U svrhu provedbe posebnih ciljeva definiranih Nacionalnim planom borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti za razdoblje od 2021. do 2027. godine izrađuje se Akcijski plan borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti za razdoblje od 2021. do 2024. (u daljnjem tekstu: Akcijski plan) koji je povezan s provedbom proračuna u navedenom razdoblju.
Akcijskim planom definirati će se mjere od utjecaja na borbu protiv siromaštva i socijalne isključenosti koje jamče bolje uvjete života svim socijalno osjetljivim skupinama stanovništva. Mjere obuhvaćaju zdravstvenu zaštitu, odgoj i obrazovanje, zapošljavanje, mirovinski sustav, stambenu politiku, socijalni sustav, regionalni razvoj, organizacije civilnog društva te kulturu i digitalizaciju s ciljem provedbe različitih aktivnosti usmjerenih na suzbijanje siromaštva i socijalne isključenosti.
Ovaj Akcijski plan u skladu je s mjerama razrađenim u drugim strateškim dokumentima (Nacionalnom planu za oporavak i otpornost, Nacionalnom programu reformi).
Mjere koje su razrađene u tabličnom prikazu (Prilog 1.) su usklađene s povezanim aktima strateškog planiranja.
Definirane mjere ovog Akcijskog plana financirati će se osim kroz redovnu djelatnost na teret sredstava Državnog proračuna i iz fondova Europske unije te prihoda jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i eventualno iz donacija. Provedbom istih nastojati će se umanjiti stopa siromaštva i socijalne isključenosti ranjivih skupina društva te povećati kvaliteta života.
Procjena fiskalnog učinka mjera, aktivnosti i projekata izraditi će se za razdoblje provedbe Akcijskog plana od 2021. do 2024. godine.
2. Posebni ciLjevi I mjere
Radi transparentnosti provođenja, mjere predviđene Nacionalnim planom u daljnjem tekstu razrađene su po aktivnostima.
Posebni cilj 1:Smanjenje siromaštva i socijalne isključenosti ranjivih skupina
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.39 Teška materijalna deprivacija prema dobi i spolu
Početna vrijednost: ADS2019= 7,3
Ciljana vrijednost: ADS2024= 5,1
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.59 Stopa rizika od siromaštva
Početna vrijednost: ADS2019= 18,3
Ciljana vrijednost: ADS2024= 16,4
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.33 Osobe u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Početna vrijednost: ADS2019= 23,3
Ciljana vrijednost: ADS2024= 20,9
Mjera 1:Sveobuhvatna dijagnoza siromaštva i socijalne isključenosti
Svrha mjere:
Jedan od temeljnih izazova stabilnog i sveobuhvatnog sustava dijagnostike siromaštva uspostavom jedinstvene metodologije je povezivanje različitih baza podataka s obzirom da službeni podaci tijela ne koriste adekvatne i ujednačene šifre, imaju različitu strukturu podataka, postoji i paralelan unos istih podataka u različite baze što ne jamči da se ti podaci podudaraju, neujednačen je i način ažuriranja baze (da li u realnom vremenu, da li retroaktivno, i slično.), koje klasifikacije koristi i drugo.
Ako govorimo o administrativnim podacima, to jest službenim podacima tijela koja pružaju ili vode podatke o naknadama i uslugama socijalne zaštite, valja naglasiti kako trenutno za Republiku Hrvatsku ne postoji podatkovna infrastruktura koja bi obuhvatila na standardizirani način sva tijela opće države koja pružaju naknade i usluge socijalne zaštite.
Sveobuhvatno dijagnosticiranje siromaštva provelo bi se u nekoliko faza.
U prvoj fazi provedbe aktivnosti (2024.) analizirali bi se svi relevantni sustavi (baze podataka) koji prikupljaju podatke o korisnicima i izdacima socijalne zaštite.
Analizom bi se utvrdilo kojim podacima raspolažemo i iz kojih izvora; detektirale bi se slabosti i nedostaci i predložila rješenja za metodološko ujednačavanje sistemskog objedinjavanja.
Druga faza (2025.) uključivat će rad na postojećim bazama u svrhu izrade instrumentarija za prilagodbu baza i uspostavu mehanizama za prikupljanje podataka koji nedostaju (otklanjanje nepravilnosti), a sve sa ciljem izrade objedinjene baze podataka (moguća opcija i nadogradnja SoNal baze).
Treća faza (2026./2027.) je dijagnoza siromaštva u Hrvatskoj - analiza (analitičko izvješće) koja bi uključivala postavljanje indikatora te prijedloge za unapređenje postojećih i mogući razvoj novih javnih politika usmjerenih na suzbijanje siromaštva i socijalne isključenosti.
Uspostavljanje stabilnog sustava dijagnostike siromaštva doprinijeti će se transparentnom sustavu socijalne zaštite i pravednijoj raspodjeli sredstava te usmjeriti procese priznavanja materijalnih i nematerijalnih prava svim osobama u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti na adekvatan način. U bitnom, navedenim se stvara podloga za borbu i sprečavanje segregacije u području socijalne zaštite. Dodatno, sveobuhvatnim dijagnosticiranjem siromaštva stvaraju se preduvjeti učinkovitog postupanja i zakonitosti usmjerenih ka zaštiti prava socijalno ugroženih/isključenih osoba.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Sveobuhvatno dijagnosticiranje siromaštva omogućuje umreženost tijela državne uprave, tijela lokalne/regionalne samouprave i ostalih relevantnih institucija koja priznaju određena prava iz nadležnosti u području sustava socijalne zaštite i/ili vode evidencije o istima; izradu sveobuhvatne analize stanja sa indikatorima i preporukama za unapređenje javnih politika u sustavu socijalne zaštite čime se prevenira rizika od siromaštva i socijalne isključenosti ranjivih korisničkih skupina.
Pokazatelji rezultata:
-Broj institucija koje raspolažu podacima o socijalnim pravima u sustavu socijalne zaštite na nacionalnoj i lokalnoj/regionalnoj razini
-Izvješće o slabostima i nedostacima pojedinih baza podataka
-Izrađen instrumentarij za prilagodbu baza i uspostavu mehanizama za prikupljanje podataka – izrada objedinjene baze podataka
Izrađeno analitičko izvješće – Dijagnoza siromaštva u Hrvatskoj
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Ekonomski institut, Institut za javne financije, Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave,Državni zavod za statistiku, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, Hrvatski zavod za zapošljavanje, centri za socijalnu skrb, sva tijela na nacionalnoj i lokalnoj/regionalnoj razini koja upravljaju IT sustavima u kojima se nalaze podaci o socijalnim naknadama i uslugama u sustavu socijalne zaštite, Porezna uprava, akademska zajednica, organizacije civilnog društva
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel 086 – MROSP, Glava 08605 - MROSP Proračunski korisnici u socijalnoj skrbi, Aktivnosti 854006 Administracija i upravljanje račun 31 Rashodi za zaposlene – u okviru redovne djelatnosti
b) ostali izvori: ESF
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: redovna sredstva + EU financiranje: 3.000.000,00 kn
Vrsta mjere: R
Mjera 2: Povećanje primjerenosti socijalnih naknada i poboljšanje pokrivenosti najosjetljivije skupine zdravstveno osiguranih osoba dopunskim zdravstvenim osiguranjem
Svrha mjere:
Zajamčena minimalna naknada (ZMN), kao temeljeno pravo na području rizika siromaštva dobro je ciljana na što ukazuju sva dosadašnja istraživanja, međutim potrebno je povećati njezinu adekvatnost (visinu) i time poboljšati pokrivenost na način da omogućuje značajnije smanjenje jaza siromaštva ili omogućuje izlazak iz siromaštva. Povećanje adekvatnosti ZMN-a regulirati će se Zakonom o socijalnoj skrbi (stupanje na snagu 1.1.2022.).
Nakon prve godine primjene Zakona o socijalnoj skrbi izraditi će se stručno-analitička podloga sa prijedlozima za funkcionalno objedinjavanje naknada sa socijalnom komponentom (objedinjavanje naknada u ZMN) te prijedlogom za indeksaciju kao standardno obilježje naknada. Prijedlozi koji identificiraju mjere za poboljšanje pokrivenosti, adekvatnosti i ciljanja kao i ujednačavanja uvjeta za ostvarivanje prava s posebnim naglaskom na osobe izložene trajnom siromaštvu kao i uvođenje indeksacije regulirat će se zakonodavnim rješenjem, odnosno izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi.
Kako bi se zaštitile najosjetljivije skupine zdravstveno osiguranih osoba, sredstva za premiju dopunskog zdravstvenog osiguranja koje provodi Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Zbog visine cenzusa za ostvarivanje prava na ZMN koji iznosi 800 kuna nisu obuhvaćene njezinim korištenjem sve osobe koje se nalaze u teškoj materijalnoj deprivaciji posebice u odnosu na liniju ekstremnog siromaštva koja iznosi 1.500,00 kuna. Stoga će se zakonodavnim rješenjem propisati postupno povećanje osnovice sukladno utvrđenoj liniji ekstremnog siromaštva. Također, uskladit će se potrebe pojedinih skupina kroz promjenu ekvivalentne ljestvice (osobito radno nezaposlenih samaca, djece i članova jednoroditeljskih obitelji), te delimitirati iznos ZMN-a za kućanstva s većim brojem djece sa jedne na jednu i pol minimalnu bruto plaću u Republici Hrvatskoj. Naknadno objedinit će se naknade sa socijalnom komponentom u jednu naknadu kojom će se osigurati adekvatan zajamčeni minimalni standard osobama izloženim siromaštvu.
Kontinuiranim osiguravanjem premije dopunskog zdravstvenog osiguranja osobama slabijeg socio-ekonomskog statusa utječe se na smanjenje siromaštva i socijalno uključivanje kroz primjereno pružanje zdravstvene zaštite bez obzira na financijski status pacijenta.
Provedbom mjere utječe se u konačnici na smanjenje siromaštva i socijalne isključenosti najranjivijih članova društva.
Pokazatelji rezultata:
-broj korisnika ZMN (raščlanjeni prema dobi, spolu, županiji, broju članova kućanstva, radnoj aktivnosti/neaktivnosti)
-broj osiguranika za koje se sredstva za premiju dopunskog zdravstvenog osiguranja osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske po prihodovnom cenzusu
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike,Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje
b) sunositelji mjere: centri za socijalnu skrb,Ministarstvo zdravstva
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel 086 – MROSP, Glava 08605 - MROSP Proračunski korisnici u socijalnoj skrbi, Aktivnosti 854006 Administracija i upravljanje
◊Razdjel 086 – MROSP, Glava 08605 - MROSP Proračunski korisnici u socijalnoj skrbi, Aktivnosti 799007 Zajamčena minimalna naknada
◊Pozicija HZZO, Razdjel: 09605 Aktivnost: A800003 – transfer proračunskih sredstava HZZO, Program: 363 – tekuće pomoći unutar općeg proračuna
b) ostali izvori: ESF+:500.000,00 kn
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 4.258.471.470,00 od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 4.257.971.470,00 kn
EU financiranje: 500.000,00 kn
Vrsta mjere: R
Mjera 3: Povećanje zapošljivosti i socijalne uključenosti hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji provedbom Programa stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji
Svrha mjere:
Povećati zapošljivost i prilagodljivost tržištu rada te socijalnu uključenost i konkurentnost na tržištu osobama iz ciljne skupine provedbom Programa stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Posebna pažnja posvetit će se provedbi programa namijenjenog stručnom osposobljavanju i zapošljavanju hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji kojim se pridonosi stvaranju uvjeta veće dostupnosti i informiranosti o mogućnostima zapošljavanja, te korištenja mjera aktivne politike zapošljavanja koje uključuju mjere poput obrazovanja radi usklađivanja kompetencija s potrebama tržišta rada, korištenja potpora za samozapošljavanje, zapošljavanje kod poslodavaca, proširenje djelatnosti čime se u ovoj populaciji smanjuje siromaštvo, ali i mjere socijalnog uključivanja koje se odnose na potpore radu braniteljskih zadruga te potpora za društveno poduzetništvo čime se omogućuje braniteljsko-stradalničkoj populaciji da prepozna svoje potencijale, poveća mrežu svojih socijalnih kontakata i aktivno se uključi u djelovanje zajednice.Ova mjera provodit će se raspisivanjem javnih poziva za dodjelu potpora iz Programa stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji.
Pokazatelji rezultata:
◊broj korisnika potpora za stručno osposobljavanje i zapošljavanjehrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji
◊broj korisnika potpora za socijalno uključivanje i konkurentnost na tržištu hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: /
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 MHB, Aktivnost A 753009 Zapošljavanje hrvatskih branitelja
◊Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 MHB, Aktivnost A 753027 OP Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020., izvor 12
◊
b) ostali izvori:
◊Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 MHB, Aktivnost A 753027 OP Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020., izvor 561
◊ESF + za razdoblje 2021.-2027.
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 115.080.000,00 kn, od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 56.600.000,00 kn
EU financiranje: 60.000.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 4: Razvoj i provedba programa usmjerenih smanjenju materijalne deprivacije i socijalne isključenosti ranjivih skupina
Svrha mjere:
Kroz Program usmjeren suzbijanju materijalne deprivacije i socijalne isključenosti ranjivih skupina će se osigurati hrana i/ili osnovna materijalna pomoć za najpotrebitije, uključujući popratne mjere. U okviru programa će se provoditi aktivnosti nabave i podjele hrane, podjele hrane prikupljene donacijama, nabave i podjele osnovne materijalne pomoći, provedbe popratnih mjera kao i jačanja kapaciteta za osiguravanje administrativnih uvjeta za pružanje pomoći kao i uvjeta potrebne opreme putem tehničke pomoći.
Dodatno, Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike kontinuirano provodi aktivnosti usmjerene poboljšavanju uvjeta života beskućnicima s naglaskom na psihosocijalnu podršku i jačanje kompetencija koje provode organizacije civilnog društva.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Kroz podjelu hrane i/ili osnovne materijalne pomoći te pružanje socijalnih usluga beskućnicima utječe se na smanjenje siromaštva i socijalno uključivanje najsiromašnijih članova društva.
Pokazatelji rezultata:
◊broj osoba koje primaju hranu i/ili osnovne materijalne pomoći u odnosu na broj korisnika ZMN-a
◊udio beskućnika uključenih u programe pomoći organizacija civilnog društva
◊broj OCD-a koje pružaju programe za osobe u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske
b) sunositelji mjere: Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave, organizacije civilnog društva
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
-Razdjel 086 – MROSP, Glava 05 MROSP, program 4002 – Skrb za socijalno osjetljive skupine, Aktivnost A734189 Udruge u socijalnoj skrbi, račun 3811 tekuće donacije u novcu
-Razdjel 020 Vlada RH, Glava 02005 Vlada RH, Aktivnost A509069 OP Učinkoviti ljudski potencijali, prioritet 4 i 5, izvor 561
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 259.000.000,00 kn, od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 157.000.000,00 kn
EU financiranje: 102.000.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 5: Osiguranje jednakosti pristupa i sudjelovanja ranjivih skupina u kulturi te unaprjeđenje medijske pismenosti
Svrha mjere:
Pristup i sudjelovanje u kulturi još uvijek je neujednačeno za građane Republike Hrvatske, posebice za ranjive skupine. Stoga će se poduprijeti aktivnosti kojima se umanjuju i/ili dokidaju barijere, povećava dostupnost kulturnih i umjetničkih sadržaja te potiče medijska pismenost.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Pristup kulturi je složen i višedimenzionalan pojam koji je povezan s društvenim, financijskim i drugim aspektima. Bolji pristup kulturi podrazumijeva aktivno sudjelovanje pripadnika ranjivih skupina u kulturnim i umjetničkim aktivnostima, ulaganja u kulturnu infrastrukturu, a jačanjem ključnih kompetencija s naglaskom na medijsku pismenost, doprinijet će se stjecanju njihovih znanja i vještina potrebnih za aktivno sudjelovanje u društvu i poboljšanje kvalitete života.
Pokazatelji rezultata:
◊broj pripadnika ranjivih skupina koji su sudjelovali u projektnim aktivnostima u području kulture, umjetnosti i medijske pismenosti
◊broj odobrenih programa za poboljšanje dostupnosti kulturnih sadržaja osobama s invaliditetom
◊broj ugovorenih projekata kojima se umanjuju i/ili dokidaju barijere za sudjelovanje u kulturi te izjednačava mogućnost pristupa svih građana, osobito pripadnika ranjivih skupina
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo kulture i medija
b) sunositelji mjere: /
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel 055 - MKM, Glava 05505, Šifra programa: 3970 Ostale kulturne djelatnosti, Aktivnost A785011 OP Učinkoviti ljudski potencijali
◊A785015 Programi za poboljšanje dostupnosti kulturnih sadržaja osobama s invaliditetom
Potrebno je otvoriti nove aktivnosti u proračunu po usvajanju OP Učinkoviti ljudski potencijali 2021. -2027. i OP Konkurentnost i kohezija 2021. -2027.
Mjera 6: Informatizacija socijalnih naknada u sustavu socijalne zaštite
Svrha mjere:
Osigurati JLP(R)S uvid u vrstu i iznos socijalnih naknada iz sustava socijalne zaštite za svakog pojedinog korisnika na nacionalnoj razini sukladno važećim zakonskim propisima te tijelima na nacionalnoj razini omogućiti precizne podatke o vrsti i iznosu socijalnih naknada iz sustava socijalne zaštite za svakog pojedinog korisnika na lokalnoj razini.
U svrhu transparentnosti i boljeg uvida građana Hrvatske u sustav socijalne zaštite i prava na socijalne naknade, izradit će se web aplikacija dostupna svim građanima kroz koju će biti omogućen on line pristup informacijama o svim postojećim socijalnim davanjima u sustavu socijalne zaštite na nacionalnoj razini.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Informatizacija u smislu dvosmjerne razmjene podataka između lokalne i nacionalne razine će doprinijeti transparentnom sustavu socijalne zaštite i pravednijoj raspodjeli sredstava te ubrzati procese priznavanja materijalnih prava osobama u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti. Naime, postojeće stanje ne umreženosti tijela državne uprave koja priznaju određena prava iz njihove nadležnosti usporava priznavanje istih i produbljuje rizik od siromaštva i socijalne isključenosti.
Pokazatelji rezultata:
◊broj jedinica JLPRS kojima je omogućen pristup podacima o socijalnim naknadama za svakog pojedinog korisnika
◊izrađena web aplikacija
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere:Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Porezna uprava, sva tijela na nacionalnoj razini koja upravljaju IT sustavima u kojima se nalaze podaci o socijalnim naknadama
Mjera 7: Daljnji razvoj volonterstva u Republici Hrvatskoj
Svrha mjere:
Kroz povećanje volonterskih aktivnosti, projekta i inicijativa u lokalnoj zajednici, volonteri doprinose njezinom razvoju i boljoj socijalnoj koheziji njezinih članova te se povećava kvaliteta usluga u brojnim resorima.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Osobe u riziku od socijalne isključenosti mogu biti u ulozi volontera, ali i korisnika volonterskih aktivnosti čime se suzbija rizik od siromaštva i socijalne isključenosti te omogućava pozitivan socijalni učinak.
Pokazatelji rezultata:
◊broj organizatora volontiranja
◊broj volontera (raščlanjenih po dobi i spolu)
◊broj volonterskih sati
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva, Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske, Središnji državni ured za demografiju i mlade, Nacionalni odbor za razvoj volonterstva, Agencija za mobilnost i programe Europske unije, volonterski centri i njihove mrežne organizacije
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
-Razdjel 086, Glava 08660 MROSP, Aktivnost A754006 - Razvoj volonterstva u Republici Hrvatskoj, izvor 41
b) ostali izvori:
-Razdjel 086, Glava 0865 MROSP, Aktivnost A788015 – Operativni program Učinkoviti ljudski potencijali 2014-2020, izvor 561
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 94.280.000,00 kn, od toga:
Sredstva iz Državnog proračuna: 14.280.000,00 kn
EU financiranje: 80.000.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 8: Doprinos smanjenju siromaštva na regionalnoj i lokalnoj razini
Svrha mjere:
Izgradnja i obnova postojećih infrastrukturnih objekata na potpomognutim područjima i to kroz ulaganje u obrazovanje, zaštitu okoliša, kulturu, promet, komunalnu i društvenu infrastrukturu, unaprjeđenje društvenih djelatnosti kao i ulaganje u gospodarsku infrastrukturu te dodjelu bespovratnih sredstava poduzetnicima u svrhu smanjenja razlika između pojedinih dijelova Hrvatske doprinijet će u životnom standardu i riziku od siromaštva.
Kroz ulaganje u infrastrukturu jedinica lokalne i područne samouprave te organizacija civilnog društva, osigurat će se rad i dostupnost pučkih kuhinja, socijalnih samoposluga, skladišta za hranu i osnovna materijalna pomoć. Navedena infrastrukturna ulaganja doprinose smanjenju siromaštva kako na urbanim tako i na ruralnim područjima.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Rizicima od siromaštva i socijalne isključenosti kumulirani su na pojedinim geografskim područjima Republike Hrvatske, osobito manje razvijenim - potpomognutim područjima stoga će provedba mjere kao i općenito politika regionalnog razvoja pridonijeti društveno-gospodarskom razvoju Republike Hrvatske, u skladu s načelima održivog razvoja, stvaranjem uvjeta koji će svim dijelovima zemlje omogućavati jačanje konkurentnosti i realizaciju vlastitih razvojnih potencijala.
Dodatno, podupiranjem rada pučkih kuhinja, socijalnih samoposluga i skladišta za hranu i osnovnu materijalnu pomoć pruža se osnovna podrška najsiromašnijim građanima.
Pokazatelji rezultata:
◊broj izgrađene i obnovljene infrastrukture
◊broj JLP(R)S sa unaprjeđenom socijalnom, komunalnom i gospodarskom infrastrukturom
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije
b) sunositelji mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave
Mjera 9: Unaprjeđenje kvalitete življenja braniteljsko-stradalničke populacije iz Domovinskog rata kroz razvoj infrastrukture i provedbu programa u veteranskim centrima
Svrha mjere i doprinos provedbi posebnog cilja:
Poboljšanje općeg stanja korisnika pružanjem stručne pomoći i usluga ciljanoj populaciji provedbom programa privremenog smještaja i dnevnih aktivnosti te njihovo uključivanje u društvenu zajednicu, u svrhu povećanja socijalne uključenosti.
Pokazatelji rezultata:
◊broj uspostavljenih veteranskih centara
◊broj korisnika usluga veteranskih centara
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: Jedinice lokalne samouprave, veteranski centri
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel - 041 – MHB, Glava 04105 - MHB, Program 4007 - Skrb za hrvatske branitelje, Aktivnost A522028 – OP Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020., Izvor 12
b) ostali izvori:
◊Razdjel - 041 – MHB, Glava 04105 - MHB, Program 4007 - Skrb za hrvatske branitelje, Aktivnost A522028 – OP Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020.,, Izvor 563,
◊ ESF+ i Europski fond za regionalni razvoj u novom financijskom razdoblju 2021.-2027.
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 277.554.004,00 kn , od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 151.729.504,00 kn
EU financiranje: 99.000.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 10: Podizanje kvalitete življenja hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji te civilnih stradalnika iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Doprijeti psihosocijalnom osnaživanju i podizanju kvalitete življenja hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji te civilnih stradalnika iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (su)financiranjem projekata udruga iz Domovinskog rata te osigurati dostupnosti savjetodavne i psihosocijalne pomoći i podrške ciljanoj populaciji radi njihovog osnaživanja te podizanja kvalitete življenja i socijalne uključenosti.
Pokazatelji rezultata:
◊broj (su)financiranih projekta
◊broj pruženih intervencija godišnje
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: /
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 MHB, Aktivnosti A 753015 Udruge branitelja,
◊Razdjel 041- MHB, glava 04105 – MHB, A753014 Nacionalni program psihosocijalne pomoći i zdravstvene pomoći sudionicima i stradalnicima Domovinskog rata
b) ostali izvori: ESF+ za razdoblje 2021.-2027.
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 100.300.000,00 kn, od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 60.300.000,00 kn
EU financiranje: 40.000.000,00 kn
Vrsta mjere:I
Posebni cilj 2:Prevencija i smanjenje dječjeg siromaštva i socijalne isključenosti
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.39 Teška materijalna deprivacija prema dobi i spolu (za djecu od 0_17)
Početna vrijednost: ADS2019 za 0-17 godina =5,7
Ciljana vrijednost: ADS2024 za 0-17 godina = 4,0
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.58 Stopa rizika od siromaštva za djecu 0-17 (prema dobi i spolu)
Početna vrijednost: ADS2019 za 0-17 godina =17,1
Ciljana vrijednost: ADS2024 za 0-17 godina = 14,8
Mjera 1:Povećanje dostupnosti odgoja i obrazovanja marginalnim i ranjivim skupinama koji su u lošijem socioekonomskom položaju
Svrha mjere:
Osiguravanjem/sufinanciranjem troškova prijevoza, prehrane i nastavnih sredstava za školovanje učenika s teškoćama u razvoju upisanim u osnovnoškolske programe provodi se u svrhu izjednačavanja mogućnosti učenika s teškoćama u razvoju te osiguravanja prilagođenog, često materijalno nedostupnog prijevoza.
Inkluzivan/uključiv odgoj i obrazovanje zahtijeva stvaranje uvjeta u predškolskim ustanovama za zadovoljavanje različitih odgojno-obrazovnih potreba djece s teškoćama u razvoju te se naglasak stavlja na stvaranje promjena u odgojno-obrazovnom sustavu, kako bi sustav bio primjeren odgojno-obrazovnim potrebama svakog djeteta.
Profesionalno usavršavanje odgojitelja u predškolskom odgoju za rad s djecom s teškoćama u razvoju provodi se u svrhu osiguravanja uključivog predškolskog odgoja koji se temelji se na omogućavanju participaciju djece s teškoćama u razvoju u predškolskim programima.
Učenicima osnovnih škola koji su članovi kućanstva korisnika zajamčene minimalne naknade financiraju se drugi obrazovni materijali i učenicima srednjih škola koji su članovi kućanstva osobe korisnika zajamčene minimalne naknade financiraju se udžbenici u cilju ostvarivanja jednakih uvjeta obrazovanja.
Ministarstvo hrvatskih branitelja nastavit će osiguravati dostupnost obrazovanja sufinanciranjem besplatnih udžbenika za potrebe redovitoga školovanja u srednjim školama te redovitoga ili izvanrednog školovanja na visokim učilištima radi olakšavanja pristupa obrazovanju sukladno Zakonu o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Povećanje dostupnosti odgoja i obrazovanja marginalnim i ranjivim skupinama djece i mladih koji su u lošijem socioekonomskom položaju smanjuje se, ali i prevenira siromaštvo i utječe na njihovu socijalnu uključenost.
Pokazatelji rezultata:
◊broj djece s teškoćama u razvoju za koje su dodijeljena osigurana sredstva opremanja dječjih vrtića
◊broj učenika s teškoćama u razvoju kojima je osiguran trošak prijevoza, prehrane i nastavnih sredstava upisanim u osnovnoškolske programe
◊broj učenika s teškoćama u razvoju kojima je osiguran trošak prijevoza i nastavnih sredstava upisanim u srednjoškolske programe
◊broj učenika za koje se osnovnim i srednjim školama isplaćuje naknada i ukupan iznos isplaćenih naknada
◊broj učenika i studenata kojima se isplaćuje naknada i ukupan iznos isplaćenih naknada
◊broj korisnika prava na besplatne udžbenike sukladno Zakonu o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja,Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: osnivači dječjih vrtića, Agencija za odgoj i obrazovanje, odgojno-obrazovne ustanove, nadležna upravna tijela županija, centri za socijalnu skrb,
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel - 080 – MZO, Glava 08005, Aktivnost – A578004 – Predškolski odgoj i obrazovanje djece s teškoćama u razvoju (sufinanciranje)
◊Razdjel - 080 – MZO, Glava 08005, Aktivnost – A579003 – Odgoj i naobrazba učenika s teškoćama u razvoju
◊Razdjel - 080 – MZO, Glava 08005, Aktivnost – A580004 – Standard učenika s posebnim potrebama
◊Razdjel 080 MZO, Glave 08005, Program 3701 Razvoj odgojno obrazovnog sustava, na aktivnosti, A578045 Sufinanciranje nastavnih materijala i opreme za učenike osnovnih i srednjih škola
◊Razdjel 041 - MHB, Glava 04105, Aktivnost A 558043 - Jednokratna prava iz zakona i ostale naknade hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata
Mjera 2: Poboljšanje i dostupnost besplatnih programa usmjerenih socijalnom uključivanju djece i obitelji u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Kroz dostupnost programa socijalnog uključivanja djeci i obiteljima u riziku od siromaštva (npr. kulturni, umjetnički, sportski, obrazovni programi), doprinijet će se razvijanju i usmjeravanju interesa djece na nova područja, jačanju osobnih kompetencija i socijalnih vještina, a u cilju prevencije socijalnog isključivanja. Djeci i mladima koji izlaze iz skrbi pružat će se programi kako bi ih se osnažilo i preveniralo socijalno isključivanje.
Pokazatelji rezultata:
◊broj djece i mladih u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti uključenih u programe socijalnog uključivanja (prema dobi i spolu)
◊broj obitelji u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti uključenih u programe socijalnog uključivanja
◊broj učenika koji su primili besplatan obrok
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Ministarstvo kulture i medija
b) sunositelji mjere: organizacije civilnog društva,Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel 086/05 – MROSP Program 4002 Skrb za socijalno osjetljive skupine na Aktivnosti A734189 Udruge u socijalnoj skrbi račun 3811 Tekuće donacije u novcu
◊Razdjel 086/05 – MROSP Aktivnost T792013, izvor 12 i izvor 561
◊Potrebno je otvoriti novu aktivnost u proračunu MKM po usvajanju OP Učinkoviti ljudski potencijali 2021. -2027.
Mjera 3:Poboljšanje integriranog pristupa skrbi za djecu u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Integrirani pristup u skrbi za djecu u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti podrazumijeva koordinirani pristup i djelovanje različitih sustava poput zdravstvenog, odgojno-obrazovnog i socijalnog u svrhu stvaranja uvjeta za promicanje i zaštitu dječjih prava (kao i njihov rast i razvoj) te sveobuhvatnu podršku djeci i obiteljima u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti. Nedostatak koordiniranosti između sustava skrbi značajno otežava kvalitetnu i cjelovitu skrb o djeci i njihovim pravima. U svrhu izrade web platforme analizirat će se potrebe pojedinih sustava za razmjenu podataka, mogućnosti i ograničenja unošenja i razmjene podataka, testirati model i web rješenje te donijeti potrebne zakonske i podzakonske izmjene kako bi se isto omogućilo.
Temeljem analize stanja i potreba korisnika i stručnjaka, razvit će se i testirati edukacijski moduli, kao i razviti mehanizmi kontinuiranog praćenja primjene usvojenih znanja i vještina.
◊broj institucija u sustavu socijalne zaštite koji koriste funkcionalnosti uspostavljene mrežne platforme
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo unutarnjih poslova, ustanove socijalne skrbi, zdravstvene i obrazovne ustanove, Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave, organizacije civilnog društva, pružatelji socijalnih usluga, Hrvatska udruga socijalnih radnika, centri za socijalnu skrb, policijske postaje, domovi zdravlja, školske i predškolske ustanove
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel 086 – MROSP, Glava 08660 Proračunski korisnici u socijalnoj skrbi, Aktivnosti A923001 Administracija i upravljanje
b) ostali izvori: ESF+
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: redovna sredstva + 600.000 kn ESF+
Vrsta mjere:R
Posebni cilj 3: Povećanje visine obiteljskih i najnižih mirovina
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.60 Udio obiteljske mirovine u prosječnoj mirovini
Početna vrijednost:81%
Ciljana vrijednost: 91-96%
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.61 Udio najniže mirovine u prosječnoj mirovini
Početna vrijednost: 65%
Ciljana vrijednost: 68%
Mjera 1:Redefiniranje modela obiteljske mirovine
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Redefiniranjem modela obiteljske mirovine povećat će se razina socijalne sigurnosti ove osjetljive kategorije umirovljenika u slučajevima značajnijeg gubitka prihoda nakon smrti bračnog/izvanbračnog druga. Izmjenom pravnog okvira, na odgovarajući način omogućit će se korištenje dijela mirovine preminulog bračnog/izvanbračnog druga uz osobnu mirovinu i/ili povećanje obiteljske mirovine.
Pokazatelji rezultata:
◊broj korisnika koji uz osobnu mirovinu koriste i obiteljsku mirovinu
◊iznos prosječne obiteljske mirovine
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
Razdjel 086 – MROSP, Glava 20 Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje
Program 4102 Mirovine i mirovinska primanja
Aktivnost A688046 Mirovine na temelju osiguranja - starosne mirovine
Aktivnost A688047 Mirovine na temelju osiguranja - invalidske mirovine
Aktivnost A688048 Mirovine na temelju osiguranja - obiteljske mirovine
b) ostali izvori: planirana sredstva u okviru EU fondova u novoj financijskoj perspektivi bit će poznata nakon donošenja operativnih programa za razdoblje 2021.-2027.
Mjera 2: Podizanje donje razine prava iz mirovinskog osiguranja
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Uz redovno usklađivanje mirovina dva puta godišnje, dodatno bi se postupnim povećanjem visine iznosa najniže mirovine ukupno za 3%, odnosno za 1,5% od 1.1.2023. (i za 1,5% od 1.1.2025.), podigla donja razina prava iz mirovinskog osiguranja za korisnike najniže mirovine, koji umjesto mirovine određene na temelju navršenog mirovinskoga staža i ostvarenih plaća/osnovica osiguranja, primaju najnižu mirovinu.
Pokazatelji rezultata:
◊broj korisnika kojima je povećan iznos najniže mirovine
◊iznos prosječne najniže mirovine
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
Razdjel 086 – MROSP, Glava 20 Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje
Program 4102 Mirovine i mirovinska primanja
Aktivnost A688046 Mirovine na temelju osiguranja - starosne mirovine
Aktivnost A688047 Mirovine na temelju osiguranja - invalidske mirovine
Aktivnost A688048 Mirovine na temelju osiguranja - obiteljske mirovine
Posebni cilj 4: Unaprijediti životne prilike osoba u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.33 Osobe u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Početna vrijednost:
866 obitelji i 116 osoba
Ciljana vrijednost:
460 obitelji i 60 osoba
Pokazatelj ishoda: OI.02.13.21 Broj kućanstava i stambenih jedinica
Početna vrijednost:
208
Ciljana vrijednost:
45
Mjera 1:Stvaranje poticajnog okruženja za ostanak i poboljšanje životnih uvjeta mladih i obitelji
Svrha mjere:
Stambeno zbrinjavanje provodi se kroz više različitih modela koji pretpostavljaju osiguravanje dovoljnog broja za življenje uvjetnih stambenih jedinica za smještaj ciljanih skupina korištenjem postojećeg stambenog fonda u državnom vlasništvu, obnovom/izgradnjom više stambenih zgrada, kupnjom i preuzimanjem na upravljanje stambenih jedinica, darovanjem oštećene obiteljske kuće u državnom vlasništvu i dodjelom građevnog materijala te dodjelom građevinskog zemljišta u državnom vlasništvu i građevnog materijala i darovanjem građevnog materijala za obnovu i izgradnju obiteljske kuće na građevinskom zemljištu u vlasništvu podnositelja zahtjeva. Osiguravanje trajnog stambenog zbrinjavanja uz ulaganja u obnovu/izgradnju objekata osnovne komunalne i socijalne infrastrukture kojima se osigurava prometna povezanost, kao i dostupnost potrebnih roba i usluga, osnovni su preduvjeti za povratak i zadržavanje stanovništva na tim područjima koja pridonosi samoj demografskoj revitalizaciji.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje svoje mjere i aktivnosti intenzivno usmjerava na demografsku revitalizaciju i nastavlja raditi na smanjenju negativnih demografskih trendova, jasno definiranim programom stambenog zbrinjavanja i stvaranjem poticajnog okruženja za ostanak i stvaranje boljih uvjeta življenja posebno za mlade i obitelji. Navedenim se prevenira rizik od siromaštva i socijalne isključenosti te smanjuje financijsko opterećenje ukupnim troškovima stanovanja.
Pokazatelji rezultata:
◊broj ugovora o najmu (obitelji u potrebi i bivši nositelji stanarskog prava)
◊broj stambenih jedinica (obnovljene i izgrađene stambene jedinice)
◊broj isporučenih kućanskih aparata i kuhinjskog namještaja
◊broj stambeno zbrinutih obitelji (stambeno zbrinutih žrtava nasilja u obitelji i stambeno zbrinutih kadrova)
◊broj stambeno zbrinutih osoba (osobe s međunarodnom zaštitom)
◊broj ugovora o sufinanciranju (broj sklopljenih ugovora)
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
b) sunositelji mjere: Jedinice lokalne samouprave, tijela državne uprave, upravna tijela u županijama, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
Razdjel 033 - SDUOSZ, Glava 03305, Aktivnosti:
◊K76101 Sanacija ratne štete,
◊A761075 Poboljšanje uvjeta življenja Romske nacionalne manjine;
◊A761076 Stambeno zbrinjavanje žrtava nasilja u obitelji,
◊A761069 Regionalni program stambenog zbrinjavanja,
◊A761073 Stambeno zbrinjavanje osoba sa odobrenom međunarodnom zaštitom,
Mjera 2:Stambeno zbrinjavanje stradalnika i dragovoljaca iz Domovinskog rata
Svrha mjere:
Poboljšanjem stambenog statusa stradalnika i dragovoljaca iz Domovinskog rata pridonijet će se podizanju njihove kvalitete življenja. Provedbom mjere kroz dodjelu stambenih kredita, financijskih potpora te osiguravanjem stambenih jedinica omogućit će s poboljšanje uvjeta stanovanja kao i trajno stambeno zbrinjavanje korisnika iz braniteljsko-stradalničkih obitelji u potrebi.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Stambenim zbrinjavanjem stradalnika i dragovoljaca iz Domovinskog rata prevenira se rizik od siromaštva i socijalne isključenosti, a dodjelom stambenih kredita, financijskih potpora i osiguravanjem stambenih jedinica utječe se na ostvarivanje kvalitetnijih uvjeta stanovanja i podmiruje se njihova potreba za rješavanjem stambenog pitanja na zadovoljavajući način.
Pokazatelji rezultata:
◊broj osiguranih stambenih jedinica
◊broj stambeno zbrinutih korisnika
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama, Hrvatska poštanska banka
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 – MHB, Program 4015 – Stambeno zbrinjavanje HRVI i članova njihovih obitelji, Aktivnost A522022 – Stambeno zbrinjavanje invalida iz Domovinskog rata (izvori 11, 43, 52, 71 i 81)
Za nacionalne planove je skraćeno trajanje objave na portalu e-Savjetovanje jer se radi o tri strateška dokumenta iz područja socijalne politike, povezana s uvjetima koji omogućavaju provedbu fondova Europske unije u razdoblju od 2021. do 2027. godine. Odlukom Vlade predviđeni su i rokovi donošenja koji su premašeni. Za Nacionalni plan razvoja socijalnih usluga za razdoblje od 2021. do 2027. u mjerama NPOO-a njegovo donošenje je predviđeno u III. kvartalu 2021.
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
PRIJEDLOG
AKCIJSKI PLAN BORBE
PROTIV SIROMAŠTVA I SOCIJALNE ISKLJUČENOSTI
ZA RAZDOBLJE OD 2021. DO 2024.
Zagreb, listopad 2021.
SADRŽAJ:
1. Uvod
2. Posebni ciLjevi I mjere
Posebni cilj 1: Smanjenje siromaštva i socijalne isključenosti ranjivih skupina
Mjera 1: Sveobuhvatna dijagnoza siromaštva i socijalne isključenosti
Mjera 2: Povećanje primjerenosti socijalnih naknada i poboljšanje pokrivenosti najosjetljivije skupine zdravstveno osiguranih osoba dopunskim zdravstvenim osiguranjem
Mjera 3: Povećanje zapošljivosti i socijalne uključenosti hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji provedbom Programa stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji
Mjera 4: Razvoj i provedba programa usmjerenih smanjenju materijalne deprivacije i socijalne isključenosti ranjivih skupina
Mjera 5: Osiguranje jednakosti pristupa i sudjelovanja ranjivih skupina u kulturi te unaprjeđenje medijske pismenosti
Mjera 6: Informatizacija socijalnih naknada u sustavu socijalne zaštite
Mjera 7: Daljnji razvoj volonterstva u Republici Hrvatskoj
Mjera 8: Doprinos smanjenju siromaštva na regionalnoj i lokalnoj razini
Mjera 9: Unaprjeđenje kvalitete življenja braniteljsko-stradalničke populacije iz Domovinskog rata kroz razvoj infrastrukture i provedbu programa u veteranskim centrima
Mjera 10: Podizanje kvalitete življenja hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji te civilnih stradalnika iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji
Posebni cilj 2: Prevencija i smanjenje dječjeg siromaštva i socijalne isključenosti
Mjera 1: Povećanje dostupnosti odgoja i obrazovanja marginalnim i ranjivim skupinama koji su u lošijem socioekonomskom položaju
Mjera 2: Poboljšanje i d ostupnost besplatnih programa usmjerenih socijalnom uključivanju djece i obitelji u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Mjera 3: Poboljšanje integriranog pristupa skrbi za djecu u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Posebni cilj 3: Povećanje visine obitel jskih i najnižih mirovina
Mjera 1: Redefiniranje modela obiteljske mirovine
Mjera 2: Podizanje donje razine prava iz mirovinskog osiguranja
Posebni cilj 4: Unaprijediti životne prilike osoba u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Mjera 1: Stvaranje poticajnog okruženja za ostanak i poboljšanje životnih uvjeta mladih i obitelji
Mjera 2: Stambeno zbrinjavanje stradalnika i dragovoljaca iz Domovinskog rata
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
1. Uvod
U svrhu provedbe posebnih ciljeva definiranih Nacionalnim planom borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti za razdoblje od 2021. do 2027. godine izrađuje se Akcijski plan borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti za razdoblje od 2021. do 2024. (u daljnjem tekstu: Akcijski plan) koji je povezan s provedbom proračuna u navedenom razdoblju.
Akcijskim planom definirati će se mjere od utjecaja na borbu protiv siromaštva i socijalne isključenosti koje jamče bolje uvjete života svim socijalno osjetljivim skupinama stanovništva. Mjere obuhvaćaju zdravstvenu zaštitu, odgoj i obrazovanje, zapošljavanje, mirovinski sustav, stambenu politiku, socijalni sustav, regionalni razvoj, organizacije civilnog društva te kulturu i digitalizaciju s ciljem provedbe različitih aktivnosti usmjerenih na suzbijanje siromaštva i socijalne isključenosti.
Ovaj Akcijski plan u skladu je s mjerama razrađenim u drugim strateškim dokumentima (Nacionalnom planu za oporavak i otpornost, Nacionalnom programu reformi).
Mjere koje su razrađene u tabličnom prikazu (Prilog 1.) su usklađene s povezanim aktima strateškog planiranja.
Definirane mjere ovog Akcijskog plana financirati će se osim kroz redovnu djelatnost na teret sredstava Državnog proračuna i iz fondova Europske unije te prihoda jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i eventualno iz donacija. Provedbom istih nastojati će se umanjiti stopa siromaštva i socijalne isključenosti ranjivih skupina društva te povećati kvaliteta života.
Procjena fiskalnog učinka mjera, aktivnosti i projekata izraditi će se za razdoblje provedbe Akcijskog plana od 2021. do 2024. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
2. Posebni ciLjevi I mjere
Radi transparentnosti provođenja, mjere predviđene Nacionalnim planom u daljnjem tekstu razrađene su po aktivnostima.
Posebni cilj 1: Smanjenje siromaštva i socijalne isključenosti ranjivih skupina
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.39 Teška materijalna deprivacija prema dobi i spolu
Početna vrijednost: ADS2019= 7,3
Ciljana vrijednost: ADS2024= 5,1
Pokazatelj ishoda : OI.02.3.59 Stopa rizika od siromaštva
Početna vrijednost: ADS2019= 18,3
Ciljana vrijednost: ADS2024= 16,4
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.33 Osobe u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Početna vrijednost: ADS2019= 23,3
Ciljana vrijednost: ADS2024= 20,9
Mjera 1: Sveobuhvatna dijagnoza siromaštva i socijalne isključenosti
Svrha mjere:
Jedan od temeljnih izazova stabilnog i sveobuhvatnog sustava dijagnostike siromaštva uspostavom jedinstvene metodologije je povezivanje različitih baza podataka s obzirom da službeni podaci tijela ne koriste adekvatne i ujednačene šifre, imaju različitu strukturu podataka, postoji i paralelan unos istih podataka u različite baze što ne jamči da se ti podaci podudaraju, neujednačen je i način ažuriranja baze (da li u realnom vremenu, da li retroaktivno, i slično.), koje klasifikacije koristi i drugo.
Ako govorimo o administrativnim podacima, to jest službenim podacima tijela koja pružaju ili vode podatke o naknadama i uslugama socijalne zaštite, valja naglasiti kako trenutno za Republiku Hrvatsku ne postoji podatkovna infrastruktura koja bi obuhvatila na standardizirani način sva tijela opće države koja pružaju naknade i usluge socijalne zaštite.
Sveobuhvatno dijagnosticiranje siromaštva provelo bi se u nekoliko faza.
U prvoj fazi provedbe aktivnosti (2024.) analizirali bi se svi relevantni sustavi (baze podataka) koji prikupljaju podatke o korisnicima i izdacima socijalne zaštite.
Analizom bi se utvrdilo kojim podacima raspolažemo i iz kojih izvora; detektirale bi se slabosti i nedostaci i predložila rješenja za metodološko ujednačavanje sistemskog objedinjavanja.
Druga faza (2025.) uključivat će rad na postojećim bazama u svrhu izrade instrumentarija za prilagodbu baza i uspostavu mehanizama za prikupljanje podataka koji nedostaju (otklanjanje nepravilnosti), a sve sa ciljem izrade objedinjene baze podataka (moguća opcija i nadogradnja SoNal baze ).
Treća faza (2026./2027.) je dijagnoza siromaštva u Hrvatskoj - analiza (analitičko izvješće) koja bi uključivala postavljanje indikatora te prijedloge za unapređenje postojećih i mogući razvoj novih javnih politika usmjerenih na suzbijanje siromaštva i socijalne isključenosti.
Uspostavljanje stabilnog sustava dijagnostike siromaštva doprinijeti će se transparentnom sustavu socijalne zaštite i pravednijoj raspodjeli sredstava te usmjeriti procese priznavanja materijalnih i nematerijalnih prava svim osobama u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti na adekvatan način. U bitnom, navedenim se stvara podloga za borbu i sprečavanje segregacije u području socijalne zaštite. Dodatno, sveobuhvatnim dijagnosticiranjem siromaštva stvaraju se preduvjeti učinkovitog postupanja i zakonitosti usmjerenih ka zaštiti prava socijalno ugroženih/isključenih osoba.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Sveobuhvatno dijagnosticiranje siromaštva omogućuje umreženost tijela državne uprave, tijela lokalne/regionalne samouprave i ostalih relevantnih institucija koja priznaju određena prava iz nadležnosti u području sustava socijalne zaštite i/ili vode evidencije o istima; izradu sveobuhvatne analize stanja sa indikatorima i preporukama za unapređenje javnih politika u sustavu socijalne zaštite čime se prevenira rizika od siromaštva i socijalne isključenosti ranjivih korisničkih skupina.
Pokazatelji rezultata:
- Broj institucija koje raspolažu podacima o socijalnim pravima u sustavu socijalne zaštite na nacionalnoj i lokalnoj/regionalnoj razini
- Izvješće o slabostima i nedostacima pojedinih baza podataka
- Izrađen instrumentarij za prilagodbu baza i uspostavu mehanizama za prikupljanje podataka – izrada objedinjene baze podataka
Izrađeno analitičko izvješće – Dijagnoza siromaštva u Hrvatskoj
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere : Ekonomski institut, Institut za javne financije, Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave, Državni zavod za statistiku, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, Hrvatski zavod za zapošljavanje, centri za socijalnu skrb, sva tijela na nacionalnoj i lokalnoj/regionalnoj razini koja upravljaju IT sustavima u kojima se nalaze podaci o socijalnim naknadama i uslugama u sustavu socijalne zaštite, Porezna uprava, akademska zajednica, organizacije civilnog društva
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel 086 – MROSP, Glava 08605 - MROSP Proračunski korisnici u socijalnoj skrbi, Aktivnosti 854006 Administracija i upravljanje račun 31 Rashodi za zaposlene – u okviru redovne djelatnosti
b) ostali izvori: ESF
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: redovna sredstva + EU financiranje: 3.000.000,00 kn
Vrsta mjere: R
Mjera 2: Povećanje primjerenosti socijalnih naknada i poboljšanje pokrivenosti najosjetljivije skupine zdravstveno osiguranih osoba dopunskim zdravstvenim osiguranjem
Svrha mjere:
Zajamčena minimalna naknada (ZMN), kao temeljeno pravo na području rizika siromaštva dobro je ciljana na što ukazuju sva dosadašnja istraživanja, međutim potrebno je povećati njezinu adekvatnost (visinu) i time poboljšati pokrivenost na način da omogućuje značajnije smanjenje jaza siromaštva ili omogućuje izlazak iz siromaštva. Povećanje adekvatnosti ZMN-a regulirati će se Zakonom o socijalnoj skrbi (stupanje na snagu 1.1.2022.).
Nakon prve godine primjene Zakona o socijalnoj skrbi izraditi će se stručno-analitička podloga sa prijedlozima za funkcionalno objedinjavanje naknada sa socijalnom komponentom (objedinjavanje naknada u ZMN) te prijedlogom za indeksaciju kao standardno obilježje naknada. Prijedlozi koji identificiraju mjere za poboljšanje pokrivenosti, adekvatnosti i ciljanja kao i ujednačavanja uvjeta za ostvarivanje prava s posebnim naglaskom na osobe izložene trajnom siromaštvu kao i uvođenje indeksacije regulirat će se zakonodavnim rješenjem, odnosno izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi.
Kako bi se zaštitile najosjetljivije skupine zdravstveno osiguranih osoba, sredstva za premiju dopunskog zdravstvenog osiguranja koje provodi Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Zbog visine cenzusa za ostvarivanje prava na ZMN koji iznosi 800 kuna nisu obuhvaćene njezinim korištenjem sve osobe koje se nalaze u teškoj materijalnoj deprivaciji posebice u odnosu na liniju ekstremnog siromaštva koja iznosi 1.500,00 kuna. Stoga će se zakonodavnim rješenjem propisati postupno povećanje osnovice sukladno utvrđenoj liniji ekstremnog siromaštva. Također, uskladit će se potrebe pojedinih skupina kroz promjenu ekvivalentne ljestvice (osobito radno nezaposlenih samaca, djece i članova jednoroditeljskih obitelji), te delimitirati iznos ZMN-a za kućanstva s većim brojem djece sa jedne na jednu i pol minimalnu bruto plaću u Republici Hrvatskoj. Naknadno objedinit će se naknade sa socijalnom komponentom u jednu naknadu kojom će se osigurati adekvatan zajamčeni minimalni standard osobama izloženim siromaštvu.
Kontinuiranim osiguravanjem premije dopunskog zdravstvenog osiguranja osobama slabijeg socio-ekonomskog statusa utječe se na smanjenje siromaštva i socijalno uključivanje kroz primjereno pružanje zdravstvene zaštite bez obzira na financijski status pacijenta.
Provedbom mjere utječe se u konačnici na smanjenje siromaštva i socijalne isključenosti najranjivijih članova društva.
Pokazatelji rezultata:
- broj korisnika ZMN (raščlanjeni prema dobi, spolu, županiji, broju članova kućanstva, radnoj aktivnosti/neaktivnosti)
- broj osiguranika za koje se sredstva za premiju dopunskog zdravstvenog osiguranja osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske po prihodovnom cenzusu
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje
b) sunositelji mjere: centri za socijalnu skrb, Ministarstvo zdravstva
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel 086 – MROSP, Glava 08605 - MROSP Proračunski korisnici u socijalnoj skrbi, Aktivnosti 854006 Administracija i upravljanje
◊ Razdjel 086 – MROSP, Glava 08605 - MROSP Proračunski korisnici u socijalnoj skrbi, Aktivnosti 799007 Zajamčena minimalna naknada
◊ Pozicija HZZO, Razdjel: 09605 Aktivnost: A800003 – transfer proračunskih sredstava HZZO, Program: 363 – tekuće pomoći unutar općeg proračuna
b) ostali izvori: ESF+: 500.000,00 kn
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 4.258.471.470,00 od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 4.257.971.470,00 kn
EU financiranje: 500.000,00 kn
Vrsta mjere: R
Mjera 3: Povećanje zapošljivosti i socijalne uključenosti hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji provedbom Programa stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji
Svrha mjere:
Povećati zapošljivost i prilagodljivost tržištu rada te socijalnu uključenost i konkurentnost na tržištu osobama iz ciljne skupine provedbom Programa stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Posebna pažnja posvetit će se provedbi programa namijenjenog stručnom osposobljavanju i zapošljavanju hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji kojim se pridonosi stvaranju uvjeta veće dostupnosti i informiranosti o mogućnostima zapošljavanja, te korištenja mjera aktivne politike zapošljavanja koje uključuju mjere poput obrazovanja radi usklađivanja kompetencija s potrebama tržišta rada, korištenja potpora za samozapošljavanje, zapošljavanje kod poslodavaca, proširenje djelatnosti čime se u ovoj populaciji smanjuje siromaštvo, ali i mjere socijalnog uključivanja koje se odnose na potpore radu braniteljskih zadruga te potpora za društveno poduzetništvo čime se omogućuje braniteljsko-stradalničkoj populaciji da prepozna svoje potencijale, poveća mrežu svojih socijalnih kontakata i aktivno se uključi u djelovanje zajednice. Ova mjera provodit će se raspisivanjem javnih poziva za dodjelu potpora iz Programa stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj korisnika potpora za stručno osposobljavanje i zapošljavanje hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji
◊ broj korisnika potpora za socijalno uključivanje i konkurentnost na tržištu hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: /
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 MHB, Aktivnost A 753009 Zapošljavanje hrvatskih branitelja
◊ Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 MHB, Aktivnost A 753027 OP Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020., izvor 12
◊
b) ostali izvori:
◊ Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 MHB, Aktivnost A 753027 OP Učinkoviti ljudski potencijali 2014. -2020., izvor 561
◊ ESF + za razdoblje 2021.-2027.
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 115.080.000,00 kn, od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 56.600.000,00 kn
EU financiranje: 60.000.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 4: Razvoj i provedba programa usmjerenih smanjenju materijalne deprivacije i socijalne isključenosti ranjivih skupina
Svrha mjere:
Kroz Program usmjeren suzbijanju materijalne deprivacije i socijalne isključenosti ranjivih skupina će se osigurati hrana i/ili osnovna materijalna pomoć za najpotrebitije, uključujući popratne mjere. U okviru programa će se provoditi aktivnosti nabave i podjele hrane, podjele hrane prikupljene donacijama, nabave i podjele osnovne materijalne pomoći, provedbe popratnih mjera kao i jačanja kapaciteta za osiguravanje administrativnih uvjeta za pružanje pomoći kao i uvjeta potrebne opreme putem tehničke pomoći.
Dodatno, Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike kontinuirano provodi aktivnosti usmjerene poboljšavanju uvjeta života beskućnicima s naglaskom na psihosocijalnu podršku i jačanje kompetencija koje provode organizacije civilnog društva.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Kroz podjelu hrane i/ili osnovne materijalne pomoći te pružanje socijalnih usluga beskućnicima utječe se na smanjenje siromaštva i socijalno uključivanje najsiromašnijih članova društva.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj osoba koje primaju hranu i/ili osnovne materijalne pomoći u odnosu na broj korisnika ZMN-a
◊ udio beskućnika uključenih u programe pomoći organizacija civilnog društva
◊ broj OCD-a koje pružaju programe za osobe u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske
b) sunositelji mjere: Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave, organizacije civilnog društva
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
- Razdjel 086 – MROSP, Glava 05 MROSP, program 4002 – Skrb za socijalno osjetljive skupine, Aktivnost A734189 Udruge u socijalnoj skrbi, račun 3811 tekuće donacije u novcu
- Razdjel 086 – MROSP, Glava 08605 MROSP, Aktivnost T792013, izvor 12
- Razdjel 020 - Vlada RH, Glava 02005 Vlada RH, Aktivnost A509069 OP Učinkoviti ljudski potencijali, prioritet 4 i 5, izvor 12
b) ostali izvori:
- Razdjel 086 – MROSP, Glava 08605 MROSP, Aktivnost T792013, izvor 561
- Razdjel 020 Vlada RH, Glava 02005 Vlada RH, Aktivnost A509069 OP Učinkoviti ljudski potencijali, prioritet 4 i 5, izvor 561
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 259.000.000,00 kn, od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 157.000.000,00 kn
EU financiranje: 102.000.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 5: Osiguranje jednakosti pristupa i sudjelovanja ranjivih skupina u kulturi te unaprjeđenje medijske pismenosti
Svrha mjere:
Pristup i sudjelovanje u kulturi još uvijek je neujednačeno za građane Republike Hrvatske, posebice za ranjive skupine. Stoga će se poduprijeti aktivnosti kojima se umanjuju i/ili dokidaju barijere, povećava dostupnost kulturnih i umjetničkih sadržaja te potiče medijska pismenost.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Pristup kulturi je složen i višedimenzionalan pojam koji je povezan s društvenim, financijskim i drugim aspektima. Bolji pristup kulturi podrazumijeva aktivno sudjelovanje pripadnika ranjivih skupina u kulturnim i umjetničkim aktivnostima, ulaganja u kulturnu infrastrukturu, a jačanjem ključnih kompetencija s naglaskom na medijsku pismenost, doprinijet će se stjecanju njihovih znanja i vještina potrebnih za aktivno sudjelovanje u društvu i poboljšanje kvalitete života.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj pripadnika ranjivih skupina koji su sudjelovali u projektnim aktivnostima u području kulture, umjetnosti i medijske pismenosti
◊ broj odobrenih programa za poboljšanje dostupnosti kulturnih sadržaja osobama s invaliditetom
◊ broj ugovorenih projekata kojima se umanjuju i/ili dokidaju barijere za sudjelovanje u kulturi te izjednačava mogućnost pristupa svih građana, osobito pripadnika ranjivih skupina
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo kulture i medija
b) sunositelji mjere: /
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel 055 - MKM, Glava 05505, Šifra programa: 3970 Ostale kulturne djelatnosti, Aktivnost A785011 OP Učinkoviti ljudski potencijali
◊ A785015 Programi za poboljšanje dostupnosti kulturnih sadržaja osobama s invaliditetom
Potrebno je otvoriti nove aktivnosti u proračunu po usvajanju OP Učinkoviti ljudski potencijali 2021. -2027. i OP Konkurentnost i kohezija 2021. -2027.
b) ostali izvori: /
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 153.618.513,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 6: Informatizacija socijalnih naknada u sustavu socijalne zaštite
Svrha mjere:
Osigurati JLP(R)S uvid u vrstu i iznos socijalnih naknada iz sustava socijalne zaštite za svakog pojedinog korisnika na nacionalnoj razini sukladno važećim zakonskim propisima te tijelima na nacionalnoj razini omogućiti precizne podatke o vrsti i iznosu socijalnih naknada iz sustava socijalne zaštite za svakog pojedinog korisnika na lokalnoj razini.
U svrhu transparentnosti i boljeg uvida građana Hrvatske u sustav socijalne zaštite i prava na socijalne naknade, izradit će se web aplikacija dostupna svim građanima kroz koju će biti omogućen on line pristup informacijama o svim postojećim socijalnim davanjima u sustavu socijalne zaštite na nacionalnoj razini.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Informatizacija u smislu dvosmjerne razmjene podataka između lokalne i nacionalne razine će doprinijeti transparentnom sustavu socijalne zaštite i pravednijoj raspodjeli sredstava te ubrzati procese priznavanja materijalnih prava osobama u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti. Naime, postojeće stanje ne umreženosti tijela državne uprave koja priznaju određena prava iz njihove nadležnosti usporava priznavanje istih i produbljuje rizik od siromaštva i socijalne isključenosti.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj jedinica JLPRS kojima je omogućen pristup podacima o socijalnim naknadama za svakog pojedinog korisnika
◊ izrađena web aplikacija
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Porezna uprava, sva tijela na nacionalnoj razini koja upravljaju IT sustavima u kojima se nalaze podaci o socijalnim naknadama
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun: /
b) ostali izvori: ESF+
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 3.255.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 7: Daljnji razvoj volonterstva u Republici Hrvatskoj
Svrha mjere:
Kroz povećanje volonterskih aktivnosti, projekta i inicijativa u lokalnoj zajednici, volonteri doprinose njezinom razvoju i boljoj socijalnoj koheziji njezinih članova te se povećava kvaliteta usluga u brojnim resorima.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Osobe u riziku od socijalne isključenosti mogu biti u ulozi volontera, ali i korisnika volonterskih aktivnosti čime se suzbija rizik od siromaštva i socijalne isključenosti te omogućava pozitivan socijalni učinak.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj organizatora volontiranja
◊ broj volontera (raščlanjenih po dobi i spolu)
◊ broj volonterskih sati
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva, Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske, Središnji državni ured za demografiju i mlade, Nacionalni odbor za razvoj volonterstva, Agencija za mobilnost i programe Europske unije, volonterski centri i njihove mrežne organizacije
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
- Razdjel 086, Glava 08660 MROSP, Aktivnost A754006 - Razvoj volonterstva u Republici Hrvatskoj, izvor 41
b) ostali izvori:
- Razdjel 086, Glava 0865 MROSP, Aktivnost A788015 – Operativni program Učinkoviti ljudski potencijali 2014-2020, izvor 561
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 94.280.000,00 kn , od toga:
Sredstva iz Državnog proračuna: 14.280.000,00 kn
EU financiranje: 80.000.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 8: Doprinos smanjenju siromaštva na regionalnoj i lokalnoj razini
Svrha mjere:
Izgradnja i obnova postojećih infrastrukturnih objekata na potpomognutim područjima i to kroz ulaganje u obrazovanje, zaštitu okoliša, kulturu, promet, komunalnu i društvenu infrastrukturu, unaprjeđenje društvenih djelatnosti kao i ulaganje u gospodarsku infrastrukturu te dodjelu bespovratnih sredstava poduzetnicima u svrhu smanjenja razlika između pojedinih dijelova Hrvatske doprinijet će u životnom standardu i riziku od siromaštva.
Kroz ulaganje u infrastrukturu jedinica lokalne i područne samouprave te organizacija civilnog društva, osigurat će se rad i dostupnost pučkih kuhinja, socijalnih samoposluga, skladišta za hranu i osnovna materijalna pomoć. Navedena infrastrukturna ulaganja doprinose smanjenju siromaštva kako na urbanim tako i na ruralnim područjima.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Rizicima od siromaštva i socijalne isključenosti kumulirani su na pojedinim geografskim područjima Republike Hrvatske, osobito manje razvijenim - potpomognutim područjima stoga će provedba mjere kao i općenito politika regionalnog razvoja pridonijeti društveno-gospodarskom razvoju Republike Hrvatske, u skladu s načelima održivog razvoja, stvaranjem uvjeta koji će svim dijelovima zemlje omogućavati jačanje konkurentnosti i realizaciju vlastitih razvojnih potencijala.
Dodatno, podupiranjem rada pučkih kuhinja, socijalnih samoposluga i skladišta za hranu i osnovnu materijalnu pomoć pruža se osnovna podrška najsiromašnijim građanima.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj izgrađene i obnovljene infrastrukture
◊ broj JLP(R)S sa unaprjeđenom socijalnom, komunalnom i gospodarskom infrastrukturom
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije
b) sunositelji mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ ERDF - Razdjel 061 – MRRFEU, Glava 06105, Aktivnost K680034
◊ ERDF - Proračunska aktivnost: K680034– novo financijsko razdoblje 2021.-2027.
◊ ESF - Razdjel 086 – MROSP, Glava 08605 Aktivnost T854021
b) ostali izvori: ERDF
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 847.548.706,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 9: Unaprjeđenje kvalitete življenja braniteljsko-stradalničke populacije iz Domovinskog rata kroz razvoj infrastrukture i provedbu programa u veteranskim centrima
Svrha mjere i doprinos provedbi posebnog cilja:
Poboljšanje općeg stanja korisnika pružanjem stručne pomoći i usluga ciljanoj populaciji provedbom programa privremenog smještaja i dnevnih aktivnosti te njihovo uključivanje u društvenu zajednicu, u svrhu povećanja socijalne uključenosti.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj uspostavljenih veteranskih centara
◊ broj korisnika usluga veteranskih centara
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: Jedinice lokalne samouprave, veteranski centri
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel - 041 – MHB, Glava 04105 - MHB, Program 4007 - Skrb za hrvatske branitelje, Aktivnost A522028 – OP Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020., Izvor 12
b) ostali izvori:
◊ Razdjel - 041 – MHB, Glava 04105 - MHB, Program 4007 - Skrb za hrvatske branitelje, Aktivnost A522028 – OP Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020.,, Izvor 563,
◊ ESF+ i Europski fond za regionalni razvoj u novom financijskom razdoblju 2021.-2027.
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 277.554.004,00 kn , od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 151.729.504,00 kn
EU financiranje: 99.000.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 10: Podizanje kvalitete življenja hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji te civilnih stradalnika iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Doprijeti psihosocijalnom osnaživanju i podizanju kvalitete življenja hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji te civilnih stradalnika iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (su)financiranjem projekata udruga iz Domovinskog rata te osigurati dostupnosti savjetodavne i psihosocijalne pomoći i podrške ciljanoj populaciji radi njihovog osnaživanja te podizanja kvalitete življenja i socijalne uključenosti.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj (su)financiranih projekta
◊ broj pruženih intervencija godišnje
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: /
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 MHB, Aktivnosti A 753015 Udruge branitelja,
◊ Razdjel 041- MHB, glava 04105 – MHB, A753014 Nacionalni program psihosocijalne pomoći i zdravstvene pomoći sudionicima i stradalnicima Domovinskog rata
b) ostali izvori: ESF+ za razdoblje 2021.-2027.
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 100.300.000,00 kn , od toga:
Sredstva u Državnom proračunu: 60.300.000,00 kn
EU financiranje: 40.000.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Posebni cilj 2: Prevencija i smanjenje dječjeg siromaštva i socijalne isključenosti
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.39 Teška materijalna deprivacija prema dobi i spolu (za djecu od 0_17)
Početna vrijednost: ADS2019 za 0-17 godina =5,7
Ciljana vrijednost: ADS2024 za 0-17 godina = 4,0
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.58 Stopa rizika od siromaštva za djecu 0-17 (prema dobi i spolu)
Početna vrijednost: ADS2019 za 0-17 godina =17,1
Ciljana vrijednost: ADS2024 za 0-17 godina = 14,8
Mjera 1: Povećanje dostupnosti odgoja i obrazovanja marginalnim i ranjivim skupinama koji su u lošijem socioekonomskom položaju
Svrha mjere:
Osiguravanjem/sufinanciranjem troškova prijevoza, prehrane i nastavnih sredstava za školovanje učenika s teškoćama u razvoju upisanim u osnovnoškolske programe provodi se u svrhu izjednačavanja mogućnosti učenika s teškoćama u razvoju te osiguravanja prilagođenog, često materijalno nedostupnog prijevoza.
Inkluzivan/uključiv odgoj i obrazovanje zahtijeva stvaranje uvjeta u predškolskim ustanovama za zadovoljavanje različitih odgojno-obrazovnih potreba djece s teškoćama u razvoju te se naglasak stavlja na stvaranje promjena u odgojno-obrazovnom sustavu, kako bi sustav bio primjeren odgojno-obrazovnim potrebama svakog djeteta.
Profesionalno usavršavanje odgojitelja u predškolskom odgoju za rad s djecom s teškoćama u razvoju provodi se u svrhu osiguravanja uključivog predškolskog odgoja koji se temelji se na omogućavanju participaciju djece s teškoćama u razvoju u predškolskim programima.
Učenicima osnovnih škola koji su članovi kućanstva korisnika zajamčene minimalne naknade financiraju se drugi obrazovni materijali i učenicima srednjih škola koji su članovi kućanstva osobe korisnika zajamčene minimalne naknade financiraju se udžbenici u cilju ostvarivanja jednakih uvjeta obrazovanja.
Ministarstvo hrvatskih branitelja nastavit će osiguravati dostupnost obrazovanja sufinanciranjem besplatnih udžbenika za potrebe redovitoga školovanja u srednjim školama te redovitoga ili izvanrednog školovanja na visokim učilištima radi olakšavanja pristupa obrazovanju sukladno Zakonu o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Povećanje dostupnosti odgoja i obrazovanja marginalnim i ranjivim skupinama djece i mladih koji su u lošijem socioekonomskom položaju smanjuje se, ali i prevenira siromaštvo i utječe na njihovu socijalnu uključenost.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj djece s teškoćama u razvoju za koje su dodijeljena osigurana sredstva opremanja dječjih vrtića
◊ broj učenika s teškoćama u razvoju kojima je osiguran trošak prijevoza, prehrane i nastavnih sredstava upisanim u osnovnoškolske programe
◊ broj učenika s teškoćama u razvoju kojima je osiguran trošak prijevoza i nastavnih sredstava upisanim u srednjoškolske programe
◊ broj učenika za koje se osnovnim i srednjim školama isplaćuje naknada i ukupan iznos isplaćenih naknada
◊ broj učenika i studenata kojima se isplaćuje naknada i ukupan iznos isplaćenih naknada
◊ broj korisnika prava na besplatne udžbenike sukladno Zakonu o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: osnivači dječjih vrtića, Agencija za odgoj i obrazovanje, odgojno-obrazovne ustanove, nadležna upravna tijela županija, centri za socijalnu skrb,
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel - 080 – MZO, Glava 08005, Aktivnost – A578004 – Predškolski odgoj i obrazovanje djece s teškoćama u razvoju (sufinanciranje)
◊ Razdjel - 080 – MZO, Glava 08005, Aktivnost – A579003 – Odgoj i naobrazba učenika s teškoćama u razvoju
◊ Razdjel - 080 – MZO, Glava 08005, Aktivnost – A580004 – Standard učenika s posebnim potrebama
◊ Razdjel 080 MZO, Glave 08005, Program 3701 Razvoj odgojno obrazovnog sustava, na aktivnosti, A578045 Sufinanciranje nastavnih materijala i opreme za učenike osnovnih i srednjih škola
◊ Razdjel 041 - MHB, Glava 04105, Aktivnost A 558043 - Jednokratna prava iz zakona i ostale naknade hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata
b) ostali izvori: /
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 190.049.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 2: Poboljšanje i d ostupnost besplatnih programa usmjerenih socijalnom uključivanju djece i obitelji u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Kroz dostupnost programa socijalnog uključivanja djeci i obiteljima u riziku od siromaštva (npr. kulturni, umjetnički, sportski, obrazovni programi), doprinijet će se razvijanju i usmjeravanju interesa djece na nova područja, jačanju osobnih kompetencija i socijalnih vještina, a u cilju prevencije socijalnog isključivanja. Djeci i mladima koji izlaze iz skrbi pružat će se programi kako bi ih se osnažilo i preveniralo socijalno isključivanje.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj djece i mladih u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti uključenih u programe socijalnog uključivanja (prema dobi i spolu)
◊ broj obitelji u riziku od siromaštva ili socijalne isključenosti uključenih u programe socijalnog uključivanja
◊ broj učenika koji su primili besplatan obrok
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Ministarstvo kulture i medija
b) sunositelji mjere: organizacije civilnog društva, Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel 086/05 – MROSP Program 4002 Skrb za socijalno osjetljive skupine na Aktivnosti A734189 Udruge u socijalnoj skrbi račun 3811 Tekuće donacije u novcu
◊ Razdjel 086/05 – MROSP Aktivnost T792013, izvor 12 i izvor 561
◊ Potrebno je otvoriti novu aktivnost u proračunu MKM po usvajanju OP Učinkoviti ljudski potencijali 2021. -2027.
b) ostali izvori: /
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 113.720.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 3: Poboljšanje integriranog pristupa skrbi za djecu u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Integrirani pristup u skrbi za djecu u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti podrazumijeva koordinirani pristup i djelovanje različitih sustava poput zdravstvenog, odgojno-obrazovnog i socijalnog u svrhu stvaranja uvjeta za promicanje i zaštitu dječjih prava (kao i njihov rast i razvoj) te sveobuhvatnu podršku djeci i obiteljima u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti. Nedostatak koordiniranosti između sustava skrbi značajno otežava kvalitetnu i cjelovitu skrb o djeci i njihovim pravima. U svrhu izrade web platforme analizirat će se potrebe pojedinih sustava za razmjenu podataka, mogućnosti i ograničenja unošenja i razmjene podataka, testirati model i web rješenje te donijeti potrebne zakonske i podzakonske izmjene kako bi se isto omogućilo.
Temeljem analize stanja i potreba korisnika i stručnjaka, razvit će se i testirati edukacijski moduli, kao i razviti mehanizmi kontinuiranog praćenja primjene usvojenih znanja i vještina.
Pokazatelji rezultata:
◊ uspostavljena jedinstvena multisektorska mreža platforma (web aplikacija)
◊ broj institucija u sustavu socijalne zaštite koji koriste funkcionalnosti uspostavljene mrežne platforme
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo unutarnjih poslova, ustanove socijalne skrbi, zdravstvene i obrazovne ustanove, Jedinice lokalne, područne (regionalne) samouprave, organizacije civilnog društva, pružatelji socijalnih usluga, Hrvatska udruga socijalnih radnika, centri za socijalnu skrb, policijske postaje, domovi zdravlja, školske i predškolske ustanove
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel 086 – MROSP, Glava 08660 Proračunski korisnici u socijalnoj skrbi, Aktivnosti A923001 Administracija i upravljanje
b) ostali izvori: ESF+
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: redovna sredstva + 600.000 kn ESF+
Vrsta mjere: R
Posebni cilj 3: Povećanje visine obitel jskih i najnižih mirovina
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.60 Udio obiteljske mirovine u prosječnoj mirovini
Početna vrijednost:81%
Ciljana vrijednost: 91-96%
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.61 Udio najniže mirovine u prosječnoj mirovini
Početna vrijednost: 65%
Ciljana vrijednost: 68%
Mjera 1: Redefiniranje modela obiteljske mirovine
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Redefiniranjem modela obiteljske mirovine povećat će se razina socijalne sigurnosti ove osjetljive kategorije umirovljenika u slučajevima značajnijeg gubitka prihoda nakon smrti bračnog/izvanbračnog druga. Izmjenom pravnog okvira, na odgovarajući način omogućit će se korištenje dijela mirovine preminulog bračnog/izvanbračnog druga uz osobnu mirovinu i/ili povećanje obiteljske mirovine.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj korisnika koji uz osobnu mirovinu koriste i obiteljsku mirovinu
◊ iznos prosječne obiteljske mirovine
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
Razdjel 086 – MROSP, Glava 20 Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje
Program 4102 Mirovine i mirovinska primanja
Aktivnost A688046 Mirovine na temelju osiguranja - starosne mirovine
Aktivnost A688047 Mirovine na temelju osiguranja - invalidske mirovine
Aktivnost A688048 Mirovine na temelju osiguranja - obiteljske mirovine
b) ostali izvori: planirana sredstva u okviru EU fondova u novoj financijskoj perspektivi bit će poznata nakon donošenja operativnih programa za razdoblje 2021.-2027.
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 3.040.000.000,00 kn
Vrsta mjere: R
Mjera 2: Podizanje donje razine prava iz mirovinskog osiguranja
Svrha mjere i opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Uz redovno usklađivanje mirovina dva puta godišnje, dodatno bi se postupnim povećanjem visine iznosa najniže mirovine ukupno za 3%, odnosno za 1,5% od 1.1.2023. (i za 1,5% od 1.1.2025.), podigla donja razina prava iz mirovinskog osiguranja za korisnike najniže mirovine, koji umjesto mirovine određene na temelju navršenog mirovinskoga staža i ostvarenih plaća/osnovica osiguranja, primaju najnižu mirovinu.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj korisnika kojima je povećan iznos najniže mirovine
◊ iznos prosječne najniže mirovine
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b) sunositelji mjere: Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
Razdjel 086 – MROSP, Glava 20 Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje
Program 4102 Mirovine i mirovinska primanja
Aktivnost A688046 Mirovine na temelju osiguranja - starosne mirovine
Aktivnost A688047 Mirovine na temelju osiguranja - invalidske mirovine
Aktivnost A688048 Mirovine na temelju osiguranja - obiteljske mirovine
b) ostali izvori: /
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 200.000.000,00 kn
Vrsta mjere: R
Posebni cilj 4: Unaprijediti životne prilike osoba u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Pokazatelj ishoda: OI.02.3.33 Osobe u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti
Početna vrijednost:
866 obitelji i 116 osoba
Ciljana vrijednost:
460 obitelji i 60 osoba
Pokazatelj ishoda: OI.02.13.21 Broj kućanstava i stambenih jedinica
Početna vrijednost:
208
Ciljana vrijednost:
45
Mjera 1: Stvaranje poticajnog okruženja za ostanak i poboljšanje životnih uvjeta mladih i obitelji
Svrha mjere:
Stambeno zbrinjavanje provodi se kroz više različitih modela koji pretpostavljaju osiguravanje dovoljnog broja za življenje uvjetnih stambenih jedinica za smještaj ciljanih skupina korištenjem postojećeg stambenog fonda u državnom vlasništvu, obnovom/izgradnjom više stambenih zgrada, kupnjom i preuzimanjem na upravljanje stambenih jedinica, darovanjem oštećene obiteljske kuće u državnom vlasništvu i dodjelom građevnog materijala te dodjelom građevinskog zemljišta u državnom vlasništvu i građevnog materijala i darovanjem građevnog materijala za obnovu i izgradnju obiteljske kuće na građevinskom zemljištu u vlasništvu podnositelja zahtjeva. Osiguravanje trajnog stambenog zbrinjavanja uz ulaganja u obnovu/izgradnju objekata osnovne komunalne i socijalne infrastrukture kojima se osigurava prometna povezanost, kao i dostupnost potrebnih roba i usluga, osnovni su preduvjeti za povratak i zadržavanje stanovništva na tim područjima koja pridonosi samoj demografskoj revitalizaciji.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje svoje mjere i aktivnosti intenzivno usmjerava na demografsku revitalizaciju i nastavlja raditi na smanjenju negativnih demografskih trendova, jasno definiranim programom stambenog zbrinjavanja i stvaranjem poticajnog okruženja za ostanak i stvaranje boljih uvjeta življenja posebno za mlade i obitelji. Navedenim se prevenira rizik od siromaštva i socijalne isključenosti te smanjuje financijsko opterećenje ukupnim troškovima stanovanja.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj ugovora o najmu (obitelji u potrebi i bivši nositelji stanarskog prava)
◊ broj stambenih jedinica (obnovljene i izgrađene stambene jedinice)
◊ broj isporučenih kućanskih aparata i kuhinjskog namještaja
◊ broj stambeno zbrinutih obitelji (stambeno zbrinutih žrtava nasilja u obitelji i stambeno zbrinutih kadrova)
◊ broj stambeno zbrinutih osoba (osobe s međunarodnom zaštitom)
◊ broj ugovora o sufinanciranju (broj sklopljenih ugovora)
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje
b) sunositelji mjere: Jedinice lokalne samouprave, tijela državne uprave, upravna tijela u županijama, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
Razdjel 033 - SDUOSZ, Glava 03305, Aktivnosti:
◊ K76101 Sanacija ratne štete,
◊ A761075 Poboljšanje uvjeta življenja Romske nacionalne manjine;
◊ A761076 Stambeno zbrinjavanje žrtava nasilja u obitelji,
◊ A761069 Regionalni program stambenog zbrinjavanja,
◊ A761073 Stambeno zbrinjavanje osoba sa odobrenom međunarodnom zaštitom,
◊ K761004 Kapitalna potpora za održivi povratak
b) ostali izvori: /
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 318.932.612,00 kn
Vrsta mjere: I
Mjera 2: Stambeno zbrinjavanje stradalnika i dragovoljaca iz Domovinskog rata
Svrha mjere:
Poboljšanjem stambenog statusa stradalnika i dragovoljaca iz Domovinskog rata pridonijet će se podizanju njihove kvalitete življenja. Provedbom mjere kroz dodjelu stambenih kredita, financijskih potpora te osiguravanjem stambenih jedinica omogućit će s poboljšanje uvjeta stanovanja kao i trajno stambeno zbrinjavanje korisnika iz braniteljsko-stradalničkih obitelji u potrebi.
Opis doprinosa provedbi posebnog cilja:
Stambenim zbrinjavanjem stradalnika i dragovoljaca iz Domovinskog rata prevenira se rizik od siromaštva i socijalne isključenosti, a dodjelom stambenih kredita, financijskih potpora i osiguravanjem stambenih jedinica utječe se na ostvarivanje kvalitetnijih uvjeta stanovanja i podmiruje se njihova potreba za rješavanjem stambenog pitanja na zadovoljavajući način.
Pokazatelji rezultata:
◊ broj osiguranih stambenih jedinica
◊ broj stambeno zbrinutih korisnika
Nositelji/sunositelji:
a) nositelj mjere: Ministarstvo hrvatskih branitelja
b) sunositelji mjere: Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama, Hrvatska poštanska banka
Izvor financiranja/sufinanciranja:
a) Državni proračun:
◊ Razdjel 041 – MHB, Glava 04105 – MHB, Program 4015 – Stambeno zbrinjavanje HRVI i članova njihovih obitelji, Aktivnost A522022 – Stambeno zbrinjavanje invalida iz Domovinskog rata (izvori 11, 43, 52, 71 i 81)
b) ostali izvori: /
Ukupni procijenjeni trošak provedbe: 272.880.000,00 kn
Vrsta mjere: I
Prilog 1.
Obrazloženje:
Za nacionalne planove je skraćeno trajanje objave na portalu e-Savjetovanje jer se radi o tri strateška dokumenta iz područja socijalne politike, povezana s uvjetima koji omogućavaju provedbu fondova Europske unije u razdoblju od 2021. do 2027. godine. Odlukom Vlade predviđeni su i rokovi donošenja koji su premašeni. Za Nacionalni plan razvoja socijalnih usluga za razdoblje od 2021. do 2027. u mjerama NPOO-a njegovo donošenje je predviđeno u III. kvartalu 2021.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike