Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obrani
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da
Program Vlade Republike Hrvatske 2024. – 2028.
Opis mjere: Uvođenje temeljnog vojnog osposobljavanja
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Nema pravne stečevine
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.
Služenje vojnog roka, kao jedan od elemenata vojne obveze, provodilo se do 1. siječnja 2008., a vojna obveza sastojala se od novačke obveze, obveze služenja vojnog roka i obveze služenja u pričuvnom sastavu. Prelaskom na dragovoljno služenje vojnog roka odnosno na dragovoljno vojno osposobljavanje brzo se smanjuju i kapaciteti za provedbu obuke. Svjedočimo porastu raznih vrsta ugroza, kao što su hibridna djelovanja, kibernetički napadi i druge ugroze. Potrebno je imati na umu prirodne i druge nesreće i katastrofe te klimatske promjene zbog kojih je u određenim situacijama potrebno brzo, učinkovito i organizirano djelovanje šire društvene zajednice u pomoći ugroženim dijelovima teritorija i stanovništva. Iako je krizne događaje teško prognozirati, Oružane snage Republike Hrvatske, bez obzira na procjene i prognoze, moraju uvijek biti spremne za izvršavanje misija i zadaća. Vlastite sposobnosti za obranu nacionalna su odgovornost, pri čemu je vojna osposobljenost profesionalnih vojnika i pričuvnih snaga jedan od najvažnijih aspekata spremnosti. Spremnost i osposobljenost djelatnog sastava Oružanih snaga Republike Hrvatske nije upitna. Vrijeme potrebno za dostizanje spremnosti pričuvnika koji nisu služili vojni rok pa nemaju temeljnu vojnu obuku, može biti predugo u okolnostima mogućih kriza i sukoba. Stoga je izuzetno važno da što veći broj vojnih obveznika stekne osnovne vojne vještine i znanja potrebna za suočavanje s potencijalnim prijetnjama.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo obrane
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Misija temeljnog vojnog osposobljavanja je obuka mlađe generacije vojnih obveznika novaka radi stjecanja potrebnih sposobnosti, znanja i vještina koje su jedan od uvjeta za prijam u djelatnu vojnu službu ili raspoređivanje u pričuvni sastav Oružanih snaga Republike Hrvatske. Kroz dokazane programe osposobljavanja ročnika, primjenom inovativnih ideja i suvremene tehnologije te uz potporu instruktora temeljno vojno osposobljavanje bit će posvećeno razvoju ročnika za uspješno izvršavanje vojničkih dužnosti i zaštiti nacionalnih interesa. Namjera je uspostaviti i razviti temeljno vojno osposobljavanje radi tranzicije vojnih obveznika novaka u ročnike, koji nakon uspješno završene obuke postaju razvrstani pričuvnici. Time stječu i jedan od uvjeta za sklapanje ugovora o vojničkoj službi te potencijalno pristupaju djelatnoj vojnoj službi. Tako bi se povećao broj sposobnih vojnih obveznika za ispunjavanje sve tri misije Oružanih snaga Republike Hrvatske, prvenstveno misije zaštite suvereniteta i neovisnosti Republike Hrvatske i obrane njezine teritorijalne cjelovitosti.
3.2.
Opis svrhe propisa
Odluka o ponovnom uvođenju vojnog osposobljavanja, radi popune pričuvnog i djelatnog sastava prema dosadašnjem modelu, ključna je za razvoj temeljnog vojnog osposobljavanja. Predloženi model ne samo da bi sadržajno i kvalitativno ispunio postavljene kriterije, već bi i dalje služio kao temelj za inicijalnu obuku kandidata za prijem u vojnu službu. Njegova provedba omogućila bi ostvarenje ključnih ciljeva, prvenstveno popunu djelatnih i pričuvnih postrojbi Oružanih snaga Republike Hrvatske. Popuna djelatnih postrojbi postigla bi se povećanjem broja zainteresiranih za sklapanje ugovora o vojnoj službi. Kroz kvalitetnu obuku i približavanje vojničkog života široj zajednici mladih, cilj je povećati atraktivnost vojnog poziva i potaknuti veći interes za služenje u Oružanim snagama Republike Hrvatske. Razvojem vojne i sigurnosne kulture kod šire populacije te jačanjem svijesti o sigurnosti općenito, ali i sudjelovanju u obrani kao pravu i obvezi svakog pojedinca i cjelokupne zajednice, rast će svijest o važnosti obrane kao ukupnosti sigurnosti građana i opstojnosti države. Uvođenjem temeljnog vojnog osposobljavanja proširit će se broj osoba upoznatih sa životom i radom u vojnoj organizaciji, a ostvarenjem postavljenih ciljeva ostvarit će se i promidžba vojnog poziva kao poželjnog odabira za službu u Oružanim snagama Republike Hrvatske.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići može se ostvariti samo normativnim rješenjem budući da se prava i obveze državljana u obrani propisuju zakonom. Stoga druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo obrane
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Popuna djelatnih postrojbi postigla bi se povećanjem broja zainteresiranih za sklapanje ugovora o vojnoj službi. Kroz kvalitetnu obuku i približavanje vojničkog života široj zajednici mladih, cilj je povećati atraktivnost vojnog poziva i potaknuti veći interes za služenje u Oružanim snagama Republike Hrvatske. Razvojem vojne i sigurnosne kulture kod šire populacije te jačanjem svijesti o sigurnosti općenito, ali i sudjelovanju u obrani kao pravu i obvezi svakog pojedinca i cjelokupne zajednice, rast će svijest o važnosti obrane kao ukupnosti sigurnosti građana i opstojnosti države. Uvođenjem temeljnog vojnog osposobljavanja proširit će se broj osoba upoznatih sa životom i radom u vojnoj organizaciji, a ostvarenjem postavljenih ciljeva ostvarit će se i promidžba vojnog poziva kao poželjnog odabira za službu u Oružanim snagama Republike Hrvatske. Cilj je definiran i izvediv u narednom razdoblju.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Pohađanje temeljnog vojnog
osposobljavanja imat će i utvrđeni učinak koristi i za gospodarstvo.
Vojni obveznici novaci
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 11. Uredbe
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 12. Uredbe
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 13. Uredbe
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisi utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Navodi se utvrđeni učinak u području gospodarstva koji će pohađanjem temeljnog vojnog osposobljavanja imati i utvrđeni učinak i za gospodarstvo.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području socijalne skrbi
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području zaštite ljudskih prava
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u drugim područjima
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo obrane
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Navodi se utvrđeni učinak u području gospodarstva koji će pohađanjem temeljnog vojnog osposobljavanja imati i utvrđeni učinak i za gospodarstvo.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području socijalne skrbi
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području zaštite ljudskih prava
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u drugim područjima
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo obrane
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja)
6.2.
Propis se dostavlja na mišljenje Uredu za zakonodavstvo i svim ministarstvima.
7.ZAKLJUČAK
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
-razvoj vojne i sigurnosne kulture
-jačanje svijesti o sigurnosti
-sudjelovanje u obrani kao pravo i obveza svakog pojedinca
-rast svijesti o važnosti obrane kao ukupne sigurnosti građana i opstojnosti države
-promidžba vojnog poziva kao poželjnog odabira za službu u Oružane snage Republike Hrvatske
-kako bi se ostvario cilj popune pričuvnih postrojbi Oružanih snaga Republike Hrvatske neophodno je povećati broj osposobljenih državljana, što je ciljana populacija mladih osoba i uvođenje temeljnog vojnog osposobljavanja.
Negativni učinci:
ne očekuju se negativni učinci
8.PRILOZI
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Ivan Anušić, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar obrane
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
1. OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo obrane
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obrani
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da
Program Vlade Republike Hrvatske 2024. – 2028.
Opis mjere: Uvođenje temeljnog vojnog osposobljavanja
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Nema pravne stečevine
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.
Služenje vojnog roka, kao jedan od elemenata vojne obveze, provodilo se do 1. siječnja 2008., a vojna obveza sastojala se od novačke obveze, obveze služenja vojnog roka i obveze služenja u pričuvnom sastavu. Prelaskom na dragovoljno služenje vojnog roka odnosno na dragovoljno vojno osposobljavanje brzo se smanjuju i kapaciteti za provedbu obuke. Svjedočimo porastu raznih vrsta ugroza, kao što su hibridna djelovanja, kibernetički napadi i druge ugroze. Potrebno je imati na umu prirodne i druge nesreće i katastrofe te klimatske promjene zbog kojih je u određenim situacijama potrebno brzo, učinkovito i organizirano djelovanje šire društvene zajednice u pomoći ugroženim dijelovima teritorija i stanovništva. Iako je krizne događaje teško prognozirati, Oružane snage Republike Hrvatske, bez obzira na procjene i prognoze, moraju uvijek biti spremne za izvršavanje misija i zadaća. Vlastite sposobnosti za obranu nacionalna su odgovornost, pri čemu je vojna osposobljenost profesionalnih vojnika i pričuvnih snaga jedan od najvažnijih aspekata spremnosti. Spremnost i osposobljenost djelatnog sastava Oružanih snaga Republike Hrvatske nije upitna. Vrijeme potrebno za dostizanje spremnosti pričuvnika koji nisu služili vojni rok pa nemaju temeljnu vojnu obuku, može biti predugo u okolnostima mogućih kriza i sukoba. Stoga je izuzetno važno da što veći broj vojnih obveznika stekne osnovne vojne vještine i znanja potrebna za suočavanje s potencijalnim prijetnjama.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo obrane
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Misija temeljnog vojnog osposobljavanja je obuka mlađe generacije vojnih obveznika novaka radi stjecanja potrebnih sposobnosti, znanja i vještina koje su jedan od uvjeta za prijam u djelatnu vojnu službu ili raspoređivanje u pričuvni sastav Oružanih snaga Republike Hrvatske. Kroz dokazane programe osposobljavanja ročnika, primjenom inovativnih ideja i suvremene tehnologije te uz potporu instruktora temeljno vojno osposobljavanje bit će posvećeno razvoju ročnika za uspješno izvršavanje vojničkih dužnosti i zaštiti nacionalnih interesa. Namjera je uspostaviti i razviti temeljno vojno osposobljavanje radi tranzicije vojnih obveznika novaka u ročnike, koji nakon uspješno završene obuke postaju razvrstani pričuvnici. Time stječu i jedan od uvjeta za sklapanje ugovora o vojničkoj službi te potencijalno pristupaju djelatnoj vojnoj službi. Tako bi se povećao broj sposobnih vojnih obveznika za ispunjavanje sve tri misije Oružanih snaga Republike Hrvatske, prvenstveno misije zaštite suvereniteta i neovisnosti Republike Hrvatske i obrane njezine teritorijalne cjelovitosti.
3.2.
Opis svrhe propisa
Odluka o ponovnom uvođenju vojnog osposobljavanja, radi popune pričuvnog i djelatnog sastava prema dosadašnjem modelu, ključna je za razvoj temeljnog vojnog osposobljavanja. Predloženi model ne samo da bi sadržajno i kvalitativno ispunio postavljene kriterije, već bi i dalje služio kao temelj za inicijalnu obuku kandidata za prijem u vojnu službu. Njegova provedba omogućila bi ostvarenje ključnih ciljeva, prvenstveno popunu djelatnih i pričuvnih postrojbi Oružanih snaga Republike Hrvatske. Popuna djelatnih postrojbi postigla bi se povećanjem broja zainteresiranih za sklapanje ugovora o vojnoj službi. Kroz kvalitetnu obuku i približavanje vojničkog života široj zajednici mladih, cilj je povećati atraktivnost vojnog poziva i potaknuti veći interes za služenje u Oružanim snagama Republike Hrvatske. Razvojem vojne i sigurnosne kulture kod šire populacije te jačanjem svijesti o sigurnosti općenito, ali i sudjelovanju u obrani kao pravu i obvezi svakog pojedinca i cjelokupne zajednice, rast će svijest o važnosti obrane kao ukupnosti sigurnosti građana i opstojnosti države. Uvođenjem temeljnog vojnog osposobljavanja proširit će se broj osoba upoznatih sa životom i radom u vojnoj organizaciji, a ostvarenjem postavljenih ciljeva ostvarit će se i promidžba vojnog poziva kao poželjnog odabira za službu u Oružanim snagama Republike Hrvatske.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići može se ostvariti samo normativnim rješenjem budući da se prava i obveze državljana u obrani propisuju zakonom. Stoga druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo obrane
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Popuna djelatnih postrojbi postigla bi se povećanjem broja zainteresiranih za sklapanje ugovora o vojnoj službi. Kroz kvalitetnu obuku i približavanje vojničkog života široj zajednici mladih, cilj je povećati atraktivnost vojnog poziva i potaknuti veći interes za služenje u Oružanim snagama Republike Hrvatske. Razvojem vojne i sigurnosne kulture kod šire populacije te jačanjem svijesti o sigurnosti općenito, ali i sudjelovanju u obrani kao pravu i obvezi svakog pojedinca i cjelokupne zajednice, rast će svijest o važnosti obrane kao ukupnosti sigurnosti građana i opstojnosti države. Uvođenjem temeljnog vojnog osposobljavanja proširit će se broj osoba upoznatih sa životom i radom u vojnoj organizaciji, a ostvarenjem postavljenih ciljeva ostvarit će se i promidžba vojnog poziva kao poželjnog odabira za službu u Oružanim snagama Republike Hrvatske. Cilj je definiran i izvediv u narednom razdoblju.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Pohađanje temeljnog vojnog
osposobljavanja imat će i utvrđeni učinak koristi i za gospodarstvo.
Vojni obveznici novaci
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 11. Uredbe
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 12. Uredbe
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 13. Uredbe
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisi utvrđeni učinci na druga područja
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Navodi se utvrđeni učinak u području gospodarstva koji će pohađanjem temeljnog vojnog osposobljavanja imati i utvrđeni učinak i za gospodarstvo.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području socijalne skrbi
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području zaštite ljudskih prava
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u drugim područjima
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo obrane
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Navodi se utvrđeni učinak u području gospodarstva koji će pohađanjem temeljnog vojnog osposobljavanja imati i utvrđeni učinak i za gospodarstvo.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području socijalne skrbi
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u području zaštite ljudskih prava
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci i adresati u drugim područjima
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo obrane
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje se provodi u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja)
6.2.
Propis se dostavlja na mišljenje Uredu za zakonodavstvo i svim ministarstvima.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
7.ZAKLJUČAK
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
- razvoj vojne i sigurnosne kulture
- jačanje svijesti o sigurnosti
- sudjelovanje u obrani kao pravo i obveza svakog pojedinca
- rast svijesti o važnosti obrane kao ukupne sigurnosti građana i opstojnosti države
- promidžba vojnog poziva kao poželjnog odabira za službu u Oružane snage Republike Hrvatske
- kako bi se ostvario cilj popune pričuvnih postrojbi Oružanih snaga Republike Hrvatske neophodno je povećati broj osposobljenih državljana, što je ciljana populacija mladih osoba i uvođenje temeljnog vojnog osposobljavanja.
Negativni učinci:
ne očekuju se negativni učinci
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
8.PRILOZI
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Ivan Anušić, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar obrane
Datum: 4. lipnja 2025.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane