1.1.Naziv zakona:Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama
1.2.Broj "Narodnih novina"115/16.
1.3.Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:Da/Ne:
DANaziv akta: Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., točka 7.2. Porezni sustav
Opis mjere: porezna reforma
1.4.Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unijeDa/Ne:
NENaziv pravne stečevine EU:
2.ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama (Narodne novine, broj 115/16) dodatno je normativno uređen, odnosno moderniziran i pojednostavnjen trošarinski sustav te je moderniziran u skladu s najvišim pravnim standardima i dobrom pravnom praksom drugih država članica Europske unije, što su glavni razlozi zbog kojih je usvojen ovaj zakon.
U tom smislu najvažnije novine koje je uveo Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama odnose se na:
1.uvođenje instituta „male destilerije“ za koje se primjenjuje snižena stopa trošarine u visini od 50% od standardne stope, a u skladu s normativnim određenjima pravne stečevine Europske unije
Od siječnja 2017. godine do danas registrirano je 82 male destilerije. Ukupno oporezive količine etilnog alkohola svih malih destilerija u 2017. i 2018. godini iznose 207,460 hl/ča. Obračunata trošarina na ukupno oporezive količine iznosi 549.769 kn. Istovremeno je osnivanjem 82 male destilerije ostvaren pozitivan učinak na gospodarski rast i zaposlenost u sektoru proizvodnje jakih alkoholnih pića.
2.ukidanje obveze podnošenja godišnjeg obrasca za obračun trošarine za male proizvođače jakog alkoholnog pića
Ova mjera nije imala utjecaj na prihode od trošarina koje uplaćuju mali proizvođači jakog alkoholnog pića. Učinak se očituje u proceduralnom olakšavanju odnosno smanjenju administrativne obveze u korist malog proizvođača jakog alkoholnog pića.
Na dan 22. svibnja 2018. u Registar trošarinskih obveznika upisano je 40.036 obveznika.
3.olakšavanje otpreme vina kojeg proizvode mali vinari u druge države članice Europske unije u sustavu odgode plaćanja trošarine
Procjenjujemo da se učinak ove mjere očitovao u olakšanju poslovanja malih vinara na jedinstvenom europskom ržištu i to poglavito u segmentu otpreme vina u države članice EU s propisanom stopom trošarine na vino (mirna vina i/ili pjenušava vina), koje su ujedno i geografski udaljenije (GB, SE, BE, SK).
Naime, ovom su mjerom proširene mogućnosti operativno-logističkog poslovanja malih vinara odnosno omogućilo im se da sukladno zahtjevima svojih poslovnih partnera u drugim državama članicama EU otpremaju vino uz primjenu elektroničkog sustava nadzora kretanja trošarinskih proizvoda (EMCS sustava, Sustava kontrole kretanja trošarinskih proizvoda) umjesto papirnatog sustava.
Za sada je tijekom provedbe ove mjere ukupan broj izdanih odobrenja za male proizvođače vina šest, što ukazuje na potrebu dodatnog i pojačanog informiranja malih vinara o pogodnostima korištenja ove mjere.
Ukupan broj malih vinara koji su otpremali vino uz primjenu EMCS sustava je
četiri, ukupan broj kretanja, odnosno otprema vina u druge države članice je
jedanaest.
Na dan 22. svibnja 2018. 1.554 malih vinara posluje u Republici Hrvatskoj.
4.uvođenje novih duhanskih proizvoda kao predmeta trošarinskog oporezivanja
Normativnim uređenjem i uvođenjem novih duhanskih proizvoda kao predmeta trošarinskog oporezivanja osigurava se dosljedan, opravdan i logičan trošarinski tretman novih kategorija duhanskih proizvoda u skladu s njihovom stvarnom i funkcionalnom prirodom.
Ovim Zakonom uvedeno je trošarinsko oporezivanje duhanskih proizvoda namijenjenih udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se mogu smatrati supstitutima za duhanske prerađevine te koji sadrže prerađeni duhan namijenjen zagrijavanju (grijani duhanski proizvod), tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti, neovisno o tome sadrži li nikotin (e-tekućina) kao i druge duhanske proizvode koji odgovaraju navedenim uvjetima, a nisu grijani duhanski proizvod, niti e-tekućina (novi duhanski proizvod).
Trošarinsko zakonodavstvo u odnosu na oporezivanje duhanskih prerađevina usklađeno je s Direktivom Vijeća 2011/64/EU od 21. lipnja 2011. o strukturi i stopama trošarine koje se primjenjuju na prerađeni duhan, kojom su utvrđena harmonizirana pravila o strukturi i stopama trošarina na prerađeni duhan.
Međutim, navedeni europski trošarinski propis ne obuhvaća kao predmete harmoniziranog trošarinskog oporezivanja nove kategorije duhanskih proizvoda koje sve značajnije zauzimaju tržišni prostor, pri čemu je posebno rastuće tržište elektroničkih cigareta i spremnika za njihovo punjenje te grijanih duhanskih proizvoda.
U tom smislu je i odredbama Direktive Vijeća 2014/40/EU od 3. travnja 2014. o usklađivanju zakona i drugih propisa država članica o proizvodnji, predstavljanju i prodaji duhanskih i srodnih proizvoda i o stavljanju izvan snage Direktive 2001/37/EZ uveden cijeli niz novih kategorija duhanskih proizvoda u cilju osiguranja ujednačenog postupanja s tim proizvodima na jedinstvenom europskom tržištu.
Uvidom u mjesečna izvješća o stanju zaliha, primljenim, unesenim, proizvedenim, otpremljenim i uvezenim količinama te obračunatoj trošarini na e-tekućinu, razvidno je da je u 2017. godini podneseno 228 obrazaca te je bilo 30 obveznika, u 2018. godini 56 obrazaca i bilo je 18 obveznika.
Uvidom u mjesečna izvješća o stanju zaliha, primljenim, unesenim, proizvedenim, otpremljenim i uvezenim količinama te obračunatoj trošarini na grijani duhanski proizvod, razvidno je da su u 2017. godini podnesena 2 obrasca te su bila 2 obveznika, u 2018. godini 4 obrasca i bio je 1 obveznik.
Uvidom u mjesečna izvješća o stanju zaliha, primljenim, unesenim, proizvedenim, otpremljenim i uvezenim količinama te obračunatoj trošarini na novi duhanski proizvod, razvidno je da je u 2017. godini podneseno 5 obrazaca te su bila 2 obveznika, u 2018. godini 4 obrasca i bila su 2 obveznika.
5.proširenje primjene instituta direktne isporuke i na duhanske prerađevine
Članak 14.a Zakona o trošarinama uređuje institut direktne isporuke koji predviđa da nadležni carinski ured može ovlaštenom držatelju trošarinskog skladišta i registriranom primatelju odobriti da trošarinske proizvode prima na mjestu direktne isporuke u Republici Hrvatskoj, pri čemu se mjestom direktne isporuke smatra mjesto različito od lokacije trošarinskog skladišta te mjesta primitka trošarinskih proizvoda određenog odobrenjem za registriranog primatelja, te je institut direktne isporuke proširen i na duhanske prerađevine.
6.uvođenje prilagođenog sustava nadzora potrošnje označenog plinskog ulja za grijanje
Zakonom o trošarinama propisana je snižena visina trošarine za korištenje označenih plinskih ulja za namjenu grijanja (takozvanog crvenog dizela), a korisnici takvih energenata iste nabavljaju bez ikakvih količinskih ili drugih ograničenja.
Iako je propisana zabrana svakog drugog korištenja označenih plinskih ulja za grijanje osim za grijanje, učestalim nadzorima su uočeni brojni primjeri zlouporabe korištenja tih energenata, poput korištenja za pogon vozila ili plovila te također zabranjenog uklanjanja indikatora i crvene boje kojim se plinska ulja za grijanje razlikuju od „običnog“ i skupljeg plinskog ulja za pogon.
Kako se predmetni energenti uglavnom koriste za zagrijavanje stambenih ili poslovnih objekata, propisana je uspostava sustava koji bi u cijelosti uvažavao potrebe korisnika, ali i mogućnost efikasnije kontrole potrošnje te smanjivanje rizika za eventualne zlouporabe korištenja označenog plinskog ulja za grijanje.
7.uvođenje sustava nadzora nad raspolaganjem plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara
Zakonom o trošarinama uređen je sustav potrošnje označenog plinskog ulja obojanog plavom bojom na koje je trošarina snižena na 0,00 kuna, a kojeg mogu nabaviti krajnji korisnici uz karticu goriva isključivo za namjene u poljoprivredi, ribolovu, ribogojstvu, akvakulturi i plovidbi, za koje su dobili državne poticaje, odnosno oslobođenje od plaćanja trošarine.
Označeno plinsko ulje obojano plavom bojom predmet je počinjenja organiziranih poreznih prijevara, pri čemu se modusi velikih trošarinskih prijevara baziraju na radnjama odstranjivanja označivača iz tog goriva i njegovog stavljanja na sivo tržište s punom stopom trošarine.
Stoga je u odnosu na raspolaganje označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom bilo nužno i opravdano uspostaviti sustav nadzora, s obzirom da se radi o energentu koji podrazumijeva korištenje isključivo i samo od strane korisnika prava i za propisane namjene te koji je samo pod tim uvjetima moguće koristiti sa sniženom stopom trošarine od 0,00 kuna.
Od primjene Zakona, Ministarstvo financija, Carinska uprava, Središnji ured izdao je 75 prethodnih suglasnosti za izdavanje odobrenja za poslovanje s označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju
8.uvođenje prilagođenog sustava nadzora nad korištenjem biogoriva koje je pušteno u potrošnju kao pogonsko gorivo za potrebe komercijalnog prijevoza radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara
Zakonom o trošarinama propisana je visina trošarine u iznosu od 0,00 kuna za čisto biogorivo koje se koristi za potrebe prijevoza, pri čemu je miješanje čistog biogoriva i dizelskog goriva za pogon moguće isključivo u trošarinskom skladištu, a svaka mješavina čistog biogoriva i dizelskog goriva za pogon mora biti trošarinski oporezovana (trošarina se obračunava i plaća na ukupnu količinu takve mješavine bez obzira na količinu umiješanog čistog biogoriva).
S obzirom da se čisto biogorivo za potrebe prijevoza s visinom trošarine u iznosu od 0,00 kuna može koristiti isključivo kao takvo, odnosno čisto i bez umješavanja i/ili dodavanja drugih energenta, nužnim i opravdanim ukazana je potreba uspostave odgovarajućeg sustava nadzora uzimajući u obzir pojavnost organiziranih trošarinskih prijevara s umješavanjem čistog biogoriva i dizelskog goriva koje se poduzimaju s isključivom svrhom prijevarne uskrate dužne trošarine.
Ciljevi zbog kojih je donesen Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama ostvareni su u razdoblju od stupanja na snagu ovog zakona do početka postupka naknadne procjene učinaka ovoga zakona.
3.ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Pozitivni gospodarski učinci primjene zakona koji se odnose na uvođenje instituta „male destilerije“ za koje se primjenjuje snižena stopa trošarine u visini 50% od standardne stope ostvareni su osnivanjem 82 male destilerije od siječnja 2017. godine do danas, čime je postignut pozitivan učinak na gospodarski rast i zaposlenost u sektoru proizvodnje jakih alkoholnih pića. Ukupno oporezive količine etilnog alkohola svih malih destilerija u 2017. i 2018. godini iznose 207,460 hl/ča. Obračunata trošarina na ukupno oporezive količine iznosi 549.769 kn.
Mjerom olakšavanja otpreme vina kojeg proizvode mali vinari u druge države članice Europske unije u sustavu odgode plaćanja trošarine su proširene mogućnosti operativno-logističkog poslovanja malih vinara, odnosno omogućilo im se da sukladno zahtjevima svojih poslovnih partnera u drugim državama članicama EU otpremaju vino uz primjenu elektroničkog sustava nadzora kretanja trošarinskih proizvoda (EMCS sustava, Sustava kontrole kretanja trošarinskih proizvoda) umjesto papirnatog sustava. Do sada je tijekom provedbe ove mjere ukupan broj izdanih odobrenja za male proizvođače vina šest. Ukupan broj malih vinara koji su otpremali vino uz primjenu EMCS sustava je četiri, a ukupan broj kretanja, odnosno otprema vina u druge države članice je jedanaest.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama uveden je sustav nadzora nad raspolaganjem plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara. Od primjene Zakona, Ministarstvo financija, Carinska uprava, Središnji ured izdao je 75 prethodnih suglasnosti za izdavanje odobrenja za poslovanje s označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju. S obzirom da je označeno plinsko ulje obojano plavom bojom predmet počinjenja organiziranih poreznih prijevara, pri čemu se modusi velikih trošarinskih prijevara baziraju na radnjama odstranjivanja označivača iz tog goriva i njegovog stavljanja na sivo tržište s punom stopom trošarine, izdavanjem odobrenja za poslovanje s označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju u značajnom su dijelu suzbijene zlouporabe s tim plinskim uljem.
3.2.Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona nije utjecala na tržišno natjecanje između poduzetnika na tržištu pod nediskriminirajućim uvjetima. Nije utjecala ni na status regulacijskih barijera u sektoru poreznog sustava, osobito trošarinskog sustava ni na tržištu niti na strukturalne, financijske, tehničke ili druge barijere na tržištu koje se odnose na robe i usluge. Primjena Zakona nije utjecala na tijelo kojem je povjereno pružanje javnih usluga i koje istovremeno obavlja neku gospodarsku aktivnost na tržištu.
3.3.Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona nije utjecala na demografske trendove ni u pozitivnom niti u negativnom smislu niti je imala učinak na sustav socijalne skrbi niti na jednakost ili nejednakost korisnika socijalne skrbi te stoga nije odlučno jesu li korisnici socijalne skrbi bili bolje informirani o promjenama koje je uveo Zakon i/ili primjeni Zakona. Primjena Zakona nije utjecala ni na posebne skupine pojedinaca, tvrtke ili ostale organizacije niti je nametnula dodatne administrativne zahtjeve pojedincima u sektoru socijalne skrbi niti se povećao njihov administrativni teret uslijed primjene Zakona. Primjena Zakona nije izravno utjecala na obiteljski život, instituciju braka ni na pravnu, gospodarsku ili socijalnu zaštitu obitelji. Primjena Zakona nije utjecala ni na prava djeteta ni na zdravstvene čimbenike koji su povezani sa stilom života, a osobito nije utjecala na konzumaciju alkohola i alkoholnih pića te duhanskih proizvoda. Primjena Zakona nije pogodila rizične skupine stanovništva. Primjena Zakona nije ostvarila nikakve učinke na ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu.
3.4.Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona nije izravno utjecala na otvaranje novih radnih mjesta niti je dovela izravno ili neizravno do gubitka radnih mjesta. Primjena Zakona nije imala nikakve negativne posljedice za pojedina zanimanja, skupine radnika ili samozaposlene niti je utjecala na pojedine dobne skupine radnika odnosno stanovništva. Primjena Zakona nije izravno utjecala na ponudu poslova niti na funkcioniranje tržišta rada, kao ni na usklađivanje privatnog, obiteljskog i poslovnog života te na kvalitetu radnog mjesta kao ni na pristup radnika ili nezaposlenih programima usavršavanja, prekvalifikacije, dodatne edukacije te na zdravlje i sigurnost radnika kao ni, izravno ili neizravno, na postojeća prava i obveze radnika te na postojeća prava i obveze poslodavaca kao ni na autonomiju socijalnih partnera u područjima za koja su kompetentna. Primjena Zakona nije utjecala na kolektivno pregovaranje na bilo kojoj razini ni na pravo kolektivnog djelovanja.
3.5.Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona nije utjecala na ispuštanje stakleničkih plinova u atmoseferu niti je imala učinak na ispuštanje kiselih, fotokemijskih ili štetnih onečišćivaća zraka koji mogu utjecati na ljudsko zdravlje, oštetiti usjeve ili zgrade ili dovesti do onečišćenja okoliša niti je imala učinak na energetske resurse za potrebe gospodarstva. Primjena Zakona nije imala izravan učinak na kombinaciju goriva koji se koriste u proizvodnji energije. Također nije imala izravan učinak na povećanje ili smanjenje potražnje za prijevozom. Primjena Zakona nije imala izravan učinak na povećanje ili smanjenje potražnje za energijom i gorivom kao ni na broj bioloških vrsta/primjeraka u određenom području niti je povećala broj vrsta. Primjena Zakona nije utjecala na zaštićene ili ugrožene vrste, njihova staništa ili ekološki ugrožena područja niti na migracijske putove, ekološke koridore ili zaštićene ekološke zone kao ni na kvalitetu pitke vode i podzemnih voda. Primjena Zakona nije utjecala na povećanje ili smanjenje kvalitete vode u priobalnim i morskim područjima niti na uporabu obnovljivih izvora energije, obnovljivih resursa hrane i njihovu uporabu. Primjena Zakona nije utjecala ni na tvrtke (podatak o tome da li su tvrtke više ili manje zagađivale atmosferu zbog promjena u načinu poslovanja nije odlučan za razmatranje procjene učinaka primjene Zakona). Primjena Zakona nije izravno utjecala na proizvodnju otpada ni na rizik neovlaštenog ili nenamjernog ispuštanja ekološki štetnih ili genetski modificiranih organizama. Nije poznato da bi primjena Zakona utjecala na okoliš ili na mjere zaštite okoliša u susjednim zemljama i zemljama članicama EU.
3.6.Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona nije utjecala na građane drugih nacionalnosti ni na strane sezonske radnike. Nije utjecala na nediskriminaciju, jednaki tretman i jednake prilike za sve, kao ni na različit tretman žena i muškaraca. Primjena Zakona nije utjecala ni na različit tretman skupina ili pojedinaca na osnovi spola, rasnog ili nacionalnog podrijetla, vjerskog opredjeljenja, invaliditeta, dobi ili seksualne orijentacije, kao ni na neizravnu diskriminaciju te na prava djeteta i privatnost pojedinaca. Primjena Zakona nije utjecala ni na pravo izbora ni na slobodu pojedinaca. Primjena Zakona također nije utjecala ni na obradu osobnih podataka ni na prava pojedinaca na pristup osobnim podacima ni na ograničavanje ili poticanje uključenosti dionika u proces donošenja odluka kao što je predviđeno posebnim nacionalnim i europskim zakonodavstvom. Primjena Zakona je utjecala na odnos prema svim sudionicima i dionicima jednako, uz dužno poštovanje prema različitostima. Primjena Zakona nije utjecala ni na kulturološku niti na jezičnu raznolikost. Primjena Zakona nije utjecala na prava pojedinaca i njihov odnos s javnom upravom ni na pristup pravnim institucijama, kao ni na medije, pluralizam medija i slobodu govora te na etička pitanja. Primjena ovog Zakona također nije utjecala utjecala na pravo na slobodu i sigurnost, pravo na pošteno suđenje i pravo na obranu kao ni na prava žrtve i svjedoka te na kapacitet redarstvenih snaga ni na javne institucije i administraciju niti je primjena Zakona povećala broj kaznenih djela.
4.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od najmanje 30 dana uz javno izlaganje materije koja je predmet savjetovanja. Savjetovanje se provodi putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja Obrasca o naknadnoj procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima. Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog javnog izlaganja. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te navesti broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Istovremeno sa savjetovanjem, Obrazac o naknadnoj procjeni učinaka propisa dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen ovaj Obrazac i kada je zaprimljeno mišljenje nadležnog tijela i Ureda za zakonodavstvo.
5.PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Uzimajući u obzir analizu rezultata primjene Zakona ostvarenih u praksi i pozitivne učinke njegove primjene, ukazuje se potrebnim uvođenje dodatnih mjera posebnog nadzora kojima će se učinkovitije utjecati na smanjenje porezne evazije i nezakonito postupanje s trošarinskim proizvodima.
Najčešće zlouporabe trošarinskih proizvoda uočene su pri raspolaganju s energentima te je potrebno izmijeniti Zakon o trošarinama na način da se uvede sveobuhvatniji nadzor raspolaganja s energentima. Naime, proračunski prihodi od energenata godišnje iznose više od 8,5 milijardi kuna, čime je trošarina na energente od posebnog fiskalnog interesa za RH. U tom smislu namjerava se uvesti posebno odobrenje za prodaju energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo te plinskog ulja za grijanje.
Uvođenje povrata trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za komercijalni prijevoz je predviđena kao jedna od značajnijih novina u novom Zakonu o trošarinama. Prednosti ove mjere jesu smanjenje troškova domaćih prijevoznika (35-40% troškova poslovanja odnosi se na nabavu pogonskog goriva) i posljedično povećanje njihove konkurentnosti na tržištu. Ova mjera također predstavlja poticaj prijevoznicima iz drugih država članica EU za nabavu pogonskog goriva u RH. Povrat trošarine može stimulativno djelovati na povećanje zakonite nabave pogonskog goriva i manju usmjerenost prema crnom tržištu.
Također, na razini EU trenutno su u postupku izmjene Direktive o općem sustavu trošarina 2008/118/EZ i Direktive o usklađivanju struktura trošarina na alkohol i alkoholna pića 92/83EEZ, čije se usvajanje očekuje do kraja 2018. godine, zbog čega će postojati potreba usuglašavanja nacionalnog zakonodavstva.
S obzirom na gore navedeno, potrebno je izmijeniti i dopuniti Zakon o trošarinama. Budući da je Zakon o trošarinama (Narodne novine, broj 22/13) više puta izmijenjen ili/i dopunjen, sukladno članku 48. stavku 4. Jedinstvenih metodološko-nomotehničkih pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (Narodne novine, broj 74/15), potrebno je donijeti novi Zakon o trošarinama.
6. PRILOZI
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga
PRILOG 5. OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1.OPĆE INFORMACIJE
1.1.Naziv zakona:Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama
1.2.Broj "Narodnih novina"115/16.
1.3.Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:Da/Ne:
DANaziv akta: Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., točka 7.2. Porezni sustav
Opis mjere: porezna reforma
1.4.Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unijeDa/Ne:
NENaziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2.ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama (Narodne novine, broj 115/16) dodatno je normativno uređen, odnosno moderniziran i pojednostavnjen trošarinski sustav te je moderniziran u skladu s najvišim pravnim standardima i dobrom pravnom praksom drugih država članica Europske unije, što su glavni razlozi zbog kojih je usvojen ovaj zakon.
U tom smislu najvažnije novine koje je uveo Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama odnose se na:
1.uvođenje instituta „male destilerije“ za koje se primjenjuje snižena stopa trošarine u visini od 50% od standardne stope, a u skladu s normativnim određenjima pravne stečevine Europske unije
Od siječnja 2017. godine do danas registrirano je 82 male destilerije. Ukupno oporezive količine etilnog alkohola svih malih destilerija u 2017. i 2018. godini iznose 207,460 hl/ča. Obračunata trošarina na ukupno oporezive količine iznosi 549.769 kn. Istovremeno je osnivanjem 82 male destilerije ostvaren pozitivan učinak na gospodarski rast i zaposlenost u sektoru proizvodnje jakih alkoholnih pića.
2.ukidanje obveze podnošenja godišnjeg obrasca za obračun trošarine za male proizvođače jakog alkoholnog pića
Ova mjera nije imala utjecaj na prihode od trošarina koje uplaćuju mali proizvođači jakog alkoholnog pića. Učinak se očituje u proceduralnom olakšavanju odnosno smanjenju administrativne obveze u korist malog proizvođača jakog alkoholnog pića.
Na dan 22. svibnja 2018. u Registar trošarinskih obveznika upisano je 40.036 obveznika.
3.olakšavanje otpreme vina kojeg proizvode mali vinari u druge države članice Europske unije u sustavu odgode plaćanja trošarine
Procjenjujemo da se učinak ove mjere očitovao u olakšanju poslovanja malih vinara na jedinstvenom europskom ržištu i to poglavito u segmentu otpreme vina u države članice EU s propisanom stopom trošarine na vino (mirna vina i/ili pjenušava vina), koje su ujedno i geografski udaljenije (GB, SE, BE, SK).
Naime, ovom su mjerom proširene mogućnosti operativno-logističkog poslovanja malih vinara odnosno omogućilo im se da sukladno zahtjevima svojih poslovnih partnera u drugim državama članicama EU otpremaju vino uz primjenu elektroničkog sustava nadzora kretanja trošarinskih proizvoda (EMCS sustava, Sustava kontrole kretanja trošarinskih proizvoda) umjesto papirnatog sustava.
Za sada je tijekom provedbe ove mjere ukupan broj izdanih odobrenja za male proizvođače vina šest, što ukazuje na potrebu dodatnog i pojačanog informiranja malih vinara o pogodnostima korištenja ove mjere.
Ukupan broj malih vinara koji su otpremali vino uz primjenu EMCS sustava je
četiri, ukupan broj kretanja, odnosno otprema vina u druge države članice je
jedanaest.
Na dan 22. svibnja 2018. 1.554 malih vinara posluje u Republici Hrvatskoj.
4.uvođenje novih duhanskih proizvoda kao predmeta trošarinskog oporezivanja
Normativnim uređenjem i uvođenjem novih duhanskih proizvoda kao predmeta trošarinskog oporezivanja osigurava se dosljedan, opravdan i logičan trošarinski tretman novih kategorija duhanskih proizvoda u skladu s njihovom stvarnom i funkcionalnom prirodom.
Ovim Zakonom uvedeno je trošarinsko oporezivanje duhanskih proizvoda namijenjenih udisanju pare, bez procesa izgaranja, a koji se mogu smatrati supstitutima za duhanske prerađevine te koji sadrže prerađeni duhan namijenjen zagrijavanju (grijani duhanski proizvod), tekućinu namijenjenu konzumiranju u elektroničkoj cigareti, neovisno o tome sadrži li nikotin (e-tekućina) kao i druge duhanske proizvode koji odgovaraju navedenim uvjetima, a nisu grijani duhanski proizvod, niti e-tekućina (novi duhanski proizvod).
Trošarinsko zakonodavstvo u odnosu na oporezivanje duhanskih prerađevina usklađeno je s Direktivom Vijeća 2011/64/EU od 21. lipnja 2011. o strukturi i stopama trošarine koje se primjenjuju na prerađeni duhan, kojom su utvrđena harmonizirana pravila o strukturi i stopama trošarina na prerađeni duhan.
Međutim, navedeni europski trošarinski propis ne obuhvaća kao predmete harmoniziranog trošarinskog oporezivanja nove kategorije duhanskih proizvoda koje sve značajnije zauzimaju tržišni prostor, pri čemu je posebno rastuće tržište elektroničkih cigareta i spremnika za njihovo punjenje te grijanih duhanskih proizvoda.
U tom smislu je i odredbama Direktive Vijeća 2014/40/EU od 3. travnja 2014. o usklađivanju zakona i drugih propisa država članica o proizvodnji, predstavljanju i prodaji duhanskih i srodnih proizvoda i o stavljanju izvan snage Direktive 2001/37/EZ uveden cijeli niz novih kategorija duhanskih proizvoda u cilju osiguranja ujednačenog postupanja s tim proizvodima na jedinstvenom europskom tržištu.
Uvidom u mjesečna izvješća o stanju zaliha, primljenim, unesenim, proizvedenim, otpremljenim i uvezenim količinama te obračunatoj trošarini na e-tekućinu, razvidno je da je u 2017. godini podneseno 228 obrazaca te je bilo 30 obveznika, u 2018. godini 56 obrazaca i bilo je 18 obveznika.
Uvidom u mjesečna izvješća o stanju zaliha, primljenim, unesenim, proizvedenim, otpremljenim i uvezenim količinama te obračunatoj trošarini na grijani duhanski proizvod, razvidno je da su u 2017. godini podnesena 2 obrasca te su bila 2 obveznika, u 2018. godini 4 obrasca i bio je 1 obveznik.
Uvidom u mjesečna izvješća o stanju zaliha, primljenim, unesenim, proizvedenim, otpremljenim i uvezenim količinama te obračunatoj trošarini na novi duhanski proizvod, razvidno je da je u 2017. godini podneseno 5 obrazaca te su bila 2 obveznika, u 2018. godini 4 obrasca i bila su 2 obveznika.
5.proširenje primjene instituta direktne isporuke i na duhanske prerađevine
Članak 14.a Zakona o trošarinama uređuje institut direktne isporuke koji predviđa da nadležni carinski ured može ovlaštenom držatelju trošarinskog skladišta i registriranom primatelju odobriti da trošarinske proizvode prima na mjestu direktne isporuke u Republici Hrvatskoj, pri čemu se mjestom direktne isporuke smatra mjesto različito od lokacije trošarinskog skladišta te mjesta primitka trošarinskih proizvoda određenog odobrenjem za registriranog primatelja, te je institut direktne isporuke proširen i na duhanske prerađevine.
6.uvođenje prilagođenog sustava nadzora potrošnje označenog plinskog ulja za grijanje
Zakonom o trošarinama propisana je snižena visina trošarine za korištenje označenih plinskih ulja za namjenu grijanja (takozvanog crvenog dizela), a korisnici takvih energenata iste nabavljaju bez ikakvih količinskih ili drugih ograničenja.
Iako je propisana zabrana svakog drugog korištenja označenih plinskih ulja za grijanje osim za grijanje, učestalim nadzorima su uočeni brojni primjeri zlouporabe korištenja tih energenata, poput korištenja za pogon vozila ili plovila te također zabranjenog uklanjanja indikatora i crvene boje kojim se plinska ulja za grijanje razlikuju od „običnog“ i skupljeg plinskog ulja za pogon.
Kako se predmetni energenti uglavnom koriste za zagrijavanje stambenih ili poslovnih objekata, propisana je uspostava sustava koji bi u cijelosti uvažavao potrebe korisnika, ali i mogućnost efikasnije kontrole potrošnje te smanjivanje rizika za eventualne zlouporabe korištenja označenog plinskog ulja za grijanje.
7.uvođenje sustava nadzora nad raspolaganjem plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara
Zakonom o trošarinama uređen je sustav potrošnje označenog plinskog ulja obojanog plavom bojom na koje je trošarina snižena na 0,00 kuna, a kojeg mogu nabaviti krajnji korisnici uz karticu goriva isključivo za namjene u poljoprivredi, ribolovu, ribogojstvu, akvakulturi i plovidbi, za koje su dobili državne poticaje, odnosno oslobođenje od plaćanja trošarine.
Označeno plinsko ulje obojano plavom bojom predmet je počinjenja organiziranih poreznih prijevara, pri čemu se modusi velikih trošarinskih prijevara baziraju na radnjama odstranjivanja označivača iz tog goriva i njegovog stavljanja na sivo tržište s punom stopom trošarine.
Stoga je u odnosu na raspolaganje označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom bilo nužno i opravdano uspostaviti sustav nadzora, s obzirom da se radi o energentu koji podrazumijeva korištenje isključivo i samo od strane korisnika prava i za propisane namjene te koji je samo pod tim uvjetima moguće koristiti sa sniženom stopom trošarine od 0,00 kuna.
Od primjene Zakona, Ministarstvo financija, Carinska uprava, Središnji ured izdao je 75 prethodnih suglasnosti za izdavanje odobrenja za poslovanje s označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju
8.uvođenje prilagođenog sustava nadzora nad korištenjem biogoriva koje je pušteno u potrošnju kao pogonsko gorivo za potrebe komercijalnog prijevoza radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara
Zakonom o trošarinama propisana je visina trošarine u iznosu od 0,00 kuna za čisto biogorivo koje se koristi za potrebe prijevoza, pri čemu je miješanje čistog biogoriva i dizelskog goriva za pogon moguće isključivo u trošarinskom skladištu, a svaka mješavina čistog biogoriva i dizelskog goriva za pogon mora biti trošarinski oporezovana (trošarina se obračunava i plaća na ukupnu količinu takve mješavine bez obzira na količinu umiješanog čistog biogoriva).
S obzirom da se čisto biogorivo za potrebe prijevoza s visinom trošarine u iznosu od 0,00 kuna može koristiti isključivo kao takvo, odnosno čisto i bez umješavanja i/ili dodavanja drugih energenta, nužnim i opravdanim ukazana je potreba uspostave odgovarajućeg sustava nadzora uzimajući u obzir pojavnost organiziranih trošarinskih prijevara s umješavanjem čistog biogoriva i dizelskog goriva koje se poduzimaju s isključivom svrhom prijevarne uskrate dužne trošarine.
Ciljevi zbog kojih je donesen Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama ostvareni su u razdoblju od stupanja na snagu ovog zakona do početka postupka naknadne procjene učinaka ovoga zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3.ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Pozitivni gospodarski učinci primjene zakona koji se odnose na uvođenje instituta „male destilerije“ za koje se primjenjuje snižena stopa trošarine u visini 50% od standardne stope ostvareni su osnivanjem 82 male destilerije od siječnja 2017. godine do danas, čime je postignut pozitivan učinak na gospodarski rast i zaposlenost u sektoru proizvodnje jakih alkoholnih pića. Ukupno oporezive količine etilnog alkohola svih malih destilerija u 2017. i 2018. godini iznose 207,460 hl/ča. Obračunata trošarina na ukupno oporezive količine iznosi 549.769 kn.
Mjerom olakšavanja otpreme vina kojeg proizvode mali vinari u druge države članice Europske unije u sustavu odgode plaćanja trošarine su proširene mogućnosti operativno-logističkog poslovanja malih vinara, odnosno omogućilo im se da sukladno zahtjevima svojih poslovnih partnera u drugim državama članicama EU otpremaju vino uz primjenu elektroničkog sustava nadzora kretanja trošarinskih proizvoda (EMCS sustava, Sustava kontrole kretanja trošarinskih proizvoda) umjesto papirnatog sustava. Do sada je tijekom provedbe ove mjere ukupan broj izdanih odobrenja za male proizvođače vina šest. Ukupan broj malih vinara koji su otpremali vino uz primjenu EMCS sustava je četiri, a ukupan broj kretanja, odnosno otprema vina u druge države članice je jedanaest.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o trošarinama uveden je sustav nadzora nad raspolaganjem plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju radi suzbijanja organiziranih trošarinskih prijevara. Od primjene Zakona, Ministarstvo financija, Carinska uprava, Središnji ured izdao je 75 prethodnih suglasnosti za izdavanje odobrenja za poslovanje s označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju. S obzirom da je označeno plinsko ulje obojano plavom bojom predmet počinjenja organiziranih poreznih prijevara, pri čemu se modusi velikih trošarinskih prijevara baziraju na radnjama odstranjivanja označivača iz tog goriva i njegovog stavljanja na sivo tržište s punom stopom trošarine, izdavanjem odobrenja za poslovanje s označenim plinskim uljem obojanim plavom bojom puštenim u potrošnju u značajnom su dijelu suzbijene zlouporabe s tim plinskim uljem.
3.2.Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona nije utjecala na tržišno natjecanje između poduzetnika na tržištu pod nediskriminirajućim uvjetima. Nije utjecala ni na status regulacijskih barijera u sektoru poreznog sustava, osobito trošarinskog sustava ni na tržištu niti na strukturalne, financijske, tehničke ili druge barijere na tržištu koje se odnose na robe i usluge. Primjena Zakona nije utjecala na tijelo kojem je povjereno pružanje javnih usluga i koje istovremeno obavlja neku gospodarsku aktivnost na tržištu.
3.3.Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona nije utjecala na demografske trendove ni u pozitivnom niti u negativnom smislu niti je imala učinak na sustav socijalne skrbi niti na jednakost ili nejednakost korisnika socijalne skrbi te stoga nije odlučno jesu li korisnici socijalne skrbi bili bolje informirani o promjenama koje je uveo Zakon i/ili primjeni Zakona. Primjena Zakona nije utjecala ni na posebne skupine pojedinaca, tvrtke ili ostale organizacije niti je nametnula dodatne administrativne zahtjeve pojedincima u sektoru socijalne skrbi niti se povećao njihov administrativni teret uslijed primjene Zakona. Primjena Zakona nije izravno utjecala na obiteljski život, instituciju braka ni na pravnu, gospodarsku ili socijalnu zaštitu obitelji. Primjena Zakona nije utjecala ni na prava djeteta ni na zdravstvene čimbenike koji su povezani sa stilom života, a osobito nije utjecala na konzumaciju alkohola i alkoholnih pića te duhanskih proizvoda. Primjena Zakona nije pogodila rizične skupine stanovništva. Primjena Zakona nije ostvarila nikakve učinke na ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu.
3.4.Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona nije izravno utjecala na otvaranje novih radnih mjesta niti je dovela izravno ili neizravno do gubitka radnih mjesta. Primjena Zakona nije imala nikakve negativne posljedice za pojedina zanimanja, skupine radnika ili samozaposlene niti je utjecala na pojedine dobne skupine radnika odnosno stanovništva. Primjena Zakona nije izravno utjecala na ponudu poslova niti na funkcioniranje tržišta rada, kao ni na usklađivanje privatnog, obiteljskog i poslovnog života te na kvalitetu radnog mjesta kao ni na pristup radnika ili nezaposlenih programima usavršavanja, prekvalifikacije, dodatne edukacije te na zdravlje i sigurnost radnika kao ni, izravno ili neizravno, na postojeća prava i obveze radnika te na postojeća prava i obveze poslodavaca kao ni na autonomiju socijalnih partnera u područjima za koja su kompetentna. Primjena Zakona nije utjecala na kolektivno pregovaranje na bilo kojoj razini ni na pravo kolektivnog djelovanja.
3.5.Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona nije utjecala na ispuštanje stakleničkih plinova u atmoseferu niti je imala učinak na ispuštanje kiselih, fotokemijskih ili štetnih onečišćivaća zraka koji mogu utjecati na ljudsko zdravlje, oštetiti usjeve ili zgrade ili dovesti do onečišćenja okoliša niti je imala učinak na energetske resurse za potrebe gospodarstva. Primjena Zakona nije imala izravan učinak na kombinaciju goriva koji se koriste u proizvodnji energije. Također nije imala izravan učinak na povećanje ili smanjenje potražnje za prijevozom. Primjena Zakona nije imala izravan učinak na povećanje ili smanjenje potražnje za energijom i gorivom kao ni na broj bioloških vrsta/primjeraka u određenom području niti je povećala broj vrsta. Primjena Zakona nije utjecala na zaštićene ili ugrožene vrste, njihova staništa ili ekološki ugrožena područja niti na migracijske putove, ekološke koridore ili zaštićene ekološke zone kao ni na kvalitetu pitke vode i podzemnih voda. Primjena Zakona nije utjecala na povećanje ili smanjenje kvalitete vode u priobalnim i morskim područjima niti na uporabu obnovljivih izvora energije, obnovljivih resursa hrane i njihovu uporabu. Primjena Zakona nije utjecala ni na tvrtke (podatak o tome da li su tvrtke više ili manje zagađivale atmosferu zbog promjena u načinu poslovanja nije odlučan za razmatranje procjene učinaka primjene Zakona). Primjena Zakona nije izravno utjecala na proizvodnju otpada ni na rizik neovlaštenog ili nenamjernog ispuštanja ekološki štetnih ili genetski modificiranih organizama. Nije poznato da bi primjena Zakona utjecala na okoliš ili na mjere zaštite okoliša u susjednim zemljama i zemljama članicama EU.
3.6.Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona nije utjecala na građane drugih nacionalnosti ni na strane sezonske radnike. Nije utjecala na nediskriminaciju, jednaki tretman i jednake prilike za sve, kao ni na različit tretman žena i muškaraca. Primjena Zakona nije utjecala ni na različit tretman skupina ili pojedinaca na osnovi spola, rasnog ili nacionalnog podrijetla, vjerskog opredjeljenja, invaliditeta, dobi ili seksualne orijentacije, kao ni na neizravnu diskriminaciju te na prava djeteta i privatnost pojedinaca. Primjena Zakona nije utjecala ni na pravo izbora ni na slobodu pojedinaca. Primjena Zakona također nije utjecala ni na obradu osobnih podataka ni na prava pojedinaca na pristup osobnim podacima ni na ograničavanje ili poticanje uključenosti dionika u proces donošenja odluka kao što je predviđeno posebnim nacionalnim i europskim zakonodavstvom. Primjena Zakona je utjecala na odnos prema svim sudionicima i dionicima jednako, uz dužno poštovanje prema različitostima. Primjena Zakona nije utjecala ni na kulturološku niti na jezičnu raznolikost. Primjena Zakona nije utjecala na prava pojedinaca i njihov odnos s javnom upravom ni na pristup pravnim institucijama, kao ni na medije, pluralizam medija i slobodu govora te na etička pitanja. Primjena ovog Zakona također nije utjecala utjecala na pravo na slobodu i sigurnost, pravo na pošteno suđenje i pravo na obranu kao ni na prava žrtve i svjedoka te na kapacitet redarstvenih snaga ni na javne institucije i administraciju niti je primjena Zakona povećala broj kaznenih djela.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
Savjetovanje se provodi u trajanju od najmanje 30 dana uz javno izlaganje materije koja je predmet savjetovanja. Savjetovanje se provodi putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću objavom Obrasca naknadne procjene učinaka propisa. Tijekom savjetovanja potrebno je provesti jedno ili više javnih izlaganja Obrasca o naknadnoj procjeni učinaka propisa neposrednim kontaktom s dionicima. Sažetak postupka savjetovanja s javnošću potrebno je iznijeti na jasan način i s točnim datumima početka i završetka savjetovanja, kao i datume provedenog javnog izlaganja. Potrebno je navesti broj ukupno zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga koji su pristigli pisanim putem u vrijeme savjetovanja te broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Potrebno je navesti sveukupni broj zaprimljenih mišljenja, primjedbi i prijedloga te navesti broj prihvaćenih komentara na Obrazac naknadne procjene učinaka propisa. Istovremeno sa savjetovanjem, Obrazac o naknadnoj procjeni učinaka propisa dostavlja se na mišljenje nadležnim tijelima i Uredu za zakonodavstvo. Potrebno je ukratko navesti kojim nadležnim tijelima je dostavljen ovaj Obrazac i kada je zaprimljeno mišljenje nadležnog tijela i Ureda za zakonodavstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
5.PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
Uzimajući u obzir analizu rezultata primjene Zakona ostvarenih u praksi i pozitivne učinke njegove primjene, ukazuje se potrebnim uvođenje dodatnih mjera posebnog nadzora kojima će se učinkovitije utjecati na smanjenje porezne evazije i nezakonito postupanje s trošarinskim proizvodima.
Najčešće zlouporabe trošarinskih proizvoda uočene su pri raspolaganju s energentima te je potrebno izmijeniti Zakon o trošarinama na način da se uvede sveobuhvatniji nadzor raspolaganja s energentima. Naime, proračunski prihodi od energenata godišnje iznose više od 8,5 milijardi kuna, čime je trošarina na energente od posebnog fiskalnog interesa za RH. U tom smislu namjerava se uvesti posebno odobrenje za prodaju energenata koji se koriste kao pogonsko gorivo te plinskog ulja za grijanje.
Uvođenje povrata trošarine na energente koji se koriste kao pogonsko gorivo za komercijalni prijevoz je predviđena kao jedna od značajnijih novina u novom Zakonu o trošarinama. Prednosti ove mjere jesu smanjenje troškova domaćih prijevoznika (35-40% troškova poslovanja odnosi se na nabavu pogonskog goriva) i posljedično povećanje njihove konkurentnosti na tržištu. Ova mjera također predstavlja poticaj prijevoznicima iz drugih država članica EU za nabavu pogonskog goriva u RH. Povrat trošarine može stimulativno djelovati na povećanje zakonite nabave pogonskog goriva i manju usmjerenost prema crnom tržištu.
Također, na razini EU trenutno su u postupku izmjene Direktive o općem sustavu trošarina 2008/118/EZ i Direktive o usklađivanju struktura trošarina na alkohol i alkoholna pića 92/83EEZ, čije se usvajanje očekuje do kraja 2018. godine, zbog čega će postojati potreba usuglašavanja nacionalnog zakonodavstva.
S obzirom na gore navedeno, potrebno je izmijeniti i dopuniti Zakon o trošarinama. Budući da je Zakon o trošarinama (Narodne novine, broj 22/13) više puta izmijenjen ili/i dopunjen, sukladno članku 48. stavku 4. Jedinstvenih metodološko-nomotehničkih pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (Narodne novine, broj 74/15), potrebno je donijeti novi Zakon o trošarinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
6. PRILOZI
U prilogu se prilažu važniji dokumenti, analize i rezultati korisni za donositelje odluka. Ako je riječ o opširnijim dokumentima, prilažu se sažeci dokumenta uz navođenje izvora. U priloge se također mogu staviti dokumenti nastali u postupku procjene učinaka propisa. Priloge je potrebno numerirati i ovdje navesti nazive priloga
7. POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija