Obrazac iskaza o procjeni učinaka Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača
PRILOG 4.: OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo gospodarstva
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača
Opis mjere:
Donošenje zakona.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
Naziv pravne stečevine EU: -
- Direktiva (EU) 2023/2673 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o izmjeni Direktive 2011/83/EU u pogledu ugovora o financijskim uslugama sklopljenih na daljinu i o stavljanju izvan snage Direktive 2002/65/EZ (u daljnjem tekstu: Direktiva o financijskim uslugama sklopljenih na daljinu),
- Direktiva (EU) 2024/825 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. veljače 2024. o izmjeni direktiva 2005/29/EZ i 2011/83/EU u pogledu jačanja položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem (u daljnjem tekstu: Direktiva o jačanju položaja potrošača) i
- Direktiva (EU) 2024/1799 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe i izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 te direktiva (EU) 2019/771 i (EU) 2020/1828 (u daljnjem tekstu: Direktiva o promicanju popravka robe).
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Potrebno je uskladiti hrvatsko zakonodavstvo s obvezama uređenima Direktivom (EU) 2023/2673, Direktivom (EU) 2024/825 te Direktivom (EU) 2024/1799. Također, provjerom prikladnosti odredbe o posebnim oblicima prodaje robe zaključeno je kako je potrebno jasnije urediti odredbe o isticanju cijena tijekom posebnih oblika prodaje robe te olakšati provedbu dodatnih sniženja tijekom pojedinih posebnih oblika prodaje robe. Nadalje, uočeno je kako postojeće odredbe o sankcijama za povrede prava potrošača nemaju dovoljan odvraćajući efekt na trgovce te ih je potrebno postrožiti.
Zakon o zaštiti potrošača („Narodne novine“ broj 19/22 i 59/23)
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Posebni cilj 1.: Bolja zaštita potrošača koji sklapaju ugovore o pružanju financijskih usluga na daljinu.
Posebni cilj 2.: Pojednostavljenje načina raskida potrošačkog ugovora sklopljenog na daljinu.
Posebni cilj 3.: Jasnija pravila vezano uz obavještavanje potrošača o okolišnim učincima proizvoda i trgovčeva poslovanja, o trajanju odgovornosti za materijalni nedostatak i garancije te o mogućnosti popravka stvari.
Posebni cilj 4.: Osiguravanje prikladnijeg pravnog okvira koji će doprinijeti većoj popravljivosti robe propisivanjem novih obveza proizvođača vezano uz pružanje usluge popravka.
Posebni cilj 5.: Jasnija pravila koja će doprinijeti ujednačenoj provedbi posebnih oblika prodaje.
Posebni cilj 6.: Osiguravanje proporcionalnih, učinkovitih i odvraćajućih sankcija zbog povreda odredaba Zakona o zaštiti potrošača.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ovim zakonom uređuju se prava i obveze potrošača i trgovaca te nadzor i sustav sankcija uslijed povrede istih.
Ovim zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
-isticanje cijena tijekom posebnih oblika prodaje
-dopunjuju se odredbe o nepoštenoj poslovnoj praksi slučajevima koji se osobito odnose na tvrdnje o okolišnoj prihvatljivosti
-prodaja financijskih usluga na daljinu (sklapanje i raskid ugovora)
-predugovorno obavještavanje potrošača, osobito vezano uz informiranje o trajanju odgovornosti za materijalni nedostatak robe te trajanju komercijalnog jamstva, okolišnim učincima proizvoda i trgovčeva poslovanja i pružanja usluge popravka robe
-nadzor na provedbom odredaba istog te prekršajne kazne.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Budući da su odredbe koje su predmet izmjena i dopuna već u velikoj mjeri sadržane u važećem Zakonu o zaštiti potrošača, kao temeljnom propisu koji uređuje opća prava potrošača, donošenje izmjena i dopuna predmetnog propisa predstavlja rješenje koje će osigurati zadržavanje kontinuiteta normativnog uređenja predmetne materije, uz istodobno osiguravanje pravne sigurnosti.Nenormativna rješenja nisu moguća.
Zakon o zaštiti potrošača („Narodne novine“ broj 19/22 i 59/23)
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Posebni cilj 1.: Bolja zaštita potrošača koji sklapaju ugovore o pružanju financijskih usluga na daljinu doprinijet će većoj pravnoj sigurnosti i povećanju transparentnosti ugovornih odredaba o pružanju financijskih usluga.
Posebni cilj 2.: Pojednostavljenje načina raskida potrošačkog ugovora sklopljenog na daljinu, što će doprinijeti donošenju utemeljenih odluka vezanih uz sklapanje te raskid ugovora o pružanju financijskih usluga.
Posebni cilj 3.: Jasnija pravila vezano uz obavještavanje potrošača o okolišnim učincima proizvoda i trgovčeva poslovanja, o trajanju odgovornosti za materijalni nedostatak i garancije te o mogućnosti popravka stvari, što doprinosi povećanju transparentnosti ugovornih odredbi na koje se potrošači obvezuju sklapanjem potrošačkih ugovora.
Posebni cilj 4.: Propisivanje novih obveza proizvođača vezano uz pružanje usluge popravka robe, što će doprinijeti širenju mogućnosti pružanja usluge popravka robe.
Posebni cilj 5.: Jasnija pravila provedbe posebnih oblika prodaje doprinijet će većoj transparentnosti prilikom usporedbe cijena tijekom trajanja posebnih oblika prodaje, te će onemogućiti zavaravajuće prakse vezane uz isto.
Posebni cilj 6.: Osiguravanje proporcionalnih, učinkovitih i odvraćajućih sankcija zbog povreda odredaba Zakona o zaštiti potrošača dovest će do odvraćajućeg učinka na trgovce te smanjivanja broja povreda potrošačkih prava propisanih ovim Zakonom.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
-U pogledu konkurentnosti gospodarstva, ovim se izmjenama i dopunama zakona stvara povoljnije poslovno okruženje za razvijanje novih roba i usluga propisivanjem jasnijih i transparentnijih obveza za trgovce u odnosu na potrošače. Osim navedenog, ovim se izmjenama i dopunama zakona osigurava veća razina zaštite ekonomskih interesa potrošača propisivanjem konkretnih obveza trgovaca, kao i odvraćajućim sankcijama koje će istodobno osigurati veći stupanj usklađenosti s pravnim propisima i veće povjerenje potrošača u jedinstveno tržište.
Građani
Opis adresata: pojedinci, obitelji i kućanstva
Poslovni subjekti
Opis adresata: mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici, obiteljska poljoprivredna gospodarstva te drugi trgovci u smislu Zakona o zaštiti potrošača.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Poslovni subjekti
Opis adresata: mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici, obiteljska poljoprivredna gospodarstva te drugi trgovci u smislu Zakona o zaštiti potrošača.
Osiguravanjem poštenih, razumljivih i pouzdanih tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš trgovcima će se omogućiti da rade pod jednakim uvjetima, a potrošači će moći odabrati proizvode koji su istinski bolji za okoliš od konkurentskih proizvoda.
Poslovni subjekti
Opis adresata: mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici, obiteljska poljoprivredna gospodarstva te drugi trgovci u smislu Zakona o zaštiti potrošača.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati u području socijalne skrbi.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati u području zaštite ljudskih prava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati u drugim područjima.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Prilagodba trgovaca na zakon stvara određene, neznatne troškove koje će trgovci amortizirati redovnim poslovanjem. Nadalje, omogućit će se veća zaštita potrošača mjerama koje povećavaju informiranost potrošača prilikom donošenja odluke o kupnji obzirom na cijene proizvoda, čime se posljedično utječe i na stabilnost kupovne moći potrošača.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Prilagodba trgovaca na zahtjeve informiranja potrošača o održivim tvrdnjama neće zahtijevati dodatne troškove, a imat će velik učinak na poticanje kupnje održivih proizvoda. Time će se potaknuti tržišno natjecanje što će dovesti do okolišno održivijih proizvoda te će se time smanjiti negativan utjecaj na okoliš.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava..
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Zakon o zaštiti potrošača („Narodne novine“ broj 19/22 i 59/23).
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom Nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja. Osim navedenog, uz dostavu Nacrta prijedloga zakona na prethodno mišljenje, izvršene su i individualne konzultacije s određenim dionicima politike zaštite potrošača na koje se Nacrt prijedloga zakona posebice odnosi, kao što su HAKOM, HANFA, HNB i Državni inspektorat.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Obrazac iskaza i sažeti dana očitovanja.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
- povećanje razine informiranja svih kategorija potrošača, posebice ranjive skupine potrošača kao što su osobe starije životne dobi, osobe s invaliditetom i sl.
- osiguravanje pravne sigurnosti i ujednačenosti primjene ovoga Zakona od strane trgovaca
- postizanje odvraćajućih djelovanja na potencijalne prekršitelje propisivanjem proporcionalnih i učinkovitih prekršajnih kazni.
Negativni učinci:
Nema negativnih učinaka.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Provedbom ovoga Zakona osigurat će se prikladniji pravni okvir za obavještavanje potrošača o svim relevantnim aspektima ugovora, bili oni okolišni, financijski ili vezani uz popravljivost robe, kao i za okolnosti koje predstavljaju nepoštenu poslovnu praksu, detaljnije je propisana pravna osnova djelovanja nadzornih tijela te su propisane prekršajne sankcije koje će imati veći odvraćajući učinak na potencijalne prekršitelje prava potrošača, čime je osigurana veća pravna sigurnost za potrošače.
Obrazac iskaza o procjeni učinaka Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA
PRILOG 4.: OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo gospodarstva
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača
Opis mjere:
Donošenje zakona.
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine:
Naziv pravne stečevine EU: -
- Direktiva (EU) 2023/2673 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o izmjeni Direktive 2011/83/EU u pogledu ugovora o financijskim uslugama sklopljenih na daljinu i o stavljanju izvan snage Direktive 2002/65/EZ (u daljnjem tekstu: Direktiva o financijskim uslugama sklopljenih na daljinu),
- Direktiva (EU) 2024/825 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. veljače 2024. o izmjeni direktiva 2005/29/EZ i 2011/83/EU u pogledu jačanja položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem (u daljnjem tekstu: Direktiva o jačanju položaja potrošača) i
- Direktiva (EU) 2024/1799 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. lipnja 2024. o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe i izmjeni Uredbe (EU) 2017/2394 te direktiva (EU) 2019/771 i (EU) 2020/1828 (u daljnjem tekstu: Direktiva o promicanju popravka robe).
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Potrebno je uskladiti hrvatsko zakonodavstvo s obvezama uređenima Direktivom (EU) 2023/2673, Direktivom (EU) 2024/825 te Direktivom (EU) 2024/1799. Također, provjerom prikladnosti odredbe o posebnim oblicima prodaje robe zaključeno je kako je potrebno jasnije urediti odredbe o isticanju cijena tijekom posebnih oblika prodaje robe te olakšati provedbu dodatnih sniženja tijekom pojedinih posebnih oblika prodaje robe. Nadalje, uočeno je kako postojeće odredbe o sankcijama za povrede prava potrošača nemaju dovoljan odvraćajući efekt na trgovce te ih je potrebno postrožiti.
2.2.
Izvor podataka:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/?uri=CELEX:32019L2161
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/?uri=CELEX:32023L2673
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/?uri=CELEX:32024L0825
https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2024/1799/oj/eng
Zakon o zaštiti potrošača („Narodne novine“ broj 19/22 i 59/23)
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Posebni cilj 1.: Bolja zaštita potrošača koji sklapaju ugovore o pružanju financijskih usluga na daljinu.
Posebni cilj 2.: Pojednostavljenje načina raskida potrošačkog ugovora sklopljenog na daljinu.
Posebni cilj 3.: Jasnija pravila vezano uz obavještavanje potrošača o okolišnim učincima proizvoda i trgovčeva poslovanja, o trajanju odgovornosti za materijalni nedostatak i garancije te o mogućnosti popravka stvari.
Posebni cilj 4.: Osiguravanje prikladnijeg pravnog okvira koji će doprinijeti većoj popravljivosti robe propisivanjem novih obveza proizvođača vezano uz pružanje usluge popravka.
Posebni cilj 5.: Jasnija pravila koja će doprinijeti ujednačenoj provedbi posebnih oblika prodaje.
Posebni cilj 6.: Osiguravanje proporcionalnih, učinkovitih i odvraćajućih sankcija zbog povreda odredaba Zakona o zaštiti potrošača.
3.2.
Opis svrhe propisa
Ovim zakonom uređuju se prava i obveze potrošača i trgovaca te nadzor i sustav sankcija uslijed povrede istih.
Ovim zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
- isticanje cijena tijekom posebnih oblika prodaje
- dopunjuju se odredbe o nepoštenoj poslovnoj praksi slučajevima koji se osobito odnose na tvrdnje o okolišnoj prihvatljivosti
- prodaja financijskih usluga na daljinu (sklapanje i raskid ugovora)
- predugovorno obavještavanje potrošača, osobito vezano uz informiranje o trajanju odgovornosti za materijalni nedostatak robe te trajanju komercijalnog jamstva, okolišnim učincima proizvoda i trgovčeva poslovanja i pružanja usluge popravka robe
- nadzor na provedbom odredaba istog te prekršajne kazne.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Budući da su odredbe koje su predmet izmjena i dopuna već u velikoj mjeri sadržane u važećem Zakonu o zaštiti potrošača, kao temeljnom propisu koji uređuje opća prava potrošača, donošenje izmjena i dopuna predmetnog propisa predstavlja rješenje koje će osigurati zadržavanje kontinuiteta normativnog uređenja predmetne materije, uz istodobno osiguravanje pravne sigurnosti. Nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/?uri=CELEX:32019L2161
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/?uri=CELEX:32023L2673
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/?uri=CELEX:32024L0825
https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2024/1799/oj/eng
Zakon o zaštiti potrošača („Narodne novine“ broj 19/22 i 59/23)
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Posebni cilj 1.: Bolja zaštita potrošača koji sklapaju ugovore o pružanju financijskih usluga na daljinu doprinijet će većoj pravnoj sigurnosti i povećanju transparentnosti ugovornih odredaba o pružanju financijskih usluga.
Posebni cilj 2.: Pojednostavljenje načina raskida potrošačkog ugovora sklopljenog na daljinu, što će doprinijeti donošenju utemeljenih odluka vezanih uz sklapanje te raskid ugovora o pružanju financijskih usluga.
Posebni cilj 3.: Jasnija pravila vezano uz obavještavanje potrošača o okolišnim učincima proizvoda i trgovčeva poslovanja, o trajanju odgovornosti za materijalni nedostatak i garancije te o mogućnosti popravka stvari, što doprinosi povećanju transparentnosti ugovornih odredbi na koje se potrošači obvezuju sklapanjem potrošačkih ugovora.
Posebni cilj 4.: Propisivanje novih obveza proizvođača vezano uz pružanje usluge popravka robe, što će doprinijeti širenju mogućnosti pružanja usluge popravka robe.
Posebni cilj 5.: Jasnija pravila provedbe posebnih oblika prodaje doprinijet će većoj transparentnosti prilikom usporedbe cijena tijekom trajanja posebnih oblika prodaje, te će onemogućiti zavaravajuće prakse vezane uz isto.
Posebni cilj 6.: Osiguravanje proporcionalnih, učinkovitih i odvraćajućih sankcija zbog povreda odredaba Zakona o zaštiti potrošača dovest će do odvraćajućeg učinka na trgovce te smanjivanja broja povreda potrošačkih prava propisanih ovim Zakonom.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
- U pogledu konkurentnosti gospodarstva, ovim se izmjenama i dopunama zakona stvara povoljnije poslovno okruženje za razvijanje novih roba i usluga propisivanjem jasnijih i transparentnijih obveza za trgovce u odnosu na potrošače. Osim navedenog, ovim se izmjenama i dopunama zakona osigurava veća razina zaštite ekonomskih interesa potrošača propisivanjem konkretnih obveza trgovaca, kao i odvraćajućim sankcijama koje će istodobno osigurati veći stupanj usklađenosti s pravnim propisima i veće povjerenje potrošača u jedinstveno tržište.
Građani
Opis adresata: pojedinci, obitelji i kućanstva
Poslovni subjekti
Opis adresata: mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici, obiteljska poljoprivredna gospodarstva te drugi trgovci u smislu Zakona o zaštiti potrošača.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Poslovni subjekti
Opis adresata: mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici, obiteljska poljoprivredna gospodarstva te drugi trgovci u smislu Zakona o zaštiti potrošača.
Osiguravanjem poštenih, razumljivih i pouzdanih tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš trgovcima će se omogućiti da rade pod jednakim uvjetima, a potrošači će moći odabrati proizvode koji su istinski bolji za okoliš od konkurentskih proizvoda.
Poslovni subjekti
Opis adresata: mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici, obiteljska poljoprivredna gospodarstva te drugi trgovci u smislu Zakona o zaštiti potrošača.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati u području socijalne skrbi.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati u području zaštite ljudskih prava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati u drugim područjima.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Prilagodba trgovaca na zakon stvara određene, neznatne troškove koje će trgovci amortizirati redovnim poslovanjem. Nadalje, omogućit će se veća zaštita potrošača mjerama koje povećavaju informiranost potrošača prilikom donošenja odluke o kupnji obzirom na cijene proizvoda, čime se posljedično utječe i na stabilnost kupovne moći potrošača.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Prilagodba trgovaca na zahtjeve informiranja potrošača o održivim tvrdnjama neće zahtijevati dodatne troškove, a imat će velik učinak na poticanje kupnje održivih proizvoda. Time će se potaknuti tržišno natjecanje što će dovesti do okolišno održivijih proizvoda te će se time smanjiti negativan utjecaj na okoliš.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području zaštite ljudskih prava..
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Zakon o zaštiti potrošača („Narodne novine“ broj 19/22 i 59/23).
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom Nacrta prijedloga zakona i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa, kao dva odvojena savjetovanja. Osim navedenog, uz dostavu Nacrta prijedloga zakona na prethodno mišljenje, izvršene su i individualne konzultacije s određenim dionicima politike zaštite potrošača na koje se Nacrt prijedloga zakona posebice odnosi, kao što su HAKOM, HANFA, HNB i Državni inspektorat.
6.2.
Konzultacije:
Istovremeno s provedbom postupka savjetovanja, Obrazac iskaza dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen Obrazac iskaza i sažeti dana očitovanja.
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
- povećanje razine informiranja svih kategorija potrošača, posebice ranjive skupine potrošača kao što su osobe starije životne dobi, osobe s invaliditetom i sl.
- osiguravanje pravne sigurnosti i ujednačenosti primjene ovoga Zakona od strane trgovaca
- postizanje odvraćajućih djelovanja na potencijalne prekršitelje propisivanjem proporcionalnih i učinkovitih prekršajnih kazni.
Negativni učinci:
Nema negativnih učinaka.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Provedbom ovoga Zakona osigurat će se prikladniji pravni okvir za obavještavanje potrošača o svim relevantnim aspektima ugovora, bili oni okolišni, financijski ili vezani uz popravljivost robe, kao i za okolnosti koje predstavljaju nepoštenu poslovnu praksu, detaljnije je propisana pravna osnova djelovanja nadzornih tijela te su propisane prekršajne sankcije koje će imati veći odvraćajući učinak na potencijalne prekršitelje prava potrošača, čime je osigurana veća pravna sigurnost za potrošače.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Nema priloga.
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Ante Šušnjar, ministar
Datum:
Komentirate u ime: MINISTARSTVO GOSPODARSTVA