ZAKONA O POPISU STANOVNIŠTVA, KUĆANSTAVA I STANOVA
U REPUBLICI HRVATSKOJ 2021. GODINE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, ožujak 2021.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POPISU STANOVNIŠTVA, KUĆANSTAVA I STANOVA U REPUBLICI HRVATSKOJ 2021. GODINE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE DONOŠENJA ZAKONA
Zakonom o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021.(„Narodne novine“, broj 25/20 - u daljnjem tekstu: Zakon) uređena je priprema, organizacija i provedba Popisa stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine (u daljnjem tekstu Popis) te druga pitanja važna za provedbu Popisa.
Popis je najveće statističko istraživanje u Republici Hrvatskoj koje se provodi svakih deset godina radi prikupljanja osnovnih podataka o broju, prostornom rasporedu i sastavu stanovništva prema njegovim demografskim, ekonomskim, obrazovnim, migracijskim i ostalim obilježjima, podataka o kućanstvima i stanovima te o njihovim obilježjima.
Za pripremu, organizaciju i provedbu Popisa nadležan je Državni zavod za statistiku.
Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) propisuje se da je referentni trenutak Popisa stanje na dan 31. kolovoza 2021., umjesto 31. ožujka 2021., koji je utvrđen člankom 7. osnovnog Zakona. Također se Prijedlogom zakona, umjesto razdoblja popisivanja koje je trebalo biti u prvoj fazi, od 1. travnja 2021. do 10. travnja 2021. (samostalno popisivanje stanovništva kroz elektronički sustav e-Građani), a u drugoj fazi, od 16. travnja 2021. do 7. svibnja 2021. (popisivanje putem osobnog intervjua od strane popisivača), propisuje novo razdoblje popisivanja i to u prvoj fazi od 13. rujna 2021. do 26. rujna 2021., a u drugoj fazi od 27. rujna 2021. do 17. listopada 2021.
Tijekom zadnja tri mjeseca 2020. godine, došlo je do značajnog pogoršanja epidemiološke situacije na cjelokupnom teritoriju Republike Hrvatske što je rezultiralo dodatnim i sveobuhvatnim mjerama nadležnih tijela za zaustavljanje i sprječavanje daljnjeg širenja koronavirusa COVID-19. Dodatno su situaciju na području Sisačko-moslavačke županije, Karlovačke i Zagrebačke županije otežali potresi koji su se dogodili 28. i 29. prosinca 2020. Kako je epidemiološka situacija u ovoj godini još uvijek nepovoljna, a s obzirom na to da se Popis provodi na punom obuhvatu stanovništva, potrebno je voditi računa o potpunoj suradnji i uzajamnom povjerenju stanovništva i sudionika popisivanja što je u ovakvoj epidemiološkoj situaciji itekako otežano. Za očekivati je izuzetno otežanu dinamiku izbora popisivača na područjima zahvaćenim potresom kao i otežano funkcioniranje jedinica lokalne samouprave koje sudjeluju u Popisu kao logistička i organizacijska podrška provedbe druge faze popisivanja putem osobnog intervjua.
Nadalje, propisuje se da će u slučaju nemogućnosti provođenja Popisa u utvrđenim rokovima uslijed pojave posebnih okolnosti, nove rokove utvrditi Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom koja će biti objavljena u „Narodnim novinama“.
Prijedlogom zakona se, također, predlaže propisivanje rokova za provedbu određenih popisnih aktivnosti utvrđenih važećim Zakonom, koje je nužno uskladiti s rokovima provedbe Popisa, kao što su rok za iznimnu mogućnost produljenja Popisa; rok u kojem Državna geodetska uprava podnosi Hrvatskom saboru izvješće o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima te rok u kojem župan odnosno gradonačelnik Grada Zagreba dostavlja Zavodu cjelovito izvješće o utrošenim sredstvima.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 53/20, 119/20 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku radi osobito opravdanih razloga.
Popis je opsežno i složeno statističko istraživanje koje zahtijeva detaljne pripreme prije početka same njegove provedbe. Između ostaloga, potrebno je pravodobno organizirati i angažirati veliki broj sudionika Popisa, osobito popisivača i kontrolora za provedbu Popisa na terenu, organizirati i održati njihovu poduku za rad, te obaviti i druge aktivnosti vezane za organizaciju i logistiku.
Pojava epidemije koronavirusa COVID-19 i njeni učinci do današnjeg dana, utječu na dovršetak pripremnih aktivnosti na provedbi Popisa, uključujući pozivanje i izbor popisivača za provedbu Popisa metodom osobnog intervjua, a posljedično tome i na provedbu Popisa te druge popisne aktivnosti u rokovima utvrđenim osnovnim Zakonom.
Donošenjem ovog Prijedloga zakona po hitnom postupku osigurat će se pravna osnova za kvalitetniju pripremu i provedbu Popisa usklađenu s posebnim okolnostima uzrokovanim epidemijom koronavirusa COVID-19.
Slijedom navedenih razloga, predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POPISU STANOVNIŠTVA, KUĆANSTAVA I STANOVA U REPUBLICI HRVATSKOJ 2021. GODINE
Članak 1.
U Zakonu o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine („Narodne novine“, broj 25/20) članak 7. mijenja se i glasi:
„Popis se provodi prema stanju na dan 31. kolovoza 2021. u 24 sata, što se smatra referentnim trenutkom Popisa.“.
Članak 2.
U članku 8. stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„(1) Popis se provodi u dvije faze:
- od 13. rujna 2021. do 26. rujna 2021. samostalnim popisivanjem stanovništva kroz elektronički sustav e- Građani
- od 27. rujna 2021. do 17. listopada 2021. popisivači obavljaju popisivanje svih popisnih jedinica koje nisu samostalno popisane, putem osobnog intervjua sa stanovništvom s pomoću elektroničkih uređaja te obavljaju kontrolu podataka prikupljenih u prvoj fazi Popisa.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, Popis se može provoditi do 29. listopada 2021. ako se ustanovi da do 17. listopada 2021. nisu popisane sve popisne jedinice.“.
Iza stavka 4. dodaje se stavak 5. koji glasi:
„(5) U slučaju nemogućnosti provođenja Popisa u rokovima utvrđenima stavkom 1. i 2. ovoga članka uslijed pojave posebnih okolnosti, nove rokove utvrdit će Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom, koja će biti objavljena u „Narodnim novinama“.“
Članak 3.
Iza članka 8. dodaje se članak 8.a i naslov iznad njega koji glase:
„Posebne okolnosti
Članak 8.a
Posebne okolnosti podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana ili imovinu veće vrijednosti“
Članak 4.
U članku 44. stavku 2. riječ „srpnja“ zamjenjuje se riječju „studenoga“ .
U stavku 3. riječi „30. rujna 2021.“ zamjenjuje se s riječima „28. veljače 2022.“.
ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 5.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvogdana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Ovom odredbom utvrđuje se referentni trenutak Popisa tako da se umjesto 31. ožujka 2021., referentni trenutak Popisa utvrđuje s danom 31. kolovoza 2021., sukladno odgodi početka provedbe Popisa s 1. travnja 2021. na 13. rujna 2021.
Uz članak 2.
Ovom odredbom utvrđuje se razdoblje u kojem će se provoditi Popis tako da se umjesto razdoblja popisivanja koje se trebalo provesti u prvoj fazi, od 1. travnja 2021. do 10. travnja 2021. samostalnim popisivanje stanovništva kroz elektronički sustav e-Građani, a u drugoj fazi, od 16. travnja 2021. do 7. svibnja 2021. popisivanjem putem osobnog intervjua sa stanovništvom od strane popisivača, utvrđuje novo razdoblje popisivanja i to u prvoj fazi od 13. rujna 2021. do 26. rujna 2021., a u drugoj fazi od 27. rujna 2021. do 17. listopada 2021. Predlaže se propisati da se iznimno, ako se ustanovi da do 17. listopada 2021. nisu popisane sve popisne jedinice, razdoblje popisivanja može se produljiti do 29. listopada 2021. Nadalje, propisuje se da će u slučaju nemogućnosti provođenja Popisa u utvrđenim rokovima uslijed pojave posebnih okolnosti, nove rokove utvrditi Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom koja će biti objavljena u „Narodnim novinama“.
Uz članak 3.
Ovim člankom dodaje se novi članak 8.a kojim se utvrđuje da se pod posebnim okolnostima podrazumijeva događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana ili imovinu veće vrijednosti. Ovom odredbom se pobliže opisuje pojava događaja ili stanja koja se ne mogu predvidjeti i na koje se ne može utjecati, kao što je primjer pojave zarazne bolesti uzrokovane COVID-19, a koja mogu dovesti do toga da se Popis mora provesti u drugim rokovima od naznačenih.
Uz članak 4.
Ovom odredbom utvrđuje se da Državna geodetska uprava podnosi Hrvatskom saboru izvješće o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima do 15. studenoga 2021., te da župan odnosno gradonačelnik Grada Zagreba podnosi izvješće o utrošenim sredstvima glavnom ravnatelju Zavoda do 28. veljače 2022.
Uz članak 5.
Ovom odredbom uređuje se stupanje na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
DIO DRUGI
OSNOVNE ODREDBE PROVEDBE PROPISA
Referentni trenutak Popisa
Članak 7.
Popis se provodi prema stanju na dan 31. ožujka 2021. u 24 sata, što se smatra referentnim trenutkom Popisa.
Razdoblje provedbe Popisa i Kontrolnog popisa
Članak 8.
(1) Popis se provodi u dvije faze:
- od 1. travnja 2021. do 10. travnja 2021. samostalnim popisivanjem stanovništva kroz elektronički sustav e- Građani
- od 16. travnja 2021. do 7. svibnja 2021. popisivači obavljaju popisivanje svih popisnih jedinica koje nisu samostalno popisane, putem osobnog intervjua sa stanovništvom s pomoću elektroničkih uređaja te obavljaju kontrolu podataka prikupljenih u prvoj fazi Popisa.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, Popis se može provoditi do 21. svibnja 2021. ako se ustanovi da 21. svibnja 2021. nisu popisane sve popisne jedinice.
(3) Odluku o produženju provedbe Popisa, do roka utvrđenog u stavku 2. ovoga članka, donosi glavni ravnatelj Državnog zavoda za statistiku (u daljnjem tekstu: glavni ravnatelj Zavoda) i o tome pravodobno obavještava javnost.
(4) Neposredno nakon provedenog Popisa provest će se Kontrolni popis na reprezentativnom uzorku popisnih krugova radi ocjenjivanja obuhvata i kvalitete podataka prikupljenih Popisom.
DIO ČETVRTI
FINANCIRANJE POPISA
Članak 44.
(1) Sredstva za financiranje poslova Popisa moraju se koristiti namjenski i racionalno.
(2) Državna geodetska uprava podnijet će Hrvatskom saboru izvješće o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima do 15. srpnja 2021.
(3) Župan odnosno gradonačelnik Grada Zagreba koristi i raspoređuje primljena financijska sredstva za Popis u skladu s ovim Zakonom te dostavlja Zavodu cjelovito izvješće o utrošenim sredstvima do 30. rujna 2021.
(4) Zavod podnosi izvješće Hrvatskom saboru o obavljenim poslovima i sredstvima utrošenima za Popis do 30. lipnja 2023.
REPUBLIKA HRVATSKA
DRŽAVNI ZAVOD ZA STATISTIKU
NACRT
PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O POPISU STANOVNIŠTVA, KUĆANSTAVA I STANOVA
U REPUBLICI HRVATSKOJ 2021. GODINE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, ožujak 2021.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POPISU STANOVNIŠTVA, KUĆANSTAVA I STANOVA U REPUBLICI HRVATSKOJ 2021. GODINE, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE DONOŠENJA ZAKONA
Zakonom o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021.(„Narodne novine“, broj 25/20 - u daljnjem tekstu: Zakon) uređena je priprema, organizacija i provedba Popisa stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine (u daljnjem tekstu Popis) te druga pitanja važna za provedbu Popisa.
Popis je najveće statističko istraživanje u Republici Hrvatskoj koje se provodi svakih deset godina radi prikupljanja osnovnih podataka o broju, prostornom rasporedu i sastavu stanovništva prema njegovim demografskim, ekonomskim, obrazovnim, migracijskim i ostalim obilježjima, podataka o kućanstvima i stanovima te o njihovim obilježjima.
Za pripremu, organizaciju i provedbu Popisa nadležan je Državni zavod za statistiku.
Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) propisuje se da je referentni trenutak Popisa stanje na dan 31. kolovoza 2021., umjesto 31. ožujka 2021., koji je utvrđen člankom 7. osnovnog Zakona. Također se Prijedlogom zakona, umjesto razdoblja popisivanja koje je trebalo biti u prvoj fazi, od 1. travnja 2021. do 10. travnja 2021. (samostalno popisivanje stanovništva kroz elektronički sustav e-Građani), a u drugoj fazi, od 16. travnja 2021. do 7. svibnja 2021. (popisivanje putem osobnog intervjua od strane popisivača), propisuje novo razdoblje popisivanja i to u prvoj fazi od 13. rujna 2021. do 26. rujna 2021., a u drugoj fazi od 27. rujna 2021. do 17. listopada 2021.
Tijekom zadnja tri mjeseca 2020. godine, došlo je do značajnog pogoršanja epidemiološke situacije na cjelokupnom teritoriju Republike Hrvatske što je rezultiralo dodatnim i sveobuhvatnim mjerama nadležnih tijela za zaustavljanje i sprječavanje daljnjeg širenja koronavirusa COVID-19. Dodatno su situaciju na području Sisačko-moslavačke županije, Karlovačke i Zagrebačke županije otežali potresi koji su se dogodili 28. i 29. prosinca 2020. Kako je epidemiološka situacija u ovoj godini još uvijek nepovoljna, a s obzirom na to da se Popis provodi na punom obuhvatu stanovništva, potrebno je voditi računa o potpunoj suradnji i uzajamnom povjerenju stanovništva i sudionika popisivanja što je u ovakvoj epidemiološkoj situaciji itekako otežano. Za očekivati je izuzetno otežanu dinamiku izbora popisivača na područjima zahvaćenim potresom kao i otežano funkcioniranje jedinica lokalne samouprave koje sudjeluju u Popisu kao logistička i organizacijska podrška provedbe druge faze popisivanja putem osobnog intervjua.
Nadalje, propisuje se da će u slučaju nemogućnosti provođenja Popisa u utvrđenim rokovima uslijed pojave posebnih okolnosti, nove rokove utvrditi Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom koja će biti objavljena u „Narodnim novinama“.
Prijedlogom zakona se, također, predlaže propisivanje rokova za provedbu određenih popisnih aktivnosti utvrđenih važećim Zakonom, koje je nužno uskladiti s rokovima provedbe Popisa, kao što su rok za iznimnu mogućnost produljenja Popisa; rok u kojem Državna geodetska uprava podnosi Hrvatskom saboru izvješće o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima te rok u kojem župan odnosno gradonačelnik Grada Zagreba dostavlja Zavodu cjelovito izvješće o utrošenim sredstvima.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
IV. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
U skladu s člankom 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 53/20, 119/20 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske i 123/20) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku radi osobito opravdanih razloga.
Popis je opsežno i složeno statističko istraživanje koje zahtijeva detaljne pripreme prije početka same njegove provedbe. Između ostaloga, potrebno je pravodobno organizirati i angažirati veliki broj sudionika Popisa, osobito popisivača i kontrolora za provedbu Popisa na terenu, organizirati i održati njihovu poduku za rad, te obaviti i druge aktivnosti vezane za organizaciju i logistiku.
Pojava epidemije koronavirusa COVID-19 i njeni učinci do današnjeg dana, utječu na dovršetak pripremnih aktivnosti na provedbi Popisa, uključujući pozivanje i izbor popisivača za provedbu Popisa metodom osobnog intervjua, a posljedično tome i na provedbu Popisa te druge popisne aktivnosti u rokovima utvrđenim osnovnim Zakonom.
Donošenjem ovog Prijedloga zakona po hitnom postupku osigurat će se pravna osnova za kvalitetniju pripremu i provedbu Popisa usklađenu s posebnim okolnostima uzrokovanim epidemijom koronavirusa COVID-19.
Slijedom navedenih razloga, predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POPISU STANOVNIŠTVA, KUĆANSTAVA I STANOVA U REPUBLICI HRVATSKOJ 2021. GODINE
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 1.
U Zakonu o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine („Narodne novine“, broj 25/20) članak 7. mijenja se i glasi:
„Popis se provodi prema stanju na dan 31. kolovoza 2021. u 24 sata, što se smatra referentnim trenutkom Popisa.“.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 2.
U članku 8. stavci 1. i 2. mijenjaju se i glase:
„(1) Popis se provodi u dvije faze:
- od 13. rujna 2021. do 26. rujna 2021. samostalnim popisivanjem stanovništva kroz elektronički sustav e- Građani
- od 27. rujna 2021. do 17. listopada 2021. popisivači obavljaju popisivanje svih popisnih jedinica koje nisu samostalno popisane, putem osobnog intervjua sa stanovništvom s pomoću elektroničkih uređaja te obavljaju kontrolu podataka prikupljenih u prvoj fazi Popisa.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, Popis se može provoditi do 29. listopada 2021. ako se ustanovi da do 17. listopada 2021. nisu popisane sve popisne jedinice.“.
Iza stavka 4. dodaje se stavak 5. koji glasi:
„(5) U slučaju nemogućnosti provođenja Popisa u rokovima utvrđenima stavkom 1. i 2. ovoga članka uslijed pojave posebnih okolnosti, nove rokove utvrdit će Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom, koja će biti objavljena u „Narodnim novinama“.“
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 3.
Iza članka 8. dodaje se članak 8.a i naslov iznad njega koji glase:
„Posebne okolnosti
Članak 8.a
Posebne okolnosti podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana ili imovinu veće vrijednosti“
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 4.
U članku 44. stavku 2. riječ „srpnja“ zamjenjuje se riječju „studenoga“ .
U stavku 3. riječi „30. rujna 2021.“ zamjenjuje se s riječima „28. veljače 2022.“.
ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Članak 5.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
O B R A Z L O Ž E NJ E
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Uz članak 1.
Ovom odredbom utvrđuje se referentni trenutak Popisa tako da se umjesto 31. ožujka 2021., referentni trenutak Popisa utvrđuje s danom 31. kolovoza 2021., sukladno odgodi početka provedbe Popisa s 1. travnja 2021. na 13. rujna 2021.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Uz članak 2.
Ovom odredbom utvrđuje se razdoblje u kojem će se provoditi Popis tako da se umjesto razdoblja popisivanja koje se trebalo provesti u prvoj fazi, od 1. travnja 2021. do 10. travnja 2021. samostalnim popisivanje stanovništva kroz elektronički sustav e-Građani, a u drugoj fazi, od 16. travnja 2021. do 7. svibnja 2021. popisivanjem putem osobnog intervjua sa stanovništvom od strane popisivača, utvrđuje novo razdoblje popisivanja i to u prvoj fazi od 13. rujna 2021. do 26. rujna 2021., a u drugoj fazi od 27. rujna 2021. do 17. listopada 2021. Predlaže se propisati da se iznimno, ako se ustanovi da do 17. listopada 2021. nisu popisane sve popisne jedinice, razdoblje popisivanja može se produljiti do 29. listopada 2021. Nadalje, propisuje se da će u slučaju nemogućnosti provođenja Popisa u utvrđenim rokovima uslijed pojave posebnih okolnosti, nove rokove utvrditi Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom koja će biti objavljena u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Uz članak 3.
Ovim člankom dodaje se novi članak 8.a kojim se utvrđuje da se pod posebnim okolnostima podrazumijeva događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana ili imovinu veće vrijednosti. Ovom odredbom se pobliže opisuje pojava događaja ili stanja koja se ne mogu predvidjeti i na koje se ne može utjecati, kao što je primjer pojave zarazne bolesti uzrokovane COVID-19, a koja mogu dovesti do toga da se Popis mora provesti u drugim rokovima od naznačenih.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Uz članak 4.
Ovom odredbom utvrđuje se da Državna geodetska uprava podnosi Hrvatskom saboru izvješće o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima do 15. studenoga 2021., te da župan odnosno gradonačelnik Grada Zagreba podnosi izvješće o utrošenim sredstvima glavnom ravnatelju Zavoda do 28. veljače 2022.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
Uz članak 5.
Ovom odredbom uređuje se stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
DIO DRUGI
OSNOVNE ODREDBE PROVEDBE PROPISA
Referentni trenutak Popisa
Članak 7.
Popis se provodi prema stanju na dan 31. ožujka 2021. u 24 sata, što se smatra referentnim trenutkom Popisa.
Razdoblje provedbe Popisa i Kontrolnog popisa
Članak 8.
(1) Popis se provodi u dvije faze:
- od 1. travnja 2021. do 10. travnja 2021. samostalnim popisivanjem stanovništva kroz elektronički sustav e- Građani
- od 16. travnja 2021. do 7. svibnja 2021. popisivači obavljaju popisivanje svih popisnih jedinica koje nisu samostalno popisane, putem osobnog intervjua sa stanovništvom s pomoću elektroničkih uređaja te obavljaju kontrolu podataka prikupljenih u prvoj fazi Popisa.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, Popis se može provoditi do 21. svibnja 2021. ako se ustanovi da 21. svibnja 2021. nisu popisane sve popisne jedinice.
(3) Odluku o produženju provedbe Popisa, do roka utvrđenog u stavku 2. ovoga članka, donosi glavni ravnatelj Državnog zavoda za statistiku (u daljnjem tekstu: glavni ravnatelj Zavoda) i o tome pravodobno obavještava javnost.
(4) Neposredno nakon provedenog Popisa provest će se Kontrolni popis na reprezentativnom uzorku popisnih krugova radi ocjenjivanja obuhvata i kvalitete podataka prikupljenih Popisom.
DIO ČETVRTI
FINANCIRANJE POPISA
Članak 44.
(1) Sredstva za financiranje poslova Popisa moraju se koristiti namjenski i racionalno.
(2) Državna geodetska uprava podnijet će Hrvatskom saboru izvješće o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima do 15. srpnja 2021.
(3) Župan odnosno gradonačelnik Grada Zagreba koristi i raspoređuje primljena financijska sredstva za Popis u skladu s ovim Zakonom te dostavlja Zavodu cjelovito izvješće o utrošenim sredstvima do 30. rujna 2021.
(4) Zavod podnosi izvješće Hrvatskom saboru o obavljenim poslovima i sredstvima utrošenima za Popis do 30. lipnja 2023.
Komentirate u ime: Državni zavod za statistiku