MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O DADILJAMA,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4., podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakonom o dadiljama („Narodne novine“, br. 37/13) uređuje se sadržaj, način i uvjeti za obavljanje djelatnosti dadilje, prava i obveze dadilje i osobe koja obavlja poslove u okviru registrirane djelatnosti dadilje, stručna osposobljenost i stručno usavršavanje dadilje, nadzor nad primjenom Zakon i druga putanja bitna za obavljanje djelatnosti dadilje.
Djelatnost dadilje obuhvaća čuvanje, briju i skrb za djecu u dobi do 14 godina u stambenom ili poslovnom prostoru koji služi za obavljanje djelatnosti dadilje ili u stambenom prostoru roditelja, u skladu s odredbama Zakona o dadiljama.
Sukladno predmetnom Zakonu, djelatnost dadilje može obavljati obrtnik koji ispunjava uvjete za obavljanje djelatnosti dadilje. Obrtnik može obavljati djelatnost dadilje ako je upisan u obrtni registar s registriranom djelatnošću dadilje, upisan u imenik dadilja i ima poslovni ili stambeni prostor te opremu koja ispunjava uvjete za obavljanje djelatnosti dadilje.Uvjete prostora, opremljenost prostora odgovarajućom opremom i ostale uvjete za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru, a osobito veličinu prostora koji je potrebno osigurati po djetetu utvrđuje nadležni ured državne uprave u županiji odnosno upravno tijelo Grada Zagreba.
S ciljem provedbe Nacionalnog programa reformi 2019. u okviru reformskog prioriteta „Unapređenje javne uprave“ koji uključuje mjeru 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“, nakon stupanja na snagu Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) potrebno je uspostaviti jedinstveni normativni okvir kojim se na dosljedan i cjelovit način uređuje sustav državne uprave.
U tom smislu potrebne su izmjene Zakona o dadiljama kojim se redefinirao institucije i razine koje će obavljati određeni stupanj i određenu vrstu upravnih poslova
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim Zakonom uređuje se pitanje nadležnosti upravnog područja utvrđivanja ispunjavanja prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru koje se odnosi na primjenu Zakona o dadiljama i podzakonskih akata donesenih za provedbu tog Zakona.
Posljedice koje se proisteći donošenjem Zakona
Donošenjem ovoga Zakona uskladit će se Zakon o dadiljama sa Zakonom o sustavu državne uprave u dijelu u kojem je propisana stvarna nadležnost ureda državne uprave u županijama za obavljanje poslova državne uprave kojima će se odnosni poslovi državne uprave povjeriti županijama, izuzev poslova upravnog i inspekcijskog nadzora te nadzora zakonitosti općih akata.
Prema predloženom normativnom rješenju ispunjavanje prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru umjesto ureda državne uprave u županiji utvrđivat će županije odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno prema mjestu gdje se stambeni ili poslovni prostor nalazi, na temelju zahtjeva obrtnika koji namjerava obavljati djelatnost dadilje, a rješenje kojim se utvrđuje jesu li ispunjeni prostorni uvjeti za obavljanje djelatnosti dadilje umjesto ureda državne uprave u županiji, donosit će županije odnosno upravno tijelo Grada Zagreba.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Na temelju Zaključka Vlade Republike Hrvatske donesenim na 167. sjednici Vlade Republike Hrvatskoj održanoj dana 18. srpnja 2019., kojim će se osigurati pravodobna provedba mjere 1.4.4. Decentralizacija i racionalizacija, utvrđene Nacionalnim programom reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unapređenje javne uprave“, utvrđuje se popis zakona kojima je propisana stvarna nadležnost ureda državne uprave u županijama za obavljanje poslova državne uprave, koje treba izmijeniti radi prestanka ureda državne uprave i povjeravanja dijela odnosnih poslova županijama. Zakon o dadiljama jedan je od navedenih zakona.
Uvažavajući navedeno, donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora iz osobito opravdanih razloga u svrhu te radi osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje su županije preuzele od ureda državne uprave u županijama, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA
ZAKONA O DADILJAMA
Članak 1.
U Zakonu o dadiljama („Narodne novine“, br. 37/13) u članku 24. stavku 2., podstavku 2. riječi: „ureda državne uprave u županiji“ zamjenjuju se riječima: „upravnog tijela županije“.
Članak 2.
U članku 25. stavku 2. riječi: „uredu državne uprave u županiji“ zamjenjuju se riječima: „upravnom tijelu županije“.
Članak 3.
U članku 26. stavku 1. riječi: „ured državne uprave u županiji“ zamjenjuje se riječima: „upravno tijelo županije“.
U stavku 2. riječi: „Ured državne uprave u županiji“ zamjenjuje se riječima: „Upravno tijelo županije“.
Članak 4.
U članku 29. stavku 3. i 4. riječi: „uredu državne uprave“ zamjenjuje se riječima: „upravnom tijelu županije“.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 5.
Ministar nadležan za socijalnu skrb dužan je uskladiti Pravilnik o uvjetima prostora, opremljenosti prostora odgovarajućom opremom i ostalim uvjetima za obavljanje djelatnosti dadilje („Narodne novine“, br. 74/13) u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 6.
Postupci za utvrđivanje ispunjavanja prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru koji nisu dovršeni prije dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama Zakona o dadiljama („Narodne novine“, broj 37/13).
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Predloženom odredbom propisuje se promjena naznake tijela koje donosi rješenje o ispunjavanju prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje.
Uz članak 2.
Predloženom odredbom propisuje se promjena adresata kojem je obrtnik dužan dostaviti pravomoćno rješenje kojim je usvojen zahtjev za izdavanje rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje.
Uz članak 3.
Predloženom odredbom propisuje se promjena nadležnosti tijela koji utvrđuje ispunjavanje prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru u skladu sa Zakonom o sustavu državne uprave.
Uz članak 4.
Predloženom odredbom propisuje se promjena adresata kojem nadležni obiteljski centar dostavlja rješenje o brisanju obrtnika koji obavlja djelatnost dadilja.
Uz članak 5.
Predloženom odredbom propisuje se obveza usklađenja provedbenog propisa s predloženim izmjenama Zakona o dadiljama.
Uz članak 6.
Odredbom se uređuje prijelazni režim postupaka koji nisu dovršeni do dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 7.
Odredbom se određuje objava i stupanje na snagu ovog Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 24.
(1) Zahtjev za izdavanje rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje podnosi se nadležnom obiteljskom centru.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka koji podnosi obrtnik koji namjerava obavljati djelatnost dadilje mora sadržavati sljedeće podatke i dokaze:
– akt o upisu obrta u obrtni registar,
– rješenje ureda državne uprave u županiji, odnosno upravnog tijela Grada Zagreba o ispunjavanju prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje,
– rješenje o upisu obrtnika u imenik dadilja, sukladno odredbama ovoga Zakona,
– ugovor o osiguranju s ovlaštenim osiguravateljskim društvom za slučaj odgovornosti za štetu nastalu obavljanjem djelatnosti dadilje, sklopljen sukladno odredbama ovoga Zakona,
– dokaz o pravu korištenja poslovnog ili stambenog prostora u kojem se djelatnost dadilje namjerava obavljati.
(3) Ako će se djelatnost dadilje obavljati u stambenom prostoru, zahtjev iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati pisanu izjavu obrtnika o sastavu kućanstva, a nadležni obiteljski centar će po službenoj dužnosti pribaviti dokaze o ispunjavanju uvjeta iz članka 8. stavka 1. podstavaka 4., 5. i 6. ovoga Zakona, u odnosu na članove kućanstva obrtnika.
(4) Ako će se djelatnost dadilje obavljati jedino u stambenom prostoru roditelja, zahtjev iz stavka 1. ovoga članka ne mora sadržavati dokaz iz stavka 2. podstavka 5. ovoga članka.
(5) Za potrebe utvrđivanja okolnosti iz članka 11. stavaka 1. i 2., obiteljski centar će pribaviti izvješće o obiteljskim prilikama od nadležnog centra za socijalnu skrb te potvrdu o zdravstvenom stanju članova obitelji od nadležnog liječnika obiteljske medicine.
(6) Obiteljski centar će u postupku utvrđivanja uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje po službenoj dužnosti provjeriti postojanje okolnosti iz članka 12. ovoga Zakona.
(7) O zahtjevu iz stavka 1. ovog članka nadležni obiteljski centar odlučuje rješenjem protiv kojeg se može izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
Članak 25.
(1) Nadležni obiteljski centar će bez odgađanja dostaviti pravomoćno rješenje, kojim je usvojen zahtjev iz članka 24. stavka 1. ovoga Zakona, podnositelju zahtjeva za obavljanje djelatnosti dadilje te ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku.
(2) Obrtnik može započeti obavljati djelatnost dadilje nakon što dostavi pravomoćno rješenje kojim je usvojen zahtjev iz članka 24. stavka 1. ovoga Zakona nadležnom uredu državne uprave u županiji, odnosno upravnom tijelu Grada Zagreba.
(3) Najkasnije 15 dana od dana pravomoćnosti rješenja kojim je usvojen zahtjev iz članka 24. stavka 1. ovoga Zakona, nadležni obiteljski centar dužan je po službenoj dužnosti izvršiti upis obrtnika u registar osoba koje obavljaju djelatnost dadilje, a koji se vodi prema odredbama ovoga Zakona.
(4) Nadležni obiteljski centar donijet će, po službenoj dužnosti ili na prijedlog obrtnika, rješenje kojim će u slučaju prestanka ispunjavanja nekog od uvjeta iz članka 7. ovoga Zakona ili nekog od uvjeta iz članka 10., članka 11. stavaka 1. i 2. i članaka 12. i 13. ovoga Zakona ukinuti rješenje iz članka 24. stavka 7. ovoga Zakona.
(5) Protiv rješenja o ukidanju rješenja iz stavka 4. ovoga članka može se izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
Članak 26.
(1) Ispunjavanje prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru utvrđuje ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno prema mjestu gdje se stambeni ili poslovni prostor nalazi, na temelju zahtjeva obrtnika koji namjerava obavljati djelatnost dadilje.
(2) Ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba iz stavka 1. ovoga članka, donosi rješenje kojim utvrđuje jesu li ispunjeni prostorni uvjeti za obavljanje djelatnosti dadilje propisani pravilnikom iz članka 14. ovoga Zakona.
(3) Protiv rješenja iz stavka 2. ovoga članka može se izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
Članak 29.
(1) Nadležni obiteljski centar će po službenoj dužnosti brisati obrtnika iz Registra po izvršnosti rješenja iz članka 25. stavka 4. ovoga Zakona.
(2) Nadležni obiteljski centar donijet će rješenje o brisanju obrtnika iz Registra ako obrtniku bude izrečena zaštitna mjera zabrane obavljanja djelatnosti, dok ta mjera traje, te ako obrtnik bude brisan iz obrtnog registra, odnosno ako obrtnik obavijesti nadležni obiteljski centar o prestanku obavljanja djelatnosti.
(3) Nadležni obiteljski centar dostavit će obrtniku, nadležnom uredu državne uprave u županiji, odnosno upravnom tijelu Grada Zagreba, ministarstvu nadležnom za financije te ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku rješenje o brisanju obrtnika iz Registra.
(4) Rješenje o brisanju obrta iz Registra ne dostavlja se uredu državne uprave u županiji, odnosno upravnom tijelu Grada Zagreba, na način kako je propisano u stavku 3. ovoga članka, u slučaju kada je obrtnik već brisan iz sudskog registra, odnosno obrtnog registra.
(5) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka može se izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
(6) Nadležni obiteljski centar dužan je izvršiti upis brisanja osobe koja obavlja djelatnost dadilje iz Registra najkasnije u roku od 15 dana od dana pravomoćnosti rješenja o brisanju osobe koja obavlja djelatnost dadilje iz Registra.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
OPĆE INFORMACIJE
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama Zakona o dadiljama
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
Zakon o sustavu državne uprave stupio je na snagu 18. srpnja 2019. godine zbog čega je, u cilju jedinstvenosti pravnog sustava, potrebno izmijeniti pojedine odredbe Zakona o dadiljama.
Predmetnim izmjenama postići će se racionalnija struktura državne uprave, sa uklanjanjem nelogičnosti i fragmentiranosti sustava kao i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
Analiza gospodarskih učinaka
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih gospodarskih učinaka.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
Analiza socijalnih učinaka
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih socijalnih učinaka.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Nije obvezna provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa.
Ako se ne poduzmu nikakve radnje neće se osigurati jedinstveni pravni poredak Republike Hrvatske i učinkovitije obavljanje poslova državne uprave, odnosno, uspostavljanje racionalne strukture državne uprave, uklanjanje nelogičnosti i fragmentiranosti sustava i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
Nema nenormativnih rješenja jer je ishod moguće postići isključivo normativnim rješenjem budući da je područje koje se uređuje i sada zakonski regulirano.
S obzirom na opseg potrebnih izmjena nije potrebno donošenje novog zakonskog propisa.
Ocjena i opcije
Opcija 1.
Koristi: Nema koristi
Troškovi: Ne osiguravanje koherentnog normativnog okvira, nelogičnost i fragmentiranost sustava
Opcija 2.
Koristi: Ne razmatra se
Troškovi: -
Opcija 3.
Koristi: Osiguranje koherentnog normativnog okvira, brže i kvalitetnije obavljanje poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave, logičniji i cjelovitiji način uređenja sustava državne uprave.
Troškovi: -
Opcija 4.
Koristi: Ne razmatra se
Troškovi: -
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
--
1
Opcija 2.
--
1
Opcija 3.
1
++
Opcija 4.
--
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Navedenim propisom se ne uređuju nikakve administrativne obveze poduzetnicima kojima bi se utjecalo na poslovanje malih ili srednjih poduzetnika kao ni njihove naknade i davanja niti se uređuju područja tržišne konkurencije.
S obzirom da su pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama takva da neće imati izravnih učinaka na male i srednje nema potrebe za provođenjem SCM metodologije.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Sukladno članku 11. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, br. 44/17) provedena je prethodna procjena učinaka propisa te se na temelju rezultata utvrđenih u postupku procjene učinaka propisa kao optimalno normativno rješenje predlaže donošenje Zakona o izmjenama Zakona o dadiljama kako bi se osigurale zakonske pretpostavke koje će rezultirati postizanjem očekivanog ishoda, a u cilju učinkovitijeg obavljanja poslova državne uprave u Republici Hrvatskoj.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Zakon o izmjenama Zakona o dadiljama stupa na snagu 1. siječnja 2020.
Vremenski okvir postizanja ishoda moguće je procijeniti godinu dana od dana stupanja na snagu zakona.
PRILOZI
/
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministrica izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković
Datum: 6. kolovoza 2019.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj 44/17)
MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O DADILJAMA,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4., podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Ocjena stanja
Zakonom o dadiljama („Narodne novine“, br. 37/13) uređuje se sadržaj, način i uvjeti za obavljanje djelatnosti dadilje, prava i obveze dadilje i osobe koja obavlja poslove u okviru registrirane djelatnosti dadilje, stručna osposobljenost i stručno usavršavanje dadilje, nadzor nad primjenom Zakon i druga putanja bitna za obavljanje djelatnosti dadilje.
Djelatnost dadilje obuhvaća čuvanje, briju i skrb za djecu u dobi do 14 godina u stambenom ili poslovnom prostoru koji služi za obavljanje djelatnosti dadilje ili u stambenom prostoru roditelja, u skladu s odredbama Zakona o dadiljama.
Sukladno predmetnom Zakonu, djelatnost dadilje može obavljati obrtnik koji ispunjava uvjete za obavljanje djelatnosti dadilje. Obrtnik može obavljati djelatnost dadilje ako je upisan u obrtni registar s registriranom djelatnošću dadilje, upisan u imenik dadilja i ima poslovni ili stambeni prostor te opremu koja ispunjava uvjete za obavljanje djelatnosti dadilje. Uvjete prostora, opremljenost prostora odgovarajućom opremom i ostale uvjete za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru, a osobito veličinu prostora koji je potrebno osigurati po djetetu utvrđuje nadležni ured državne uprave u županiji odnosno upravno tijelo Grada Zagreba.
S ciljem provedbe Nacionalnog programa reformi 2019. u okviru reformskog prioriteta „Unapređenje javne uprave“ koji uključuje mjeru 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“, nakon stupanja na snagu Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, br. 66/19) potrebno je uspostaviti jedinstveni normativni okvir kojim se na dosljedan i cjelovit način uređuje sustav državne uprave.
U tom smislu potrebne su izmjene Zakona o dadiljama kojim se redefinirao institucije i razine koje će obavljati određeni stupanj i određenu vrstu upravnih poslova
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim Zakonom uređuje se pitanje nadležnosti upravnog područja utvrđivanja ispunjavanja prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru koje se odnosi na primjenu Zakona o dadiljama i podzakonskih akata donesenih za provedbu tog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Posljedice koje se proisteći donošenjem Zakona
Donošenjem ovoga Zakona uskladit će se Zakon o dadiljama sa Zakonom o sustavu državne uprave u dijelu u kojem je propisana stvarna nadležnost ureda državne uprave u županijama za obavljanje poslova državne uprave kojima će se odnosni poslovi državne uprave povjeriti županijama, izuzev poslova upravnog i inspekcijskog nadzora te nadzora zakonitosti općih akata.
Prema predloženom normativnom rješenju ispunjavanje prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru umjesto ureda državne uprave u županiji utvrđivat će županije odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno prema mjestu gdje se stambeni ili poslovni prostor nalazi, na temelju zahtjeva obrtnika koji namjerava obavljati djelatnost dadilje, a rješenje kojim se utvrđuje jesu li ispunjeni prostorni uvjeti za obavljanje djelatnosti dadilje umjesto ureda državne uprave u županiji, donosit će županije odnosno upravno tijelo Grada Zagreba.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Na temelju Zaključka Vlade Republike Hrvatske donesenim na 167. sjednici Vlade Republike Hrvatskoj održanoj dana 18. srpnja 2019., kojim će se osigurati pravodobna provedba mjere 1.4.4. Decentralizacija i racionalizacija, utvrđene Nacionalnim programom reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unapređenje javne uprave“, utvrđuje se popis zakona kojima je propisana stvarna nadležnost ureda državne uprave u županijama za obavljanje poslova državne uprave, koje treba izmijeniti radi prestanka ureda državne uprave i povjeravanja dijela odnosnih poslova županijama. Zakon o dadiljama jedan je od navedenih zakona.
Uvažavajući navedeno, donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora iz osobito opravdanih razloga u svrhu te radi osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje su županije preuzele od ureda državne uprave u županijama, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
ZAKONA O DADILJAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 1.
U Zakonu o dadiljama („Narodne novine“, br. 37/13) u članku 24. stavku 2., podstavku 2. riječi: „ureda državne uprave u županiji“ zamjenjuju se riječima: „upravnog tijela županije“.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 2.
U članku 25. stavku 2. riječi: „uredu državne uprave u županiji“ zamjenjuju se riječima: „upravnom tijelu županije“.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 3.
U članku 26. stavku 1. riječi: „ured državne uprave u županiji“ zamjenjuje se riječima: „upravno tijelo županije“.
U stavku 2. riječi: „Ured državne uprave u županiji“ zamjenjuje se riječima: „Upravno tijelo županije“.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 4.
U članku 29. stavku 3. i 4. riječi: „uredu državne uprave“ zamjenjuje se riječima: „upravnom tijelu županije“.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
PRIJELAZNE I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 5.
Ministar nadležan za socijalnu skrb dužan je uskladiti Pravilnik o uvjetima prostora, opremljenosti prostora odgovarajućom opremom i ostalim uvjetima za obavljanje djelatnosti dadilje („Narodne novine“, br. 74/13) u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 6.
Postupci za utvrđivanje ispunjavanja prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru koji nisu dovršeni prije dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se prema odredbama Zakona o dadiljama („Narodne novine“, broj 37/13).
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 7.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Predloženom odredbom propisuje se promjena naznake tijela koje donosi rješenje o ispunjavanju prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje.
Uz članak 2.
Predloženom odredbom propisuje se promjena adresata kojem je obrtnik dužan dostaviti pravomoćno rješenje kojim je usvojen zahtjev za izdavanje rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje.
Uz članak 3.
Predloženom odredbom propisuje se promjena nadležnosti tijela koji utvrđuje ispunjavanje prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru u skladu sa Zakonom o sustavu državne uprave.
Uz članak 4.
Predloženom odredbom propisuje se promjena adresata kojem nadležni obiteljski centar dostavlja rješenje o brisanju obrtnika koji obavlja djelatnost dadilja.
Uz članak 5.
Predloženom odredbom propisuje se obveza usklađenja provedbenog propisa s predloženim izmjenama Zakona o dadiljama .
Uz članak 6.
Odredbom se uređuje prijelazni režim postupaka koji nisu dovršeni do dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 7.
Odredbom se određuje objava i stupanje na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 24.
(1) Zahtjev za izdavanje rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje podnosi se nadležnom obiteljskom centru.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka koji podnosi obrtnik koji namjerava obavljati djelatnost dadilje mora sadržavati sljedeće podatke i dokaze:
– akt o upisu obrta u obrtni registar,
– rješenje ureda državne uprave u županiji, odnosno upravnog tijela Grada Zagreba o ispunjavanju prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje,
– rješenje o upisu obrtnika u imenik dadilja, sukladno odredbama ovoga Zakona,
– ugovor o osiguranju s ovlaštenim osiguravateljskim društvom za slučaj odgovornosti za štetu nastalu obavljanjem djelatnosti dadilje, sklopljen sukladno odredbama ovoga Zakona,
– dokaz o pravu korištenja poslovnog ili stambenog prostora u kojem se djelatnost dadilje namjerava obavljati.
(3) Ako će se djelatnost dadilje obavljati u stambenom prostoru, zahtjev iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati pisanu izjavu obrtnika o sastavu kućanstva, a nadležni obiteljski centar će po službenoj dužnosti pribaviti dokaze o ispunjavanju uvjeta iz članka 8. stavka 1. podstavaka 4., 5. i 6. ovoga Zakona, u odnosu na članove kućanstva obrtnika.
(4) Ako će se djelatnost dadilje obavljati jedino u stambenom prostoru roditelja, zahtjev iz stavka 1. ovoga članka ne mora sadržavati dokaz iz stavka 2. podstavka 5. ovoga članka.
(5) Za potrebe utvrđivanja okolnosti iz članka 11. stavaka 1. i 2., obiteljski centar će pribaviti izvješće o obiteljskim prilikama od nadležnog centra za socijalnu skrb te potvrdu o zdravstvenom stanju članova obitelji od nadležnog liječnika obiteljske medicine.
(6) Obiteljski centar će u postupku utvrđivanja uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje po službenoj dužnosti provjeriti postojanje okolnosti iz članka 12. ovoga Zakona.
(7) O zahtjevu iz stavka 1. ovog članka nadležni obiteljski centar odlučuje rješenjem protiv kojeg se može izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 25.
(1) Nadležni obiteljski centar će bez odgađanja dostaviti pravomoćno rješenje, kojim je usvojen zahtjev iz članka 24. stavka 1. ovoga Zakona, podnositelju zahtjeva za obavljanje djelatnosti dadilje te ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku.
(2) Obrtnik može započeti obavljati djelatnost dadilje nakon što dostavi pravomoćno rješenje kojim je usvojen zahtjev iz članka 24. stavka 1. ovoga Zakona nadležnom uredu državne uprave u županiji, odnosno upravnom tijelu Grada Zagreba.
(3) Najkasnije 15 dana od dana pravomoćnosti rješenja kojim je usvojen zahtjev iz članka 24. stavka 1. ovoga Zakona, nadležni obiteljski centar dužan je po službenoj dužnosti izvršiti upis obrtnika u registar osoba koje obavljaju djelatnost dadilje, a koji se vodi prema odredbama ovoga Zakona.
(4) Nadležni obiteljski centar donijet će, po službenoj dužnosti ili na prijedlog obrtnika, rješenje kojim će u slučaju prestanka ispunjavanja nekog od uvjeta iz članka 7. ovoga Zakona ili nekog od uvjeta iz članka 10., članka 11. stavaka 1. i 2. i članaka 12. i 13. ovoga Zakona ukinuti rješenje iz članka 24. stavka 7. ovoga Zakona.
(5) Protiv rješenja o ukidanju rješenja iz stavka 4. ovoga članka može se izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 26.
(1) Ispunjavanje prostornih uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje u stambenom ili poslovnom prostoru utvrđuje ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno prema mjestu gdje se stambeni ili poslovni prostor nalazi, na temelju zahtjeva obrtnika koji namjerava obavljati djelatnost dadilje.
(2) Ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba iz stavka 1. ovoga članka, donosi rješenje kojim utvrđuje jesu li ispunjeni prostorni uvjeti za obavljanje djelatnosti dadilje propisani pravilnikom iz članka 14. ovoga Zakona.
(3) Protiv rješenja iz stavka 2. ovoga članka može se izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
Članak 29.
(1) Nadležni obiteljski centar će po službenoj dužnosti brisati obrtnika iz Registra po izvršnosti rješenja iz članka 25. stavka 4. ovoga Zakona.
(2) Nadležni obiteljski centar donijet će rješenje o brisanju obrtnika iz Registra ako obrtniku bude izrečena zaštitna mjera zabrane obavljanja djelatnosti, dok ta mjera traje, te ako obrtnik bude brisan iz obrtnog registra, odnosno ako obrtnik obavijesti nadležni obiteljski centar o prestanku obavljanja djelatnosti.
(3) Nadležni obiteljski centar dostavit će obrtniku, nadležnom uredu državne uprave u županiji, odnosno upravnom tijelu Grada Zagreba, ministarstvu nadležnom za financije te ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku rješenje o brisanju obrtnika iz Registra.
(4) Rješenje o brisanju obrta iz Registra ne dostavlja se uredu državne uprave u županiji, odnosno upravnom tijelu Grada Zagreba, na način kako je propisano u stavku 3. ovoga članka, u slučaju kada je obrtnik već brisan iz sudskog registra, odnosno obrtnog registra.
(5) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka može se izjaviti žalba ministarstvu nadležnom za socijalnu politiku u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
(6) Nadležni obiteljski centar dužan je izvršiti upis brisanja osobe koja obavlja djelatnost dadilje iz Registra najkasnije u roku od 15 dana od dana pravomoćnosti rješenja o brisanju osobe koja obavlja djelatnost dadilje iz Registra.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
OPĆE INFORMACIJE
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama Zakona o dadiljama
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Nacionalni program reformi 2019.
Opis mjere:
Reformski prioritet: 1.4. „Unaprjeđenje javne uprave“, mjera: 1.4.4. „Decentralizacija i racionalizacija“
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
Zakon o sustavu državne uprave stupio je na snagu 18. srpnja 2019. godine zbog čega je, u cilju jedinstvenosti pravnog sustava, potrebno izmijeniti pojedine odredbe Zakona o dadiljama.
Predmetnim izmjenama postići će se racionalnija struktura državne uprave, sa uklanjanjem nelogičnosti i fragmentiranosti sustava kao i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
Analiza gospodarskih učinaka
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih gospodarskih učinaka.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih učinaka na tržišno natjecanje.
Analiza socijalnih učinaka
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih socijalnih učinaka.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu okoliša.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama su takva da neće imati izravnih učinaka na zaštitu ljudskih prava.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
Nije obvezna provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa.
Moguće opcije javnih politika
4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
Ako se ne poduzmu nikakve radnje neće se osigurati jedinstveni pravni poredak Republike Hrvatske i učinkovitije obavljanje poslova državne uprave, odnosno, uspostavljanje racionalne strukture državne uprave, uklanjanje nelogičnosti i fragmentiranosti sustava i unapređenje horizontalne i vertikalne suradnje tijela državne uprave.
4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
Nema nenormativnih rješenja jer je ishod moguće postići isključivo normativnim rješenjem budući da je područje koje se uređuje i sada zakonski regulirano.
4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati normativnu aktivnost A«
Postizanje ishoda moguće je ostvariti donošenjem Zakona o izmjenama Zakona dadiljama.
4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati normativnu aktivnost B«
S obzirom na opseg potrebnih izmjena nije potrebno donošenje novog zakonskog propisa.
Ocjena i opcije
Opcija 1.
Koristi: Nema koristi
Troškovi: Ne osiguravanje koherentnog normativnog okvira, nelogičnost i fragmentiranost sustava
Opcija 2.
Koristi: Ne razmatra se
Troškovi: -
Opcija 3.
Koristi: Osiguranje koherentnog normativnog okvira, brže i kvalitetnije obavljanje poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave, logičniji i cjelovitiji način uređenja sustava državne uprave.
Troškovi: -
Opcija 4.
Koristi: Ne razmatra se
Troškovi: -
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
--
1
Opcija 2.
--
1
Opcija 3.
1
++
Opcija 4.
--
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Navedenim propisom se ne uređuju nikakve administrativne obveze poduzetnicima kojima bi se utjecalo na poslovanje malih ili srednjih poduzetnika kao ni njihove naknade i davanja niti se uređuju područja tržišne konkurencije.
S obzirom da su pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama Zakona o dadiljama takva da neće imati izravnih učinaka na male i srednje nema potrebe za provođenjem SCM metodologije.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo Vlade Republike Hrvatske.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Sukladno članku 11. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, br. 44/17) provedena je prethodna procjena učinaka propisa te se na temelju rezultata utvrđenih u postupku procjene učinaka propisa kao optimalno normativno rješenje predlaže donošenje Zakona o izmjenama Zakona o dadiljama kako bi se osigurale zakonske pretpostavke koje će rezultirati postizanjem očekivanog ishoda, a u cilju učinkovitijeg obavljanja poslova državne uprave u Republici Hrvatskoj.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Zakon o izmjenama Zakona o dadiljama stupa na snagu 1. siječnja 2020.
Vremenski okvir postizanja ishoda moguće je procijeniti godinu dana od dana stupanja na snagu zakona.
PRILOZI
/
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministrica izv. prof. dr. sc. Vesna Bedeković
Datum: 6. kolovoza 2019.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj 44/17)
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku