E-SAVJETOVANJA

Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt
Savjetovanja Istraživanja Pomoć
  • Često postavljana pitanja
  • Preuzmi upute
  • PREUZMI UPUTE - eOVLAŠTENJA
  • Kontakt

Preuzmi Word dokumentOstali dokumenti


  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

  • Ukupno komentara:
  • Ukupno općih komentara:
  • Ukupno nadopuna teksta:

PRIJEDLOG ZAKONA O IZGRADNJI CENTRA ZA ZBRINJAVANJE RADIOAKTIVNOG OTPADA

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA

Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona o Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, u daljnjem tekstu: Ustav Republike Hrvatske) .

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

a) Ocjena stanja

Direktiva Vijeća 2011/70/Euratom o uspostavi okvira Zajednice za odgovorno i sigurno zbrinjavanje istrošenog goriva i radioaktivnog otpada (SL L 199, 2. 8. 2011.) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2011/70/Euratom), implementirana u Zakon o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti („Narodne novine“, broj 141/13., 39/15., 130/17., 118/18., 21/22., 114/22.) (u daljnjem tekstu: Zakon o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti), predviđa obvezu država članica Europske unije izrade nacionalnih programa u kojima će se navesti kada, gdje i kako će zbrinuti istrošeno nuklearno gorivo i radioaktivni otpad uz primjenu najviših sigurnosnih standarda, a da se pritom ne nameće nepotrebni teret budućim generacijama. Ispunjavajući tu obvezu, Republika Hrvatska donijela je prvo Strategiju zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva („Narodne novine“, broj 125/14.) (u daljnjem tekstu: Strategija zbrinjavanja radioaktivnog otpada), osnovni dokument kojim se uspostavljaju smjernice i ciljevi zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva. Nakon donošenja Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, Republika Hrvatska donijela je Nacionalni program provedbe Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva (Program za razdoblje do 2025. godine s pogledom do 2060. godine) („Narodne novine“, broj 100/18., 156/22., dalje u tekstu: Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada ) kojim se definiraju načini provedbe uspostavljenih smjernica u Strategiji zbrinjavanja radioaktivnog otpada,  u skladu sa strukturom preporučenom u Smjernicama za izradu Nacionalnih programa European Nuclear Safety Regulators Group (Europsko udruženje regulatora za nuklearnu sigurnost).  

Republika Hrvatska ima obvezu zbrinuti radioaktivni otpad i iskorištene izvore ionizirajućeg zračenja koji su nastali višedesetljetnom primjenom izvora ionizirajućeg zračenja u medicini, industriji, znanosti, vojnoj i javnoj uporabi (u daljnjem tekstu: institucionalni radioaktivni otpad i iskorišteni izvori). Naime, postojeća privremena skladišta takvog otpada (Institut Ruđer Bošković i Institut za medicinska istraživanja i medicinu rada) su, trajno zatvorena, radi čega u Republici Hrvatskoj trenutno nije moguće skladištiti institucionalni radioaktivni otpad i iskorištene izvore koji nastaju svakodnevnom primjenom izvora ionizirajućeg zračenja u medicini, industriji, znanosti, vojnoj i javnoj uporabi.

Osim prethodno opisane obveze, Republika Hrvatska ima obvezu zbrinuti i jednu polovinu nisko i srednje radioaktivnog otpada iz Nuklearne elektrane Krško (dalje u tekstu: NE Krško), sukladno obvezama preuzetim Ugovorom sklopljenim između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Republike Slovenije o uređenju statusnih i drugih pravnih odnosa vezanih uz ulaganje, iskorištavanje i razgradnju Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“ – Međunarodni ugovori, broj 9/02.) (u daljnjem tekstu: Ugovor o NE Krško) i Zajedničke izjave povodom potpisivanja Ugovora između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Republike Slovenije. Predmetnim su Ugovorom regulirani pravni i poslovni odnosi ugovornih strana vezani uz sigurno funkcioniranje, održavanje i iskorištavanje NE Krško, kao i odgovornost obiju država za osiguranje učinkovitog zajedničkog rješenja za razgradnju NE Krško te odlaganje radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva, kako s gospodarskog stajališta tako i sa stajališta zaštite okoliša. Ugovor je, po pravnoj prirodi, akt usvojen na supranacionalnoj razini od strane Hrvatske i Slovenije koji, kao takav, sukladno članku 134. Ustava Republike Hrvatske, čini dio unutarnjega pravnog poretka Republike Hrvatske i po svojoj je pravnoj snazi iznad zakona.

Sukladno Ugovoru o NE  Krško, istrošeno nuklearno gorivo iz NE Krško nastavit će se skladištiti na lokaciji NE Krško minimalno do 2043. godine. Međudržavno povjerenstvo za praćenje Ugovora o NE Krško 2020. godine potvrdilo je Treću reviziju Programa razgradnje i programa odlaganja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva iz NE Krško (u daljnjem tekstu: Treća revizija). U Trećoj reviziji definira se da je zbrinjavanje istrošenoga nuklearnog goriva (ING) zajednički projekt Republike Hrvatske i Republike Slovenije, koji uključuje rad suhog skladišta ING-a 60 godina nakon prestanka rada NE Krško. Za razliku od istrošenog nuklearnog goriva iz NE Krško, za nisko i srednje radioaktivni otpad (NSRAO) iz NE Krško, Republika Hrvatska i Republika Slovenija dužne su, prema odluci Međudržavnog povjerenstva sa 13. sjednice (održane 31. rujna 2019. godine na Bledu) zbrinuti odvojeno, svaka svoju polovicu. Republika Hrvatska i Republika Slovenija dužne su započeti sa odvozom NSRAO-a najkasnije do početka 2028. godine te isti zbrinuti u skladu s primjenjivim međunarodnim, europskim i nacionalnim propisima, kako bi se oslobodio skladišni prostor NE Krško za privremeno skladištenje novog radioaktivnog otpada koji nastaje radom NE Krško. Rok za početak preuzimanja NSRAO-a iz NE Krško određen je odlukom sa 17. sjednice Međudržavnog povjerenstva (održane 2. listopada 2023. godine u Krškom).

Temeljem članka 4.a Zakona o Fondu za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“, broj 107/07., 21/22.) (u daljnjem tekstu: Zakon o Fondu) ustrojen je Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada (u daljnjem tekstu: Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada ) kao unutarnja ustrojstvena jedinica Fonda za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško (dalje u tekstu: Fond) za obavljanje poslova iz članka 4. stavka 3., 4. i 5. Zakona o Fondu. Sukladno Zakonu o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti, nakon izgradnje u Centru za zbrinjavanje radioaktivnog otpada će se zbrinjavati institucionalni radioaktivni otpad i iskorišteni izvori podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske te polovica niskog i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško.

Člankom 196. Zakona o prostornom uređenju („Narodne novine“, broj 153/13., 65/17., 114/18., 39/19., 98/19., 67/23.) (u daljnjem tekstu: Zakon o prostornom uređenju) predviđeno je donošenje Državnog plana prostornog razvoja Republike Hrvatske, kao prostornog plana na državnoj razini umjesto Programa prostornog uređenja Republike Hrvatske (Odluka o donošenju Programa prostornog uređenja Republike Hrvatske „Narodne novine“, broj 50/99., 96/12., 96/12., 84/13.) (u daljnjem tekstu: Program prostornog uređenja) najkasnije u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu Zakona o prostornom uređenju. S obzirom na to da Državni plan prostornog razvoja Republike Hrvatske još nije donesen uslijed tehničke i stručne zahtjevnosti istoga, do donošenja istog na snazi je Program prostornog uređenja.  Program  prostornog uređenja  utvrđuje  Trgovsku goru  kao  prostor na kojem je moguće zbrinjavati radioaktivni otpad.  

Temeljnim državnim dokumentom kojim se usmjerava prostorni razvoj na državnoj razini – Strategijom prostornog razvoja Republike Hrvatske (Odluka o donošenju Strategije prostornog razvoja Republike Hrvatske „Narodne novine“, broj 106/17.) (u daljnjem tekstu: Strategija prostornog razvoja), uz uvjet provođenja daljnjih istraživanja u skladu s međunarodnim standardima i sudjelovanjem javnosti te utvrđivanja postupaka koji će osigurati partnersku ulogu lokalne zajednice s jasnim uvidom u sve aspekte izgradnje i korištenja objekta, makrolokacija Trgovske gore utvrđena je kao potencijalna lokacija za odlagalište nisko i srednje radioaktivnog otpada. Za Strategiju prostornog razvoja provedena je i strateška procjena utjecaja na okoliš.

Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada, navodi Čerkezovac kao preferentnu lokaciju za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada, uslijed činjenice da je dio vojnog- logistički kompleksa Čerkezovac utvrđen kao dugoročno neperspektivna lokacija za Ministarstvo obrane Republike Hrvatske i Oružane snage Republike Hrvatske. Za Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada je provedena i strateška procjena utjecaja na okoliš.

Uslijed ne donošenja Državnog plana prostornog razvoja Republike Hrvatske, neophodno je pristupiti izradi posebnog  propisa (lex specialis) kojim će se omogućiti početak postupka procjena utjecaja na okoliš Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na lokaciji Č erkezovac,  utvrditi nadležnost za provođenja postupka te nedvojbeno utvrditi interes Republike Hrvatske za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada kojim se omogućava izvlaštenje nekretnina.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom

U svrhu ispunjavana obveza Republike Hrvatske iz Ugovora o NE Krško, Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti u koji je implementirana Direktiva 2011/70/Euratom, Zakona o Fondu , Strategije prostornog razvoja i Nacionalnog programa zbrinjavanja radioaktivnog otpada sa ovim Zakonom stvaraju se preduvjeti za procjenu  utjecaja Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na lokaciji Čerkezovac kao i njegovu izgradnju ukoliko zahvat bude utvrđen prihvatljivim za okoliš.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći

Budući da Republika Hrvatska još nije osigurala preduvjete za zbrinjavanje nisko i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško, Republika Hrvatska zaprimila je 2020. godine službenu opomenu Europske komisije, te 2022. godine obrazloženo mišljenje Europske komisije o neispunjavanju zahtjeva iz Direktive 2011/70/Euratom, koje je ponovljeno i 2024. godine. Naime, predmetnim dokumentima je Republika Hrvatska upozorena, između ostalog, na neispunjavanje obveza predviđenih člankom 12. stavkom 1. točkom (d) Direktive 2011/70/Euratom odnosno da Republika Hrvatska nije predvidjela koncepte ili planove i tehnička rješenja za gospodarenje radioaktivnim otpadom. Donošenjem ovog Zakona omogućit će se izgradnja Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada i time će Republika Hrvatska uskladiti zakonodavstvo i sa obvezama koje proizlaze iz Direktive 2011/70/Euratom, Zakona o Fondu, Strategije prostornog razvoja i Nacionalnog programa zbrinjavanja radioaktivnog otpada u pogledu gospodarenja radioaktivnim otpadom iz NE Krško.

U slučaju da u skorije vrijeme ne dođe do izgradnje Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada, Republika Hrvatska neće moći započeti s preuzimanjem jedne polovine nisko i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško do 2028. godine, sukladno odluci Međudržavnog povjerenstva.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

III.OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA

Za provođenje ovog Zakona nisu potrebna posebna sredstva iz Državnog proračuna, s obzirom na to da će se uspostava Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na lokaciji bivšeg vojno – skladišnog kompleksa Čerkezovac, financirati iz sredstva Fonda.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

IV.PRIJEDLOG DONOŠENJA ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Donošenje ovog Zakona predlaže se po hitnom postupku u skladu s člankom 204. stavkom 1. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20., 119/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske 123/20., 86/23.), prema kojima se zakon može donijeti po hitnom postupku kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, odnosno kada se zakon usklađuje s dokumentima Europske unije, ako to zatraži predlagatelj.

Za donošenje Zakona po hitnom postupku postoje osobito opravdani državni razlozi, jer donošenjem ovoga Zakona se stvaraju preduvjeti za ispunjenje zahtjeva Međudržavnog povjerenstva da se što prije krene sa izgradnjom Centra za zbrinjavanje RAO i započne preuzimanje NSRAO iz NE Krško najkasnije početkom 2028. godine, te ispunjenje zahtjeva iz Direktive 2011/70/Euratom.

Slijedom navedenih razloga, predlaže se donošenje ovog Zakona po hitnom postupku, objedinjujući prvo i drugo čitanje.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O  IZGRADNJI  CENTRA ZA ZBRINJAVANJE RADIOAKTIVNOG OTPADA

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

I. OPĆE ODREDBE

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Predmet zakona

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 1.

(1) Ovim se Zakonom utvrđuje zahvat Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada u svrhu  izgradnje središnjeg skladišta za radioaktivni otpad i iskorištene izvore sa teritorija Republike Hrvatske i  dugoročnog skladišta za nisko i srednje radioaktivni otpad iz NE Krško, interes Republike Hrvatske za izgradnju, rješavanje imovinskopravnih odnosa i nadležnost za vođenje postupaka.

(2) Ovaj se Zakon donosi u uzimajući u obzir obveze Republike Hrvatske koje proizlaze iz:

◊ Ugovora između Vlade Republike Hrvatske i Vlade Republike Slovenije o uređenju statusnih i drugih pravnih odnosa vezanih uz ulaganje, iskorištavanje i razgradnju Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“ – Međunarodni ugovori, broj 9/02., u daljnjem tekstu: Ugovor o NE Krško),

◊ Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti („Narodne novine“, broj 141/13., 39/15., 130/17., 118/18., 21/22., 114/22.) u koji je implementirana Direktiva Vijeća 2011/70/Euratom o uspostavi okvira Zajednice za odgovorno i sigurno zbrinjavanje istrošenog goriva i radioaktivnog otpada (SL L 199, 2. 8. 2011.),

◊ Zakona o Fondu za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško („Narodne novine“, broj 107/07., 21/22., u daljnjem tekstu: Zakon o Fondu).

◊ Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva („Narodne novine“, broj 125/14.) (u daljnjem tekstu: Strategija zbrinjavanja radioaktivnog otpada ),

◊ Nacionalnog programa provedbe Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenog nuklearnog goriva (Program za razdoblje do 2025. godine s pogledom do 2060. godine) („Narodne novine“, broj 100/18., 156/22., dalje u tekstu: Nacionalni program zbrinjavanja radioaktivnog otpada).

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Primjena propisa

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 2.

(1) Pojmovi koji se pojavljuju u ovom Zakonu u odnosu na zbrinjavanje radioaktivnog otpada imaju značenja utvrđena propisima kojima se uređuje zbrinjavanje radioaktivnog otpada.

(2) Pojmovi koji se pojavljuju u ovom Zakonu u odnosu izgradnju imaju značenja utvrđena propisima kojima se uređuje gradnja.

(3) Pojmovi koji se pojavljuju u ovom Zakonu u odnosu na zaštitu prirode i okoliša imaju značenja utvrđena propisima utvrđena u propisima kojima uređuje zaštita prirode i okoliša.

 

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Definicije pojmova

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 3.

Pojedini pojmovi u smislu ovog Zakona imaju sljedeće značenje:

1. Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada je ustrojstvena jedinica Fonda za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško, a uključuje postrojenja za predobradu, obradu, kondicioniranje, rukovanje, dugoročno skladištenje i odlaganje radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske, uključujući i središnje skladište te radioaktivnog otpada koji nije nastao na teritoriju Republike Hrvatske, a čija obveza zbrinjavanja proizlazi iz bilateralnih ugovora sklopljenih prije dana stupanja na snagu Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti (NN 141/13, 39/15, 130/17, 118/18, 21/22 i 114/22)

2. Fond je Fond za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško osnovan na temelju Zakona o Fondu („Narodne novine“, broj 107/07., 21/22. ).

3. radioaktivni otpad je radioaktivni otpad nastao na teritoriju Republike Hrvatske iz aktivnosti koje provode ustanove kao što su bolnice, laboratoriji, istraživačke institucije, industrijske tvrtke i obrazovne ustanove.

4. iskorišteni izvor je zatvoreni radioaktivni izvor ionizirajućeg zračenja koji se više ne koristi ili se ne namjerava koristiti za obavljanje prethodno odobrene djelatnosti, ali njegova aktivnost i/ili koncentracija aktivnosti radionuklida kojeg sadrži prelazi propisane granične vrijednosti za otpuštanje iz nadzora, radi čega se s njim i dalje postupa na propisan i siguran način.

5. nisko radioaktivni otpad) je radioaktivni otpad koji sadrži radionuklide s vremenom poluraspada kraćim od 30 godina i ograničene koncentracije aktivnosti dugoživućih radionuklida (4.000 Bq/g u pojedinom pakovanju, odnosno 400 Bq/g za kompletnu masu radioaktivnog otpada).

6. srednje radioaktivni otpad je radioaktivni otpad koji sadrži veće koncentracije aktivnosti od nisko radioaktivnog otpada. Proizvodnja topline u ovom otpadu niža je od 2 kW/m 3 . Može se podijeliti na kratkoživući koji sadrži ograničene koncentracije dugoživućih radionuklida (4.000 Bq/g u pojedinom pakovanju, odnosno 400 Bq/g za kompletnu masu radioaktivnog otpada) i dugoživući, koji sadrži dugoživuće radionuklide iznad prethodno navedenih koncentracija.

7. Bq – Becquerel je naziv za jedinicu aktivnosti. Jedan bekerel jednak je jednom prijelazu (raspadu) u sekundi: 1 Bq = 1 s -1 .

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Interes Republike Hrvatske

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 4.

(1) Izgradnja Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada u interesu je Republike Hrvatske .

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

II. ZAHVAT U PROSTORU

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Obuhvat zahvata u prostoru

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 5.

(1) Sukladno odredbama Nacionalnog programa, prihvatljivost zahvata Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada na dijelu lokacije bivšeg vojno-skladišnog kompleksa Čerkezovac (mikrolokacija Široko Osoje za tehnološki dio i područje Božinovica za administrativni dio s pratećim sadržajima) u katastarskoj općini Javornik na području naselja Javornik u Općini Dvor ocijenit će se u postupku procjene utjecaja zahvata na okoliš iz dijela VI., glava 3. Zakona o zaštiti okoliša ("Narodne novine" br. 80/13., 153/13., 78/15., 12/18., 118/18.).

(2) Područje smještaja zahvata u prostoru iz stavka (1) ovog članka obilježeno je sljedećim koordinatnim točkama izraženim u HTRS96 projekciji kako slijedi:

 

POPIS KOORDINATA

POPIS KOORDINATA

Broj točke

E [m]

N [m]

Broj točke

E [m]

N [m]

KOORDINATE GRAĐEVNE ČESTICE

KOORDINATE GRAĐEVNE ČESTICE

1

486107.65

4988598.38

127

486933.69

4989434.49

2

486118.24

4988599.93

128

486935.94

4989438.20

3

486159.39

4988608.66

129

486937.82

4989442.17

4

486180.61

4988644.36

130

486939.28

4989446.32

5

486198.22

4988669.56

131

486940.29

4989450.60

6

486233.77

4988725.77

132

486940.85

4989454.96

7

486238.57

4988726.44

133

486940.95

4989459.35

8

486286.77

4988763.27

134

486940.59

4989463.74

9

486337.86

4988785.35

135

486939.78

4989468.06

10

486347.65

4988786.10

136

486938.51

4989472.27

11

486376.87

4988798.69

137

486936.82

4989476.32

12

486472.40

4988824.15

138

486934.71

4989480.18

13

486477.68

4988800.58

139

486932.21

4989483.80

14

486694.44

4988845.61

140

486929.34

4989487.13

15

486686.23

4988888.97

141

486926.14

4989490.14

16

486697.71

4988900.63

142

486922.65

4989492.81

17

486647.51

4989099.27

143

486918.89

4989495.09

18

486638.77

4989109.28

144

486916.52

4989496.28

19

486637.54

4989114.89

145

486913.67

4989497.48

20

486547.23

4989214.09

146

486910.82

4989498.47

21

486670.39

4989444.55

147

486907.99

4989499.28

22

486780.68

4989573.60

148

486905.20

4989499.93

23

486809.98

4989607.88

149

486902.45

4989500.46

24

486784.64

4989628.78

150

486899.76

4989500.88

25

486833.47

4989682.68

151

486897.13

4989501.21

26

486846.13

4989676.70

152

486894.57

4989501.49

27

486841.95

4989671.79

153

486892.07

4989501.73

28

486839.76

4989667.11

154

486890.45

4989501.88

29

486811.24

4989606.99

155

486848.74

4989505.66

30

486786.38

4989554.60

156

486846.36

4989505.88

31

486784.15

4989531.59

157

486844.04

4989506.11

32

486786.83

4989510.37

158

486841.78

4989506.36

33

486801.13

4989494.06

159

486839.58

4989506.64

34

486839.35

4989480.77

160

486837.45

4989506.96

35

486895.43

4989467.14

161

486835.39

4989507.33

36

486913.76

4989458.43

162

486833.39

4989507.77

37

486895.46

4989438.51

163

486831.48

4989508.27

38

486812.84

4989402.75

164

486829.05

4989509.04

39

486771.51

4989401.18

165

486827.29

4989509.74

40

486727.19

4989398.82

166

486824.47

4989511.12

41

486710.92

4989381.81

167

486821.82

4989512.79

42

486705.89

4989379.55

168

486819.35

4989514.73

43

486693.76

4989369.67

169

486817.10

4989516.92

44

486693.76

4989347.67

170

486815.08

4989519.33

45

486755.51

4989282.35

171

486813.34

4989521.94

46

486779.14

4989285.62

172

486811.87

4989524.72

47

486813.94

4989282.93

173

486810.70

4989527.64

48

486865.36

4989253.30

174

486809.85

4989530.66

49

486901.23

4989247.81

175

486809.31

4989533.75

50

486931.78

4989265.90

176

486809.10

4989536.88

51

486941.84

4989284.97

177

486809.22

4989540.02

52

486955.45

4989302.42

178

486809.53

4989542.41

53

486972.23

4989307.64

179

486809.98

4989544.65

54

487098.10

4989328.30

180

486810.58

4989546.92

55

487148.79

4989343.53

181

486811.31

4989549.23

56

487175.16

4989346.03

182

486812.17

4989551.57

57

487200.79

4989355.46

183

486813.15

4989553.94

58

487235.95

4989353.01

184

486814.22

4989556.35

59

487270.26

4989346.54

185

486815.38

4989558.79

60

487309.22

4989334.06

186

486816.61

4989561.28

61

487333.13

4989326.83

187

486817.90

4989563.82

62

487348.45

4989317.21

188

486873.90

4989673.55

63

487376.33

4989311.03

189

486875.22

4989676.14

64

487459.52

4989299.67

190

486876.54

4989678.73

65

487527.03

4989284.22

191

486877.86

4989681.34

66

487569.85

4989262.64

192

486879.19

4989683.96

67

487570.72

4989234.48

193

486880.50

4989686.59

68

487605.18

4989072.68

194

486881.81

4989689.23

69

487628.24

4989053.13

195

486883.11

4989691.89

70

487712.78

4988981.49

196

486884.39

4989694.56

71

487780.61

4988921.11

197

486885.67

4989697.24

72

487893.57

4988919.49

198

486886.92

4989699.94

73

487999.85

4988919.25

199

486900.98

4989735.14

74

488045.40

4988931.87

200

486910.95

4989770.67

75

488097.54

4988911.56

201

486917.16

4989807.06

76

488207.75

4988893.27

202

486919.11

4989830.28

77

488627.63

4989077.22

203

486913.73

4989865.22

78

488600.53

4989076.16

204

486894.52

4989882.50

79

488568.66

4989075.21

205

486871.93

4989887.69

80

488464.72

4989070.63

206

486845.25

4989882.64

81

488439.86

4989070.52

207

486828.18

4989867.98

82

488430.83

4989095.78

208

486820.48

4989850.20

83

488424.86

4989112.56

209

486822.65

4989822.33

84

488417.94

4989161.40

210

486834.14

4989783.34

85

488209.48

4989192.88

211

486836.79

4989761.19

86

488062.74

4989185.57

212

486833.71

4989734.32

87

487908.36

4989185.54

213

486813.92

4989688.96

88

487821.00

4989206.06

214

486770.00

4989640.85

89

487756.84

4989297.29

215

486727.03

4989676.28

90

487688.52

4989354.34

216

486673.60

4989633.95

91

487605.24

4989336.75

217

486645.20

4989646.85

92

487599.77

4989327.00

218

486498.45

4989493.17

93

487577.46

4989287.27

219

486369.35

4989187.26

94

487532.25

4989307.50

220

486524.34

4988952.22

95

487495.42

4989320.24

221

486459.32

4988882.50

96

487463.80

4989329.43

222

486465.98

4988852.85

97

487424.64

4989331.56

223

486461.63

4988851.58

98

487383.50

4989338.45

224

486460.82

4988851.41

99

487344.94

4989344.45

225

486460.24

4988851.02

100

487289.20

4989374.30

226

486457.32

4988850.16

101

487266.27

4989392.94

227

486454.60

4988849.39

102

487238.23

4989387.10

228

486451.84

4988848.63

103

487204.38

4989380.05

229

486449.07

4988847.87

104

487167.44

4989372.35

230

486447.20

4988847.37

105

487137.45

4989367.71

231

486356.28

4988822.70

106

487099.08

4989356.82

232

486353.47

4988821.94

107

487064.29

4989350.84

233

486350.66

4988821.17

108

487008.70

4989343.89

234

486347.82

4988820.39

109

486988.06

4989342.16

235

486344.98

4988819.59

110

486959.72

4989336.15

236

486342.14

4988818.78

111

486940.15

4989321.10

237

486339.28

4988817.95

112

486915.05

4989306.97

238

486336.42

4988817.09

113

486902.80

4989283.78

239

486333.56

4988816.20

114

486861.49

4989297.57

240

486330.69

4988815.28

115

486833.17

4989307.42

241

486328.78

4988814.64

116

486799.13

4989315.66

242

486326.88

4988813.99

117

486772.45

4989319.66

243

486304.57

4988804.94

118

486748.66

4989335.71

244

486283.33

4988793.61

119

486727.35

4989363.73

245

486263.39

4988780.12

120

486734.95

4989371.32

246

486244.97

4988764.62

121

486839.99

4989379.78

247

486235.98

4988755.73

122

486852.70

4989385.52

248

486224.21

4988749.56

123

486864.51

4989390.85

249

486166.55

4988653.35

124

486912.11

4989418.01

250

486144.13

4988628.43

125

486928.18

4989427.87

251

486120.23

4988620.39

126

486931.45

4989431.49

252

486104.79

4988617.95

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 6 .

(1) Zahvat Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada  je jedinstvena funkcionalna i prostorna cjelina koja predstavlja složenu građevinu namijenjenu skladištenju radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora, koja se sastoji od:

◊ središnjeg skladišta  radioaktivnog otpada i iskorištenih izvora podrijetlom s teritorija Republike Hrvatske,

◊ dugoročnog skladišta nisko i srednje radioaktivnog otpada iz NE Krško, a čija obveza zbrinjavanja proizlazi iz Ugovora o NE Krško,

◊ administrativnog dijela (upravna zgrada s informacijskim centrom),

◊ infrastrukture koja uključuje prometne (parkirališne i manipulativne) površine, uključivo i pristupnu cestu, vodoopskrbu i odvodnju, energetske, komunikacijske i druge građevine ,

◊ tehničke i fizičke zaštite i video nadzora, posebnih sigurnosnih sustava i sustava nadzora i upravljanja,

◊ te ostalih građevina kojima se osigurava funkcionalnost Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada.

(2) Akti potrebni za provedbu zahvata u prostoru u svrhu gradnje Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada mogu se izdati tek nakon provedenog postupka procjene utjecaja na okoliš i ocjene zahvata prihvatljivim. Ministarstvo nadležno za poslove prostornog uređenja i gradnje izdaje akte za provedbu zahvata u prostoru u skladu s rješenjem tijela nadležnog za procjenu utjecaja zahvata na okoliš i temeljem ovog Zakona.

(3) Sve građevine zatečene na obuhvatu zahvata Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada smatraju se izgrađenim na temelju pravomoćne građevinske dozvole, odnosno u skladu s propisima koji uređuju upravno područje prostornog uređenja i gradnje, te se smatra da imaju uporabnu dozvolu temeljem odredaba ovog Zakona.

Komentara na članku: 1 Općih komentara: 1 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

III.RJEŠAVANJE IMOVINSKOPRAVNIH ODNOSA

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 7.

(1) Za potrebe izgradnje Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada nekretnine u obuhvatu zahvata izvlašćuju se u ime i u korist Republike Hrvatske, na teret sredstava Fonda, sukladno odredbama propisa koji uređuje izvlaštenje.

(2) Imovinskopravni odnosi na nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno pravnih osoba čiji je osnivač Republika Hrvatska odnosno jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i Fonda, kao investitora zahvata u prostoru, rješavaju se sklapanjem odgovarajućeg ugovora kojim se nekretnine prenose u vlasništvo Republike Hrvatske .

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

IV.  NADZOR

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 8.

Nadzor nad provedbom ovog Zakona provodi ministarstvo nadležno za energetiku.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

Članak 9.

Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor

OBRAZLOŽENJE

Uz članak 1.

Ovim se člankom utvrđuje predmet Zakona te područje njegove primjene.

Uz članak 2.

Ovim se člankom određuju značenja pojmova uporabljenih u tekstu ovoga Zakona, a koji imaju značenje utvrđeno posebnim propisima.

Uz članak 3.

Ovim člankom se utvrđuju definicije pojmova korištenih u ovom Zakonu.

Uz članak 4.

Ovim se člankom utvrđuje se interes Republike Hrvatske za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada.

Uz članak 5.

Ovim se člankom utvrđuje obuhvat Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada  u prostoru, predviđen  Nacionalnim  programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i Strategijom prostornog razvoja,  pri čemu  će se prihvatljivost zahvata za okoliš ocijeniti u  postupku procjene utjecaja na okoliš iz dijela VI., glava 3. Zakona o zaštiti okoliša ("Narodne novine" br. 80/13., 153/13., 78/15., 12/18., 118/18.). Zakonom se stvaraju preduvjeti za izgradnju Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada gdje će se skladištiti otpad na siguran, te za prirodu, okoliš i ljudsko zdravlje prihvatljiv način do njegovog konačnog zbrinjavanja i tako ispuniti obaveze iz Ugovora o NE Krško,  e Direktive 2011/70/Euratom, Zakona o nuklearnoj i radiološkoj sigurnosti te sukladno sa Nacionalnim programom zbrinjavanja radioaktivnog otpada i Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada.

Odredbom  čl. 76. st. 4.  Zakona o  zaštiti okoliša propisano je da se procjena utjecaja zahvata na okoliš provodi u okviru pripreme namjeravanog zahvata, prije podnošenja zahtjeva za izdavanje lokacijske dozvole za provedbu zahvata.

Odredbom  čl. 80. st. 2. točka 3. Zakona o  zaštiti okoliša  propisano je da zahtjev za procjenu utjecaja zahvata na okoliš obvezno sadrži i podatke o usklađenosti zahvata s važećom prostorno-planskom dokumentacijom što se dokazuje odgovarajućom potvrdom tijela nadležnog prema zakonu kojim se uređuje prostorno uređenje. Obzirom da Državni plan prostornog razvoja Republike Hrvatske  nije donesen,  ovim Zakonom utvrđuje se obuhvat zahvata.

Uz članak 6.

Ovim se člankom određuje da je Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada jedinstvena funkcionalna prostorna cjelina i dijelovi istog, te postupak i nadležnost  izdavanja akata.

Uz članak 7.

Ovim se člankom uređuje rješavanje imovinskopravnih odnosa, na način da se nekretnine izvlašćuju u korist Republike Hrvatske, dok se imovinsko pravni odnosi sa Republikom Hrvatskom i jedinicama lokalne (regionalne) samouprave rješavaju prijenosom prava vlasništva na Republiku Hrvatsku.

Uz članak 8.

Ovim se člankom uređuje nadzor nad provedbom Zakona.

Uz članak 9.

Ovim se člankom određuje dan stupanja na snagu ovoga Zakona.

Komentara na članku: 0 Općih komentara: 0 Nadopuna teksta: 0
Odustani
Odustani

Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Odustani
uredi obriši prikaži sakrij
Zastario!
dodaj odgovor uredi odgovor obriši odgovor





Copyright © 2025 Ministarsto pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ured za zakonodavstvo. Izjava o pristupačnosti.