PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, rujan 2018.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o hrani sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Na sjednici održanoj 2. kolovoza 2018. godine Vlada Republike Hrvatske donijela je Zaključak KLASA: 022-03/18-07/355, URBROJ: 50301-25/06-18-2, kojim se prihvaća Prijedlog smanjenja broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, te se zadužuju nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi provedbe navedenog akta.
Na temelju navedenoga Zaključka, zadužuju se nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi realizacije smanjenja broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima s rokom određenim do 1. siječnja 2019. godine. Nadležno tijelo za provedbu aktivnosti vezanih za prestanak rada Hrvatske agencije za hranu (u daljnjem tekstu: HAH) je Ministarstvo poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
Sukladno Zakonu o hrani (»Narodne novine«, br. 81/13. i 14/14.) HAH obavlja znanstvene i stručne poslove iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje, te je nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Ovim zakonskim prijedlogom propisuje se nadležnost Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu za obavljanje znanstvenih i stručnih poslova iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje.
Predložene izmjene u skladu su s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske.
Hrvatska agencija za hranu pripaja se Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu. Izmjenom naziva agencije i brisanjem iz Zakona o hrani dijela koji će biti reguliran Zakonom o Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu će se stvoriti pretpostavke za stručno, učinkovito i racionalno obavljanje djelatnosti u području sigurnosti hrane i hrane za životinje te za nastavak funkcioniranja i osiguranja sustava sigurnosti hrane.
Prestankom rada HAH-a, odnosno pripajanjem HAH-a novoosnovanoj Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu, u skladu s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske, racionalizira se sustav državne uprave u Republici Hrvatskoj te trošenje sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku je članak 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18).
Navedenom odredbom propisano je da se Zakon, iznimno, može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi. Predlagatelj smatra da su racionalizacija ustrojstva državne uprave i racionalnije i učinkovitije trošenje sredstava državnog proračuna opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Ministarstvo je rokove za poduzimanje aktivnosti iz nadležnosti uskladilo s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o hrani, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI
Članak 1.
U Zakonu o hrani (»Narodne novine«, br. 81/13. i 14/14.) u članku 1. stavku 2. podstavak 5. briše se.
Članak 2.
U članku 5. stavku 2. riječi: »Hrvatska agencija za hranu osnovana Zakonom o hrani (»Narodne novine«, br. 117/03., 130/03., 48/04., 85/06., 46/07., 84/08. i 55/11.), koja nastavlja raditi po odredbama ovoga Zakona,« zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Članak 3.
U članku 6. stavku 2. riječi: »Hrvatske agencije za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
Članak 4.
U članku 7. stavku 2.riječi: »Hrvatska agencija za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Članak 5.
U članku 14. stavku 1. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Članak 6.
Naslov iznad članka 15. »Znanstveno mišljenje Hrvatske agencije za hranu» mijenja se i glasi: »Znanstveno mišljenje Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
U članku 15. stavku 1. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 3. riječi: »Hrvatske agencije za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
Članak 7.
U članku 16. stavku 1. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 2. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 3. riječi: »Hrvatske agencije za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 4. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Članak 8.
U članku 17. stavku 1. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 3. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 4. riječi: »Hrvatske agencije za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
Članak 9.
Naslovi iznad članaka 25. do 29. i članci 25. do 29. brišu se.
Članak 10.
U članku 32. stavku 5. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Članak 11.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom briše se djelatnost Hrvatske agencije za hranu s popisa područja koja se uređuju Zakonom o hrani. Djelatnost Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, čiji sastavni dio postaje Hrvatska agencija za hranu, bit će uređena Zakonom o Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu.
Uz članak 2.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 3.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 4.
Ovim se člankom mijenja naziv agencije koja na nacionalnoj razini provodi procjenu rizika.
Uz članak 5.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 6.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 7.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 8.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 9.
Ovim člankom se brišu članci kojima se propisuju odredbe vezane uz pravni status, djelatnost, tijela, Upravno vijeće te ravnatelj Hrvatske agencije za hranu. Navedeno će biti propisano Zakonom o Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu.
Uz članak 10.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
VI. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Svrha Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela, obveze subjekata u poslovanju s hranom i hranom za životinje, službene kontrole te se propisuju upravne mjere i prekršajne odredbe za provedbu:
– Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL L 31, 1. 2. 2002.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe Komisije (EZ) br. 1304/2003 od 23. srpnja 2003. o postupku kojeg primjenjuje Europska agencija za sigurnost hrane prilikom zahtjeva za izdavanje znanstvenih mišljenja (SL L 185, 24. 7. 2003.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1304/2003), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe Komisije (EZ) br. 2230/2004 od 23. prosinca 2004. o detaljnim pravilima za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća vezano za mrežu organizacija koje djeluju u okviru misije Europske agencije za sigurnost hrane (SL L 379, 24. 12. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2230/2004);
– Uredbe Komisije (EZ) br. 608/2004 od 31. ožujka 2004. koja se odnosi na označivanje hrane i sastojaka hrane s dodanim fitosterolima, fitosterol esterima, fitostanolima i fitostanol esterima (SL L 97, 1. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 608/2004);
– Uredbe Komisije (EU) br. 115/2010 od 9. veljače 2010. o utvrđivanju uvjeta za korištenje aktivnog aluminijevog oksida za uklanjanje fluorida iz prirodnih mineralnih voda i izvorskih voda (SL L 37, 10. 2. 2010.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 115/2010);
– Uredbe Komisije (EU) br. 16/2011 od 10. siječnja 2011. o provedbenim mjerama za Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (SL L 6, 11. 1. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 16/2011);
– Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 931/2011 od 19. listopada 2011. o zahtjevima sljedivosti utvrđenim Uredbom (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća za hranu životinjskog podrijetla (SL L 242, 20. 9. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 931/2011);
– Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 208/2013 od 11. ožujka 2013. o zahtjevima sljedivosti za klice i sjeme namijenjenih za proizvodnju klica (SL L 68, 12. 3. 2013.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 208/2013);
– Odluke Komisije 2004/478/EZ od 29. travnja 2004. o donošenju općeg plana upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje (SL L 160, 30. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Odluka 2004/478/EZ), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe (EZ) br. 1760/2000 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. srpnja 2000. o uvođenju sustava označivanja i registracije životinja vrste goveda, označivanju goveđeg mesa i proizvoda od goveđeg mesa i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 820/97 (SL L 204, 11. 8. 2000.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1760/2000), u dijelu koji se odnosi na neobavezni sustav označavanja goveđeg mesa;
– uredbi i odluka donesenih za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002, Uredbe (EZ) br. 1304/2003, Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Uredbe (EU) br. 16/2011 i Odluke 2004/478/EZ.
(2) U svrhu provedbe uredbi i odluka iz stavka 1. ovoga članka ovim se Zakonom propisuju odredbe na nacionalnoj razini kojima se uređuju:
– nadležnosti za uspostavu i provedbu politike sigurnosti hrane;
– nadležnosti u području analize rizika;
– opća pravila sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje na nacionalnoj razini;
– opća pravila upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– djelatnost Hrvatske agencije za hranu;
– uspostava i koordinacija mreže institucija;
– davanje znanstvenog i stručnog mišljenja te pružanje znanstvene i tehničke pomoći;
– nacionalne mjere potrebne za provedbu politike sigurnosti hrane.
(3) Ovim se Zakonom uređuju standardi kvalitete za hranu i hranu za životinje.
Analiza rizika
Članak 5.
(1) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona imaju cjelokupnu odgovornost za provedbu procesa analize rizika iz članka 6. Uredbe (EZ) br. 178/2002 te za funkcionalno razdvajanje procesa upravljanja rizikom od procjene rizika.
(2) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, Hrvatska agencija za hranu osnovana Zakonom o hrani (»Narodne novine«, br. 117/03., 130/03., 48/04., 85/06., 46/07., 84/08. i 55/11.), koja nastavlja raditi po odredbama ovoga Zakona, i druge institucije iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona surađuju u promicanju učinkovite povezanosti funkcija upravljanja rizikom, procjene rizika i komunikacije o riziku.
Upravljanje rizikom
Članak 6.
(1) Tijela nadležna za upravljanje rizikom su tijela nadležna za provedbu službenih kontrola iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Prema članku 6. stavku 3. Uredbe (EZ) br. 178/2002 pri upravljanju rizikom u obzir se uzimaju rezultati procjene rizika i/ili znanstvena mišljenja Europske agencije za sigurnost hrane, Hrvatske agencije za hranu i institucija iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona.
(3) Pri upravljanju rizikom iz stavka 2. ovoga članka u obzir se uzimaju i drugi čimbenici od važnosti za određeni predmet, načelo predostrožnosti iz članka 7. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članka 8. ovoga Zakona, kao i sama definicija upravljanja rizikom iz članka 3. točke 12. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(4) Tijela nadležna za upravljanje rizikom iz stavka 1. ovoga članka u svrhu upravljanja rizikom donose odluku o potrebi za procjenom rizika, utvrđuju okvir i cilj procjene rizika te određuju rokove za izradu procjene rizika.
Procjena rizika
Članak 7.
(1) Procjena rizika se provodi prema članku 6. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(2) Procjenu rizika na nacionalnoj razini provodi Hrvatska agencija za hranu.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka procjenu rizika na nacionalnoj razini za područje pesticida provodi ovlaštena institucija prema posebnom propisu o provedbi Uredbe (EZ) br. 396/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. veljače 2005. o maksimalnim razinama ostataka pesticida u i na hrani i hrani za životinje biljnog i životinjskog podrijetla koja nadopunjuje Direktivu Vijeća 91/414/EEZ (SL L 70, 16.3.2005).
(4) Procjena rizika uključuje sljedeće:
– izradu procjene rizika na zahtjev tijela nadležnih za upravljanje rizikom iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu provedbe službenih kontrola i/ili upravljanja rizikom;
– izradu procjene rizika na zahtjev tijela nadležnih za upravljanje rizikom iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu izrade planova službenih kontrola temeljenih na procjeni rizika, donošenja hitnih, odnosno zaštitnih mjera, nacionalnih propisa, naredbi i naputaka;
– procjenu rizika na zahtjev nacionalne kontakt točke (u daljnjem tekstu: NKT) sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje na nacionalnoj razini (u daljnjem tekstu: HR RASFF sustav) iz članka 19. ovoga Zakona.
Znanstveno mišljenje Europske agencije za sigurnost hrane
Članak 14.
(1) Hrvatska agencija za hranu može u skladu s člankom 29. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbom (EZ) br. 1304/2003 zatražiti znanstveno mišljenje od Europske agencije za sigurnost hrane na zahtjev nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona te po službenoj dužnosti.
(2) U svrhu provedbe članka 9. Uredbe (EZ) br. 1304/2003 ministarstvo nadležno za poljoprivredu informira Europsku agenciju za sigurnost hrane o tijelu iz stavka 1. ovoga članka.
Znanstveno mišljenje Hrvatske agencije za hranu
Članak 15.
(1) Hrvatska agencija za hranu u okviru svoje djelatnosti daje znanstveno mišljenje:
a) na zahtjev nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona;
b) po službenoj dužnosti;
c) na zahtjev trećih zainteresiranih strana za njihove potrebe.
(2) Ministar nadležan za poljoprivredu propisom uređuje postupak i rokove izdavanja znanstvenog mišljenja iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Općim aktima Hrvatske agencije za hranu se uređuju sadržaj, obrazloženje i objava znanstvenog mišljenja iz stavka 1. ovoga članka.
Mreža organizacija koje djeluju u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane
Članak 16.
(1) U svrhu provedbe članka 36. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbe (EZ) br. 2230/2004 Hrvatska agencija za hranu dostavlja ministarstvu nadležnom za poljoprivredu na suglasnost prijedlog popisa organizacija iz nacionalne mreže institucija iz članka 17. ovoga Zakona, a koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(2) Prije dostave popisa na suglasnost iz stavka 1. ovoga članka Hrvatska agencija za hranu provjerava udovoljavaju li organizacije kriterijima iz članka 1. stavka 1. Uredbe (EZ) br. 2230/2004.
(3) Nakon dobivanja suglasnosti iz stavka 1. ovoga članka Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu donosi popis organizacija koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(4) Popis organizacija iz stavka 3. ovoga članka sa svim potrebnim podacima, a prema članku 1. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Hrvatska agencija za hranu dostavlja Europskoj agenciji za sigurnost hrane, a ministarstvo nadležno za poljoprivredu dostavlja Europskoj komisiji.
Nacionalna mreža institucija
Članak 17.
(1) Hrvatska agencija za hranu uspostavlja i koordinira nacionalnu mrežu institucija iz članka 26. stavka 2. ovoga Zakona, te provjerava da li institucije udovoljavaju uvjetima propisanima za nacionalnu mrežu institucija propisom iz stavka 5. ovoga članka.
(2) Institucije iz stavka 1. ovoga članka dužne su uspostaviti znanstvenu i stručnu suradnju koordinacijom aktivnosti, razmjenom informacija, razvojem i provedbom zajedničkih projekata i drugim aktivnostima.
(3) Hrvatska agencija za hranu dostavlja ministarstvu nadležnom za poljoprivredu na suglasnost prijedlog institucija za uvrštavanje na popis istih, uključujući nazive i opise institucija, dokaze da predložene institucije udovoljavaju uvjetima propisanima propisom iz stavka 5. ovoga članka, te opise njihovog specifičnog područja rada.
(4) Nakon dobivanja suglasnosti iz stavka 3. ovoga članka Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu usvaja popis institucija koje čine nacionalnu mrežu institucija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, navodeći njihovo specifično područje rada.
(5) Ministar nadležan za poljoprivredu propisom uređuje pravila uspostave nacionalne mreže institucija, te uvjete i kriterije za uvrštavanje na popis institucija.
HRVATSKA AGENCIJA ZA HRANU
Pravni status
Članak 25.
(1) Hrvatska agencija za hranu obavlja znanstvene i stručne poslove iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje, te je nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
(2) Hrvatska agencija za hranu ima svojstvo pravne osobe čija je djelatnost, ustroj i način rada uređen ovim Zakonom, propisima donesenim na temelju ovoga Zakona, Statutom Hrvatske agencije za hranu i drugim općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
(3) Skraćeni naziv Hrvatske agencije za hranu je HAH.
(4) Sjedište Hrvatske agencije za hranu je u Osijeku.
(5) Hrvatska agencija za hranu je upisana u sudski registar.
(6) Prava i obveze Republike Hrvatske kao osnivača Hrvatske agencije za hranu obavlja ministarstvo nadležno za poljoprivredu kojemu Hrvatska agencija za hranu odgovara za svoj rad.
(7) Hrvatska agencija za hranu je proračunski korisnik državnog proračuna i sredstva za rad Hrvatske agencije za hranu osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru ministarstva nadležnog za poljoprivredu.
(8) Hrvatska agencija za hranu može, osim prihoda iz stavka 7. ovoga članka, ostvarivati i druge prihode od drugih aktivnosti koje organizira i provodi unutar svoje djelatnosti.
(9) Izradu znanstvenih mišljenja iz članka 15. stavka 1. točke c) ovoga Zakona financira naručitelj.
(10) Za pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuje se Zakon o ustanovama, Zakon o proračunu i Zakonu o plaćama u javnim službama.
Djelatnost Hrvatske agencije za hranu
Članak 26.
(1) Djelatnost Hrvatske agencije za hranu čine sljedeći poslovi i zadaci:
– znanstvena procjena rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, na zahtjev tijela nadležnih za provedbu službenih kontrola iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona i po službenoj dužnosti;
– izrada znanstvenih studija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– davanje znanstvenih mišljenja prema članku 15. ovoga Zakona, stručnih mišljenja te pružanje znanstvene i tehničke pomoći nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, kvalitete hrane i hrane za životinje, u pitanjima prehrane ljudi, u pitanjima koja se odnose na stavljanje na tržište nove hrane, hrane obogaćene nutrijentima, hrane za posebne prehrambene potrebe, hrane za životinje za posebne hranidbene namjene i genetski modificirane hrane i hrane za životinje, pitanjima vezanim uz zdravlje i zaštitu životinja te biljno zdravstvo;
– prikupljanje i analiza rezultata službenih kontrola i ostalih podataka u svrhu karakteriziranja i praćenja rizika koji imaju izravan ili neizravan utjecaj na sigurnost hrane i hrane za životinje;
– identifikacija i karakterizacija rizika te rizika u nastajanju;
– uspostava i koordiniranje nacionalne mreže institucija iz članka 17. ovoga Zakona;
– razvoj i primjena jedinstvene metodologije procjene rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– edukacija zainteresiranih strana i izdavanje edukativnih materijala vezano za opasnosti i rizike koji potječu od hrane i hrane za životinje;
– obavještavanje javnosti o pitanjima u okviru svoje djelatnosti, ne dovodeći u pitanje nadležnosti nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona da obavještavaju javnost o procjeni rizika te odlukama u procesu upravljanja rizikom prema članku 10. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članku 9. stavku 2. ovoga Zakona;
– izvođenje neovisnih zaključaka i izražavanje stavova u pitanjima iz djelatnosti Hrvatske agencije za hranu te pružanje brzih, pouzdanih, objektivnih i razumljivih informacija javnosti i zainteresiranim stranama;
– drugi poslovi i zadaci koje Hrvatskoj agenciji za hranu dodijeli ministarstvo nadležno za poljoprivredu, drugi poslovi i zadaci prema ovom Zakonu i drugim propisima o hrani i hrani za životinje.
(2) Hrvatska agencija za hranu surađuje s institutima, zavodima, akademskom zajednicom, laboratorijima i drugim pravnim osobama uključenim u sustav sigurnosti hrane i hrane za životinje u Republici Hrvatskoj.
(3) Hrvatska agencija za hranu surađuje s državama članicama Europske unije te s međunarodnim institucijama i organizacijama koje imaju slične zadaće kao i Hrvatska agencija za hranu.
(4) Hrvatska agencija za hranu je kontakt točka za suradnju s Europskom agencijom za sigurnost hrane u području procjene rizika, a podatke i informacije dobivene od Europske agencije za sigurnost hrane dostavlja nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona.
(5) Hrvatska agencija za hranu u obavljanju svoje djelatnosti primjenjuje načela neovisnosti, transparentnosti i povjerljivosti prema člancima 37. do 39. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(6) Detaljna provedba poslova i zadataka iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
Tijela Hrvatske agencije za hranu
Članak 27.
(1) Tijela Hrvatske agencije za hranu su Upravno vijeće i ravnatelj.
(2) Hrvatska agencija za hranu može imati i druga tijela čiji se sastav, način osnivanja i djelokrug utvrđuju Statutom.
Upravno vijeće
Članak 28.
(1) Hrvatskom agencijom za hranu upravlja Upravno vijeće kojeg čini predsjednik i četiri člana.
(2) Predsjednika i tri člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za poljoprivredu, od kojih su predsjednik i jedan član predstavnici ministarstva nadležnog za poljoprivredu, jedan član je predstavnik ministarstva nadležnog za zdravlje imenovan na prijedlog ministarstva nadležnog za zdravlje, a jedan član je predstavnik udruga potrošača imenovan na prijedlog ministarstva nadležnog za zaštitu potrošača.
(3) Jednog člana Upravnog vijeća biraju službenici i namještenici Hrvatske agencije za hranu prema propisima o radu.
(4) Predsjedniku i trima članovima Upravnog vijeća koji se imenuju mandat traje četiri godine.
(5) Upravno vijeće:
– donosi Statut uz suglasnost ministarstva nadležnog za poljoprivredu;
– donosi Pravilnik o radu i druge opće akte Hrvatske agencije za hranu;
– donosi poslovni i financijski plan Hrvatske agencije za hranu;
– donosi godišnji obračun i poslovne izvještaje Hrvatske agencije za hranu;
– imenuje i razrješava ravnatelja Hrvatske agencije za hranu;
– donosi odluku o unutarnjem ustroju Hrvatske agencije za hranu;
– odlučuje i o drugim pitanjima utvrđenim Statutom.
(6) Način rada Upravnog vijeća, postupak donošenja i usvajanja odluka utvrđuje se Statutom i drugim općima aktima Hrvatske agencije za hranu.
Ravnatelj
Članak 29.
(1) Ravnatelja Hrvatske agencije za hranu imenuje i razrješava Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu između kandidata koje predloži ministar nadležan za poljoprivredu, nakon provedenoga javnog natječaja.
(2) Ravnatelj se imenuje na vrijeme od pet godina.
(3) Ravnatelj rukovodi radom Hrvatske agencije za hranu, predstavlja i zastupa Hrvatsku agenciju za hranu, odgovoran je za rad i zakonitost rada Hrvatske agencije za hranu, podnosi prijedloge općih akata Hrvatske agencije za hranu Upravnom vijeću radi njihova donošenja, izvršava odluke Upravnog vijeća te obavlja druge poslove za koje je odgovoran prema ovom Zakonu, Statutu i drugim općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
Članak 32.
(1) Tijela nadležna za provedbu službenih kontrola nad provedbom ovoga Zakona, uredbi i odluka iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za poljoprivredu, ministarstvo nadležno za zdravlje i Državni inspektorat prema podjeli nadležnosti za provedbu službenih kontrola iz posebnog propisa o službenim kontrolama.
(2) Službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona, uredbi i odluka iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provode veterinarski inspektori, sanitarni inspektori, inspektori za kakvoću hrane, poljoprivredni inspektori, stočarski inspektori i gospodarski inspektori (u daljnjem tekstu: osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola) iz tijela iz stavka 1. ovoga članka prema odredbama Uredbe (EZ) br. 882/2004, posebnog propisa o službenim kontrolama, propisa kojima su uređeni djelokrug i ovlasti tijela iz stavka 1. ovoga članka, a u skladu s procedurama za provođenje službenih kontrola hrane i hrane za životinje.
(3) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka obvezne su u slučaju nesukladnosti postupiti prema mjerama iz članka 33. ovoga Zakona, mjerama propisanim Uredbom (EZ) br. 882/2004, posebnim propisom o službenim kontrolama i posebnim propisima o hrani i hrani za životinje.
(4) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka ovlaštena je odlučivati da se hrana ili hrana za životinje smatra sigurnom prema člancima 14. i 15. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članaka 10. i 11. ovoga Zakona.
(5) Ako je potrebno, osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka prilikom izricanja mjera uzimaju u obzir procjenu rizika koju je izdala Europska agencija za sigurnost hrane, Hrvatska agencija za hranu ili institucija ovlaštena za procjenu rizika iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona.
Članak 36.
(1) Vlada Republike Hrvatske imenovat će Predsjednika i članove Upravnog vijeća Agencije iz članka 28. stavka 2. ovoga Zakona u roku od trideset dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Hrvatska agencija za hranu je dužna uskladiti svoje poslovanje, Statut i druge opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od šezdeset dana od stupanja na snagu ovoga Zakona.
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, rujan 2018.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama Zakona o hrani sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Na sjednici održanoj 2. kolovoza 2018. godine Vlada Republike Hrvatske donijela je Zaključak KLASA: 022-03/18-07/355, URBROJ: 50301-25/06-18-2, kojim se prihvaća Prijedlog smanjenja broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima, te se zadužuju nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi provedbe navedenog akta.
Na temelju navedenoga Zaključka, zadužuju se nadležna tijela državne uprave za provedbu svih aktivnosti radi realizacije smanjenja broja agencija, zavoda, fondova, instituta, zaklada, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima s rokom određenim do 1. siječnja 2019. godine. Nadležno tijelo za provedbu aktivnosti vezanih za prestanak rada Hrvatske agencije za hranu (u daljnjem tekstu: HAH) je Ministarstvo poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo)
Sukladno Zakonu o hrani (»Narodne novine«, br. 81/13. i 14/14.) HAH obavlja znanstvene i stručne poslove iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje, te je nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Ovim zakonskim prijedlogom propisuje se nadležnost Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu za obavljanje znanstvenih i stručnih poslova iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje.
Predložene izmjene u skladu su s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske.
Hrvatska agencija za hranu pripaja se Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu. Izmjenom naziva agencije i brisanjem iz Zakona o hrani dijela koji će biti reguliran Zakonom o Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu će se stvoriti pretpostavke za stručno, učinkovito i racionalno obavljanje djelatnosti u području sigurnosti hrane i hrane za životinje te za nastavak funkcioniranja i osiguranja sustava sigurnosti hrane.
Prestankom rada HAH-a, odnosno pripajanjem HAH-a novoosnovanoj Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu, u skladu s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske, racionalizira se sustav državne uprave u Republici Hrvatskoj te trošenje sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku je članak 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18).
Navedenom odredbom propisano je da se Zakon, iznimno, može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi. Predlagatelj smatra da su racionalizacija ustrojstva državne uprave i racionalnije i učinkovitije trošenje sredstava državnog proračuna opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Ministarstvo je rokove za poduzimanje aktivnosti iz nadležnosti uskladilo s navedenim Zaključkom Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o hrani, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O HRANI
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
U Zakonu o hrani (»Narodne novine«, br. 81/13. i 14/14.) u članku 1. stavku 2. podstavak 5. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
U članku 5. stavku 2. riječi: »Hrvatska agencija za hranu osnovana Zakonom o hrani (»Narodne novine«, br. 117/03., 130/03., 48/04., 85/06., 46/07., 84/08. i 55/11.), koja nastavlja raditi po odredbama ovoga Zakona,« zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
U članku 6. stavku 2. riječi: »Hrvatske agencije za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
U članku 7. stavku 2. riječi: »Hrvatska agencija za hranu« zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
U članku 14. stavku 1. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
Naslov iznad članka 15. »Znanstveno mišljenje Hrvatske agencije za hranu» mijenja se i glasi: »Znanstveno mišljenje Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
U članku 15. stavku 1. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 3. riječi: »Hrvatske agencije za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
U članku 16. stavku 1. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 2. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 3. riječi: »Hrvatske agencije za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 4. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
U članku 17. stavku 1. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 3. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
U stavku 4. riječi: »Hrvatske agencije za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
Naslovi iznad članaka 25. do 29. i članci 25. do 29. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
U članku 32. stavku 5. riječi: »Hrvatska agencija za hranu» zamjenjuju se riječima: »Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom briše se djelatnost Hrvatske agencije za hranu s popisa područja koja se uređuju Zakonom o hrani. Djelatnost Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu, čiji sastavni dio postaje Hrvatska agencija za hranu, bit će uređena Zakonom o Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu.
Uz članak 2.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 3.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 4.
Ovim se člankom mijenja naziv agencije koja na nacionalnoj razini provodi procjenu rizika.
Uz članak 5.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 6.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 7.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 8.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 9.
Ovim člankom se brišu članci kojima se propisuju odredbe vezane uz pravni status, djelatnost, tijela, Upravno vijeće te ravnatelj Hrvatske agencije za hranu. Navedeno će biti propisano Zakonom o Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu.
Uz članak 10.
Ovim člankom mijenja se naziv agencije.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
VI. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Svrha Zakona
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom utvrđuju nadležna tijela i zadaće nadležnih tijela, obveze subjekata u poslovanju s hranom i hranom za životinje, službene kontrole te se propisuju upravne mjere i prekršajne odredbe za provedbu:
– Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane (SL L 31, 1. 2. 2002.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 178/2002), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe Komisije (EZ) br. 1304/2003 od 23. srpnja 2003. o postupku kojeg primjenjuje Europska agencija za sigurnost hrane prilikom zahtjeva za izdavanje znanstvenih mišljenja (SL L 185, 24. 7. 2003.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1304/2003), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe Komisije (EZ) br. 2230/2004 od 23. prosinca 2004. o detaljnim pravilima za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća vezano za mrežu organizacija koje djeluju u okviru misije Europske agencije za sigurnost hrane (SL L 379, 24. 12. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 2230/2004);
– Uredbe Komisije (EZ) br. 608/2004 od 31. ožujka 2004. koja se odnosi na označivanje hrane i sastojaka hrane s dodanim fitosterolima, fitosterol esterima, fitostanolima i fitostanol esterima (SL L 97, 1. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 608/2004);
– Uredbe Komisije (EU) br. 115/2010 od 9. veljače 2010. o utvrđivanju uvjeta za korištenje aktivnog aluminijevog oksida za uklanjanje fluorida iz prirodnih mineralnih voda i izvorskih voda (SL L 37, 10. 2. 2010.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 115/2010);
– Uredbe Komisije (EU) br. 16/2011 od 10. siječnja 2011. o provedbenim mjerama za Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (SL L 6, 11. 1. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 16/2011);
– Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 931/2011 od 19. listopada 2011. o zahtjevima sljedivosti utvrđenim Uredbom (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća za hranu životinjskog podrijetla (SL L 242, 20. 9. 2011.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 931/2011);
– Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 208/2013 od 11. ožujka 2013. o zahtjevima sljedivosti za klice i sjeme namijenjenih za proizvodnju klica (SL L 68, 12. 3. 2013.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) br. 208/2013);
– Odluke Komisije 2004/478/EZ od 29. travnja 2004. o donošenju općeg plana upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje (SL L 160, 30. 4. 2004.) (u daljnjem tekstu: Odluka 2004/478/EZ), sa svim njezinim izmjenama i dopunama;
– Uredbe (EZ) br. 1760/2000 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. srpnja 2000. o uvođenju sustava označivanja i registracije životinja vrste goveda, označivanju goveđeg mesa i proizvoda od goveđeg mesa i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 820/97 (SL L 204, 11. 8. 2000.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 1760/2000), u dijelu koji se odnosi na neobavezni sustav označavanja goveđeg mesa;
– uredbi i odluka donesenih za provedbu Uredbe (EZ) br. 178/2002, Uredbe (EZ) br. 1304/2003, Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Uredbe (EU) br. 16/2011 i Odluke 2004/478/EZ.
(2) U svrhu provedbe uredbi i odluka iz stavka 1. ovoga članka ovim se Zakonom propisuju odredbe na nacionalnoj razini kojima se uređuju:
– nadležnosti za uspostavu i provedbu politike sigurnosti hrane;
– nadležnosti u području analize rizika;
– opća pravila sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje na nacionalnoj razini;
– opća pravila upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– djelatnost Hrvatske agencije za hranu;
– uspostava i koordinacija mreže institucija;
– davanje znanstvenog i stručnog mišljenja te pružanje znanstvene i tehničke pomoći;
– nacionalne mjere potrebne za provedbu politike sigurnosti hrane.
(3) Ovim se Zakonom uređuju standardi kvalitete za hranu i hranu za životinje.
Analiza rizika
Članak 5.
(1) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona imaju cjelokupnu odgovornost za provedbu procesa analize rizika iz članka 6. Uredbe (EZ) br. 178/2002 te za funkcionalno razdvajanje procesa upravljanja rizikom od procjene rizika.
(2) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, Hrvatska agencija za hranu osnovana Zakonom o hrani (»Narodne novine«, br. 117/03., 130/03., 48/04., 85/06., 46/07., 84/08. i 55/11.), koja nastavlja raditi po odredbama ovoga Zakona, i druge institucije iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona surađuju u promicanju učinkovite povezanosti funkcija upravljanja rizikom, procjene rizika i komunikacije o riziku.
Upravljanje rizikom
Članak 6.
(1) Tijela nadležna za upravljanje rizikom su tijela nadležna za provedbu službenih kontrola iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Prema članku 6. stavku 3. Uredbe (EZ) br. 178/2002 pri upravljanju rizikom u obzir se uzimaju rezultati procjene rizika i/ili znanstvena mišljenja Europske agencije za sigurnost hrane, Hrvatske agencije za hranu i institucija iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona.
(3) Pri upravljanju rizikom iz stavka 2. ovoga članka u obzir se uzimaju i drugi čimbenici od važnosti za određeni predmet, načelo predostrožnosti iz članka 7. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članka 8. ovoga Zakona, kao i sama definicija upravljanja rizikom iz članka 3. točke 12. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(4) Tijela nadležna za upravljanje rizikom iz stavka 1. ovoga članka u svrhu upravljanja rizikom donose odluku o potrebi za procjenom rizika, utvrđuju okvir i cilj procjene rizika te određuju rokove za izradu procjene rizika.
Procjena rizika
Članak 7.
(1) Procjena rizika se provodi prema članku 6. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(2) Procjenu rizika na nacionalnoj razini provodi Hrvatska agencija za hranu.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka procjenu rizika na nacionalnoj razini za područje pesticida provodi ovlaštena institucija prema posebnom propisu o provedbi Uredbe (EZ) br. 396/2005 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. veljače 2005. o maksimalnim razinama ostataka pesticida u i na hrani i hrani za životinje biljnog i životinjskog podrijetla koja nadopunjuje Direktivu Vijeća 91/414/EEZ (SL L 70, 16.3.2005).
(4) Procjena rizika uključuje sljedeće:
– izradu procjene rizika na zahtjev tijela nadležnih za upravljanje rizikom iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu provedbe službenih kontrola i/ili upravljanja rizikom;
– izradu procjene rizika na zahtjev tijela nadležnih za upravljanje rizikom iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona u svrhu izrade planova službenih kontrola temeljenih na procjeni rizika, donošenja hitnih, odnosno zaštitnih mjera, nacionalnih propisa, naredbi i naputaka;
– procjenu rizika na zahtjev nacionalne kontakt točke (u daljnjem tekstu: NKT) sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje na nacionalnoj razini (u daljnjem tekstu: HR RASFF sustav) iz članka 19. ovoga Zakona.
Znanstveno mišljenje Europske agencije za sigurnost hrane
Članak 14.
(1) Hrvatska agencija za hranu može u skladu s člankom 29. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbom (EZ) br. 1304/2003 zatražiti znanstveno mišljenje od Europske agencije za sigurnost hrane na zahtjev nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona te po službenoj dužnosti.
(2) U svrhu provedbe članka 9. Uredbe (EZ) br. 1304/2003 ministarstvo nadležno za poljoprivredu informira Europsku agenciju za sigurnost hrane o tijelu iz stavka 1. ovoga članka.
Znanstveno mišljenje Hrvatske agencije za hranu
Članak 15.
(1) Hrvatska agencija za hranu u okviru svoje djelatnosti daje znanstveno mišljenje:
a) na zahtjev nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona;
b) po službenoj dužnosti;
c) na zahtjev trećih zainteresiranih strana za njihove potrebe.
(2) Ministar nadležan za poljoprivredu propisom uređuje postupak i rokove izdavanja znanstvenog mišljenja iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Općim aktima Hrvatske agencije za hranu se uređuju sadržaj, obrazloženje i objava znanstvenog mišljenja iz stavka 1. ovoga članka.
Mreža organizacija koje djeluju u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane
Članak 16.
(1) U svrhu provedbe članka 36. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i Uredbe (EZ) br. 2230/2004 Hrvatska agencija za hranu dostavlja ministarstvu nadležnom za poljoprivredu na suglasnost prijedlog popisa organizacija iz nacionalne mreže institucija iz članka 17. ovoga Zakona, a koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(2) Prije dostave popisa na suglasnost iz stavka 1. ovoga članka Hrvatska agencija za hranu provjerava udovoljavaju li organizacije kriterijima iz članka 1. stavka 1. Uredbe (EZ) br. 2230/2004.
(3) Nakon dobivanja suglasnosti iz stavka 1. ovoga članka Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu donosi popis organizacija koje će djelovati u okviru djelokruga Europske agencije za sigurnost hrane.
(4) Popis organizacija iz stavka 3. ovoga članka sa svim potrebnim podacima, a prema članku 1. stavku 2. Uredbe (EZ) br. 2230/2004, Hrvatska agencija za hranu dostavlja Europskoj agenciji za sigurnost hrane, a ministarstvo nadležno za poljoprivredu dostavlja Europskoj komisiji.
Nacionalna mreža institucija
Članak 17.
(1) Hrvatska agencija za hranu uspostavlja i koordinira nacionalnu mrežu institucija iz članka 26. stavka 2. ovoga Zakona, te provjerava da li institucije udovoljavaju uvjetima propisanima za nacionalnu mrežu institucija propisom iz stavka 5. ovoga članka.
(2) Institucije iz stavka 1. ovoga članka dužne su uspostaviti znanstvenu i stručnu suradnju koordinacijom aktivnosti, razmjenom informacija, razvojem i provedbom zajedničkih projekata i drugim aktivnostima.
(3) Hrvatska agencija za hranu dostavlja ministarstvu nadležnom za poljoprivredu na suglasnost prijedlog institucija za uvrštavanje na popis istih, uključujući nazive i opise institucija, dokaze da predložene institucije udovoljavaju uvjetima propisanima propisom iz stavka 5. ovoga članka, te opise njihovog specifičnog područja rada.
(4) Nakon dobivanja suglasnosti iz stavka 3. ovoga članka Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu usvaja popis institucija koje čine nacionalnu mrežu institucija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, navodeći njihovo specifično područje rada.
(5) Ministar nadležan za poljoprivredu propisom uređuje pravila uspostave nacionalne mreže institucija, te uvjete i kriterije za uvrštavanje na popis institucija.
HRVATSKA AGENCIJA ZA HRANU
Pravni status
Članak 25.
(1) Hrvatska agencija za hranu obavlja znanstvene i stručne poslove iz područja sigurnosti hrane i hrane za životinje, te je nacionalna referentna točka za procjenu rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
(2) Hrvatska agencija za hranu ima svojstvo pravne osobe čija je djelatnost, ustroj i način rada uređen ovim Zakonom, propisima donesenim na temelju ovoga Zakona, Statutom Hrvatske agencije za hranu i drugim općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
(3) Skraćeni naziv Hrvatske agencije za hranu je HAH.
(4) Sjedište Hrvatske agencije za hranu je u Osijeku.
(5) Hrvatska agencija za hranu je upisana u sudski registar.
(6) Prava i obveze Republike Hrvatske kao osnivača Hrvatske agencije za hranu obavlja ministarstvo nadležno za poljoprivredu kojemu Hrvatska agencija za hranu odgovara za svoj rad.
(7) Hrvatska agencija za hranu je proračunski korisnik državnog proračuna i sredstva za rad Hrvatske agencije za hranu osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru ministarstva nadležnog za poljoprivredu.
(8) Hrvatska agencija za hranu može, osim prihoda iz stavka 7. ovoga članka, ostvarivati i druge prihode od drugih aktivnosti koje organizira i provodi unutar svoje djelatnosti.
(9) Izradu znanstvenih mišljenja iz članka 15. stavka 1. točke c) ovoga Zakona financira naručitelj.
(10) Za pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom primjenjuje se Zakon o ustanovama, Zakon o proračunu i Zakonu o plaćama u javnim službama.
Djelatnost Hrvatske agencije za hranu
Članak 26.
(1) Djelatnost Hrvatske agencije za hranu čine sljedeći poslovi i zadaci:
– znanstvena procjena rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, na zahtjev tijela nadležnih za provedbu službenih kontrola iz članka 32. stavka 1. ovoga Zakona i po službenoj dužnosti;
– izrada znanstvenih studija u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– davanje znanstvenih mišljenja prema članku 15. ovoga Zakona, stručnih mišljenja te pružanje znanstvene i tehničke pomoći nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona u području sigurnosti hrane i hrane za životinje, kvalitete hrane i hrane za životinje, u pitanjima prehrane ljudi, u pitanjima koja se odnose na stavljanje na tržište nove hrane, hrane obogaćene nutrijentima, hrane za posebne prehrambene potrebe, hrane za životinje za posebne hranidbene namjene i genetski modificirane hrane i hrane za životinje, pitanjima vezanim uz zdravlje i zaštitu životinja te biljno zdravstvo;
– prikupljanje i analiza rezultata službenih kontrola i ostalih podataka u svrhu karakteriziranja i praćenja rizika koji imaju izravan ili neizravan utjecaj na sigurnost hrane i hrane za životinje;
– identifikacija i karakterizacija rizika te rizika u nastajanju;
– uspostava i koordiniranje nacionalne mreže institucija iz članka 17. ovoga Zakona;
– razvoj i primjena jedinstvene metodologije procjene rizika u području sigurnosti hrane i hrane za životinje;
– edukacija zainteresiranih strana i izdavanje edukativnih materijala vezano za opasnosti i rizike koji potječu od hrane i hrane za životinje;
– obavještavanje javnosti o pitanjima u okviru svoje djelatnosti, ne dovodeći u pitanje nadležnosti nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona da obavještavaju javnost o procjeni rizika te odlukama u procesu upravljanja rizikom prema članku 10. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članku 9. stavku 2. ovoga Zakona;
– izvođenje neovisnih zaključaka i izražavanje stavova u pitanjima iz djelatnosti Hrvatske agencije za hranu te pružanje brzih, pouzdanih, objektivnih i razumljivih informacija javnosti i zainteresiranim stranama;
– drugi poslovi i zadaci koje Hrvatskoj agenciji za hranu dodijeli ministarstvo nadležno za poljoprivredu, drugi poslovi i zadaci prema ovom Zakonu i drugim propisima o hrani i hrani za životinje.
(2) Hrvatska agencija za hranu surađuje s institutima, zavodima, akademskom zajednicom, laboratorijima i drugim pravnim osobama uključenim u sustav sigurnosti hrane i hrane za životinje u Republici Hrvatskoj.
(3) Hrvatska agencija za hranu surađuje s državama članicama Europske unije te s međunarodnim institucijama i organizacijama koje imaju slične zadaće kao i Hrvatska agencija za hranu.
(4) Hrvatska agencija za hranu je kontakt točka za suradnju s Europskom agencijom za sigurnost hrane u području procjene rizika, a podatke i informacije dobivene od Europske agencije za sigurnost hrane dostavlja nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona.
(5) Hrvatska agencija za hranu u obavljanju svoje djelatnosti primjenjuje načela neovisnosti, transparentnosti i povjerljivosti prema člancima 37. do 39. Uredbe (EZ) br. 178/2002.
(6) Detaljna provedba poslova i zadataka iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
Tijela Hrvatske agencije za hranu
Članak 27.
(1) Tijela Hrvatske agencije za hranu su Upravno vijeće i ravnatelj.
(2) Hrvatska agencija za hranu može imati i druga tijela čiji se sastav, način osnivanja i djelokrug utvrđuju Statutom.
Upravno vijeće
Članak 28.
(1) Hrvatskom agencijom za hranu upravlja Upravno vijeće kojeg čini predsjednik i četiri člana.
(2) Predsjednika i tri člana Upravnog vijeća imenuje i razrješava Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministra nadležnog za poljoprivredu, od kojih su predsjednik i jedan član predstavnici ministarstva nadležnog za poljoprivredu, jedan član je predstavnik ministarstva nadležnog za zdravlje imenovan na prijedlog ministarstva nadležnog za zdravlje, a jedan član je predstavnik udruga potrošača imenovan na prijedlog ministarstva nadležnog za zaštitu potrošača.
(3) Jednog člana Upravnog vijeća biraju službenici i namještenici Hrvatske agencije za hranu prema propisima o radu.
(4) Predsjedniku i trima članovima Upravnog vijeća koji se imenuju mandat traje četiri godine.
(5) Upravno vijeće:
– donosi Statut uz suglasnost ministarstva nadležnog za poljoprivredu;
– donosi Pravilnik o radu i druge opće akte Hrvatske agencije za hranu;
– donosi poslovni i financijski plan Hrvatske agencije za hranu;
– donosi godišnji obračun i poslovne izvještaje Hrvatske agencije za hranu;
– imenuje i razrješava ravnatelja Hrvatske agencije za hranu;
– donosi odluku o unutarnjem ustroju Hrvatske agencije za hranu;
– odlučuje i o drugim pitanjima utvrđenim Statutom.
(6) Način rada Upravnog vijeća, postupak donošenja i usvajanja odluka utvrđuje se Statutom i drugim općima aktima Hrvatske agencije za hranu.
Ravnatelj
Članak 29.
(1) Ravnatelja Hrvatske agencije za hranu imenuje i razrješava Upravno vijeće Hrvatske agencije za hranu između kandidata koje predloži ministar nadležan za poljoprivredu, nakon provedenoga javnog natječaja.
(2) Ravnatelj se imenuje na vrijeme od pet godina.
(3) Ravnatelj rukovodi radom Hrvatske agencije za hranu, predstavlja i zastupa Hrvatsku agenciju za hranu, odgovoran je za rad i zakonitost rada Hrvatske agencije za hranu, podnosi prijedloge općih akata Hrvatske agencije za hranu Upravnom vijeću radi njihova donošenja, izvršava odluke Upravnog vijeća te obavlja druge poslove za koje je odgovoran prema ovom Zakonu, Statutu i drugim općim aktima Hrvatske agencije za hranu.
Članak 32.
(1) Tijela nadležna za provedbu službenih kontrola nad provedbom ovoga Zakona, uredbi i odluka iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za poljoprivredu, ministarstvo nadležno za zdravlje i Državni inspektorat prema podjeli nadležnosti za provedbu službenih kontrola iz posebnog propisa o službenim kontrolama.
(2) Službene kontrole nad provedbom ovoga Zakona, uredbi i odluka iz članka 1. stavka 1. ovoga Zakona te propisa donesenih na temelju ovoga Zakona provode veterinarski inspektori, sanitarni inspektori, inspektori za kakvoću hrane, poljoprivredni inspektori, stočarski inspektori i gospodarski inspektori (u daljnjem tekstu: osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola) iz tijela iz stavka 1. ovoga članka prema odredbama Uredbe (EZ) br. 882/2004, posebnog propisa o službenim kontrolama, propisa kojima su uređeni djelokrug i ovlasti tijela iz stavka 1. ovoga članka, a u skladu s procedurama za provođenje službenih kontrola hrane i hrane za životinje.
(3) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka obvezne su u slučaju nesukladnosti postupiti prema mjerama iz članka 33. ovoga Zakona, mjerama propisanim Uredbom (EZ) br. 882/2004, posebnim propisom o službenim kontrolama i posebnim propisima o hrani i hrani za životinje.
(4) Osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka ovlaštena je odlučivati da se hrana ili hrana za životinje smatra sigurnom prema člancima 14. i 15. Uredbe (EZ) br. 178/2002 i članaka 10. i 11. ovoga Zakona.
(5) Ako je potrebno, osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz stavka 2. ovoga članka prilikom izricanja mjera uzimaju u obzir procjenu rizika koju je izdala Europska agencija za sigurnost hrane, Hrvatska agencija za hranu ili institucija ovlaštena za procjenu rizika iz članka 7. stavka 3. ovoga Zakona.
Članak 36.
(1) Vlada Republike Hrvatske imenovat će Predsjednika i članove Upravnog vijeća Agencije iz članka 28. stavka 2. ovoga Zakona u roku od trideset dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Hrvatska agencija za hranu je dužna uskladiti svoje poslovanje, Statut i druge opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od šezdeset dana od stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede