje depozita i sanaciju institucija.
Stupanje na snagu
Članak 27.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Člankom 1. Prijedloga zakona uređuju se status, položaj, cilj i ustroj Agencije, zadaci i nadležnosti Agencije te odnos Agencije s Republikom Hrvatskom, kreditnim institucijama i međunarodnim institucijama i institucijama Europske unije.
Uz članak 2.
Ovim člankom se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva 2014/49/EU o sustavima osiguranja depozita.
Uz članak 3.
Ovim člankom definira se položaj Agencije, sjedište, upravljanje i ustroj, svojstva Agencije kao pravne osobe, vrsta financijske institucije kojoj pripada Agencija te neovisnost Agencije.
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuju se ciljevi Agencije: uspostavljanje i održavanje učinkovitog sustava osiguranja depozita s ciljem zaštite deponenata kreditne institucije u slučaju propasti kreditne institucije, sudjelovanje u sanaciji kreditne institucije i investicijskih društava s krajnjim ciljem zaštite ukupne stabilnosti financijskog sustava. Također, Agencija je u svrhu ostvarivanja svojih ciljeva odgovorna uspostaviti i upravljati fondom za osiguranje depozita i fondom za sanaciju institucija.
Uz članak 5.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisani su zadaci Agencije te poslovi koji uključuju uređivanje sustava osiguranja depozita, donošenje odluka vezanih uz metodologiju izračuna i određivanja premije osiguranja i obveznih sanacijskih doprinosa, donošenja odluka o sanaciji kreditnih institucija, imenovanju sanacijske uprave, upravljanju i upotrebi fonda za osiguranje depozita i fonda za sanaciju banaka te obavljanje ostalih poslova.
Uz članak 6.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se suradnja Agencije sa Vladom Republike Hrvatske i drugim državnim tijelima u ostvarivanju svojeg cilja i izvršavanju zadataka. Na zahtjev Vlade Republike Hrvatske Agencija je dužna dati stručna mišljenja na sve prijedloge i izvješća koja se odnose na cilj i poslove Agencije.
Uz članak 7.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se međunarodna suradnja u smislu zastupanja Republike Hrvatske u međunarodnim institucijama i organizacijama. Agencija je dužna dostavljati izvješća o ukupnim osiguranim depozitima i sredstvima fonda osiguranja depozita Europskom nadzornom tijelu za bankarstvo.
Uz članak 8.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se isključenje od odgovornosti Agencije na način da Agencija ne odgovara za obveze drugih osoba tj. da članovi Vijeća i zaposlenici Agencije ne odgovaraju za štetu nastalu obavljanjem dužnosti u okviru svoje nadležnosti i zakona koje primjenjuju.
Uz članak 9.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se dodatni zadaci Agencije: osiguranje depozita, uključivanje kreditnih institucija u sustav osiguranja depozita u Republici Hrvatskoj, utvrđivanje osnovica za izračun premije osiguranja depozita, upravljanje fondom za financiranje sustava osiguranja depozita, kontroliranje poslovanja kreditnih institucija u dijelu koji se odnosi na osiguranje depozita, redovito provodi testove otpornosti na stres sustava osiguranja depozita i druge poslove. U slučaju propasti kreditne institucije Agencija isplaćuje obeštećenje deponentima za depozite koji su osigurani sukladno Zakonu o osiguranju depozita.
Uz članak 10.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuju se nadležnosti i ovlasti za sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava, Agencija sudjeluje u donošenju sanacijskih planova, provodi odluke o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava, imenuje sanacijsku upravu u kreditnoj instituciji, uspostavlja i upravlja fondom za sanaciju institucija, utvrđuje osnovicu za izračun obveznih doprinosa te obavlja druge poslove vezane za sanaciju kreditnih institucija.
Uz članak 11.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se donošenje pravilnika, uputa i odluka kojima se određuju podaci i izvješća koje su kreditne institucije dužne dostavljati Agenciji te rokove za dostavu tih podataka. Kreditne institucije su dužne Agenciji pružati informacije i podatke o svom poslovanju i financijskom položaju.
Uz članak 12.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se suradnja s inozemnim institucijama, radi unapređivanja sustava osiguranja depozita, koje su ovlaštene za uspostavljanje i održavanje sustava osiguranja depozita. Također međusobno mogu razmjenjivati podatke i prosudbe o kreditnim institucijama.
Uz članak 13.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se obveza Agencije da najmanje jednom godišnje provjerava i usklađuje sve pravilnike, upute i metodologiju postupanja sukladno važećim propisima i zakonima kojima se uređuje područje za koje je nadležna i odgovorna.
Uz članak 14.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuju se tijela Agencije, to su Vijeće Agencije i Direktor Agencije.
Uz članak 15.
Ovim člankom propisana je nadležnost za donošenje i usvajanje: statuta Agencije, internih akata Agencije, financijskog plana Agencije, godišnjih financijskih izvještaja, odluka vezanih uz upravljanje fondom osiguranja depozita, odluka o provođenju postupka sanacije kreditne institucije, odluka o poduzimanju mjera za sprečavanje nastupa osiguranog slučaja, odlučivanje o članstvu Agencije u međunarodnim institucijama i organizacijama.
Uz članak 16.
Ovim člankom propisani su zadaci i ovlasti Direktora Agencije: upravljanje poslovanjem Agencije, organiziranje rada Agencije, predstavljanje Agencije, predlaganje Vijeću donošenja akata i odluka iz njegove nadležnosti, provođenje odluka Vijeća te drugi poslovi.
Uz članak 17.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje način izbora članova Vijeća i Direktora, uvjeti koje moraju ispunjavati te trajanje mandata od šest godina.
Uz članak 18.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuju se osobe koje ne mogu biti članovi Vijeća i Direktor Agencije te se, radi sprečavanja sukoba interesa članova Vijeća i zaposlenika u odnosu na ostale subjekte u sustavu, propisuje obveza propisivanja Kodeksa ponašanja.
Uz članak 19.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se izjave članova Vijeća i Direktora.
Uz članak 20.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se trajanje mandata pojedinog člana Vijeća i Direktora, u pojedinim slučajevima mandat može prestati i prije isteka roka npr. ako je u kaznenom postupku pravomoćno osuđen pojedini član na kaznu zatvora.
Uz članak 21.
Ovim člankom propisana su prava i obveze nakon prestanka obnašanja dužnosti. Članovi Vijeća i Direktor Agencije ne mogu se zaposliti u kreditnoj ili financijskoj instituciji u Republici Hrvatskoj godinu dana nakon isteka mandata.
Uz članak 22.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisana je obveza Agencije da sastavlja financijska izvješća za svaku financijsku godinu u skladu s računovodstvenim propisima koji uređuju poslovanje neprofitnih institucija, reviziju sastavljenih financijskih izvještaja obavljaju neovisni vanjski revizori. Agencija najmanje jednom godišnje podnosi izvještaj o radu Ministarstvu financija i Hrvatskom Saboru.
Uz članak 23.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisana je obveza izračunavanja viška ili manjka prihoda nad rashodima i to odvojeno za svaku djelatnost iz nadležnosti Agencije. Višak ili manjak prihoda nad rashodima predstavlja isključivo imovinu onog fonda iz koje je djelatnosti taj višak ili manjak nastao.
Uz članak 24.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisan je prestanak rada Agencije u slučaju ako se to propiše zakonom. Njezine odgovornosti i obveze prenose se na drugog zakonskog sljedbenika.
Uz članak 25.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisana je obveza postojećoj Upravi Agencije da u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona, uskladi Statut Agencije i sve pravilnike te provede natječaj za izbor članova vijeća i Direktora sukladno odredbama ovog Zakona.
Uz članak 26.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisano je da stupanjem na snagu ovog Zakona Državna Agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka nastavlja s radom kao Agencija za osiguranje depozita i sanaciju institucija.
Uz članak 27.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisano je da ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u Narodnim novinama.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO FINANCIJA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O AGENCIJI ZA OSIGURANJE DEPOZITA I SANACIJU INSTITUCIJA,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, svibanj 2015.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG ZAKONA O AGENCIJI ZA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OSIGURANJE DEPOZITA I SANACIJU INSTITUCIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o Državnoj agenciji za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka („Narodne novine“, broj 44/94, 79/98, 19/99, 35/2000, 60/2004, 12/2012 i 15/2013, u daljnjem tekstu: važeći Zakon) definira se uloga Agencije kao specijalizirane financijske institucije koja osigurava štedne uloge u bankama i provodi postupak sanacije banaka. Uz to se navodi da je osnivač Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka Republika Hrvatska te da ona jamči za obveze Agencije, a da se u proračunu svake godine osiguravaju potrebna sredstva za sanaciju banaka.
Prema ovom Prijedlogu zakona dolazi do ključne promjene – Agencija postaje neovisna i specijalizirana institucija bez obveza Republike Hrvatske da odgovara za obveze Agencije.
Ubuduće će za troškove Agencije nastale u slučajevima isplate obeštećenja i sanacije institucija služiti sredstva fondova kojima Agencija upravlja - fonda osiguranja depozita i sanacijskog fonda, a postoji i mogućnost prikupljanja dodatnih premija od kreditnih institucija te zaduživanja kod ostalih sudionika na tržištu.
Promjena se predviđa i u načinu upravljanja Agencijom – umjesto Uprave Agencije u kojoj sjede predstavnici Vlade i Sabora, najviši organ institucije bilo bi Vijeće koje bi se sastojalo od tri nezavisna člana birana putem javnog natječaja. Na taj način bi se dodatno potenciralo odmicanje od državne kontrole i pojačala stručna neovisnost u nadzoru poslovanja Agencije.
Sukladno tim odredbama iz Prijedloga zakona, i direktor Agencije bi se birao putem javnog natječaja, a detaljno su propisane osobe koje ne mogu biti članovi Vijeća i Direktor Agencije zbog mogućeg sukoba interesa.
Poslovna neovisnost pojedinih segmenata poslovanja Agencije dodatno je naglašena u Prijedlogu zakona, pa se tako definira da je višak prihoda na rashodima isključivo imovina onog fonda iz koje je djelatnosti taj višak nastao i ne može se rasporediti za bilo koju treću namjenu. Tim odredbama je još jednom apostrofirana odvojenost od sredstava proračuna.
Zbog značaja svojih funkcija i mogućih neželjenih poslovnih odnosa, članovi Vijeća i Direktor Agencije novim Prijedlogom zakona imaju zabranu zapošljavanja u kreditnim ili financijskim institucijama u Republici Hrvatskoj godinu dana nakon isteka mandata.
Državna kontrola poslovanja Agencije ipak je minimalno zadržana u odredbama Prijedloga zakona, i to kroz obvezu dostave mišljenja neovisnog revizora ministru financija i Hrvatskom saboru.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu sa člankom 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/2013) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, jer ovaj Zakon čini logički povezanu cjelinu sa Zakonom o osiguranju depozita koji se donosi radi usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
KONAČAN PRIJEDLOG ZAKONA O AGENCIJI ZA OSIGURANJE DEPOZITA I SANACIJU INSTITUCIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju:
1) status, položaj, cilj i ustroj Agencije za osiguranje depozita i sanaciju institucija (u daljnjem tekstu: Agencija),
2) zadaci i nadležnosti Agencije i
3) odnos Agencije s Republikom Hrvatskom, kreditnim institucijama, međunarodnim institucijama i organizacijama te tijelima i institucijama Europske Unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Usklađenost s propisima Europske unije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
Ovim se Zakonom u pravni poredak RH prenosi Direktiva 2014/49/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o sustavima osiguranja depozita (Tekst značajan za EGP) (SL L EU 173, 12. 6. 2014.).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Položaj Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
(1) Osnivač Agencije je Republika Hrvatska.
(2) Sjedište Agencije je u Zagrebu.
(3) Agencija se upisuje u sudski registar.
(4) Upravljanje i ustroj Agencije određeno je odredbama ovoga Zakona te Statutom Agencije.
(5) Agencija ima svojstvo pravne osobe s pravima i obvezama propisanim ovim Zakonom, drugim zakonima i statutom Agencije.
(6) Agencija je specijalizirana, neprofitna, financijska institucija koja upravlja sustavom osiguranja depozita u Republici Hrvatskoj sukladno zakonu kojim se uređuje osiguranje depozita te koja donosi odluke i provodi postupke vezane uz sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava sukladno zakonu kojim se uređuje sanacija kreditnih institucija i investicijskih društava.
(7) Pri ostvarivanju svojeg cilja i u izvršavanju zakonom propisanih zadataka, Agencija je samostalna i neovisna, a članovi njezinih tijela dužni su neovisno i samostalno donositi odluke koje se temelje na ovom Zakonu i zakonima kojima se uređuju sustavi osiguranja depozita te sanacije kreditnih institucija i investicijskih društava.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Cilj Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
(1) Primarni ciljevi Agencije su:
1) uspostava i održavanje učinkovitog sustava osiguranja depozita s krajnjim ciljem zaštite deponenata kreditnih institucija u slučaju propasti kreditnih institucija u kojima se nalaze njihovi depoziti,
2) sudjelovanje u sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava s krajnjim ciljem zaštite ukupne stabilnosti financijskog sustava, a posebno u vrijeme krize.
(2) U svrhu ostvarenja svojih ciljeva, Agencija je odgovorna:
1) Uspostaviti i upravljati fondom za osiguranje depozita.
2) Uspostaviti i upravljati fondom za sanaciju institucija.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Zadaci Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
Agencija je samostalna i neovisna u okviru zakona u cjelokupnosti poslova iz svoje nadležnosti, što se osobito očituje u:
1) uređivanju i unapređivanju sustava osiguranja depozita,
2) donošenju odluka vezanih uz metodologiju izračuna i određivanje premije osiguranja i obveznih sanacijskih doprinosa,
3) donošenju odluka o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava,
4) imenovanju sanacijske uprave i provođenju postupaka sanacije kreditnih institucija i investicijskih društava,
5) upravljanju i upotrebi fonda osiguranja depozita,
6) upravljanju i upotrebi fonda za sanaciju institucija,
7) donošenju odluka i uputa u poslovima iz svoje nadležnosti
8) pridonošenju stabilnosti financijskog sustava u cjelini,
9) obavljanju zakonom utvrđenih poslova za Republiku Hrvatsku i
10) obavljanju ostalih poslova
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Suradnja s tijelima državne vlasti
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
(1) U ostvarivanju svojeg cilja i izvršavanju svojih zadataka Agencija može, ne dovodeći u pitanje svoju samostalnost i neovisnost, surađivati s Vladom Republike Hrvatske i drugim tijelima državne vlasti te u okviru svoje nadležnosti poduzimati mjere za unapređivanje te suradnje.
(2) Na zahtjev Vlade Republike Hrvatske, Agencija je dužna dati stručna mišljenja na sve prijedloge i izvješća, a koji se odnose na cilj, poslove i zadatke Agencije, uključujući prijedloge odluka i uredaba Vlade Republike Hrvatske te prijedloge zakona prije njihova podnošenja Hrvatskom saboru.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Međunarodna suradnja
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
(1) Agencija sudjeluje kao članica međunarodnih institucija i organizacija nadležnih za područja osiguranja depozita te za područja sanacije kreditnih institucija i investicijskih društava kao i za ostala područja iz njezina djelokruga.
(2) Agencija može predstavljati Republiku Hrvatsku u međunarodnim institucijama i organizacijama iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Isključenje od odgovornosti
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
(1) Agencija ne odgovara za obveze drugih osoba.
(2) Članovi Vijeća, direktor i zaposlenici Agencije ne odgovaraju za štetu nastalu obavljanjem dužnosti u okviru svoje nadležnosti i zakona koje primjenjuju, osim ako se dokaže da su određenu radnju iz koje je nastupila štetna posljedica učinili ili propustili učiniti namjerno ili grubom nepažnjom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. POSLOVANJE AGENCIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Upravljanje sustavom osiguranja depozita
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
(1) Sukladno zakonu kojim se uređuje sustav osiguranja depozita, Agencija:
1) osigurava depozite,
2) uključuje kreditne institucije u sustav osiguranja depozita u Republici Hrvatskoj
3) utvrđuje osnovicu za izračun premije osiguranja depozita,
4) upravlja fondom za financiranje sustava osiguranja depozita,
5) utvrđuje i usklađuje metode za izračun i visinu premije koje su kreditne institucije dužne uplaćivati u fond osiguranih depozita,
6) kontrolira poslovanje kreditnih institucija u dijelu koji se odnosi na osiguranje depozita,
7) donosi odluke i upute, propisuje izvještaje i informacije koje su kreditne institucije dužne sastavljati i dostavljati radi učinkovitosti sustava osiguranja depozita,
8) redovito provodi testove otpornosti na stres sustava osiguranja depozita i
9) obavlja druge poslove koji su joj dani u nadležnost.
(2) U slučaju propasti kreditne institucije, Agencija isplaćuje obeštećenje deponentima za depozite koji su osigurani sukladno Zakonu o osiguranju depozita.
(3) U svrhu očuvanja financijske stabilnosti sustava, a s ciljem smanjenja gubitaka koji bi nastali propašću kreditne institucije, Agencija donosi odluke i može poduzimati mjere za povećanje likvidnosti i solventnosti kreditnih institucija.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Nadležnost i ovlasti za sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
Sukladno zakonu kojim se uređuje sanacija kreditnih institucija i investicijskih društava, Agencija:
1) sudjeluje u donošenju sanacijskih planova,
2) donosi i provodi odluke o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava,
3) imenuje sanacijsku upravu u kreditnoj instituciji za koju je donesena odluka o sanaciji,
4) obavlja sve poslove koji su joj kao sanacijskom tijelu stavljeni u nadležnost,
5) uspostavlja i upravlja fondom za sanaciju institucija,
6) utvrđuje osnovicu za izračun obveznih doprinosa,
7) utvrđuje i usklađuje metode za izračun i visinu doprinosa koje su kreditne institucije i investicijska društva dužna uplaćivati u fond za sanaciju institucija i
8) obavlja druge poslove vezane uz sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Dostavljanje informacija Agenciji za osiguranje depozita i sanaciju institucija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
(1) U svrhu obavljanja zakonom povjerenih poslova i zadataka, Agencija donosi upute i odluke kojima se određuju podaci i izvješća koje su kreditne institucije dužne dostavljati Agenciji te rokovi za dostavu tih podataka. Kreditne institucije moraju pružiti Agenciji informacije i podatke o svom poslovanju i financijskom položaju, a na zahtjev Agencije i druge podatke potrebne za izvršavanje njezinih zadataka.
(2) Agencija može koristiti i objavljivati informacije i podatke do kojih je došla izvršavajući svoja ovlaštenja i obveze osim onih podataka koji se smatraju bankarskom tajnom u skladu sa zakonskim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Suradnja s inozemnim institucijama
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
(1) Radi unapređivanja sustava osiguranja depozita Agencija surađuje s drugim inozemnim institucijama ovlaštenima za uspostavu i održavanje sustava osiguranja depozita i razmjenjuje iskustva s njima.
(2) Agencija i druge organizacije ovlaštene za uspostavu i održavanje sustava osiguranja depozita mogu, u svrhu izvršavanja zajedničkih zadataka, međusobno razmjenjivati sve dobivene podatke i prosudbe o kreditnim institucijama. Razmijenjene podatke iz ovoga stavka nijedna od ovlaštenih organizacija ne smije učiniti dostupnima neovlaštenim osobama.
(3) Radi učinkovitosti provođenja postupaka sanacije, Agencija je dužna surađivati s drugim inozemnim institucijama ovlaštenima za sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava, kako je to predviđeno zakonom kojim se uređuje sanacija kreditnih institucija i investicijskih društava.
(4) Agencija i druge organizacije ovlaštene za sanaciju institucija mogu, u svrhu izvršavanja zajedničkih zadataka, međusobno razmjenjivati sve dobivene podatke i prosudbe o kreditnim institucijama. Razmijenjene podatke iz ovoga stavka nijedna od ovlaštenih organizacija ne smije učiniti dostupnima neovlaštenim osobama.
(5) Razmjena informacija utvrđena stavkom 2. i stavkom 4. ovoga članka ne smatra se odavanjem bankarske tajne.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. ODNOSI S ZAKONODAVNIM I OVLAŠTENIM TIJELIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Usklađivanje sa RH zakonima i EU propisima
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
(1) Agencija je obvezna najmanje jednom godišnje provjeravati i usklađivati sve pravilnike, upute i metodologiju postupanja sukladno važećim propisima i zakonima kojima se uređuje područje za koje je nadležna i odgovorna.
(2) Obveza iz stavka 1. ovoga članka podrazumijeva usklađivanje sa važećim nacionalnim zakonodavstvom kao i sa važećim propisima EU koji reguliraju osiguranje depozita i sanaciju institucija .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. USTROJ I UPRAVLJANJE AGENCIJOM
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Tijela Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
Tijela Agencije su:
1) Vijeće Agencije i
2) Direktor Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Zadaci i ovlasti Vijeća Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
(1) Vijeće Agencije sastoji se od tri nezavisna člana.
(2) Vijeće Agencije je nadležno i odgovorno za ostvarivanje cilja i izvršavanje zadataka Agencije.
(3) Vijeće Agencije utvrđuje politike koje su vezane uz djelovanje Agencije.
(4) Unutar opće nadležnosti iz stavaka 2. i 3. ovoga članka Vijeće Agencije osobito je nadležno za donošenje i usvajanje:
1) Statuta Agencije uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija,
2) Internih akata Agencije,
3) Financijskog plana Agencije,
4) Godišnjih financijskih izvješća,
5) odluka vezanih uz upravljanje fondom osiguranja depozita,
6) odluka vezanih uz upravljanje fondom za sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava,
7) odluke o provođenju postupka sanacije kreditne institucije ili investicijskog društva,
8) odluke o poduzimanju mjera za sprječavanje nastupa osiguranog slučaja,
9) odluke o imenovanje prisilnih likvidatora i/ili sanacijske uprave
11) davanje prijedloga HNB-u o poduzimanju mjera protiv kreditne institucije koja ne izvršava svoje obveze sukladno zakonski definiranom sustavu osiguranja depozita,
12) donošenje pravilnika i uputa sukladno zakonima kojima se uređuju poslovi i nadležnost Agencije te
13) odlučivanje o članstvu Agencije u međunarodnim institucijama i organizacijama.
(5) O poslovima iz svojeg djelokruga Vijeće Agencije odlučuje na sjednicama.
(6) Statutom Agencije određuje se koje poslove iz svoje nadležnosti Vijeće Agencije može prenijeti na Direktora Agencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Zadaci i ovlasti Direktora Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
(1) Direktor Agencije rukovodi radom Agencije, zastupa i predstavlja Agenciju te u sklopu prava i dužnosti utvrđenih zakonom organizira i osigurava zakonito i učinkovito obavljanje poslova iz djelokruga rada Agencije
(2) Direktor Agencije:
1) upravlja i rukovodi poslovanjem Agencije,
2) organizira rad Agencije
3) predstavlja i zastupa Agenciju
4) predlaže Vijeću donošenje akata i odluka iz njegove nadležnosti
5) provodi odluke Vijeća
6) obavlja druge poslove koji su mu ovim zakonom, statutom ili drugim aktom Agencije stavljeni u nadležnost
(3) U slučaju nastanka nekog od razloga za razrješenje direktora navedenog u ovom Zakonu, smrti, privremene bolesti ili odsutnosti odnosno isteka mandata direktora, sve dužnosti i ovlasti direktora iz ovoga članka preuzima predsjednik Vijeća do povratka direktora odnosno do imenovanja novoga direktora.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članovi Vijeća i Direktor Agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
(1) Članovi Vijeća i Direktor Agencije biraju se putem javnog natječaja.
(2) Članovi Vijeća i Direktor Agencije moraju ispunjavati uvjete koji su propisani Statutom Agencije.
(3) Članovi Vijeća i Direktor Agencije moraju biti državljani Republike Hrvatske.
(4) Članovi Vijeća i Direktor izabiru se na mandat od šest godina.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Osobe koje ne mogu biti članovi Vijeća i Direktor Agencije te druga ograničenja
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
(1) Član Vijeća i Direktor Agencije ne može biti osoba koja je zastupnik u Hrvatskom saboru ili osoba koja obavlja neku drugu dužnost na koju ju je imenovao Hrvatski sabor ili Vlada Republike Hrvatske, ne može biti član Vlade Republike Hrvatske, ne može biti državni dužnosnik i ne može biti osoba koja obavlja dužnost u predstavničkim i izvršnim tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave te u tijelima političkih stranaka i sindikalnih organizacija.
(2) Član Vijeća i Direktor Agencije, njegov bračni drug i djeca s kojom živi u zajedničkom kućanstvu ili zajednički poslovno djeluje ne smiju biti imatelji dionica ili udjela u pravnim osobama kojima Hrvatska narodna banka ili Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga izdaje odobrenja za rad ili čije poslovanje nadzire, kao ni imatelji dionica ili udjela u drugim pravnim osobama koje su vlasnički, upravljački ili funkcionalno povezane s navedenim osobama odnosno ne mogu biti imatelji dionica ili udjela u revizorskim društvima i s njima povezanim osobama.
(3) Član Vijeća i Direktor Agencije ne može biti član tijela, zaposlenik ili vanjski suradnik u osobama kojima Hrvatska narodna banka ili Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga izdaje odobrenja za rad ili čije poslovanje nadzire, u revizorskim društvima i drugim osobama koje su vlasnički i upravljački povezane s tim osobama ni u osobama koje imaju ili bi mogle imati koristi od pristupa takvog člana Vijeća Agencije informacijama koje su poslovna tajna, odnosno informacijama koje nisu namijenjene javnosti. Član Vijeća Agencije ne može biti ni osoba čiji je bračni drug ili dijete s kojim živi u zajedničkom kućanstvu ili zajednički poslovno djeluje, član nadzornog odbora, upravnog odbora ili uprave u pravnim osobama kojima Hrvatska narodna banka izdaje odobrenja za rad ili čije poslovanje nadzire kao ni imatelj dionica ili udjela u drugim pravnim osobama koje su vlasnički, upravljački ili funkcionalno povezane s navedenim osobama odnosno ne mogu biti članovi nadzornog odbora, upravnog odbora ili uprave u revizorskim društvima i s njima povezanim osobama.
(4) Član Vijeća i Direktor Agencije ne može biti punomoćnik, prokurist ili osoba s posebnim ovlastima u osobama navedenima u stavku 2. i 3. ovoga članka.
(5) Radi sprječavanja sukoba interesa članova Vijeća, direktora i zaposlenika u odnosu na ostale subjekt u sustavu, Agencija će propisati Kodeks ponašanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Izjave članova Vijeća i Direktora
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 19.
Stupanjem na dužnost i nakon završetka svake kalendarske godine, svaki član Vijeća i Direktor Agencije predaje pisanu izjavu Vijeću koja sadrži podatke o činjenicama iz članka 19. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Razrješenje
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 20.
(1) Mandat pojedinog člana Vijeća i Direktora Agencije može prestati i prije isteka roka iz članka 18. ovoga Zakona u slučajevima:
1) ako je nakon imenovanja na dužnost nastupila neka od okolnosti navedenih u članku 19. ovoga Zakona,
2) ako je u kaznenom postupku pravomoćno osuđen na kaznu zatvora,
3) ako nadležno tijelo utvrdi ozbiljne propuste u obnašanju dužnosti i izvršenju zadataka,
4) ako trajno izgubi sposobnost obavljati svoje poslove,
5) ako sam zatraži razrješenje ili
6) ako ne dostavi izjavu ili dostavi lažnu izjavu o podacima iz članka 19. ovoga Zakona.
(2) Ako utvrdi postojanje neke od okolnosti iz stavka 1. ovoga članka, Vijeće i Direktor Agencije dužno je o tome bez odgode izvijestiti ministra financija te donijeti odluku o razrješenju dužnosti člana Vijeća ili Direktora.
(3) Član Vijeća ni direktor Agencije ne može biti razriješen dužnosti iz razloga koji nije naveden u stavku 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Prava i obveze nakon prestanka obnašanja dužnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 21.
(1) Članovi Vijeća i direktor Agencije ne smiju se zaposliti u kreditnim ili financijskim institucijama u Republici Hrvatskoj godinu dana nakon isteka mandata.
(2) U razdoblju trajanja ograničenja iz stavka 1. ovoga članka, članovi Vijeća i direktor imaju pravo na naknadu sukladno pravilniku kojim se uređuju prava i obveze članova Vijeća i Direktora Agencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 22.
(1) Agencija sastavlja financijska izvješća za svaku financijsku godinu u skladu s računovodstvenim propisima koji uređuju poslovanje neprofitnih institucija.
(2) Agencija planira svoje prihode i rashode u financijskom planu koji donosi do 31. prosinca tekuće godine za sljedeću godinu.
(3) Reviziju sastavljenih financijskih izvješća i cjelokupnog poslovanja Agencije obavljaju neovisni vanjski revizori.
(4) Odluku o izboru revizora koji će obaviti reviziju financijskih izvješća Agencije donosi Vijeće Agencije uz prethodnu suglasnost ministra financija.
(5) Agencija najmanje jednom godišnje, podnosi izvještaj o radu te dostavlja mišljenje nezavisnog revizora ministru financija i Hrvatskom Saboru.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Višak ili manjak prihoda nad rashodima
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 23.
(1) Višak ili manjak prihoda nad rashodima Agencije izračunava se za svaku financijsku godinu i to odvojeno za svaku djelatnost iz nadležnosti Agencije.
(2) Višak ili manjak prihoda nad rashodima predstavlja isključivo imovinu onog fonda iz koje je djelatnosti taj višak ili manjak nastao i ne može se rasporediti za bilo koju treću namjenu.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 24.
(1) Agencija može prestati radom samo ako se to propiše zakonom i njezine odgovornosti i obveze prenesu na drugog zakonskog sljedbenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
V. PRIJELAZNE I IZVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 25.
(1) Zadužuje se ministar financija da u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona, uskladi Statut i sve pravilnike potrebne za rad Agencije s odredbama ovoga Zakona.
(2) Stupanjem na snagu ovoga Zakona prenosi se s Agencije na Republiku Hrvatsku cjelokupna preostala imovina koju je Agencija stekla u postupcima sanacije i privatizacije banaka u razdoblju od 1995. – 2000. godine. Republika Hrvatska je pravni slijednik u odnosu na sva prava i obveze Agencije, sklopljene ugovore i pokrenute sudske i druge postupke u kojima je Agencija jedna od stranaka u vezi prenesene imovine.
(3) Imovina koja se prenosi na Republiku Hrvatsku temeljem ovog članka sastoji se od dionica, vlasničkih udjela u trgovačkim društvima, nekretnina i nenaplaćenih potraživanja, uključujući i utužena potraživanja te se ista prenosi sa stanjem na dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
(4) Republika Hrvatska stupa na mjesto Agencije u svim sudskim i drugim postupcima u kojima je Agencija sudjelovala u svezi s prenesenom imovinom iz ovog članka neovisno o pristanku protivne strane.
(5) Zadužuju se ministar financija i Direktor Agencije na provedbu prijenosa imovine iz ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Prestanak važenja propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 26.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Državnoj Agenciji za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka (Narodne novine, broj 44/1994, 79/1998, 19/1999, 35/2000, 60/2004, 12/2012 i 15/2013).
(2) Stupanjem na snagu ovoga Zakona Državna Agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka nastavlja s radom kao Agencija za osiguranje depozita i sanaciju institucija.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 27.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Člankom 1. Prijedloga zakona uređuju se status, položaj, cilj i ustroj Agencije, zadaci i nadležnosti Agencije te odnos Agencije s Republikom Hrvatskom, kreditnim institucijama i međunarodnim institucijama i institucijama Europske unije.
Uz članak 2.
Ovim člankom se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva 2014/49/EU o sustavima osiguranja depozita.
Uz članak 3.
Ovim člankom definira se položaj Agencije, sjedište, upravljanje i ustroj, svojstva Agencije kao pravne osobe, vrsta financijske institucije kojoj pripada Agencija te neovisnost Agencije.
Uz članak 4.
Ovim člankom propisuju se ciljevi Agencije: uspostavljanje i održavanje učinkovitog sustava osiguranja depozita s ciljem zaštite deponenata kreditne institucije u slučaju propasti kreditne institucije, sudjelovanje u sanaciji kreditne institucije i investicijskih društava s krajnjim ciljem zaštite ukupne stabilnosti financijskog sustava. Također, Agencija je u svrhu ostvarivanja svojih ciljeva odgovorna uspostaviti i upravljati fondom za osiguranje depozita i fondom za sanaciju institucija.
Uz članak 5.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisani su zadaci Agencije te poslovi koji uključuju uređivanje sustava osiguranja depozita, donošenje odluka vezanih uz metodologiju izračuna i određivanja premije osiguranja i obveznih sanacijskih doprinosa, donošenja odluka o sanaciji kreditnih institucija, imenovanju sanacijske uprave, upravljanju i upotrebi fonda za osiguranje depozita i fonda za sanaciju banaka te obavljanje ostalih poslova.
Uz članak 6.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se suradnja Agencije sa Vladom Republike Hrvatske i drugim državnim tijelima u ostvarivanju svojeg cilja i izvršavanju zadataka. Na zahtjev Vlade Republike Hrvatske Agencija je dužna dati stručna mišljenja na sve prijedloge i izvješća koja se odnose na cilj i poslove Agencije.
Uz članak 7.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se međunarodna suradnja u smislu zastupanja Republike Hrvatske u međunarodnim institucijama i organizacijama. Agencija je dužna dostavljati izvješća o ukupnim osiguranim depozitima i sredstvima fonda osiguranja depozita Europskom nadzornom tijelu za bankarstvo.
Uz članak 8.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se isključenje od odgovornosti Agencije na način da Agencija ne odgovara za obveze drugih osoba tj. da članovi Vijeća i zaposlenici Agencije ne odgovaraju za štetu nastalu obavljanjem dužnosti u okviru svoje nadležnosti i zakona koje primjenjuju.
Uz članak 9.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se dodatni zadaci Agencije: osiguranje depozita, uključivanje kreditnih institucija u sustav osiguranja depozita u Republici Hrvatskoj, utvrđivanje osnovica za izračun premije osiguranja depozita, upravljanje fondom za financiranje sustava osiguranja depozita, kontroliranje poslovanja kreditnih institucija u dijelu koji se odnosi na osiguranje depozita, redovito provodi testove otpornosti na stres sustava osiguranja depozita i druge poslove. U slučaju propasti kreditne institucije Agencija isplaćuje obeštećenje deponentima za depozite koji su osigurani sukladno Zakonu o osiguranju depozita.
Uz članak 10.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuju se nadležnosti i ovlasti za sanaciju kreditnih institucija i investicijskih društava, Agencija sudjeluje u donošenju sanacijskih planova, provodi odluke o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava, imenuje sanacijsku upravu u kreditnoj instituciji, uspostavlja i upravlja fondom za sanaciju institucija, utvrđuje osnovicu za izračun obveznih doprinosa te obavlja druge poslove vezane za sanaciju kreditnih institucija.
Uz članak 11.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se donošenje pravilnika, uputa i odluka kojima se određuju podaci i izvješća koje su kreditne institucije dužne dostavljati Agenciji te rokove za dostavu tih podataka. Kreditne institucije su dužne Agenciji pružati informacije i podatke o svom poslovanju i financijskom položaju.
Uz članak 12.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se suradnja s inozemnim institucijama, radi unapređivanja sustava osiguranja depozita, koje su ovlaštene za uspostavljanje i održavanje sustava osiguranja depozita. Također međusobno mogu razmjenjivati podatke i prosudbe o kreditnim institucijama.
Uz članak 13.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se obveza Agencije da najmanje jednom godišnje provjerava i usklađuje sve pravilnike, upute i metodologiju postupanja sukladno važećim propisima i zakonima kojima se uređuje područje za koje je nadležna i odgovorna.
Uz članak 14.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuju se tijela Agencije, to su Vijeće Agencije i Direktor Agencije.
Uz članak 15.
Ovim člankom propisana je nadležnost za donošenje i usvajanje: statuta Agencije, internih akata Agencije, financijskog plana Agencije, godišnjih financijskih izvještaja, odluka vezanih uz upravljanje fondom osiguranja depozita, odluka o provođenju postupka sanacije kreditne institucije, odluka o poduzimanju mjera za sprečavanje nastupa osiguranog slučaja, odlučivanje o članstvu Agencije u međunarodnim institucijama i organizacijama.
Uz članak 16.
Ovim člankom propisani su zadaci i ovlasti Direktora Agencije: upravljanje poslovanjem Agencije, organiziranje rada Agencije, predstavljanje Agencije, predlaganje Vijeću donošenja akata i odluka iz njegove nadležnosti, provođenje odluka Vijeća te drugi poslovi.
Uz članak 17.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje način izbora članova Vijeća i Direktora, uvjeti koje moraju ispunjavati te trajanje mandata od šest godina.
Uz članak 18.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuju se osobe koje ne mogu biti članovi Vijeća i Direktor Agencije te se, radi sprečavanja sukoba interesa članova Vijeća i zaposlenika u odnosu na ostale subjekte u sustavu, propisuje obveza propisivanja Kodeksa ponašanja.
Uz članak 19.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se izjave članova Vijeća i Direktora.
Uz članak 20.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisuje se trajanje mandata pojedinog člana Vijeća i Direktora, u pojedinim slučajevima mandat može prestati i prije isteka roka npr. ako je u kaznenom postupku pravomoćno osuđen pojedini član na kaznu zatvora.
Uz članak 21.
Ovim člankom propisana su prava i obveze nakon prestanka obnašanja dužnosti. Članovi Vijeća i Direktor Agencije ne mogu se zaposliti u kreditnoj ili financijskoj instituciji u Republici Hrvatskoj godinu dana nakon isteka mandata.
Uz članak 22.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisana je obveza Agencije da sastavlja financijska izvješća za svaku financijsku godinu u skladu s računovodstvenim propisima koji uređuju poslovanje neprofitnih institucija, reviziju sastavljenih financijskih izvještaja obavljaju neovisni vanjski revizori. Agencija najmanje jednom godišnje podnosi izvještaj o radu Ministarstvu financija i Hrvatskom Saboru.
Uz članak 23.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisana je obveza izračunavanja viška ili manjka prihoda nad rashodima i to odvojeno za svaku djelatnost iz nadležnosti Agencije. Višak ili manjak prihoda nad rashodima predstavlja isključivo imovinu onog fonda iz koje je djelatnosti taj višak ili manjak nastao.
Uz članak 24.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisan je prestanak rada Agencije u slučaju ako se to propiše zakonom. Njezine odgovornosti i obveze prenose se na drugog zakonskog sljedbenika.
Uz članak 25.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisana je obveza postojećoj Upravi Agencije da u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona, uskladi Statut Agencije i sve pravilnike te provede natječaj za izbor članova vijeća i Direktora sukladno odredbama ovog Zakona.
Uz članak 26.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisano je da stupanjem na snagu ovog Zakona Državna Agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka nastavlja s radom kao Agencija za osiguranje depozita i sanaciju institucija.
Uz članak 27.
Ovim člankom Prijedloga zakona propisano je da ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija