Teze za Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Naziv propisa: Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Materija koja se namjerava obuhvatiti Zakonom:
I) TEMELJNE ODREDBE
II) OBVEZNIK FISKALIZACIJE
V) POSTUPAK FISKALIZACIJE IZDAVANJA RAČUNA
VI) POSEBNE ODREDBE
VII) PLAĆANJA IZMEĐU OBVEZNIKA FISKALIZACIJE GOTOVIM NOVCEM
VIII) NADZOR
X) NOVČANE KAZNE ZA POREZNE PREKRŠAJE
Obrazloženje:
Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, broj 133/12, dalje u tekstu: Zakon) uređuje se postupak fiskalizacije kao skup mjera kojima se uvodi nadzor nad izdavanjem računa za promet u gotovini. U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom u Republici Hrvatskoj uočene su određene potrebe za unapređenjem sustava razmjene podataka između obveznika fiskalizacije i Porezne uprave.
Posebnim se propisom podiže prag za porezne obveznike kojima se dohodak i porez na dohodak utvrđuje u paušalnom iznosu, stoga je potrebno odredbe Zakona uskladiti s navedenim.
Nadalje, sadašnjim Zakonom propisano je izuzeće od obveze fiskalizacije za promete ostvarene u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu bez obzira obavlja li se prodaja u prijevoznom sredstvu ili uredima/šalterima na stanicama prijevoznika. Međutim, budući da je u međuvremenu posebnim propisom omogućena prodaja karata u prijevoznom sredstvu, otvara se prostor prodaje karata izvan kontrole fiskalizacije, stoga je navedeno potrebno urediti izmjenama važećeg Zakona.
U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom uočeno je kako postoje nepravilnosti kod dostave podataka o poslovnim prostorima u sustav fiskalizacije, stoga se izmjenama Zakona propisuje novi način dostave podatka o poslovnim prostorima koje su obveznici fiskalizacije dužni dostavljati sukladno važećem Zakonu. Radi unapređenja sustava s jedne strane, a s druge strane kako se poreznim obveznicima koji su obveznici fiskalizacije ne bi nametali dodatni troškovi odnosno kako bi se omogućilo korištenje postojećih resursa i poslovnih procesa, potrebno je normativno urediti dostavu podataka o istome putem ePorezne. Za porezne obveznike koji su obveznici fiskalizacije, a koji ne podnose obrasce putem ePorezne te nemaju certifikat za pristup ePoreznoj, omogućiti će se prijava podataka o poslovnom prostoru putem propisanog obrasca službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave.
Nadalje, u sustavu se ne vode podaci o osobama koje su obveznicima fiskalizacije implementirale programska rješenja za potrebe provođenja fiskalizacije te koje iste održavaju. U svezi navedenog, urediti će se i prekršajne odredbe za obveznike fiskalizacije i proizvođače ili održavatelje programskih rješenja.
Prema važećem Zakonu, visina blagajničkog maksimuma je propisana neovisno o veličini fizičkih osoba. Izmjenama se namjerava isto precizirati.
Izmjenama Zakona urediti će se provođenje nadzora nad primjenom predmetnog propisa te će se prekršajne odredbe uskladiti s Prekršajnim zakonom.
Ciljevi koji se namjeravaju postići donošenjem Zakona:
Izmjenama i dopunama Zakona namjerava se ujednačiti i olakšati primjena i postupanje kako poreznih obveznika tako i djelatnika Porezne uprave, unaprijediti sustav razmjene podataka te provođenje detaljnijih analiza, a sve u svrhu stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava.
Teze za Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Naziv propisa: Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom
Materija koja se namjerava obuhvatiti Zakonom:
I) TEMELJNE ODREDBE
II) OBVEZNIK FISKALIZACIJE
V) POSTUPAK FISKALIZACIJE IZDAVANJA RAČUNA
VI) POSEBNE ODREDBE
VII) PLAĆANJA IZMEĐU OBVEZNIKA FISKALIZACIJE GOTOVIM NOVCEM
VIII) NADZOR
X) NOVČANE KAZNE ZA POREZNE PREKRŠAJE
Obrazloženje:
Zakonom o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, broj 133/12, dalje u tekstu: Zakon) uređuje se postupak fiskalizacije kao skup mjera kojima se uvodi nadzor nad izdavanjem računa za promet u gotovini. U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom u Republici Hrvatskoj uočene su određene potrebe za unapređenjem sustava razmjene podataka između obveznika fiskalizacije i Porezne uprave.
Posebnim se propisom podiže prag za porezne obveznike kojima se dohodak i porez na dohodak utvrđuje u paušalnom iznosu, stoga je potrebno odredbe Zakona uskladiti s navedenim.
Nadalje, sadašnjim Zakonom propisano je izuzeće od obveze fiskalizacije za promete ostvarene u djelatnosti prodaje karata ili žetona u putničkom prometu bez obzira obavlja li se prodaja u prijevoznom sredstvu ili uredima/šalterima na stanicama prijevoznika. Međutim, budući da je u međuvremenu posebnim propisom omogućena prodaja karata u prijevoznom sredstvu, otvara se prostor prodaje karata izvan kontrole fiskalizacije, stoga je navedeno potrebno urediti izmjenama važećeg Zakona.
U razdoblju nakon uvođenja fiskalizacije u prometu gotovinom uočeno je kako postoje nepravilnosti kod dostave podataka o poslovnim prostorima u sustav fiskalizacije, stoga se izmjenama Zakona propisuje novi način dostave podatka o poslovnim prostorima koje su obveznici fiskalizacije dužni dostavljati sukladno važećem Zakonu. Radi unapređenja sustava s jedne strane, a s druge strane kako se poreznim obveznicima koji su obveznici fiskalizacije ne bi nametali dodatni troškovi odnosno kako bi se omogućilo korištenje postojećih resursa i poslovnih procesa, potrebno je normativno urediti dostavu podataka o istome putem ePorezne. Za porezne obveznike koji su obveznici fiskalizacije, a koji ne podnose obrasce putem ePorezne te nemaju certifikat za pristup ePoreznoj, omogućiti će se prijava podataka o poslovnom prostoru putem propisanog obrasca službenicima u nadležnoj ispostavi Porezne uprave.
Nadalje, u sustavu se ne vode podaci o osobama koje su obveznicima fiskalizacije implementirale programska rješenja za potrebe provođenja fiskalizacije te koje iste održavaju. U svezi navedenog, urediti će se i prekršajne odredbe za obveznike fiskalizacije i proizvođače ili održavatelje programskih rješenja.
Prema važećem Zakonu, visina blagajničkog maksimuma je propisana neovisno o veličini fizičkih osoba. Izmjenama se namjerava isto precizirati.
Izmjenama Zakona urediti će se provođenje nadzora nad primjenom predmetnog propisa te će se prekršajne odredbe uskladiti s Prekršajnim zakonom.
Ciljevi koji se namjeravaju postići donošenjem Zakona:
Izmjenama i dopunama Zakona namjerava se ujednačiti i olakšati primjena i postupanje kako poreznih obveznika tako i djelatnika Porezne uprave, unaprijediti sustav razmjene podataka te provođenje detaljnijih analiza, a sve u svrhu stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava.