PRAVILNIK O NASTAVNIM PLANOVIMA I PROGRAMIMA POJEDINIH VRSTA I RAZINA VOJNIH IZOBRAZBI I IZOBRAZBI ZA VOJNE SPECIJALISTE
Na temelju članka 79. stavka 6. Zakona o službi u Oružanim snagama Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj: 73/13, 75/15, 50/16, 39/18 i 125/19), na prijedlog načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske, donosim
PRAVILNIK O NASTAVNIM PLANOVIMA I PROGRAMIMA POJEDINIH VRSTA I RAZINA VOJNIH IZOBRAZBI I IZOBRAZBI ZA VOJNE SPECIJALISTE
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom uređuju se nadležnosti, način donošenja i nadzor nad provođenjem nastavnih planova i programa (u daljnjem tekstu NPP) pojedinih vrsta i razina slijedno - rastućih izobrazbi časnika i dočasnika, funkcionalnih izobrazbi, izobrazbi za prekvalifikaciju u okviru drugog roda ili službe, osposobljavanja za vojne specijaliste i ostalih oblika osposobljavanja koji se provode u Oružanim snagama Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Oružane snage).
(2) Ovaj Pravilnik se ne primjenjuje na nastavne planove i programe u okviru sveučilišnih studija za potrebe Oružanih snaga.
Članak 2.
Izrazi u ovom Pravilniku koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 3.
U smislu ovoga Pravilnika pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „Nastavni plan i program - NPP“ – je temeljni dokument kojim se određuje karakter, opseg i dubina nastavne građe te organizacija i način izvođenja nastave.
2. „Izvedbeni plan nastave predmeta“ – je dokument koji izrađuju nositelji predmeta u okviru slijedno-rastućih izobrazbi dočasnika i časnika kojim pojašnjava način izvođenja i dinamiku predmeta iz nastavnog plana i programa.
3. „Nastavno vijeće“ - je stručno-pedagoško tijelo koje je nadležno i odgovorno za akademska pitanja. Osniva se posebno za sve razine slijedno-rastućih izobrazbi dočasnika i časnika, a čine ga nositelji predmeta, predstavnik polaznika, predstavnici upravljačkog osoblja (dekan, prodekani, načelnici katedri i dr.).
4. „Smjernice za vojnu izobrazbu“ – je dokument načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga kojim se daju smjernice i zadaće te koordinira provedba vojnih izobrazbi u razdoblju od dvije godine s dinamikom ažuriranja dokumenta svake godine.
5. „Cilj izobrazbe“ – opisuje namjere i pomake u učenju i obrazovanju, odnosno pomake u razvoju polaznika koji se odvijaju u nastavnom procesu te predstavlja temelj za ocjenjivanje stečenih kompetencija.
6. „Ishodi učenja“ – su kompetencije koje je osoba stekla učenjem i dokazala nakon postupka učenja.
7. „Skup ishoda učenja“ – je najmanji cjeloviti skup povezanih ishoda učenja iste razine, obujma i profila.
8. „Kompetencije“ – su znanja i vještine te pripadajuća samostalnost i odgovornost.
9. „Standard kvalifikacije“ – je sadržaj i struktura određene kvalifikacije. Uključuje sve podatke potrebne za određivanje razine, obujma i profila kvalifikacije te podatke potrebne za osiguravanje i unapređenje kvalitete standarda kvalifikacije.
10. „Standard zanimanja“ – je popis svih poslova koje pojedinac obavlja u određenom zanimanju i popis kompetencija potrebnih za njihovo uspješno obavljanje.
11. „Recenzija“ – je postupak u kojem stručna osoba (javno ili anonimno) sukladno vlastitom znanju, koristeći znanstveno utemeljene metode, objektivno i nepristrano ocjenjuje kvalitetu prijedloga NPP-a te o istome izrađuje pisano mišljenje.
12. „Stručnjak vojno-stručne specijalnosti“ – je osoba koja posjeduje visoku razinu kompetencija i praktična iskustva iz pojedinog roda, službe ili struke odnosno vojno-stručne specijalnosti.
13. „Stručno-pedagoški nadzor“ – je sustavno i organizirano stručno praćenje ostvarivanja propisanih nastavnih planova i programa, organizacije i izvođenja nastave te stručnog i pedagoškog rada nastavnika i vanjskih suradnika u nastavi.
II. NASTAVNI PLANOVI I PROGRAMI
Članak 4.
(1) NPP-om definiraju se:
-razina, cilj i zadaće izobrazbe
-nastavne cjeline (područja, moduli, semestri) i predmeti (kolegiji)
-nositelji predmeta
-obujam, razina, profil i redoslijed nastavnih cjelina i predmeta
-didaktičko-metodičke upute za obradu nastavnih sadržaja
-trajanje, način i broj sati izučavanja i
-norme i način provjere ishoda učenja.
(2) Izrada NPP-a temelji se na propisanim standardima zanimanja i standardima kvalifikacija, a u nedostatku istih na usuglašenim ishodima učenja odnosno preciznom iskazu o tome što bi polaznici trebali znati ili biti u stanju učiniti nakon završetka programa izobrazbe.
(3) NPP-i se donose za sve oblike izobrazbi iz članka 1. stavka 1. ovoga Pravilnika.
(4) NPP-i prve i druge razine slijedno-rastućih izobrazbi časnika izrađuju se kao zasebni dokument:
- nastavni plan i program borbenih rodova
- nastavni plan i program rodova borbene potpore
- nastavni plan i program službi i
- nastavni plan i program struka.
(5) Izrada NPP-a izobrazbe koja se izvodi po modelu učenja na daljinu („online") temelji se na istim standardima zanimanja, standardima kvalifikacija i ishodima učenja predmetne izobrazbe koja se izvodi po modelu neposrednog izvođenja nastave.
(6) Provedba određenog oblika vojne izobrazbe ne može započeti ukoliko prethodno nije odobren nastavni plan i program za njegovu provedbu.
(7) NPP-i slijedno - rastućih izobrazbi i izobrazbi za prekvalifikaciju mora biti odobren najmanje šest mjeseci prije početka provedbe, a za ostale izobrazbe najmanje dva mjeseca prije početka provedbe.
Članak 5.
Proces izrade novih i ažuriranja postojećih NPP-a te provedba vojne izobrazbe kontinuirano se usmjerava putem Smjernica za vojnu izobrazbu.
III. NADLEŽNOSTI
Članak 6.
(1) Ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane i Oružanih snaga kontinuirano provode proces prepoznavanja potreba za vojnom izobrazbom.
(2) Proces iz stavka 1. ovoga članka provodi se temeljem analiza NPP-a, propisanih standarda zanimanja, standarda kvalifikacija i ishoda učenja u odnosu na stečene kompetencije, naučene lekcije, ciljeve sposobnosti, operativne potrebe te usvojene nacionalne i međunarodne standarde.
(3) Temeljem procesa iz stavka 1. ovoga članka ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane i Oružanih snaga dostavljaju prijedlog izrade novog ili ažuriranja postojećeg NPP-a Povjerenstvu za vojnu izobrazbu.
(4) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu imenuje načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga, a čine ga predstavnici ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane i Glavnog stožera Oružanih snaga nadležnih za izobrazbu i Hrvatskog vojnog učilišta „Dr. Franjo Tuđman“. Predsjednik Povjerenstva je predstavnik Glavnog stožera Oružanih snaga.
(5) Na poziv Povjerenstva za vojnu izobrazbu njegovom radu mogu se pridružiti i predstavnici drugih ustrojstvenih jedinica koje provode programe izobrazbe i stručnjaci vojno-stručne specijalnosti za područje NPP-a koji se vrednuje.
(6) Nadležnosti Povjerenstva za vojnu izobrazbu su:
- vrednovanja prijedloga izrade novog ili ažuriranja postojećeg NPP-a izobrazbe
- donošenje odluke o nositeljima te dinamici izrade i implementaciji novog ili ažuriranja postojećeg NPP-a izobrazbe i
- vrednovanje i donošenje mišljenja o konačnom prijedlogu novog ili ažuriranog NPP-a izobrazbe.
Članak 7.
(1) NPP prve razine slijedno-rastuće izobrazbe časnika i prve razine slijedno-rastuće izobrazbe dočasnika i časnika u okviru programa osposobljavanja vojnih specijalista donosi načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga.
(2) NPP-e za prekvalifikaciju dočasnika u okviru drugog roda ili službe donose čelnici ustrojstvenih jedinica Oružanih snaga koje provode obuku za stjecanje vojno stručne specijalnosti.
(3) Ostale NPP-e iz članka 1. stavka 1. ovoga Pravilnika donosi zapovjednik Hrvatskog vojnog učilišta „Dr. Franjo Tuđman“.
IV. NAČIN DONOŠENJA
Predlaganje
Članak 8.
(1) Prijedlog izrade novih ili ažuriranja postojećih NPP-a izobrazbi mogu pokrenuti sve ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane i Oružanih snaga, a u skladu s člankom 6. ovoga Pravilnika.
Izrada
Članak 9.
(1) NPP-i slijedno - rastućih izobrazbi, izobrazbi za prekvalifikaciju i osposobljavanja za vojne specijaliste izrađuju se na obrascima koji se nalaze u prilogu 3. i 4. ovoga Pravilnika i njegov su sastavni dio.
(2) NPP-i funkcionalnih izobrazbi i ostalih oblika osposobljavanja izrađuju se na obrascima koji se nalaze u prilogu 3. i 5. ovoga Pravilnika i njegov su sastavni dio.
(3) NPP-i svih vrsta izobrazbi izrađuju se uz primjenu načela Europskog sustava prikupljanja i prenošenja bodova (European Credit Transfer and Accumulation System – ECTS).
(4) Primjena ECTS bodova u izradi nastavnih planova i programa propisat će se posebnom uputom zapovjednika Hrvatskog vojnog učilišta „Dr. Franjo Tuđman“.
Članak 10.
(1) Ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane ili Oružanih snaga (u daljnjem tekstu Predlagatelj) upućuje prijedlog izrade novog ili ažuriranja postojećeg NPP-a izobrazbe Povjerenstvu za vojnu izobrazbu na obrascu koji se nalazi u prilogu 1. ovoga Pravilnika i njegov je sastavni dio.
(2) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu analizira dostavljeni prijedlog iz stavka 1. ovoga članka te donosi odluku o prihvaćanju ili odbijanju prijedloga.
(3) U slučaju prihvaćanja prijedloga iz stavka 1. ovoga članka Povjerenstvo za vojnu izobrazbu donosi odluku kojom se određuju nositelji izrade, dinamika izrade i implementacije NPP-a. Povjerenstvo za vojnu izobrazbu uz odluku, ispunjava i ovjerava obrazac iz priloga 3. ovoga Pravilnika te ga dostavlja nositelju izrade.
(4) U slučaju odbijanja prijedloga iz stavka 1. ovoga članka Povjerenstvo za vojnu izobrazbu donosi odluku o odbijanju prijedloga s obrazloženjem.
Članak 11.
(1) Nakon zaprimanja odluke iz članka 10. stavka 3. ovoga Pravilnika nositelj izrade izrađuje NPP na obrascima iz priloga 4. ili 5. ovoga Pravilnika.
(2) Konačan prijedlog NPP-a izobrazbe nositelj izrade dostavlja Povjerenstvu za vojnu izobrazbu u skladu s dinamikom određenom odlukom iz članka 10. stavka 3. ovoga Pravilnika.
(3) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu vrednuje prijedlog iz stavka 2. ovoga članka te donosi mišljenje o konačnom prijedlogu novog ili ažuriranog nastavnog plana i programa izobrazbe.
(4) U slučaju prihvaćanja konačnog prijedloga iz stavka 2. ovoga članka Povjerenstvo za vojnu izobrazbu uz pozitivno mišljenje upućuje isti na odobrenje u skladu sa odredbama članka 7. ovoga Pravilnika.
(5) U slučaju odbijanja konačnog prijedloga iz stavka 2. ovoga članka Povjerenstvo za vojnu izobrazbu uz negativno mišljenje vraća prijedlog nositelju izrade nastavnog plana i programa na dopunu i izmjenu uz obrazloženje i definiranje nove dinamike izrade prijedloga.
Recenzija prijedloga
Članak 12.
(1) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu može provesti postupak recenzije za konačan prijedlog novog NPP-a.
(2) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu donosi odluku o provedbi recenzije određenog NPP-a izobrazbe koja uključuje i broj recenzenata (maksimalno tri), ime i prezime recenzenata, rok dovršenja recenzije i vrstu recenzije (anonimna ili javna).
(3) Recenzenti su pripadnici Oružanih snaga i stručnjaci vojno-stručne specijalnosti u području koje pokriva NPP koji je predmet recenzije.
Primjena
Članak 13.
(1) Temeljem odobrenog nastavnog plana i programa u skladu sa odredbama članka 7. ovoga Pravilnika za sve slijedno-rastuće izobrazbe i izobrazbe za prekvalifikaciju u okviru drugog roda ili službe, izrađuje seIzvedbeni plan nastave (IPN) za svaki predmet.
(2) Izvedbenim planom nastave utvrđuju se na razini predmeta:
- nositelj predmeta, predavači i suradnici u nastavi
- mjesto izvođenja nastave
- početak i završetak te satnica izvođenja predmeta
- oblici nastave (predavanja, seminari, vježbe, konzultacije, terenski rad, provjera znanja i dr.)
- način polaganja ispita, ispitni rokovi i standard ispitivanja
- popis obvezne i preporučene literature
- način izvođenja nastave (klasični oblik, mješoviti oblik, učenje na daljinu) i
- ostale važne činjenice za provedbu nastave iz predmeta.
(3) Izvedbeni plan nastave predmeta, najkasnije 30 dana prije početka školske godine odobrava nastavno vijeće pojedinog programa izobrazbe ili čelnik ustrojstvene jedinice koja provodi izobrazbu.
(4) Izvedbenim planom nastave predmeta dozvoljene su izmjene unutar pojedinog predmeta do 20% sadržaja uz suglasnost nadležnog nastavnog vijeća, kojima se ne utječe na izmjenu cilja i ishoda učenja na razini programa.
V. NADZOR
Svrha i područja nadzora
Članak 14.
(1) Nadzorom se utvrđuje ostvarivanje ciljeva NPP-a, kvalitete organizacije i izvođenja nastave te stručnog i pedagoškog rada nositelja predmeta, predavača i vanjskih suradnika u nastavi, a provodi se kao vanjsko vrednovanje (stručno-pedagoški nadzor) i unutarnje vrednovanje (samovrednovanje).
(2) Područje nadzora obuhvaća:
-unutarnju organizaciju i planove rada
-nastavne planove i programe
-poučavanje i učenje
-postignuća polaznika
-organizacijsku kulturu
-vođenje nastavnog procesa i
-resurse za provedbu nastave.
Vanjsko vrednovanje (Stručno-pedagoški nadzor)
Članak 15.
(1) Vanjsko vrednovanje u nadležnosti je ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane i Glavnog stožera Oružanih snaga nadležnih za izobrazbu.
(2) Postupak provedbe vanjskog vrednovanja može započeti temeljem godišnjeg plana vanjskog vrednovanja izobrazbe nadležnih ustrojstvenih jedinica iz stavka 1. ovoga članka, temeljem nalaza radi utvrđivanja poduzetih mjera (ponovljeni stručno-pedagoški nadzor), temeljem pisanog podneska fizičke osobe ili temeljem zahtjeva drugih ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane i Oružanih snaga.
(3) Vanjsko vrednovanje (stručno-pedagoški nadzor) se provodi neposrednim uvidom u rad nastavnika i/ili rad ustrojstvene jedinice za provedbu izobrazbe, a obuhvaća područje iz članka 14. stavka 2. ovoga Pravilnika.
(4) Neovisno o svrsi zbog koje se vanjsko vrednovanje pokreće i provodi, provedba treba biti usmjerena i na praćenje kvalitete rada i pružanje stručne podrške te time i na unapređenje sustava izobrazbe kao i na informiranje dionika u sustavu vojne izobrazbe o kvaliteti.
Unutarnje vrednovanje
Članak 16.
(1) Unutarnje vrednovanje je nadzor koji planira i organizira ustrojstvena jedinica koja provodi izobrazbu, kojim se omogućuje nastavnom osoblju da na temelju sustavnog praćenja, analiziranja i preispitivanja samostalno unaprijedi vlastiti rad.
(2) Ustrojstvene jedinice koje provode izobrazbu obvezne su donijeti Uputu za unutarnje vrednovanje.
(3) Uputom za unutarnje vrednovanje iz stavka 2. ovoga članka propisuje se određivanje i razvijanje kriterija kvalitete, trajanje procesa, određivanje područja u kojima će se provoditi i smjernice aktivnosti, definiranje faza provođenja, izrada instrumenata i način njihove primjene, prikupljanje i obrada podataka, izrada plana za uklanjanje uočenih slabosti, kompetencije osoblja koje provodi vrednovanje i izvješćivanje.
(4) Podatci prikupljeni unutarnjim vrednovanjem trebaju biti anonimni, zaštićeni od zlouporabe.
(5) Izviješća o rezultatima unutarnjeg vrednovanja dostavljaju se uspravnicom nadređenoj ustrojstvenoj jedinici te drugim ustrojstvenim jedinicama uključenim u proces izobrazbe, ali se u njima ne mogu imenovati i rangirati pojedini nastavnici.
(6) Ustrojstvene jedinice koje provode izobrazbu obvezne su za svaku školsku godinu donijeti Plan provedbe unutarnjeg vrednovanja te stvoriti uvjete za njegovo provođenje.
(7) Kao dopunu unutarnjeg vrednovanja Hrvatsko vojno učilište „Dr. Franjo Tuđman“ će u suradnji s ustrojstvenim jedinicama Oružanih snaga provoditi ankete polaznika slijedno-rastućih izobrazbi časnika i dočasnika te njihovih prvih nadređenih s vremenskim odmakom od jedne godine nakon završetka izobrazbe.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNJE ODREDBE
Članak 17.
(1) Za izradu prijedloga standarda zanimanja i standarda kvalifikacija iz članka 4. ovoga Pravilnika te procedure upisa standarda u Registar Hrvatskog kvalifikacijskog okvira nadležno je Povjerenstvo za izradu prijedloga standarda zanimanja i standarda kvalifikacija u području obrane osnovano odlukom ministra obrane.
(2) Svi postojeći nastavni planovi i programi izobrazbi uskladit će se s odredbama ovoga Pravilnika najkasnije do 31. prosinca 2023.
(3) Shematski prikaz procesa izrade novih ili ažuriranja postojećih NPP-a nalazi se u prilogu 2. ovoga Pravilnika i njegov je sastavni dio.
(4) U roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika čelnici ustrojstvenih jedinica obvezni su donijeti upute iz članka 9. stavka 4. i članka 16. stavka 2. ovoga Pravilnika.
Članak 18.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
PRAVILNIK O NASTAVNIM PLANOVIMA I PROGRAMIMA POJEDINIH VRSTA I RAZINA VOJNIH IZOBRAZBI I IZOBRAZBI ZA VOJNE SPECIJALISTE
Na temelju članka 79. stavka 6. Zakona o službi u Oružanim snagama Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj: 73/13, 75/15, 50/16, 39/18 i 125/19 ), na prijedlog načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske, donosim
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
PRAVILNIK O NASTAVNIM PLANOVIMA I PROGRAMIMA POJEDINIH VRSTA I RAZINA VOJNIH IZOBRAZBI I IZOBRAZBI ZA VOJNE SPECIJALISTE
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom uređuju se nadležnosti, način donošenja i nadzor nad provođenjem nastavnih planova i programa (u daljnjem tekstu NPP) pojedinih vrsta i razina slijedno - rastućih izobrazbi časnika i dočasnika, funkcionalnih izobrazbi, izobrazbi za prekvalifikaciju u okviru drugog roda ili službe, osposobljavanja za vojne specijaliste i ostalih oblika osposobljavanja koji se provode u Oružanim snagama Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Oružane snage).
(2) Ovaj Pravilnik se ne primjenjuje na nastavne planove i programe u okviru sveučilišnih studija za potrebe Oružanih snaga.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 2.
Izrazi u ovom Pravilniku koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 3.
U smislu ovoga Pravilnika pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „Nastavni plan i program - NPP“ – je temeljni dokument kojim se određuje karakter, opseg i dubina nastavne građe te organizacija i način izvođenja nastave.
2. „Izvedbeni plan nastave predmeta“ – je dokument koji izrađuju nositelji predmeta u okviru slijedno-rastućih izobrazbi dočasnika i časnika kojim pojašnjava način izvođenja i dinamiku predmeta iz nastavnog plana i programa.
3. „Nastavno vijeće“ - je stručno-pedagoško tijelo koje je nadležno i odgovorno za akademska pitanja. Osniva se posebno za sve razine slijedno-rastućih izobrazbi dočasnika i časnika, a čine ga nositelji predmeta, predstavnik polaznika, predstavnici upravljačkog osoblja (dekan, prodekani, načelnici katedri i dr.).
4. „Smjernice za vojnu izobrazbu“ – je dokument načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga kojim se daju smjernice i zadaće te koordinira provedba vojnih izobrazbi u razdoblju od dvije godine s dinamikom ažuriranja dokumenta svake godine.
5. „Cilj izobrazbe“ – opisuje namjere i pomake u učenju i obrazovanju, odnosno pomake u razvoju polaznika koji se odvijaju u nastavnom procesu te predstavlja temelj za ocjenjivanje stečenih kompetencija.
6. „Ishodi učenja“ – su kompetencije koje je osoba stekla učenjem i dokazala nakon postupka učenja.
7. „Skup ishoda učenja“ – je najmanji cjeloviti skup povezanih ishoda učenja iste razine, obujma i profila.
8. „Kompetencije“ – su znanja i vještine te pripadajuća samostalnost i odgovornost.
9. „Standard kvalifikacije“ – je sadržaj i struktura određene kvalifikacije. Uključuje sve podatke potrebne za određivanje razine, obujma i profila kvalifikacije te podatke potrebne za osiguravanje i unapređenje kvalitete standarda kvalifikacije.
10. „Standard zanimanja“ – je popis svih poslova koje pojedinac obavlja u određenom zanimanju i popis kompetencija potrebnih za njihovo uspješno obavljanje.
11. „Recenzija“ – je postupak u kojem stručna osoba (javno ili anonimno) sukladno vlastitom znanju, koristeći znanstveno utemeljene metode, objektivno i nepristrano ocjenjuje kvalitetu prijedloga NPP-a te o istome izrađuje pisano mišljenje.
12. „Stručnjak vojno-stručne specijalnosti“ – je osoba koja posjeduje visoku razinu kompetencija i praktična iskustva iz pojedinog roda, službe ili struke odnosno vojno-stručne specijalnosti.
13. „Stručno-pedagoški nadzor“ – je sustavno i organizirano stručno praćenje ostvarivanja propisanih nastavnih planova i programa, organizacije i izvođenja nastave te stručnog i pedagoškog rada nastavnika i vanjskih suradnika u nastavi.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
II. NASTAVNI PLANOVI I PROGRAMI
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 4.
(1) NPP-om definiraju se:
- razina, cilj i zadaće izobrazbe
- nastavne cjeline (područja, moduli, semestri) i predmeti (kolegiji)
- nositelji predmeta
- obujam, razina, profil i redoslijed nastavnih cjelina i predmeta
- didaktičko-metodičke upute za obradu nastavnih sadržaja
- trajanje, način i broj sati izučavanja i
- norme i način provjere ishoda učenja.
(2) Izrada NPP-a temelji se na propisanim standardima zanimanja i standardima kvalifikacija, a u nedostatku istih na usuglašenim ishodima učenja odnosno preciznom iskazu o tome što bi polaznici trebali znati ili biti u stanju učiniti nakon završetka programa izobrazbe.
(3) NPP-i se donose za sve oblike izobrazbi iz članka 1. stavka 1. ovoga Pravilnika.
(4) NPP-i prve i druge razine slijedno-rastućih izobrazbi časnika izrađuju se kao zasebni dokument:
- nastavni plan i program borbenih rodova
- nastavni plan i program rodova borbene potpore
- nastavni plan i program službi i
- nastavni plan i program struka.
(5) Izrada NPP-a izobrazbe koja se izvodi po modelu učenja na daljinu („online") temelji se na istim standardima zanimanja, standardima kvalifikacija i ishodima učenja predmetne izobrazbe koja se izvodi po modelu neposrednog izvođenja nastave.
(6) Provedba određenog oblika vojne izobrazbe ne može započeti ukoliko prethodno nije odobren nastavni plan i program za njegovu provedbu.
(7) NPP-i s lijedno - rastućih izobrazbi i izobrazbi za prekvalifikaciju mora biti odobren najmanje šest mjeseci prije početka provedbe, a za ostale izobrazbe najmanje dva mjeseca prije početka provedbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 5.
Proces izrade novih i ažuriranja postojećih NPP-a te provedba vojne izobrazbe kontinuirano se usmjerava putem Smjernica za vojnu izobrazbu.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
III. NADLEŽNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 6.
(1) Ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane i Oružanih snaga kontinuirano provode proces prepoznavanja potreba za vojnom izobrazbom.
(2) Proces iz stavka 1. ovoga članka provodi se temeljem analiza NPP-a, propisanih standarda zanimanja, standarda kvalifikacija i ishoda učenja u odnosu na stečene kompetencije, naučene lekcije, ciljeve sposobnosti, operativne potrebe te usvojene nacionalne i međunarodne standarde.
(3) Temeljem procesa iz stavka 1. ovoga članka ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane i Oružanih snaga dostavljaju prijedlog izrade novog ili ažuriranja postojećeg NPP-a Povjerenstvu za vojnu izobrazbu.
(4) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu imenuje načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga, a čine ga predstavnici ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane i Glavnog stožera Oružanih snaga nadležnih za izobrazbu i Hrvatskog vojnog učilišta „Dr. Franjo Tuđman“. Predsjednik Povjerenstva je predstavnik Glavnog stožera Oružanih snaga.
(5) Na poziv Povjerenstva za vojnu izobrazbu njegovom radu mogu se pridružiti i predstavnici drugih ustrojstvenih jedinica koje provode programe izobrazbe i stručnjaci vojno-stručne specijalnosti za područje NPP-a koji se vrednuje.
(6) Nadležnosti Povjerenstva za vojnu izobrazbu su:
- vrednovanja prijedloga izrade novog ili ažuriranja postojećeg NPP-a izobrazbe
- donošenje odluke o nositeljima te dinamici izrade i implementaciji novog ili ažuriranja postojećeg NPP-a izobrazbe i
- vrednovanje i donošenje mišljenja o konačnom prijedlogu novog ili ažuriranog NPP-a izobrazbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 7.
(1) NPP prve razine slijedno-rastuće izobrazbe časnika i prve razine slijedno-rastuće izobrazbe dočasnika i časnika u okviru programa osposobljavanja vojnih specijalista donosi načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga.
(2) NPP-e za prekvalifikaciju dočasnika u okviru drugog roda ili službe donose čelnici ustrojstvenih jedinica Oružanih snaga koje provode obuku za stjecanje vojno stručne specijalnosti.
(3) Ostale NPP-e iz članka 1. stavka 1. ovoga Pravilnika donosi zapovjednik Hrvatskog vojnog učilišta „Dr. Franjo Tuđman“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
IV. NAČIN DONOŠENJA
Predlaganje
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 8.
(1) Prijedlog izrade novih ili ažuriranja postojećih NPP-a izobrazbi mogu pokrenuti sve ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane i Oružanih snaga, a u skladu s člankom 6. ovoga Pravilnika.
Izrada
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 9.
(1) NPP-i slijedno - rastućih izobrazbi, izobrazbi za prekvalifikaciju i osposobljavanja za vojne specijaliste izrađuju se na obrascima koji se nalaze u prilogu 3. i 4. ovoga Pravilnika i njegov su sastavni dio.
(2) NPP-i funkcionalnih izobrazbi i ostalih oblika osposobljavanja izrađuju se na obrascima koji se nalaze u prilogu 3. i 5. ovoga Pravilnika i njegov su sastavni dio.
(3) NPP-i svih vrsta izobrazbi izrađuju se uz primjenu načela Europskog sustava prikupljanja i prenošenja bodova (European Credit Transfer and Accumulation System – ECTS).
(4) Primjena ECTS bodova u izradi nastavnih planova i programa propisat će se posebnom uputom zapovjednika Hrvatskog vojnog učilišta „Dr. Franjo Tuđman“.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 10.
(1) Ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane ili Oružanih snaga (u daljnjem tekstu Predlagatelj) upućuje prijedlog izrade novog ili ažuriranja postojećeg NPP-a izobrazbe Povjerenstvu za vojnu izobrazbu na obrascu koji se nalazi u prilogu 1. ovoga Pravilnika i njegov je sastavni dio.
(2) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu analizira dostavljeni prijedlog iz stavka 1. ovoga članka te donosi odluku o prihvaćanju ili odbijanju prijedloga.
(3) U slučaju prihvaćanja prijedloga iz stavka 1. ovoga članka Povjerenstvo za vojnu izobrazbu donosi odluku kojom se određuju nositelji izrade, dinamika izrade i implementacije NPP-a. Povjerenstvo za vojnu izobrazbu uz odluku, ispunjava i ovjerava obrazac iz priloga 3. ovoga Pravilnika te ga dostavlja nositelju izrade.
(4) U slučaju odbijanja prijedloga iz stavka 1. ovoga članka Povjerenstvo za vojnu izobrazbu donosi odluku o odbijanju prijedloga s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 11.
(1) Nakon zaprimanja odluke iz članka 10. stavka 3. ovoga Pravilnika nositelj izrade izrađuje NPP na obrascima iz priloga 4. ili 5. ovoga Pravilnika.
(2) Konačan prijedlog NPP-a izobrazbe nositelj izrade dostavlja Povjerenstvu za vojnu izobrazbu u skladu s dinamikom određenom odlukom iz članka 10. stavka 3. ovoga Pravilnika.
(3) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu vrednuje prijedlog iz stavka 2. ovoga članka te donosi mišljenje o konačnom prijedlogu novog ili ažuriranog nastavnog plana i programa izobrazbe.
(4) U slučaju prihvaćanja konačnog prijedloga iz stavka 2. ovoga članka Povjerenstvo za vojnu izobrazbu uz pozitivno mišljenje upućuje isti na odobrenje u skladu sa odredbama članka 7. ovoga Pravilnika.
(5) U slučaju odbijanja konačnog prijedloga iz stavka 2. ovoga članka Povjerenstvo za vojnu izobrazbu uz negativno mišljenje vraća prijedlog nositelju izrade nastavnog plana i programa na dopunu i izmjenu uz obrazloženje i definiranje nove dinamike izrade prijedloga.
Recenzija prijedloga
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 12.
(1) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu može provesti postupak recenzije za konačan prijedlog novog NPP-a.
(2) Povjerenstvo za vojnu izobrazbu donosi odluku o provedbi recenzije određenog NPP-a izobrazbe koja uključuje i broj recenzenata (maksimalno tri), ime i prezime recenzenata, rok dovršenja recenzije i vrstu recenzije (anonimna ili javna).
(3) Recenzenti su pripadnici Oružanih snaga i stručnjaci vojno-stručne specijalnosti u području koje pokriva NPP koji je predmet recenzije.
Primjena
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 13.
(1) Temeljem odobrenog nastavnog plana i programa u skladu sa odredbama članka 7. ovoga Pravilnika za sve slijedno-rastuće izobrazbe i izobrazbe za prekvalifikaciju u okviru drugog roda ili službe, izrađuje se Izvedbeni plan nastave (IPN) za svaki predmet.
(2) Izvedbenim planom nastave utvrđuju se na razini predmeta:
- nositelj predmeta, predavači i suradnici u nastavi
- mjesto izvođenja nastave
- početak i završetak te satnica izvođenja predmeta
- oblici nastave (predavanja, seminari, vježbe, konzultacije, terenski rad, provjera znanja i dr.)
- način polaganja ispita, ispitni rokovi i standard ispitivanja
- popis obvezne i preporučene literature
- način izvođenja nastave (klasični oblik, mješoviti oblik, učenje na daljinu) i
- ostale važne činjenice za provedbu nastave iz predmeta.
(3) Izvedbeni plan nastave predmeta, najkasnije 30 dana prije početka školske godine odobrava nastavno vijeće pojedinog programa izobrazbe ili čelnik ustrojstvene jedinice koja provodi izobrazbu.
(4) Izvedbenim planom nastave predmeta dozvoljene su izmjene unutar pojedinog predmeta do 20% sadržaja uz suglasnost nadležnog nastavnog vijeća, kojima se ne utječe na izmjenu cilja i ishoda učenja na razini programa.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
V. NADZOR
Svrha i područja nadzora
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 14.
(1) Nadzorom se utvrđuje ostvarivanje ciljeva NPP-a, kvalitete organizacije i izvođenja nastave te stručnog i pedagoškog rada nositelja predmeta, predavača i vanjskih suradnika u nastavi, a provodi se kao vanjsko vrednovanje (stručno-pedagoški nadzor) i unutarnje vrednovanje (samovrednovanje).
(2) Područje nadzora obuhvaća:
- unutarnju organizaciju i planove rada
- nastavne planove i programe
- poučavanje i učenje
- postignuća polaznika
- organizacijsku kulturu
- vođenje nastavnog procesa i
- resurse za provedbu nastave.
Vanjsko vrednovanje (Stručno-pedagoški nadzor)
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 15.
(1) Vanjsko vrednovanje u nadležnosti je ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane i Glavnog stožera Oružanih snaga nadležnih za izobrazbu.
(2) Postupak provedbe vanjskog vrednovanja može započeti temeljem godišnjeg plana vanjskog vrednovanja izobrazbe nadležnih ustrojstvenih jedinica iz stavka 1. ovoga članka, temeljem nalaza radi utvrđivanja poduzetih mjera (ponovljeni stručno-pedagoški nadzor), temeljem pisanog podneska fizičke osobe ili temeljem zahtjeva drugih ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane i Oružanih snaga.
(3) Vanjsko vrednovanje (stručno-pedagoški nadzor) se provodi neposrednim uvidom u rad nastavnika i/ili rad ustrojstvene jedinice za provedbu izobrazbe, a obuhvaća područje iz članka 14. stavka 2. ovoga Pravilnika.
(4) Neovisno o svrsi zbog koje se vanjsko vrednovanje pokreće i provodi, provedba treba biti usmjerena i na praćenje kvalitete rada i pružanje stručne podrške te time i na unapređenje sustava izobrazbe kao i na informiranje dionika u sustavu vojne izobrazbe o kvaliteti.
Unutarnje vrednovanje
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 16.
(1) Unutarnje vrednovanje je nadzor koji planira i organizira ustrojstvena jedinica koja provodi izobrazbu, kojim se omogućuje nastavnom osoblju da na temelju sustavnog praćenja, analiziranja i preispitivanja samostalno unaprijedi vlastiti rad.
(2) Ustrojstvene jedinice koje provode izobrazbu obvezne su donijeti Uputu za unutarnje vrednovanje.
(3) Uputom za unutarnje vrednovanje iz stavka 2. ovoga članka propisuje se određivanje i razvijanje kriterija kvalitete, trajanje procesa, određivanje područja u kojima će se provoditi i smjernice aktivnosti, definiranje faza provođenja, izrada instrumenata i način njihove primjene, prikupljanje i obrada podataka, izrada plana za uklanjanje uočenih slabosti, kompetencije osoblja koje provodi vrednovanje i izvješćivanje.
(4) Podatci prikupljeni unutarnjim vrednovanjem trebaju biti anonimni, zaštićeni od zlouporabe.
(5) Izviješća o rezultatima unutarnjeg vrednovanja dostavljaju se uspravnicom nadređenoj ustrojstvenoj jedinici te drugim ustrojstvenim jedinicama uključenim u proces izobrazbe, ali se u njima ne mogu imenovati i rangirati pojedini nastavnici.
(6) Ustrojstvene jedinice koje provode izobrazbu obvezne su za svaku školsku godinu donijeti Plan provedbe unutarnjeg vrednovanja te stvoriti uvjete za njegovo provođenje.
(7) Kao dopunu unutarnjeg vrednovanja Hrvatsko vojno učilište „Dr. Franjo Tuđman“ će u suradnji s ustrojstvenim jedinicama Oružanih snaga provoditi ankete polaznika slijedno-rastućih izobrazbi časnika i dočasnika te njihovih prvih nadređenih s vremenskim odmakom od jedne godine nakon završetka izobrazbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNJE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 17.
(1) Za izradu prijedloga standarda zanimanja i standarda kvalifikacija iz članka 4. ovoga Pravilnika te procedure upisa standarda u Registar Hrvatskog kvalifikacijskog okvira nadležno je Povjerenstvo za izradu prijedloga standarda zanimanja i standarda kvalifikacija u području obrane osnovano odlukom ministra obrane.
(2) Svi postojeći nastavni planovi i programi izobrazbi uskladit će se s odredbama ovoga Pravilnika najkasnije do 31. prosinca 2023.
(3) Shematski prikaz procesa izrade novih ili ažuriranja postojećih NPP-a nalazi se u prilogu 2. ovoga Pravilnika i njegov je sastavni dio.
(4) U roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika čelnici ustrojstvenih jedinica obvezni su donijeti upute iz članka 9. stavka 4. i članka 16. stavka 2. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 18.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
M I N I S T A R
dr. sc. Mario Banožić
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane