PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O PLAĆAMA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjeni Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 28/10 – u daljnjem tekstu: Zakon) propisuju se mjerila za određivanje plaća i naknada župana, gradonačelnika i općinskih načelnika i njihovih zamjenika, kao i plaća službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
U članku 4. Zakona propisana su ograničenja u iznosu plaće župana, gradonačelnika i općinskih načelnika (u daljnjem tekstu: lokalni dužnosnici), pri čemu njihove plaće, bez uvećanja za radni staž, ne smiju se odrediti u iznosima većim od umnoška koeficijenta iz tog članka i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika.
Vlada Republike Hrvatske planira utvrđivanje osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika u visini osnovice za izračun plaće državnih službenika i namještenika (osnovica plaće državnih dužnosnika iznosi 3890,00 kn, a državnih službenika i namještenika 6.286,29 kn). Kako uvećanje osnovice i postojećih koeficijenata lokalnih dužnosnika ne bi dovelo do povećanja njihovih plaća potrebno je utvrditi nove koeficijente, koji množenjem sa novom osnovicom za izračun plaće državnih dužnosnika daju najbliži bruto iznos plaće utvrđen prema važećim propisima.
Stoga se ovom izmjenom Zakona predlaže propisati nove koeficijente za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika.
Novi koeficijenti za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika bit će manji u odnosu na sadašnje, ali njihovim množenjem s novom, većom osnovicom za izračun plaća državnih dužnosnika, propisani najviši iznos plaće lokalnih dužnosnika ostat će nepromijenjen.
Nadalje, izmjenama Zakona predlaže se urediti naknade za rad lokalnih dužnosnika i njihovih zamjenika koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa.
Sukladno odredbama članka 90. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“ broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17, 98/19 i 144/20), općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihovi zamjenici odlučuju hoće li dužnost na koju su izabrani obavljati profesionalno.
Kako je člankom 6. Zakona ta mogućnost predviđena samo za općinske načelnike i njihove zamjenike, gradonačelnike i njihove zamjenike te zamjenike župana, koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa, predlaže se prošiti primjenu odredbe članka 6. Zakona i na župane.
Također, predlaže se ograničenje plaće pročelnika upravnog odjela ili službe u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su kao krajnji korisnici u prethodnoj godini ostvarile pomoći iz državnog proračuna, u visini plaće voditelja službe u državnoj službi.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu. Promjena koeficijenata za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika neće imati fiskalni učinak na državni proračun, jer se plaće lokalnih dužnosnika financiraju iz proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Također, promjena koeficijenata za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika, uz novu, veću osnovicu za izračun plaća državnih dužnosnika, neće imati učinak na proračun jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave jer najviši iznos plaće lokalnih dužnosnika ostaje na postojećoj razini.
IV. PRIJEDLOG DA SE ZAKON DONESE PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20 i 123/20), zakon se može iznimno donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, kako bi se do kraja ove godine mogle provesti potrebne analize koeficijenata i plaća te izraditi novi model plaća i prijedlog Zakona o plaćama u državnoj službi.
Usporedba koeficijenata za obračun plaća između državnih dužnosnika i državnih službenika preduvjet je za analizu plaća koja se provodi u okviru investicije C2.2. R2-I1 Unaprjeđenje sustava plaća u državnoj upravi i javnim službama, sustava HRM-a i COP-a iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. (NPOO). U okviru ove investicije izradit će se novi sustav plaća u državnoj službi te je u tu svrhu prijeko potrebno usporediti visinu koeficijenata državnih dužnosnika s visinom koeficijenata državnih službenika, utvrditi određene omjere između njihovih koeficijenata, a u analizama ugraditi kriterij usporedivosti i mjerljivosti koeficijenata i plaća državnih dužnosnika s koeficijentima i plaćama državnih službenika. Za navedene analize potrebno je prethodno utvrditi jedinstvenu osnovicu za izračun plaća državnih dužnosnika i državnih službenika i namještenika, odnosno osnovicu za državne dužnosnike utvrditi u visini osnovice za državne službenike i namještenike (osnovica plaće državnih dužnosnika iznosi 3890,00 kn, a državnih službenika i namještenika 6.286,29 kn). S obzirom da se donošenje novog Zakona o plaćama u državnoj službi smatra pokazateljem uspješno provedene investicije iz NPOO-a, (što je ujedno i uvjet koji Republika Hrvatska treba ispuniti da bi mogla dobiti financijska sredstava iz EU Mehanizma za oporavak i otpornost), a rok za donošenje tog Zakona je 30. lipnja 2023. godine, potrebno je žurno izmijeniti zakonske odredbe o plaćama državnih dužnosnika po hitnom postupku, kako bi se do kraja ove godine mogle provesti potrebne analize koeficijenata i plaća te izraditi novi model plaća i prijedlog Zakona o plaćama u državnoj službi.
Kako uvećanje osnovice za izračun plaća državnih dužnosnika, uz postojeće koeficijente za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika ne bi dovelo do povećanja njihovih plaća, potrebno je utvrditi nove koeficijente za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika, koji množenjem sa novom osnovicom za izračun plaće državnih dužnosnika daju najbliži bruto iznos plaće utvrđen prema važećim propisima.
V. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovog Zakona po hitnom postupku dostavlja se tekst Konačnog prijedloga zakona o izmjeni Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O PLAĆAMA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI
Članak 1.
U Zakonu o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 28/10), u članku 4. podstavku 1. broj: „7,14“ zamjenjuju se brojem: „4,42“.
U podstavku 2. broj: „6,42“ zamjenjuju se brojem: „3,98“ .
U podstavku 3. broj: „5,27“ zamjenjuju se brojem: „3,27“ .
U podstavku 4. broj: „4,55“ zamjenjuju se brojem: „2,82“ .
U podstavku 5. broj: „4,26“ zamjenjuju se brojem: „2,64 .
Članak 2.
U članku 6. stavku 1. iza riječi: „Naknade za rad“ dodaje se riječ: „župana,“.
Članak 3.
U članku 16. stavku 2. riječi: „načelnika sektora ili službe“ zamjenjuju se riječima: “voditelja službe“.
Članak 4.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O b r a z l o ž e n j e
Uz članak 1.
U članku 4. Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 28/10 – u daljnjem tekstu: Zakon) propisana su ograničenja u iznosu plaće župana, gradonačelnika i općinskih načelnika (u daljnjem tekstu: lokalni dužnosnici), bez uvećanja za radni staž, pri čemu je najviši iznos njihovih plaća jednak umnošku propisanog koeficijenta iz toga članka i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika.
Vlada Republike Hrvatske planira utvrđivanje nove, veće osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika u visini osnovice za izračun plaće državnih službenika i namještenika (osnovica plaće državnih dužnosnika iznosi 3890,00 kn, a državnih službenika i namještenika 6.286,29 kn). Uz takvo uvećanje osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika te zadržavanje postojećih koeficijenata za utvrđivanje najvišeg iznosa plaće lokalnih dužnosnika (iz članka 4. Zakona) došlo bi do povećanja limita najvišeg iznosa plaće lokalnih dužnosnika.
Stoga se predloženim člankom propisuju novi koeficijenti za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika. Navedeni koeficijenti su manji od dosadašnjih koeficijenata. Međutim, njihovim množenjem s novom, većom osnovicom za izračun plaća državnih dužnosnika, propisani najviši iznos plaće lokalnih dužnosnika ostaje nepromijenjen.
Stoga se izmjenom Zakona predlaže utvrditi niže koeficijente za izračun najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika.
Uz članak 2.
Predlaže se dopuna članka 6. Zakona kojim je uređeno pravo na naknadu za rad lokalnih dužnosnika i njihovih zamjenika koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa.
Sukladno odredbama članka 90. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“ broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17, 98/19 i 144/20), općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihovi zamjenici odlučuju hoće li dužnost na koju su izabrani obavljati profesionalno.
Kako je člankom 6. Zakona ta mogućnost predviđena samo za općinske načelnike i njihove zamjenike, gradonačelnike i njihove zamjenike te zamjenike župana, koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa, predlaže se proširiti primjenu odredbe članka 6. Zakona i na župane.
Uz članak 3.
Predlaže se izmjena članka 16. stavka 2. Zakona kojim su propisana ograničenja u pogledu koeficijenta za obračun plaće pročelnika upravnog odjela ili službe u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su kao krajnji korisnici u prethodnoj godini ostvarile pomoći iz državnog proračuna (iznos tekućih pomoći prelazi 10% prihoda poslovanja jedinice).
U vrijeme stupanja na snagu Zakona načelnik sektora ili službe imao je isti koeficijent, međutim izmjenom propisa koji se odnose na državne službenike došlo je do promjene statusa ustrojstvene jedinice sektora/službe (sektor postaje ustrojstvenom jedinicom koja je na višoj razini od službe) i radno mjesto načelnika sektora je više vrednovano od radnog mjesta voditelja službe.
S obzirom na svrhu odredbe članka 16. Zakona (ograničenje plaće u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje primaju pomoć iz državnog proračuna), predlaže se propisati ograničenje plaće pročelnika u lokalnoj službi u odnosu na plaću voditelja službe u državnoj službi.
Uz članak 4.
Utvrđuje se dan stupanja na snagu ovog Zakona.
TEKST ODREDABA VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ZAKON O PLAĆAMA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI („Narodne novine“, broj 28/10)
Članak 4.
Plaće župana, gradonačelnika i općinskih načelnika, bez uvećanja za radni staž, ne smiju se odrediti u iznosima većim od:
– plaća gradonačelnika Grada Zagreba, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 7,14 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika,
– plaća župana i plaća gradonačelnika velikog grada i grada sjedišta županije, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 6,42 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika,
– plaća gradonačelnika i općinskog načelnika u jedinicama lokalne samouprave koje imaju više od 10.000 stanovnika, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 5,27 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika,
– plaća gradonačelnika i općinskih načelnika u jedinicama lokalne samouprave koje imaju od 3.001 do 10.000 stanovnika, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 4,55 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika,
– plaća gradonačelnika i općinskog načelnika u jedinicama lokalne samouprave koje imaju do 3.000 stanovnika, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 4,26 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika.
Članak 6.
Naknade za rad zamjenika župana, gradonačelnika i njihovih zamjenika te općinskih načelnika i njihovih zamjenika, koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa, mogu iznositi najviše do 50% umnoška koeficijenta za obračun plaće odgovarajućeg nositelja dužnosti koji dužnost obavlja profesionalno i osnovice za obračun plaće.
Odluku o visini naknade za rad iz stavka 1. ovoga članka donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 16.
U jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave iz članka 15. ovoga Zakona, u kojima iznos tekućih pomoći prelazi 10% prihoda poslovanja jedinice, osnovica za obračun plaće službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama ne smije biti veća od osnovice za obračun plaće državnih službenika i namještenika.
U jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave iz stavka 1. ovoga članka koeficijenti za obračun plaće službenika i namještenika ne smiju biti veći od koeficijenata složenosti poslova radnih mjesta s odgovarajućim nazivima u državnoj službi, a koeficijent za obračun plaće pročelnika upravnog odjela ili službe ne smije biti veći od koeficijenta složenosti poslova načelnika sektora ili službe.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O PLAĆAMA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjeni Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 28/10 – u daljnjem tekstu: Zakon) propisuju se mjerila za određivanje plaća i naknada župana, gradonačelnika i općinskih načelnika i njihovih zamjenika, kao i plaća službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
U članku 4. Zakona propisana su ograničenja u iznosu plaće župana, gradonačelnika i općinskih načelnika (u daljnjem tekstu: lokalni dužnosnici), pri čemu njihove plaće, bez uvećanja za radni staž, ne smiju se odrediti u iznosima većim od umnoška koeficijenta iz tog članka i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika.
Vlada Republike Hrvatske planira utvrđivanje osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika u visini osnovice za izračun plaće državnih službenika i namještenika (osnovica plaće državnih dužnosnika iznosi 3890,00 kn, a državnih službenika i namještenika 6.286,29 kn). Kako uvećanje osnovice i postojećih koeficijenata lokalnih dužnosnika ne bi dovelo do povećanja njihovih plaća potrebno je utvrditi nove koeficijente, koji množenjem sa novom osnovicom za izračun plaće državnih dužnosnika daju najbliži bruto iznos plaće utvrđen prema važećim propisima.
Stoga se ovom izmjenom Zakona predlaže propisati nove koeficijente za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika.
Novi koeficijenti za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika bit će manji u odnosu na sadašnje, ali njihovim množenjem s novom, većom osnovicom za izračun plaća državnih dužnosnika, propisani najviši iznos plaće lokalnih dužnosnika ostat će nepromijenjen.
Nadalje, izmjenama Zakona predlaže se urediti naknade za rad lokalnih dužnosnika i njihovih zamjenika koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa.
Sukladno odredbama članka 90. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“ broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17, 98/19 i 144/20), općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihovi zamjenici odlučuju hoće li dužnost na koju su izabrani obavljati profesionalno.
Kako je člankom 6. Zakona ta mogućnost predviđena samo za općinske načelnike i njihove zamjenike, gradonačelnike i njihove zamjenike te zamjenike župana, koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa, predlaže se prošiti primjenu odredbe članka 6. Zakona i na župane.
Također, predlaže se ograničenje plaće pročelnika upravnog odjela ili službe u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su kao krajnji korisnici u prethodnoj godini ostvarile pomoći iz državnog proračuna, u visini plaće voditelja službe u državnoj službi.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu. Promjena koeficijenata za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika neće imati fiskalni učinak na državni proračun, jer se plaće lokalnih dužnosnika financiraju iz proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Također, promjena koeficijenata za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika, uz novu, veću osnovicu za izračun plaća državnih dužnosnika, neće imati učinak na proračun jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave jer najviši iznos plaće lokalnih dužnosnika ostaje na postojećoj razini.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
IV. PRIJEDLOG DA SE ZAKON DONESE PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20 i 123/20), zakon se može iznimno donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, kako bi se do kraja ove godine mogle provesti potrebne analize koeficijenata i plaća te izraditi novi model plaća i prijedlog Zakona o plaćama u državnoj službi.
Usporedba koeficijenata za obračun plaća između državnih dužnosnika i državnih službenika preduvjet je za analizu plaća koja se provodi u okviru investicije C2.2. R2-I1 Unaprjeđenje sustava plaća u državnoj upravi i javnim službama, sustava HRM-a i COP-a iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. (NPOO). U okviru ove investicije izradit će se novi sustav plaća u državnoj službi te je u tu svrhu prijeko potrebno usporediti visinu koeficijenata državnih dužnosnika s visinom koeficijenata državnih službenika, utvrditi određene omjere između njihovih koeficijenata, a u analizama ugraditi kriterij usporedivosti i mjerljivosti koeficijenata i plaća državnih dužnosnika s koeficijentima i plaćama državnih službenika. Za navedene analize potrebno je prethodno utvrditi jedinstvenu osnovicu za izračun plaća državnih dužnosnika i državnih službenika i namještenika, odnosno osnovicu za državne dužnosnike utvrditi u visini osnovice za državne službenike i namještenike (osnovica plaće državnih dužnosnika iznosi 3890,00 kn, a državnih službenika i namještenika 6.286,29 kn). S obzirom da se donošenje novog Zakona o plaćama u državnoj službi smatra pokazateljem uspješno provedene investicije iz NPOO-a, (što je ujedno i uvjet koji Republika Hrvatska treba ispuniti da bi mogla dobiti financijska sredstava iz EU Mehanizma za oporavak i otpornost), a rok za donošenje tog Zakona je 30. lipnja 2023. godine, potrebno je žurno izmijeniti zakonske odredbe o plaćama državnih dužnosnika po hitnom postupku, kako bi se do kraja ove godine mogle provesti potrebne analize koeficijenata i plaća te izraditi novi model plaća i prijedlog Zakona o plaćama u državnoj službi.
Kako uvećanje osnovice za izračun plaća državnih dužnosnika, uz postojeće koeficijente za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika ne bi dovelo do povećanja njihovih plaća, potrebno je utvrditi nove koeficijente za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika, koji množenjem sa novom osnovicom za izračun plaće državnih dužnosnika daju najbliži bruto iznos plaće utvrđen prema važećim propisima.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
V. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovog Zakona po hitnom postupku dostavlja se tekst Konačnog prijedloga zakona o izmjeni Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O PLAĆAMA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 1.
U Zakonu o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 28/10), u članku 4. podstavku 1. broj: „7,14“ zamjenjuju se brojem: „4,42“.
U podstavku 2. broj: „6,42“ zamjenjuju se brojem: „3,98“ .
U podstavku 3. broj: „5,27“ zamjenjuju se brojem: „3,27“ .
U podstavku 4. broj: „4,55“ zamjenjuju se brojem: „2,82“ .
U podstavku 5. broj: „4,26“ zamjenjuju se brojem: „2,64 .
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 2.
U članku 6. stavku 1. iza riječi: „Naknade za rad“ dodaje se riječ: „župana,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 3.
U članku 16. stavku 2. riječi: „načelnika sektora ili službe“ zamjenjuju se riječima: “voditelja službe“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
O b r a z l o ž e n j e
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 1.
U članku 4. Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“, broj 28/10 – u daljnjem tekstu: Zakon) propisana su ograničenja u iznosu plaće župana, gradonačelnika i općinskih načelnika (u daljnjem tekstu: lokalni dužnosnici), bez uvećanja za radni staž, pri čemu je najviši iznos njihovih plaća jednak umnošku propisanog koeficijenta iz toga članka i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika.
Vlada Republike Hrvatske planira utvrđivanje nove, veće osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika u visini osnovice za izračun plaće državnih službenika i namještenika (osnovica plaće državnih dužnosnika iznosi 3890,00 kn, a državnih službenika i namještenika 6.286,29 kn). Uz takvo uvećanje osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika te zadržavanje postojećih koeficijenata za utvrđivanje najvišeg iznosa plaće lokalnih dužnosnika (iz članka 4. Zakona) došlo bi do povećanja limita najvišeg iznosa plaće lokalnih dužnosnika.
Stoga se predloženim člankom propisuju novi koeficijenti za utvrđivanje najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika. Navedeni koeficijenti su manji od dosadašnjih koeficijenata. Međutim, njihovim množenjem s novom, većom osnovicom za izračun plaća državnih dužnosnika, propisani najviši iznos plaće lokalnih dužnosnika ostaje nepromijenjen.
Stoga se izmjenom Zakona predlaže utvrditi niže koeficijente za izračun najvišeg iznosa plaća lokalnih dužnosnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 2.
Predlaže se dopuna članka 6. Zakona kojim je uređeno pravo na naknadu za rad lokalnih dužnosnika i njihovih zamjenika koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa.
Sukladno odredbama članka 90. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“ broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17, 98/19 i 144/20), općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihovi zamjenici odlučuju hoće li dužnost na koju su izabrani obavljati profesionalno.
Kako je člankom 6. Zakona ta mogućnost predviđena samo za općinske načelnike i njihove zamjenike, gradonačelnike i njihove zamjenike te zamjenike župana, koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa, predlaže se proširiti primjenu odredbe članka 6. Zakona i na župane.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 3.
Predlaže se izmjena članka 16. stavka 2. Zakona kojim su propisana ograničenja u pogledu koeficijenta za obračun plaće pročelnika upravnog odjela ili službe u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje su kao krajnji korisnici u prethodnoj godini ostvarile pomoći iz državnog proračuna (iznos tekućih pomoći prelazi 10% prihoda poslovanja jedinice).
U vrijeme stupanja na snagu Zakona načelnik sektora ili službe imao je isti koeficijent, međutim izmjenom propisa koji se odnose na državne službenike došlo je do promjene statusa ustrojstvene jedinice sektora/službe (sektor postaje ustrojstvenom jedinicom koja je na višoj razini od službe) i radno mjesto načelnika sektora je više vrednovano od radnog mjesta voditelja službe.
S obzirom na svrhu odredbe članka 16. Zakona (ograničenje plaće u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje primaju pomoć iz državnog proračuna), predlaže se propisati ograničenje plaće pročelnika u lokalnoj službi u odnosu na plaću voditelja službe u državnoj službi.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 4.
Utvrđuje se dan stupanja na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
TEKST ODREDABA VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ZAKON O PLAĆAMA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI („Narodne novine“, broj 28/10)
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
Plaće župana, gradonačelnika i općinskih načelnika, bez uvećanja za radni staž, ne smiju se odrediti u iznosima većim od:
– plaća gradonačelnika Grada Zagreba, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 7,14 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika,
– plaća župana i plaća gradonačelnika velikog grada i grada sjedišta županije, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 6,42 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika,
– plaća gradonačelnika i općinskog načelnika u jedinicama lokalne samouprave koje imaju više od 10.000 stanovnika, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 5,27 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika,
– plaća gradonačelnika i općinskih načelnika u jedinicama lokalne samouprave koje imaju od 3.001 do 10.000 stanovnika, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 4,55 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika,
– plaća gradonačelnika i općinskog načelnika u jedinicama lokalne samouprave koje imaju do 3.000 stanovnika, u iznosu većem od umnoška koeficijenta 4,26 i osnovice za izračun plaće državnih dužnosnika, prema propisima kojima se uređuju obveze i prava državnih dužnosnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 6.
Naknade za rad zamjenika župana, gradonačelnika i njihovih zamjenika te općinskih načelnika i njihovih zamjenika, koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa, mogu iznositi najviše do 50% umnoška koeficijenta za obračun plaće odgovarajućeg nositelja dužnosti koji dužnost obavlja profesionalno i osnovice za obračun plaće.
Odluku o visini naknade za rad iz stavka 1. ovoga članka donosi predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 16.
U jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave iz članka 15. ovoga Zakona, u kojima iznos tekućih pomoći prelazi 10% prihoda poslovanja jedinice, osnovica za obračun plaće službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama ne smije biti veća od osnovice za obračun plaće državnih službenika i namještenika.
U jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave iz stavka 1. ovoga članka koeficijenti za obračun plaće službenika i namještenika ne smiju biti veći od koeficijenata složenosti poslova radnih mjesta s odgovarajućim nazivima u državnoj službi, a koeficijent za obračun plaće pročelnika upravnog odjela ili službe ne smije biti veći od koeficijenta složenosti poslova načelnika sektora ili službe.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave