NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15, 104/17) uređuje se zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju, nadležno tijelo za provedbu Zakona i način izvještavanja Europske komisije o provedbi Zakona, obveze pravnih osoba koje obavljaju opskrbu vodom za ljudsku potrošnju u Republici Hrvatskoj, načini postupanja i izvješćivanja u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju, monitoring (praćenje) i druge službene kontrole zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju i njihovo financiranje, a u cilju zaštite ljudskog zdravlja od nepovoljnih utjecaja bilo kojeg onečišćenja vode za ljudsku potrošnju i osiguravanja zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju na području Republike Hrvatske.
Navedenim Zakonom također se uređuju zahtjevi za zaštitu zdravlja stanovništva od radioaktivnih tvari u vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju te vrijednosti parametara, učestalost i metode za praćenje radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju.
U provedbi navedenog Zakona i pravilnika donesenih na temelju istog Zakona, Ministarstvo zdravstva osigurava provođenje inspekcijskog nadzora, revizije sustava upravljanja rizicima i krizom, odnosno reviziju planova sigurnosti vode za ljudsku potrošnju pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe, upravnog nadzora i monitoringa (praćenja zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju.
Službene kontrole u provedbi navedenog Zakona i pravilnika donesenih na temelju istog Zakona provodi sanitarna inspekcija Ministarstva zdravstva.
Stručnu pomoć u provedbi navedenog Zakona i pravilnika donesenih na temelju istog Zakona Ministarstvu zdravstva osiguravaju Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping i Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost.
Nacionalnim programom reformi za 2018. utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja sanitarna inspekcija Ministarstva zdravstva.
Zaključkom o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine, u svrhu provedbe Nacionalnog programa reformi 2018. godine, utvrđeno je da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbe Zakona o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15, 104/17), uzimajući u obzir i činjenicu da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018. utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Zaključkom o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine, utvrđeno je da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. siječnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, uzimajući u obzir i činjenicu da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodi za ljudsku potrošnju, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU
Članak 1.
U Zakonu o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15 i 104/17) u članku 1. u stavku 1. riječi „nadležno tijelo“ zamjenjuju se riječima „nadležna tijela“.
Članak 2.
U članku 4. u točki 19. riječi: „osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola nadležnog tijela“ zamjenjuju se riječima: “sanitarni inspektor Državnog inspektorata“.
Članak 3.
U članku 8. stavak 1. mijenja se i glasi: „Nadležna tijela za provedbu ovoga zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona su ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) i Državni inspektorat svaki u svom djelokrugu.
Iza stavka 1. dodaju se novi stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Državni inspektorat je nadležno tijelo za provedbu inspekcijskog nadzora odnosno službenih kontrola temeljem ovoga zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona.“
„(3) Ministarstvo je nadležno tijelo za vođenje politike u području vode za ljudsku potrošnju, te provedbu upravnih i stručnih poslova prema odredbama ovoga zakona i i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona.“
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 4. i 5.
Članak 4.
U članku 11. stavku 2. podstavak 2. briše se.
Podstavak 6. mijenja se i glasi:
– dva predstavnika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo,
Podstavak 8. mijenja se i glasi: „ - jedan predstavnik Državnog inspektorata“.
Članak 5.
U članku 12.a riječi: „Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za unutarnje poslove“.
Članak 6.
U članku 12.b stavku 2. podstavak 3. mijenja se i glasi:„– dva predstavnika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo“.
Podstavak 4. briše se.
Podstavak 5. postaje podstavak 4.
Članak 7.
U članku 12.c u stavku 7. riječi: „mjesno nadležnoj sanitarnoj inspekciji“ zamjenjuju se riječima: „mjesno nadležnom sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata“.
Članak 8.
U članku 13. u stavku 6. riječi: „ravnatelj Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministar nadležan za unutarnje poslove“.
Članak 9.
U članku 15. stavku 2. podstavku 4. riječi: „mjesno nadležnoj sanitarnoj inspekciji“ zamjenjuju se riječima: „mjesno nadležnom sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata“, a riječi: Državnom zavodu za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvu nadležnom za unutarnje poslove“.
Članak 10.
U članku 15.a stavak 7. mijenja se i glasi:
„Registar iz stavka 5. ovoga članka vodi se u elektroničkom obliku te je dostupan sanitarnim inspektorima Državnog inspektorata“.
Članak 11.
U članku 18. u stavku 1. riječi: „osobama ovlaštenim za provedbu službenih kontrola“ zamjenjuju se riječima: „sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata“.
U stavku 2. riječi: „osobama ovlaštenim za provedbu službenih kontrola“ zamjenjuju se riječima: „sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata“.
Članak 12.
U članku 20. stavku 1. riječi: „Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstva nadležnog za unutarnje poslove“.
U podstavku 2. riječi: „mjesno nadležnu sanitarnu inspekciju“ zamjenjuju se riječima: „mjesno nadležnog sanitarnog inspektora Državnog inspektorata“, a riječi: „Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za unutarnje poslove“.
U podstavku 3. riječi:“Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za unutarnje poslove“.
U stavku 6. riječi: „Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „Ministarstvo nadležno za unutarnje poslove“.
Članak 13.
U članku 25. stavku 3. riječi: „Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstva nadležnog za unutarnje poslove“.
Članak 14.
Članak 27. mijenja se i glasi:
„(1) U provedbi ovoga Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona, Državni inspektorat osigurava provođenje službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju.
(2) Državni inspektorat donosi planove službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju na temelju procjene rizika koju, na temelju dostupnih znanstvenih dokaza, donosi Stručno povjerenstvo iz članka 11. ovoga Zakona.
(3) Državni inspektorat donosi planove službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju koja se stavlja na tržište u bocama ili drugoj ambalaži koji moraju sadržavati i planove uzorkovanja.
(4) Državni inspektorat dostavlja Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo rezultate o provedenim službenim kontrolama i poduzetim mjerama.
(5) Ministarstvo dostavlja Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo podatke o odobrenim odstupanjima i zahtjevima dostavljenim Europskoj komisiji putem javne ustanove nadležne za izvještavanje o vodama i ostalim poduzetim mjerama poboljšanja, u svrhu izrade godišnjih i trogodišnjih izvješća.
(6) Državni inspektorat dostavlja Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo podatke iz stavka 4. ovoga članka do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu.“
Članak 15.
Članak 28. mijenja se i glasi:
„(1) U provedbi ovoga Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona, Državni inspektorat osigurava provođenje sljedećih službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju:
a) inspekcijski nadzor,
b) reviziju sustava upravljanja rizicima i krizom, odnosno reviziju planova sigurnosti vode za ljudsku potrošnju pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe,
(2) Službene kontrole iz stavka 1. podstavaka a) i b) ovoga članka provode sanitarni inspektori Državnog inspektorata.
(3) Kod provođenja službenih kontrola iz stavka 1. podstavaka a), b) primjenjuju se tehnike uzorkovanja i provođenja analiza.
(4) Kod provođenja službenih kontrola iz stavka 1. točaka a) i b) ovoga članka uzima se u obzir mišljenje o provedenoj početnoj ocjeni sukladnosti i provedenim redovnim ocjenama sukladnosti planova sigurnosti vode za ljudsku potrošnju iz članka 12.c stavaka 1. i 6. ovoga Zakona.
(5) Zavodi za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba obvezni su na zahtjev sanitarnog inspektora Državnog inspektorata osigurati tehničko osoblje za provođenje službenih kontrola i uzorkovanja.“
(6) Kod provedbe inspekcijskog nadzora temeljem rezultata monitoringa u skladu s člankom 37. ovoga Zakona, sanitarni inspektor Državnog inspektorata dobivene rezultate analiza iz monitoringa smatra istovjetnima rezultatima službenog uzorkovanja.“
Članak 16.
U članku 30. stavku 1. iza riječi: „Sanitarni inspektor“ dodaju se riječi: „Državnog inspektorata“
Stavak 7. mijenja se i glasi:
„Troškove uzorkovanja i laboratorijskih analiza snosi Državni inspektorat“.
Članak 17.
U članku 31. stavku 1. iza riječi:“ sanitarni inspektori“ dodaju se riječi: “Državnog inspektorata“
U stavku 3. briše se točka i dodaju se riječi: „te inspekcijski nadzor temeljem rezultata monitoringa.“.
Članak 18.
U članku 32. stavku 1. iza riječi: “sanitarni inspektori“ dodaju se riječi: “Državnog inspektorata“.
Članak 19.
U članku 33. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka koje je donio sanitarni inspektor Državnog inspektorata dopuštena je žalba nadležnoj ustrojstvenoj jedinici za drugostupanjski postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata.“
Članak 20.
U članku 35. iza riječi: „Sanitarni inspektori“ dodaju se riječi: „Državnog inspektorata“
Članak 21.
Naslov „c) UPRAVNI NADZOR i članak 36. brišu se.
Članak 22.
Naslov iznad članka 37. „d) MONITORING ( PRAĆENJE)“ zamjenjuje se naslovom „Glava VII. MONITORING (PRAĆENJE)“
Glave VII., VIII. i IX. postaju Glave VIII., IX. I X.
Članak 23.
Članak 37. mijenja se i glasi:
„(1) U provedbi ovoga Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona, Ministarstvo osigurava provođenje postupka monitoringa zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju.
(2) Ministar nadležan za zdravstvo donosi godišnji plan monitoringa (praćenja) zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju, koji obuhvaća plan monitoringa parametara skupine A i parametara skupine B, na prijedlog Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, najkasnije 60 dana prije početka kalendarske godine.
(3) Plan monitoringa zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju mora sadržavati najmanje sljedeće podatke:
– broj potrebnih uzoraka izražen posebno za monitoring parametara skupine A i parametara skupine B,
– opseg analiza za monitoring parametara skupine A i parametara skupine B,
– popis zavoda za javno zdravstvo zaduženih za provedbu plana na određenom području,
– naziv i broj lokalnih vodovoda obuhvaćenih planom,
– naziv i broj javnih vodovoda,
– mjesta uzorkovanja te
– procjenu rizika Stručnog povjerenstva iz članka 12.b ovoga Zakona.
(4) Prilikom izrade prijedloga plana monitoringa i tijekom provođenja plana monitoringa, Hrvatski zavod za javno zdravstvo te zavodi za javno zdravstvo županija odnosno Grada Zagreba i ministarstvo nadležno za unutarnje poslove obvezni su primjenjivati odredbe pravilnika iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.
(5) Ne dovodeći u pitanje odredbe posebnih propisa kojima je uređena radiološka sigurnost, ministar nadležan za zdravstvo donosi godišnji plan monitoringa (praćenja) parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju, na prijedlog ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, najkasnije 60 dana prije početka kalendarske godine.
(6) Cilj plana monitoringa iz stavka 5. ovoga članka je utvrditi predstavlja li odstupanje izmjerenih parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju od propisanih pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona rizik za ljudsko zdravlje koji zahtijeva djelovanje te kako bi se poduzele, kada je to potrebno, korektivne mjere radi poboljšanja kvalitete vode do razine koja je u skladu sa zahtjevima za zaštitu ljudskog zdravlja sa stajališta radiološke sigurnosti.
(7) Plan monitoringa iz stavka 5. ovoga članka mora se temeljiti na strategijama i učestalosti praćenja parametara propisanih pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona, radi postizanja cilja iz stavka 6. . ovoga članka.
(8) Planom monitoringa mora se osigurati da su izmjerene vrijednosti reprezentativne za kvalitetu vode koja se troši tijekom cijele godine. U slučaju vode namijenjene za ljudsku potrošnju koja se stavlja u boce ili posude namijenjene za prodaju, to ne dovodi u pitanje načela sustava analize opasnosti i kritičnih kontrolnih točaka (HACCP), kako je propisano Uredbom (EZ) br. 852/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o higijeni hrane (SL L 139, 30. 4. 2004.) i načelima službene kontrole iz Uredbe (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o službenim kontrolama koje se provode radi verifikacije postupanja u skladu s odredbama propisa o hrani i hrani za životinje te propisa o zdravlju i dobrobiti životinja (SL L 165, 30. 4. 2004.).
(9) Praćenje koje se provodi glede ID-a i obilježja analitičkih metoda moraju biti u skladu sa zahtjevima propisanim pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.“
Članak 24.
Naslov iznad članka 41. a i članak 41. a mijenjaju se i glase:
„Obveze ministarstva nadležnog za unutarnje poslove
Članak 41.a
(1) Provedbu monitoringa parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju koordinira ministarstvo nadležno za unutarnje poslove.
(2) U svrhu provođenja monitoringa parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju ministarstvo nadležno za unutarnje poslove obvezno je:
− dostaviti prijedlog plana monitoringa ministru nadležnom za zdravlje svake godine najkasnije do 30. rujna za iduću godinu, uzimajući u obzir svoju procjenu,
− u elektroničkom obliku uspostaviti bazu podataka provedbe monitoringa radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju,
− izraditi godišnji izvještaj o praćenju radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju i dostaviti ga ministru nadležnom za zdravlje najkasnije do 31. svibnja iduće godine za prethodnu godinu,
− izraditi trogodišnji izvještaj o praćenju radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju na temelju godišnjih izvještaja iz stavka 2. podstavka 3. ovoga članka i dostaviti ga ministru nadležnom za zdravlje najkasnije do 31. svibnja tekuće godine za prethodne tri godine.
(3) Bazu podataka i izvještaje iz stavka 2. podstavaka 2., 3. i 4. ovoga članka ministarstvo nadležno za unutarnje poslove izrađuje na osnovi podataka stručnih tehničkih servisa o provedenim ispitivanjima vode u monitoringu.“
Članak 25.
U članku 45. stavku 1. podstavak 8. mijenja se i glasi:
„– ne prijavi svako odstupanje parametara zdravstvene ispravnosti i indikatorskih parametara Stručnom povjerenstvu i nadležnom sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata te svako odstupanje parametara radioaktivnih tvari Stručnom povjerenstvu, nadležnom sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata i ministarstvu nadležnom za unutarnje poslove, sukladno članku 15. stavku 2. podstavku 4. ovoga Zakona“,
U podstavku 18. iza riječi: „sanitarnom inspektoru“ dodaju se riječi: „Državnog inspektorata“.
U podstavku 19. iza riječi: „sanitarnom inspektoru“ dodaju se riječi: „Državnog inspektorata“.
Članak 26.
Ministar nadležan za zdravstvo uskladit će sastav Stručnih povjerenstava iz članka 4. ovoga zakona kojim se mijenja članak 11. i članka 6. ovoga Zakona kojim se mijenja članak 12. b. u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 27.
Postupci započeti na temelju Zakona o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15 i 104/17) koji nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršit će se prema odredbama toga Zakona.
Članak 28.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 1. Zakona.
Uz članak 2.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 4. Zakona.
Uz članak 3.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 8. Zakona.
Uz članak 4.
Odredba članka 11. stavka 2. Zakona izmijenjena je zbog prelaska Uprave za vodno gospodarstvo u Ministarstvo zaštite okoliša i energetike na temelju Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodi („Narodne novine“, broj 46/18).
Nadalje, odredba je izmijenjena uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping.
Uz članak 5.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Uz članak 6.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping.
Uz članak 7.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 12. c. Zakona.
Uz članak 8.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Uz članak 9.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 15. Zakona.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Uz članak 10.
Odredbom se propisuje da se vodi u elektroničkom obliku te da je dostupan sanitarnim inspektorima Državnog inspektorata, obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat.
Uz članak 11.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 18. Zakona.
Uz članak 12.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 20. Zakona.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Uz članak 13.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Uz članak 14.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 27. Zakona.
Uz članak 15.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 28. Zakona.
Uz članak 16.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 30. Zakona.
Uz članak 17.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 31. Zakona.
Uz članak 18.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 32. Zakona.
Uz članak 19.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene, odredbi o pravu na žalbu na način da se propisuje da je protiv rješenja koje je donio sanitarni inspektor Državnog inspektorata dopuštena žalba nadležnoj ustrojstvenoj jedinici za drugostupanjski postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata.
Uz članak 20.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 35. Zakona.
Uz članak 21.
Brišu se odredbe o obavljanju upravnog nadzora obzirom će poslove upravnog nadzora nad radom inspektora Državnog inspektorata, kao središnjeg državnog ureda, sukladno članku 44. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13, 93/16 i 104/16), od 1. siječnja 2019. godine preuzeti Državni inspektorat.
Uz članak 22.
Naslov iznad članka 37. „d) MONITORING ( PRAĆENJE)“ zamjenjuje se naslovom „Glava VII. MONITORING (PRAĆENJE)“ te je s tim u vezi izvršena prenumeracija glava unutar Zakona.
Uz članak 23.
Ovim člankom propisuju se odredbe o provođenju postupka monitoringa zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju, a ujedno je i izmijenjena odredba u vezi obavljanja stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
REPUBLIKA HRVATSKA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II.OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAK ONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15, 104/17) uređuje se zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju, nadležno tijelo za provedbu Zakona i način izvještavanja Europske komisije o provedbi Zakona, obveze pravnih osoba koje obavljaju opskrbu vodom za ljudsku potrošnju u Republici Hrvatskoj, načini postupanja i izvješćivanja u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju, monitoring (praćenje) i druge službene kontrole zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju i njihovo financiranje, a u cilju zaštite ljudskog zdravlja od nepovoljnih utjecaja bilo kojeg onečišćenja vode za ljudsku potrošnju i osiguravanja zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju na području Republike Hrvatske.
Navedenim Zakonom također se uređuju zahtjevi za zaštitu zdravlja stanovništva od radioaktivnih tvari u vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju te vrijednosti parametara, učestalost i metode za praćenje radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju.
U provedbi navedenog Zakona i pravilnika donesenih na temelju istog Zakona, Ministarstvo zdravstva osigurava provođenje inspekcijskog nadzora, revizije sustava upravljanja rizicima i krizom, odnosno reviziju planova sigurnosti vode za ljudsku potrošnju pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe, upravnog nadzora i monitoringa (praćenja zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju.
Službene kontrole u provedbi navedenog Zakona i pravilnika donesenih na temelju istog Zakona provodi sanitarna inspekcija Ministarstva zdravstva.
Stručnu pomoć u provedbi navedenog Zakona i pravilnika donesenih na temelju istog Zakona Ministarstvu zdravstva osiguravaju Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping i Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost.
Nacionalnim programom reformi za 2018. utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja sanitarna inspekcija Ministarstva zdravstva.
Zaključkom o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine, u svrhu provedbe Nacionalnog programa reformi 2018. godine, utvrđeno je da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbe Zakona o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15, 104/17), uzimajući u obzir i činjenicu da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018. utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Zaključkom o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova, trgovačkih društava, instituta, zaklada i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima Vlade Republike Hrvatske od 2. kolovoza 2018. godine, utvrđeno je da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova .
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18.) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. siječnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, uzimajući u obzir i činjenicu da od 1. siječnja 2019 godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping, dok poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova , a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodi za ljudsku potrošnju , s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VODI ZA LJUDSKU POTROŠNJU
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
U Zakonu o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15 i 104/17) u članku 1. u stavku 1. riječi „nadležno tijelo“ zamjenjuju se riječima „nadležna tijela“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
U članku 4. u točki 19. riječi: „osoba ovlaštena za provedbu službenih kontrola nadležnog tijela“ zamjenjuju se riječima: “sanitarni inspektor Državnog inspektorata“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 3.
U članku 8. stavak 1. mijenja se i glasi: „Nadležna tijela za provedbu ovoga zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona su ministarstvo nadležno za zdravstvo (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) i Državni inspektorat svaki u svom djelokrugu.
Iza stavka 1. dodaju se novi stavci 2. i 3. koji glase:
„(2) Državni inspektorat je nadležno tijelo za provedbu inspekcijskog nadzora odnosno službenih kontrola temeljem ovoga zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona.“
„(3) Ministarstvo je nadležno tijelo za vođenje politike u području vode za ljudsku potrošnju, te provedbu upravnih i stručnih poslova prema odredbama ovoga zakona i i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona.“
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 4. i 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 4.
U članku 11. stavku 2. podstavak 2. briše se.
Podstavak 6. mijenja se i glasi:
– dva predstavnika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo,
Podstavak 8. mijenja se i glasi: „ - jedan predstavnik Državnog inspektorata“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 5.
U članku 12.a riječi: „Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za unutarnje poslove“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 6.
U članku 12.b stavku 2. podstavak 3. mijenja se i glasi:„– dva predstavnika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo“.
Podstavak 4. briše se.
Podstavak 5. postaje podstavak 4.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 7.
U članku 12.c u stavku 7. riječi: „mjesno nadležnoj sanitarnoj inspekciji“ zamjenjuju se riječima: „mjesno nadležnom sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 8.
U članku 13. u stavku 6. riječi: „ravnatelj Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministar nadležan za unutarnje poslove“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 9.
U članku 15. stavku 2. podstavku 4. riječi: „mjesno nadležnoj sanitarnoj inspekciji“ zamjenjuju se riječima: „mjesno nadležnom sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata“, a riječi: Državnom zavodu za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvu nadležnom za unutarnje poslove“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 10.
U članku 15.a stavak 7. mijenja se i glasi:
„Registar iz stavka 5. ovoga članka vodi se u elektroničkom obliku te je dostupan sanitarnim inspektorima Državnog inspektorata“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 11.
U članku 18. u stavku 1. riječi: „ osobama ovlaštenim za provedbu službenih kontrola“ zamjenjuju se riječima: „sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata“.
U stavku 2. riječi: „ osobama ovlaštenim za provedbu službenih kontrola“ zamjenjuju se riječima: „sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 12.
U članku 20. stavku 1. riječi: „Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstva nadležnog za unutarnje poslove“.
U podstavku 2. riječi: „mjesno nadležnu sanitarnu inspekciju“ zamjenjuju se riječima: „mjesno nadležnog sanitarnog inspektora Državnog inspektorata“, a riječi: „Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za unutarnje poslove“.
U podstavku 3. riječi:“Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstvo nadležno za unutarnje poslove“.
U stavku 6. riječi: „Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „Ministarstvo nadležno za unutarnje poslove“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 13.
U članku 25. stavku 3. riječi: „ Državnog zavoda za radiološku i nuklearnu sigurnost“ zamjenjuju se riječima: „ministarstva nadležnog za unutarnje poslove“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 14.
Članak 27. mijenja se i glasi:
„(1) U provedbi ovoga Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona, Državni inspektorat osigurava provođenje službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju.
(2) Državni inspektorat donosi planove službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju na temelju procjene rizika koju, na temelju dostupnih znanstvenih dokaza, donosi Stručno povjerenstvo iz članka 11. ovoga Zakona.
(3) Državni inspektorat donosi planove službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju koja se stavlja na tržište u bocama ili drugoj ambalaži koji moraju sadržavati i planove uzorkovanja.
(4) Državni inspektorat dostavlja Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo rezultate o provedenim službenim kontrolama i poduzetim mjerama.
(5) Ministarstvo dostavlja Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo podatke o odobrenim odstupanjima i zahtjevima dostavljenim Europskoj komisiji putem javne ustanove nadležne za izvještavanje o vodama i ostalim poduzetim mjerama poboljšanja, u svrhu izrade godišnjih i trogodišnjih izvješća.
(6) Državni inspektorat dostavlja Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo podatke iz stavka 4. ovoga članka do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 15.
Članak 28. mijenja se i glasi:
„(1) U provedbi ovoga Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona, Državni inspektorat osigurava provođenje sljedećih službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju:
a) inspekcijski nadzor,
b) reviziju sustava upravljanja rizicima i krizom, odnosno reviziju planova sigurnosti vode za ljudsku potrošnju pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe,
(2) Službene kontrole iz stavka 1. podstavaka a) i b) ovoga članka provode sanitarni inspektori Državnog inspektorata.
(3) Kod provođenja službenih kontrola iz stavka 1. podstavaka a), b) primjenjuju se tehnike uzorkovanja i provođenja analiza.
(4) Kod provođenja službenih kontrola iz stavka 1. točaka a) i b) ovoga članka uzima se u obzir mišljenje o provedenoj početnoj ocjeni sukladnosti i provedenim redovnim ocjenama sukladnosti planova sigurnosti vode za ljudsku potrošnju iz članka 12.c stavaka 1. i 6. ovoga Zakona.
(5) Zavodi za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba obvezni su na zahtjev sanitarnog inspektora Državnog inspektorata osigurati tehničko osoblje za provođenje službenih kontrola i uzorkovanja.“
(6) Kod provedbe inspekcijskog nadzora temeljem rezultata monitoringa u skladu s člankom 37. ovoga Zakona, sanitarni inspektor Državnog inspektorata dobivene rezultate analiza iz monitoringa smatra istovjetnima rezultatima službenog uzorkovanja.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 16.
U članku 30. stavku 1. iza riječi: „Sanitarni inspektor“ dodaju se riječi: „Državnog inspektorata“
Stavak 7. mijenja se i glasi:
„Troškove uzorkovanja i laboratorijskih analiza snosi Državni inspektorat“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 17.
U članku 31. stavku 1. iza riječi:“ sanitarni inspektori“ dodaju se riječi: “Državnog inspektorata“
U stavku 3. briše se točka i dodaju se riječi: „te inspekcijski nadzor temeljem rezultata monitoringa.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 18.
U članku 32. stavku 1. iza riječi: “sanitarni inspektori“ dodaju se riječi: “Državnog inspektorata“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 19.
U članku 33. stavak 2. mijenja se i glasi:
„(2) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka koje je donio sanitarni inspektor Državnog inspektorata dopuštena je žalba nadležnoj ustrojstvenoj jedinici za drugostupanjski postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 20.
U članku 35. iza riječi: „Sanitarni inspektori“ dodaju se riječi: „Državnog inspektorata“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 21.
Naslov „c) UPRAVNI NADZOR i članak 36. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 22.
Naslov iznad članka 37. „d) MONITORING ( PRAĆENJE)“ zamjenjuje se naslovom „Glava VII. MONITORING (PRAĆENJE)“
Glave VII., VIII. i IX. postaju Glave VIII., IX. I X.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 23.
Članak 37. mijenja se i glasi:
„(1) U provedbi ovoga Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga zakona, Ministarstvo osigurava provođenje postupka monitoringa zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju.
(2) Ministar nadležan za zdravstvo donosi godišnji plan monitoringa (praćenja) zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju, koji obuhvaća plan monitoringa parametara skupine A i parametara skupine B, na prijedlog Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, najkasnije 60 dana prije početka kalendarske godine.
(3) Plan monitoringa zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju mora sadržavati najmanje sljedeće podatke:
– broj potrebnih uzoraka izražen posebno za monitoring parametara skupine A i parametara skupine B,
– opseg analiza za monitoring parametara skupine A i parametara skupine B,
– popis zavoda za javno zdravstvo zaduženih za provedbu plana na određenom području,
– naziv i broj lokalnih vodovoda obuhvaćenih planom,
– naziv i broj javnih vodovoda,
– mjesta uzorkovanja te
– procjenu rizika Stručnog povjerenstva iz članka 12.b ovoga Zakona.
(4) Prilikom izrade prijedloga plana monitoringa i tijekom provođenja plana monitoringa, Hrvatski zavod za javno zdravstvo te zavodi za javno zdravstvo županija odnosno Grada Zagreba i ministarstvo nadležno za unutarnje poslove obvezni su primjenjivati odredbe pravilnika iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.
(5) Ne dovodeći u pitanje odredbe posebnih propisa kojima je uređena radiološka sigurnost, ministar nadležan za zdravstvo donosi godišnji plan monitoringa (praćenja) parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju, na prijedlog ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, najkasnije 60 dana prije početka kalendarske godine.
(6) Cilj plana monitoringa iz stavka 5. ovoga članka je utvrditi predstavlja li odstupanje izmjerenih parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju od propisanih pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona rizik za ljudsko zdravlje koji zahtijeva djelovanje te kako bi se poduzele, kada je to potrebno, korektivne mjere radi poboljšanja kvalitete vode do razine koja je u skladu sa zahtjevima za zaštitu ljudskog zdravlja sa stajališta radiološke sigurnosti.
(7) Plan monitoringa iz stavka 5. ovoga članka mora se temeljiti na strategijama i učestalosti praćenja parametara propisanih pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona, radi postizanja cilja iz stavka 6. . ovoga članka.
(8) Planom monitoringa mora se osigurati da su izmjerene vrijednosti reprezentativne za kvalitetu vode koja se troši tijekom cijele godine. U slučaju vode namijenjene za ljudsku potrošnju koja se stavlja u boce ili posude namijenjene za prodaju, to ne dovodi u pitanje načela sustava analize opasnosti i kritičnih kontrolnih točaka (HACCP), kako je propisano Uredbom (EZ) br. 852/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o higijeni hrane (SL L 139, 30. 4. 2004.) i načelima službene kontrole iz Uredbe (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o službenim kontrolama koje se provode radi verifikacije postupanja u skladu s odredbama propisa o hrani i hrani za životinje te propisa o zdravlju i dobrobiti životinja (SL L 165, 30. 4. 2004.).
(9) Praćenje koje se provodi glede ID-a i obilježja analitičkih metoda moraju biti u skladu sa zahtjevima propisanim pravilnikom iz članka 10. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 24.
Naslov iznad članka 41. a i članak 41. a mijenjaju se i glase:
„Obveze ministarstva nadležnog za unutarnje poslove
Članak 41.a
(1) Provedbu monitoringa parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju koordinira ministarstvo nadležno za unutarnje poslove .
(2) U svrhu provođenja monitoringa parametara radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju ministarstvo nadležno za unutarnje poslove obvezno je:
− dostaviti prijedlog plana monitoringa ministru nadležnom za zdravlje svake godine najkasnije do 30. rujna za iduću godinu, uzimajući u obzir svoju procjenu,
− u elektroničkom obliku uspostaviti bazu podataka provedbe monitoringa radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju,
− izraditi godišnji izvještaj o praćenju radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju i dostaviti ga ministru nadležnom za zdravlje najkasnije do 31. svibnja iduće godine za prethodnu godinu,
− izraditi trogodišnji izvještaj o praćenju radioaktivnih tvari u vodi za ljudsku potrošnju na temelju godišnjih izvještaja iz stavka 2. podstavka 3. ovoga članka i dostaviti ga ministru nadležnom za zdravlje najkasnije do 31. svibnja tekuće godine za prethodne tri godine.
(3) Bazu podataka i izvještaje iz stavka 2. podstavaka 2., 3. i 4. ovoga članka ministarstvo nadležno za unutarnje poslove izrađuje na osnovi podataka stručnih tehničkih servisa o provedenim ispitivanjima vode u monitoringu.“
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 25.
U članku 45. stavku 1. podstavak 8. mijenja se i glasi:
„– ne prijavi svako odstupanje parametara zdravstvene ispravnosti i indikatorskih parametara Stručnom povjerenstvu i nadležnom sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata te svako odstupanje parametara radioaktivnih tvari Stručnom povjerenstvu, nadležnom sanitarnom inspektoru Državnog inspektorata i ministarstvu nadležnom za unutarnje poslove, sukladno članku 15. stavku 2. podstavku 4. ovoga Zakona“,
U podstavku 18. iza riječi: „sanitarnom inspektoru“ dodaju se riječi: „Državnog inspektorata“.
U podstavku 19. iza riječi: „sanitarnom inspektoru“ dodaju se riječi: „Državnog inspektorata“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 26.
Ministar nadležan za zdravstvo uskladit će sastav Stručnih povjerenstava iz članka 4. ovoga zakona kojim se mijenja članak 11. i članka 6. ovoga Zakona kojim se mijenja članak 12. b. u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 27.
Postupci započeti na temelju Zakona o vodi za ljudsku potrošnju („Narodne novine“, broj 56/13, 64/15 i 104/17) koji nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršit će se prema odredbama toga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 28.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 1.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 1. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 2.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 4. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 3.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 8. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 4.
Odredba članka 11. stavka 2. Zakona izmijenjena je zbog prelaska Uprave za vodno gospodarstvo u Ministarstvo zaštite okoliša i energetike na temelju Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodi („Narodne novine“, broj 46/18).
Nadalje, odredba je izmijenjena uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 5.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 6.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine Hrvatski zavod za javno zdravstvo preuzima poslove koje obavlja Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 7.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 12. c. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 8.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 9.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 15. Zakona.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 10.
Odredbom se propisuje da se vodi u elektroničkom obliku te da je dostupan sanitarnim inspektorima Državnog inspektorata, o bzirom da poslove inspekcijskih nadzora odnosno službenih kontrola iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat .
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 11.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 18. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 12.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 20. Zakona.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 13.
Izmijenjena je odredba o obavljanju stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 14.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 27. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 15.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 28. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 16.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 30. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 17.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 31. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 18.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 32. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 19.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene, odredbi o pravu na žalbu na način da se propisuje da je protiv rješenja koje je donio sanitarni inspektor Državnog inspektorata dopuštena žalba nadležnoj ustrojstvenoj jedinici za drugostupanjski postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 20.
Obzirom da poslove inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva od 1. siječnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužne su odgovarajuće izmjene članka 35. Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 21.
Brišu se odredbe o obavljanju upravnog nadzora obzirom će poslove upravnog nadzora nad radom inspektora Državnog inspektorata, kao središnjeg državnog ureda, sukladno članku 44. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13, 93/16 i 104/16), od 1. siječnja 2019. godine preuzeti Državni inspektorat.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 22.
Naslov iznad članka 37. „d) MONITORING ( PRAĆENJE)“ zamjenjuje se naslovom „Glava VII. MONITORING (PRAĆENJE)“ te je s tim u vezi izvršena prenumeracija glava unutar Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 23.
Ovim člankom propisuju se odredbe o provođenju postupka monitoringa zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju, a ujedno je i izmijenjena odredba u vezi obavljanja stručnih poslova uzimajući u obzir činjenicu da od 1. siječnja 2019. godine poslove koje obavlja Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost preuzima Ministarstvo unutarnjih poslova.