Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Problematika protupravnih ponašanja na športskim natjecanjima regulirana je Zakonom o sprečavanju nereda na športskim natjecanjima („Narodne novine“ broj 117/03, 71/06, 43/09 i 34/11).
Praćenjem navedene problematike uočena je potreba za nadopunom odredbi u odnosu na određene pojavne oblike ponašanja s obilježjima protupravnosti, a koja trenutno nisu propisana kao protupravna. Takve vrste ponašanja dovode do narušavanja javnog reda i mira ne samo na sportskim objektima i tijekom održavanja sportskih natjecanja već i na pravcima putovanja prije i nakon samog sportskog natjecanja. Također, isti oblici ponašanja od strane hrvatskih navijača događaju se u inozemstvu. Zbog nemogućnosti procesuiranja počinitelja stvara se dojam da nadležna tijela ne poduzimaju adekvatne mjere usprkos općenitom smanjenju broja protupravnih ponašanja (koja su propisana Zakonom o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima) te stvarno gledano manjem broju incidenata vezanih uz športska natjecanja. Nedostatak se očituje u otežanom postupanju policije, nacionalnih športskih saveza, klubova, organizatora športskih natjecanja i sudova za uspješnu borbu protiv nasilja na športskim natjecanjima. U posljednje vrijeme, pored negativnih konotacija koje narušavanje javnog reda i mira na sportskim natjecanjima ima u javnosti, ista i na međunarodnom planu štete ugledu Republike Hrvatske.
Proširenjem pojedinih inkriminiranih ponašanja prevladale bi se poteškoće nastale tijekom primjene Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima, a koje su s jedne strane onemogućavale policiju u kvalitetnom provođenju kriminalističkih istraživanja kaznenih djela i prekršaja vezanih za športska natjecanja, a s druge strane ograničavala sudove i pravosudna tijela u kvalitetnom provođenju kaznenih i prekršajnih postupaka, izricanja zakonom predviđenih sankcija i njihovo kvalitetno provođenje.
Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim prijedlogom Zakona nastoji se propisati da prekršaj čini i osoba koja dolazi na športsko natjecanje pod utjecajem droga. Također, osoba koja na športsko natjecanje dolazi pod utjecajem alkohola činila bi prekršaj već samom činjenicom da odbije podvrgnuti se ispitivanju alkoholiziranosti mjernim uređajem, kao i osoba koja bi odbila podvrgnuti se ispitivanju droga. Na taj način prevladat će se pravna praznina koja onemogućava postupanje policije prema osobi koja je pod vidnim utjecajem droga ili alkohola, a negira takvo stanje i odbija se podvrgnuti spomenutom ispitivanjima. Također, ovim prijedlogom Zakona u prekršaju bi bila osoba koja s očitom namjerom da ide na športsko natjecanje kod sebe ima odjevne predmete pogodne za prikrivanje osobnog identiteta.
Nadalje, ovim prijedlogom Zakona utvrđuje se prekršajem i pozivanje, poticanje ili sudjelovanje u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, službene osobe, sportaše ili druge osobe te oštećenja ili uništenja dijelova športskog objekta kada je nastupila mala šteta.
Pored navedenog, Prijedlogom Zakona uskladili bi se pojmovi iz važećeg Zakona s pojmovima definiranim odredbama Zakona o policijskim poslovima i ovlastima (primjerice: privođenje – dovođenje) te bi se u potpunosti uskladile pojedine odredbe važećeg Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima s odredbama drugih zakona (Zakon o kaznenom postupku, Prekršajni zakon, Kazneni zakon, Zakon o policijskim poslovima i ovlastima) Također, Prijedlogom Zakona uskladile bi se pojedine odredbe važećeg Zakona sa Zakonom o djelokrugu i ustrojstvu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave („Narodne novine“ broj 93/16, 104/16 i 116/18).
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti odnosi se na povećanje ukupnog praktičnog stanja sigurnosti na športskim natjecanjima kao i subjektivnog stanja sigurnosti kod gledatelja koji športskim natjecanjima prisustvuju prvenstveno zbog samog natjecanja, a ne zbog namjere počinjenja protupravnih ponašanja.
Također, očekuje se da će isključenje sa športskog natjecanja počinitelja protupravnih ponašanja koja se predlaže uvrstiti u Zakon dovesti do smanjenja angažiranja policije na provedbi mjera osiguranja iz nadležnosti policije što izravno dovodi do smanjenja utroška proračunskih sredstava.
Nadalje, predložene promjene za cilj imaju i smanjivanje negativnog dojma u javnosti i medijima koji se veže uz protupravna ponašanja na športskim natjecanjima, koja kod međunarodnih natjecanja štete i međunarodnom ugledu Republike Hrvatske.
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SPRJEČAVANJU NEREDA NA ŠPORTSKIM NATJECANJIMA
Članak 1.
U Zakonu o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima („Narodne novine“ broj 117/03, 71/06, 43/09 i 34/11) u članku 2. stavku 1. podstavak 7. mijenja se i glasi:
„- obveze i ovlasti tijela državne uprave nadležnog za poslove športa i ministarstva nadležnog za unutarnje poslove u provođenju ovoga Zakona,“.
Članak 2.
U članku 4. stavku 1. podstavak 3. mijenja se i glasi:
„- pokušaj ulaska, dolazak i boravak na prostoru športskog objekta pod utjecajem droga, u alkoholiziranom stanju iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka ili odbijanje podvrgavanju ispitivanja droga ili alkoholiziranosti mjernim uređajem,“.
Podstavak 4. mijenja se i glasi:
„- maskiranje lica kapom, maramom ili na drugi način radi prikrivanja identiteta ili
posjedovanje odjevnih predmeta čija je namjena, pored osnovne namjene, i za prikrivanje identiteta,“.
Iza podstavka 11. na kraju umjesto točke stavlja se zarez i dodaju se podstavci 12. i 13. koji glase:
„- pozivanje, poticanje ili sudjelovanje u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, službene osobe, športaše i druge osobe,
- oštećenje ili uništavanje dijelova športskog objekta, prijevoznih sredstava i druge imovine.“.
Članak 3.
U članku 32.a stavku 7. riječ: „dovođenja“ zamjenjuje se riječju: „privođenja“.
Stavak 8. mijenja se i glasi:
„8.Policija će prema osobi iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka poduzeti mjere sukladno odredbama Zakona o kaznenom postupku, ako je zatečena u prostoru športskog objekta ili je njezina prisutnost utvrđena pregledom zapisa videonadzora športskog objekta ili zapisa videonadzora koji je obavila policija.“.
Članak 4.
U članku 37. stavku 1. točka 2. mijenja se i glasi:
„ 2. na športskom natjecanju nema redarsku službu, ili nema dovoljan broj redara, ili ne postupi po zahtjevu policije (članak 6.),“.
Članak 5.
U članku 38. stavku 1. iza točke 2. na kraju umjesto točke stavlja se zarez i dodaje se točka 3. koja glasi:
„3. unatoč zabrani policije održi, odnosno ne prekine športsko natjecanje (članak 28.).“.
Članak 6.
U članku 39. stavku 1. točke 3. i 4. mijenjaju se i glase:
„3. pokuša ući, dođe ili boravi na prostoru športskog objekta pod utjecajem droga, u alkoholiziranom stanju iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka ili odbije utvrđivanje prisutnosti droga ili alkohola u organizmu odgovarajućim mjernim uređajem (članak 4. stavak 1. podstavak 3.),
4. maskira lice radi prikrivanja identiteta ili posjeduje odjevne predmete čija je namjena, pored osnovne i za prikrivanje identiteta (članak 4. stavak 1. podstavak 4.),“.
Članak 7.
U članku 39.a stavku 1. iza točke 5. na kraju umjesto točke stavlja se zarez i dodaju se točke 6. i 7. koje glase:
„6. poziva, potiče ili sudjeluje u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, policiju, športaše i druge osobe, (članak 4. stavak 1. podstavak 12.),
7. oštećuje ili uništava dijelove športskog objekta, prijevoznih sredstva i druge imovine (članak 4. stavak 1. podstavak 13.).“.
Članak 8.
U članku 42. stavku 1. riječ: „ministar“ zamjenjuje se riječima: „čelnik tijela državne uprave“.
Članak 9.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu osmoga dana od dana objave.
V. OBRAZLOŽENJE POJEDINAČNIH ODREDABA
Članak 1. u članku 2. Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima („Narodne novine“ broj 117/03, 71/06, 43/09 i 34/11) kojim se propisuje područje koje uređuje Zakon mijenja se podstavak 7. odnosno naziv nadležnog tijela radi usklađivanja sa Zakonom o djelokrugu i ustrojstvu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave („Narodne novine“ br. 93/16, 104/16 i 116/18).
Članak 2. mijenja se članak 4. važećeg Zakona na način kojim bi se prekršaj pokušaja ulaska, dolaska i boravka na prostoru športskog objekta proširio i na odbijanje podvrgavanju ispitivanja alkoholiziranosti mjernim uređajem, prekršaj maskiranja lica proširio i na posjedovanje odjevnih predmeta, koji pored osnovne namjene služe i za prikrivanje osobnog identiteta, te propisao i prekršaj pozivanja, poticanja ili sudjelovanja u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, službene osobe, sportaše ili druge osobe, kako i prekršaj oštećenja ili uništenja dijelova športskog objekta. Također, propisuje se da se i kaznena djela propisana Zakonom sprječavanju nereda na športskim natjecanjima smatraju protupravnim ponašanjima.
Članak 3. u članku 32.a u stavku 7. važećeg Zakona riječ: dovođenja“ zamjenjuje se riječju: „privođenja“ radi usklađivanja sa Zakonom o policijskim poslovima i ovlastima.
U članku 32.a stavak 8. važećeg Zakona predviđa dovođenje osobe koja je suprotno odredbama stavka 1., 3. i 4. ovog članka počinila kazneno djelo iz članka 31.d važećeg Zakona „Nepoštivanje mjera i zabrana“ prekršajnom sudu. U svrhu usklađivanja odredbi važećeg Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima s odredbama Zakona o kaznenom postupku, predlaže se navedena izmjena.
Članak 4. u članku 37. stavku 1. točki 2. važećeg Zakona, uz predviđena ponašanja za koja je propisana novčana kazna, predlaže se dodati prekršajno sankcioniranje fizičke osobe koja organizira športsko natjecanje ako ne postupi po zahtjevima policije iz članka 6. Zakona.
Članak 5. u članku 38. stavku 1. važećeg Zakona dodaje se točka 3. kojom se propisuje prekršajno sankcioniranje fizičke osobe koja je vlasnik ili korisnik športskog objekta, ako unatoč zabrani policije održi, odnosno ako ne prekine športsko natjecanje kada je to sukladno članku 28. Zakona bio dužan učiniti.
Članak 6. u članku 39.stavku 1. važećeg Zakona dopunjuju se točke 3. i 4. na način da se, uz predviđena ponašanja za koja je propisana novčana kazna, dodaje i odbijanje podvrgavanju utvrđivanja alkohola u organizmu odgovarajućim mjernim uređajima  e posjedovanja odjevnih predmeta kojima je osnovna namjena prikrivanje osobnog identiteta sukladno ranije predloženim izmjenama članka 32.a. Zakona.
Članak 7. učlanku 39.a stavku 1. važećeg Zakona dodaju se točke 6. i 7. kojima se propisuju novčane kazne za pozivanje, poticanje ili sudjelovanje u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, policiju, sportaše ili druge osobe i oštećenja ili uništenja dijelova športskog objekta, prijevoznih sredstava i druge imovine sukladno ranije predloženim izmjenama članka 4. Zakona.
Članak 8. odredbom se članak 42. stavak 1. važećeg Zakona, kojim se propisuje ovlast nadležnim ministrima za donošenje pravilnika, usklađuje saZakonom o djelokrugu i ustrojstvu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave.
Članak 9. odredbom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
V. TEKST ZAKONA KOJI SE MIJENJA I DOPUNJUJE
Zakon o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima
- pročišćeni tekst -
(NN 117/03, 71/06, 43/09, 34/11)
Članak 2.
Ovim se Zakonom propisuju:
– protupravna ponašanja prije, za vrijeme i nakon športskog natjecanja ili športske priredbe (u daljnjem tekstu: športsko natjecanje),
– obveze i odgovornosti športskih udruga, ustanova i trgovačkih društava (u daljnjem tekstu: športski klub) koji su organizatori ili sudjeluju u športskom natjecanju, te športskih saveza i drugih športskih udruga više razine,
– posebni uvjeti koje mora ispunjavati športski objekt i obveze vlasnika ili korisnika športskog objekta,
– obveze i odgovornosti gledatelja športskog natjecanja, osobito ograničavanja u mogućnosti prisustvovanja športskom natjecanju,
– obveze i odgovornosti športaša, trenera, sudaca i drugih osoba koje vode športsko natjecanje,
– obveze i odgovornosti sredstava javnog priopćavanja,
– obveze i ovlasti ministarstva nadležnog za šport i ministarstva nadležnog za unutarnje poslove u provođenju ovoga Zakona,
– prekršaji i sankcije za protupravna ponašanja propisana ovim Zakonom.
Članak 4.
(1) Protupravnim ponašanjem u smislu ovoga Zakona smatra se:
– posjedovanje ili konzumiranje alkoholnih pića i drugih pića koja sadrže više od 6% alkohola, droga te posjedovanje pirotehničkih sredstava, oružja i drugih sredstava pogodnih za nanošenje ozljeda ili za stvaranje nereda i nasilja,
– pokušaj unošenja ili unošenje u športski objekt alkoholnih pića, droga, pirotehničkih sredstava, oružja i drugih predmeta koji su prema prosudbi redara pogodni za nanošenje ozljeda ili za stvaranje nereda i nasilja,
– pokušaj ulaska, dolazak i boravak na prostoru športskog objekta u alkoholiziranom stanju iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka,
– maskiranje lica kapom, maramom ili na drugi način radi prikrivanja identiteta,
– pokušaj unošenja, unošenje i isticanje transparenta, zastave ili druge stvari s tekstom, slikom, znakom ili drugim obilježjem kojima se iskazuje ili potiče mržnja ili nasilje na temelju rasne, nacionalne, regionalne ili vjerske pripadnosti,
– bacanje predmeta u natjecateljski prostor ili gledateljski prostor,
– pjevanje pjesama ili dobacivanje poruka čiji sadržaj iskazuje ili potiče mržnju ili nasilje na temelju rasne, nacionalne, regionalne ili vjerske pripadnosti,
– paljenje i bacanje pirotehničkih sredstava,
– paljenje ili uništavanje na drugi način navijačkih rekvizita i drugih predmeta,
– pokušaj nedopuštenog ulaska ili nedopušten ulazak u natjecateljski prostor ili u gledateljski prostor ili prostor koji je namijenjen sucima ili drugim osobama koje sudjeluju u športskom natjecanju,
– boravak i zadržavanje na mjestu u gledateljskom prostoru za koje se ne posjeduje ulaznica ili odgovarajuća isprava izdana od strane organizatora.
(2) Protupravna ponašanja iz stavka 1. ovoga članka mogu biti ostvarena tijekom čitavog razdoblja od polaska, putovanja, trajanja natjecanja do povratka sa športskog natjecanja.
(3) Iznimno od odredbe stavka 1. podstavka 1. i 2. ovoga članka, unošenje i posjedovanje športskog oružja od strane natjecatelja koji to oružje unose u športski objekt radi sudjelovanja na športskom natjecanju u odgovarajućem športu, ne smatra se protupravnim ponašanjem.
Članak 32.a
(1) Osoba kojoj je izrečena zaštitna mjera iz članka 32. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona, dužna je najkasnije dva sata prije početka određenog športskog natjecanja pristupiti u nadležnu policijsku postaju prema mjestu prebivališta, a ako je odsutna iz mjesta prebivališta i nalazi se u Republici Hrvatskoj u najbližu policijsku postaju i javiti se dežurnom policijskom službeniku te ga izvijestiti o adresi na kojoj će se nalaziti za vrijeme trajanja određenog športskog natjecanja, kao i za vrijeme do isteka dva sata nakon završetka tog natjecanja.
(2) Adresa iz stavka 1. ovoga članka ne može biti unutar područja od dva kilometra od športskog objekta na kojem se održava športsko natjecanje za koje je osobi izrečena zaštitna mjera iz članka 32. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju kada ta osoba unutar navedenog područja ima prebivalište ili boravište, odnosno mjesto rada ili u drugim opravdanim slučajevima.
(3) Osoba kojoj je izrečena zaštitna mjera iz članka 32. stavka 1. podstavka 2. ovoga Zakona, dužna je najkasnije dva sata prije početka određenog športskog natjecanja pristupiti u nadležnu policijsku postaju prema mjestu prebivališta, a ako je odsutna iz mjesta prebivališta i nalazi se u Republici Hrvatskoj u najbližu policijsku postaju, te je dužna boraviti u službenim prostorijama policije ili drugim pogodnim prostorijama do isteka dva sata nakon završetka športskog natjecanja.
(4) Osoba kojoj je izrečena zaštitna mjera iz članka 32. stavka 1. podstavka 3. ovoga Zakona, dužna je najkasnije pola sata prije početka određenog športskog natjecanja pristupiti u policijsku postaju prema mjestu prebivališta, a ako je odsutna iz mjesta prebivališta i nalazi se u Republici Hrvatskoj u najbližu policijsku postaju i javiti se dežurnom policijskom službeniku te ga izvijestiti o adresi na kojoj će se nalaziti za vrijeme trajanja određenog športskog natjecanja kao i za vrijeme do isteka dva sata nakon završetka tog natjecanja te je dužna sedam dana prije održavanja športskog natjecanja predati putnu ispravu u policijskoj postaji prema mjestu prebivališta.
(5) Ako je osoba iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka iz opravdanih razloga, radi zdravstvenog stanja ili profesionalnih obveza koje ne trpe odgodu, u nemogućnosti postupiti sukladno odredbama stavka 1., 3. i 4. ovoga članka, dužna je javiti se telefonom u policijsku postaju prema mjestu prebivališta i izvijestiti o adresi na kojoj se nalazi.
(6) Policija je ovlaštena provjeriti nalazi li se osoba iz stavka 1. i 4. ovoga članka na danoj adresi.
(7) Policija može za osobom iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka koja nije pristupila u nadležnu ili najbližu policijsku postaju i javila se dežurnom policijskom službeniku ili za koju se provjerom utvrdilo da se ne nalazi na danoj adresi, raspisati potragu radi dovođenja sucu prekršajnog suda.
(8) Policija će prekršajnom sudu dovesti osobu iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka, ako je zatečena u prostoru športskog objekta ili je njezina prisutnost utvrđena pregledom zapisa videonadzora športskog objekta ili zapisa videonadzora koji je obavila policija.
Članak 37.
(1) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja organizira športsko natjecanje ako:
1. ne poduzme mjere radi sprječavanja i suzbijanja nereda i nasilja na športskom natjecanju, odnosno odbije surađivati s nadležnim policijskim tijelom i postupati po nalogu policije glede otklanjanja uočenih nedostataka u postupku pripreme, organizacije i održavanja športskog natjecanja (članak 5.),
2. na športskom natjecanju nema redarsku službu ili nema dovoljan broj redara (članak 6.),
3. omogući da poslove redara obavljaju osobe koje nemaju oznaku ili natpis koji označava da su pripadnici redarske službe (članak 9.),
4. kao redara zapošljava ili koristi osobu koja nije osposobljena za poslove redara (članak 11.),
5. zapis videonadzora športskog objekta ne dostavi na zahtjev policije (članak 16. stavak 1.),
6. ne osigura odgovarajući prostor za parkiranje autobusa i osobnih automobila (članak 16. stavak 3),
7. ulaznim i izlaznim vratima športskog objekta ne rukuje osposobljeno osoblje (članak 17. stavak 1.),
8. se ulazna i izlazna vrata športskog objekta, prostor za prodaju ulaznica, rampe za usmjeravanje gledatelja, prolazi (tuneli) i stepenice ne nalaze pod stalnim nadzorom redara (članak 17. stavak 3.),
9. ako nije prije održavanja športskog natjecanja provedeno pretraživanje športskog objekta ili dijela športskog objekta u kojem se organizira športsko natjecanje i na kojem se smještaju gledatelji (članak 19.),
10. sustav obavještavanja gledatelja koristi za namjene koje nisu dopuštene (članak 20. stavak 2.),
11. na prostoru športskog objekta dopusti prodaju i distribuciju alkoholnih pića (članak 21. stavak 1.),
12. športsko natjecanje održava noću, a športski objekt nije opremljen samostalnim izvorom električne energije (članak 22.),
13. športski objekt ne otvori dovoljno rano da bi se izbjegle gužve i neredi prilikom ulaska gledatelja u športski objekt (članak 23.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 80.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik ili osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost organizator športskog natjecanja.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 250.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba organizator športskog natjecanja.
(4) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba pravne osobe organizatora športskog natjecanja.
Članak 38.
(1) Novčanom kaznom od 15.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja je vlasnik ili korisnik športskog objekta ako:
1. na športskom objektu nema neprekidni videonadzor s mogućnošću ispisa i pohranjivanja snimljenog zapisa, uređaj za brojanje i kontrolu ulaznica te sustav za obavještavanje gledatelja (članak 16. stavak 1.),
2. ulazna i izlazna vrata športskog objekta, prostor za prodaju ulaznica, rampe za usmjeravanje gledatelja, prolazi (tuneli) i stepenice nisu odgovarajuće i vidljivo označeni (članak 17. stavak 3.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik ili osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost koja je vlasnik ili korisnik športskog objekta.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba koja je vlasnik ili korisnik športskog objekta.
(4) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba pravne osobe vlasnika sportskog objekta.
Članak 38.a
Novčanom kaznom od 1.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj redar koji ne obavi dužnosti iz članka 10. stavka 1.ovoga Zakona te koji ne postupa po zapovijedi policije.
Članak 39.
(1) Novčanom kaznom od 2.000,00 do 15.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju do 30 dana kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja:
1. posjeduje ili konzumira alkoholna pića i druga pića koja sadrže više od 6% alkohola, droge ili posjeduje pirotehnička sredstva, oružje i druga sredstva pogodna za nanošenje ozljeda ili za stvaranje nereda i nasilja (članak 4. stavak 1. podstavak 1.),
2. pokuša unijeti ili unese u športski objekt alkoholna pića, drogu, pirotehničko sredstvo, oružje ili drugo sredstvo pogodno za nanošenje ozljeda ili za stvaranje nereda i nasilja (članak 4. stavak 1. podstavak 2.),
3. pokuša ući, dođe ili boravi na prostoru športskog objekta u alkoholiziranom stanju iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka (članak 4. stavak 1. podstavak 3.),
5. pokuša unijeti ili unese i ističe u športskom objektu transparent, zastavu ili drugu stvar s obilježjem kojim se iskazuje ili potiče mržnja ili nasilje na temelju rasne, nacionalne, regionalne ili vjerske pripadnosti (članak 4. stavak 1. podstavak 5.),
6. boravi i zadržava se na mjestu u gledateljskom prostoru za koje ne posjeduje ulaznicu ili odgovarajuću ispravu izdanu od strane organizatora (članak 4. stavak 1. podstavak 11.).
(2) Novčanom kaznom od 1.000,00 do 10.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju od najmanje tri dana do najdulje 30 dana kaznit će se za prekršaj fizička osoba, odnosno novčanom kaznom od 5.000,00 do 30.000,00 kuna pravna osoba koja kupi ili na drugi način pribavi ili omogući kupnju ili pribavljanje ulaznica osobi kojoj je izrečena zaštitna mjera (članak 32. stavak 1.), zabrana prisustvovanja športskom natjecanju (članak 34.a stavak 1.) i mjera opreza te organizator športskog natjecanja koji ne postupi sukladno odredbi članka 32. stavka 5., 6. i 7. ovoga Zakona.
Članak 39.a
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 25.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju od najmanje 30 dana do najdulje 60 dana kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja:
1. baca predmete u natjecateljski prostor ili gledateljski prostor športskog objekta (članak 4. stavak 1. podstavak 6.),
2. pjeva pjesme ili dobacuje natjecateljima ili drugim gledateljima poruke čiji sadržaj iskazuje ili potiče mržnju na temelju rasne, nacionalne, regionalne ili vjerske pripadnosti (članak 4. stavak 1. podstavak 7.),
3. pali ili baca pirotehnička sredstva (članak 4. stavak 1. podstavak 8.),
4. pali ili na drugi način uništava navijačke rekvizite ili druge predmete (članak 4. stavak 1. podstavak 9.),
5. pokuša nedopušteno ući ili nedopušteno uđe u natjecateljski prostor ili gledateljski prostor ili prostor koji je namijenjen sucima ili drugim osobama koje sudjeluju u športskom natjecanju (članak 4. stavak 1. podstavak 10.).
(2) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 25.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju od najmanje 30 do najdulje 60 dana kaznit će se osoba kojoj je izrečena zaštitna mjera iz članka 32. ovoga Zakona, a koja nije postupila sukladno odredbama članka 32.a ovoga Zakona, te kojoj je izrečena zabrana iz članka 34.a stavka 1. ovoga Zakona, a koja nije postupila sukladno odredbi članka 34.a stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna ili kaznom zatvora od najmanje 30 do najdulje 60 dana kaznit će se fizička osoba koja je dva ili više puta od dana počinjenja prekršaja u razdoblju od dvije godine unatrag pravomoćno proglašena krivom za prekršaje iz ovoga članka.
Članak 42.
(1) Ministar prosvjete i športa uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove gradnje će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnik kojim će propisati posebne uvjete koje moraju ispunjavati športski objekti prema odredbama ovoga Zakona.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima
(„Narodne novine“ br. 71/06)
Članak 19.
U članku 42. stavku 1. iza riječi: »suglasnost« dodaju se riječi: »ministra nadležnog za unutarnje poslove i«.
Članak 20.
U cijelom tekstu Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima (»Narodne novine« br. 117/03,) riječi: »Ministarstvo prosvjete i športa« zamjenjuju se riječima: »ministarstvo nadležno za poslove športa«, a riječi: »ministar prosvjete i športa« riječima: »ministar nadležan za šport«.
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
N A C R T
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O SPRJEČAVANJU NEREDA NA ŠPORTSKIM NATJECANJIMA
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Zagreb, rujan 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O SPRJEČAVANJU NEREDA NA ŠPORTSKIM NATJECANJIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Problematika protupravnih ponašanja na športskim natjecanjima regulirana je Zakonom o sprečavanju nereda na športskim natjecanjima („Narodne novine“ broj 117/03, 71/06, 43/09 i 34/11).
Praćenjem navedene problematike uočena je potreba za nadopunom odredbi u odnosu na određene pojavne oblike ponašanja s obilježjima protupravnosti, a koja trenutno nisu propisana kao protupravna. Takve vrste ponašanja dovode do narušavanja javnog reda i mira ne samo na sportskim objektima i tijekom održavanja sportskih natjecanja već i na pravcima putovanja prije i nakon samog sportskog natjecanja. Također, isti oblici ponašanja od strane hrvatskih navijača događaju se u inozemstvu. Zbog nemogućnosti procesuiranja počinitelja stvara se dojam da nadležna tijela ne poduzimaju adekvatne mjere usprkos općenitom smanjenju broja protupravnih ponašanja (koja su propisana Zakonom o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima) te stvarno gledano manjem broju incidenata vezanih uz športska natjecanja. Nedostatak se očituje u otežanom postupanju policije, nacionalnih športskih saveza, klubova, organizatora športskih natjecanja i sudova za uspješnu borbu protiv nasilja na športskim natjecanjima. U posljednje vrijeme, pored negativnih konotacija koje narušavanje javnog reda i mira na sportskim natjecanjima ima u javnosti, ista i na međunarodnom planu štete ugledu Republike Hrvatske.
Proširenjem pojedinih inkriminiranih ponašanja prevladale bi se poteškoće nastale tijekom primjene Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima, a koje su s jedne strane onemogućavale policiju u kvalitetnom provođenju kriminalističkih istraživanja kaznenih djela i prekršaja vezanih za športska natjecanja, a s druge strane ograničavala sudove i pravosudna tijela u kvalitetnom provođenju kaznenih i prekršajnih postupaka, izricanja zakonom predviđenih sankcija i njihovo kvalitetno provođenje .
Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Ovim prijedlogom Zakona nastoji se propisati da prekršaj čini i osoba koja dolazi na športsko natjecanje pod utjecajem droga. Također, osoba koja na športsko natjecanje dolazi pod utjecajem alkohola činila bi prekršaj već samom činjenicom da odbije podvrgnuti se ispitivanju alkoholiziranosti mjernim uređajem, kao i osoba koja bi odbila podvrgnuti se ispitivanju droga. Na taj način prevladat će se pravna praznina koja onemogućava postupanje policije prema osobi koja je pod vidnim utjecajem droga ili alkohola, a negira takvo stanje i odbija se podvrgnuti spomenutom ispitivanjima. Također, ovim prijedlogom Zakona u prekršaju bi bila osoba koja s očitom namjerom da ide na športsko natjecanje kod sebe ima odjevne predmete pogodne za prikrivanje osobnog identiteta.
Nadalje, ovim prijedlogom Zakona utvrđuje se prekršajem i pozivanje, poticanje ili sudjelovanje u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, službene osobe, sportaše ili druge osobe te oštećenja ili uništenja dijelova športskog objekta kada je nastupila mala šteta.
Pored navedenog, Prijedlogom Zakona uskladili bi se pojmovi iz važećeg Zakona s pojmovima definiranim odredbama Zakona o policijskim poslovima i ovlastima (primjerice: privođenje – dovođenje) te bi se u potpunosti uskladile pojedine odredbe važećeg Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima s odredbama drugih zakona (Zakon o kaznenom postupku, Prekršajni zakon, Kazneni zakon, Zakon o policijskim poslovima i ovlastima) Također, Prijedlogom Zakona uskladile bi se pojedine odredbe važećeg Zakona sa Zakonom o djelokrugu i ustrojstvu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave („Narodne novine“ broj 93/16, 104/16 i 116/18).
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti odnosi se na povećanje ukupnog praktičnog stanja sigurnosti na športskim natjecanjima kao i subjektivnog stanja sigurnosti kod gledatelja koji športskim natjecanjima prisustvuju prvenstveno zbog samog natjecanja, a ne zbog namjere počinjenja protupravnih ponašanja.
Također, očekuje se da će isključenje sa športskog natjecanja počinitelja protupravnih ponašanja koja se predlaže uvrstiti u Zakon dovesti do smanjenja angažiranja policije na provedbi mjera osiguranja iz nadležnosti policije što izravno dovodi do smanjenja utroška proračunskih sredstava.
Nadalje, predložene promjene za cilj imaju i smanjivanje negativnog dojma u javnosti i medijima koji se veže uz protupravna ponašanja na športskim natjecanjima, koja kod međunarodnih natjecanja štete i međunarodnom ugledu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
PRIJEDLOG ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SPRJEČAVANJU NEREDA NA ŠPORTSKIM NATJECANJIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 1.
U Zakonu o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima („Narodne novine“ broj 117/03, 71/06, 43/09 i 34/11) u članku 2. stavku 1. podstavak 7. mijenja se i glasi:
„- obveze i ovlasti tijela državne uprave nadležnog za poslove športa i ministarstva nadležnog za unutarnje poslove u provođenju ovoga Zakona,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 2.
U članku 4. stavku 1. podstavak 3. mijenja se i glasi:
„- pokušaj ulaska, dolazak i boravak na prostoru športskog objekta pod utjecajem droga, u alkoholiziranom stanju iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka ili odbijanje podvrgavanju ispitivanja droga ili alkoholiziranosti mjernim uređajem,“.
Podstavak 4. mijenja se i glasi:
„- maskiranje lica kapom, maramom ili na drugi način radi prikrivanja identiteta ili
posjedovanje odjevnih predmeta čija je namjena, pored osnovne namjene, i za prikrivanje identiteta,“.
Iza podstavka 11. na kraju umjesto točke stavlja se zarez i dodaju se podstavci 12. i 13. koji glase:
„- pozivanje, poticanje ili sudjelovanje u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, službene osobe, športaše i druge osobe,
- oštećenje ili uništavanje dijelova športskog objekta, prijevoznih sredstava i druge imovine .“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 3.
U članku 32.a stavku 7. riječ: „dovođenja“ zamjenjuje se riječju: „privođenja“.
Stavak 8. mijenja se i glasi:
„8. Policija će prema osobi iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka poduzeti mjere sukladno odredbama Zakona o kaznenom postupku, ako je zatečena u prostoru športskog objekta ili je njezina prisutnost utvrđena pregledom zapisa videonadzora športskog objekta ili zapisa videonadzora koji je obavila policija.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 4.
U članku 37. stavku 1. točka 2. mijenja se i glasi:
„ 2. na športskom natjecanju nema redarsku službu, ili nema dovoljan broj redara, ili ne postupi po zahtjevu policije (članak 6.),“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 5.
U članku 38. stavku 1. iza točke 2. na kraju umjesto točke stavlja se zarez i dodaje se točka 3. koja glasi:
„3. unatoč zabrani policije održi, odnosno ne prekine športsko natjecanje (članak 28.).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 6.
U članku 39. stavku 1. točke 3. i 4. mijenjaju se i glase:
„3. pokuša ući, dođe ili boravi na prostoru športskog objekta pod utjecajem droga, u alkoholiziranom stanju iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka ili odbije utvrđivanje prisutnosti droga ili alkohola u organizmu odgovarajućim mjernim uređajem (članak 4. stavak 1. podstavak 3.),
4. maskira lice radi prikrivanja identiteta ili posjeduje odjevne predmete čija je namjena, pored osnovne i za prikrivanje identiteta (članak 4. stavak 1. podstavak 4.),“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 7.
U članku 39.a stavku 1. iza točke 5. na kraju umjesto točke stavlja se zarez i dodaju se točke 6. i 7. koje glase:
„6. poziva, potiče ili sudjeluje u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, policiju, športaše i druge osobe, (članak 4. stavak 1. podstavak 12.),
7. oštećuje ili uništava dijelove športskog objekta, prijevoznih sredstva i druge imovine (članak 4. stavak 1. podstavak 13.).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 8.
U članku 42. stavku 1. riječ: „ministar“ zamjenjuje se riječima: „čelnik tijela državne uprave“.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
Članak 9.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu osmoga dana od dana objave.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova
V. OBRAZLOŽENJE POJEDINAČNIH ODREDABA
Članak 1. u članku 2. Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima („Narodne novine“ broj 117/03, 71/06, 43/09 i 34/11) kojim se propisuje područje koje uređuje Zakon mijenja se podstavak 7. odnosno naziv nadležnog tijela radi usklađivanja sa Zakonom o djelokrugu i ustrojstvu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave („Narodne novine“ br. 93/16, 104/16 i 116/18).
Članak 2. mijenja se članak 4. važećeg Zakona na način kojim bi se prekršaj pokušaja ulaska, dolaska i boravka na prostoru športskog objekta proširio i na odbijanje podvrgavanju ispitivanja alkoholiziranosti mjernim uređajem, prekršaj maskiranja lica proširio i na posjedovanje odjevnih predmeta, koji pored osnovne namjene služe i za prikrivanje osobnog identiteta, te propisao i prekršaj pozivanja, poticanja ili sudjelovanja u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, službene osobe, sportaše ili druge osobe, kako i prekršaj oštećenja ili uništenja dijelova športskog objekta. Također, propisuje se da se i kaznena djela propisana Zakonom sprječavanju nereda na športskim natjecanjima smatraju protupravnim ponašanjima.
Članak 3. u članku 32.a u stavku 7. važećeg Zakona riječ: dovođenja“ zamjenjuje se riječju: „privođenja“ radi usklađivanja sa Zakonom o policijskim poslovima i ovlastima.
U članku 32.a stavak 8. važećeg Zakona predviđa dovođenje osobe koja je suprotno odredbama stavka 1., 3. i 4. ovog članka počinila kazneno djelo iz članka 31.d važećeg Zakona „Nepoštivanje mjera i zabrana“ prekršajnom sudu. U svrhu usklađivanja odredbi važećeg Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima s odredbama Zakona o kaznenom postupku, predlaže se navedena izmjena.
Članak 4. u članku 37 . stavku 1. točki 2. važećeg Zakona, uz predviđena ponašanja za koja je propisana novčana kazna, predlaže se dodati prekršajno sankcioniranje fizičke osobe koja organizira športsko natjecanje ako ne postupi po zahtjevima policije iz članka 6. Zakona.
Članak 5. u članku 38. stavku 1. važećeg Zakona dodaje se točka 3. kojom se propisuje prekršajno sankcioniranje fizičke osobe koja je vlasnik ili korisnik športskog objekta, ako unatoč zabrani policije održi, odnosno ako ne prekine športsko natjecanje kada je to sukladno članku 28. Zakona bio dužan učiniti.
Članak 6. u članku 39. stavku 1. važećeg Zakona dopunjuju se točke 3. i 4. na način da se, uz predviđena ponašanja za koja je propisana novčana kazna, dodaje i odbijanje podvrgavanju utvrđivanja alkohola u organizmu odgovarajućim mjernim uređajima  e posjedovanja odjevnih predmeta kojima je osnovna namjena prikrivanje osobnog identiteta sukladno ranije predloženim izmjenama članka 32.a. Zakona.
Članak 7 . u članku 39.a stavku 1. važećeg Zakona dodaju se točke 6. i 7. kojima se propisuju novčane kazne za pozivanje, poticanje ili sudjelovanje u tučnjavi ili napadu na druge gledatelje, redare, policiju, sportaše ili druge osobe i oštećenja ili uništenja dijelova športskog objekta, prijevoznih sredstava i druge imovine sukladno ranije predloženim izmjenama članka 4. Zakona.
Članak 8. odredbom se članak 42. stavak 1. važećeg Zakona, kojim se propisuje ovlast nadležnim ministrima za donošenje pravilnika, usklađuje sa Zakonom o djelokrugu i ustrojstvu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave.
Članak 9. odredbom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
V. TEKST ZAKONA KOJI SE MIJENJA I DOPUNJUJE
Zakon o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima
- pročišćeni tekst -
(NN 117/03, 71/06, 43/09, 34/11)
Članak 2.
Ovim se Zakonom propisuju:
– protupravna ponašanja prije, za vrijeme i nakon športskog natjecanja ili športske priredbe (u daljnjem tekstu: športsko natjecanje),
– obveze i odgovornosti športskih udruga, ustanova i trgovačkih društava (u daljnjem tekstu: športski klub) koji su organizatori ili sudjeluju u športskom natjecanju, te športskih saveza i drugih športskih udruga više razine,
– posebni uvjeti koje mora ispunjavati športski objekt i obveze vlasnika ili korisnika športskog objekta,
– obveze i odgovornosti gledatelja športskog natjecanja, osobito ograničavanja u mogućnosti prisustvovanja športskom natjecanju,
– obveze i odgovornosti športaša, trenera, sudaca i drugih osoba koje vode športsko natjecanje,
– obveze i odgovornosti sredstava javnog priopćavanja,
– obveze i ovlasti ministarstva nadležnog za šport i ministarstva nadležnog za unutarnje poslove u provođenju ovoga Zakona,
– prekršaji i sankcije za protupravna ponašanja propisana ovim Zakonom.
Članak 4.
(1) Protupravnim ponašanjem u smislu ovoga Zakona smatra se:
– posjedovanje ili konzumiranje alkoholnih pića i drugih pića koja sadrže više od 6% alkohola, droga te posjedovanje pirotehničkih sredstava, oružja i drugih sredstava pogodnih za nanošenje ozljeda ili za stvaranje nereda i nasilja,
– pokušaj unošenja ili unošenje u športski objekt alkoholnih pića, droga, pirotehničkih sredstava, oružja i drugih predmeta koji su prema prosudbi redara pogodni za nanošenje ozljeda ili za stvaranje nereda i nasilja,
– pokušaj ulaska, dolazak i boravak na prostoru športskog objekta u alkoholiziranom stanju iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka,
– maskiranje lica kapom, maramom ili na drugi način radi prikrivanja identiteta,
– pokušaj unošenja, unošenje i isticanje transparenta, zastave ili druge stvari s tekstom, slikom, znakom ili drugim obilježjem kojima se iskazuje ili potiče mržnja ili nasilje na temelju rasne, nacionalne, regionalne ili vjerske pripadnosti,
– bacanje predmeta u natjecateljski prostor ili gledateljski prostor,
– pjevanje pjesama ili dobacivanje poruka čiji sadržaj iskazuje ili potiče mržnju ili nasilje na temelju rasne, nacionalne, regionalne ili vjerske pripadnosti,
– paljenje i bacanje pirotehničkih sredstava,
– paljenje ili uništavanje na drugi način navijačkih rekvizita i drugih predmeta,
– pokušaj nedopuštenog ulaska ili nedopušten ulazak u natjecateljski prostor ili u gledateljski prostor ili prostor koji je namijenjen sucima ili drugim osobama koje sudjeluju u športskom natjecanju,
– boravak i zadržavanje na mjestu u gledateljskom prostoru za koje se ne posjeduje ulaznica ili odgovarajuća isprava izdana od strane organizatora.
(2) Protupravna ponašanja iz stavka 1. ovoga članka mogu biti ostvarena tijekom čitavog razdoblja od polaska, putovanja, trajanja natjecanja do povratka sa športskog natjecanja.
(3) Iznimno od odredbe stavka 1. podstavka 1. i 2. ovoga članka, unošenje i posjedovanje športskog oružja od strane natjecatelja koji to oružje unose u športski objekt radi sudjelovanja na športskom natjecanju u odgovarajućem športu, ne smatra se protupravnim ponašanjem.
Članak 32.a
(1) Osoba kojoj je izrečena zaštitna mjera iz članka 32. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona, dužna je najkasnije dva sata prije početka određenog športskog natjecanja pristupiti u nadležnu policijsku postaju prema mjestu prebivališta, a ako je odsutna iz mjesta prebivališta i nalazi se u Republici Hrvatskoj u najbližu policijsku postaju i javiti se dežurnom policijskom službeniku te ga izvijestiti o adresi na kojoj će se nalaziti za vrijeme trajanja određenog športskog natjecanja, kao i za vrijeme do isteka dva sata nakon završetka tog natjecanja.
(2) Adresa iz stavka 1. ovoga članka ne može biti unutar područja od dva kilometra od športskog objekta na kojem se održava športsko natjecanje za koje je osobi izrečena zaštitna mjera iz članka 32. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju kada ta osoba unutar navedenog područja ima prebivalište ili boravište, odnosno mjesto rada ili u drugim opravdanim slučajevima.
(3) Osoba kojoj je izrečena zaštitna mjera iz članka 32. stavka 1. podstavka 2. ovoga Zakona, dužna je najkasnije dva sata prije početka određenog športskog natjecanja pristupiti u nadležnu policijsku postaju prema mjestu prebivališta, a ako je odsutna iz mjesta prebivališta i nalazi se u Republici Hrvatskoj u najbližu policijsku postaju, te je dužna boraviti u službenim prostorijama policije ili drugim pogodnim prostorijama do isteka dva sata nakon završetka športskog natjecanja.
(4) Osoba kojoj je izrečena zaštitna mjera iz članka 32. stavka 1. podstavka 3. ovoga Zakona, dužna je najkasnije pola sata prije početka određenog športskog natjecanja pristupiti u policijsku postaju prema mjestu prebivališta, a ako je odsutna iz mjesta prebivališta i nalazi se u Republici Hrvatskoj u najbližu policijsku postaju i javiti se dežurnom policijskom službeniku te ga izvijestiti o adresi na kojoj će se nalaziti za vrijeme trajanja određenog športskog natjecanja kao i za vrijeme do isteka dva sata nakon završetka tog natjecanja te je dužna sedam dana prije održavanja športskog natjecanja predati putnu ispravu u policijskoj postaji prema mjestu prebivališta.
(5) Ako je osoba iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka iz opravdanih razloga, radi zdravstvenog stanja ili profesionalnih obveza koje ne trpe odgodu, u nemogućnosti postupiti sukladno odredbama stavka 1., 3. i 4. ovoga članka, dužna je javiti se telefonom u policijsku postaju prema mjestu prebivališta i izvijestiti o adresi na kojoj se nalazi.
(6) Policija je ovlaštena provjeriti nalazi li se osoba iz stavka 1. i 4. ovoga članka na danoj adresi.
(7) Policija može za osobom iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka koja nije pristupila u nadležnu ili najbližu policijsku postaju i javila se dežurnom policijskom službeniku ili za koju se provjerom utvrdilo da se ne nalazi na danoj adresi, raspisati potragu radi dovođenja sucu prekršajnog suda.
(8) Policija će prekršajnom sudu dovesti osobu iz stavka 1., 3. i 4. ovoga članka, ako je zatečena u prostoru športskog objekta ili je njezina prisutnost utvrđena pregledom zapisa videonadzora športskog objekta ili zapisa videonadzora koji je obavila policija.
Članak 37.
(1) Novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja organizira športsko natjecanje ako:
1. ne poduzme mjere radi sprječavanja i suzbijanja nereda i nasilja na športskom natjecanju, odnosno odbije surađivati s nadležnim policijskim tijelom i postupati po nalogu policije glede otklanjanja uočenih nedostataka u postupku pripreme, organizacije i održavanja športskog natjecanja (članak 5.),
2. na športskom natjecanju nema redarsku službu ili nema dovoljan broj redara (članak 6.),
3. omogući da poslove redara obavljaju osobe koje nemaju oznaku ili natpis koji označava da su pripadnici redarske službe (članak 9.),
4. kao redara zapošljava ili koristi osobu koja nije osposobljena za poslove redara (članak 11.),
5. zapis videonadzora športskog objekta ne dostavi na zahtjev policije (članak 16. stavak 1.),
6. ne osigura odgovarajući prostor za parkiranje autobusa i osobnih automobila (članak 16. stavak 3),
7. ulaznim i izlaznim vratima športskog objekta ne rukuje osposobljeno osoblje (članak 17. stavak 1.),
8. se ulazna i izlazna vrata športskog objekta, prostor za prodaju ulaznica, rampe za usmjeravanje gledatelja, prolazi (tuneli) i stepenice ne nalaze pod stalnim nadzorom redara (članak 17. stavak 3.),
9. ako nije prije održavanja športskog natjecanja provedeno pretraživanje športskog objekta ili dijela športskog objekta u kojem se organizira športsko natjecanje i na kojem se smještaju gledatelji (članak 19.),
10. sustav obavještavanja gledatelja koristi za namjene koje nisu dopuštene (članak 20. stavak 2.),
11. na prostoru športskog objekta dopusti prodaju i distribuciju alkoholnih pića (članak 21. stavak 1.),
12. športsko natjecanje održava noću, a športski objekt nije opremljen samostalnim izvorom električne energije (članak 22.),
13. športski objekt ne otvori dovoljno rano da bi se izbjegle gužve i neredi prilikom ulaska gledatelja u športski objekt (članak 23.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 80.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik ili osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost organizator športskog natjecanja.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 250.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba organizator športskog natjecanja.
(4) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba pravne osobe organizatora športskog natjecanja.
Članak 38.
(1) Novčanom kaznom od 15.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja je vlasnik ili korisnik športskog objekta ako:
1. na športskom objektu nema neprekidni videonadzor s mogućnošću ispisa i pohranjivanja snimljenog zapisa, uređaj za brojanje i kontrolu ulaznica te sustav za obavještavanje gledatelja (članak 16. stavak 1.),
2. ulazna i izlazna vrata športskog objekta, prostor za prodaju ulaznica, rampe za usmjeravanje gledatelja, prolazi (tuneli) i stepenice nisu odgovarajuće i vidljivo označeni (članak 17. stavak 3.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba obrtnik ili osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost koja je vlasnik ili korisnik športskog objekta.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 100.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba koja je vlasnik ili korisnik športskog objekta.
(4) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba pravne osobe vlasnika sportskog objekta.
Članak 38.a
Novčanom kaznom od 1.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj redar koji ne obavi dužnosti iz članka 10. stavka 1.ovoga Zakona te koji ne postupa po zapovijedi policije.
Članak 39.
(1) Novčanom kaznom od 2.000,00 do 15.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju do 30 dana kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja:
1. posjeduje ili konzumira alkoholna pića i druga pića koja sadrže više od 6% alkohola, droge ili posjeduje pirotehnička sredstva, oružje i druga sredstva pogodna za nanošenje ozljeda ili za stvaranje nereda i nasilja (članak 4. stavak 1. podstavak 1.),
2. pokuša unijeti ili unese u športski objekt alkoholna pića, drogu, pirotehničko sredstvo, oružje ili drugo sredstvo pogodno za nanošenje ozljeda ili za stvaranje nereda i nasilja (članak 4. stavak 1. podstavak 2.),
3. pokuša ući, dođe ili boravi na prostoru športskog objekta u alkoholiziranom stanju iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka (članak 4. stavak 1. podstavak 3.),
4. maskira lice radi prikrivanja identiteta (članak 4. stavak 1. podstavak 4.),
5. pokuša unijeti ili unese i ističe u športskom objektu transparent, zastavu ili drugu stvar s obilježjem kojim se iskazuje ili potiče mržnja ili nasilje na temelju rasne, nacionalne, regionalne ili vjerske pripadnosti (članak 4. stavak 1. podstavak 5.),
6. boravi i zadržava se na mjestu u gledateljskom prostoru za koje ne posjeduje ulaznicu ili odgovarajuću ispravu izdanu od strane organizatora (članak 4. stavak 1. podstavak 11.).
(2) Novčanom kaznom od 1.000,00 do 10.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju od najmanje tri dana do najdulje 30 dana kaznit će se za prekršaj fizička osoba, odnosno novčanom kaznom od 5.000,00 do 30.000,00 kuna pravna osoba koja kupi ili na drugi način pribavi ili omogući kupnju ili pribavljanje ulaznica osobi kojoj je izrečena zaštitna mjera (članak 32. stavak 1.), zabrana prisustvovanja športskom natjecanju (članak 34.a stavak 1.) i mjera opreza te organizator športskog natjecanja koji ne postupi sukladno odredbi članka 32. stavka 5., 6. i 7. ovoga Zakona.
Članak 39.a
(1) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 25.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju od najmanje 30 dana do najdulje 60 dana kaznit će se za prekršaj fizička osoba koja:
1. baca predmete u natjecateljski prostor ili gledateljski prostor športskog objekta (članak 4. stavak 1. podstavak 6.),
2. pjeva pjesme ili dobacuje natjecateljima ili drugim gledateljima poruke čiji sadržaj iskazuje ili potiče mržnju na temelju rasne, nacionalne, regionalne ili vjerske pripadnosti (članak 4. stavak 1. podstavak 7.),
3. pali ili baca pirotehnička sredstva (članak 4. stavak 1. podstavak 8.),
4. pali ili na drugi način uništava navijačke rekvizite ili druge predmete (članak 4. stavak 1. podstavak 9.),
5. pokuša nedopušteno ući ili nedopušteno uđe u natjecateljski prostor ili gledateljski prostor ili prostor koji je namijenjen sucima ili drugim osobama koje sudjeluju u športskom natjecanju (članak 4. stavak 1. podstavak 10.).
(2) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 25.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju od najmanje 30 do najdulje 60 dana kaznit će se osoba kojoj je izrečena zaštitna mjera iz članka 32. ovoga Zakona, a koja nije postupila sukladno odredbama članka 32.a ovoga Zakona, te kojoj je izrečena zabrana iz članka 34.a stavka 1. ovoga Zakona, a koja nije postupila sukladno odredbi članka 34.a stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 kuna ili kaznom zatvora od najmanje 30 do najdulje 60 dana kaznit će se fizička osoba koja je dva ili više puta od dana počinjenja prekršaja u razdoblju od dvije godine unatrag pravomoćno proglašena krivom za prekršaje iz ovoga članka.
Članak 42.
(1) Ministar prosvjete i športa uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove gradnje će u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnik kojim će propisati posebne uvjete koje moraju ispunjavati športski objekti prema odredbama ovoga Zakona.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima
(„Narodne novine“ br. 71/06)
Članak 19.
U članku 42. stavku 1. iza riječi: »suglasnost« dodaju se riječi: »ministra nadležnog za unutarnje poslove i«.
Članak 20.
U cijelom tekstu Zakona o sprječavanju nereda na športskim natjecanjima (»Narodne novine« br. 117/03,) riječi: »Ministarstvo prosvjete i športa« zamjenjuju se riječima: »ministarstvo nadležno za poslove športa«, a riječi: »ministar prosvjete i športa« riječima: »ministar nadležan za šport«.
Komentirate u ime: Ministarstvo unutarnjih poslova