PRETHODNA PROCJENA ZA ZAKON O AGENCIJI ZA MOBILNOST I PROGRAME EUROPSKE UNIJE
Zagreb, 30. svibnja 2016. godine
Ovaj Obrazac primjenjuje u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
1.Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Potrebno je donijeti novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske (AMPEU) unije zbog:
-propisivanja nadležnosti AMPEU nad novim programima EU-a u području obrazovanja, mladih, sporta i znanosti u razdoblju 2014.-2020. kako bi se stvorio pravni okvir te ustroj i tijela Agencije prilagodilo provedbi programa Erasmus+ (programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport) i programa Obzor 2020. (programa EU za istraživanje i inovacije) te usklađivanja s Uredbom (EU) br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport 2014.-2020 te Uredbom (EU) br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije 2014. - 2020.
-propisivanje nadležnosti AMPEU za ostale programe čiju je provedbu MZOS dao u nadležnost AMPEU nakon stupanja na snagu Zakona o AMPEU (NN 107/07) posebno Srednjoeuropski program razmjene za sveučilišne studije – CEEPUS, operativnu provedbu bilateralnih sporazuma za područje visokoškolske suradnje) i za novu djelatnost koja se odnosi na promicanje visokog obrazovanja RH u inozemstvu (promicanje branda „Study in Croatia“)
- provedba Nacionalnog programa reformi za 2016. godinu - Provedbenog plana za smanjenje broja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima. Predviđeno je pripajanje Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Agenciji za odgoj i obrazovanje. MZOS planira dio ASOO-a pripojiti AMPEU (organizacijsku jedinicu za upravljanje strukturnim instrumentima – DEFCO).
2.Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije djelatnost Agencije će se uskladiti sa stvarnim stanjem u skladu s proširenjem djelatnosti i njezinom nadležnošću. Osobito je važno uskladiti strukturu Agencije sa zahtjevima nove generacije programa za znanost (Obzor 2020.) te obrazovanje, mlade i sport (Erasmus+) za razdoblje 2014.-2020.
Potrebno je redefinirati ustroj Agencije radi osiguravanja primjerene organizacijske strukture te jasno razgraničiti tri glavna područja djelatnosti: obrazovanje, znanost i mladešku djelatnost, dodatno urediti ovlasti i dužnosti Upravnog vijeća, ovlasti i dužnosti ravnatelja te urediti nazivlje koje se odnosi na radnike Agencije. Zakonom će se također urediti i nadležnost MZOS-a za obavljanje nadzora nad ostalim programima, mrežama i inicijativama koje provodi Agencija.
Važan cilj je dodatno proširiti djelatnost AMPEU na način da joj se pripoji Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima-DEFCO koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
3.Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
(primjerice: gospodarski subjekti, organizacije civilnog društva, potrošači, dobrotvorne organizacije, umirovljenici, mladi, socijalno osjetljive skupine i sl.)
Potencijalni prijavitelji na natječaje Agencije za mobilnost i programe EU-a su:
-za aktivnosti u području obrazovanja: obrazovne ustanove (od ustanova za predškolski odgoj i obrazovanja do visokih učilišta, uključujući ustanove za obrazovanje odraslih), udruge koje se bave obrazovanjem, tijela državne i javne uprave, tvrtke,
-za aktivnosti u području mladih: udruge i klubovi mladih,
-za aktivnosti u području znanosti: znanstveno-istraživački instituti i visoka učilišta registrirana za znanstveno-istraživanje, tvrtke registrirane za istraživanje.
4.Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
(primjeri ne-normativnog rješenja: edukacija i informiranje, sporazumi udruženja, industrija, kodeksi udruga i drugih interesnih udruženja, dobrovoljni dogovor predstavnika tržišta, standardi, trgovačke uzance i sl.)
Normativno rješenje:
Novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe EU-a.
Nenormativno rješenje:
nema
5.Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
(primjerice: potrebna financijska sredstva, raspoloživi resursi, koordinacija tijela u provedbi, različiti pristup rješavanju problema od strane adresata propisa, dionika, manjak podrške dionika, neusklađenost zakonodavstva, dodatni administrativni postupci, informatička podrška i sl.)
Vremenski okvir za postizanje cilja je 3. kvartal 2016. kako bi se provela notifikacija Uredbe o programu Erasmus+ i Uredbe o programu Obzor 2020. u bazu MVEP-a.
Hrvatski Sabor je na sjednici 8.5.2015. nakon rasprave o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za mobilnost i programe EU-a između ostaloga iznio prijedlog da se zbog količine izmjena pristupi izradi novog Zakona.
MZOS smatra da je dio Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih primjerenije pripojiti Agenciji za mobilnost i programe EU-a nego Agenciji za odgoj i obrazovanje. Radi se o Organizacijskoj jedinici za upravljanje strukturnim instrumentima (DEFCO) koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
Vezano za pripajanje DEFCO-a Agenciji za mobilnost i programe EU-a, mogući rizik je vezan uz nužnost usklađenosti donošenja novog Zakona o AMPEU sa zakonom kojim se Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih pripaja Agenciji za odgoj i obrazovanje kako ne bi nastao pravni vakuum.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.DANE
Ako "DA", navedite važeće zakonodavstvo, izravno povezano s ciljem koje će se morati mijenjati, uključujući podzakonske akte.
Ukoliko postoji obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s zakonodavstvom EU u tom području ili ukoliko postoji obveza provedbe međunarodnog ugovora za RH navedite propise koji se moraju usvojiti.
DA
Zakon o Agenciji za mobilnost i programe EU (NN107/07).
Potrebno je usklađivanje sa zakonodavstvom EU-a:
-Uredbom (EU) br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport 2014.-2020.
-Uredbom (EU) br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije 2014. - 2020.
7.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: veći financijski teret za gospodarske subjekte zbog troška prilagodbe zakonodavstvu i standardima; viši operativni troškovi; teži način kreditiranja i sl.)
NE
Normativno rješenje neće imati značajan financijski učinak. Očekuje se da će se preustrojem Agencije i novim internim aktima omogućiti iskorištavanje svih sredstava koje će Europska komisija alocirati za projekte programa Erasmus+. Naime, ukupan iznos raspoloživ za korisnike programa Erasmus+ iz RH će se povećavati u razdoblju 2016.-2020. budući da je predviđeno povećanje sredstava koje Europska komisija dodjeljuje AMPEU za provedbu projekata koje ugovara i nadzire njihovu provedbu.
8.Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: potreba za dodatnim sredstvima u proračunu za provedbu; sredstva za edukaciju službenika za nove ovlasti; sredstva za nabavku opreme; osiguranje transfera; osiguranje poticaja; sredstava za nove administrativne postupke i sl.)
NE
Navedeno normativno rješenje neće imati učinak na državni proračun, odnosno proračun jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Troškovi provedbe normativnog rješenja planirani su Državnom proračunu za 2016. i projekcijama za 2017. i 2018.
Financijski plan Agencije planiran je unutar proračuna MZOS-a, razdjel 080, glava 08091, RKP 43335. Proračun AMPEU je nacionalno sufinanciranje MZOS-a, a MSPM planira sredstva za plaće djelatnika koji provode aktivnosti programa Erasmus+ vezane uz mladešku politiku. Također, sredstva namijenjena DEFCO-u, ustrojstvenoj jedinici ASOO-a koja se namjerava pripojiti AMPEU, osigurana su u proračunu na stavkama Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih te je potrebno samo formalno urediti transfer sredstava s ASOO-a na AMPEU.
9.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: status socijalnih prava građana; promjene naknada, transfera; status građana u odnosu na kupovnu moć; socijalna uključenost građana; zaštita posebnih skupina ljudi, ravnopravnost spolova i sl.)
NE
U srednjoročnom razdoblju se ne očekuje značajan učinak na navedene skupine. Budući da je jedan od ciljeva programa za koje je nadležan AMPEU povećanje kompetencija građana kroz mobilnost, u dugoročnom razdoblju se može utvrditi manji učinak na socijalno osjetljive skupine.
10.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: utjecaj na ispuštanje stakleničkih plinova, utjecaj na šume, na gospodarenje otpadom, na biljni i životinjski svijet, na zaštitu voda, na zaštitu tla, na zaštitu kulturne baštine i sl.)
NE
Sudjelovanje u navedenim programima EU neće imati značajan učinak na okoliš, održiv razvitak i zdravlje ljudi.
11.Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: dodjela ovlaštenja; utvrđivanje prava i/ili obveza posebnim upravnim aktom; provedba upravnog/inspekcijskog nadzora; ishođenje dozvola, rješenja, suglasnosti; povećanje ili uvođenje nove administrativne tarife; izmjene administrativnog postupka i sl.)
NE
Sudjelovanje u programima u nadležnosti AMPEU ne nalaže provedbu upravnih postupaka, već samo složenih administrativnih postupaka koje AMPEU već uspješno provodi (projektni ciklus koji uključuje evaluaciju prijedloga projekata, njihovo ugovaranje, isplatu sredstava korisnicima i nadzor nad provedbom ugovorenih projekata).
12.Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Za strateška pitanja vezana za provedbu programa Unije u području obrazovanja, mladih i sporta nadležan je MZOS kao tijelo državne uprave nadležno za obrazovanje, znanost i sport te Ministarstvo socijalne politike i mladih kao tijelo državne uprave nadležno za mladešku politiku. (na MSPM se odnosi manji dio aktivnosti Agencije.) Suradnja između dva ministarstva uspješno se provodi od 2010. te uključuje redovite sastanke u AMPEU vezane za nadzor nad provedbom programa Erasmus+. MSPM je uključeno u izradu Zakona o AMPEU.
13.Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
(primjerice: poticanje malog gospodarstva; različito rješavanje ambalažnog otpada; fleksibilnost radnog zakonodavstva; rad na nepuno radno vrijeme; pojednostavljenje administrativnog postupka; rješavanje transporta rizičnih tvari; smanjenje oboljelih od malignih bolesti; maloljetnička delikvencija i dr.)
NE
Provedba programa za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport EU-a na isti je način riješena i u ostalim zemljama članicama EU-a jer to propisuje Europska komisija. U svim državama članicama EU-a osnovane su nacionalne agencije za provedbu programa za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport koje Europska komisija akreditira, prati njihov rad i sufinancira troškove njihova poslovanja. Nacionalna agencija RH za program EU za obrazovanje je Agencija za mobilnost i programe EU, sukladno postojećem Zakonu o AMPEU (u vrijeme donošenja Zakona o AMPEU provodio se Program za cjeloživotno učenje EU-a).
Teze o Zakonu o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije
Agencija za mobilnost i programe EU osnovana je Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (NN 107/07) kao javna ustanova u čijoj nadležnosti je provedba programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje i mlade: Programa za cjeloživotno učenje i Programa Mladi na djelu.
Sukladno članku 4. stavku 3. Zakona o Agenciji, Agencija provodi i druge programe koji joj se daju u nadležnost. Slijedom ove odredbe Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta je Agenciji u nadležnost dodijelilo niz drugih programa iz područja obrazovanja i znanosti (npr. Srednjoeuropskiprogramrazmjenezasveučilišnestudije – CEEPUS, operativnaprovedbebilateralnihsporazuma za područje visokoškolske suradnje). Nadalje, potrebno je uskladiti djelatnost Agencije s novim programima EU za obrazovanje, mlade, sport i znanost u razdoblju 2014.-2020. kako bi se stvorio pravni okvir te ustroj i tijela Agencije prilagodilo provedbi:
-programaObzor2020.,Okvirnogaprogramazaistraživanjeiinovacije(Uredba/EU/br.1291/2013EuropskogaparlamentaiVijećaod11.prosinca2013.ouspostaviObzora2020.-Okvirnogprogramazaistraživanjeiinovacije/2014.-2020./istavljanju izvan snage odluke br. 1982/2006/EZ),
Isto tako, pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji tijelima državne i javne uprave otvara se mogućnost jačanja njihovih djelatnosti provedbom projekata financiranim iz fondova EU. U tom smislu Agencija namjerava raditi na širenju i jačanju svoje temeljne djelatnosti koristeći mogućnosti dostupne u okviru predmetnih fondova (javljanje na natječaje drugih tijela vezanih za projekte iz područja znanosti, obrazovanja i mladih).
Budući da važeći Zakon o Agenciji ne odgovara stvarnom stanju potrebno je donijeti novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije i regulirati nadležnost Agencije nad novim programima EU-a u području obrazovanja, mladih, sporta i znanosti kao i omogućiti potencijalnu provedbu projekata iz europskih fondova.
Obuhvat izmjena:
Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije djelatnost Agencije će se uskladiti sa stvarnim stanjem u skladu s proširenjem djelatnosti i nadležnošću Agencije. Osobito je važno uskladiti strukturu Agencije sa zahtjevima nove generacije programa za znanost (Obzor 2020.) te obrazovanje, mlade i sport (Erasmus+) za razdoblje 2014.-2020.
Sukladno širenju djelatnosti Agencije, Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe EU-a će se redefinirati ustroj Agencije u cilju osiguranja primjerene organizacijske strukture, te jasno razgraničiti tri glavna područja djelatnosti: obrazovanje, znanost i mladeška djelatnost.
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta odlučilo je dodatno proširiti djelatnost Agencije na način da joj se pripoji Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima (u nastavku DEFCO) koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u nastavku ASOO) kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
Nacionalnim programom reformi za 2016. godinu je u Provedbenom planu za smanjenje broja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima predviđeno pripajanje Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Agenciji za odgoj i obrazovanje.MZOS smatra da je dio Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih primjerenije pripojiti Agenciji za mobilnost i programe EU-a nego Agenciji za odgoj i obrazovanje.
Nadalje, Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe EU-a će se dodatno urediti ovlasti i dužnosti Upravnog Vijeća, ovlasti i dužnosti ravnatelja te urediti terminologija koja se odnosi na radnike Agencije. Zakonom će se također dodatno urediti i nadležnost Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta za obavljanje nadzora nad ostalim programima, mrežama i inicijativama koje provodi Agencija.
MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I SPORTA
PRETHODNA PROCJENA ZA ZAKON O AGENCIJI ZA MOBILNOST I PROGRAME EUROPSKE UNIJE
Zagreb, 30. svibnja 2016. godine
Ovaj Obrazac primjenjuje u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Potrebno je donijeti novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske (AMPEU) unije zbog:
-propisivanja nadležnosti AMPEU nad novim programima EU-a u području obrazovanja, mladih, sporta i znanosti u razdoblju 2014.-2020. kako bi se stvorio pravni okvir te ustroj i tijela Agencije prilagodilo provedbi programa Erasmus+ (programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport) i programa Obzor 2020. (programa EU za istraživanje i inovacije) te usklađivanja s Uredbom (EU) br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport 2014.-2020 te Uredbom (EU) br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije 2014. - 2020.
-propisivanje nadležnosti AMPEU za ostale programe čiju je provedbu MZOS dao u nadležnost AMPEU nakon stupanja na snagu Zakona o AMPEU (NN 107/07) posebno Srednjoeuropski program razmjene za sveučilišne studije – CEEPUS, operativnu provedbu bilateralnih sporazuma za područje visokoškolske suradnje) i za novu djelatnost koja se odnosi na promicanje visokog obrazovanja RH u inozemstvu (promicanje branda „Study in Croatia“)
- provedba Nacionalnog programa reformi za 2016. godinu - Provedbenog plana za smanjenje broja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima. Predviđeno je pripajanje Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Agenciji za odgoj i obrazovanje. MZOS planira dio ASOO-a pripojiti AMPEU (organizacijsku jedinicu za upravljanje strukturnim instrumentima – DEFCO).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije djelatnost Agencije će se uskladiti sa stvarnim stanjem u skladu s proširenjem djelatnosti i njezinom nadležnošću. Osobito je važno uskladiti strukturu Agencije sa zahtjevima nove generacije programa za znanost (Obzor 2020.) te obrazovanje, mlade i sport (Erasmus+) za razdoblje 2014.-2020.
Potrebno je redefinirati ustroj Agencije radi osiguravanja primjerene organizacijske strukture te jasno razgraničiti tri glavna područja djelatnosti: obrazovanje, znanost i mladešku djelatnost, dodatno urediti ovlasti i dužnosti Upravnog vijeća, ovlasti i dužnosti ravnatelja te urediti nazivlje koje se odnosi na radnike Agencije. Zakonom će se također urediti i nadležnost MZOS-a za obavljanje nadzora nad ostalim programima, mrežama i inicijativama koje provodi Agencija.
Važan cilj je dodatno proširiti djelatnost AMPEU na način da joj se pripoji Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima-DEFCO koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
(primjerice: gospodarski subjekti, organizacije civilnog društva, potrošači, dobrotvorne organizacije, umirovljenici, mladi, socijalno osjetljive skupine i sl.)
Potencijalni prijavitelji na natječaje Agencije za mobilnost i programe EU-a su:
-za aktivnosti u području obrazovanja: obrazovne ustanove (od ustanova za predškolski odgoj i obrazovanja do visokih učilišta, uključujući ustanove za obrazovanje odraslih), udruge koje se bave obrazovanjem, tijela državne i javne uprave, tvrtke,
-za aktivnosti u području mladih: udruge i klubovi mladih,
-za aktivnosti u području znanosti: znanstveno-istraživački instituti i visoka učilišta registrirana za znanstveno-istraživanje, tvrtke registrirane za istraživanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4.Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
(primjeri ne-normativnog rješenja: edukacija i informiranje, sporazumi udruženja, industrija, kodeksi udruga i drugih interesnih udruženja, dobrovoljni dogovor predstavnika tržišta, standardi, trgovačke uzance i sl.)
Normativno rješenje:
Novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe EU-a.
Nenormativno rješenje:
nema
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
5.Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
(primjerice: potrebna financijska sredstva, raspoloživi resursi, koordinacija tijela u provedbi, različiti pristup rješavanju problema od strane adresata propisa, dionika, manjak podrške dionika, neusklađenost zakonodavstva, dodatni administrativni postupci, informatička podrška i sl.)
Vremenski okvir za postizanje cilja je 3. kvartal 2016. kako bi se provela notifikacija Uredbe o programu Erasmus+ i Uredbe o programu Obzor 2020. u bazu MVEP-a.
Hrvatski Sabor je na sjednici 8.5.2015. nakon rasprave o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za mobilnost i programe EU-a između ostaloga iznio prijedlog da se zbog količine izmjena pristupi izradi novog Zakona.
MZOS smatra da je dio Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih primjerenije pripojiti Agenciji za mobilnost i programe EU-a nego Agenciji za odgoj i obrazovanje. Radi se o Organizacijskoj jedinici za upravljanje strukturnim instrumentima (DEFCO) koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
Vezano za pripajanje DEFCO-a Agenciji za mobilnost i programe EU-a, mogući rizik je vezan uz nužnost usklađenosti donošenja novog Zakona o AMPEU sa zakonom kojim se Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih pripaja Agenciji za odgoj i obrazovanje kako ne bi nastao pravni vakuum.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.DANE
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
6.Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
Ako "DA", navedite važeće zakonodavstvo, izravno povezano s ciljem koje će se morati mijenjati, uključujući podzakonske akte.
Ukoliko postoji obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s zakonodavstvom EU u tom području ili ukoliko postoji obveza provedbe međunarodnog ugovora za RH navedite propise koji se moraju usvojiti.
DA
Zakon o Agenciji za mobilnost i programe EU (NN107/07).
Potrebno je usklađivanje sa zakonodavstvom EU-a:
-Uredbom (EU) br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport 2014.-2020.
-Uredbom (EU) br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije 2014. - 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
7.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: veći financijski teret za gospodarske subjekte zbog troška prilagodbe zakonodavstvu i standardima; viši operativni troškovi; teži način kreditiranja i sl.)
NE
Normativno rješenje neće imati značajan financijski učinak. Očekuje se da će se preustrojem Agencije i novim internim aktima omogućiti iskorištavanje svih sredstava koje će Europska komisija alocirati za projekte programa Erasmus+. Naime, ukupan iznos raspoloživ za korisnike programa Erasmus+ iz RH će se povećavati u razdoblju 2016.-2020. budući da je predviđeno povećanje sredstava koje Europska komisija dodjeljuje AMPEU za provedbu projekata koje ugovara i nadzire njihovu provedbu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
8.Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: potreba za dodatnim sredstvima u proračunu za provedbu; sredstva za edukaciju službenika za nove ovlasti; sredstva za nabavku opreme; osiguranje transfera; osiguranje poticaja; sredstava za nove administrativne postupke i sl.)
NE
Navedeno normativno rješenje neće imati učinak na državni proračun, odnosno proračun jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Troškovi provedbe normativnog rješenja planirani su Državnom proračunu za 2016. i projekcijama za 2017. i 2018.
Financijski plan Agencije planiran je unutar proračuna MZOS-a, razdjel 080, glava 08091, RKP 43335. Proračun AMPEU je nacionalno sufinanciranje MZOS-a, a MSPM planira sredstva za plaće djelatnika koji provode aktivnosti programa Erasmus+ vezane uz mladešku politiku. Također, sredstva namijenjena DEFCO-u, ustrojstvenoj jedinici ASOO-a koja se namjerava pripojiti AMPEU, osigurana su u proračunu na stavkama Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih te je potrebno samo formalno urediti transfer sredstava s ASOO-a na AMPEU.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
9.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: status socijalnih prava građana; promjene naknada, transfera; status građana u odnosu na kupovnu moć; socijalna uključenost građana; zaštita posebnih skupina ljudi, ravnopravnost spolova i sl.)
NE
U srednjoročnom razdoblju se ne očekuje značajan učinak na navedene skupine. Budući da je jedan od ciljeva programa za koje je nadležan AMPEU povećanje kompetencija građana kroz mobilnost, u dugoročnom razdoblju se može utvrditi manji učinak na socijalno osjetljive skupine.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
10.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: utjecaj na ispuštanje stakleničkih plinova, utjecaj na šume, na gospodarenje otpadom, na biljni i životinjski svijet, na zaštitu voda, na zaštitu tla, na zaštitu kulturne baštine i sl.)
NE
Sudjelovanje u navedenim programima EU neće imati značajan učinak na okoliš, održiv razvitak i zdravlje ljudi.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
11.Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: dodjela ovlaštenja; utvrđivanje prava i/ili obveza posebnim upravnim aktom; provedba upravnog/inspekcijskog nadzora; ishođenje dozvola, rješenja, suglasnosti; povećanje ili uvođenje nove administrativne tarife; izmjene administrativnog postupka i sl.)
NE
Sudjelovanje u programima u nadležnosti AMPEU ne nalaže provedbu upravnih postupaka, već samo složenih administrativnih postupaka koje AMPEU već uspješno provodi (projektni ciklus koji uključuje evaluaciju prijedloga projekata, njihovo ugovaranje, isplatu sredstava korisnicima i nadzor nad provedbom ugovorenih projekata).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
12.Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Za strateška pitanja vezana za provedbu programa Unije u području obrazovanja, mladih i sporta nadležan je MZOS kao tijelo državne uprave nadležno za obrazovanje, znanost i sport te Ministarstvo socijalne politike i mladih kao tijelo državne uprave nadležno za mladešku politiku. (na MSPM se odnosi manji dio aktivnosti Agencije.) Suradnja između dva ministarstva uspješno se provodi od 2010. te uključuje redovite sastanke u AMPEU vezane za nadzor nad provedbom programa Erasmus+. MSPM je uključeno u izradu Zakona o AMPEU.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
13.Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
(primjerice: poticanje malog gospodarstva; različito rješavanje ambalažnog otpada; fleksibilnost radnog zakonodavstva; rad na nepuno radno vrijeme; pojednostavljenje administrativnog postupka; rješavanje transporta rizičnih tvari; smanjenje oboljelih od malignih bolesti; maloljetnička delikvencija i dr.)
NE
Provedba programa za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport EU-a na isti je način riješena i u ostalim zemljama članicama EU-a jer to propisuje Europska komisija. U svim državama članicama EU-a osnovane su nacionalne agencije za provedbu programa za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport koje Europska komisija akreditira, prati njihov rad i sufinancira troškove njihova poslovanja. Nacionalna agencija RH za program EU za obrazovanje je Agencija za mobilnost i programe EU, sukladno postojećem Zakonu o AMPEU (u vrijeme donošenja Zakona o AMPEU provodio se Program za cjeloživotno učenje EU-a).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Teze o Zakonu o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije
Agencija za mobilnost i programe EU osnovana je Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (NN 107/07) kao javna ustanova u čijoj nadležnosti je provedba programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje i mlade: Programa za cjeloživotno učenje i Programa Mladi na djelu.
Sukladno članku 4. stavku 3. Zakona o Agenciji, Agencija provodi i druge programe koji joj se daju u nadležnost. Slijedom ove odredbe Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta je Agenciji u nadležnost dodijelilo niz drugih programa iz područja obrazovanja i znanosti (npr. Srednjoeuropski program razmjene za sveučilišne studije – CEEPUS, operativna provedbe bilateralnih sporazuma za područje visokoškolske suradnje). Nadalje, potrebno je uskladiti djelatnost Agencije s novim program i ma EU za obrazovanje, mlade, sport i znanost u razdoblju 2014.-2020. kako bi se stvorio pravni okvir te ustroj i tijela Agencije prilagodilo provedbi:
- programa Erasmus+, najvećeg programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport (Uredba /EU/ br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport i stavljanju izvan snage odluka br. 1719/2006/EZ, 1720/2006/EZ i 1298/2008/EZ),
- programa Obzor 2020., Okvirnoga programa za istraživanje i inovacije (Uredba /EU/ br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije /2014. - 2020./ i stavljanju izvan snage odluke br. 1982/2006/EZ),
Isto tako, pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji tijelima državne i javne uprave otvara se mogućnost jačanja njihovih djelatnosti provedbom projekata financiranim iz fondova EU. U tom smislu Agencija namjerava raditi na širenju i jačanju svoje temeljne djelatnosti koristeći mogućnosti dostupne u okviru predmetnih fondova (javljanje na natječaje drugih tijela vezanih za projekte iz područja znanosti, obrazovanja i mladih).
Budući da važeći Zakon o Agenciji ne odgovara stvarnom stanju potrebno je donijeti novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije i regulirati nadležnost Agencije nad novim programima EU-a u području obrazovanja, mladih, sporta i znanosti kao i omogućiti potencijalnu provedbu projekata iz europskih fondova.
Obuhvat izmjena:
Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije djelatnost Agencije će se uskladiti sa stvarnim stanjem u skladu s proširenjem djelatnosti i nadležnošću Agencije. Osobito je važno uskladiti strukturu Agencije sa zahtjevima nove generacije programa za znanost (Obzor 2020.) te obrazovanje, mlade i sport (Erasmus+) za razdoblje 2014.-2020.
Sukladno širenju djelatnosti Agencije, Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe EU-a će se redefinirati ustroj Agencije u cilju osiguranja primjerene organizacijske strukture, te jasno razgraničiti tri glavna područja djelatnosti: obrazovanje, znanost i mladeška djelatnost.
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta odlučilo je dodatno proširiti djelatnost Agencije na način da joj se pripoji Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima (u nastavku DEFCO) koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u nastavku ASOO) kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
Nacionalnim programom reformi za 2016. godinu je u Provedbenom planu za smanjenje broja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima predviđeno pripajanje Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Agenciji za odgoj i obrazovanje. MZOS smatra da je dio Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih primjerenije pripojiti Agenciji za mobilnost i programe EU-a nego Agenciji za odgoj i obrazovanje.
Nadalje, Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe EU-a će se dodatno urediti ovlasti i dužnosti Upravnog Vijeća, ovlasti i dužnosti ravnatelja te urediti terminologija koja se odnosi na radnike Agencije. Zakonom će se također dodatno urediti i nadležnost Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta za obavljanje nadzora nad ostalim programima, mrežama i inicijativama koje provodi Agencija.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja