Javno savjetovanje o Prethodnoj procjeni za Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije
Ukupno komentara: 0
Ukupno općih komentara: 0
Ukupno nadopuna teksta: 0
Javno savjetovanje o Prethodnoj procjeni za Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije
Ukupno komentara: 0
Ukupno općih komentara: 0
Ukupno nadopuna teksta: 0
MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I SPORTA
PRETHODNA PROCJENA ZA ZAKON O AGENCIJI ZA MOBILNOST I PROGRAME EUROPSKE UNIJE
Zagreb, 30. svibnja 2016. godine
Ovaj Obrazac primjenjuje u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
1.Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Potrebno je donijeti novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske (AMPEU) unije zbog:
-propisivanja nadležnosti AMPEU nad novim programima EU-a u području obrazovanja, mladih, sporta i znanosti u razdoblju 2014.-2020. kako bi se stvorio pravni okvir te ustroj i tijela Agencije prilagodilo provedbi programa Erasmus+ (programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport) i programa Obzor 2020. (programa EU za istraživanje i inovacije) te usklađivanja s Uredbom (EU) br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport 2014.-2020 te Uredbom (EU) br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije 2014. - 2020.
-propisivanje nadležnosti AMPEU za ostale programe čiju je provedbu MZOS dao u nadležnost AMPEU nakon stupanja na snagu Zakona o AMPEU (NN 107/07) posebno Srednjoeuropski program razmjene za sveučilišne studije – CEEPUS, operativnu provedbu bilateralnih sporazuma za područje visokoškolske suradnje) i za novu djelatnost koja se odnosi na promicanje visokog obrazovanja RH u inozemstvu (promicanje branda „Study in Croatia“)
- provedba Nacionalnog programa reformi za 2016. godinu - Provedbenog plana za smanjenje broja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima. Predviđeno je pripajanje Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Agenciji za odgoj i obrazovanje. MZOS planira dio ASOO-a pripojiti AMPEU (organizacijsku jedinicu za upravljanje strukturnim instrumentima – DEFCO).
2.Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije djelatnost Agencije će se uskladiti sa stvarnim stanjem u skladu s proširenjem djelatnosti i njezinom nadležnošću. Osobito je važno uskladiti strukturu Agencije sa zahtjevima nove generacije programa za znanost (Obzor 2020.) te obrazovanje, mlade i sport (Erasmus+) za razdoblje 2014.-2020.
Potrebno je redefinirati ustroj Agencije radi osiguravanja primjerene organizacijske strukture te jasno razgraničiti tri glavna područja djelatnosti: obrazovanje, znanost i mladešku djelatnost, dodatno urediti ovlasti i dužnosti Upravnog vijeća, ovlasti i dužnosti ravnatelja te urediti nazivlje koje se odnosi na radnike Agencije. Zakonom će se također urediti i nadležnost MZOS-a za obavljanje nadzora nad ostalim programima, mrežama i inicijativama koje provodi Agencija.
Važan cilj je dodatno proširiti djelatnost AMPEU na način da joj se pripoji Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima-DEFCO koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
3.Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
(primjerice: gospodarski subjekti, organizacije civilnog društva, potrošači, dobrotvorne organizacije, umirovljenici, mladi, socijalno osjetljive skupine i sl.)
Potencijalni prijavitelji na natječaje Agencije za mobilnost i programe EU-a su:
-za aktivnosti u području obrazovanja: obrazovne ustanove (od ustanova za predškolski odgoj i obrazovanja do visokih učilišta, uključujući ustanove za obrazovanje odraslih), udruge koje se bave obrazovanjem, tijela državne i javne uprave, tvrtke,
-za aktivnosti u području mladih: udruge i klubovi mladih,
-za aktivnosti u području znanosti: znanstveno-istraživački instituti i visoka učilišta registrirana za znanstveno-istraživanje, tvrtke registrirane za istraživanje.
4.Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
(primjeri ne-normativnog rješenja: edukacija i informiranje, sporazumi udruženja, industrija, kodeksi udruga i drugih interesnih udruženja, dobrovoljni dogovor predstavnika tržišta, standardi, trgovačke uzance i sl.)
Normativno rješenje:
Novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe EU-a.
5.Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
(primjerice: potrebna financijska sredstva, raspoloživi resursi, koordinacija tijela u provedbi, različiti pristup rješavanju problema od strane adresata propisa, dionika, manjak podrške dionika, neusklađenost zakonodavstva, dodatni administrativni postupci, informatička podrška i sl.)
Vremenski okvir za postizanje cilja je 3. kvartal 2016. kako bi se provela notifikacija Uredbe o programu Erasmus+ i Uredbe o programu Obzor 2020. u bazu MVEP-a.
Hrvatski Sabor je na sjednici 8.5.2015. nakon rasprave o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za mobilnost i programe EU-a između ostaloga iznio prijedlog da se zbog količine izmjena pristupi izradi novog Zakona.
MZOS smatra da je dio Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih primjerenije pripojiti Agenciji za mobilnost i programe EU-a nego Agenciji za odgoj i obrazovanje. Radi se o Organizacijskoj jedinici za upravljanje strukturnim instrumentima (DEFCO) koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
Vezano za pripajanje DEFCO-a Agenciji za mobilnost i programe EU-a, mogući rizik je vezan uz nužnost usklađenosti donošenja novog Zakona o AMPEU sa zakonom kojim se Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih pripaja Agenciji za odgoj i obrazovanje kako ne bi nastao pravni vakuum.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.DANE
Ako "DA", navedite važeće zakonodavstvo, izravno povezano s ciljem koje će se morati mijenjati, uključujući podzakonske akte.
Ukoliko postoji obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s zakonodavstvom EU u tom području ili ukoliko postoji obveza provedbe međunarodnog ugovora za RH navedite propise koji se moraju usvojiti.
DA
Zakon o Agenciji za mobilnost i programe EU (NN107/07).
Potrebno je usklađivanje sa zakonodavstvom EU-a:
-Uredbom (EU) br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport 2014.-2020.
-Uredbom (EU) br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije 2014. - 2020.
7.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: veći financijski teret za gospodarske subjekte zbog troška prilagodbe zakonodavstvu i standardima; viši operativni troškovi; teži način kreditiranja i sl.)
NE
Normativno rješenje neće imati značajan financijski učinak. Očekuje se da će se preustrojem Agencije i novim internim aktima omogućiti iskorištavanje svih sredstava koje će Europska komisija alocirati za projekte programa Erasmus+. Naime, ukupan iznos raspoloživ za korisnike programa Erasmus+ iz RH će se povećavati u razdoblju 2016.-2020. budući da je predviđeno povećanje sredstava koje Europska komisija dodjeljuje AMPEU za provedbu projekata koje ugovara i nadzire njihovu provedbu.
8.Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: potreba za dodatnim sredstvima u proračunu za provedbu; sredstva za edukaciju službenika za nove ovlasti; sredstva za nabavku opreme; osiguranje transfera; osiguranje poticaja; sredstava za nove administrativne postupke i sl.)
NE
Navedeno normativno rješenje neće imati učinak na državni proračun, odnosno proračun jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Troškovi provedbe normativnog rješenja planirani su Državnom proračunu za 2016. i projekcijama za 2017. i 2018.
Financijski plan Agencije planiran je unutar proračuna MZOS-a, razdjel 080, glava 08091, RKP 43335. Proračun AMPEU je nacionalno sufinanciranje MZOS-a, a MSPM planira sredstva za plaće djelatnika koji provode aktivnosti programa Erasmus+ vezane uz mladešku politiku. Također, sredstva namijenjena DEFCO-u, ustrojstvenoj jedinici ASOO-a koja se namjerava pripojiti AMPEU, osigurana su u proračunu na stavkama Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih te je potrebno samo formalno urediti transfer sredstava s ASOO-a na AMPEU.
9.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: status socijalnih prava građana; promjene naknada, transfera; status građana u odnosu na kupovnu moć; socijalna uključenost građana; zaštita posebnih skupina ljudi, ravnopravnost spolova i sl.)
NE
U srednjoročnom razdoblju se ne očekuje značajan učinak na navedene skupine. Budući da je jedan od ciljeva programa za koje je nadležan AMPEU povećanje kompetencija građana kroz mobilnost, u dugoročnom razdoblju se može utvrditi manji učinak na socijalno osjetljive skupine.
10.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: utjecaj na ispuštanje stakleničkih plinova, utjecaj na šume, na gospodarenje otpadom, na biljni i životinjski svijet, na zaštitu voda, na zaštitu tla, na zaštitu kulturne baštine i sl.)
NE
Sudjelovanje u navedenim programima EU neće imati značajan učinak na okoliš, održiv razvitak i zdravlje ljudi.
11.Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: dodjela ovlaštenja; utvrđivanje prava i/ili obveza posebnim upravnim aktom; provedba upravnog/inspekcijskog nadzora; ishođenje dozvola, rješenja, suglasnosti; povećanje ili uvođenje nove administrativne tarife; izmjene administrativnog postupka i sl.)
NE
Sudjelovanje u programima u nadležnosti AMPEU ne nalaže provedbu upravnih postupaka, već samo složenih administrativnih postupaka koje AMPEU već uspješno provodi (projektni ciklus koji uključuje evaluaciju prijedloga projekata, njihovo ugovaranje, isplatu sredstava korisnicima i nadzor nad provedbom ugovorenih projekata).
12.Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Za strateška pitanja vezana za provedbu programa Unije u području obrazovanja, mladih i sporta nadležan je MZOS kao tijelo državne uprave nadležno za obrazovanje, znanost i sport te Ministarstvo socijalne politike i mladih kao tijelo državne uprave nadležno za mladešku politiku. (na MSPM se odnosi manji dio aktivnosti Agencije.) Suradnja između dva ministarstva uspješno se provodi od 2010. te uključuje redovite sastanke u AMPEU vezane za nadzor nad provedbom programa Erasmus+. MSPM je uključeno u izradu Zakona o AMPEU.
13.Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
(primjerice: poticanje malog gospodarstva; različito rješavanje ambalažnog otpada; fleksibilnost radnog zakonodavstva; rad na nepuno radno vrijeme; pojednostavljenje administrativnog postupka; rješavanje transporta rizičnih tvari; smanjenje oboljelih od malignih bolesti; maloljetnička delikvencija i dr.)
NE
Provedba programa za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport EU-a na isti je način riješena i u ostalim zemljama članicama EU-a jer to propisuje Europska komisija. U svim državama članicama EU-a osnovane su nacionalne agencije za provedbu programa za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport koje Europska komisija akreditira, prati njihov rad i sufinancira troškove njihova poslovanja. Nacionalna agencija RH za program EU za obrazovanje je Agencija za mobilnost i programe EU, sukladno postojećem Zakonu o AMPEU (u vrijeme donošenja Zakona o AMPEU provodio se Program za cjeloživotno učenje EU-a).
Teze o Zakonu o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije
Agencija za mobilnost i programe EU osnovana je Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (NN 107/07) kao javna ustanova u čijoj nadležnosti je provedba programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje i mlade: Programa za cjeloživotno učenje i Programa Mladi na djelu.
Sukladno članku 4. stavku 3. Zakona o Agenciji, Agencija provodi i druge programe koji joj se daju u nadležnost. Slijedom ove odredbe Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta je Agenciji u nadležnost dodijelilo niz drugih programa iz područja obrazovanja i znanosti (npr. Srednjoeuropskiprogramrazmjenezasveučilišnestudije – CEEPUS, operativnaprovedbebilateralnihsporazuma za područje visokoškolske suradnje). Nadalje, potrebno je uskladiti djelatnost Agencije s novim programima EU za obrazovanje, mlade, sport i znanost u razdoblju 2014.-2020. kako bi se stvorio pravni okvir te ustroj i tijela Agencije prilagodilo provedbi:
-programaObzor2020.,Okvirnogaprogramazaistraživanjeiinovacije(Uredba/EU/br.1291/2013EuropskogaparlamentaiVijećaod11.prosinca2013.ouspostaviObzora2020.-Okvirnogprogramazaistraživanjeiinovacije/2014.-2020./istavljanju izvan snage odluke br. 1982/2006/EZ),
Isto tako, pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji tijelima državne i javne uprave otvara se mogućnost jačanja njihovih djelatnosti provedbom projekata financiranim iz fondova EU. U tom smislu Agencija namjerava raditi na širenju i jačanju svoje temeljne djelatnosti koristeći mogućnosti dostupne u okviru predmetnih fondova (javljanje na natječaje drugih tijela vezanih za projekte iz područja znanosti, obrazovanja i mladih).
Budući da važeći Zakon o Agenciji ne odgovara stvarnom stanju potrebno je donijeti novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije i regulirati nadležnost Agencije nad novim programima EU-a u području obrazovanja, mladih, sporta i znanosti kao i omogućiti potencijalnu provedbu projekata iz europskih fondova.
Obuhvat izmjena:
Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije djelatnost Agencije će se uskladiti sa stvarnim stanjem u skladu s proširenjem djelatnosti i nadležnošću Agencije. Osobito je važno uskladiti strukturu Agencije sa zahtjevima nove generacije programa za znanost (Obzor 2020.) te obrazovanje, mlade i sport (Erasmus+) za razdoblje 2014.-2020.
Sukladno širenju djelatnosti Agencije, Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe EU-a će se redefinirati ustroj Agencije u cilju osiguranja primjerene organizacijske strukture, te jasno razgraničiti tri glavna područja djelatnosti: obrazovanje, znanost i mladeška djelatnost.
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta odlučilo je dodatno proširiti djelatnost Agencije na način da joj se pripoji Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima (u nastavku DEFCO) koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u nastavku ASOO) kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
Nacionalnim programom reformi za 2016. godinu je u Provedbenom planu za smanjenje broja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima predviđeno pripajanje Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Agenciji za odgoj i obrazovanje.MZOS smatra da je dio Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih primjerenije pripojiti Agenciji za mobilnost i programe EU-a nego Agenciji za odgoj i obrazovanje.
Nadalje, Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe EU-a će se dodatno urediti ovlasti i dužnosti Upravnog Vijeća, ovlasti i dužnosti ravnatelja te urediti terminologija koja se odnosi na radnike Agencije. Zakonom će se također dodatno urediti i nadležnost Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta za obavljanje nadzora nad ostalim programima, mrežama i inicijativama koje provodi Agencija.
Javno savjetovanje o Prethodnoj procjeni za Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije
MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I SPORTA
PRETHODNA PROCJENA ZA ZAKON O AGENCIJI ZA MOBILNOST I PROGRAME EUROPSKE UNIJE
Zagreb, 30. svibnja 2016. godine
Ovaj Obrazac primjenjuje u postupku prethodne procjene radi utvrđivanja potrebe za provedbom postupka procjene učinaka propisa. Potreba za provedbom procjene učinaka propisa, osim u slučaju utvrđivanja financijskog praga iz članka 3. ove Uredbe, postoji obvezno i kada je na dva od 8. do 12. pitanja iz ovoga Obrasca odgovoreno sa „DA“ odnosno potvrdno.
1.Opišite ukratko problem koji se namjerava riješiti normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Potrebno je donijeti novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske (AMPEU) unije zbog:
-propisivanja nadležnosti AMPEU nad novim programima EU-a u području obrazovanja, mladih, sporta i znanosti u razdoblju 2014.-2020. kako bi se stvorio pravni okvir te ustroj i tijela Agencije prilagodilo provedbi programa Erasmus+ (programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport) i programa Obzor 2020. (programa EU za istraživanje i inovacije) te usklađivanja s Uredbom (EU) br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport 2014.-2020 te Uredbom (EU) br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije 2014. - 2020.
-propisivanje nadležnosti AMPEU za ostale programe čiju je provedbu MZOS dao u nadležnost AMPEU nakon stupanja na snagu Zakona o AMPEU (NN 107/07) posebno Srednjoeuropski program razmjene za sveučilišne studije – CEEPUS, operativnu provedbu bilateralnih sporazuma za područje visokoškolske suradnje) i za novu djelatnost koja se odnosi na promicanje visokog obrazovanja RH u inozemstvu (promicanje branda „Study in Croatia“)
- provedba Nacionalnog programa reformi za 2016. godinu - Provedbenog plana za smanjenje broja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima. Predviđeno je pripajanje Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Agenciji za odgoj i obrazovanje. MZOS planira dio ASOO-a pripojiti AMPEU (organizacijsku jedinicu za upravljanje strukturnim instrumentima – DEFCO).
2.Opišite ukratko cilj koji se želi postići normativnim rješenjem (izrađene teze propisa):
Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije djelatnost Agencije će se uskladiti sa stvarnim stanjem u skladu s proširenjem djelatnosti i njezinom nadležnošću. Osobito je važno uskladiti strukturu Agencije sa zahtjevima nove generacije programa za znanost (Obzor 2020.) te obrazovanje, mlade i sport (Erasmus+) za razdoblje 2014.-2020.
Potrebno je redefinirati ustroj Agencije radi osiguravanja primjerene organizacijske strukture te jasno razgraničiti tri glavna područja djelatnosti: obrazovanje, znanost i mladešku djelatnost, dodatno urediti ovlasti i dužnosti Upravnog vijeća, ovlasti i dužnosti ravnatelja te urediti nazivlje koje se odnosi na radnike Agencije. Zakonom će se također urediti i nadležnost MZOS-a za obavljanje nadzora nad ostalim programima, mrežama i inicijativama koje provodi Agencija.
Važan cilj je dodatno proširiti djelatnost AMPEU na način da joj se pripoji Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima-DEFCO koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
3.Navedite adresate na koje se problem trenutno odnosi i adresate na koje bi se mogao odnositi u budućnosti.
(primjerice: gospodarski subjekti, organizacije civilnog društva, potrošači, dobrotvorne organizacije, umirovljenici, mladi, socijalno osjetljive skupine i sl.)
Potencijalni prijavitelji na natječaje Agencije za mobilnost i programe EU-a su:
-za aktivnosti u području obrazovanja: obrazovne ustanove (od ustanova za predškolski odgoj i obrazovanja do visokih učilišta, uključujući ustanove za obrazovanje odraslih), udruge koje se bave obrazovanjem, tijela državne i javne uprave, tvrtke,
-za aktivnosti u području mladih: udruge i klubovi mladih,
-za aktivnosti u području znanosti: znanstveno-istraživački instituti i visoka učilišta registrirana za znanstveno-istraživanje, tvrtke registrirane za istraživanje.
4.Objasnite ukratko normativno rješenje (izrađene teze propisa) i utvrdite jedno ne-normativno rješenje kojim bi se također mogao postići cilj.
(primjeri ne-normativnog rješenja: edukacija i informiranje, sporazumi udruženja, industrija, kodeksi udruga i drugih interesnih udruženja, dobrovoljni dogovor predstavnika tržišta, standardi, trgovačke uzance i sl.)
Normativno rješenje:
Novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe EU-a.
Nenormativno rješenje:
nema
5.Odredite vremenski okvir za rješavanje problema i postizanje navedenog cilja te ukratko objasnite moguće prepreke, rizike u rješavanju problema.
(primjerice: potrebna financijska sredstva, raspoloživi resursi, koordinacija tijela u provedbi, različiti pristup rješavanju problema od strane adresata propisa, dionika, manjak podrške dionika, neusklađenost zakonodavstva, dodatni administrativni postupci, informatička podrška i sl.)
Vremenski okvir za postizanje cilja je 3. kvartal 2016. kako bi se provela notifikacija Uredbe o programu Erasmus+ i Uredbe o programu Obzor 2020. u bazu MVEP-a.
Hrvatski Sabor je na sjednici 8.5.2015. nakon rasprave o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za mobilnost i programe EU-a između ostaloga iznio prijedlog da se zbog količine izmjena pristupi izradi novog Zakona.
MZOS smatra da je dio Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih primjerenije pripojiti Agenciji za mobilnost i programe EU-a nego Agenciji za odgoj i obrazovanje. Radi se o Organizacijskoj jedinici za upravljanje strukturnim instrumentima (DEFCO) koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
Vezano za pripajanje DEFCO-a Agenciji za mobilnost i programe EU-a, mogući rizik je vezan uz nužnost usklađenosti donošenja novog Zakona o AMPEU sa zakonom kojim se Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih pripaja Agenciji za odgoj i obrazovanje kako ne bi nastao pravni vakuum.
Na sljedeća pitanja potrebno je odgovoriti sa „DA“ odnosno „NE“, uz obvezni sažeti pisani osvrt.DANE
6.Da li normativno rješenje (izrađene teze propisa) zahtijeva izmjenu važećeg zakonodavstva?
Ako "DA", navedite važeće zakonodavstvo, izravno povezano s ciljem koje će se morati mijenjati, uključujući podzakonske akte.
Ukoliko postoji obveza usklađivanja hrvatskog zakonodavstva s zakonodavstvom EU u tom području ili ukoliko postoji obveza provedbe međunarodnog ugovora za RH navedite propise koji se moraju usvojiti.
DA
Zakon o Agenciji za mobilnost i programe EU (NN107/07).
Potrebno je usklađivanje sa zakonodavstvom EU-a:
-Uredbom (EU) br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport 2014.-2020.
-Uredbom (EU) br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije 2014. - 2020.
7.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan financijski učinak u barem jednom sektoru/području i u kojem? Da li utječe na tržišno natjecanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: veći financijski teret za gospodarske subjekte zbog troška prilagodbe zakonodavstvu i standardima; viši operativni troškovi; teži način kreditiranja i sl.)
NE
Normativno rješenje neće imati značajan financijski učinak. Očekuje se da će se preustrojem Agencije i novim internim aktima omogućiti iskorištavanje svih sredstava koje će Europska komisija alocirati za projekte programa Erasmus+. Naime, ukupan iznos raspoloživ za korisnike programa Erasmus+ iz RH će se povećavati u razdoblju 2016.-2020. budući da je predviđeno povećanje sredstava koje Europska komisija dodjeljuje AMPEU za provedbu projekata koje ugovara i nadzire njihovu provedbu.
8.Hoće li navedeno normativno rješenje imati učinak na državni proračun odnosno proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: potreba za dodatnim sredstvima u proračunu za provedbu; sredstva za edukaciju službenika za nove ovlasti; sredstva za nabavku opreme; osiguranje transfera; osiguranje poticaja; sredstava za nove administrativne postupke i sl.)
NE
Navedeno normativno rješenje neće imati učinak na državni proračun, odnosno proračun jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Troškovi provedbe normativnog rješenja planirani su Državnom proračunu za 2016. i projekcijama za 2017. i 2018.
Financijski plan Agencije planiran je unutar proračuna MZOS-a, razdjel 080, glava 08091, RKP 43335. Proračun AMPEU je nacionalno sufinanciranje MZOS-a, a MSPM planira sredstva za plaće djelatnika koji provode aktivnosti programa Erasmus+ vezane uz mladešku politiku. Također, sredstva namijenjena DEFCO-u, ustrojstvenoj jedinici ASOO-a koja se namjerava pripojiti AMPEU, osigurana su u proračunu na stavkama Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih te je potrebno samo formalno urediti transfer sredstava s ASOO-a na AMPEU.
9.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na socijalno osjetljive skupine, socijalni status građana, interesne skupine u društvu odnosno društvo u cjelini? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: status socijalnih prava građana; promjene naknada, transfera; status građana u odnosu na kupovnu moć; socijalna uključenost građana; zaštita posebnih skupina ljudi, ravnopravnost spolova i sl.)
NE
U srednjoročnom razdoblju se ne očekuje značajan učinak na navedene skupine. Budući da je jedan od ciljeva programa za koje je nadležan AMPEU povećanje kompetencija građana kroz mobilnost, u dugoročnom razdoblju se može utvrditi manji učinak na socijalno osjetljive skupine.
10.Hoće li navedeno normativno rješenje imati značajan učinak na okoliš, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: utjecaj na ispuštanje stakleničkih plinova, utjecaj na šume, na gospodarenje otpadom, na biljni i životinjski svijet, na zaštitu voda, na zaštitu tla, na zaštitu kulturne baštine i sl.)
NE
Sudjelovanje u navedenim programima EU neće imati značajan učinak na okoliš, održiv razvitak i zdravlje ljudi.
11.Hoće li navedeno normativno rješenje trebati provedbu administrativnih i upravnih postupaka vezano za adresate i s kojim ciljem? Hoće li navedena rješenja dodatno povećati administrativne prepreke za poslovanje? Ukratko navedite kakvi se učinci očekuju.
(primjerice: dodjela ovlaštenja; utvrđivanje prava i/ili obveza posebnim upravnim aktom; provedba upravnog/inspekcijskog nadzora; ishođenje dozvola, rješenja, suglasnosti; povećanje ili uvođenje nove administrativne tarife; izmjene administrativnog postupka i sl.)
NE
Sudjelovanje u programima u nadležnosti AMPEU ne nalaže provedbu upravnih postupaka, već samo složenih administrativnih postupaka koje AMPEU već uspješno provodi (projektni ciklus koji uključuje evaluaciju prijedloga projekata, njihovo ugovaranje, isplatu sredstava korisnicima i nadzor nad provedbom ugovorenih projekata).
12.Hoće li za postizanje cilja biti nužan povezani rad više tijela državne uprave odnosno tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave? Ukratko navedite tijela od kojih se očekuje povezani rad.
NE
Za strateška pitanja vezana za provedbu programa Unije u području obrazovanja, mladih i sporta nadležan je MZOS kao tijelo državne uprave nadležno za obrazovanje, znanost i sport te Ministarstvo socijalne politike i mladih kao tijelo državne uprave nadležno za mladešku politiku. (na MSPM se odnosi manji dio aktivnosti Agencije.) Suradnja između dva ministarstva uspješno se provodi od 2010. te uključuje redovite sastanke u AMPEU vezane za nadzor nad provedbom programa Erasmus+. MSPM je uključeno u izradu Zakona o AMPEU.
13.Da li je isti problem postojao i na koji način je riješen u zakonodavstvu zemalja Europske unije odnosno trećih zemalja?
(primjerice: poticanje malog gospodarstva; različito rješavanje ambalažnog otpada; fleksibilnost radnog zakonodavstva; rad na nepuno radno vrijeme; pojednostavljenje administrativnog postupka; rješavanje transporta rizičnih tvari; smanjenje oboljelih od malignih bolesti; maloljetnička delikvencija i dr.)
NE
Provedba programa za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport EU-a na isti je način riješena i u ostalim zemljama članicama EU-a jer to propisuje Europska komisija. U svim državama članicama EU-a osnovane su nacionalne agencije za provedbu programa za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport koje Europska komisija akreditira, prati njihov rad i sufinancira troškove njihova poslovanja. Nacionalna agencija RH za program EU za obrazovanje je Agencija za mobilnost i programe EU, sukladno postojećem Zakonu o AMPEU (u vrijeme donošenja Zakona o AMPEU provodio se Program za cjeloživotno učenje EU-a).
Teze o Zakonu o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije
Agencija za mobilnost i programe EU osnovana je Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije (NN 107/07) kao javna ustanova u čijoj nadležnosti je provedba programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje i mlade: Programa za cjeloživotno učenje i Programa Mladi na djelu.
Sukladno članku 4. stavku 3. Zakona o Agenciji, Agencija provodi i druge programe koji joj se daju u nadležnost. Slijedom ove odredbe Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta je Agenciji u nadležnost dodijelilo niz drugih programa iz područja obrazovanja i znanosti (npr. Srednjoeuropski program razmjene za sveučilišne studije – CEEPUS, operativna provedbe bilateralnih sporazuma za područje visokoškolske suradnje). Nadalje, potrebno je uskladiti djelatnost Agencije s novim program i ma EU za obrazovanje, mlade, sport i znanost u razdoblju 2014.-2020. kako bi se stvorio pravni okvir te ustroj i tijela Agencije prilagodilo provedbi:
- programa Erasmus+, najvećeg programa Europske unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport (Uredba /EU/ br. 1288/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi programa Erasmus+: programa Unije za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport i stavljanju izvan snage odluka br. 1719/2006/EZ, 1720/2006/EZ i 1298/2008/EZ),
- programa Obzor 2020., Okvirnoga programa za istraživanje i inovacije (Uredba /EU/ br. 1291/2013 Europskoga parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2013. o uspostavi Obzora 2020. - Okvirnog programa za istraživanje i inovacije /2014. - 2020./ i stavljanju izvan snage odluke br. 1982/2006/EZ),
Isto tako, pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji tijelima državne i javne uprave otvara se mogućnost jačanja njihovih djelatnosti provedbom projekata financiranim iz fondova EU. U tom smislu Agencija namjerava raditi na širenju i jačanju svoje temeljne djelatnosti koristeći mogućnosti dostupne u okviru predmetnih fondova (javljanje na natječaje drugih tijela vezanih za projekte iz područja znanosti, obrazovanja i mladih).
Budući da važeći Zakon o Agenciji ne odgovara stvarnom stanju potrebno je donijeti novi Zakon o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije i regulirati nadležnost Agencije nad novim programima EU-a u području obrazovanja, mladih, sporta i znanosti kao i omogućiti potencijalnu provedbu projekata iz europskih fondova.
Obuhvat izmjena:
Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe Europske unije djelatnost Agencije će se uskladiti sa stvarnim stanjem u skladu s proširenjem djelatnosti i nadležnošću Agencije. Osobito je važno uskladiti strukturu Agencije sa zahtjevima nove generacije programa za znanost (Obzor 2020.) te obrazovanje, mlade i sport (Erasmus+) za razdoblje 2014.-2020.
Sukladno širenju djelatnosti Agencije, Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe EU-a će se redefinirati ustroj Agencije u cilju osiguranja primjerene organizacijske strukture, te jasno razgraničiti tri glavna područja djelatnosti: obrazovanje, znanost i mladeška djelatnost.
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta odlučilo je dodatno proširiti djelatnost Agencije na način da joj se pripoji Organizacijska jedinica za upravljanje strukturnim instrumentima (u nastavku DEFCO) koja trenutno djeluje unutar Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u nastavku ASOO) kao tijelo Posredničke razine 2 u Sustavu upravljanja i kontrole korištenja Europskog socijalnog fonda, Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda.
Nacionalnim programom reformi za 2016. godinu je u Provedbenom planu za smanjenje broja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima predviđeno pripajanje Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Agenciji za odgoj i obrazovanje. MZOS smatra da je dio Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih primjerenije pripojiti Agenciji za mobilnost i programe EU-a nego Agenciji za odgoj i obrazovanje.
Nadalje, Zakonom o Agenciji za mobilnost i programe EU-a će se dodatno urediti ovlasti i dužnosti Upravnog Vijeća, ovlasti i dužnosti ravnatelja te urediti terminologija koja se odnosi na radnike Agencije. Zakonom će se također dodatno urediti i nadležnost Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta za obavljanje nadzora nad ostalim programima, mrežama i inicijativama koje provodi Agencija.