ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Plan zakonodavnih aktivnosti za 2022. godinu
Opis mjere:
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva (EU) 2020/2184 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2020. o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (preinaka)
( SL L 435, 23.12.2020, )
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Direktivom (EU) 2020/2184 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2020. o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (preinaka)(SL L 435, 23.12.2020, ) (u daljnjem tekstu:Direktiva (EU) 2020/2184 preinačena je Direktiva 98/83/EZ od 03. studenog 1998 o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju ( u daljnjem tekstu: Direktiva Vijeća 98/83/EZ) koja se s danom 13. siječnja 2023. godine stavlja izvan snage s učinkom ne dovodeći u pitanje obveze država članica u pogledu rokova za prenošenje u nacionalno zakonodavstvo.
U skladu s navedenim, Republika Hrvatska kao punopravna članica EU u obvezi je do 13. siječnja 2023. godine prenijeti u nacionalno zakonodavstvo odredbe Direktive (EU) 2020/2184 u svoje nacionalno zakonodavstvo.
U cilju zaštite zdravlja ljudi od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode za ljudsku potrošnju ovim zakonskim prijedlogom stvoriti će se pravni temelj kojim će se osigurati zdravstveno ispravna i čista voda za ljudsku potrošnju svim stanovnicima na području Republike Hrvatske provedbom jedinstvenih higijenskih minimalnih zahtjeva u vezi vrijednosti parametara koji se upotrebljavaju za procjenu kvalitete vode za ljudsku potrošnju i omogućiti pristup takvoj zdravstvenoj ispravnoj i čistoj vodi za ljudsku potrošnju svim stanovnicima Republike Hrvatske s posebnim naglaskom na marginalizirane odnosno društveno ranjive skupine. Kako bi se odgovorilo na sve veću zabrinutost javnosti zbog učinaka novih spojeva (mikroplastike, endokrinih disruptora) ovim zakonskim prijedlogom uvesti će se mehanizam popisa za praćenje u skladu s navodima provedbenog propisa kojima će se isto propisati.
Novim prijedlogom zakona uvest će se odredbe u vezi uvođenja potpunog pristupa vodi za ljudsku potrošnju temeljenom na riziku u pogledu sigurnosti vode kojim će se obuhvatiti cijeli lanac opskrbe od područja sliva, zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije vode do točke usklađenosti, uzimajući pri tome u obzir učinke klimatskih promjena na vodne resurse.
Taj potpuni pristup vodi zakonski će biti razrađen na tri dijela na dio vezan procjene rizika i upravljanja rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju uz identifikaciju rizika u području sliva za vodozahvate, na dio procjene rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe koji će jasno propisati obveze isporučitelja vode u pogledu mjera radi upravljanja rizicima utvrđenima u lancu opskrbe od zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije vode, te u konačnici procjene rizika za kućnu vodoopskrbnu mrežu koji predstavlja posebne odredbe u svezi procjene mogućih rizika koji proizlaze iz kućnih vodoopskrbnih mreža kao što su bakterija Legionella ili olovo s posebnim naglaskom na prioritetne objekte, a što je ujedno i najveća promjena u odnosu na dosadašnji pravni okvir, za što će biti potrebno detaljnije razraditi i podzakonskim propisom.
Zakonskim prijedlogom propisat će se i pravna osnova za donošenje podzakonskih propisa, a kojima će se propisati načela u vezi minimalnih higijenskih zahtjeva za materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju te minimalni zahtjevi za kemikalije za obradu i medije za filtriranje koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju.
Zakonskim prijedlogom će se detaljno urediti i sustavno praćenje parametara sukladnosti vode za ljudsku potrošnju tvz. monitoring vode za ljudsku potrošnju, te u tom pogledu definirati dionike koji monitoring financiraju i provode. Također, zakonskim prijedlogom uspostaviti će se ekonomičniji i učinkovitiji sustav praćenja kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju. Dodatno će se urediti područje praćenja vode za ljudsku potrošnju kroz sustav samokontrole svih isporučitelja vode čemu podliježu i mali isporučitelji vode koji dosad nisu bili zakonski u obvezi praćenja parametara sukladnosti pri čemu moraju u svoj sustav samokontrole uzeti u obzir i ishod procjene rizika područja sliva za vodozahvate, što do sada nije bio slučaj.
Ovim zakonskim prijedlogom poboljšat će se način ovlašćivanja službenih laboratorija za vodu namijenjenu za ljudsku potrošnju, materijale koji dolaze u neposredan dodir s vodom za ljudsku potrošnju, kemikalije i medije za filtriranje koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju i uvjeti za njihovo ovlašćivanje, uvesti obveza osnivanja internih laboratorija za isporučitelje vode koji isporučuju vodu za više od 5000 stanovnika te će urediti područje službenih kontrola vode za ljudsku potrošnju i postupanja u slučaju odstupanja parametara za provjeru kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Ovim zakonskim prijedlogom propisat će se pravni temelj za donošenje akta kojim će se poboljšati pristup zdravstvenoj ispravnoj i čistoj vodi za ljudsku potrošnju svim stanovnicima u Republici Hrvatskoj s naglaskom na ranjive i marginalizirane skupine. Poboljšat će se sustav informiranja potrošača o relevantnim informacijama u vezi potrošnje vode, zdravstvene ispravnosti vode putem pametnih aplikacija, mrežnih stranica, računa, svim potrošačima vode za ljudsku potrošnju što će pridonijeti većoj transparentnost i boljem protoku informacija među svim dionicima u području vode za ljudsku potrošnju s ciljem osiguranja zdravstveno ispravne vode za ljudsku potrošnju stanovništvu Republike Hrvatske i poticanjem stanovništva na uporabu vode za ljudsku potrošnju iz slavina. Također će se ovim zakonskim prijedlogom propisati način izvješćivanja javnosti te obvezu isporučiteljima vode (izuzeti su iz istih mali isporučitelji vode) da na svojim računima ili putem pametne aplikacije, mrežnih stranica izvješćuju potrošače o godišnjoj potrošnji, promjenama u potrošnji, usporedbi s prosječnom potrošnjom kućanstva, cijeni po litri vode, te jasnim informacijama s mogućnošću ažuriranja istih. Uz izvješćivanja javnosti propisati će se i načini ažuriranja podataka koji se prate na osnovi odredaba ovog zakona, te način izvješćivanja Europske Komisije.
Zakonskim prijedlogom propisat će se i prekršajne odredbe prema vrsti prekršaja, kao ovlast ministru zdravstva za donošenje podzakonskih propisa u cilju potpunog usklađivanja s odredbama Direktive (EU) 2020/2184.
U slučaju da se Republika Hrvatska u cijelosti ne uskladi s odredbama Direktive (EU) 2020/2184 od 13. siječnja 2023., Europska komisija ovlaštena je pokrenuti postupak povrede prava Europske Unije, na način kako je to učinjeno u 2019. godini kada je Europska Komisija pokrenula postupak zbog povrede prava Europske Unije putem Službene opomene – povreda br. 2019/2019, u odnosu na prijenos u nacionalno zakonodavstvo Direktive Vijeća 98/83.
CILJEVI
Opći cilj:
Zaštita zdravlja ljudi od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem njezine zdravstvene ispravnosti i čistoće te poboljšanje kao i poboljšanje pristupa vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju. Stvaranje temelja za uvođenje potpunog pristupa vodi temeljenog na riziku u pogledu sigurnosti vode kojim će se obuhvatiti cijeli lanac opskrbe, od područja sliva, zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije do točke usklađenosti, a sastojati će se procjene rizika i upravljanja rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju, procjene rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe i procjene rizika za kućnu vodoopskrbnu mrežu.
Proširivanjem i osnaživanjem odredaba procjene rizika sliva, sustava opskrbe i kućne vodoopskrbne mreže te upravljanjem rizicima stvoriti će se mehanizam procjene kako kratkoročnih tako i dugoročnih namjernih i nenamjernih učinaka kako na kvalitetu vode za ljudsku potrošnju tako i na zdravlje ljudi, životinja i biljaka.
Unaprijedit će se sustav ovlašćivanja službenih i kontrolnih laboratorija za vodu za ljudsku potrošnju. Poboljšat će se sustav informiranja potrošača o relevantnim informacijama, veća transparentnost i bolji protok informacija među dionicima u području vode za ljudsku potrošnju. Ujedno će se poboljšati učinkovitost vodne infrastrukture izbjegavanjem iskorištavanja ograničenih resursa vode za ljudsku potrošnju. Uspostavit će se ekonomičniji i učinkovitiji sustav praćenja kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Stvorit će se pravni preduvjeti kao temelj za donošenje provedbenih propisa potrebnih za potpuno transponiranje Direktive (EU) 2020/2184.
Specifični ciljevi:
Razradit će se opći temelji za zdravstvenu ispravnost i čistoću vode namijenjene za ljudsku potrošnju. Uvest će se obveza osnivanja službenih laboratorija osim za parametre sukladnosti u vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju ono dodatno i za predmete i materijale koji dolaze u neposredan dodir s vodom za ljudsku potrošnju kao i osnivanje internih laboratorija isporučitelja vode za ljudsku potrošnju ukoliko isporučuje vodu za više od 5000 stanovnika, kao i kod subjekata u poslovanju.
Uspostavit će se mjesta za utvrđivanje parametara sukladnosti.
Razradit će se postupci kontrole prilikom izgradnje građevina te kontrola parametara sukladnosti vode za ljudsku potrošnju u izgrađenim građevinama
Razradit će se postupak u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju.
Uspostavit će se i razraditi pristup za sigurnost vode temeljen na riziku (procjene rizika i upravljanja rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju, procjene rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe i procjene rizika za kućnu vodoopskrbnu mreže).
Definirat će se prava i obveze isporučitelja vode namijenjene za ljudsku potrošnju i ostalih subjekata. Uspostavit će se i definirati prava i obveze vlasnika i upravitelja prioritetnih objekata. Zakonskim prijedlogom će se nadalje definirati prava i obveze subjekata koji stavljaju u promet materijale i proizvode koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju.
Definirat će se minimalni higijenski zahtjevi za materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju i za kemikalije za obradu i medije za filtriranje koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju.
Razradit će se monitoring /sustav praćenja kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Osigurati će se dostupnost dostatnih i ažurnih informacija o vodi namijenjenoj ljudskoj potrošnji za javnost poštujući pri tome sva pravila o zaštiti podataka.
Uvest će se obveze financiranja službenih kontrola.
Razradit će se postupak u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju.
Osigurat će se provođenje službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Klasificirat će se prekršajne odredbe sukladno vrsti prekršaja.
Propisat će se prekršajne odredbe kako za pravne tako i za fizičke osobe sukladno vrsti počinjenja prekršaja sa ciljem poštivanja odredaba zakonskog prijedloga, a u vezi zaštite zdravlja ljudi, životinja i očuvanja okoliša Republike Hrvatske.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Odredbe novog zakonskog prijedloga u području vode za ljudsku potrošnju zbog uvođenja novog načina procjene rizika koja obuhvaća područje sliva za vodozahvate, te lanac opskrbe od zahvaćanja obrade, skladištenja i distribucije vode, kućne instalacije odrazit će se na sve dionike (isporučitelje vode, vlasnike i korisnike prioritetnih objekata, krajnjih potrošača, pravnih ili fizičkih osoba, laboratorije , vodoinstalatere, građevinske radnike itd.), prema mjesno definiranoj nadležnosti i to u vidu uspostave novih programa praćenja, razmjene informacije te poboljšanja cjelokupnog sustava nadležnog za proizvodnju vode za ljudsku potrošnju u cilju dobivanje zdravstveno ispravne i čiste vode.
Svi isporučitelji vode za ljudsku potrošnju u obvezi su uspostaviti sustave praćenja zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju i čistoće vode temeljene na procjeni rizika izuzev malih isporučitelja koji su obvezi provoditi praćenja parametra A i B skupine u vidu monitoringa što su do sada bili izuzeti.
Sam način izrade procjene rizika sustava opskrbe, te procjene utjecat će možda kod pojedinih isporučitelja vode na dodatno zapošljavanje stručnijih radnika s jedne strane dok kod drugih možda neće biti potreba za time. Rast zaposlenosti individualan je pokazatelj gospodarskog razvoja pojedinog isporučitelja vode i ovisi o trenutnim kvalifikacijama zaposlenog osoblja pri postojećim isporučiteljima vode za ljudsku potrošnju.
Međutim implementiranje odredbe nacrta prijedloga zakona u svezi provođenja procjene rizika kućnih vodoopskrbnih mreža kod svih prioritetnih objekata u Republici Hrvatskoj utjecat će na interes pojedinih pravnih objekata voljnih za proširenjem svojih djelatnosti u vidu procjena rizika vode za ljudsku potrošnju što će se možda odraziti i na porast zaposlenosti i stručnog, i akademski obrazovanog kadra u istima.Implementiranjem odredaba ovog nacrta prijedloga zakona stvoriti će se istovjetni uvjeti za postizanje zdravstvene ispravnosti za sve vrste isporučitelja vode za ljudsku potrošnju, kao i zaostaledionike. Postoji mogućnost da će nacrt prijedloga zakona utjecati i na potrebe osiguranja dodatnih investicije kod isporučitelja vode za ljudsku potrošnju u vidu formiranja internih laboratorija kod isporučitelja vode koji isporučuju vodo za više od 5000 stanovnika. Također, zbog uvođenja obveze provedbe procjene rizika kućne vodoopskrbne mreže kod prioritetnih objekata a što uključuje uvođenja dodatnih novih parametara za monitoriranje u istome u vidu Legionelle i olova u narednim godinama možda će porasti potreba za osiguranje dodatnih investicija zbog potreba saniranja postojećih instalacija ili uvođenja novih instalacija. Uvođenjem obveze u vidu promidžbe i osposobljavanja vodoinstalatera i drugih djelatnika koji rade s kućnim vodoopskrbnim mrežama i ugrađuju građevne proizvode i materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju utjecati će na unificiranost u postupanju odnosno radu imenovanih sa ciljem zaštite zdravlja ljudi od štetnih učinaka bilo uslijed korištenja ne adekvatnih vodovodnih cijevi, opreme ili održavanja postojećih vodovodnih sustava. uspostavom ekonomičnijeg i učinkovitijeg sustav monitoriranja /praćenja kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju. Ovim nacrtom prijedloga Zakona poboljšat će se učinkovitost vodne infrastrukture izbjegavanjem iskorištavanja ograničenih resursa vode za ljudsku potrošnju.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene utvrđeni su značajni učinci koji će zahtijevati daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Provedbom prethodne procjene utvrđeni su značajni učinci koji će zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene utvrđeni su značajni učinci koji će zahtijevati daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Transponiranjem odredaba Direktive (EU) 2020/2184 u nacionalno zakonodavstvo u vidu ovog nacrta prijedloga zakona uspostaviti će se pravni temelj za donošenje akta kojim će se poboljšati pristup vodi temeljen na riziku te unaprijediti sustav procjene rizika za područja sliva za vodozahvate vode za ljudsku potrošnju s ciljem utvrđivanja mogućih rizika i potencijalnih opasnosti koji mogu uslijed neprimjerenih aktivnosti obrade potrebne za proizvodnju vode namijenjene za ljudsku potrošnju, ekstremnih vremenskih prilika i klimatskih promjena narušiti kvalitetu vode i time neposredno utjecati kako na okoliš  ako i na zdravlje krajnjih potrošača/stanovništva RH.
Odredbama prijedloga ovog Zakona definirati će se uvjeti za korištenje kemikalija za obradu vode te medije za filtriranje s ciljem zaštite okoliša i neposredno zdravlja ljudi. Odredbama cjelokupnog prijedloga Zakona želi se uspostaviti unificirani kontrolni sustav u području vodoopskrbe vode namijenjene za ljudsku potrošnju koji će zaštiti sve dionike do krajnjeg potrošača u području osiguranja zdravstveno ispravne i čiste vode s ciljem zaštite zdravlja ljudi, životinja, biljaka i zaštite okoliša od bilo kakvih štetnih učinaka na iste. Ujedno će se poboljšati učinkovitost vodne infrastrukture izbjegavanjem iskorištavanja ograničenih resursa vode za ljudsku potrošnju.“
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
MSP testom ocjenjuju se gospodarski učinci nacrta prijedloga zakona na male i srednje poduzetnike, ako je provedbom Prethodnog MSP testa u okviru Prethodne procjene utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada MSP testa.
Pri odlučivanju o kvaliteti izrade MSP testa isključivo je mjerodavno mišljenje tijela nadležnog za njihovo provođenje sukladno Zakonu o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine" broj 44/17).
Zadržavanjem postojećeg stanja došlo bi do povrede Europskog prava jer su države članice Europske unije samim time i Republika Hrvatska u obvezi transponirati odredbe nove Direktive (EU) Direktiva (EU) 2020/2184 u svoje zakonodavstvo. Odredbe Direktiva (EU) 2020/2184 potrebno je transponirati i implementirani u zakonodavstvo Republike Hrvatske u području vode za ljudsku potrošnju do 12. siječnja 2023. godine. Obzirom na veći broj izmjena postojećeg zakonskog prijedloga te odredbe novog zakonodavstva Europske unije u području vode za ljudsku potrošnju koje će se od 12.siječnja 2023. godine odnositi na sve subjekte koji isporučuju vodu namijenjenu za ljudsku potrošnju što do sada nije slučaj , te što se uvodi jedan novi pristup sigurnosti vode koji obuhvaća i procjenu rizika, sliva, procjenu rizika vodoopskrbnih sustava i što je novo procjenu rizika vodoopskrbnih sustava , te drugačiji način monitoriranja u odnos na postojeći način monitoriranja parametara sukladnosti po pitanju zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju te radi uvođenja novih parametra s Europske liste parametara kao što su mikroplastika i endokrini disruptori, zbog uspostave minimalnih higijenskih zahtjeva koje moraju ispunjavati u budućnosti materijali koji dolaze u neposredan dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju kao i i kemikalije za obradu i mediji za filtriranje potrebno je radi lakše sljedivosti i transparentnosti među svim dionicima donijeti novi Zakon o vodi za ljudsku potrošnju
Primjena nenormativnih rješenja (npr. osiguravanje potpunog pristupa vodi, provođenje operativnog i istraživačkog monitoringa, provođenje procjene rizika kod prioritetnih objekata, uspostva higijenskih zahtjevaza materijale koji dolaze u neposredan dodir s vodom namijenjemom za ljudsku potrošnju,), bez intervencije zakonodavca, neće dovesti do rješavanja postavljenog problema i ostvarivanja planiranih ciljeva, s obzirom da bi nenormativna rješenja mogla dovesti do velikog nerazmjera u provođenju te u interpretacije podataka bitnih za zdravstvenu ispravnost vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Provođenje potpunog pristupa vodi, provođenje operativnog i istraživačkog monitoringa te obveze provođenje procjene rizika i upravljanje rizikom kućne vodoopskrbne mreže u priritetnim objektima, obveza educiranja vodoinstalatera i drugih djelatnika koji rade s kućnim vodoopskrbnim mrežama i koji ugrađuju građevne proizvode i materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju se može urediti isključivo propisivanjem jasnih uvjeta i načina provođenja u području vode namijenjene za ljudsku potrošnju te učinkovite uloge nadležnih tijela nad primjenom odredaba Zakona.
Moguće normativno rješenje je donošenje izmjena i dopuna važećeg Zakona o vodi za ljudsku potrošnju(»Narodne novine«, broj 56/13, 64/15, 104/17, 115/18 i 16/20). Tijekom primjene navedenog Zakona , u razdoblju od 2013. godine do danas se pokazalo potrebnim unaprijediti određena zakonska rješenja i uskladiti s netom objavljenim zakonodavstvom Europske unije s ciljem zaštite zdravlja ljudi od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem njezine zdravstvene ispravnosti i čistoće. Budući da je Zakon do sada mijenjan pet puta te uzimajući u obzir da se transponiranjem Direktive (EU) 2020/2184 predlaže izmijeniti i dopuniti više od 80_% odredbi postojećeg Zakona, stručni nositelj izrade Zakona je, sukladno nomotehničkim pravilima, pristupio izradi novog teksta Zakona, umjesto izmjena i dopuna važećeg teksta.
Donošenje novog Zakona o vodi za ljudsku potrošnju je prihvatljivo normativno rješenje. Osnovni razlozi za donošenje novoga zakona su s transponiranje odredabaDirektive (EU) 2020/2184 u zakonodavstvo Republike Hrvatske do propisanog zakonskog roka ( 12.01.2023. kojim će se uspostaviti zaštita zdravlja ljudi od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem njezine zdravstvene ispravnosti i čistoće te poboljšanje pristupa vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju temeljen na riziku. Stvoriti će se temelj za uvođenje potpunog pristupa vodi temeljenog na riziku u pogledu sigurnosti vode kojim će se obuhvatiti cijeli lanac opskrbe, od područja sliva, zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije do točke usklađenosti, a sastojati će se procjene rizika i upravljanja rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju, procjene rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe i procjene rizika za kućnu vodoopskrbnu mrežu. Proširiti će se i osnažiti odredba procjene rizika sliva, sustava opskrbe i kućne vodoopskrbne mreže te upravljanjem rizicima istih stvoriti će se mehanizam procjene kako kratkoročnih tako i dugoročnih namjernih i nenamjernih učinaka kako na kvalitetu vode za ljudsku potrošnju tako i na zdravlje ljudi, životinja i biljaka.
Unaprijediti će se sustav ovlašćivanja službenih i kontrolnih laboratorija za vodu za ljudsku potrošnju. Poboljšati će se sustav informiranja potrošača o relevantnim informacijama, veća transparentnost i bolji protok informacija među dionicima u području vode za ljudsku potrošnju. Ujedno će se poboljšati učinkovitost vodne infrastrukture izbjegavanjem iskorištavanja ograničenih resursa vode za ljudsku potrošnju. Uspostaviti će se ekonomičniji i učinkovitiji sustav monitoriranja /praćenja kvalitete vod namijenjene za ljudsku potrošnju.
Stvoriti će se pravni preduvjeti kao temelj za donošenje provedbenih akata potrebnih za potpuno transponiranje Direktive (EU) 2020/2184 o kvaliteti vode za ljudsku potrošnju u RH zakonodavstvo. Očekuje se trajno i sustavno podizanje i održavanje razine zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju, veća sigurnost građana, jednakopravni položaj na tržištu Republike Hrvatske pravnih i osoba i obrta koji u svojstvu isporučitelja vode namijenjenu za ljudsku potrošnju isporučuju zdravstveno ispravnu i čistu vodu za ljudsku potrošnju stanovništvu Republike Hrvatske. Zakonom će se omogućiti veća razina nadzora nad fizičkim i pravnim osobama koji isporučuju vodu namijenjenu za ljudsku potrošnju na bilo koji način krajnjem potrošaču, koji stavljaju ina tržište materijale koji dolaze u neposredan dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju i kemikalije za filtriranje i medije za obradu vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
4.2.
Ocjena i opcije
Prije tablice Analize troškova i koristi za svaku od opcija javnih politika potrebno je analizirati koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća i provedenih neformalnih savjetovanja sa dionicima. Svaku tvrdnju potrebno je opravdati informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi mora se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Brojčani pokazatelji se navode uz obvezno navođenje izvora podataka, uključujući SCM obrazac za mjerenje administrativnih troškova.
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
-
+
Opcija 2.
-
+
Opcija 3.
-
-
Opcija 4.
+
++
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Tijekom analize i postupaka mjerenja korištenjem SCM metodologije izmjeren je ukupan administrativni trošak kroz 10 administrativnih obveza za gospodarstvo u iznosu od 1.654.638,43 kn.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od najmanje 30 dana uz javno izlaganje materije koja je predmet savjetovanja. Savjetovanje se provodi putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima.
Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog javnog izlaganja. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na nacrt prijedloga zakona i Iskaz o procjeni učinaka propisa.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Iskaz o procjeni učinaka propisa i kada je zaprimljeno mišljenje nadležnog tijela i Ureda za zakonodavstvo.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Potrebno je kratko i sažeto prezentirati ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka. Potrebno je dati analizu koristi i troškova nacrta prijedloga zakona, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanje. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto predložite optimalno normativno rješenje koje dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Sažeto i jasno navedite vremenski okvir postizanja očekivanih ishoda zakona, kako bi se omogućilo kontinuirano praćenje provedbe, kao i naknadno vrednovanje provedbe zakona. Za praćenje provedbe zakona potrebno je sažeto navesti kratki pregled postupka provedbe, utvrditi osnovne indikatore za praćenje provedbe (osnovne pokazatelje uspješnosti), utvrditi osnovne indikatore za vrednovanje postignutih ishoda zakona. Ako do sada nije bilo dostupnih podataka, odnosno podaci nisu bili cjeloviti ili se nisu prikupljali na odgovarajući način, kroz praćenje provedbe zakona moguće je utvrditi osnovne indikatore na temelju kojih će se podaci početi prikupljati.
9.
PRILOZI
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
MINISTAR
izv. prof. dr. sc. Vili Beroš, dr. med.
Datum: 27. travnja 2022.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
ZA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
DA
Naziv akta:
Plan zakonodavnih aktivnosti za 2022. godinu
Opis mjere:
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
DA
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva (EU) 2020/2184 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2020. o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (preinaka)
( SL L 435, 23.12.2020, )
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Direktivom (EU) 2020/2184 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2020. o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (preinaka) (SL L 435, 23.12.2020, ) (u daljnjem tekstu: Direktiva ( EU) 2020/2184 preinačena je Direktiva 98/83/EZ od 03. studenog 1998 o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju ( u daljnjem tekstu: Direktiva Vijeća 98/83/EZ) koja se s danom 13. siječnja 2023. godine stavlja izvan snage s učinkom ne dovodeći u pitanje obveze država članica u pogledu rokova za prenošenje u nacionalno zakonodavstvo.
U skladu s navedenim, Republika Hrvatska kao punopravna članica EU u obvezi je do 13. siječnja 2023. godine prenijeti u nacionalno zakonodavstvo odredbe Direktive (EU) 2020/2184 u svoje nacionalno zakonodavstvo.
U cilju zaštite zdravlja ljudi od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode za ljudsku potrošnju ovim zakonskim prijedlogom stvoriti će se pravni temelj kojim će se osigurati zdravstveno ispravna i čista voda za ljudsku potrošnju svim stanovnicima na području Republike Hrvatske provedbom jedinstvenih higijenskih minimalnih zahtjeva u vezi vrijednosti parametara koji se upotrebljavaju za procjenu kvalitete vode za ljudsku potrošnju i omogućiti pristup takvoj zdravstvenoj ispravnoj i čistoj vodi za ljudsku potrošnju svim stanovnicima Republike Hrvatske s posebnim naglaskom na marginalizirane odnosno društveno ranjive skupine. Kako bi se odgovorilo na sve veću zabrinutost javnosti zbog učinaka novih spojeva (mikroplastike, endokrinih disruptora) ovim zakonskim prijedlogom uvesti će se mehanizam popisa za praćenje u skladu s navodima provedbenog propisa kojima će se isto propisati.
Novim prijedlogom zakona uvest će se odredbe u vezi uvođenja potpunog pristupa vodi za ljudsku potrošnju temeljenom na riziku u pogledu sigurnosti vode kojim će se obuhvatiti cijeli lanac opskrbe od područja sliva, zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije vode do točke usklađenosti, uzimajući pri tome u obzir učinke klimatskih promjena na vodne resurse.
Taj potpuni pristup vodi zakonski će biti razrađen na tri dijela na dio vezan procjene rizika i upravljanja rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju uz identifikaciju rizika u području sliva za vodozahvate, na dio procjene rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe koji će jasno propisati obveze isporučitelja vode u pogledu mjera radi upravljanja rizicima utvrđenima u lancu opskrbe od zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije vode, te u konačnici procjene rizika za kućnu vodoopskrbnu mrežu koji predstavlja posebne odredbe u svezi procjene mogućih rizika koji proizlaze iz kućnih vodoopskrbnih mreža kao što su bakterija Legionella ili olovo s posebnim naglaskom na prioritetne objekte, a što je ujedno i najveća promjena u odnosu na dosadašnji pravni okvir, za što će biti potrebno detaljnije razraditi i podzakonskim propisom.
Zakonskim prijedlogom propisat će se i pravna osnova za donošenje podzakonskih propisa, a kojima će se propisati načela u vezi minimalnih higijenskih zahtjeva za materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju te minimalni zahtjevi za kemikalije za obradu i medije za filtriranje koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju.
Zakonskim prijedlogom će se detaljno urediti i sustavno praćenje parametara sukladnosti vode za ljudsku potrošnju tvz. monitoring vode za ljudsku potrošnju, te u tom pogledu definirati dionike koji monitoring financiraju i provode. Također, zakonskim prijedlogom uspostaviti će se ekonomičniji i učinkovitiji sustav praćenja kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju. Dodatno će se urediti područje praćenja vode za ljudsku potrošnju kroz sustav samokontrole svih isporučitelja vode čemu podliježu i mali isporučitelji vode koji dosad nisu bili zakonski u obvezi praćenja parametara sukladnosti pri čemu moraju u svoj sustav samokontrole uzeti u obzir i ishod procjene rizika područja sliva za vodozahvate, što do sada nije bio slučaj.
Ovim zakonskim prijedlogom poboljšat će se način ovlašćivanja službenih laboratorija za vodu namijenjenu za ljudsku potrošnju, materijale koji dolaze u neposredan dodir s vodom za ljudsku potrošnju, kemikalije i medije za filtriranje koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju i uvjeti za njihovo ovlašćivanje, uvesti obveza osnivanja internih laboratorija za isporučitelje vode koji isporučuju vodu za više od 5000 stanovnika te će urediti područje službenih kontrola vode za ljudsku potrošnju i postupanja u slučaju odstupanja parametara za provjeru kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Ovim zakonskim prijedlogom propisat će se pravni temelj za donošenje akta kojim će se poboljšati pristup zdravstvenoj ispravnoj i čistoj vodi za ljudsku potrošnju svim stanovnicima u Republici Hrvatskoj s naglaskom na ranjive i marginalizirane skupine. Poboljšat će se sustav informiranja potrošača o relevantnim informacijama u vezi potrošnje vode, zdravstvene ispravnosti vode putem pametnih aplikacija, mrežnih stranica, računa, svim potrošačima vode za ljudsku potrošnju što će pridonijeti većoj transparentnost i boljem protoku informacija među svim dionicima u području vode za ljudsku potrošnju s ciljem osiguranja zdravstveno ispravne vode za ljudsku potrošnju stanovništvu Republike Hrvatske i poticanjem stanovništva na uporabu vode za ljudsku potrošnju iz slavina. Također će se ovim zakonskim prijedlogom propisati način izvješćivanja javnosti te obvezu isporučiteljima vode (izuzeti su iz istih mali isporučitelji vode) da na svojim računima ili putem pametne aplikacije, mrežnih stranica izvješćuju potrošače o godišnjoj potrošnji, promjenama u potrošnji, usporedbi s prosječnom potrošnjom kućanstva, cijeni po litri vode, te jasnim informacijama s mogućnošću ažuriranja istih. Uz izvješćivanja javnosti propisati će se i načini ažuriranja podataka koji se prate na osnovi odredaba ovog zakona, te način izvješćivanja Europske Komisije.
Zakonskim prijedlogom propisat će se i prekršajne odredbe prema vrsti prekršaja, kao ovlast ministru zdravstva za donošenje podzakonskih propisa u cilju potpunog usklađivanja s odredbama Direktive (EU) 2020/2184.
U slučaju da se Republika Hrvatska u cijelosti ne uskladi s odredbama Direktive (EU) 2020/2184 od 13. siječnja 2023., Europska komisija ovlaštena je pokrenuti postupak povrede prava Europske Unije, na način kako je to učinjeno u 2019. godini kada je Europska Komisija pokrenula postupak zbog povrede prava Europske Unije putem Službene opomene – povreda br. 2019/2019, u odnosu na prijenos u nacionalno zakonodavstvo Direktive Vijeća 98/83.
CILJEVI
Opći cilj:
Zaštita zdravlja ljudi od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem njezine zdravstvene ispravnosti i čistoće te poboljšanje kao i poboljšanje pristupa vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju. Stvaranje temelja za uvođenje potpunog pristupa vodi temeljenog na riziku u pogledu sigurnosti vode kojim će se obuhvatiti cijeli lanac opskrbe, od područja sliva, zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije do točke usklađenosti, a sastojati će se procjene rizika i upravljanja rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju, procjene rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe i procjene rizika za kućnu vodoopskrbnu mrežu.
Proširivanjem i osnaživanjem odredaba procjene rizika sliva, sustava opskrbe i kućne vodoopskrbne mreže te upravljanjem rizicima stvoriti će se mehanizam procjene kako kratkoročnih tako i dugoročnih namjernih i nenamjernih učinaka kako na kvalitetu vode za ljudsku potrošnju tako i na zdravlje ljudi, životinja i biljaka.
Unaprijedit će se sustav ovlašćivanja službenih i kontrolnih laboratorija za vodu za ljudsku potrošnju. Poboljšat će se sustav informiranja potrošača o relevantnim informacijama, veća transparentnost i bolji protok informacija među dionicima u području vode za ljudsku potrošnju. Ujedno će se poboljšati učinkovitost vodne infrastrukture izbjegavanjem iskorištavanja ograničenih resursa vode za ljudsku potrošnju. Uspostavit će se ekonomičniji i učinkovitiji sustav praćenja kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Stvorit će se pravni preduvjeti kao temelj za donošenje provedbenih propisa potrebnih za potpuno transponiranje Direktive (EU) 2020/2184.
Specifični ciljevi:
Razradit će se opći temelji za zdravstvenu ispravnost i čistoću vode namijenjene za ljudsku potrošnju. Uvest će se obveza osnivanja službenih laboratorija osim za parametre sukladnosti u vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju ono dodatno i za predmete i materijale koji dolaze u neposredan dodir s vodom za ljudsku potrošnju kao i osnivanje internih laboratorija isporučitelja vode za ljudsku potrošnju ukoliko isporučuje vodu za više od 5000 stanovnika, kao i kod subjekata u poslovanju.
Uspostavit će se mjesta za utvrđivanje parametara sukladnosti.
Razradit će se postupci kontrole prilikom izgradnje građevina te kontrola parametara sukladnosti vode za ljudsku potrošnju u izgrađenim građevinama
Razradit će se postupak u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju.
Uspostavit će se i razraditi pristup za sigurnost vode temeljen na riziku ( procjene rizika i upravljanja rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju, procjene rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe i procjene rizika za kućnu vodoopskrbnu mreže).
Definirat će se prava i obveze isporučitelja vode namijenjene za ljudsku potrošnju i ostalih subjekata. Uspostavit će se i definirati prava i obveze vlasnika i upravitelja prioritetnih objekata. Zakonskim prijedlogom će se nadalje definirati prava i obveze subjekata koji stavljaju u promet materijale i proizvode koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju.
Definirat će se minimalni higijenski zahtjevi za materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju i za kemikalije za obradu i medije za filtriranje koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju.
Razradit će se monitoring /sustav praćenja kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Osigurati će se dostupnost dostatnih i ažurnih informacija o vodi namijenjenoj ljudskoj potrošnji za javnost poštujući pri tome sva pravila o zaštiti podataka.
Uvest će se obveze financiranja službenih kontrola.
Razradit će se postupak u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju.
Osigurat će se provođenje službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Klasificirat će se prekršajne odredbe sukladno vrsti prekršaja.
Propisat će se prekršajne odredbe kako za pravne tako i za fizičke osobe sukladno vrsti počinjenja prekršaja sa ciljem poštivanja odredaba zakonskog prijedloga, a u vezi zaštite zdravlja ljudi, životinja i očuvanja okoliša Republike Hrvatske.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Odredbe novog zakonskog prijedloga u području vode za ljudsku potrošnju zbog uvođenja novog načina procjene rizika koja obuhvaća područje sliva za vodozahvate, te lanac opskrbe od zahvaćanja obrade, skladištenja i distribucije vode, kućne instalacije odrazit će se na sve dionike (isporučitelje vode, vlasnike i korisnike prioritetnih objekata, krajnjih potrošača, pravnih ili fizičkih osoba, laboratorije , vodoinstalatere, građevinske radnike itd.), prema mjesno definiranoj nadležnosti i to u vidu uspostave novih programa praćenja, razmjene informacije te poboljšanja cjelokupnog sustava nadležnog za proizvodnju vode za ljudsku potrošnju u cilju dobivanje zdravstveno ispravne i čiste vode.
Svi isporučitelji vode za ljudsku potrošnju u obvezi su uspostaviti sustave praćenja zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju i čistoće vode temeljene na procjeni rizika izuzev malih isporučitelja koji su obvezi provoditi praćenja parametra A i B skupine u vidu monitoringa što su do sada bili izuzeti.
Sam način izrade procjene rizika sustava opskrbe, te procjene utjecat će možda kod pojedinih isporučitelja vode na dodatno zapošljavanje stručnijih radnika s jedne strane dok kod drugih možda neće biti potreba za time. Rast zaposlenosti individualan je pokazatelj gospodarskog razvoja pojedinog isporučitelja vode i ovisi o trenutnim kvalifikacijama zaposlenog osoblja pri postojećim isporučiteljima vode za ljudsku potrošnju.
Međutim implementiranje odredbe nacrta prijedloga zakona u svezi provođenja procjene rizika kućnih vodoopskrbnih mreža kod svih prioritetnih objekata u Republici Hrvatskoj utjecat će na interes pojedinih pravnih objekata voljnih za proširenjem svojih djelatnosti u vidu procjena rizika vode za ljudsku potrošnju što će se možda odraziti i na porast zaposlenosti i stručnog, i akademski obrazovanog kadra u istima. Implementiranjem odredaba ovog nacrta prijedloga zakona stvoriti će se istovjetni uvjeti za postizanje zdravstvene ispravnosti za sve vrste isporučitelja vode za ljudsku potrošnju, kao i za ostale dionike. Postoji mogućnost da će nacrt prijedloga zakona utjecati i na potrebe osiguranja dodatnih investicije kod isporučitelja vode za ljudsku potrošnju u vidu formiranja internih laboratorija kod isporučitelja vode koji isporučuju vodo za više od 5000 stanovnika. Također, zbog uvođenja obveze provedbe procjene rizika kućne vodoopskrbne mreže kod prioritetnih objekata a što uključuje uvođenja dodatnih novih parametara za monitoriranje u istome u vidu Legionelle i olova u narednim godinama možda će porasti potreba za osiguranje dodatnih investicija zbog potreba saniranja postojećih instalacija ili uvođenja novih instalacija. Uvođenjem obveze u vidu promidžbe i osposobljavanja vodoinstalatera i drugih djelatnika koji rade s kućnim vodoopskrbnim mrežama i ugrađuju građevne proizvode i materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju utjecati će na unificiranost u postupanju odnosno radu imenovanih sa ciljem zaštite zdravlja ljudi od štetnih učinaka bilo uslijed korištenja ne adekvatnih vodovodnih cijevi, opreme ili održavanja postojećih vodovodnih sustava. uspostavom ekonomičnijeg i učinkovitijeg sustav monitoriranja /praćenja kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju. Ovim nacrtom prijedloga Zakona poboljšat će se učinkovitost vodne infrastrukture izbjegavanjem iskorištavanja ograničenih resursa vode za ljudsku potrošnju.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene utvrđeni su značajni učinci koji će zahtijevati daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Provedbom prethodne procjene utvrđeni su značajni učinci koji će zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene utvrđeni su značajni učinci koji će zahtijevati daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Transponiranjem odredaba Direktive (EU) 2020/2184 u nacionalno zakonodavstvo u vidu ovog nacrta prijedloga zakona uspostaviti će se pravni temelj za donošenje akta kojim će se poboljšati pristup vodi temeljen na riziku te unaprijediti sustav procjene rizika za područja sliva za vodozahvate vode za ljudsku potrošnju s ciljem utvrđivanja mogućih rizika i potencijalnih opasnosti koji mogu uslijed neprimjerenih aktivnosti obrade potrebne za proizvodnju vode namijenjene za ljudsku potrošnju, ekstremnih vremenskih prilika i klimatskih promjena narušiti kvalitetu vode i time neposredno utjecati kako na okoliš  ako i na zdravlje krajnjih potrošača/stanovništva RH.
Odredbama prijedloga ovog Zakona definirati će se uvjeti za korištenje kemikalija za obradu vode te medije za filtriranje s ciljem zaštite okoliša i neposredno zdravlja ljudi. Odredbama cjelokupnog prijedloga Zakona želi se uspostaviti unificirani kontrolni sustav u području vodoopskrbe vode namijenjene za ljudsku potrošnju koji će zaštiti sve dionike do krajnjeg potrošača u području osiguranja zdravstveno ispravne i čiste vode s ciljem zaštite zdravlja ljudi, životinja, biljaka i zaštite okoliša od bilo kakvih štetnih učinaka na iste. Ujedno će se poboljšati učinkovitost vodne infrastrukture izbjegavanjem iskorištavanja ograničenih resursa vode za ljudsku potrošnju.“
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
MSP testom ocjenjuju se gospodarski učinci nacrta prijedloga zakona na male i srednje poduzetnike, ako je provedbom Prethodnog MSP testa u okviru Prethodne procjene utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada MSP testa.
Pri odlučivanju o kvaliteti izrade MSP testa isključivo je mjerodavno mišljenje tijela nadležnog za njihovo provođenje sukladno Zakonu o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine" broj 44/17).
4.1.
Moguće opcije javnih politika
OPCIJE ZA MSP TEST
4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
Zadržavanjem postojećeg stanja došlo bi do povrede Europskog prava jer su države članice Europske unije samim time i Republika Hrvatska u obvezi transponirati odredbe nove Direktive (EU) Direktiva ( EU) 2020/2184 u svoje zakonodavstvo . Odredbe Direktiva ( EU) 2020/2184 potrebno je transponirati i implementirani u zakonodavstvo Republike Hrvatske u području vode za ljudsku potrošnju do 12. siječnja 2023. godine. Obzirom na veći broj izmjena postojećeg zakonskog prijedloga te odredbe novog zakonodavstva Europske unije u području vode za ljudsku potrošnju koje će se od 12.siječnja 2023. godine odnositi na sve subjekte koji isporučuju vodu namijenjenu za ljudsku potrošnju što do sada nije slučaj , te što se uvodi jedan novi pristup sigurnosti vode koji obuhvaća i procjenu rizika, sliva, procjenu rizika vodoopskrbnih sustava i što je novo procjenu rizika vodoopskrbnih sustava , te drugačiji način monitoriranja u odnos na postojeći način monitoriranja parametara sukladnosti po pitanju zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju te radi uvođenja novih parametra s Europske liste parametara kao što su mikroplastika i endokrini disruptori, zbog uspostave minimalnih higijenskih zahtjeva koje moraju ispunjavati u budućnosti materijali koji dolaze u neposredan dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju kao i i kemikalije za obradu i mediji za filtriranje potrebno je radi lakše sljedivosti i transparentnosti među svim dionicima donijeti novi Zakon o vodi za ljudsku potrošnju
4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
Primjena nenormativnih rješenja (npr. osiguravanje potpunog pristupa vodi, provođenje operativnog i istraživačkog monitoringa, provođenje procjene rizika kod prioritetnih objekata, uspostva higijenskih zahtjevaza materijale koji dolaze u neposredan dodir s vodom namijenjemom za ljudsku potrošnju,), bez intervencije zakonodavca, neće dovesti do rješavanja postavljenog problema i ostvarivanja planiranih ciljeva, s obzirom da bi nenormativna rješenja mogla dovesti do velikog nerazmjera u provođenju te u interpretacije podataka bitnih za zdravstvenu ispravnost vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
Provođenje potpunog pristupa vodi, provođenje operativnog i istraživačkog monitoringa te obveze provođenje procjene rizika i upravljanje rizikom kućne vodoopskrbne mreže u priritetnim objektima, obveza educiranja vodoinstalatera i drugih djelatnika koji rade s kućnim vodoopskrbnim mrežama i koji ugrađuju građevne proizvode i materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju se može urediti isključivo propisivanjem jasnih uvjeta i načina provođenja u području vode namijenjene za ljudsku potrošnju te učinkovite uloge nadležnih tijela nad primjenom odredaba Zakona.
4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost A«
Moguće normativno rješenje je donošenje izmjena i dopuna važećeg Zakona o vodi za ljudsku potrošnju (»Narodne novine«, broj 56/13, 64/15, 104/17, 115/18 i 16/20). Tijekom primjene navedenog Zakona , u razdoblju od 2013. godine do danas se pokazalo potrebnim unaprijediti određena zakonska rješenja i uskladiti s netom objavljenim zakonodavstvom Europske unije s ciljem zaštite zdravlja ljudi od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem njezine zdravstvene ispravnosti i čistoće. Budući da je Zakon do sada mijenjan pet puta te uzimajući u obzir da se transponiranjem Direktive (EU) 2020/2184 predlaže izmijeniti i dopuniti više od 80_% odredbi postojećeg Zakona, stručni nositelj izrade Zakona je, sukladno nomotehničkim pravilima, pristupio izradi novog teksta Zakona, umjesto izmjena i dopuna važećeg teksta.
4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost B«
Donošenje novog Zakona o vodi za ljudsku potrošnju je prihvatljivo normativno rješenje. Osnovni razlozi za donošenje novoga zakona su s transponiranje odredaba Direktive (EU) 2020/2184 u zakonodavstvo Republike Hrvatske do propisanog zakonskog roka ( 12.01.2023. kojim će se uspostaviti zaštita zdravlja ljudi od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem njezine zdravstvene ispravnosti i čistoće te poboljšanje pristupa vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju temeljen na riziku. Stvoriti će se temelj za uvođenje potpunog pristupa vodi temeljenog na riziku u pogledu sigurnosti vode kojim će se obuhvatiti cijeli lanac opskrbe, od područja sliva, zahvaćanja, obrade, skladištenja i distribucije do točke usklađenosti, a sastojati će se procjene rizika i upravljanja rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju, procjene rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe i procjene rizika za kućnu vodoopskrbnu mrežu. Proširiti će se i osnažiti odredba procjene rizika sliva, sustava opskrbe i kućne vodoopskrbne mreže te upravljanjem rizicima istih stvoriti će se mehanizam procjene kako kratkoročnih tako i dugoročnih namjernih i nenamjernih učinaka kako na kvalitetu vode za ljudsku potrošnju tako i na zdravlje ljudi, životinja i biljaka.
Unaprijediti će se sustav ovlašćivanja službenih i kontrolnih laboratorija za vodu za ljudsku potrošnju. Poboljšati će se sustav informiranja potrošača o relevantnim informacijama, veća transparentnost i bolji protok informacija među dionicima u području vode za ljudsku potrošnju. Ujedno će se poboljšati učinkovitost vodne infrastrukture izbjegavanjem iskorištavanja ograničenih resursa vode za ljudsku potrošnju. Uspostaviti će se ekonomičniji i učinkovitiji sustav monitoriranja /praćenja kvalitete vod namijenjene za ljudsku potrošnju.
Stvoriti će se pravni preduvjeti kao temelj za donošenje provedbenih akata potrebnih za potpuno transponiranje Direktive (EU) 2020/2184 o kvaliteti vode za ljudsku potrošnju u RH zakonodavstvo. Očekuje se trajno i sustavno podizanje i održavanje razine zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju, veća sigurnost građana, jednakopravni položaj na tržištu Republike Hrvatske pravnih i osoba i obrta koji u svojstvu isporučitelja vode namijenjenu za ljudsku potrošnju isporučuju zdravstveno ispravnu i čistu vodu za ljudsku potrošnju stanovništvu Republike Hrvatske. Zakonom će se omogućiti veća razina nadzora nad fizičkim i pravnim osobama koji isporučuju vodu namijenjenu za ljudsku potrošnju na bilo koji način krajnjem potrošaču, koji stavljaju ina tržište materijale koji dolaze u neposredan dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju i kemikalije za filtriranje i medije za obradu vode namijenjene za ljudsku potrošnju.
4.2.
Ocjena i opcije
Prije tablice Analize troškova i koristi za svaku od opcija javnih politika potrebno je analizirati koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća i provedenih neformalnih savjetovanja sa dionicima. Svaku tvrdnju potrebno je opravdati informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi mora se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Brojčani pokazatelji se navode uz obvezno navođenje izvora podataka, uključujući SCM obrazac za mjerenje administrativnih troškova.
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
-
+
Opcija 2.
-
+
Opcija 3.
-
-
Opcija 4.
+
++
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Tijekom analize i postupaka mjerenja korištenjem SCM metodologije izmjeren je ukupan administrativni trošak kroz 10 administrativnih obveza za gospodarstvo u iznosu od 1.654.638,43 kn.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od najmanje 30 dana uz javno izlaganje materije koja je predmet savjetovanja. Savjetovanje se provodi putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima.
Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog javnog izlaganja. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na nacrt prijedloga zakona i Iskaz o procjeni učinaka propisa.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Iskaz o procjeni učinaka propisa i kada je zaprimljeno mišljenje nadležnog tijela i Ureda za zakonodavstvo.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Potrebno je kratko i sažeto prezentirati ukupne rezultate provedenog postupka procjene učinaka. Potrebno je dati analizu koristi i troškova nacrta prijedloga zakona, imajući u vidu rezultate analize i provedeno savjetovanje. Na temelju svega izloženog u postupku procjene učinaka propisa sažeto predložite optimalno normativno rješenje koje dovodi do rješenja za utvrđeni problem tako što donosi najviše ukupnih koristi u odnosu na ukupne troškove.
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Sažeto i jasno navedite vremenski okvir postizanja očekivanih ishoda zakona, kako bi se omogućilo kontinuirano praćenje provedbe, kao i naknadno vrednovanje provedbe zakona. Za praćenje provedbe zakona potrebno je sažeto navesti kratki pregled postupka provedbe, utvrditi osnovne indikatore za praćenje provedbe (osnovne pokazatelje uspješnosti), utvrditi osnovne indikatore za vrednovanje postignutih ishoda zakona. Ako do sada nije bilo dostupnih podataka, odnosno podaci nisu bili cjeloviti ili se nisu prikupljali na odgovarajući način, kroz praćenje provedbe zakona moguće je utvrditi osnovne indikatore na temelju kojih će se podaci početi prikupljati.
9.
PRILOZI
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
MINISTAR
izv. prof. dr. sc. Vili Beroš, dr. med.
Datum: 27. travnja 2022.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva