Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Nacionalni plan oporavka i otpornosti Vlade Republike Hrvatske 2021. do 2026.
Opis mjere: C2.3. R3-I14 Implementacija sustava za fiskaliziranje eRačuna između poreznih obveznika i C1.1.1. R1-I2Nastavak administrativnog i fiskalnog rasterećenja
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Nacionalnim planom oporavka i otpornosti Vlade Republike Hrvatske 2021.-2026. odnosno mjerom C1.1.1. R1-I2Nastavak administrativnog i fiskalnog rasterećenja postavlja se okvir za administrativno rasterećenje poduzetnika na način da se omogući optimizacija poslovanja poduzetnika kroz pružanje interoperabilnih, personaliziranih i digitalnih javnih usluga jednostavnih za korištenje te je, radi navedenoga, potrebno stvoriti jedinstveni pravni okvir za razmjenu elektroničkih računa među poduzetnicima.
Do sada je samostalnim zakonom uređeno izdavanje i slanje elektroničkih računa (u daljnjem tekstu: eRačun) u postupcima javne nabave u Republici Hrvatskoj, odnosno Zakonom o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi, koji je pokazao koristi koje zakon donosi za obveznike njegove primjene. Iako Zakon o porezu na dodanu vrijednost omogućava izdavanje eRačuna između poreznih obveznika, ne postoji opći okvir za izdavanje eRačuna između poduzetnika koji bi predstavljao administrativno rasterećenje poduzetnika, odnosno omogućio optimizaciju poslovanja poduzetnika, ali i stvorio preduvjete za novi izvještajni sustav prema javnim tijelima, dodatno izdavanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj uvjetovano je prihvaćanjem od strane primatelja.
Veliki broj izvješća i obrazaca koje su obvezni u svom knjigovodstvu osigurati i/ili podnositi porezni obveznici upisani u registar obveznika PDV-a predstavlja značajno administrativno opterećenje.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 73/13., 99/13., 148/13., 153/13., 143/14., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20., 39/22., 113/22., 33/23., 114/23., 35/24., 152/24. i 52/25.), projekt Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj ovih zakonodavnih izmjena je:
- ukidanje uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji
- pojednostavljenje administrativnih obveza kroz ukidanje pojedinih obrazaca
- produljenje rokova za podnošenje pojedinih obrazaca.
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha ovog propisa je administrativno rasterećenje poreznih obveznika.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je potrebno mijenjati odredbe o oporezivanju PDV-om.
Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 73/13., 99/13., 148/13., 153/13., 143/14., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20., 39/22., 113/22., 33/23., 114/23., 35/24., 152/24. i 52/25.), projekt Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
- ukidanje uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji
- pojednostavljenje administrativnih obveza kroz ukidanje pojedinih obrazaca
- produljenje rokova za podnošenje pojedinih obrazaca.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Jedinstveni pravni okvir za razmjenu eRačuna među poduzetnicima uz fiskalizaciju eRačuna te uvođenje sustava eIzvještavanja dovest će do ukidanja uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji te do značajnog administrativnog rasterećenja jer će u dijelu oporezivanja PDV-om omogućiti ukidanje Izvješća o obavljenim donacijama hrane (Obrazac DON-H), Knjige izlaznih računa (Obrazac I-RA), Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (Obrazac PDV-F), Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (Obrazac PPO) te Posebne evidencije o primljenim računima (Obrazac U-RA). Također bit će omogućeno i produljenje rokova za podnošenje prijave PDV-a (Obrazac PDV), Zbirne prijave (Obrazac ZP), Prijave za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (Obrazac PDV-S) te prijave isporuka dobara u druge države članice Europske unije prethodno uvezenih u okviru postupaka 42 i 63 (Obrazac – PZ 42 i 63).
Domaće fizičke i pravne osobe
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
U skladu s planom administrativnog rasterećenja izvršen je izračun ušteda koje proizlaze iz ukidanja pojedinih obrazaca. Slijedom navedenog izračun ušteda temeljem ukidanja prijava koje proizlaze iz propisa o oporezivanju PDV-om iznosi ukupno 72.640.077,80 EUR (ukidanje Izvješća o obavljenim donacijama hrane (Obrazac DON-H) u iznosu od 15.083,70 EUR, ukidanje Knjige izlaznih računa (Obrazac I-RA) 8.250.119,79 EUR, ukidanje Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (Obrazac PDV-F) u iznosu od 75.576,46 EUR, ukidanje Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (Obrazac PPO) u iznosu od 3.541.353,32 EUR, ukidanje Posebne evidencije o primljenim računima (Obrazac U-RA) u iznosu od 60.757.944,50 EUR.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Akcijski plan za administrativno rasterećenje gospodarstva za 2024. i 2025. godinu.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
6.2.
Konzultacije:
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Ukida se uvjet o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji.
Omogućit će se administrativno rasterećenje poreznih obveznika ukidanjem poreznih obrazaca i to Izvješća o obavljenim donacijama hrane (DON-H), Knjige izlaznih računa (I-RA), Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (PDV-F), Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (PPO), Posebne evidencije o primljenim računima (U-RA).
Produljit će se rokovi za podnošenje prijave PDV-a (Obrazac PDV), Zbirne prijave (Obrazac ZP), Prijave za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (Obrazac PDV-S) te prijave isporuka dobara u druge države članice Europske unije prethodno uvezenih u okviru postupaka 42 i 63 (Obrazac – PZ 42 i 63).
Negativni učinci:
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Promjene koje je potrebno provesti u okviru propisivanja uspostave jedinstvenog pravnog okvira za razmjenu eRačuna među poduzetnicima dovest će do
- ukidanja uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji
- značajnog administrativnog rasterećenja jer će se ukinuti prethodno navedeni porezni obrasci koje su bili obvezni voditi i/ili predavati porezni obveznici upisani u registar obveznika PDV-a
- produljenja rokova za podnošenje prijave PDV-a (Obrazac PDV), Zbirne prijave (Obrazac ZP), Prijave za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (Obrazac PDV-S) te prijave isporuka dobara u druge države članice Europske unije prethodno uvezenih u okviru postupaka 42 i 63 (Obrazac – PZ 42 i 63).
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
PRILOG 4.:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Nacionalni plan oporavka i otpornosti Vlade Republike Hrvatske 2021. do 2026.
Opis mjere: C2.3. R3-I14 Implementacija sustava za fiskaliziranje eRačuna između poreznih obveznika i C1.1.1. R1-I2 Nastavak administrativnog i fiskalnog rasterećenja
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Nacionalnim planom oporavka i otpornosti Vlade Republike Hrvatske 2021.-2026. odnosno mjerom C1.1.1. R1-I2 Nastavak administrativnog i fiskalnog rasterećenja postavlja se okvir za administrativno rasterećenje poduzetnika na način da se omogući optimizacija poslovanja poduzetnika kroz pružanje interoperabilnih, personaliziranih i digitalnih javnih usluga jednostavnih za korištenje te je, radi navedenoga, potrebno stvoriti jedinstveni pravni okvir za razmjenu elektroničkih računa među poduzetnicima.
Do sada je samostalnim zakonom uređeno izdavanje i slanje elektroničkih računa (u daljnjem tekstu: eRačun) u postupcima javne nabave u Republici Hrvatskoj, odnosno Zakonom o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi, koji je pokazao koristi koje zakon donosi za obveznike njegove primjene. Iako Zakon o porezu na dodanu vrijednost omogućava izdavanje eRačuna između poreznih obveznika, ne postoji opći okvir za izdavanje eRačuna između poduzetnika koji bi predstavljao administrativno rasterećenje poduzetnika, odnosno omogućio optimizaciju poslovanja poduzetnika, ali i stvorio preduvjete za novi izvještajni sustav prema javnim tijelima, dodatno izdavanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj uvjetovano je prihvaćanjem od strane primatelja.
Veliki broj izvješća i obrazaca koje su obvezni u svom knjigovodstvu osigurati i/ili podnositi porezni obveznici upisani u registar obveznika PDV-a predstavlja značajno administrativno opterećenje.
2.2.
Izvor podataka:
Zakon o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 73/13., 99/13., 148/13., 153/13., 143/14., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20., 39/22., 113/22., 33/23., 114/23., 35/24., 152/24. i 52/25.), projekt Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj ovih zakonodavnih izmjena je:
- ukidanje uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji
- pojednostavljenje administrativnih obveza kroz ukidanje pojedinih obrazaca
- produljenje rokova za podnošenje pojedinih obrazaca.
3.2.
Opis svrhe propisa
Svrha ovog propisa je administrativno rasterećenje poreznih obveznika.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je potrebno mijenjati odredbe o oporezivanju PDV-om.
Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
Zakon o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 73/13., 99/13., 148/13., 153/13., 143/14., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20., 39/22., 113/22., 33/23., 114/23., 35/24., 152/24. i 52/25.), projekt Fiskalizacija 2.0 - Implementacija sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom e-arhivom te naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
- ukidanje uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji
- pojednostavljenje administrativnih obveza kroz ukidanje pojedinih obrazaca
- produljenje rokova za podnošenje pojedinih obrazaca.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Jedinstveni pravni okvir za razmjenu eRačuna među poduzetnicima uz fiskalizaciju eRačuna te uvođenje sustava eIzvještavanja dovest će do ukidanja uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji te do značajnog administrativnog rasterećenja jer će u dijelu oporezivanja PDV-om omogućiti ukidanje Izvješća o obavljenim donacijama hrane (Obrazac DON-H), Knjige izlaznih računa (Obrazac I-RA), Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (Obrazac PDV-F), Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (Obrazac PPO) te Posebne evidencije o primljenim računima (Obrazac U-RA). Također bit će omogućeno i produljenje rokova za podnošenje prijave PDV-a (Obrazac PDV), Zbirne prijave (Obrazac ZP), Prijave za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (Obrazac PDV-S) te prijave isporuka dobara u druge države članice Europske unije prethodno uvezenih u okviru postupaka 42 i 63 (Obrazac – PZ 42 i 63).
Domaće fizičke i pravne osobe
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
U skladu s planom administrativnog rasterećenja izvršen je izračun ušteda koje proizlaze iz ukidanja pojedinih obrazaca. Slijedom navedenog izračun ušteda temeljem ukidanja prijava koje proizlaze iz propisa o oporezivanju PDV-om iznosi ukupno 72.640.077,80 EUR (u kidanje Izvješća o obavljenim donacijama hrane (Obrazac DON-H) u iznosu od 15.083,70 EUR, ukidanje Knjige izlaznih računa (Obrazac I-RA) 8.250.119,79 EUR, ukidanje Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (Obrazac PDV-F) u iznosu od 75.576,46 EUR, ukidanje Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (Obrazac PPO) u iznosu od 3.541.353,32 EUR, ukidanje Posebne evidencije o primljenim računima (Obrazac U-RA) u iznosu od 60.757.944,50 EUR.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Akcijski plan za administrativno rasterećenje gospodarstva za 2024. i 2025. godinu.
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
6.2.
Konzultacije:
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Ukida se uvjet o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji.
Omogućit će se administrativno rasterećenje poreznih obveznika ukidanjem poreznih obrazaca i to Izvješća o obavljenim donacijama hrane (DON-H), Knjige izlaznih računa (I-RA), Posebne evidencije o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (PDV-F), Prijave o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (PPO), Posebne evidencije o primljenim računima (U-RA).
Produljit će se rokovi za podnošenje prijave PDV-a (Obrazac PDV), Zbirne prijave (Obrazac ZP), Prijave za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (Obrazac PDV-S) te prijave isporuka dobara u druge države članice Europske unije prethodno uvezenih u okviru postupaka 42 i 63 (Obrazac – PZ 42 i 63).
Negativni učinci:
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Promjene koje je potrebno provesti u okviru propisivanja uspostave jedinstvenog pravnog okvira za razmjenu eRačuna među poduzetnicima dovest će do
- ukidanja uvjeta o suglasnosti za prihvaćanje eRačuna za tuzemne isporuke između poreznih obveznika sa sjedištem u Republici Hrvatskoj za koje postoji obveza izdavanja eRačuna prema propisu o fiskalizaciji
- značajnog administrativnog rasterećenja jer će se ukinuti prethodno navedeni porezni obrasci koje su bili obvezni voditi i/ili predavati porezni obveznici upisani u registar obveznika PDV-a
- produljenja rokova za podnošenje prijave PDV-a (Obrazac PDV), Zbirne prijave (Obrazac ZP), Prijave za stjecanje dobara i primljene usluge iz drugih država članica Europske unije (Obrazac PDV-S) te prijave isporuka dobara u druge države članice Europske unije prethodno uvezenih u okviru postupaka 42 i 63 (Obrazac – PZ 42 i 63).
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Komentirate u ime: MINISTARSTVO FINANCIJA