ISKAZ O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI PUČANSTVA OD ZARAZNIH BOLESTI
1. PROBLEM
Analizom provedbe Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) utvrđeno je da je potrebno unaprijediti i osuvremeniti određena normativna rješenja posebno u odnosu na stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom, područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolest i načina i uvjeta izdavanja sprovodnica za prijenos umrlih osoba, uz zadržavanje visoke razine zaštite zdravlja ljudi i zaštite javno-zdravstvenog interesa.
U odnosu na stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom na temelju prikupljenih podataka izravno od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, subjekata u poslovanju  e putem Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore izračunato je moguće rasterećenje poduzetnika kroz redefiniranje pojedinih administrativnih obveza. U smislu navedenoga izvršena je simulacija usmjerena na redefiniranje obveznika koji podliježu zdravstvenom nadzoru (smanjenje broja obveznika) i redefiniranje obveze stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom (smanjenje broja obveznika i ukidanje obveze za pojedine osobe). Prema navedenoj simulaciji moguće rasterećenje za zdravstvene preglede i stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom bi bilo do 55.327.162 kn godišnje, što predstavlja znatno rasterećenje poduzetnika čime će se osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
Analiza prikupljenih podataka pokazuje da se cijena zdravstvenih pregleda (od 160 kn do 437,50 kn) i tečaja zdravstvenog odgoja (od 245,06 kn do 480,00 kn) bitno razlikuju u pojedinim dijelovima Republike Hrvatske, pa se u smislu navedenoga s ciljem daljnjeg rasterećenja poduzetnika ovlašćuje ministar zdravstva jedinstvenim odlukama utvrditi cijene zdravstvenih pregleda i stjecanja znanja o higijeni osoba za cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome gdje se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
U odnosu na stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom potrebno je dodatno razmotriti, posebno u dijelu izuzimanja od navedene obveze osoba visoke stručne spreme odgovarajućeg usmjerenja (medicina, farmacija, sanitarno inženjerstvo, biokemijsko inženjerstvo, prehrambeno inženjerstvo i veterina) koje u sklopu visokoškolskog obrazovanja, u sklopu nastave, stječu odgovarajuća znanja iz područja medicinske mikrobiologije i parazitologije, ekologije, tehnologije, zdravstvene ispravnosti hrane, opće i specijalne higijene.
Također u odnosu na stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, uzimajući u obzir interes državljana država članica Europske unije i država članica ugovornica Europskog gospodarskog prostora koji u Republici Hrvatskoj kao subjekti u poslovanju s hranom obavljaju registriranu djelatnost, potrebno je dodatno razmotriti omogućavanje priznavanja odgovarajućih isprava država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora koje su one izdala svojim državljanima kao dokaz u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti uvjerenja odnosno druge isprave (certifikati, potvrde i dr.), a u vezi s obavljanjem registrirane djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
U odnosu na sprovodnice, analizom je utvrđeno da je u razdoblju od 2013. do 2015. godine izdano ukupno 22.840 sprovodnica (2013. godine - 7.746 sprovodnica, 2014. godine - 7.505 sprovodnica i 2015. godine - 7.589 sprovodnica) s projekcijom da će se u idućim godinama izdati oko 7.500 sprovodnica godišnje što bi ukupno činilo oko 22.500 sprovodnica. Temeljem provedene analize potrebno je redefinirati način i uvjete izdavanja sprovodnica posebno u dijelu sprovodnica za osobe umrle od nezaraznih bolesti i za sprovodnice koje se izdaju za prijenos umrlih osoba u Republici Hrvatskoj.
Vezano za opće mjere zaštite pučanstva od zaraznih bolesti, posebno u vezi s zoonozama, iz izvješća Europske agencije za sigurnost hrane (EFSA) i Europskog centra za prevenciju i kontrolu bolesti (ECDC) za 2014. godinu razvidno je da antimikrobna rezistencija predstavlja ozbiljan rizik za zdravlje ljudi i životinja. Stoga je taj rizik identificiran od strane Europske komisije kao glavni prioritet u političkom programu za sigurnost hrane.
To je važan globalni ekonomski i društveni izazov koji za svoje rješavanje treba sveobuhvatni „One Health“ pristup što znači da mora biti holistički, multi-sektorski koji uključuje različite sektore: javno zdravlje, sigurnost hrane, bio-sigurnost, istraživanje i inovacije.
Preduvjet za sustavno praćenje antimikrobne rezistencije je svakako učinkoviti sustav praćenja zoonoza i njihovih uzročnika u životinja, hrani i ljudskoj populaciji. Na inicijativu Hrvatske agencije za hranu (HAH) 2014. godine formirana je Radna grupa za zoonoze u kojoj sudjeluju predstavnici Ministarstva poljoprivrede, Ministarstva zdravstva, Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, Hrvatskog veterinarskog instituta i Veterinarskog fakulteta iz Zagreba.
Osnivanjem Radne grupe za zoonoze otvorena je mogućnost znanstvenog i stručnog povezivanja stručnjaka veterinarske i humane medicine, kao i ostalih struka koje imaju ulogu praćenju, sprječavanju i nadzoru zoonoza.
Ova inicijativa HAH-a pokazala je sve prednosti multi-sektoralnog rada i povezivanja, međutim također su uočeni i određeni nedostaci. Zaključeno je da svaki sektor prikuplja za sebe relevantne podatke, da postoji dobra volja za međusobnom suradnjom i da je obveza suradnje zakonom propisana. S druge strane jasno je uočeno da nedostaju: jasni protokoli o međusobnoj suradnji sa popisom obveza i dogovornosti pojedinih dionika, da se podaci prikupljaju na različite načine i da uvijek nisu u cijelosti usporedivi i često su nepotpuni jer zbog nejasnog načina razmjene podataka svi dionici se ne uključuju redovito. Isto tako nije jasno definirano koje tijelo ima obvezu upravljanja rizikom.
Rezultati praćenja zoonoza u hrani u objektima pod sanitarnim nadzorom godišnje obuhvaćaju oko 400 - 500 uzoraka u različitim kategorijama hrane i također pokazuju da u svega 1% ispitanih uzoraka je utvrđena prisutnost mikroorganizama koji podliježu daljnjim ispitivanjima na antimikrobnu rezistenciju (AMR). Međutim takav broj uzoraka nedostatna je za dostatno praćenje AMR pojedinih zoonoza. S toga bi u daljnja istraživanja bilo nužno uključiti i izolate koje subjekti izoliraju u provedbi sustava samokontrole.
Rezultati prikupljenih podataka za 2014. godinu pokazuju da su infekcije ljudi najčešće uzrokovane uzročnicima gastrointestinalnih bolesti kao što su bakterije roda Campylobacter i Salmonella i predstavljaju najzastupljenije zoonoze uzrokovane najčešće konzumiranjem kontaminirane hrane.
Najznačajniji rezervoar ovih bakterija je perad, iako su i druge životinje izvor infekcija. Sveukupno, broj infekcija u ljudi prouzročenih bakterijom roda Campylobacter bio je u 2014. godini 1.647, a  ijekom 2014. prijavljeno je 1.494 slučaja Salmoneloza.
2. CILJEVI
Opći cilj je:
Smanjiti troškove poslovanja poduzetnika, , kroz smanjivanje neporeznih davanja, čime će se osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
U okviru općeg cilja, posebni ciljevi su:
1.Redefinirati obveze vezano uz stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom.
2.Ovlastiti ministra nadležnog za zdravstvo da jedinstvenom odlukom propisuje iznos naknade za provedbu stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i cijenu zdravstvenog pregleda osoba koje trebaju biti pod zdravstvenim nadzorom za cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome gdje se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
3.Priznati kao jednakovrijedne dokaze javne isprave koje državljanima država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora izdaju nadležna tijela tih država u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti.
4.Redefinirati način i uvjete izdavanja sprovodnica posebno u dijelu sprovodnica za osobe umrle od nezaraznih bolesti i za sprovodnice koje se izdaju za prijenos umrlih osoba u Republici Hrvatskoj.
5.Redefinirati područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti, tj. obveza praćenja zoonoza i uzročnika zoonoza, s posebnim naglaskom na učinkovitom sustavu praćenja zoonoza i njihovih uzročnika u životinja, hrani i ljudskoj populaciji.
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – Ne poduzimati ništa (zadržavanje postojećeg stanja)
Opcija se odnosi na zadržavanje postojećeg stanja. Zakonodavni okvir ostaje isti. Ukoliko zakonodavac ne intervenira u cilju rješenja postojećeg problema, neće se moći provesti mjere koje su usmjerene na smanjenje troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja, onemogućit će se reinvestiranje sredstava te rast i razvoj privatnog sektora.
3.2. OPCIJA 2 – Rješavanje postavljenog problema i ostvarivanje planiranih ciljeva putem tumačenja zakonskih odredbi i putem uputa (uključujući interne upute)
Ova opcija se odnosi na zadržavanje postojećeg stanja koja isključuje promjenu zakonodavnog okvira i djelomično se temelji na opisu situacije pod Opcijom 1. Ukoliko ne razmatramo mogućnost intervencije zakonodavca u ovo područje, smatramo da se rješavanje postavljenog problema i ostvarivanje planiranih ciljeva neće moći postići primjenom određenih nenormativnih rješenja (npr. internim uputama, tumačenjima i sl.). Rješavanje postavljenog problema i ostvarivanje planiranih ciljeva putem tumačenja zakonskih odredbi i putem uputa subjektima u poslovanju, kao i mreži zavoda za javno zdravstvo i Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo nije moguće.
Preduvjeti za realizaciju ove Opcije su realizacija primarno Opcije 4. (Izmjena zakonodavnog okvira kojim se uređuje zaštita pučanstva od zaraznih bolesti) odnosno podredno Opcije 3. (Izmjena podzakonskog okvira kojim su uređeni zdravstveni pregledi, stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i izdavanje sprovodnica).
3.3. OPCIJA 3: – Izmjena podzakonskog okvira kojim su uređeni zdravstveni pregledi, stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, način i uvjeti izdavanja sprovodnica te opće mjere zaštite pučanstva od zaraznih bolesti
Problem je djelomično moguće riješiti izmjenama važećeg podzakonskog okvira (Pravilnika o načinu obavljanja zdravstvenih pregleda osoba pod zdravstvenim nadzorom („Narodne novine“, br. 23/94. i 93/00.), Pravilnika o načinu stjecanja osnovnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti namirnica i osobnoj higijeni osoba koje rade u proizvodnji i prometu namirnica (»Narodne novine«, br. 23/94.) i Pravilnika o uvjetima i načinu obavljanja prijenosa, pogreba i iskopavanja umrlih osoba(»Narodne novine«, br. 23/94.), međutim na taj način ne bi se sveobuhvatno prišlo rješenju problema, već samo napravile određene korekcije, koje ne bi imale učinak na postizanje željenog cilja. Preduvjet za realizaciju ove Opcije je realizacija Opcije 4. (Izmjena zakonodavnog okvira kojim se uređuje zaštita pučanstva od zaraznih bolesti), s obzirom da će se izmjenom zakonodavnog okvira redefinirati obveznici zdravstvenih pregleda, redefinirati obveze stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, redefinirati način i uvjete izdavanja sprovodnica kao i redefinirati područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti s obzirom da isto nije moguće propisati podzakonskim aktima.
3.4. OPCIJA 4: – Izmjena zakonodavnog okvira kojim se uređuje zaštita pučanstva od zaraznih bolesti
Normativno rješenje koje podrazumijeva izmjenu važećeg zakonodavstva (zakonskog i podzakonskog okvira) smatra se optimalnim rješenjem, sukladno provedenoj analizi temeljem prikupljenih podataka i utvrđenim potrebama za izmjenama (analiza i potrebe utvrđeni su na temelju prikupljenih podataka izravno od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i od subjekata u poslovanju (intervjui) te putem Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore te uzimajući u obzir navedene posebne ciljeve i opći cilj.
4. USPOREDBA OPCIJA
U ovom dijelu daju se procjene gospodarskih, socijalnih i okolišnih učinaka naprijed utvrđenih opcija. Podaci o mogućim gospodarskim, socijalnim i okolišnim učincima naprijed utvrđenih opcija prikupljeni su u izravno od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i od subjekata u poslovanju (intervjui) te putem Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore.
Utvrđeni učinci koji su zajednički za sve naprijed navedene opcije:
-gospodarski učinci: pojedineutvrđene opcije (opcija 3 i 4) proporcionalno pridonose značajnom pozitivnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini, s posebnim naglaskom na sektore koji podliježu propisanim obvezama iz normativnog rješenja (zdravstveni pregledi, stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, izdavanje sprovodnica i primjena općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti). Opcija 1 i 2 su takve prirode da su isključivo orijentiranje na zadržavanje postojećeg stanja koja isključuje promjenu zakonodavnog okvira i ne doprinosi postizanju općeg i posebnih ciljeva. Opcije 3 i 4 donijet će uštede za poduzetnike na dugi rok, čime će se smanjiti troškovi poslovanja poduzetnika i osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
-socijalni učinci:sve utvrđene opcije nemaju značajan socijalni učinak. Opcije 1 i 2 nemaju socijalni učinak, budući da je fokus na provedbi postojećeg sustava i propisanih obveza. Opcije 3 i 4 predstavljaju promjenu zakonodavnog okvira i redefiniranje obveza, što će neutralno djelovati na socijalni učinak.
-okolišni učinci: sve utvrđene opcije nemaju značajan okolišni učinak. Opcije 1 i 2 nemaju okolišni učinak, budući da je fokus na provedbi postojećeg sustava i propisanih obveza. Opcije 3 i 4 predstavljaju promjenu zakonodavnog okvira i redefiniranje obveza, što će neutralno djelovati na okolišni učinak.
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
Ne poduzimati ništa (zadržavanje postojećeg stanja)
Proporcionalno se ne pridonosi značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini niti u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je neutralan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Proporcionalno se ne pridonosi značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini niti u pojedinom sektoru/području.
Nema smanjenja troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja nameta čime se ne oslobađa mogućnost reinvestiranja sredstava i potiče rast i razvoj privatnog sektora
Gospodarski učinak je neutralan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Opcija 2:
Rješavanje postavljenog problema i ostvarivanje planiranih ciljeva putem tumačenja zakonskih odredbi i putem uputa (uključujući interne upute)
Proporcionalno se ne pridonosi značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini niti u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je neutralan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Proporcionalno se ne pridonosi značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini niti u pojedinom sektoru/području.
Nema smanjenja troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja čime se ne oslobađa mogućnost reinvestiranja sredstava i potiče rast i razvoj privatnog sektora
Gospodarski učinak je neutralan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Opcija 3: Izmjena podzakonskog okvira kojim su uređeni zdravstveni pregledi, stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i način i uvjeti izdavanja sprovodnica te opće mjere zaštite pučanstva od zaraznih bolesti
Djelomično rješavanje problema, međutim na taj način problem se ne bi sveobuhvatno riješio.
Opcija bi donijela kratkoročne uštede za poduzetnike i kratkoročno smanjivanje troškova poslovanja poduzetnika, ali bez sveobuhvatnog doprinosa ostvarivanju općeg i posebnih ciljeva.
Djelomično proporcionalno se pridonosi djelomično značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini i u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je djelomično značajan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Djelomično (kratkoročno) smanjenje troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja čime bi se djelomično (kratkoročno) omogućilo reinvestiranje sredstava i potakao djelomičan (kratkoročan) rast i djelomičan (kratkoročan) razvoj privatnog sektora.
Gospodarski učinak je djelomično značajan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Opcija 4:
Izmjena zakonodavnog okvira kojim se uređuje zaštita pučanstva od zaraznih bolesti
Sveobuhvatno i jednoobrazno rješavanje problema.
Ova opcija donijela bi dugoročne uštede za poduzetnike i dugoročno smanjivanje troškova poslovanja poduzetnika, uz sveobuhvatni doprinos ostvarivanju općeg i posebnih ciljeva.
Proporcionalno se pridonosi djelomično značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini i u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je značajan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Smanjenje i ujednačavanje troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja čime će se osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora, a istovremeno omogućiti suvremeniji pristup izobrazbi djelatnika koji rade s hranom.
Ova opcija donijela bi dugoročne uštede za poduzetnike i dugoročno smanjivanje troškova poslovanja poduzetnika, uz sveobuhvatni doprinos ostvarivanju općeg i posebnih ciljeva.
Proporcionalno se pridonosi djelomično značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini i u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je značajan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
5. SAVJETOVANJE
6. PREPORUČENA OPCIJA
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
8. PRILOZI
8.1. Teze propisa iz obrasca Prethodne procjene za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti
TEZE ZA
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI PUČANSTVA OD ZARAZNIH BOLESTI
Smanjenjem troškova poslovanja poduzetnika ostvarenih smanjivanjem neporeznih davanja oslobodit će se mogućnost reinvestiranja sredstava čime će se potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
Normativnim se rješenjem proširuje područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti, tj. dodaje se obveza praćenja zoonoza i uzročnika zoonoza.
Normativnim se rješenjem redefinira obveza vezano uz stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i obveza obavljanja zdravstvenog pregleda osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom.
Nadalje, normativnim se rješenjem ovlašćuje ministar zdravstva odlukama utvrditi iznos naknade za provedbu stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i cijenu zdravstvenog pregleda osoba koje trebaju biti pod zdravstvenim nadzorom za cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome gdje se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
Normativnim se rješenjem redefiniraju odredbe o izdavanju sprovodnica.
Normativnim se rješenjem propisuje da će se kao jednakovrijedni dokazi priznati javne isprave koje državljanima država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora izdaju nadležna tijela tih država u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
MINISTARSTVO ZDRAVSTVA
KLASA:
URBROJ:
Zagreb, _________2017.
ISKAZ O PROCJENI UČINAKA PROPISA ZA ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI PUČANSTVA OD ZARAZNIH BOLESTI
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
1. PROBLEM
Analizom provedbe Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“, broj 79/07, 113/08 i 43/09) utvrđeno je da je potrebno unaprijediti i osuvremeniti određena normativna rješenja posebno u odnosu na stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom, područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolest i načina i uvjeta izdavanja sprovodnica za prijenos umrlih osoba , uz zadržavanje visoke razine zaštite zdravlja ljudi i zaštite javno-zdravstvenog interesa.
U odnosu na s tjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom na temelju prikupljenih podataka izravno od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, subjekata u poslovanju  e putem Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore izračunato je moguće rasterećenje poduzetnika kroz redefiniranje pojedinih administrativnih obveza. U smislu navedenoga izvršena je simulacija usmjerena na redefiniranje obveznika koji podliježu zdravstvenom nadzoru (smanjenje broja obveznika) i redefiniranje obveze stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom (smanjenje broja obveznika i ukidanje obveze za pojedine osobe). Prema navedenoj simulaciji moguće rasterećenje za zdravstvene preglede i stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom bi bilo do 55.327.162 kn godišnje, što predstavlja znatno rasterećenje poduzetnika čime će se osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
Analiza prikupljenih podataka pokazuje da se cijena zdravstvenih pregleda (od 160 kn do 437,50 kn) i tečaja zdravstvenog odgoja (od 245,06 kn do 480,00 kn) bitno razlikuju u pojedinim dijelovima Republike Hrvatske, pa se u smislu navedenoga s ciljem daljnjeg rasterećenja poduzetnika ovlašćuje ministar zdravstva jedinstvenim odlukama utvrditi cijene zdravstvenih pregleda i stjecanja znanja o higijeni osoba za cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome gdje se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
U odnosu na s tjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom potrebno je dodatno razmotriti, posebno u dijelu izuzimanja od navedene obveze osoba visoke stručne spreme odgovarajućeg usmjerenja (medicina, farmacija, sanitarno inženjerstvo, biokemijsko inženjerstvo, prehrambeno inženjerstvo i veterina) koje u sklopu visokoškolskog obrazovanja, u sklopu nastave, stječu odgovarajuća znanja iz područja medicinske mikrobiologije i parazitologije, ekologije, tehnologije, zdravstvene ispravnosti hrane, opće i specijalne higijene.
Također u odnosu na s tjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, uzimajući u obzir interes državljana država članica Europske unije i država članica ugovornica Europskog gospodarskog prostora koji u Republici Hrvatskoj kao subjekti u poslovanju s hranom obavljaju registriranu djelatnost, potrebno je dodatno razmotriti omogućavanje priznavanja odgovarajućih isprava država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora koje su one izdala svojim državljanima kao dokaz u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti uvjerenja odnosno druge isprave (certifikati, potvrde i dr.), a u vezi s obavljanjem registrirane djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
U odnosu na sprovodnice, analizom je utvrđeno da je u razdoblju od 2013. do 2015. godine izdano ukupno 22.840 sprovodnica (2013. godine - 7.746 sprovodnica, 2014. godine - 7.505 sprovodnica i 2015. godine - 7.589 sprovodnica) s projekcijom da će se u idućim godinama izdati oko 7.500 sprovodnica godišnje što bi ukupno činilo oko 22.500 sprovodnica. Temeljem provedene analize potrebno je redefinirati način i uvjete izdavanja sprovodnica posebno u dijelu sprovodnica za osobe umrle od nezaraznih bolesti i za sprovodnice koje se izdaju za prijenos umrlih osoba u Republici Hrvatskoj.
Vezano za opće mjere zaštite pučanstva od zaraznih bolesti, posebno u vezi s zoonozama, iz izvješća Europske agencije za sigurnost hrane (EFSA) i Europskog centra za prevenciju i kontrolu bolesti (ECDC) za 2014. godinu razvidno je da antimikrobna rezistencija predstavlja ozbiljan rizik za zdravlje ljudi i životinja. Stoga je taj rizik identificiran od strane Europske komisije kao glavni prioritet u političkom programu za sigurnost hrane.
To je važan globalni ekonomski i društveni izazov koji za svoje rješavanje treba sveobuhvatni „One Health“ pristup što znači da mora biti holistički, multi-sektorski koji uključuje različite sektore: javno zdravlje, sigurnost hrane, bio-sigurnost, istraživanje i inovacije.
Preduvjet za sustavno praćenje antimikrobne rezistencije je svakako učinkoviti sustav praćenja zoonoza i njihovih uzročnika u životinja, hrani i ljudskoj populaciji. Na inicijativu Hrvatske agencije za hranu (HAH) 2014. godine formirana je Radna grupa za zoonoze u kojoj sudjeluju predstavnici Ministarstva poljoprivrede, Ministarstva zdravstva, Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, Hrvatskog veterinarskog instituta i Veterinarskog fakulteta iz Zagreba.
Osnivanjem Radne grupe za zoonoze otvorena je mogućnost znanstvenog i stručnog povezivanja stručnjaka veterinarske i humane medicine, kao i ostalih struka koje imaju ulogu praćenju, sprječavanju i nadzoru zoonoza.
Ova inicijativa HAH-a pokazala je sve prednosti multi-sektoralnog rada i povezivanja, međutim također su uočeni i određeni nedostaci. Zaključeno je da svaki sektor prikuplja za sebe relevantne podatke, da postoji dobra volja za međusobnom suradnjom i da je obveza suradnje zakonom propisana. S druge strane jasno je uočeno da nedostaju: jasni protokoli o međusobnoj suradnji sa popisom obveza i dogovornosti pojedinih dionika, da se podaci prikupljaju na različite načine i da uvijek nisu u cijelosti usporedivi i često su nepotpuni jer zbog nejasnog načina razmjene podataka svi dionici se ne uključuju redovito. Isto tako nije jasno definirano koje tijelo ima obvezu upravljanja rizikom.
Rezultati praćenja zoonoza u hrani u objektima pod sanitarnim nadzorom godišnje obuhvaćaju oko 400 - 500 uzoraka u različitim kategorijama hrane i također pokazuju da u svega 1% ispitanih uzoraka je utvrđena prisutnost mikroorganizama koji podliježu daljnjim ispitivanjima na antimikrobnu rezistenciju (AMR). Međutim takav broj uzoraka nedostatna je za dostatno praćenje AMR pojedinih zoonoza. S toga bi u daljnja istraživanja bilo nužno uključiti i izolate koje subjekti izoliraju u provedbi sustava samokontrole.
Rezultati prikupljenih podataka za 2014. godinu pokazuju da su infekcije ljudi najčešće uzrokovane uzročnicima gastrointestinalnih bolesti kao što su bakterije roda Campylobacter i Salmonella i predstavljaju najzastupljenije zoonoze uzrokovane najčešće konzumiranjem kontaminirane hrane.
Najznačajniji rezervoar ovih bakterija je perad, iako su i druge životinje izvor infekcija. Sveukupno, broj infekcija u ljudi prouzročenih bakterijom roda Campylobacter bio je u 2014. godini 1.647, a  ijekom 2014. prijavljeno je 1.494 slučaja Salmoneloza .
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
2. CILJEVI
Opći cilj je:
Smanjiti troškove poslovanja poduzetnika, , kroz smanjivanje neporeznih davanja, čime će se osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
U okviru općeg cilja, posebni ciljevi su:
1. Redefinirati obveze vezano uz stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i zdravstvene preglede osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom.
2. Ovlastiti ministra nadležnog za zdravstvo da jedinstvenom odlukom propisuje iznos naknade za provedbu stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i cijenu zdravstvenog pregleda osoba koje trebaju biti pod zdravstvenim nadzorom za cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome gdje se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
3. Priznati kao jednakovrijedne dokaze javne isprave koje državljanima država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora izdaju nadležna tijela tih država u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti.
4. Redefinirati način i uvjete izdavanja sprovodnica posebno u dijelu sprovodnica za osobe umrle od nezaraznih bolesti i za sprovodnice koje se izdaju za prijenos umrlih osoba u Republici Hrvatskoj.
5. Redefinirati područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti, tj. obveza praćenja zoonoza i uzročnika zoonoza, s posebnim naglaskom na učinkovitom sustavu praćenja zoonoza i njihovih uzročnika u životinja, hrani i ljudskoj populaciji.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
3. MOGUĆE OPCIJE
3.1. OPCIJA 1 – Ne poduzimati ništa (zadržavanje postojećeg stanja)
Opcija se odnosi na zadržavanje postojećeg stanja. Zakonodavni okvir ostaje isti. Ukoliko zakonodavac ne intervenira u cilju rješenja postojećeg problema, neće se moći provesti mjere koje su usmjerene na smanjenje troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja, onemogućit će se reinvestiranje sredstava te rast i razvoj privatnog sektora.
3.2. OPCIJA 2 – R ješavanje postavljenog problema i ostvarivanje planiranih ciljeva putem tumačenja zakonskih odredbi i putem uputa (uključujući interne upute)
Ova opcija se odnosi na zadržavanje postojećeg stanja koja isključuje promjenu zakonodavnog okvira i djelomično se temelji na opisu situacije pod Opcijom 1. Ukoliko ne razmatramo mogućnost intervencije zakonodavca u ovo područje, smatramo da se rješavanje postavljenog problema i ostvarivanje planiranih ciljeva neće moći postići primjenom određenih nenormativnih rješenja (npr. internim uputama, tumačenjima i sl.). R ješavanje postavljenog problema i ostvarivanje planiranih ciljeva putem tumačenja zakonskih odredbi i putem uputa subjektima u poslovanju, kao i mreži zavoda za javno zdravstvo i Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo nije moguće.
Preduvjeti za realizaciju ove Opcije su realizacija primarno Opcije 4. ( Izmjena zakonodavnog okvira kojim se uređuje zaštita pučanstva od zaraznih bolesti) odnosno podredno Opcije 3. ( Izmjena podzakonskog okvira kojim su uređeni zdravstveni pregledi, stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i izdavanje sprovodnica).
3.3. OPCIJA 3: – Izmjena podzakonskog okvira kojim su uređeni zdravstveni pregledi, stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, način i uvjeti izdavanja sprovodnica te opće mjere zaštite pučanstva od zaraznih bolesti
Problem je djelomično moguće riješiti izmjenama važećeg podzakonskog okvira (Pravilnika o načinu obavljanja zdravstvenih pregleda osoba pod zdravstvenim nadzorom („Narodne novine“, br. 23/94. i 93/00.), Pravilnika o načinu stjecanja osnovnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti namirnica i osobnoj higijeni osoba koje rade u proizvodnji i prometu namirnica (»Narodne novine«, br. 23/94.) i Pravilnika o uvjetima i načinu obavljanja prijenosa, pogreba i iskopavanja umrlih osoba (»Narodne novine«, br. 23/94.), međutim na taj način ne bi se sveobuhvatno prišlo rješenju problema, već samo napravile određene korekcije, koje ne bi imale učinak na postizanje željenog cilja. Preduvjet za realizaciju ove Opcije je realizacija Opcije 4. ( Izmjena zakonodavnog okvira kojim se uređuje zaštita pučanstva od zaraznih bolesti), s obzirom da će se izmjenom zakonodavnog okvira redefinirati obveznici zdravstvenih pregleda, redefinirati obveze stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, redefinirati način i uvjete izdavanja sprovodnica kao i redefinirati područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti s obzirom da isto nije moguće propisati podzakonskim aktima.
3.4. OPCIJA 4: – Izmjena zakonodavnog okvira kojim se uređuje zaštita pučanstva od zaraznih bolesti
Normativno rješenje koje podrazumijeva izmjenu važećeg zakonodavstva (zakonskog i podzakonskog okvira) smatra se optimalnim rješenjem, sukladno provedenoj analizi temeljem prikupljenih podataka i utvrđenim potrebama za izmjenama (analiza i potrebe utvrđeni su na temelju prikupljenih podataka izravno od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i od subjekata u poslovanju (intervjui) te putem Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore te uzimajući u obzir navedene posebne ciljeve i opći cilj.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
4. USPOREDBA OPCIJA
U ovom dijelu daju se procjene gospodarskih, socijalnih i okolišnih učinaka naprijed utvrđenih opcija. Podaci o mogućim gospodarskim, socijalnim i okolišnim učincima naprijed utvrđenih opcija prikupljeni su u izravno od Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i od subjekata u poslovanju (intervjui) te putem Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore .
Utvrđeni učinci koji su zajednički za sve naprijed navedene opcije:
- gospodarski učinci: pojedine utvrđene opcije (opcija 3 i 4) proporcionalno pridonose značajnom pozitivnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini, s posebnim naglaskom na sektore koji podliježu propisanim obvezama iz normativnog rješenja (zdravstveni pregledi, stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom, izdavanje sprovodnica i primjena općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti). Opcija 1 i 2 su takve prirode da su isključivo orijentiranje na zadržavanje postojećeg stanja koja isključuje promjenu zakonodavnog okvira i ne doprinosi postizanju općeg i posebnih ciljeva. Opcije 3 i 4 donijet će uštede za poduzetnike na dugi rok, čime će se smanjiti troškovi poslovanja poduzetnika i osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
- socijalni učinci: sve utvrđene opcije nemaju značajan socijalni učinak. Opcije 1 i 2 nemaju socijalni učinak, budući da je fokus na provedbi postojećeg sustava i propisanih obveza. Opcije 3 i 4 predstavljaju promjenu zakonodavnog okvira i redefiniranje obveza, što će neutralno djelovati na socijalni učinak.
- okolišni učinci: sve utvrđene opcije nemaju značajan okolišni učinak. Opcije 1 i 2 nemaju okolišni učinak, budući da je fokus na provedbi postojećeg sustava i propisanih obveza. Opcije 3 i 4 predstavljaju promjenu zakonodavnog okvira i redefiniranje obveza, što će neutralno djelovati na okolišni učinak.
Opcije
Koristi
Troškovi
Opcija 1:
Ne poduzimati ništa (zadržavanje postojećeg stanja)
Proporcionalno se ne pridonosi značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini niti u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je neutralan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Proporcionalno se ne pridonosi značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini niti u pojedinom sektoru/području.
Nema smanjenja troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja nameta čime se ne oslobađa mogućnost reinvestiranja sredstava i potiče rast i razvoj privatnog sektora
Gospodarski učinak je neutralan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Opcija 2:
R ješavanje postavljenog problema i ostvarivanje planiranih ciljeva putem tumačenja zakonskih odredbi i putem uputa (uključujući interne upute )
Proporcionalno se ne pridonosi značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini niti u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je neutralan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Proporcionalno se ne pridonosi značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini niti u pojedinom sektoru/području.
Nema smanjenja troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja čime se ne oslobađa mogućnost reinvestiranja sredstava i potiče rast i razvoj privatnog sektora
Gospodarski učinak je neutralan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Opcija 3: Izmjena podzakonskog okvira kojim su uređeni zdravstveni pregledi, stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i način i uvjeti izdavanja sprovodnica te opće mjere zaštite pučanstva od zaraznih bolesti
Djelomično rješavanje problema, međutim na taj način problem se ne bi sveobuhvatno riješio.
Opcija bi donijela kratkoročne uštede za poduzetnike i kratkoročno smanjivanje troškova poslovanja poduzetnika, ali bez sveobuhvatnog doprinosa ostvarivanju općeg i posebnih ciljeva.
Djelomično proporcionalno se pridonosi djelomično značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini i u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je djelomično značajan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Djelomično (kratkoročno) smanjenje troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja čime bi se djelomično (kratkoročno) omogućilo reinvestiranje sredstava i potakao djelomičan (kratkoročan) rast i djelomičan (kratkoročan) razvoj privatnog sektora.
Gospodarski učinak je djelomično značajan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Opcija 4:
Izmjena zakonodavnog okvira kojim se uređuje zaštita pučanstva od zaraznih bolesti
Sveobuhvatno i jednoobrazno rješavanje problema.
Ova opcija donijela bi dugoročne uštede za poduzetnike i dugoročno smanjivanje troškova poslovanja poduzetnika, uz sveobuhvatni doprinos ostvarivanju općeg i posebnih ciljeva.
Proporcionalno se pridonosi djelomično značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini i u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je značajan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
Smanjenje i ujednačavanje troškova poslovanja poduzetnika kroz smanjivanje neporeznih davanja čime će se osloboditi mogućnost reinvestiranja sredstava i potaknuti rast i razvoj privatnog sektora, a istovremeno omogućiti suvremeniji pristup izobrazbi djelatnika koji rade s hranom.
Ova opcija donijela bi dugoročne uštede za poduzetnike i dugoročno smanjivanje troškova poslovanja poduzetnika, uz sveobuhvatni doprinos ostvarivanju općeg i posebnih ciljeva.
Proporcionalno se pridonosi djelomično značajnom financijskom učinku na gospodarstvo u cjelini i u pojedinom sektoru/području.
Gospodarski učinak je značajan.
Opcija nema značajan socijalni učinak.
Opcija nema značajan okolišni učinak.
UPUTA: Ovaj dio Iskaza popunjava se pri ažuriranju Nacrta prijedloga iskaza, a nakon provedenog savjetovanja i ponovno se ažurira nakon javne rasprave kod izrade Prijedloga iskaza
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
5. SAVJETOVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
6. PREPORUČENA OPCIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
7. PRAĆENJE PROVEDBE I EVALUACIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
8. PRILOZI
8.1. Teze propisa iz obrasca Prethodne procjene za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti
TEZE ZA
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI PUČANSTVA OD ZARAZNIH BOLESTI
Smanjenjem troškova poslovanja poduzetnika ostvarenih smanjivanjem neporeznih davanja oslobodit će se mogućnost reinvestiranja sredstava čime će se potaknuti rast i razvoj privatnog sektora.
Normativnim se rješenjem proširuje područje primjene općih mjera zaštite pučanstva od zaraznih bolesti, tj. dodaje se obveza praćenja zoonoza i uzročnika zoonoza.
Normativnim se rješenjem redefinira obveza vezano uz stjecanje znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i obveza obavljanja z dravstvenog pregleda osoba koje su pod zdravstvenim nadzorom.
Nadalje, n ormativnim se rješenjem ovlašćuje ministar zdravstva odlukama utvrditi iznos naknade za provedbu stjecanja znanja o higijeni osoba koje rade u neposrednom dodiru s hranom i cijenu z dravstvenog pregleda osoba koje trebaju biti pod zdrav stvenim nadzorom za cijelu Republiku Hrvatsku neovisno o tome gdje se obavlja stjecanje znanja odnosno obavlja zdravstveni pregled.
Normativnim se rješenjem redefiniraju odredbe o izdavanju sprovodnica.
Normativnim se rješenjem propisuje da će se kao jednakovrijedni dokazi priznati javne isprave koje državljanima država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora izdaju nadležna tijela tih država u pogledu stečenog potrebnog znanja o zdravstvenoj ispravnosti hrane i osobnoj higijeni osoba odnosno stečenog potrebnog znanja o sprečavanju zaraznih bolesti.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva