Na temelju članka 22. stavka 2. Zakona o neprocijenjenom građevinskom zemljištu (“Narodne novine”, br. 50/20.), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj _______ 2023. godine donijela
UREDBU
O ODREĐIVANJU POČETNOG IZNOSA JEDINIČNE CIJENE
ZAKUPNINE ZA TURISTIČKO ZEMLJIŠTE U KAMPU,
NAČINU OBRAČUNA ZAKUPNINE I DRUGIH NAKNADA TE OBVEZNOM SADRŽAJU UGOVORA O ZAKUPU
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom propisuje se početni iznos jedinične cijene zakupnine za dijelove kampa u vlasništvu Republike Hrvatske, način obračuna i rok dospijeća plaćanja zakupnine i drugih naknada propisanih Zakonom o neprocijenjenom građevinskom zemljištu (“Narodne novine”, br. 50/20.; u daljnjem tekstu: Zakon).
(2) Ovom Uredbom propisuje se i obvezni sadržaj ugovora o zakupu dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske.
Članak 2.
(1) Predmet zakupa je dio kampa u vlasništvu Republike Hrvatske u kampu u kojemu je trgovačko društvo vlasnik građevina i zemljišta koji su procijenjeni u vrijednost društvenog kapitala u postupku pretvorbe društvenog vlasništva na temelju Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća („Narodne novine“, br. 19/91.,83/92., 84/92., 94/93., 2/94., 9/95., 21/96. i 118/99.) i koji su uneseni u temeljni kapital trgovačkog društva u postupku privatizacije na temelju Zakona o privatizaciji („Narodne novine“, br. 21/96., 71/97., 16/98., 73/00. i 92/10.) te kamp ili zemljište u kampu iz članka 44. Zakona (u daljnjem tekstu: predmet zakupa).
(2) Površina predmeta zakupa određuje se ugovorom o zakupu.
UGOVOR O ZAKUPU
Članak 3.
(1) Republika Hrvatska dužna je u roku od 60 dana od dana izvršnosti rješenja iz članka 17. Zakona pozvati trgovačko društvo na sklapanje ugovora o zakupu dijela kampa u vlasništvu Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: ugovor o zakupu), a društvo se dužno odazvati tom pozivu u roku od 60 dana od primitka poziva.
(2) Ugovor o zakupu sklapa se između Republike Hrvatske, ministarstva nadležnog za upravljanje državnom imovinom (u daljnjem tekstu: ministarstvo), kao zakupodavca (u daljnjem tekstu: zakupodavac) i trgovačkog društva iz članka 2. stavka 1. ove Uredbe, kao zakupnika (u daljnjem tekstu: zakupnik) na rok od 50 godina.
(3) Ugovor o zakupu sklapa se u obliku javnobilježničkog akta ili potvrđene (solemnizirane) privatne isprave kao ovršna isprava sukladno zakonu kojim se uređuju ovrhe i zakonu kojim se uređuje javno bilježništvo. Troškove javnobilježničke potvrde ugovora o zakupu snosi društvo.
(4) Ministarstvo nadležno za upravljanje državnom imovinom dostavlja preslike ugovora o zakupu ministarstvima nadležnim za financije i turizam te jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem području se nalazi turističko zemljište koje je predmet ugovora u roku od 30 dana od sklapanja ugovora o zakupu iz stavka 2. ovoga članka.
Članak 4.
Ugovor o zakupu obvezno sadržava:
1. naznaku ugovornih strana
2. predmet zakupa
3. obvezu zakupnika koristiti predmet zakupa isključivo za obavljanje ugostiteljsko–turističke djelatnosti u kampu u skladu s posebnim zakonom
4. suglasno utvrđenje da je zakupnik u posjedu predmeta zakupa te da primopredaja nije potrebna
5. visinu, način obračuna i način plaćanja zakupnine
6. trajanje zakupa, početak trajanja zakupa i vremensko razdoblje na koje se ugovor sklapa
7. razloge za raskid ugovora prije ugovorenog roka i posljedice takvog raskida
8. zabranu zakupodavcu jednostrano raskinuti ugovor ako zakupnik uredno plaća zakupninu i ako kontinuirano obavlja ugostiteljsko-turističku djelatnost
9. izjavu zakupodavca kojom dozvoljava uknjižbu prava zakupa u zemljišnoj knjizi u korist zakupnika
10. izjavu zakupnika kojom dozvoljava brisanje zabilježbe prava zakupa u zemljišnoj knjizi nakon isteka roka ugovora ili njegovog raskida
11. obvezu zakupnika dopustiti da se na predmetu zakupa poduzimaju radnje koje su u javnom interesu, a ne oštećuju predmet zakupa u mjeri koja bi ga učinila nepodobnim za daljnje korištenje u skladu s njegovom namjenom (polaganje cijevi za vodoprivredu, odvodnju i sl.)
12. ugovornu odredbu o zabrani podzakupa te o mogućnosti sklapanja ugovora s trećim osobama o obavljanju pojedinih djelatnosti kojom se upotpunjuje i/ili obogaćuje ponuda sadržaja u kampu
13. obvezu davanja jamstva za uredno plaćanje zakupnine
14. pravo zakupnika na daljnje ulaganje vlastitih sredstava radi izgradnje dodatnih sadržaja u kampu uz obvezu rješavanja imovinsko pravnih odnosa s Republikom Hrvatskom,
15. obvezu određivanja rokova amortizacije građevina u skladu s rokom zakupa s time da po isteku roka zakupa knjigovodstvena vrijednost svih sadržaja u kampu bude nula
16. način upravljanja kampom po isteku roka ugovora o zakupu
17. način određivanja zakupnine po isteku ugovora o zakupu, ako se ugovor o zakupu produži
18. obvezu zakupnika obavijestiti zakupodavca o svim statusnim promjenama, pokretanju postupaka (stečaj, likvidacija i slično) ili bilo kojim drugim okolnostima koje bi mogle dovesti do prestanka zakupnika ili prestanka obavljanja ugostiteljsko-turističke djelatnosti, u roku od 15 dana od dana nastanka tih okolnosti.
ZAKUPNINA
Članak 5.
(1) Zakupnik je dužan za predmet zakupa plaćati zakupninu.
(2) Zakupnina se plaća na temelju računa koje mjesečno izdaje zakupodavac.
(3) Iznos mjesečnog računa u pravilu iznosi 1/12 godišnje zakupnine.
(4) U prosincu se, uz mjesečni račun, izdaje godišnji obračun zakupnine iz kojeg je vidljiva ukupna cijena godišnje zakupnine i iznosi koje je do trenutka uplatio zakupnik.
Članak 6.
(1) Zakupnina iz članka 5. ove Uredbe za razdoblje od jedne kalendarske godine račune se množenjem površine predmeta zakupa u metrima kvadratnim s iznosom jedinične cijene zakupnine po metrima kvadratnim godišnje.
(2) Početni iznos jedinične cijene zakupnine je 2,00 eura za metar kvadratni zemljišta godišnje.
(3) Jedinični iznos zakupnine usklađuje se svake tri godine s promjenama cijena na tržištu građevinskog zemljišta turističke namjene, a prema indeksu koji objavljuje Državni zavod za statistiku ili prema drugom odgovarajućem kriteriju.
(4) Iznos jedinične cijene zakupnine iz stavka 1. ovoga članka za svaki kamp utvrđuje se na način što se početni iznos jedinične cijene zakupnine iz stavka 2. ovoga članka korigira s koeficijentom ekonomske isplativosti po županijama, i to:
– za kamp u Istarskoj i Primorsko-goranskoj županiji koeficijentom 1
– za kamp u Zadarskoj i Šibensko-kninskoj županiji koeficijentom 0,9
– za kamp u Splitsko-dalmatinskoj i Dubrovačko-neretvanskoj županiji koeficijentom 0,8
– za kamp u Ličko-senjskoj županiji, kontinentalnim županijama i na otocima koeficijentom 0,7.
(5) Za kampove koji su na temelju rješenja nadležnog tijela kategorizirani s četiri zvjezdice iznos jedinične cijene zakupnine iz stavka 4. ovoga članka umanjuje se za 5 %, a za kampove koji su kategorizirani s pet zvjezdica umanjuje se za 10 %.
(6) Ako se tijekom kalendarske godine promijeni kategorija kampa, umanjenje iz stavka 5. ovoga članka obračunava se od sljedeće kalendarske godine.
Članak 7.
(1) Najviši godišnji iznos zakupnine ne smije prijeći 4% prometa koje je kamp ostvario u prethodnoj godini. Ako iznos zakupnine izračunat po jediničnoj cijeni po metru kvadratnom zemljišta prelazi 4% prometa u prethodnoj godini, obračunava sezakupnina u visini od 4% prometa koje je kamp ostvario u prethodnoj godini.
(2) U promet kampa iz stavka 7. ovoga članka ubrajaju se i promet koji je na toj lokaciji, u granicama obuhvata kampa, ostvario podzakupnik obavljanjem djelatnosti usluga pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane i pića. U toj situaciji se, za potrebe izračuna ukupnog prometa ostvarenog u granicama obuhvata kampa, podzakupnina oduzima od ukupnog prometa.
(3) Teret dokaza činjenice da zakupnina prelazi 4% prometa koje je kamp ostvarilo u prethodnoj godini je na zakupniku. Navedeno se dokazuje poreznim prijavama, poslovnim knjigama te, po potrebi, financijskim vještačenjem trošak kojeg snosi zakupnik.
(4) Ako smatra da iznos zakupnine u tekućoj godini prelazi 4% prometa koje je kamp ostvario u prethodnoj godini na lokaciji dio koje je i zakupljeno zemljište, zakupnik je, u roku od 15 dana od zaprimanja, dužan poslati prigovor na godišnji obračun zakupnine te dostaviti dokaze za svoje tvrdnje.
(5) U slučaju da je jedno trgovačko društvo zakupnik više kampova, utvrđuje se promet i najviši mogući iznos zakupnine za svaki kamp odvojeno.
(6) Promet se utvrđuje u odnosu na cijeli obuhvat kampa, a granica obuhvata kampa podrazumijeva prostor katastarskih čestica na kojima su izgrađene građevine u kampu, označena mjesta za kampiranje, izgrađene interne prometnice, komunalna infrastruktura te druge sastavnice kampa koje služe pružanju ugostiteljsko-turističkih usluga u kampu
Članak 8.
(1) Račun iz članka 5. ove Uredbe zakupnik plaća u roku od 8 dana od zaprimanja.
(2) U slučaju prekoračenja roka iz stavka 1. ovoga članka obračunavaju se zatezne kamate u skladu s posebnim zakonom te kao dug društva iskazuju u sljedećem računu.
Članak 9.
(1) Zakupnina se uplaćuje na posebni račun u državnom proračunu, a s toga računa uplaćeni iznos zakupnine raspoređuje se na način da se:
– 30 % uplaćuje u državni proračun
– 20 % uplaćuje u proračun jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi kamp
– 10 % uplaćuje u proračun jedinice područne (regionalne) samouprave na čijem se području nalazi kamp
– 40 % iznosa uplaćuje na račun Fonda za turizam te se evidentira kao prihod na aktivnosti 4761044 - FOND ZA TURIZAM u okviru razdjela 090 Ministarstvo turizma i sporta.
Članak 10.
(1) Zakupnina se u iznosu i na način propisan člancima od 5. do 9. ove Uredbe obračunava, plaća i raspoređuje i u slučaju kada se trgovačko društvo ne odazove pozivu na sklapanje ugovora o zakupu u pisanom obliku u roku iz članka 3. stavka 1. ove Uredbe, a u posjedu je predmeta zakupa i u njemu obavlja ugostiteljsko-turističku djelatnost.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, površina zemljišta za koje se obračunava zakupnina utvrđuje se na temelju rješenja iz članka 17. Zakona.
Članak 11.
(1) Iznimno od članka 2. stavka 2. ove Uredbe, od dana stupanja na snagu Zakona do dana sklapanja ugovora o zakupu sukladno članku 3. ove Uredbe, ministarstvo obračunava zakupninu na način propisan u člancima od 5. do 8. ove Uredbe prema površini turističkog zemljišta u kampu za koju mu je obračunavana koncesijska naknada na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine, br. 92/10.) i Uredbe o postupku načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu jedinice lokalne samouprave („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19., 31/20. i 41/20.).
(2) U kampovima u kojima koncesijska naknada nije obračunavana do pravomoćnosti rješenja iz članka 17. Zakona, obračunava se zakupnina na minimalno ½ zemljišta koje ulazi u obuhvat kampa.
(3) Ako se na temelju rješenja iz članka 17. Zakona ugovorom o zakupu utvrdi drugačija površina predmeta zakupa u odnosu na površinu zemljišta iz stavka 1. ovoga članka, obračunava se razlika zakupnine.
(4) Ako se obračunom iz stavka 3. ovoga članka utvrdi razlika u korist Republike Hrvatske zakupnik je plaća jednokratno ili u trima jednakim godišnjim obrocima koji se kao posebna stavka naznačuju u računu iz članka 5. ove Uredbe.
(5) Ako se obračunom iz stavka 3. ovoga članka utvrdi razlika u korist zakupnika razlika se namiruje umanjivanjem u pravilu triju uzastopnih računa iz članka 5. ove Uredbe. Ako se utvrdi da razlika iz stavka 3. ovoga članka premašuje iznos triju računa, umanjuje se onoliko računa koliko je potrebno da se razlika namiri, vodeći računa o tome da razlika čim prije bude namirena.
(6) U slučaju obročne otplate ili namirenja razlike zakupnine obračunava se zakonska zatezna kamata.
Članak 12.
(1) Ako je na dan stupanja na snagu Zakona ministarstvo nadležno za turizam izdalo račun za stalni dio koncesijske naknade za tekuću godinu sukladno Uredbi o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19., 31/20. i 41/20.), račun koji je izdalo ministarstvo nadležno za turizam razmjerno se umanjuje, a za razmjerni dio tekuće godine, za razdoblje od dana stupanja na snagu Zakona, izdaje se račun za zakupninu u skladu s člancima od 5. do 8. ove Uredbe.
(2) Ako je zakupnik na dan stupanja na snagu Zakona platio stalni dio koncesijske naknade za tekuću godinu na temelju računa koji je izdan sukladno Uredbi o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19., 31/20. i 41/20.), razmjerni dio te naknade računa se kao predujam zakupnine za razdoblje od dana stupanja na snagu Zakona.
Članak 13.
Ako ugovor o zakupu prestane u tekućoj godini, zakupnina se obračunava razmjerno trajanju ugovora u toj godini, s tim da se mjesec u kojem je ugovor o zakupu bio na snazi najmanje 15 dana obračunava kao puni mjesec.
RAZLIKA KONCESIJSKE NAKNADE
Članak 14.
(1) Razliku koncesijske naknade propisanu člankom 41. Zakona ministarstvo obračunava u roku od 30 dana od dana izvršnostirješenja iz članka 17. Zakona.
(2) Površina zemljišta u kampu u vlasništvu Republike Hrvatske utvrđena rješenjem iz članka 17. Zakona je površina turističkog zemljišta u kampu u odnosu na koju je trgovačko društvo podnijelo zahtjev za dodjelu koncesije prema članku 8. stavku 1. Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.).
(3) Razlika koncesijske naknade iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se u odnosu na koncesijsku naknadu koja je obračunavana na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.) i Uredbe o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19. 31/20. i 41/20.).
(4) Razlika koncesijske naknade obračunava se od dana podnošenja zahtjeva za dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.) do dana stupanja na snagu Zakona, i to kao razlika stalnog dijela koncesijske naknade i kao razlika promjenljivog dijela koncesijske naknade.
(5) Razlika stalnog dijela koncesijske naknade obračunava se posebno za svaku godinu razdoblja iz stavka 4. ovoga članka množenjem površine zemljišta iz stavka 2. ovoga članka s jediničnim iznosom cijene od 0,40 eura/m².
(6) Razlika promjenljivog dijela koncesijske naknade obračunava se posebno za svaku godinu razdoblja iz stavka 4. ovoga članka primjenom sljedeće formule za izračun:
kamp I. puta kamp II. puta 2 % prihoda kampa puta zauzeti m² podijeljeno s cjelokupnom površinom kampa.
(7) Pojedini elementi u formuli iz stavka 6. ovoga članka imaju sljedeće značenje:
‒kamp I. je koeficijent opremljenosti kampa koji za kamp s pet zvjezdica iznosi 0,25, za kamp s četiri zvjezdice 0,50, za kamp s tri zvjezdice 0,75 i za kamp s dvije zvjezdice 1,00.
‒kamp II. je koeficijent indeksa razvijenosti grada ili općine u kojoj se kamp nalazi i računa se posebno za svaku godinu uzimajući u obzir skupinu razvijenosti u koju su grad ili općina svrstani u godini kada su prihodi ostvareni te raspodjelu koeficijenta koji je u razdoblju od 2011. do 2017. godine iznosio: koeficijent 0,5 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti I., koeficijent 0,6 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti II., koeficijent 0,7 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti III., koeficijent 0,9 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti IV. i koeficijent 1,0 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti V., a u razdoblju od 2018. godine nadalje: koeficijent 0,5 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti I., II., III., IV., koeficijent 0,6 za kampove u općinama ili gradovima koji imaju indeks razvijenosti V., koeficijent 0,7 za kampove u općinama ili gradovima koji imaju indeks razvijenosti VI., koeficijent 0,9 za kampove u općinama ili gradovima koji imaju indeks razvijenosti VII. i koeficijent 1,00 za kampove u općinama ili gradovima koji imaju indeks razvijenosti VIII.
(8) Iznos razlike koncesijske naknade utvrđuje se na način da se od iznosa godišnje naknade obračunate na način propisan u stavcima 5. i 6. ovoga članka oduzmeiznos naknade za istu godinu, obračunat na način propisan Uredbom iz stavka 3. ovoga članka.
(9) Ako se temeljem obračuna iz stavka 3. ovoga članka utvrdi dug trgovačkog društva, društvo ga može izmiriti jednokratno ili u trima jednakim godišnjim obrocima, a ako se utvrdi potraživanje trgovačkog društva, društvo se namiruje sukcesivno, umanjivanjem triju uzastopnih računa za zakupninu iz članka 5. ove Uredbe.
Članak 15.
Prihodi iz članka 14. ove Uredbe, odnosno utvrđena razlika koncesijske naknade raspoređuje se i uplaćuje po modelu koji je bio na snazi u godini za koju se obračunava i uplaćuje razlika koncesijske naknade.
Članak 16.
(1) Razlika koncesijske naknade iz članka 14. ove Uredbe obračunava se i u slučaju kada se trgovačko društvo ne odazove pozivu za sklapanje ugovora o zakupu u pisanom obliku u roku iz članka 3. stavka 2. ove Uredbe, a u posjedu je predmeta zakupa i u njemu obavlja ugostiteljsko-turističku djelatnost.
(2) Razlika koncesijske naknade iz članka 14. ove Uredbe obračunava se i u slučaju kada je:
‒trgovačko društvo podnijelo zahtjev za dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.), a u međuvremenu je steklo vlasništvo na cijelom kampu;
‒društvo podnijelo zahtjev za dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.), a u međuvremenu je prestalo obavljati ugostiteljsko turističku djelatnost u kampu, tako da kamp više nije u njegovom posjedu;
‒društvo u posjedu kampa i u njemu obavlja ugostiteljsko turističku djelatnost, ali je unatoč tome što nije ovlaštenik prava na dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.) podnijelo zahtjev za dodjelu koncesije i plaćalo je naknadu za koncesiju sukladno Uredbi o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19. 31/20. i 41/20.).
(3) U slučaju iz stavka 2. podstavaka 1. i 2. ovoga članka razlika koncesijske naknade obračunava se od dana podnošenja zahtjeva za dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.) do dana nastupa okolnosti zbog kojih je prestalo plaćati koncesijsku naknadu.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 17.
(1) U slučaju iz članka 43. Zakona, naknada za korištenje suvlasničkog dijela kampa u vlasništvu Republike Hrvatske obračunava se od 1. veljače 2011. godine do dana stupanja na snagu Zakona.
(2) Naknada iz stavka 1. ovoga članka obračunava se primjenom formule za izračun iz članka 14. stavka 6. ove Uredbe.
(3) Površina zemljišta iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se rješenjem iz članka 17. Zakona.
Članak 18.
Prihodi iz članka 17. ove Uredbe raspoređuju se i uplaćuju na način propisan u članku 9. ove Uredbe.
Članak 19.
(1) Ministarstvo nadležno za državnu imovinu dužno je u roku od 90 dana od stupanja na snagu ove Uredbe obračunati zakupninu u svim kampovima na koje se Uredba odnosi za razdoblje od stupanja na snagu Zakona do 31. prosinca 2023.
(2) Zakupoprimci su dužni platiti zakupninu u roku od 30 dana od dana zaprimanja njezina obračuna.
(3) Zakupoprimcima se može odobriti obročna otplata na maksimalno pet godišnjih obroka uz obračun zakonskih zateznih kamata od dana dospijeća do dana isplate zakupnine.
Članak 20.
Ova Uredba stupa na snagu osmi dan od objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
OBRAZLOŽENJE
Zakonom o neprocijenjenom građevinskom zemljištu („Narodne novine“, br. 50/20.; u daljnjem tekstu: Zakon), koji je stupio na snagu 2. svibnja 2020., razvrgnuta je suvlasnička zajednica između Republike Hrvatske i trgovačkog društva na kampovima čiji su dijelovi, uglavnom građevine, procijenjeni u vrijednost društvenog kapitala u postupku pretvorbe društvenog vlasništva na temelju Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća („Narodne novine“, br. 19/91.,83/92., 84/92., 94/93., 2/94., 9/95., 21/96. i 118/99.) i uneseni u temeljni kapital trgovačkog društva u postupku privatizacije na temelju Zakona o privatizaciji („Narodne novine“, br. 21/96., 71/97., 16/98., 73/00. i 92/10.), a trgovačka društva su stekla status zakupnika dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: predmet zakupa).
U članku 22. Zakona propisana je obveza trgovačkog društva za predmet zakupa plaćati zakupninu po jediničnoj cijeni koja će se utvrditi ugovorom o zakupu za svaki kamp posebno u odnosu na početni iznos jedinične cijene zakupa koju će Vlada Republike Hrvatske propisati Uredbom.
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine je, pozivom na članak 22. Zakona, izradilo Prijedlog uredbe o određivanja početnog iznosa jedinične cijene zakupnine za turističko zemljište u kampu, načinu obračuna zakupnine i drugih naknada te obveznom sadržaju ugovora o zakupu.
Uredbom se početna jedinična cijena zakupa određuje u iznosu od 2,00 EUR/m² zemljišta, odnosno dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske, godišnje.
Iznos zakupnine ograničen je na 4% prometa društva u kampu, što otprilike odgovara iznosima koje kampovi plaćaju za koncesije na pomorskom dobru-plažama, te prosjeku koji plaćaju ovlaštenici prava korištenja pomorskog dobra za koncesiju na pomorskom dobru za marine, pri čemu treba imati u vidu da se u marinama cjelokupan promet ostvaruje na predmetu koncesije, dok kod kampova to nije slučaj, već su fiksni objekti u kampu vlasništvo zakupca.
Iako nije za očekivati da se mehanizam kojim je najviši iznos zakupnine ograničen na 4% prometa kampa u praksi često aktivira, potrebno je voditi računa o specifičnom odnosu međuovisnosti između Republike Hrvatske i trgovačkih društva koja obavlja poslovnu djelatnost.
Odnos Republike Hrvatske i zakupnika neprocijenjenog građevinskog zemljišta na kojem se nalazi kamp specifičan i jedinstven u svijetu. Navedeni je odnos rezultat pretvorbe i privatizacije u kojoj zemljište nije bilo procijenjeno u temeljni kapital trgovačkog društva koje je (ili njegov pravni sljednik) sad u poziciji zakupnika. S tim u vezi, valja naglasiti da dio zemljišta kampovima nije neophodan za poslovanje i ako budu pritisnuti prevelikom zakupninom, moguće su situacije da prestanu koristiti cjelokupno zemljište kampa. U tom će slučaju Republici Hrvatskoj ostati komercijalno teško iskoristivo zemljište koje će morati i održavati što će proizvesti dodatne troškove, umjesto da zemljište bude predmet zakupa. Iz navedenog je razloga potrebno obratiti pažnju da zakupnina ne dovede zakupnika u operativne probleme.
Sličan primjer postoji u Zakonu o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, br. 68/18., 110/18., 32/20.) u kojem je komunalna naknada za hotele, apartmanska naselja i kampove ograničena na 1,5 % ukupnoga godišnjeg prihoda iz prethodne godine, ostvarenog u hotelima, apartmanskim naseljima i kampovima koji se nalaze na području dotične jedinice lokalne samouprave.
Međutim, kako se u ograničavanju zakupnine iznosima prometa stvara situaciji u kojoj se prebacivanjem pojedinih djelatnosti usko povezanih s poslovanjem kampa, a tu se posebno misli na djelatnost pružanja usluga hrane i pića, na podzakupce može umanjiti ukupni promet, a time i ukupan iznos zakupnine, potrebno je kamp promatrati kao cjelinu i utvrditi cjelokupan promet kampa, uključujući i promet podzakupaca koji se bave pružanjem usluga iz područja turizma i ugostiteljstva.
Promatranje kampa kao cjeline jedini je način da se osigura zaštićenost trgovačkih društava od zakupnine koja bi predstavljala prevelik teret za poslovanje, ali u isto vrijeme da se i osigura zaštita interesa zakupodavca. U suprotnom se otvara mogućnost prebacivanja poslovanja s zakupnika na povezana društva s ciljem da se smanji iznos zakupnine što nije svrha koja se navedenim ograničenjem želi postići.
Za svaki pojedini kamp jedinična cijena zakupa utvrdit će se ugovorom o zakupu koji će se sklopiti između Republike Hrvatske kao zakupodavca i trgovačkog društva kao zakupnika, a ovisit će o koeficijentu razvijenosti županije u kojoj se kamp nalazi te kategoriji samog kampa.
Budući da se ugovori o zakupu sklapaju na razdoblje od 50 godina te kriteriji za njihovo sklapanje važe za sva trgovačka društva koja su vlasnici dijelova kampa, ovom Uredbom propisuje se i sadržaj ugovora zakupu, odnosno bitne odredbe tog ugovora.
Ovom se Uredbom također propisuje i način obračuna razlike naknade koju su plaćala trgovačka društva do dana stupanja na snagu Zakona po osnovi toga što su podnijela zahtjev za dodjelu koncesije na suvlasničkom dijelu kampa u vlasništvu Republike Hrvatske na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.). Kako je za dodjelu koncesije na suvlasničkom dijelu kampa u vlasništvu Republike Hrvatske prethodno pitanje bilo utvrđivanje omjera suvlasništva između Republike Hrvatske i trgovačkog društva, a ti postupci za najveći broj kampova nisu provođeni, ministarstvo nadležno za turizam je tim trgovačkim društvima obračunavalo koncesijsku naknadu pod pretpostavkom da je omjer suvlasništva 50:50 uz obvezu trgovačkog društva da eventualnu razliku namiri kada se utvrdi omjer suvlasništva ili pravo društva da potražuje razliku ako površina suvlasničkog dijela kampa u vlasništvu Republike Hrvatske bude manja od 50% ukupne površine kampa.
Zakonom je propisano da se suvlasnička zajednica između Republike Hrvatske i trgovačkog društva razvrgava u upravnom postupku koji se provodi na temelju Zakonom. Isto tako, Zakonom je propisana obveza obračuna razlike koncesijske naknade prema stvarnoj površini dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske u odnosu na površinu u odnosu na koju je ta naknada obračunavana do dana stupanja na snagu Zakona. Ovom Uredbom propisuju se formule za izračun razlike koncesijske naknade te način raspodjele prihoda ostvarenih naplatom te razlike.
Isto tako, propisuje se i način obračuna zakupnine od dana stupanja na snagu Zakona do dana donošenja akta kojim će se utvrditi stvarna površina dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske.
Dopunama Uredbe o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“ 31/20. i 41/20.), Vlade Republike Hrvatske umanjila je visinu koncesijske naknade za 2019. godinu te je odgođena obveza plaćanja naknade za koncesiju. Dakle, vlasnicima kampova je već umanjena naknada za koncesiju koja je dospijevala 2020., odnosno godine u kojoj su posljedice virusa Covid-19 na turizam bile najveće. S obzirom da kod smještaja u kampovima nisu primijećeni veliki padovi u poslovanju prouzročeni pandemijom virusa Covid-19, ovom uredbom nisu predviđene daljnje olakšice za kampove u smislu smanjivanja cijene zakupnine zbog pada prometa i za razdoblja os stupanja na snagu Zakona. Također, valja napomenuti da kroz ograničenje najvišeg iznosa zakupnine na 4% prometa u prethodnoj godini uzete u obzir i poteškoće s kojima se susreo i s kojima bi se u budućnosti mogao susresti turistički sektor.
NACRT
Na temelju članka 22. stavka 2. Zakona o neprocijenjenom građevinskom zemljištu (“Narodne novine”, br. 50/20.), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj _______ 2023. godine donijela
UREDBU
O ODREĐIVANJU POČETNOG IZNOSA JEDINIČNE CIJENE
ZAKUPNINE ZA TURISTIČKO ZEMLJIŠTE U KAMPU,
NAČINU OBRAČUNA ZAKUPNINE I DRUGIH NAKNADA TE OBVEZNOM SADRŽAJU UGOVORA O ZAKUPU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom propisuje se početni iznos jedinične cijene zakupnine za dijelove kampa u vlasništvu Republike Hrvatske, način obračuna i rok dospijeća plaćanja zakupnine i drugih naknada propisanih Zakonom o neprocijenjenom građevinskom zemljištu (“Narodne novine”, br. 50/20.; u daljnjem tekstu: Zakon).
(2) Ovom Uredbom propisuje se i obvezni sadržaj ugovora o zakupu dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 2.
(1) Predmet zakupa je dio kampa u vlasništvu Republike Hrvatske u kampu u kojemu je trgovačko društvo vlasnik građevina i zemljišta koji su procijenjeni u vrijednost društvenog kapitala u postupku pretvorbe društvenog vlasništva na temelju Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća („Narodne novine“, br. 19/91.,83/92., 84/92., 94/93., 2/94., 9/95., 21/96. i 118/99.) i koji su uneseni u temeljni kapital trgovačkog društva u postupku privatizacije na temelju Zakona o privatizaciji („Narodne novine“, br. 21/96., 71/97., 16/98., 73/00. i 92/10.) te kamp ili zemljište u kampu iz članka 44. Zakona (u daljnjem tekstu: predmet zakupa).
(2) Površina predmeta zakupa određuje se ugovorom o zakupu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
UGOVOR O ZAKUPU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 3.
(1) Republika Hrvatska dužna je u roku od 60 dana od dana izvršnosti rješenja iz članka 17. Zakona pozvati trgovačko društvo na sklapanje ugovora o zakupu dijela kampa u vlasništvu Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: ugovor o zakupu), a društvo se dužno odazvati tom pozivu u roku od 60 dana od primitka poziva.
(2) Ugovor o zakupu sklapa se između Republike Hrvatske, ministarstva nadležnog za upravljanje državnom imovinom (u daljnjem tekstu: ministarstvo), kao zakupodavca (u daljnjem tekstu: zakupodavac) i trgovačkog društva iz članka 2. stavka 1. ove Uredbe, kao zakupnika (u daljnjem tekstu: zakupnik) na rok od 50 godina.
(3) Ugovor o zakupu sklapa se u obliku javnobilježničkog akta ili potvrđene (solemnizirane) privatne isprave kao ovršna isprava sukladno zakonu kojim se uređuju ovrhe i zakonu kojim se uređuje javno bilježništvo. Troškove javnobilježničke potvrde ugovora o zakupu snosi društvo.
(4) Ministarstvo nadležno za upravljanje državnom imovinom dostavlja preslike ugovora o zakupu ministarstvima nadležnim za financije i turizam te jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave na čijem području se nalazi turističko zemljište koje je predmet ugovora u roku od 30 dana od sklapanja ugovora o zakupu iz stavka 2. ovoga članka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 4.
Ugovor o zakupu obvezno sadržava:
1. naznaku ugovornih strana
2. predmet zakupa
3. obvezu zakupnika koristiti predmet zakupa isključivo za obavljanje ugostiteljsko–turističke djelatnosti u kampu u skladu s posebnim zakonom
4. suglasno utvrđenje da je zakupnik u posjedu predmeta zakupa te da primopredaja nije potrebna
5. visinu, način obračuna i način plaćanja zakupnine
6. trajanje zakupa, početak trajanja zakupa i vremensko razdoblje na koje se ugovor sklapa
7. razloge za raskid ugovora prije ugovorenog roka i posljedice takvog raskida
8. zabranu zakupodavcu jednostrano raskinuti ugovor ako zakupnik uredno plaća zakupninu i ako kontinuirano obavlja ugostiteljsko-turističku djelatnost
9. izjavu zakupodavca kojom dozvoljava uknjižbu prava zakupa u zemljišnoj knjizi u korist zakupnika
10. izjavu zakupnika kojom dozvoljava brisanje zabilježbe prava zakupa u zemljišnoj knjizi nakon isteka roka ugovora ili njegovog raskida
11. obvezu zakupnika dopustiti da se na predmetu zakupa poduzimaju radnje koje su u javnom interesu, a ne oštećuju predmet zakupa u mjeri koja bi ga učinila nepodobnim za daljnje korištenje u skladu s njegovom namjenom (polaganje cijevi za vodoprivredu, odvodnju i sl.)
12. ugovornu odredbu o zabrani podzakupa te o mogućnosti sklapanja ugovora s trećim osobama o obavljanju pojedinih djelatnosti kojom se upotpunjuje i/ili obogaćuje ponuda sadržaja u kampu
13. obvezu davanja jamstva za uredno plaćanje zakupnine
14. pravo zakupnika na daljnje ulaganje vlastitih sredstava radi izgradnje dodatnih sadržaja u kampu uz obvezu rješavanja imovinsko pravnih odnosa s Republikom Hrvatskom,
15. obvezu određivanja rokova amortizacije građevina u skladu s rokom zakupa s time da po isteku roka zakupa knjigovodstvena vrijednost svih sadržaja u kampu bude nula
16. način upravljanja kampom po isteku roka ugovora o zakupu
17. način određivanja zakupnine po isteku ugovora o zakupu, ako se ugovor o zakupu produži
18. obvezu zakupnika obavijestiti zakupodavca o svim statusnim promjenama, pokretanju postupaka (stečaj, likvidacija i slično) ili bilo kojim drugim okolnostima koje bi mogle dovesti do prestanka zakupnika ili prestanka obavljanja ugostiteljsko-turističke djelatnosti, u roku od 15 dana od dana nastanka tih okolnosti.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
ZAKUPNINA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 5.
(1) Zakupnik je dužan za predmet zakupa plaćati zakupninu.
(2) Zakupnina se plaća na temelju računa koje mjesečno izdaje zakupodavac.
(3) Iznos mjesečnog računa u pravilu iznosi 1/12 godišnje zakupnine.
(4) U prosincu se, uz mjesečni račun, izdaje godišnji obračun zakupnine iz kojeg je vidljiva ukupna cijena godišnje zakupnine i iznosi koje je do trenutka uplatio zakupnik.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 6.
(1) Zakupnina iz članka 5. ove Uredbe za razdoblje od jedne kalendarske godine račune se množenjem površine predmeta zakupa u metrima kvadratnim s iznosom jedinične cijene zakupnine po metrima kvadratnim godišnje.
(2) Početni iznos jedinične cijene zakupnine je 2,00 eura za metar kvadratni zemljišta godišnje.
(3) Jedinični iznos zakupnine usklađuje se svake tri godine s promjenama cijena na tržištu građevinskog zemljišta turističke namjene, a prema indeksu koji objavljuje Državni zavod za statistiku ili prema drugom odgovarajućem kriteriju.
(4) Iznos jedinične cijene zakupnine iz stavka 1. ovoga članka za svaki kamp utvrđuje se na način što se početni iznos jedinične cijene zakupnine iz stavka 2. ovoga članka korigira s koeficijentom ekonomske isplativosti po županijama, i to:
– za kamp u Istarskoj i Primorsko-goranskoj županiji koeficijentom 1
– za kamp u Zadarskoj i Šibensko-kninskoj županiji koeficijentom 0,9
– za kamp u Splitsko-dalmatinskoj i Dubrovačko-neretvanskoj županiji koeficijentom 0,8
– za kamp u Ličko-senjskoj županiji, kontinentalnim županijama i na otocima koeficijentom 0,7.
(5) Za kampove koji su na temelju rješenja nadležnog tijela kategorizirani s četiri zvjezdice iznos jedinične cijene zakupnine iz stavka 4. ovoga članka umanjuje se za 5 %, a za kampove koji su kategorizirani s pet zvjezdica umanjuje se za 10 %.
(6) Ako se tijekom kalendarske godine promijeni kategorija kampa, umanjenje iz stavka 5. ovoga članka obračunava se od sljedeće kalendarske godine.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 7.
(1) Najviši godišnji iznos zakupnine ne smije prijeći 4% prometa koje je kamp ostvario u prethodnoj godini . Ako iznos zakupnine izračunat po jediničnoj cijeni po metru kvadratnom zemljišta prelazi 4% prometa u prethodnoj godini, obračunava se zakupnina u visini od 4% prometa koje je kamp ostvario u prethodnoj godini.
(2) U promet kampa iz stavka 7. ovoga članka ubrajaju se i promet koji je na toj lokaciji, u granicama obuhvata kampa , ostvario podzakupnik obavljanjem djelatnosti usluga pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane i pića . U toj situaciji se, za potrebe izračuna ukupnog prometa ostvarenog u granicama obuhvata kampa, podzakupnina oduzima od ukupnog prometa.
(3) Teret dokaza činjenice da zakupnina prelazi 4% prometa koje je kamp ostvarilo u prethodnoj godini je na zakupniku. Navedeno se dokazuje poreznim prijavama, poslovnim knjigama te, po potrebi, financijskim vještačenjem trošak kojeg snosi zakupnik.
(4) Ako smatra da iznos zakupnine u tekućoj godini prelazi 4% prometa koje je kamp ostvario u prethodnoj godini na lokaciji dio koje je i zakupljeno zemljište, zakupnik je, u roku od 15 dana od zaprimanja, dužan poslati prigovor na godišnji obračun zakupnine te dostaviti dokaze za svoje tvrdnje.
(5) U slučaju da je jedno trgovačko društvo zakupnik više kampova, utvrđuje se promet i najviši mogući iznos zakupnine za svaki kamp odvojeno.
(6) Promet se utvrđuje u odnosu na cijeli obuhvat kampa, a granica obuhvata kampa podrazumijeva prostor katastarskih čestica na kojima su izgrađene građevine u kampu, označena mjesta za kampiranje, izgrađene interne prometnice, komunalna infrastruktura te druge sastavnice kampa koje služe pružanju ugostiteljsko-turističkih usluga u kampu
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 8.
(1) Račun iz članka 5. ove Uredbe zakupnik plaća u roku od 8 dana od zaprimanja.
(2) U slučaju prekoračenja roka iz stavka 1. ovoga članka obračunavaju se zatezne kamate u skladu s posebnim zakonom te kao dug društva iskazuju u sljedećem računu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 9.
(1) Zakupnina se uplaćuje na posebni račun u državnom proračunu, a s toga računa uplaćeni iznos zakupnine raspoređuje se na način da se:
– 30 % uplaćuje u državni proračun
– 20 % uplaćuje u proračun jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi kamp
– 10 % uplaćuje u proračun jedinice područne (regionalne) samouprave na čijem se području nalazi kamp
– 40 % iznosa uplaćuje na račun Fonda za turizam te se evidentira kao prihod na aktivnosti 4761044 - FOND ZA TURIZAM u okviru razdjela 090 Ministarstvo turizma i sporta.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 10.
(1) Zakupnina se u iznosu i na način propisan člancima od 5. do 9. ove Uredbe obračunava, plaća i raspoređuje i u slučaju kada se trgovačko društvo ne odazove pozivu na sklapanje ugovora o zakupu u pisanom obliku u roku iz članka 3. stavka 1. ove Uredbe, a u posjedu je predmeta zakupa i u njemu obavlja ugostiteljsko-turističku djelatnost.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, površina zemljišta za koje se obračunava zakupnina utvrđuje se na temelju rješenja iz članka 17. Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 11.
(1) Iznimno od članka 2. stavka 2. ove Uredbe, od dana stupanja na snagu Zakona do dana sklapanja ugovora o zakupu sukladno članku 3. ove Uredbe, ministarstvo obračunava zakupninu na način propisan u člancima od 5. do 8. ove Uredbe prema površini turističkog zemljišta u kampu za koju mu je obračunavana koncesijska naknada na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine, br. 92/10.) i Uredbe o postupku načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu jedinice lokalne samouprave („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19., 31/20. i 41/20.).
(2) U kampovima u kojima koncesijska naknada nije obračunavana do pravomoćnosti rješenja iz članka 17. Zakona, obračunava se zakupnina na minimalno ½ zemljišta koje ulazi u obuhvat kampa.
(3) Ako se na temelju rješenja iz članka 17. Zakona ugovorom o zakupu utvrdi drugačija površina predmeta zakupa u odnosu na površinu zemljišta iz stavka 1. ovoga članka, obračunava se razlika zakupnine.
(4) Ako se obračunom iz stavka 3. ovoga članka utvrdi razlika u korist Republike Hrvatske zakupnik je plaća jednokratno ili u trima jednakim godišnjim obrocima koji se kao posebna stavka naznačuju u računu iz članka 5. ove Uredbe.
(5) Ako se obračunom iz stavka 3. ovoga članka utvrdi razlika u korist zakupnika razlika se namiruje umanjivanjem u pravilu triju uzastopnih računa iz članka 5. ove Uredbe. Ako se utvrdi da razlika iz stavka 3. ovoga članka premašuje iznos triju računa, umanjuje se onoliko računa koliko je potrebno da se razlika namiri, vodeći računa o tome da razlika čim prije bude namirena.
(6) U slučaju obročne otplate ili namirenja razlike zakupnine obračunava se zakonska zatezna kamata.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 12.
(1) Ako je na dan stupanja na snagu Zakona ministarstvo nadležno za turizam izdalo račun za stalni dio koncesijske naknade za tekuću godinu sukladno Uredbi o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19., 31/20. i 41/20.), račun koji je izdalo ministarstvo nadležno za turizam razmjerno se umanjuje, a za razmjerni dio tekuće godine, za razdoblje od dana stupanja na snagu Zakona, izdaje se račun za zakupninu u skladu s člancima od 5. do 8. ove Uredbe.
(2) Ako je zakupnik na dan stupanja na snagu Zakona platio stalni dio koncesijske naknade za tekuću godinu na temelju računa koji je izdan sukladno Uredbi o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19., 31/20. i 41/20.), razmjerni dio te naknade računa se kao predujam zakupnine za razdoblje od dana stupanja na snagu Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 13.
Ako ugovor o zakupu prestane u tekućoj godini, zakupnina se obračunava razmjerno trajanju ugovora u toj godini, s tim da se mjesec u kojem je ugovor o zakupu bio na snazi najmanje 15 dana obračunava kao puni mjesec.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
RAZLIKA KONCESIJSKE NAKNADE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 14.
(1) Razliku koncesijske naknade propisanu člankom 41. Zakona ministarstvo obračunava u roku od 30 dana od dana izvršnosti rješenja iz članka 17. Zakona.
(2) Površina zemljišta u kampu u vlasništvu Republike Hrvatske utvrđena rješenjem iz članka 17. Zakona je površina turističkog zemljišta u kampu u odnosu na koju je trgovačko društvo podnijelo zahtjev za dodjelu koncesije prema članku 8. stavku 1. Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.).
(3) Razlika koncesijske naknade iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se u odnosu na koncesijsku naknadu koja je obračunavana na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.) i Uredbe o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19. 31/20. i 41/20.).
(4) Razlika koncesijske naknade obračunava se od dana podnošenja zahtjeva za dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.) do dana stupanja na snagu Zakona, i to kao razlika stalnog dijela koncesijske naknade i kao razlika promjenljivog dijela koncesijske naknade.
(5) Razlika stalnog dijela koncesijske naknade obračunava se posebno za svaku godinu razdoblja iz stavka 4. ovoga članka množenjem površine zemljišta iz stavka 2. ovoga članka s jediničnim iznosom cijene od 0,40 eura/m ² .
(6) Razlika promjenljivog dijela koncesijske naknade obračunava se posebno za svaku godinu razdoblja iz stavka 4. ovoga članka primjenom sljedeće formule za izračun:
kamp I. puta kamp II. puta 2 % prihoda kampa puta zauzeti m² podijeljeno s cjelokupnom površinom kampa.
(7) Pojedini elementi u formuli iz stavka 6. ovoga članka imaju sljedeće značenje:
‒ kamp I. je koeficijent opremljenosti kampa koji za kamp s pet zvjezdica iznosi 0,25, za kamp s četiri zvjezdice 0,50, za kamp s tri zvjezdice 0,75 i za kamp s dvije zvjezdice 1,00.
‒ kamp II. je koeficijent indeksa razvijenosti grada ili općine u kojoj se kamp nalazi i računa se posebno za svaku godinu uzimajući u obzir skupinu razvijenosti u koju su grad ili općina svrstani u godini kada su prihodi ostvareni te raspodjelu koeficijenta koji je u razdoblju od 2011. do 2017. godine iznosio: koeficijent 0,5 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti I., koeficijent 0,6 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti II., koeficijent 0,7 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti III., koeficijent 0,9 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti IV. i koeficijent 1,0 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti V., a u razdoblju od 2018. godine nadalje: koeficijent 0,5 za kampove u općinama i gradovima koji imaju indeks razvijenosti I., II., III., IV., koeficijent 0,6 za kampove u općinama ili gradovima koji imaju indeks razvijenosti V., koeficijent 0,7 za kampove u općinama ili gradovima koji imaju indeks razvijenosti VI., koeficijent 0,9 za kampove u općinama ili gradovima koji imaju indeks razvijenosti VII. i koeficijent 1,00 za kampove u općinama ili gradovima koji imaju indeks razvijenosti VIII.
(8) Iznos razlike koncesijske naknade utvrđuje se na način da se od iznosa godišnje naknade obračunate na način propisan u stavcima 5. i 6. ovoga članka oduzme iznos naknade za istu godinu, obračunat na način propisan Uredbom iz stavka 3. ovoga članka.
(9) Ako se temeljem obračuna iz stavka 3. ovoga članka utvrdi dug trgovačkog društva, društvo ga može izmiriti jednokratno ili u trima jednakim godišnjim obrocima, a ako se utvrdi potraživanje trgovačkog društva, društvo se namiruje sukcesivno, umanjivanjem triju uzastopnih računa za zakupninu iz članka 5. ove Uredbe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 15.
Prihodi iz članka 14. ove Uredbe, odnosno utvrđena razlika koncesijske naknade raspoređuje se i uplaćuje po modelu koji je bio na snazi u godini za koju se obračunava i uplaćuje razlika koncesijske naknade.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 16.
(1) Razlika koncesijske naknade iz članka 14. ove Uredbe obračunava se i u slučaju kada se trgovačko društvo ne odazove pozivu za sklapanje ugovora o zakupu u pisanom obliku u roku iz članka 3. stavka 2. ove Uredbe, a u posjedu je predmeta zakupa i u njemu obavlja ugostiteljsko-turističku djelatnost.
(2) Razlika koncesijske naknade iz članka 14. ove Uredbe obračunava se i u slučaju kada je:
‒ trgovačko društvo podnijelo zahtjev za dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.), a u međuvremenu je steklo vlasništvo na cijelom kampu;
‒ društvo podnijelo zahtjev za dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.), a u međuvremenu je prestalo obavljati ugostiteljsko turističku djelatnost u kampu, tako da kamp više nije u njegovom posjedu;
‒ društvo u posjedu kampa i u njemu obavlja ugostiteljsko turističku djelatnost, ali je unatoč tome što nije ovlaštenik prava na dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.) podnijelo zahtjev za dodjelu koncesije i plaćalo je naknadu za koncesiju sukladno Uredbi o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 12/11., 145/12., 55/19. 31/20. i 41/20.).
(3) U slučaju iz stavka 2. podstavaka 1. i 2. ovoga članka razlika koncesijske naknade obračunava se od dana podnošenja zahtjeva za dodjelu koncesije na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.) do dana nastupa okolnosti zbog kojih je prestalo plaćati koncesijsku naknadu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 17.
(1) U slučaju iz članka 43. Zakona, naknada za korištenje suvlasničkog dijela kampa u vlasništvu Republike Hrvatske obračunava se od 1. veljače 2011. godine do dana stupanja na snagu Zakona.
(2) Naknada iz stavka 1. ovoga članka obračunava se primjenom formule za izračun iz članka 14. stavka 6. ove Uredbe.
(3) Površina zemljišta iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se rješenjem iz članka 17. Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 18.
Prihodi iz članka 17. ove Uredbe raspoređuju se i uplaćuju na način propisan u članku 9. ove Uredbe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 19.
(1) Ministarstvo nadležno za državnu imovinu dužno je u roku od 90 dana od stupanja na snagu ove Uredbe obračunati zakupninu u svim kampovima na koje se Uredba odnosi za razdoblje od stupanja na snagu Zakona do 31. prosinca 2023.
(2) Zakupoprimci su dužni platiti zakupninu u roku od 30 dana od dana zaprimanja njezina obračuna.
(3) Zakupoprimcima se može odobriti obročna otplata na maksimalno pet godišnjih obroka uz obračun zakonskih zateznih kamata od dana dospijeća do dana isplate zakupnine.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 20.
Ova Uredba stupa na snagu osmi dan od objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
OBRAZLOŽENJE
Zakonom o neprocijenjenom građevinskom zemljištu („Narodne novine“, br. 50/20.; u daljnjem tekstu: Zakon), koji je stupio na snagu 2. svibnja 2020., razvrgnuta je suvlasnička zajednica između Republike Hrvatske i trgovačkog društva na kampovima čiji su dijelovi, uglavnom građevine, procijenjeni u vrijednost društvenog kapitala u postupku pretvorbe društvenog vlasništva na temelju Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća („Narodne novine“, br. 19/91.,83/92., 84/92., 94/93., 2/94., 9/95., 21/96. i 118/99.) i uneseni u temeljni kapital trgovačkog društva u postupku privatizacije na temelju Zakona o privatizaciji („Narodne novine“, br. 21/96., 71/97., 16/98., 73/00. i 92/10.), a trgovačka društva su stekla status zakupnika dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: predmet zakupa).
U članku 22. Zakona propisana je obveza trgovačkog društva za predmet zakupa plaćati zakupninu po jediničnoj cijeni koja će se utvrditi ugovorom o zakupu za svaki kamp posebno u odnosu na početni iznos jedinične cijene zakupa koju će Vlada Republike Hrvatske propisati Uredbom.
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine je, pozivom na članak 22. Zakona, izradilo Prijedlog uredbe o određivanja početnog iznosa jedinične cijene zakupnine za turističko zemljište u kampu, načinu obračuna zakupnine i drugih naknada te obveznom sadržaju ugovora o zakupu.
Uredbom se početna jedinična cijena zakupa određuje u iznosu od 2,00 EUR/m ² zemljišta, odnosno dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske, godišnje.
Iznos zakupnine ograničen je na 4% prometa društva u kampu, što otprilike odgovara iznosima koje kampovi plaćaju za koncesije na pomorskom dobru-plažama, te prosjeku koji plaćaju ovlaštenici prava korištenja pomorskog dobra za koncesiju na pomorskom dobru za marine, pri čemu treba imati u vidu da se u marinama cjelokupan promet ostvaruje na predmetu koncesije, dok kod kampova to nije slučaj, već su fiksni objekti u kampu vlasništvo zakupca.
Iako nije za očekivati da se mehanizam kojim je najviši iznos zakupnine ograničen na 4% prometa kampa u praksi često aktivira, potrebno je voditi računa o specifičnom odnosu međuovisnosti između Republike Hrvatske i trgovačkih društva koja obavlja poslovnu djelatnost.
O dnos Republike Hrvatske i zakupnika neprocijenjenog građevinskog zemljišta na kojem se nalazi kamp specifičan i jedinstven u svijetu. Navedeni je odnos rezultat pretvorbe i privatizacije u kojoj zemljište nije bilo procijenjeno u temeljni kapital trgovačkog društva koje je (ili njegov pravni sljednik) sad u poziciji zakupnika. S tim u vezi, valja naglasiti da dio zemljišta kampovima nije neophodan za poslovanje i ako budu pritisnuti prevelikom zakupninom, moguće su situacije da prestanu koristiti cjelokupno zemljište kampa. U tom će slučaju Republici Hrvatskoj ostati komercijalno teško iskoristivo zemljište koje će morati i održavati što će proizvesti dodatne troškove, umjesto da zemljište bude predmet zakupa. Iz navedenog je razloga potrebno obratiti pažnju da zakupnina ne dovede zakupnika u operativne probleme.
Sličan primjer postoji u Zakonu o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, br. 68/18., 110/18., 32/20.) u kojem je komunalna naknada za hotele, apartmanska naselja i kampove ograničena na 1,5 % ukupnoga godišnjeg prihoda iz prethodne godine, ostvarenog u hotelima, apartmanskim naseljima i kampovima koji se nalaze na području dotične jedinice lokalne samouprave.
Međutim, kako se u ograničavanju zakupnine iznosima prometa stvara situaciji u kojoj se prebacivanjem pojedinih djelatnosti usko povezanih s poslovanjem kampa, a tu se posebno misli na djelatnost pružanja usluga hrane i pića, na podzakupce može umanjiti ukupni promet, a time i ukupan iznos zakupnine, potrebno je kamp promatrati kao cjelinu i utvrditi cjelokupan promet kampa, uključujući i promet podzakupaca koji se bave pružanjem usluga iz područja turizma i ugostiteljstva.
Promatranje kampa kao cjeline jedini je način da se osigura zaštićenost trgovačkih društava od zakupnine koja bi predstavljala prevelik teret za poslovanje, ali u isto vrijeme da se i osigura zaštita interesa zakupodavca. U suprotnom se otvara mogućnost prebacivanja poslovanja s zakupnika na povezana društva s ciljem da se smanji iznos zakupnine što nije svrha koja se navedenim ograničenjem želi postići.
Za svaki pojedini kamp jedinična cijena zakupa utvrdit će se ugovorom o zakupu koji će se sklopiti između Republike Hrvatske kao zakupodavca i trgovačkog društva kao zakupnika, a ovisit će o koeficijentu razvijenosti županije u kojoj se kamp nalazi te kategoriji samog kampa.
Budući da se ugovori o zakupu sklapaju na razdoblje od 50 godina te kriteriji za njihovo sklapanje važe za sva trgovačka društva koja su vlasnici dijelova kampa, ovom Uredbom propisuje se i sadržaj ugovora zakupu, odnosno bitne odredbe tog ugovora.
Ovom se Uredbom također propisuje i način obračuna razlike naknade koju su plaćala trgovačka društva do dana stupanja na snagu Zakona po osnovi toga što su podnijela zahtjev za dodjelu koncesije na suvlasničkom dijelu kampa u vlasništvu Republike Hrvatske na temelju Zakona o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije („Narodne novine“, br. 92/10.). Kako je za dodjelu koncesije na suvlasničkom dijelu kampa u vlasništvu Republike Hrvatske prethodno pitanje bilo utvrđivanje omjera suvlasništva između Republike Hrvatske i trgovačkog društva, a ti postupci za najveći broj kampova nisu provođeni, ministarstvo nadležno za turizam je tim trgovačkim društvima obračunavalo koncesijsku naknadu pod pretpostavkom da je omjer suvlasništva 50:50 uz obvezu trgovačkog društva da eventualnu razliku namiri kada se utvrdi omjer suvlasništva ili pravo društva da potražuje razliku ako površina suvlasničkog dijela kampa u vlasništvu Republike Hrvatske bude manja od 50% ukupne površine kampa.
Zakonom je propisano da se suvlasnička zajednica između Republike Hrvatske i trgovačkog društva razvrgava u upravnom postupku koji se provodi na temelju Zakonom. Isto tako, Zakonom je propisana obveza obračuna razlike koncesijske naknade prema stvarnoj površini dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske u odnosu na površinu u odnosu na koju je ta naknada obračunavana do dana stupanja na snagu Zakona. Ovom Uredbom propisuju se formule za izračun razlike koncesijske naknade te način raspodjele prihoda ostvarenih naplatom te razlike.
Isto tako, propisuje se i način obračuna zakupnine od dana stupanja na snagu Zakona do dana donošenja akta kojim će se utvrditi stvarna površina dijelova kampa u vlasništvu Republike Hrvatske.
Dopunama Uredbe o postupku, načinu i uvjetima za dobivanje koncesije na turističkom zemljištu u kampovima u suvlasništvu Republike Hrvatske („Narodne novine“ 31/20. i 41/20.), Vlade Republike Hrvatske umanjila je visinu koncesijske naknade za 2019. godinu te je odgođena obveza plaćanja naknade za koncesiju. Dakle, vlasnicima kampova je već umanjena naknada za koncesiju koja je dospijevala 2020., odnosno godine u kojoj su posljedice virusa Covid-19 na turizam bile najveće. S obzirom da kod smještaja u kampovima nisu primijećeni veliki padovi u poslovanju prouzročeni pandemijom virusa Covid-19, ovom uredbom nisu predviđene daljnje olakšice za kampove u smislu smanjivanja cijene zakupnine zbog pada prometa i za razdoblja os stupanja na snagu Zakona. Također, valja napomenuti da kroz ograničenje najvišeg iznosa zakupnine na 4% prometa u prethodnoj godini uzete u obzir i poteškoće s kojima se susreo i s kojima bi se u budućnosti mogao susresti turistički sektor.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE