PRIJEDLOGZAKONAO IZGRADNJI CENTRA ZA ZBRINJAVANJE RADIOAKTIVNOG OTPADA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavnaosnovazadonošenje ovogZakonao Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada sadržana jeuodredbičlanka2.stavka 4.podstavka1.UstavaRepublikeHrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, u daljnjem tekstu: Ustav Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Direktiva Vijeća 2011/70/Euratom o uspostavi okvira Zajednice za odgovorno i sigurno zbrinjavanje istrošenog goriva i radioaktivnog otpada (SL L 199, 2. 8. 2011.) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2011/70/Euratom), implementirana u Zakon o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti („Narodne novine“, broj 141/13., 39/15., 130/17., 118/18., 21/22., 114/22.) (u daljnjem tekstu: Zakon o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti), predviđa obvezu država članica Europske unije izrade nacionalnih programa u kojima će se navesti kada, gdje i kako će zbrinuti istrošeno nuklearno gorivo i radioaktivni otpad uz primjenu najviših sigurnosnih standarda, a da se pritom ne nameće nepotrebni teret budućim generacijama. Ispunjavajući tu obvezu, Republika Hrvatska donijela je prvo Strategiju zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva („Narodne novine“, broj 125/14.) (u daljnjem tekstu: Strategija zbrinjavanja radioaktivnog otpada), osnovni dokument kojim se uspostavljaju smjernice i ciljevi zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva. Nakon donošenja Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, Republika Hrvatska donijela je Nacionalni program provedbe Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva (Program za razdoblje do 2025. godine s pogledom do 2060. godine) („Narodne novine“, broj 100/18., 156/22., dalje u tekstu: Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada ) kojim se definiraju načini provedbe uspostavljenih smjernica u Strategiji zbrinjavanja radioaktivnog otpada, u skladu sa strukturom preporučenom u Smjernicama za izradu Nacionalnih programa European Nuclear Safety Regulators Group (Europsko udruženje regulatora za nuklearnu sigurnost).
Republika Hrvatska ima obvezu zbrinuti radioaktivni otpad i iskorištene izvore ionizirajućeg zračenja koji su nastali višedesetljetnom primjenom izvora ionizirajućeg zračenja u medicini, industriji, znanosti, vojnoj i javnoj uporabi (u daljnjem tekstu: institucionalni radioaktivni otpad i iskorišteni izvori). Naime, postojeća privremena skladišta takvog otpada (Institut Ruđer Bošković i Institut za medicinska istraživanja i medicinu rada) su, trajno zatvorena, radi čega u Republici Hrvatskoj trenutno nije moguće skladištiti institucionalni radioaktivni otpad i iskorištene izvore koji nastaju svakodnevnom primjenom izvora ionizirajućeg zračenja u medicini, industriji, znanosti, vojnoj i javnoj uporabi.
Osim prethodno opisane obveze, Republika Hrvatska ima obvezu zbrinuti i jednu polovinu nisko i srednje radioaktivnog otpada iz Nuklearne elektrane Krško (dalje u tekstu: NE Krško), sukladno obvezama preuzetim Ugovorom sklopljenim između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Republike Slovenije o uređenju statusnih i drugih pravnih odnosa vezanih uz ulaganje, iskorištavanje i razgradnju Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“ – Međunarodni ugovori, broj 9/02.) (u daljnjem tekstu: Ugovor o NE Krško) i Zajedničke izjave povodom potpisivanja Ugovora između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Republike Slovenije. Predmetnim su Ugovorom regulirani pravni i poslovni odnosi ugovornih strana vezani uz sigurno funkcioniranje, održavanje i iskorištavanje NE Krško, kao i odgovornost obiju država za osiguranje učinkovitog zajedničkog rješenja za razgradnju NE Krško te odlaganje radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva, kako s gospodarskog stajališta tako i sa stajališta zaštite okoliša. Ugovor je, po pravnoj prirodi, akt usvojen na supranacionalnoj razini od strane Hrvatske i Slovenije koji, kao takav, sukladno članku 134. Ustava Republike Hrvatske, čini dio unutarnjega pravnog poretka Republike Hrvatske i po svojoj je pravnoj snazi iznad zakona.
Sukladno Ugovoru o NE Krško, istrošeno nuklearno gorivo iz NE Krško nastavit će se skladištiti na lokaciji NE Krško minimalno do 2043. godine. Međudržavno povjerenstvo za praćenje Ugovora o NE Krško 2020. godine potvrdilo je Treću reviziju Programa razgradnje i programa odlaganja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva iz NE Krško (u daljnjem tekstu: Treća revizija). U Trećoj reviziji definira se da je zbrinjavanje istrošenoga nuklearnog goriva (ING) zajednički projekt Republike Hrvatske i Republike Slovenije, koji uključuje rad suhog skladišta ING-a 60 godina nakon prestanka rada NE Krško. Za razliku od istrošenog nuklearnog goriva iz NE Krško, za nisko i srednje radioaktivni otpad (NSRAO) iz NE Krško, Republika Hrvatska i Republika Slovenija dužne su, prema odluci Međudržavnog povjerenstva sa 13. sjednice (održane 31. rujna 2019. godine na Bledu) zbrinuti odvojeno, svaka svoju polovicu. Republika Hrvatska i Republika Slovenija dužne su započeti sa odvozom NSRAO-a najkasnije do početka 2028. godine te isti zbrinuti u skladu s primjenjivim međunarodnim, europskim i nacionalnim propisima, kako bi se oslobodio skladišni prostor NE Krško za privremeno skladištenje novog radioaktivnog otpada koji nastaje radom NE Krško. Rok za početak preuzimanja NSRAO-a iz NE Krško određen je odlukom sa 17. sjednice Međudržavnog povjerenstva (održane 2. listopada 2023. godine u Krškom).
Temeljem članka 4.a Zakona o Fondu za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“, broj 107/07., 21/22.) (u daljnjem tekstu: Zakon o Fondu) ustrojen je Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada (u daljnjem tekstu: Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada) kao unutarnja ustrojstvena jedinica Fonda za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško (dalje u tekstu: Fond) za obavljanje poslova iz članka 4. stavka 3., 4. i 5. Zakona o Fondu. Sukladno Zakonu o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti, nakon izgradnje u Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada će se zbrinjavati institucionalni radioaktivni otpad i iskorišteni izvori podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske te polovica niskog i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško.
Člankom 196. Zakona o prostornom uređenju („Narodne novine“, broj 153/13., 65/17., 114/18., 39/19., 98/19., 67/23.) (u daljnjem tekstu: Zakon o prostornom uređenju) predviđeno je donošenje Državnog plana prostornog razvoja Republike Hrvatske, kao prostornog plana na državnoj razini umjesto Programa prostornog uređenja Republike Hrvatske (Odluka o donošenju Programa prostornog uređenja Republike Hrvatske „Narodne novine“, broj 50/99., 96/12., 96/12., 84/13.) (u daljnjem tekstu: Program prostornog uređenja) najkasnije u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu Zakona o prostornom uređenju. S obzirom na to da Državni plan prostornog razvoja Republike Hrvatske još nije donesen uslijed tehničke i stručne zahtjevnosti istoga, do donošenja istog na snazi je Program prostornog uređenja. Program prostornog uređenja utvrđuje Trgovsku goru kao prostor na kojem je moguće zbrinjavati radioaktivni otpad.
Temeljnim državnim dokumentom kojim se usmjerava prostorni razvoj na državnoj razini – Strategijom prostornog razvoja Republike Hrvatske (Odluka o donošenju Strategije prostornog razvoja Republike Hrvatske „Narodne novine“, broj 106/17.) (u daljnjem tekstu: Strategija prostornog razvoja), uz uvjet provođenja daljnjih istraživanja u skladu s međunarodnim standardima i sudjelovanjem javnosti te utvrđivanja postupaka koji će osigurati partnersku ulogu lokalne zajednice s jasnim uvidom u sve aspekte izgradnje i korištenja objekta, makrolokacija Trgovske gore utvrđena je kao potencijalna lokacija za odlagalište nisko i srednje radioaktivnog otpada. Za Strategiju prostornog razvoja provedena je i strateška procjena utjecaja na okoliš.
Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada, navodi Čerkezovac kao preferentnu lokaciju za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada, uslijed činjenice da je dio vojnog- logistički kompleksa Čerkezovac utvrđen kao dugoročno neperspektivna lokacija za Ministarstvo obrane Republike Hrvatske i Oružane snage Republike Hrvatske. Za Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada je provedena i strateška procjena utjecaja na okoliš.
Uslijed ne donošenja Državnog plana prostornog razvoja Republike Hrvatske, neophodno je pristupiti izradi posebnog propisa (lex specialis) kojim će se omogućiti početak postupka procjena utjecaja na okoliš Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na lokaciji Čerkezovac, utvrditi nadležnost za provođenja postupka te nedvojbeno utvrditi interes Republike Hrvatske za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada kojim se omogućava izvlaštenje nekretnina.
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
U svrhu ispunjavana obveza Republike Hrvatske iz Ugovora o NE Krško, Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti u koji je implementirana Direktiva 2011/70/Euratom, Zakona o Fondu, Strategije prostornog razvoja i Nacionalnog programa zbrinjavanja radioaktivnog otpada sa ovim Zakonom stvaraju se preduvjeti za procjenu utjecaja Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpadana lokaciji Čerkezovac kao i njegovu izgradnju ukoliko zahvat bude utvrđen prihvatljivim za okoliš.
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Budući da Republika Hrvatska još nije osigurala preduvjete za zbrinjavanje nisko i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško, Republika Hrvatska zaprimila je 2020. godine službenu opomenu Europske komisije, te 2022. godine obrazloženo mišljenje Europske komisije o neispunjavanju zahtjeva iz Direktive 2011/70/Euratom, koje je ponovljeno i 2024. godine. Naime, predmetnim dokumentima je Republika Hrvatska upozorena, između ostalog, na neispunjavanje obveza predviđenih člankom 12. stavkom 1. točkom (d) Direktive 2011/70/Euratom odnosno da Republika Hrvatska nije predvidjela koncepte ili planove i tehnička rješenja za gospodarenje radioaktivnim otpadom. Donošenjem ovog Zakona omogućit će se izgradnja Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i time će Republika Hrvatska uskladiti zakonodavstvo i sa obvezama koje proizlaze iz Direktive 2011/70/Euratom, Zakona o Fondu, Strategije prostornog razvoja i Nacionalnog programa zbrinjavanja radioaktivnog otpada u pogledu gospodarenja radioaktivnim otpadom iz NE Krško.
U slučaju da u skorije vrijeme ne dođe do izgradnje Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada, Republika Hrvatska neće moći započeti s preuzimanjem jedne polovine nisko i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško do 2028. godine, sukladno odluci Međudržavnog povjerenstva.
III.OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA
Za provođenje ovog Zakona nisu potrebna posebna sredstva iz Državnog proračuna, sobzirom na todaćeseuspostavaCentra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na lokaciji bivšeg vojno – skladišnog kompleksa Čerkezovac, financirati iz sredstva Fonda.
IV.PRIJEDLOG DONOŠENJA ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovog Zakona predlaže se po hitnom postupku u skladu s člankom 204. stavkom 1. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske 123/20., 86/23.), prema kojima se zakon može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, odnosno kada se zakon usklađuje s dokumentima Europske unije, ako to zatraži predlagatelj.
Za donošenje Zakona po hitnom postupku postoje osobito opravdani državni razlozi, jer donošenjemovogaZakona se stvaraju preduvjeti za ispunjenje zahtjeva Međudržavnog povjerenstva da se što prije krene sa izgradnjom Centra za zbrinjavanje RAO i započne preuzimanje NSRAO iz NE Krško najkasnije početkom 2028. godine, te ispunjenje zahtjeva iz Direktive 2011/70/Euratom.
Slijedom navedenih razloga, predlaže se donošenje ovog Zakona po hitnom postupku, objedinjujući prvo i drugo čitanje.
KONAČNIPRIJEDLOGZAKONAO IZGRADNJI CENTRA ZA ZBRINJAVANJE RADIOAKTIVNOG OTPADA
I. OPĆE ODREDBE
Predmet zakona
Članak1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuje zahvat Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada u svrhu izgradnje središnjeg skladišta za radioaktivni otpad i iskorištene izvore sa teritorija Republike Hrvatske i dugoročnog skladišta za nisko i srednje radioaktivni otpad iz NE Krško, interes Republike Hrvatske za izgradnju, rješavanje imovinskopravnih odnosa i nadležnost za vođenje postupaka.
(2) Ovaj se Zakon donosi u uzimajući u obzir obveze Republike Hrvatske koje proizlaze iz:
◊Ugovora između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Republike Slovenije o uređenju statusnih i drugih pravnih odnosa vezanih uz ulaganje, iskorištavanje i razgradnju Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“ – Međunarodni ugovori, broj 9/02., u daljnjem tekstu: Ugovor o NE Krško),
◊Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti („Narodne novine“, broj 141/13., 39/15., 130/17., 118/18., 21/22., 114/22.) u koji je implementirana Direktiva Vijeća 2011/70/Euratom o uspostavi okvira Zajednice za odgovorno i sigurno zbrinjavanje istrošenog goriva i radioaktivnog otpada (SL L 199, 2. 8. 2011.),
◊Zakona o Fondu za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“, broj 107/07., 21/22., u daljnjem tekstu: Zakon o Fondu).
◊Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva („Narodne novine“, broj 125/14.) (u daljnjem tekstu: Strategija zbrinjavanja radioaktivnog otpada ),
◊Nacionalnog programa provedbe Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva (Program za razdoblje do 2025. godine s pogledom do 2060. godine) („Narodne novine“, broj 100/18., 156/22., dalje u tekstu: Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada).
Primjena propisa
Članak 2.
(1) Pojmovi koji se pojavljuju u ovom Zakonu u odnosu na zbrinjavanje radioaktivnog otpada imaju značenja utvrđena propisima kojima se uređuje zbrinjavanje radioaktivnog otpada.
(2) Pojmovi koji se pojavljuju u ovom Zakonu u odnosu izgradnju imaju značenja utvrđena propisima kojima se uređuje gradnja.
(3) Pojmovi koji se pojavljuju u ovom Zakonu u odnosu na zaštitu prirode i okoliša imaju značenja utvrđena propisima utvrđena u propisima kojima uređuje zaštita prirode i okoliša.
Definicije pojmova
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovog Zakona imaju sljedeće značenje:
1. Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada je ustrojstvena jedinica Fonda za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško, a uključuje postrojenja za predobradu, obradu, kondicioniranje, rukovanje, dugoročno skladištenje i odlaganje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske, uključujući i središnje skladište te radioaktivnog otpada koji nije nastao na teritoriju Republike Hrvatske, a čija obveza zbrinjavanja proizlazi iz bilateralnih ugovora sklopljenih prije dana stupanja na snagu Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (NN 141/13, 39/15, 130/17, 118/18, 21/22 i 114/22)
2. Fond je Fond za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško osnovan na temelju Zakona o Fondu („Narodne novine“, broj 107/07., 21/22.).
3. radioaktivni otpad je radioaktivni otpad nastao na teritoriju Republike Hrvatske iz aktivnosti koje provode ustanove kao što su bolnice, laboratoriji, istraživačke institucije, industrijske tvrtke i obrazovne ustanove.
4. iskorišteni izvor je zatvoreni radioaktivni izvor ionizirajućeg zračenja koji se više ne koristi ili se ne namjerava koristiti za obavljanje prethodno odobrene djelatnosti, ali njegova aktivnost i/ili koncentracija aktivnosti radionuklida kojeg sadrži prelazi propisane granične vrijednosti za otpuštanje iz nadzora, radi čega se s njim i dalje postupa na propisan i siguran način.
5. nisko radioaktivni otpad) je radioaktivni otpad koji sadrži radionuklide s vremenom poluraspada kraćim od 30 godina i ograničene koncentracije aktivnosti dugoživućih radionuklida (4.000 Bq/g u pojedinom pakovanju, odnosno 400 Bq/g za kompletnu masu radioaktivnog otpada).
6. srednje radioaktivni otpad je radioaktivni otpad koji sadrži veće koncentracije aktivnosti od nisko radioaktivnog otpada. Proizvodnja topline u ovom otpadu niža je od 2 kW/m3. Može se podijeliti na kratkoživući koji sadrži ograničene koncentracije dugoživućih radionuklida (4.000 Bq/g u pojedinom pakovanju, odnosno 400 Bq/g za kompletnu masu radioaktivnog otpada) i dugoživući, koji sadrži dugoživuće radionuklide iznad prethodno navedenih koncentracija.
7. Bq – Becquerel je naziv za jedinicu aktivnosti. Jedan bekerel jednak je jednom prijelazu (raspadu) u sekundi: 1 Bq = 1 s-1.
Interes Republike Hrvatske
Članak 4.
(1) Izgradnja Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada u interesu je Republike Hrvatske .
II. ZAHVAT U PROSTORU
Obuhvat zahvata u prostoru
Članak 5.
(1) Sukladno odredbama Nacionalnog programa, prihvatljivost zahvata Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na dijelu lokacije bivšeg vojno-skladišnog kompleksa Čerkezovac (mikrolokacija Široko Osoje za tehnološki dio i područje Božinovica za administrativni dio s pratećim sadržajima) u katastarskoj općini Javornik na području naselja Javornik u Općini Dvor ocijenit će se u postupku procjene utjecaja zahvata na okoliš iz dijela VI., glava 3. Zakona o zaštiti okoliša ("Narodne novine" br. 80/13., 153/13., 78/15., 12/18., 118/18.).
(2) Područje smještaja zahvata u prostoru iz stavka (1) ovog članka obilježeno je sljedećim koordinatnim točkama izraženim u HTRS96 projekciji kako slijedi:
POPIS KOORDINATA
POPIS KOORDINATA
Broj točke
E [m]
N [m]
Broj točke
E [m]
N [m]
KOORDINATE GRAĐEVNE ČESTICE
KOORDINATE GRAĐEVNE ČESTICE
1
486107.65
4988598.38
127
486933.69
4989434.49
2
486118.24
4988599.93
128
486935.94
4989438.20
3
486159.39
4988608.66
129
486937.82
4989442.17
4
486180.61
4988644.36
130
486939.28
4989446.32
5
486198.22
4988669.56
131
486940.29
4989450.60
6
486233.77
4988725.77
132
486940.85
4989454.96
7
486238.57
4988726.44
133
486940.95
4989459.35
8
486286.77
4988763.27
134
486940.59
4989463.74
9
486337.86
4988785.35
135
486939.78
4989468.06
10
486347.65
4988786.10
136
486938.51
4989472.27
11
486376.87
4988798.69
137
486936.82
4989476.32
12
486472.40
4988824.15
138
486934.71
4989480.18
13
486477.68
4988800.58
139
486932.21
4989483.80
14
486694.44
4988845.61
140
486929.34
4989487.13
15
486686.23
4988888.97
141
486926.14
4989490.14
16
486697.71
4988900.63
142
486922.65
4989492.81
17
486647.51
4989099.27
143
486918.89
4989495.09
18
486638.77
4989109.28
144
486916.52
4989496.28
19
486637.54
4989114.89
145
486913.67
4989497.48
20
486547.23
4989214.09
146
486910.82
4989498.47
21
486670.39
4989444.55
147
486907.99
4989499.28
22
486780.68
4989573.60
148
486905.20
4989499.93
23
486809.98
4989607.88
149
486902.45
4989500.46
24
486784.64
4989628.78
150
486899.76
4989500.88
25
486833.47
4989682.68
151
486897.13
4989501.21
26
486846.13
4989676.70
152
486894.57
4989501.49
27
486841.95
4989671.79
153
486892.07
4989501.73
28
486839.76
4989667.11
154
486890.45
4989501.88
29
486811.24
4989606.99
155
486848.74
4989505.66
30
486786.38
4989554.60
156
486846.36
4989505.88
31
486784.15
4989531.59
157
486844.04
4989506.11
32
486786.83
4989510.37
158
486841.78
4989506.36
33
486801.13
4989494.06
159
486839.58
4989506.64
34
486839.35
4989480.77
160
486837.45
4989506.96
35
486895.43
4989467.14
161
486835.39
4989507.33
36
486913.76
4989458.43
162
486833.39
4989507.77
37
486895.46
4989438.51
163
486831.48
4989508.27
38
486812.84
4989402.75
164
486829.05
4989509.04
39
486771.51
4989401.18
165
486827.29
4989509.74
40
486727.19
4989398.82
166
486824.47
4989511.12
41
486710.92
4989381.81
167
486821.82
4989512.79
42
486705.89
4989379.55
168
486819.35
4989514.73
43
486693.76
4989369.67
169
486817.10
4989516.92
44
486693.76
4989347.67
170
486815.08
4989519.33
45
486755.51
4989282.35
171
486813.34
4989521.94
46
486779.14
4989285.62
172
486811.87
4989524.72
47
486813.94
4989282.93
173
486810.70
4989527.64
48
486865.36
4989253.30
174
486809.85
4989530.66
49
486901.23
4989247.81
175
486809.31
4989533.75
50
486931.78
4989265.90
176
486809.10
4989536.88
51
486941.84
4989284.97
177
486809.22
4989540.02
52
486955.45
4989302.42
178
486809.53
4989542.41
53
486972.23
4989307.64
179
486809.98
4989544.65
54
487098.10
4989328.30
180
486810.58
4989546.92
55
487148.79
4989343.53
181
486811.31
4989549.23
56
487175.16
4989346.03
182
486812.17
4989551.57
57
487200.79
4989355.46
183
486813.15
4989553.94
58
487235.95
4989353.01
184
486814.22
4989556.35
59
487270.26
4989346.54
185
486815.38
4989558.79
60
487309.22
4989334.06
186
486816.61
4989561.28
61
487333.13
4989326.83
187
486817.90
4989563.82
62
487348.45
4989317.21
188
486873.90
4989673.55
63
487376.33
4989311.03
189
486875.22
4989676.14
64
487459.52
4989299.67
190
486876.54
4989678.73
65
487527.03
4989284.22
191
486877.86
4989681.34
66
487569.85
4989262.64
192
486879.19
4989683.96
67
487570.72
4989234.48
193
486880.50
4989686.59
68
487605.18
4989072.68
194
486881.81
4989689.23
69
487628.24
4989053.13
195
486883.11
4989691.89
70
487712.78
4988981.49
196
486884.39
4989694.56
71
487780.61
4988921.11
197
486885.67
4989697.24
72
487893.57
4988919.49
198
486886.92
4989699.94
73
487999.85
4988919.25
199
486900.98
4989735.14
74
488045.40
4988931.87
200
486910.95
4989770.67
75
488097.54
4988911.56
201
486917.16
4989807.06
76
488207.75
4988893.27
202
486919.11
4989830.28
77
488627.63
4989077.22
203
486913.73
4989865.22
78
488600.53
4989076.16
204
486894.52
4989882.50
79
488568.66
4989075.21
205
486871.93
4989887.69
80
488464.72
4989070.63
206
486845.25
4989882.64
81
488439.86
4989070.52
207
486828.18
4989867.98
82
488430.83
4989095.78
208
486820.48
4989850.20
83
488424.86
4989112.56
209
486822.65
4989822.33
84
488417.94
4989161.40
210
486834.14
4989783.34
85
488209.48
4989192.88
211
486836.79
4989761.19
86
488062.74
4989185.57
212
486833.71
4989734.32
87
487908.36
4989185.54
213
486813.92
4989688.96
88
487821.00
4989206.06
214
486770.00
4989640.85
89
487756.84
4989297.29
215
486727.03
4989676.28
90
487688.52
4989354.34
216
486673.60
4989633.95
91
487605.24
4989336.75
217
486645.20
4989646.85
92
487599.77
4989327.00
218
486498.45
4989493.17
93
487577.46
4989287.27
219
486369.35
4989187.26
94
487532.25
4989307.50
220
486524.34
4988952.22
95
487495.42
4989320.24
221
486459.32
4988882.50
96
487463.80
4989329.43
222
486465.98
4988852.85
97
487424.64
4989331.56
223
486461.63
4988851.58
98
487383.50
4989338.45
224
486460.82
4988851.41
99
487344.94
4989344.45
225
486460.24
4988851.02
100
487289.20
4989374.30
226
486457.32
4988850.16
101
487266.27
4989392.94
227
486454.60
4988849.39
102
487238.23
4989387.10
228
486451.84
4988848.63
103
487204.38
4989380.05
229
486449.07
4988847.87
104
487167.44
4989372.35
230
486447.20
4988847.37
105
487137.45
4989367.71
231
486356.28
4988822.70
106
487099.08
4989356.82
232
486353.47
4988821.94
107
487064.29
4989350.84
233
486350.66
4988821.17
108
487008.70
4989343.89
234
486347.82
4988820.39
109
486988.06
4989342.16
235
486344.98
4988819.59
110
486959.72
4989336.15
236
486342.14
4988818.78
111
486940.15
4989321.10
237
486339.28
4988817.95
112
486915.05
4989306.97
238
486336.42
4988817.09
113
486902.80
4989283.78
239
486333.56
4988816.20
114
486861.49
4989297.57
240
486330.69
4988815.28
115
486833.17
4989307.42
241
486328.78
4988814.64
116
486799.13
4989315.66
242
486326.88
4988813.99
117
486772.45
4989319.66
243
486304.57
4988804.94
118
486748.66
4989335.71
244
486283.33
4988793.61
119
486727.35
4989363.73
245
486263.39
4988780.12
120
486734.95
4989371.32
246
486244.97
4988764.62
121
486839.99
4989379.78
247
486235.98
4988755.73
122
486852.70
4989385.52
248
486224.21
4988749.56
123
486864.51
4989390.85
249
486166.55
4988653.35
124
486912.11
4989418.01
250
486144.13
4988628.43
125
486928.18
4989427.87
251
486120.23
4988620.39
126
486931.45
4989431.49
252
486104.79
4988617.95
Članak 6.
(1) Zahvat Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada je jedinstvenafunkcionalnaiprostornacjelinakojapredstavljasloženugrađevinunamijenjenu skladištenju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, koja se sastoji od:
◊središnjeg skladišta radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske,
◊dugoročnog skladišta nisko i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško, a čija obveza zbrinjavanja proizlazi iz Ugovora o NE Krško,
◊administrativnog dijela (upravna zgrada s informacijskim centrom),
◊infrastrukture koja uključuje prometne (parkirališne i manipulativne) površine, uključivo i pristupnu cestu, vodoopskrbu i odvodnju, energetske, komunikacijske i druge građevine,
◊tehničke i fizičke zaštite i video nadzora, posebnih sigurnosnih sustava i sustava nadzora i upravljanja,
◊te ostalih građevina kojima se osigurava funkcionalnost Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada.
(2) Akti potrebni za provedbu zahvata u prostoru u svrhu gradnje Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada mogu se izdati tek nakon provedenog postupka procjene utjecaja na okoliš i ocjene zahvata prihvatljivim. Ministarstvo nadležno za poslove prostornog uređenja i gradnje izdaje akte za provedbu zahvata u prostoru u skladu s rješenjem tijela nadležnog za procjenu utjecaja zahvata na okoliš i temeljem ovog Zakona.
(3) Sve građevine zatečene na obuhvatu zahvata Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada smatraju se izgrađenim na temelju pravomoćne građevinske dozvole, odnosno u skladu s propisima koji uređuju upravno područje prostornog uređenja i gradnje, te se smatra da imaju uporabnu dozvolu temeljem odredaba ovog Zakona.
III.RJEŠAVANJE IMOVINSKOPRAVNIH ODNOSA
Članak 7.
(1) Za potrebe izgradnje Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada nekretnine u obuhvatu zahvata izvlašćuju se u ime i u korist Republike Hrvatske, na teret sredstava Fonda, sukladno odredbama propisa koji uređuje izvlaštenje.
(2) Imovinskopravni odnosi na nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno pravnih osoba čiji je osnivač Republika Hrvatska odnosno jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i Fonda, kao investitora zahvata u prostoru, rješavaju se sklapanjem odgovarajućeg ugovora kojim se nekretnine prenose u vlasništvo Republike Hrvatske.
IV. NADZOR
Članak 8.
Nadzor nad provedbom ovog Zakona provodi ministarstvo nadležno za energetiku.
Ovim se člankom utvrđuje predmet Zakona te područje njegove primjene.
Uz članak 2.
Ovim se člankom određuju značenja pojmova uporabljenih u tekstu ovoga Zakona, a koji imaju značenje utvrđeno posebnim propisima.
Uz članak 3.
Ovim člankom se utvrđuju definicije pojmova korištenih u ovom Zakonu.
Uz članak 4.
Ovim se člankom utvrđuje se interes Republike Hrvatske za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada.
Uz članak 5.
Ovim se člankom utvrđuje obuhvat Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada u prostoru,predviđen Nacionalnim programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i Strategijom prostornog razvoja, pri čemu će se prihvatljivost zahvata za okoliš ocijeniti u postupku procjene utjecaja na okoliš iz dijela VI., glava 3. Zakona o zaštiti okoliša ("Narodne novine" br. 80/13., 153/13., 78/15., 12/18., 118/18.). Zakonom se stvaraju preduvjeti za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada gdje će se skladištiti otpad na siguran, te za prirodu, okoliš i ljudsko zdravlje prihvatljiv način do njegovog konačnog zbrinjavanja i tako ispuniti obaveze iz Ugovora o NE Krško,  e Direktive 2011/70/Euratom, Zakona o nuklearnoj i radiološkoj sigurnosti te sukladno sa Nacionalnim programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada.
Odredbom čl. 76. st. 4. Zakona o zaštiti okoliša propisano je da se procjena utjecaja zahvata na okoliš provodi u okviru pripreme namjeravanog zahvata, prije podnošenja zahtjeva za izdavanje lokacijske dozvole za provedbu zahvata.
Odredbom čl. 80. st. 2. točka 3. Zakona o zaštiti okoliša propisano je da zahtjev za procjenu utjecaja zahvata na okoliš obvezno sadrži i podatke o usklađenosti zahvata s važećom prostorno-planskom dokumentacijom što se dokazuje odgovarajućom potvrdom tijela nadležnog prema zakonu kojim se uređuje prostorno uređenje. Obzirom da Državni plan prostornog razvoja Republike Hrvatske nije donesen, ovim Zakonom utvrđuje se obuhvat zahvata.
Uz članak 6.
Ovim se člankom određuje da je Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada jedinstvena funkcionalna prostorna cjelina i dijelovi istog, te postupak i nadležnost izdavanja akata.
Uz članak 7.
Ovim se člankom uređuje rješavanje imovinskopravnih odnosa, na način da se nekretnine izvlašćuju u korist Republike Hrvatske, dok se imovinsko pravni odnosi sa Republikom Hrvatskom i jedinicama lokalne (regionalne) samouprave rješavaju prijenosom prava vlasništva na Republiku Hrvatsku.
Uz članak 8.
Ovim se člankom uređuje nadzor nad provedbom Zakona.
Uz članak 9.
Ovim se člankom određuje dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZGRADNJI CENTRA ZA ZBRINJAVANJE RADIOAKTIVNOG OTPADA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona o Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, u daljnjem tekstu: Ustav Republike Hrvatske) .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
a) Ocjena stanja
Direktiva Vijeća 2011/70/Euratom o uspostavi okvira Zajednice za odgovorno i sigurno zbrinjavanje istrošenog goriva i radioaktivnog otpada (SL L 199, 2. 8. 2011.) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2011/70/Euratom), implementirana u Zakon o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti („Narodne novine“, broj 141/13., 39/15., 130/17., 118/18., 21/22., 114/22.) (u daljnjem tekstu: Zakon o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti), predviđa obvezu država članica Europske unije izrade nacionalnih programa u kojima će se navesti kada, gdje i kako će zbrinuti istrošeno nuklearno gorivo i radioaktivni otpad uz primjenu najviših sigurnosnih standarda, a da se pritom ne nameće nepotrebni teret budućim generacijama. Ispunjavajući tu obvezu, Republika Hrvatska donijela je prvo Strategiju zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva („Narodne novine“, broj 125/14.) (u daljnjem tekstu: Strategija zbrinjavanja radioaktivnog otpada), osnovni dokument kojim se uspostavljaju smjernice i ciljevi zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva. Nakon donošenja Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, Republika Hrvatska donijela je Nacionalni program provedbe Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva (Program za razdoblje do 2025. godine s pogledom do 2060. godine) („Narodne novine“, broj 100/18., 156/22., dalje u tekstu: Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada ) kojim se definiraju načini provedbe uspostavljenih smjernica u Strategiji zbrinjavanja radioaktivnog otpada, u skladu sa strukturom preporučenom u Smjernicama za izradu Nacionalnih programa European Nuclear Safety Regulators Group (Europsko udruženje regulatora za nuklearnu sigurnost).
Republika Hrvatska ima obvezu zbrinuti radioaktivni otpad i iskorištene izvore ionizirajućeg zračenja koji su nastali višedesetljetnom primjenom izvora ionizirajućeg zračenja u medicini, industriji, znanosti, vojnoj i javnoj uporabi (u daljnjem tekstu: institucionalni radioaktivni otpad i iskorišteni izvori). Naime, postojeća privremena skladišta takvog otpada (Institut Ruđer Bošković i Institut za medicinska istraživanja i medicinu rada) su, trajno zatvorena, radi čega u Republici Hrvatskoj trenutno nije moguće skladištiti institucionalni radioaktivni otpad i iskorištene izvore koji nastaju svakodnevnom primjenom izvora ionizirajućeg zračenja u medicini, industriji, znanosti, vojnoj i javnoj uporabi.
Osim prethodno opisane obveze, Republika Hrvatska ima obvezu zbrinuti i jednu polovinu nisko i srednje radioaktivnog otpada iz Nuklearne elektrane Krško (dalje u tekstu: NE Krško), sukladno obvezama preuzetim Ugovorom sklopljenim između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Republike Slovenije o uređenju statusnih i drugih pravnih odnosa vezanih uz ulaganje, iskorištavanje i razgradnju Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“ – Međunarodni ugovori, broj 9/02.) (u daljnjem tekstu: Ugovor o NE Krško) i Zajedničke izjave povodom potpisivanja Ugovora između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Republike Slovenije. Predmetnim su Ugovorom regulirani pravni i poslovni odnosi ugovornih strana vezani uz sigurno funkcioniranje, održavanje i iskorištavanje NE Krško, kao i odgovornost obiju država za osiguranje učinkovitog zajedničkog rješenja za razgradnju NE Krško te odlaganje radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva, kako s gospodarskog stajališta tako i sa stajališta zaštite okoliša. Ugovor je, po pravnoj prirodi, akt usvojen na supranacionalnoj razini od strane Hrvatske i Slovenije koji, kao takav, sukladno članku 134. Ustava Republike Hrvatske, čini dio unutarnjega pravnog poretka Republike Hrvatske i po svojoj je pravnoj snazi iznad zakona.
Sukladno Ugovoru o NE Krško, istrošeno nuklearno gorivo iz NE Krško nastavit će se skladištiti na lokaciji NE Krško minimalno do 2043. godine. Međudržavno povjerenstvo za praćenje Ugovora o NE Krško 2020. godine potvrdilo je Treću reviziju Programa razgradnje i programa odlaganja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva iz NE Krško (u daljnjem tekstu: Treća revizija). U Trećoj reviziji definira se da je zbrinjavanje istrošenoga nuklearnog goriva (ING) zajednički projekt Republike Hrvatske i Republike Slovenije, koji uključuje rad suhog skladišta ING-a 60 godina nakon prestanka rada NE Krško. Za razliku od istrošenog nuklearnog goriva iz NE Krško, za nisko i srednje radioaktivni otpad (NSRAO) iz NE Krško, Republika Hrvatska i Republika Slovenija dužne su, prema odluci Međudržavnog povjerenstva sa 13. sjednice (održane 31. rujna 2019. godine na Bledu) zbrinuti odvojeno, svaka svoju polovicu. Republika Hrvatska i Republika Slovenija dužne su započeti sa odvozom NSRAO-a najkasnije do početka 2028. godine te isti zbrinuti u skladu s primjenjivim međunarodnim, europskim i nacionalnim propisima, kako bi se oslobodio skladišni prostor NE Krško za privremeno skladištenje novog radioaktivnog otpada koji nastaje radom NE Krško. Rok za početak preuzimanja NSRAO-a iz NE Krško određen je odlukom sa 17. sjednice Međudržavnog povjerenstva (održane 2. listopada 2023. godine u Krškom).
Temeljem članka 4.a Zakona o Fondu za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“, broj 107/07., 21/22.) (u daljnjem tekstu: Zakon o Fondu) ustrojen je Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada (u daljnjem tekstu: Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada ) kao unutarnja ustrojstvena jedinica Fonda za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško (dalje u tekstu: Fond) za obavljanje poslova iz članka 4. stavka 3., 4. i 5. Zakona o Fondu. Sukladno Zakonu o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti, nakon izgradnje u Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada će se zbrinjavati institucionalni radioaktivni otpad i iskorišteni izvori podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske te polovica niskog i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško.
Člankom 196. Zakona o prostornom uređenju („Narodne novine“, broj 153/13., 65/17., 114/18., 39/19., 98/19., 67/23.) (u daljnjem tekstu: Zakon o prostornom uređenju) predviđeno je donošenje Državnog plana prostornog razvoja Republike Hrvatske, kao prostornog plana na državnoj razini umjesto Programa prostornog uređenja Republike Hrvatske (Odluka o donošenju Programa prostornog uređenja Republike Hrvatske „Narodne novine“, broj 50/99., 96/12., 96/12., 84/13.) (u daljnjem tekstu: Program prostornog uređenja) najkasnije u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu Zakona o prostornom uređenju. S obzirom na to da Državni plan prostornog razvoja Republike Hrvatske još nije donesen uslijed tehničke i stručne zahtjevnosti istoga, do donošenja istog na snazi je Program prostornog uređenja. Program prostornog uređenja utvrđuje Trgovsku goru kao prostor na kojem je moguće zbrinjavati radioaktivni otpad.
Temeljnim državnim dokumentom kojim se usmjerava prostorni razvoj na državnoj razini – Strategijom prostornog razvoja Republike Hrvatske (Odluka o donošenju Strategije prostornog razvoja Republike Hrvatske „Narodne novine“, broj 106/17.) (u daljnjem tekstu: Strategija prostornog razvoja), uz uvjet provođenja daljnjih istraživanja u skladu s međunarodnim standardima i sudjelovanjem javnosti te utvrđivanja postupaka koji će osigurati partnersku ulogu lokalne zajednice s jasnim uvidom u sve aspekte izgradnje i korištenja objekta, makrolokacija Trgovske gore utvrđena je kao potencijalna lokacija za odlagalište nisko i srednje radioaktivnog otpada. Za Strategiju prostornog razvoja provedena je i strateška procjena utjecaja na okoliš.
Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada, navodi Čerkezovac kao preferentnu lokaciju za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada, uslijed činjenice da je dio vojnog- logistički kompleksa Čerkezovac utvrđen kao dugoročno neperspektivna lokacija za Ministarstvo obrane Republike Hrvatske i Oružane snage Republike Hrvatske. Za Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada je provedena i strateška procjena utjecaja na okoliš.
Uslijed ne donošenja Državnog plana prostornog razvoja Republike Hrvatske, neophodno je pristupiti izradi posebnog propisa (lex specialis) kojim će se omogućiti početak postupka procjena utjecaja na okoliš Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na lokaciji Č erkezovac, utvrditi nadležnost za provođenja postupka te nedvojbeno utvrditi interes Republike Hrvatske za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada kojim se omogućava izvlaštenje nekretnina.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
U svrhu ispunjavana obveza Republike Hrvatske iz Ugovora o NE Krško, Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti u koji je implementirana Direktiva 2011/70/Euratom, Zakona o Fondu , Strategije prostornog razvoja i Nacionalnog programa zbrinjavanja radioaktivnog otpada sa ovim Zakonom stvaraju se preduvjeti za procjenu utjecaja Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na lokaciji Čerkezovac kao i njegovu izgradnju ukoliko zahvat bude utvrđen prihvatljivim za okoliš.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Budući da Republika Hrvatska još nije osigurala preduvjete za zbrinjavanje nisko i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško, Republika Hrvatska zaprimila je 2020. godine službenu opomenu Europske komisije, te 2022. godine obrazloženo mišljenje Europske komisije o neispunjavanju zahtjeva iz Direktive 2011/70/Euratom, koje je ponovljeno i 2024. godine. Naime, predmetnim dokumentima je Republika Hrvatska upozorena, između ostalog, na neispunjavanje obveza predviđenih člankom 12. stavkom 1. točkom (d) Direktive 2011/70/Euratom odnosno da Republika Hrvatska nije predvidjela koncepte ili planove i tehnička rješenja za gospodarenje radioaktivnim otpadom. Donošenjem ovog Zakona omogućit će se izgradnja Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i time će Republika Hrvatska uskladiti zakonodavstvo i sa obvezama koje proizlaze iz Direktive 2011/70/Euratom, Zakona o Fondu, Strategije prostornog razvoja i Nacionalnog programa zbrinjavanja radioaktivnog otpada u pogledu gospodarenja radioaktivnim otpadom iz NE Krško.
U slučaju da u skorije vrijeme ne dođe do izgradnje Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada, Republika Hrvatska neće moći započeti s preuzimanjem jedne polovine nisko i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško do 2028. godine, sukladno odluci Međudržavnog povjerenstva.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
III.OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA
Za provođenje ovog Zakona nisu potrebna posebna sredstva iz Državnog proračuna, s obzirom na to da će se uspostava Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na lokaciji bivšeg vojno – skladišnog kompleksa Čerkezovac, financirati iz sredstva Fonda.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
IV.PRIJEDLOG DONOŠENJA ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovog Zakona predlaže se po hitnom postupku u skladu s člankom 204. stavkom 1. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske 123/20., 86/23.), prema kojima se zakon može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, odnosno kada se zakon usklađuje s dokumentima Europske unije, ako to zatraži predlagatelj.
Za donošenje Zakona po hitnom postupku postoje osobito opravdani državni razlozi, jer donošenjem ovoga Zakona se stvaraju preduvjeti za ispunjenje zahtjeva Međudržavnog povjerenstva da se što prije krene sa izgradnjom Centra za zbrinjavanje RAO i započne preuzimanje NSRAO iz NE Krško najkasnije početkom 2028. godine, te ispunjenje zahtjeva iz Direktive 2011/70/Euratom.
Slijedom navedenih razloga, predlaže se donošenje ovog Zakona po hitnom postupku, objedinjujući prvo i drugo čitanje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZGRADNJI CENTRA ZA ZBRINJAVANJE RADIOAKTIVNOG OTPADA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Predmet zakona
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuje zahvat Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada u svrhu izgradnje središnjeg skladišta za radioaktivni otpad i iskorištene izvore sa teritorija Republike Hrvatske i dugoročnog skladišta za nisko i srednje radioaktivni otpad iz NE Krško, interes Republike Hrvatske za izgradnju, rješavanje imovinskopravnih odnosa i nadležnost za vođenje postupaka.
(2) Ovaj se Zakon donosi u uzimajući u obzir obveze Republike Hrvatske koje proizlaze iz:
◊ Ugovora između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Republike Slovenije o uređenju statusnih i drugih pravnih odnosa vezanih uz ulaganje, iskorištavanje i razgradnju Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“ – Međunarodni ugovori, broj 9/02., u daljnjem tekstu: Ugovor o NE Krško),
◊ Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti („Narodne novine“, broj 141/13., 39/15., 130/17., 118/18., 21/22., 114/22.) u koji je implementirana Direktiva Vijeća 2011/70/Euratom o uspostavi okvira Zajednice za odgovorno i sigurno zbrinjavanje istrošenog goriva i radioaktivnog otpada (SL L 199, 2. 8. 2011.),
◊ Zakona o Fondu za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“, broj 107/07., 21/22., u daljnjem tekstu: Zakon o Fondu).
◊ Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva („Narodne novine“, broj 125/14.) (u daljnjem tekstu: Strategija zbrinjavanja radioaktivnog otpada ),
◊ Nacionalnog programa provedbe Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva (Program za razdoblje do 2025. godine s pogledom do 2060. godine) („Narodne novine“, broj 100/18., 156/22., dalje u tekstu: Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Primjena propisa
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 2.
(1) Pojmovi koji se pojavljuju u ovom Zakonu u odnosu na zbrinjavanje radioaktivnog otpada imaju značenja utvrđena propisima kojima se uređuje zbrinjavanje radioaktivnog otpada.
(2) Pojmovi koji se pojavljuju u ovom Zakonu u odnosu izgradnju imaju značenja utvrđena propisima kojima se uređuje gradnja.
(3) Pojmovi koji se pojavljuju u ovom Zakonu u odnosu na zaštitu prirode i okoliša imaju značenja utvrđena propisima utvrđena u propisima kojima uređuje zaštita prirode i okoliša.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Definicije pojmova
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 3.
Pojedini pojmovi u smislu ovog Zakona imaju sljedeće značenje:
1. Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada je ustrojstvena jedinica Fonda za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško, a uključuje postrojenja za predobradu, obradu, kondicioniranje, rukovanje, dugoročno skladištenje i odlaganje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske, uključujući i središnje skladište te radioaktivnog otpada koji nije nastao na teritoriju Republike Hrvatske, a čija obveza zbrinjavanja proizlazi iz bilateralnih ugovora sklopljenih prije dana stupanja na snagu Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (NN 141/13, 39/15, 130/17, 118/18, 21/22 i 114/22)
2. Fond je Fond za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško osnovan na temelju Zakona o Fondu („Narodne novine“, broj 107/07., 21/22. ).
3. radioaktivni otpad je radioaktivni otpad nastao na teritoriju Republike Hrvatske iz aktivnosti koje provode ustanove kao što su bolnice, laboratoriji, istraživačke institucije, industrijske tvrtke i obrazovne ustanove.
4. iskorišteni izvor je zatvoreni radioaktivni izvor ionizirajućeg zračenja koji se više ne koristi ili se ne namjerava koristiti za obavljanje prethodno odobrene djelatnosti, ali njegova aktivnost i/ili koncentracija aktivnosti radionuklida kojeg sadrži prelazi propisane granične vrijednosti za otpuštanje iz nadzora, radi čega se s njim i dalje postupa na propisan i siguran način.
5. nisko radioaktivni otpad) je radioaktivni otpad koji sadrži radionuklide s vremenom poluraspada kraćim od 30 godina i ograničene koncentracije aktivnosti dugoživućih radionuklida (4.000 Bq/g u pojedinom pakovanju, odnosno 400 Bq/g za kompletnu masu radioaktivnog otpada).
6. srednje radioaktivni otpad je radioaktivni otpad koji sadrži veće koncentracije aktivnosti od nisko radioaktivnog otpada. Proizvodnja topline u ovom otpadu niža je od 2 kW/m 3 . Može se podijeliti na kratkoživući koji sadrži ograničene koncentracije dugoživućih radionuklida (4.000 Bq/g u pojedinom pakovanju, odnosno 400 Bq/g za kompletnu masu radioaktivnog otpada) i dugoživući, koji sadrži dugoživuće radionuklide iznad prethodno navedenih koncentracija.
7. Bq – Becquerel je naziv za jedinicu aktivnosti. Jedan bekerel jednak je jednom prijelazu (raspadu) u sekundi: 1 Bq = 1 s -1 .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Interes Republike Hrvatske
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 4.
(1) Izgradnja Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada u interesu je Republike Hrvatske .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
II. ZAHVAT U PROSTORU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Obuhvat zahvata u prostoru
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 5.
(1) Sukladno odredbama Nacionalnog programa, prihvatljivost zahvata Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na dijelu lokacije bivšeg vojno-skladišnog kompleksa Čerkezovac (mikrolokacija Široko Osoje za tehnološki dio i područje Božinovica za administrativni dio s pratećim sadržajima) u katastarskoj općini Javornik na području naselja Javornik u Općini Dvor ocijenit će se u postupku procjene utjecaja zahvata na okoliš iz dijela VI., glava 3. Zakona o zaštiti okoliša ("Narodne novine" br. 80/13., 153/13., 78/15., 12/18., 118/18.).
(2) Područje smještaja zahvata u prostoru iz stavka (1) ovog članka obilježeno je sljedećim koordinatnim točkama izraženim u HTRS96 projekciji kako slijedi:
POPIS KOORDINATA
POPIS KOORDINATA
Broj točke
E [m]
N [m]
Broj točke
E [m]
N [m]
KOORDINATE GRAĐEVNE ČESTICE
KOORDINATE GRAĐEVNE ČESTICE
1
486107.65
4988598.38
127
486933.69
4989434.49
2
486118.24
4988599.93
128
486935.94
4989438.20
3
486159.39
4988608.66
129
486937.82
4989442.17
4
486180.61
4988644.36
130
486939.28
4989446.32
5
486198.22
4988669.56
131
486940.29
4989450.60
6
486233.77
4988725.77
132
486940.85
4989454.96
7
486238.57
4988726.44
133
486940.95
4989459.35
8
486286.77
4988763.27
134
486940.59
4989463.74
9
486337.86
4988785.35
135
486939.78
4989468.06
10
486347.65
4988786.10
136
486938.51
4989472.27
11
486376.87
4988798.69
137
486936.82
4989476.32
12
486472.40
4988824.15
138
486934.71
4989480.18
13
486477.68
4988800.58
139
486932.21
4989483.80
14
486694.44
4988845.61
140
486929.34
4989487.13
15
486686.23
4988888.97
141
486926.14
4989490.14
16
486697.71
4988900.63
142
486922.65
4989492.81
17
486647.51
4989099.27
143
486918.89
4989495.09
18
486638.77
4989109.28
144
486916.52
4989496.28
19
486637.54
4989114.89
145
486913.67
4989497.48
20
486547.23
4989214.09
146
486910.82
4989498.47
21
486670.39
4989444.55
147
486907.99
4989499.28
22
486780.68
4989573.60
148
486905.20
4989499.93
23
486809.98
4989607.88
149
486902.45
4989500.46
24
486784.64
4989628.78
150
486899.76
4989500.88
25
486833.47
4989682.68
151
486897.13
4989501.21
26
486846.13
4989676.70
152
486894.57
4989501.49
27
486841.95
4989671.79
153
486892.07
4989501.73
28
486839.76
4989667.11
154
486890.45
4989501.88
29
486811.24
4989606.99
155
486848.74
4989505.66
30
486786.38
4989554.60
156
486846.36
4989505.88
31
486784.15
4989531.59
157
486844.04
4989506.11
32
486786.83
4989510.37
158
486841.78
4989506.36
33
486801.13
4989494.06
159
486839.58
4989506.64
34
486839.35
4989480.77
160
486837.45
4989506.96
35
486895.43
4989467.14
161
486835.39
4989507.33
36
486913.76
4989458.43
162
486833.39
4989507.77
37
486895.46
4989438.51
163
486831.48
4989508.27
38
486812.84
4989402.75
164
486829.05
4989509.04
39
486771.51
4989401.18
165
486827.29
4989509.74
40
486727.19
4989398.82
166
486824.47
4989511.12
41
486710.92
4989381.81
167
486821.82
4989512.79
42
486705.89
4989379.55
168
486819.35
4989514.73
43
486693.76
4989369.67
169
486817.10
4989516.92
44
486693.76
4989347.67
170
486815.08
4989519.33
45
486755.51
4989282.35
171
486813.34
4989521.94
46
486779.14
4989285.62
172
486811.87
4989524.72
47
486813.94
4989282.93
173
486810.70
4989527.64
48
486865.36
4989253.30
174
486809.85
4989530.66
49
486901.23
4989247.81
175
486809.31
4989533.75
50
486931.78
4989265.90
176
486809.10
4989536.88
51
486941.84
4989284.97
177
486809.22
4989540.02
52
486955.45
4989302.42
178
486809.53
4989542.41
53
486972.23
4989307.64
179
486809.98
4989544.65
54
487098.10
4989328.30
180
486810.58
4989546.92
55
487148.79
4989343.53
181
486811.31
4989549.23
56
487175.16
4989346.03
182
486812.17
4989551.57
57
487200.79
4989355.46
183
486813.15
4989553.94
58
487235.95
4989353.01
184
486814.22
4989556.35
59
487270.26
4989346.54
185
486815.38
4989558.79
60
487309.22
4989334.06
186
486816.61
4989561.28
61
487333.13
4989326.83
187
486817.90
4989563.82
62
487348.45
4989317.21
188
486873.90
4989673.55
63
487376.33
4989311.03
189
486875.22
4989676.14
64
487459.52
4989299.67
190
486876.54
4989678.73
65
487527.03
4989284.22
191
486877.86
4989681.34
66
487569.85
4989262.64
192
486879.19
4989683.96
67
487570.72
4989234.48
193
486880.50
4989686.59
68
487605.18
4989072.68
194
486881.81
4989689.23
69
487628.24
4989053.13
195
486883.11
4989691.89
70
487712.78
4988981.49
196
486884.39
4989694.56
71
487780.61
4988921.11
197
486885.67
4989697.24
72
487893.57
4988919.49
198
486886.92
4989699.94
73
487999.85
4988919.25
199
486900.98
4989735.14
74
488045.40
4988931.87
200
486910.95
4989770.67
75
488097.54
4988911.56
201
486917.16
4989807.06
76
488207.75
4988893.27
202
486919.11
4989830.28
77
488627.63
4989077.22
203
486913.73
4989865.22
78
488600.53
4989076.16
204
486894.52
4989882.50
79
488568.66
4989075.21
205
486871.93
4989887.69
80
488464.72
4989070.63
206
486845.25
4989882.64
81
488439.86
4989070.52
207
486828.18
4989867.98
82
488430.83
4989095.78
208
486820.48
4989850.20
83
488424.86
4989112.56
209
486822.65
4989822.33
84
488417.94
4989161.40
210
486834.14
4989783.34
85
488209.48
4989192.88
211
486836.79
4989761.19
86
488062.74
4989185.57
212
486833.71
4989734.32
87
487908.36
4989185.54
213
486813.92
4989688.96
88
487821.00
4989206.06
214
486770.00
4989640.85
89
487756.84
4989297.29
215
486727.03
4989676.28
90
487688.52
4989354.34
216
486673.60
4989633.95
91
487605.24
4989336.75
217
486645.20
4989646.85
92
487599.77
4989327.00
218
486498.45
4989493.17
93
487577.46
4989287.27
219
486369.35
4989187.26
94
487532.25
4989307.50
220
486524.34
4988952.22
95
487495.42
4989320.24
221
486459.32
4988882.50
96
487463.80
4989329.43
222
486465.98
4988852.85
97
487424.64
4989331.56
223
486461.63
4988851.58
98
487383.50
4989338.45
224
486460.82
4988851.41
99
487344.94
4989344.45
225
486460.24
4988851.02
100
487289.20
4989374.30
226
486457.32
4988850.16
101
487266.27
4989392.94
227
486454.60
4988849.39
102
487238.23
4989387.10
228
486451.84
4988848.63
103
487204.38
4989380.05
229
486449.07
4988847.87
104
487167.44
4989372.35
230
486447.20
4988847.37
105
487137.45
4989367.71
231
486356.28
4988822.70
106
487099.08
4989356.82
232
486353.47
4988821.94
107
487064.29
4989350.84
233
486350.66
4988821.17
108
487008.70
4989343.89
234
486347.82
4988820.39
109
486988.06
4989342.16
235
486344.98
4988819.59
110
486959.72
4989336.15
236
486342.14
4988818.78
111
486940.15
4989321.10
237
486339.28
4988817.95
112
486915.05
4989306.97
238
486336.42
4988817.09
113
486902.80
4989283.78
239
486333.56
4988816.20
114
486861.49
4989297.57
240
486330.69
4988815.28
115
486833.17
4989307.42
241
486328.78
4988814.64
116
486799.13
4989315.66
242
486326.88
4988813.99
117
486772.45
4989319.66
243
486304.57
4988804.94
118
486748.66
4989335.71
244
486283.33
4988793.61
119
486727.35
4989363.73
245
486263.39
4988780.12
120
486734.95
4989371.32
246
486244.97
4988764.62
121
486839.99
4989379.78
247
486235.98
4988755.73
122
486852.70
4989385.52
248
486224.21
4988749.56
123
486864.51
4989390.85
249
486166.55
4988653.35
124
486912.11
4989418.01
250
486144.13
4988628.43
125
486928.18
4989427.87
251
486120.23
4988620.39
126
486931.45
4989431.49
252
486104.79
4988617.95
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 6 .
(1) Zahvat Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada je jedinstvena funkcionalna i prostorna cjelina koja predstavlja složenu građevinu namijenjenu skladištenju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, koja se sastoji od:
◊ središnjeg skladišta radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske,
◊ dugoročnog skladišta nisko i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško, a čija obveza zbrinjavanja proizlazi iz Ugovora o NE Krško,
◊ administrativnog dijela (upravna zgrada s informacijskim centrom),
◊ infrastrukture koja uključuje prometne (parkirališne i manipulativne) površine, uključivo i pristupnu cestu, vodoopskrbu i odvodnju, energetske, komunikacijske i druge građevine ,
◊ tehničke i fizičke zaštite i video nadzora, posebnih sigurnosnih sustava i sustava nadzora i upravljanja,
◊ te ostalih građevina kojima se osigurava funkcionalnost Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada.
(2) Akti potrebni za provedbu zahvata u prostoru u svrhu gradnje Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada mogu se izdati tek nakon provedenog postupka procjene utjecaja na okoliš i ocjene zahvata prihvatljivim. Ministarstvo nadležno za poslove prostornog uređenja i gradnje izdaje akte za provedbu zahvata u prostoru u skladu s rješenjem tijela nadležnog za procjenu utjecaja zahvata na okoliš i temeljem ovog Zakona.
(3) Sve građevine zatečene na obuhvatu zahvata Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada smatraju se izgrađenim na temelju pravomoćne građevinske dozvole, odnosno u skladu s propisima koji uređuju upravno područje prostornog uređenja i gradnje, te se smatra da imaju uporabnu dozvolu temeljem odredaba ovog Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
III.RJEŠAVANJE IMOVINSKOPRAVNIH ODNOSA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 7.
(1) Za potrebe izgradnje Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada nekretnine u obuhvatu zahvata izvlašćuju se u ime i u korist Republike Hrvatske, na teret sredstava Fonda, sukladno odredbama propisa koji uređuje izvlaštenje.
(2) Imovinskopravni odnosi na nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno pravnih osoba čiji je osnivač Republika Hrvatska odnosno jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i Fonda, kao investitora zahvata u prostoru, rješavaju se sklapanjem odgovarajućeg ugovora kojim se nekretnine prenose u vlasništvo Republike Hrvatske .
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
IV. NADZOR
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 8.
Nadzor nad provedbom ovog Zakona provodi ministarstvo nadležno za energetiku.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 9.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim se člankom utvrđuje predmet Zakona te područje njegove primjene.
Uz članak 2.
Ovim se člankom određuju značenja pojmova uporabljenih u tekstu ovoga Zakona, a koji imaju značenje utvrđeno posebnim propisima.
Uz članak 3.
Ovim člankom se utvrđuju definicije pojmova korištenih u ovom Zakonu.
Uz članak 4.
Ovim se člankom utvrđuje se interes Republike Hrvatske za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada.
Uz članak 5.
Ovim se člankom utvrđuje obuhvat Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada u prostoru, predviđen Nacionalnim programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i Strategijom prostornog razvoja, pri čemu će se prihvatljivost zahvata za okoliš ocijeniti u postupku procjene utjecaja na okoliš iz dijela VI., glava 3. Zakona o zaštiti okoliša ("Narodne novine" br. 80/13., 153/13., 78/15., 12/18., 118/18.). Zakonom se stvaraju preduvjeti za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada gdje će se skladištiti otpad na siguran, te za prirodu, okoliš i ljudsko zdravlje prihvatljiv način do njegovog konačnog zbrinjavanja i tako ispuniti obaveze iz Ugovora o NE Krško,  e Direktive 2011/70/Euratom, Zakona o nuklearnoj i radiološkoj sigurnosti te sukladno sa Nacionalnim programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada.
Odredbom čl. 76. st. 4. Zakona o zaštiti okoliša propisano je da se procjena utjecaja zahvata na okoliš provodi u okviru pripreme namjeravanog zahvata, prije podnošenja zahtjeva za izdavanje lokacijske dozvole za provedbu zahvata.
Odredbom čl. 80. st. 2. točka 3. Zakona o zaštiti okoliša propisano je da zahtjev za procjenu utjecaja zahvata na okoliš obvezno sadrži i podatke o usklađenosti zahvata s važećom prostorno-planskom dokumentacijom što se dokazuje odgovarajućom potvrdom tijela nadležnog prema zakonu kojim se uređuje prostorno uređenje. Obzirom da Državni plan prostornog razvoja Republike Hrvatske nije donesen, ovim Zakonom utvrđuje se obuhvat zahvata.
Uz članak 6.
Ovim se člankom određuje da je Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada jedinstvena funkcionalna prostorna cjelina i dijelovi istog, te postupak i nadležnost izdavanja akata.
Uz članak 7.
Ovim se člankom uređuje rješavanje imovinskopravnih odnosa, na način da se nekretnine izvlašćuju u korist Republike Hrvatske, dok se imovinsko pravni odnosi sa Republikom Hrvatskom i jedinicama lokalne (regionalne) samouprave rješavaju prijenosom prava vlasništva na Republiku Hrvatsku.
Uz članak 8.
Ovim se člankom uređuje nadzor nad provedbom Zakona.
Uz članak 9.
Ovim se člankom određuje dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA