IZMJENE I DOPUNE PLANA KORIŠTENJAFINANCIJSKIHSREDSTAVADOBIVENIHODPRODAJEEMISIJSKIHJEDINICAPUTEMDRAŽBIUREPUBLICIHRVATSKOJZARAZDOBLJE OD 2014. DO 2016. GODINE
Zagreb, studeni 2016.
PRIJEDLOG IZMJENE I DOPUNE PLANA KORIŠTENJA FINANCIJSKIH SREDSTAVA DOBIVENIH OD PRODAJE EMISIJSKIH JEDINICA PUTEM DRAŽBI U REPUBLICI HRVATSKOJ ZA RAZDOBLJE OD 2014. DO 2016. GODINE
U Sažetku, stavku 9. broj „688.000.000“ zamjenjuje se brojem „726.000.000“.
U Sažetku, stavku 10. riječ „osam“ zamjenjuje se riječju „pet“.
U Sažetku, stavku 15., tekst se mijenja i glasi:
„Temeljem provedenih analiza, predlaže se financiranje četiri mjere korištenja obnovljivih izvora energije. Preporučuje se da ukupna predviđena sredstva iznose 24.000.000 HRK za tri godine (2014.-2016. godina), odnosno prosječno godišnje 8.000.000 HRK. Predložene mjere su:
•OI-1: Poticanje primjene autonomnih fotonaponskih sustava
Poticanje primjene obnovljivih izvora energije u proizvodnji električne energije se već ostvaruje kroz sustav poticajnih cijena pa se predlaže poticanje autonomnih fotonaponskih sustava koji nisu spojeni na elektroenergetsku mrežu i koji ne ostvaruju poticajnu cijenu za proizvedenu električnu energiju. Cilj je osigurati zamjenu postojećih dizelskih agregata s autonomnim fotonaponskim sustavima posebice u zaštićenim područjima, elektrifikaciju kućanstava bez priključka na elektroenergetsku mrežu te potaknuti primjenu fotonaponskih sustava i ostalih korisnika za pokrivanje vlastitih potreba.
U sklopu programa sufinanciranja korištenja obnovljivih izvora energije u kućanstvima, bile su uključene tehnologije za proizvodnju toplinske/rashladne energije i to uglavnom Sunčevi toplinski sustavi, ali i kotlovi na biomasu i dizalice topline. Predlaže se dodatno sufinanciranje investicijskih troškova i ugradnje Sunčevih toplinskih sustava za tri područja: kućanstva (obiteljske kuće i višestambene zgrade), uslužni sektori i industrija.
•OI-3: Poticanje primjene kotlova na krutu biomasu
Predlaže se dodatno sufinanciranje investicijskih troškova i ugradnje kotlova na krutu biomasu za tri područja: kućanstva (obiteljske kuće), uslužni sektori i industrija.
•OI-4: Poticanje primjene dizalica topline
Predlaže se dodatno sufinanciranje investicijskih troškova i ugradnje dizalica topline, za pasivne i niskoenergetske kuće/zgrade (kućanstva i uslužni sektor).“
U Sažetku, stavku 18., tekst se mijenja i glasi:
„ Zaključno, predlaže se raspodjela sredstava od 622.000.000 HRK za tri godine (2014.-2016. godina) po mjerama povećanja energetske učinkovitosti:
•EU-4: Energetska obnova obiteljskih kuća
Povećanje energetske učinkovitosti u sektoru zgradarstva ima najbolji pokazatelj uloženih sredstava Fonda i smanjenja emisije CO2 – 212 HRK/tCO2.
•EU-1: Uvođenje sustava individualnog mjerenja potrošnje toplinske energije "znam koliko trošim"
Ova mjera se uklapa u naznačene prioritete (povećanje energetske učinkovitosti u sektoru zgradarstva) i ima dobar pokazatelj uloženih sredstava Fonda i smanjenja emisije CO2 – 355 HRK/tCO2.
•EU-3: Energetsko označavanje kućanskih uređaja i energetski standardi
Ova mjera se izričito navodi u 3. NAPEnU-u za financiranje iz sredstava prikupljenih od prodaje emisijskih jedinica putem dražbi.
U 3. NAPEnU-u sredstva za provedbu ove ključne mjere iz sektoru industrije nisu procijenjena te je napravljena ekspertna procjena. Još jednom se napominje kako je ključno financijski poduprijeti rad mreže zbog budućeg plasmana sredstava u industrijski sektor.
•EU-2: Poticanje integralne obnove višestambenih zgrada
•EU-5: Program energetske obnove zgrada javnog sektora
Ukupno ostvareni učinci sredstava prikupljenih od prodaje emisijskih jedinica putem dražbi i ušteda energije iznose oko 200 HRK/GJ. Potrebno je napomenuti kako mjera Poticanja integralne obnove višestambenih zgrada ima značajno bolji pokazatelj potrebne investicije Fonda i smanjenja emisije CO2.“
U Sažetku, stavku 21., tekst se mijenja i glasi:
„S obzirom na definirane ciljeve, razmotrene su aktivnosti u sektoru prometa te se predlaže alokacija u iznosu od 53.000.000 HRK u razdoblju od 2014. do 2016. godine. Planom provođenja mjera definirane su sljedeće prioritetne mjere za smanjivanje emisija iz prometa:
•PR-1: Uspostava sustava izobrazbe vozača cestovnih vozila za eko vožnju
Uspostavom izobrazbe vozača cestovnih vozila za eko vožnju postigla bi se maksimalna razina osviještenosti svih građana i vozača u Republici Hrvatskoj o prednostima ovoga modernog, inteligentnog i ekološki prihvatljivog stila vožnje, kroz aktivno provođenje izobrazbe eko vožnje među vozačima.
•PR-2: Financijski poticaji za energetski učinkovita i ekološki prihvatljiva vozila
Ovom mjerom se objedinjuju financijski poticaji za energetski učinkovita PR-2 (vozila koja kao gorivo koriste SPP ili UPP) i ekološki prihvatljiva vozila PR-3 (električna i hibridna vozila) u skladu s usvojenim 3. NAPEnU (mjera T.6 Financijski poticaji za energetski učinkovita vozila).
Prema analizama brojnih međunarodno priznatih institucija i konzultantskih kuća, budućnost vozila sa sustavima SPP, koja pružaju i omogućavaju dodatna smanjenja emisije CO2 u odnosu na vozila koja koriste konvencionalna goriva je neupitna. Za ostvarivanje definiranih ciljeva bit će potrebne značajne intervencije od strane automobilske industrije, nacionalnih, regionalnih i lokalnih vlasti kako bi se stimulirala potražnja za SPP vozilima.
Električna vozila su znatno učinkovitija sa stajališta potrošnje primarne energije i gotovo neutralna sa stajališta emisije CO2 ako se pri punjenju koristi električna energija dobivena iz obnovljivih izvora energije. S ciljem poticanja većeg tržišnog udjela električnih i hibridnih vozila predlaže se uvođenje poticajnih naknada, odnosno subvencija kupcima hibridnih i električnih vozila kroz dodjelu nepovratnih sredstava.
•PR-3: Razvoj infrastrukture za vozila na alternativni pogon
Cilj ove mjere je olakšati prihvaćanje alternativnih goriva od strane korisnika/potrošača jačanjem infrastrukture za distribuciju alternativnih goriva i provedbom zajedničkih tehničkih specifikacija za ovu infrastrukturu.
•PR-4: Promicanje integriranog prometa
Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture (MPPI) treba uz suradnju s tehničkim konzultantima izraditi prijedloge optimalnih rješenja na temu integriranog prometa. Fond, zatim treba raspisati natječaje za jedinice lokalne i područne (regionalne samouprave (u daljnjem tekstu: JLP(R)S) kojima će potaknuti gradove da uvedu optimalne sheme odvijanja prometa.
Cilj ove mjere je definiranje sheme i dinamike uvođenja inteligentne prometne signalizacije u pojedinim gradovima i naseljima Republike Hrvatske te time postići naprednu regulaciju križanja, odnosno ostvariti smanjenje potrošnje primarne energije i povećanje energetske učinkovitosti prometnog sektora.
•PR-6: Intermodalni prijevoz tereta
Cilj ove mjere je poticanje prijevoznika u cestovnom prometu na korištenje ekološki prihvatljivijeg i ekonomski isplativijeg oblika prijevoza.
•PR-7: Ograničenje brzine
Ova mjera odnosi se na uvođenje strožeg poštivanja ograničenja na maksimalnu brzinu kretanja na autocestama.
•PR-8: Poticanje proizvodnje i korištenje biogoriva u prijevozu
Ova mjera ima za cilj poticanje povećanja proizvodnje i korištenja biogoriva u prijevozu sukladno Nacionalnom akcijskom planu poticanja proizvodnje i korištenja biogoriva u prijevozu za razdoblje 2011. do 2020. godine.“
U Sažetku stavci 24., 25. i 26. brišu se.
U Sažetku stavku 27., tekst se mijenja i glasi:
„Sektor gospodarenja otpadom je vrlo specifičan i mjere koje se poduzimaju u ovom području imaju višestruke koristi koje nadilaze samu problematiku emisija stakleničkih plinova. Mjere, preuzete iz spomenutih, službenih dokumenata Republike Hrvatske, općenitijeg su karaktera i obuhvaćaju zapravo niz podmjera/aktivnosti. Od ukupno 8 prepoznatih mjera, za financiranje u razmatranom razdoblju predlažu se 4 mjera koje prate hijerarhiju gospodarenja otpadom s fokusom na podsektor odlaganja otpada koji najviše doprinosi emisiji stakleničkih plinova (unutar analiziranog sektora). Predložene prioritetne moguće mjere, za koje je predložena alokacija financijskih sredstava od ukupno 23.000.000 HRK u razdoblju od 2014.-2016. godine, su:
•OT-1: Izbjegavanje nastajanja i smanjenje količine komunalnog otpada
Izbjegavanje nastajanja komunalnog otpada je glavno načelo gospodarenja otpadom. Ova mjera se treba postići čistijom proizvodnjom, odgojem i obrazovanjem, ekonomskim instrumentima, primjenom propisa vezanih uz okolišnu dozvolu i ulaganjem u suvremene tehnologije, a namijenjena je industrijskim postrojenjima, kućanstvima i JLP(R)S.
•OT-2: Povećanje količine odvojeno skupljenog i recikliranog komunalnog otpada
Mjera dakle podrazumijeva sve aktivnosti koje dovode do povećane količine odvojeno skupljenog i recikliranog komunalnog otpada budući sadašnje stanje u sektoru Gospodarenja otpadom po tom pitanju nije zadovoljavajuće. Pritom je vrlo važno uvažiti cijeli lanac, dakle povećavati odvojeno sakupljanje otpada i paralelno omogućavati materijalnu oporabu tog otpada. Mjera je namijenjena komunalnim poduzećima, kućanstvima i JLP(R)S.
•OT-3: Smanjenje količine odloženog biorazgradivog komunalnog otpada
Odlaganje otpada, a posebno odlaganje biorazgradivog komunalnog otpada najviše doprinosi emisiji metana gledajući cjelokupni sektor gospodarenja otpadom. Prema raspoloživim podacima, Republika Hrvatska nije ispunila cilj u pogledu odlaganja biorazgradivog komunalnog otpada za 2013. godinu. Mjera podrazumijeva primjene svih aktivnosti koje doprinose smanjenju odloženog biorazgradivog komunalnog otpada, uvažavajući pritom cjelokupni lanac od odvojenog sakupljanja do oporabe.
•OT-5: Odvojeno sakupljanje i zbrinjavanje otpada iz poljoprivredne djelatnosti
Poljoprivredna proizvodnja je širok pojam koji obuhvaća različite oblike uzgoja životinjskih i biljnih vrsta te ukazuje na razne utjecaje proizvođača na okoliš u kojem se proizvodnja odvija. Ova mjera obuhvaća odvojeno sakupljanje kako bi se smanjila proizvodnja otpada iz poljoprivredne proizvodnje te obradio otpad za proizvodnju komposta, potakle JLP(R)S da na poseban način, u regionalnim prihvatilištima, prihvaćaju otpad poljoprivredne proizvodnje te osigura mogućnost zbrinjavanja otpada iz poljoprivredne proizvodnje na poljoprivrednim gospodarstvima ili u okviru prehrambeno – prerađivačkih industrijskih postrojenja u kompost.“
U Sažetku stavku 29. rečenica
„Očekuje se da će Strategija prilagodbe klimatskim promjenama u Republici Hrvatskoj s Akcijskim planom biti pripremljena i usvojena do konca 2016. godine, a da će se s provedbom prioritetnih mjera prilagodbe klimatskim promjenama, definiranih u okviru Akcijskog plana, krenuti od 2017. godine.“ zamjenjuje s rečenicom „Očekuje se da će Strategija prilagodbe klimatskim promjenama u Republici Hrvatskoj s Akcijskim planom biti pripremljena i usvojena do konca 2017. godine, a da će se s provedbom prioritetnih mjera prilagodbe klimatskim promjenama, definiranih u okviru Akcijskog plana, krenuti od 2018. godine.“
U Sažetku stavku 30. broj „45.000.000“ se zamjenjuje brojem „4.000.000“, između riječi „prijedlog“ i „mjera“ dodaje se riječ „mogućih“, kratice „MZOIP“ i „AZO“ zamjenjuju se kraticama „MZOE“ i „HAOP“.
U Sažetku stavku 31., tekst se mijenja i glasi:
„Određene aktivnosti odnosno mjere za koje se procijeni da mogu ispuniti kriterije znanstvenih i stručno utemeljenih istraživanja (temeljna, primijenjena i razvojna istraživanja) provodit će se kroz pravnu i institucionalnu infrastrukturu područja znanosti i istraživanja (Hrvatska zaklada za znanost, Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije, Poslovno - inovacijska agencija Republike Hrvatske) koja je u nadležnosti Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta. U studenom 2015. godine Vlada Republike Hrvatske je usvojila Program poticanja istraživačkih i razvojnih aktivnosti u području klimatskih promjena za razdoblje od 2015. do 2016. godine. Radi se o prvom u nizu planiranih programa financiranja istraživanja i razvoja u području klimatskih promjena iz prihoda od prodaje emisijskih jedinica ovoga Plana. Njime se želi uvesti dobra praksa povezivanja politike smanjivanja emisija CO2 s razvojem 'zelenih' tehnologija. Program je pripremilo MZOE u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta, dok je za provedbu natječaja zadužena Hrvatska zaklada za znanost uz podršku Fonda. Predviđa se da će se sredstva početi povlačiti u 2017. godini, dakle, financiranje i alokacija sredstava će biti obuhvaćena Planom za iduće trogodišnje razdoblje 2017. do 2019. godine. Ostale aktivnosti, odnosno mjere provodit će se kao stručna podrška (studije, analitičke podloge i sl.) kroz Fond kao provedbenog tijela sukladno propisima Fonda za dodjelu financijskih sredstava. Sredstva se mogu koristiti i za nužno sufinanciranje nacionalne komponente u sklopu prihvaćenih EU projekata (LIFE, HORIZON 2020 i drugo), ali uz uvjet da je tematski obuhvat projekta u skladu s prioritetima odnosno aktivnostima navedenim u ovom Planu.“
U Sažetku stavci 32. i 33. brišu se.
U Poglavlju 3. Izračun prihoda od prodaje emisijskih jedinica putem dražbe, točka 3.3. Proračun očekivanih prihoda od prodaje emisijskih jedinica u razdoblju 2014.-2016. godine briše se.
U Poglavlju 3. Izračun prihoda od prodaje emisijskih jedinica putem dražbe točka, nakon tablice 3.1. dodaje se tekst:
„Dio sredstava prikupljenih na primarnim dražbama uplaćuje se u državni proračun Republike Hrvatske za pokrivanje troškova administriranja sustava. Za cijelo treće razdoblje trgovanja odvaja se 5% prikupljenih sredstava, s izuzetkom 2014. i 2015. godine kada se odvajalo 15% sredstava. Preostala sredstava uplaćuju se na poseban račun Fonda i namjenski koriste, za što se ukupno očekuje oko 726.000.000 HRK.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.3. Mjere korištenja obnovljivih izvora energije, stavku 6. briše se rečenica:
„Također je potrebno istaknuti da je 2014. donesena Uredba o prestanku važenja Uredbe o minimalnom udjelu električne energije proizvedene i obnovljivih izvora energije i kogeneracije čija se proizvodnja potiče (Narodne novine, br. 16/14).“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, na kraju stavka 1. dodaje se rečenica:
„Zakon o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji (Narodne novine, br. 100/2015) stupio je na snagu 1. siječnja 2016. Iz istoga proizlazi obveza donošenja Pravilnika o korištenju obnovljivih izvora energije, Uredbe o kvotama za poticanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije te Uredbe o naknadama za obnovljivih izvora energije. Uvodi se novi sustav poticanja proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovite kogeneracije preko tržišnih premija koji će biti troškovno učinkovitiji sustav. U planu je i izrada Programa poticanja proizvodnje iz obnovljivih izvora energije sukladno novim Smjernicama EK koje su stupile na snagu 1. srpnja 2014.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, stavak 3. briše se.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, stavku 6. broj „60.000.000“ zamjenjuje se brojem „24.000.000“, a broj „20.000.000“ zamjenjuje se brojem „8.000.000“.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, u tablici 4.1., pod Informacije o provedbi briše se red Financijska sredstva i izvori financiranja s pratećim tekstom, a u dijelu Popis i opis aktivnosti za provođenje mjere, nakon rečenice „Ostali korisnici za pokrivanje vlastitih potreba.“ dodaje se rečenica:
„Ugradnju PV sustava bi trebao izvršiti certificirani instalater, prema Pravilniku o uvjetima i mjerilima za utvrđivanje sustava kvalitete usluga i radova za certificiranje instalatera obnovljivih izvora energije – fotonaponskih sustava (Narodne novine, br. 79/13 i 85/13).“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, u tablici 4.2. pod Informacije o provedbi briše se red Financijska sredstva i izvori financiranja s pratećim tekstom, a u dijelu Popis i opis aktivnosti za provođenje mjere, nakon rečenice „Industrija (najčešće prehrambena)“ dodaje se rečenica:
„Ugradnju Sunčevih toplinskih kolektora bi trebao izvršiti certificirani instalater, prema Pravilniku o uvjetima i mjerilima za utvrđivanje sustava kvalitete usluga i radova za certificiranje instalatera obnovljivih izvora energije – Sunčevi toplinski kolektori (u pripremi).“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, u tablici 4.3. pod Informacije o provedbi briše se red Financijska sredstva i izvori financiranja s pratećim tekstom, a u dijelu Popis i opis aktivnosti za provođenje mjere, nakon rečenice
„Predlaže se poticanje kotlova na biomasu za sljedeća tri sektora:
-Kućanstva: obiteljske kuće
-Uslužni sektor
-Industrija“, dodaje se rečenica:
„Ugradnju kotlova na biomasu bi trebao izvršiti certificirani instalater, prema Pravilniku o uvjetima i mjerilima za utvrđivanje sustava kvalitete usluga i radova za certificiranje instalatera obnovljivih izvora energije – kotlovi na biomasu (u pripremi).“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, u tablici 4.4. pod Informacije o provedbi briše se red Financijska sredstva i izvori financiranja s pratećim tekstom, a u dijelu Popis i opis aktivnosti za provođenje mjere dodaje se rečenica:
„Ugradnju dizalica topline bi trebao izvršiti certificirani instalater, prema Pravilniku o uvjetima i mjerilima za utvrđivanje sustava kvalitete usluga i radova za certificiranje instalatera obnovljivih izvora energije – dizalice topline.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.2. Povećanje energetske učinkovitosti, podnaslov 4.2.1. Prijedlog prioritetnih mjera za povećanje energetske učinkovitosti, tekst se mijenja i glasi:
„Prijedlog mjera je utvrđen na temelju sljedećih kriterija:
•Opće društvena vrijednost koja je analizirana preko prilagođenog modela konzultantske tvrtke McKinsey & Company (kroz koji je detektirana i ukupna vrijednost koja se dodjeljuje mjerama energetske učinkovitosti.
•Provedbenost pojedine mjere energetske učinkovitosti koja je definirana i u 3.NAPEnU (godišnje investicije i ciljane grupe).
•Pokazatelj potrebne investicije po smanjenju 1 tone emisije CO2, koji u obzir ne uzima dobrobiti za krajnjeg korisnika sredstava, dakle gledano čisto s aspekta Fonda.
•Smjernice dane u 3.NAPEnU u koje sektore i mjere ulagati.
•Postojeće financiranje Fonda kako bi se izbjegla poklapanja te financirale one mjere gdje u postojećoj raspodjeli nedostaje sredstava.
Zaključno, ukupno kumulativno financiranje u sljedeće tri godine (do i uključivo 2016. godina) iznosi 622.000.000 HRK, što predstavlja 85,7% projiciranih prikupljenih sredstava putem prodaje emisijskih jedinica putem dražbi. Kako bi učinak financijskih sredstava bio optimalan, a uzevši u obzir prije navedene kriterije predlaže se financiranje šest mjera energetske učinkovitosti, koje su naglašene kao prioritetne. Mjere energetske učinkovitosti koje su predložene za financiranje kao prioritetne:
•Mjere energetske učinkovitosti u sektoru zgradarstva
•Uvođenje sustava individualnog mjerenja potrošnje toplinske energije "znam koliko trošim" – od svih investicijskih mjera iz sektora zgradarstva ova mjera ima jedan od najboljih pokazatelja potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku [HRK/tCO2] te je prvi korak ka provedbi integralne obnove višestambenih zgrada.
•Poticanje integralne obnove višestambenih zgrada – mjera koja ima izvrstan pokazatelj potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku [HRK/tCO2] te kojom se potiče veće uključenje fizičkih osoba i privatnog sektora kod smanjenja potrošnje energije. Prema planovima Fond je rezervirao određena sredstva za provedbu ove mjere, ali ona su ocijenjena kao nedostatna.
•Energetsko označavanje kućanskih uređaja i energetski standardi – mjera za koju je navedeno da izvor financiranja budu sredstva dobivena od prodaje emisijskih jedinica putem dražbi (definirano u 3. NAPEnU-u).
•Energetska obnova obiteljskih kuća 2014. - 2020. – od svih investicijskih mjera iz sektora zgradarstva ova mjera ima najbolji pokazatelj potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku [HRK/tCO2]. Prema planovima Fond je rezervirao značajna sredstva za provedbu ove mjere, ali ona su ocijenjena kao nedostatna.
•Program energetske obnove zgrada javnog sektora 2014.-2016. – mjera koja ima relativno dobar pokazatelj potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku [HRK/tCO2] te kojom se potiče uključenje javnog sektora u smanjenje potrošnje energije. Prema trenutnim planovima Fond je rezervirao značajna sredstva za provedbu ove mjere, ali su ona prema 3. NAPEnU-u ocijenjena kao nedostatna. Ipak, čak niti trenutno alocirana sredstva nisu utrošena čime se može zaključiti kako provedba Programa ne napreduje prema željenim tempom, prije svega zbog relativne sporosti javnog sektora. U predloženoj dodjeli sredstava ova mjera je manje zastupljena prije svega zbog lošijeg pokazatelja potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku te zbog detektiranih provedbenih problema.
•Mjera Program energetske obnove komercijalnih zgrada nije uzeta u obzir jer se ne predviđa sufinanciranje od strane Fonda. Dodatno, programi obnove zgrada socijalno ugroženih kategorija stanovništva nisu posebno razrađivani jer Fond već ima ugrađene mehanizme te je taj segment pokriven iz redovnih prihoda.
•Mjere energetske učinkovitosti u sektoru industrije
•Mreža industrijske energetske efikasnosti (MIEE) – Fond je već alocirao sredstva za sektor industrije (oko 19 milijuna kuna), gdje bi se sufinancirala i modernizacija elektromotornih pogona. U 3. NAPEnU-u nije bilo moguće ocijeniti potrebne investicije čime se u ovom trenutnu ne mogu planirati sredstva za ovaj sektor, odnosno nema mjera zrelih za financiranje. Prijedlog je da se financira djelovanje mreža industrijske energetske efikasnosti kroz koju bi se identificirale moguće mjere, potrebne investicije, način provedbe i slično. Vrlo važno je da se mreža održi na životu jer je industrija sektor u kojem se događaju brze i značajne promjene na koje je moguće reagirati jedino ukoliko se održavaju konstantni kontakti. Nakon što se izrade detaljniji provedbeni dokumenti, društveno je korisno dio sredstava za sektor zgradarstva prebaciti u sektor industrije (u budućnosti da oko 40% sredstava bude alocirano na industriju).“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, u stavku 19. broj „120.000.000“ zamjenjuje se brojem „53.000.000“.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, stavku 25. briše se tekst:
„2015. godine, odnosno“.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, stavak 28.mijenja se i glasi:
„PR–3: Razvoj infrastrukture za vozila na alternativni pogon
Cilj ove mjere je olakšati prihvaćanje alternativnih goriva od strane korisnika/potrošača jačanjem infrastrukture za distribuciju alternativnih goriva i provedbom zajedničkih tehničkih specifikacija za ovu infrastrukturu. Primarno, cilj je razvoj infrastrukture, stanica za punjenje stlačenog prirodnog plina te stanica za punjenje ili za izmjenu baterija, neophodnih za korištenje električnih vozila zbog ograničenja u pogledu kapaciteta baterija i dosega električnih vozila. Iskustva drugih zemalja pokazuju da je potrebno osigurati približno 0,25 stanica za punjenje od ukupnog broja električnih vozila kako bi se osigurala jednaka razina usluge u usporedbi s konvencionalnim vozilima. Do kraja 2016. godine planira se donijeti Zakon o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva i Nacionalni okvir politike za uspostavu infrastrukture i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu sukladno Direktivi 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva. To je strateški dokument kroz koji će biti predviđene zakonodavne, financijske, tehničke, informativno-edukacijske i ostale mjere kojima će se omogućiti tržišni razvoj alternativnih goriva (električne energije, stlačenog i ukapljenog prirodnog plina i vodika) te izgradnja pripadajuće infrastrukture. Potpuno izvršenje mjera koje će sadržavati NPO predviđeno je za 2030. godinu, u skladu s rokovima iz Direktive EU o razvoju infrastrukture za alternativna goriva, međutim, prije donošenja NPO-a nije moguća detaljnija razrada mjera koje će iz njega proizlaziti. Pošto politika EU jasno favorizira prebacivanje dijela voznog parka na alternativna goriva, Republika Hrvatska dužna je pratiti trend i postavljene ciljeve te je poželjno poticanje razvoja infrastrukture za ista. Primarno, potrebno je poticati izgradnju punionica stlačenog prirodnog plina, te punionica za vozila na električni pogon.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, stavku 30. brišu se riječi: „u 2014. godini“.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu briše se stavak 39.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, tablica 4.7. i tablica 4.8., brišu se.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, stavku 40. briše se.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, stavku 1., briše se rečenica:
„Vezano uz otpad, godišnji program Fonda raspisivanja javnih poziva i natječaja u 2014. godini previđa 101.000.000 HRK prema donjoj tablici.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, tablica 4.9. briše se.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, stavak 5. (OT-4: Proizvodnja goriva iz otpada) briše se.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, stavku 12. briše se točka:
•Proizvodnja goriva iz otpada (za korištenje u cementnoj industriji),“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, stavak 13. mijenja se i glasi:
„Za sektor gospodarenje otpadom, za razdoblje od 2014. - 2016. godine, predlaže alocirati ukupno 23.000.000 HRK za sve aktivnosti koje su obuhvaćene četirima spomenutim mjerama, bez prejudiciranja konkretne aktivnosti i troška pojedine provedbe.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom dosadašnje tablice 4.10., 4.11. i 4.12. postaju tablice 4.5., 4.6. i 4.7.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom tablica 4.13. briše se.
Dosadašnja tablica 4.14. postaje tablica 4.8.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.2. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru industrijskih procesa kroz Program potpora za subjekte u sustavu trgovanja emisijama briše se.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.6. Mjere prilagodbe klimatskim promjenama, podnaslov 4.6.2. Aktivnosti na prilagodbi Republike Hrvatske klimatskim promjenama, stavak 1. mijenja se i glasi:
„U skladu s člankom 118. Zakona o zaštiti zraka, MZOE ima obvezu izrade Strategije prilagodbe klimatskim promjenama u Republici Hrvatskoj s Akcijskim planom. Slijedom preporuka EU strategije prilagodbe klimatskim promjenama i uz podršku financijskih instrumenata EU, Republika Hrvatska je trenutačno u procesu izrade Strategije prilagodbe klimatskim promjenama s Akcijskim planom, što će se provoditi tijekom 2016. i 2017. godine.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.6. Mjere prilagodbe klimatskim promjenama, podnaslov 4.6.2. Aktivnosti na prilagodbi Republike Hrvatske klimatskim promjenama, stavak 5. mijenja se i glasi:
„Tijela državne uprave i druga uključena tijela javne vlasti dužna su svake četiri godine izvješćivati MZOE o aktivnostima vezano za prilagodbu klimatskim promjenama. Isto tako, razvojni dokumenti pojedinih područja i djelatnosti moraju biti usklađeni s načelima, osnovnim ciljevima, prioritetima i mjerama prilagodbe po pojedinim sektorima utvrđenim u Strategiji prilagodbe s Akcijskim planom.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.6. Mjere prilagodbe klimatskim promjenama., podnaslov 4.6.2.1 Prijedlog prioritetnih mjera prilagodbe klimatskim promjenama, stavku 1. riječi „do kraja 2016./početka“ zamjenjuju se riječju „početkom“.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.7. Istraživanje i razvoj, stručna podrška kratice „MZOIP“ i „AZO“ zamjenjuju se kraticama „MZOE“ i „HAOP“.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.7. Istraživanje i razvoj, stručna podrška, na kraju stavka 2. dodaje se tekst:
„U studenom 2015. godine Vlada Republike Hrvatske usvojila je Program poticanja istraživačkih i razvojnih aktivnosti u području klimatskih promjena za razdoblje od 2015. do 2016. godine. Radi se o prvom u nizu planiranih programa financiranja istraživanja i razvoja u području klimatskih promjena iz prihoda od prodaje emisijskih jedinica ovoga Plana. Njime se želi uvesti dobra praksa povezivanja politike smanjivanja emisija CO2 s razvojem 'zelenih' tehnologija. Program je pripremilo MZOE u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta, dok je za provedbu natječaja zadužena Hrvatska zaklada za znanost uz podršku Fonda. Predviđa se da će se sredstva početi povlačiti u 2017. godini, dakle, financiranje i alokacija sredstava će biti obuhvaćena Planom za iduće trogodišnje razdoblje 2017. do 2019. godine.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.7. Istraživanje i razvoj, stručna podrška, stavku 3. broj „5.000.000“ zamjenjuje se brojem „4.000.000“. Između riječi „predloženih“ i „mjera“ dodaje se riječ „mogućih“.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.7. Istraživanje i razvoj, stručna podrška, podnaslov 4.7.6. Ostalo riječi „Agencije za zaštitu okoliša“ zamjenjuje se riječima „Hrvatske agencije za okoliš i prirodu“.
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.8. Projekti s trećim zemljama, stavak 3. mijenja se i glasi:
„Za projekte u trećim zemljama, u prvom trogodišnjem razdoblju od 2014. – 2016. godine, neće biti moguće stvoriti institucionalne i pravne pretpostavke kao i neophodne kapacitete za provedbu ove mjere pa se ocjenjuje da će se potrebna sredstva alocirati za iduće trogodišnje razdoblje, odnosno u okviru idućeg Plana 2017. do 2019. godine.“
U Poglavlju 5. Zaključak, stavku 2., broj „685.000.000“ zamjenjuje se brojem „720.000.000“.
U Poglavlju 5. Zaključak, stavku 2. briše se rečenica:
„U pogledu cijene jedinica korištena je konzervativna pretpostavka umjerenog porasta u promatranom razdoblju kao posljedica mjere odgođene prodaje (backloading) 900 milijuna jedinica te očekivanog povećanja gospodarskih aktivnosti u Europskoj uniji.“
U Poglavlju 5. Zaključak, stavak 4. mijenja se i glasi:
„U području korištenja obnovljivih izvora energije predlaže se financirati mjere poticanja primjene autonomnih fotonaponskih sustava, Sunčevih toplinskih kolektora, kotlova na krutu biomasu i dizalica topline te mjere poticanja istraživanja i razvoja tehnologije proizvodnje biogoriva iz obnovljivih izvora u sektoru poljoprivrede i šumarstva. U području povećanja energetske učinkovitosti predlaže se financirati uvođenje sustava individualnog mjerenja potrošnje toplinske energije, poticati integralnu obnovu višestambenih zgrada, energetsko označavanje kućanskih uređaja, energetsku obnovu obiteljskih kuća i zgrada javnog sektora te sudjelovati u financiranju mreže industrijske energetske efikasnosti. Prioritetno područje smanjenja emisija stakleničkih plinova u prometu obuhvaća mjere uspostave sustava izobrazbe vozača za eko vožnju, financijske poticaje za energetski učinkovita te električna i hibridna vozila, razvoj infrastrukture za vozila na alternativni pogon, promicanje integriranog prometa, uvođenje napredne regulacije križanja, intermodalni prijevoz tereta, ograničenje brzine te poticanje proizvodnje i korištenje biogoriva. U prioritetnom području neenergetskog sektora predlaže se financirati pet mjera iz domene gospodarenja otpadom: izbjegavanje nastajanja i smanjenje količine komunalnog otpada, povećanje količine odvojeno skupljenog i recikliranog komunalnog otpada, smanjenje količine odloženog biorazgradivog komunalnog otpada i odvojeno sakupljanje i zbrinjavanje otpada iz poljoprivredne djelatnosti.“.
U Poglavlju 5. Zaključak, stavak 6. mijenja se i glasi:
„Nakon definiranja mjera i preliminarnog odabira te usklađivanja s relevantnim strateškim i planskim dokumentima razrađen je model raspodjele sredstava na temelju troškovne učinkovitosti mjere. Na takav je način izvršen odabir konačnog skupa mjera te su detaljnije razrađene po mogućim prioritetnim područjima. Za određene sektore nije moguće utvrditi granični trošak smanjenja emisija pa su u tim segmentima koji obuhvaćanju prilagodbu klimatskim promjenama, istraživanje i razvoj i stručnu podršku sredstva raspodijeljena temeljem stručne procjene. Konačna raspodjela sredstava po prioritetnim mjerama u svakom sektoru prikazana je u tablici 5.1. u nastavku gdje su zbog jednostavnijeg izračuna, zaokružene vrijednosti.“
U Poglavlju 5. Zaključak, tablica 5.1. mijenja se i glasi:
Tablica 5.1. Prijedlog raspodjele prihoda po prioritetnim mjerama
Oznaka mjere
Mjera
Ukupno kumulativno financiranje do 2016. godine [HRK]
Predložena postotna raspodjela [%]
OI
Ukupno obnovljivi izvori energije
24.000.000
3,3 %
EU
Ukupno energetska učinkovitost (bez sektora prometa)
622.000.000
85,7 %
PR
Ukupno promet
53.000.000
7,3 %
OT
Ukupno otpad
23.000.000
3,2 %
IR
Ukupno istraživanje i razvoj i stručna podrška
4.000.000
0,5 %
UKUPNO
726.000.000
100,00%
U Poglavlju 5. Zaključak, stavak 7. sa slikom 5.1. briše se.
U Poglavlju 5. Zaključak, stavku 8., brišu se riječi:
„Na kraju je još jednom potrebno napomenuti da je“.
MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA I ENERGETIKE
PRIJEDLOG
IZMJENE I DOPUNE PLANA KORI Š TENJA FINANCIJSKIH SREDSTAVA DOBIVENIH OD PRODAJE EMISIJSKIH JEDINICA PUTEM DRA Ž BI U REPUBLICI HRVATSKOJ ZA RAZDOBLJE OD 2014. DO 2016. GODINE
Zagreb, studeni 2016.
PRIJEDLOG IZMJENE I DOPUNE PLANA KORIŠTENJA FINANCIJSKIH SREDSTAVA DOBIVENIH OD PRODAJE EMISIJSKIH JEDINICA PUTEM DRAŽBI U REPUBLICI HRVATSKOJ ZA RAZDOBLJE OD 2014. DO 2016. GODINE
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku, stavku 9. broj „688.000.000“ zamjenjuje se brojem „726.000.000“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku, stavku 10. riječ „osam“ zamjenjuje se riječju „pet“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku, stavku 15., tekst se mijenja i glasi:
„Temeljem provedenih analiza, predlaže se financiranje četiri mjere korištenja obnovljivih izvora energije. Preporučuje se da ukupna predviđena sredstva iznose 24.000.000 HRK za tri godine (2014.-2016. godina), odnosno prosječno godišnje 8.000.000 HRK. Predložene mjere su:
• OI-1: Poticanje primjene autonomnih fotonaponskih sustava
Poticanje primjene obnovljivih izvora energije u proizvodnji električne energije se već ostvaruje kroz sustav poticajnih cijena pa se predlaže poticanje autonomnih fotonaponskih sustava koji nisu spojeni na elektroenergetsku mrežu i koji ne ostvaruju poticajnu cijenu za proizvedenu električnu energiju. Cilj je osigurati zamjenu postojećih dizelskih agregata s autonomnim fotonaponskim sustavima posebice u zaštićenim područjima, elektrifikaciju kućanstava bez priključka na elektroenergetsku mrežu te potaknuti primjenu fotonaponskih sustava i ostalih korisnika za pokrivanje vlastitih potreba.
• OI-2: Poticanje primjene Sunčevih toplinskih kolektora
U sklopu programa sufinanciranja korištenja obnovljivih izvora energije u kućanstvima, bile su uključene tehnologije za proizvodnju toplinske/rashladne energije i to uglavnom Sunčevi toplinski sustavi, ali i kotlovi na biomasu i dizalice topline. Predlaže se dodatno sufinanciranje investicijskih troškova i ugradnje Sunčevih toplinskih sustava za tri područja: kućanstva (obiteljske kuće i višestambene zgrade), uslužni sektori i industrija.
• OI-3: Poticanje primjene kotlova na krutu biomasu
Predlaže se dodatno sufinanciranje investicijskih troškova i ugradnje kotlova na krutu biomasu za tri područja: kućanstva (obiteljske kuće), uslužni sektori i industrija.
• OI-4: Poticanje primjene dizalica topline
Predlaže se dodatno sufinanciranje investicijskih troškova i ugradnje dizalica topline, za pasivne i niskoenergetske kuće/zgrade (kućanstva i uslužni sektor).“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku, stavku 18., tekst se mijenja i glasi:
„ Zaključno, predlaže se raspodjela sredstava od 622.000.000 HRK za tri godine (2014.-2016. godina) po mjerama povećanja energetske učinkovitosti:
• EU-4: Energetska obnova obiteljskih kuća
Povećanje energetske učinkovitosti u sektoru zgradarstva ima najbolji pokazatelj uloženih sredstava Fonda i smanjenja emisije CO2 – 212 HRK/tCO2.
• EU-1: Uvođenje sustava individualnog mjerenja potrošnje toplinske energije "znam koliko trošim"
Ova mjera se uklapa u naznačene prioritete (povećanje energetske učinkovitosti u sektoru zgradarstva) i ima dobar pokazatelj uloženih sredstava Fonda i smanjenja emisije CO2 – 355 HRK/tCO2.
• EU-3: Energetsko označavanje kućanskih uređaja i energetski standardi
Ova mjera se izričito navodi u 3. NAPEnU-u za financiranje iz sredstava prikupljenih od prodaje emisijskih jedinica putem dražbi.
• EU-6: Mreža industrijske energetske efikasnosti (MIEE)
U 3. NAPEnU-u sredstva za provedbu ove ključne mjere iz sektoru industrije nisu procijenjena te je napravljena ekspertna procjena. Još jednom se napominje kako je ključno financijski poduprijeti rad mreže zbog budućeg plasmana sredstava u industrijski sektor.
• EU-2: Poticanje integralne obnove višestambenih zgrada
• EU-5: Program energetske obnove zgrada javnog sektora
Ukupno ostvareni učinci sredstava prikupljenih od prodaje emisijskih jedinica putem dražbi i ušteda energije iznose oko 200 HRK/GJ. Potrebno je napomenuti kako mjera Poticanja integralne obnove višestambenih zgrada ima značajno bolji pokazatelj potrebne investicije Fonda i smanjenja emisije CO2.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku, stavku 21., tekst se mijenja i glasi:
„S obzirom na definirane ciljeve, razmotrene su aktivnosti u sektoru prometa te se predlaže alokacija u iznosu od 53.000.000 HRK u razdoblju od 2014. do 2016. godine. Planom provođenja mjera definirane su sljedeće prioritetne mjere za smanjivanje emisija iz prometa:
• PR-1: Uspostava sustava izobrazbe vozača cestovnih vozila za eko vožnju
Uspostavom izobrazbe vozača cestovnih vozila za eko vožnju postigla bi se maksimalna razina osviještenosti svih građana i vozača u Republici Hrvatskoj o prednostima ovoga modernog, inteligentnog i ekološki prihvatljivog stila vožnje, kroz aktivno provođenje izobrazbe eko vožnje među vozačima.
• PR-2: Financijski poticaji za energetski učinkovita i ekološki prihvatljiva vozila
Ovom mjerom se objedinjuju financijski poticaji za energetski učinkovita PR-2 (vozila koja kao gorivo koriste SPP ili UPP) i ekološki prihvatljiva vozila PR-3 (električna i hibridna vozila) u skladu s usvojenim 3. NAPEnU (mjera T.6 Financijski poticaji za energetski učinkovita vozila).
Prema analizama brojnih međunarodno priznatih institucija i konzultantskih kuća, budućnost vozila sa sustavima SPP, koja pružaju i omogućavaju dodatna smanjenja emisije CO2 u odnosu na vozila koja koriste konvencionalna goriva je neupitna. Za ostvarivanje definiranih ciljeva bit će potrebne značajne intervencije od strane automobilske industrije, nacionalnih, regionalnih i lokalnih vlasti kako bi se stimulirala potražnja za SPP vozilima.
Električna vozila su znatno učinkovitija sa stajališta potrošnje primarne energije i gotovo neutralna sa stajališta emisije CO2 ako se pri punjenju koristi električna energija dobivena iz obnovljivih izvora energije. S ciljem poticanja većeg tržišnog udjela električnih i hibridnih vozila predlaže se uvođenje poticajnih naknada, odnosno subvencija kupcima hibridnih i električnih vozila kroz dodjelu nepovratnih sredstava.
• PR-3: Razvoj infrastrukture za vozila na alternativni pogon
Cilj ove mjere je olakšati prihvaćanje alternativnih goriva od strane korisnika/potrošača jačanjem infrastrukture za distribuciju alternativnih goriva i provedbom zajedničkih tehničkih specifikacija za ovu infrastrukturu.
• PR-4: Promicanje integriranog prometa
Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture (MPPI) treba uz suradnju s tehničkim konzultantima izraditi prijedloge optimalnih rješenja na temu integriranog prometa. Fond, zatim treba raspisati natječaje za jedinice lokalne i područne (regionalne samouprave (u daljnjem tekstu: JLP(R)S) kojima će potaknuti gradove da uvedu optimalne sheme odvijanja prometa.
• PR-5: Uvođenje napredne regulacije križanja opremljenih inteligentnom prometnom signalizacijom
Cilj ove mjere je definiranje sheme i dinamike uvođenja inteligentne prometne signalizacije u pojedinim gradovima i naseljima Republike Hrvatske te time postići naprednu regulaciju križanja, odnosno ostvariti smanjenje potrošnje primarne energije i povećanje energetske učinkovitosti prometnog sektora.
• PR-6: Intermodalni prijevoz tereta
Cilj ove mjere je poticanje prijevoznika u cestovnom prometu na korištenje ekološki prihvatljivijeg i ekonomski isplativijeg oblika prijevoza.
• PR-7: Ograničenje brzine
Ova mjera odnosi se na uvođenje strožeg poštivanja ograničenja na maksimalnu brzinu kretanja na autocestama.
• PR-8: Poticanje proizvodnje i korištenje biogoriva u prijevozu
Ova mjera ima za cilj poticanje povećanja proizvodnje i korištenja biogoriva u prijevozu sukladno Nacionalnom akcijskom planu poticanja proizvodnje i korištenja biogoriva u prijevozu za razdoblje 2011. do 2020. godine.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku stavci 24., 25. i 26. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku stavku 27., tekst se mijenja i glasi:
„Sektor gospodarenja otpadom je vrlo specifičan i mjere koje se poduzimaju u ovom području imaju višestruke koristi koje nadilaze samu problematiku emisija stakleničkih plinova. Mjere, preuzete iz spomenutih, službenih dokumenata Republike Hrvatske, općenitijeg su karaktera i obuhvaćaju zapravo niz podmjera/aktivnosti. Od ukupno 8 prepoznatih mjera, za financiranje u razmatranom razdoblju predlažu se 4 mjera koje prate hijerarhiju gospodarenja otpadom s fokusom na podsektor odlaganja otpada koji najviše doprinosi emisiji stakleničkih plinova (unutar analiziranog sektora). Predložene prioritetne moguće mjere, za koje je predložena alokacija financijskih sredstava od ukupno 23.000.000 HRK u razdoblju od 2014.-2016. godine, su:
• OT-1: Izbjegavanje nastajanja i smanjenje količine komunalnog otpada
Izbjegavanje nastajanja komunalnog otpada je glavno načelo gospodarenja otpadom. Ova mjera se treba postići čistijom proizvodnjom, odgojem i obrazovanjem, ekonomskim instrumentima, primjenom propisa vezanih uz okolišnu dozvolu i ulaganjem u suvremene tehnologije, a namijenjena je industrijskim postrojenjima, kućanstvima i JLP(R)S.
• OT-2: Povećanje količine odvojeno skupljenog i recikliranog komunalnog otpada
Mjera dakle podrazumijeva sve aktivnosti koje dovode do povećane količine odvojeno skupljenog i recikliranog komunalnog otpada budući sadašnje stanje u sektoru Gospodarenja otpadom po tom pitanju nije zadovoljavajuće. Pritom je vrlo važno uvažiti cijeli lanac, dakle povećavati odvojeno sakupljanje otpada i paralelno omogućavati materijalnu oporabu tog otpada. Mjera je namijenjena komunalnim poduzećima, kućanstvima i JLP(R)S.
• OT-3: Smanjenje količine odloženog biorazgradivog komunalnog otpada
Odlaganje otpada, a posebno odlaganje biorazgradivog komunalnog otpada najviše doprinosi emisiji metana gledajući cjelokupni sektor gospodarenja otpadom. Prema raspoloživim podacima, Republika Hrvatska nije ispunila cilj u pogledu odlaganja biorazgradivog komunalnog otpada za 2013. godinu. Mjera podrazumijeva primjene svih aktivnosti koje doprinose smanjenju odloženog biorazgradivog komunalnog otpada, uvažavajući pritom cjelokupni lanac od odvojenog sakupljanja do oporabe.
• OT-5: Odvojeno sakupljanje i zbrinjavanje otpada iz poljoprivredne djelatnosti
Poljoprivredna proizvodnja je širok pojam koji obuhvaća različite oblike uzgoja životinjskih i biljnih vrsta te ukazuje na razne utjecaje proizvođača na okoliš u kojem se proizvodnja odvija. Ova mjera obuhvaća odvojeno sakupljanje kako bi se smanjila proizvodnja otpada iz poljoprivredne proizvodnje te obradio otpad za proizvodnju komposta, potakle JLP(R)S da na poseban način, u regionalnim prihvatilištima, prihvaćaju otpad poljoprivredne proizvodnje te osigura mogućnost zbrinjavanja otpada iz poljoprivredne proizvodnje na poljoprivrednim gospodarstvima ili u okviru prehrambeno – prerađivačkih industrijskih postrojenja u kompost.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku stavku 29. rečenica
„Očekuje se da će Strategija prilagodbe klimatskim promjenama u Republici Hrvatskoj s Akcijskim planom biti pripremljena i usvojena do konca 2016. godine, a da će se s provedbom prioritetnih mjera prilagodbe klimatskim promjenama, definiranih u okviru Akcijskog plana, krenuti od 2017. godine.“ zamjenjuje s rečenicom „Očekuje se da će Strategija prilagodbe klimatskim promjenama u Republici Hrvatskoj s Akcijskim planom biti pripremljena i usvojena do konca 2017. godine, a da će se s provedbom prioritetnih mjera prilagodbe klimatskim promjenama, definiranih u okviru Akcijskog plana, krenuti od 2018. godine.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku stavku 30. broj „45.000.000“ se zamjenjuje brojem „4.000.000“, između riječi „prijedlog“ i „mjera“ dodaje se riječ „mogućih“, kratice „MZOIP“ i „AZO“ zamjenjuju se kraticama „MZOE“ i „HAOP“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku stavku 31., tekst se mijenja i glasi:
„Određene aktivnosti odnosno mjere za koje se procijeni da mogu ispuniti kriterije znanstvenih i stručno utemeljenih istraživanja (temeljna, primijenjena i razvojna istraživanja) provodit će se kroz pravnu i institucionalnu infrastrukturu područja znanosti i istraživanja (Hrvatska zaklada za znanost, Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije, Poslovno - inovacijska agencija Republike Hrvatske) koja je u nadležnosti Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta. U studenom 2015. godine Vlada Republike Hrvatske je usvojila Program poticanja istraživačkih i razvojnih aktivnosti u području klimatskih promjena za razdoblje od 2015. do 2016. godine. Radi se o prvom u nizu planiranih programa financiranja istraživanja i razvoja u području klimatskih promjena iz prihoda od prodaje emisijskih jedinica ovoga Plana. Njime se želi uvesti dobra praksa povezivanja politike smanjivanja emisija CO2 s razvojem 'zelenih' tehnologija. Program je pripremilo MZOE u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta, dok je za provedbu natječaja zadužena Hrvatska zaklada za znanost uz podršku Fonda. Predviđa se da će se sredstva početi povlačiti u 2017. godini, dakle, financiranje i alokacija sredstava će biti obuhvaćena Planom za iduće trogodišnje razdoblje 2017. do 2019. godine. Ostale aktivnosti, odnosno mjere provodit će se kao stručna podrška (studije, analitičke podloge i sl.) kroz Fond kao provedbenog tijela sukladno propisima Fonda za dodjelu financijskih sredstava. Sredstva se mogu koristiti i za nužno sufinanciranje nacionalne komponente u sklopu prihvaćenih EU projekata (LIFE, HORIZON 2020 i drugo), ali uz uvjet da je tematski obuhvat projekta u skladu s prioritetima odnosno aktivnostima navedenim u ovom Planu.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Sažetku stavci 32. i 33. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 3. Izračun prihoda od prodaje emisijskih jedinica putem dražbe, točka 3.3. Proračun očekivanih prihoda od prodaje emisijskih jedinica u razdoblju 2014.-2016. godine briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 3. Izračun prihoda od prodaje emisijskih jedinica putem dražbe točka, nakon t ablice 3.1. dodaje se tekst:
„Dio sredstava prikupljenih na primarnim dražbama uplaćuje se u državni proračun Republike Hrvatske za pokrivanje troškova administriranja sustava. Za cijelo treće razdoblje trgovanja odvaja se 5% prikupljenih sredstava, s izuzetkom 2014. i 2015. godine kada se odvajalo 15% sredstava. Preostala sredstava uplaćuju se na poseban račun Fonda i namjenski koriste, za što se ukupno očekuje oko 726.000.000 HRK.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.3. Mjere korištenja obnovljivih izvora energije, stavku 6. briše se rečenica:
„Također je potrebno istaknuti da je 2014. donesena Uredba o prestanku važenja Uredbe o minimalnom udjelu električne energije proizvedene i obnovljivih izvora energije i kogeneracije čija se proizvodnja potiče (Narodne novine, br. 16/14).“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, na kraju stavka 1. dodaje se rečenica:
„Zakon o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji (Narodne novine, br. 100/2015) stupio je na snagu 1. siječnja 2016. Iz istoga proizlazi obveza donošenja Pravilnika o korištenju obnovljivih izvora energije, Uredbe o kvotama za poticanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije te Uredbe o naknadama za obnovljivih izvora energije. Uvodi se novi sustav poticanja proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovite kogeneracije preko tržišnih premija koji će biti troškovno učinkovitiji sustav. U planu je i izrada Programa poticanja proizvodnje iz obnovljivih izvora energije sukladno novim Smjernicama EK koje su stupile na snagu 1. srpnja 2014.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, stavak 3. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, stavku 6. broj „60.000.000“ zamjenjuje se brojem „24.000.000“, a broj „20.000.000“ zamjenjuje se brojem „8.000.000“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, u tablici 4.1., pod Informacije o provedbi briše se red Financijska sredstva i izvori financiranja s pratećim tekstom, a u dijelu Popis i opis aktivnosti za provođenje mjere, nakon rečenice „Ostali korisnici za pokrivanje vlastitih potreba.“ dodaje se rečenica:
„Ugradnju PV sustava bi trebao izvršiti certificirani instalater, prema Pravilniku o uvjetima i mjerilima za utvrđivanje sustava kvalitete usluga i radova za certificiranje instalatera obnovljivih izvora energije – fotonaponskih sustava (Narodne novine, br. 79/13 i 85/13).“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, u tablici 4.2. pod Informacije o provedbi briše se red Financijska sredstva i izvori financiranja s pratećim tekstom, a u dijelu Popis i opis aktivnosti za provođenje mjere, nakon rečenice „Industrija (najčešće prehrambena)“ dodaje se rečenica:
„Ugradnju Sunčevih toplinskih kolektora bi trebao izvršiti certificirani instalater, prema Pravilniku o uvjetima i mjerilima za utvrđivanje sustava kvalitete usluga i radova za certificiranje instalatera obnovljivih izvora energije – Sunčevi toplinski kolektori (u pripremi).“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, u tablici 4.3. pod Informacije o provedbi briše se red Financijska sredstva i izvori financiranja s pratećim tekstom, a u dijelu Popis i opis aktivnosti za provođenje mjere, nakon rečenice
„Predlaže se poticanje kotlova na biomasu za sljedeća tri sektora:
-Kućanstva: obiteljske kuće
-Uslužni sektor
-Industrija“, dodaje se rečenica:
„Ugradnju kotlova na biomasu bi trebao izvršiti certificirani instalater, prema Pravilniku o uvjetima i mjerilima za utvrđivanje sustava kvalitete usluga i radova za certificiranje instalatera obnovljivih izvora energije – kotlovi na biomasu (u pripremi).“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, u točki 4.1. Korištenje obnovljivih izvora energije, podnaslov 4.1.4. Postojeći sustavi poticanja korištenja obnovljivih izvora energije, u tablici 4.4. pod Informacije o provedbi briše se red Financijska sredstva i izvori financiranja s pratećim tekstom, a u dijelu Popis i opis aktivnosti za provođenje mjere dodaje se rečenica:
„Ugradnju dizalica topline bi trebao izvršiti certificirani instalater, prema Pravilniku o uvjetima i mjerilima za utvrđivanje sustava kvalitete usluga i radova za certificiranje instalatera obnovljivih izvora energije – dizalice topline.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.2. Povećanje energetske učinkovitosti, podnaslov 4.2.1. Prijedlog prioritetnih mjera za povećanje energetske učinkovitosti, tekst se mijenja i glasi:
„Prijedlog mjera je utvrđen na temelju sljedećih kriterija:
• Opće društvena vrijednost koja je analizirana preko prilagođenog modela konzultantske tvrtke McKinsey & Company (kroz koji je detektirana i ukupna vrijednost koja se dodjeljuje mjerama energetske učinkovitosti.
• Provedbenost pojedine mjere energetske učinkovitosti koja je definirana i u 3.NAPEnU (godišnje investicije i ciljane grupe).
• Pokazatelj potrebne investicije po smanjenju 1 tone emisije CO2, koji u obzir ne uzima dobrobiti za krajnjeg korisnika sredstava, dakle gledano čisto s aspekta Fonda.
• Smjernice dane u 3.NAPEnU u koje sektore i mjere ulagati.
• Postojeće financiranje Fonda kako bi se izbjegla poklapanja te financirale one mjere gdje u postojećoj raspodjeli nedostaje sredstava.
Zaključno, ukupno kumulativno financiranje u sljedeće tri godine (do i uključivo 2016. godina) iznosi 622.000.000 HRK, što predstavlja 85,7% projiciranih prikupljenih sredstava putem prodaje emisijskih jedinica putem dražbi. Kako bi učinak financijskih sredstava bio optimalan, a uzevši u obzir prije navedene kriterije predlaže se financiranje šest mjera energetske učinkovitosti, koje su naglašene kao prioritetne. Mjere energetske učinkovitosti koje su predložene za financiranje kao prioritetne:
• Mjere energetske učinkovitosti u sektoru zgradarstva
• Uvođenje sustava individualnog mjerenja potrošnje toplinske energije "znam koliko trošim" – od svih investicijskih mjera iz sektora zgradarstva ova mjera ima jedan od najboljih pokazatelja potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku [HRK/tCO2] te je prvi korak ka provedbi integralne obnove višestambenih zgrada.
• Poticanje integralne obnove višestambenih zgrada – mjera koja ima izvrstan pokazatelj potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku [HRK/tCO2] te kojom se potiče veće uključenje fizičkih osoba i privatnog sektora kod smanjenja potrošnje energije. Prema planovima Fond je rezervirao određena sredstva za provedbu ove mjere, ali ona su ocijenjena kao nedostatna.
• Energetsko označavanje kućanskih uređaja i energetski standardi – mjera za koju je navedeno da izvor financiranja budu sredstva dobivena od prodaje emisijskih jedinica putem dražbi (definirano u 3. NAPEnU-u).
• Energetska obnova obiteljskih kuća 2014. - 2020. – od svih investicijskih mjera iz sektora zgradarstva ova mjera ima najbolji pokazatelj potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku [HRK/tCO2]. Prema planovima Fond je rezervirao značajna sredstva za provedbu ove mjere, ali ona su ocijenjena kao nedostatna.
• Program energetske obnove zgrada javnog sektora 2014.-2016. – mjera koja ima relativno dobar pokazatelj potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku [HRK/tCO2] te kojom se potiče uključenje javnog sektora u smanjenje potrošnje energije. Prema trenutnim planovima Fond je rezervirao značajna sredstva za provedbu ove mjere, ali su ona prema 3. NAPEnU-u ocijenjena kao nedostatna. Ipak, čak niti trenutno alocirana sredstva nisu utrošena čime se može zaključiti kako provedba Programa ne napreduje prema željenim tempom, prije svega zbog relativne sporosti javnog sektora. U predloženoj dodjeli sredstava ova mjera je manje zastupljena prije svega zbog lošijeg pokazatelja potrebne investicije Fonda za smanjenje emisije CO2 u životnom vijeku te zbog detektiranih provedbenih problema.
• Mjera Program energetske obnove komercijalnih zgrada nije uzeta u obzir jer se ne predviđa sufinanciranje od strane Fonda. Dodatno, programi obnove zgrada socijalno ugroženih kategorija stanovništva nisu posebno razrađivani jer Fond već ima ugrađene mehanizme te je taj segment pokriven iz redovnih prihoda.
• Mjere energetske učinkovitosti u sektoru industrije
• Mreža industrijske energetske efikasnosti (MIEE) – Fond je već alocirao sredstva za sektor industrije (oko 19 milijuna kuna), gdje bi se sufinancirala i modernizacija elektromotornih pogona. U 3. NAPEnU-u nije bilo moguće ocijeniti potrebne investicije čime se u ovom trenutnu ne mogu planirati sredstva za ovaj sektor, odnosno nema mjera zrelih za financiranje. Prijedlog je da se financira djelovanje mreža industrijske energetske efikasnosti kroz koju bi se identificirale moguće mjere, potrebne investicije, način provedbe i slično. Vrlo važno je da se mreža održi na životu jer je industrija sektor u kojem se događaju brze i značajne promjene na koje je moguće reagirati jedino ukoliko se održavaju konstantni kontakti. Nakon što se izrade detaljniji provedbeni dokumenti, društveno je korisno dio sredstava za sektor zgradarstva prebaciti u sektor industrije (u budućnosti da oko 40% sredstava bude alocirano na industriju).“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, u stavku 19. broj „120.000.000“ zamjenjuje se brojem „53.000.000“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, stavku 25. briše se tekst:
„2015. godine, odnosno“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, stavak 28.mijenja se i glasi:
„PR–3: Razvoj infrastrukture za vozila na alternativni pogon
Cilj ove mjere je olakšati prihvaćanje alternativnih goriva od strane korisnika/potrošača jačanjem infrastrukture za distribuciju alternativnih goriva i provedbom zajedničkih tehničkih specifikacija za ovu infrastrukturu. Primarno, cilj je razvoj infrastrukture, stanica za punjenje stlačenog prirodnog plina te stanica za punjenje ili za izmjenu baterija, neophodnih za korištenje električnih vozila zbog ograničenja u pogledu kapaciteta baterija i dosega električnih vozila. Iskustva drugih zemalja pokazuju da je potrebno osigurati približno 0,25 stanica za punjenje od ukupnog broja električnih vozila kako bi se osigurala jednaka razina usluge u usporedbi s konvencionalnim vozilima. Do kraja 2016. godine planira se donijeti Zakon o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva i Nacionalni okvir politike za uspostavu infrastrukture i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu sukladno Direktivi 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva. To je strateški dokument kroz koji će biti predviđene zakonodavne, financijske, tehničke, informativno-edukacijske i ostale mjere kojima će se omogućiti tržišni razvoj alternativnih goriva (električne energije, stlačenog i ukapljenog prirodnog plina i vodika) te izgradnja pripadajuće infrastrukture. Potpuno izvršenje mjera koje će sadržavati NPO predviđeno je za 2030. godinu, u skladu s rokovima iz Direktive EU o razvoju infrastrukture za alternativna goriva, međutim, prije donošenja NPO-a nije moguća detaljnija razrada mjera koje će iz njega proizlaziti. Pošto politika EU jasno favorizira prebacivanje dijela voznog parka na alternativna goriva, Republika Hrvatska dužna je pratiti trend i postavljene ciljeve te je poželjno poticanje razvoja infrastrukture za ista. Primarno, potrebno je poticati izgradnju punionica stlačenog prirodnog plina, te punionica za vozila na električni pogon.“
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, stavku 30. brišu se riječi: „u 2014. godini“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu briše se stavak 39.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, tablica 4.7. i tablica 4.8., brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.3. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u prometu, stavku 40. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, stavku 1., briše se rečenica:
„Vezano uz otpad, godišnji program Fonda raspisivanja javnih poziva i natječaja u 2014. godini previđa 101.000.000 HRK prema donjoj tablici.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, tablica 4.9. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, stavak 5. (OT-4: Proizvodnja goriva iz otpada) briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, stavku 12. briše se točka:
• Proizvodnja goriva iz otpada (za korištenje u cementnoj industriji),“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom, stavak 13. mijenja se i glasi:
„Za sektor gospodarenje otpadom, za razdoblje od 2014. - 2016. godine, predlaže alocirati ukupno 23.000.000 HRK za sve aktivnosti koje su obuhvaćene četirima spomenutim mjerama, bez prejudiciranja konkretne aktivnosti i troška pojedine provedbe.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom dosadašnje tablice 4.10., 4.11. i 4.12. postaju tablice 4.5., 4.6. i 4.7.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.1. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru gospodarenja otpadom tablica 4.13. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
Dosadašnja tablica 4.14. postaje tablica 4.8.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.4. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u neenergetskim sektorima, podnaslov 4.4.2. Smanjenje emisije stakleničkih plinova u sektoru industrijskih procesa kroz Program potpora za subjekte u sustavu trgovanja emisijama briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.6. Mjere prilagodbe klimatskim promjenama, podnaslov 4.6.2. Aktivnosti na prilagodbi Republike Hrvatske klimatskim promjenama, stavak 1. mijenja se i glasi:
„U skladu s člankom 118. Zakona o zaštiti zraka, MZOE ima obvezu izrade Strategije prilagodbe klimatskim promjenama u Republici Hrvatskoj s Akcijskim planom. Slijedom preporuka EU strategije prilagodbe klimatskim promjenama i uz podršku financijskih instrumenata EU, Republika Hrvatska je trenutačno u procesu izrade Strategije prilagodbe klimatskim promjenama s Akcijskim planom, što će se provoditi tijekom 2016. i 2017. godine.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.6. Mjere prilagodbe klimatskim promjenama, podnaslov 4.6.2. Aktivnosti na prilagodbi Republike Hrvatske klimatskim promjenama, stavak 5. mijenja se i glasi:
„Tijela državne uprave i druga uključena tijela javne vlasti dužna su svake četiri godine izvješćivati MZOE o aktivnostima vezano za prilagodbu klimatskim promjenama. Isto tako, razvojni dokumenti pojedinih područja i djelatnosti moraju biti usklađeni s načelima, osnovnim ciljevima, prioritetima i mjerama prilagodbe po pojedinim sektorima utvrđenim u Strategiji prilagodbe s Akcijskim planom.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.6. Mjere prilagodbe klimatskim promjenama., podnaslov 4.6.2.1 Prijedlog prioritetnih mjera prilagodbe klimatskim promjenama, stavku 1. riječi „do kraja 2016./početka“ zamjenjuju se riječju „početkom“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.7. Istraživanje i razvoj, stručna podrška kratice „MZOIP“ i „AZO“ zamjenjuju se kraticama „MZOE“ i „HAOP“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.7. Istraživanje i razvoj, stručna podrška, na kraju stavka 2. dodaje se tekst:
„U studenom 2015. godine Vlada Republike Hrvatske usvojila je Program poticanja istraživačkih i razvojnih aktivnosti u području klimatskih promjena za razdoblje od 2015. do 2016. godine. Radi se o prvom u nizu planiranih programa financiranja istraživanja i razvoja u području klimatskih promjena iz prihoda od prodaje emisijskih jedinica ovoga Plana. Njime se želi uvesti dobra praksa povezivanja politike smanjivanja emisija CO2 s razvojem 'zelenih' tehnologija. Program je pripremilo MZOE u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta, dok je za provedbu natječaja zadužena Hrvatska zaklada za znanost uz podršku Fonda. Predviđa se da će se sredstva početi povlačiti u 2017. godini, dakle, financiranje i alokacija sredstava će biti obuhvaćena Planom za iduće trogodišnje razdoblje 2017. do 2019. godine.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.7. Istraživanje i razvoj, stručna podrška, stavku 3. broj „5.000.000“ zamjenjuje se brojem „4.000.000“. Između riječi „predloženih“ i „mjera“ dodaje se riječ „mogućih“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.7. Istraživanje i razvoj, stručna podrška, podnaslov 4.7.6. Ostalo riječi „Agencije za zaštitu okoliša“ zamjenjuje se riječima „Hrvatske agencije za okoliš i prirodu“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 4. Alokacija sredstava, točka 4.8. Projekti s trećim zemljama, stavak 3. mijenja se i glasi:
„Za projekte u trećim zemljama, u prvom trogodišnjem razdoblju od 2014. – 2016. godine, neće biti moguće stvoriti institucionalne i pravne pretpostavke kao i neophodne kapacitete za provedbu ove mjere pa se ocjenjuje da će se potrebna sredstva alocirati za iduće trogodišnje razdoblje, odnosno u okviru idućeg Plana 2017. do 2019. godine.“
U Poglavlju 5. Zaključak, stavku 2., broj „685.000.000“ zamjenjuje se brojem „720.000.000“ .
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 5. Zaključak, stavku 2. briše se rečenica:
„ U pogledu cijene jedinica korištena je konzervativna pretpostavka umjerenog porasta u promatranom razdoblju kao posljedica mjere odgođene prodaje ( backloading ) 900 milijuna jedinica te očekivanog povećanja gospodarskih aktivnosti u Europskoj uniji.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 5. Zaključak, stavak 4. mijenja se i glasi:
„U području korištenja obnovljivih izvora energije predlaže se financirati mjere poticanja primjene autonomnih fotonaponskih sustava, Sunčevih toplinskih kolektora, kotlova na krutu biomasu i dizalica topline te mjere poticanja istraživanja i razvoja tehnologije proizvodnje biogoriva iz obnovljivih izvora u sektoru poljoprivrede i šumarstva. U području povećanja energetske učinkovitosti predlaže se financirati uvođenje sustava individualnog mjerenja potrošnje toplinske energije, poticati integralnu obnovu višestambenih zgrada, energetsko označavanje kućanskih uređaja, energetsku obnovu obiteljskih kuća i zgrada javnog sektora te sudjelovati u financiranju mreže industrijske energetske efikasnosti. Prioritetno područje smanjenja emisija stakleničkih plinova u prometu obuhvaća mjere uspostave sustava izobrazbe vozača za eko vožnju, financijske poticaje za energetski učinkovita te električna i hibridna vozila, razvoj infrastrukture za vozila na alternativni pogon, promicanje integriranog prometa, uvođenje napredne regulacije križanja, intermodalni prijevoz tereta, ograničenje brzine te poticanje proizvodnje i korištenje biogoriva. U prioritetnom području neenergetskog sektora predlaže se financirati pet mjera iz domene gospodarenja otpadom: izbjegavanje nastajanja i smanjenje količine komunalnog otpada, povećanje količine odvojeno skupljenog i recikliranog komunalnog otpada, smanjenje količine odloženog biorazgradivog komunalnog otpada i odvojeno sakupljanje i zbrinjavanje otpada iz poljoprivredne djelatnosti.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 5. Zaključak, stavak 6. mijenja se i glasi:
„Nakon definiranja mjera i preliminarnog odabira te usklađivanja s relevantnim strateškim i planskim dokumentima razrađen je model raspodjele sredstava na temelju troškovne učinkovitosti mjere. Na takav je način izvršen odabir konačnog skupa mjera te su detaljnije razrađene po mogućim prioritetnim područjima. Za određene sektore nije moguće utvrditi granični trošak smanjenja emisija pa su u tim segmentima koji obuhvaćanju prilagodbu klimatskim promjenama, istraživanje i razvoj i stručnu podršku sredstva raspodijeljena temeljem stručne procjene. Konačna raspodjela sredstava po prioritetnim mjerama u svakom sektoru prikazana je u tablici 5.1. u nastavku gdje su zbog jednostavnijeg izračuna, zaokružene vrijednosti.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 5. Zaključak, tablica 5.1. mijenja se i glasi:
Tablica 5.1. Prijedlog raspodjele prihoda po prioritetnim mjerama
Oznaka mjere
Mjera
Ukupno kumulativno financiranje do 2016. godine [HRK]
Predložena postotna raspodjela [%]
OI
Ukupno obnovljivi izvori energije
24.000.000
3,3 %
EU
Ukupno energetska učinkovitost (bez sektora prometa)
622.000.000
85,7 %
PR
Ukupno promet
53.000.000
7,3 %
OT
Ukupno otpad
23.000.000
3,2 %
IR
Ukupno istraživanje i razvoj i stručna podrška
4.000.000
0,5 %
UKUPNO
726.000.000
100,00%
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 5. Zaključak, stavak 7. sa slikom 5.1. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike
U Poglavlju 5. Zaključak, stavku 8., brišu se riječi:
„Na kraju je još jednom potrebno napomenuti da je“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zaštite okoliša i energetike