Na temelju članka 8.a stavka 23. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, broj 118/18, 42/20, 127/20 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 52/21 i 152/22) ministrica poljoprivrede donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI INTERVENCIJE 73.13. „POTPORA JAVNOJ INFRASTRUKTURI U RURALNIM PODRUČJIMA“ I INTERVENCIJE 74.01. „POTPORA ZA SUSTAVE JAVNOG NAVODNJAVANJA“ IZ STRATEŠKOG PLANA ZAJEDNIČKE POLJOPRIVREDNE POLITIKE REPUBLIKE HRVATSKE 2023. – 2027.
DIO PRVI
OSNOVNE ODREDBE
Predmet
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba intervencije 73.13. „Potpora javnoj infrastrukturi u ruralnim područjima“ (u daljnjem tekstu: intervencija 73.13.) i intervencije 74.01. „Potpora za sustave javnog navodnjavanja“ (u daljnjem tekstu: intervencija 74.01.) iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027. (u daljnjem tekstu: Strateški plan), postupci koje provodi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja), ovlasti Ministarstva poljoprivrede kao Upravljačkog tijela (u daljnjem tekstu: Upravljačko tijelo) i postupanje po žalbama na odluke Agencije za plaćanja.
Provedba propisa
Članak 2.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba intervencije 73.13. i intervencije 74.01. u skladu s uredbama iz ovoga članka i njihovim ispravcima, izmjenama i dopunama:
–Uredbom (EU) br. 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 435, 6.12.2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2021/2115)
–Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 2022/126 od 7. prosinca 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća dodatnim zahtjevima za određene vrste intervencija koje države članice određuju u svojim strateškim planovima u okviru ZPP-a za razdoblje od 2023. do 2027. na temelju te uredbe i pravilima o omjeru za standard 1 za dobre poljoprivredne i okolišne uvjete (GAEC) (SL L 20, 31.1.2022.)
–Uredbom (EU) br. 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o financiranju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike te upravljanju njome i o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1306/2013 (SL L 435, 6.12.2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2021/2116)
–Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 2022/127 od 7. prosinca 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća pravilima o agencijama za plaćanja i drugim tijelima, financijskom upravljanju, poravnanju računa, sredstvima osiguranja i upotrebi eura (SL L 20, 31.1.2022.)
–Provedbenom Uredbom Komisije (EU) br. 2022/128 od 21. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanja i drugih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, provjera, sredstava osiguranja i transparentnosti (SL L 20, 31.1.2022.)
–Provedbenom Uredbom Komisije (EU) br. 2022/129 od 21. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o vrstama intervencija koje se odnose na uljarice, pamuk i nusproizvode proizvodnje vina u skladu s Uredbom (EU) 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća te o zahtjevima u vezi s informiranjem, promotivnim aktivnostima i vidljivošću u pogledu potpore Unije i strateških planova u okviru ZPP-a (SL L 20, 31.1.2022.)
–Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2021/2290 od 21. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o metodama izračuna zajedničkih pokazatelja ostvarenja i pokazatelja rezultata utvrđenih u Prilogu I. Uredbi (EU) 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013 (SL L 458, 22.12.2021.)
–Uredbom (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka) (SL L 119, 4.5.2016.)
–Uredbom Komisije (EU) br. 2022/2472 od 14. prosinca 2022. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektorima poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 327, 21.12.2022.) (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) br. 2022/2472)
Pojmovi
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
a)korisnik je svaki subjekt koji je podnio zahtjev za potporu, a koji je izravno odgovoran za provedbu i rezultate projekta
b)projekt je aktivnost ili skup aktivnosti koje predstavljaju cjelokupnu i sveobuhvatnu investiciju, a sastoji se od prihvatljivih i, ako je primjenjivo, neprihvatljivih troškova te pripada određenoj intervenciji
c)ulaganje je prihvatljivi dio projekta za koji se traži potpora iz Strateškog plana
d)postupak dodjele potpore je vremensko razdoblje od podnošenja zahtjeva za potporu od strane korisnika do donošenja odluke o dodjeli sredstava od strane Agencije za plaćanja
e)provedba projekta je vremensko razdoblje od donošenja odluke o dodjeli sredstava Agencije za plaćanja kojom se dodjeljuju sredstva korisniku do konačne isplate sredstava
f)ex post razdoblje obuhvaća petogodišnje razdoblje od konačne isplate sredstava
g)intervencija je skup projekata koji doprinose ostvarivanju ciljeva jednog ili više prioriteta Europske unije za ruralni razvoj na koje se odnose
h)prihvatljivi troškovi su troškovi koji mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima Strateškog plana
i)lista prihvatljivih troškova je lista troškova prihvatljivih za sufinanciranje unutar intervencije iz Strateškog plana
j)neprihvatljivi troškovi su troškovi koji ne mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima EPFRR-a
k)neodobreni troškovi su troškovi koji su prema listi prihvatljivih troškova prihvatljivi, ali na temelju kontrole zahtjeva nisu odobreni za sufinanciranje bespovratnim sredstvima EPFRR-a
l)javna potpora je svaki oblik potpore koji potječe iz proračuna javnopravnih tijela (tijela državne uprave, druga državna tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje imaju javne ovlasti) i proračuna Europske unije
m)intenzitet javne potpore je postotni udio javne potpore u prihvatljivim troškovima projekta
n)natječaj je javno objavljeni poziv na podnošenje zahtjeva za potporu unutar intervencije iz Strateškog plana, a sastoji se od teksta natječaja i priloga
o)građenje kako je definirano u propisima kojima se uređuje gradnja, izuzev održavanja
p)rekonstrukcija kako je definirano u propisima kojima se uređuje gradnja
r)državna potpora je stvarni i potencijalni rashod ili umanjeni prihod države dodijeljen od davatelja državne potpore u bilo kojem obliku koji narušava ili prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja stavljajući u povoljniji položaj određenog poduzetnika ili proizvodnju određene robe i/ili usluge utoliko što utječe na trgovinu između država članica Europske unije, u skladu sa člankom 107. Ugovora o funkcioniranju Europske unije
s)dopuna je naknadno dostavljanje dokumentacije ili dijela dokumentacije na zahtjev Agencije za plaćanja
t)obrazloženje je naknadno dostavljanje informacija, pojašnjenje određene nejasnoće ili neusklađenosti u navodima/dokumentima/izračunima te ispravak neusklađenih navoda i/ili neispravnih izračuna
u)nepravilnost je povreda odredaba prava Zajednice koja proizlazi iz učinjene ili propuštene radnje od strane gospodarskog subjekta, a što je dovelo ili je moglo dovesti u pitanje opći proračun Zajednica ili proračune kojima Zajednice upravljaju, bilo smanjenjem ili gubitkom prihoda iz vlastitih sredstava prikupljenih izravno u ime Zajednica, ili neopravdanim izdacima u smislu članka 1. stavka 2. Uredbe (EZ, Euratom) br. 2988/95 od 18. prosinca 1995. o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica (SL L 312, 23. 12. 1995.)
v)sumnja na prijevaru je nepravilnost koja je razlog za pokretanje upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članka 1. stavka 1. točke (a) Konvencije o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica koja je sastavljena na temelju članka K.3 Ugovora o Europskoj uniji o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica (SL L 316, 27.11.1995.)
z)financijska korekcija je instrument kojim se, nakon što je Agencija za plaćanja utvrdila nepravilnost koju je počinio korisnik i/ili partner, umanjuju bespovratna sredstva ili nalaže povrat cijelog ili dijela financiranja isplaćenog korisniku
aa)aglomeracija je područje, kako je definirano u propisima kojima se uređuju pitanja vezana za vode, vodno dobro i vodne građevine
bb)ekvivalent stanovnika (ES) je organsko biorazgradivo opterećenje, kako je definirano u propisima kojima se uređuju pitanja vezana za vode, vodno dobro i vodne građevine
cc)dječji vrtić je građevina u kojoj se obavlja djelatnost predškolskog odgoja i obrazovanja kako je definirano u propisima kojima se uređuje djelatnost i standardi predškolskog odgoja i obrazovanja, izuzev programa predškolskog odgoja koji se provode pri osnovnim školama i kao kraći programi odgojno-obrazovnog rada s djecom rane i predškolske dobi (igraonice) pri knjižnicama, zdravstvenim, socijalnim, kulturnim i sportskim ustanovama, udrugama, drugim pravnim osobama i fizičkim osobama-obrtnicima
dd)nerazvrstana cesta predstavlja cestu kako je definirano u propisima kojima se uređuje pravni status, način korištenja i mjere za zaštitu nerazvrstanih cesta te promet na njima, a koja nije razvrstana kao javna cesta u smislu tih propisa
ee)sustav javne vodoopskrbe je tehnički i tehnološki povezani skup građevina za javnu vodoopskrbu od izvorišta ili drugog vodozahvata odnosno od mjesta prihvata vode od drugog isporučitelja vodnih usluga do priključka korisnika vodne usluge uključujući i vodomjer, do javne slavine ili do mjesta isporuke vode drugom isporučitelju vodnih usluga, kako je navedeno u propisima kojima se uređuje institucionalni okvir za pružanje vodnih usluga, cijena vodnih usluga, pravni položaj i održivo poslovanje isporučitelja vodnih usluga, djelovanje Vijeća za vodne usluge te druga pitanja povezana s pružanjem vodnih usluga
ff)sustav javne odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda je tehnički i tehnološki povezani skup građevina za javnu odvodnju od priključka korisnika vodne usluge do krajnje točke ispuštanja, kako je navedeno u propisima kojima se uređuje institucionalni okvir za pružanje vodnih usluga, cijena vodnih usluga, pravni položaj i održivo poslovanje isporučitelja vodnih usluga, djelovanje Vijeća za vodne usluge te druga pitanja povezana s pružanjem vodnih usluga
gg)tržnica za potrebe ovoga Pravilnika predstavlja javnu tržnicu na malo na kojoj se trguje na štandovima, klupama i u prodavaonicama u sklopu tržnice
hh)javno sklonište za napuštene i izgubljene životinje je objekt u kojem se smještaju i zbrinjavanju napuštene i izgubljene životinje, kako je navedeno u propisima kojima se propisuju obveze i odgovornost fizičkih i pravnih osoba radi zaštite životinja
ii)centar za unaprjeđenje i razvoj poljoprivrede je objekt namijenjen za istraživanja i održavanja manifestacija/događaja u svrhu unaprjeđenja poljoprivrede
jj)novi sustav javnog navodnjavanja je građevina za navodnjavanje u vlasništvu jedinica područne (regionalne) samouprave putem koje se obavlja djelatnost zahvaćanja podzemnih i površinskih voda i njihova isporuka radi natapanja poljoprivrednog zemljišta, u skladu s tehničkim rješenjima i građevinskom dozvolom, a čijom izgradnjom se dovodi do povećanja neto navodnjavanog područja
kk)AGRONET je zaštićena mrežna aplikacija koja je između ostalog namijenjena i korisnicima potpora iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (u daljnjem tekstu: EPFRR) za upis u Evidenciju korisnika potpora u ruralnom razvoju i ribarstvu, elektroničko popunjavanje EPFRR zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu/odustajanje te preuzimanje EPFRR odluka/pisama/izmjene odluka/potvrda
ll)Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav (NIAS) je informacijsko-tehnološki sustav središnje identifikacije i autentifikacije korisnika elektroničkih usluga
mm)jednostavna nabava je nabava koju provode javni naručitelji za nabavu radova, robe i/ili usluga u slučaju kada je procijenjena vrijednost predmeta nabave ispod praga primjene propisa koji uređuju postupak javne nabave
nn)sukob interesa između korisnika kao javnih naručitelja i gospodarskih subjekata (ponuditelja) utvrđuje se sukladno propisima iz područja javne nabave
oo)lista isključenja Agencije za plaćanja je popis korisnika koje su nadležna pravosudna tijela pravomoćnom presudom proglasila krivim za počinjenje kaznenih djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru.
Načela provedbe postupka dodjele potpore
Članak 4.
Načela provedbe postupka dodjele potpore su:
a)načelo jednakog postupanja prema svim korisnicima i svim uključenim stranama pri ostvarivanju prava i ispunjavanju obveza
b)načelo zabrane svake diskriminacije utemeljene na osnovi predodžbi utemeljenih na spolnom, rodnom, rasnom, etničkom, nacionalnom, vjerskom, političkom određenju ili uvjerenju ili na dobnom, obrazovnom, invalidskom, imovinskom, socijalnom ili drugom društvenom pripadanju, osobini ili položaju
c)načelo transparentnosti podrazumijeva da se svi dokumenti kojima se ne krši neko od načela stavljaju dostupnima svim zainteresiranim stranama
d)načelo zaštite osobnih podataka u skladu s propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i zaštita tajnosti podataka
e)načelo razmjernosti podrazumijeva da je opseg postupanja razmjeran cilju odnosno očekivanom ishodu
f)načelo sprječavanja sukoba interesa podrazumijeva nepristrano i objektivno obavljanje funkcija i izvršavanje zadataka svih osoba uključenih u postupak dodjele potpore odnosno bespovratnih sredstava, a koje može biti narušeno zbog postojanja (krvnog) srodstva, obiteljskih odnosa ili druge emotivne zajednice, pripadnosti političkoj stranci ili određenom političkom ili drugom uvjerenju, gospodarskog interesa odnosno bilo kojeg drugog zajedničkog interesa s korisnikom i
g)načelo povjerljivosti postupka dodjele potpore podrazumijeva da osobe koje su uključene u postupak dodjele potpore svaki povjerljivi dokument i informaciju (pisanu ili usmenu) povezanu s tijekom postupka dodjele potpore kao i s predmetom postupka dodjele potpore čuvaju kao tajnu, uporabljajući je isključivo u kontekstu i u svrhu provedbe postupka dodjele potpore.
Zaštita financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske
Članak 5.
(1)Agencija za plaćanja, u suradnji s Ministarstvom poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), u skladu sa člankom 59. Uredbe (EU) br. 2021/2116 osigurava učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske od prijevare te uspostavlja sustav upravljanja i kontrola koje uključuju provjere u postupku dodjele potpore kao i provjere u razdoblju trajnosti projekta nakon konačne isplate kako bi na učinkovit način i razmjerno u odnosu na administrativno i financijsko opterećenje utvrdila, spriječila i sankcionirala nepravilnosti, a posebno pokušaj prijevare i umjetnih stvaranja uvjeta za ostvarivanje prava na potporu.
(2)Kada u postupku dodjele potpore Agencija za plaćanja utvrdi postojanje sumnje na prijevaru kod korisnika koji udovoljavaju uvjetima natječaja, Agencija za plaćanja će korisniku izdati obavijest o privremenoj odgodi dodjele potpore.
(3)U slučaju utvrđivanja sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će nastaviti s administrativnom kontrolom zahtjeva ostalih korisnika i izraditi rang-listu bez korisnika kojemu je izdana obavijest iz stavka 2. ovoga članka.
(4)Kada u postupku provedbe projekta Agencija za plaćanja utvrdi postojanje sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisniku izdati obavijest o odgodi odobrenja isplate i obustaviti sve postupke Agencije za plaćanja u provedbi projekta.
(5)Ako nadležna pravosudna tijela odbace kaznenu prijavu, obustave kazneni postupak ili pravomoćnom presudom oslobode korisnika za počinjenje kaznenog djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisnika kojemu je izdana obavijest iz stavka 2. ovoga članka i koji udovoljava uvjetima natječaja obavijestiti o odbacivanju sumnje i sklopiti ugovor o financiranju i nastavit će postupke u provedbi projekta.
(6)Ako nadležna pravosudna tijela odbace kaznenu prijavu, obustave kazneni postupak ili pravomoćnom presudom oslobode korisnika za počinjenje kaznenog djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisniku kojemu je izdana obavijest iz stavka 4. ovoga članka nastavit postupke u provedbi projekta.
(7)Kada su nadležna pravosudna tijela pravomoćnom presudom proglasile krivim korisnika za počinjenje kaznenih djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisniku:
a)odbiti sve zahtjeve koji su u tijeku postupka administrativne kontrole
b)raskinuti sve važeće ugovore i o financiranju, u slučajevima kada se ugovori o financiranju sklapaju
c)poništiti sve odluke koje je izdala, a kojima su stekli prava na potporu
d)obustaviti sva plaćanja
e)zatražiti povrat sredstava za sve projekte/zahtjeve koji već nisu konačno isplaćeni.
(8)Korisnik iz stavka 7. ovog članka se u kalendarskoj godini donošenja pravomoćne presude i u sljedeće tri kalendarske godine stavlja na listu isključenja Agencije za plaćanja i isključuju iz mogućnosti dodjele potpore iz EPFRR i EFJP.
(9)U slučaju sumnje na prijevaru, neovisno postoje li razlozi za odbijanje ili ne zahtjeva korisnika, Agencija za plaćanja će o navedenom obavijestiti nadležne institucije sustava za suzbijanje nepravilnosti i prijevara (AFCOS) te proslijediti prijavu po sumnji na prijevaru izravno Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske ili Uredu delegiranog europskog tužitelja sukladno Uredbi Vijeća (EU) 2017/1939 od 12. listopada 2017. o provedbi pojačane suradnje u vezi s osnivanjem Ureda europskog javnog tužitelja („EPPO“).
(10)Posljedica u slučaju utvrđenog umjetnog stvaranja uvjeta u skladu sa člankom 62. Uredbe (EU) br. 2021/2116 je odbijanje zahtjeva korisnika ili ukidanje pogodnosti koje su umjetno stvorene.
(11)Agencija za plaćanja može u svakom trenutku postupka dodjele potpore, provedbe projekta i tijekom pet godina nakon konačne isplate donijeti odluku kojom će odbiti zahtjev korisnika, umanjiti potporu, odnosno zatražiti povrat djelomičnog ili cjelokupnog iznosa sredstava, u slučaju da korisnik ne ispunjava obveze propisane ovim Pravilnikom, natječajem ili drugim primjenjivim nacionalnim propisima ili propisima Europske unije.
(12)Kad odlučuje o odbijanju, umanjenju ili povratu sredstava potpore Agencija za plaćanja uzima u obzir utvrđene nepravilnosti, odredbe ovoga Pravilnika i financijske korekcije iz Priloga 7 ovoga Pravilnika.
(13)Tijekom cjelokupne provedbe sustava kontrola, Agencija za plaćanja može u svrhu sprečavanja pokušaja prevara i nepravilnosti koristiti ARACHNE sustav za procjenu rizika (https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=325&intPageId=3587&langId=hr) te poduzimati daljnje radnje u skladu s dobivenim rezultatima.
Rodno značenje
Članak 6.
Izrazi koji se koriste u ovome propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
DIO DRUGI
UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA
POGLAVLJE I.
PRIHVATLJIVI KORISNICI, UVJETI PRIHVATLJIOVSTI KORISNIKA I PROJEKTA TE VISINA I INTEZITET POTPORE
ODJELJAK A. INTERVENCIJA 73.13.
Uvjeti prihvatljivosti korisnika
Članak 7.
(1)Prihvatljivi korisnici su:
a)jedinice lokalne samouprave (osim za projekte sustava javne vodoopskrbe, odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
b)javni isporučitelji vodnih usluga (samo za projekte javnih sustava za vodoopskrbu, odvodnju i/ili pročišćavanje otpadnih voda)
c)jedinice područne (regionalne) samouprave (samo za projekte javnih skloništa za napuštene i izgubljene životinje kojima je osnivač jedinica područne (regionalne) samouprave).
(2)Uvjeti prihvatljivosti korisnika koje korisnik treba ispunjavati u postupku dodjele potpore i zadržati tijekom postupka provedbe projekta su:
a)korisnik mora imati podmirene, odnosno uređene financijske obveze prema državnom proračunu Republike Hrvatske
b)korisnik ne smije biti u postupku predstečaja, stečaja ili likvidacije u skladu s posebnim propisima te ne smije biti poduzetnik u teškoćama kako je definirano Uredbom Komisije (EU) br. 2022/2472
c)korisnik ne smije biti na listi isključenja Agencije za plaćanja
d)korisnik ne smije davati lažne podatke pri dostavi zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu i dokumentacije.
(3)Ako korisnik tijekom postupka dodjele potpore ili provedbe projekta ne ispuni uvjete iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, korisnikov zahtjev se odbija.
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE
Na temelju članka 8.a stavka 23. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, broj 118/18, 42/20, 127/20 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske , 52/21 i 152/22) ministrica poljoprivrede donosi
PRAVILNIK
O PROVEDBI INTERVENCIJE 73.13. „POTPORA JAVNOJ INFRASTRUKTURI U RURALNIM PODRUČJIMA“ I INTERVENCIJE 74.01. „POTPORA ZA SUSTAVE JAVNOG NAVODNJAVANJA“ IZ STRATEŠKOG PLANA ZAJEDNIČKE POLJOPRIVREDNE POLITIKE REPUBLIKE HRVATSKE 2023. – 2027.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO PRVI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
OSNOVNE ODREDBE
Predmet
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba intervencije 73.13. „Potpora javnoj infrastrukturi u ruralnim područjima“ (u daljnjem tekstu: intervencija 73.13.) i intervencije 74.01. „Potpora za sustave javnog navodnjavanja“ (u daljnjem tekstu: intervencija 74.01.) iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027. (u daljnjem tekstu: Strateški plan), postupci koje provodi Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja), ovlasti Ministarstva poljoprivrede kao Upravljačkog tijela (u daljnjem tekstu: Upravljačko tijelo) i postupanje po žalbama na odluke Agencije za plaćanja.
Provedba propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
Ovim Pravilnikom utvrđuje se provedba intervencije 73.13. i intervencije 74.01. u skladu s uredbama iz ovoga članka i njihovim ispravcima, izmjenama i dopunama:
– Uredbom (EU) br. 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (SL L 435, 6.12.2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2021/2115)
– Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 2022/126 od 7. prosinca 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća dodatnim zahtjevima za određene vrste intervencija koje države članice određuju u svojim strateškim planovima u okviru ZPP-a za razdoblje od 2023. do 2027. na temelju te uredbe i pravilima o omjeru za standard 1 za dobre poljoprivredne i okolišne uvjete (GAEC) (SL L 20, 31.1.2022.)
– Uredbom (EU) br. 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća od 2. prosinca 2021. o financiranju i nadzoru zajedničke poljoprivredne politike te upravljanju njome i o stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 1306/2013 (SL L 435, 6.12.2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 2021/2116)
– Delegiranom Uredbom Komisije (EU) br. 2022/127 od 7. prosinca 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća pravilima o agencijama za plaćanja i drugim tijelima, financijskom upravljanju, poravnanju računa, sredstvima osiguranja i upotrebi eura (SL L 20, 31.1.2022.)
– Provedbenom Uredbom Komisije (EU) br. 2022/128 od 21. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2021/2116 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu agencija za plaćanja i drugih tijela, financijskog upravljanja, poravnanja računa, provjera, sredstava osiguranja i transparentnosti (SL L 20, 31.1.2022.)
– Provedbenom Uredbom Komisije (EU) br. 2022/129 od 21. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o vrstama intervencija koje se odnose na uljarice, pamuk i nusproizvode proizvodnje vina u skladu s Uredbom (EU) 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća te o zahtjevima u vezi s informiranjem, promotivnim aktivnostima i vidljivošću u pogledu potpore Unije i strateških planova u okviru ZPP-a (SL L 20, 31.1.2022.)
– Provedbenom uredbom Komisije (EU) 2021/2290 od 21. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o metodama izračuna zajedničkih pokazatelja ostvarenja i pokazatelja rezultata utvrđenih u Prilogu I. Uredbi (EU) 2021/2115 Europskog parlamenta i Vijeća o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013 (SL L 458, 22.12.2021.)
– Uredbom (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka) (SL L 119, 4.5.2016.)
– Uredbom Komisije (EU) br. 2022/2472 od 14. prosinca 2022. o proglašenju određenih kategorija potpora u sektorima poljoprivrede i šumarstva te u ruralnim područjima spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL L 327, 21.12.2022.) (u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) br. 2022/2472 )
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Pravilnika imaju sljedeće značenje:
a) korisnik je svaki subjekt koji je podnio zahtjev za potporu, a koji je izravno odgovoran za provedbu i rezultate projekta
b) projekt je aktivnost ili skup aktivnosti koje predstavljaju cjelokupnu i sveobuhvatnu investiciju, a sastoji se od prihvatljivih i, ako je primjenjivo, neprihvatljivih troškova te pripada određenoj intervenciji
c) ulaganje je prihvatljivi dio projekta za koji se traži potpora iz Strateškog plana
d) postupak dodjele potpore je vremensko razdoblje od podnošenja zahtjeva za potporu od strane korisnika do donošenja odluke o dodjeli sredstava od strane Agencije za plaćanja
e) provedba projekta je vremensko razdoblje od donošenja odluke o dodjeli sredstava Agencije za plaćanja kojom se dodjeljuju sredstva korisniku do konačne isplate sredstava
f) ex post razdoblje obuhvaća petogodišnje razdoblje od konačne isplate sredstava
g) intervencija je skup projekata koji doprinose ostvarivanju ciljeva jednog ili više prioriteta Europske unije za ruralni razvoj na koje se odnose
h) prihvatljivi troškovi su troškovi koji mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima Strateškog plana
i) lista prihvatljivih troškova je lista troškova prihvatljivih za sufinanciranje unutar intervencije iz Strateškog plana
j) neprihvatljivi troškovi su troškovi koji ne mogu biti sufinancirani bespovratnim sredstvima EPFRR-a
k) neodobreni troškovi su troškovi koji su prema listi prihvatljivih troškova prihvatljivi, ali na temelju kontrole zahtjeva nisu odobreni za sufinanciranje bespovratnim sredstvima EPFRR-a
l) javna potpora je svaki oblik potpore koji potječe iz proračuna javnopravnih tijela (tijela državne uprave, druga državna tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje imaju javne ovlasti) i proračuna Europske unije
m) intenzitet javne potpore je postotni udio javne potpore u prihvatljivim troškovima projekta
n) natječaj je javno objavljeni poziv na podnošenje zahtjeva za potporu unutar intervencije iz Strateškog plana, a sastoji se od teksta natječaja i priloga
o) građenje kako je definirano u propisima kojima se uređuje gradnja, izuzev održavanja
p) rekonstrukcija kako je definirano u propisima kojima se uređuje gradnja
r) državna potpora je stvarni i potencijalni rashod ili umanjeni prihod države dodijeljen od davatelja državne potpore u bilo kojem obliku koji narušava ili prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja stavljajući u povoljniji položaj određenog poduzetnika ili proizvodnju određene robe i/ili usluge utoliko što utječe na trgovinu između država članica Europske unije, u skladu sa člankom 107. Ugovora o funkcioniranju Europske unije
s) dopuna je naknadno dostavljanje dokumentacije ili dijela dokumentacije na zahtjev Agencije za plaćanja
t) obrazloženje je naknadno dostavljanje informacija , pojašnjenje određene nejasnoće ili neusklađenosti u navodima/dokumentima/izračunima te ispravak neusklađenih navoda i/ili neispravnih izračuna
u) nepravilnost je povreda odredaba prava Zajednice koja proizlazi iz učinjene ili propuštene radnje od strane gospodarskog subjekta, a što je dovelo ili je moglo dovesti u pitanje opći proračun Zajednica ili proračune kojima Zajednice upravljaju, bilo smanjenjem ili gubitkom prihoda iz vlastitih sredstava prikupljenih izravno u ime Zajednica, ili neopravdanim izdacima u smislu članka 1. stavka 2. Uredbe (EZ, Euratom) br. 2988/95 od 18. prosinca 1995. o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica (SL L 312, 23. 12. 1995.)
v) sumnja na prijevaru je nepravilnost koja je razlog za pokretanje upravnih ili sudskih postupaka na nacionalnoj razini kako bi se utvrdilo postojanje postupanja s namjerom, osobito prijevare, iz članka 1. stavka 1. točke (a) Konvencije o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica koja je sastavljena na temelju članka K.3 Ugovora o Europskoj uniji o zaštiti financijskih interesa Europskih zajednica (SL L 316, 27.11.1995.)
z) financijska korekcija je instrument kojim se, nakon što je Agencija za plaćanja utvrdila nepravilnost koju je počinio korisnik i/ili partner, umanjuju bespovratna sredstva ili nalaže povrat cijelog ili dijela financiranja isplaćenog korisniku
aa) aglomeracija je područje, kako je definirano u propisima kojima se uređuju pitanja vezana za vode, vodno dobro i vodne građevine
bb) ekvivalent stanovnika (ES) je organsko biorazgradivo opterećenje, kako je definirano u propisima kojima se uređuju pitanja vezana za vode, vodno dobro i vodne građevine
cc) dječji vrtić je građevina u kojoj se obavlja djelatnost predškolskog odgoja i obrazovanja kako je definirano u propisima kojima se uređuje djelatnost i standardi predškolskog odgoja i obrazovanja, izuzev programa predškolskog odgoja koji se provode pri osnovnim školama i kao kraći programi odgojno-obrazovnog rada s djecom rane i predškolske dobi (igraonice) pri knjižnicama, zdravstvenim, socijalnim, kulturnim i sportskim ustanovama, udrugama, drugim pravnim osobama i fizičkim osobama-obrtnicima
dd) nerazvrstana cesta predstavlja cestu kako je definirano u propisima kojima se uređuje pravni status, način korištenja i mjere za zaštitu nerazvrstanih cesta te promet na njima, a koja nije razvrstana kao javna cesta u smislu tih propisa
ee) sustav javne vodoopskrbe je tehnički i tehnološki povezani skup građevina za javnu vodoopskrbu od izvorišta ili drugog vodozahvata odnosno od mjesta prihvata vode od drugog isporučitelja vodnih usluga do priključka korisnika vodne usluge uključujući i vodomjer, do javne slavine ili do mjesta isporuke vode drugom isporučitelju vodnih usluga, kako je navedeno u propisima kojima se uređuje institucionalni okvir za pružanje vodnih usluga, cijena vodnih usluga, pravni položaj i održivo poslovanje isporučitelja vodnih usluga, djelovanje Vijeća za vodne usluge te druga pitanja povezana s pružanjem vodnih usluga
ff) sustav javne odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda je tehnički i tehnološki povezani skup građevina za javnu odvodnju od priključka korisnika vodne usluge do krajnje točke ispuštanja, kako je navedeno u propisima kojima se uređuje institucionalni okvir za pružanje vodnih usluga, cijena vodnih usluga, pravni položaj i održivo poslovanje isporučitelja vodnih usluga, djelovanje Vijeća za vodne usluge te druga pitanja povezana s pružanjem vodnih usluga
gg) tržnica za potrebe ovoga Pravilnika predstavlja javnu tržnicu na malo na kojoj se trguje na štandovima, klupama i u prodavaonicama u sklopu tržnice
hh) javno sklonište za napuštene i izgubljene životinje je objekt u kojem se smještaju i zbrinjavanju napuštene i izgubljene životinje, kako je navedeno u propisima kojima se propisuju obveze i odgovornost fizičkih i pravnih osoba radi zaštite životinja
ii) centar za unaprjeđenje i razvoj poljoprivrede je objekt namijenjen za istraživanja i održavanja manifestacija/događaja u svrhu unaprjeđenja poljoprivrede
jj) novi sustav javnog navodnjavanja je građevina za navodnjavanje u vlasništvu jedinica područne (regionalne) samouprave putem koje se obavlja djelatnost zahvaćanja podzemnih i površinskih voda i njihova isporuka radi natapanja poljoprivrednog zemljišta, u skladu s tehničkim rješenjima i građevinskom dozvolom, a čijom izgradnjom se dovodi do povećanja neto navodnjavanog područja
kk) AGRONET je zaštićena mrežna aplikacija koja je između ostalog namijenjena i korisnicima potpora iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (u daljnjem tekstu: EPFRR) za upis u Evidenciju korisnika potpora u ruralnom razvoju i ribarstvu, elektroničko popunjavanje EPFRR zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu/odustajanje te preuzimanje EPFRR odluka/pisama/izmjene odluka/potvrda
ll) Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav (NIAS) je informacijsko-tehnološki sustav središnje identifikacije i autentifikacije korisnika elektroničkih usluga
mm) jednostavna nabava je nabava koju provode javni naručitelji za nabavu radova, robe i/ili usluga u slučaju kada je procijenjena vrijednost predmeta nabave ispod praga primjene propisa koji uređuju postupak javne nabave
nn) sukob interesa između korisnika kao javnih naručitelja i gospodarskih subjekata (ponuditelja) utvrđuje se sukladno propisima iz područja javne nabave
oo) lista isključenja Agencije za plaćanja je popis korisnika koje su nadležna pravosudna tijela pravomoćnom presudom proglasila krivim za počinjenje kaznenih djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru.
Načela provedbe postupka dodjele potpore
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
Načela provedbe postupka dodjele potpore su:
a) načelo jednakog postupanja prema svim korisnicima i svim uključenim stranama pri ostvarivanju prava i ispunjavanju obveza
b) načelo zabrane svake diskriminacije utemeljene na osnovi predodžbi utemeljenih na spolnom, rodnom, rasnom, etničkom, nacionalnom, vjerskom, političkom određenju ili uvjerenju ili na dobnom, obrazovnom, invalidskom, imovinskom, socijalnom ili drugom društvenom pripadanju, osobini ili položaju
c) načelo transparentnosti podrazumijeva da se svi dokumenti kojima se ne krši neko od načela stavljaju dostupnima svim zainteresiranim stranama
d) načelo zaštite osobnih podataka u skladu s propisima kojima se uređuje zaštita osobnih podataka, tajnost podataka i zaštita tajnosti podataka
e) načelo razmjernosti podrazumijeva da je opseg postupanja razmjeran cilju odnosno očekivanom ishodu
f) načelo sprječavanja sukoba interesa podrazumijeva nepristrano i objektivno obavljanje funkcija i izvršavanje zadataka svih osoba uključenih u postupak dodjele potpore odnosno bespovratnih sredstava, a koje može biti narušeno zbog postojanja (krvnog) srodstva, obiteljskih odnosa ili druge emotivne zajednice, pripadnosti političkoj stranci ili određenom političkom ili drugom uvjerenju, gospodarskog interesa odnosno bilo kojeg drugog zajedničkog interesa s korisnikom i
g) načelo povjerljivosti postupka dodjele potpore podrazumijeva da osobe koje su uključene u postupak dodjele potpore svaki povjerljivi dokument i informaciju (pisanu ili usmenu) povezanu s tijekom postupka dodjele potpore kao i s predmetom postupka dodjele potpore čuvaju kao tajnu, uporabljajući je isključivo u kontekstu i u svrhu provedbe postupka dodjele potpore.
Zaštita financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
(1) Agencija za plaćanja, u suradnji s Ministarstvom poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), u skladu sa člankom 59. Uredbe (EU) br. 2021/2116 osigurava učinkovitu zaštitu financijskih interesa Europske unije i Republike Hrvatske od prijevare te uspostavlja sustav upravljanja i kontrola koje uključuju provjere u postupku dodjele potpore kao i provjere u razdoblju trajnosti projekta nakon konačne isplate kako bi na učinkovit način i razmjerno u odnosu na administrativno i financijsko opterećenje utvrdila, spriječila i sankcionirala nepravilnosti, a posebno pokušaj prijevare i umjetnih stvaranja uvjeta za ostvarivanje prava na potporu.
(2) Kada u postupku dodjele potpore Agencija za plaćanja utvrdi postojanje sumnje na prijevaru kod korisnika koji udovoljavaju uvjetima natječaja, Agencija za plaćanja će korisniku izdati obavijest o privremenoj odgodi dodjele potpore.
(3) U slučaju utvrđivanja sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će nastaviti s administrativnom kontrolom zahtjeva ostalih korisnika i izraditi rang-listu bez korisnika kojemu je izdana obavijest iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Kada u postupku provedbe projekta Agencija za plaćanja utvrdi postojanje sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisniku izdati obavijest o odgodi odobrenja isplate i obustaviti sve postupke Agencije za plaćanja u provedbi projekta.
(5) Ako nadležna pravosudna tijela odbace kaznenu prijavu, obustave kazneni postupak ili pravomoćnom presudom oslobode korisnika za počinjenje kaznenog djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisnika kojemu je izdana obavijest iz stavka 2. ovoga članka i koji udovoljava uvjetima natječaja obavijestiti o odbacivanju sumnje i sklopiti ugovor o financiranju i nastavit će postupke u provedbi projekta.
(6) Ako nadležna pravosudna tijela odbace kaznenu prijavu, obustave kazneni postupak ili pravomoćnom presudom oslobode korisnika za počinjenje kaznenog djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisniku kojemu je izdana obavijest iz stavka 4. ovoga članka nastavit postupke u provedbi projekta.
(7) Kada su nadležna pravosudna tijela pravomoćnom presudom proglasile krivim korisnika za počinjenje kaznenih djela u kaznenom postupku pokrenutom na temelju sumnje na prijevaru, Agencija za plaćanja će korisniku:
a) odbiti sve zahtjeve koji su u tijeku postupka administrativne kontrole
b) raskinuti sve važeće ugovore i o financiranju, u slučajevima kada se ugovori o financiranju sklapaju
c) poništiti sve odluke koje je izdala, a kojima su stekli prava na potporu
d) obustaviti sva plaćanja
e) zatražiti povrat sredstava za sve projekte/zahtjeve koji već nisu konačno isplaćeni.
(8) Korisnik iz stavka 7. ovog članka se u kalendarskoj godini donošenja pravomoćne presude i u sljedeće tri kalendarske godine stavlja na listu isključenja Agencije za plaćanja i isključuju iz mogućnosti dodjele potpore iz EPFRR i EFJP.
(9) U slučaju sumnje na prijevaru, neovisno postoje li razlozi za odbijanje ili ne zahtjeva korisnika, Agencija za plaćanja će o navedenom obavijestiti nadležne institucije sustava za suzbijanje nepravilnosti i prijevara (AFCOS) te proslijediti prijavu po sumnji na prijevaru izravno Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske ili Uredu delegiranog europskog tužitelja sukladno Uredbi Vijeća (EU) 2017/1939 od 12. listopada 2017. o provedbi pojačane suradnje u vezi s osnivanjem Ureda europskog javnog tužitelja („EPPO“).
(10) Posljedica u slučaju utvrđenog umjetnog stvaranja uvjeta u skladu sa člankom 62. Uredbe (EU) br. 2021/2116 je odbijanje zahtjeva korisnika ili ukidanje pogodnosti koje su umjetno stvorene.
(11) Agencija za plaćanja može u svakom trenutku postupka dodjele potpore, provedbe projekta i tijekom pet godina nakon konačne isplate donijeti odluku kojom će odbiti zahtjev korisnika, umanjiti potporu, odnosno zatražiti povrat djelomičnog ili cjelokupnog iznosa sredstava, u slučaju da korisnik ne ispunjava obveze propisane ovim Pravilnikom, natječajem ili drugim primjenjivim nacionalnim propisima ili propisima Europske unije.
(12) Kad odlučuje o odbijanju, umanjenju ili povratu sredstava potpore Agencija za plaćanja uzima u obzir utvrđene nepravilnosti, odredbe ovoga Pravilnika i financijske korekcije iz Priloga 7 ovoga Pravilnika.
(13) Tijekom cjelokupne provedbe sustava kontrola, Agencija za plaćanja može u svrhu sprečavanja pokušaja prevara i nepravilnosti koristiti ARACHNE sustav za procjenu rizika ( https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=325&intPageId=3587&langId=hr ) te poduzimati daljnje radnje u skladu s dobivenim rezultatima.
Rodno značenje
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
Izrazi koji se koriste u ovome propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
DIO DRUGI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
POGLAVLJE I.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PRIHVATLJIVI KORISNICI, UVJETI PRIHVATLJIOVSTI KORISNIKA I PROJEKTA TE VISINA I INTEZITET POTPORE
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
ODJELJAK A. INTERVENCIJA 73.13.
Uvjeti prihvatljivosti korisnika
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
(1) Prihvatljivi korisnici su:
a) jedinice lokalne samouprave (osim za projekte sustava javne vodoopskrbe, odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
b) javni isporučitelji vodnih usluga (samo za projekte javnih sustava za vodoopskrbu, odvodnju i/ili pročišćavanje otpadnih voda)
c) jedinice područne (regionalne) samouprave (samo za projekte javnih skloništa za napuštene i izgubljene životinje kojima je osnivač jedinica područne (regionalne) samouprave).
(2) Uvjeti prihvatljivosti korisnika koje korisnik treba ispunjavati u postupku dodjele potpore i zadržati tijekom postupka provedbe projekta su:
a) korisnik mora imati podmirene, odnosno uređene financijske obveze prema državnom proračunu Republike Hrvatske
b) korisnik ne smije biti u postupku predstečaja, stečaja ili likvidacije u skladu s posebnim propisima te ne smije biti poduzetnik u teškoćama kako je definirano Uredbom Komisije (EU) br. 2022/2472
c) korisnik ne smije biti na listi isključenja Agencije za plaćanja
d) korisnik ne smije davati lažne podatke pri dostavi zahtjeva za potporu/promjenu/isplatu i dokumentacije.
(3) Ako korisnik tijekom postupka dodjele potpore ili provedbe projekta ne ispuni uvjete iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, korisnikov zahtjev se odbija.