PRIJEDLOG ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O UMIROVLJENIČKOM FONDU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
PRIJEDLOG ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O UMIROVLJENIČKOM FONDU
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1., a u vezi s člankom 57. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Zakon o Umirovljeničkom fondu („Narodne novine“, broj 93/05, 41/07, 90/11 i 102/15 - u daljnjem tekstu: Zakon) donesen je i primjenjuje se radi izvršenja obveza proizašlih iz Zakona o provođenju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. godine („Narodne novine“, broj 105/04 i 19/07), kojim je uređeno obeštećivanje korisnika mirovine povodom Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. godine („Narodne novine“, broj 69/98).
Pravo na obeštećenje imaju korisnici starosnih, prijevremenih starosnih, invalidskih i obiteljskih mirovina ostvarenih prema odredbama Zakona o osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja („Narodne novine“, broj 53/91) i Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju („Narodne novine“, broj 26/83, 5/86, 42/87, 34/89, 57/89, 40/90, 9/91, 26/93, 44/94 i 59/96) za razdoblje od 1. rujna 1993. do 31. prosinca 1998. godine, a na temelju usklađivanja tih mirovina s kretanjem prosječnih neto plaća svih zaposlenih na teritoriju Republike Hrvatske u istom razdoblju, prema podacima Državnog zavoda za statistiku.
Na temelju navedenoga Zakona osnovan je poseban Umirovljenički fond, iz kojega su se korisnicima mirovina ili njihovim nasljednicima iz prvoga nasljednog reda svake godine isplaćivale svote pojedinačnih obeštećenja, po dva modela:
- Model A, prema kojemu se isplata polovične svote obeštećenja obavljala u roku od dvije godine, i
- Model B, prema kojemu se obeštećenje obavljalo u roku od šest godina, s počekom od dvije godine.
HPB Invest d.o.o., društvo za upravljanje UCITS fondovima, u skladu s Ugovorom o upravljanju imovinom Umirovljeničkog fonda od 22. studenoga 2005. i 22. studenoga 2007. godine obavlja poslove upravljanja Umirovljeničkim fondom. U skladu sa Zakonom i Izjavama članova Umirovljeničkog fonda HPB Invest d.o.o. je obračunao i dodijelio kamate članovima Umirovljeničkog fonda u ukupnoj visini od 2.300.000.000,00 kuna, na način da je iznos kamate podijelio s iznosom obeštećenja te tako dobiveni iznos pripisao iznosu obeštećenja članovima Umirovljeničkog fonda. Po jednoj kuni obeštećenja kamata iznosi 0,199752 HRK ili 19,9752%.
Pripisom kamata stvoreni su preduvjeti za dodjelu udjela članovima Umirovljeničkog fonda te im je ukupan iznos obeštećenja koji se dobio zbrojem izračunatog obeštećenja od strane Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, a i pripisane kamate konvertiran u udjele po cijeni od 1,0000kuna za jedan udjel. Prije same konverzije u udjele, u skladu s odabirom modela članova Umirovljeničkog fonda putem Izjava, izvršeno je umanjenje ukupnog iznosa obeštećenja za 50% za model A te je na taj način formiran Osnovni Registar članova Umirovljeničkog fonda.
HPB-Invest d.o.o. je, u skladu s mišljenjem Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga od 06. travnja 2006. godine (Klasa: 011-01/06-03/24, Ur. broj: 326-102/06-02), a s danom dodijele udjela članovima Fonda, počeo voditi potraživanja za neuplaćenu imovinu po modelu A i po modelu B, koja se trebala osigurati i prenijeti u Fond sukladno Zakonu o Umirovljeničkom fondu.
Kako bi osigurala isplatu Republika Hrvatska je Ugovorom od 09. lipnja 2006. godine dozvolila HPB-Investu d.o.o. prodaju prije spomenutih potraživanja. HPB Invest d.o.o. je prodao potraživanja za neuplaćenu imovinu u visini od 1.200.000.000,00 kuna, za koju je kupac platio 1.200.000.000,00 kuna. U lipnju 2006. godine isplaćena je 1. rata modela A Osnovnog registra u iznosu od 1.195.595.110,27 kuna.
Republika Hrvatska je 08. listopada 2006. godine u imovinu Fonda unijela 3.117.127 dionica Plive d.d. Kako je HPB-Invest d.o.o. prihvatio javnu ponudu za prodaju Plive d.d. Barru Pharmaceuticals Europe BV, 24. listopada 2006. godine primljena su sredstva po prihvatu javne ponude u iznosu od 2.556.044.140,00 kuna (820 kuna po dionici) na račun Fonda u SG - Splitskoj banci d.d. Kako HPB-Invest d.o.o. vodi dva portfelja Fonda u skladu sa Statutom Fonda (članak 20. stavak 1.), a uz to i portfelj Republike Hrvatske kao člana Fonda, predmetna sredstva raspoređena su u portfelj modela A Osnovnog Registra zbog prioriteta isplate rata članovima Fonda. U skladu s odlukom Upravnog odbora Fonda s 20. sjednice održane 20. listopada 2006. godine o davanju suglasnosti HPB-Investu d.o.o. za sklapanje Ugovora o prodaji tražbine s Hrvatskom poštanskom bankom d.d., 24. listopada 2006. godine ponovno je kupljeno potraživanje prema Republici Hrvatskoj u iznosu od 1.200.000.000,00 kuna za iznos od 1.227.575.333,33 kuna. U prosincu 2006. godine isplaćena je 2. rata modela A Osnovnog registra u iznosu od 1.199.254.637,29 kuna.
U skladu s odlukom Upravnog odbora Fonda s 21. sjednice održane 22. studenoga 2006. godine, HPB-Invest d.o.o. je dao ponudu za kupnju dionica Ine d.d. na inicijalnoj javnoj ponudi u iznosu od 100.000.000,00 kuna. Kako je potražnja višestruko premašivala ponudu, Umirovljeničkom fondu dodijeljeno je 8.875 dionica Ine d.d. po cijeni od 1.690,00 kuna po dionici. Preostali iznos od 114.215.419,38 kune ulagao se u klasične instrumente tržišta novca.
U skladu s Odlukom Upravnog odbora Fonda s 26. sjednice održane dana 04. lipnja 2007. godine, HPB-Invest d.o.o. je dobio suglasnost za prodaju potraživanja te za prodaju dionica Ine d.d. radi isplate 3. rate po modelu A Osnovnog Registra i 1. rate po modelu A za Registar članova korisnika obiteljskih i najviših mirovina. Sve dionice prodane su do 15. lipnja 2007. godine po prosječnoj cijeni od 2.890,55 kuna te je sklopljen Ugovor o prodaji potraživanja s obvezom nazadkupnje uz suglasnost Upravnog odbora Fonda s 27. sjednice održane 19. lipnja 2007. godine, kojim su prodana potraživanja u nominalnom iznosu od 1.195.000.000,00 kuna. U lipnju 2007. godine isplaćena je 3. rata modela A Osnovnog registra u iznosu od 1.197.721.139,27 kuna i 1. rata modela A Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 125.442.046,16 kuna.
Upravni odbor Fonda je na svojoj 28. sjednici održanoj 26. rujna 2007. godine dao suglasnost HPB-Investu d.o.o. za podnošenje obvezujuće javne ponude za kupnju dionica HT-a d.d. u ukupnom iznosu od 18.000.000,00 kuna. Na inicijalnoj ponudi Fondu je dodijeljeno 25.000 dionica HT d.d., za koje je dana 3. listopada 2007. plaćeno 6.625.000,00 kuna (265,00 kuna po dionici).
Dana 04. listopada 2007. godine Vlada Republike Hrvatske unijela je u Fond 5.000.000.000,00 kuna. U listopadu 2007. godine kupljena su potraživanja za neuplaćenu imovinu od Hrvatske poštanske banke d.d. u nominalnom iznosu od 1.195.000.000,00 kuna za ukupan iznos od 1.217.505.833,34 kuna, a u skladu s Odlukom Upravnog odbora s 29. sjednice održane 9. listopada 2007. godine o odobrenju zaključenja Ugovora o nazadkupnji potraživanja između Hrvatske poštanske banke d.d. kao prodavatelja i HPB-Invest d.o.o. kao kupca.
Kako HPB-Invest d.o.o. vodi pored Osnovnog portfelja članova Umirovljeničkog fonda i portfelj članova Umirovljeničkog fonda, korisnika obiteljskih i najviših mirovina, a kako uneseni iznos novčanih sredstava nije bio dovoljan za pokriće cjelokupne imovine Fonda koji se nalazio u potraživanjima za neunesenu imovinu, Upravni odbor Fonda je na svojoj 30. sjednici održanoj 02. studenoga 2007. godine donio Odluku o rasporedu unesenih sredstava. Tom je odlukom utvrđeno da se potraživanja koja se vode i u portfelju modela A Osnovnog Registra članova i u portfelju modela A Registra članova korisnika obiteljskih i najviših mirovina zamijene novčanim sredstvima, a preostali iznos proporcionalno podijeli između portfelja modela B Osnovnog Registra članova i portfelja modela B Registra članova, korisnika obiteljskih i najviših mirovina. Također, na način istovjetan načinu raspodjele uplaćenih sredstava potrebno je izvršiti i raspored ostvarenog prinosa na imovinu ostvaren od datuma unosa sredstava (04. listopada 2007. godine) do datuma stupanja Odluke na snagu (02. studenog 2007. godine).
U studenom 2007. godine isplaćena je 4. rata modela A Osnovnog registra u iznosu od 1.209.725.996,07 kuna, 2. rata modela A Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 125.505.276,99 kuna i 1. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 702.603.750,09 kuna.
U lipnju 2008. godine isplaćena je 3. rata modela A Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 127.406.792,05 kuna.
U prosincu 2008. godine isplaćena je 2. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 708.937.037,04 kuna, 4. rata modela A Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 128.767.401,28 kuna i 1. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 118.566.784,72 kuna.
Dana 09. studenog 2009. godine Upravni odbor Umirovljeničkog fonda donio je Odluku kojom se odobrava prodaja 114.000 dionica HT (HT-R-A) radi osiguranja potrebnih sredstava za isplatu 3. rate obeštećenja po otkupu udjela modela B osnovnog Registra članova Umirovljeničkog fonda. HPB Invest d.o.o. je za račun Umirovljeničkog fonda prodao 114.000 dionica HT na Zagrebačkoj burzi po tržišnoj cijeni 275,11 kuna.
U prosincu 2009. godine isplaćena je 3. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 713.989.212,56 kuna i 2. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 119.495.732,19 kuna.
Dana 19. studenog 2010. godine Vlada Republike Hrvatske je na svojoj sjednici donijela Odluku o prijenosu 2.859.148 redovnih dionica HT-Hrvatskih telekomunikacija d.d. u Umirovljenički fond po cijeni od 283,31 kune.
Dana 15. prosinca 2010. godine HPB Invest d.o.o. za Umirovljenički fond i Hrvatska poštanska banka d.d. potpisali su Ugovor o prodaji tražbine na osnovu kojeg je HPB Invest d.o.o. prodao Hrvatskoj poštanskoj banci d.d dio tražbine prema Republici Hrvatskoj u iznosu od 820 milijuna kuna, uz obvezu Društva za upravljanje da od Banke ponovno otkupi istu tražbinu najkasnije do 17. prosinca 2011. godine.
U prosincu 2010. godine isplaćena je 4. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 707.587.802,27 kuna i 3. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 118.600.834,63kuna.
Na dan 01. siječnja 2011. godine imovina fonda Osnovnog registra sastojala se od 3,6 milijuna kuna novčanih sredstava, 2.399.158 dionica HT-a, ukupne vrijednosti 692.660.906,18 kuna, potraživanja za neuplaćenu imovinu u iznosu od 1,5 milijardi kuna i ukupnih obveza u iznosu 728 milijuna kuna. Na dan 01. siječnja 2011. godine imovina fonda Registra obiteljskih i najviših mirovina sastojala se od 2,1 milijuna kuna novčanih sredstava, 459.990 dionica Hrvatskog telekoma d.d. ukupne vrijednosti 132.803.712,90 kuna, potraživanja za neuplaćenu imovinu u iznosu od 353 milijuna kuna i ukupnih obveza u iznosu 728 milijuna kuna.
Dana 23. svibnja 2011. godine na račun Umirovljeničkog fonda uplaćena je dividenda od dionica Hrvatskog telekoma d.d. u iznosu od 65.074.208,48 kuna.
Dana 09. lipnja 2011. godine Društvo je izvršilo djelomičnu nazadkupnju tražbine iz Ugovora od 15. prosinca 2010. godine u iznosu od 70 milijuna kuna.
Kako bi se osigurala sredstva za isplatu 5. rate obeštećenja Osnovnog registra i 4. rate obeštećenja Registra obiteljskih i najviših mirovina, a u skladu s odlukom Upravnog odbora Fonda s 49. sjednice održane 20. listopada 2011. godine, HPB Invest d.o.o. je dana 21. listopada 2011. godine sklopio Ugovor o prodaji tražbine sa Zagrebačkom bankom d.d. i Hrvatskom poštanskom bankom d.d. u iznosu od 818.741.244,95 kn. Istim Ugovorom HPB Invest d.o.o. se obvezao najkasnije do 20. listopada 2012. godine otkupiti istu tražbinu od Hrvatske poštanske banke d.d.
U listopadu 2011. godine isplaćena je 5. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 700.938.605,90 kuna i 4. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 117.802.639,05 kuna.
Dana 16. prosinca 2011. godine potpisan je Dodatak 1 Ugovora o prodaji tražbine između HPB Investa d.o.o. za Umirovljenički fond i Hrvatske poštanske banke d.d. od 15. prosinca 2010. godine koji se prolongira sljedećih godinu dana do zaključno 17. prosinca 2012. godine. Kupoprodajna cijena za tražbinu iznosila je 797.071.553,42 kune.
Dana 27. veljače 2012. i 21. svibnja 2012. godine na račun Umirovljeničkog fonda uplaćena je dividenda od dionica HT-R-A (Hrvatske telekomunikacije d.d.) u iznosu od 63.301.536,72 kune. Dana 12. ožujka 2012. i 22. svibnja 2012. godine cjelokupan iznos dividende korišten je za otkup dijela potraživanja prema Republici Hrvatskoj iz Dodatka 1 Ugovora o prodaji tražbine od 16. prosinca 2011. godine.
Vlada Republike Hrvatske je dana 11. listopada 2012. godine donijela Odluku o davanju suglasnosti Ministarstvu financija za preuzimanje obveza Umirovljeničkog fonda prema Zagrebačkoj banci d.d. i Hrvatskoj poštanskoj banci d.d. temeljem Ugovora o prodaji tražbine od 15. prosinca 2010. godine i Dodatka 1 Ugovora o prodaji tražbine od 16. prosinca 2011. godine i temeljem Ugovora o prodaji i nazadkupnji tražbine od 21. listopada 2011. godine, ukupnog iznosa 1,6 milijardi kuna.
Sukladno Odluci Vlade Republike Hrvatske od dana 12. prosinca 2012. godine u Fond je uplaćeno 100.000.000,00 kuna za nadoknadu razlike u cijeni udjela do nominalne vrijednosti udjela od 1,00 kune.
Vlada Republike Hrvatske je na svojoj sjednici održanoj dana 12. prosinca 2012. godine donijela Odluku o davanju suglasnosti HPB Investu d.o.o. da u ime i za račun Umirovljeničkog fonda sklopi Ugovor o zaduženju u iznosu od 720.000.000,00 kuna. Dana 18. prosinca 2012. godine potpisan je Ugovor između HPB Investa d.o.o. za Umirovljenički fond, Hrvatske poštanske banke d.d., Zagrebačke banke d.d. i Republike Hrvatske, Ministarstva financija, kojim se HPB Investu d.o.o. za Umirovljenički fond odobravaju sredstva od 720.000.000,00 kuna, u svrhu isplate 6. rate obeštećenja modela B Osnovnog registra i 5. rate obeštećenja modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina. Istim Ugovorom ovlašćuje se Ministarstvo financija za preuzimanje obveza koje će proizaći za Umirovljenički fond temeljem Ugovora o zaduženju, najkasnije do 17. prosinca 2013. godine HPB Invest d.o.o. dužan je najkasnije do 17. prosinca 2013. godine izvršiti prijenos 2.859.148 dionica Hrvatskog telekoma d.d. u vlasništvo Vlade Republike Hrvatske.
U prosincu 2012. godine isplaćena je 6. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 700.455.280,21 kuna i 5. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 117.207.894,82 kuna.
U skladu s Ugovorom o prijenosu dionica, sklopljenog 28. studenog 2013. godine između Vlade Republike Hrvatske i Umirovljeničkog fonda, dana 12. prosinca 2013. godine izvršen je prijenos 2.859.148 redovnih dionica Hrvatskog telekoma d.d., oznake HT-R-A, s računa Umirovljeničkog fonda na račun Republike Hrvatske u Središnjem klirinško depozitarnom društvu d.d.
U prosincu 2013. godine isplaćena je 6. i ujedno posljednja rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 117.144.405,13 kuna.
Dana 21. prosinca 2015. godine iz Fonda je izvršen prijenos sredstava u iznosu od 180.000.000,00 kuna, u svrhu isplate jednokratnog novčanog primanja korisnicima mirovinskih primanja ostvarenih u obveznom mirovinskom osiguranju na temelju generacijske solidarnosti sukladno Odluci Vlade Republike Hrvatske o isplati jednokratnog novčanog primanja iz sredstava koja pripadaju Republici Hrvatskoj kao članu Umirovljeničkog fonda („Narodne novine“, br. 112/15 i 122/15) i dopisu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje od dana 17. prosinca 2015. godine (Klasa: 140-01/15-24/1, Urbroj: 341-99-08/7-15-132) te dopisu Ministarstva financija od dana 08. prosinca 2015. (Klasa: 140-01/15-01/114, Urbroj: 513-05-02-15-1).
Od osnutka Umirovljeničkog fonda do dana 31. prosinca 2016. godine ukupno je isplaćeno 10.252.748.377,99 kuna za 488.577 njegovih članova, a na dan 30. lipnja 2017. godine iznos sredstava, na računu Republike Hrvatske kao članu Umirovljeničkog fonda, iznosi 5.481.496,53 kuna.
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Kako je, dakle, u prosincu 2013. godine isplaćena posljednja rata obeštećenja članovima Registra obiteljskih i najviših mirovina, čime su izvršene obveze iz Zakona o provođenju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12 svibnja 1998. godine, prestala je potreba za postojanjem Umirovljeničkog fonda te se ovim prijedlogom zakona predlaže prestanak važenja Zakona o Umirovljeničkom fondu, odnosno da danom stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona prestane postojati Umirovljenički fond.
Isto tako predlaže se da imovinu, prava i obveze Umirovljeničkog fonda preuzme Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, koji će preuzeti u svoje ime i za svoj račun predmete u postupcima koji se vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona te će snositi sve troškove nastale za račun bivšeg Umirovljeničkog fonda kao i troškove koji nakon stupanja na snagu predloženog zakona nastanu u vezi s izvršenjem preostalih obveza proizašlih iz Zakona o provođenju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. radi obeštećenja korisnika mirovine povodom Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998.
Također, predlaže se da se novčana sredstva, kao dio imovine Fonda, koja nisu iskorištena do dana stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona prenesu na račun državnog proračuna Republike Hrvatske kao sredstva depozita iz kojih će Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje podmirivati troškove vezano za predmete u postupcima koji se vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do dana stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona kao i troškove koji nakon stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona nastanu u vezi s izvršenjem preostalih obveza proizašlih iz Zakona o provođenju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. Predlaže se da se troškovi podmiruju preko sustava državne riznice, odnosno preko računa državnog proračuna Republike Hrvatske, a neiskorištena sredstva depozita koja će ostati nakon podmirenja navedenih troškova postaju prihod državnog proračuna. Ukoliko novčana sredstva ne budu dostatna za podmirenje troškova i obveza koje će iz ovoga prijedloga zakona proizaći za Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, predlaže se da se eventualni manjak podmiri na teret državnog proračuna.
Nadalje, predlaže se da Društvo za upravljanje Fondom Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje preda revidirano financijsko izvješće o stanju imovine i obveza Fonda sa stanjem na dan stupanja na snagu predloženog zakona, s pripadajućim analitičkim podacima i vjerodostojnom financijskom dokumentacijom te dokumentaciju sudskih sporova koje preuzima navedeni Zavod, a sporazumom će se detaljno urediti predaja podataka i dokumentacije, međusobna prava i obveze u pogledu pružanja informacija obeštećenicima, njihovim nasljednicima i drugim fizičkim i pravnim osobama koje imaju pravo na informacije te način i uvjete podmirenja troškova za obveze nastale za račun Fonda do stupanja na snagu Zakona. Sporazum će sklopiti Društvo za upravljanje Fondom i Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i to do dana stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13 i 113/16), predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku, radi osobito opravdanih razloga.
Naime, donošenje zakona po hitnoj proceduri nužno je radi osiguranja učinkovitog upravljanja proračunskim sredstvima.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O UMIROVLJENIČKOM FONDU
Članak 1.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Umirovljeničkom fondu („Narodne novine“, broj 93/05, 41/07, 90/11 i 102/15).
Članak 2.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje postojati Umirovljenički fond (u daljnjem tekstu: Fond).
Članak 3.
Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) preuzet će imovinu, prava i obveze Fonda.
Članak 4.
Zavod će preuzeti u svoje ime i za svoj račun predmete u postupcima koji se pred sudovima u Republici Hrvatskoj vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 5.
Sve troškove nastale za račun bivšeg Fonda te troškove koji nakon stupanja na snagu ovoga Zakona nastanu u vezi s izvršenjem preostalih obveza proizašlih iz Zakona o provođenju odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. („Narodne novine“, broj 195/04 i 19/07) radi obeštećenja korisnika mirovine povodom Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. („Narodne novine“, broj 68/98) snosi Zavod.
Članak 6.
(1) Novčana sredstva, kao dio imovine Fonda iz članka 3. ovoga Zakona, koja nisu iskorištena do dana stupanja na snagu ovoga Zakona prenose se na račun državnog proračuna Republike Hrvatske kao sredstva depozita za namjene utvrđene ovim Zakonom.
(2) Zavod će iz sredstava depozita iz stavka 1. ovoga članka podmirivati troškove iz članaka 4. i 5. ovoga Zakona u kojoj visini će isti biti prihod Zavoda.
(3) Troškovi iz članka 4. i 5. ovoga Zakona podmiruju se preko računa državnog proračuna Republike Hrvatske.
(4) Neiskorištena sredstva depozita iz stavka 1. ovoga članka preostala nakon podmirenja troškova iz članaka 4. i 5. ovoga Zakona postaju opći prihod državnog proračuna.
(5) Ako novčana sredstva iz stavka 1. ovoga članka nisu dostatna za podmirenje troškova i obveza koje će iz ovoga Zakona proizaći za Zavod, manjak sredstava podmirit će se na teret državnog proračuna Republike Hrvatske.
Članak 7.
(1)Društvo za upravljanje Fondom će Zavodu predati revidirano financijsko izvješće o stanju imovine i obveza Fonda sa stanjem na dan stupanja na snagu Zakona, s pripadajućim analitičkim podacima i vjerodostojnom financijskom dokumentacijom te dokumentaciju sudskih sporova iz članka 4. ovoga Zakona.
(2)Društvo za upravljanje fondom i Zavod sklopit će do dana stupanja na snagu ovoga Zakona sporazum kojim će detaljno urediti predaju podataka i dokumentacije iz stavka 1. ovoga članka, međusobna prava i obveze u pogledu pružanja informacija obeštećenicima, njihovim nasljednicima i drugim fizičkim i pravnim osobama koje imaju pravo na informacije te način i uvjete podmirenja troškova za obveze nastale za račun Fonda do stupanja na snagu Zakona.
Članak 8.
Ovaj Zakon stupa na snagu trideset dana od dana objave u „Narodnim novinama".
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Ovom odredbom propisuje se prestanak važenja Zakona o Umirovljeničkom fondu („Narodne novine“, broj 93/05, 41/07, 90/11 i 102/15).
Uz članak 2.
Ovom odredbom propisuje se prestanak postojanja Umirovljeničkog fonda (u daljnjem tekstu: Fond).
Uz članak 3.
Ovom odredbom propisuje se da će Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) preuzeti imovinu te prava i obveze stvorene za račun Fonda. Imovinu Fonda čine potraživanja i novčana sredstva koja nisu iskorištena do dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 4.
Ovom odredbom propisuje se da će Zavod preuzeti u svoje ime i za svoj račun predmete u postupcima koji se pred sudovima u Republici Hrvatskoj vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 5.
Ovom odredbom propisuje se da sve troškove vezano za obavljanje poslova za račun bivšeg Fonda te troškove koji nakon stupanja na snagu ovoga Zakona nastanu u vezi s izvršenjem preostalih obveza proizašlih iz Zakona o provođenju odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. („Narodne novine“, broj 195/04 i 19/07) radi obeštećenja korisnika mirovine povodom Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. („Narodne novine“, broj 68/98) snosi Zavod.
Uz članak 6.
Ovom odredbom propisuje se da se financijska sredstva, kao dio imovine Fonda iz članka 3. ovoga Zakona, koja nisu iskorištena do dana stupanja na snagu ovoga Zakona prenose na račun državnog proračuna Republike Hrvatske kao sredstva depozita za namjene utvrđene ovim Zakonom.
Stavkom 2. propisuje se da će Zavod iz tih sredstava podmirivati troškove vezane uz postupke koji se pred sudovima u Republici Hrvatskoj vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do stupanja na snagu ovoga Zakona. Također, iz sredstava depozita podmirivat će se i svi ostali troškovi nastali za račun bivšeg Fonda. Iznos sredstava depozita korištenih za podmirenje troškova evidentirat će se kao prihod Zavoda.
Stavkom 3. propisuje se da se troškovi iz članka 4. i 5. ovoga Zakona podmiruju preko sustava državne riznice, odnosno preko računa državnog proračuna Republike Hrvatske, a stavkom 4. propisuje se da neiskorištena sredstva depozita preostala nakon podmirenja troškova iz članaka 4. i 5. ovoga Zakona postaju opći prihod državnog proračuna.
Stavkom 5. propisuje se da ukoliko novčana sredstva iz stavka 1. ovoga članka nisu dostatna za podmirenje troškova i obveza koje će iz ovoga Zakona proizaći za Zavod, eventualni manjak sredstava podmirit će se na teret državnog proračuna Republike Hrvatske.
Uz članak 7.
Ovom odredbom propisuje se da će Društvo za upravljanje Fondom Zavodu predati revidirano financijsko izvješće o stanju imovine i obveza Fonda sa stanjem na dan stupanja na snagu Zakona, s pripadajućim analitičkim podacima i vjerodostojnom financijskom dokumentacijom te dokumentaciju sudskih sporova iz članka 4. ovoga Zakona.
Stavkom 2. propisuje se da se predaja podataka i dokumentacije iz stavka 1. ovoga članka, međusobna prava i obveze u pogledu pružanja informacija obeštećenicima, njihovim nasljednicima i drugim fizičkim i pravnim osobama koje imaju pravo na informacije te način i uvjeti podmirenja troškova za obveze nastale za račun Fonda do stupanja na snagu Zakona uređuje sporazumom koji će Društvo za upravljanje fondom i Zavod sklopiti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 8.
Ovom odredbom propisuje se stupanje na snagu Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O UMIROVLJENIČKOM FONDU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
PRIJEDLOG ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O UMIROVLJENIČKOM FONDU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1., a u vezi s člankom 57. stavkom 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
1. Ocjena stanja
Zakon o Umirovljeničkom fondu („Narodne novine“, broj 93/05, 41/07, 90/11 i 102/15 - u daljnjem tekstu: Zakon) donesen je i primjenjuje se radi izvršenja obveza proizašlih iz Zakona o provođenju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. godine („Narodne novine“, broj 105/04 i 19/07), kojim je uređeno obeštećivanje korisnika mirovine povodom Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. godine („Narodne novine“, broj 69/98).
Pravo na obeštećenje imaju korisnici starosnih, prijevremenih starosnih, invalidskih i obiteljskih mirovina ostvarenih prema odredbama Zakona o osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja („Narodne novine“, broj 53/91) i Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju („Narodne novine“, broj 26/83, 5/86, 42/87, 34/89, 57/89, 40/90, 9/91, 26/93, 44/94 i 59/96) za razdoblje od 1. rujna 1993. do 31. prosinca 1998. godine, a na temelju usklađivanja tih mirovina s kretanjem prosječnih neto plaća svih zaposlenih na teritoriju Republike Hrvatske u istom razdoblju, prema podacima Državnog zavoda za statistiku.
Na temelju navedenoga Zakona osnovan je poseban Umirovljenički fond, iz kojega su se korisnicima mirovina ili njihovim nasljednicima iz prvoga nasljednog reda svake godine isplaćivale svote pojedinačnih obeštećenja, po dva modela:
- Model A, prema kojemu se isplata polovične svote obeštećenja obavljala u roku od dvije godine, i
- Model B, prema kojemu se obeštećenje obavljalo u roku od šest godina, s počekom od dvije godine.
HPB Invest d.o.o., društvo za upravljanje UCITS fondovima, u skladu s Ugovorom o upravljanju imovinom Umirovljeničkog fonda od 22. studenoga 2005. i 22. studenoga 2007. godine obavlja poslove upravljanja Umirovljeničkim fondom. U skladu sa Zakonom i Izjavama članova Umirovljeničkog fonda HPB Invest d.o.o. je obračunao i dodijelio kamate članovima Umirovljeničkog fonda u ukupnoj visini od 2.300.000.000,00 kuna, na način da je iznos kamate podijelio s iznosom obeštećenja te tako dobiveni iznos pripisao iznosu obeštećenja članovima Umirovljeničkog fonda. Po jednoj kuni obeštećenja kamata iznosi 0,199752 HRK ili 19,9752%.
Pripisom kamata stvoreni su preduvjeti za dodjelu udjela članovima Umirovljeničkog fonda te im je ukupan iznos obeštećenja koji se dobio zbrojem izračunatog obeštećenja od strane Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, a i pripisane kamate konvertiran u udjele po cijeni od 1,0000 kuna za jedan udjel. Prije same konverzije u udjele, u skladu s odabirom modela članova Umirovljeničkog fonda putem Izjava, izvršeno je umanjenje ukupnog iznosa obeštećenja za 50% za model A te je na taj način formiran Osnovni Registar članova Umirovljeničkog fonda.
HPB-Invest d.o.o. je, u skladu s mišljenjem Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga od 06. travnja 2006. godine (Klasa: 011-01/06-03/24, Ur. broj: 326-102/06-02), a s danom dodijele udjela članovima Fonda, počeo voditi potraživanja za neuplaćenu imovinu po modelu A i po modelu B, koja se trebala osigurati i prenijeti u Fond sukladno Zakonu o Umirovljeničkom fondu.
Kako bi osigurala isplatu Republika Hrvatska je Ugovorom od 09. lipnja 2006. godine dozvolila HPB-Investu d.o.o. prodaju prije spomenutih potraživanja. HPB Invest d.o.o. je prodao potraživanja za neuplaćenu imovinu u visini od 1.200.000.000,00 kuna, za koju je kupac platio 1.200.000.000,00 kuna. U lipnju 2006. godine isplaćena je 1. rata modela A Osnovnog registra u iznosu od 1.195.595.110,27 kuna.
Republika Hrvatska je 08. listopada 2006. godine u imovinu Fonda unijela 3.117.127 dionica Plive d.d. Kako je HPB-Invest d.o.o. prihvatio javnu ponudu za prodaju Plive d.d. Barru Pharmaceuticals Europe BV, 24. listopada 2006. godine primljena su sredstva po prihvatu javne ponude u iznosu od 2.556.044.140,00 kuna (820 kuna po dionici) na račun Fonda u SG - Splitskoj banci d.d. Kako HPB-Invest d.o.o. vodi dva portfelja Fonda u skladu sa Statutom Fonda (članak 20. stavak 1.), a uz to i portfelj Republike Hrvatske kao člana Fonda, predmetna sredstva raspoređena su u portfelj modela A Osnovnog Registra zbog prioriteta isplate rata članovima Fonda. U skladu s odlukom Upravnog odbora Fonda s 20. sjednice održane 20. listopada 2006. godine o davanju suglasnosti HPB-Investu d.o.o. za sklapanje Ugovora o prodaji tražbine s Hrvatskom poštanskom bankom d.d., 24. listopada 2006. godine ponovno je kupljeno potraživanje prema Republici Hrvatskoj u iznosu od 1.200.000.000,00 kuna za iznos od 1.227.575.333,33 kuna. U prosincu 2006. godine isplaćena je 2. rata modela A Osnovnog registra u iznosu od 1.199.254.637,29 kuna.
U skladu s odlukom Upravnog odbora Fonda s 21. sjednice održane 22. studenoga 2006. godine, HPB-Invest d.o.o. je dao ponudu za kupnju dionica Ine d.d. na inicijalnoj javnoj ponudi u iznosu od 100.000.000,00 kuna. Kako je potražnja višestruko premašivala ponudu, Umirovljeničkom fondu dodijeljeno je 8.875 dionica Ine d.d. po cijeni od 1.690,00 kuna po dionici. Preostali iznos od 114.215.419,38 kune ulagao se u klasične instrumente tržišta novca.
U skladu s Odlukom Upravnog odbora Fonda s 26. sjednice održane dana 04. lipnja 2007. godine, HPB-Invest d.o.o. je dobio suglasnost za prodaju potraživanja te za prodaju dionica Ine d.d. radi isplate 3. rate po modelu A Osnovnog Registra i 1. rate po modelu A za Registar članova korisnika obiteljskih i najviših mirovina. Sve dionice prodane su do 15. lipnja 2007. godine po prosječnoj cijeni od 2.890,55 kuna te je sklopljen Ugovor o prodaji potraživanja s obvezom nazadkupnje uz suglasnost Upravnog odbora Fonda s 27. sjednice održane 19. lipnja 2007. godine, kojim su prodana potraživanja u nominalnom iznosu od 1.195.000.000,00 kuna. U lipnju 2007. godine isplaćena je 3. rata modela A Osnovnog registra u iznosu od 1.197.721.139,27 kuna i 1. rata modela A Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 125.442.046,16 kuna.
Upravni odbor Fonda je na svojoj 28. sjednici održanoj 26. rujna 2007. godine dao suglasnost HPB-Investu d.o.o. za podnošenje obvezujuće javne ponude za kupnju dionica HT-a d.d. u ukupnom iznosu od 18.000.000,00 kuna. Na inicijalnoj ponudi Fondu je dodijeljeno 25.000 dionica HT d.d., za koje je dana 3. listopada 2007. plaćeno 6.625.000,00 kuna (265,00 kuna po dionici).
Dana 04. listopada 2007. godine Vlada Republike Hrvatske unijela je u Fond 5.000.000.000,00 kuna. U listopadu 2007. godine kupljena su potraživanja za neuplaćenu imovinu od Hrvatske poštanske banke d.d. u nominalnom iznosu od 1.195.000.000,00 kuna za ukupan iznos od 1.217.505.833,34 kuna, a u skladu s Odlukom Upravnog odbora s 29. sjednice održane 9. listopada 2007. godine o odobrenju zaključenja Ugovora o nazadkupnji potraživanja između Hrvatske poštanske banke d.d. kao prodavatelja i HPB-Invest d.o.o. kao kupca.
Kako HPB-Invest d.o.o. vodi pored Osnovnog portfelja članova Umirovljeničkog fonda i portfelj članova Umirovljeničkog fonda, korisnika obiteljskih i najviših mirovina, a kako uneseni iznos novčanih sredstava nije bio dovoljan za pokriće cjelokupne imovine Fonda koji se nalazio u potraživanjima za neunesenu imovinu, Upravni odbor Fonda je na svojoj 30. sjednici održanoj 02. studenoga 2007. godine donio Odluku o rasporedu unesenih sredstava. Tom je odlukom utvrđeno da se potraživanja koja se vode i u portfelju modela A Osnovnog Registra članova i u portfelju modela A Registra članova korisnika obiteljskih i najviših mirovina zamijene novčanim sredstvima, a preostali iznos proporcionalno podijeli između portfelja modela B Osnovnog Registra članova i portfelja modela B Registra članova, korisnika obiteljskih i najviših mirovina. Također, na način istovjetan načinu raspodjele uplaćenih sredstava potrebno je izvršiti i raspored ostvarenog prinosa na imovinu ostvaren od datuma unosa sredstava (04. listopada 2007. godine) do datuma stupanja Odluke na snagu (02. studenog 2007. godine).
U studenom 2007. godine isplaćena je 4. rata modela A Osnovnog registra u iznosu od 1.209.725.996,07 kuna, 2. rata modela A Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 125.505.276,99 kuna i 1. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 702.603.750,09 kuna.
U lipnju 2008. godine isplaćena je 3. rata modela A Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 127.406.792,05 kuna.
U prosincu 2008. godine isplaćena je 2. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 708.937.037,04 kuna, 4. rata modela A Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 128.767.401,28 kuna i 1. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 118.566.784,72 kuna.
Dana 09. studenog 2009. godine Upravni odbor Umirovljeničkog fonda donio je Odluku kojom se odobrava prodaja 114.000 dionica HT (HT-R-A) radi osiguranja potrebnih sredstava za isplatu 3. rate obeštećenja po otkupu udjela modela B osnovnog Registra članova Umirovljeničkog fonda. HPB Invest d.o.o. je za račun Umirovljeničkog fonda prodao 114.000 dionica HT na Zagrebačkoj burzi po tržišnoj cijeni 275,11 kuna.
U prosincu 2009. godine isplaćena je 3. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 713.989.212,56 kuna i 2. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 119.495.732,19 kuna.
Dana 19. studenog 2010. godine Vlada Republike Hrvatske je na svojoj sjednici donijela Odluku o prijenosu 2.859.148 redovnih dionica HT-Hrvatskih telekomunikacija d.d. u Umirovljenički fond po cijeni od 283,31 kune.
Dana 15. prosinca 2010. godine HPB Invest d.o.o. za Umirovljenički fond i Hrvatska poštanska banka d.d. potpisali su Ugovor o prodaji tražbine na osnovu kojeg je HPB Invest d.o.o. prodao Hrvatskoj poštanskoj banci d.d dio tražbine prema Republici Hrvatskoj u iznosu od 820 milijuna kuna, uz obvezu Društva za upravljanje da od Banke ponovno otkupi istu tražbinu najkasnije do 17. prosinca 2011. godine.
U prosincu 2010. godine isplaćena je 4. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 707.587.802,27 kuna i 3. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 118.600.834,63kuna.
Na dan 01. siječnja 2011. godine imovina fonda Osnovnog registra sastojala se od 3,6 milijuna kuna novčanih sredstava, 2.399.158 dionica HT-a, ukupne vrijednosti 692.660.906,18 kuna, potraživanja za neuplaćenu imovinu u iznosu od 1,5 milijardi kuna i ukupnih obveza u iznosu 728 milijuna kuna. Na dan 01. siječnja 2011. godine imovina fonda Registra obiteljskih i najviših mirovina sastojala se od 2,1 milijuna kuna novčanih sredstava, 459.990 dionica Hrvatskog telekoma d.d. ukupne vrijednosti 132.803.712,90 kuna, potraživanja za neuplaćenu imovinu u iznosu od 353 milijuna kuna i ukupnih obveza u iznosu 728 milijuna kuna.
Dana 23. svibnja 2011. godine na račun Umirovljeničkog fonda uplaćena je dividenda od dionica Hrvatskog telekoma d.d. u iznosu od 65.074.208,48 kuna.
Dana 09. lipnja 2011. godine Društvo je izvršilo djelomičnu nazadkupnju tražbine iz Ugovora od 15. prosinca 2010. godine u iznosu od 70 milijuna kuna.
Kako bi se osigurala sredstva za isplatu 5. rate obeštećenja Osnovnog registra i 4. rate obeštećenja Registra obiteljskih i najviših mirovina, a u skladu s odlukom Upravnog odbora Fonda s 49. sjednice održane 20. listopada 2011. godine, HPB Invest d.o.o. je dana 21. listopada 2011. godine sklopio Ugovor o prodaji tražbine sa Zagrebačkom bankom d.d. i Hrvatskom poštanskom bankom d.d. u iznosu od 818.741.244,95 kn. Istim Ugovorom HPB Invest d.o.o. se obvezao najkasnije do 20. listopada 2012. godine otkupiti istu tražbinu od Hrvatske poštanske banke d.d.
U listopadu 2011. godine isplaćena je 5. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 700.938.605,90 kuna i 4. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 117.802.639,05 kuna.
Dana 16. prosinca 2011. godine potpisan je Dodatak 1 Ugovora o prodaji tražbine između HPB Investa d.o.o. za Umirovljenički fond i Hrvatske poštanske banke d.d. od 15. prosinca 2010. godine koji se prolongira sljedećih godinu dana do zaključno 17. prosinca 2012. godine. Kupoprodajna cijena za tražbinu iznosila je 797.071.553,42 kune.
Dana 27. veljače 2012. i 21. svibnja 2012. godine na račun Umirovljeničkog fonda uplaćena je dividenda od dionica HT-R-A (Hrvatske telekomunikacije d.d.) u iznosu od 63.301.536,72 kune. Dana 12. ožujka 2012. i 22. svibnja 2012. godine cjelokupan iznos dividende korišten je za otkup dijela potraživanja prema Republici Hrvatskoj iz Dodatka 1 Ugovora o prodaji tražbine od 16. prosinca 2011. godine.
Vlada Republike Hrvatske je dana 11. listopada 2012. godine donijela Odluku o davanju suglasnosti Ministarstvu financija za preuzimanje obveza Umirovljeničkog fonda prema Zagrebačkoj banci d.d. i Hrvatskoj poštanskoj banci d.d. temeljem Ugovora o prodaji tražbine od 15. prosinca 2010. godine i Dodatka 1 Ugovora o prodaji tražbine od 16. prosinca 2011. godine i temeljem Ugovora o prodaji i nazadkupnji tražbine od 21. listopada 2011. godine, ukupnog iznosa 1,6 milijardi kuna.
Sukladno Odluci Vlade Republike Hrvatske od dana 12. prosinca 2012. godine u Fond je uplaćeno 100.000.000,00 kuna za nadoknadu razlike u cijeni udjela do nominalne vrijednosti udjela od 1,00 kune.
Vlada Republike Hrvatske je na svojoj sjednici održanoj dana 12. prosinca 2012. godine donijela Odluku o davanju suglasnosti HPB Investu d.o.o. da u ime i za račun Umirovljeničkog fonda sklopi Ugovor o zaduženju u iznosu od 720.000.000,00 kuna. Dana 18. prosinca 2012. godine potpisan je Ugovor između HPB Investa d.o.o. za Umirovljenički fond, Hrvatske poštanske banke d.d., Zagrebačke banke d.d. i Republike Hrvatske, Ministarstva financija, kojim se HPB Investu d.o.o. za Umirovljenički fond odobravaju sredstva od 720.000.000,00 kuna, u svrhu isplate 6. rate obeštećenja modela B Osnovnog registra i 5. rate obeštećenja modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina. Istim Ugovorom ovlašćuje se Ministarstvo financija za preuzimanje obveza koje će proizaći za Umirovljenički fond temeljem Ugovora o zaduženju, najkasnije do 17. prosinca 2013. godine HPB Invest d.o.o. dužan je najkasnije do 17. prosinca 2013. godine izvršiti prijenos 2.859.148 dionica Hrvatskog telekoma d.d. u vlasništvo Vlade Republike Hrvatske.
U prosincu 2012. godine isplaćena je 6. rata modela B Osnovnog registra u iznosu od 700.455.280,21 kuna i 5. rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 117.207.894,82 kuna.
U skladu s Ugovorom o prijenosu dionica, sklopljenog 28. studenog 2013. godine između Vlade Republike Hrvatske i Umirovljeničkog fonda, dana 12. prosinca 2013. godine izvršen je prijenos 2.859.148 redovnih dionica Hrvatskog telekoma d.d., oznake HT-R-A, s računa Umirovljeničkog fonda na račun Republike Hrvatske u Središnjem klirinško depozitarnom društvu d.d.
U prosincu 2013. godine isplaćena je 6. i ujedno posljednja rata modela B Registra obiteljskih i najviših mirovina u iznosu od 117.144.405,13 kuna.
Dana 21. prosinca 2015. godine iz Fonda je izvršen prijenos sredstava u iznosu od 180.000.000,00 kuna, u svrhu isplate jednokratnog novčanog primanja korisnicima mirovinskih primanja ostvarenih u obveznom mirovinskom osiguranju na temelju generacijske solidarnosti sukladno Odluci Vlade Republike Hrvatske o isplati jednokratnog novčanog primanja iz sredstava koja pripadaju Republici Hrvatskoj kao članu Umirovljeničkog fonda („Narodne novine“, br. 112/15 i 122/15) i dopisu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje od dana 17. prosinca 2015. godine (Klasa: 140-01/15-24/1, Urbroj: 341-99-08/7-15-132) te dopisu Ministarstva financija od dana 08. prosinca 2015. (Klasa: 140-01/15-01/114, Urbroj: 513-05-02-15-1).
Od osnutka Umirovljeničkog fonda do dana 31. prosinca 2016. godine ukupno je isplaćeno 10.252.748.377,99 kuna za 488.577 njegovih članova, a na dan 30. lipnja 2017. godine iznos sredstava, na računu Republike Hrvatske kao članu Umirovljeničkog fonda, iznosi 5.481.496,53 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom te posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Kako je, dakle, u prosincu 2013. godine isplaćena posljednja rata obeštećenja članovima Registra obiteljskih i najviših mirovina, čime su izvršene obveze iz Zakona o provođenju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12 svibnja 1998. godine, prestala je potreba za postojanjem Umirovljeničkog fonda te se ovim prijedlogom zakona predlaže prestanak važenja Zakona o Umirovljeničkom fondu, odnosno da danom stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona prestane postojati Umirovljenički fond.
Isto tako predlaže se da imovinu, prava i obveze Umirovljeničkog fonda preuzme Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, koji će preuzeti u svoje ime i za svoj račun predmete u postupcima koji se vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona te će snositi sve troškove nastale za račun bivšeg Umirovljeničkog fonda kao i troškove koji nakon stupanja na snagu predloženog zakona nastanu u vezi s izvršenjem preostalih obveza proizašlih iz Zakona o provođenju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. radi obeštećenja korisnika mirovine povodom Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998.
Također, predlaže se da se novčana sredstva, kao dio imovine Fonda, koja nisu iskorištena do dana stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona prenesu na račun državnog proračuna Republike Hrvatske kao sredstva depozita iz kojih će Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje podmirivati troškove vezano za predmete u postupcima koji se vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do dana stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona kao i troškove koji nakon stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona nastanu u vezi s izvršenjem preostalih obveza proizašlih iz Zakona o provođenju Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. Predlaže se da se troškovi podmiruju preko sustava državne riznice, odnosno preko računa državnog proračuna Republike Hrvatske, a neiskorištena sredstva depozita koja će ostati nakon podmirenja navedenih troškova postaju prihod državnog proračuna. Ukoliko novčana sredstva ne budu dostatna za podmirenje troškova i obveza koje će iz ovoga prijedloga zakona proizaći za Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, predlaže se da se eventualni manjak podmiri na teret državnog proračuna.
Nadalje, predlaže se da Društvo za upravljanje Fondom Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje preda revidirano financijsko izvješće o stanju imovine i obveza Fonda sa stanjem na dan stupanja na snagu predloženog zakona, s pripadajućim analitičkim podacima i vjerodostojnom financijskom dokumentacijom te dokumentaciju sudskih sporova koje preuzima navedeni Zavod, a sporazumom će se detaljno urediti predaja podataka i dokumentacije, međusobna prava i obveze u pogledu pružanja informacija obeštećenicima, njihovim nasljednicima i drugim fizičkim i pravnim osobama koje imaju pravo na informacije te način i uvjete podmirenja troškova za obveze nastale za račun Fonda do stupanja na snagu Zakona. Sporazum će sklopiti Društvo za upravljanje Fondom i Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje i to do dana stupanja na snagu ovoga prijedloga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13 i 113/16), predlaže se donošenje ovoga zakona po hitnom postupku, radi osobito opravdanih razloga.
Naime, donošenje zakona po hitnoj proceduri nužno je radi osiguranja učinkovitog upravljanja proračunskim sredstvima.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O UMIROVLJENIČKOM FONDU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 1.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Umirovljeničkom fondu („Narodne novine“, broj 93/05, 41/07, 90/11 i 102/15).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 2.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje postojati Umirovljenički fond (u daljnjem tekstu: Fond).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 3.
Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) preuzet će imovinu, prava i obveze Fonda.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 4.
Zavod će preuzeti u svoje ime i za svoj račun predmete u postupcima koji se pred sudovima u Republici Hrvatskoj vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 5.
Sve troškove nastale za račun bivšeg Fonda te troškove koji nakon stupanja na snagu ovoga Zakona nastanu u vezi s izvršenjem preostalih obveza proizašlih iz Zakona o provođenju odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. („Narodne novine“, broj 195/04 i 19/07) radi obeštećenja korisnika mirovine povodom Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. („Narodne novine“, broj 68/98) snosi Zavod .
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 6.
(1) Novčana sredstva, kao dio imovine Fonda iz članka 3. ovoga Zakona, koja nisu iskorištena do dana stupanja na snagu ovoga Zakona prenose se na račun državnog proračuna Republike Hrvatske kao sredstva depozita za namjene utvrđene ovim Zakonom.
(2) Zavod će iz sredstava depozita iz stavka 1. ovoga članka podmirivati troškove iz članaka 4. i 5. ovoga Zakona u kojoj visini će isti biti prihod Zavoda.
(3) Troškovi iz članka 4. i 5. ovoga Zakona podmiruju se preko računa državnog proračuna Republike Hrvatske.
(4) Neiskorištena sredstva depozita iz stavka 1. ovoga članka preostala nakon podmirenja troškova iz članaka 4. i 5. ovoga Zakona postaju opći prihod državnog proračuna.
(5) Ako novčana sredstva iz stavka 1. ovoga članka nisu dostatna za podmirenje troškova i obveza koje će iz ovoga Zakona proizaći za Zavod, manjak sredstava podmirit će se na teret državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 7.
(1) Društvo za upravljanje Fondom će Zavodu predati revidirano financijsko izvješće o stanju imovine i obveza Fonda sa stanjem na dan stupanja na snagu Zakona, s pripadajućim analitičkim podacima i vjerodostojnom financijskom dokumentacijom te dokumentaciju sudskih sporova iz članka 4. ovoga Zakona.
(2) Društvo za upravljanje fondom i Zavod sklopit će do dana stupanja na snagu ovoga Zakona sporazum kojim će detaljno urediti predaju podataka i dokumentacije iz stavka 1. ovoga članka, međusobna prava i obveze u pogledu pružanja informacija obeštećenicima, njihovim nasljednicima i drugim fizičkim i pravnim osobama koje imaju pravo na informacije te način i uvjete podmirenja troškova za obveze nastale za račun Fonda do stupanja na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Članak 8.
Ovaj Zakon stupa na snagu trideset dana od dana objave u „Narodnim novinama".
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
O B R A Z L O Ž E NJ E
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 1.
Ovom odredbom propisuje se prestanak važenja Zakona o Umirovljeničkom fondu („Narodne novine“, broj 93/05, 41/07, 90/11 i 102/15).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 2.
Ovom odredbom propisuje se prestanak postojanja Umirovljeničkog fonda (u daljnjem tekstu: Fond).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 3.
Ovom odredbom propisuje se da će Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) preuzeti imovinu te prava i obveze stvorene za račun Fonda. Imovinu Fonda čine potraživanja i novčana sredstva koja nisu iskorištena do dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 4.
Ovom odredbom propisuje se da će Zavod preuzeti u svoje ime i za svoj račun predmete u postupcima koji se pred sudovima u Republici Hrvatskoj vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 5.
Ovom odredbom propisuje se da sve troškove vezano za obavljanje poslova za račun bivšeg Fonda te troškove koji nakon stupanja na snagu ovoga Zakona nastanu u vezi s izvršenjem preostalih obveza proizašlih iz Zakona o provođenju odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. („Narodne novine“, broj 195/04 i 19/07) radi obeštećenja korisnika mirovine povodom Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske od 12. svibnja 1998. („Narodne novine“, broj 68/98) snosi Zavod.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 6.
Ovom odredbom propisuje se da se financijska sredstva, kao dio imovine Fonda iz članka 3. ovoga Zakona, koja nisu iskorištena do dana stupanja na snagu ovoga Zakona prenose na račun državnog proračuna Republike Hrvatske kao sredstva depozita za namjene utvrđene ovim Zakonom.
Stavkom 2. propisuje se da će Zavod iz tih sredstava podmirivati troškove vezane uz postupke koji se pred sudovima u Republici Hrvatskoj vode za račun Umirovljeničkog fonda, a koji nisu okončani do stupanja na snagu ovoga Zakona. Također, iz sredstava depozita podmirivat će se i svi ostali troškovi nastali za račun bivšeg Fonda. Iznos sredstava depozita korištenih za podmirenje troškova evidentirat će se kao prihod Zavoda.
Stavkom 3. propisuje se da se troškovi iz članka 4. i 5. ovoga Zakona podmiruju preko sustava državne riznice, odnosno preko računa državnog proračuna Republike Hrvatske, a stavkom 4. propisuje se da neiskorištena sredstva depozita preostala nakon podmirenja troškova iz članaka 4. i 5. ovoga Zakona postaju opći prihod državnog proračuna.
Stavkom 5. propisuje se da ukoliko novčana sredstva iz stavka 1. ovoga članka nisu dostatna za podmirenje troškova i obveza koje će iz ovoga Zakona proizaći za Zavod, eventualni manjak sredstava podmirit će se na teret državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 7.
Ovom odredbom propisuje se da će Društvo za upravljanje Fondom Zavodu predati revidirano financijsko izvješće o stanju imovine i obveza Fonda sa stanjem na dan stupanja na snagu Zakona, s pripadajućim analitičkim podacima i vjerodostojnom financijskom dokumentacijom te dokumentaciju sudskih sporova iz članka 4. ovoga Zakona.
Stavkom 2. propisuje se da se predaja podataka i dokumentacije iz stavka 1. ovoga članka, međusobna prava i obveze u pogledu pružanja informacija obeštećenicima, njihovim nasljednicima i drugim fizičkim i pravnim osobama koje imaju pravo na informacije te način i uvjeti podmirenja troškova za obveze nastale za račun Fonda do stupanja na snagu Zakona uređuje sporazumom koji će Društvo za upravljanje fondom i Zavod sklopiti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava
Uz članak 8.
Ovom odredbom propisuje se stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava