MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBITELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O UDOMITELJSTVU
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o udomiteljstvu
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Naziv dokumenta: Nacionalni program reformi 2018.
Opis mjere:
5. Smanjenje siromaštva i socijalne uključenosti
5.1. Promovirati socijalnu uključenost, posebno kroz smanjenje siromaštva, s ciljem smanjenja broja ljudi u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti za 150.000
5.1.3. Razvoj kvalitete udomiteljstva i razvoj usluge smještaja u udomiteljskim obiteljima
5.1.3.1. Donošenje novog Zakona o udomiteljstvu.
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
U okviru reforme sustava socijalne skrbi donesen je Plan deinstitucionalizacije i transformacije domova socijalne skrbi i drugih pravnih osoba koje obavljaju djelatnost socijalne skrbi u Republici Hrvatskoj 2011. – 2016. (2018.), kojim je predviđena deinstitucionalizacija sustava socijalne skrbi i transformacija domova socijalne skrbi. Navedeni procesi razvijaju izvaninstitucijske oblike skrbi među kojima je udomiteljstvo jedan od prioritetnih oblika skrbi, posebice za djecu, jer smještaj u udomiteljsku obitelj pruža iskustvo života u obitelji odnosno predstavlja zamjensku obitelj.
Predviđeni omjer institucijske i izvaninstitucijske skrbi je 20% korisnika u institucijskim oblicima skrbi i 80% korisnika u izvaninstitucijskim oblicima smještaja za djecu i mladež bez odgovarajuće roditeljske skrbi, deinstitucionalizacija 40% djece i mladeži s problemima u ponašanju smještenih u domovima u izvaninstitucijske oblike smještaja, smanjenje ukupnog broja djece s teškoćama u razvoju na smještaju zbog školovanja za 40%, osobito djece osnovnoškolske dobi.
Trenutno stanje udomiteljstva nije zadovoljavajuće: različita je razina kvalitete udomiteljske skrbi o korisnicima, neujednačena je rasprostranjenost dostupnosti usluge po pojedinim područjima u Republici Hrvatskoj; na pojedinim područjima nema udomiteljskih obitelji ili je njihov broj zanemariv u odnosu na potrebe za smještajem. Navedeno se odnosi na cijelo primorsko područje, dok je na nekim područjima (npre. Zagrebačka županija, Varaždinska županija i Međimurska županija), veliki broj udomiteljskih obitelji u koje se smještaju korisnici iz drugih područja, što korisnicima može predstavljati značajnu kulturološku promjenu. Ovo je osobito nepovoljno za djecu, jer otežava ili onemogućava održavanje veza djeteta s biološkom obitelji i rođacima.
Osim nedovoljnog broja udomiteljskih obitelji u većini regija Republike Hrvatske, nepovoljna je dobna i obrazovna struktura udomitelja; više od polovice evidentiranih udomitelja je u dobi iznad 55 godina, 29% udomitelja ima osnovnu školu ili nezavršenu osnovnu školu. Istovremeno je slab odaziv novih obitelji za bavljenje udomiteljstvom posebice obitelji mlađe životne dobi i višeg stupnja obrazovanja.
Udomiteljstvo je značajnije prisutno u ruralnim područjima te smještaj korisnika iz urbane sredine može predstavljati kulturološku promjenu zbog čega je potrebno osigurati jačanje udomiteljstva u urbanim sredinama. Unatoč zahtjevnoj brizi koju udomitelji osiguravaju korisnicima, udomitelji nemaju definiran status kroz obvezno osiguranje (mirovinsko, zdravstveno, prava za vrijeme nezaposlenosti, kao zaposlena osoba prema posebnim propisima) niti odgovarajuću naknadu za rad, a što ih dovodi u nepovoljan položaj u odnosu na druge pružatelje socijalnih usluga, a time je i dodatno otežano širenje mreže ovih usluga.
Izrada novog Nacrta prijedloga zakona potrebna je radi uvođenja instituta udomiteljstva kao zanimanja za koje će biti osigurana odgovarajuća naknada za rad i obvezni doprinosi (mirovinsko i zdravstveno osiguranje, prava kao zaposlena osoba prema posebnim propisima) što će omogućiti da se udomiteljstvo tretira kao zanimanje po posebnom propisu za nezaposlene udomitelje. Ovaj oblik udomiteljstva osigurat će se djetetu (s naglaskom na djecu od 0-3 godine života) i mlađoj punoljetnoj osobi bez odgovarajuće roditeljske skrbi čiji psihosocijalni razvoj i razina funkcioniranja ne odstupa značajnije od razvoja i odrastanja djeteta iste životne dobi, a za koje je procijenjeno da je primjena udomiteljstva u njegovom najboljem interesu, odrasloj osobi za zadovoljavanje svakodnevnih životnih potreba povezanih uz njegovu životnu dob ili zdravstveno stanje,te maloljetnoj trudnici, trudnici s jednim ili više djece do 7. godine života, maloljetnoj majci s djetetom ili maloljetnim roditeljima s djetetom ako se na taj način osnažuje njihovo roditeljstvo i ako nemaju obiteljsku potporu.
Novi prijedlog zakona potreban je i kako bi se reguliralo pravo na obvezno osiguranje i odgovarajuća visina naknade za rad udomitelja koji će obavljati specijalizirano udomiteljstvo kao zanimanje za djecu i mlađe punoljetne osobe sa specifičnim psihofizičkim i psihosocijalnim teškoćama, kao što su: djeca i mladež s problemima u ponašanju koji su učestali, trajni i jačeg intenziteta; grubo zanemarivanoj i zlostavljanoj djeci; djeci s težim ili višestrukim teškoćama u razvoju; HIV pozitivnoj djeci i mladeži za koje je procijenjeno da je smještaj u specijaliziranu udomiteljsku obitelj u njihovom najboljem interesu.
Potrebe za udomiteljima koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje utvrđuje su u skladu s mrežom socijalnih usluga koju donosi nadležno Ministarstvo.
Zakonom bi i dalje bilo omogućeno obavljanje tradicionalnog i srodničkog udomiteljstva, a svim udomiteljima koji imaju pravo na to povećala bi se naknada za rad i uložen trud u skrbi o korisnicima. Novina je uvođenje instituta udomiteljstva kao
Do sada se nije uspjelo razviti specijalizirano udomiteljstvo za djecu s problemima u ponašanju kao ni drugu kategoriju djece sa specifičnim i izrazito teškim psihosocijalnim i psihofizičkim problemima, zbog izrazito nepovoljne dobne i obrazovne strukture udomitelja i neodgovarajuće naknade koja im je bila osigurana.
U službenoj evidenciji vodi se svega nekoliko udomitelja za spomenutu djecu, stoga je važno stvoriti preduvjete za razvoj specijaliziranog udomiteljstva, kao što je rješavanje pravnog statusa udomitelja.
Donošenjem novog Zakona o udomiteljstvu poboljšati će se kvaliteta usluge skrbi kod udomitelja neovisno o vrsti korisnika, povećati će se broj udomitelja s višim stupnjem obrazovanja, osigurati će se regionalna ravnomjernost pristupačnosti udomiteljstva, uvesti institut udomiteljstva kao zanimanja za nezaposlene udomitelje, te jačanje kapaciteta i osiguravanje boljih uvjeta za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Također, donošenje novog Zakona usmjereno je na prevenciju institucionalizacije i deinstitucionalizacija djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi koja su na smještaju u ustanovama; smanjenje ukupnog broja smještene djece i mladeži s problemima u ponašanju i djece s teškoćama u razvoju u ustanovama socijalne skrbi te odraslih osoba s invaliditetom.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Nacrtom prijedloga Zakona o udomiteljstvu nastavlja se razvoj izvaninstitucionalnih oblika skrbi korisnika socijalne usluge smještaja i to u udomiteljskim obiteljima u kojima se korisnicima pruža iskustvo života u obitelji kao zamjenskoj obitelji. Smještaj u udomiteljsku obitelj ima značajan učinak na socijalnu uključenost budući da osobe koje su smještene kod udomitelja žive u obiteljskom okruženju i u lokalnoj zajednici.
Prijedlogom Zakona o udomiteljstvu uvodi se institut udomiteljstva kao zanimanja te posebice specijaliziranog udomiteljstva kao zanimanja kao poticajnog oblika udomiteljstva za najosjetljiviju i najranjiviju kategoriju korisnika socijalne usluge smještaja (određene kategorije djece i mlađih punoljetnih osoba). Osiguravanjem dovoljnog broja udomiteljskih obitelji i omogućavanjem profesionalizacije udomiteljstva za djecu i mlađe punoljetne osobe povećati će se broj pružatelja izvaninstitucionalnog oblika socijalne usluge smještaja ili boravka a posebni uvjeti za obavljanje udomiteljstva kao zanimanja osigurati će kvalitetu skrbi za korisnike, naročito kod specijaliziranog udomiteljstva kao zanimanja za koje su potrebna posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta kojem pruža uslugu smještaja.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
MSP testom ocjenjuju se gospodarski učinci nacrta prijedloga zakona na male i srednje poduzetnike, ako je provedbom Prethodnog MSP testa u okviru Prethodne procjene utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada MSP testa.
Pri odlučivanju o kvaliteti izrade MSP testa isključivo je mjerodavno mišljenje tijela nadležnog za njihovo provođenje sukladno Zakonu o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine"broj 44/17).
4.1.
Moguće opcije javnih politika
Prilikom utvrđivanja mogućih opcija javnih politika za rješavanje problema i postizanje cilja, potrebno je izraditi najmanje dva prijedloga nenormativnog rješenja i najmanje dva prijedloga mogućih normativnih rješenja.
Kod utvrđivanja nenormativnog rješenja, obvezno je navesti opciju »ne poduzimati ništa«. Na taj način utvrđuje se stanje koje će se, ovisno o trendovima, nastaviti i dalje, bez poduzimanja daljnjih normativnih koraka od strane stručnog nositelja. To znači da državna intervencija kroz propise nije potrebna. U slučaju važećeg propisa, opcija »ne poduzimati ništa« obuhvaća analizu postojećeg stanja od trenutka donošenja tog propisa.
Drugi prijedlog nenormativnog rješenja odnosi se na opciju rješavanja problema bez donošenja novog ili izmjene postojećeg zakonodavstva. Takvo nenormativno rješenje obuhvaća način rješenja problema kroz samoregulaciju unutar strukovnih organizacija i poslovnih udruženja. Također, takvo rješenje obuhvaća kampanje, smjernice, dobre prakse, edukacije za dobrovoljne standarde kvalitete, projekte i slične aktivnosti koje mogu u konačnici dovesti do navedenog cilja bez državne intervencije kroz zakonodavstvo.
Dva prijedloga normativnih rješenja obuhvaća rješavanje problema i postizanje utvrđenih ciljeva zakonodavstvom. Obvezno navedite i utvrdite normativno rješenje navedeno u Prethodnom MSP testu.
Drugo normativno rješenje odnosi se na drugi način rješavanja problema kroz donošenje novog odnosno izmjene postojećeg zakonodavstva.
Prije tablice Analize troškova i koristi za svaku od opcija javnih politika potrebno je analizirati koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća i provedenih neformalnih savjetovanja sa dionicima. Svaku tvrdnju potrebno je opravdati informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi mora se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Brojčani pokazatelji se navode uz obvezno navođenje izvora podataka, uključujući SCM obrazac za mjerenje administrativnih troškova.
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
Opcija 2.
Opcija 3.
Opcija 4.
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
O obrascu prethodne procjene provedeno je javno savjetovanje putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću u razdoblju od 21. studenoga 2017. do 6. prosinca 2017. Na Obrazac prethodne procjene nije bilo primjedbi niti prijedloga.
O Iskazu o procjeni učinaka propisa i Nacrtu prijedloga Zakona o udomiteljstvu javno savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću. Tijekom savjetovanja provesti će se javno izlaganje Nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelimai Uredu za zakonodavstvo.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
-
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Vremenski okvir za postizanje očekivanih ishoda zakona je pet godina.
Osnovni indikatori praćenja provedbe (osnovni pokazatelji uspješnosti) je povećanje broja udomitelja, s naglaskom na udomitelje koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje, postizanje teritorijalne ravnomjernosti udomiteljstva, deinstitucionalizacija smještaja djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi, smanjenje ukupnog broja smještene djece i mladeži s poremećajima u ponašanju i djece s teškoćama u razvoju u ustanovama socijalne skrbi te odraslih osoba s invaliditetom.
9.
PRILOZI
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministrica Nada Murganić
Datum: 28. ožujka 2018.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
MINISTARSTVO ZA DEMOGRAFIJU, OBI TELJ, MLADE I SOCIJALNU POLITIKU
NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O UDOMITELJSTVU
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČIN AKA PROPISA
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o udomiteljstvu
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da /Ne:
Naziv dokumenta: Nacionalni program reformi 2018.
Opis mjere:
5. Smanjenje siromaštva i socijalne uključenosti
5.1. Promovirati socijalnu uključenost, posebno kroz smanjenje siromaštva, s ciljem smanjenja broja ljudi u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti za 150.000
5.1.3. Razvoj kvalitete udomiteljstva i razvoj usluge smještaja u udomiteljskim obiteljima
5.1.3.1. Donošenje novog Zakona o udomiteljstvu.
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Naziv pravne stečevine EU:
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
U okviru reforme sustava socijalne skrbi donesen je Plan deinstitucionalizacije i transformacije domova socijalne skrbi i drugih pravnih osoba koje obavljaju djelatnost socijalne skrbi u Republici Hrvatskoj 2011. – 2016. (2018.), kojim je predviđena deinstitucionalizacija sustava socijalne skrbi i transformacija domova socijalne skrbi. Navedeni procesi razvijaju izvaninstitucijske oblike skrbi među kojima je udomiteljstvo jedan od prioritetnih oblika skrbi, posebice za djecu, jer smještaj u udomiteljsku obitelj pruža iskustvo života u obitelji odnosno predstavlja zamjensku obitelj.
Predviđeni omjer institucijske i izvaninstitucijske skrbi je 20% korisnika u institucijskim oblicima skrbi i 80% korisnika u izvaninstitucijskim oblicima smještaja za djecu i mladež bez odgovarajuće roditeljske skrbi, deinstitucionalizacija 40% djece i mladeži s problemima u ponašanju smještenih u domovima u izvaninstitucijske oblike smještaja, smanjenje ukupnog broja djece s teškoćama u razvoju na smještaju zbog školovanja za 40%, osobito djece osnovnoškolske dobi.
Trenutno stanje udomiteljstva nije zadovoljavajuće: različita je razina kvalitete udomiteljske skrbi o korisnicima, neujednačena je rasprostranjenost dostupnosti usluge po pojedinim područjima u Republici Hrvatskoj; na pojedinim područjima nema udomiteljskih obitelji ili je njihov broj zanemariv u odnosu na potrebe za smještajem. Navedeno se odnosi na cijelo primorsko područje, dok je na nekim područjima (npre. Zagrebačka županija, Varaždinska županija i Međimurska županija), veliki broj udomiteljskih obitelji u koje se smještaju korisnici iz drugih područja, što korisnicima može predstavljati značajnu kulturološku promjenu. Ovo je osobito nepovoljno za djecu, jer otežava ili onemogućava održavanje veza djeteta s biološkom obitelji i rođacima.
Osim nedovoljnog broja udomiteljskih obitelji u većini regija Republike Hrvatske, nepovoljna je dobna i obrazovna struktura udomitelja; više od polovice evidentiranih udomitelja je u dobi iznad 55 godina, 29% udomitelja ima osnovnu školu ili nezavršenu osnovnu školu. Istovremeno je slab odaziv novih obitelji za bavljenje udomiteljstvom posebice obitelji mlađe životne dobi i višeg stupnja obrazovanja.
Udomiteljstvo je značajnije prisutno u ruralnim područjima te smještaj korisnika iz urbane sredine može predstavljati kulturološku promjenu zbog čega je potrebno osigurati jačanje udomiteljstva u urbanim sredinama. Unatoč zahtjevnoj brizi koju udomitelji osiguravaju korisnicima, udomitelji nemaju definiran status kroz obvezno osiguranje (mirovinsko, zdravstveno, prava za vrijeme nezaposlenosti, kao zaposlena osoba prema posebnim propisima) niti odgovarajuću naknadu za rad, a što ih dovodi u nepovoljan položaj u odnosu na druge pružatelje socijalnih usluga, a time je i dodatno otežano širenje mreže ovih usluga.
Izrada novog Nacrta prijedloga zakona potrebna je radi uvođenja instituta udomiteljstva kao zanimanja za koje će biti osigurana odgovarajuća naknada za rad i obvezni doprinosi (mirovinsko i zdravstveno osiguranje, prava kao zaposlena osoba prema posebnim propisima) što će omogućiti da se udomiteljstvo tretira kao zanimanje po posebnom propisu za nezaposlene udomitelje. Ovaj oblik udomiteljstva osigurat će se djetetu (s naglaskom na djecu od 0-3 godine života) i mlađoj punoljetnoj osobi bez odgovarajuće roditeljske skrbi čiji psihosocijalni razvoj i razina funkcioniranja ne odstupa značajnije od razvoja i odrastanja djeteta iste životne dobi, a za koje je procijenjeno da je primjena udomiteljstva u njegovom najboljem interesu, odrasloj osobi za zadovoljavanje svakodnevnih životnih potreba povezanih uz njegovu životnu dob ili zdravstveno stanje, te maloljetnoj trudnici, trudnici s jednim ili više djece do 7. godine života, maloljetnoj majci s djetetom ili maloljetnim roditeljima s djetetom ako se na taj način osnažuje njihovo roditeljstvo i ako nemaju obiteljsku potporu.
Novi prijedlog zakona potreban je i kako bi se reguliralo pravo na obvezno osiguranje i odgovarajuća visina naknade za rad udomitelja koji će obavljati specijalizirano udomiteljstvo kao zanimanje za djecu i mlađe punoljetne osobe sa specifičnim psihofizičkim i psihosocijalnim teškoćama, kao što su: djeca i mladež s problemima u ponašanju koji su učestali, trajni i jačeg intenziteta; grubo zanemarivanoj i zlostavljanoj djeci; djeci s težim ili višestrukim teškoćama u razvoju; HIV pozitivnoj djeci i mladeži za koje je procijenjeno da je smještaj u specijaliziranu udomiteljsku obitelj u njihovom najboljem interesu.
Potrebe za udomiteljima koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje utvrđuje su u skladu s mrežom socijalnih usluga koju donosi nadležno Ministarstvo.
Zakonom bi i dalje bilo omogućeno obavljanje tradicionalnog i srodničkog udomiteljstva, a svim udomiteljima koji imaju pravo na to povećala bi se naknada za rad i uložen trud u skrbi o korisnicima. Novina je uvođenje instituta udomiteljstva kao
Do sada se nije uspjelo razviti specijalizirano udomiteljstvo za djecu s problemima u ponašanju kao ni drugu kategoriju djece sa specifičnim i izrazito teškim psihosocijalnim i psihofizičkim problemima, zbog izrazito nepovoljne dobne i obrazovne strukture udomitelja i neodgovarajuće naknade koja im je bila osigurana.
U službenoj evidenciji vodi se svega nekoliko udomitelja za spomenutu djecu, stoga je važno stvoriti preduvjete za razvoj specijaliziranog udomiteljstva, kao što je rješavanje pravnog statusa udomitelja.
Donošenjem novog Zakona o udomiteljstvu poboljšati će se kvaliteta usluge skrbi kod udomitelja neovisno o vrsti korisnika, povećati će se broj udomitelja s višim stupnjem obrazovanja, osigurati će se regionalna ravnomjernost pristupačnosti udomiteljstva, uvesti institut udomiteljstva kao zanimanja za nezaposlene udomitelje, te jačanje kapaciteta i osiguravanje boljih uvjeta za obavljanje specijaliziranog udomiteljstva za djecu.
Također, donošenje novog Zakona usmjereno je na prevenciju institucionalizacije i deinstitucionalizacija djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi koja su na smještaju u ustanovama; smanjenje ukupnog broja smještene djece i mladeži s problemima u ponašanju i djece s teškoćama u razvoju u ustanovama socijalne skrbi te odraslih osoba s invaliditetom.
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Nacrtom prijedloga Zakona o udomiteljstvu nastavlja se razvoj izvaninstitucionalnih oblika skrbi korisnika socijalne usluge smještaja i to u udomiteljskim obiteljima u kojima se korisnicima pruža iskustvo života u obitelji kao zamjenskoj obitelji. Smještaj u udomiteljsku obitelj ima značajan učinak na socijalnu uključenost budući da osobe koje su smještene kod udomitelja žive u obiteljskom okruženju i u lokalnoj zajednici.
Prijedlogom Zakona o udomiteljstvu uvodi se institut udomiteljstva kao zanimanja te posebice specijaliziranog udomiteljstva kao zanimanja kao poticajnog oblika udomiteljstva za najosjetljiviju i najranjiviju kategoriju korisnika socijalne usluge smještaja (određene kategorije djece i mlađih punoljetnih osoba). Osiguravanjem dovoljnog broja udomiteljskih obitelji i omogućavanjem profesionalizacije udomiteljstva za djecu i mlađe punoljetne osobe povećati će se broj pružatelja izvaninstitucionalnog oblika socijalne usluge smještaja ili boravka a posebni uvjeti za obavljanje udomiteljstva kao zanimanja osigurati će kvalitetu skrbi za korisnike, naročito kod specijaliziranog udomiteljstva kao zanimanja za koje su potrebna posebna znanja i vještine u skladu s individualnim potrebama djeteta kojem pruža uslugu smještaja.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
MSP testom ocjenjuju se gospodarski učinci nacrta prijedloga zakona na male i srednje poduzetnike, ako je provedbom Prethodnog MSP testa u okviru Prethodne procjene utvrđena obveza provedbe učinaka propisa na malo gospodarstvo i izrada MSP testa.
Pri odlučivanju o kvaliteti izrade MSP testa isključivo je mjerodavno mišljenje tijela nadležnog za njihovo provođenje sukladno Zakonu o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine"broj 44/17).
4.1.
Moguće opcije javnih politika
Prilikom utvrđivanja mogućih opcija javnih politika za rješavanje problema i postizanje cilja, potrebno je izraditi najmanje dva prijedloga nenormativnog rješenja i najmanje dva prijedloga mogućih normativnih rješenja.
Kod utvrđivanja nenormativnog rješenja, obvezno je navesti opciju »ne poduzimati ništa«. Na taj način utvrđuje se stanje koje će se, ovisno o trendovima, nastaviti i dalje, bez poduzimanja daljnjih normativnih koraka od strane stručnog nositelja. To znači da državna intervencija kroz propise nije potrebna. U slučaju važećeg propisa, opcija »ne poduzimati ništa« obuhvaća analizu postojećeg stanja od trenutka donošenja tog propisa.
Drugi prijedlog nenormativnog rješenja odnosi se na opciju rješavanja problema bez donošenja novog ili izmjene postojećeg zakonodavstva. Takvo nenormativno rješenje obuhvaća način rješenja problema kroz samoregulaciju unutar strukovnih organizacija i poslovnih udruženja. Također, takvo rješenje obuhvaća kampanje, smjernice, dobre prakse, edukacije za dobrovoljne standarde kvalitete, projekte i slične aktivnosti koje mogu u konačnici dovesti do navedenog cilja bez državne intervencije kroz zakonodavstvo.
Dva prijedloga normativnih rješenja obuhvaća rješavanje problema i postizanje utvrđenih ciljeva zakonodavstvom. Obvezno navedite i utvrdite normativno rješenje navedeno u Prethodnom MSP testu.
Drugo normativno rješenje odnosi se na drugi način rješavanja problema kroz donošenje novog odnosno izmjene postojećeg zakonodavstva.
OPCIJE ZA MSP TEST
4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost A«
4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost B«
4.2.
Ocjena i opcije
Prije tablice Analize troškova i koristi za svaku od opcija javnih politika potrebno je analizirati koristi i troškove na temelju dostupnih podataka, analiza, izvješća i provedenih neformalnih savjetovanja sa dionicima. Svaku tvrdnju potrebno je opravdati informacijama, činjenicama i ostalim dostupnim statističkim podacima. Analiza svakog troška i koristi mora se iznijeti kvantitativno i kvalitativno. Brojčani pokazatelji se navode uz obvezno navođenje izvora podataka, uključujući SCM obrazac za mjerenje administrativnih troškova.
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
Opcija 2.
Opcija 3.
Opcija 4.
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
O obrascu prethodne procjene provedeno je javno savjetovanje putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću u razdoblju od 21. studenoga 2017. do 6. prosinca 2017. Na Obrazac prethodne procjene nije bilo primjedbi niti prijedloga.
O Iskazu o procjeni učinaka propisa i Nacrtu prijedloga Zakona o udomiteljstvu javno savjetovanje će se provesti u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću. Tijekom savjetovanja provesti će se javno izlaganje Nacrta prijedloga zakona i Iskaza o procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima.
Istovremeno sa savjetovanjem, Iskaz o procjeni učinaka propisa biti će dostavljen na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo.
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
-
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Vremenski okvir za postizanje očekivanih ishoda zakona je pet godina.
Osnovni indikatori praćenja provedbe (osnovni pokazatelji uspješnosti) je povećanje broja udomitelja, s naglaskom na udomitelje koji udomiteljstvo obavljaju kao zanimanje, postizanje teritorijalne ravnomjernosti udomiteljstva, deinstitucionalizacija smještaja djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi, smanjenje ukupnog broja smještene djece i mladeži s poremećajima u ponašanju i djece s teškoćama u razvoju u ustanovama socijalne skrbi te odraslih osoba s invaliditetom .
9.
PRILOZI
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: ministrica Nada Murganić
Datum: 28. ožujka 2018.
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku