IZVJEŠĆE O PROVEDBI AKCIJSKOG PLANA ZA PROVEDBU INICIJATIVE PARTNERSTVO ZA OTVORENU VLAST U REPUBLICI HRVATSKOJ ZA RAZDOBLJE OD 2014. DO 2016. GODINE – nacrt
Zagreb, srpanj 2016.
KAZALO SKRAĆENICA
DIDU
Digitalni informacijsko – dokumentacijski ured
DŠJU
Državna škola za javnu upravu
DUUDI
Državni ured za upravljanje državnom imovinom
GOO
Građanski odgoj i obrazovanje
HND
Hrvatsko novinarsko društvo
IRM
Independent Reporting Mechanism
MFIN
Ministarstvo financija
MSPM
Ministarstvo socijalne politike i mladih
MU
Ministarstvo uprave
PI
Povjerenica za informiranje
POV
Partnerstvo za otvorenu vlast
RH
Republika Hrvatska
TD
Trgovačko društvo
VRH
Vlada Republike Hrvatske
ZPPI
Zakon o pravu na pristup informacijama
Ukupno komentara:
Ukupno općih komentara:
Ukupno nadopuna teksta:
0
Komentiraj
1. Uvod
Izvješće sadrži pregled napretka u izvršavanju mjera i aktivnosti predviđenih Akcijskim planom za provedbu inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2014. do 2016. godine (u nastavku teksta: Akcijski plan), usvojenom na sjednici Vlade Republike Hrvatske 10. srpnja 2014. godine. Sukladno obavezama koje je Republika Hrvatska preuzela pristupanjem globalnoj inicijativi Partnerstvo za otvorenu vlast (u nastavku teksta: POV), bilo je potrebno izraditi samoprocjenu o provedbi Akcijskog plana te je u zadanom roku dostaviti Upravnom odboru POV-a kako bi se Izvješće dostavilo na neovisnu procjenu međunarodnom ekspertnom panelu (Independent Reporting Mechanism-IRM) te učinilo dostupnim svim državama sudionicama inicijative te zainteresiranoj globalnoj javnosti. U Izvješću je dan pregled provedbe Akcijskog plana u razdoblju od dvije godine njegove provedbe.
Prioritetna područja, mjere i aktivnosti Akcijskog plana usklađena su s ključnim načelima otvorene vlasti na kojima počiva inicijativa: transparentnost, građansko sudjelovanje, javna odgovornost, te korištenje tehnologije i inovacija za otvorenost i odgovornost. Neke od aktivnosti pridonose praktičnoj primjeni svakog od navedenih načela. Najbolji primjer u tom smislu je aktivnost 11.1. koja se odnosi na uspostavu jedinstvenog interaktivnog internetskog sustava za savjetovanje s javnošću u postupcima donošenja novih zakona, drugih propisa i akata, a koja uključuje sva četiri načela. Uspostavom internetskog sustava za savjetovanje koji predstavlja aktivnost korištenja tehnologije i inovacije čitav proces javnih savjetovanja je učinjen dodatno transparentnim jer su svi komentari koje građani upućuju odmah javno objavljeni, a također se javno objavljuju i izvještaji o provedenim savjetovanjima koji uključuju i odgovor na svaki od upućenih komentara, odnosno obrazloženje s razlozima neprihvaćanja u slučaju da komentar nije prihvaćen. S obzirom na ostvarenu visoku razinu transparentnosti procesa savjetovanja utječe se i na podizanje javne odgovornosti, odnosno odgovornosti tijela zauženih za provedbu savjetovanja. Također, očekuje se da će aktivnost i ubuduće pridonijeti većem uključivanju građana u procese savjetovanja, budući da je novim sustavom olakšan postupak uključivanja jednostavnom registracijom u sustav, nakon čega se korisnika redovito putem elektronske pošte obavještava o novootvorenim savjetovanjima.
Također, aktivnosti zadane Akcijskim planom odgovaraju na pet osnovnih izazova kojima se od samih početaka bavi inicijativa POV, a što se vidi iz sažetog tabličnog prikaza u nastavku.
Akcijski plan RH u kontekstu odgovora na globalne izazove kojima se bavi inicijativa POV
R.br.
Globalni izazov
Oznaka aktivnosti Akcijskog plana kojom se odgovara na globalni izazov
2. Participativni proces praćenja napretka u provedbi Akcijskog plana
Kao i tijekom provedbe prethodnog Akcijskog plana za razdoblje od 2012. do 2013. godine, Savjet inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast je zadužen za pripremu Akcijskog plana te praćenje provedbe i predlaganje Vladi Republike Hrvatske Izmjena i dopuna Akcijskog plana. Saziv Savjeta koji je pratio provedbu ovog Akcijskog plana imao je 24 člana (predstavnika državnih, lokalnih i regionalnih vlasti, organizacija civilnog društva, akademske zajednice i medija). Osim predstavnika državnih tijela, na sjednicama su kao članovi Savjeta sudjelovali predstavnici Hrvatske zajednice županija, Udruge gradove, Udruge općina, Instituta za javne financije, Instituta za javnu upravu, Foruma za slobodu odgoja, GONG-a, Hrvatske udruge otvorenih sustava i interneta (HrOpen), Mreže mladih Hrvatske (MMH), Hrvatske udruge poslodavaca (HUP), Hrvatskog novinarskog društva (HND-a). Ured za udruge pruža stručnu i administrativnu podršku radu Savjeta, u uskoj suradnji s Ministarstvom vanjskih i europskih poslova čiji zamjenik ministrice je predsjedavao Savjetom do travnja 2016. te Ministarstva uprave čija ministrica je u travnju 2016. preuzela predsjedavanje Savjetom.
Od početka provedbe aktualnog Akcijskog plana održane su tri sjednice Savjeta (prosinac 2014., svibanj i rujan 2015.), a redovita komunikacija između članova Savjeta je održavana putem elektronske pošte.
Također, održano je tijekom lipnja 2015. godine više tematskih sastanaka u svrhu uvida u provedbu pojedinih ključnih mjera te dogovora o nastavku njihove provedbe u kojima su sudjelovali pojedini članovi Savjeta, ovisno o osobnoj zainteresiranosti za pojedinu temu, a svi sastanci su uključivali predstavnike organizacija civilnog društva (OCD).
Nakon provedenih izbora za zastupnike u Hrvatski sabor i izglasavanja povjerenja Vladi Republike Hrvatske krajem siječnja 2016. godine, sjednice Savjeta nisu se održavale, već se komunikacija obavljala putem elektronske pošte te su organizirani tematski sastanci za pojedina područja Akcijskog plana (otvorene podatke, fiskalnu transparentnost). Vlada Republike Hrvatske donijela je 20. travnja 2016. godine Odluku o osnivanju Savjeta inicijetive Partnerstva za otvorenu vlast kojom je ministrica uorave određena predsjdenicom Savjeta, a u odnosu na dotadašnju Odluku o osnivanju Savjeta unesene su manje izmjene. Slijedom navedene Odluke Vlade Republike Hrvatske tijelima državne uprave upućen je zahtjev da imenuju svoje predstavnike u Savjet, kao i poziv organizacijama civilnog društva da predlože svoje kandidate za članstvo u Savjetu. Međutim, taj postupak još nije okončan, s obzirom da nisu zaprimljena sva zatražena imenovanja, te stoga nije organizirana konstituirajuća sjednica novog Savjeta.
0
Komentiraj
3. Provedba preporuka IRM-a
Sukladno preporukama IRM-a, ali i Savjeta inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast, u aktualni Akcijski plan uvrštene su ponovno aktivnosti iz područja fiskalne transparentnosti čija provedba u prvoj godini provedbe inicijative nije bila do kraja zadovoljavajuća.
Također, sukladno preporukama, definirane su nove aktivnosti koje se odnose na objavu godišnjeg izvješća o poslovanju trgovačkih društava u većinskom vlasništvu države, lokalnih i regionalnih jedinica, odnosno praćenje redovitosti i potpunog objavljivanja tih izvještaja.
Preporuke IRM-a su istaknule i to da Zakon o tajnosti podataka nije izmijenjen u okviru prve godine provedbe Inicijative, pa je ta aktivnost ponovljena u novom Akcijskom planu i trenutno je u tijeku njena provedba.
Također, aktivnosti koje se tiču podizanja transparentnosti financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe te ponovne uporabe podataka definirane su u skladu s preporukama IRM-a.
Sukladno preporukama, uvrštene su i u aktualni Akcijski plan aktivnosti praćenja provedbe javnih savjetovanja, kao i edukacije državnih dužnosnika i službenika te službenika u jedinicama lokalne i područne samouprave za učinkovito izvještavanje o rezultatima savjetovanja.
0
Komentiraj
4. Provedba Akcijskog plana
0
Komentiraj
1.1.Izmijeniti i dopuniti Zakon o pravu na pristup informacijama
Nositelj aktivnosti:
Ministarstvo uprave
Odgovorna osoba u instituciji koja je nositelj aktivnosti:
Jagoda Botički
Funkcija, odjel:
pomoćnica ministrice uprave, Uprava za opću upravu
OCD, privatni sektor, radne skupine, multilaterale:
GONG, Code for Croatia/HR Open, pojedinci
Glavni cilj:
Izmijeniti i dopuniti Zakon o pravu na pristup informacijama
Kratki opis aktivnosti:
Ministarstvo uprave u suradnji s Povjerenicom za informiranje izradilo je Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama koji je usklađen s Direktivom 2013/37/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. godine o izmjeni Direktive 2003/98/EZ o ponovnoj uporabi informacija javnog sektora.
Javno savjetovanje je okončano 29. ožujka 2015. godine te je upućen na mišljenje središnjim tijelima, a prije upućivanja na Vladu Republike Hrvatske. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona raspravljen je u dva čitanja na sjednicama Hrvatskoga sabora, 15. svibnja 2015. i 10. srpnja 2015. godine te je donesen na sjednici Hrvatskoga sabora 15. srpnja 2015. godine. Zakon je objavljen u „Narodnim novinama“, broj 85/15.
Relevantnost: (ukratko opišite kako ova aktivnost doprinosi vrijednostima Partnerstva za otvorenu vlast: pristupu informacijama, odgovornosti javnog sektora, građanskom sudjelovanju, te upotrebi tehnologije i inovacije za otvorenost i odgovornost javnog sektora)
Izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama odgovarajuće se unaprjeđuje zakonski okvir, a u svrhu osiguranja ostvarenja načela transparentnosti i slobodnog pristupa informacijama u posjedu tijela javne vlasti, kao i njihova ponovna uporaba, u smislu standarda definiranih EU Direktivom. Izmjenama se osigurava dostupnost podataka za ponovnu uporabu i time proširujemogućnost korištenja otvorenih podataka od strane građana, privatnog sektora i civilnog društva. Sukladno tome, aktivnost predstavlja iskorak u smislu otvorenosti i odgovornosti javnog sektora te doprinosi ostvarenju društvenog i gospodarskog napretka.
Očekivani rezultati: (ukratko opišite očekivane rezultate aktivnosti i kako će oni doprinijeti otvaranju javnog sektora, odnosno unaprijediti javni sektor kroz povećanu otvorenost)
Uređenje prava na pristup i prava na ponovnu uporabu informacija na način osiguranja maksimalne dostupnosti informacija, propisivanja jasnih obaveza tijela javne vlasti, smanjivanja troškova za ponovnu uporabu informacija, osiguranje maksimalne moguće iskoristivosti informacija, uključivanje standardnih otvorenih licenci.
Stupanj provedenosti:
Provedba nije započela
Provedeno u manjoj mjeri
Provedeno u znatnoj mjeri
Provedeno u potpunosti
X
Opis rezultata: (uključite specifične aktivnosti u okviru izvještajnog razdoblja i gdje je god moguće naznačite je li bilo dokaza o tome da je javnost imala koristi od provedbe aktivnosti, odnosno koji je ostvareni učinak aktivnosti)
Izrada nacrta započela je u listopadu 2014. godine, savjetovanje s javnošću u trajanju od 30 dana provedeno je u veljači i ožujku 2015. godine. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama usvojen je u srpnju 2015. godine, a stupio je na snagu 9. kolovoza iste godine.
Rok za provedbu:
srpanj 2015.
Sljedeći koraci:
0
Komentiraj
1.2. Pravno urediti evidenciju isključivih prava za ponovnu uporabu
Nositelj aktivnosti:
Ministarstvo uprave, Povjerenica za informiranje
Odgovorna osoba u instituciji koja je nositelj aktivnosti:
1.Jagoda Botički
2.dr.sc. Anamarija Musa
Funkcija, odjel:
1.pomoćnica ministrice uprave, Uprava za opću upravu
OCD, privatni sektor, radne skupine, multilaterale:
Code for Croatia/HR Open
Glavni cilj:
Pravno urediti evidenciju isključivih prava za ponovnu uporabu
Kratki opis aktivnosti:
Ostvarenje cilja u vezi je s provedbom Aktivnosti 1.1., odnosno temeljem donesenog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama, donijet će se provedbeni propis te će se izraditi javno dostupna evidencija isključivih prava za ponovnu uporabu.
Relevantnost: (ukratko opišite kako ova aktivnost doprinosi vrijednostima Partnerstva za otvorenu vlast: pristupu informacijama, odgovornosti javnog sektora, građanskom sudjelovanju, te upotrebi tehnologije i inovacije za otvorenost i odgovornost javnog sektora)
Pravnim uređenjem evidencije isključivih prava za ponovnu uporabu ostvarit će se praćenje i nadzor nad uspostavom posebnih (isključivih) prava za korištenje podataka, čime se smanjuje mogućnost zlouporaba i ustanovljuje dobra praksa. Preduvjet za ostvarivanje načela transparentnosti i jednakosti mogućnosti u kontekstu ponovne uporabe podataka javnog sektora je uspostavljanje evidencije isključivih prava na ponovnu uporabu informacija, budući da se ovaj mehanizam temelji na načelu nediskriminacije, pri čemu iznimke bivaju evidentirane u evidenciji ugovora o isključivim pravima. Navedeno doprinosi upotrebi tehnologije i inovacije za otvorenosti i odgovornost javnog sektora i osigurava maksimalnu moguću dostupnost informacija za ponovnu uporabu, uz jasno određene mogućnosti iznimnog dodjeljivanja isključivih prava, kada je to zakonom utvrđeno.
Očekivani rezultati: (ukratko opišite očekivane rezultate aktivnosti i kako će oni doprinijeti otvaranju javnog sektora, odnosno unaprijediti javni sektor kroz povećanu otvorenost)
Uspostavljanjem evidencije prava na isključivu uporabu podataka omogućava se praćenje i javnosti se daju na uvid posebni slučajevi i specifični odnosi u uporabi podataka javne uprave, koji bi inače morali biti na dispoziciji svima, pod jednakim uvjetima.
Stupanj provedenosti:
Provedba nije započela
Provedeno u manjoj mjeri
Provedeno u znatnoj mjeri
Provedeno u potpunosti
X
Opis rezultata: (uključite specifične aktivnosti u okviru izvještajnog razdoblja i gdje je god moguće naznačite je li bilo dokaza o tome da je javnost imala koristi od provedbe aktivnosti, odnosno koji je ostvareni učinak aktivnosti)
Temeljem članka 34. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, br. 25/13 i 85/15), ministrica uprave donijela je Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Evidencije isključivih prava na ponovnu uporabu informacija. Pravilnik je objavljen u „Narodnim novinama“ br. 20/16, od 4. ožujka 2016.g., a stupio je na snagu 12. ožujka 2016.g.
Pravilnikom je propisano da se svi podaci o odobravanju i provjeri ugovora o davanju isključivog prava na ponovnu uporabu informacija dostavljaju Povjereniku za informiranje u roku od 15 dana od dana sklapanja ugovora. Povjerenik vodi javno dostupnu evidenciju o svim odobrenim isključivim pravima. U tu svrhu je kreirana zasebna podstranica na web stranici Povjerenika za informiranje.
Nacrt Pravilnika je prethodno izrađen u okviru radne skupine te je o njemu provedeno savjetovanje s javnošću u trajanju od 30 dana.
Rok za provedbu:
prosinac 2015.
Sljedeći koraci:
Educiranje o obvezi dostave ugovora o isključivim pravima.
0
Komentiraj
1.3. Izmijeniti i dopuniti Zakon o tajnosti podataka
Nositelj aktivnosti:
Ministarstvo unutarnjih poslova
Odgovorna osoba u instituciji koja je nositelj aktivnosti:
OCD, privatni sektor, radne skupine, multilaterale:
Radna skupina za izradu izmjena i dopuna Zakona o tajnosti podataka, Zakona o informacijskoj sigurnosti i Zakona o sigurnosnim provjerama.
Glavni cilj:
Riješiti problem neujednačenosti kriterija za određivanje stupnjeva tajnosti po pojedinim tijelima i redefinirati pojedine odredbe kako bi se anulirale nedoumice, nedorečenosti i mogućnosti različitih tumačenja pojedinih instituta za koje je u dosadašnjoj primjeni uočeno da su nepotpuno i neodgovarajuće uređeni Zakonom.
Kratki opis aktivnosti:
Izrada prijedloga izmjena i dopuna Zakona o tajnosti podataka.
Relevantnost: (ukratko opišite kako ova aktivnost doprinosi vrijednostima Partnerstva za otvorenu vlast: pristupu informacijama, odgovornosti javnog sektora, građanskom sudjelovanju, te upotrebi tehnologije i inovacije za otvorenost i odgovornost javnog sektora)
Provedba ove aktivnosti predviđena je u dijelu predmetnog Akcijskog plana koji se odnosi na pravo na pristup informacijama, kao jedna od aktivnosti usmjerenih na poboljšanje zakonskog okvira za ostvarivanje prava na pristup informacijama.
Očekivani rezultati: (ukratko opišite očekivane rezultate aktivnosti i kako će oni doprinijeti otvaranju javnog sekto
IZVJEŠĆE O PROVEDBI AKCIJSKOG PLANA ZA PROVEDBU INICIJATIVE PARTNERSTVO ZA OTVORENU VLAST U REPUBLICI HRVATSKOJ ZA RAZDOBLJE OD 2014. DO 2016. GODINE – nacrt
Zagreb, srpanj 2016.
KAZALO SKRAĆENICA
DIDU
Digitalni informacijsko – dokumentacijski ured
DŠJU
Državna škola za javnu upravu
DUUDI
Državni ured za upravljanje državnom imovinom
GOO
Građanski odgoj i obrazovanje
HND
Hrvatsko novinarsko društvo
IRM
Independent Reporting Mechanism
MFIN
Ministarstvo financija
MSPM
Ministarstvo socijalne politike i mladih
MU
Ministarstvo uprave
PI
Povjerenica za informiranje
POV
Partnerstvo za otvorenu vlast
RH
Republika Hrvatska
TD
Trgovačko društvo
VRH
Vlada Republike Hrvatske
ZPPI
Zakon o pravu na pristup informacijama
1. Uvod
Izvješće sadrži pregled napretka u izvršavanju mjera i aktivnosti predviđenih Akcijskim planom za provedbu inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2014. do 2016. godine (u nastavku teksta: Akcijski plan), usvojenom na sjednici Vlade Republike Hrvatske 10. srpnja 2014. godine. Sukladno obavezama koje je Republika Hrvatska preuzela pristupanjem globalnoj inicijativi Partnerstvo za otvorenu vlast (u nastavku teksta: POV), bilo je potrebno izraditi samoprocjenu o provedbi Akcijskog plana te je u zadanom roku dostaviti Upravnom odboru POV-a kako bi se Izvješće dostavilo na neovisnu procjenu međunarodnom ekspertnom panelu (Independent Reporting Mechanism-IRM) te učinilo dostupnim svim državama sudionicama inicijative te zainteresiranoj globalnoj javnosti. U Izvješću je dan pregled provedbe Akcijskog plana u razdoblju od dvije godine njegove provedbe.
Prioritetna područja, mjere i aktivnosti Akcijskog plana usklađena su s ključnim načelima otvorene vlasti na kojima počiva inicijativa: transparentnost, građansko sudjelovanje, javna odgovornost, te korištenje tehnologije i inovacija za otvorenost i odgovornost. Neke od aktivnosti pridonose praktičnoj primjeni svakog od navedenih načela. Najbolji primjer u tom smislu je aktivnost 11.1. koja se odnosi na uspostavu jedinstvenog interaktivnog internetskog sustava za savjetovanje s javnošću u postupcima donošenja novih zakona, drugih propisa i akata, a koja uključuje sva četiri načela. Uspostavom internetskog sustava za savjetovanje koji predstavlja aktivnost korištenja tehnologije i inovacije čitav proces javnih savjetovanja je učinjen dodatno transparentnim jer su svi komentari koje građani upućuju odmah javno objavljeni, a također se javno objavljuju i izvještaji o provedenim savjetovanjima koji uključuju i odgovor na svaki od upućenih komentara, odnosno obrazloženje s razlozima neprihvaćanja u slučaju da komentar nije prihvaćen. S obzirom na ostvarenu visoku razinu transparentnosti procesa savjetovanja utječe se i na podizanje javne odgovornosti, odnosno odgovornosti tijela zauženih za provedbu savjetovanja. Također, očekuje se da će aktivnost i ubuduće pridonijeti većem uključivanju građana u procese savjetovanja, budući da je novim sustavom olakšan postupak uključivanja jednostavnom registracijom u sustav, nakon čega se korisnika redovito putem elektronske pošte obavještava o novootvorenim savjetovanjima.
Također, aktivnosti zadane Akcijskim planom odgovaraju na pet osnovnih izazova kojima se od samih početaka bavi inicijativa POV, a što se vidi iz sažetog tabličnog prikaza u nastavku.
Akcijski plan RH u kontekstu odgovora na globalne izazove kojima se bavi inicijativa POV
R.br.
Globalni izazov
Oznaka aktivnosti Akcijskog plana kojom se odgovara na globalni izazov
1.
Unaprjeđenje javnih usluga
2.1.; 2.2.; 3.1.; 5.1.;
2.
Podizanje integriteta javnog sektora
1.1.; 1.2.; 1.3.; 2.4.; 3.5.; 5.3.; 5.4.; 5.5.; 8.3.; 10.1.; 11.1.; 11.2; 11.3.; 11.4.; 14.1.; 15.1.
3.
Učinkovitije upravljanje javnim sredstvima
4.1.; 4.2.; 4.3.; 4.4.; 4.5.; 4.8.; 7.1.; 8.4.; 13.1.
4.
Uspostava sigurnijih zajednica
1.4.; 5.6.
5.
Podizanje odgovornosti poduzeća
4.6.; 4.7.
2. Participativni proces praćenja napretka u provedbi Akcijskog plana
Kao i tijekom provedbe prethodnog Akcijskog plana za razdoblje od 2012. do 2013. godine, Savjet inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast je zadužen za pripremu Akcijskog plana te praćenje provedbe i predlaganje Vladi Republike Hrvatske Izmjena i dopuna Akcijskog plana. Saziv Savjeta koji je pratio provedbu ovog Akcijskog plana imao je 24 člana (predstavnika državnih, lokalnih i regionalnih vlasti, organizacija civilnog društva, akademske zajednice i medija). Osim predstavnika državnih tijela, na sjednicama su kao članovi Savjeta sudjelovali predstavnici Hrvatske zajednice županija, Udruge gradove, Udruge općina, Instituta za javne financije, Instituta za javnu upravu, Foruma za slobodu odgoja, GONG-a, Hrvatske udruge otvorenih sustava i interneta (HrOpen), Mreže mladih Hrvatske (MMH), Hrvatske udruge poslodavaca (HUP), Hrvatskog novinarskog društva (HND-a). Ured za udruge pruža stručnu i administrativnu podršku radu Savjeta, u uskoj suradnji s Ministarstvom vanjskih i europskih poslova čiji zamjenik ministrice je predsjedavao Savjetom do travnja 2016. te Ministarstva uprave čija ministrica je u travnju 2016. preuzela predsjedavanje Savjetom.
Od početka provedbe aktualnog Akcijskog plana održane su tri sjednice Savjeta (prosinac 2014., svibanj i rujan 2015.), a redovita komunikacija između članova Savjeta je održavana putem elektronske pošte.
Također, održano je tijekom lipnja 2015. godine više tematskih sastanaka u svrhu uvida u provedbu pojedinih ključnih mjera te dogovora o nastavku njihove provedbe u kojima su sudjelovali pojedini članovi Savjeta, ovisno o osobnoj zainteresiranosti za pojedinu temu, a svi sastanci su uključivali predstavnike organizacija civilnog društva (OCD).
Nakon provedenih izbora za zastupnike u Hrvatski sabor i izglasavanja povjerenja Vladi Republike Hrvatske krajem siječnja 2016. godine, sjednice Savjeta nisu se održavale, već se komunikacija obavljala putem elektronske pošte te su organizirani tematski sastanci za pojedina područja Akcijskog plana (otvorene podatke, fiskalnu transparentnost). Vlada Republike Hrvatske donijela je 20. travnja 2016. godine Odluku o osnivanju Savjeta inicijetive Partnerstva za otvorenu vlast kojom je ministrica uorave određena predsjdenicom Savjeta, a u odnosu na dotadašnju Odluku o osnivanju Savjeta unesene su manje izmjene. Slijedom navedene Odluke Vlade Republike Hrvatske tijelima državne uprave upućen je zahtjev da imenuju svoje predstavnike u Savjet, kao i poziv organizacijama civilnog društva da predlože svoje kandidate za članstvo u Savjetu. Međutim, taj postupak još nije okončan, s obzirom da nisu zaprimljena sva zatražena imenovanja, te stoga nije organizirana konstituirajuća sjednica novog Savjeta.
3. Provedba preporuka IRM-a
Sukladno preporukama IRM-a, ali i Savjeta inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast, u aktualni Akcijski plan uvrštene su ponovno aktivnosti iz područja fiskalne transparentnosti čija provedba u prvoj godini provedbe inicijative nije bila do kraja zadovoljavajuća.
Također, sukladno preporukama, definirane su nove aktivnosti koje se odnose na objavu godišnjeg izvješća o poslovanju trgovačkih društava u većinskom vlasništvu države, lokalnih i regionalnih jedinica, odnosno praćenje redovitosti i potpunog objavljivanja tih izvještaja.
Preporuke IRM-a su istaknule i to da Zakon o tajnosti podataka nije izmijenjen u okviru prve godine provedbe Inicijative, pa je ta aktivnost ponovljena u novom Akcijskom planu i trenutno je u tijeku njena provedba.
Također, aktivnosti koje se tiču podizanja transparentnosti financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe te ponovne uporabe podataka definirane su u skladu s preporukama IRM-a.
Sukladno preporukama, uvrštene su i u aktualni Akcijski plan aktivnosti praćenja provedbe javnih savjetovanja, kao i edukacije državnih dužnosnika i službenika te službenika u jedinicama lokalne i područne samouprave za učinkovito izvještavanje o rezultatima savjetovanja.
4. Provedba Akcijskog plana
1.1. Izmijeniti i dopuniti Zakon o pravu na pristup informacijama
Nositelj aktivnosti:
Ministarstvo uprave
Odgovorna osoba u instituciji koja je nositelj aktivnosti:
Jagoda Botički
Funkcija, odjel:
pomoćnica ministrice uprave, Uprava za opću upravu
Email:
jboticki@uprava.hr
Telefon:
+385 1 2357505
Drugi uključeni akteri:
Vlada, javni sektor:
Povjerenica za informiranje
OCD, privatni sektor, radne skupine, multilaterale:
GONG, Code for Croatia/HR Open, pojedinci
Glavni cilj:
Izmijeniti i dopuniti Zakon o pravu na pristup informacijama
Kratki opis aktivnosti:
Ministarstvo uprave u suradnji s Povjerenicom za informiranje izradilo je Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama koji je usklađen s Direktivom 2013/37/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. lipnja 2013. godine o izmjeni Direktive 2003/98/EZ o ponovnoj uporabi informacija javnog sektora.
Javno savjetovanje je okončano 29. ožujka 2015. godine te je upućen na mišljenje središnjim tijelima, a prije upućivanja na Vladu Republike Hrvatske. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona raspravljen je u dva čitanja na sjednicama Hrvatskoga sabora, 15. svibnja 2015. i 10. srpnja 2015. godine te je donesen na sjednici Hrvatskoga sabora 15. srpnja 2015. godine. Zakon je objavljen u „Narodnim novinama“, broj 85/15.
Relevantnost: (ukratko opišite kako ova aktivnost doprinosi vrijednostima Partnerstva za otvorenu vlast: pristupu informacijama, odgovornosti javnog sektora, građanskom sudjelovanju, te upotrebi tehnologije i inovacije za otvorenost i odgovornost javnog sektora)
Izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama odgovarajuće se unaprjeđuje zakonski okvir, a u svrhu osiguranja ostvarenja načela transparentnosti i slobodnog pristupa informacijama u posjedu tijela javne vlasti, kao i njihova ponovna uporaba, u smislu standarda definiranih EU Direktivom. Izmjenama se osigurava dostupnost podataka za ponovnu uporabu i time proširujemogućnost korištenja otvorenih podataka od strane građana, privatnog sektora i civilnog društva. Sukladno tome, aktivnost predstavlja iskorak u smislu otvorenosti i odgovornosti javnog sektora te doprinosi ostvarenju društvenog i gospodarskog napretka.
Očekivani rezultati: (ukratko opišite očekivane rezultate aktivnosti i kako će oni doprinijeti otvaranju javnog sektora, odnosno unaprijediti javni sektor kroz povećanu otvorenost)
Uređenje prava na pristup i prava na ponovnu uporabu informacija na način osiguranja maksimalne dostupnosti informacija, propisivanja jasnih obaveza tijela javne vlasti, smanjivanja troškova za ponovnu uporabu informacija, osiguranje maksimalne moguće iskoristivosti informacija, uključivanje standardnih otvorenih licenci.
Stupanj provedenosti:
Provedba nije započela
Provedeno u manjoj mjeri
Provedeno u znatnoj mjeri
Provedeno u potpunosti
X
Opis rezultata: (uključite specifične aktivnosti u okviru izvještajnog razdoblja i gdje je god moguće naznačite je li bilo dokaza o tome da je javnost imala koristi od provedbe aktivnosti, odnosno koji je ostvareni učinak aktivnosti)
Izrada nacrta započela je u listopadu 2014. godine, savjetovanje s javnošću u trajanju od 30 dana provedeno je u veljači i ožujku 2015. godine. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama usvojen je u srpnju 2015. godine, a stupio je na snagu 9. kolovoza iste godine.
Rok za provedbu:
srpanj 2015.
Sljedeći koraci:
1.2. Pravno urediti evidenciju isključivih prava za ponovnu uporabu
Nositelj aktivnosti:
Ministarstvo uprave, Povjerenica za informiranje
Odgovorna osoba u instituciji koja je nositelj aktivnosti:
1. Jagoda Botički
2. dr.sc. Anamarija Musa
Funkcija, odjel:
1. pomoćnica ministrice uprave, Uprava za opću upravu
2. Povjerenica za informiranje
Email:
1. jboticki@uprava.hr
2. povjerenica@pristupinfo.hr
Telefon:
1. +385 1 2357505
2. + 385 1 46 09 041
Drugi uključeni akteri:
Vlada, javni sektor:
OCD, privatni sektor, radne skupine, multilaterale:
Code for Croatia/HR Open
Glavni cilj:
Pravno urediti evidenciju isključivih prava za ponovnu uporabu
Kratki opis aktivnosti:
Ostvarenje cilja u vezi je s provedbom Aktivnosti 1.1., odnosno temeljem donesenog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama, donijet će se provedbeni propis te će se izraditi javno dostupna evidencija isključivih prava za ponovnu uporabu.
Relevantnost: (ukratko opišite kako ova aktivnost doprinosi vrijednostima Partnerstva za otvorenu vlast: pristupu informacijama, odgovornosti javnog sektora, građanskom sudjelovanju, te upotrebi tehnologije i inovacije za otvorenost i odgovornost javnog sektora)
Pravnim uređenjem evidencije isključivih prava za ponovnu uporabu ostvarit će se praćenje i nadzor nad uspostavom posebnih (isključivih) prava za korištenje podataka, čime se smanjuje mogućnost zlouporaba i ustanovljuje dobra praksa. Preduvjet za ostvarivanje načela transparentnosti i jednakosti mogućnosti u kontekstu ponovne uporabe podataka javnog sektora je uspostavljanje evidencije isključivih prava na ponovnu uporabu informacija, budući da se ovaj mehanizam temelji na načelu nediskriminacije, pri čemu iznimke bivaju evidentirane u evidenciji ugovora o isključivim pravima. Navedeno doprinosi upotrebi tehnologije i inovacije za otvorenosti i odgovornost javnog sektora i osigurava maksimalnu moguću dostupnost informacija za ponovnu uporabu, uz jasno određene mogućnosti iznimnog dodjeljivanja isključivih prava, kada je to zakonom utvrđeno.
Očekivani rezultati: (ukratko opišite očekivane rezultate aktivnosti i kako će oni doprinijeti otvaranju javnog sektora, odnosno unaprijediti javni sektor kroz povećanu otvorenost)
Uspostavljanjem evidencije prava na isključivu uporabu podataka omogućava se praćenje i javnosti se daju na uvid posebni slučajevi i specifični odnosi u uporabi podataka javne uprave, koji bi inače morali biti na dispoziciji svima, pod jednakim uvjetima.
Stupanj provedenosti:
Provedba nije započela
Provedeno u manjoj mjeri
Provedeno u znatnoj mjeri
Provedeno u potpunosti
X
Opis rezultata: (uključite specifične aktivnosti u okviru izvještajnog razdoblja i gdje je god moguće naznačite je li bilo dokaza o tome da je javnost imala koristi od provedbe aktivnosti, odnosno koji je ostvareni učinak aktivnosti)
Temeljem članka 34. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, br. 25/13 i 85/15), ministrica uprave donijela je Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Evidencije isključivih prava na ponovnu uporabu informacija. Pravilnik je objavljen u „Narodnim novinama“ br. 20/16, od 4. ožujka 2016.g., a stupio je na snagu 12. ožujka 2016.g.
Pravilnikom je propisano da se svi podaci o odobravanju i provjeri ugovora o davanju isključivog prava na ponovnu uporabu informacija dostavljaju Povjereniku za informiranje u roku od 15 dana od dana sklapanja ugovora. Povjerenik vodi javno dostupnu evidenciju o svim odobrenim isključivim pravima. U tu svrhu je kreirana zasebna podstranica na web stranici Povjerenika za informiranje.
Nacrt Pravilnika je prethodno izrađen u okviru radne skupine te je o njemu provedeno savjetovanje s javnošću u trajanju od 30 dana.
Rok za provedbu:
prosinac 2015.
Sljedeći koraci:
Educiranje o obvezi dostave ugovora o isključivim pravima.
1.3. Izmijeniti i dopuniti Zakon o tajnosti podataka
Nositelj aktivnosti:
Ministarstvo unutarnjih poslova
Odgovorna osoba u instituciji koja je nositelj aktivnosti:
Čelnik tijela
Funkcija, odjel:
Ministar
Email:
pitanja@mup.hr
Telefon:
+385 1 6122 270
Drugi uključeni akteri:
Vlada, javni sektor:
OCD, privatni sektor, radne skupine, multilaterale:
Radna skupina za izradu izmjena i dopuna Zakona o tajnosti podataka, Zakona o informacijskoj sigurnosti i Zakona o sigurnosnim provjerama.
Glavni cilj:
Riješiti problem neujednačenosti kriterija za određivanje stupnjeva tajnosti po pojedinim tijelima i redefinirati pojedine odredbe kako bi se anulirale nedoumice, nedorečenosti i mogućnosti različitih tumačenja pojedinih instituta za koje je u dosadašnjoj primjeni uočeno da su nepotpuno i neodgovarajuće uređeni Zakonom.
Kratki opis aktivnosti:
Izrada prijedloga izmjena i dopuna Zakona o tajnosti podataka.
Relevantnost: (ukratko opišite kako ova aktivnost doprinosi vrijednostima Partnerstva za otvorenu vlast: pristupu informacijama, odgovornosti javnog sektora, građanskom sudjelovanju, te upotrebi tehnologije i inovacije za otvorenost i odgovornost javnog sektora)
Provedba ove aktivnosti predviđena je u dijelu predmetnog Akcijskog plana koji se odnosi na pravo na pristup informacijama, kao jedna od aktivnosti usmjerenih na poboljšanje zakonskog okvira za ostvarivanje prava na pristup informacijama.
Očekivani rezultati: (ukratko opišite očekivane rezultate aktivnosti i kako će oni doprinijeti otvaranju javnog sekto