Na temelju članka 31. stavka 2. Zakona o Vladi Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 150/11, 119/14, 93/16, 116/18, 80/22 i 78/24), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj _________ godine donijela
ODLUKU O PROVEDBI ZELENE JAVNE NABAVE
I.
Ovom Odlukom uređuje se provedba zelene javne nabave, određuju se konkretna zelena mjerila i ciljevi, pokazatelji te sustav praćenja i izvješćivanja o zelenoj javnoj nabavi.
II.
Zadužuju se tijela državne uprave, kao obveznici javne nabave za provedbu zelene javne nabave.
III.
Zadužuju se tijela državne uprave iz točke II. ove Odluke da obavijeste tijela iz svoje nadležnosti o provedbi zelene javne nabave te da, ukoliko je potrebno, provedu i druge aktivnosti s tim u cilju.
IV.
Pozivaju se i drugi obveznici javne nabave provoditi zelenu javnu nabavu.
V.
Tijela države uprave iz točke II. ove Odluke moraju provoditi zelenu javnu nabavu za najmanje sljedeće predmete nabave ili grupu/e predmeta nabave:
-električna energija
-uredski papir
-papirna konfekcija
-sredstva za čišćenje i higijenu
-usluga čišćenja prostorija
-računala i računalna oprema
-toneri i tinte
-proizvodi od tiskanog papira, proizvodi od papira za pisanje i papirnate vrećice
-promotivni materijali
-oprema za snimanje, obradu i prikaz slike i televizori
-klima uređaji
-svjetiljke i električne žarulje
-vozila za cestovni promet
-pneumatici za motorna vozila
-namještaj i građevinska stolarija i ostali građevinski elementi od drva
-prehrana i catering
-odjeća.
Iznimno od primjene provedbe zelene javne nabave, kada je to opravdao radi zaštite sigurnosnih interesa i povjerljivih informacija, izuzima se nabava koja se provodi u skladu s propisima u području obrane i sigurnosti.
VI.
Prilikom provedbe zelene javne nabave i ugovaranja za predmete nabave ili grupu/e predmeta nabave definiranih u točki V. ove Odluke moraju biti ispunjena sljedeća zelena mjerila i ciljevi:
a.udio električne energije dobivene iz obnovljivih izvora od 1. 1. 2025. godine iznosi najmanje 50 %, od 1. 1. 2028. godine iznosi najmanje 60 %, a od 1. 1. 2030. godine iznosi najmanje 65%
b.uredski papir mora biti u skladu s mjerilimaoznake za okoliš EU Ecolabel za grafički papir i ispunjavati uvjet o visokom sadržaju recikliranih vlakana, odnosno od 1. 1. 2025. godine najmanje 15 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala, od 1. 1. 2028. godine najmanje 50 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala, a od 1. 1. 2030. godine 100 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala
c.papirna konfekcija mora biti u skladu s mjerilimaoznake za okoliš EU Ecolabel za upijajući papir i ispunjavati uvjet o visokom sadržaju recikliranih vlakana, odnosno od 1. 1. 2025. godine najmanje 15 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala, od 1. 1. 2028. godine najmanje 50 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala, a od 1. 1. 2030. godine 100 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala
d.sredstva za higijenu, sapun, šampon, regenerator, kreme, ulja, proizvodi za kosu, dekorativna kozmetika i dezodoransi/antiperspiranti, moraju biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EU Ecolabel za kozmetičke proizvode
e.sredstva za čišćenje moraju biti u skladu s mjerilimaoznake za okoliš EU Ecolabel za sredstva za čišćenje
f.usluga čišćenja zatvorenih prostora mora biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EU Ecolabel za usluge čišćenja zatvorenih prostora
g.računala, računalna oprema, monitori, pisači i fotokopirni uređaji moraju biti smješteni u najviši energetski razred
h.osobna i prijenosna računala moraju biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EPEAT ili jednakovrijedno
i.toneri i tinte moraju imati definiran kapacitet ispisa utvrđen primjenom odgovarajućih ISO normi ili jednakovrijedno
j.toneri moraju biti proizvedeni na način koji omogućuje njihovo ponovno punjenje i ponovnu uporabu
k.od 1. 1. 2026. godine najmanje 10 %, od 1. 1. 2028. godine najmanje 20 %, a od 1. 1. 2030. godine najmanje 40 % proizvoda od tiskanog papira, proizvoda od papira za pisanje i papirnate vrećice mora biti u skladu s mjerilimaoznake za okoliš EU Ecolabel
l.promotivni materijali nesmiju biti pakirani u plastičnoj ambalaži
m.prilikom nabave pisača i fotokopirnih uređaja, minimalno 10 % kvantitativnog kriterija za odabir ekonomski najpovoljnije ponude daje se za uređaje pogodne za uporabu papira koji sadrži 100 % recikliranih vlakana
n.oprema za snimanje, obradu i prikaz slike i televizora moraju biti iz energetskog razreda ne manjeg od E+
o.svi klima uređaji moraju biti iz energetskog razreda ne manjeg od A+
p.udio nabave električnih žarulja razvrstanih u najviši energetski razred dostupan na tržištu od 1. 1. 2025. godine iznosi najmanje 50 %, od 1. 1. 2028. godine iznosi najmanje 70 %, a od 1. 1. 2030. godine iznosi najmanje 90 %
q.udio nabave svjetiljki, koje dopuštaju uporabu električnih žarulja razvrstanih u najviši energetski razred dostupnih na tržištu iznosi najmanje 90 % u svakoj godini provedbe ove Odluke
r.udio čistih i energetski učinkovitih vozila za cestovni promet, osim vozila koja se nabavljaju za potrebe civilne zaštite, vatrogasnih službi, snaga za održavanje javnog reda i vozila vojne namjene, prema kategorijama vozila, iznosi kako je utvrđeno člankom 4. Pravilnika o obvezi izvješćivanja Europskoj komisiji i minimalnim ciljevima u postupcima javne nabave vozila za cestovni prijevoz (Narodne novine, broj 86/2021)
s.od 1. 1. 2025. godine najmanje 30 %, od 1. 1. 2028. godine najmanje 50 % pneumatika, a od 1. 1. 2030. godine najmanje 70% pneumatika mora biti razvrstano u najviši energetski razred prema potrošnji goriva za pneumatike za koje je to primjenjivo
t.od 1. 1. 2025. godine udio drva u namještaju iznosi najmanje 20 %, od 1. 1. 2028. godine najmanje 30 % a od 1. 1. 2030. godine najmanje 50 %volumena materijala od kojih je namještaj izrađen, osim ako to propisom ili namjenom uporabe nije zabranjeno ili onemogućeno s tim da ima dokazanu sljedivost, odnosno FSC, PEFC i/ili drugi međunarodno priznati certifikati koji jamče da je drvo dobiveno iz održivo gospodarenih šuma
u.dokazana sljedivost za građevinsku stolariju i ostale građevinske elemente izrađene od drva odnosno FSC, PEFC i/ili drugi međunarodno priznati certifikati koji jamče da je drvo dobiveno iz održivo gospodarenih šuma
v.prilikom nabave prehrane i cateringa voće i povrće ne smije se nabavljati u jednokratnoj plastičnoj ambalaži
w.prilikom nabave usluge cateringa hrana i piće se ne smiju servirati u jednokratnoj ambalaži, i ponuditelj usluge cateringa mora dostaviti plan smanjenja i nastanka otpada od pripreme hrane
x.prilikom nabave prehrane i cateringa voda i pića ne smiju biti u plastičnoj ambalaži
y.od 1. 1. 2025. godine najmanje 10 %, od 1. 1. 2028. godine najmanje 20 %, a od 1. 1. 2030. godine najmanje 30 % mora biti ekološki i/ili integrirani poljoprivredni i prehrambeni proizvod, i/ili proizvod iz sustava kvalitete registriran na nacionalnoj i europskoj razini i/ili proizvod iz kratkog lanaca opskrbe hranom, s naglaskom na sezonalnost i svježinu poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda nad drugim proizvodima te skupine
z.ponuditelj mora najmanje 50 % prehrambenih proizvoda ponuditi iz vlastite proizvodnje ili najmanje 50 % od mikro, malih i srednjih poljoprivrednih proizvođača. Ova dva kriterija se mogu zbrajati
aa.odjeća od pamuka od 1. 1. 2025. godine treba imati u sastavu najmanje 60 %, a od 1. 1. 2030. godine 80 % organskog pamuka uzgojenog u skladu s relevantnim normama.
VII.
Prilikom javne nabave i ugovaranja iz točke V. ove Odluke naručitelj mora primijeniti minimalno dva aspekta zaštite okoliša od nastavno navedenih:
-energetskoj učinkovitosti i korištenju obnovljivih ili drugih alternativnih izvora energije
-učinkovitom i ponovnom korištenju vode
-učinkovitom korištenju drugih resursa
-sprječavanju prijetnji zdravlju ili okolišu, posebice onečišćenju zraka, vode i tla, kaoi opterećenja okoliša umjetnim izvorima svjetlosti e smanjenju bioraznolikosti
-učinkovitoj uporabi sekundarnih sirovina dobivenih iz otpada te sprječavanju i smanjenju nastanka otpada kroz pripremu za ponovnu uporabu i recikliranje
-promicanju uporabe proizvoda koji se mogu koristiti višekratno umjesto jednokratno, koji su duljeg vijeka trajanja i podesni su za popravak, uključujući proizvode koji sadrže reciklirane materijale i koji su, kada postanu otpad, pogodni za pripremu za ponovnu uporabu i recikliranje
-okolišnom upravljanju organizacija koje je u skladu s EMAS-om ili ISO normom 14001 o upravljanju okolišem
-prilikom nabave promotivnih materijala davati prednost materijalima koji nisu od plastike.
VIII.
Zadužuje se ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša provoditi edukaciju o primjeni ove Odluke i zajedno s tijelima iz točke II. ove Odluke nadležnima za pojedina područja nadležnosti objavljivati primjere dobre prakse, mjerila zelene javne nabave i sve relevantne informacije vezane uz zelenu javnu nabavu na hrvatskom jeziku na nacionalnoj mrežnoj stranici za zelenu javnu nabavu https://www.zelenanabava.hr/.
IX.
Zadužuje se ministarstvo nadležno za financije u uputama za izradu prijedloga državnog proračuna istaknuti obvezu primjene ove Odluke.
X.
Zadužuju se tijela državne uprave iz točke II. ove Odluke izraditi godišnja izvješća o provedbi ove Odluke i ostvarenju ciljeva navedenih u točki VI. ove Odluke te isto objaviti na svojim mrežnim stranicama.
XI.
Zadužuje se ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša u suradnji s ministarstvom nadležnim za Elektronički oglasnik javne nabave Republike Hrvatske (EOJN RH), pratiti provedbu ove Odluke na temelju podataka iz EOJN RH, kao i putem uvida u provedbu točke X. ove Odluke.
XII.
Danom stupanja na snagu ove Odluke stavlja se izvan snage Odluka o zelenoj javnoj nabavi u postupcima središnje javne nabave („Narodne novine“, broj 49/2021).
XIII.
Ova Odluka stupa na snagu 1. siječnja 2025. godine, a objavit će se u „Narodnim novinama“.
KLASA: 351-05/24-05/106 URBROJ: 517-04-1-2-24-1
Zagreb,
Predsjednik
mr. sc. Andrej Plenković, v. r.
OBRAZLOŽENJE
Europski zeleni plan (COM(2019) 640 final) i Novi akcijski plan za kružno gospodarstvo za čišću i konkurentniju Europu (COM(2020) 98 final) prepoznaju javnu nabavu kao važan instrument, koji sustavno pridonosi ostvarenju zelene tranzicije Europske unije (u daljnjem tekstu: EU). Naime, javna nabava ima prosječni udio u BDP-u Hrvatske oko 16% (prosjek EU-a je 15%), stoga se poboljšavanjem okolišnih svojstava javne nabave može snažno utjecati na razvoj tržišta za niskougljične i kružne proizvode i potaknuti okolišne inovacije, odnosno na veću ponudu zelenih proizvoda i usluga. Kupovinom zelenih proizvoda i usluga javnim sredstvima se kroz praksu zelene javne nabave doprinosi klimatskim i okolišnim ciljevima te sprječava i smanjuje nastanak otpada.
Integrirani nacionalni energetski i klimatski plan Republike Hrvatske za razdoblje od 2021. do 2030. (u daljnjem tekstu: NECP) sadrži odabrane prioritetne mjere koje trebaju staviti Hrvatsku na putanju smanjenja emisija stakleničkih plinova sukladno propisanim obvezama, odnosno nacionalnim kvotama. Među mjerama je i mjera provedba zelene javne nabave koja ima potencijalno velik utjecaj na tržište i može pomoći u zelenoj tranziciji.
Isto je u skladu i s Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske za razdoblje 2023. – 2028. (Narodne novine, broj 84/23), koji prepoznaje zelenu i održivu javnu nabavu kao mjeru kojom se potiče održiva potrošnja i proizvodnja pri čemu se utječe na smanjenje okolišnih pritisaka, između ostalog i nastajanja otpada i smanjenje prisutnosti otrovnih tvari.
Zelena javna nabava se također prepoznaje kao mjera koja može doprinijeti ciljevima energetske učinkovitosti prema Nacionalnom akcijskom planu energetske učinkovitosti za razdoblje od 2022. do 2024. (Narodne novine, broj 96/22).
Nacionalni akcijski plan razvoja ekološke poljoprivrede 2023. – 2030. (usvojen na sjednici Vlade Republike Hrvatske 31. kolovoza 2023.) stavlja naglasak na poticanje prodaje i potrošnje ekoloških proizvoda, posebno kroz jačanje zelene javne nabave u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi. U planu je uspostava lokalnih i regionalnih modela koji će omogućiti integraciju ekoloških proizvoda u svakodnevnu potrošnju javnih institucija, čime se jača potražnja za domaćim ekološkim proizvodima.
Vlada je još 2015. godine donijela Akcijski plan za promicanje zelene javne nabave s pogledom na 2020. (slijedom čega su pokrenute brojne informativno-edukacijske mjere u Hrvatskoj te je ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša osnovalo nacionalnu mrežnu stranicu posvećenu zelenoj javnoj nabavi na kojoj se objavljuju vijesti, edukacijski materijali i primjeri dobre prakse, izvješća i dr.: https://zelenanabava.hr/.
Praćenje provedbe zelene javne nabave provodi se kroz godišnja statistička izvješća o javnoj nabavi u Republici Hrvatskoj, u okviru kojeg se nalazi poglavlje o provedbi zelene javne nabave koje sadrži podatke prikupljene kroz nacionalni sustav EOJN. U 2022. godini vrijednost zelenih ugovora je u ukupnoj nabavi iznosila 12 %.
Vlada Republike Hrvatske je 2021. godine donijela Odluku kojom je obvezala Središnji državni ured za središnju javnu nabavu (u daljnjem tekstu: Središnji državni ured) da u svojim postupcima primjenjuje mjerila zelene javne nabave kao dio tehničke specifikacije i / ili kriterija za odabir ponuda u svim postupcima središnje javne nabave koje provodi, a u mjeri u kojoj je to u skladu s tehničkom prikladnošću, financijskim mogućnostima korisnika središnje javne nabave, širom održivošću i dovoljnom razinom tržišnog natjecanja (Narodne novine, broj 49/2021).
Međutim, u postupku pristupanja Hrvatske OECD-u utvrđeno je da Hrvatska nije usklađena s Preporukom OECD-a o zakonodavnim instrumentima kojima se poboljšavaju okolišna svojstva javne nabave (OECD/LEGAL/0311) te da nedostaju konkretni ciljevi, pokazatelji i sustav praćenja i izvješćivanja o provedbi zelene javne nabave. Također je utvrđeno da je potrebno primijeniti odredbe vezane za recikliranje u skladu sa Zakonom o održivom gospodarenju otpadom (Narodne novine, br. 84/21 i 142/23 - Odluka USRH).
U Akcijskom planu pridruživanja Hrvatske OECD-u (Klasa: 912-03/23-07/5, Urbroj: 517-11-8-23-1 od 24. travnja 2024.) navedeno je da će se u 2024. godini revidirati postojeća Odluka o zelenoj javnoj nabavi u postupcima središnje javne nabave (Odluka Središnjeg državnog ureda za središnju javnu nabavu) te izraditi nova Odluka o zelenoj javnoj nabavi koja će obuhvaćati javne naručitelje. Dodatno, u Akcijskom planu je navedeno da će se u nacionalnim odlukama o zelenoj javnoj nabavi definirati obveze i konkretni ciljevi za nabavu recikliranog papira prema OECD Preporuci Vijeća za oporabu starog papira (OECD/LEGAL/0159). Prilikom izrade odluka došlo je do objedinjavanja istih u jedinstvenu Odluku o zelenoj javnoj.
Svrha ove Odluke o zelenoj javnoj nabavi je potaknuti javne naručitelje na veće uključivanje okolišnih aspekata u postupke javne nabave u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi koji propisuje da se osim cijene trebaju uzeti u obzir i drugi kvalitativni kriteriji koji uključuju i okolišne kriterije (ekonomski najpovoljnija ponuda).
U točki I. ove Odluke navodi se da je predmet uređenja ove Odluke provedba zelene javne nabave koja propisuje konkretne ciljeve, definira zelena mjerila, pokazatelje te sustav praćenja i izvješćivanja o zelenoj javnoj nabavi.
U točki II. ove Odluke zadužuju se tijela državne uprave koja su prema Zakonu o javnoj nabavi (Narodne novine, br. 120/16 i 114/22) obveznici javne nabave za provedbu zelene javne nabave. Tijelima državne uprave su ministarstva i državne upravne organizacije. Tu spada i Središnji državni ured za središnju javnu nabavu koji obavlja središnju nabavu za različite skupine proizvoda za obveznike središnje javne nabave sukladno članku 23. Zakona o ustrojstvu i djelokrugu tijela državne uprave (Narodne novine, broj 85/2020, 21/2023 i 57/2024). Središnji državni ured za središnju javnu nabavu obavlja poslove središnje nabave i za druge javne naručitelje kada je za to Vlada Republike Hrvatske donijela Odluku ili Zaključak. Prema Statističkom izvješću ovisno o godini, s obzirom na iznose javne nabave, ovime se obuhvaća gotovo četvrtina javnih nabava u Hrvatskoj.
U točki III. ove Odluke zadužuju se tijela državne uprave obavijestiti tijela iz njihove nadležnosti o provedbi zelene javne nabave te, ako je to potrebno, provesti i druge aktivnosti s tim ciljem.
U točki IV. ove Odluke pozivaju se i drugi obveznici javne nabave na provedbu zelene javne nabave, s obzirom da ih Vlada Republike Hrvatske ne može ovom Odlukom obvezati.
U točki V. ove Odluke definirani su predmeti nabave ili grupe predmeta nabave uzimajući u obzir mogućnosti postavljanja konkretnih ciljeva i mogućnosti dokazivanja, dobru praksu kao i relevantnost kategorija za tijela javne uprave iz točke II. ove Odluke.
U točki VI. ove Odluke postavljena su mjerila i konkretni ciljevi a tamo gdje je bilo moguće mjerila su povezana s onima, koja su propisana za znak zaštite okoliša EU Ecolabel. Mjerila za dobivanje znaka EU Ecolabel su stroža od zakonom propisanih minimuma te se svakih pet godina ažuriraju kako bi bila u skladu s najnovijim znanstvenim spoznajama. Europska komisija ih usvaja delegiranim aktom te su na hrvatskom jeziku dostupna na mrežnoj stranici Europske komisije na kojoj se nalazi i registar proizvoda koji nose znak EU Ecolabel: https://environment.ec.europa.eu/topics/circular-economy/eu-ecolabel-home_en.
Postavljeni su ciljevi za nabavu recikliranog papira te se istovremeno propisuje da se nabavljaju uređaji za ispis i kopiranje koji su pogodni za uporabu papira, koji sadrži 100 % recikliranih vlakana.
Vezano za elektroniku tamo gdje je primjenjivo upućuje se na mjerila za dobivanje znaka zaštite okoliša EPEAT te se na mrežnoj stranici nalazi i registar proizvoda koji udovoljavaju tim mjerilima: https://www.epeat.net/about-epeat.
Ovom Odlukom se promiče energetska učinkovitost u skladu s Pravilnikom o zahtjevima energetske učinkovitosti proizvoda povezanih s energijom u postupcima javne nabave (Narodne novine, broj 70/2015). Pravilnikom se upućuje državna tijela kako prilikom kupnje npr. uredske opreme, guma, usluga te prilikom kupnje ili zakupa zgrada dužna uskladiti tehničku specifikaciju s kriterijem pripadnosti najvišem mogućem razredu energetske učinkovitosti, u mjeri u kojoj je to u skladu s troškovnom učinkovitošću, gospodarskom izvedivošću.
Ovom Odlukom doprinosi se ostvarenju ciljeva definiranih Pravilnikom o obvezi izvješćivanju Europskoj komisiji i minimalnim ciljevima u postupcima javne nabave vozila za cestovni prijevoz (Narodne novine, broj 86/2021).
Ovom Odlukom se promiče nabava namještaja od drva koji, u kontekstu ambicioznih klimatskih ciljeva ima važnu ulogu u trajnoj pohrani ugljika. Također građevinska stolarija i ostali građevinski elementi trebaju biti iz drva dobivenog iz šuma koje imaju vjerodostojne certifikate o održivom gospodarenju šumama. Isto je u skladu s Nacionalnim planom razvoja prerade drva i proizvodnje namještaja Republike Hrvatske za razdoblje do 2030. i njegovim Akcijskim planom koji ukazuje da je premala zastupljenost proizvoda od drva i namještaja u
opremanju javnih prostora u Hrvatskoj na što se može utjecati kroz zelenu javnu nabavu.
Ovom Odlukom se promiče smanjenje jednokratne plastične ambalaže za hranu kao i smanjenje otpada od hrane što je u skladu sa planskim dokumentima iz područja gospodarenja otpadom te sa Prijedlogom direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2008/98/EZ o otpadu.
Ovom Odlukom se promiče sustav kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda koji doprinosi održivosti i manjem utjecaju ovih proizvoda na okoliš. Zdravija i održivija hrana u Europi glavni je cilj EU-ova rada na politici „od polja do stola”.
U točki VII. ove Odluke se navode dodatni aspekti zaštite okoliša koje naručitelj mora primijeniti u postupku javne nabave i prilikom ugovaranja s odabranim ponuditeljima.
U točki VIII. ove Odluke zadužuje se ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša provoditi edukaciju o primjeni ove Odluke, voditi nacionalnu mrežnu stranicu o zelenoj javnoj nabavi na kojoj će se objavljivati relevantne informacije i primjeri dobre prakse važni za poticanje zelene javne nabave u Hrvatskoj (https://www.zelenanabava.hr/).
U točki IX. ove Odluke zadužuje se ministarstvo nadležno za financije, koje izrađuje trogodišnje upute za izradu prijedloga državnog proračuna, u prvom sljedećem proračunskom ciklusu u uputama istaknuti obvezu primjene ove Odluke. Ovo je proračunska mjera koja osigurava da politike i prakse javne nabave uzimaju u obzir okolišne troškove proizvoda i usluge.
U točki X. ove Odluke se daje obveza javnim naručiteljima izvješćivati o provedbi ove Odluke, u okviru godišnjih izvješća o radu, o ostvarenju ciljeva iz ove Odluke te komunicirati taj podatak prema javnosti putem svojih mrežnih stranica. Ovime se želi osigurati transparentnost i omogućiti praćenja provedbe ove Odluke uz minimalno administrativno opterećenje.
U točki XI. ove Odluke govori se o praćenju provedbe zelene javne nabave, putem Elektroničkog oglasnika javne nabave Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: EOJN) koji omogućuje da naručitelji prilikom objave obavijesti o dodjeli ugovora naznače radi li se o zelenoj javnoj nabavi. Podaci se zbirno objavljuju u godišnjem Statističkom izvješću o javnoj nabavi Republike Hrvatske. Dodatno se zadužuje ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša pratiti provedbu ove Odluke.
Točkom XII. ove Odluke stavlja se izvan snage Odluka o zelenoj javnoj nabavi u postupcima središnje javne nabave (Narodne novine, broj 49/2021).
U točki XIII. ove Odluke određuje se da Odluka stupa na snagu 1. siječnja 2025. godine kako bi se javni naručitelji stigli upoznati sa sadržajem ove Odluke te ju integrirati u svoje planove rada i proračune.
Ovom Odlukom se ostvaruje provedba mjera iz nacionalni planskih i strateških dokumenata te će pomoći u izradi kvalitetnijih izvješća o provedbi zelene javne nabave prema međunarodnim obvezama (UN-ov Cilj održivog razvoja 12.1.).
Na temelju članka 31. stavka 2. Zakona o Vladi Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 150/11, 119/14, 93/16, 116/18, 80/22 i 78/24), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj _________ godine donijela
ODLUKU O PROVEDBI ZELENE JAVNE NABAVE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
I.
Ovom Odlukom uređuje se provedba zelene javne nabave, određuju se konkretna zelena mjerila i ciljevi , pokazatelji te sustav praćenja i izvješćivanja o zelenoj javnoj nabavi.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
II.
Zadužuju se tijela državne uprave, kao obveznici javne nabave za provedbu zelene javne nabave.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
III.
Zadužuju se tijela državne uprave iz točke II. ove Odluke da obavijeste tijela iz svoje nadležnosti o provedbi zelene javne nabave te da, ukoliko je potrebno, provedu i druge aktivnosti s tim u cilju.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
IV.
Pozivaju se i drugi obveznici javne nabave provoditi zelenu javnu nabavu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
V.
Tijela države uprave iz točke II. ove Odluke moraju provoditi zelenu javnu nabavu za najmanje sljedeće predmete nabave ili grupu/e predmeta nabave:
- električna energija
- uredski papir
- papirna konfekcija
- sredstva za čišćenje i higijenu
- usluga čišćenja prostorija
- računala i računalna oprema
- toneri i tinte
- proizvodi od tiskanog papira, proizvodi od papira za pisanje i papirnate vrećice
- promotivni materijali
- oprema za snimanje, obradu i prikaz slike i televizori
- klima uređaji
- svjetiljke i električne žarulje
- vozila za cestovni promet
- pneumatici za motorna vozila
- namještaj i građevinska stolarija i ostali građevinski elementi od drva
- prehrana i catering
- odjeća.
Iznimno od primjene provedbe zelene javne nabave, kada je to opravdao radi zaštite sigurnosnih interesa i povjerljivih informacija, izuzima se nabava koja se provodi u skladu s propisima u području obrane i sigurnosti.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
VI.
Prilikom provedbe zelene javne nabave i ugovaranja za predmete nabave ili grupu/e predmeta nabave definiranih u točki V. ove Odluke moraju biti ispunjena sljedeća zelena mjerila i ciljevi :
a. udio električne energije dobivene iz obnovljivih izvora od 1. 1. 2025. godine iznosi najmanje 50 %, od 1. 1. 2028. godine iznosi najmanje 60 %, a od 1. 1. 2030. godine iznosi najmanje 65%
b. uredski papir mora biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EU Ecolabel za grafički papir i ispunjavati uvjet o visokom sadržaju recikliranih vlakana, odnosno od 1. 1. 2025. godine najmanje 15 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala, od 1. 1. 2028. godine najmanje 50 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala, a od 1. 1. 2030. godine 100 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala
c. papirna konfekcija mora biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EU Ecolabel za upijajući papir i ispunjavati uvjet o visokom sadržaju recikliranih vlakana, odnosno od 1. 1. 2025. godine najmanje 15 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala, od 1. 1. 2028. godine najmanje 50 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala, a od 1. 1. 2030. godine 100 % vlakana dolazi iz recikliranog materijala
d. sredstva za higijenu, sapun, šampon, regenerator, kreme, ulja, proizvodi za kosu, dekorativna kozmetika i dezodoransi/antiperspiranti, moraju biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EU Ecolabel za kozmetičke proizvode
e. sredstva za čišćenje moraju biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EU Ecolabel za sredstva za čišćenje
f. usluga čišćenja zatvorenih prostora mora biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EU Ecolabel za usluge čišćenja zatvorenih prostora
g. računala, računalna oprema, monitori, pisači i fotokopirni uređaji moraju biti smješteni u najviši energetski razred
h. osobna i prijenosna računala moraju biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EPEAT ili jednakovrijedno
i. toneri i tinte moraju imati definiran kapacitet ispisa utvrđen primjenom odgovarajućih ISO normi ili jednakovrijedno
j. toneri moraju biti proizvedeni na način koji omogućuje njihovo ponovno punjenje i ponovnu uporabu
k. od 1. 1. 2026. godine najmanje 10 %, od 1. 1. 2028. godine najmanje 20 %, a od 1. 1. 2030. godine najmanje 40 % proizvoda od tiskanog papira, proizvoda od papira za pisanje i papirnate vrećice mora biti u skladu s mjerilima oznake za okoliš EU Ecolabel
l. promotivni materijali nesmiju biti pakirani u plastičnoj ambalaži
m. prilikom nabave pisača i fotokopirnih uređaja, minimalno 10 % kvantitativnog kriterija za odabir ekonomski najpovoljnije ponude daje se za uređaje pogodne za uporabu papira koji sadrži 100 % recikliranih vlakana
n. oprema za snimanje, obradu i prikaz slike i televizora moraju biti iz energetskog razreda ne manjeg od E+
o. svi klima uređaji moraju biti iz energetskog razreda ne manjeg od A+
p. udio nabave električnih žarulja razvrstanih u najviši energetski razred dostupan na tržištu od 1. 1. 2025. godine iznosi najmanje 50 %, od 1. 1. 2028. godine iznosi najmanje 70 %, a od 1. 1. 2030. godine iznosi najmanje 90 %
q. udio nabave svjetiljki, koje dopuštaju uporabu električnih žarulja razvrstanih u najviši energetski razred dostupnih na tržištu iznosi najmanje 90 % u svakoj godini provedbe ove Odluke
r. udio čistih i energetski učinkovitih vozila za cestovni promet, osim vozila koja se nabavljaju za potrebe civilne zaštite, vatrogasnih službi, snaga za održavanje javnog reda i vozila vojne namjene, prema kategorijama vozila, iznosi kako je utvrđeno člankom 4. Pravilnika o obvezi izvješćivanja Europskoj komisiji i minimalnim ciljevima u postupcima javne nabave vozila za cestovni prijevoz (Narodne novine, broj 86/2021)
s. od 1. 1. 2025. godine najmanje 30 %, od 1. 1. 2028. godine najmanje 50 % pneumatika, a od 1. 1. 2030. godine najmanje 70% pneumatika mora biti razvrstano u najviši energetski razred prema potrošnji goriva za pneumatike za koje je to primjenjivo
t. od 1. 1. 2025. godine udio drva u namještaju iznosi najmanje 20 %, od 1. 1. 2028. godine najmanje 30 % a od 1. 1. 2030. godine najmanje 50 % volumena materijala od kojih je namještaj izrađen, osim ako to propisom ili namjenom uporabe nije zabranjeno ili onemogućeno s tim da ima dokazanu sljedivost, odnosno FSC, PEFC i/ili drugi međunarodno priznati certifikati koji jamče da je drvo dobiveno iz održivo gospodarenih šuma
u. dokazana sljedivost za građevinsku stolariju i ostale građevinske elemente izrađene od drva odnosno FSC, PEFC i/ili drugi međunarodno priznati certifikati koji jamče da je drvo dobiveno iz održivo gospodarenih šuma
v. prilikom nabave prehrane i cateringa voće i povrće ne smije se nabavljati u jednokratnoj plastičnoj ambalaži
w. prilikom nabave usluge cateringa hrana i piće se ne smiju servirati u jednokratnoj ambalaži, i ponuditelj usluge cateringa mora dostaviti plan smanjenja i nastanka otpada od pripreme hrane
x. prilikom nabave prehrane i cateringa voda i pića ne smiju biti u plastičnoj ambalaži
y. od 1. 1. 2025. godine najmanje 10 %, od 1. 1. 2028. godine najmanje 20 %, a od 1. 1. 2030. godine najmanje 30 % mora biti ekološki i/ili integrirani poljoprivredni i prehrambeni proizvod, i/ili proizvod iz sustava kvalitete registriran na nacionalnoj i europskoj razini i/ili proizvod iz kratkog lanaca opskrbe hranom, s naglaskom na sezonalnost i svježinu poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda nad drugim proizvodima te skupine
z. ponuditelj mora najmanje 50 % prehrambenih proizvoda ponuditi iz vlastite proizvodnje ili najmanje 50 % od mikro, malih i srednjih poljoprivrednih proizvođača. Ova dva kriterija se mogu zbrajati
aa. odjeća od pamuka od 1. 1. 2025. godine treba imati u sastavu najmanje 60 %, a od 1. 1. 2030. godine 80 % organskog pamuka uzgojenog u skladu s relevantnim normama.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
VII.
Prilikom javne nabave i ugovaranja iz točke V. ove Odluke naručitelj mora primijeniti minimalno dva aspekta zaštite okoliša od nastavno navedenih:
- energetskoj učinkovitosti i korištenju obnovljivih ili drugih alternativnih izvora energije
- učinkovitom i ponovnom korištenju vode
- učinkovitom korištenju drugih resursa
- sprječavanju prijetnji zdravlju ili okolišu, posebice onečišćenju zraka, vode i tla, kao i opterećenja okoliša umjetnim izvorima svjetlosti e smanjenju bioraznolikosti
- učinkovitoj uporabi sekundarnih sirovina dobivenih iz otpada te sprječavanju i smanjenju nastanka otpada kroz pripremu za ponovnu uporabu i recikliranje
- promicanju uporabe proizvoda koji se mogu koristiti višekratno umjesto jednokratno, koji su duljeg vijeka trajanja i podesni su za popravak, uključujući proizvode koji sadrže reciklirane materijale i koji su, kada postanu otpad, pogodni za pripremu za ponovnu uporabu i recikliranje
- okolišnom upravljanju organizacija koje je u skladu s EMAS-om ili ISO normom 14001 o upravljanju okolišem
- prilikom nabave promotivnih materijala davati prednost materijalima koji nisu od plastike.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
VIII.
Zadužuje se ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša provoditi edukaciju o primjeni ove Odluke i zajedno s tijelima iz točke II. ove Odluke nadležnima za pojedina područja nadležnosti objavljivati primjere dobre prakse, mjerila zelene javne nabave i sve relevantne informacije vezane uz zelenu javnu nabavu na hrvatskom jeziku na nacionalnoj mrežnoj stranici za zelenu javnu nabavu https://www.zelenanabava.hr/ .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
IX.
Zadužuje se ministarstvo nadležno za financije u uputama za izradu prijedloga državnog proračuna istaknuti obvezu primjene ove Odluke.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
X.
Zadužuju se tijela državne uprave iz točke II. ove Odluke izraditi godišnja izvješća o provedbi ove Odluke i ostvarenju ciljeva navedenih u točki VI. ove Odluke te isto objaviti na svojim mrežnim stranicama.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
XI.
Zadužuje se ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša u suradnji s ministarstvom nadležnim za Elektronički oglasnik javne nabave Republike Hrvatske (EOJN RH), pratiti provedbu ove Odluke na temelju podataka iz EOJN RH, kao i putem uvida u provedbu točke X. ove Odluke.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
XII.
Danom stupanja na snagu ove Odluke stavlja se izvan snage Odluka o zelenoj javnoj nabavi u postupcima središnje javne nabave („Narodne novine“, broj 49/2021 ).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
XIII.
Ova Odluka stupa na snagu 1. siječnja 2025. godine, a objavit će se u „Narodnim novinama“.
KLASA: 351-05/24-05/106
URBROJ: 517-04-1-2-24-1
Zagreb,
Predsjednik
mr. sc. Andrej Plenković, v. r.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE
OBRAZLOŽENJE
Europski zeleni plan (COM(2019) 640 final) i Novi akcijski plan za kružno gospodarstvo za čišću i konkurentniju Europu (COM(2020) 98 final) prepoznaju javnu nabavu kao važan instrument, koji sustavno pridonosi ostvarenju zelene tranzicije Europske unije (u daljnjem tekstu: EU). Naime, javna nabava ima prosječni udio u BDP-u Hrvatske oko 16% (prosjek EU-a je 15%), stoga se poboljšavanjem okolišnih svojstava javne nabave može snažno utjecati na razvoj tržišta za niskougljične i kružne proizvode i potaknuti okolišne inovacije, odnosno na veću ponudu zelenih proizvoda i usluga. Kupovinom zelenih proizvoda i usluga javnim sredstvima se kroz praksu zelene javne nabave doprinosi klimatskim i okolišnim ciljevima te sprječava i smanjuje nastanak otpada.
Integrirani nacionalni energetski i klimatski plan Republike Hrvatske za razdoblje od 2021. do 2030. (u daljnjem tekstu: NECP) sadrži odabrane prioritetne mjere koje trebaju staviti Hrvatsku na putanju smanjenja emisija stakleničkih plinova sukladno propisanim obvezama, odnosno nacionalnim kvotama. Među mjerama je i mjera provedba zelene javne nabave koja ima potencijalno velik utjecaj na tržište i može pomoći u zelenoj tranziciji.
Isto je u skladu i s Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske za razdoblje 2023. – 2028. (Narodne novine, broj 84/23), koji prepoznaje zelenu i održivu javnu nabavu kao mjeru kojom se potiče održiva potrošnja i proizvodnja pri čemu se utječe na smanjenje okolišnih pritisaka, između ostalog i nastajanja otpada i smanjenje prisutnosti otrovnih tvari.
Zelena javna nabava se također prepoznaje kao mjera koja može doprinijeti ciljevima energetske učinkovitosti prema Nacionalnom akcijskom planu energetske učinkovitosti za razdoblje od 2022. do 2024. (Narodne novine, broj 96/22).
Nacionalni akcijski plan razvoja ekološke poljoprivrede 2023. – 2030. (usvojen na sjednici Vlade Republike Hrvatske 31. kolovoza 2023.) stavlja naglasak na poticanje prodaje i potrošnje ekoloških proizvoda, posebno kroz jačanje zelene javne nabave u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi. U planu je uspostava lokalnih i regionalnih modela koji će omogućiti integraciju ekoloških proizvoda u svakodnevnu potrošnju javnih institucija, čime se jača potražnja za domaćim ekološkim proizvodima.
Vlada je još 2015. godine donijela Akcijski plan za promicanje zelene javne nabave s pogledom na 2020. (slijedom čega su pokrenute brojne informativno-edukacijske mjere u Hrvatskoj te je ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša osnovalo nacionalnu mrežnu stranicu posvećenu zelenoj javnoj nabavi na kojoj se objavljuju vijesti, edukacijski materijali i primjeri dobre prakse, izvješća i dr.: https://zelenanabava.hr/ .
Praćenje provedbe zelene javne nabave provodi se kroz godišnja statistička izvješća o javnoj nabavi u Republici Hrvatskoj, u okviru kojeg se nalazi poglavlje o provedbi zelene javne nabave koje sadrži podatke prikupljene kroz nacionalni sustav EOJN. U 2022. godini vrijednost zelenih ugovora je u ukupnoj nabavi iznosila 12 %.
Vlada Republike Hrvatske je 2021. godine donijela Odluku kojom je obvezala Središnji državni ured za središnju javnu nabavu (u daljnjem tekstu: Središnji državni ured) da u svojim postupcima primjenjuje mjerila zelene javne nabave kao dio tehničke specifikacije i / ili kriterija za odabir ponuda u svim postupcima središnje javne nabave koje provodi, a u mjeri u kojoj je to u skladu s tehničkom prikladnošću, financijskim mogućnostima korisnika središnje javne nabave, širom održivošću i dovoljnom razinom tržišnog natjecanja (Narodne novine, broj 49/2021).
Međutim, u postupku pristupanja Hrvatske OECD-u utvrđeno je da Hrvatska nije usklađena s Preporukom OECD-a o zakonodavnim instrumentima kojima se poboljšavaju okolišna svojstva javne nabave (OECD/LEGAL/0311) te da nedostaju konkretni ciljevi, pokazatelji i sustav praćenja i izvješćivanja o provedbi zelene javne nabave. Također je utvrđeno da je potrebno primijeniti odredbe vezane za recikliranje u skladu sa Zakonom o održivom gospodarenju otpadom (Narodne novine, br. 84/21 i 142/23 - Odluka USRH).
U Akcijskom planu pridruživanja Hrvatske OECD-u (Klasa: 912-03/23-07/5, Urbroj: 517-11-8-23-1 od 24. travnja 2024.) navedeno je da će se u 2024. godini revidirati postojeća Odluka o zelenoj javnoj nabavi u postupcima središnje javne nabave (Odluka Središnjeg državnog ureda za središnju javnu nabavu) te izraditi nova Odluka o zelenoj javnoj nabavi koja će obuhvaćati javne naručitelje. Dodatno, u Akcijskom planu je navedeno da će se u nacionalnim odlukama o zelenoj javnoj nabavi definirati obveze i konkretni ciljevi za nabavu recikliranog papira prema OECD Preporuci Vijeća za oporabu starog papira (OECD/LEGAL/0159). Prilikom izrade odluka došlo je do objedinjavanja istih u jedinstvenu Odluku o zelenoj javnoj.
Svrha ove Odluke o zelenoj javnoj nabavi je potaknuti javne naručitelje na veće uključivanje okolišnih aspekata u postupke javne nabave u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi koji propisuje da se osim cijene trebaju uzeti u obzir i drugi kvalitativni kriteriji koji uključuju i okolišne kriterije (ekonomski najpovoljnija ponuda).
U točki I. ove Odluke navodi se da je predmet uređenja ove Odluke provedba zelene javne nabave koja propisuje konkretne ciljeve, definira zelena mjerila, pokazatelje te sustav praćenja i izvješćivanja o zelenoj javnoj nabavi.
U točki II. ove Odluke zadužuju se tijela državne uprave koja su prema Zakonu o javnoj nabavi (Narodne novine, br. 120/16 i 114/22) obveznici javne nabave za provedbu zelene javne nabave. Tijelima državne uprave su ministarstva i državne upravne organizacije. Tu spada i Središnji državni ured za središnju javnu nabavu koji obavlja središnju nabavu za različite skupine proizvoda za obveznike središnje javne nabave sukladno članku 23. Zakona o ustrojstvu i djelokrugu tijela državne uprave (Narodne novine, broj 85/2020, 21/2023 i 57/2024). Središnji državni ured za središnju javnu nabavu obavlja poslove središnje nabave i za druge javne naručitelje kada je za to Vlada Republike Hrvatske donijela Odluku ili Zaključak. Prema Statističkom izvješću ovisno o godini, s obzirom na iznose javne nabave, ovime se obuhvaća gotovo četvrtina javnih nabava u Hrvatskoj.
U točki III. ove Odluke zadužuju se tijela državne uprave obavijestiti tijela iz njihove nadležnosti o provedbi zelene javne nabave te, ako je to potrebno, provesti i druge aktivnosti s tim ciljem .
U točki IV. ove Odluke pozivaju se i drugi obveznici javne nabave na provedbu zelene javne nabave, s obzirom da ih Vlada Republike Hrvatske ne može ovom Odlukom obvezati.
U točki V. ove Odluke definirani su predmeti nabave ili grupe predmeta nabave uzimajući u obzir mogućnosti postavljanja konkretnih ciljeva i mogućnosti dokazivanja, dobru praksu kao i relevantnost kategorija za tijela javne uprave iz točke II. ove Odluke.
U točki VI. ove Odluke postavljena su mjerila i konkretni ciljevi a tamo gdje je bilo moguće mjerila su povezana s onima, koja su propisana za znak zaštite okoliša EU Ecolabel. Mjerila za dobivanje znaka EU Ecolabel su stroža od zakonom propisanih minimuma te se svakih pet godina ažuriraju kako bi bila u skladu s najnovijim znanstvenim spoznajama. Europska komisija ih usvaja delegiranim aktom te su na hrvatskom jeziku dostupna na mrežnoj stranici Europske komisije na kojoj se nalazi i registar proizvoda koji nose znak EU Ecolabel: https://environment.ec.europa.eu/topics/circular-economy/eu-ecolabel-home_en .
Postavljeni su ciljevi za nabavu recikliranog papira te se istovremeno propisuje da se nabavljaju uređaji za ispis i kopiranje koji su pogodni za uporabu papira, koji sadrži 100 % recikliranih vlakana.
Vezano za elektroniku tamo gdje je primjenjivo upućuje se na mjerila za dobivanje znaka zaštite okoliša EPEAT te se na mrežnoj stranici nalazi i registar proizvoda koji udovoljavaju tim mjerilima: https://www.epeat.net/about-epeat .
Ovom Odlukom se promiče energetska učinkovitost u skladu s Pravilnikom o zahtjevima energetske učinkovitosti proizvoda povezanih s energijom u postupcima javne nabave (Narodne novine, broj 70/2015). Pravilnikom se upućuje državna tijela kako prilikom kupnje npr. uredske opreme, guma, usluga te prilikom kupnje ili zakupa zgrada dužna uskladiti tehničku specifikaciju s kriterijem pripadnosti najvišem mogućem razredu energetske učinkovitosti, u mjeri u kojoj je to u skladu s troškovnom učinkovitošću, gospodarskom izvedivošću.
Ovom O dlukom doprinosi se ostvarenju ciljeva definiranih Pravilnikom o obvezi izvješćivanju Europskoj komisiji i minimalnim ciljevima u postupcima javne nabave vozila za cestovni prijevoz (Narodne novine, broj 86/2021).
Ovom Odlukom se promiče nabava namještaja od drva koji, u kontekstu ambicioznih klimatskih ciljeva ima važnu ulogu u trajnoj pohrani ugljika. Također građevinska stolarija i ostali građevinski elementi trebaju biti iz drva dobivenog iz šuma koje imaju vjerodostojne certifikate o održivom gospodarenju šumama. Isto je u skladu s Nacionalnim planom razvoja prerade drva i proizvodnje namještaja Republike Hrvatske za razdoblje do 2030. i njegovim Akcijskim planom koji ukazuje da je premala zastupljenost proizvoda od drva i namještaja u
opremanju javnih prostora u Hrvatskoj na što se može utjecati kroz zelenu javnu nabavu.
Ovom Odlukom se promiče smanjenje jednokratne plastične ambalaže za hranu kao i smanjenje otpada od hrane što je u skladu sa planskim dokumentima iz područja gospodarenja otpadom te sa Prijedlogom direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2008/98/EZ o otpadu.
Ovom Odlukom se promiče sustav kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda koji doprinosi održivosti i manjem utjecaju ovih proizvoda na okoliš. Zdravija i održivija hrana u Europi glavni je cilj EU-ova rada na politici „od polja do stola”.
U točki VII. ove Odluke se navode dodatni aspekti zaštite okoliša koje naručitelj mora primijeniti u postupku javne nabave i prilikom ugovaranja s odabranim ponuditeljima.
U točki VIII. ove Odluke zadužuje se ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša provoditi edukaciju o primjeni ove Odluke, voditi nacionalnu mrežnu stranicu o zelenoj javnoj nabavi na kojoj će se objavljivati relevantne informacije i primjeri dobre prakse važni za poticanje zelene javne nabave u Hrvatskoj ( https://www.zelenanabava.hr/ ).
U točki IX. ove Odluke zadužuje se ministarstvo nadležno za financije, koje izrađuje trogodišnje upute za izradu prijedloga državnog proračuna, u prvom sljedećem proračunskom ciklusu u uputama istaknuti obvezu primjene ove Odluke. Ovo je proračunska mjera koja osigurava da politike i prakse javne nabave uzimaju u obzir okolišne troškove proizvoda i usluge.
U točki X. ove Odluke se daje obveza javnim naručiteljima izvješćivati o provedbi ove Odluke, u okviru godišnjih izvješća o radu, o ostvarenju ciljeva iz ove Odluke te komunicirati taj podatak prema javnosti putem svojih mrežnih stranica. Ovime se želi osigurati transparentnost i omogućiti praćenja provedbe ove Odluke uz minimalno administrativno opterećenje.
U točki XI. ove Odluke govori se o praćenju provedbe zelene javne nabave, putem Elektroničkog oglasnika javne nabave Republike Hrvatske ( u daljnjem tekstu: EOJN) koji omogućuje da naručitelji prilikom objave obavijesti o dodjeli ugovora naznače radi li se o zelenoj javnoj nabavi. Podaci se zbirno objavljuju u godišnjem Statističkom izvješću o javnoj nabavi Republike Hrvatske. Dodatno se zadužuje ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša pratiti provedbu ove Odluke.
Točkom XII . o ve Odluke stavlja se izvan snage Odluka o zelenoj javnoj nabavi u postupcima središnje javne nabave (Narodne novine, broj 49/2021).
U točki XIII. ove Odluke određuje se da Odluka stupa na snagu 1. siječnja 2025. godine kako bi se javni naručitelji stigli upoznati sa sadržajem ove Odluke te ju integrirati u svoje planove rada i proračune.
Ovom Odlukom se ostvaruje provedba mjera iz nacionalni planskih i strateških dokumenata te će pomoći u izradi kvalitetnijih izvješća o provedbi zelene javne nabave prema međunarodnim obvezama (UN-ov Cilj održivog razvoja 12.1.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ZELENE TRANZICIJE