NACRT ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O STEČAJU POTROŠAČA
I.USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE DONOŠENJA ZAKONA
Zakon o stečaju potrošača („Narodne novine“, 105/15. i 67/18; u daljnjem tekstu: Zakon) donesen je u rujnu 2015., a stupio je na snagu 1. siječnja 2016.
Potreba za donošenjem izmjena i dopuna Zakona proizlazi iz potrebe učinkovitijeg rješenja problema nesolventnosti potrošača uslijed nastupa posebnih okolnosti radi proglašenja epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2.
Upravo te posebne okolnosti ukazale su na hitnu potrebu da se svim sudionicima stečaja potrošača što je više moguće osigura daljnje provođenje istog i u takvim zahtjevnim novonastalim okolnostima. Međutim, namjera je predloženih izmjena i dopuna da iste budu primjenjive i korisne i nakon prestanka navedenih posebnih okolnosti.
Iako je zakonodavni okvir stečaja potrošača u proteklih nekoliko godina u Hrvatskoj značajno poboljšan, među sudionicima tih postupaka i dalje prevladava mišljenje kako je sadašnji nesolvencijski sustav još uvijek opterećen nepotrebnim formalnostima i kako postupak stečaja potrošača zna trajati poprilično dugo, što može spriječiti efektivno rasterećenje od dugova za poštene potrošače kao i namirenje tražbina vjerovnika.
U cilju uspješnog sudjelovanja u tečajnom mehanizmu ERM II i uvođenja eura Republika Hrvatska se obvezala na provedbu više mjera u reformskim područjima koja su od velike važnosti za ostvarivanje visokog stupnja održive ekonomske konvergencije i uspješno sudjelovanje u trećoj fazi ekonomske i monetarne unije.
Stoga je naglasak na jačanju nacionalnog stečajnog okvira u skladu s Direktiva (EU) 2019/1023 (o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 o restrukturiranju i nesolventnosti) o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama, te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga.
Provedba navedene mjere u reformskom području pravosuđa rezultirat će poboljšanjem trenutačno negativnog stava prema stečaju potrošača.
Potrebno je promjenom zakonodavstva propisati rješenja kojima će se uravnotežiti postojeći sustav redovnog i jednostavnog postupka stečaja potrošača te ih dodatno unaprijediti uvažavajući sve potrebe da se navedeni postupci provode brzo, učinkovito i ekonomično, da pošteni potrošači imaju pristup učinkovitim nacionalnim okvirima za otpust dugova te da se vjerovnicima omogući namirenje njihovih tražbina u najvećoj mogućoj mjeri, a da se pri tome očuva dostojanstvo potrošača.
III.OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst prijedloga zakona dan je u obliku Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača.
V.NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O STEČAJU POTROŠAČA
Članak 1.
U Zakonu o stečaju potrošača iza članka 1. dodaje se članak 1.a koji glasi:
„Članak 1.a
Ovim se Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo prenosi Direktiva (EU) 2019/1023 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga i o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 (Direktiva o restrukturiranju i nesolventnosti), (SL L 172/18).“
Članak 2.
U članku 5. stavku 3. broj: „30.000,00“ zamjenjuje se brojem: „20.000,00“.
Članak 3.
U članku 25. stavku 3. riječ: „sudionicama“ zamjenjuje se s riječi: „sudionicima“.
Iza stavka 7. dodaju se stavci 8. i 9. koji glase:
„(8) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, dostava pismena između suda i Financijske agencije kao tijela koje poduzima radnje u postupku stečaja potrošača i postupa po odlukama suda, obavlja se putem jedinstvenog informacijskog sustava eSpis.
(9) Pismena koja Financijska agencija kao tijelo koje poduzima radnje u postupku stečaja potrošača dostavlja sudu putem jedinstvenog informacijskog sustava eSpis ovjeravaju se elektroničkim pečatom Financijske agencije.“
Članak 4.
U članku 37. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Povjerenik može podnijeti zahtjev ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa da ga se privremeno izuzme od izbora za povjerenika, u kojem slučaju može nastaviti obavljati dužnost u postupcima u kojima je imenovan, ali ga se izuzima od izbora za povjerenika u novim predmetima u razdoblju od tri mjeseca do dvije godine. Vrijeme privremenog izuzeća računa se od dana izvršnosti rješenja o privremenom izuzimanju.“
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 3.
Članak 5.
U članku 37.a stavku 1. riječi: „A ili listi B“ brišu se.
Članak 6.
U članku 42. iza stavka 5. dodaju se stavci 6. i 7. koji glase:
„(6) Nakon što povjerenik dostavi Financijskoj agenciji obavijest o otvorenom posebnom transakcijskom računu za pojedinog potrošača, Financijska agencija će povjereniku za tog potrošača izdati popis evidentiranih primanja i naknada izuzetih od ovrhe.
(7) Povjerenik će na temelju podataka Financijske agencije iz stavka 6. ovog članka, obavijestiti uplatitelje o posebnom transakcijskom računu na koji su dužni uplatiti primanja i naknade potrošača koje nisu izuzete od ovrhe.“
Članak 7.
Iza članka 43. dodaje se naslov iznad članka i članak 43 a. koji glase:
„Postupanje Financijske agencije s rješenjima iz redovnog postupka stečaja potrošača
Članak 43.a
(1) Od dana primitka nepravomoćnog rješenja o otvaranju postupka stečaja potrošača, odnosno nepravomoćnog rješenja o otvaranju i zaključenju postupka stečaja potrošača, Financijska agencija prestaje izvršavati sve osnove za plaćanje evidentirane u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje na teret potrošača.
(2) Od dana primitka rješenja iz stavka 1. ovoga članka do dana primitka pravomoćnog rješenja o obustavi postupka stečaja potrošača, pravomoćnog rješenja o uskrati oslobođenja od preostalih obveza ili pravomoćnog rješenja o oslobođenju od preostalih obveza, Financijska agencija nove osnove za plaćanje neće upisivati u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje.
(3) Od dana primitka pravomoćnog rješenja o uskrati oslobođenja od preostalih obveza, odnosno pravomoćnog rješenja o obustavi postupka stečaja potrošača, Financijska agencija će nastaviti s provedbom ovrhe na novčanim sredstvima po računu potrošača po svim osnovama za plaćanje iz stavka 1. ovog članka.
(4) Od dana primitka pravomoćnog rješenja o oslobođenju od preostalih obveza, Financijska agencija trajno prestaje izvršavati osnove za plaćanje iz stavka 1. ovog članka. U slučaju zaprimanja osnove za plaćanje koja je izdana odnosno donesena prije otvaranja postupka stečaja potrošača i zaprimanja osnove za plaćanje za koju je potrošač oslobođen preostalih obveza, Financijska agencija iste vraća podnositelju uz obrazloženje.
(5) Od dana primitka pravomoćnog rješenja o opozivu oslobođenja od preostalih obveza, Financijska agencija će osnove za plaćanje iz stavka 1. ovog članka ponovno započeti izvršavati onim redoslijedom kojim su bile upisane u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje prije otvaranja postupka stečaja potrošača.“
Članak 8.
U članku 58. stavku 2. riječi: „pet godina“ zamjenjuju se riječima: „tri godine“.
Članak 9.
U članku 69. stavku 1. riječi: „pet godina“ zamjenjuju se riječima: „tri godine“.
U stavku 2. podstavak 3. mijenja se i glasi:
„- ako je potrošač u posljednjih šest godina koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje postupka stečaja potrošača odnosno u posljednje tri godine koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje jednostavnog postupka stečaja potrošača oslobođen od preostalih obveza ili mu je oslobođenje uskraćeno.“
Članak 10.
U članku 79.c iza stavka 1. dodaju se novi stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Financijska agencija dostavit će poziv potrošaču u roku od 30 dana od ispunjenja uvjeta iz članka 79.a stavka 2. ovoga Zakona, protekom tri godine od primitka negativnog očitovanja na poziv za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, rješenja o odbacivanju prijedloga za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, rješenja o odbijanju prijedloga za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača ili rješenja o obustavi jednostavnog postupka stečaja potrošača.
(3) Financijska agencija dostavit će poziv potrošaču u roku od 30 dana od ispunjenja uvjeta iz članka 79.a stavka 2. ovoga Zakona, protekom tri godine od primitka pravomoćnog rješenja o oslobođenju od preostalih obveza ili pravomoćnog rješenja o uskrati oslobođenja od preostalih obveza u jednostavnom postupku stečaja potrošača.“
Dosadašnji stavci 2. do 6. postaju stavci 4. do 8.
Članak 11.
U članku 79.h stavku 3. riječi: „A ili listi B“ brišu se.
Članak 12.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 31. ožujka 2022.
VI.OBRAZLOŽENJE ODREDBI PREDLOŽENOG ZAKONA
Uz članak 1.
Ovom odredbom se u hrvatsko zakonodavstvo prenosi Direktiva (EU) 2019/1023 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga i o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 (Direktiva o restrukturiranju i nesolventnosti), (SL L 172/18).
Uz članak 2.
Prema postojećim zakonskim odredbama, potrošači koji imaju dugovanje između 20.000,00 i 30.000,00 kuna nemaju mogućnost provedbe stečaja potrošača niti po jednom od postojećih postupaka (za dug do 20.000,00 kuna provodi se jednostavni postupak stečaja potrošača, a za dug od 30.000,00 kuna provodi se redovan postupak stečaja potrošača). Stoga se uvjeti za provođenje redovnog stečaja potrošača smanjuju sa dosadašnjih 30.000,00 kuna duga na 20.000,00 kuna duga kako bi se svim insolventnim potrošačima omogućilo da ispune uvjete na provođenje jednostavnog ili redovnog postupka potrošača.
Uz članak 3.
Odredbom članka 2. Pravilnika o radu u sustavu eSpis (»Narodne novine«, broj 35/15., 123/15., 45/16., 29/17., 112/17., 119/18., 39/20., 138/20., 147/20., 70/21. i 99/21.) propisano je da je sustav eSpis povezan s drugim sustavima, između ostalog, u točci 14. navodi se da je povezan i sa sustavom Financijske agencije te je u tu svrhu razvijen sustav kojim je omogućena sigurna razmjena podataka i pismena između sudova i Financijske agencije na temelju Sporazuma o elektroničkoj razmjeni pismena između sudova i Financijske agencije te pripadajućeg Protokola o elektroničkoj razmjeni pismena u sudskim postupcima.
Putem jedinstvenog informacijskog sustava eSpis Financijska agencija podnosi sudu prijedlog za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, koji se ovjerava elektroničkim pečatom Financijske agencije, a čije postojanje i valjanost se automatizmom aplikativno provjerava u sustavu eSpis. Ovakva automatska provjera osigurava da sud u rad zaprimi samo one prijedloge koji su valjano ovjereni i koji su u skladu s postavkama sustava koji je izgrađen u suradnji s Ministarstvom pravosuđa i uprave.
Radi brže i jednostavnije dostave, kao i povećanja pravne sigurnosti i ujednačenog postupanja unosi se odredba kojom se propisuju pravila dostave i ovjere pismena između suda i Financijske agencije kada Financijska agencija nastupa kao tijelo koje poduzima radnje u postupku stečaja potrošača i postupa po odlukama suda.
Uz članak 4.
Ovom odredbom određuju se pravila o pravu povjerenika na privremeno izuzimanju od izbora za povjerenika, koja se ujedno usklađuju sa pravilima o privremenom izuzeću stečajnih upravitelja.
Uz članak 5.
Zakonska norma se usklađuje sa izmjenama i dopunama Stečajnog zakona, koje su istodobno upućene u zakonodavnu proceduru, kojima je propisano brisanje A i B liste stečajnih upravitelja.
Uz članak 6.
Člankom 42. Zakona o stečaju potrošača propisano je da je povjerenik dužan otvoriti poseban transakcijski račun kod financijske institucije za svakog pojedinog potrošača nad kojim je otvoren stečaj.
Osim otvaranja posebnog računa, povjerenik je dužan zatvoriti sve redovne račune potrošača osim zaštićenog računa. U praksi se nerijetko događa da redovan račun potrošača ostaje otvoren. U slučaju da se na redovnom računu nalaze određena novčana sredstva potrošač s istima ne može raspolagati jer račun ima oznaku stečaja. Također, povjerenik ne može s tim sredstvima raspolagati jer nema ovlast raspolaganja po redovnom računu potrošača.
Osim toga, ostaje problem isplate primanja i naknada izuzetih od ovrhe, koje je nakon otvaranja stečaja potrošača potrebno isplatiti na zaštićeni račun potrošača. Uplatitelji zaštićenih primanja najčešće nemaju saznanja da je otvoren stečaj potrošača pa ostaje pitanje kako obavijestiti uplatitelje da se dio primanja koji nije izuzet od ovrhe mora uplaćivati na poseban transakcijski račun umjesto na redovan račun.
S obzirom na to da Financijska agencija ima podatke o uplatiteljima primanja i naknada izuzetih od ovrhe, Financijska agencija će povjereniku, nakon što isti obavijesti Financijsku agenciju da je otvorio poseban transakcijski račun za potrošača, dostaviti obavijest o svim primanjima i naknadama izuzetim od ovrhe evidentiranim kod Financijske agencije. Povjerenik će na temelju dostavljene obavijesti Financijske agencije i na temelju vlastitih saznanja o primanjima i naknadama izuzetim od ovrhe, dostaviti obavijest uplatiteljima o broju posebnog transakcijskog računa na koji su dužni uplatiti dio primanja i naknada koji nije izuzet od ovrhe (dio koji je izuzet i dalje uplaćuju na zaštićeni račun koji ostaje otvoren).
Uz članak 7.
Radi povećanja pravne sigurnosti normira se dosadašnja ustaljena praksa postupanja Financijske agencije s osnovama za plaćanje nakon primitka odluka iz redovnog postupka stečaja potrošača.
Uz članak 8.
Razdoblje provjere ponašanja za potrošače smanjuje se sa sadašnjih pet na tri godine. Radi se o usklađivanju razdoblja provjere nesolventnih poduzetnika koji ostvaruju pravo na otpust duga u skladu sa predloženim izmjenama i dopunama Stečajnog zakona, koje se istodobno šalju u zakonodavnu proceduru, kao i sa rješenjima iz Direktive (EU) 2019/1023 (o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 o restrukturiranju i nesolventnosti) o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga).
Uz članak 9.
Vidi obrazloženje uz članak 7. Razlog uskrate prava na oslobođenje od preostalih obveza mijenja se na način da se umjesto deset godina propisuje uvjet da potrošač u posljednjih šest godina koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje postupka stečaja potrošača odnosno u posljednje tri godine (umjesto dosadašnjih pet godina) koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje jednostavnog postupka stečaja potrošača bude oslobođen od preostalih obveza ili mu je oslobođenje uskraćeno, a čime se navedeni rokovi usklađuju sa skraćenjem rokova za razdoblje provjere ponašanja za potrošače.
Uz članak 10.
U skladu s odredbom članka 69. stavka 2. Zakona o stečaju potrošača proizlazi da se postupak stečaja potrošača može provesti više puta.
Slijedom navedenoga, a u vezi s mogućnošću ponovnog slanja poziva u jednostavnom postupku stečaja potrošača, izjednačuje se status potrošača koji su oslobođeni od preostalih obveza/potrošača kojima je oslobođenje uskraćeno s potrošačima koji su se negativno očitovali i potrošačima za koje sud donese rješenje o odbacivanju/odbijanju/obustavi postupka te se za sve navedene kategorije potrošača propisuje mogućnost ponovnog slanja poziva u određenim rokovima.
Uz članak 11.
Vidi objašnjenje uz članak 5.
Uz članak 12.
Ovom odredbom propisuje se stupanje na snagu Zakona.
VII.TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Stečajni razlog
Članak 5.
(1) Postupak stečaja potrošača može se otvoriti samo ako je potrošač nesposoban za plaćanje.
(2) Nesposobnost za plaćanje je, u smislu ovoga Zakona, nemogućnost ispunjenja dospjelih novčanih obveza.
(3) Smatrat će se da je potrošač nesposoban za plaćanje ako najmanje 90 dana uzastopno ne može ispuniti jednu ili više dospjelih novčanih obveza u ukupnom iznosu većem od 30.000,00 kuna.
Dostava sudskih pismena
Članak 25.
(1) Pismena se u postupku stečaja potrošača objavljuju putem mrežne stranice e-oglasna ploča sudova.
(2) Smatra se da je dostava pismena obavljena istekom osmog dana od dana objave pismena na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova.
(3) Objava pismena na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova smatra se dokazom da je dostava obavljena svim sudionicama i onima za koje ovaj Zakon propisuje posebnu dostavu.
(4) U svakom sudu posebno za svakog potrošača vodit će se očevidnik pismena dostavljenih preko mrežne stranice e-oglasna ploča sudova u elektroničkom obliku prema vremenskom redoslijedu objave. Očevidnik pismena je javan i mora biti dostupan zainteresiranim osobama tijekom cijeloga radnog vremena suda.
(5) U očevidniku pismena iz stavka 4. ovoga članka unosit će se podaci na temelju kojih se može utvrditi istovjetnost potrošača, broj predmeta, vrsta sudskoga pismena i dan objave pismena na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova.
(6) Sudionici postupka mogu zatražiti da im se pismena dostavljaju na kućnu adresu, na adresu elektroničke pošte ili u osobni korisnički pretinac.
(7) Dostava iz stavka 6. ovoga članka nema pravni učinak na tijek rokova propisanih ovim Zakonom.
Izbor povjerenika
Članak 37.
(1) Izbor povjerenika u postupku stečaja potrošača obavlja se metodom slučajnoga odabira s liste povjerenika za područje nadležnoga suda.
(2) Ministar nadležan za poslove pravosuđa propisat će pravilnikom pretpostavke i način izbora povjerenika metodom slučajnoga odabira.
Stečajni upravitelji
Članak 37.a
(1) Ako na listi povjerenika za područje općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača nije upisano barem pet povjerenika, za povjerenika se može imenovati osoba koja je upisana na listi A ili listi B stečajnih upravitelja za područje trgovačkog suda na čijem području je sjedište općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka izbor povjerenika obavlja se odgovarajućom primjenom članka 37. ovoga Zakona.
Poseban račun povjerenika
Članak 42.
(1) Povjerenik je dužan otvoriti poseban transakcijski račun kod financijske institucije za svakog pojedinog potrošača nad kojim je otvoren stečaj u skladu s nalogom suda.
(2) Poseban račun iz stavka 1. ovoga članka povjerenik mora otvoriti najkasnije prvi dan nakon što ga je sud imenovao.
(3) Preko posebnog računa iz stavka 1. ovoga članka povjerenik može samo primati uplate i obavljati isplate koje se odnose na upravljanje i raspolaganje stečajnom masom.
(4) Sredstva s posebnog računa ne mogu biti predmetom ovrhe koja se provodi protiv povjerenika, a u slučaju stečaja ili smrti povjerenika ne ulaze u njegovu stečajnu masu odnosno ostavinu.
(5) Povjerenik je dužan sve uplate koje se odnose na upravljanje i raspolaganje stečajnom masom imati odvojene od svoje imovine.
Slučajevi u kojima se otvoreni postupak stečaja potrošača ne provodi
Članak 58.
(1) Ako sud na temelju isprava koje se nalaze u sudskom spisu stekne uvjerenje da imovina potrošača koja bi ušla u stečajnu masu nije dovoljna ni za namirenje troškova toga postupka ili je neznatne vrijednosti, rješenjem će pozvati osobe koje imaju pravni interes za provedbom postupka stečaja potrošača da u roku od 15 dana od dana objave tog poziva na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova uplate predujam za namirenje troškova postupka.
(2) Ako osobe iz stavka 1. ovoga članka u zakonskom roku ne predujme traženi iznos, sud će donijeti rješenje o otvaranju i zaključenju stečajnog postupka te istodobno imenovati povjerenika i odrediti razdoblje provjere ponašanja u trajanju od pet godina.
(3) Povjerenik će nakon zaključenja postupka stečaja potrošača, u ime i za račun potrošača unovčiti imovinu potrošača koja ulazi u stečajnu masu i prikupljenim sredstvima namiriti nastale troškove postupka. O obavljenim radnjama povjerenik je dužan podnositi izvješća sudu, a kada je to potrebno, povjerenik će na temelju rješenja o otvaranju i zaključenju stečajnog postupka otvoriti poseban račun na koji se na odgovarajući način primjenjuju odredbe članka 42. stavaka 2. – 5. ovoga Zakona.
(4) Ako se ispune pretpostavke za nastavljanje postupka stečaja potrošača radi naknadne diobe, na odgovarajući način će se primijeniti odredbe o nastavljanju postupka radi naknadne diobe iz zakona kojim se uređuje stečajni postupak.
(5) U slučaju iz stavka 4. ovoga članka sud će rješenjem o nastavljanju postupka stečaja potrošača pozvati vjerovnike da u roku od 60 dana od objave tog rješenja na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova prijave svoje tražbine povjereniku te će zakazati ispitno ročište na kojem će se ispitati prijavljene tražbine te istodobno i izvještajno ročište koje će spojiti s ispitnim ročištem. Na odgovarajući će se način u tom slučaju primijeniti odredbe o unovčenju imovine dužnika i namirenju vjerovnika iz zakona kojim se uređuje stečajni postupak.
Zaključenje postupka stečaja potrošača
Članak 69.
(1) Rješenjem o zaključenju postupka stečaja potrošača sud će odrediti razdoblje provjere ponašanja koje ne može biti kraće od godinu dana ni duže od pet godina.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, potrošač se neće osloboditi od preostalih obveza i sud neće odrediti razdoblje provjere ponašanja:
– ako potrošač do zaključenja postupka stečaja potrošača izjavi da ne želi oslobođenje od preostalih obveza ili
– ako postoji neki od razloga iz članka 75. stavka 1. ovoga Zakona ili
– ako je potrošač u posljednjih deset godina koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje postupka stečaja potrošača odnosno u posljednjih pet godina koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje jednostavnog postupka stečaja potrošača oslobođen od preostalih obveza ili mu je oslobođenje uskraćeno.
(3) Razdoblje provjere ponašanja počinje teći od pravomoćnosti rješenja o zaključenju postupka stečaja potrošača.
Dostava poziva
Članak 79.c
(1) Poziv iz članka 79.b stavka 1. ovoga Zakona Financijska agencija će dostaviti potrošaču u roku od 30 dana od dana kada su ispunjeni uvjeti iz članka 79.a stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Ako se ne očituje u roku od 15 dana od dana dostave poziva ili dostavi popis imovine, smatrat će se da je potrošač suglasan da se može provesti jednostavni postupak stečaja potrošača nad njegovom imovinom.
(3) Ako se očituje u roku od 15 dana od dana dostave poziva da je suglasan da se provede jednostavni postupak stečaja potrošača nad njegovom imovinom, ali ne popiše imovinu, smatrat će se da je potrošač izjavio da nema imovine iz koje se mogu namirivati njegovi vjerovnici.
(4) Poziv iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se potrošaču na adresu prebivališta u Republici Hrvatskoj prema podacima o prebivalištu iz evidencija Ministarstva unutarnjih poslova. Iznimno, ako prema podacima iz evidencija Ministarstva unutarnjih poslova proizlazi da je potrošač prijavio boravište u kojem drugom mjestu u Republici Hrvatskoj ili da je prijavio koje drugo mjesto ili način na koji joj se dostava može obaviti, dostava se obavlja na adresi boravišta odnosno na drugom prijavljenom mjestu ili na drugi prijavljeni način.
(5) Ako dostava ne uspije na adresi iz stavka 4. ovoga članka, dostava će se obaviti na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova, uz slanje obavijesti potrošaču da je dostava poziva iz stavka 1. ovoga članka obavljena isticanjem na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova. Obavijest potrošaču dostavlja se na adresu iz stavka 4. ovoga članka predajom u poštanski sandučić i u njegov korisnički pretinac u sustavu e-Građani.
(6) Ako iz evidencije Ministarstva unutarnjih poslova proizlazi da potrošač nema prebivalište u Republici Hrvatskoj odnosno ako potrošač nema boravište u Republici Hrvatskoj, Financijska agencija će na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova pozvati potrošača da dostavi adresu za primanje pismena. Objava poziva mora trajati najmanje 60 dana.
Otvaranje jednostavnog postupka stečaja potrošača
Članak 79.h
(1) Ako utvrdi da je vrijednost imovine potrošača koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa veća od 10.000,00 kuna, sud će po službenoj dužnosti donijeti rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača.
(2) Tražbine vjerovnika iz članka 79.a stavka 2. ovoga Zakona smatraju se utvrđenim u iznosu u kojem su evidentirane u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje. Tražbine vjerovnika iz članka 79.a stavaka 3. i 4. ovoga Zakona smatraju se utvrđenim u iznosu u kojem su bile evidentirane u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje ili manjem, ako ih je potrošač u prijedlogu iz članka 79.b stavka 2. točke 2. ovoga Zakona naznačio u manjem iznosu. Drugi vjerovnici i njihove tražbine neće se utvrđivati.
(3) U rješenju iz stavka 1. ovoga članka sud kao povjerenika može imenovati odvjetnika s liste odvjetnika koju za potrebe vođenja jednostavnog postupka stečaja potrošača za taj sud odredi Hrvatska odvjetnička komora ili stečajnog upravitelja koji je upisan na listi A ili listi B stečajnih upravitelja za područje trgovačkog suda na čijem području je sjedište općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača.
(4) Kao povjerenik ne može biti imenovan odvjetnik koji:
– se mora izuzeti odgovarajućom primjenom članka 31. stavka 2. ovoga Zakona ili
– u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje koji vodi Financijska agencija ima jednu ili više evidentiranih neizvršenih osnova za plaćanje radi prisilnog ostvarenja.
(5) Ako potrošač ima stalna novčana primanja na kojima se ne provodi ovrha, sud će naložiti potrošaču da u roku od dvanaest mjeseci od pravomoćnosti rješenja o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača uplaćuje na račun suda određeni iznos stalnog novčanog primanja koji će sud odrediti odgovarajućom primjenom pravila ovršnog prava o ograničenjima ovrhe na stalnim novčanim primanjima.
(6) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka žalbu može podnijeti potrošač i vjerovnici iz članka 79.a ovoga Zakona.
(7) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka sud će dostaviti poštom osobama iz stavka 6. ovoga članka odgovarajućom primjenom odredbi članka 79.c ovoga Zakona, a u slučaju iz članka 79.l stavka 3. ovoga Zakona i sudu koji vodi ovršni postupak u korist vjerovnika iz članka 79.a ovoga Zakona.
(8) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka, kao i obavijest da je rješenje postalo pravomoćno, sud će dostaviti Financijskoj agenciji elektroničkim putem.
(9) Liste odvjetnika koju za potrebe vođenja jednostavnog postupka stečaja potrošača za taj sud odredi Hrvatska odvjetnička komora objavljuju se na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova.
(10) Ministar nadležan za poslove pravosuđa pravilnikom uređuje pretpostavke i način izbora povjerenika metodom slučajnoga odabira u jednostavnom postupku stečaja potrošača.
NACRT ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O STEČAJU POTROŠAČA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE DONOŠENJA ZAKONA
Zakon o stečaju potrošača („Narodne novine“, 105/15. i 67/18; u daljnjem tekstu: Zakon) donesen je u rujnu 2015., a stupio je na snagu 1. siječnja 2016.
Potreba za donošenjem izmjena i dopuna Zakona proizlazi iz potrebe učinkovitijeg rješenja problema nesolventnosti potrošača uslijed nastupa posebnih okolnosti radi proglašenja epidemije bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2.
Upravo te posebne okolnosti ukazale su na hitnu potrebu da se svim sudionicima stečaja potrošača što je više moguće osigura daljnje provođenje istog i u takvim zahtjevnim novonastalim okolnostima. Međutim, namjera je predloženih izmjena i dopuna da iste budu primjenjive i korisne i nakon prestanka navedenih posebnih okolnosti.
Iako je zakonodavni okvir stečaja potrošača u proteklih nekoliko godina u Hrvatskoj značajno poboljšan, među sudionicima tih postupaka i dalje prevladava mišljenje kako je sadašnji nesolvencijski sustav još uvijek opterećen nepotrebnim formalnostima i kako postupak stečaja potrošača zna trajati poprilično dugo, što može spriječiti efektivno rasterećenje od dugova za poštene potrošače kao i namirenje tražbina vjerovnika.
U cilju uspješnog sudjelovanja u tečajnom mehanizmu ERM II i uvođenja eura Republika Hrvatska se obvezala na provedbu više mjera u reformskim područjima koja su od velike važnosti za ostvarivanje visokog stupnja održive ekonomske konvergencije i uspješno sudjelovanje u trećoj fazi ekonomske i monetarne unije.
Stoga je naglasak na jačanju nacionalnog stečajnog okvira u skladu s Direktiva (EU) 2019/1023 (o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 o restrukturiranju i nesolventnosti) o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama, te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga.
Provedba navedene mjere u reformskom području pravosuđa rezultirat će poboljšanjem trenutačno negativnog stava prema stečaju potrošača.
Potrebno je promjenom zakonodavstva propisati rješenja kojima će se uravnotežiti postojeći sustav redovnog i jednostavnog postupka stečaja potrošača te ih dodatno unaprijediti uvažavajući sve potrebe da se navedeni postupci provode brzo, učinkovito i ekonomično, da pošteni potrošači imaju pristup učinkovitim nacionalnim okvirima za otpust dugova te da se vjerovnicima omogući namirenje njihovih tražbina u najvećoj mogućoj mjeri, a da se pri tome očuva dostojanstvo potrošača.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst prijedloga zakona dan je u obliku Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
V. NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O STEČAJU POTROŠAČA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 1.
U Zakonu o stečaju potrošača iza članka 1. dodaje se članak 1.a koji glasi:
„Članak 1.a
Ovim se Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo prenosi Direktiva (EU) 2019/1023 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga i o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 (Direktiva o restrukturiranju i nesolventnosti), (SL L 172/18).“
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 2.
U članku 5. stavku 3. broj: „30.000,00“ zamjenjuje se brojem: „20.000,00“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 3.
U članku 25. stavku 3. riječ: „sudionicama“ zamjenjuje se s riječi: „sudionicima“.
Iza stavka 7. dodaju se stavci 8. i 9. koji glase:
„(8) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, dostava pismena između suda i Financijske agencije kao tijela koje poduzima radnje u postupku stečaja potrošača i postupa po odlukama suda, obavlja se putem jedinstvenog informacijskog sustava eSpis.
(9) Pismena koja Financijska agencija kao tijelo koje poduzima radnje u postupku stečaja potrošača dostavlja sudu putem jedinstvenog informacijskog sustava eSpis ovjeravaju se elektroničkim pečatom Financijske agencije.“
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
U članku 37. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Povjerenik može podnijeti zahtjev ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa da ga se privremeno izuzme od izbora za povjerenika, u kojem slučaju može nastaviti obavljati dužnost u postupcima u kojima je imenovan, ali ga se izuzima od izbora za povjerenika u novim predmetima u razdoblju od tri mjeseca do dvije godine. Vrijeme privremenog izuzeća računa se od dana izvršnosti rješenja o privremenom izuzimanju.“
Dosadašnji stavak 2. postaje stavak 3.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 5.
U članku 37.a stavku 1. riječi: „A ili listi B“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 6.
U članku 42. iza stavka 5. dodaju se stavci 6. i 7. koji glase:
„(6) Nakon što povjerenik dostavi Financijskoj agenciji obavijest o otvorenom posebnom transakcijskom računu za pojedinog potrošača, Financijska agencija će povjereniku za tog potrošača izdati popis evidentiranih primanja i naknada izuzetih od ovrhe.
(7) Povjerenik će na temelju podataka Financijske agencije iz stavka 6. ovog članka, obavijestiti uplatitelje o posebnom transakcijskom računu na koji su dužni uplatiti primanja i naknade potrošača koje nisu izuzete od ovrhe.“
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 7.
Iza članka 43. dodaje se naslov iznad članka i članak 43 a. koji glase:
„Postupanje Financijske agencije s rješenjima iz redovnog postupka stečaja potrošača
Članak 43.a
(1) Od dana primitka nepravomoćnog rješenja o otvaranju postupka stečaja potrošača, odnosno nepravomoćnog rješenja o otvaranju i zaključenju postupka stečaja potrošača, Financijska agencija prestaje izvršavati sve osnove za plaćanje evidentirane u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje na teret potrošača.
(2) Od dana primitka rješenja iz stavka 1. ovoga članka do dana primitka pravomoćnog rješenja o obustavi postupka stečaja potrošača, pravomoćnog rješenja o uskrati oslobođenja od preostalih obveza ili pravomoćnog rješenja o oslobođenju od preostalih obveza, Financijska agencija nove osnove za plaćanje neće upisivati u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje.
(3) Od dana primitka pravomoćnog rješenja o uskrati oslobođenja od preostalih obveza, odnosno pravomoćnog rješenja o obustavi postupka stečaja potrošača, Financijska agencija će nastaviti s provedbom ovrhe na novčanim sredstvima po računu potrošača po svim osnovama za plaćanje iz stavka 1. ovog članka.
(4) Od dana primitka pravomoćnog rješenja o oslobođenju od preostalih obveza, Financijska agencija trajno prestaje izvršavati osnove za plaćanje iz stavka 1. ovog članka. U slučaju zaprimanja osnove za plaćanje koja je izdana odnosno donesena prije otvaranja postupka stečaja potrošača i zaprimanja osnove za plaćanje za koju je potrošač oslobođen preostalih obveza, Financijska agencija iste vraća podnositelju uz obrazloženje.
(5) Od dana primitka pravomoćnog rješenja o opozivu oslobođenja od preostalih obveza, Financijska agencija će osnove za plaćanje iz stavka 1. ovog članka ponovno započeti izvršavati onim redoslijedom kojim su bile upisane u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje prije otvaranja postupka stečaja potrošača.“
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 8.
U članku 58. stavku 2. riječi: „pet godina“ zamjenjuju se riječima: „tri godine“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 9.
U članku 69. stavku 1. riječi: „pet godina“ zamjenjuju se riječima: „tri godine“.
U stavku 2. podstavak 3. mijenja se i glasi:
„- ako je potrošač u posljednjih šest godina koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje postupka stečaja potrošača odnosno u posljednje tri godine koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje jednostavnog postupka stečaja potrošača oslobođen od preostalih obveza ili mu je oslobođenje uskraćeno.“
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 10.
U članku 79.c iza stavka 1. dodaju se novi stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Financijska agencija dostavit će poziv potrošaču u roku od 30 dana od ispunjenja uvjeta iz članka 79.a stavka 2. ovoga Zakona, protekom tri godine od primitka negativnog očitovanja na poziv za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, rješenja o odbacivanju prijedloga za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, rješenja o odbijanju prijedloga za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača ili rješenja o obustavi jednostavnog postupka stečaja potrošača.
(3) Financijska agencija dostavit će poziv potrošaču u roku od 30 dana od ispunjenja uvjeta iz članka 79.a stavka 2. ovoga Zakona, protekom tri godine od primitka pravomoćnog rješenja o oslobođenju od preostalih obveza ili pravomoćnog rješenja o uskrati oslobođenja od preostalih obveza u jednostavnom postupku stečaja potrošača.“
Dosadašnji stavci 2. do 6. postaju stavci 4. do 8.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 11.
U članku 79.h stavku 3. riječi: „A ili listi B“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 12.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 31. ožujka 2022.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
VI. OBRAZLOŽENJE ODREDBI PREDLOŽENOG ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 1.
Ovom odredbom se u hrvatsko zakonodavstvo prenosi Direktiva (EU) 2019/1023 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga i o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 (Direktiva o restrukturiranju i nesolventnosti), (SL L 172/18).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 2.
Prema postojećim zakonskim odredbama, potrošači koji imaju dugovanje između 20.000,00 i 30.000,00 kuna nemaju mogućnost provedbe stečaja potrošača niti po jednom od postojećih postupaka (za dug do 20.000,00 kuna provodi se jednostavni postupak stečaja potrošača, a za dug od 30.000,00 kuna provodi se redovan postupak stečaja potrošača). Stoga se uvjeti za provođenje redovnog stečaja potrošača smanjuju sa dosadašnjih 30.000,00 kuna duga na 20.000,00 kuna duga kako bi se svim insolventnim potrošačima omogućilo da ispune uvjete na provođenje jednostavnog ili redovnog postupka potrošača.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 3.
Odredbom članka 2. Pravilnika o radu u sustavu eSpis (»Narodne novine«, broj 35/15., 123/15., 45/16., 29/17., 112/17., 119/18., 39/20., 138/20., 147/20., 70/21. i 99/21.) propisano je da je sustav eSpis povezan s drugim sustavima, između ostalog, u točci 14. navodi se da je povezan i sa sustavom Financijske agencije te je u tu svrhu razvijen sustav kojim je omogućena sigurna razmjena podataka i pismena između sudova i Financijske agencije na temelju Sporazuma o elektroničkoj razmjeni pismena između sudova i Financijske agencije te pripadajućeg Protokola o elektroničkoj razmjeni pismena u sudskim postupcima.
Putem jedinstvenog informacijskog sustava eSpis Financijska agencija podnosi sudu prijedlog za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, koji se ovjerava elektroničkim pečatom Financijske agencije, a čije postojanje i valjanost se automatizmom aplikativno provjerava u sustavu eSpis. Ovakva automatska provjera osigurava da sud u rad zaprimi samo one prijedloge koji su valjano ovjereni i koji su u skladu s postavkama sustava koji je izgrađen u suradnji s Ministarstvom pravosuđa i uprave.
Radi brže i jednostavnije dostave, kao i povećanja pravne sigurnosti i ujednačenog postupanja unosi se odredba kojom se propisuju pravila dostave i ovjere pismena između suda i Financijske agencije kada Financijska agencija nastupa kao tijelo koje poduzima radnje u postupku stečaja potrošača i postupa po odlukama suda.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 4.
Ovom odredbom određuju se pravila o pravu povjerenika na privremeno izuzimanju od izbora za povjerenika, koja se ujedno usklađuju sa pravilima o privremenom izuzeću stečajnih upravitelja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 5.
Zakonska norma se usklađuje sa izmjenama i dopunama Stečajnog zakona, koje su istodobno upućene u zakonodavnu proceduru, kojima je propisano brisanje A i B liste stečajnih upravitelja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 6.
Člankom 42. Zakona o stečaju potrošača propisano je da je povjerenik dužan otvoriti poseban transakcijski račun kod financijske institucije za svakog pojedinog potrošača nad kojim je otvoren stečaj.
Osim otvaranja posebnog računa, povjerenik je dužan zatvoriti sve redovne račune potrošača osim zaštićenog računa. U praksi se nerijetko događa da redovan račun potrošača ostaje otvoren. U slučaju da se na redovnom računu nalaze određena novčana sredstva potrošač s istima ne može raspolagati jer račun ima oznaku stečaja. Također, povjerenik ne može s tim sredstvima raspolagati jer nema ovlast raspolaganja po redovnom računu potrošača.
Osim toga, ostaje problem isplate primanja i naknada izuzetih od ovrhe, koje je nakon otvaranja stečaja potrošača potrebno isplatiti na zaštićeni račun potrošača. Uplatitelji zaštićenih primanja najčešće nemaju saznanja da je otvoren stečaj potrošača pa ostaje pitanje kako obavijestiti uplatitelje da se dio primanja koji nije izuzet od ovrhe mora uplaćivati na poseban transakcijski račun umjesto na redovan račun.
S obzirom na to da Financijska agencija ima podatke o uplatiteljima primanja i naknada izuzetih od ovrhe, Financijska agencija će povjereniku, nakon što isti obavijesti Financijsku agenciju da je otvorio poseban transakcijski račun za potrošača, dostaviti obavijest o svim primanjima i naknadama izuzetim od ovrhe evidentiranim kod Financijske agencije. Povjerenik će na temelju dostavljene obavijesti Financijske agencije i na temelju vlastitih saznanja o primanjima i naknadama izuzetim od ovrhe, dostaviti obavijest uplatiteljima o broju posebnog transakcijskog računa na koji su dužni uplatiti dio primanja i naknada koji nije izuzet od ovrhe (dio koji je izuzet i dalje uplaćuju na zaštićeni račun koji ostaje otvoren).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 7.
Radi povećanja pravne sigurnosti normira se dosadašnja ustaljena praksa postupanja Financijske agencije s osnovama za plaćanje nakon primitka odluka iz redovnog postupka stečaja potrošača.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 8.
Razdoblje provjere ponašanja za potrošače smanjuje se sa sadašnjih pet na tri godine. Radi se o usklađivanju razdoblja provjere nesolventnih poduzetnika koji ostvaruju pravo na otpust duga u skladu sa predloženim izmjenama i dopunama Stečajnog zakona, koje se istodobno šalju u zakonodavnu proceduru, kao i sa rješenjima iz Direktive (EU) 2019/1023 (o izmjeni Direktive (EU) 2017/1132 o restrukturiranju i nesolventnosti) o okvirima za preventivno restrukturiranje, otpustu duga i zabranama te o mjerama za povećanje učinkovitosti postupaka koji se odnose na restrukturiranje, nesolventnost i otpust duga).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 9.
Vidi obrazloženje uz članak 7. Razlog uskrate prava na oslobođenje od preostalih obveza mijenja se na način da se umjesto deset godina propisuje uvjet da potrošač u posljednjih šest godina koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje postupka stečaja potrošača odnosno u posljednje tri godine (umjesto dosadašnjih pet godina) koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje jednostavnog postupka stečaja potrošača bude oslobođen od preostalih obveza ili mu je oslobođenje uskraćeno, a čime se navedeni rokovi usklađuju sa skraćenjem rokova za razdoblje provjere ponašanja za potrošače.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 10.
U skladu s odredbom članka 69. stavka 2. Zakona o stečaju potrošača proizlazi da se postupak stečaja potrošača može provesti više puta.
Slijedom navedenoga, a u vezi s mogućnošću ponovnog slanja poziva u jednostavnom postupku stečaja potrošača, izjednačuje se status potrošača koji su oslobođeni od preostalih obveza/potrošača kojima je oslobođenje uskraćeno s potrošačima koji su se negativno očitovali i potrošačima za koje sud donese rješenje o odbacivanju/odbijanju/obustavi postupka te se za sve navedene kategorije potrošača propisuje mogućnost ponovnog slanja poziva u određenim rokovima.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 11.
Vidi objašnjenje uz članak 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 12.
Ovom odredbom propisuje se stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
VII. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Stečajni razlog
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 5.
(1) Postupak stečaja potrošača može se otvoriti samo ako je potrošač nesposoban za plaćanje.
(2) Nesposobnost za plaćanje je, u smislu ovoga Zakona, nemogućnost ispunjenja dospjelih novčanih obveza.
(3) Smatrat će se da je potrošač nesposoban za plaćanje ako najmanje 90 dana uzastopno ne može ispuniti jednu ili više dospjelih novčanih obveza u ukupnom iznosu većem od 30.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Dostava sudskih pismena
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 25.
(1) Pismena se u postupku stečaja potrošača objavljuju putem mrežne stranice e-oglasna ploča sudova.
(2) Smatra se da je dostava pismena obavljena istekom osmog dana od dana objave pismena na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova.
(3) Objava pismena na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova smatra se dokazom da je dostava obavljena svim sudionicama i onima za koje ovaj Zakon propisuje posebnu dostavu.
(4) U svakom sudu posebno za svakog potrošača vodit će se očevidnik pismena dostavljenih preko mrežne stranice e-oglasna ploča sudova u elektroničkom obliku prema vremenskom redoslijedu objave. Očevidnik pismena je javan i mora biti dostupan zainteresiranim osobama tijekom cijeloga radnog vremena suda.
(5) U očevidniku pismena iz stavka 4. ovoga članka unosit će se podaci na temelju kojih se može utvrditi istovjetnost potrošača, broj predmeta, vrsta sudskoga pismena i dan objave pismena na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova.
(6) Sudionici postupka mogu zatražiti da im se pismena dostavljaju na kućnu adresu, na adresu elektroničke pošte ili u osobni korisnički pretinac.
(7) Dostava iz stavka 6. ovoga članka nema pravni učinak na tijek rokova propisanih ovim Zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Izbor povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 37.
(1) Izbor povjerenika u postupku stečaja potrošača obavlja se metodom slučajnoga odabira s liste povjerenika za područje nadležnoga suda.
(2) Ministar nadležan za poslove pravosuđa propisat će pravilnikom pretpostavke i način izbora povjerenika metodom slučajnoga odabira.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Stečajni upravitelji
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 37.a
(1) Ako na listi povjerenika za područje općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača nije upisano barem pet povjerenika, za povjerenika se može imenovati osoba koja je upisana na listi A ili listi B stečajnih upravitelja za područje trgovačkog suda na čijem području je sjedište općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka izbor povjerenika obavlja se odgovarajućom primjenom članka 37. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Poseban račun povjerenika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 42.
(1) Povjerenik je dužan otvoriti poseban transakcijski račun kod financijske institucije za svakog pojedinog potrošača nad kojim je otvoren stečaj u skladu s nalogom suda.
(2) Poseban račun iz stavka 1. ovoga članka povjerenik mora otvoriti najkasnije prvi dan nakon što ga je sud imenovao.
(3) Preko posebnog računa iz stavka 1. ovoga članka povjerenik može samo primati uplate i obavljati isplate koje se odnose na upravljanje i raspolaganje stečajnom masom.
(4) Sredstva s posebnog računa ne mogu biti predmetom ovrhe koja se provodi protiv povjerenika, a u slučaju stečaja ili smrti povjerenika ne ulaze u njegovu stečajnu masu odnosno ostavinu.
(5) Povjerenik je dužan sve uplate koje se odnose na upravljanje i raspolaganje stečajnom masom imati odvojene od svoje imovine.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Slučajevi u kojima se otvoreni postupak stečaja potrošača ne provodi
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 58.
(1) Ako sud na temelju isprava koje se nalaze u sudskom spisu stekne uvjerenje da imovina potrošača koja bi ušla u stečajnu masu nije dovoljna ni za namirenje troškova toga postupka ili je neznatne vrijednosti, rješenjem će pozvati osobe koje imaju pravni interes za provedbom postupka stečaja potrošača da u roku od 15 dana od dana objave tog poziva na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova uplate predujam za namirenje troškova postupka.
(2) Ako osobe iz stavka 1. ovoga članka u zakonskom roku ne predujme traženi iznos, sud će donijeti rješenje o otvaranju i zaključenju stečajnog postupka te istodobno imenovati povjerenika i odrediti razdoblje provjere ponašanja u trajanju od pet godina.
(3) Povjerenik će nakon zaključenja postupka stečaja potrošača, u ime i za račun potrošača unovčiti imovinu potrošača koja ulazi u stečajnu masu i prikupljenim sredstvima namiriti nastale troškove postupka. O obavljenim radnjama povjerenik je dužan podnositi izvješća sudu, a kada je to potrebno, povjerenik će na temelju rješenja o otvaranju i zaključenju stečajnog postupka otvoriti poseban račun na koji se na odgovarajući način primjenjuju odredbe članka 42. stavaka 2. – 5. ovoga Zakona.
(4) Ako se ispune pretpostavke za nastavljanje postupka stečaja potrošača radi naknadne diobe, na odgovarajući način će se primijeniti odredbe o nastavljanju postupka radi naknadne diobe iz zakona kojim se uređuje stečajni postupak.
(5) U slučaju iz stavka 4. ovoga članka sud će rješenjem o nastavljanju postupka stečaja potrošača pozvati vjerovnike da u roku od 60 dana od objave tog rješenja na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova prijave svoje tražbine povjereniku te će zakazati ispitno ročište na kojem će se ispitati prijavljene tražbine te istodobno i izvještajno ročište koje će spojiti s ispitnim ročištem. Na odgovarajući će se način u tom slučaju primijeniti odredbe o unovčenju imovine dužnika i namirenju vjerovnika iz zakona kojim se uređuje stečajni postupak.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Zaključenje postupka stečaja potrošača
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 69.
(1) Rješenjem o zaključenju postupka stečaja potrošača sud će odrediti razdoblje provjere ponašanja koje ne može biti kraće od godinu dana ni duže od pet godina.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, potrošač se neće osloboditi od preostalih obveza i sud neće odrediti razdoblje provjere ponašanja:
– ako potrošač do zaključenja postupka stečaja potrošača izjavi da ne želi oslobođenje od preostalih obveza ili
– ako postoji neki od razloga iz članka 75. stavka 1. ovoga Zakona ili
– ako je potrošač u posljednjih deset godina koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje postupka stečaja potrošača odnosno u posljednjih pet godina koje su prethodile podnošenju prijedloga za otvaranje jednostavnog postupka stečaja potrošača oslobođen od preostalih obveza ili mu je oslobođenje uskraćeno.
(3) Razdoblje provjere ponašanja počinje teći od pravomoćnosti rješenja o zaključenju postupka stečaja potrošača.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Dostava poziva
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 79.c
(1) Poziv iz članka 79.b stavka 1. ovoga Zakona Financijska agencija će dostaviti potrošaču u roku od 30 dana od dana kada su ispunjeni uvjeti iz članka 79.a stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Ako se ne očituje u roku od 15 dana od dana dostave poziva ili dostavi popis imovine, smatrat će se da je potrošač suglasan da se može provesti jednostavni postupak stečaja potrošača nad njegovom imovinom.
(3) Ako se očituje u roku od 15 dana od dana dostave poziva da je suglasan da se provede jednostavni postupak stečaja potrošača nad njegovom imovinom, ali ne popiše imovinu, smatrat će se da je potrošač izjavio da nema imovine iz koje se mogu namirivati njegovi vjerovnici.
(4) Poziv iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se potrošaču na adresu prebivališta u Republici Hrvatskoj prema podacima o prebivalištu iz evidencija Ministarstva unutarnjih poslova. Iznimno, ako prema podacima iz evidencija Ministarstva unutarnjih poslova proizlazi da je potrošač prijavio boravište u kojem drugom mjestu u Republici Hrvatskoj ili da je prijavio koje drugo mjesto ili način na koji joj se dostava može obaviti, dostava se obavlja na adresi boravišta odnosno na drugom prijavljenom mjestu ili na drugi prijavljeni način.
(5) Ako dostava ne uspije na adresi iz stavka 4. ovoga članka, dostava će se obaviti na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova, uz slanje obavijesti potrošaču da je dostava poziva iz stavka 1. ovoga članka obavljena isticanjem na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova. Obavijest potrošaču dostavlja se na adresu iz stavka 4. ovoga članka predajom u poštanski sandučić i u njegov korisnički pretinac u sustavu e-Građani.
(6) Ako iz evidencije Ministarstva unutarnjih poslova proizlazi da potrošač nema prebivalište u Republici Hrvatskoj odnosno ako potrošač nema boravište u Republici Hrvatskoj, Financijska agencija će na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova pozvati potrošača da dostavi adresu za primanje pismena. Objava poziva mora trajati najmanje 60 dana.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Otvaranje jednostavnog postupka stečaja potrošača
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Čla nak 79.h
(1) Ako utvrdi da je vrijednost imovine potrošača koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa veća od 10.000,00 kuna, sud će po službenoj dužnosti donijeti rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača.
(2) Tražbine vjerovnika iz članka 79.a stavka 2. ovoga Zakona smatraju se utvrđenim u iznosu u kojem su evidentirane u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje. Tražbine vjerovnika iz članka 79.a stavaka 3. i 4. ovoga Zakona smatraju se utvrđenim u iznosu u kojem su bile evidentirane u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje ili manjem, ako ih je potrošač u prijedlogu iz članka 79.b stavka 2. točke 2. ovoga Zakona naznačio u manjem iznosu. Drugi vjerovnici i njihove tražbine neće se utvrđivati.
(3) U rješenju iz stavka 1. ovoga članka sud kao povjerenika može imenovati odvjetnika s liste odvjetnika koju za potrebe vođenja jednostavnog postupka stečaja potrošača za taj sud odredi Hrvatska odvjetnička komora ili stečajnog upravitelja koji je upisan na listi A ili listi B stečajnih upravitelja za područje trgovačkog suda na čijem području je sjedište općinskog suda koji vodi postupak stečaja potrošača.
(4) Kao povjerenik ne može biti imenovan odvjetnik koji:
– se mora izuzeti odgovarajućom primjenom članka 31. stavka 2. ovoga Zakona ili
– u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje koji vodi Financijska agencija ima jednu ili više evidentiranih neizvršenih osnova za plaćanje radi prisilnog ostvarenja.
(5) Ako potrošač ima stalna novčana primanja na kojima se ne provodi ovrha, sud će naložiti potrošaču da u roku od dvanaest mjeseci od pravomoćnosti rješenja o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača uplaćuje na račun suda određeni iznos stalnog novčanog primanja koji će sud odrediti odgovarajućom primjenom pravila ovršnog prava o ograničenjima ovrhe na stalnim novčanim primanjima.
(6) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka žalbu može podnijeti potrošač i vjerovnici iz članka 79.a ovoga Zakona.
(7) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka sud će dostaviti poštom osobama iz stavka 6. ovoga članka odgovarajućom primjenom odredbi članka 79.c ovoga Zakona, a u slučaju iz članka 79.l stavka 3. ovoga Zakona i sudu koji vodi ovršni postupak u korist vjerovnika iz članka 79.a ovoga Zakona.
(8) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka, kao i obavijest da je rješenje postalo pravomoćno, sud će dostaviti Financijskoj agenciji elektroničkim putem.
(9) Liste odvjetnika koju za potrebe vođenja jednostavnog postupka stečaja potrošača za taj sud odredi Hrvatska odvjetnička komora objavljuju se na mrežnoj stranici e-oglasna ploča sudova.
(10) Ministar nadležan za poslove pravosuđa pravilnikom uređuje pretpostavke i način izbora povjerenika metodom slučajnoga odabira u jednostavnom postupku stečaja potrošača.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave