Na temelju članka 46. stavka 7. i članka 87. stavka 4. Zakona o cestama („Narodne novine“, broj 84/11., 18/13., 22/13., 54/13., 148/13. i 92/14.) ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILNIK O IZVANREDNOM PRIJEVOZU
I.OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se uvjeti i način obavljanja izvanrednog prijevoza, uvjeti i postupak izdavanja dozvole za izvanredni prijevoz u unutarnjem i međunarodnom cestovnom prometu te mjerila za izračun naknade za izvanredni prijevoz.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika ne primjenjuju se na:
- izvanredne prijevoze koji se moraju obaviti interventno radi otklanjanja posljedica prirodnih katastrofa, elementarnih nepogoda, prometnih nesreća ili drugih izvanrednih okolnosti kao npr. vuča pokvarenog ili oštećenog autobusa ili teretnog vozila zaustavljenog na kolniku do najbližeg mjesta pogodnog za istovar i sl., a o čemu je, prije početka obavljanja takvog izvanrednog prijevoza, prijevoznik ili otpremnik dužan je obavijestiti nadležnog davatelja dozvole i policiju;
- izvanredne prijevoze koji se moraju obaviti zbog uspostave prohodnosti cesta u zimskim uvjetima (čišćenje cesta i posipanje cesta protiv poledice);
- izvanredne prijevoze s vozilima međunarodnih mirovnih snaga, odnosno obrambenih snaga drugih država, ako je tako određeno posebnim sporazumom ili ugovorom sa Republikom Hrvatskom;
- vozila ministarstva unutarnjih poslova i oružanih snaga Republike Hrvatske.
Članak 2.
(1) Prijevoz vozilima koja sama ili zajedno s teretom premašuju propisane dimenzije ili ukupnu masu, odnosno propisana osovinska opterećenja, smatra se izvanrednim prijevozom.
(2) Izvanrednim prijevozom smatra se i prijevoz vozilom koje samo ili zajedno s teretom ne premašuje propisane dimenzije, ukupnu masu, odnosno osovinsko opterećenje, ako se kreće cestom ili njezinim dijelom na kojoj je uspostavljeno određeno ograničenje označeno prometnim znakom.
Članak 3.
Dozvola za izvanredni prijevoz (u daljnjem tekstu: dozvola) izdaje se:
– ako je vozilo ili teret konstrukcijski nedjeljiv na način da jednostavnom demontažom dijelova vozila ili tereta nije moguće uskladiti ukupnu masu, osovinska opterećenja ili dimenzije s propisanim iznosima ili ograničenjima označenim prometnim znakom za cestu ili njezin dio, odnosno ako prijevoz vozila ili tereta nije moguće u cijelosti obaviti drugim prijevoznim sredstvom, ili ako su troškovi organizacije i izvršenja prijevoza drugim prijevoznim sredstvima složeni i nerazmjerno visoki;
– za prijevoz djeljivih tereta domaćem prijevozniku kada obavlja međunarodni cestovni prijevoz te sa teretom ulazi u Republiku Hrvatsku;
– u drugim hitnim slučajevima kada to zahtijevaju izvanredne okolnosti i racionalnost prijevoza, ako je pri izvršenju istog moguće osigurati nužne uvjete u pogledu zaštite cesta te sigurnosti i protočnosti prometa.
Članak 4.
(1) Dozvolom se može odobriti prekoračenje propisanih vrijednosti samo koliko je propisano u deklaraciji proizvođača vozila s obzirom na dopuštena opterećenja nosivih sklopova, odnosno koliko dopušta nosivost i stanje kolnika i objekata na predviđenom putu prijevoza.
(2) Priključno vozilo kojim se obavlja izvanredni prijevoz, a čije osovinsko opterećenje premašuje najveće dozvoljeno osovinsko opterećenje za više od tri (3) tone, mora biti opremljeno automatskim izravnavanjem osovinskog pritiska i najmanje četiri kotača po osovini za priključno vozilo.
Članak 5.
(1) Za izvanredni prijevoz koji prolazi preko križanja ceste i željezničke pruge ili ceste i tramvajske pruge u istoj razini, prije izdavanja dozvole prijevoznik ili otpremnik je dužan ishoditi suglasnost od Hrvatskih željeznica odnosno drugog nadležnog subjekta.
(2) Prijevoznik ili otpremnik je dužan, prije izdavanja dozvole, ishoditi suglasnost i od drugih nadležnih subjekata, ako bi izvanredni prijevoz izazvao interakciju na objektima kojima ti subjekti upravljaju.
(3) Ishođenje suglasnosti iz stavka 1. i 2. ovog članka prijevozniku ili otpremniku se ne naplaćuje.
II.UVJETI I POSTUPAK IZDAVANJA DOZVOLE ZA IZVANREDNI PRIJEVOZ
Članak 6.
1. Zahtjev za izdavanje dozvole
(1) Zahtjev za izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz podnosi se u pisanom obliku davatelju dozvole na propisanom obrascu koji je tiskan je uz ovaj Pravilnik (Prilog 1.) i čini njegov sastavni dio ili u elektronskom obliku, ako je podnošenje zahtjeva u elektronskom obliku moguće.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovog članka može podnijeti prijevoznik ili otpremnik.
(3) Zahtjev za izdavanje dozvole i pripadajući prilozi moraju biti na hrvatskom jeziku ili prevedeni na hrvatski jezik.
(4) Zahtjev iz stavaka (1) ovog članka mora sadržavati najmanje podatke o:
- podnositelju zahtjeva za dozvolu za izvanredni prijevoz (podaci o fizičkoj ili pravnoj osobi, sjedištu tvrtke, telefon, e-mail adresu, OIB, IBAN);
- prijevozniku (fizičkoj ili pravnoj osobi, sjedištu tvrtke, telefon, e-mail adresu, OIB te dodatno za stranog prijevoznika porezni broj tvrtke (MB);
- teretu (vrsta tereta i tehnički podaci o teretu (masa, dimenzije i dr.);
- tehničkim karakteristikama vozila ili skupa vozila kojim će se obaviti izvanredni prijevoz,
- presliku prometne dozvole vozila, odnosno svih vozila koja čine skup vozila kojim će se obaviti izvanredni prijevoz;
- izvanrednom prijevozu (dimenzije, ukupna masa, osovinska opterećenja), odnosno skicu vozila ili skupa vozila s kojima će se obaviti izvanredni prijevoz (tlocrt, nacrt i poprečni presjek s oznakom dimenzija i ukupne mase). Skica mora sadržavati i brojčanu vrijednost osovinskih opterećenja i razmake između osovina;
- planiranom vremenu početka i završetka izvanrednog prijevoza
- prijedlog itinerara s detaljnim opisom prolaza izvanrednog prijevoza od polazišta do odredišta;
- odluku o imenovanju odgovornog voditelja izvanrednog prijevoza (Prilog 2.);
- izjavu prijevoznika ili otpremnika o osposobljenosti i opremljenosti osoba koje će pratiti, odnosno upravljati vozilom ili skupom vozila izvanrednog prijevoza (Prilog 2.);
- posebnu izjavu prijevoznika ili otpremnika (Prilog 3.), koja posebice sadrži sljedeće podatke:
a)da su svi podaci navedeni u zahtjevu istiniti,
b)da će izvanredni prijevoz obaviti u skladu sa uvjetima iz dozvole,
c)da će izvanredni prijevoz obaviti tehnički ispravnim vozilima,
d)da je prethodno pregledao itinerar, odnosno da mu je isti poznat i da je izvanredni prijevoz moguće obaviti,
- izjavu pošiljatelja o teretu (Prilog 4.);
- Potvrdu o ispunjavanju uvjeta za vozila pratnje izvanrednih prijevoza (Prilog7.);
- Zapisnik o obavljenoj kontroli osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila, ukoliko je kontrola obavljena.
(5) Za izvanredne prijevoze kod kojih su potrebna kratkotrajna zaustavljanja prometa, zahtjevu se prilaže i plan prijevoza.
(6) Prijevoznik ili otpremnik mora poznavati nosivost svih objekata na planiranom itineraru, sve kritične dijelove i točke te ostala ograničenja koja su na itineraru te, po potrebi, uz zahtjev mora priložiti:
- odgovarajući projekt mjera za osiguranje mostova, cestovnih objekata i drugih cestovnih građevina;
- projekt privremene regulacije prometa na kritičnim točkama predloženog itinerara.
Članak 7.
Plan prijevoza iz stavka 5. članka 6. ovog Pravilnika mora sadržavati sljedeće podatke:
- put prijevoza s navođenjem cesta po kojima će se obavljati izvanredni prijevoz te svih parkirališnih i drugih prometnih površina uz put prijevoza, prikladnih za zaustavljanje izvanrednog prijevoza,
- vremenski tijek prijevoza s navođenjem predviđenih zaustavljanja na parkirališnim ili drugim prometnim površinama uz put prijevoza,
- opis, lokaciju i predviđeno vrijeme posebnog manevriranja s vozilom ili manipuliranja s teretom,
- opis predviđenih posebnih mjera pri izvođenju izvanrednog prijevoza (djelomično ili potpuno zatvaranje ceste zbog izvanrednog prijevoza s predviđenim vremenom njegovog trajanja, predviđeni zahvati na drugoj infrastrukturi odnosno dobrima u zračnom prostoru iznad kolnika ceste i slično),
- način uređivanja prometa u slučajevima iz alineje 3. i 4. ovog stavka (izmjenično odvijanje cestovnog prometa usmjereno pomoću semafora ili ručno, preusmjeravanje prometa na obilazne ceste i slično).
Članak 8.
(1) Davatelj dozvole može u postupku izdavanja dozvole od prijevoznika ili otpremnika zatražiti da:
- promjeni vozilo/a kojima će se obaviti izvanredni prijevoz ukoliko utvrdi da nisu zadovoljeni tehnički uvjeti i uvjeti sigurnog obavljanja izvanrednog prijevoza;
- dostaviti potvrdu proizvođača vučnog vozila (tegljača), o odnosu bruto snage motora izražene u kilovatima i najveće dopuštene mase vozila izražene u tonama, ako će se izvanredni prijevoz obaviti na cesti sa uzbrdicom/nizbrdicom.
- dostavi odgovarajući projekt mjera za osiguranje mostova, cestovnih objekata i drugih cestovnih građevina;
- dostavi projekt privremene regulacije prometa na kritičnim točkama predloženog itinerara,
- dostavi suglasnost drugih nadležnih subjekata;
– te druge potrebne podatke i priloge koji određuje specifične značajke izvanrednog prijevoza.
(2) Prijevoznik ili otpremnik dužan je obavijestiti davatelja dozvole 12 sati prije početka obavljanja izvanrednog prijevoza da je vozilo i/ili skup vozila sa teretom spreman za kontrolu osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila.
Članak 9.
(1) Ako je zahtjev nepotpun ili davatelj dozvole sumnja u istinitost navoda iz zahtjeva i priloga uz zahtjev, prijevoznik ili otpremnik mora na zahtjev davatelja dozvole, dopuniti zahtjev odnosno dokazati istinitost navoda, a davatelj dozvole u svakom trenutku može neposredno obaviti i kontrolu svih sastavnih dijelova izvanrednog prijevoza, uključivo i kontrolu osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila.
(2) Ako prijevoznik ili otpremnik ne postupi po zahtjevu ili onemogući ili ne dopusti kontrolu iz stavka 1. ovoga članka, davatelj dozvole obustavit će postupak za izdavanje dozvole.
Članak 10.
2. Izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz
(1) Dozvola za izvanredni prijevoz izdaje se u upravnom postupku i sadrži uvijete pod kojim se mora obaviti izvanredni prijevoz, a osobito:
- podatke o pravnoj, odnosno fizičkoj osobi kojoj se izdaje dozvola;
- podatke o teretu, vozilu odnosno skupu vozila kojim se obavlja izvanredni prijevoz;
- vrijeme u kojem se obavlja izvanredni prijevoz;
- duljinu i opis relacije po kojoj se obavlja izvanredni prijevoz;
- podatke o dimenzijama, ukupnoj masi i osovinskom opterećenju;
- iznos i način plaćanja naknade za izvanredni prijevoz;
- iznos i način plaćanja troškova postupka i ostalih troškova izvanrednog prijevoza;
- uvjete i način obavljanja izvanrednog prijevoza;
- način i obvezu pratnje izvanrednog prijevoza.
(2) Davatelj dozvole može, pored podataka iz stavka 1. ovog članka, u dozvoli odrediti:
- mjesto, datum i vrijeme planiranog obavljanja kontrole osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila, uz napomenu da ukoliko prijevoznik ili posrednik ne postupi po ovoj odredbi smatra se da obavlja prijevoz bez dozvole;
- da pravna ili fizička osoba kojoj se izdaje dozvola o obavljanju izvanrednog prijevoza mora obavijestiti javnost preko sredstava javnog informiranja te odrediti sadržaj obavijesti i broj njenih ponavljanja;
- da pravna ili fizička osoba kojoj se izdaje dozvola o obavljanju izvanrednog prijevoza mora izdavatelju dozvole prije početka obavljanja izvanrednog prijevoza najaviti početak njegovog obavljanja, na način koji u dozvoli odredi davatelj dozvole;
- da pravna ili fizička osoba kojoj se izdaje dozvola o obavljanju izvanrednog prijevoza mora ispuniti i druge dodatne uvjete i potrebne mjere za zaštitu ceste i sigurnog odvijanja prometa, kada itinerar, značajke izvanrednog prijevoza, prometne i druge okolnosti to zahtijevaju.
Članak 11.
(1) Davatelj dozvole utvrđuje vrijeme polaska i procjenjuje vrijeme potrebno za obavljanje izvanrednog prijevoza ovisno o duljini prijevoznog puta i optimalnoj brzini izvanrednog prijevoza.
(2) Izmjena vremena polaska izvanrednog prijevoza može se izvršiti samo uz pisano rješenje izdavatelja dozvole.
(3) Prijevoznik ili otpremnik može odustati od izvanrednog prijevoza isključivo prije vremena početka obavljanja izvanrednog prijevoza utvrđenog u dozvoli.
(4) Prijevoznik ili otpremnik ima pravo podnijeti zahtjev za izmjenu odnosno dopunu zahtjeva za izdavanje dozvole samo prije izdavanja dozvole.
(5) Prijevoznik ili otpremnik nakon izdane dozvole nema pravo podnijeti zahtjev za izmjenu, odnosno dopunu izdane dozvole, osim u slučaju izmjene vremena polaska.
Članak 12.
(1) Dozvola za izvanredni prijevoz se izdaje za svaki izvanredni prijevoz posebno.
(2) Iznimno od odredbe iz prijašnjeg stavka, davatelj dozvole može izdati jednu dozvolu za izvanredni prijevoz s više vozila (konvoj), a najviše tri, u slučaju da se radi o istovremenom prijevozu jednakih tereta s jednakim vozilima po istom putu prijevoza. U tom slučaju izdavatelj dozvole određuje obvezan razmak između vozila s kojima se izvodi izvanredni prijevoz i druge uvjete izvođenja izvanrednog prijevoza.
Članak 13.
(1) Iznimno od odredbi iz članka 12. stavka 1. ovog Pravilnika, može se izdati mjesečna i godišnja dozvola.
(2) Zahtjev za izdavanjem mjesečne dozvole može podnijeti prijevoznik. Davatelj dozvole je dužan izdati mjesečnu dozvolu u roku od 3 dana od zaprimanja zahtjeva.
(3) Mjesečna dozvola može se izdati samo za izvanredni prijevoz vozila bez tereta, registriranom za sudjelovanje u prometu čije dimenzije i/ili ukupna masa praznog vozila premašuju propisima dozvoljene dimenzije i/ili ukupnu masu, odnosno, zbog čije su ukupne mase premašena dozvoljena osovinska opterećenja (auto dizalice, radni strojevi i sl.).
(4) Mjesečna dozvola iz stavka 2. ovoga članka može se izdati samo za vozilo koje je opremljeno uređajem za praćenje kretanja vozila putem GPS sustava, koji je kompatibilan sa sustavom koji koristi davatelj dozvole. Prijevoznik je obavezan prije početka obavljanja izvanrednog prijevoza prijaviti se na informacijski sustav davatelja dozvole te po završetku prijevoza odjaviti se iz sustava. GPS sustav tijekom obavljanja izvanrednog prijevoza mora biti u funkcionalnom stanju, a zapisi i podaci o početku obavljanja izvanrednog prijevoza, kretanju vozila te završetku obavljanja izvanrednog prijevoza moraju cijelo vrijeme biti vidljivi na informacijskom sustavu davatelja dozvole.
(5) Ukoliko se kontrolom utvrdi da se izvanredni prijevoz obavlja bez zapisa i podataka o kretanju vozila u vremenu obavljanja izvanrednog prijevoza na informacijskom sustavu davatelja dozvole, dozvola će se oduzeti. Davatelj dozvole obavlja konačni obračun oduzete dozvole posebnim rješenjem.
(6) Utvrđena nepravilnost iz stavka 5. ovoga članka, smatra se izvanrednim prijevozom bez dozvole te prijevoznik nema pravo, umjesto oduzete dozvole, zahtijevati izdavanje nove mjesečne dozvole za tekući mjesec.
(7) Konačni obračun i plaćanje naknade za izvanredni prijevoz za izdane mjesečne dozvole obračunavati će se prema evidentiranim prijeđenim kilometrima vozila iz informacijskog sustava davatelja dozvole.
(8) Godišnja dozvola izdaje se za poljoprivredne radne strojeve koja su registrirana za sudjelovanje u prometu i koja premašuju samo propisane dimenzije.
(9) Godišnju dozvolu iz stavka 7. ovog članka izdaje Centar za vozila Hrvatske prilikom godišnje registracije navedenih vozila, a putem ovlaštenih stanica za tehnički pregled.
Članak 14.
Poslove izdavanja dozvole obavljaju stručni zaposlenici davatelja dozvole koji imaju položen državni stručni ispit.
III.UVIJETI I NAČIN OBAVLJANJA IZVANREDNOG PRIJEVOZA
Članak 15.
(1) Prijevoznik ili otpremnik je obvezan, pisanom odlukom, imenovati odgovornog voditelja izvanrednog prijevoza.
(2) Voditelj izvanrednog prijevoza mora u potpunosti poznavati itinerar utvrđen u dozvoli te prometne uvjete na njemu.
Članak 16.
Prijevoznik ili otpremnik je dužan obavijestiti sudionike u prometu o izvanrednom prijevozu koji obavlja, uspostavljenom ograničenju prometa i drugim smetnjama u odvijanju prometa koje će izazvati obavljanje izvanrednog prijevoza, na način kako je to utvrđeno u dozvoli.
Članak 17.
Tijekom obavljanja izvanrednog prijevoza, dozvola mora biti u vozilu kojim se obavlja prijevoz.
Članak 18.
(1) Izvanredni prijevozi, u pravilu, se trebaju obavljati po autocestama, odnosno po dijelovima cesta s boljim prometno-tehničkim karakteristikama.
(2) Ukoliko je, na cesti zbog izvođenja radova na održavanju i/ili drugih radova odnosno aktivnosti potrebno ograničenje njezine uporabe ili potpuno zatvaranje, pravna osoba koja upravlja tom cestom mora odrediti odgovarajući obilazak te, najmanje 30 dana prije novonastalih uvjeta, mora obavijestiti Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Ministarstvo unutarnjih poslova (nadležnu policijsku upravu), Hrvatske ceste te javnost preko sredstava javnog informiranja.
(3) Sve informacije vezane za stalna ograničenja dimenzija, ukupne mase i osovinskih opterećenja na javnim cestama trebaju biti dostupne i ažurirane na web stranici društva Hrvatske ceste d.o.o.
(4) O svim izmjenama i dopunama ograničenja iz stavka 3. ovog članka, upravitelji javnih cesta, odnosno koncesionari dužni su obavijestiti Hrvatske ceste d.o.o.
Članak 19.
(1) Izvanredni prijevozi obavlja se u pravilu noću.
(2) U smislu ovoga Pravilnika, noć se smatra vrijeme od 20.00 do 06.00 sati.
(3) Iznimno, od odredbi iz stavka 1. ovog članka, kada to dopuštaju uvjeti odvijanja prometa i karakteristike izvanrednog prijevoza, izvanredni prijevoz može se obaviti i po danu.
Članak 20.
1. Pratnja izvanrednog prijevoza
(1) Obveza i vrsta pratnje izvanrednog prijevoza, broj vozila za pratnju te pratnja policije kod osiguravanja sigurnog odvijanja izvanrednog prijevoza, a obzirom na zahtjevnost i značaj prijevoza te itinerar prijevoza, određuje se dozvolom.
(2) Pratnju izvanrednog prijevoza izvode pratitelji izvanrednog prijevoza s vozilima za pratnju koja moraju biti registrirana u Republici Hrvatskoj.
(3) Kada se pratnja izvodi s jednim vozilom na autocesti se mora kretati iza izvanrednog prijevoza, a na ostalim cestama ispred izvanrednog prijevoza. U slučaju da se pratnja izvodi s dva ili više vozila jedno vozilo treba biti ispred, a ostala iza izvanrednog prijevoza.
(4) Na autocesti i brzoj cesti s jednosmjernim prometom i najmanje dvije vozne trake:
- je obvezna jedna jednostavna pratnja za izvanredne prijevoze širine iznad 3,0 m do zaključno 3,5 m i/ili duljine od 23 metra do 30 metara;
- je obvezna jedna zahtjevna pratnja i jedna jednostavna pratnja za izvanredne prijevoze širine iznad 3,5 m do zaključno 4,5 m i/ili duljine od 30 metra do 40 metara;
- obvezne su najmanje dvije zahtjevne pratnje za izvanredne prijevoze širine iznad 4,5 m i/ili duljine od 40 metra.
(5) Na ostalim cestama:
- je obvezna jedna jednostavna pratnja za izvanredne prijevoze širine iznad 3,0 m do
zaključno 3,5 m i/ili duljine od 23 metra do 25 metara;
- je obvezna jedna jednostavna i jedna zahtjevna pratnja za izvanredne prijevoze širine iznad 3,5 m do zaključno 4,0 m i/ili duljine od 25 metra do 30 metara;
- obvezne su najmanje dvije zahtjevne pratnje za izvanredne prijevoze širine iznad 4,0 m do zaključno 4,5 m i/ili duljine od 30 metra do 35 metara;
- obvezne su najmanje dvije zahtjevne pratnje za izvanredne prijevoze širine iznad 4,5 m i/ili duljine iznad 35 m.
Članak 21.
(1) Davatelj dozvole, pored obvezne pratnje iz članka 20. ovoga Pravilnika, može od nadležne Policijske uprave na čijem području prijevoz započinje, zatražiti mišljenje da li je za izvanredni prijevoz potrebna pratnja prometne policije na cijelom itineraru odnosno dijelu itinerara, ako vozilo ili skup vozila samo ili zajedno s teretom ima sljedeće značajke:
- duljinu veću od 25,00 m;
- širinu veću od 3,50 m;
- visinu veću od 5,00 m;
- ukupnu masu veću od 80 t, odnosno ako su elementi ceste od polazišta do odredišta izvanrednog prijevoza takvi da se:
- u trenutku prolaza izvanrednog prijevoza smanji prolazna širina suprotnog smjera na manje od 3,00 m odnosno zauzme pretežiti dio kolnika u krivini;
- zbog obavljanja izvanrednog prijevoza treba na određeno vrijeme zaustaviti odvijanje prometa.
(2) Policijska uprava dužna je dostaviti odgovor, odnosno odrediti opseg i način policijske pratnje ukoliko je ona potrebna unutar 5 dana od zatraženog mišljenja davatelja dozvole. Ako nadležna policijska uprave ne dostavi odgovor u roku 5 dana smatrat će se da nije potrebna policijska pratanja izvanrednog prijevoza.
(3) Davatelj dozvole, u cilju zaštite cesta i sigurnosti prometa, može odrediti da izvanredni prijevoz na cijelom itineraru odnosno dijelu itinerara, prati i sam davatelj dozvole.
Članak 22.
2. Označavanje vozila kojim se obavlja izvanredni prijevoz
(1) Vozilo kojim se obavlja izvanredni prijevoz mora biti označeno s prednje i stražnje strane natpisom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“ te opremljeno žutim rotirajućim ili trepćućim žutim svjetlom sukladno Prilogu 5.
(2) Ako vozilo samo ili zajedno s teretom ima širinu veću od dopuštene mora biti označeno s sa svake bočne strane, propisanim oznakama odnosno gabaritnim svjetlima sukladno Prilogu 5.
(3) Ako vozilo samo ili zajedno s teretom ima duljinu veću od dopuštene oznaka iz stavka 1. ovoga članka mora se dopuniti dodatnom oznakom »Duljina.....m«, na kojoj je označena stvarna duljina izvanrednog prijevoza u metrima.
(4) Oznaka »Izvanredni prijevoz« veličine je 400 x 600 mm. Veličina dodatne oznake »Duljina.... m« je 220 x 600 mm. Veličina okvira u koji se ulažu brojevi visine 120 mm je 170 x 170 mm.
(5) Vozilo koje je samo ili zajedno s teretom širine veće od 4,5 metra ili za terete koji premašuju duljinu vozila za više od 1 metar, potrebno je rubne dijelove označiti dodatnim (rotacijskim ili trepćućim) svjetlima.
(6) Oznake za izvanredni prijevoz izrađuju se od materijala i prema standardu koji se primjenjuje za izradu prometnih znakova, razreda retrorefleksije RA3, žute je boje s natpisom i okvirom crne boje.
Članak 23.
3. Označavanje vozila pratnje izvanrednog prijevoza
(1) Pratnja izvanrednog prijevoza od strane prijevoznika ili otpremnika izvodi se s osobnim ili teretnim vozilom koje ne premašuju najvišu dopuštenu masu od 3,5 tone, koji vozaču osigurava dobru vidljivost prema natrag i na stranama te su označena i opremljena prema odredbama ovog pravilnika (u daljnjem tekstu: vozila za pratnju) te nisu vozila s kojima se izvodi izvanredni prijevoz.
(2) Vozilo za pratnju i vozilo s kojim se izvodi izvanredni prijevoz moraju biti opremljeni bežičnim uređajima koja omogućava vozaču vozila za pratnju uspostavljanje veze s vozačem koji izvodi izvanredni prijevoz.
Članak 24.
(1) Jednostavna pratnja se izvodi s vozilom za pratnju koje je opremljeno s dva žuta trepćuća svjetla i bijelim svjetlom ili reflektirajućom pločom s natpisom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“ odnosno odgovarajućom krovnom konzolom ili aktivnim displejom, tako da su vidljivi svim sudionicima u cestovnom prometu. Ploča mora biti duga najmanje 80 cm s visinom slova najmanje 10 cm. Natpisi na ploči moraju biti crne boje. Žuto treptajuće svjetlo se može ugraditi u svjetlosnu ploču. Natpis na ploči mora biti vidljiv za vrijeme izvođenja izvanrednog prijevoza. Ugrađena signalizacija mora biti vidljiva svim sudionicima u prometu. Vozilo pratnje treba biti sa svih strana označeno retroreflektirajućim bijelo/crvenima poljima na način kako je propisano Prilogom 6. ovog Pravilnika.
(2) Vozilo koje izvodi jednostavnu pratnju mora biti opremljeno i najmanje slijedećom dodatnom opremom:
- zelenom i crvenom zastavicom za upravljanjem prometom ili s okruglom pločom za ručno upravljanje prometom te svjetiljkom koja emitira crvenu svjetlost;
- dvama reflektirajućim prometnim znakovima (trostrana piramida) na kojima su prikazani znak „opasnost na cesti“ sa stranicom jednostraničnog trokuta najmanje 60 cm, i dopunska ploča s tekstom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“, s veličinom teksta najmanje 8 cm, odnosno s dvama samostojećim prometnim znacima koji sadrže znak „opasnost na cesti“ sa stranicom jednostraničnog trokuta najmanje 60 cm i dopunskom pločom s tekstom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“, s veličinom teksta najmanje 8 cm;
(1) Zahtjevna pratnja se izvodi s vozilom za pratnju koje mora biti označeno i opremljeno jednako kao vozilo s kojima se izvodi jednostavna pratnja, te još dodatno opremljeno (Prilog 6.):
- s mjernom trakom za mjerenje dužine i mjernom letvom za mjerenje visine;
- sa svjetlosnom signalnom pločom veličine najmanje 1000 mm x 700 mm, s promjenjivim sadržajem prometnih znakova: znak „opasnost na cesti“ s dopunskom pločom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“, znak „zabranjeno pretjecanje svih vrsta motornih vozila, osim motornih vozila s dva kotača“, znak „zabranjeno pretjecanje za teretna vozila“, žuta treptajuća strelica, usmjerena lijevo ili desno, koja upozorava da je prometna traka zatvorena i da ju je potrebno mijenjati u smjeru strelice. Ugrađena signalizacija mora biti vidljiva svim sudionicima u prometu Na signalnoj ploči ne smije biti reklamnih poruka. Upotreba znakova mora biti upravljana iz vozila.
(2) Vozilo kojim se izvodi zahtjevna pratnja može se koristiti i za izvođenje jednostavne pratnje.
Članak 26.
(1) Vozila pratnje sukladno odredbama ovog Pravilnika moraju imati Potvrdu o ispunjavaju uvjeta za vozila pratnje izvanrednih prijevoza.
(2) Potvrdu iz stavka 1. ovog članka izdaje ovlaštena stručna organizacija za ispitivanje vozila sukladno propisima o sigurnosti prometa na cestama.
(3) Visinu naknade za izdavanje Potvrde iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje ovlaštena stručna organizacija, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za promet.
(4) Evidenciju izdanih Potvrda vodi ovlaštena stručna organizacija iz stavka 2. ovog članka i to u elektroničkom obliku, a koja mora putem weba biti dostupna Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, Ministarstvu unutarnjih poslova i davateljima dozvole.
(5) Obrazac Potvrde o ispunjavaju uvjeta za vozila pratnje izvanrednih prijevoza tiskan je uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio (Prilog 7.).
Članak 27.
(1) Svi sudionici izvanrednog prijevoza moraju osigurati da se isti odvija u skladu s odredbama i uvjetima iz dozvole za izvanredni prijevoz te da predstavlja najmanju moguću smetnju za odvijanje cestovnog prometa i da ne ugrožava sigurnost prometa.
(2) U slučaju da zbog obavljanja izvanrednog prijevoza nastane kolona vozila, moraju se sva vozila koja sudjeluju u izvanrednom prijevozu na prvom primjerenom mjestu skloniti tako da drugim sudionicima u prometu omoguće nesmetanu vožnju.
(3) U slučaju da tijekom izvođenja izvanrednog prijevoza nastane kvar na vozilu ili skupu vozila s kojima se obavlja izvanredni prijevoz, potrebno je pokvareno vozilo, odnosno skup vozila odmah skloniti s kolnika ceste na prvu primjerenu površinu. Ukoliko to nije moguće, treba odmah osigurat mjesto zaustavljanja izvanrednog prijevoza u skladu s propisima o sigurnosti cestovnog prometa i upotrebom prometnih znakova. U sumraku ili mraku i u uvjetima slabe vidljivosti potrebno je mjesto zaustavljanja izvanrednog prijevoza označiti i prijenosnim treptajućim svjetlima. O tome je prijevoznik ili posrednik dužan odmah izvijestiti nadležnu policijsku upravu. te odmah započeti s mjerama za uklanjanje vozila, odnosno skupa vozila s kolnika ceste.
(4) Obavljanje izvanrednog prijevoza treba prekinuti i osigurati vozila ili ih ukloniti s kolnika ceste na prvu primjerenu površinu i u slučaju nastanka nepovoljnih vremenskih uvjeta ili iznenadnog pogoršanja uvjeta vožnje (magla, jak vjetar ili kiša, snijeg i slične okolnosti) ili iznenadnog pogoršanja stanja cesta (poledica, nanosi, lavine i slično) ili u slučaju izvanrednog događaja nastalog na cesti koji ugrožava sigurnost daljnjeg obavljanja izvanrednog prijevoza.
(5) O svim okolnostima koji zahtijevaju izmjenu uvjeta, vremena i načina obavljanja izvanrednog prijevoza utvrđenih dozvolom prijevoznik ili posrednik je dužan pisanim putem izvijestiti davatelja dozvole.
Članak 28.
(1) Davatelj dozvole može po službenoj dužnosti ili na prijedlog policije i/ili na prijedlog izvođača redovnog održavanja cesta po kojima će se odvijati izvanredni prijevoz, ukinuti ili izmijeniti već izdanu dozvolu za izvanredni prijevoz u slučaju:
- kada su nakon izdavanja dozvole nastale okolnosti koje onemogućuju sigurno obavljanje izvanrednog prijevoza pod uvjetima određenim u dozvoli;
- ako su na putu prijevoza određena ograničenja upotrebe ceste koja ne dopuštaju da se izvanredni prijevoz obavi prema već izdanoj dozvoli;
- u bilo kojem dijelu, ako nastupe okolnosti u kojima bi obavljanje izvanrednog prijevoza ugrozilo sigurnost prometa ili oštetilo cestu;
- te iz razloga navedenih stavku 3. članku 27.. ovog Pravilnika.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka prijevozniku ili otpremniku se vraća plaćena naknada za izvanredni prijevoz te nema pravo na naknadu štete radi neobavljenog izvanrednog prijevoza.
(3) Davatelj dozvole dužan je izdati posebno rješenje o ukidanju ili izmjeni izdane dozvole u roku od 3 dana.
Članak 29.
(1) Prijevoznik ili otpremnik odgovoran za svu štetu koja nastane zbog izvođenja izvanrednog prijevoza ili izvođenja mjera za obavljanje izvanrednog prijevoza.
(2) Prijevoznik ili otpremnik ne odgovara za štetu koju su oštećenici pretrpjeli zbog svojeg protupravnog ponašanja ili protupravnog ponašanja trećih osoba.
IV.ODGOVORNOST SUDIONIKA IZVANREDNOG PRIJEVOZA
Članak 30.
(1) Podnositelj zahtjeva za dozvolu odgovoran je za:
- dostavu izjave o osposobljenosti i opremljenosti osoba koje će pratiti izvanredni prijevoz;
- dostavu posebne izjave koja mora sadržavati sljedeće podatke:
e)da su svi podaci navedeni u zahtjevu istiniti,
f)da će izvanredni prijevoz obaviti u skladu sa uvjetima iz dozvole,
g)da će izvanredni prijevoz obaviti tehnički ispravnim i odgovarajućim vozilom,
h)da je prethodno pregledao itinerar, odnosno da mu je isti poznat i da je izvanredni prijevoz po istom moguće obaviti.
- da će obavijestiti sudionike u prometu o izvanrednom prijevozu koji se obavlja, uspostavljenom ograničenju prometa i drugim smetnjama u odvijanju prometa koje će izazvati obavljanje izvanrednog prijevoza, na način kako je to utvrđeno u dozvoli.
(2) Naručitelj prijevoza odgovoran je za:
– za dostavu ispravnih podataka o vrsti tereta s pripadajućim tehničkim podacima (dimenzije, masa, nedjeljivost, bitne karakteristike za sigurno prevoženje.
(3) U postupku obavljanja izvanrednog prijevoza prijevoznik je odgovoran za:
– pravilan i siguran smještaj tereta na vozilo;
– učvršćivanje tereta na vozilu ispravnom i atestiranom opremom;
– sigurno obavljanje izvanrednog prijevoza;
– poznavanje puta prijevoza određenog u dozvoli te prometnih uvjeta na istom;
– ispravno označavanje vozila kojim obavlja izvanredni prijevoz u skladu s odredbama ovog Pravilnika.
(4) Pratitelj izvanrednog prijevoza odgovoran je za:
– da se pratnja izvanrednog prijevoza obavlja vozilima opremljenim i označenim u skladu s odredbama ovog Pravilnika;
– nošenje zaštitne reflektirajuće odjeće te posjedovanja odgovarajuće opreme i prometne signalizacije i to: zaštitne kacige, zaštitnog reflektirajućeg prsluka, crvene i zelene zastavice za signaliziranje izvanrednog prijevoza, sredstva za komunikaciju kao što je prijenosni radio ili mobilni uređaj, komplet prijenosnih prometnih znakova za osiguranje izvanrednog prijevoza kod neplaniranog zaustavljanja na kolniku;
– odbijanje započinjanja pratnje izvanrednog prijevoza kada prijevoznik nema dozvolu za izvanredni prijevoz ili obustavu pratnje izvanrednog prijevoza ukoliko se isti ne obavlja u skladu sa izdanom dozvolom;
– koordinaciju/komunikaciju sa svim sudionicima u obavljanju izvanrednog prijevoza (pratnja, vozač, policija, voditelj);
– poznavanje puta prijevoza određenog u dozvoli te prometnih uvjeta na istom;
– sigurno obavljanje izvanrednog prijevoza u skladu s propisima kojima se uređuje
sigurnost prometa na cestama, prijevoz tereta i IP;
– licencu za obavljanje pratnje izvanrednog prijevoza u Republici Hrvatskoj koju izdaje Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture;
(5) Voditelj izvanrednog prijevoza odgovoran je za:
– ispunjenje svih uvjeta za obavljanje izvanrednog prijevoza utvrđenih u dozvoli;
– usklađenost dimenzija, ukupne mase i osovinskih opterećenja vozila s propisima i dozvolom;
– upoznavanje osoblja (vozača i pratitelja) s planom i svim uvjetima za obavljanje izvanrednog prijevoza utvrđenih u dozvoli;
– koordinaciju s drugim nadležnim subjektima koji prate izvanredni prijevoz.
- za poznavanje puta prijevoza utvrđenog u dozvoli te prometne uvjete na njemu.
(6) Izdavatelj dozvole odgovoran je:
– za provjeru ispravnosti zahtjeva za izvanredni prijevoz;
– za utvrđivanje dodatnih zahtjeva/obaveza za obavljanje izvanrednog prijevoza;
– za vođenje evidencije o izdanim dozvolama;
- da ukoliko su ispunjeni svi uvjeti za izdavanje dozvole, u odgovarajućem roku od dana zaprimanja zahtjeva, izda dozvolu za obavljanje izvanrednog prijevoza.
V.KONTROLA IZVANREDNIH PRIJEVOZA
Članak 31.
(1) Mjerenje osovinskog opterećenja i ukupne mase obavlja se uređajima i opremom, koji udovoljavaju mjeriteljskim zahtjevima Republike Hrvatske. Mjerenje dimenzija vozila obavlja se mjernom letvom, odnosno mjernom vrpcom.
(2) Kontrola osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila obavlja se na nadzornim mjestima koja moraju udovoljavati tehničkim zahtjevima proizvođača mjernih uređaja u pogledu vrste, ravnosti i nosivosti podloge.
(3) Kontrolori izvanrednog prijevoza moraju imati uvjerenje o stručnoj osposobljenosti.
Članak 32.
(1) Ukoliko se kontrolom utvrdi da se izvanredni prijevoz obavlja bez dozvole, vozilo se isključuje iz prometa do pribavljanja dozvole.
(2) U slučajevima kada se tijekom nadzora utvrdi da se obavlja izvanredni prijevoz, za koji se ne izdaje dozvola i nije moguće uskladiti teret, vozilo se upućuje na mjesto gdje je moguće uskladiti ili istovariti teret.
(3) O utvrđenim nepravilnostima iz stavka 1. i 2. ovog članka, sastavlja se zapisnik koji se uručuje vozaču, policijskom službeniku i/ili inspektoru cestovnog prometa i/ili inspektoru cesta.
(4) Prijevoznik je dužan platiti troškove kontrole i naknadu za izvanredni prijevoz do mjesta kontrole, odnosno do mjesta usklađenja ili istovara tereta, kao i nadoknaditi štetu koju je prouzročio, Hrvatskim cestama d.o.o.
(5) O troškovima i naknadi iz stavak .4 ovoga članka djelatnici iz članaka 17. ovog Pravilnika donose posebno rješenje temeljem zapisnika iz stavka 3 ovog članka..
VI.TROŠKOVI I NAKNADA ZA IZVANREDNI PRIJEVOZ
Članak 33.
(1) Troškovi postupka i ostali troškovi izvanrednog prijevoza te iznos naknade za izvanredni prijevoz prijevoznik ili otpremnik predujmljuje prije izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz.
(2) Prije izdavanja dozvole iz članka 13. ovoga Pravilnika prijevoznik je dužan platiti troškove izvanrednog prijevoza te najmanje 20% od ukupno procijenjene naknade za izvanredni prijevoz.
(3) Konačni obračun naknade za izvanredni prijevoz te ostale troškove izvanrednog prijevoza koji su nastali zbog izvanrednog prijevoza, obračunavaju se posebnim rješenjem nakon izvršenog izvanrednog prijevoza.
(4) Godišnja dozvola obračunava se u prilikom registracije vozila u jednokratnom iznosu od 100,00 kuna (bez, PDV-a).
Članak 34.
1. Troškovi izvanrednog prijevoza
(1) Troškovi izvanrednog prijevoza odnose se na troškove postupka izdavanja dozvole te ostale troškove.
(2) Visinu troškova postupka izdavanja dozvole određuje davatelj dozvole, a ostali troškovi izvanrednog prijevoza utvrđuju se na temelju stvarno nastalih troškova.
(3) Pod ostalim troškovima izvanrednog prijevoza smatraju se :
- izrada stručnih ekspertiza, mišljenja i odgovarajućih potvrda o mogućnosti obavljanja izvanrednog prijevoza na predloženom itineraru;
- izrada elaborata ili stručnih mišljenja posebnih mjera za osiguranje pojedinih dijelova ceste kao što je podupiranje mostova, ojačanje objekata, potpornih zidova i sl.;
- izvođenje posebnih mjera za osiguranje pojedinih dijelova ceste i objekata;
- izvedba potrebnih radova na proširenju kolnika, korekciji vertikalnih i horizontalnih elemenata ceste radi osiguranja i za potrebe prolaska izvanrednog prijevoza;
- ostale pripremne radove kao što su prethodni pregled itinerara, pregled i/ili kontrola izvanrednog prijevoza od strane davatelja dozvole;
- geodetska snimanja veličine progiba prije, za vrijeme i poslije prolaska izvanrednog prijevoza preko mostova ili drugih objekata;
- otklanjanja nastalih šteta na cesti ili objektima i opremi,
- dovođenja ceste i objekata u prvobitno stanje;
- pratnje izvanrednog prijevoza od strane davatelja dozvole;
- troškove za izgubljeno radno vrijeme zbog kašnjenja prijevoznika ili posrednika, prilikom dogovorene kontrole izvanrednog prijevoza;
- te ostale troškove.
Članak 35.
2. Mjerila za izračun naknade za izvanredni prijevoz
(1) Naknada za izvanredni prijevoz (u daljnjem tekstu: naknada) obračunava se i naplaćuje za izvanredni prijevoz vozilima koja sama ili zajedno s teretom premašuju propisane dimenzije ili ukup-nu masu, odnosno propisana osovinska opterećenja.
(2) Naknadu iz stavaka 1. ovoga članka plaća prijevoznik ili otpremnik, odnosno vlasnik motornog vozila koje obavlja izvanredni prijevoz.
Članak 36.
(1) Naknada se plaća za izvanredne prijevoze koji se obavljaju po cestama Republike Hrvatske.
(2) Za izvanredni prijevoz koji se obavlja radi izvoza hrvatskih proizvoda iz Republike Hrvatske, naknada propisana ovim Pravilnikom obračunava se umanjena za 50% iznosa.
Članak 37.
Mjerila za izračun naknade iskazuju se:
– u postotku, za premašenje najveće dopuštene duljine vozila, mjereći po uzdužnoj simetrali od najizbočenijih točaka vozila odnosno skupa vozila s teretom,
– u metrima, za premašenje najveće dopuštene širine i visine vozila odnosno skupa vozila, mjereći po poprečnoj simetrali od najizbočenijih točaka vozila odnosno skupa vozila s teretom, odnosno po vertikalnoj simetrali, mjereći od površine kolnika do najviše točke vozila odnosno skupa vozila s teretom,
– u tonama, za premašenje propisane ukupne mase i osovinskih opterećenja vozila, odnosno skupa vozila.
Članak 38.
(1) Za premašenje najveće dopuštene duljine naknada iznosi:
– za premašenje veće od 5% – ≤ 20% – 0,60 kn/km,
– za premašenje veće od 20% – 1,20 kn/km.
(2) Pri obračunu premašenja iz stavka 1. ovoga članka, obračunava se odgovarajuća naknada samo za najveću premašenu vrijednost.
(3) Za izvanredne prijevoze za koje se izdaje dozvola, premašenja iz stavka 1. ovoga članka, ne obračunavaju se za prijeđeni put po autocestama.
Članak 39.
(1) Za premašenje najveće dopuštene širine vozila naknada iznosi:
– za širinu jednaku ili manju od 3,00 m – 0,60 kn/km,
– za širinu veću od 3,00 m do jednaku ili manju od 4,00 m – 1,20 kn/km,
– za širinu veću od 4,00 m – 1,70 kn/km.
(2) Pri obračunu premašenja iz stavka 1. ovoga članka, obračunava se odgovarajuća naknada samo za najveću premašenu vrijednost iznad propisane širine uvećane za 1% dopuštenog odstupanja.
(3) Za izvanredne prijevoze za koje se izdaje dozvola, premašenja iz stavka 1. ovoga članka, ne obračunavaju se za prijeđeni put po autocestama.
Članak 40.
(1) Za premašenje najveće dopuštene visine vozila, naknada iznosi:
– za visinu veću od 4,05 m – ≤ 4,50 m – 0,60 kn/km,
– za visinu veću od 4,50 m – 1,20 kn/km.
(2) Pri obračunu premašenja iz stavka 1. ovoga članka, obračunava se odgovarajuća naknada samo za najveću premašenu vrijednost.
(3) Za izvanredne prijevoze za koje je izdana dozvola, premašenja iz stavka 1. ovoga članka, ne obračunavaju se za prijeđeni put po autocestama.
Na temelju članka 46. stavka 7. i članka 87. stavka 4. Zakona o cestama („Narodne novine“, broj 84/11., 18/13., 22/13., 54/13., 148/13. i 92/14.) ministar mora, prometa i infrastrukture donosi
PRAVILNIK O IZVANREDNOM PRIJEVOZU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
I.OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se uvjeti i način obavljanja izvanrednog prijevoza, uvjeti i postupak izdavanja dozvole za izvanredni prijevoz u unutarnjem i međunarodnom cestovnom prometu te mjerila za izračun naknade za izvanredni prijevoz.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika ne primjenjuju se na:
- izvanredne prijevoze koji se moraju obaviti interventno radi otklanjanja posljedica prirodnih katastrofa, elementarnih nepogoda, prometnih nesreća ili drugih izvanrednih okolnosti kao npr. vuča pokvarenog ili oštećenog autobusa ili teretnog vozila zaustavljenog na kolniku do najbližeg mjesta pogodnog za istovar i sl., a o čemu je, prije početka obavljanja takvog izvanrednog prijevoza, prijevoznik ili otpremnik dužan je obavijestiti nadležnog davatelja dozvole i policiju;
- izvanredne prijevoze koji se moraju obaviti zbog uspostave prohodnosti cesta u zimskim uvjetima (čišćenje cesta i posipanje cesta protiv poledice);
- izvanredne prijevoze s vozilima međunarodnih mirovnih snaga, odnosno obrambenih snaga drugih država, ako je tako određeno posebnim sporazumom ili ugovorom sa Republikom Hrvatskom;
- vozila ministarstva unutarnjih poslova i oružanih snaga Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 2.
(1) Prijevoz vozilima koja sama ili zajedno s teretom premašuju propisane dimenzije ili ukupnu masu, odnosno propisana osovinska opterećenja, smatra se izvanrednim prijevozom.
(2) Izvanrednim prijevozom smatra se i prijevoz vozilom koje samo ili zajedno s teretom ne premašuje propisane dimenzije, ukupnu masu, odnosno osovinsko opterećenje, ako se kreće cestom ili njezinim dijelom na kojoj je uspostavljeno određeno ograničenje označeno prometnim znakom.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 3.
Dozvola za izvanredni prijevoz (u daljnjem tekstu: dozvola) izdaje se:
– ako je vozilo ili teret konstrukcijski nedjeljiv na način da jednostavnom demontažom dijelova vozila ili tereta nije moguće uskladiti ukupnu masu, osovinska opterećenja ili dimenzije s propisanim iznosima ili ograničenjima označenim prometnim znakom za cestu ili njezin dio, odnosno ako prijevoz vozila ili tereta nije moguće u cijelosti obaviti drugim prijevoznim sredstvom, ili ako su troškovi organizacije i izvršenja prijevoza drugim prijevoznim sredstvima složeni i nerazmjerno visoki;
– za prijevoz djeljivih tereta domaćem prijevozniku kada obavlja međunarodni cestovni prijevoz te sa teretom ulazi u Republiku Hrvatsku;
– u drugim hitnim slučajevima kada to zahtijevaju izvanredne okolnosti i racionalnost prijevoza, ako je pri izvršenju istog moguće osigurati nužne uvjete u pogledu zaštite cesta te sigurnosti i protočnosti prometa.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 4.
(1 ) Dozvolom se može odobriti prekoračenje propisanih vrijednosti samo koliko je propisano u deklaraciji proizvođača vozila s obzirom na dopuštena opterećenja nosivih sklopova, odnosno koliko dopušta nosivost i stanje kolnika i objekata na predviđenom putu prijevoza.
(2) Priključno vozilo kojim se obavlja izvanredni prijevoz, a čije osovinsko opterećenje premašuje najveće dozvoljeno osovinsko opterećenje za više od tri (3) tone, mora biti opremljeno automatskim izravnavanjem osovinskog pritiska i najmanje četiri kotača po osovini za priključno vozilo.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 5.
(1) Za izvanredni prijevoz koji prolazi preko križanja ceste i željezničke pruge ili ceste i tramvajske pruge u istoj razini, prije izdavanja dozvole prijevoznik ili otpremnik je dužan ishoditi suglasnost od Hrvatskih željeznica odnosno drugog nadležnog subjekta.
(2) Prijevoznik ili otpremnik je dužan, prije izdavanja dozvole, ishoditi suglasnost i od drugih nadležnih subjekata, ako bi izvanredni prijevoz izazvao interakciju na objektima kojima ti subjekti upravljaju.
(3) Ishođenje suglasnosti iz stavka 1. i 2. ovog članka prijevozniku ili otpremniku se ne naplaćuje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
II.UVJETI I POSTUPAK IZDAVANJA DOZVOLE ZA IZVANREDNI PRIJEVOZ
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 6.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
1. Zahtjev za izdavanje dozvole
(1) Zahtjev za izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz podnosi se u pisanom obliku davatelju dozvole na propisanom obrascu koji je tiskan je uz ovaj Pravilnik (Prilog 1.) i čini njegov sastavni dio ili u elektronskom obliku, ako je podnošenje zahtjeva u elektronskom obliku moguće.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovog članka može podnijeti prijevoznik ili otpremnik.
(3) Zahtjev za izdavanje dozvole i pripadajući prilozi moraju biti na hrvatskom jeziku ili prevedeni na hrvatski jezik.
(4) Zahtjev iz stavaka (1) ovog članka mora sadržavati najmanje podatke o:
- podnositelju zahtjeva za dozvolu za izvanredni prijevoz (podaci o fizičkoj ili pravnoj osobi, sjedištu tvrtke, telefon, e-mail adresu, OIB, IBAN);
- prijevozniku (fizičkoj ili pravnoj osobi, sjedištu tvrtke, telefon, e-mail adresu, OIB te dodatno za stranog prijevoznika porezni broj tvrtke (MB);
- teretu (vrsta tereta i tehnički podaci o teretu (masa, dimenzije i dr.);
- tehničkim karakteristikama vozila ili skupa vozila kojim će se obaviti izvanredni prijevoz,
- presliku prometne dozvole vozila, odnosno svih vozila koja čine skup vozila kojim će se obaviti izvanredni prijevoz;
- izvanrednom prijevozu (dimenzije, ukupna masa, osovinska opterećenja), odnosno skicu vozila ili skupa vozila s kojima će se obaviti izvanredni prijevoz (tlocrt, nacrt i poprečni presjek s oznakom dimenzija i ukupne mase). Skica mora sadržavati i brojčanu vrijednost osovinskih opterećenja i razmake između osovina;
- planiranom vremenu početka i završetka izvanrednog prijevoza
- prijedlog itinerara s detaljnim opisom prolaza izvanrednog prijevoza od polazišta do odredišta;
- odluku o imenovanju odgovornog voditelja izvanrednog prijevoza (Prilog 2.);
- izjavu prijevoznika ili otpremnika o osposobljenosti i opremljenosti osoba koje će pratiti, odnosno upravljati vozilom ili skupom vozila izvanrednog prijevoza (Prilog 2.);
- posebnu izjavu prijevoznika ili otpremnika (Prilog 3.), koja posebice sadrži sljedeće podatke:
a) da su svi podaci navedeni u zahtjevu istiniti,
b) da će izvanredni prijevoz obaviti u skladu sa uvjetima iz dozvole,
c) da će izvanredni prijevoz obaviti tehnički ispravnim vozilima,
d) da je prethodno pregledao itinerar, odnosno da mu je isti poznat i da je izvanredni prijevoz moguće obaviti,
- izjavu pošiljatelja o teretu (Prilog 4.);
- Potvrdu o ispunjavanju uvjeta za vozila pratnje izvanrednih prijevoza (Prilog7.);
- Zapisnik o obavljenoj kontroli osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila, ukoliko je kontrola obavljena.
(5) Za izvanredne prijevoze kod kojih su potrebna kratkotrajna zaustavljanja prometa, zahtjevu se prilaže i plan prijevoza.
(6) Prijevoznik ili otpremnik mora poznavati nosivost svih objekata na planiranom itineraru, sve kritične dijelove i točke te ostala ograničenja koja su na itineraru te, po potrebi, uz zahtjev mora priložiti:
- odgovarajući projekt mjera za osiguranje mostova, cestovnih objekata i drugih cestovnih građevina;
- projekt privremene regulacije prometa na kritičnim točkama predloženog itinerara.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 7.
Plan prijevoza iz stavka 5. članka 6. ovog Pravilnika mora sadržavati sljedeće podatke:
- put prijevoza s navođenjem cesta po kojima će se obavljati izvanredni prijevoz te svih parkirališnih i drugih prometnih površina uz put prijevoza, prikladnih za zaustavljanje izvanrednog prijevoza,
- vremenski tijek prijevoza s navođenjem predviđenih zaustavljanja na parkirališnim ili drugim prometnim površinama uz put prijevoza,
- opis, lokaciju i predviđeno vrijeme posebnog manevriranja s vozilom ili manipuliranja s teretom,
- opis predviđenih posebnih mjera pri izvođenju izvanrednog prijevoza (djelomično ili potpuno zatvaranje ceste zbog izvanrednog prijevoza s predviđenim vremenom njegovog trajanja, predviđeni zahvati na drugoj infrastrukturi odnosno dobrima u zračnom prostoru iznad kolnika ceste i slično),
- način uređivanja prometa u slučajevima iz alineje 3. i 4. ovog stavka (izmjenično odvijanje cestovnog prometa usmjereno pomoću semafora ili ručno, preusmjeravanje prometa na obilazne ceste i slično).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 8.
(1) Davatelj dozvole može u postupku izdavanja dozvole od prijevoznika ili otpremnika zatražiti da:
- promjeni vozilo/a kojima će se obaviti izvanredni prijevoz ukoliko utvrdi da nisu zadovoljeni tehnički uvjeti i uvjeti sigurnog obavljanja izvanrednog prijevoza;
- dostaviti potvrdu proizvođača vučnog vozila (tegljača), o odnosu bruto snage motora izražene u kilovatima i najveće dopuštene mase vozila izražene u tonama, ako će se izvanredni prijevoz obaviti na cesti sa uzbrdicom/nizbrdicom.
- dostavi odgovarajući projekt mjera za osiguranje mostova, cestovnih objekata i drugih cestovnih građevina;
- dostavi projekt privremene regulacije prometa na kritičnim točkama predloženog itinerara,
- dostavi suglasnost drugih nadležnih subjekata;
– te druge potrebne podatke i priloge koji određuje specifične značajke izvanrednog prijevoza.
(2) Prijevoznik ili otpremnik dužan je obavijestiti davatelja dozvole 12 sati prije početka obavljanja izvanrednog prijevoza da je vozilo i/ili skup vozila sa teretom spreman za kontrolu osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 9.
(1) Ako je zahtjev nepotpun ili davatelj dozvole sumnja u istinitost navoda iz zahtjeva i priloga uz zahtjev, prijevoznik ili otpremnik mora na zahtjev davatelja dozvole, dopuniti zahtjev odnosno dokazati istinitost navoda, a davatelj dozvole u svakom trenutku može neposredno obaviti i kontrolu svih sastavnih dijelova izvanrednog prijevoza, uključivo i kontrolu osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila.
(2) Ako prijevoznik ili otpremnik ne postupi po zahtjevu ili onemogući ili ne dopusti kontrolu iz stavka 1. ovoga članka, davatelj dozvole obustavit će postupak za izdavanje dozvole.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 10.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
2. Izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz
(1) Dozvola za izvanredni prijevoz izdaje se u upravnom postupku i sadrži uvijete pod kojim se mora obaviti izvanredni prijevoz, a osobito:
- podatke o pravnoj, odnosno fizičkoj osobi kojoj se izdaje dozvola;
- podatke o teretu, vozilu odnosno skupu vozila kojim se obavlja izvanredni prijevoz;
- vrijeme u kojem se obavlja izvanredni prijevoz;
- duljinu i opis relacije po kojoj se obavlja izvanredni prijevoz;
- podatke o dimenzijama, ukupnoj masi i osovinskom opterećenju;
- iznos i način plaćanja naknade za izvanredni prijevoz;
- iznos i način plaćanja troškova postupka i ostalih troškova izvanrednog prijevoza;
- uvjete i način obavljanja izvanrednog prijevoza;
- način i obvezu pratnje izvanrednog prijevoza.
(2) Davatelj dozvole može, pored podataka iz stavka 1. ovog članka, u dozvoli odrediti:
- mjesto, datum i vrijeme planiranog obavljanja kontrole osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila, uz napomenu da ukoliko prijevoznik ili posrednik ne postupi po ovoj odredbi smatra se da obavlja prijevoz bez dozvole;
- da pravna ili fizička osoba kojoj se izdaje dozvola o obavljanju izvanrednog prijevoza mora obavijestiti javnost preko sredstava javnog informiranja te odrediti sadržaj obavijesti i broj njenih ponavljanja;
- da pravna ili fizička osoba kojoj se izdaje dozvola o obavljanju izvanrednog prijevoza mora izdavatelju dozvole prije početka obavljanja izvanrednog prijevoza najaviti početak njegovog obavljanja, na način koji u dozvoli odredi davatelj dozvole;
- da pravna ili fizička osoba kojoj se izdaje dozvola o obavljanju izvanrednog prijevoza mora ispuniti i druge dodatne uvjete i potrebne mjere za zaštitu ceste i sigurnog odvijanja prometa, kada itinerar, značajke izvanrednog prijevoza, prometne i druge okolnosti to zahtijevaju.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 11.
(1) Davatelj dozvole utvrđuje vrijeme polaska i procjenjuje vrijeme potrebno za obavljanje izvanrednog prijevoza ovisno o duljini prijevoznog puta i optimalnoj brzini izvanrednog prijevoza.
(2) Izmjena vremena polaska izvanrednog prijevoza može se izvršiti samo uz pisano rješenje izdavatelja dozvole.
(3) Prijevoznik ili otpremnik može odustati od izvanrednog prijevoza isključivo prije vremena početka obavljanja izvanrednog prijevoza utvrđenog u dozvoli.
(4) Prijevoznik ili otpremnik ima pravo podnijeti zahtjev za izmjenu odnosno dopunu zahtjeva za izdavanje dozvole samo prije izdavanja dozvole.
(5) Prijevoznik ili otpremnik nakon izdane dozvole nema pravo podnijeti zahtjev za izmjenu, odnosno dopunu izdane dozvole, osim u slučaju izmjene vremena polaska.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 12.
(1) Dozvola za izvanredni prijevoz se izdaje za svaki izvanredni prijevoz posebno.
(2) Iznimno od odredbe iz prijašnjeg stavka, davatelj dozvole može izdati jednu dozvolu za izvanredni prijevoz s više vozila (konvoj), a najviše tri, u slučaju da se radi o istovremenom prijevozu jednakih tereta s jednakim vozilima po istom putu prijevoza. U tom slučaju izdavatelj dozvole određuje obvezan razmak između vozila s kojima se izvodi izvanredni prijevoz i druge uvjete izvođenja izvanrednog prijevoza.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 13.
(1) Iznimno od odredbi iz članka 12. stavka 1. ovog Pravilnika, može se izdati mjesečna i godišnja dozvola.
(2) Zahtjev za izdavanjem mjesečne dozvole može podnijeti prijevoznik. Davatelj dozvole je dužan izdati mjesečnu dozvolu u roku od 3 dana od zaprimanja zahtjeva.
(3) Mjesečna dozvola može se izdati samo za izvanredni prijevoz vozila bez tereta, registriranom za sudjelovanje u prometu čije dimenzije i/ili ukupna masa praznog vozila premašuju propisima dozvoljene dimenzije i/ili ukupnu masu, odnosno, zbog čije su ukupne mase premašena dozvoljena osovinska opterećenja (auto dizalice, radni strojevi i sl.).
(4) Mjesečna dozvola iz stavka 2. ovoga članka može se izdati samo za vozilo koje je opremljeno uređajem za praćenje kretanja vozila putem GPS sustava, koji je kompatibilan sa sustavom koji koristi davatelj dozvole. Prijevoznik je obavezan prije početka obavljanja izvanrednog prijevoza prijaviti se na informacijski sustav davatelja dozvole te po završetku prijevoza odjaviti se iz sustava. GPS sustav tijekom obavljanja izvanrednog prijevoza mora biti u funkcionalnom stanju, a zapisi i podaci o početku obavljanja izvanrednog prijevoza, kretanju vozila te završetku obavljanja izvanrednog prijevoza moraju cijelo vrijeme biti vidljivi na informacijskom sustavu davatelja dozvole.
(5) Ukoliko se kontrolom utvrdi da se izvanredni prijevoz obavlja bez zapisa i podataka o kretanju vozila u vremenu obavljanja izvanrednog prijevoza na informacijskom sustavu davatelja dozvole , dozvola će se oduzeti. Davatelj dozvole obavlja konačni obračun oduzete dozvole posebnim rješenjem.
(6) Utvrđena nepravilnost iz stavka 5. ovoga članka, smatra se izvanrednim prijevozom bez dozvole te prijevoznik nema pravo, umjesto oduzete dozvole, zahtijevati izdavanje nove mjesečne dozvole za tekući mjesec.
(7) Konačni obračun i plaćanje naknade za izvanredni prijevoz za izdane mjesečne dozvole obračunavati će se prema evidentiranim prijeđenim kilometrima vozila iz i nformacijskog sustava davatelja dozvole .
(8) Godišnja dozvola izdaje se za poljoprivredne radne strojeve koja su registrirana za sudjelovanje u prometu i koja premašuju samo propisane dimenzije.
(9) Godišnju dozvolu iz stavka 7. ovog članka izdaje Centar za vozila Hrvatske prilikom godišnje registracije navedenih vozila, a putem ovlaštenih stanica za tehnički pregled.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 14.
Poslove izdavanja dozvole obavljaju stručni zaposlenici davatelja dozvole koji imaju položen državni stručni ispit.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
III.UVIJETI I NAČIN OBAVLJANJA IZVANREDNOG PRIJEVOZA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 15.
(1) Prijevoznik ili otpremnik je obvezan, pisanom odlukom, imenovati odgovornog voditelja izvanrednog prijevoza.
(2) Voditelj izvanrednog prijevoza mora u potpunosti poznavati itinerar utvrđen u dozvoli te prometne uvjete na njemu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 16.
Prijevoznik ili otpremnik je dužan obavijestiti sudionike u prometu o izvanrednom prijevozu koji obavlja, uspostavljenom ograničenju prometa i drugim smetnjama u odvijanju prometa koje će izazvati obavljanje izvanrednog prijevoza, na način kako je to utvrđeno u dozvoli.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 17.
Tijekom obavljanja izvanrednog prijevoza, dozvola mora biti u vozilu kojim se obavlja prijevoz.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 18.
(1) Izvanredni prijevozi, u pravilu, se trebaju obavljati po autocestama, odnosno po dijelovima cesta s boljim prometno-tehničkim karakteristikama.
(2) Ukoliko je, na cesti zbog izvođenja radova na održavanju i/ili drugih radova odnosno aktivnosti potrebno ograničenje njezine uporabe ili potpuno zatvaranje, pravna osoba koja upravlja tom cestom mora odrediti odgovarajući obilazak te, najmanje 30 dana prije novonastalih uvjeta, mora obavijestiti Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Ministarstvo unutarnjih poslova (nadležnu policijsku upravu), Hrvatske ceste te javnost preko sredstava javnog informiranja.
(3) Sve informacije vezane za stalna ograničenja dimenzija, ukupne mase i osovinskih opterećenja na javnim cestama trebaju biti dostupne i ažurirane na web stranici društva Hrvatske ceste d.o.o.
(4) O svim izmjenama i dopunama ograničenja iz stavka 3. ovog članka, upravitelji javnih cesta, odnosno koncesionari dužni su obavijestiti Hrvatske ceste d.o.o.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 19.
(1) Izvanredni prijevozi obavlja se u pravilu noću.
(2) U smislu ovoga Pravilnika, noć se smatra vrijeme od 20.00 do 06.00 sati.
(3) Iznimno, od odredbi iz stavka 1. ovog članka, kada to dopuštaju uvjeti odvijanja prometa i karakteristike izvanrednog prijevoza, izvanredni prijevoz može se obaviti i po danu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 20.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
1. Pratnja izvanrednog prijevoza
(1) Obveza i vrsta pratnje izvanrednog prijevoza, broj vozila za pratnju te pratnja policije kod osiguravanja sigurnog odvijanja izvanrednog prijevoza, a obzirom na zahtjevnost i značaj prijevoza te itinerar prijevoza, određuje se dozvolom.
(2) Pratnju izvanrednog prijevoza izvode pratitelji izvanrednog prijevoza s vozilima za pratnju koja moraju biti registrirana u Republici Hrvatskoj.
(3) Kada se pratnja izvodi s jednim vozilom na autocesti se mora kretati iza izvanrednog prijevoza, a na ostalim cestama ispred izvanrednog prijevoza. U slučaju da se pratnja izvodi s dva ili više vozila jedno vozilo treba biti ispred, a ostala iza izvanrednog prijevoza.
(4) Na autocesti i brzoj cesti s jednosmjernim prometom i najmanje dvije vozne trake:
- je obvezna jedna jednostavna pratnja za izvanredne prijevoze širine iznad 3,0 m do zaključno 3,5 m i/ili duljine od 23 metra do 30 metara;
- je obvezna jedna zahtjevna pratnja i jedna jednostavna pratnja za izvanredne prijevoze širine iznad 3,5 m do zaključno 4,5 m i/ili duljine od 30 metra do 40 metara;
- obvezne su najmanje dvije zahtjevne pratnje za izvanredne prijevoze širine iznad 4,5 m i/ili duljine od 40 metra.
(5) Na ostalim cestama:
- je obvezna jedna jednostavna pratnja za izvanredne prijevoze širine iznad 3,0 m do
zaključno 3,5 m i/ili duljine od 23 metra do 25 metara;
- je obvezna jedna jednostavna i jedna zahtjevna pratnja za izvanredne prijevoze širine iznad 3,5 m do zaključno 4,0 m i/ili duljine od 25 metra do 30 metara;
- obvezne su najmanje dvije zahtjevne pratnje za izvanredne prijevoze širine iznad 4,0 m do zaključno 4,5 m i/ili duljine od 30 metra do 35 metara;
- obvezne su najmanje dvije zahtjevne pratnje za izvanredne prijevoze širine iznad 4,5 m i/ili duljine iznad 35 m.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 21.
(1) Davatelj dozvole, pored obvezne pratnje iz članka 20. ovoga Pravilnika, može od nadležne Policijske uprave na čijem području prijevoz započinje, zatražiti mišljenje da li je za izvanredni prijevoz potrebna pratnja prometne policije na cijelom itineraru odnosno dijelu itinerara, ako vozilo ili skup vozila samo ili zajedno s teretom ima sljedeće značajke:
- duljinu veću od 25,00 m;
- širinu veću od 3,50 m;
- visinu veću od 5,00 m;
- ukupnu masu veću od 80 t, odnosno ako su elementi ceste od polazišta do odredišta izvanrednog prijevoza takvi da se:
- u trenutku prolaza izvanrednog prijevoza smanji prolazna širina suprotnog smjera na manje od 3,00 m odnosno zauzme pretežiti dio kolnika u krivini;
- zbog obavljanja izvanrednog prijevoza treba na određeno vrijeme zaustaviti odvijanje prometa.
(2) Policijska uprava dužna je dostaviti odgovor, odnosno odrediti opseg i način policijske pratnje ukoliko je ona potrebna unutar 5 dana od zatraženog mišljenja davatelja dozvole. Ako nadležna policijska uprave ne dostavi odgovor u roku 5 dana smatrat će se da nije potrebna policijska pratanja izvanrednog prijevoza.
(3) Davatelj dozvole, u cilju zaštite cesta i sigurnosti prometa, može odrediti da izvanredni prijevoz na cijelom itineraru odnosno dijelu itinerara, prati i sam davatelj dozvole.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 22.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
2. Označavanje vozila kojim se obavlja izvanredni prijevoz
(1) Vozilo kojim se obavlja izvanredni prijevoz mora biti označeno s prednje i stražnje strane natpisom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“ te opremljeno žutim rotirajućim ili trepćućim žutim svjetlom sukladno Prilogu 5.
(2) Ako vozilo samo ili zajedno s teretom ima širinu veću od dopuštene mora biti označeno s sa svake bočne strane, propisanim oznakama odnosno gabaritnim svjetlima sukladno Prilogu 5.
(3) Ako vozilo samo ili zajedno s teretom ima duljinu veću od dopuštene oznaka iz stavka 1. ovoga članka mora se dopuniti dodatnom oznakom »Duljina.....m«, na kojoj je označena stvarna duljina izvanrednog prijevoza u metrima.
(4) Oznaka »Izvanredni prijevoz« veličine je 400 x 600 mm. Veličina dodatne oznake »Duljina.... m« je 220 x 600 mm. Veličina okvira u koji se ulažu brojevi visine 120 mm je 170 x 170 mm.
(5) Vozilo koje je samo ili zajedno s teretom širine veće od 4,5 metra ili za terete koji premašuju duljinu vozila za više od 1 metar, potrebno je rubne dijelove označiti dodatnim (rotacijskim ili trepćućim) svjetlima.
(6) Oznake za izvanredni prijevoz izrađuju se od materijala i prema standardu koji se primjenjuje za izradu prometnih znakova, razreda retrorefleksije RA3, žute je boje s natpisom i okvirom crne boje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 23.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
3. Označavanje vozila pratnje izvanrednog prijevoza
(1) Pratnja izvanrednog prijevoza od strane prijevoznika ili otpremnika izvodi se s osobnim ili teretnim vozilom koje ne premašuju najvišu dopuštenu masu od 3,5 tone, koji vozaču osigurava dobru vidljivost prema natrag i na stranama te su označena i opremljena prema odredbama ovog pravilnika (u daljnjem tekstu: vozila za pratnju) te nisu vozila s kojima se izvodi izvanredni prijevoz.
(2) Vozilo za pratnju i vozilo s kojim se izvodi izvanredni prijevoz moraju biti opremljeni bežičnim uređajima koja omogućava vozaču vozila za pratnju uspostavljanje veze s vozačem koji izvodi izvanredni prijevoz.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 24.
(1) Jednostavna pratnja se izvodi s vozilom za pratnju koje je opremljeno s dva žuta trepćuća svjetla i bijelim svjetlom ili reflektirajućom pločom s natpisom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“ odnosno odgovarajućom krovnom konzolom ili aktivnim displejom, tako da su vidljivi svim sudionicima u cestovnom prometu. Ploča mora biti duga najmanje 80 cm s visinom slova najmanje 10 cm. Natpisi na ploči moraju biti crne boje. Žuto treptajuće svjetlo se može ugraditi u svjetlosnu ploču. Natpis na ploči mora biti vidljiv za vrijeme izvođenja izvanrednog prijevoza. Ugrađena signalizacija mora biti vidljiva svim sudionicima u prometu. Vozilo pratnje treba biti sa svih strana označeno retroreflektirajućim bijelo/crvenima poljima na način kako je propisano Prilogom 6. ovog Pravilnika.
(2) Vozilo koje izvodi jednostavnu pratnju mora biti opremljeno i najmanje slijedećom dodatnom opremom:
- zelenom i crvenom zastavicom za upravljanjem prometom ili s okruglom pločom za ručno upravljanje prometom te svjetiljkom koja emitira crvenu svjetlost;
- dvama reflektirajućim prometnim znakovima (trostrana piramida) na kojima su prikazani znak „opasnost na cesti“ sa stranicom jednostraničnog trokuta najmanje 60 cm, i dopunska ploča s tekstom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“, s veličinom teksta najmanje 8 cm, odnosno s dvama samostojećim prometnim znacima koji sadrže znak „opasnost na cesti“ sa stranicom jednostraničnog trokuta najmanje 60 cm i dopunskom pločom s tekstom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“, s veličinom teksta najmanje 8 cm;
- dvama prijenosnima treptajućim svjetiljkama žute boje;
- zaštitni reflektirajući prsluk.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 25.
(1) Zahtjevna pratnja se izvodi s vozilom za pratnju koje mora biti označeno i opremljeno jednako kao vozilo s kojima se izvodi jednostavna pratnja, te još dodatno opremljeno (Prilog 6.):
- s mjernom trakom za mjerenje dužine i mjernom letvom za mjerenje visine;
- sa svjetlosnom signalnom pločom veličine najmanje 1000 mm x 700 mm, s promjenjivim sadržajem prometnih znakova: znak „opasnost na cesti“ s dopunskom pločom „IZVANREDNI PRIJEVOZ“, znak „zabranjeno pretjecanje svih vrsta motornih vozila, osim motornih vozila s dva kotača“, znak „zabranjeno pretjecanje za teretna vozila“, žuta treptajuća strelica, usmjerena lijevo ili desno, koja upozorava da je prometna traka zatvorena i da ju je potrebno mijenjati u smjeru strelice. Ugrađena signalizacija mora biti vidljiva svim sudionicima u prometu Na signalnoj ploči ne smije biti reklamnih poruka. Upotreba znakova mora biti upravljana iz vozila.
(2) Vozilo kojim se izvodi zahtjevna pratnja može se koristiti i za izvođenje jednostavne pratnje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 26.
(1) Vozila pratnje sukladno odredbama ovog Pravilnika moraju imati Potvrdu o ispunjavaju uvjeta za vozila pratnje izvanrednih prijevoza.
(2) Potvrdu iz stavka 1. ovog članka izdaje ovlaštena stručna organizacija za ispitivanje vozila sukladno propisima o sigurnosti prometa na cestama.
(3) Visinu naknade za izdavanje Potvrde iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje ovlaštena stručna organizacija, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za promet.
(4) Evidenciju izdanih Potvrda vodi ovlaštena stručna organizacija iz stavka 2. ovog članka i to u elektroničkom obliku, a koja mora putem weba biti dostupna Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, Ministarstvu unutarnjih poslova i davateljima dozvole.
(5) Obrazac Potvrde o ispunjavaju uvjeta za vozila pratnje izvanrednih prijevoza tiskan je uz ovaj Pravilnik i njegov je sastavni dio (Prilog 7.).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 27.
(1) Svi sudionici izvanrednog prijevoza moraju osigurati da se isti odvija u skladu s odredbama i uvjetima iz dozvole za izvanredni prijevoz te da predstavlja najmanju moguću smetnju za odvijanje cestovnog prometa i da ne ugrožava sigurnost prometa.
(2) U slučaju da zbog obavljanja izvanrednog prijevoza nastane kolona vozila, moraju se sva vozila koja sudjeluju u izvanrednom prijevozu na prvom primjerenom mjestu skloniti tako da drugim sudionicima u prometu omoguće nesmetanu vožnju.
(3) U slučaju da tijekom izvođenja izvanrednog prijevoza nastane kvar na vozilu ili skupu vozila s kojima se obavlja izvanredni prijevoz, potrebno je pokvareno vozilo, odnosno skup vozila odmah skloniti s kolnika ceste na prvu primjerenu površinu. Ukoliko to nije moguće, treba odmah osigurat mjesto zaustavljanja izvanrednog prijevoza u skladu s propisima o sigurnosti cestovnog prometa i upotrebom prometnih znakova. U sumraku ili mraku i u uvjetima slabe vidljivosti potrebno je mjesto zaustavljanja izvanrednog prijevoza označiti i prijenosnim treptajućim svjetlima. O tome je prijevoznik ili posrednik dužan odmah izvijestiti nadležnu policijsku upravu. te odmah započeti s mjerama za uklanjanje vozila, odnosno skupa vozila s kolnika ceste.
(4) Obavljanje izvanrednog prijevoza treba prekinuti i osigurati vozila ili ih ukloniti s kolnika ceste na prvu primjerenu površinu i u slučaju nastanka nepovoljnih vremenskih uvjeta ili iznenadnog pogoršanja uvjeta vožnje (magla, jak vjetar ili kiša, snijeg i slične okolnosti) ili iznenadnog pogoršanja stanja cesta (poledica, nanosi, lavine i slično) ili u slučaju izvanrednog događaja nastalog na cesti koji ugrožava sigurnost daljnjeg obavljanja izvanrednog prijevoza.
(5) O svim okolnostima koji zahtijevaju izmjenu uvjeta, vremena i načina obavljanja izvanrednog prijevoza utvrđenih dozvolom prijevoznik ili posrednik je dužan pisanim putem izvijestiti davatelja dozvole.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 28.
(1) Davatelj dozvole može po službenoj dužnosti ili na prijedlog policije i/ili na prijedlog izvođača redovnog održavanja cesta po kojima će se odvijati izvanredni prijevoz, ukinuti ili izmijeniti već izdanu dozvolu za izvanredni prijevoz u slučaju:
- kada su nakon izdavanja dozvole nastale okolnosti koje onemogućuju sigurno obavljanje izvanrednog prijevoza pod uvjetima određenim u dozvoli;
- ako su na putu prijevoza određena ograničenja upotrebe ceste koja ne dopuštaju da se izvanredni prijevoz obavi prema već izdanoj dozvoli;
- u bilo kojem dijelu, ako nastupe okolnosti u kojima bi obavljanje izvanrednog prijevoza ugrozilo sigurnost prometa ili oštetilo cestu;
- te iz razloga navedenih stavku 3. članku 27.. ovog Pravilnika.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka prijevozniku ili otpremniku se vraća plaćena naknada za izvanredni prijevoz te nema pravo na naknadu štete radi neobavljenog izvanrednog prijevoza.
(3) Davatelj dozvole dužan je izdati posebno rješenje o ukidanju ili izmjeni izdane dozvole u roku od 3 dana.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 29.
(1) Prijevoznik ili otpremnik odgovoran za svu štetu koja nastane zbog izvođenja izvanrednog prijevoza ili izvođenja mjera za obavljanje izvanrednog prijevoza.
(2) Prijevoznik ili otpremnik ne odgovara za štetu koju su oštećenici pretrpjeli zbog svojeg protupravnog ponašanja ili protupravnog ponašanja trećih osoba.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
IV.ODGOVORNOST SUDIONIKA IZVANREDNOG PRIJEVOZA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 30.
(1) Podnositelj zahtjeva za dozvolu odgovoran je za:
- dostavu imenovanja odgovornog voditelja izvanrednog prijevoza;
- dostavu izjave o osposobljenosti i opremljenosti osoba koje će pratiti izvanredni prijevoz;
- dostavu posebne izjave koja mora sadržavati sljedeće podatke:
e) da su svi podaci navedeni u zahtjevu istiniti,
f) da će izvanredni prijevoz obaviti u skladu sa uvjetima iz dozvole,
g) da će izvanredni prijevoz obaviti tehnički ispravnim i odgovarajućim vozilom,
h) da je prethodno pregledao itinerar, odnosno da mu je isti poznat i da je izvanredni prijevoz po istom moguće obaviti.
- da će obavijestiti sudionike u prometu o izvanrednom prijevozu koji se obavlja, uspostavljenom ograničenju prometa i drugim smetnjama u odvijanju prometa koje će izazvati obavljanje izvanrednog prijevoza, na način kako je to utvrđeno u dozvoli.
(2) Naručitelj prijevoza odgovoran je za:
– za dostavu ispravnih podataka o vrsti tereta s pripadajućim tehničkim podacima (dimenzije, masa, nedjeljivost, bitne karakteristike za sigurno prevoženje.
(3) U postupku obavljanja izvanrednog prijevoza prijevoznik je odgovoran za:
– pravilan i siguran smještaj tereta na vozilo;
– učvršćivanje tereta na vozilu ispravnom i atestiranom opremom;
– sigurno obavljanje izvanrednog prijevoza;
– poznavanje puta prijevoza određenog u dozvoli te prometnih uvjeta na istom;
– ispravno označavanje vozila kojim obavlja izvanredni prijevoz u skladu s odredbama ovog Pravilnika.
(4) Pratitelj izvanrednog prijevoza odgovoran je za:
– da se pratnja izvanrednog prijevoza obavlja vozilima opremljenim i označenim u skladu s odredbama ovog Pravilnika;
– nošenje zaštitne reflektirajuće odjeće te posjedovanja odgovarajuće opreme i prometne signalizacije i to: zaštitne kacige, zaštitnog reflektirajućeg prsluka, crvene i zelene zastavice za signaliziranje izvanrednog prijevoza, sredstva za komunikaciju kao što je prijenosni radio ili mobilni uređaj, komplet prijenosnih prometnih znakova za osiguranje izvanrednog prijevoza kod neplaniranog zaustavljanja na kolniku;
– odbijanje započinjanja pratnje izvanrednog prijevoza kada prijevoznik nema dozvolu za izvanredni prijevoz ili obustavu pratnje izvanrednog prijevoza ukoliko se isti ne obavlja u skladu sa izdanom dozvolom;
– koordinaciju/komunikaciju sa svim sudionicima u obavljanju izvanrednog prijevoza (pratnja, vozač, policija, voditelj);
– poznavanje puta prijevoza određenog u dozvoli te prometnih uvjeta na istom;
– sigurno obavljanje izvanrednog prijevoza u skladu s propisima kojima se uređuje
sigurnost prometa na cestama, prijevoz tereta i IP;
– licencu za obavljanje pratnje izvanrednog prijevoza u Republici Hrvatskoj koju izdaje Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture;
(5) Voditelj izvanrednog prijevoza odgovoran je za:
– ispunjenje svih uvjeta za obavljanje izvanrednog prijevoza utvrđenih u dozvoli;
– usklađenost dimenzija, ukupne mase i osovinskih opterećenja vozila s propisima i dozvolom;
– upoznavanje osoblja (vozača i pratitelja) s planom i svim uvjetima za obavljanje izvanrednog prijevoza utvrđenih u dozvoli;
– koordinaciju s drugim nadležnim subjektima koji prate izvanredni prijevoz.
- za poznavanje puta prijevoza utvrđenog u dozvoli te prometne uvjete na njemu.
(6) Izdavatelj dozvole odgovoran je:
– za provjeru ispravnosti zahtjeva za izvanredni prijevoz;
– za utvrđivanje dodatnih zahtjeva/obaveza za obavljanje izvanrednog prijevoza;
– za vođenje evidencije o izdanim dozvolama;
- da ukoliko su ispunjeni svi uvjeti za izdavanje dozvole, u odgovarajućem roku od dana zaprimanja zahtjeva, izda dozvolu za obavljanje izvanrednog prijevoza.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
V.KONTROLA IZVANREDNIH PRIJEVOZA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 31.
(1) Mjerenje osovinskog opterećenja i ukupne mase obavlja se uređajima i opremom, koji udovoljavaju mjeriteljskim zahtjevima Republike Hrvatske. Mjerenje dimenzija vozila obavlja se mjernom letvom, odnosno mjernom vrpcom.
(2) Kontrola osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila obavlja se na nadzornim mjestima koja moraju udovoljavati tehničkim zahtjevima proizvođača mjernih uređaja u pogledu vrste, ravnosti i nosivosti podloge.
(3) Kontrolori izvanrednog prijevoza moraju imati uvjerenje o stručnoj osposobljenosti.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 32.
(1) Ukoliko se kontrolom utvrdi da se izvanredni prijevoz obavlja bez dozvole, vozilo se isključuje iz prometa do pribavljanja dozvole.
(2) U slučajevima kada se tijekom nadzora utvrdi da se obavlja izvanredni prijevoz, za koji se ne izdaje dozvola i nije moguće uskladiti teret, vozilo se upućuje na mjesto gdje je moguće uskladiti ili istovariti teret.
(3) O utvrđenim nepravilnostima iz stavka 1. i 2. ovog članka, sastavlja se zapisnik koji se uručuje vozaču, policijskom službeniku i/ili inspektoru cestovnog prometa i/ili inspektoru cesta.
(4) Prijevoznik je dužan platiti troškove kontrole i naknadu za izvanredni prijevoz do mjesta kontrole, odnosno do mjesta usklađenja ili istovara tereta, kao i nadoknaditi štetu koju je prouzročio, Hrvatskim cestama d.o.o.
(5) O troškovima i naknadi iz stavak .4 ovoga članka djelatnici iz članaka 17. ovog Pravilnika donose posebno rješenje temeljem zapisnika iz stavka 3 ovog članka..
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
VI.TROŠKOVI I NAKNADA ZA IZVANREDNI PRIJEVOZ
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 33.
(1) Troškovi postupka i ostali troškovi izvanrednog prijevoza te iznos naknade za izvanredni prijevoz prijevoznik ili otpremnik predujmljuje prije izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz.
(2) Prije izdavanja dozvole iz članka 13. ovoga Pravilnika prijevoznik je dužan platiti troškove izvanrednog prijevoza te najmanje 20% od ukupno procijenjene naknade za izvanredni prijevoz.
(3) Konačni obračun naknade za izvanredni prijevoz te ostale troškove izvanrednog prijevoza koji su nastali zbog izvanrednog prijevoza, obračunavaju se posebnim rješenjem nakon izvršenog izvanrednog prijevoza.
(4) Godišnja dozvola obračunava se u prilikom registracije vozila u jednokratnom iznosu od 100,00 kuna (bez, PDV-a).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 34.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
1. Troškovi izvanrednog prijevoza
(1) Troškovi izvanrednog prijevoza odnose se na troškove postupka izdavanja dozvole te ostale troškove.
(2) Visinu troškova postupka izdavanja dozvole određuje davatelj dozvole, a ostali troškovi izvanrednog prijevoza utvrđuju se na temelju stvarno nastalih troškova.
(3) Pod ostalim troškovima izvanrednog prijevoza smatraju se :
- izrada stručnih ekspertiza, mišljenja i odgovarajućih potvrda o mogućnosti obavljanja izvanrednog prijevoza na predloženom itineraru;
- izrada elaborata ili stručnih mišljenja posebnih mjera za osiguranje pojedinih dijelova ceste kao što je podupiranje mostova, ojačanje objekata, potpornih zidova i sl.;
- izvođenje posebnih mjera za osiguranje pojedinih dijelova ceste i objekata;
- izvedba potrebnih radova na proširenju kolnika, korekciji vertikalnih i horizontalnih elemenata ceste radi osiguranja i za potrebe prolaska izvanrednog prijevoza;
- ostale pripremne radove kao što su prethodni pregled itinerara, pregled i/ili kontrola izvanrednog prijevoza od strane davatelja dozvole;
- geodetska snimanja veličine progiba prije, za vrijeme i poslije prolaska izvanrednog prijevoza preko mostova ili drugih objekata;
- otklanjanja nastalih šteta na cesti ili objektima i opremi,
- dovođenja ceste i objekata u prvobitno stanje;
- pratnje izvanrednog prijevoza od strane davatelja dozvole;
- troškove za izgubljeno radno vrijeme zbog kašnjenja prijevoznika ili posrednika, prilikom dogovorene kontrole izvanrednog prijevoza;
- te ostale troškove.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 35.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
2. Mjerila za izračun naknade za izvanredni prijevoz
( 1) Naknada za izvanredni prijevoz (u daljnjem tekstu: naknada) obračunava se i naplaćuje za izvanredni prijevoz vozilima koja sama ili zajedno s teretom premašuju propisane dimenzije ili ukup-nu masu, odnosno propisana osovinska opterećenja.
(2) Naknadu iz stavaka 1. ovoga članka plaća prijevoznik ili otpremnik, odnosno vlasnik motornog vozila koje obavlja izvanredni prijevoz.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 36.
(1) Naknada se plaća za izvanredne prijevoze koji se obavljaju po cestama Republike Hrvatske.
(2) Za izvanredni prijevoz koji se obavlja radi izvoza hrvatskih proizvoda iz Republike Hrvatske, naknada propisana ovim Pravilnikom obračunava se umanjena za 50% iznosa.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 37.
Mjerila za izračun naknade iskazuju se:
– u postotku, za premašenje najveće dopuštene duljine vozila, mjereći po uzdužnoj simetrali od najizbočenijih točaka vozila odnosno skupa vozila s teretom,
– u metrima, za premašenje najveće dopuštene širine i visine vozila odnosno skupa vozila, mjereći po poprečnoj simetrali od najizbočenijih točaka vozila odnosno skupa vozila s teretom, odnosno po vertikalnoj simetrali, mjereći od površine kolnika do najviše točke vozila odnosno skupa vozila s teretom,
– u tonama, za premašenje propisane ukupne mase i osovinskih opterećenja vozila, odnosno skupa vozila.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 38.
( 1) Za premašenje najveće dopuštene duljine naknada iznosi:
– za premašenje veće od 5% – ≤ 20% – 0,60 kn/km,
– za premašenje veće od 20% – 1,20 kn/km.
(2) Pri obračunu premašenja iz stavka 1. ovoga članka, obračunava se odgovarajuća naknada samo za najveću premašenu vrijednost.
(3) Za izvanredne prijevoze za koje se izdaje dozvola, premašenja iz stavka 1. ovoga članka, ne obračunavaju se za prijeđeni put po autocestama.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 39.
(1) Za premašenje najveće dopuštene širine vozila naknada iznosi:
– za širinu jednaku ili manju od 3,00 m – 0,60 kn/km,
– za širinu veću od 3,00 m do jednaku ili manju od 4,00 m – 1,20 kn/km,
– za širinu veću od 4,00 m – 1,70 kn/km.
(2) Pri obračunu premašenja iz stavka 1. ovoga članka, obračunava se odgovarajuća naknada samo za najveću premašenu vrijednost iznad propisane širine uvećane za 1% dopuštenog odstupanja.
(3) Za izvanredne prijevoze za koje se izdaje dozvola, premašenja iz stavka 1. ovoga članka, ne obračunavaju se za prijeđeni put po autocestama.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Članak 40.
(1) Za premašenje najveće dopuštene visine vozila, naknada iznosi:
– za visinu veću od 4,05 m – ≤ 4,50 m – 0,60 kn/km,
– za visinu veću od 4,50 m – 1,20 kn/km.
(2) Pri obračunu premašenja iz stavka 1. ovoga članka, obračunava se odgovarajuća naknada samo za najveću premašenu vrijednost.
(3) Za izvanredne prijevoze za koje je izdana dozvola, premašenja iz stavka 1. ovoga članka, ne obračunavaju se za prijeđeni put po autocestama.