PRILOG 4.: OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financijskim konglomeratima
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu; redni broj 56.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu (Narodne novine, broj 25/2025.) r.br. 55.
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Svrha uspostave jedinstvene europske pristupne točka (ESAP) jest olakšati pristup javno dostupnim informacijama od značaja za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost, a s ciljem olakšavanja postupka donošenja odluka velikom broju ulagatelja, uključujući male ulagatelje. Trenutno su informacije raspršene unutar država članica, što otežava pretragu i povećava troškove ulagateljima. ESAP će omogućiti standardizirano prikupljanje, pretraživanje i korištenje financijskih i nefinancijskih podataka, uključujući podatke o održivosti. Cilj ESAP-a je povećati transparentnost i atraktivnost tržišta kapitala EU-a kroz digitalizaciju i besplatan pristup ključnim podacima na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”. Navedenim postupanjem riješiti će se problem disperziranosti informacija koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost.
-
2.2.
Izvor podataka:
1. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.) (u daljnjem ekstu: Direktiva (EU) 2023/2864), u dijelu u kojemu ista mijenja Direktivu 2002/87/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2002. o dodatnom nadzoru kreditnih institucija, osiguravajućih društava i investicijskih društava u financijskom konglomeratu i o izmjeni i dopuni Direktiva Vijeća 73/239/EEZ, 79/267/EEZ, 92/49/EEZ, 92/96/EEZ, 93/6/EEZ i 93/22/EEZ i Direktiva 98/78/EZ i 2000/12/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća.
2. Uredba (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2859)
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira u odnosu na financijske konglomerate s pravnom stečevinom Europske unije.
Direktivom (EU) 2023/2864 i Uredbom (EU) 2023/2859 ustrojava se jedinstvena europska pristupna točka za centralizirani pristup (u daljnjem tekstu: ESAP). ESAP će omogućiti da sve informacije budu dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakon o financijskim konglomeratima („Narodne novine“, br. 147/08., 54/13. i 51/23.; u daljnjem tekstu: važeći Zakon), u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije.
Glavni razlog izmjena jest daljnje usklađivanje Zakona s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u istom kako bi se postigla potpuna usklađenost.
Prijedlogom zakona predlaže se daljnje usklađenje važećeg Zakona s pravnom stečevinom Europske unije:
-Direktivom (EU) 2023/2864 o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (engl. European Single Access Point – ESAP) u dijelu u kojemu ista mijenja Direktivu 2002/87/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2002. o dodatnom nadzoru kreditnih institucija, osiguravajućih društava i investicijskih društava u financijskom konglomeratu i o izmjeni i dopuni Direktiva Vijeća 73/239/EEZ, 79/267/EEZ, 92/49/EEZ, 92/96/EEZ, 93/6/EEZ i 93/22/EEZ i Direktiva 98/78/EZ i 2000/12/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća.
Novine i dorade koje donosi ovaj Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financijskim konglomeratima (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) u odnosu na važeći Zakon, prvenstveno su vezane uz daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira s pravnom stečevinom Europske unije.
Izmjene u skladu s gore navedenim regulatornim okvirom pridonijet će rješavanju problema u svezi raspršenosti relevantnih informacija kao i njihovom ograničenom pristupu. Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno kompliciranim te vremenski i troškovno zahtjevnim.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva. Optimalno normativno rješenje jest putem izmjena i dopuna Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Izvor podataka kao i pod točkom 2.2.
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj jest daljnje usklađivanje regulatornog okvira u odnosu na financijske konglomerate s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u važećem Zakonu o financijskim konglomeratima kako bi se postigla potpuna usklađenost.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Ne očekuju se dodatni troškovi radi provođenja. predloženih zakonskih odredbi.
Financijski konglomerati (kreditna institucija, investicijsko društvo, društvo za osiguranje, odnosno društvo za reosiguranje, društvo za upravljanje otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom odnosno upravitelj alternativnih investicijskih fondova i sl.).
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Donošenjem Nacrta prijedloga zakona očekuje se pozitivan utjecaj na financijske konglomerate u Republici Hrvatskoj u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama s obzirom da će se predloženim zakonskim izmjenama prenijet se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirat će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
Uvođenjem metapodataka u strogo određenom formatu poboljšava se usporedivost i dostupnost podataka, čime se olakšava analiza tržišta.
Negativni učinci: -
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predložene zakonske izmjene će omogućiti lakši pristup relevantnim informacijama, a uvođenjem standardizirane i strojno čitljive dostave podataka poboljšat će se transparentnost i usporedivost informacija.
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: - Nema priloga.
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
PRILOG 4.: OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financijskim konglomeratima
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske za 2025. godinu; redni broj 56.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije za 2025. godinu (Narodne novine, broj 25/2025.) r.br. 55.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Svrha uspostave jedinstvene europske pristupne točka (ESAP) jest olakšati pristup javno dostupnim informacijama od značaja za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost, a s ciljem olakšavanja postupka donošenja odluka velikom broju ulagatelja, uključujući male ulagatelje. Trenutno su informacije raspršene unutar država članica, što otežava pretragu i povećava troškove ulagateljima. ESAP će omogućiti standardizirano prikupljanje, pretraživanje i korištenje financijskih i nefinancijskih podataka, uključujući podatke o održivosti. Cilj ESAP-a je povećati transparentnost i atraktivnost tržišta kapitala EU-a kroz digitalizaciju i besplatan pristup ključnim podacima na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”. Navedenim postupanjem riješiti će se problem disperziranosti informacija koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost.
-
2.2.
Izvor podataka:
1. Direktiva (EU) 2023/2864 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2864, 20. 12. 2023.) (u daljnjem ekstu: Direktiva (EU) 2023/2864), u dijelu u kojemu ista mijenja Direktivu 2002/87/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2002. o dodatnom nadzoru kreditnih institucija, osiguravajućih društava i investicijskih društava u financijskom konglomeratu i o izmjeni i dopuni Direktiva Vijeća 73/239/EEZ, 79/267/EEZ, 92/49/EEZ, 92/96/EEZ, 93/6/EEZ i 93/22/EEZ i Direktiva 98/78/EZ i 2000/12/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća.
2. Uredba (EU) 2023/2859 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. prosinca 2023. o uspostavi jedinstvene europske pristupne točke za centralizirani pristup javno dostupnim informacijama koje su od važnosti za financijske usluge, tržišta kapitala i održivost (Tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2859, 20. 12. 2023) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/2859)
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj jest daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira u odnosu na financijske konglomerate s pravnom stečevinom Europske unije.
Direktivom (EU) 2023/2864 i Uredbom (EU) 2023/2859 ustrojava se jedinstvena europska pristupna točka za centralizirani pristup (u daljnjem tekstu: ESAP). ESAP će omogućiti da sve informacije budu dostupne na jednom mjestu, tzv. „jednoj točki pristupa”, uz njihovo lako i besplatno korištenje.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zakon o financijskim konglomeratima („Narodne novine“, br. 147/08., 54/13. i 51/23.; u daljnjem tekstu: važeći Zakon), u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije.
Glavni razlog izmjena jest daljnje usklađivanje Zakona s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u istom kako bi se postigla potpuna usklađenost.
Prijedlogom zakona predlaže se daljnje usklađenje važećeg Zakona s pravnom stečevinom Europske unije:
-Direktivom (EU) 2023/2864 o izmjeni određenih direktiva u pogledu uspostave i funkcioniranja jedinstvene europske pristupne točke (engl. European Single Access Point – ESAP) u dijelu u kojemu ista mijenja Direktivu 2002/87/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2002. o dodatnom nadzoru kreditnih institucija, osiguravajućih društava i investicijskih društava u financijskom konglomeratu i o izmjeni i dopuni Direktiva Vijeća 73/239/EEZ, 79/267/EEZ, 92/49/EEZ, 92/96/EEZ, 93/6/EEZ i 93/22/EEZ i Direktiva 98/78/EZ i 2000/12/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća.
Novine i dorade koje donosi ovaj Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financijskim konglomeratima (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) u odnosu na važeći Zakon, prvenstveno su vezane uz daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira s pravnom stečevinom Europske unije.
Izmjene u skladu s gore navedenim regulatornim okvirom pridonijet će rješavanju problema u svezi raspršenosti relevantnih informacija kao i njihovom ograničenom pristupu. Informacije koje se odnose na financijske usluge, tržišta kapitala i održivost raspršene su unutar država članica Europske unije te ulagatelji moraju pretraživati brojne baze podataka, što im potragu i pregled čini iznimno kompliciranim te vremenski i troškovno zahtjevnim.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu primjenljiva. Optimalno normativno rješenje jest putem izmjena i dopuna Zakona.
3.4.
Izvor podataka:
Izvor podataka kao i pod točkom 2.2.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj jest daljnje usklađivanje regulatornog okvira u odnosu na financijske konglomerate s pravnom stečevinom Europske unije slijedom čega je potrebno izvršiti izmjene određenih odredbi u važećem Zakonu o financijskim konglomeratima kako bi se postigla potpuna usklađenost.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Predloženim zakonskim izmjenama prenijet će se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirati će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka. Ne očekuju se dodatni troškovi radi provođenja. predloženih zakonskih odredbi.
Financijski konglomerati (kreditna institucija, investicijsko društvo, društvo za osiguranje, odnosno društvo za reosiguranje, društvo za upravljanje otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom odnosno upravitelj alternativnih investicijskih fondova i sl.).
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Donošenjem Nacrta prijedloga zakona očekuje se pozitivan utjecaj na financijske konglomerate u Republici Hrvatskoj u dijelu omogućavanja lakšeg pristupa svim relevantnim informacijama s obzirom da će se predloženim zakonskim izmjenama prenijet se ključni standardi na kojima počiva dostava podataka, tj. definirat će se tzv. metapodaci koji moraju biti dostavljeni u točno određenom formatu ili biti strojno čitljivi (engl. machine readable). Na taj se način osigurava ujednačena dostava i usporedivost podataka.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:4740185
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj/hrv
https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2023/2864/oj/hrv
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
7. ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Uvođenjem metapodataka u strogo određenom formatu poboljšava se usporedivost i dostupnost podataka, čime se olakšava analiza tržišta.
Negativni učinci: -
Ne očekuju se negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Predložene zakonske izmjene će omogućiti lakši pristup relevantnim informacijama, a uvođenjem standardizirane i strojno čitljive dostave podataka poboljšat će se transparentnost i usporedivost informacija.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu: - Nema priloga.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 8. srpnja 2025.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA