PROGRAM POTPORE ZA ISTRAŽIVANJA UTJECAJA RAZLIČITIH TEHNOLOGIJA I AGROTEHNIČKIH MJERA NA ODRŽAVANJE MATIČNIH NASADA VISOKIH KATEGORIJA
Zagreb, listopad 2021. godine
1.UVOD
Republika Hrvatska (u daljnjem tekstu: RH) ima vrlo povoljne uvjete za proizvodnju različitih vrsta voća. S obzirom da svojim zemljopisnim položajem obuhvaća mediteransko i kontinentalno područje, ona ima niz usporednih prednosti za racionalnu i vrlo uspješnu voćarsku i rasadničarsku proizvodnju.
Značajnu ulogu u razvoju voćarske proizvodnje imaju potpore za podizanje novih nasada, ali i potpore rasadničarskoj proizvodnji. Iskustva država koje imaju razvijenu voćarsku proizvodnju pokazuju da su te države dale inicijalnu potporu razvoju rasadničarstva kao preduvjet za kvalitetnu i konkurentnu voćarsku proizvodnju.
Kvalitetan i zdravstveno ispravan sadni materijal jedan je od temeljnih preduvjeta za uspješno i isplativo bavljenje voćarskom proizvodnjom.
Kako bi se osigurala visoka genetska čistoća i zdravstvena ispravnost domaćeg reprodukcijskog voćnog sadnog materijala agruma, jezgričavog i koštičavog voća, što je temeljna pretpostavka sigurne, održive i konkurentne voćarske proizvodnje, potrebno je poticati proizvodnju domaćeg sadnog materijala visokih kategorija, što je moguće osiguranjem pupova i podloga visokih kategorija po cijenama prihvatljivim domaćim proizvođačima.
Postojeći matični nasadi u RH često su zasnovani unutar proizvodnog nasada što je u koliziji sa standardima Europske Unije (u daljnjem tekstu: EU). U takvim nasadima tehnologija proizvodnje usmjerena je na proizvodnju plodova voća, a manje ili nikako na proizvodnju reprodukcijskog sadnog materijala (prvenstveno voćnih pupova i podloga) za cijepljenje. U takvim tehnologijama zaštita od štetnih organizama usmjerena je na proizvodnju plodova voća sa što manjim ostacima rezidua pesticida, što dozvoljava veću prisutnost vektora virusa, bakterija i fitoplazmi, a u suprotnosti je s tehnologijom zaštite i standardima u proizvodnji bezvirusnoga certificiranog sadnog materijala. Takvi nasadi su izvan prostornih izolacija, a obzirom da su u proizvodnim nasadima gdje je pritisak patogena velik, mogućnost od ponovne zaraze je velika.
Korištenje reprodukcijskog sadnog materijala koji nije rigorozno testiran i kontroliran na prisutnost patogena povećava rizik od zaraze sadnica. Zaražene sadnice ne mogu ostvariti svoj puni proizvodni potencijal, što može značajno utjecati na ekonomske aspekte voćarske proizvodnje. Prinosi mogu biti manji ili slabije kakvoće kroz čitavo vrijeme eksploatacije nasada. Osim toga, na taj način može doći do daljnjeg širenja bolesti i štetnika koji se prenose sadnim materijalom te daljnjih gubitaka u proizvodnji. Europske države sa razvijenim voćarstvom uložile su velika sredstva i usmjerile svoje znanstvene i istraživačke resurse u proizvodnju certificiranog, „bezvirusnog“, zdravstveno ispravnog i sortno čistog sadnog materijala. Na taj način osigurava se jedan od prvih preduvjeta uspješne i konkurentne voćarske proizvodnje.
Dosadašnja iskustva o tehnologiji ekonomski održive i agronomski napredne proizvodnje sadnog materijala visokih kategorija u RH relativno su oskudna. Istraživanje utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na proizvodni potencijal i zdravstvenu ispravnost matičnih stabala visokih kategorija pružilo bi temelj za procjenu isplativosti, učinkovitosti i primjenjivosti različitih mjera u rasadničarskoj proizvodnji sadnog materijala visokih kategorija u RH. Istraživanjem bi se implementirale te ispitale najnovije tehnologije i agrotehničke mjere u produkciji plemki visokih kategorija u uvjetima istočne Slavonije i južne Hrvatske.
Osnovni cilj istraživanja bio bi ispitati mogućnosti korištenja različitih tehnologija u proizvodnji „bezvirusnog“ reprodukcijskog sadnog materijala u RH. Rezultati istraživanja bili bi osnova za donošenje odluka o ulaganju u takvu vrstu proizvodnje, i o odabiru prikladne tehnologije u takvom tipu rasadničarske proizvodnje. Osim toga, istraživanje bi rezultiralo i povećanjem proizvodnje reprodukcijskog sadnog materijala visokih kategorija u RH, poboljšanjem strukture kategorija sadnog materijala koji se proizvodi u RH te povećanjem dostupnosti visokokvalitetnog reprodukcijskog sadnog materijala na domaćem tržištu.
Na taj način, neizravni korisnici istraživanja bili bi ponajprije domaći rasadničari. Osim rasadničara, neizravni korisnici istraživanja svakako bi bili i domaći voćari, kao krajnji korisnici sadnog materijala visoke kategorije. Istraživanjem bi se domaći rasadničari potakli na korištenje visokih kategorija reprodukcijskog sadnog materijala. Rezultatima ovog istraživanja moguće je poboljšati dosadašnji način rasadničarske proizvodnje koji je doveden do ruba konkurentnosti u odnosu na ostale zemlje EU.
2.STANJE I CILJ PROGRAMA
U RH je trenutno registrirano 48 matičnih nasada za proizvodnju reprodukcijskog sadnog materijala za proizvodnju sadnica voćnih vrsta. Glavnina proizvodnje sadnog materijala je CAC kategorije, samo 3 rasadnika imaju matična stabla za proizvodnju plemki certificirane kategorije (jabuke 20 sorti, kruške 18 sorti, marelice 14 sorti, šljive 9 sorti, bajama 8 sorti, breskve 14 sorti, dunje 4 sorte, nektarine 8 sorti, trešnje 12 sorti i agruma 4 sorte), a 5 rasadnika imaju matičnjake voćnih podloga certificirane kategorije.
Kako je vidljivo iz spomenutoga, struktura kategorija sadnog materijala koji se proizvodi u RH izrazito je nepovoljna. Takva struktura dovodi do niza negativnih posljedica. Sadni materijal proizveden u RH manje je konkurentan na zajedničkom tržištu EU. Domaća proizvodnja ne zadovoljava potrebe domaćih voćara koji ulažu u intenzivne nasade sa suvremenom tehnologijom i traže sadni materijal visoke kategorije. Neizravno se potiče uvoz sadnog materijala. Konačno, kontrola takvog sadnog materijala je teža, što može dovesti do širenja bolesti i štetnika koji se prenose sadnim materijalom. Podaci o prisutnosti i raširenosti nekih štetnih organizama, primjerice virusa šarke (Plum pox virus), proliferacije jabuke (Candidatus Phytoplasma mali) ili tristeze agruma (Citrus tristeza virus) u domaćim matičnim nasadima su relativno porazni.
Program potpore za istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija (u daljnjem tekstu: Program) ima za cilj optimalnom zaštitom, rezidbom i gnojidbom poboljšati i povećati produkcijsku sposobnost i održati zdravstvenu ispravnost u proizvodnji plemki, odnosno pupova domaćeg reprodukcijskog voćnog sadnog materijala agruma, jezgričavog, koštičavog i lupinastog voća, što je temeljna pretpostavka sigurne, održive i konkurentne voćarske proizvodnje. Osim primjenom odgovarajućih agrotehničkih mjera, održanje zdravstvene ispravnosti i kvalitete planira se postići i introduciranjem otpornih podloga na izuzetno opasne biljne bolesti koje se često javljaju u matičnim nasadima kao i proizvodnjom budućih matičnih stabala na najprikladnijim voćnim podlogama.
Korisnici programa provoditi će istraživanja vezano za integriranu zaštitu matičnjaka kontinentalnih voćnih vrsta i agruma na otvorenom kako bi se očuvala bioraznolikost i pritom će se provesti praćenje pojave patogena u uvjetima različitih agroklimatskih čimbenika. Provoditi će se praćenje fenoloških svojstava matičnih stabala u kategoriji osnovni u odnosu na različite tehnike rezidbe te programe prihrane i turnuse navodnjavanja. Također, obavljati će se kontrola i praćenje autentičnosti vrsta i sorti matičnih biljaka prema propisanim deskriptorima.
3.PRIHVATLJIVI KORISNICI
Prihvatljivi korisnici Programa su znanstvene institucije (u daljnjem tekstu: Korisnik) koje su upisane u Upisnik dobavljača, laboratorija i uzorkivača poljoprivrednog sjemena i sadnog materijala (»Narodne novine« br. 29/08, 21/09, 37/09 i 24/17) (u daljnjem tekstu: Upisnik dobavljača poljoprivrednog sadnog materijala) i Službeni registar specijaliziranih subjekata (»Narodne novine« br. 30/21) te ispunjavanju sljedeće uvjete:
◊podnesu Zahtjev za financiranje istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na produkcijsku sposobnost i zdravstvenu ispravnost matičnih stabala visokih kategorija (u nastavku teksta: Zahtjev) po objavljenom Javnom pozivu
◊podnesu dokaz o postojećoj odgovarajućoj infrastrukturi i matičnim stablima agruma visokih kategorija
◊u Upisniku dobavljača poljoprivrednog sadnog materijala registrirani za djelatnost proizvodnje poljoprivrednog sadnog materijala
◊imaju najmanje jednog zaposlenika koji mora imati završen preddiplomski i/ili diplomski sveučilišni studij agronomske struke
◊ dostave drugu obveznu dokumentaciju sukladno uvjetima Javnog poziva
◊nemaju nereguliranih dugovanja s osnova javnih davanja.
4.PRORAČUN ZA PROVEDBU PROGRAMA I FINANCIRANJE
Sredstva za provedbu ovoga Programa u 2022. godini u iznosu od 600.000 kuna osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2022. godinu i projekcijama za 2023. i 2024. godinu (»Narodne novine« broj 135/20) unutar Financijskog plana Ministarstva poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) na poziciji A568007 – Zdravstvena zaštita bilja.
S obzirom da će se Program provoditi i u 2024. godini za isti će se planirati sredstva u Državnom proračunu RH unutar razdjela 060 Ministarstva poljoprivrede u okviru limita za 2024. godinu.
Ukupna sredstava potrebna za provedbu Programa za trogodišnje razdoblje iznose 1.800.000 kuna.
Tablica 1. -Plan financiranja Programa
Programska godina
2022.
2023.
2024.
UKUPNO
Potpora za korisnike
600.000
600.000
600.000
1.800.000
Sredstva Programa predstavljaju izravnu pomoć znanstvenim institucijama u financiranju istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija.
Sredstva se dodjeljuju na način i prema kriterijima utvrđenim ovim Programom putem Javnog poziva za financiranje istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija (dalje u tekstu: Javni poziv) kojima se osigurava visoka genetska čistoća i zdravstvena ispravnost domaćeg reprodukcijskog voćnog sadnog materijala autohtonog i suvremenog sortimenta koji ispunjava fitosanitarne standarde i propise.
Financijska sredstva ovog Programa dodjeljuju se sukladno poglavlju I. i članku 31. Uredbe Komisije (EU) br. 702/2014, od 25. lipnja 2014., o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: Uredba). Potpore dodijeljene kroz ovaj Program spojive su s unutarnjim tržištem u smislu članka 107. stavka 3. Ugovora i izuzete iz obveze prijave iz njegova članka 108. stavka 3. s obzirom da ispunjavaju sve opće uvjete utvrđene u poglavlju I. Uredbe i sve posebne uvjete iz članka 31. Uredbe.
Aktivnost kojoj se dodjeljuje potpora u interesu je svih poduzetnika koji djeluju u sektoru poljoprivredne voćarske i rasadničarske proizvodnje sukladno članku 31. stavku 2. Uredbe.
Prije početka aktivnosti pojedinog Korisnika, kojem je dodijeljena potpora, na mrežnim stranicama Ministarstva objaviti će se sljedeći podaci:
a)sažetak informacija o Programu
b)cjeloviti tekst svake potpore ovog Programa uključujući njegove izmjene, ili poveznicu za pristup cjelovitom tekstu uključujući izričito upućivanje na Uredbu citirajući njezin naslov i upućivanje na objavu u Službenom listu Europske unije i na određene odredbe poglavlja III.
c)da će se Program kojem je dodijeljena potpora provesti
d)ciljevi Programa kojem je dodijeljena potpora
e)približni datum objavljivanja rezultata očekivanih od Programa kojem je dodijeljena potpora
f)mjesto objavljivanja rezultata očekivanih od Programa kojem je dodijeljena potpora na internetu
g)napomena da su rezultati Programa kojem je dodijeljena potpora besplatno dostupni svim poduzetnicima koji djeluju u voćarstvu i rasadničarstvu.
Potpora ne uključuje plaćanja poduzetnicima u poljoprivrednom sektoru na temelju cijene poljoprivrednih proizvoda. Intenzitet potpore ograničen je na 100 % prihvatljivih troškova.
Potpore iz ovog Programa ne mogu se isplaćivati u korist poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nesukladnom s unutarnjim tržištem, na jednokratne potpore u korist poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nesukladnom s unutarnjim tržištem.
Potpore ovog Programa ne dodjeljuju se poduzetnicima u teškoćama.
Odredbe se ne primjenjuju na potpore koje same po sebi, s obzirom na uvjete koji su s njima povezani ili s obzirom na način financiranja, podrazumijevaju neizbježnu povredu prava Unije, a posebno na:
a)potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da ima poslovni nastan u određenoj državi članici ili da većina njegovih poslovnih jedinica ima poslovni nastan u toj državi članici
b)potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da upotrebljava robu proizvedenu ili usluge pružene na državnom području
c)potpore kojima se korisnicima ograničava mogućnost uporabe rezultata istraživanja, razvoja i inovacija u ostalim državama članicama.
Ekvivalent potpore iz ovog Programa ne premašuje prag potpore za istraživanje i razvoj u sektorima poljoprivrede i šumarstva kako je navedeno u članku 4(e) Uredbe od 7,5 milijuna EUR po projektu.
Za potpore iz ovog Programa moguće je točno izračunati bruto ekvivalent bespovratnih sredstava ex ante (za buduće razdoblje) bez potrebe za provođenjem procjene rizika ("transparentne potpore") jer su ovo potpore u obliku bespovratnih sredstava (sukladno članku 5. (2) Uredbe). Potpore iz ovog Programa imaju učinak poticaja sukladno članku 6. Uredbe, koji je ispunjen potpisivanjem ugovora između Ministarstva i Korisnika.
Putem web-aplikacije za prijavu u skladu s člankom 3. Uredbe (EZ) br. 794/2004 Ministarstvo Komisiji šalje sažetak informacija koje se odnose na potpore iz ovog Programa u standardiziranom obliku utvrđenom u Prilogu II. Uredbe najkasnije 10 radnih dana prije datuma stupanja na snagu ovog Programa.
Prihvatljivi troškovi usklađeni su sa člankom 3.1.(6) Uredbe. Sukladno članku 7.(2) Uredbe, porez na dodanu vrijednost (PDV) nije prihvatljiv trošak.
Na potpore iz ovog Programa odgovarajuće se primjenjuju odredbe o kumulaciji sukladno članku 8. Uredbe te odredbe o objavljivanju i informacijama iz članka 9. Uredbe.
5.PRAVNA OSNOVA
Program potpore za istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija ( u daljnjem tekstu: Program) donosi se na temelju članka 39. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18, 42/2020 i 52/2021), a sama provedba Programa se odvija u okviru sljedećih propisa :
◊Zakonom o sjemenu, sadnom materijalu i priznavanju sorti poljoprivrednog bilja („Narodne novine“ br. 140/05, 35/08, 25/09, 124/10, 55/11,14/14, 115/18 i 32/20)
◊Zakonom o biljnom zdravstvu („Narodne novine“, broj 127/19)
◊Pravilnikom o stavljanju na tržište reprodukcijskog sadnog materijala i sadnica namijenjenih za proizvodnju voća („Narodne novine“, br. 9/17 i 39/20)
◊poglavljem I. i člankom 31. Uredbe Komisije (EU) br. 702/2014, (SL L 193, 25. lipnja 2014.), o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije
◊Uredbom Komisije (EU) 2019/289 оd 19. veljače 2019. o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 48, 20.2.2019)
◊Uredbe Komisije (EU) 2020/2008 od 8. prosinca 2020. o izmjeni uredbi (EU) br. 702/2014, (EU) br. 717/2014 i (EU) br. 1388/2014 u pogledu njihova razdoblja primjene i ostalih relevantnih izmjena (SL L 414, 9.12.2020.) (u daljnjem tekstu: Uredba)
◊Uredba Komisije (EU) 2017/1084 оd 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (SL L 156, 20. lipnja 2017.)
◊Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2019/2072 оd 28. studenoga 2019. o utvrđivanju jedinstvenih uvjeta za provedbu Uredbe (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu zaštitnih mjera protiv organizama štetnih za bilje te o stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EZ) br. 690/2008 i izmjeni Provedbene uredbe Komisije (EU) 2018/2019
◊Uredbom (Eu) 2016/2031 Europskog Parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2016. o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje i o izmjeni uredaba (EU) br. 228/2013, (EU) br. 652/2014 i (EU) br. 1143/2014 Europskog parlamenta i Vijeća te stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 69/464/EEZ, 74/647/EEZ, 93/85/EEZ, 98/57/EZ, 2000/29/EZ, 2006/91/EZ i 2007/33/EZ.
Potpore dodijeljene kroz ovaj Program spojive su s unutarnjim tržištem u smislu članka 107. stavka 3. Ugovora i izuzete iz obveze prijave iz njegova članka 108. stavka 3. s obzirom da ispunjavaju sve opće uvjete utvrđene u poglavlju I. Uredbe i sve posebne uvjete iz članka 31. Uredbe.
6.TRAJANJE PROGRAMA
Program se donosi na razdoblje od 2022. do 2024. godine.
Radi osiguravanja učinkovitosti Programa kao i izvršenja svih planiranih aktivnosti, potrebno je sustavno praćenje njegove provedbe.
Detaljna provjera stanja na terenu, u svim uključenim institucijama provodit će se svake godine od strane Povjerenstva za kontrolu koje osniva i imenuje ministar poljoprivrede.
7.PRIHVATLJIVE AKTIVNOSTI
Prihvatljive aktivnosti sufinanciranja u okviru Programa su izrada projektno tehničke dokumentacije za provođenje istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija:
◊praćenje prilagodbe sorata u introdukciji na klimatske uvjete uzgoja te praćenje njihovih gospodarskih i pomoloških osobina
◊utvrđivanje broja zaštitnih tretmana matičnjaka uz pravovremene rokove primjene protiv najznačajnijih štetnika i virusa
◊utvrđivanje koncentracije makroelemenata „N - P - K“ u ishrani podloga za agrume u zatvorenim prostorima „mrežarnicima“
◊kontrola i praćenje autentičnosti vrsta i sorata matičnih biljaka prema pomološkim osobinama
◊istraživanje utjecaja različitih tretmana gnojidbe na vegetativni porast stabala podloga za agrume u vanjskom novo uspostavljenom nasadu osnovne kategorije
◊praćenje pojavnosti bolesti i štetnika
◊istraživanje utjecaja različitih tretmana rezidbe na produktivnost plemki
◊istraživanje utjecaja bioinsekticida na smanjenje pojavnosti štetnika
◊utvrđivanje minimalnog broja zaštitnih tretmana matičnjaka uz pravovremene rokove i primjenu adekvatnih mehanizama djelovanja kako bi se postigla maksimalna zdravstvena ispravnost matičnog nasada u skladu s pozitivnim utjecajem na okoliš
◊introdukcija, ispitivanje agronomskih svojstava i utjecaja stresnih abiotskih čimbenika na novim podlogama za jabuku i krušku
U okviru ovoga Programa prihvatljivi za financiranje su sljedeći troškovi:
◊analize matičnih stabala na prisutnost virusa
◊ozdravljivanje biljnog materijala
◊nabava repromaterijala
◊agrotehničko održavanje matičnih nasada visoke kategorije
◊održavanje objekata matičnih nasada visoke kategorije
◊ostale aktivnosti neophodne za provođenje istraživanja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija.
8. PROVEDBA PROGRAMA
Provedbu mjera iz ovoga Programa ministar propisuje pravilnikom.
Nadležno tijelo zaduženo za upravljanje, provedbu i praćenje provedbe Programa je Ministarstvo.
Javni poziv za dodjelu sredstava Programa je otvoreni poziv koji se objavljuje na mrežnim stranicama Ministarstva.
Javnim pozivom detaljno će se propisati način podnošenja zahtjeva, rokovi i dokumentacija potrebna za podnošenje zahtjeva, administrativna kontrola zaprimljenih zahtjeva, odobravanje i isplata bespovratnih sredstva, način izvještavanja, kontrola na terenu i povrat. Uvjeti i način provedbe Programa utvrđeni Javnim pozivom su pravno obvezujući.
Na temelju objavljenog Javnog poziva podnositelji podnose Zahtjev.
Zahtjev mogu podnijeti prihvatljivi Korisnici koji ispunjavaju uvjete iz točke 3. ovoga Programa.
Potpora ima učinak poticaja ako je korisnik dotičnoj državi članici podnio pisani zahtjev za potporu prije početka rada na projektu ili djelatnosti.
Najviši iznos bespovratnih sredstva za pojedinačni Zahtjev je 300.000 kuna. Udio bespovratnih sredstva je do 100 % od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova Programa.
Jedan Korisnik može podnijeti najviše jedan Zahtjev za financiranje.
Isplata bespovratnih sredstava provodi se u roku od 15 radnih dana od sklapanja Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
Ako se nakon zaprimanja svih pristiglih Zahtjeva koji zadovoljavaju kriterije za financiranje, utvrdi da je ukupni iznos Zahtjeva veći od iznosa osiguranog u Državnom proračunu za ovu namjenu, Ministarstvo će proporcionalno umanjiti jedinične iznose sredstava sufinanciranja.
Ministarstvo zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa bespovratna sredstva u okviru ovoga Programa.
Rezultati Programa kojem je dodijeljena potpora bit će dostupni na mrežnim stranicama Ministarstva od datuma završetka Programa. Rezultati ostaju dostupni na mrežnim stranicama Ministarstva tijekom razdoblja od najmanje 5 godina počevši od datuma završetka Programa, a sukladno članku 31. stavku 4. Uredbe.
Na potpore iz ovog Programa odgovarajuće se primjenjuju odredbe o kumulaciji sukladno članku 8. Uredbe te odredbe o objavljivanju i informacijama iz članka 9. Uredbe.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE
PROGRAM POTPORE ZA ISTRAŽIVANJA UTJECAJA RAZLIČITIH TEHNOLOGIJA I AGROTEHNIČKIH MJERA NA ODRŽAVANJE MATIČNIH NASADA VISOKIH KATEGORIJA
Zagreb, listopad 2021. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
1. UVOD
Republika Hrvatska (u daljnjem tekstu: RH) ima vrlo povoljne uvjete za proizvodnju različitih vrsta voća. S obzirom da svojim zemljopisnim položajem obuhvaća mediteransko i kontinentalno područje, ona ima niz usporednih prednosti za racionalnu i vrlo uspješnu voćarsku i rasadničarsku proizvodnju.
Značajnu ulogu u razvoju voćarske proizvodnje imaju potpore za podizanje novih nasada, ali i potpore rasadničarskoj proizvodnji. Iskustva država koje imaju razvijenu voćarsku proizvodnju pokazuju da su te države dale inicijalnu potporu razvoju rasadničarstva kao preduvjet za kvalitetnu i konkurentnu voćarsku proizvodnju.
Kvalitetan i zdravstveno ispravan sadni materijal jedan je od temeljnih preduvjeta za uspješno i isplativo bavljenje voćarskom proizvodnjom.
Kako bi se osigurala visoka genetska čistoća i zdravstvena ispravnost domaćeg reprodukcijskog voćnog sadnog materijala agruma, jezgričavog i koštičavog voća, što je temeljna pretpostavka sigurne, održive i konkurentne voćarske proizvodnje, potrebno je poticati proizvodnju domaćeg sadnog materijala visokih kategorija, što je moguće osiguranjem pupova i podloga visokih kategorija po cijenama prihvatljivim domaćim proizvođačima.
Postojeći matični nasadi u RH često su zasnovani unutar proizvodnog nasada što je u koliziji sa standardima Europske Unije (u daljnjem tekstu: EU). U takvim nasadima tehnologija proizvodnje usmjerena je na proizvodnju plodova voća, a manje ili nikako na proizvodnju reprodukcijskog sadnog materijala (prvenstveno voćnih pupova i podloga) za cijepljenje. U takvim tehnologijama zaštita od štetnih organizama usmjerena je na proizvodnju plodova voća sa što manjim ostacima rezidua pesticida, što dozvoljava veću prisutnost vektora virusa, bakterija i fitoplazmi, a u suprotnosti je s tehnologijom zaštite i standardima u proizvodnji bezvirusnoga certificiranog sadnog materijala. Takvi nasadi su izvan prostornih izolacija, a obzirom da su u proizvodnim nasadima gdje je pritisak patogena velik, mogućnost od ponovne zaraze je velika.
Korištenje reprodukcijskog sadnog materijala koji nije rigorozno testiran i kontroliran na prisutnost patogena povećava rizik od zaraze sadnica. Zaražene sadnice ne mogu ostvariti svoj puni proizvodni potencijal, što može značajno utjecati na ekonomske aspekte voćarske proizvodnje. Prinosi mogu biti manji ili slabije kakvoće kroz čitavo vrijeme eksploatacije nasada. Osim toga, na taj način može doći do daljnjeg širenja bolesti i štetnika koji se prenose sadnim materijalom te daljnjih gubitaka u proizvodnji. Europske države sa razvijenim voćarstvom uložile su velika sredstva i usmjerile svoje znanstvene i istraživačke resurse u proizvodnju certificiranog, „bezvirusnog“, zdravstveno ispravnog i sortno čistog sadnog materijala. Na taj način osigurava se jedan od prvih preduvjeta uspješne i konkurentne voćarske proizvodnje.
Dosadašnja iskustva o tehnologiji ekonomski održive i agronomski napredne proizvodnje sadnog materijala visokih kategorija u RH relativno su oskudna. Istraživanje utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na proizvodni potencijal i zdravstvenu ispravnost matičnih stabala visokih kategorija pružilo bi temelj za procjenu isplativosti, učinkovitosti i primjenjivosti različitih mjera u rasadničarskoj proizvodnji sadnog materijala visokih kategorija u RH. Istraživanjem bi se implementirale te ispitale najnovije tehnologije i agrotehničke mjere u produkciji plemki visokih kategorija u uvjetima istočne Slavonije i južne Hrvatske.
Osnovni cilj istraživanja bio bi ispitati mogućnosti korištenja različitih tehnologija u proizvodnji „bezvirusnog“ reprodukcijskog sadnog materijala u RH. Rezultati istraživanja bili bi osnova za donošenje odluka o ulaganju u takvu vrstu proizvodnje, i o odabiru prikladne tehnologije u takvom tipu rasadničarske proizvodnje. Osim toga, istraživanje bi rezultiralo i povećanjem proizvodnje reprodukcijskog sadnog materijala visokih kategorija u RH, poboljšanjem strukture kategorija sadnog materijala koji se proizvodi u RH te povećanjem dostupnosti visokokvalitetnog reprodukcijskog sadnog materijala na domaćem tržištu.
Na taj način, neizravni korisnici istraživanja bili bi ponajprije domaći rasadničari. Osim rasadničara, neizravni korisnici istraživanja svakako bi bili i domaći voćari, kao krajnji korisnici sadnog materijala visoke kategorije. Istraživanjem bi se domaći rasadničari potakli na korištenje visokih kategorija reprodukcijskog sadnog materijala. Rezultatima ovog istraživanja moguće je poboljšati dosadašnji način rasadničarske proizvodnje koji je doveden do ruba konkurentnosti u odnosu na ostale zemlje EU.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
2. STANJE I CILJ PROGRAMA
U RH je trenutno registrirano 48 matičnih nasada za proizvodnju reprodukcijskog sadnog materijala za proizvodnju sadnica voćnih vrsta. Glavnina proizvodnje sadnog materijala je CAC kategorije, samo 3 rasadnika imaju matična stabla za proizvodnju plemki certificirane kategorije (jabuke 20 sorti, kruške 18 sorti, marelice 14 sorti, šljive 9 sorti, bajama 8 sorti, breskve 14 sorti, dunje 4 sorte, nektarine 8 sorti, trešnje 12 sorti i agruma 4 sorte), a 5 rasadnika imaju matičnjake voćnih podloga certificirane kategorije.
Kako je vidljivo iz spomenutoga, struktura kategorija sadnog materijala koji se proizvodi u RH izrazito je nepovoljna. Takva struktura dovodi do niza negativnih posljedica. Sadni materijal proizveden u RH manje je konkurentan na zajedničkom tržištu EU. Domaća proizvodnja ne zadovoljava potrebe domaćih voćara koji ulažu u intenzivne nasade sa suvremenom tehnologijom i traže sadni materijal visoke kategorije. Neizravno se potiče uvoz sadnog materijala. Konačno, kontrola takvog sadnog materijala je teža, što može dovesti do širenja bolesti i štetnika koji se prenose sadnim materijalom. Podaci o prisutnosti i raširenosti nekih štetnih organizama, primjerice virusa šarke (Plum pox virus), proliferacije jabuke (Candidatus Phytoplasma mali) ili tristeze agruma (Citrus tristeza virus) u domaćim matičnim nasadima su relativno porazni.
Program potpore za istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija (u daljnjem tekstu: Program) ima za cilj optimalnom zaštitom, rezidbom i gnojidbom poboljšati i povećati produkcijsku sposobnost i održati zdravstvenu ispravnost u proizvodnji plemki, odnosno pupova domaćeg reprodukcijskog voćnog sadnog materijala agruma, jezgričavog, koštičavog i lupinastog voća, što je temeljna pretpostavka sigurne, održive i konkurentne voćarske proizvodnje. Osim primjenom odgovarajućih agrotehničkih mjera, održanje zdravstvene ispravnosti i kvalitete planira se postići i introduciranjem otpornih podloga na izuzetno opasne biljne bolesti koje se često javljaju u matičnim nasadima kao i proizvodnjom budućih matičnih stabala na najprikladnijim voćnim podlogama.
Korisnici programa provoditi će istraživanja vezano za integriranu zaštitu matičnjaka kontinentalnih voćnih vrsta i agruma na otvorenom kako bi se očuvala bioraznolikost i pritom će se provesti praćenje pojave patogena u uvjetima različitih agroklimatskih čimbenika. Provoditi će se praćenje fenoloških svojstava matičnih stabala u kategoriji osnovni u odnosu na različite tehnike rezidbe te programe prihrane i turnuse navodnjavanja. Također, obavljati će se kontrola i praćenje autentičnosti vrsta i sorti matičnih biljaka prema propisanim deskriptorima.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
3. PRIHVATLJIVI KORISNICI
Prihvatljivi korisnici Programa su znanstvene institucije (u daljnjem tekstu: Korisnik) koje su upisane u Upisnik dobavljača, laboratorija i uzorkivača poljoprivrednog sjemena i sadnog materijala (»Narodne novine« br. 29/08, 21/09, 37/09 i 24/17) (u daljnjem tekstu: Upisnik dobavljača poljoprivrednog sadnog materijala) i Službeni registar specijaliziranih subjekata (»Narodne novine« br. 30/21) te ispunjavanju sljedeće uvjete:
◊ podnesu Zahtjev za financiranje istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na produkcijsku sposobnost i zdravstvenu ispravnost matičnih stabala visokih kategorija (u nastavku teksta: Zahtjev) po objavljenom Javnom pozivu
◊ podnesu dokaz o postojećoj odgovarajućoj infrastrukturi i matičnim stablima agruma visokih kategorija
◊ u Upisniku dobavljača poljoprivrednog sadnog materijala registrirani za djelatnost proizvodnje poljoprivrednog sadnog materijala
◊ imaju najmanje jednog zaposlenika koji mora imati završen preddiplomski i/ili diplomski sveučilišni studij agronomske struke
◊ dostave drugu obveznu dokumentaciju sukladno uvjetima Javnog poziva
◊ nemaju nereguliranih dugovanja s osnova javnih davanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
4. PRORAČUN ZA PROVEDBU PROGRAMA I FINANCIRANJE
Sredstva za provedbu ovoga Programa u 2022. godini u iznosu od 600.000 kuna osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2022. godinu i projekcijama za 2023. i 2024. godinu (»Narodne novine« broj 135/20) unutar Financijskog plana Ministarstva poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) na poziciji A568007 – Zdravstvena zaštita bilja.
S obzirom da će se Program provoditi i u 2024. godini za isti će se planirati sredstva u Državnom proračunu RH unutar razdjela 060 Ministarstva poljoprivrede u okviru limita za 2024. godinu.
Ukupna sredstava potrebna za provedbu Programa za trogodišnje razdoblje iznose 1.800.000 kuna.
Tablica 1. - Plan financiranja Programa
Programska godina
2022.
2023.
2024.
UKUPNO
Potpora za korisnike
600.000
600.000
600.000
1.800.000
Sredstva Programa predstavljaju izravnu pomoć znanstvenim institucijama u financiranju istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija.
Sredstva se dodjeljuju na način i prema kriterijima utvrđenim ovim Programom putem Javnog poziva za financiranje istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija (dalje u tekstu: Javni poziv) kojima se osigurava visoka genetska čistoća i zdravstvena ispravnost domaćeg reprodukcijskog voćnog sadnog materijala autohtonog i suvremenog sortimenta koji ispunjava fitosanitarne standarde i propise.
Financijska sredstva ovog Programa dodjeljuju se sukladno poglavlju I. i članku 31. Uredbe Komisije (EU) br. 702/2014, od 25. lipnja 2014., o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (u daljnjem tekstu: Uredba). Potpore dodijeljene kroz ovaj Program spojive su s unutarnjim tržištem u smislu članka 107. stavka 3. Ugovora i izuzete iz obveze prijave iz njegova članka 108. stavka 3. s obzirom da ispunjavaju sve opće uvjete utvrđene u poglavlju I. Uredbe i sve posebne uvjete iz članka 31. Uredbe.
Aktivnost kojoj se dodjeljuje potpora u interesu je svih poduzetnika koji djeluju u sektoru poljoprivredne voćarske i rasadničarske proizvodnje sukladno članku 31. stavku 2. Uredbe.
Prije početka aktivnosti pojedinog Korisnika, kojem je dodijeljena potpora, na mrežnim stranicama Ministarstva objaviti će se sljedeći podaci:
a) sažetak informacija o Programu
b) cjeloviti tekst svake potpore ovog Programa uključujući njegove izmjene, ili poveznicu za pristup cjelovitom tekstu uključujući izričito upućivanje na Uredbu citirajući njezin naslov i upućivanje na objavu u Službenom listu Europske unije i na određene odredbe poglavlja III.
c) da će se Program kojem je dodijeljena potpora provesti
d) ciljevi Programa kojem je dodijeljena potpora
e) približni datum objavljivanja rezultata očekivanih od Programa kojem je dodijeljena potpora
f) mjesto objavljivanja rezultata očekivanih od Programa kojem je dodijeljena potpora na internetu
g) napomena da su rezultati Programa kojem je dodijeljena potpora besplatno dostupni svim poduzetnicima koji djeluju u voćarstvu i rasadničarstvu.
Potpora ne uključuje plaćanja poduzetnicima u poljoprivrednom sektoru na temelju cijene poljoprivrednih proizvoda. Intenzitet potpore ograničen je na 100 % prihvatljivih troškova.
Potpore iz ovog Programa ne mogu se isplaćivati u korist poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nesukladnom s unutarnjim tržištem , na jednokratne potpore u korist poduzetnika koji podliježe neizvršenom nalogu za povrat sredstava na temelju prethodne odluke Komisije kojom se potpora ocjenjuje nezakonitom i nesukladnom s unutarnjim tržištem.
Potpore ovog Programa ne dodjeljuju se poduzetnicima u teškoćama.
Odredbe se ne primjenjuju na potpore koje same po sebi, s obzirom na uvjete koji su s njima povezani ili s obzirom na način financiranja, podrazumijevaju neizbježnu povredu prava Unije, a posebno na:
a) potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da ima poslovni nastan u određenoj državi članici ili da većina njegovih poslovnih jedinica ima poslovni nastan u toj državi članici
b) potpore za koje dodjela potpore ovisi o obvezi korisnika da upotrebljava robu proizvedenu ili usluge pružene na državnom području
c) potpore kojima se korisnicima ograničava mogućnost uporabe rezultata istraživanja, razvoja i inovacija u ostalim državama članicama.
Ekvivalent potpore iz ovog Programa ne premašuje prag potpore za istraživanje i razvoj u sektorima poljoprivrede i šumarstva kako je navedeno u članku 4(e) Uredbe od 7,5 milijuna EUR po projektu.
Za potpore iz ovog Programa moguće je točno izračunati bruto ekvivalent bespovratnih sredstava ex ante (za buduće razdoblje) bez potrebe za provođenjem procjene rizika ("transparentne potpore") jer su ovo potpore u obliku bespovratnih sredstava (sukladno članku 5. (2) Uredbe). Potpore iz ovog Programa imaju učinak poticaja sukladno članku 6. Uredbe, koji je ispunjen potpisivanjem ugovora između Ministarstva i Korisnika.
Putem web-aplikacije za prijavu u skladu s člankom 3. Uredbe (EZ) br. 794/2004 Ministarstvo Komisiji šalje sažetak informacija koje se odnose na potpore iz ovog Programa u standardiziranom obliku utvrđenom u Prilogu II. Uredbe najkasnije 10 radnih dana prije datuma stupanja na snagu ovog Programa.
Prihvatljivi troškovi usklađeni su sa člankom 3.1.(6) Uredbe. Sukladno članku 7.(2) Uredbe, porez na dodanu vrijednost (PDV) nije prihvatljiv trošak.
Na potpore iz ovog Programa odgovarajuće se primjenjuju odredbe o kumulaciji sukladno članku 8. Uredbe te odredbe o objavljivanju i informacijama iz članka 9. Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
5. PRAVNA OSNOVA
Program potpore za istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija ( u daljnjem tekstu: Program) donosi se na temelju članka 39. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18, 42/2020 i 52/2021), a sama provedba Programa se odvija u okviru sljedećih propisa :
◊ Zakonom o sjemenu, sadnom materijalu i priznavanju sorti poljoprivrednog bilja („Narodne novine“ br. 140/05, 35/08, 25/09, 124/10, 55/11,14/14, 115/18 i 32/20)
◊ Zakonom o biljnom zdravstvu („Narodne novine“, broj 127/19)
◊ Pravilnikom o stavljanju na tržište reprodukcijskog sadnog materijala i sadnica namijenjenih za proizvodnju voća („Narodne novine“, br. 9/17 i 39/20)
◊ poglavljem I. i člankom 31. Uredbe Komisije (EU) br. 702/2014, (SL L 193, 25. lipnja 2014.), o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije
◊ Uredbom Komisije (EU) 2019/289 оd 19. veljače 2019. o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 o proglašenju određenih kategorija potpora u sektoru poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije ( SL L 48, 20.2.2019 )
◊ Uredbe Komisije (EU) 2020/2008 od 8. prosinca 2020. o izmjeni uredbi (EU) br. 702/2014, (EU) br. 717/2014 i (EU) br. 1388/2014 u pogledu njihova razdoblja primjene i ostalih relevantnih izmjena ( SL L 414, 9.12.2020.) (u daljnjem tekstu: Uredba )
◊ Uredba Komisije (EU) 2017/1084 оd 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luka i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova (SL L 156, 20. lipnja 2017.)
◊ Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2019/2072 оd 28. studenoga 2019. o utvrđivanju jedinstvenih uvjeta za provedbu Uredbe (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu zaštitnih mjera protiv organizama štetnih za bilje te o stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EZ) br. 690/2008 i izmjeni Provedbene uredbe Komisije (EU) 2018/2019
◊ Uredbom (Eu) 2016/2031 Europskog Parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2016. o zaštitnim mjerama protiv organizama štetnih za bilje i o izmjeni uredaba (EU) br. 228/2013, (EU) br. 652/2014 i (EU) br. 1143/2014 Europskog parlamenta i Vijeća te stavljanju izvan snage direktiva Vijeća 69/464/EEZ, 74/647/EEZ, 93/85/EEZ, 98/57/EZ, 2000/29/EZ, 2006/91/EZ i 2007/33/EZ.
Potpore dodijeljene kroz ovaj Program spojive su s unutarnjim tržištem u smislu članka 107. stavka 3. Ugovora i izuzete iz obveze prijave iz njegova članka 108. stavka 3. s obzirom da ispunjavaju sve opće uvjete utvrđene u poglavlju I. Uredbe i sve posebne uvjete iz članka 31. Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
6. TRAJANJE PROGRAMA
Program se donosi na razdoblje od 2022. do 2024. godine.
Radi osiguravanja učinkovitosti Programa kao i izvršenja svih planiranih aktivnosti, potrebno je sustavno praćenje njegove provedbe.
Detaljna provjera stanja na terenu, u svim uključenim institucijama provodit će se svake godine od strane Povjerenstva za kontrolu koje osniva i imenuje ministar poljoprivrede.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
7. PRIHVATLJIVE AKTIVNOSTI
Prihvatljive aktivnosti sufinanciranja u okviru Programa su izrada projektno tehničke dokumentacije za provođenje istraživanja utjecaja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija:
◊ praćenje prilagodbe sorata u introdukciji na klimatske uvjete uzgoja te praćenje njihovih gospodarskih i pomoloških osobina
◊ utvrđivanje broja zaštitnih tretmana matičnjaka uz pravovremene rokove primjene protiv najznačajnijih štetnika i virusa
◊ utvrđivanje koncentracije makroelemenata „N - P - K“ u ishrani podloga za agrume u zatvorenim prostorima „mrežarnicima“
◊ kontrola i praćenje autentičnosti vrsta i sorata matičnih biljaka prema pomološkim osobinama
◊ istraživanje utjecaja različitih tretmana gnojidbe na vegetativni porast stabala podloga za agrume u vanjskom novo uspostavljenom nasadu osnovne kategorije
◊ praćenje pojavnosti bolesti i štetnika
◊ istraživanje utjecaja različitih tretmana rezidbe na produktivnost plemki
◊ istraživanje utjecaja bioinsekticida na smanjenje pojavnosti štetnika
◊ utvrđivanje minimalnog broja zaštitnih tretmana matičnjaka uz pravovremene rokove i primjenu adekvatnih mehanizama djelovanja kako bi se postigla maksimalna zdravstvena ispravnost matičnog nasada u skladu s pozitivnim utjecajem na okoliš
◊ introdukcija, ispitivanje agronomskih svojstava i utjecaja stresnih abiotskih čimbenika na novim podlogama za jabuku i krušku
U okviru ovoga Programa prihvatljivi za financiranje su sljedeći troškovi:
◊ analize matičnih stabala na prisutnost virusa
◊ ozdravljivanje biljnog materijala
◊ nabava repromaterijala
◊ agrotehničko održavanje matičnih nasada visoke kategorije
◊ održavanje objekata matičnih nasada visoke kategorije
◊ ostale aktivnosti neophodne za provođenje istraživanja različitih tehnologija i agrotehničkih mjera na održavanje matičnih nasada visokih kategorija.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
8. PROVEDBA PROGRAMA
Provedbu mjera iz ovoga Programa ministar propisuje pravilnikom.
Nadležno tijelo zaduženo za upravljanje, provedbu i praćenje provedbe Programa je Ministarstvo.
Javni poziv za dodjelu sredstava Programa je otvoreni poziv koji se objavljuje na mrežnim stranicama Ministarstva.
Javnim pozivom detaljno će se propisati način podnošenja zahtjeva, rokovi i dokumentacija potrebna za podnošenje zahtjeva, administrativna kontrola zaprimljenih zahtjeva, odobravanje i isplata bespovratnih sredstva, način izvještavanja, kontrola na terenu i povrat. Uvjeti i način provedbe Programa utvrđeni Javnim pozivom su pravno obvezujući.
Na temelju objavljenog Javnog poziva podnositelji podnose Zahtjev.
Zahtjev mogu podnijeti prihvatljivi Korisnici koji ispunjavaju uvjete iz točke 3. ovoga Programa.
Potpora ima učinak poticaja ako je korisnik dotičnoj državi članici podnio pisani zahtjev za potporu prije početka rada na projektu ili djelatnosti.
Najviši iznos bespovratnih sredstva za pojedinačni Zahtjev je 300.000 kuna. Udio bespovratnih sredstva je do 100 % od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova Programa.
Jedan Korisnik može podnijeti najviše jedan Zahtjev za financiranje.
Isplata bespovratnih sredstava provodi se u roku od 15 radnih dana od sklapanja Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava.
Ako se nakon zaprimanja svih pristiglih Zahtjeva koji zadovoljavaju kriterije za financiranje, utvrdi da je ukupni iznos Zahtjeva veći od iznosa osiguranog u Državnom proračunu za ovu namjenu, Ministarstvo će proporcionalno umanjiti jedinične iznose sredstava sufinanciranja.
Ministarstvo zadržava pravo ne dodijeliti sva raspoloživa bespovratna sredstva u okviru ovoga Programa.
Rezultati Programa kojem je dodijeljena potpora bit će dostupni na mrežnim stranicama Ministarstva od datuma završetka Programa. Rezultati ostaju dostupni na mrežnim stranicama Ministarstva tijekom razdoblja od najmanje 5 godina počevši od datuma završetka Programa, a sukladno članku 31. stavku 4. Uredbe.
Na potpore iz ovog Programa odgovarajuće se primjenjuju odredbe o kumulaciji sukladno članku 8. Uredbe te odredbe o objavljivanju i informacijama iz članka 9. Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede