PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ŽELJEZNICI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ŽELJEZNICI
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Novi Zakon o izmjeni Zakona o željeznici donosi se radi dodatnog usklađivanja s odredbama Direktive 2012/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 21. studenoga 2012. o uspostavi jedinstvenog Europskog željezničkog prostora (preinačena) (Tekst značajan za EGP) (SL L 343, 14.12.2012.) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2012/34/EU), a sukladno pismu službene obavijesti- Povreda br. 2016/2171 - Prijenos Direktive 2012/34/EU u hrvatsko zakonodavstvo na što se Republika Hrvatska obvezala odgovorom Europskoj komisiji u rujnu 2020. godine.
Ocjena je Europske komisije bila da hrvatsko zakonodavstvo nije ispravno prenijelo odredbe članka 46. stavka 2., 5. i 6. Direktive 2012/34/EU koje se odnose na postupak usuglašavanja koji provodi upravitelj infrastrukture s podnositeljima zahtjeva u slučaju sukoba zahtjeva za infrastrukturni kapacitet.
Kako bi se u potpunosti ispunili zahtjevi vezano na postupak usuglašavanja, bilo je potrebno odgovarajuće izmijeniti relevantnu odredbu Zakona o željeznici („Narodne novine“, broj 32/19).
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) zakon se može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Prema odredbi članka 206. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) po hitnom postupku donose se zakoni koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj.
Republika Hrvatska je dana 15. svibnja 2020. godine od Glavnog tajništva Europske komisije zaprimila pismo službene obavijesti- Povreda br. 2016-2171 zbog neusklađenosti Republike Hrvatske s odredbama Direktive 2012/34/EU, kojim je protiv Republike Hrvatske pokrenut pred-sudski postupak zbog povrede prava Europske unije te se obvezala na usklađivanje zakonodavstva odgovorom Europskoj komisiji u rujnu 2020. godine.
Sukladno članku 204. stavku 1. i članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku, radi usklađivanja s odredbama Direktive 2012/34/EU, a što je osobito opravdan razlog za donošenje zakona po hitnom postupku.
Slijedom navedenoga, predlaže se i stupanje na snagu ovoga zakona prvoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovog zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjeni Zakona o željeznici, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ŽELJEZNICI
Članak 1.
U Zakonu o željeznici („Narodne novine“, broj 32/19) članak 61. mijenja se i glasi:
„Postupak usuglašavanja
Članak 61.
(1) Ako se tijekom postupka izrade voznog reda u skladu sa člankom 60. ovoga Zakona pojave kolizije između različitih zahtjeva, upravitelj infrastrukture mora kroz usuglašavanje zahtjeva pokušati u najboljoj mogućoj mjeri ispuniti sve potrebe.
(2) Ako dođe do situacije koja zahtjeva usuglašavanje, upravitelj infrastrukture, u razumnim granicama, ima pravo predložiti infrastrukturni kapacitet koji se razlikuje od zatraženog.
(3) Upravitelj infrastrukture pokušava sve kolizije iz stavka 1. ovoga članka riješiti savjetovanjem s podnositeljima zahtjeva.
(4) Savjetovanje iz stavka 3. ovoga članka temelji se na dostavi sljedećih informacija, i to u razumnom vremenu, bez naknade i u pisanom ili elektroničkom obliku:
1. trase vlakova koje su zatražili svi ostali podnositelji zahtjeva na istim prugama
2. trase vlakova koje su privremeno dodijeljene svim drugim podnositeljima zahtjeva na istim prugama
3. alternativne trase vlakova koje je upravitelj infrastrukture na odgovarajućim prugama predložio u skladu sa stavkom 2. ovoga članka i
4. sve pojedinosti o kriterijima koji se koriste u postupku dodjele kapaciteta.
(5) Informacije iz stavka 4. ovoga članka daju se bez otkrivanja identiteta ostalih podnositelja zahtjeva, osim ako su podnositelji zahtjeva pristali na takvo otkrivanje podataka.
(6) Načela na kojima se temelji postupak usuglašavanja moraju se navesti u izvješću o mreži te ona posebno moraju odražavati poteškoće u organizaciji međunarodnih trasa vlakova i učinak koji izmjene mogu imati na druge upravitelje infrastrukture.
(7) Kad je zahtjevima za dodjelu infrastrukturnog kapaciteta nemoguće udovoljiti bez usuglašavanja, upravitelj infrastrukture mora pokušati izaći u susret svim zahtjevima putem usuglašavanja.
(8) Ne dovodeći u pitanje trenutne žalbene postupke i postupke pred Regulatornim tijelom, u slučaju sporova vezanih uz dodjelu infrastrukturnog kapaciteta, pri upravitelju infrastrukture se uspostavlja sustav za rješavanje sporova radi brzog rješavanja takvih sporova koji mora biti opisan u izvješću o mreži.
(9) U postupku iz stavka 8. ovoga članka, odluka se donosi u vremenskom roku od 10 radnih dana.
(10) Nezadovoljan podnositelj zahtjeva može pokrenuti postupak pred Regulatornim tijelom u skladu sa zakonom kojim se uređuje regulacija tržišta željezničkih usluga.“
Članak 2.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Sukladno pismu službene obavijesti- Povreda br. 2016/2171 radi usklađivanja s odredbama članka 46. stavka 2., 5. i 6. Direktive 2012/34/EU koje se odnose na postupak usuglašavanja koji provodi upravitelj infrastrukture s podnositeljima zahtjeva u slučaju kolizije zahtjeva za infrastrukturni kapacitet, nužna je odgovarajuća izmjena članka 61. Zakona.
Uz članak 2.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Postupak usuglašavanja
Članak 61.
(1) Kod zahtjeva za dodjelu infrastrukturnog kapaciteta koji su u koliziji, upravitelj infrastrukture provodi postupak usuglašavanja kako bi osigurao najbolje moguće podudaranje trase s podnesenim zahtjevima.
(2) Upravitelj infrastrukture tijekom postupka usuglašavanja ima pravo predložiti infrastrukturni kapacitet koji se razlikuje od zatraženog.
(3) Postupak usuglašavanja se provodi s podnositeljima zahtjeva čiji su zahtjevi u koliziji.
(4) Usuglašavanje se mora temeljiti na otkrivanju sljedećih informacija, i to u razumnom vremenu, bez naknade i u pisanom ili elektroničkom obliku:
1. trase vlakova koje su zatražili svi ostali podnositelji zahtjeva na istim pravcima
2. trase vlakova koje su unaprijed dodijeljene svim drugim podnositeljima zahtjeva na istim pravcima
3. alternativne trase vlakova koje je upravitelj infrastrukture predložio u skladu sa stavkom 2. ovoga članka i
4. sve pojedinosti o kriterijima koji se koriste u postupku dodjele kapaciteta.
(5) Informacije iz stavka 4. ovoga članka daju se bez otkrivanja identiteta ostalih podnositelja zahtjeva, osim ako je podnositelj zahtjeva pristao na takvo otkrivanje.
(6) Načela na kojima se temelji postupak usuglašavanja moraju se navesti u izvješću o mreži te ona posebno moraju odražavati poteškoće u organizaciji međunarodnih trasa vlakova i učinak koji izmjene mogu imati na druge upravitelje infrastrukture.
(7) Upravitelj infrastrukture donosi odluku u postupku usuglašavanja u roku od deset radnih dana od dana početka usuglašavanja.
(8) Ako se u postupku usuglašavanja ne postigne suglasnost, o dodjeli infrastrukturnog kapaciteta odlučuje upravitelj infrastrukture.
(9) Nezadovoljan podnositelj zahtjeva može pokrenuti postupak pred Regulatornim tijelom u skladu sa zakonom kojim se uređuje regulacija tržišta željezničkih usluga.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ŽELJEZNICI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ŽELJEZNICI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Novi Zakon o izmjeni Zakona o željeznici donosi se radi dodatnog usklađivanja s odredbama Direktive 2012/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 21. studenoga 2012. o uspostavi jedinstvenog Europskog željezničkog prostora (preinačena) (Tekst značajan za EGP) (SL L 343, 14.12.2012.) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2012/34/EU), a sukladno pismu službene obavijesti- Povreda br. 2016/2171 - Prijenos Direktive 2012/34/EU u hrvatsko zakonodavstvo na što se Republika Hrvatska obvezala odgovorom Europskoj komisiji u rujnu 2020. godine.
Ocjena je Europske komisije bila da hrvatsko zakonodavstvo nije ispravno prenijelo odredbe članka 46. stavka 2., 5. i 6. Direktive 2012/34/EU koje se odnose na postupak usuglašavanja koji provodi upravitelj infrastrukture s podnositeljima zahtjeva u slučaju sukoba zahtjeva za infrastrukturni kapacitet.
Kako bi se u potpunosti ispunili zahtjevi vezano na postupak usuglašavanja, bilo je potrebno odgovarajuće izmijeniti relevantnu odredbu Zakona o željeznici („Narodne novine“, broj 32/19).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) zakon se može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Prema odredbi članka 206. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) po hitnom postupku donose se zakoni koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj.
Republika Hrvatska je dana 15. svibnja 2020. godine od Glavnog tajništva Europske komisije zaprimila pismo službene obavijesti- Povreda br. 2016-2171 zbog neusklađenosti Republike Hrvatske s odredbama Direktive 2012/34/EU, kojim je protiv Republike Hrvatske pokrenut pred-sudski postupak zbog povrede prava Europske unije te se obvezala na usklađivanje zakonodavstva odgovorom Europskoj komisiji u rujnu 2020. godine.
Sukladno članku 204. stavku 1. i članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20) predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku, radi usklađivanja s odredbama Direktive 2012/34/EU, a što je osobito opravdan razlog za donošenje zakona po hitnom postupku.
Slijedom navedenoga, predlaže se i stupanje na snagu ovoga zakona prvoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovog zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjeni Zakona o željeznici, s obrazloženjem.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ŽELJEZNICI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
U Zakonu o željeznici („Narodne novine“, broj 32/19) članak 61. mijenja se i glasi:
„ Postupak usuglašavanja
Članak 61.
(1) Ako se tijekom postupka izrade voznog reda u skladu sa člankom 60. ovoga Zakona pojave kolizije između različitih zahtjeva, upravitelj infrastrukture mora kroz usuglašavanje zahtjeva pokušati u najboljoj mogućoj mjeri ispuniti sve potrebe.
(2) Ako dođe do situacije koja zahtjeva usuglašavanje, upravitelj infrastrukture, u razumnim granicama, ima pravo predložiti infrastrukturni kapacitet koji se razlikuje od zatraženog.
(3) Upravitelj infrastrukture pokušava sve kolizije iz stavka 1. ovoga članka riješiti savjetovanjem s podnositeljima zahtjeva.
(4) Savjetovanje iz stavka 3. ovoga članka temelji se na dostavi sljedećih informacija, i to u razumnom vremenu, bez naknade i u pisanom ili elektroničkom obliku:
1. trase vlakova koje su zatražili svi ostali podnositelji zahtjeva na istim prugama
2. trase vlakova koje su privremeno dodijeljene svim drugim podnositeljima zahtjeva na istim prugama
3. alternativne trase vlakova koje je upravitelj infrastrukture na odgovarajućim prugama predložio u skladu sa stavkom 2. ovoga članka i
4. sve pojedinosti o kriterijima koji se koriste u postupku dodjele kapaciteta.
(5) Informacije iz stavka 4. ovoga članka daju se bez otkrivanja identiteta ostalih podnositelja zahtjeva, osim ako su podnositelji zahtjeva pristali na takvo otkrivanje podataka.
(6) Načela na kojima se temelji postupak usuglašavanja moraju se navesti u izvješću o mreži te ona posebno moraju odražavati poteškoće u organizaciji međunarodnih trasa vlakova i učinak koji izmjene mogu imati na druge upravitelje infrastrukture.
(7) Kad je zahtjevima za dodjelu infrastrukturnog kapaciteta nemoguće udovoljiti bez usuglašavanja, upravitelj infrastrukture mora pokušati izaći u susret svim zahtjevima putem usuglašavanja.
(8) Ne dovodeći u pitanje trenutne žalbene postupke i postupke pred Regulatornim tijelom, u slučaju sporova vezanih uz dodjelu infrastrukturnog kapaciteta, pri upravitelju infrastrukture se uspostavlja sustav za rješavanje sporova radi brzog rješavanja takvih sporova koji mora biti opisan u izvješću o mreži.
(9) U postupku iz stavka 8. ovoga članka, odluka se donosi u vremenskom roku od 10 radnih dana.
(10) Nezadovoljan podnositelj zahtjeva može pokrenuti postupak pred Regulatornim tijelom u skladu sa zakonom kojim se uređuje regulacija tržišta željezničkih usluga .“
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Sukladno pismu službene obavijesti- Povreda br. 2016/2171 radi usklađivanja s odredbama članka 46. stavka 2., 5. i 6. Direktive 2012/34/EU koje se odnose na postupak usuglašavanja koji provodi upravitelj infrastrukture s podnositeljima zahtjeva u slučaju kolizije zahtjeva za infrastrukturni kapacitet, nužna je odgovarajuća izmjena članka 61. Zakona.
Uz članak 2.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Postupak usuglašavanja
Članak 61.
(1) Kod zahtjeva za dodjelu infrastrukturnog kapaciteta koji su u koliziji, upravitelj infrastrukture provodi postupak usuglašavanja kako bi osigurao najbolje moguće podudaranje trase s podnesenim zahtjevima.
(2) Upravitelj infrastrukture tijekom postupka usuglašavanja ima pravo predložiti infrastrukturni kapacitet koji se razlikuje od zatraženog.
(3) Postupak usuglašavanja se provodi s podnositeljima zahtjeva čiji su zahtjevi u koliziji.
(4) Usuglašavanje se mora temeljiti na otkrivanju sljedećih informacija, i to u razumnom vremenu, bez naknade i u pisanom ili elektroničkom obliku:
1. trase vlakova koje su zatražili svi ostali podnositelji zahtjeva na istim pravcima
2. trase vlakova koje su unaprijed dodijeljene svim drugim podnositeljima zahtjeva na istim pravcima
3. alternativne trase vlakova koje je upravitelj infrastrukture predložio u skladu sa stavkom 2. ovoga članka i
4. sve pojedinosti o kriterijima koji se koriste u postupku dodjele kapaciteta.
(5) Informacije iz stavka 4. ovoga članka daju se bez otkrivanja identiteta ostalih podnositelja zahtjeva, osim ako je podnositelj zahtjeva pristao na takvo otkrivanje.
(6) Načela na kojima se temelji postupak usuglašavanja moraju se navesti u izvješću o mreži te ona posebno moraju odražavati poteškoće u organizaciji međunarodnih trasa vlakova i učinak koji izmjene mogu imati na druge upravitelje infrastrukture.
(7) Upravitelj infrastrukture donosi odluku u postupku usuglašavanja u roku od deset radnih dana od dana početka usuglašavanja.
(8) Ako se u postupku usuglašavanja ne postigne suglasnost, o dodjeli infrastrukturnog kapaciteta odlučuje upravitelj infrastrukture.
(9) Nezadovoljan podnositelj zahtjeva može pokrenuti postupak pred Regulatornim tijelom u skladu sa zakonom kojim se uređuje regulacija tržišta željezničkih usluga.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE