Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
NE
Naziv pravne stečevine:
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
2021. godine donesen je Zakon o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata („Narodne novine“, br. 84/21) kojim se omogućilo ostvarivanje statusa i prava onim civilnim stradalnicima Domovinskog rata koji to nisu mogli po do tada važećem zakonu te su uvedena nova prava, odnosno postojeća prava dodatno su prilagođena potrebama korisnika.
Zakonom iz 2021. je:
-Definirano tko je civilni stradalnik iz Domovinskog rata
-Članovima obitelji nestalih civila u Domovinskom ratu omogućeno je ostvarivanje prava po ovom Zakonu i prije proglašenja nestale osobe umrlom.
-Otvoren je rok za priznavanje statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata po osnovi bolesti
-Ublaženi su uvjeti za ostvarivanje prava na obiteljsku invalidninu
-Poboljšan je socio-ekonomski položaj korisnika uvođenjem novih prava
Osnovica za određivanje iznosa prava predviđenih Zakonom ovisi o proračunskoj osnovici. Proračunska osnovica za svaku godinu određuje se Zakonom o izvršavanju državnog proračuna, a ona se od uvođenja 2001. godine pa sve do danas nije se mijenjala i iznosila je 3.326,00 kuna, odnosno 441,44 eura.
S obzirom na prethodno navedeno, nužne su izmjene koje će omogućiti da iznos osnovnih prava po osnovi oštećenja organizma, odnosno gubitka člana obitelji u Domovinskom ratu bude prilagodljiv potrebama korisnika i trenutačnom ekonomskom stanju u Republici Hrvatskoj.
Osim toga, s obzirom na oštećenje organizma nastalo kao posljedica Domovinskog rata, a koje se dodatno pogoršava s obzirom da je prosječna dob korisnika iz Zakona sve starija, nužno je opseg prava iz ovoga Zakona proširiti i na područje zdravstvene zaštite.
Dodatno, Zakon o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata je u skupini propisa koji sadržavaju manja pozivanja na hrvatsku kunu, to jest sadrži novčane kazne za prekršaje iskazane u hrvatskim kunama te je, prema Zaključku Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, takve odredbe potrebno izmijeniti prilikom prvih sljedećih izmjena zakona zbog neke druge potrebe.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (Narodne novine, br. 84/21)
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Dodatno unaprjeđenje sustava skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata uvođenjem novog modela određivanja iznosa prava iz Zakona te proširenjem opsega prava koja se uređuju Zakonom.
3.2.
Opis svrhe propisa
S obzirom da postojeći model određivanja prava nije u mogućnosti u potpunosti pratiti promjene potreba civilnih stradalnika iz Domovinskog rata, nužne su izmjene koje će omogućiti da iznos osnovnih prava po osnovi oštećenja organizma, odnosno gubitka člana obitelji u Domovinskom ratu bude kontinuirano prilagodljiv potrebama korisnika i trenutačnom ekonomskom stanju u Republici Hrvatskoj. Zakonom je predviđeno da će se iznos osobne invalidnine, posebnog dodatka, dodatka za njegu i pomoć druge osobe, ortopedskog dodatka, obiteljske invalidnine, povećane i uvećane obiteljske invalidnine, novačene naknade u iznosu obiteljske invalidnine, novčane naknade u iznosu povećane i uvećane obiteljske invalidnine i novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata svake godine određivati prema osnovici koju Vlada Republike Hrvatske određuje odlukom. Time će se osigurati rast prava, odnosno pravovremeno prilagođavanje iznosa prava potrebama korisnika i ekonomskom stanju u Republici Hrvatskoj.
Osim toga, zdravstveno stanje civilnih stradalnika iz Domovinskog rata se uslijed oštećenja organizma nastalog kao posljedica Domovinskog rata, dodatno pogoršava s obzirom s obzirom na sve višu starosnu dob. Stoga je nužno opseg prava iz ovoga Zakona proširiti i na područje zdravstvene zaštite. Zakonom se za civilne stradalnike iz Domovinskog rata uređuje ostvarivanje prava na oslobođenje od sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja, prava na medicinsku rehabilitaciju i ortopedska pomagala.
Također jedno od pitanja koje je potrebno urediti je i proširenje prava na troškove ukopa za posmrtne ostatke civilnih stradalnika iz Domovinskog rata te propisivanje ukopa po službenoj dužnosti za one civilne stradalnike iz Domovinskog rata koje nema tko ukopati.
Dodatno, s obzirom da je riječ o prvim izmjenama Zakona nakon promjene nacionalne valute, izmijenit će se prekršajne odredbe na način da se novčane kazne iskažu u eurima.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu
primjenjiva. Stoga je potrebno pristupiti izmjenama i dopunama Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata.
3.4.
Izvor podataka:
Interna analiza
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Dodatno unaprjeđenje sustava skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata uvođenjem novog modela određivanja iznosa prava iz Zakona te proširenjem opsega prava koja se uređuju Zakonom.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati u području gospodarstva.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Utvrđeni adresati u području održivog razvoja
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Dodatna prilagodba prava potrebama civilnih stradalnika iz Domovinskog rata. Promjenom modela određivanja prava, omogućit će se rast osnovnih prava po osnovi oštećenja organizma ili gubitka člana obitelji u Domovinskom ratu čime će se utjecati za zaštitu civilnih stradalnika iz Domovinskog rata koji predstavljaju skupinu korisnika s posebnim interesima i potrebama kojima se kroz ovaj zakon pružaju usluge oblikovane prema njihovim potrebama, odnosno potrebama osoba s invaliditetom i osobama koje su izgubile člana obitelji u Domovinskom ratu.
Civilni stradalnici iz Domovinskog rata, odnosno civilni invalidi iz Domovinskog rata te članovi obitelji poginulih i nestalih civila u Domovinskom ratu.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Utvrđeni adresati u području zaštite ljudskih prava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati u drugim područjima.
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Zakonom će unaprijediti sustav skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata, a prava dodatno prilagoditi njihovih potrebama. Promjenom modela određivanja iznosa prava, omogućit će se povećanje iznosa osnovnih prava po osnovi oštećenja organizma ili gubitka člana obitelji u Domovinskom ratu. Prema važećem Zakonu, trenutačno 1524 osobe ostvaruju pravo na osobnu invalidninu temeljem priznatog statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata, dok 542 osobe koriste obiteljsku invalidnu temeljem priznatog statusa člana obitelji poginule ili nestale civilne osobe u Domovinskom ratu. Promjena modela određivanja iznosa prava neće utjecati na rast broja korisnika.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Interna analiza.
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje s javnošću provodi se objavom Nacrta prijedloga zakona o izmjenama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa putem portala e-savjetovanje u trajanju od 30 dana.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Zakonom će se dodatno unaprijediti sustav skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata, a prava dodatno prilagoditi njihovih potrebama.
Negativni učinci:
Potrebno je osigurati dodatna sredstava u državnom proračunu.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Zakonom će se dodatno unaprijediti sustav skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata.
8.PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga.
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Tomo Medved, potpredsjednik Vlade i ministar hrvatskih branitelja
Prilog 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
1.OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo hrvatskih branitelja
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
NE
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
NE
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
2021. godine donesen je Zakon o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata („Narodne novine“, br. 84/21) kojim se omogućilo ostvarivanje statusa i prava onim civilnim stradalnicima Domovinskog rata koji to nisu mogli po do tada važećem zakonu te su uvedena nova prava, odnosno postojeća prava dodatno su prilagođena potrebama korisnika.
Zakonom iz 2021. je:
-Definirano tko je civilni stradalnik iz Domovinskog rata
-Članovima obitelji nestalih civila u Domovinskom ratu omogućeno je ostvarivanje prava po ovom Zakonu i prije proglašenja nestale osobe umrlom.
-Otvoren je rok za priznavanje statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata po osnovi bolesti
-Ublaženi su uvjeti za ostvarivanje prava na obiteljsku invalidninu
-Poboljšan je socio-ekonomski položaj korisnika uvođenjem novih prava
Osnovica za određivanje iznosa prava predviđenih Zakonom ovisi o proračunskoj osnovici. Proračunska osnovica za svaku godinu određuje se Zakonom o izvršavanju državnog proračuna, a ona se od uvođenja 2001. godine pa sve do danas nije se mijenjala i iznosila je 3.326,00 kuna, odnosno 441,44 eura.
S obzirom na prethodno navedeno, nužne su izmjene koje će omogućiti da iznos osnovnih prava po osnovi oštećenja organizma, odnosno gubitka člana obitelji u Domovinskom ratu bude prilagodljiv potrebama korisnika i trenutačnom ekonomskom stanju u Republici Hrvatskoj.
Osim toga, s obzirom na oštećenje organizma nastalo kao posljedica Domovinskog rata, a koje se dodatno pogoršava s obzirom da je prosječna dob korisnika iz Zakona sve starija, nužno je opseg prava iz ovoga Zakona proširiti i na područje zdravstvene zaštite.
Dodatno, Zakon o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata je u skupini propisa koji sadržavaju manja pozivanja na hrvatsku kunu, to jest sadrži novčane kazne za prekršaje iskazane u hrvatskim kunama te je, prema Zaključku Vlade Republike Hrvatske o provedbi zakonodavnih aktivnosti povezanih s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, takve odredbe potrebno izmijeniti prilikom prvih sljedećih izmjena zakona zbog neke druge potrebe.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata (Narodne novine, br. 84/21)
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Dodatno unaprjeđenje sustava skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata uvođenjem novog modela određivanja iznosa prava iz Zakona te proširenjem opsega prava koja se uređuju Zakonom.
3.2.
Opis svrhe propisa
S obzirom da postojeći model određivanja prava nije u mogućnosti u potpunosti pratiti promjene potreba civilnih stradalnika iz Domovinskog rata, nužne su izmjene koje će omogućiti da iznos osnovnih prava po osnovi oštećenja organizma, odnosno gubitka člana obitelji u Domovinskom ratu bude kontinuirano prilagodljiv potrebama korisnika i trenutačnom ekonomskom stanju u Republici Hrvatskoj. Zakonom je predviđeno da će se iznos osobne invalidnine, posebnog dodatka, dodatka za njegu i pomoć druge osobe, ortopedskog dodatka, obiteljske invalidnine, povećane i uvećane obiteljske invalidnine, novačene naknade u iznosu obiteljske invalidnine, novčane naknade u iznosu povećane i uvećane obiteljske invalidnine i novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata svake godine određivati prema osnovici koju Vlada Republike Hrvatske određuje odlukom. Time će se osigurati rast prava, odnosno pravovremeno prilagođavanje iznosa prava potrebama korisnika i ekonomskom stanju u Republici Hrvatskoj.
Osim toga, zdravstveno stanje civilnih stradalnika iz Domovinskog rata se uslijed oštećenja organizma nastalog kao posljedica Domovinskog rata, dodatno pogoršava s obzirom s obzirom na sve višu starosnu dob. Stoga je nužno opseg prava iz ovoga Zakona proširiti i na područje zdravstvene zaštite. Zakonom se za civilne stradalnike iz Domovinskog rata uređuje ostvarivanje prava na oslobođenje od sudjelovanja u pokriću dijela troškova zdravstvene zaštite iz obveznoga zdravstvenog osiguranja, prava na medicinsku rehabilitaciju i ortopedska pomagala.
Također jedno od pitanja koje je potrebno urediti je i proširenje prava na troškove ukopa za posmrtne ostatke civilnih stradalnika iz Domovinskog rata te propisivanje ukopa po službenoj dužnosti za one civilne stradalnike iz Domovinskog rata koje nema tko ukopati.
Dodatno, s obzirom da je riječ o prvim izmjenama Zakona nakon promjene nacionalne valute, izmijenit će se prekršajne odredbe na način da se novčane kazne iskažu u eurima.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
S obzirom da se radi o sadržaju koji se uređuje zakonom, nenormativna rješenja nisu
primjenjiva. Stoga je potrebno pristupiti izmjenama i dopunama Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata.
3.4.
Izvor podataka:
Interna analiza
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Dodatno unaprjeđenje sustava skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata uvođenjem novog modela određivanja iznosa prava iz Zakona te proširenjem opsega prava koja se uređuju Zakonom.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na gospodarstvo.
Nisu utvrđeni adresati u području gospodarstva.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Utvrđeni adresati u području održivog razvoja
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Dodatna prilagodba prava potrebama civilnih stradalnika iz Domovinskog rata. Promjenom modela određivanja prava, omogućit će se rast osnovnih prava po osnovi oštećenja organizma ili gubitka člana obitelji u Domovinskom ratu čime će se utjecati za zaštitu civilnih stradalnika iz Domovinskog rata koji predstavljaju skupinu korisnika s posebnim interesima i potrebama kojima se kroz ovaj zakon pružaju usluge oblikovane prema njihovim potrebama, odnosno potrebama osoba s invaliditetom i osobama koje su izgubile člana obitelji u Domovinskom ratu.
Civilni stradalnici iz Domovinskog rata, odnosno civilni invalidi iz Domovinskog rata te članovi obitelji poginulih i nestalih civila u Domovinskom ratu.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Utvrđeni adresati u području zaštite ljudskih prava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati u drugim područjima.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Zakonom će unaprijediti sustav skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata, a prava dodatno prilagoditi njihovih potrebama. Promjenom modela određivanja iznosa prava, omogućit će se povećanje iznosa osnovnih prava po osnovi oštećenja organizma ili gubitka člana obitelji u Domovinskom ratu. Prema važećem Zakonu, trenutačno 1524 osobe ostvaruju pravo na osobnu invalidninu temeljem priznatog statusa civilnog invalida iz Domovinskog rata, dok 542 osobe koriste obiteljsku invalidnu temeljem priznatog statusa člana obitelji poginule ili nestale civilne osobe u Domovinskom ratu. P romjena modela određivanja iznosa prava neće utjecati na rast broja korisnika.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Interna analiza.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje s javnošću provodi se objavom Nacrta prijedloga zakona o izmjenama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa putem portala e-savjetovanje u trajanju od 30 dana.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Zakonom će se dodatno unaprijediti sustav skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata, a prava dodatno prilagoditi njihovih potrebama.
Negativni učinci:
Potrebno je osigurati dodatna sredstava u državnom proračunu.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Zakonom će se dodatno unaprijediti sustav skrbi o civilnim stradalnicima iz Domovinskog rata.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
8.PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Tomo Medved, potpredsjednik Vlade i ministar hrvatskih branitelja
Datum: 25. srpnja 2025.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja