PRIJEDLOG ZAKONA O SUBVENCIONIRANJU STAMBENIH KREDITA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM I POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Ocjena stanja
Jedan od utvrđenih problema u Republici Hrvatskoj je iseljavanje mladih obitelji sa ovih prostora u druge države članice EU iz ekonomskih razloga, a jednim dijelom i zbog stjecanja financijskih sredstava za rješavanje svog stambenog statusa.
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, te prema Statističkom izvješću za 2015. godinu broj odseljenih osoba iz Hrvatske u inozemstvo je u 2014. godini za 36% veći u odnosu na 2013. godinu, dok je u 2015. godini evidentirano 42% veći broj odseljenih u inozemstvo nego prethodne godine, od kojeg broja je 41,6% iseljeno u Njemačku. Dakle evidentno je da se broj iseljenih osoba iz Hrvatske drastično povećava iz godine u godinu.
Također, već neko vrijeme svjedoci smo sve manjeg broja živorođene djece u Republici Hrvatskoj, te malog broja djece u obiteljima, dijelom zbog nedostatka stambenog prostora, odnosno visokih cijena stambenih kredita. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, te prema Statističkom izvješću za 2015. godinu zabilježen je pad broja živorođene djece u odnosu na 2014. za 5,2%, odnosno rođeno je 2 063 djece manje nego 2014. godine.
Nadalje, stariji dijelovi naselja se ne obnavljaju već polako propadaju jer je za kuće ili stanove koji nisu novi, osim kredita za kupnju nekretnine, potrebno uložiti i sredstva za obnovu i adaptaciju prostora. Na taj način središta gradova ostaju nenaseljena i polako ali sustavno propadaju.
Za pomoć pri rješavanju ovih problema te za poticanje ostvarenja prihvatljivijih stambenih kredita od poslovnih banaka nedostaje važeća zakonska regulativa kojom bi se omogućila financijska pomoć, te lakše i sigurnije rješavanje stambenog statusa.
Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Zakonom o subvencioniranju stambenih kredita u svrhu prevladavanja nepovoljnog stanja i pomoći građanima do 31. srpnja 2018. godine uređuje se subvencioniranje kredita koje građani uzimaju od poslovnih banaka za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja.
U tom se smislu uređuju slijedeća osnovna pitanja:
– opće odredbe,
– uvjeti za odobravanje subvencioniranja kredita,
– način subvencioniranja kredita,
– odobravanje subvencioniranja kredita,
– ugovor o subvencioniranom kreditu,
– dodatno subvencioniranje kredita,
– praćenje provedbe ugovora o subvencioniranom kreditu,
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Predloženim Zakonom želi se, prije svega, omogućiti građanima Republike Hrvatske da po povoljnijim uvjetima riješe svoje stambeno pitanje kupnjom prvog stana ili kuće, odnosno kupnjom većeg stana ili kuće. Naime, kupac koji podiže stambeni kredit prema predloženom Zakonu ima povoljnost da mu se za najmanje 1,2% smanji bankovna efektivna kamatna stopa (EKS) u prve četiri godine otplate kredita, tj. da ista iznosi do najviše 3,95% na godišnjem nivou. Osim toga, iznos mjesečnih obroka koje kupac plaća banci u prve četiri godine iznosi 1/2 ukupnog iznosa obroka jer 1/2 iznosa ukupnog obroka plaća banci Republika Hrvatska putem Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama i to godinu dana unaprijed. Na taj način kupcu se olakšava otplaćivanje stambenog kredita prve četiri godine. Također, u slučaju da je podnositej zahtjeva ili član njegova obiteljskog domaćinstva utvrđenog invaliditeta većeg od 50% tjelesnog oštećenja dodatno se produžuje rok subvencioniranja kredita za godinu dana.
Nadalje, u cilju poticanja demografske obnove dodatno se produžuje rok subvencioniranja kredita za dvije godine za svako živorođeno dijete u razdoblju subvencioniranja kredita.
Procjena je da ovako postavljenim modelom korisniku kredita omogućena pomoć u otplati stambenog kredita za najmanje 6,66% ukupnog iznosa kredita za razdoblje od četiri godine.
Istovremeno, prodajom predmetnih kuća ili stanova po osnovu PDV-a i poreza na promet nekretnina ostvarit će se prihod Državnog proračuna Republike Hrvatske i to za oko 95.000.000,00kuna.
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Cijeni se da je za postizanje cilja predmetnog Zakona tijekom njegove primjene potrebno subvencionirati oko 1.000 kredita u maksimalnom iznosu od 750.000.000,00 kuna. Za ovu svrhu u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2017. godinu na kontu Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama osigurano je 35.000.000,00 kuna.
Također, financijska sredstva za izvršenje obveza Republike Hrvatske prema ugovorima sklopljenim na temelju ovoga Zakona osigurat će se u Državnom proračunu Republike Hrvatske i nakon 31. srpnja 2018. godine, a sukladno obvezama iz ugovora.
PRIJEDLOG ZAKONA O SUBVENCIONIRANJU STAMBENIH KREDITA
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1)Ovim se Zakonom u svrhu poticanja demografske obnove društva, urbane regeneracije naselja, te smanjenja iseljavanja mladih obitelji i pomoći građanima uređuje subvencioniranje kredita koje građani uzimaju od poslovnih banaka za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja.
(2)Subvencioniranje kredita Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka građani mogu zatražiti u razdoblju važenja ovoga Zakona do 31. srpnja 2018. godine.
Članak 2.
(1)Sredstva za subvencioniranje kredita iz članka 1. ovoga Zakona osiguravaju se u proračunu Republike Hrvatske na glavi Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: APN).
Članak 3.
Na ugovorne odnose uređene ovim Zakonom primjenjuje se zakon kojim se uređuju obvezni odnosi, osim ako je ovim Zakonom propisano drukčije.
Članak 4.
Pravni posao sklopljen protivno ovom Zakonu je ništetan.
Članak 5.
Ministar nadležan za poslove graditeljstva propisat će naputkom način rada APN-a u vezi s provedbom ovoga Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 6.
Izrazi koji u ovom Zakonu imaju rodno značenje koriste se neutralno i odnose se na muške i ženske osobe.
SUBVENCIONIRANJE KREDITA
Uvjeti za odobravanje subvencioniranja kredita
Članak 7.
Subvencioniranje kredita koji građanin uzima od poslovne banke za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja (u daljnjem tekstu: subvencioniranje kredita) se pod uvjetima i na način propisan ovim Zakonom odobrava građaninu s prebivalištem na području Republike Hrvatske koji ispunjava uvjete za dobivanje stambenog kredita koje utvrđuje poslovna banka, koji nije stariji od 45 godina te koji, odnosno čiji bračni ili izvanbračni drug, životni partner ili neformalni životni partner, u vlasništvu nema stan, odnosno kuću ili koji u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće zbog potreba vlastitog stanovanja.
Članak 8.
(1)Subvencioniranje kredita se odobrava samo za kupnju stana ili kuće koja je izgrađena na temelju akta za građenje, odnosno koja ima akt za uporabu građevine, čija prodajna cijena s porezom na dodanu vrijednost nije veća od 1.900,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke po m² neto korisne površine stana ili kuće.
(2)Prodajna cijena može biti veća od iznosa iz stavka 1. ovoga članka, ali se u tom slučaju njegova razlika ne subvencionira.
(3)Subvencioniranje kredita ne odobrava se za kupnju stana ili kuće koja je izgrađena u okviru programa društveno poticane stanogradnje, odnosno programa stambenog zbrinjavanja koje provodi Republika Hrvatska, sukladno posebnim propisima.
Članak 9.
(1)Subvencioniranje kredita se odobrava za kredit čiji iznos ne prelazi 100.000,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke na dan isplate kredita i čiji rok otplate nije kraći od 15 godina.
(2)Stambeni kredit može biti veći od iznosa iz stavka 1. ovoga članka, ali se u tom slučaju njegova razlika ne subvencionira.
Članak 10.
(1)Subvencioniranje kredita se odobrava za kredite za čije je dobivanje zahtjev podnesen nakon stupanja na snagu ovoga Zakona poslovnoj banci koja na tržištu daje kredite za kupnju stana ili kuće pod najpovoljnijim uvjetima i u skladu s ovim Zakonom.
(2)Poslovne banke iz stavka 1. ovoga članka nakon javnog prikupljanja ponuda odabire APN.
(3)Poslovne banke odabrane na način iz stavka 2. ovoga članka s Republikom Hrvatskom sklapaju ugovor kojim se obvezuju davati subvencionirane kredite i s tim u vezi obavljati poslove pod uvjetima i na način uređen ovim Zakonom (u daljnjem tekstu: odabrana poslovna banka).
(4)Ugovor iz stavka 3. ovoga članka u ime Republike Hrvatske sklapa APN.
Način subvencioniranja kredita
Članak 11.
(1)Kredit koji građanin uzima od odabrane poslovne banke za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja subvencionira se sredstvima iz proračuna Republike Hrvatske koja se u skladu s ovim Zakonom odobravaju korisniku tog kredita (u daljnjem tekstu: korisnik kredita) na način da se tim sredstvima plaća polovica mjesečnih obroka prve četiri godine njegove otplate.
(2)Kamata na kredit iz stavka 1. ovoga članka prve četiri godine njegove otplate ne može biti veća od 3,95% efektivne kamatne stope (EKS) godišnje.
(3)Kamata na kredit iz stavka 1. ovoga članka po proteku prve četiri godine njegove otplate, a najmanje dvije godine, ne može biti viša od 10% od kamate određene za prve četiri godine otplate.
(4)Točan iznos kamate iz stavaka 2. i 3. ovoga članka utvrđuje se ugovorom iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona.
Članak 12.
Ukoliko je podnositelj zahtjeva ili član njegovog obiteljskog domaćinstva navedenog u zahtjevu osoba s utvrđenim invaliditetom većim od 50% tjelesnog oštećenja dodatno se subvencionira kredit za jednu godinu.
Članak 13.
Ukoliko se obitelj korisnika kredita poveća rođenjem ili posvojenjem djeteta u roku iz članka 11. stavka 1. ovoga Zakona, dodatno se subvencionira kredit za dvije godine po svakom živorođenom ili posvojenom djetetu, a prema uvjetima iz zaključenog ugovora o subvencioniranju kredita.
Članak 14.
(1)Sredstava odobrena za subvencioniranje kredita odabranoj poslovnoj banci isplaćuje APN unaprijed za razdoblje od godinu dana najkasnije u roku od osam dana od dana dospijeća na naplatu prvog obroka kredita.
(2)Kamata isplaćena na način iz stavka 1. ovoga članka smatra se konačnim zaduženjem za kamatu po kreditu za navedeno razdoblje.
Odobravanje subvencioniranja kredita
Članak 15.
(1)Zahtjev za subvencioniranje kredita zajedno sa zahtjevom za stambeni kredit podnosi se odabranoj poslovnoj banci.
(2)Zahtjev za subvencioniranje kredita mora sadržavati ime, prezime, prebivalište i osobni identifikacijski broj korisnika kredita te iznos kredita koji se traži i rok njegove otplate.
(3)Korisnik kredita uz zahtjev za subvencionirani kredit iz stavka 1. ovog članka , osim dokumenata koje traži odabrana poslovna banka, prilaže:
– kopiju osobne iskaznice,
- dokaz o utvrđenom tjelesnom oštećenju,
– predugovor, odnosno ugovor o kupoprodaji stana ili kuće za čiju kupnju traži odobravanje kredita,
– kopiju zemljišno-knjižnog izvatka, odnosno kopiju akta za građenje ili uporabu građevine u kojoj se nalazi stan, odnosno kuća koji namjerava kupiti
– javnobilježnički ovjerenu izjavu da u vlasništvu nema stan ili kuću ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće zbog potreba vlastitog stanovanja, odnosno izjavu da njegov bračni ili izvanbračni drug, životni partner ili neformalni životni partner nema drugi stan ili kuću u vlasništvu.
Članak 16.
(1)Odabrana poslovna banka dužna je u roku od osam dana od dana uredno podnesenog zahtjeva odlučiti ispunjava li podnositelj zahtjeva uvjete za davanje kredita koje utvrđuje banka. Ova odluka mora sadržavati ukupni iznos kredita i plan otplate kredita.
(2)Odluku kojom se utvrđuje da podnositelj zahtjeva ispunjava uvjete za davanje kredita iz stavka 1. ovoga članka, zajedno s dokumentima iz članka 15. stavaka 2. i 3. ovoga Zakona, odabrana poslovna banka, bez odgađanja, dostavlja APN-u.
(3)Odluku kojom se utvrđuje da podnositelj zahtjeva ne ispunjava uvjete za davanje kredita iz stavka 1. ovoga članka odabrana poslovna banka, bez odgađanja, dostavlja podnositelju zahtjeva.
Članak 17.
(1)Odluku o odobravanju subvencioniranog kredita donosi APN nakon što uvidom u odluku i dokumentaciju koje mu je dostavila odabrana poslovna banka utvrdi da su za to ispunjeni uvjeti propisani ovim Zakonom. APN po potrebi može od podnositelja zahtjeva zatražiti i/ili na drugi način pribaviti i druge isprave i provesti radnje kojima se dokazuje ispunjavanje propisanih uvjeta.
(2)Odluka o odobravanju subvencioniranja kredita, uz druge potrebne podatke, sadrži obvezno iznos koji se subvencionira i dinamiku njegove isplate.
(3)Odluka o odobravanju subvencioniranja kredita dostavlja se odabranoj poslovnoj banci elektroničkim putem u roku od tri dana od njezina donošenja.
Članak 18.
(1)Subvencioniranje kredita se odobrava prema vremenu zaprimanja potpunog zahtjeva u APN-u.
(2)Pozivi za dopunu zahtjeva za subvencioniranje kredita upućuju se redom prema vremenu njihova zaprimanja, a odobravaju se redom prema vremenu kada su dopunjeni, odnosno kada je zahtjev potpun.
(3)Potpuni zahtjev za subvencioniranje kredita je onaj koji ima sadržaj i priloge propisane člankom 15. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona.
(4)U slučaju dvaju ili više zahtjeva za subvencioniranje kredita koji su podneseni, odnosno upotpunjeni istodobno, zahtjevi se odobravaju počevši od zahtjeva s manjim iznosom traženog kredita tako da se zadnji razmotri zahtjev s najvećim iznosom.
Članak 19.
(1)Subvencioniranje kredita se odobrava do iznosa sredstava iz državnog proračuna osiguranih za tu svrhu u 2017. godini.
(2)O početku i prestanku subvencioniranja kredita APN zainteresirane osobe obavještava oglasom u javnim glasilima i »Narodnim novinama«.
Članak 20.
(1)Rok za podnošenje zahtjeva za subvencioniranje kredita odabranoj poslovnoj banci teče, odnosno prestaje teći od dana objave oglasa iz članka 19. stavka 2. ovoga Zakona u »Narodnim novinama«.
(2)Zahtjevi zaprimljeni prije objave oglasa o početku subvencioniranja kredita i poslije objave oglasa o prestanku subvencioniranja kredita neće se razmatrati.
Ugovor o subvencioniranom kreditu
Članak 21.
(1)Odabrana poslovna banka, korisnik kredita i Republika Hrvatska ugovor o subvencioniranom kreditu sklapaju u skladu s ovim Zakonom, posebnim zakonom, ugovorom iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona i uvjetima poslovne banke.
(2)Ugovor iz stavka 1. ovoga Zakona u ime Republike Hrvatske sklapa APN.
(3)Nacrt ugovora o subvencioniranom kreditu izrađuje odabrana poslovna banka u roku od osam dana od dana primitka odluke o odobravanju subvencioniranja kredita te radi sklapanja istoga poziva korisnika kredita i APN.
(4)Poziv iz stavka 3. ovoga članka obvezno sadrži nacrt ugovora o subvencioniranom kreditu.
Članak 22.
Ugovor o subvencioniranom kreditu, uz ostalo, mora sadržavati:
– zabranu davanja u najam stana ili kuće za čiju se kupnju kredit odobrava,
– obvezu prijave prebivališta korisnika kredita na adresi kupljenog stana ili kuće u roku od 30 dana od dana stupanja u posjed stana ili kuće
– obvezu odabrane poslovne banke na prijenos (povrat) sredstava uplaćenih na ime subvencioniranja kredita na račun APN-a u slučajevima propisanim člankom 24. ovoga Zakona.
Članak 23.
Korisnik kredita koji se neopravdano ne odazove pozivu za sklapanje ugovora o subvencioniranom kreditu ili s odabranom poslovnom bankom, odnosno s APN-om ne postigne sporazum o uvjetima tog kredita u skladu s ovim Zakonom gubi pravo na subvencioniranje kamate.
Članak 24.
(1)Ako korisnik kredita prestane s otplatom subvencioniranog kredita, ili odabrana poslovna banka proglasi kredit dospjelim prema odredbi članka 29. ovoga Zakona u cijelosti ili stan ili kuću proda tijekom otplate kredita, banka je dužna sredstva uplaćena na ime subvencioniranja kredita prenijeti na račun APN-a u roku od mjesec dana od nastupa takvog događaja, a koji ta sredstva uplaćuje u proračun Republike Hrvatske.
(2)Stavak 1. ovoga članka ne primjenjuje se ako se kredit proglašava dospjelim, odnosno ako se stan ili kuća prodaje po proteku šest godina njegove otplate niti ako se stan ili kuća prodaje radi kupnje novog stana ili kuće.
Dodatno subvencioniranje kredita
Članak 25.
(1)Zahtjev za dodatno subvencioniranje kredita temeljem članka 13. podnosi se APN-u.
(2)Zahtjev za dodatno subvencioniranje kredita mora sadržavati ime, prezime, prebivalište i osobni identifikacijski broj korisnika kredita, te podatke o zaključenom ugovoru o subvencioniranju kredita.
(3)Korisnik kredita uz zahtjev iz stavka 1. ovog članka prilaže izvadak iz matice rođenih.
Članak 26.
(1)Odluku kojom se utvrđuje da podnositelj zahtjeva ispunjava uvjete za dodatno subvencioniranje kredita iz članka 13. APN dostavlja odabranoj poslovnoj banci.
(2)Odluka o odobravanju dodatnog subvencioniranja kredita, uz druge potrebne podatke, sadrži obvezno i dinamiku njegove isplate.
(3)Odluku kojom se utvrđuje da podnositelj zahtjeva ne ispunjava uvjete za dodatno subvencioniranje kredita iz članka 13. APN dostavlja podnositelju zahtjeva.
Članak 27.
(1)Aneks ugovora o subvencioniranom kreditu temeljem članka 13. izrađuje odabrana poslovna banka u roku od osam dana od dana primitka odluke o odobravanju dodatnog subvencioniranja kredita te radi sklapanja istoga poziva korisnika kredita i APN.
Praćenje provedbe ugovora o subvencioniranom kreditu
Članak 28.
(1)Provedbu ugovora o subvencioniranom kreditu prate odabrana poslovna banka i APN.
(2)Odabrana poslovna banka dužna je APN, bez odgađanja, obavijestiti o svakom događaju značajnom za provedbu sklopljenog ugovora o subvencioniranom kreditu.
(3)Odabrana poslovna banka dužna je, uz prethodnu najavu, omogućiti predstavnicima APN-a nesmetani uvid u kreditne spise korisnika kredita, kao i uvid u dokumentaciju u vezi s isplatom i naplatom sredstava po odobrenim subvencioniranim kreditima, te pružiti drugu zatraženu pomoć u cilju provođenja ovoga Zakona.
Članak 29.
Ako APN utvrdi da se sredstva odobrena za subvencioniranje kredita ne koriste u skladu s ovim Zakonom, ugovorom o subvencioniranom kreditu, ili da su činjenice na kojima se temeljila odluka o odobravanju subvencioniranja kredita bile neistinite, dužan je o tome obavijestiti odabranu poslovnu banku, koja je dužna kredit proglasiti dospjelim u cijelosti i pristupiti prinudnoj naplati.
Članak 30.
APN jednom godišnje sastavlja i podnosi Vladi Republike Hrvatske izvještaj o provedbi ovoga Zakona.
III. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 31.
Financijska sredstva za izvršenje obveza Republike Hrvatske prema ugovorima sklopljenim na temelju ovoga Zakona osigurat će se u državnom proračunu Republike Hrvatske i nakon prestanka važenja ovoga Zakona s danom 31. srpnja 2018. godine, a sukladno obvezama iz ugovora.
Članak 32.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1. do 6.
Odredbe ovih članaka su opće odredbe i njima se, prije svega, propisuju svrha i predmet Zakona te određuje izvor sredstava potrebnih za njegovu provedbu. SvrhaZakona je poticanje demografske obnove društva, urbane regeneracije naselja, te smanjenja iseljavanja mladih obiteljii pomoć građanima do 31. srpnja 2018. godine, a predmetje uređivanje subvencioniranja kredita koje građani uzimaju od poslovnih banaka za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja. Sredstva za provedbu Zakona se osiguravaju u Proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: APN).
Nadalje, ovim se odredbama utvrđuje odgovarajuća primjena propisa u vezi s pravnim poslovima koji se sklapaju u provedbi predmetnog Zakona, određuje ništetnost pravnog posla, ako je zaključen protivno odredbama ovog Zakona, te se ovlašćuje ministra nadležnog za graditeljstvo za donošenje naputka kojim se propisuje način rada u vezi provedbe ovoga Zakona. Također, u svrhu ostvarivanja spolne ravnopravnosti utvrđuje se da su izrazi koji se u predmetnom Zakonu koriste za osobe u muškom rodu neutralni i odnose se na muške i ženske osobe.
Uz članak 7. do 10.
Odredbama ovih članaka propisuju se uvjeti za odobravanje subvencioniranja kredita u pogledu osoba kojima se ono može odobriti, te stana ili kuće i kredita u pogledu kojih se subvencioniranje može odobriti. Pri tome prodajna cijena s porezom na dodanu vrijednost koja se subvencionira ne može biti veća od 1.900,00 eura po m² neto korisne površine stana ili kuće, odnosno ukupni iznos kredita, odnosno dijela kredita za koji se odobrava subvencija kredita ne može biti veći od 100.000,00 eura u protuvrijednosti u kunama prema srednjem tečaju Hrvatske narodne banke.
Također, ovim se odredbama uređuje način odabira poslovne banke koja na tržištu daje kredite za kupnju stana ili kuće pod najpovoljnijim uvjetima.
Uz članak 11. i 14.
Odredbama ovih članaka uređuje se način subvencioniranja kredita u bitnom na način da se kredit koji građanin uzima od odabrane poslovne banke subvencionira sredstvima iz Proračuna Republike Hrvatske na način da se tim sredstvima plaća iznos polovice rata otplate kredita u prve četiri godine njegove otplate. Nadalje, ukoliko se obitelj korisnika kredita poveća rođenjem djeteta u četverogodišnjem roku dodatno se subvencionira kredit za dvije godine po svakom novorođenom djetetu prema utvrđenim uvjetima.
Budući se radi o subvenciji, korisnik kredita utrošena sredstva ne vraća.
Uz članak 15. do 20.
Odredbama ovih članaka uređuje se postupak odobravanja subvencioniranja kredita te s tim u vezi poslovi odabranih poslovnih banaka i APN-a koji taj postupak provode. Ovaj postupak je uređen na način koji traži najmanji mogući angažman građanina zainteresiranog za uzimanje kredita i istovremeno brzo i učinkovito odlučivanje o zahtjevima za odobravanje subvencioniranih kredita. Naime, zahtjev za subvencioniranje kredita predaje se istovremeno i zajedno s zahtjevom za kredit odabranoj poslovnoj banci koja, kada utvrdi ispunjavanje komercijalnih uvjeta za odobravanje kredita, zahtjev prosljeđuje APN-u radi odobravanja subvencioniranja kredita.
Uz članak 21. do 24.
Odredbama ovih članaka uređuje se sklapanje ugovora o subvencioniranom kreditu koji je glavni obvezno pravni instrument nužan za provedbu predmetnog Zakona. Ovaj ugovor sklapaju odabrana poslovna banka, korisnik kredita i APN u ime Republike Hrvatske, a njime se uređuju njihova međusobna prava i obveze u pogledu kredita za kupnju stana ili kuće i njegova subvencioniranja državnim sredstvima u skladu s predmetnim zakonom, posebnim zakonom i uvjetima poslovne banke.
Uz članak 25. do 27.
Odredbama ovih članaka uređuje se postupak dodatnog subvencioniranja kredita ukoliko se obitelj korisnika kredita poveća rođenjem ili posvojenjem djeteta.
Uz članak 28. do 30.
Odredbama ovih članaka uređuje se praćenje provedbe ugovora o subvencioniranom kreditu od strane odabrane poslovne banke i APN. Ukoliko APN utvrdi da se sredstva odobrena za subvencioniranje kredita ne koriste u skladu s predmetnim Zakonom, ugovorom o subvencioniranom kreditu, ili da su činjenice na kojima se temeljila odluka o odobravanju subvencioniranja kredita bile neistinite, dužan je o tome obavijestiti odabranu poslovnu banku, koja je dužna kredit proglasiti dospjelim u cijelosti i pristupiti prinudnoj naplati.
Uz članak 31.
Odredbama ovoga članka uređuje se pitanje financijskih sredstva za izvršenje obveza Republike Hrvatske prema ugovorima sklopljenim na temelju ovoga Zakona i nakon prestanka važenja ovoga Zakona s danom 31. srpnja 2018. godine, a sukladno obvezama iz ugovora.
Uz članak 32.
Odredbom ovoga članka, sukladno Ustavu Republike Hrvatske, propisuje se objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O SUBVENCIONIRANJU STAMBENIH KREDITA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM I POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
Ocjena stanja
Jedan od utvrđenih problema u Republici Hrvatskoj je iseljavanje mladih obitelji sa ovih prostora u druge države članice EU iz ekonomskih razloga, a jednim dijelom i zbog stjecanja financijskih sredstava za rješavanje svog stambenog statusa.
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, te prema Statističkom izvješću za 2015. godinu broj odseljenih osoba iz Hrvatske u inozemstvo je u 2014. godini za 36% veći u odnosu na 2013. godinu, dok je u 2015. godini evidentirano 42% veći broj odseljenih u inozemstvo nego prethodne godine, od kojeg broja je 41,6% iseljeno u Njemačku. Dakle evidentno je da se broj iseljenih osoba iz Hrvatske drastično povećava iz godine u godinu.
Također, već neko vrijeme svjedoci smo sve manjeg broja živorođene djece u Republici Hrvatskoj, te malog broja djece u obiteljima, dijelom zbog nedostatka stambenog prostora, odnosno visokih cijena stambenih kredita. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, te prema Statističkom izvješću za 2015. godinu zabilježen je pad broja živorođene djece u odnosu na 2014. za 5,2%, odnosno rođeno je 2 063 djece manje nego 2014. godine.
Nadalje, stariji dijelovi naselja se ne obnavljaju već polako propadaju jer je za kuće ili stanove koji nisu novi, osim kredita za kupnju nekretnine, potrebno uložiti i sredstva za obnovu i adaptaciju prostora. Na taj način središta gradova ostaju nenaseljena i polako ali sustavno propadaju.
Za pomoć pri rješavanju ovih problema te za poticanje ostvarenja prihvatljivijih stambenih kredita od poslovnih banaka nedostaje važeća zakonska regulativa kojom bi se omogućila financijska pomoć, te lakše i sigurnije rješavanje stambenog statusa.
Pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Zakonom o subvencioniranju stambenih kredita u svrhu prevladavanja nepovoljnog stanja i pomoći građanima do 31. srpnja 2018. godine uređuje se subvencioniranje kredita koje građani uzimaju od poslovnih banaka za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja.
U tom se smislu uređuju slijedeća osnovna pitanja:
– opće odredbe,
– uvjeti za odobravanje subvencioniranja kredita,
– način subvencioniranja kredita,
– odobravanje subvencioniranja kredita,
– ugovor o subvencioniranom kreditu,
– dodatno subvencioniranje kredita,
– praćenje provedbe ugovora o subvencioniranom kreditu,
Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Predloženim Zakonom želi se, prije svega, omogućiti građanima Republike Hrvatske da po povoljnijim uvjetima riješe svoje stambeno pitanje kupnjom prvog stana ili kuće, odnosno kupnjom većeg stana ili kuće. Naime, kupac koji podiže stambeni kredit prema predloženom Zakonu ima povoljnost da mu se za najmanje 1,2% smanji bankovna efektivna kamatna stopa (EKS) u prve četiri godine otplate kredita, tj. da ista iznosi do najviše 3,95% na godišnjem nivou. Osim toga, iznos mjesečnih obroka koje kupac plaća banci u prve četiri godine iznosi 1/2 ukupnog iznosa obroka jer 1/2 iznosa ukupnog obroka plaća banci Republika Hrvatska putem Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama i to godinu dana unaprijed. Na taj način kupcu se olakšava otplaćivanje stambenog kredita prve četiri godine. Također, u slučaju da je podnositej zahtjeva ili član njegova obiteljskog domaćinstva utvrđenog invaliditeta većeg od 50% tjelesnog oštećenja dodatno se produžuje rok subvencioniranja kredita za godinu dana.
Nadalje, u cilju poticanja demografske obnove dodatno se produžuje rok subvencioniranja kredita za dvije godine za svako živorođeno dijete u razdoblju subvencioniranja kredita.
Procjena je da ovako postavljenim modelom korisniku kredita omogućena pomoć u otplati stambenog kredita za najmanje 6,66% ukupnog iznosa kredita za razdoblje od četiri godine.
Istovremeno, prodajom predmetnih kuća ili stanova po osnovu PDV-a i poreza na promet nekretnina ostvarit će se prihod Državnog proračuna Republike Hrvatske i to za oko 95.000.000,00kuna.
III.OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Cijeni se da je za postizanje cilja predmetnog Zakona tijekom njegove primjene potrebno subvencionirati oko 1.000 kredita u maksimalnom iznosu od 750.000.000,00 kuna. Za ovu svrhu u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2017. godinu na kontu Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama osigurano je 35.000.000,00 kuna.
Također, financijska sredstva za izvršenje obveza Republike Hrvatske prema ugovorima sklopljenim na temelju ovoga Zakona osigurat će se u Državnom proračunu Republike Hrvatske i nakon 31. srpnja 2018. godine, a sukladno obvezama iz ugovora.
PRIJEDLOG ZAKONA O SUBVENCIONIRANJU STAMBENIH KREDITA
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom u svrhu poticanja demografske obnove društva, urbane regeneracije naselja, te smanjenja iseljavanja mladih obitelji i pomoći građanima uređuje subvencioniranje kredita koje građani uzimaju od poslovnih banaka za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja.
(2) Subvencioniranje kredita Republike Hrvatske iz stavka 1. ovoga članka građani mogu zatražiti u razdoblju važenja ovoga Zakona do 31. srpnja 2018. godine.
Članak 2.
(1) Sredstva za subvencioniranje kredita iz članka 1. ovoga Zakona osiguravaju se u proračunu Republike Hrvatske na glavi Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: APN).
Članak 3.
Na ugovorne odnose uređene ovim Zakonom primjenjuje se zakon kojim se uređuju obvezni odnosi, osim ako je ovim Zakonom propisano drukčije.
Članak 4.
Pravni posao sklopljen protivno ovom Zakonu je ništetan.
Članak 5.
Ministar nadležan za poslove graditeljstva propisat će naputkom način rada APN-a u vezi s provedbom ovoga Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 6.
Izrazi koji u ovom Zakonu imaju rodno značenje koriste se neutralno i odnose se na muške i ženske osobe.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
SUBVENCIONIRANJE KREDITA
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
Uvjeti za odobravanje subvencioniranja kredita
Članak 7.
Subvencioniranje kredita koji građanin uzima od poslovne banke za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja (u daljnjem tekstu: subvencioniranje kredita) se pod uvjetima i na način propisan ovim Zakonom odobrava građaninu s prebivalištem na području Republike Hrvatske koji ispunjava uvjete za dobivanje stambenog kredita koje utvrđuje poslovna banka, koji nije stariji od 45 godina te koji, odnosno čiji bračni ili izvanbračni drug, životni partner ili neformalni životni partner, u vlasništvu nema stan, odnosno kuću ili koji u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće zbog potreba vlastitog stanovanja.
Članak 8.
(1) Subvencioniranje kredita se odobrava samo za kupnju stana ili kuće koja je izgrađena na temelju akta za građenje, odnosno koja ima akt za uporabu građevine, čija prodajna cijena s porezom na dodanu vrijednost nije veća od 1.900,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke po m² neto korisne površine stana ili kuće.
(2) Prodajna cijena može biti veća od iznosa iz stavka 1. ovoga članka, ali se u tom slučaju njegova razlika ne subvencionira.
(3) Subvencioniranje kredita ne odobrava se za kupnju stana ili kuće koja je izgrađena u okviru programa društveno poticane stanogradnje, odnosno programa stambenog zbrinjavanja koje provodi Republika Hrvatska, sukladno posebnim propisima.
Članak 9.
(1) Subvencioniranje kredita se odobrava za kredit čiji iznos ne prelazi 100.000,00 eura u kunskoj protuvrijednosti prema srednjem deviznom tečaju Hrvatske narodne banke na dan isplate kredita i čiji rok otplate nije kraći od 15 godina.
(2) Stambeni kredit može biti veći od iznosa iz stavka 1. ovoga članka, ali se u tom slučaju njegova razlika ne subvencionira.
Članak 10.
(1) Subvencioniranje kredita se odobrava za kredite za čije je dobivanje zahtjev podnesen nakon stupanja na snagu ovoga Zakona poslovnoj banci koja na tržištu daje kredite za kupnju stana ili kuće pod najpovoljnijim uvjetima i u skladu s ovim Zakonom.
(2) Poslovne banke iz stavka 1. ovoga članka nakon javnog prikupljanja ponuda odabire APN.
(3) Poslovne banke odabrane na način iz stavka 2. ovoga članka s Republikom Hrvatskom sklapaju ugovor kojim se obvezuju davati subvencionirane kredite i s tim u vezi obavljati poslove pod uvjetima i na način uređen ovim Zakonom (u daljnjem tekstu: odabrana poslovna banka).
(4) Ugovor iz stavka 3. ovoga članka u ime Republike Hrvatske sklapa APN.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
Način subvencioniranja kredita
Članak 11.
(1) Kredit koji građanin uzima od odabrane poslovne banke za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja subvencionira se sredstvima iz proračuna Republike Hrvatske koja se u skladu s ovim Zakonom odobravaju korisniku tog kredita (u daljnjem tekstu: korisnik kredita) na način da se tim sredstvima plaća polovica mjesečnih obroka prve četiri godine njegove otplate.
(2) Kamata na kredit iz stavka 1. ovoga članka prve četiri godine njegove otplate ne može biti veća od 3,95% efektivne kamatne stope (EKS) godišnje.
(3) Kamata na kredit iz stavka 1. ovoga članka po proteku prve četiri godine njegove otplate, a najmanje dvije godine, ne može biti viša od 10% od kamate određene za prve četiri godine otplate.
(4) Točan iznos kamate iz stavaka 2. i 3. ovoga članka utvrđuje se ugovorom iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona.
Članak 12.
Ukoliko je podnositelj zahtjeva ili član njegovog obiteljskog domaćinstva navedenog u zahtjevu osoba s utvrđenim invaliditetom većim od 50% tjelesnog oštećenja dodatno se subvencionira kredit za jednu godinu.
Članak 13.
Ukoliko se obitelj korisnika kredita poveća rođenjem ili posvojenjem djeteta u roku iz članka 11. stavka 1. ovoga Zakona, dodatno se subvencionira kredit za dvije godine po svakom živorođenom ili posvojenom djetetu, a prema uvjetima iz zaključenog ugovora o subvencioniranju kredita.
Članak 14.
(1) Sredstava odobrena za subvencioniranje kredita odabranoj poslovnoj banci isplaćuje APN unaprijed za razdoblje od godinu dana najkasnije u roku od osam dana od dana dospijeća na naplatu prvog obroka kredita.
(2) Kamata isplaćena na način iz stavka 1. ovoga članka smatra se konačnim zaduženjem za kamatu po kreditu za navedeno razdoblje.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
Odobravanje subvencioniranja kredita
Članak 15.
(1) Zahtjev za subvencioniranje kredita zajedno sa zahtjevom za stambeni kredit podnosi se odabranoj poslovnoj banci.
(2) Zahtjev za subvencioniranje kredita mora sadržavati ime, prezime, prebivalište i osobni identifikacijski broj korisnika kredita te iznos kredita koji se traži i rok njegove otplate.
(3) Korisnik kredita uz zahtjev za subvencionirani kredit iz stavka 1. ovog članka , osim dokumenata koje traži odabrana poslovna banka, prilaže:
– kopiju osobne iskaznice,
- dokaz o utvrđenom tjelesnom oštećenju,
– predugovor, odnosno ugovor o kupoprodaji stana ili kuće za čiju kupnju traži odobravanje kredita,
– kopiju zemljišno-knjižnog izvatka, odnosno kopiju akta za građenje ili uporabu građevine u kojoj se nalazi stan, odnosno kuća koji namjerava kupiti
– javnobilježnički ovjerenu izjavu da u vlasništvu nema stan ili kuću ili da u vlasništvu ima samo jedan stan ili kuću koju prodaje radi kupnje većeg stana ili kuće zbog potreba vlastitog stanovanja, odnosno izjavu da njegov bračni ili izvanbračni drug, životni partner ili neformalni životni partner nema drugi stan ili kuću u vlasništvu.
Članak 16.
(1) Odabrana poslovna banka dužna je u roku od osam dana od dana uredno podnesenog zahtjeva odlučiti ispunjava li podnositelj zahtjeva uvjete za davanje kredita koje utvrđuje banka. Ova odluka mora sadržavati ukupni iznos kredita i plan otplate kredita.
(2) Odluku kojom se utvrđuje da podnositelj zahtjeva ispunjava uvjete za davanje kredita iz stavka 1. ovoga članka, zajedno s dokumentima iz članka 15. stavaka 2. i 3. ovoga Zakona, odabrana poslovna banka, bez odgađanja, dostavlja APN-u.
(3) Odluku kojom se utvrđuje da podnositelj zahtjeva ne ispunjava uvjete za davanje kredita iz stavka 1. ovoga članka odabrana poslovna banka, bez odgađanja, dostavlja podnositelju zahtjeva.
Članak 17.
(1) Odluku o odobravanju subvencioniranog kredita donosi APN nakon što uvidom u odluku i dokumentaciju koje mu je dostavila odabrana poslovna banka utvrdi da su za to ispunjeni uvjeti propisani ovim Zakonom. APN po potrebi može od podnositelja zahtjeva zatražiti i/ili na drugi način pribaviti i druge isprave i provesti radnje kojima se dokazuje ispunjavanje propisanih uvjeta.
(2) Odluka o odobravanju subvencioniranja kredita, uz druge potrebne podatke, sadrži obvezno iznos koji se subvencionira i dinamiku njegove isplate.
(3) Odluka o odobravanju subvencioniranja kredita dostavlja se odabranoj poslovnoj banci elektroničkim putem u roku od tri dana od njezina donošenja.
Članak 18.
(1) Subvencioniranje kredita se odobrava prema vremenu zaprimanja potpunog zahtjeva u APN-u.
(2) Pozivi za dopunu zahtjeva za subvencioniranje kredita upućuju se redom prema vremenu njihova zaprimanja, a odobravaju se redom prema vremenu kada su dopunjeni, odnosno kada je zahtjev potpun.
(3) Potpuni zahtjev za subvencioniranje kredita je onaj koji ima sadržaj i priloge propisane člankom 15. stavcima 2. i 3. ovoga Zakona.
(4) U slučaju dvaju ili više zahtjeva za subvencioniranje kredita koji su podneseni, odnosno upotpunjeni istodobno, zahtjevi se odobravaju počevši od zahtjeva s manjim iznosom traženog kredita tako da se zadnji razmotri zahtjev s najvećim iznosom.
Članak 19.
(1) Subvencioniranje kredita se odobrava do iznosa sredstava iz državnog proračuna osiguranih za tu svrhu u 2017. godini.
(2) O početku i prestanku subvencioniranja kredita APN zainteresirane osobe obavještava oglasom u javnim glasilima i »Narodnim novinama«.
Članak 20.
(1) Rok za podnošenje zahtjeva za subvencioniranje kredita odabranoj poslovnoj banci teče, odnosno prestaje teći od dana objave oglasa iz članka 19. stavka 2. ovoga Zakona u »Narodnim novinama«.
(2) Zahtjevi zaprimljeni prije objave oglasa o početku subvencioniranja kredita i poslije objave oglasa o prestanku subvencioniranja kredita neće se razmatrati.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
Ugovor o subvencioniranom kreditu
Članak 21.
(1) Odabrana poslovna banka, korisnik kredita i Republika Hrvatska ugovor o subvencioniranom kreditu sklapaju u skladu s ovim Zakonom, posebnim zakonom, ugovorom iz članka 10. stavka 3. ovoga Zakona i uvjetima poslovne banke.
(2) Ugovor iz stavka 1. ovoga Zakona u ime Republike Hrvatske sklapa APN.
(3) Nacrt ugovora o subvencioniranom kreditu izrađuje odabrana poslovna banka u roku od osam dana od dana primitka odluke o odobravanju subvencioniranja kredita te radi sklapanja istoga poziva korisnika kredita i APN.
(4) Poziv iz stavka 3. ovoga članka obvezno sadrži nacrt ugovora o subvencioniranom kreditu.
Članak 22.
Ugovor o subvencioniranom kreditu, uz ostalo, mora sadržavati:
– zabranu davanja u najam stana ili kuće za čiju se kupnju kredit odobrava,
– obvezu prijave prebivališta korisnika kredita na adresi kupljenog stana ili kuće u roku od 30 dana od dana stupanja u posjed stana ili kuće
– obvezu odabrane poslovne banke na prijenos (povrat) sredstava uplaćenih na ime subvencioniranja kredita na račun APN-a u slučajevima propisanim člankom 24. ovoga Zakona.
Članak 23.
Korisnik kredita koji se neopravdano ne odazove pozivu za sklapanje ugovora o subvencioniranom kreditu ili s odabranom poslovnom bankom, odnosno s APN-om ne postigne sporazum o uvjetima tog kredita u skladu s ovim Zakonom gubi pravo na subvencioniranje kamate.
Članak 24.
(1) Ako korisnik kredita prestane s otplatom subvencioniranog kredita, ili odabrana poslovna banka proglasi kredit dospjelim prema odredbi članka 29. ovoga Zakona u cijelosti ili stan ili kuću proda tijekom otplate kredita, banka je dužna sredstva uplaćena na ime subvencioniranja kredita prenijeti na račun APN-a u roku od mjesec dana od nastupa takvog događaja, a koji ta sredstva uplaćuje u proračun Republike Hrvatske.
(2) Stavak 1. ovoga članka ne primjenjuje se ako se kredit proglašava dospjelim, odnosno ako se stan ili kuća prodaje po proteku šest godina njegove otplate niti ako se stan ili kuća prodaje radi kupnje novog stana ili kuće.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
Dodatno subvencioniranje kredita
Članak 25.
(1) Zahtjev za dodatno subvencioniranje kredita temeljem članka 13. podnosi se APN-u.
(2) Zahtjev za dodatno subvencioniranje kredita mora sadržavati ime, prezime, prebivalište i osobni identifikacijski broj korisnika kredita, te podatke o zaključenom ugovoru o subvencioniranju kredita.
(3) Korisnik kredita uz zahtjev iz stavka 1. ovog članka prilaže izvadak iz matice rođenih.
Članak 26.
(1) Odluku kojom se utvrđuje da podnositelj zahtjeva ispunjava uvjete za dodatno subvencioniranje kredita iz članka 13. APN dostavlja odabranoj poslovnoj banci.
(2) Odluka o odobravanju dodatnog subvencioniranja kredita, uz druge potrebne podatke, sadrži obvezno i dinamiku njegove isplate.
(3) Odluku kojom se utvrđuje da podnositelj zahtjeva ne ispunjava uvjete za dodatno subvencioniranje kredita iz članka 13. APN dostavlja podnositelju zahtjeva.
Članak 27.
(1) Aneks ugovora o subvencioniranom kreditu temeljem članka 13. izrađuje odabrana poslovna banka u roku od osam dana od dana primitka odluke o odobravanju dodatnog subvencioniranja kredita te radi sklapanja istoga poziva korisnika kredita i APN.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
Praćenje provedbe ugovora o subvencioniranom kreditu
Članak 28.
(1) Provedbu ugovora o subvencioniranom kreditu prate odabrana poslovna banka i APN.
(2) Odabrana poslovna banka dužna je APN, bez odgađanja, obavijestiti o svakom događaju značajnom za provedbu sklopljenog ugovora o subvencioniranom kreditu.
(3) Odabrana poslovna banka dužna je, uz prethodnu najavu, omogućiti predstavnicima APN-a nesmetani uvid u kreditne spise korisnika kredita, kao i uvid u dokumentaciju u vezi s isplatom i naplatom sredstava po odobrenim subvencioniranim kreditima, te pružiti drugu zatraženu pomoć u cilju provođenja ovoga Zakona.
Članak 29.
Ako APN utvrdi da se sredstva odobrena za subvencioniranje kredita ne koriste u skladu s ovim Zakonom, ugovorom o subvencioniranom kreditu, ili da su činjenice na kojima se temeljila odluka o odobravanju subvencioniranja kredita bile neistinite, dužan je o tome obavijestiti odabranu poslovnu banku, koja je dužna kredit proglasiti dospjelim u cijelosti i pristupiti prinudnoj naplati.
Članak 30.
APN jednom godišnje sastavlja i podnosi Vladi Republike Hrvatske izvještaj o provedbi ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
III. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 31.
Financijska sredstva za izvršenje obveza Republike Hrvatske prema ugovorima sklopljenim na temelju ovoga Zakona osigurat će se u državnom proračunu Republike Hrvatske i nakon prestanka važenja ovoga Zakona s danom 31. srpnja 2018. godine, a sukladno obvezama iz ugovora.
Članak 32.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1. do 6.
Odredbe ovih članaka su opće odredbe i njima se, prije svega, propisuju svrha i predmet Zakona te određuje izvor sredstava potrebnih za njegovu provedbu. Svrha Zakona je poticanje demografsk e obnov e društva, urban e regeneracij e naselja, te smanj enja iseljavanja mladih obitelji i pomoć građanima do 31. srpnja 2018. godine, a predmet je uređivanje subvencioniranja kredita koje građani uzimaju od poslovnih banaka za kupnju stana ili kuće radi rješavanja svojeg stambenog pitanja. Sredstva za provedbu Zakona se osiguravaju u Proračunu Republike Hrvatske na razdjelu Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama (u daljnjem tekstu: APN).
Nadalje, ovim se odredbama utvrđuje odgovarajuća primjena propisa u vezi s pravnim poslovima koji se sklapaju u provedbi predmetnog Zakona, određuje ništetnost pravnog posla, ako je zaključen protivno odredbama ovog Zakona, te se ovlašćuje ministra nadležnog za graditeljstvo za donošenje naputka kojim se propisuje način rada u vezi provedbe ovoga Zakona. Također, u svrhu ostvarivanja spolne ravnopravnosti utvrđuje se da su izrazi koji se u predmetnom Zakonu koriste za osobe u muškom rodu neutralni i odnose se na muške i ženske osobe.
Uz članak 7. do 10.
Odredbama ovih članaka propisuju se uvjeti za odobravanje subvencioniranja kredita u pogledu osoba kojima se ono može odobriti, te stana ili kuće i kredita u pogledu kojih se subvencioniranje može odobriti. Pri tome prodajna cijena s porezom na dodanu vrijednost koja se subvencionira ne može biti veća od 1.900,00 eura po m² neto korisne površine stana ili kuće, odnosno ukupni iznos kredita, odnosno dijela kredita za koji se odobrava subvencija kredita ne može biti veći od 100.000,00 eura u protuvrijednosti u kunama prema srednjem tečaju Hrvatske narodne banke.
Također, ovim se odredbama uređuje način odabira poslovne banke koja na tržištu daje kredite za kupnju stana ili kuće pod najpovoljnijim uvjetima.
Uz članak 11. i 14.
Odredbama ovih članaka uređuje se način subvencioniranja kredita u bitnom na način da se kredit koji građanin uzima od odabrane poslovne banke subvencionira sredstvima iz Proračuna Republike Hrvatske na način da se tim sredstvima plaća iznos polovice rata otplate kredita u prve četiri godine njegove otplate. Nadalje, ukoliko se obitelj korisnika kredita poveća rođenjem djeteta u četverogodišnjem roku dodatno se subvencionira kredit za dvije godine po svakom novorođenom djetetu prema utvrđenim uvjetima.
Budući se radi o subvenciji, korisnik kredita utrošena sredstva ne vraća.
Uz članak 15. do 20.
Odredbama ovih članaka uređuje se postupak odobravanja subvencioniranja kredita te s tim u vezi poslovi odabranih poslovnih banaka i APN-a koji taj postupak provode. Ovaj postupak je uređen na način koji traži najmanji mogući angažman građanina zainteresiranog za uzimanje kredita i istovremeno brzo i učinkovito odlučivanje o zahtjevima za odobravanje subvencioniranih kredita. Naime, zahtjev za subvencioniranje kredita predaje se istovremeno i zajedno s zahtjevom za kredit odabranoj poslovnoj banci koja, kada utvrdi ispunjavanje komercijalnih uvjeta za odobravanje kredita, zahtjev prosljeđuje APN-u radi odobravanja subvencioniranja kredita.
Uz članak 21. do 24.
Odredbama ovih članaka uređuje se sklapanje ugovora o subvencioniranom kreditu koji je glavni obvezno pravni instrument nužan za provedbu predmetnog Zakona. Ovaj ugovor sklapaju odabrana poslovna banka, korisnik kredita i APN u ime Republike Hrvatske, a njime se uređuju njihova međusobna prava i obveze u pogledu kredita za kupnju stana ili kuće i njegova subvencioniranja državnim sredstvima u skladu s predmetnim zakonom, posebnim zakonom i uvjetima poslovne banke.
Uz članak 25. do 27.
Odredbama ovih članaka uređuje se postupak dodatnog subvencioniranja kredita ukoliko se obitelj korisnika kredita poveća rođenjem ili posvojenjem djeteta.
Uz članak 28. do 30.
Odredbama ovih članaka uređuje se praćenje provedbe ugovora o subvencioniranom kreditu od strane odabrane poslovne banke i APN. Ukoliko APN utvrdi da se sredstva odobrena za subvencioniranje kredita ne koriste u skladu s predmetnim Zakonom, ugovorom o subvencioniranom kreditu, ili da su činjenice na kojima se temeljila odluka o odobravanju subvencioniranja kredita bile neistinite, dužan je o tome obavijestiti odabranu poslovnu banku, koja je dužna kredit proglasiti dospjelim u cijelosti i pristupiti prinudnoj naplati.
Uz članak 31.
Odredbama ovoga članka uređuje se pitanje financijskih sredstva za izvršenje obveza Republike Hrvatske prema ugovorima sklopljenim na temelju ovoga Zakona i nakon prestanka važenja ovoga Zakona s danom 31. srpnja 2018. godine, a sukladno obvezama iz ugovora.
Uz članak 32.
Odredbom ovoga članka, sukladno Ustavu Republike Hrvatske, propisuje se objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja