Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Realizacija projekta Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a (u daljnjem tekstu: projekt Fiskalizacija 2.0) zahtijeva izmjene niza poreznih propisa, uključujući i izmjene u oporezivanju PDV-om kako bi se stvorio pravni okvir za razmjenu eRačuna između poreznih obveznika na nacionalnoj razini te preduvjeti za izvješćivanje o transakcijama koje se obavljaju između poreznih obveznika.
Cilj Zakona je ukidanje uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskojza koje postoji obveza izdavanje prema propisu o fiskalizaciji, smanjivanje administrativnog opterećenja i pojednostavljenje administrativnih obveza kroz ukidanje pojedinih obrazaca te produljenje rokova za podnošenje pojedinih obrazaca.
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama
Općeg poreznog zakona
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Realizacija projekta Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a (u daljnjem tekstu: projekt Fiskalizacija 2.0) zahtijeva izmjene niza poreznih propisa, uključujući i izmjene u Općem poreznom zakonu kako bi se stvorio pravni okvir za razmjenu eRačuna između poreznih obveznika na nacionalnoj razini te preduvjeti za izvješćivanje o transakcijama koje se obavljaju između poreznih obveznika.
Cilj zakona je usklađenje s propisom o fiskalizaciji na način da se ukida Obrazac OPZ-STAT-1. Propisom o fiskalizaciji uveden je sustav eIzvještavanja zbog čega nije potrebno podnositi statističko izvješće o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama (Obrazac OPZ-STAT-1).
U dijelu ostalih izmjena radi se o doradama postojećih odredbi kako bi se uskladile sa suvremenim tehničkim rješenjima prilikom vođenja poreznog nazdora te ustanovila obveza razmjene podataka s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave o razmjeni analitičkih podataka o naplati poreza.
2.3.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Prvo porezno razdoblje primjene Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit (dalje: Zakon) je 2024. godina, ali će se prve porezne prijave podnositi u 2026. godini. Zakon je dio OECD-ove globalne porezne reforme u oporezivanju dobiti, poznat je kao Stup 2., osigurava efektivno oporezivanje multinacionalne kompanije koja ostvaruje konsolidirane prihode veće od 750 milijuna eura, stopom od 15% - minimalna globalna porezna stopa. Model pravila OECD-a za uspostavu minimalne globalne porezne stope je sadržan u Direktivi, a koja je prenesena u Zakon. Kako je predviđeno Modelom OECD-a i Direktivom, rad na primjeni minimalne globalne porezne stope je nastavljen i usmjeren je na olakšavanje postupka podnošenja i izračuna porezne obveze. To pojednostavljenje se provodi putem tzv. sigurnih luka. Do sada dogovorene sigurne luke su u primjeni jer su slijedom Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit objavljene na stranicama Ministarstva financija, Porezne uprave. Kako bi se omogućilo korištenje pravila dogovorenih na OECD-u, a koja su u skladu s odredbama Direktive potrebno je izvršiti određena usklađenja Zakona.
- usklađenje s Modelom pravila OECD-a i Pravilima sigurne luke za utvrđivanje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza
- usklađivanje s Modelom pravila OECD-a za izračun domaćeg dopunskog poreza QDMTT, odnosno postupka provjere jesu li pravila za izračun domaćeg dopunskog poreza QDMTT usklađena s pravilima OECD-a
- propisivanje postupanja s globalnim minimalnim porezom, odnosno da isti ne može umanjiti osnovicu poreza na dobit, obzirom da još nije jasno određeno kako će se raspodijeliti teret poreza
- utvrđivanje datuma do kada je potrebno imenovati jednu osobu koja će za domaće potrebe komunicirati s Poreznom upravom i biti odgovorna.
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
PRILOG 1.: OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
1.
STRUČNI NOSITELJ:
Ministarstvo financija
2.
POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Realizacija projekta Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a (u daljnjem tekstu: projekt Fiskalizacija 2.0) zahtijeva izmjene niza poreznih propisa, uključujući i izmjene u oporezivanju PDV-om kako bi se stvorio pravni okvir za razmjenu eRačuna između poreznih obveznika na nacionalnoj razini te preduvjeti za izvješćivanje o transakcijama koje se obavljaju između poreznih obveznika.
Cilj Zakona je ukidanje uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanje prema propisu o fiskalizaciji, smanjivanje administrativnog opterećenja i pojednostavljenje administrativnih obveza kroz ukidanje pojedinih obrazaca te produljenje rokova za podnošenje pojedinih obrazaca.
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama
Općeg poreznog zakona
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Realizacija projekta Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a (u daljnjem tekstu: projekt Fiskalizacija 2.0) zahtijeva izmjene niza poreznih propisa, uključujući i izmjene u Općem poreznom zakonu kako bi se stvorio pravni okvir za razmjenu eRačuna između poreznih obveznika na nacionalnoj razini te preduvjeti za izvješćivanje o transakcijama koje se obavljaju između poreznih obveznika.
Cilj zakona je usklađenje s propisom o fiskalizaciji na način da se ukida Obrazac OPZ-STAT-1. Propisom o fiskalizaciji uveden je sustav eIzvještavanja zbog čega nije potrebno podnositi statističko izvješće o dospjelim, a nenaplaćenim tražbinama (Obrazac OPZ-STAT-1).
U dijelu ostalih izmjena radi se o doradama postojećih odredbi kako bi se uskladile sa suvremenim tehničkim rješenjima prilikom vođenja poreznog nazdora te ustanovila obveza razmjene podataka s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave o razmjeni analitičkih podataka o naplati poreza.
2.3.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit
III. kvartal 2025.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Prvo porezno razdoblje primjene Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit (dalje: Zakon) je 2024. godina, ali će se prve porezne prijave podnositi u 2026. godini. Zakon je dio OECD-ove globalne porezne reforme u oporezivanju dobiti, poznat je kao Stup 2., osigurava efektivno oporezivanje multinacionalne kompanije koja ostvaruje konsolidirane prihode veće od 750 milijuna eura, stopom od 15% - minimalna globalna porezna stopa. Model pravila OECD-a za uspostavu minimalne globalne porezne stope je sadržan u Direktivi, a koja je prenesena u Zakon. Kako je predviđeno Modelom OECD-a i Direktivom, rad na primjeni minimalne globalne porezne stope je nastavljen i usmjeren je na olakšavanje postupka podnošenja i izračuna porezne obveze. To pojednostavljenje se provodi putem tzv. sigurnih luka. Do sada dogovorene sigurne luke su u primjeni jer su slijedom Zakona o minimalnom globalnom porezu na dobit objavljene na stranicama Ministarstva financija, Porezne uprave. Kako bi se omogućilo korištenje pravila dogovorenih na OECD-u, a koja su u skladu s odredbama Direktive potrebno je izvršiti određena usklađenja Zakona.
- u sklađenje s Modelom pravila OECD-a i Pravilima sigurne luke za utvrđivanje kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza
- usklađivanje s Modelom pravila OECD-a za izračun domaćeg dopunskog poreza QDMTT, odnosno postupka provjere jesu li pravila za izračun domaćeg dopunskog poreza QDMTT usklađena s pravilima OECD-a
- propisivanje postupanja s globalnim minimalnim porezom, odnosno da isti ne može umanjiti osnovicu poreza na dobit, obzirom da još nije jasno određeno kako će se raspodijeliti teret poreza
- utvrđivanje datuma do kada je potrebno imenovati jednu osobu koja će za domaće potrebe komunicirati s Poreznom upravom i biti odgovorna.
3.
IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.2.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
3.3.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
4.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
dr. sc. Marko Primorac
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA