UREDBA O KRITERIJIMA ZA IZRICANJE NOVČANE KAZNE ZBOG POVREDA PROPISA O ZAŠTITI TRŽIŠNOG NATJECANJA
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Uredbe
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom razrađuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) u smislu članka 64. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Zakon) dužna uzimati u obzir u postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne te pri izricanju novčane kazne poduzetnicima koji su povrijedili odredbe članaka Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL 2016/C 202/01, OJ C 202, 7.6.2016, 1.–388. – pročišćena verzija); u daljnjem tekstu: UFEU).
(2) Cilj novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka je kažnjavanje počinitelja povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, otklanjanje štetnih posljedica povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, odvraćanje drugih poduzetnika od kršenja odredaba Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a i osiguravanje učinkovitoga tržišnog natjecanja..
(3) Najviši iznos novčane kazne koji Agencija može temeljem ove Uredbe izreći poduzetniku zbog povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a ne može biti veći od iznosa propisanog člankom 61. stavkom 1. i člankom 64. stavcima 1. i 2. Zakona i člankom 11. ove Uredbe.
Značenje pojmova
Članak 2.
(1) U smislu ove Uredbe pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „kartel“ je zabranjeni sporazum ili usklađeno djelovanje poduzetnika iz članka 2. c točke 3. Zakona
2. „mjerodavno tržište“ je tržište određene robe i/ili usluga koje su predmet obavljanja djelatnosti poduzetnika na određenom zemljopisnom području koje se utvrđuje u skladu s odredbama Zakona i propisa koji uređuje način i kriterije utvrđivanja mjerodavnog tržišta
3. „novčana kazna“ je kazna koja se izriče poduzetniku za kojeg je Agencija utvrdila da je povrijedio odredbe Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, a u skladu s kriterijima iz članka 64. Zakona
4. „osnovni iznos novčane kazne“ je udio u prihodu poduzetnika ostvarenom na mjerodavnom tržištu koji ovisi o vrsti i težini povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koji se množi s brojem godina trajanja povrede
5. „poduzetnici“ su osobe iz članka 3. Zakona
6. „prihod ostvaren na mjerodavnom tržištu“ je vrijednost prodaje robe i/ili usluga koji je poduzetnik ostvario isključivo od obavljanja djelatnosti na mjerodavnom tržištu na kojem je Agencija utvrdila povredu Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, a u koji nije uključen porez na dodanu vrijednost niti drugi porezi izravno vezani uz prodaju
7. „ukupan prihod poduzetnika“ je prihod koji je poduzetnik ostvario od obavljanja svih gospodarskih djelatnosti za koje je registriran na svjetskoj razini odnosno na svjetskom tržištu, a prema podacima iskazanim u posljednjem zaključenom godišnjem financijskom izvješću, konsolidiranom financijskom izvješću ili temeljem drugih prikupljenih podataka koji Agenciji mogu doprinijeti za utvrđivanje ukupnog prihoda poduzetnika
8. „tajni kartel“ je zabranjeni sporazum ili usklađeno djelovanje poduzetnika iz članka 2. c točke 4. Zakona
(2) Pojmovi: „namjera” i „nepažnja” tumače se u smislu članka 61. stavka 2. Zakona.
(3) U smislu ove Uredbe, pri izricanju novčanih kazni zbog povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a društvu majci i njezinim povezanim društvima, te njihovim pravnim i gospodarskim sljednicima, Agencija uzima u obzir pojam poduzetnika u skladu sa sudskom praksom Suda Europske unije.
II. METODOLOGIJA IZRICANJA NOVČANE KAZNE
Izricanje novčane kazne
Članak 3.
Pri izricanju novčane kazne Agencija, u smislu članka 64. stavaka 10. Zakona primjenjuje dvostupanjsku metodologiju izračuna novčane kazne za svakog poduzetnika za kojeg utvrdi da je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
II. 1. PRVI STUPANJ IZRAČUNA NOVČANE KAZNE
Elementi izračuna osnovnog iznosa novčane kazne
Članak 4.
(1) Osnovni iznos novčane kazne Agencija izračunava određujući visinu postotka od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu, a visina postotka ovisi o težini povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a te dobiveni iznos množi s brojem godina trajanja povrede.
(2) Agencija je obvezna u svakom postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne utvrditi težinu povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, uzimajući u obzir sve bitne činjenice i okolnosti pojedinog slučaja.
(3) Postotak od prihoda iz stavka 1. ovoga članka koji se uzima u izračun osnovnog iznosa novčane kazne Agencija utvrđuje u visini do najviše 30% prihoda poduzetnika ostvarenog na utvrđenom mjerodavnom tržištu.
(4) Pri utvrđivanju broja godina trajanja povrede iz stavka 1. ovoga članka, razdoblja kraća od šest mjeseci Agencija će smatrati razdobljem od pola godine, a razdoblja dulja od šest mjeseci, ali kraća od jedne godine, Agencija će smatrati punom godinom povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
Izračun prihoda poduzetnika na mjerodavnom tržištu
Članak 5.
(1) Agencija će izračun prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu na kojem je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, u smislu članka 4. stavka 3. ove Uredbe, temeljiti na podacima o vrijednosti prodaje robe i/ili usluga tijekom posljednje poslovne godine u kojoj je poduzetnik povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, ili posljednje godine za koju postoje zaključena financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća.
(2) U vrijednost prodaje robe i/ili usluga iz stavka 1. ovoga članka Agencija neće uračunavati porez na dodanu vrijednost, kao niti druge poreze izravno vezane uz prodaju.
(3) Ako se povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, pri utvrđivanju osnovnog iznosa novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može kao vrijednost prodaje robe i/ili usluga uzeti zbroj vrijednosti prodaje koju su ostvarili članovi tog udruženja ili prihod samog udruženja poduzetnika.
(4) Ako Agencija procijeni da su dostavljeni podaci iz stavaka 1. do 3. ovoga članka nepotpuni ili netočni, Agencija će relevantne podatke o prihodu poduzetnika ili udruženja poduzetnika utvrditi temeljem podataka koje je pribavila i/ili temeljem bilo kakvih drugih podataka koje smatra primjerenima.
Utvrđivanje težine povrede Zakona
Članak 6.
(1) U cilju primjerenog utvrđivanja osnovnog iznosa novčane kazne, Agencija, u smislu članka 4. stavka 2. ove Uredbe, u svakom pojedinačnom slučaju utvrđuje težinu povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(2) Agencija, u smislu članka 4. stavka 3. ove Uredbe, u svakom pojedinačnom slučaju utvrđuje treba li postotak od prihoda biti određen u gornjem ili donjem dijelu raspona, a pritom je obvezna uzimati u obzir niz čimbenika, osobito vrsta povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, tržišni udjel poduzetnika-sudionika povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, zemljopisno područje na kojem povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a ima ili može imati učinak, te je li povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a u praksi izvršena ili je utvrđena povreda prema cilju bez stvarnih učinaka.
(3) Karteli i tajni karteli iz članka 2. stavka 1. točaka 7. i 8. ove Uredbe smatraju se po svojoj vrsti najtežim povredama Zakona i/ili članka 101. UFEU-a pa će u tim slučajevima Agencija udio od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu iz članka 4. stavka 3. ove Uredbe odrediti u gornjem dijelu raspona, uzimajući, osobito u obzir sve čimbenike iz stavka 2. ovoga članka.
Dodatni iznos za odvraćanje poduzetnika od povreda Zakona
Članak 7.
(1) U slučajevima kartela i tajnih kartela kojima je povrijeđen članak 8. Zakona i/ili članak 101. UFEU-a, a neovisno od trajanja tih kartela, Agencija će osnovni iznos novčane kazne uvećati za dodatni iznos do najviše 25 % od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu.
(2) Cilj uvećanja novčane kazne za dodatni iznos iz stavka 1. ovoga članka je odvraćanje drugih poduzetnika od sklapanja kartelnih sporazuma kao najtežih oblika povrede Zakona i/ili članka 101. UFEU-a.
(3) Iznimno, uvećanje novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može primijeniti i u drugim slučajevima teške povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, koje su definirane člankom 61. Zakona, ako ocijeni da je u konkretnom slučaju, s obzirom na narav i zemljopisni opseg povrede, to svrhovito za odvraćanje drugih poduzetnika od počinjenja takvih povreda.
II.2. DRUGI STUPANJ IZRAČUNA – UTVRĐIVANJE OKOLNOSTI KOJE UTJEČU NA SMANJENJE I/ILI POVEĆANJE OSNOVNOG IZNOSA NOVČANE KAZNE
Olakotne okolnosti
Članak 8.
(1) Osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe Agencija će umanjiti, ukoliko utvrdi postojanje olakotnih okolnosti.
(2) Olakotnim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka smatraju se:
1. okolnosti iz članka 64. stavka 12. Zakona
2. dostavljeni dokaz poduzetnika Agenciji o prekidu protupravnog postupanja u tijeku prethodnog ispitivanja stanja na mjerodavnom tržištu u smislu članka 32. točke 1. Zakona, odnosno prije pokretanja postupka u smislu članka 39. Zakona, osim u slučaju kartela i tajnih kartela
3. dobra suradnja poduzetnika s Agencijom tijekom prethodnog ispitivanja stanja u dodatnom opsegu zakonske obveze postupanja po pisanim zahtjevima Agencije iz članka 41. stavka 1. i članka 41.a Zakona.
(3) Agencija neće uzimati u obzir kao olakotnu okolnost iz stavka 2. ovoga članka trajanje povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a pojedinih poduzetnika, jer je trajanje povrede jedan od elemenata prvog stupnja izračuna novčane kazne u smislu članka 4. stavka 1. ove Uredbe.
Otegotne okolnosti
Članak 9.
(1) Osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe Agencija će povećati, ukoliko utvrdi postojanje otegotnih okolnosti.
(2) Otegotnim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka smatraju se okolnosti iz članka 64. stavka 13. Zakona.
III. PREVENTIVNI UČINAK I ZAKONSKI MAKSIMUM NOVČANE KAZNE
Preventivni učinak novčane kazne
Članak 10.
(1) Agencija može, povećati iznos novčane kazne onom poduzetniku koji ima značajnu tržišnu snagu na najmanje dva tržišta, odnosno onome za kojega je Agencija utvrdila da ima ukupan prihod znatno veći od njegovog prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu i/ili od ukupnog prihoda drugih poduzetnika sudionika predmetne povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(2) Agencija može povećati iznos novčane kazne utvrđen u prvom i drugom stupnju izračuna u smislu ove Uredbe, za iznos imovinske koristi koju je taj poduzetnik ostvario povredom Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, pod uvjetom da je iznos imovinske koristi moguće procijeniti.
Zakonski maksimum novčane kazne
Članak 11.
(1) Najviši iznos novčane kazne koji Agencija može izreći poduzetniku zbog povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, uzimajući u obzir sve kriterije propisane ovom Uredbom, ne može niti u kojem slučaju premašiti iznos u smislu članka 61. stavka 1. i članka 64. stavka 1. Zakona.
(2) Ako se povreda koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, najviši iznos novčane kazne koji se može izreći udruženju poduzetnika ne može ni u kojem slučaju premašiti iznos u smislu članka 64. stavka 2. Zakona.
(3) Ako Agencija utvrdi da udruženje poduzetnika nije solventno te ne može platiti dospjelu novčanu kaznu iz članka 64. stavka 2. Zakona, udruženje poduzetnika dužno je od svojih članova zatražiti plaćanja i/ili dodatne uplate radi podmirenja novčane kazne.
(4) Financijska obveza svakog člana udruženja iz stavka 3. ovoga članka koja se odnosi na plaćanje novčane kazne za tu povredu ne može biti veća od 10 % njegova ukupnog prihoda ostvarenog na svjetskoj razini u godini za koju postoje zaključena financijska izvješća.
IV. IZNIMNO UMANJENJE NOVČANE KAZNE I SIMBOLIČNA NOVČANA KAZNA
Iznimno umanjenje novčane kazne zbog teškog financijskog stanja poduzetnika
Članak 12.
(1) Na zahtjev poduzetnika koji se nalazi u teškoj financijskoj situaciji te iz objektivnih razloga navedenih u stavku 3. ovoga članka nije u mogućnosti platiti novčanu kaznu propisanu Zakonom, Agencija može dodatno umanjiti iznos novčane kazne.
(2) Činjenica da se poduzetnik nalazi u teškoj financijskoj situaciji nije sama za sebe razlog za umanjenje novčane kazne.
(3) Agencija može dodatno umanjiti iznos novčane kazne poduzetniku koji se nalazi u teškoj financijskoj situaciji i koji je povrijedio odredbe Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, ako on podnese relevantne dokaze da bi izricanje novčane kazne u iznosu propisanim Zakonom nepovratno ugrozilo njegovu ekonomsku održivost i dovelo do potpunog gubitka vrijednosti njegove imovine.
Simbolična novčana kazna
Članak 13.
(1) U iznimnim slučajevima Agencija može izreći simboličnu novčanu kaznu.
(2) Simboličnu novčanu kaznu iz stavka 1. ovoga članka Agencija će izreći poduzetniku iz članka 12. ove Uredbe, kao i u drugim slučajevima u kojima je Agencija utvrdila da narušavanje tržišnog natjecanja nije bilo značajno, odnosno da nije imalo značajan negativan učinak na tržištu te da je simbolična novčana kazna razmjerna težini i trajanju povrede pa je stoga njezino izricanje svrhovito.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, Agencija je obvezna posebno obrazložiti razloge za izricanje simbolične novčane kazne.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanje na snagu
Članak 14.
(1) Danom stupanja na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za izricanje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.).
(2) U pokrenutim postupcima Agencije, u kojima do stupanja na snagu ove Uredbe nije donesena odluka kojom je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. ili 102. UFEU-a i postojanje uvjeta za izricanje novčane kazne ili dnevne novčane kazne, primijenit će se kriteriji iz ove Uredbe.
Objava u „Narodnim novinama“
Članak 15.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
Predsjednik
mr.sc. Andrej Plenković
OBRAZLOŽENJE
Pravni temelj za donošenje Uredbe o kriterijima za izricanje novčane kazne zbog povrede propisa o zaštiti tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Uredba) je članak 64. stavak 17. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine“, br. 79/09. 80/13., 41/21. i 155/23.; u daljnjem tekstu: Zakon). Člankom 64. stavkom 17. Zakona utvrđeno je da će Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) detaljno razraditi kriterije za izricanje novčane kazne, sukladno kriterijima koji proizlaze iz primjene pravila o tržišnom natjecanju u Europskoj uniji, u smislu članka 74. Zakona. Stoga se dostavlja Vladi Republike Hrvatske prijedlog teksta Uredbe. Ovaj prijedlog Uredbe sadržajno je usklađen sa Zakonom, te detaljnije razrađuje navedene kriterije u smislu Zakona. Donošenjem ove Uredbe, bit će ispunjena u cijelosti obveza Vlade Republike Hrvatske u svrhu detaljnije razrade kriterija za izricanje novčane kazne iz članka 64. stavka 17. Zakona. Člankom 47. stavkom 2. Prijelaznih i završnih odredbi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine“, br. 41/21.) propisano je kako će Vlada Republike Hrvatske propis o kriterijima za izricanje novčane kazne iz članka 64. stavka 17. donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Zakona. Predlaže se donošenje u cijelosti nove Uredbe radi usklađivanja terminologije sa Zakonom. Ovo se prije svega odnosi na uvođenje Zakonom novčane kazne kao sankcije za povredu Zakona, i/ili članaka 101. i/ili 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL 2016/C 202/01, OJ C 202, 7.6.2016, 1.–388. – pročišćena verzija); u daljnjem tekstu: UFEU) te sankcioniranje udruženja poduzetnika kao nove kategorije poduzetnika.
Ističe se kako je riječ o Uredbi koja je sadržajno u bitnome identična s važećom Uredbom o kriterijima za izricanje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.; u daljnjem tekstu: važeća Uredba). Važeća Uredba usklađena je s pravnom stečevinom EU, konkretno Smjernicama o načinu utvrđivanja novčanih kazni koje se izriču sukladno članku 23. stavku 2. točki (a) Uredbe br. 1/2003 (Službeni list EU, C 210, 01.09.2006., str: 0002-005; u daljnjem tekstu: Smjernice). Odredbama Uredbe ne uređuju se postupovne odredbe, već se razrađuju kriteriji za izricanje novčane kazne koje izriče Agencija temeljem Zakona, a koji su pak usklađeni s pravnom stečevinom EU, konkretno Smjernicama. Dakle, odredbama Uredbe ne uređuju se nove niti postupovne odredbe, već se odredbama Uredbe razrađuju kriteriji koji su, već usklađeni s pravnom stečevinom EU, a koji se razrađuju novom Uredbom isključivo zbog činjenice donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja. Ovom Uredbom ne mijenja se niti dopunjuju postupovne odredbe.
Obrazloženje odredbi prijedloga Uredbe
Člankom 1. uređuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) u smislu članka 64. Zakona dužna uzimati u obzir u postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne te pri izricanju novčane kazne poduzetnicima koji su povrijedili odredbe Zakona te članaka 101. i 102. UFEU. Ovim člankom uređuje se cilj novčane kazne te najviši iznos novčane kazne koji će Agencija izreći temeljem ove Uredbe poduzetniku zbog povrede Zakona te članaka 101. i/ili 102. UFEU-a
Člankom 2. uređuje se značenje pojmova.
Člankom 3. uređuje se kako pri izricanju novčane kazne Agencija primjenjuje dvostupanjsku metodologiju izračuna novčane kazne za svakog poduzetnika za kojeg utvrdi da je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
Člankom 4. uređuju se elementi izračuna osnovnog iznosa novčane kazne. Pritom, uređuje se kako se osnovni iznos novčane kazne izračunava određujući primjerenu visinu postotka od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu, a visina postotka ovisi o težini povrede Zakona odnosno članaka 101. i 102. UFEU te dobiveni iznos množi se s brojem godina trajanja povrede. Postotak od prihoda utvrđuje u visini do najviše 30% prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu.
Člankom 5. uređuje se izračun prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu. Odredba je usklađena sa Smjernicama. Agencija će izračun prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu na kojem je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, temeljiti na podacima o vrijednosti prodaje robe i/ili usluga tijekom posljednje poslovne godine u kojoj je poduzetnik povrijedio Zakon ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, odnosno posljednje godine za koju postoje zaključena financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća. Ako se povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, pri utvrđivanju osnovnog iznosa novčane kazne Agencija može kao vrijednost prodaje robe i/ili usluga uzeti zbroj vrijednosti prodaje koju su ostvarili članovi tog udruženja ili prihod samog udruženja poduzetnika.
Člankom 6. uređuje se način utvrđivanja težine povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
Člankom 7. uređuje se dodatni iznos za odvraćanje poduzetnika od povrede Zakona odnosno članaka 101. i 102. UFEU-a. Pritom, uređuje se kako u slučaju kartela, tajnih kartela i/ili članka 101. UFEU-a, Agencija će na osnovni iznos novčane kazne dodati iznos do najviše 25% prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu. Ovim člankom utvrđuje se i mogućnost primjene uvećanja iznosa osnovne novčane kazne i u ostalim slučajevima teške povrede Zakona.
Člankom 8. uređuju se olakotne okolnosti za izricanje novčane kazne.
Člankom 9. uređuju se otegotne okolnosti za izricanje novčane kazne.
Člankom 10. uređuje se preventivni učinak novčane kazne. Ovim člankom uređuje se kako Agencija može, neovisno od prihoda koje poduzetnik ostvaruje na mjerodavnom tržištu na kojem je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, povećati iznos novčane kazne onom poduzetniku koji ima značajnu tržišnu snagu na najmanje dva tržišta, kao i onome poduzetniku za kojega je Agencija utvrdila da ima osobito visoke prihode povrh onih ostvarenih na mjerodavnom tržištu. Također, Agencija može povećati iznos novčane kazne utvrđen u prvom i drugom stupnju izračuna u smislu ove Uredbe, ukoliko je to potrebno za oduzimanje imovinske koristi koju je taj poduzetnik ostvario povredom Zakona i/ili članaka 101. i 102. UFEU-a, pod uvjetom da je imovinsku korist moguće procijeniti.
Člankom 11. uređuje se zakonski maksimum za izricanje novčane kazne.
Člankom 12. uređuje se iznimno umanjenje novčane kazne.
Člankom 13. uređuje se simbolična novčana kazna u slučajevima kada Agencija utvrdi da narušavanje tržišnog natjecanja nije bilo značajno, odnosno da nije imalo značajan imalo negativan učinak na tržištu.
Člankom 14. uređuje se kako stupanjem na snagu Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za izricanje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.) te kako će se u pokrenutim postupcima Agencije, u kojima do stupanja na snagu ove Uredbe nije donesena odluka kojom je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. ili 102. UFEU-a i postojanje uvjeta za izricanje novčane kazne ili dnevne novčane kazne, primijeniti kriteriji iz ove Uredbe.
UREDBA O KRITERIJIMA ZA IZRICANJE NOVČANE KAZNE ZBOG POVREDA PROPISA O ZAŠTITI TRŽIŠNOG NATJECANJA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Predmet Uredbe
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 1.
(1) Ovom Uredbom razrađuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) u smislu članka 64. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Zakon) dužna uzimati u obzir u postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne te pri izricanju novčane kazne poduzetnicima koji su povrijedili odredbe članaka Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL 2016/C 202/01, OJ C 202, 7.6.2016, 1.–388. – pročišćena verzija); u daljnjem tekstu: UFEU).
(2) Cilj novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka je kažnjavanje počinitelja povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, otklanjanje štetnih posljedica povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, odvraćanje drugih poduzetnika od kršenja odredaba Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a i osiguravanje učinkovitoga tržišnog natjecanja..
(3) Najviši iznos novčane kazne koji Agencija može temeljem ove Uredbe izreći poduzetniku zbog povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a ne može biti veći od iznosa propisanog člankom 61. stavkom 1. i člankom 64. stavcima 1. i 2. Zakona i člankom 11. ove Uredbe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Značenje pojmova
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 2.
(1) U smislu ove Uredbe pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
1. „kartel“ je zabranjeni sporazum ili usklađeno djelovanje poduzetnika iz članka 2. c točke 3. Zakona
2. „mjerodavno tržište“ je tržište određene robe i/ili usluga koje su predmet obavljanja djelatnosti poduzetnika na određenom zemljopisnom području koje se utvrđuje u skladu s odredbama Zakona i propisa koji uređuje način i kriterije utvrđivanja mjerodavnog tržišta
3. „novčana kazna“ je kazna koja se izriče poduzetniku za kojeg je Agencija utvrdila da je povrijedio odredbe Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, a u skladu s kriterijima iz članka 64. Zakona
4. „osnovni iznos novčane kazne“ je udio u prihodu poduzetnika ostvarenom na mjerodavnom tržištu koji ovisi o vrsti i težini povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koji se množi s brojem godina trajanja povrede
5. „poduzetnici“ su osobe iz članka 3. Zakona
6. „prihod ostvaren na mjerodavnom tržištu“ je vrijednost prodaje robe i/ili usluga koji je poduzetnik ostvario isključivo od obavljanja djelatnosti na mjerodavnom tržištu na kojem je Agencija utvrdila povredu Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, a u koji nije uključen porez na dodanu vrijednost niti drugi porezi izravno vezani uz prodaju
7. „ukupan prihod poduzetnika“ je prihod koji je poduzetnik ostvario od obavljanja svih gospodarskih djelatnosti za koje je registriran na svjetskoj razini odnosno na svjetskom tržištu, a prema podacima iskazanim u posljednjem zaključenom godišnjem financijskom izvješću, konsolidiranom financijskom izvješću ili temeljem drugih prikupljenih podataka koji Agenciji mogu doprinijeti za utvrđivanje ukupnog prihoda poduzetnika
8. „tajni kartel“ je zabranjeni sporazum ili usklađeno djelovanje poduzetnika iz članka 2. c točke 4. Zakona
(2) Pojmovi: „namjera” i „nepažnja” tumače se u smislu članka 61. stavka 2. Zakona.
(3) U smislu ove Uredbe, pri izricanju novčanih kazni zbog povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a društvu majci i njezinim povezanim društvima, te njihovim pravnim i gospodarskim sljednicima, Agencija uzima u obzir pojam poduzetnika u skladu sa sudskom praksom Suda Europske unije.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
II. METODOLOGIJA IZRICANJA NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Izricanje novčane kazne
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 3.
Pri izricanju novčane kazne Agencija, u smislu članka 64. stavaka 10. Zakona primjenjuje dvostupanjsku metodologiju izračuna novčane kazne za svakog poduzetnika za kojeg utvrdi da je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
II. 1. PRVI STUPANJ IZRAČUNA NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Elementi izračuna osnovnog iznosa novčane kazne
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 4.
(1) Osnovni iznos novčane kazne Agencija izračunava određujući visinu postotka od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu, a visina postotka ovisi o težini povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a te dobiveni iznos množi s brojem godina trajanja povrede.
(2) Agencija je obvezna u svakom postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne utvrditi težinu povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, uzimajući u obzir sve bitne činjenice i okolnosti pojedinog slučaja.
(3) Postotak od prihoda iz stavka 1. ovoga članka koji se uzima u izračun osnovnog iznosa novčane kazne Agencija utvrđuje u visini do najviše 30% prihoda poduzetnika ostvarenog na utvrđenom mjerodavnom tržištu.
(4) Pri utvrđivanju broja godina trajanja povrede iz stavka 1. ovoga članka, razdoblja kraća od šest mjeseci Agencija će smatrati razdobljem od pola godine, a razdoblja dulja od šest mjeseci, ali kraća od jedne godine, Agencija će smatrati punom godinom povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Izračun prihoda poduzetnika na mjerodavnom tržištu
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 5.
(1) Agencija će izračun prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu na kojem je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, u smislu članka 4. stavka 3. ove Uredbe, temeljiti na podacima o vrijednosti prodaje robe i/ili usluga tijekom posljednje poslovne godine u kojoj je poduzetnik povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, ili posljednje godine za koju postoje zaključena financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća.
(2) U vrijednost prodaje robe i/ili usluga iz stavka 1. ovoga članka Agencija neće uračunavati porez na dodanu vrijednost, kao niti druge poreze izravno vezane uz prodaju.
(3) Ako se povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, pri utvrđivanju osnovnog iznosa novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može kao vrijednost prodaje robe i/ili usluga uzeti zbroj vrijednosti prodaje koju su ostvarili članovi tog udruženja ili prihod samog udruženja poduzetnika.
(4) Ako Agencija procijeni da su dostavljeni podaci iz stavaka 1. do 3. ovoga članka nepotpuni ili netočni, Agencija će relevantne podatke o prihodu poduzetnika ili udruženja poduzetnika utvrditi temeljem podataka koje je pribavila i/ili temeljem bilo kakvih drugih podataka koje smatra primjerenima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Utvrđivanje težine povrede Zakona
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 6.
(1) U cilju primjerenog utvrđivanja osnovnog iznosa novčane kazne, Agencija, u smislu članka 4. stavka 2. ove Uredbe, u svakom pojedinačnom slučaju utvrđuje težinu povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(2) Agencija, u smislu članka 4. stavka 3. ove Uredbe, u svakom pojedinačnom slučaju utvrđuje treba li postotak od prihoda biti određen u gornjem ili donjem dijelu raspona, a pritom je obvezna uzimati u obzir niz čimbenika, osobito vrsta povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, tržišni udjel poduzetnika-sudionika povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, zemljopisno područje na kojem povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a ima ili može imati učinak, te je li povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a u praksi izvršena ili je utvrđena povreda prema cilju bez stvarnih učinaka.
(3) Karteli i tajni karteli iz članka 2. stavka 1. točaka 7. i 8. ove Uredbe smatraju se po svojoj vrsti najtežim povredama Zakona i/ili članka 101. UFEU-a pa će u tim slučajevima Agencija udio od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu iz članka 4. stavka 3. ove Uredbe odrediti u gornjem dijelu raspona, uzimajući, osobito u obzir sve čimbenike iz stavka 2. ovoga članka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Dodatni iznos za odvraćanje poduzetnika od povreda Zakona
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 7.
(1) U slučajevima kartela i tajnih kartela kojima je povrijeđen članak 8. Zakona i/ili članak 101. UFEU-a, a neovisno od trajanja tih kartela, Agencija će osnovni iznos novčane kazne uvećati za dodatni iznos do najviše 25 % od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu.
(2) Cilj uvećanja novčane kazne za dodatni iznos iz stavka 1. ovoga članka je odvraćanje drugih poduzetnika od sklapanja kartelnih sporazuma kao najtežih oblika povrede Zakona i/ili članka 101. UFEU-a.
(3) Iznimno, uvećanje novčane kazne iz stavka 1. ovoga članka Agencija može primijeniti i u drugim slučajevima teške povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, koje su definirane člankom 61. Zakona, ako ocijeni da je u konkretnom slučaju, s obzirom na narav i zemljopisni opseg povrede, to svrhovito za odvraćanje drugih poduzetnika od počinjenja takvih povreda.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
II.2. DRUGI STUPANJ IZRAČUNA – UTVRĐIVANJE OKOLNOSTI KOJE UTJEČU NA SMANJENJE I/ILI POVEĆANJE OSNOVNOG IZNOSA NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Olakotne okolnosti
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 8.
(1) Osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe Agencija će umanjiti, ukoliko utvrdi postojanje olakotnih okolnosti.
(2) Olakotnim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka smatraju se:
1. okolnosti iz članka 64. stavka 12. Zakona
2. dostavljeni dokaz poduzetnika Agenciji o prekidu protupravnog postupanja u tijeku prethodnog ispitivanja stanja na mjerodavnom tržištu u smislu članka 32. točke 1. Zakona, odnosno prije pokretanja postupka u smislu članka 39. Zakona, osim u slučaju kartela i tajnih kartela
3. dobra suradnja poduzetnika s Agencijom tijekom prethodnog ispitivanja stanja u dodatnom opsegu zakonske obveze postupanja po pisanim zahtjevima Agencije iz članka 41. stavka 1. i članka 41.a Zakona.
(3) Agencija neće uzimati u obzir kao olakotnu okolnost iz stavka 2. ovoga članka trajanje povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a pojedinih poduzetnika, jer je trajanje povrede jedan od elemenata prvog stupnja izračuna novčane kazne u smislu članka 4. stavka 1. ove Uredbe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Otegotne okolnosti
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 9.
(1) Osnovni iznos novčane kazne iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe Agencija će povećati, ukoliko utvrdi postojanje otegotnih okolnosti.
(2) Otegotnim okolnostima iz stavka 1. ovoga članka smatraju se okolnosti iz članka 64. stavka 13. Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
III. PREVENTIVNI UČINAK I ZAKONSKI MAKSIMUM NOVČANE KAZNE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Preventivni učinak novčane kazne
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 10.
(1) Agencija može, povećati iznos novčane kazne onom poduzetniku koji ima značajnu tržišnu snagu na najmanje dva tržišta, odnosno onome za kojega je Agencija utvrdila da ima ukupan prihod znatno veći od njegovog prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu i/ili od ukupnog prihoda drugih poduzetnika sudionika predmetne povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
(2) Agencija može povećati iznos novčane kazne utvrđen u prvom i drugom stupnju izračuna u smislu ove Uredbe, za iznos imovinske koristi koju je taj poduzetnik ostvario povredom Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, pod uvjetom da je iznos imovinske koristi moguće procijeniti.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Zakonski maksimum novčane kazne
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 11.
(1) Najviši iznos novčane kazne koji Agencija može izreći poduzetniku zbog povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, uzimajući u obzir sve kriterije propisane ovom Uredbom, ne može niti u kojem slučaju premašiti iznos u smislu članka 61. stavka 1. i članka 64. stavka 1. Zakona.
(2) Ako se povreda koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, najviši iznos novčane kazne koji se može izreći udruženju poduzetnika ne može ni u kojem slučaju premašiti iznos u smislu članka 64. stavka 2. Zakona.
(3) Ako Agencija utvrdi da udruženje poduzetnika nije solventno te ne može platiti dospjelu novčanu kaznu iz članka 64. stavka 2. Zakona, udruženje poduzetnika dužno je od svojih članova zatražiti plaćanja i/ili dodatne uplate radi podmirenja novčane kazne.
(4) Financijska obveza svakog člana udruženja iz stavka 3. ovoga članka koja se odnosi na plaćanje novčane kazne za tu povredu ne može biti veća od 10 % njegova ukupnog prihoda ostvarenog na svjetskoj razini u godini za koju postoje zaključena financijska izvješća.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
IV. IZNIMNO UMANJENJE NOVČANE KAZNE I SIMBOLIČNA NOVČANA KAZNA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Iznimno umanjenje novčane kazne zbog teškog financijskog stanja poduzetnika
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 12.
(1) Na zahtjev poduzetnika koji se nalazi u teškoj financijskoj situaciji te iz objektivnih razloga navedenih u stavku 3. ovoga članka nije u mogućnosti platiti novčanu kaznu propisanu Zakonom, Agencija može dodatno umanjiti iznos novčane kazne.
(2) Činjenica da se poduzetnik nalazi u teškoj financijskoj situaciji nije sama za sebe razlog za umanjenje novčane kazne.
(3) Agencija može dodatno umanjiti iznos novčane kazne poduzetniku koji se nalazi u teškoj financijskoj situaciji i koji je povrijedio odredbe Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, ako on podnese relevantne dokaze da bi izricanje novčane kazne u iznosu propisanim Zakonom nepovratno ugrozilo njegovu ekonomsku održivost i dovelo do potpunog gubitka vrijednosti njegove imovine.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Simbolična novčana kazna
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 13.
(1) U iznimnim slučajevima Agencija može izreći simboličnu novčanu kaznu.
(2) Simboličnu novčanu kaznu iz stavka 1. ovoga članka Agencija će izreći poduzetniku iz članka 12. ove Uredbe, kao i u drugim slučajevima u kojima je Agencija utvrdila da narušavanje tržišnog natjecanja nije bilo značajno, odnosno da nije imalo značajan negativan učinak na tržištu te da je simbolična novčana kazna razmjerna težini i trajanju povrede pa je stoga njezino izricanje svrhovito.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka, Agencija je obvezna posebno obrazložiti razloge za izricanje simbolične novčane kazne.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 14.
(1) Danom stupanja na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za izricanje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.).
(2) U pokrenutim postupcima Agencije, u kojima do stupanja na snagu ove Uredbe nije donesena odluka kojom je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. ili 102. UFEU-a i postojanje uvjeta za izricanje novčane kazne ili dnevne novčane kazne, primijenit će se kriteriji iz ove Uredbe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Objava u „Narodnim novinama“
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
Članak 15.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
Predsjednik
mr.sc. Andrej Plenković
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
OBRAZLOŽENJE
Pravni temelj za donošenje Uredbe o kriterijima za izricanje novčane kazne zbog povrede propisa o zaštiti tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Uredba) je članak 64. stavak 17. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine“, br. 79/09. 80/13., 41/21. i 155/23.; u daljnjem tekstu: Zakon). Člankom 64. stavkom 17. Zakona utvrđeno je da će Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) detaljno razraditi kriterije za izricanje novčane kazne, sukladno kriterijima koji proizlaze iz primjene pravila o tržišnom natjecanju u Europskoj uniji, u smislu članka 74. Zakona. Stoga se dostavlja Vladi Republike Hrvatske prijedlog teksta Uredbe. Ovaj prijedlog Uredbe sadržajno je usklađen sa Zakonom, te detaljnije razrađuje navedene kriterije u smislu Zakona. Donošenjem ove Uredbe, bit će ispunjena u cijelosti obveza Vlade Republike Hrvatske u svrhu detaljnije razrade kriterija za izricanje novčane kazne iz članka 64. stavka 17. Zakona. Člankom 47. stavkom 2. Prijelaznih i završnih odredbi Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja („Narodne novine“, br. 41/21.) propisano je kako će Vlada Republike Hrvatske propis o kriterijima za izricanje novčane kazne iz članka 64. stavka 17. donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Zakona. Predlaže se donošenje u cijelosti nove Uredbe radi usklađivanja terminologije sa Zakonom. Ovo se prije svega odnosi na uvođenje Zakonom novčane kazne kao sankcije za povredu Zakona, i/ili članaka 101. i/ili 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije (Ugovora o funkcioniranju Europske unije (SL 2016/C 202/01, OJ C 202, 7.6.2016, 1.–388. – pročišćena verzija); u daljnjem tekstu: UFEU) te sankcioniranje udruženja poduzetnika kao nove kategorije poduzetnika.
Ističe se kako je riječ o Uredbi koja je sadržajno u bitnome identična s važećom Uredbom o kriterijima za izricanje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.; u daljnjem tekstu: važeća Uredba). Važeća Uredba usklađena je s pravnom stečevinom EU, konkretno Smjernicama o načinu utvrđivanja novčanih kazni koje se izriču sukladno članku 23. stavku 2. točki (a) Uredbe br. 1/2003 (Službeni list EU, C 210, 01.09.2006., str: 0002-005; u daljnjem tekstu: Smjernice). Odredbama Uredbe ne uređuju se postupovne odredbe, već se razrađuju kriteriji za izricanje novčane kazne koje izriče Agencija temeljem Zakona, a koji su pak usklađeni s pravnom stečevinom EU, konkretno Smjernicama. Dakle, odredbama Uredbe ne uređuju se nove niti postupovne odredbe, već se odredbama Uredbe razrađuju kriteriji koji su, već usklađeni s pravnom stečevinom EU, a koji se razrađuju novom Uredbom isključivo zbog činjenice donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja. Ovom Uredbom ne mijenja se niti dopunjuju postupovne odredbe.
Obrazloženje odredbi prijedloga Uredbe
Člankom 1. uređuju se kriteriji koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u daljnjem tekstu: Agencija) u smislu članka 64. Zakona dužna uzimati u obzir u postupku utvrđivanja uvjeta za izricanje novčane kazne te pri izricanju novčane kazne poduzetnicima koji su povrijedili odredbe Zakona te članaka 101. i 102. UFEU. Ovim člankom uređuje se cilj novčane kazne te najviši iznos novčane kazne koji će Agencija izreći temeljem ove Uredbe poduzetniku zbog povrede Zakona te članaka 101. i/ili 102. UFEU-a
Člankom 2. uređuje se značenje pojmova.
Člankom 3. uređuje se kako pri izricanju novčane kazne Agencija primjenjuje dvostupanjsku metodologiju izračuna novčane kazne za svakog poduzetnika za kojeg utvrdi da je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a.
Člankom 4. uređuju se elementi izračuna osnovnog iznosa novčane kazne. Pritom, uređuje se kako se osnovni iznos novčane kazne izračunava određujući primjerenu visinu postotka od prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu, a visina postotka ovisi o težini povrede Zakona odnosno članaka 101. i 102. UFEU te dobiveni iznos množi se s brojem godina trajanja povrede. Postotak od prihoda utvrđuje u visini do najviše 30% prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu.
Člankom 5. uređuje se izračun prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu. Odredba je usklađena sa Smjernicama. Agencija će izračun prihoda ostvarenog na mjerodavnom tržištu na kojem je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a, temeljiti na podacima o vrijednosti prodaje robe i/ili usluga tijekom posljednje poslovne godine u kojoj je poduzetnik povrijedio Zakon ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, odnosno posljednje godine za koju postoje zaključena financijska izvješća ili konsolidirana financijska izvješća. Ako se povreda Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a koju je počinilo udruženje poduzetnika odnosi na aktivnosti njegovih članova, pri utvrđivanju osnovnog iznosa novčane kazne Agencija može kao vrijednost prodaje robe i/ili usluga uzeti zbroj vrijednosti prodaje koju su ostvarili članovi tog udruženja ili prihod samog udruženja poduzetnika.
Člankom 6. uređuje se način utvrđivanja težine povrede Zakona i/ili članaka 101. i/ili 102. UFEU-a.
Člankom 7. uređuje se dodatni iznos za odvraćanje poduzetnika od povrede Zakona odnosno članaka 101. i 102. UFEU-a. Pritom, uređuje se kako u slučaju kartela, tajnih kartela i/ili članka 101. UFEU-a, Agencija će na osnovni iznos novčane kazne dodati iznos do najviše 25% prihoda poduzetnika ostvarenog na mjerodavnom tržištu. Ovim člankom utvrđuje se i mogućnost primjene uvećanja iznosa osnovne novčane kazne i u ostalim slučajevima teške povrede Zakona.
Člankom 8. uređuju se olakotne okolnosti za izricanje novčane kazne.
Člankom 9. uređuju se otegotne okolnosti za izricanje novčane kazne.
Člankom 10. uređuje se preventivni učinak novčane kazne. Ovim člankom uređuje se kako Agencija može, neovisno od prihoda koje poduzetnik ostvaruje na mjerodavnom tržištu na kojem je povrijedio Zakon i/ili članke 101. i/ili 102. UFEU-a, povećati iznos novčane kazne onom poduzetniku koji ima značajnu tržišnu snagu na najmanje dva tržišta, kao i onome poduzetniku za kojega je Agencija utvrdila da ima osobito visoke prihode povrh onih ostvarenih na mjerodavnom tržištu. Također, Agencija može povećati iznos novčane kazne utvrđen u prvom i drugom stupnju izračuna u smislu ove Uredbe, ukoliko je to potrebno za oduzimanje imovinske koristi koju je taj poduzetnik ostvario povredom Zakona i/ili članaka 101. i 102. UFEU-a, pod uvjetom da je imovinsku korist moguće procijeniti.
Člankom 11. uređuje se zakonski maksimum za izricanje novčane kazne.
Člankom 12. uređuje se iznimno umanjenje novčane kazne.
Člankom 13. uređuje se simbolična novčana kazna u slučajevima kada Agencija utvrdi da narušavanje tržišnog natjecanja nije bilo značajno, odnosno da nije imalo značajan imalo negativan učinak na tržištu.
Člankom 14. uređuje se kako stupanjem na snagu Uredbe prestaje važiti Uredba o kriterijima za izricanje upravno-kaznene mjere („Narodne novine“, br. 129/10. i 23/15.) te kako će se u pokrenutim postupcima Agencije, u kojima do stupanja na snagu ove Uredbe nije donesena odluka kojom je utvrđena povreda Zakona i/ili članaka 101. ili 102. UFEU-a i postojanje uvjeta za izricanje novčane kazne ili dnevne novčane kazne, primijeniti kriteriji iz ove Uredbe.
Člankom 15. uređuje se stupanje na snagu Uredbe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA