NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O FINANCIJSKOM POSLOVANJU I RAČUNOVODSTVU NEPROFITNIH ORGANIZACIJA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM I POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Republika Hrvatska potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (u daljnjem tekstu: Ugovor o pristupanju) postala je stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju, čime su odredbe temeljnih ugovora Europske unije postale obvezne i za Republiku Hrvatsku. Budući da je uspostava ekonomske i monetarne unije (u daljnjem tekstu: EMU) čija je valuta euro definirana Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), Republika Hrvatska preuzela je putem Ugovora o pristupanju obvezu uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj nakon što budu ispunjeni propisani uvjeti kao i odredbe propisa koje se odnose na države članice EMU-a. Iste odredbe obvezuju sve države članice koje su Europskoj uniji pristupile nakon potpisivanja Ugovora o Europskoj uniji. U cilju ispunjenja preuzete obveze, u listopadu 2017. Vlada Republike Hrvatske i Hrvatska narodna banka predstavile su Strategiju za uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: Eurostrategija). Taj je dokument, među ostalim, donio detaljnu analizu koristi i troškova uvođenja eura, koja je pokazala da će u slučaju Republike Hrvatske prednosti znatno premašiti nedostatke. U Eurostrategiji je također utvrđeno da, zahvaljujući uravnoteženom gospodarskom rastu i ostvarenoj fiskalnoj prilagodbi, Republika Hrvatska ispunjava sve formalne kriterije za uvođenje eura, osim kriterija koji se tiče dvogodišnjeg sudjelovanja u tečajnom mehanizmu (u daljnjem tekstu: ERM II).
Nakon toga, u srpnju 2020. godine, u jeku borbe protiv pandemije bolesti COVID-19, Republika Hrvatska ispunila je i formalne kriterije za sudjelovanje u mehanizmu ERM II, što je svojim dokumentom potvrdila Europska komisija. Slijedom toga, Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom, u kojemu je sadržan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi.
Dakle, Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete, kao i odredbe propisa koje se odnose na države članice EMU-a. Upotreba eura kao jedinstvene valute u EMU-u uređena je uredbama Vijeća EU-a (Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro) koje se izravno primjenjuju u svim državama sudionicama EMU-a. Ti pravni akti, osim što propisuju da je euro službena valuta u svim članicama EMU-a, sadržavaju i glavna načela kojih se države članice trebaju pridržavati u postupku prelaska na euro. Najvažniji akt u ovom postupku jest Zakon o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 57/22).
Nedvojbeno je kako uvođenje eura kao službene valute zahtijeva ozbiljnu i stručnu prilagodbu pravnog okvira Republike Hrvatske s ciljem osiguranja pravne sigurnosti i stvaranja uvjeta za nesmetano, neprekinuto i učinkovito funkcioniranje gospodarstva.
Iskustva država članica koje su uvodile euro upućuju na to da se, u pravilu, u razdoblju koje prethodi uvođenju eura mijenjaju pojedini zakoni i drugi propisi koji sadržavaju odredbe povezane s postojećom nacionalnom valutom.
S tim u vezi, Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 16. rujna 2021. donijela Zaključak u kojemu je, s ciljem provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom, utvrdila popis zakona i podzakonskih propisa koje će biti potrebno izmijeniti radi pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, u skladu s Odlukom o donošenju Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, broj 146/20.).
Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija („Narodne novine“, broj 121/14, u daljnjem tekstu: važeći Zakon) donesen je 2014., a stupio je na snagu 1. siječnja 2015. Od svog donošenja Zakon nije mijenjan niti dopunjavan.
Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (dalje u tekstu: Prijedlog zakona) izrađen je zbog planiranog uvođenja eura kao službene valute i zakonskog sredstva plaćanja u Republici Hrvatskoj.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku u skladu s člankom 206. stavkom 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20 i 119/20) jer se njime provodi usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije, odnosno osigurava se provedba sljedećih uredbi, zbog planiranog uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj:
Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura (SL L 162, 19.6.1997.), kako je izmijenjena Uredbom Vijeća (EZ) br. 2595/2000 od 27. studenoga 2000. (SL L 300, 29.11.2000.)
Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura (SL L 139, 11.5.1998.), kako je posljednji puta izmijenjena Uredbom Vijeća (EU) br. 827/2014 od 23. srpnja 2014. (SL L 228, 31.7.2014.).
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O FINANCIJSKOM POSLOVANJU I RAČUNOVODSTVU NEPROFITNIH ORGANIZACIJA
Članak 1.
U Zakonu o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (Narodne novine, broj 121/14) u članku 9. stavku 2. podstavcima 1. i 2. riječi: „230.000,00 kuna“, zamjenjuju se riječima: “ 30.526,25 eura“.
Članak 2.
U članku 23. stavku 3. riječi: „3500,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „464,53 eura“.
Članak 3.
U članku 32. stavku 1. riječi: „tri do uključivo deset milijuna kuna“ zamjenjuju se riječima: „398.168,43 eura do uključivo 1.327.228,08 eura“.
U stavku 2. riječi: „deset milijuna kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.327.228,08 eura“.
Članak 4.
U članku 45. stavku 1. u uvodnoj rečenici riječi: „5000,00 kuna do 200.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura do 26.540,00 eura“, a riječi: „1000,00 kuna do 50.000,00 kuna“ zamjenjuje se riječima: „130,00 eura do 6.630,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „5000,00 kuna do 20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura do 2.650,00 eura“, a riječi: „1000,00 kuna do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „130,00 eura do 1.320,00 eura“.
U stavku 3. riječi: „10.000,00 kuna do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura do 6.630,00 eura“.
ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1 .
Ovim se člankom u odredbi članka 9. stavka 2. podstavcima 1. i 2. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, kojim se propisuju iznimke od obveznog načina vođenja knjigovodstva, iznosi u kunama zamjenjuju iznosima u eurima.
Uz članak 2.
Ovim se člankom u odredbi članka 23. stavka 3. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, koji se odnosi na pojedinačni trošak nabave dugotrajne nefinancijske imovine, iznos u kunama zamjenjuje iznosom u eurima.
Uz članak 3.
Ovim se člankom u odredbi članka 32. stavka 1. i 2. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, koji se odnose na obveznike revizije ili revizijskog uvida u financijske izvještaje, iznosi u kunama zamjenjuju iznosima u eurima.
Uz članak 4.
Članak 45. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, propisuje prekršaje i visinu novčane kazne za pojedini prekršaj. Obzirom da su kazne izražene u kunama iste je trebalo zamijeniti s valutom euro zaokruživanjem na nižu deseticu sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u RH (Narodne novine, br. 57/22).
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovog Zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O FINANCIJSKOM POSLOVANJU I RAČUNOVODSTVU NEPROFITNIH ORGANIZACIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU ZAKONOM I POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Republika Hrvatska potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (u daljnjem tekstu: Ugovor o pristupanju) postala je stranka Ugovora o Europskoj uniji, kao i Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju, čime su odredbe temeljnih ugovora Europske unije postale obvezne i za Republiku Hrvatsku. Budući da je uspostava ekonomske i monetarne unije (u daljnjem tekstu: EMU) čija je valuta euro definirana Ugovorom o Europskoj uniji iz 1992. (članak 3. pročišćene verzije tog Ugovora), Republika Hrvatska preuzela je putem Ugovora o pristupanju obvezu uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj nakon što budu ispunjeni propisani uvjeti kao i odredbe propisa koje se odnose na države članice EMU-a. Iste odredbe obvezuju sve države članice koje su Europskoj uniji pristupile nakon potpisivanja Ugovora o Europskoj uniji. U cilju ispunjenja preuzete obveze, u listopadu 2017. Vlada Republike Hrvatske i Hrvatska narodna banka predstavile su Strategiju za uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu: Eurostrategija). Taj je dokument, među ostalim, donio detaljnu analizu koristi i troškova uvođenja eura, koja je pokazala da će u slučaju Republike Hrvatske prednosti znatno premašiti nedostatke. U Eurostrategiji je također utvrđeno da, zahvaljujući uravnoteženom gospodarskom rastu i ostvarenoj fiskalnoj prilagodbi, Republika Hrvatska ispunjava sve formalne kriterije za uvođenje eura, osim kriterija koji se tiče dvogodišnjeg sudjelovanja u tečajnom mehanizmu (u daljnjem tekstu: ERM II).
Nakon toga, u srpnju 2020. godine, u jeku borbe protiv pandemije bolesti COVID-19, Republika Hrvatska ispunila je i formalne kriterije za sudjelovanje u mehanizmu ERM II, što je svojim dokumentom potvrdila Europska komisija. Slijedom toga, Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom, u kojemu je sadržan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi.
Dakle, Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju preuzela obvezu uvođenja eura nakon što ispuni propisane uvjete, kao i odredbe propisa koje se odnose na države članice EMU-a. Upotreba eura kao jedinstvene valute u EMU-u uređena je uredbama Vijeća EU-a (Uredba Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredba Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredba Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro) koje se izravno primjenjuju u svim državama sudionicama EMU-a. Ti pravni akti, osim što propisuju da je euro službena valuta u svim članicama EMU-a, sadržavaju i glavna načela kojih se države članice trebaju pridržavati u postupku prelaska na euro. Najvažniji akt u ovom postupku jest Zakon o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 57/22).
Nedvojbeno je kako uvođenje eura kao službene valute zahtijeva ozbiljnu i stručnu prilagodbu pravnog okvira Republike Hrvatske s ciljem osiguranja pravne sigurnosti i stvaranja uvjeta za nesmetano, neprekinuto i učinkovito funkcioniranje gospodarstva.
Iskustva država članica koje su uvodile euro upućuju na to da se, u pravilu, u razdoblju koje prethodi uvođenju eura mijenjaju pojedini zakoni i drugi propisi koji sadržavaju odredbe povezane s postojećom nacionalnom valutom.
S tim u vezi, Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 16. rujna 2021. donijela Zaključak u kojemu je, s ciljem provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom, utvrdila popis zakona i podzakonskih propisa koje će biti potrebno izmijeniti radi pune prilagodbe hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, u skladu s Odlukom o donošenju Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, broj 146/20.).
Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija („Narodne novine“, broj 121/14, u daljnjem tekstu: važeći Zakon) donesen je 2014., a stupio je na snagu 1. siječnja 2015. Od svog donošenja Zakon nije mijenjan niti dopunjavan.
Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (dalje u tekstu: Prijedlog zakona) izrađen je zbog planiranog uvođenja eura kao službene valute i zakonskog sredstva plaćanja u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku u skladu s člankom 206. stavkom 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20 i 119/20) jer se njime provodi usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije, odnosno osigurava se provedba sljedećih uredbi, zbog planiranog uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj:
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O FINANCIJSKOM POSLOVANJU I RAČUNOVODSTVU NEPROFITNIH ORGANIZACIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (Narodne novine, broj 121/14) u članku 9. stavku 2. podstavcima 1. i 2. riječi: „230.000,00 kuna“, zamjenjuju se riječima: “ 30.526,25 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
U članku 23. stavku 3. riječi: „3500,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „464,53 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
U članku 32. stavku 1. riječi: „tri do uključivo deset milijuna kuna“ zamjenjuju se riječima: „398.168,43 eura do uključivo 1.327.228,08 eura“.
U stavku 2. riječi: „deset milijuna kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.327.228,08 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
U članku 45. stavku 1. u uvodnoj rečenici riječi: „5000,00 kuna do 200.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura do 26.540,00 eura“, a riječi: „1000,00 kuna do 50.000,00 kuna“ zamjenjuje se riječima: „130,00 eura do 6.630,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „5000,00 kuna do 20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura do 2.650,00 eura“, a riječi: „1000,00 kuna do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „130,00 eura do 1.320,00 eura“.
U stavku 3. riječi: „10.000,00 kuna do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura do 6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1 .
Ovim se člankom u odredbi članka 9. stavka 2. podstavcima 1. i 2. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, kojim se propisuju iznimke od obveznog načina vođenja knjigovodstva, iznosi u kunama zamjenjuju iznosima u eurima.
Uz članak 2.
Ovim se člankom u odredbi članka 23. stavka 3. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, koji se odnosi na pojedinačni trošak nabave dugotrajne nefinancijske imovine, iznos u kunama zamjenjuje iznosom u eurima.
Uz članak 3.
Ovim se člankom u odredbi članka 32. stavka 1. i 2. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, koji se odnose na obveznike revizije ili revizijskog uvida u financijske izvještaje, iznosi u kunama zamjenjuju iznosima u eurima.
Uz članak 4.
Članak 45. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, propisuje prekršaje i visinu novčane kazne za pojedini prekršaj. Obzirom da su kazne izražene u kunama iste je trebalo zamijeniti s valutom euro zaokruživanjem na nižu deseticu sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u RH (Narodne novine, br. 57/22).
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija