PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SLUŽBENIM KONTROLAMA KOJE SE PROVODE SUKLADNO PROPISIMA O HRANI, HRANI ZA ŽIVOTINJE, O ZDRAVLJU I DOBROBITI ŽIVOTINJA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, siječanj 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SLUŽBENIM KONTROLAMA KOJE SE PROVODE SUKLADNO PROPISIMA O HRANI, HRANI ZA ŽIVOTINJE, O ZDRAVLJU I DOBROBITI ŽIVOTINJA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU
PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Zakonom o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja (»Narodne novine«, br. 81/13, 14/14, 56/15) utvrđena su nadležna tijela i njihove zadaće vezano uz organizaciju, koordinaciju i provedbu službenih kontrola, načini suradnje, komunikacije i izvješćivanja, uređen je sustav službenih i referentnih laboratorija te prekršajne odredbe.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje službenih kontrola, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Obzirom da provedbu službenih kontrola sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbe Zakona koje se odnose na poslove koje preuzima Državni inspektorat.
Izmjenom odredbi Zakona u dijelu koji se odnose na poslove Državnog inspektorate stvoriti će se pretpostavke za stručno, učinkovito i racionalno obavljanje službenih kontrola te za nastavak funkcioniranja i osiguranja sustava sigurnosti hrane.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Ovim zakonskim prijedlogom Zakon o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja usklađuje se sa Zakonom o Državnom inspektoratom (»Narodne novine«, br. 115/18).
Predložene izmjene u skladu su s Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu.
Preuzimanjem poslova od strane Državnog inspektorata, u skladu s Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, racionalizira se sustav državne uprave u Republici Hrvatskoj te trošenje sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku je članak 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18).
Navedenom odredbom propisano je da se Zakon, iznimno, može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi. Predlagatelj smatra da su racionalizacija ustrojstva državne uprave i racionalnije i učinkovitije trošenje sredstava državnog proračuna opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
U cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, te u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje će Državni inspektorat preuzeti od pojedinih središnjih tijela državne uprave predlaže se sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Ministarstvo je rokove za poduzimanje aktivnosti iz nadležnosti uskladilo s stupanjem na snagu Zakona o Državnom inspektoratu.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SLUŽBENIM KONTROLAMA KOJE SE PROVODE SUKLADNO PROPISIMA O HRANI, HRANI ZA ŽIVOTINJE, O ZDRAVLJU I DOBROBITI ŽIVOTINJA
Članak 1.
U Zakonu o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja (»Narodne novine«, br. 81/13, 14/14, 56/15.) u članku 3. stavku 1. iza riječi: »poljoprivredu« briše se riječ: »i« i dodaje zarez, a iza riječi: »zdravlje« dodaju se riječi: »i Državni inspektorat«.
U stavku 5. iza riječi: »zdravlje« dodaju se riječi: »i Državni inspektorat«
Stavak 6. briše se.
Članak 2.
U članku 13. stavku 1. riječi: »nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »ministarstva nadležnog za poljoprivredu i ministarstva nadležnog za zdravstvo«.
U stavku 2. riječi: »Povjerenstvo za žalbe pri nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, a koje imenuje Vlada Republike Hrvatske« zamjenjuju se riječima: »nadležna unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski upravni postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata «.
Stavci 3. i 4. brišu se.
Članak 3.
U članku 14. stavak 4. mijenja se i glasi:
»(4) Nadležna ustrojstvena jedinica za unutarnju reviziju unutar Državnog inspektorata provodi unutarnje revizije nad ustrojstvenim jedinicama Državnog inspektorata.«.
U stavku 5. riječi: »ministarstvu nadležnom za zdravlje« zamjenjuju se riječima: »Državnom inspektoratu«.
Članak 4.
U članku 15. stavku 1. riječi: »Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »Ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravstvo«.
U stavku 3. riječi: »iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »iz stavka 1 ovoga članka«, a riječ: »povjerili« zamjenjuju se riječju: »prenijete«.
Članak 5.
U članku 16. stavku 1. riječi: »nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona u okviru nadležnosti donose« zamjenjuju se riječima: »Državni inspektorat donosi«.
Članak 6.
U članku 22. stavku 1. iza riječi: »zdravlje« dodaju se riječi: »i Državnim inspektoratom«.
Članak 7.
U članku 23. stavku 2. iza riječi: »poljoprivredu« briše se riječ: »i« i dodaje zarez, a iza riječi: »zdravlje« dodaju se riječi: »i Državnog inspektorata«.
Članak 8.
U članku 24. stavku 1. riječi: »nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »Državni inspektorat«.
Stavak 2. briše se.
Članak 9.
U članku 29. stavku 1. iza riječi: »zdravlje« dodaje se zarez i riječi: »i Državnim inspektoratom«.
Članak 10.
U cijelom tekstu Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja (»Narodne novine«, br. 81/13, 14/14, 56/15.) riječi: »ministarstvo nadležno za zdravlje« zamjenjuju se riječima: »ministarstvo nadležno za zdravstvo« u odgovarajućem padežu i broju.
Članak 11.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. travnja 2019.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom za provedbu Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, Uredbe i odluka iz članka 1. Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju Zakona uzministarstvo nadležno za poljoprivredu, ministarstvo nadležno za zdravstvo dodaje se i Državni inspektorat, svako u svom djelokrugu rada. Utvrđuje se obveza suradnje Državnog inspektorata sa ministarstvom nadležnim za poljoprivredu vezano za djelokrug rada iz stavka 5. članka 3.Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja.
Uz članak 2.
Članak 13. Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja usklađuje se sa člankom 69. stavkom 3. Zakona o Državnom inspektoratu vezano uz drugostupanjski upravni postupak.
Uz članak 3.
Iz članka 14. briše se ministarstvo zdravstva jer nema potrebe za posebnom ustrojstvenom jedinicom za reviziju unutar tijela koje više neće imati ovlasti za provedbu službenih kontrola te se utvrđuje da nadležna ustrojstvena jedinica za unutarnju reviziju unutar Državnog inspektorata provodi unutarnje revizije nad ustrojstvenim jedinicama Državnog inspektorata.
Uz članak 4.
Izmjenama članka 15. utvrđuje se da ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravstvo mogu prenijeti određene zadaće u vezi sa službenim kontrolama na jedno ili više kontrolnih tijela, u skladu s odredbama provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i drugih posebnih propisa, osim mjera iz članka 54. Uredbe (EZ) br. 882/2004. Ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravstvo svako u okviru nadležnosti organizira nadzor kontrolnih tijela kojima su prenijete zadaće službenih kontrola.
Uz članak 5.
Ovim se člankom mijenja članak 16. na način da se nadležnost za donošenje procedura za obavljanje službenih kontrola te procedure za verifikaciju učinkovitosti službenih kontrola i poduzimanje korektivnih mjera u svrhu provedbe članka 8. Uredbe (EZ) br. 882/2004, dodjeljuje Državnom inspektoratu koji i provodi službene kontrole.
Uz članak 6.
Izmjenama u članku 22. u uspostavu i provedbu Plana upravljanja krizom uključuje se i Državni inspektorat obzirom na obveze i ovlasti koje tom tijelu proizlaze iz propisa o hrani.
Uz članak 7.
Izmjenom u članku 23. stavku 2. utvrđuje se da se Popis graničnih inspekcijskih postaja objavljuje i na internetskim stranicama Državnog inspektorata koji Zakonom o Državnom inspektoratu preuzima TRACES sustav.
Uz članak 8.
Državni inspektorat nadležan je za provedbu službenih kontrola na granici stoga je članak 24. izmijenjen na način kojim je utvrđeno da Državni inspektorat i Carinska uprava surađuju na graničnim inspekcijskim postajama u provedbi službenih kontrola na graničnim inspekcijskim postajama. Način i procedura suradnje između Državnog inspektorata i Carinske uprave uređen je člankom 69. Zakona o veterinarstvu (»Narodne novine«, br. 82/13, 148/13, 115/18).
Uz članak 9.
Izmjenama u članku 29. u postupak donošenja jedinstvenog višegodišnjeg nacionalnog plana službenih kontrola uključuje se i Državni inspektorat obzirom na obveze i ovlasti koje tom tijelu proizlaze iz propisa o hrani i Zakona o Državnom inspektoratu.
Uz članak 10.
U cijelom tekstu Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja riječi: »ministarstvo nadležno za zdravlje« zamjenjuju se riječima: »ministarstvo nadležno za zdravstvo« u odgovarajućem padežu i broju.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
I. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
II. NADLEŽNA TIJELA
Članak 3.
(1) Nadležna tijela za provedbu ovoga Zakona, Uredbe i odluka iz članka 1. ovoga Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravlje, svako u svom djelokrugu rada.
(2) Ministar nadležan za poljoprivredu uz suglasnost ministra nadležnog za zdravlje, odnosno ministar nadležan za zdravlje uz suglasnost ministra nadležnog za poljoprivredu, u okviru nadležnosti donose pravilnike, naredbe i naputke za prijenos i provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije iz područja koje uređuje ovaj Zakon.
(3) Ministar nadležan za poljoprivredu uz suglasnost ministra nadležnog za zdravlje, odnosno ministar nadležan za zdravlje uz suglasnost ministra nadležnog za poljoprivredu, u okviru nadležnosti donose pravilnike, naredbe ili naputke kojima se uređuju pitanja koja nisu posebno uređena Uredbom i odlukama iz članka 1. ovoga Zakona, pod uvjetom da se time ne ograničava sloboda kretanja unutar Europske unije proizvoda koji su u skladu s Uredbom (EZ) br. 882/2004.
(4) Tijelo nadležno za osiguravanje učinkovite suradnje i koordinacije aktivnosti službenih kontrola te za komunikaciju i izvješćivanje u sustavu službenih kontrola u područjima definiranim Uredbom i odlukama iz članka 1. ovoga Zakona i posebnih provedbenih propisa je ministarstvo nadležno za poljoprivredu.
(5) Ministarstvo nadležno za zdravlje ima obvezu surađivati s ministarstvom nadležnim za poljoprivredu vezano za:
– provedbu službenih kontrola,
– izradu i provedbu posebnih godišnjih operativnih planova službenih kontrola i ostalih planova iz područja primjene ovoga Zakona,
– izradu Višegodišnjeg nacionalnog plana službenih kontrola,
– izradu godišnjih izvješća,
– organizaciju i provedbu sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje,
– komunikaciju i razmjenu informacija o svim pitanjima iz područja primjene ovoga Zakona te
– ostala pitanja iz područja primjene ovoga Zakona.
(6) Način i procedura suradnje iz stavka 5. ovoga članka uređuju se sporazumom o suradnji koje sklapaju ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravlje.
Članak 13.
(1) Protiv rješenja nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona nije dopuštena žalba već se može pokrenuti upravni spor.
(2) Protiv rješenja osoba ovlaštenih za provedbu službenih kontrola u područjima iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona donesenog u prvom stupnju može se izjaviti žalba u roku od 15 dana od dana dostave rješenja, ako posebnim propisom nije drugačije propisano, koja ne zadržava izvršenje rješenja i o kojoj rješava Povjerenstvo za žalbe pri nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, a koje imenuje Vlada Republike Hrvatske.
(3) Povjerenstvo iz stavka 2. ovoga članka čine tri člana s najmanje pet godina radnog iskustva na inspekcijskim poslovima i položenim državnim stručnim ispitom za inspektora, ako posebnim propisom nije drugačije propisano.
(4) Povjerenstvo iz stavka 2. ovoga članka donosi Poslovnik o radu.
Unutarnja revizija
Članak 14.
(1) Unutar nadležnih tijela za provedbu službenih kontrola u okviru ovoga Zakona za provedbu unutarnje revizije nadležne su samostalne jedinice za unutarnje revizije.
(2) Unutarnja revizija mora se obavljati u skladu s:
a) međunarodnim revizijskim standardima za unutarnju reviziju,
b) propisima i smjernicama koje uređuju unutarnju reviziju u Republici Hrvatskoj,
c) Odlukom Komisije 2006/677/EZ.
(3) Samostalna ustrojstvena jedinica za unutarnju reviziju ministarstva nadležnog za poljoprivredu provodi unutarnje revizije nad ustrojstvenim jedinicama ministarstva nadležnog za poljoprivredu te delegiranih funkcija iz nadležnosti ministarstva nadležnog za poljoprivredu u okviru ovoga Zakona.
(4) Samostalne ustrojstvene jedinice za unutarnju reviziju unutar ministarstva nadležnog za zdravlje i Državnog inspektorata provode unutarnje revizije nad ustrojstvenim jedinicama ministarstva nadležnog za zdravlje te delegiranih funkcija u okviru ovoga Zakona.
(5) Samostalna ustrojstvena jedinica za unutarnju reviziju ministarstva nadležnog za poljoprivredu odgovorna je za koordinaciju provedbe poslova unutarnje revizije u odnosu na službene kontrole u okviru ovoga Zakona. Koordinacija se naročito odnosi na izradu planova i konsolidaciju godišnjeg izvješća o provedenim unutarnjim revizijama pri ministarstvu nadležnom za poljoprivredu i ministarstvu nadležnom za zdravlje.
Delegiranje specifičnih poslova
Članak 15.
(1) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona mogu prenijeti određene zadaće u vezi sa službenim kontrolama na jedno ili više kontrolnih tijela, u skladu s odredbama provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i drugih posebnih propisa, osim mjera iz članka 54. Uredbe (EZ) br. 882/2004.
(2) Ustrojstvena jedinica nadležna za poslove veterinarstva može prenijeti određene zadaće službenih kontrola koje su prema člancima 7., 8. i 9. ovoga Zakona u nadležnosti veterinarske inspekcije, u skladu s člankom 5. Uredbe (EZ) br. 882/2004 te odredbama posebnog propisa u području veterinarstva.
(3) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, svako u okviru nadležnosti organizira nadzor kontrolnih tijela kojima su povjerili zadaće službenih kontrola.
(4) Uvjete kojima moraju udovoljavati kontrolna tijela, popis poslova koji im se mogu prenijeti i postupak prenošenja posebnim propisima propisuju čelnici nadležnih tijela svatko u okviru svoje nadležnosti.
(5) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu izvješćuje Europsku komisiju o prenesenim zadaćama službenih kontrola, kontrolnim tijelima u skladu s člankom 5. stavkom 4. Uredbe (EZ) br. 882/2004.
Procedure za provedbu i verifikaciju provedbe službenih kontrola
Članak 16.
(1) U svrhu provedbe članka 8. Uredbe (EZ) br. 882/2004, nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona u okviru nadležnosti donose procedure za obavljanje službenih kontrola te procedure za verifikaciju učinkovitosti službenih kontrola i poduzimanje korektivnih mjera.
(2) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz članka 6. stavka 2. ovoga Zakona postupaju u skladu s pisanim procedurama.
(3) Osim procedura iz stavka 1. ovoga članka osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola provode službene kontrole uzimajući u obzir i vodiče za službene kontrole iz članka 8. stavka 4. Uredbe (EZ) br. 882/2004, kada je primjenjivo.
VI. PLAN UPRAVLJANJA KRIZOM
Članak 22.
(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu u suradnji s ministarstvom nadležnim za zdravlje izrađuje opći plan upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
(2) Plan iz stavka 1. ovoga članka donosi ministar nadležan za poljoprivredu.
(3) Za provedbu Plana iz stavka 1. ovoga članka ministarstvo nadležno za poljoprivredu osniva krizni stožer.
VII. SLUŽBENE KONTROLE PRI UVOZU HRANE I HRANE ZA ŽIVOTINJE IZ TREĆIH ZEMALJA
Članak 23.
(1) Unošenje pošiljaka hrane, hrane za životinje i životinja iz trećih zemalja na područje Republike Hrvatske, a koje podliježu obveznim službenim kontrolama pri uvozu, dopušteno je jedino preko određenih graničnih inspekcijskih postaja na kojima je uspostavljen rad nadležnih inspekcijskih službi, prema ovome Zakonu, Uredbi (EZ) br. 882/2004, posebnom zakonu o uvozu hrane i hrane za životinje iz trećih zemalja i posebnim veterinarskim propisima.
(2) Popis graničnih inspekcijskih postaja iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se na internetskim stranicama ministarstva nadležnog za poljoprivredu i ministarstva nadležnog za zdravlje.
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, za uvoz hrane i hrane za životinje iz trećih zemalja koja ne podliježe obveznom pregledu na granici, dopuštena su i druga mjesta obavljanja službenih kontrola koja određuju nadležna tijela, svako u svom djelokrugu rada.
Članak 24.
(1) Na graničnim inspekcijskim postajama u provedbi službenih kontrola na graničnim inspekcijskim postajama surađuju nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona i Carinska uprava.
(2) Način i proceduru suradnje iz stavka 1. ovoga članka između nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona i Carinske uprave uređuju čelnici nadležnih tijela i Carinske uprave sporazumom.
XI. VIŠEGODIŠNJI NACIONALNI PLAN SLUŽBENIH KONTROLA
Članak 29.
(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu donosi jedinstveni višegodišnji nacionalni plan službenih kontrola u suradnji s ministarstvom nadležnim za zdravlje i Državnim inspektoratom.
(2) Tijela nadležna za provedbu službenih kontrola su obvezna međusobno surađivati pri izradi plana iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Za provedbu jedinstvenog višegodišnjeg nacionalnog plana službenih kontrola, nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona donose posebne godišnje operativne planove, koji se smatraju njegovim sastavnim dijelom.
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SLUŽBENIM KONTROLAMA KOJE SE PROVODE SUKLADNO PROPISIMA O HRANI, HRANI ZA ŽIVOTINJE, O ZDRAVLJU I DOBROBITI ŽIVOTINJA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, siječanj 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SLUŽBENIM KONTROLAMA KOJE SE PROVODE SUKLADNO PROPISIMA O HRANI, HRANI ZA ŽIVOTINJE, O ZDRAVLJU I DOBROBITI ŽIVOTINJA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Zakonom o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja (»Narodne novine«, br. 81/13, 14/14, 56/15) utvrđena su nadležna tijela i njihove zadaće vezano uz organizaciju, koordinaciju i provedbu službenih kontrola, načini suradnje, komunikacije i izvješćivanja, uređen je sustav službenih i referentnih laboratorija te prekršajne odredbe.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje službenih kontrola, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Obzirom da provedbu službenih kontrola sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbe Zakona koje se odnose na poslove koje preuzima Državni inspektorat.
Izmjenom odredbi Zakona u dijelu koji se odnose na poslove Državnog inspektorate stvoriti će se pretpostavke za stručno, učinkovito i racionalno obavljanje službenih kontrola te za nastavak funkcioniranja i osiguranja sustava sigurnosti hrane.
Predviđena rješenja i posljedice donošenja Zakona
Ovim zakonskim prijedlogom Zakon o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja usklađuje se sa Zakonom o Državnom inspektoratom (»Narodne novine«, br. 115/18).
Predložene izmjene u skladu su s Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu.
Preuzimanjem poslova od strane Državnog inspektorata, u skladu s Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, racionalizira se sustav državne uprave u Republici Hrvatskoj te trošenje sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Osnova za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku je članak 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18).
Navedenom odredbom propisano je da se Zakon, iznimno, može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi. Predlagatelj smatra da su racionalizacija ustrojstva državne uprave i racionalnije i učinkovitije trošenje sredstava državnog proračuna opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
U cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, te u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje će Državni inspektorat preuzeti od pojedinih središnjih tijela državne uprave predlaže se sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Ministarstvo je rokove za poduzimanje aktivnosti iz nadležnosti uskladilo s stupanjem na snagu Zakona o Državnom inspektoratu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SLUŽBENIM KONTROLAMA KOJE SE PROVODE SUKLADNO PROPISIMA O HRANI, HRANI ZA ŽIVOTINJE, O ZDRAVLJU I DOBROBITI ŽIVOTINJA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 1.
U Zakonu o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja (»Narodne novine«, br. 81/13, 14/14, 56/15.) u članku 3. stavku 1. iza riječi: »poljoprivredu« briše se riječ: »i« i dodaje zarez, a iza riječi: »zdravlje« dodaju se riječi: »i Državni inspektorat«.
U stavku 5. iza riječi: »zdravlje« dodaju se riječi: »i Državni inspektorat«
Stavak 6. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 2.
U članku 13. stavku 1. riječi: »nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »ministarstva nadležnog za poljoprivredu i ministarstva nadležnog za zdravstvo«.
U stavku 2. riječi: »Povjerenstvo za žalbe pri nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, a koje imenuje Vlada Republike Hrvatske« zamjenjuju se riječima: »nadležna unutarnja ustrojstvena jedinica za drugostupanjski upravni postupak u središnjem uredu Državnog inspektorata «.
Stavci 3. i 4. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 3.
U članku 14. stavak 4. mijenja se i glasi:
»(4) Nadležna ustrojstvena jedinica za unutarnju reviziju unutar Državnog inspektorata provodi unutarnje revizije nad ustrojstvenim jedinicama Državnog inspektorata.«.
U stavku 5. riječi: »ministarstvu nadležnom za zdravlje« zamjenjuju se riječima: »Državnom inspektoratu«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 4.
U članku 15. stavku 1. riječi: »Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »Ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravstvo«.
U stavku 3. riječi: »iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »iz stavka 1 ovoga članka«, a riječ: »povjerili« zamjenjuju se riječju: »prenijete«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 5.
U članku 16. stavku 1. riječi: »nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona u okviru nadležnosti donose« zamjenjuju se riječima: »Državni inspektorat donosi«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 6.
U članku 22. stavku 1. iza riječi: »zdravlje« dodaju se riječi: »i Državnim inspektoratom«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 7.
U članku 23. stavku 2. iza riječi: »poljoprivredu« briše se riječ: »i« i dodaje zarez, a iza riječi: »zdravlje« dodaju se riječi: »i Državnog inspektorata«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 8.
U članku 24. stavku 1. riječi: »nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona« zamjenjuju se riječima: »Državni inspektorat«.
Stavak 2. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 9.
U članku 29. stavku 1. iza riječi: »zdravlje« dodaje se zarez i riječi: »i Državnim inspektoratom«.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 10.
U cijelom tekstu Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja (»Narodne novine«, br. 81/13, 14/14, 56/15.) riječi: »ministarstvo nadležno za zdravlje« zamjenjuju se riječima: »ministarstvo nadležno za zdravstvo« u odgovarajućem padežu i broju.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
Članak 11.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. travnja 2019.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom za provedbu Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, Uredbe i odluka iz članka 1. Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju Zakona uz ministarstvo nadležno za poljoprivredu, ministarstvo nadležno za zdravstvo dodaje se i Državni inspektorat, svako u svom djelokrugu rada. Utvrđuje se obveza suradnje Državnog inspektorata sa ministarstvom nadležnim za poljoprivredu vezano za djelokrug rada iz stavka 5. članka 3. Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja.
Uz članak 2.
Članak 13. Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja usklađuje se sa člankom 69. stavkom 3. Zakona o Državnom inspektoratu vezano uz drugostupanjski upravni postupak.
Uz članak 3.
Iz članka 14. briše se ministarstvo zdravstva jer nema potrebe za posebnom ustrojstvenom jedinicom za reviziju unutar tijela koje više neće imati ovlasti za provedbu službenih kontrola te se utvrđuje da nadležna ustrojstvena jedinica za unutarnju reviziju unutar Državnog inspektorata provodi unutarnje revizije nad ustrojstvenim jedinicama Državnog inspektorata.
Uz članak 4.
Izmjenama članka 15. utvrđuje se da ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravstvo mogu prenijeti određene zadaće u vezi sa službenim kontrolama na jedno ili više kontrolnih tijela, u skladu s odredbama provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i drugih posebnih propisa, osim mjera iz članka 54. Uredbe (EZ) br. 882/2004. Ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravstvo svako u okviru nadležnosti organizira nadzor kontrolnih tijela kojima su prenijete zadaće službenih kontrol a.
Uz članak 5.
Ovim se člankom mijenja članak 16. na način da se nadležnost za donošenje procedura za obavljanje službenih kontrola te procedure za verifikaciju učinkovitosti službenih kontrola i poduzimanje korektivnih mjera u svrhu provedbe članka 8. Uredbe (EZ) br. 882/2004, dodjeljuje Državnom inspektoratu koji i provodi službene kontrole.
Uz članak 6.
Izmjenama u članku 22. u uspostavu i provedbu Plana upravljanja krizom uključuje se i Državni inspektorat obzirom na obveze i ovlasti koje tom tijelu proizlaze iz propisa o hrani.
Uz članak 7.
Izmjenom u članku 23. stavku 2. utvrđuje se da se Popis graničnih inspekcijskih postaja objavljuje i na internetskim stranicama Državnog inspektorata koji Zakonom o Državnom inspektoratu preuzima TRACES sustav.
Uz članak 8.
Državni inspektorat nadležan je za provedbu službenih kontrola na granici stoga je članak 24. izmijenjen na način kojim je utvrđeno da Državni inspektorat i Carinska uprava surađuju na graničnim inspekcijskim postajama u provedbi službenih kontrola na graničnim inspekcijskim postajama. Način i procedura suradnje između Državnog inspektorata i Carinske uprave uređen je člankom 69. Zakona o veterinarstvu (»Narodne novine«, br. 82/13, 148/13, 115/18).
Uz članak 9.
Izmjenama u članku 29. u postupak donošenja jedinstvenog višegodišnjeg nacionalnog plana službenih kontrola uključuje se i Državni inspektorat obzirom na obveze i ovlasti koje tom tijelu proizlaze iz propisa o hrani i Zakona o Državnom inspektoratu.
Uz članak 10.
U cijelom tekstu Zakona o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja riječi: »ministarstvo nadležno za zdravlje« zamjenjuju se riječima: »ministarstvo nadležno za zdravstvo« u odgovarajućem padežu i broju.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
I.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
II. NADLEŽNA TIJELA
Članak 3.
(1) Nadležna tijela za provedbu ovoga Zakona, Uredbe i odluka iz članka 1. ovoga Zakona i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona su ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravlje, svako u svom djelokrugu rada.
(2) Ministar nadležan za poljoprivredu uz suglasnost ministra nadležnog za zdravlje, odnosno ministar nadležan za zdravlje uz suglasnost ministra nadležnog za poljoprivredu, u okviru nadležnosti donose pravilnike, naredbe i naputke za prijenos i provedbu pravno obvezujućih akata Europske unije iz područja koje uređuje ovaj Zakon.
(3) Ministar nadležan za poljoprivredu uz suglasnost ministra nadležnog za zdravlje, odnosno ministar nadležan za zdravlje uz suglasnost ministra nadležnog za poljoprivredu, u okviru nadležnosti donose pravilnike, naredbe ili naputke kojima se uređuju pitanja koja nisu posebno uređena Uredbom i odlukama iz članka 1. ovoga Zakona, pod uvjetom da se time ne ograničava sloboda kretanja unutar Europske unije proizvoda koji su u skladu s Uredbom (EZ) br. 882/2004.
(4) Tijelo nadležno za osiguravanje učinkovite suradnje i koordinacije aktivnosti službenih kontrola te za komunikaciju i izvješćivanje u sustavu službenih kontrola u područjima definiranim Uredbom i odlukama iz članka 1. ovoga Zakona i posebnih provedbenih propisa je ministarstvo nadležno za poljoprivredu.
(5) Ministarstvo nadležno za zdravlje ima obvezu surađivati s ministarstvom nadležnim za poljoprivredu vezano za:
– provedbu službenih kontrola,
– izradu i provedbu posebnih godišnjih operativnih planova službenih kontrola i ostalih planova iz područja primjene ovoga Zakona,
– izradu Višegodišnjeg nacionalnog plana službenih kontrola,
– izradu godišnjih izvješća,
– organizaciju i provedbu sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje,
– komunikaciju i razmjenu informacija o svim pitanjima iz područja primjene ovoga Zakona te
– ostala pitanja iz područja primjene ovoga Zakona.
(6) Način i procedura suradnje iz stavka 5. ovoga članka uređuju se sporazumom o suradnji koje sklapaju ministarstvo nadležno za poljoprivredu i ministarstvo nadležno za zdravlje.
Članak 13.
(1) Protiv rješenja nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona nije dopuštena žalba već se može pokrenuti upravni spor.
(2) Protiv rješenja osoba ovlaštenih za provedbu službenih kontrola u područjima iz članka 6. stavka 1. ovoga Zakona donesenog u prvom stupnju može se izjaviti žalba u roku od 15 dana od dana dostave rješenja, ako posebnim propisom nije drugačije propisano, koja ne zadržava izvršenje rješenja i o kojoj rješava Povjerenstvo za žalbe pri nadležnim tijelima iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, a koje imenuje Vlada Republike Hrvatske.
(3) Povjerenstvo iz stavka 2. ovoga članka čine tri člana s najmanje pet godina radnog iskustva na inspekcijskim poslovima i položenim državnim stručnim ispitom za inspektora, ako posebnim propisom nije drugačije propisano.
(4) Povjerenstvo iz stavka 2. ovoga članka donosi Poslovnik o radu.
Unutarnja revizija
Članak 14.
(1) Unutar nadležnih tijela za provedbu službenih kontrola u okviru ovoga Zakona za provedbu unutarnje revizije nadležne su samostalne jedinice za unutarnje revizije.
(2) Unutarnja revizija mora se obavljati u skladu s:
a) međunarodnim revizijskim standardima za unutarnju reviziju,
b) propisima i smjernicama koje uređuju unutarnju reviziju u Republici Hrvatskoj,
c) Odlukom Komisije 2006/677/EZ.
(3) Samostalna ustrojstvena jedinica za unutarnju reviziju ministarstva nadležnog za poljoprivredu provodi unutarnje revizije nad ustrojstvenim jedinicama ministarstva nadležnog za poljoprivredu te delegiranih funkcija iz nadležnosti ministarstva nadležnog za poljoprivredu u okviru ovoga Zakona.
(4) Samostalne ustrojstvene jedinice za unutarnju reviziju unutar ministarstva nadležnog za zdravlje i Državnog inspektorata provode unutarnje revizije nad ustrojstvenim jedinicama ministarstva nadležnog za zdravlje te delegiranih funkcija u okviru ovoga Zakona.
(5) Samostalna ustrojstvena jedinica za unutarnju reviziju ministarstva nadležnog za poljoprivredu odgovorna je za koordinaciju provedbe poslova unutarnje revizije u odnosu na službene kontrole u okviru ovoga Zakona. Koordinacija se naročito odnosi na izradu planova i konsolidaciju godišnjeg izvješća o provedenim unutarnjim revizijama pri ministarstvu nadležnom za poljoprivredu i ministarstvu nadležnom za zdravlje.
Delegiranje specifičnih poslova
Članak 15.
(1) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona mogu prenijeti određene zadaće u vezi sa službenim kontrolama na jedno ili više kontrolnih tijela, u skladu s odredbama provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona i drugih posebnih propisa, osim mjera iz članka 54. Uredbe (EZ) br. 882/2004.
(2) Ustrojstvena jedinica nadležna za poslove veterinarstva može prenijeti određene zadaće službenih kontrola koje su prema člancima 7., 8. i 9. ovoga Zakona u nadležnosti veterinarske inspekcije, u skladu s člankom 5. Uredbe (EZ) br. 882/2004 te odredbama posebnog propisa u području veterinarstva.
(3) Nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona, svako u okviru nadležnosti organizira nadzor kontrolnih tijela kojima su povjerili zadaće službenih kontrola.
(4) Uvjete kojima moraju udovoljavati kontrolna tijela, popis poslova koji im se mogu prenijeti i postupak prenošenja posebnim propisima propisuju čelnici nadležnih tijela svatko u okviru svoje nadležnosti.
(5) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu izvješćuje Europsku komisiju o prenesenim zadaćama službenih kontrola, kontrolnim tijelima u skladu s člankom 5. stavkom 4. Uredbe (EZ) br. 882/2004.
Procedure za provedbu i verifikaciju provedbe službenih kontrola
Članak 16.
(1) U svrhu provedbe članka 8. Uredbe (EZ) br. 882/2004, nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona u okviru nadležnosti donose procedure za obavljanje službenih kontrola te procedure za verifikaciju učinkovitosti službenih kontrola i poduzimanje korektivnih mjera.
(2) Osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola iz članka 6. stavka 2. ovoga Zakona postupaju u skladu s pisanim procedurama.
(3) Osim procedura iz stavka 1. ovoga članka osobe ovlaštene za provedbu službenih kontrola provode službene kontrole uzimajući u obzir i vodiče za službene kontrole iz članka 8. stavka 4. Uredbe (EZ) br. 882/2004, kada je primjenjivo.
VI. PLAN UPRAVLJANJA KRIZOM
Članak 22.
(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu u suradnji s ministarstvom nadležnim za zdravlje izrađuje opći plan upravljanja krizom u području sigurnosti hrane i hrane za životinje.
(2) Plan iz stavka 1. ovoga članka donosi ministar nadležan za poljoprivredu.
(3) Za provedbu Plana iz stavka 1. ovoga članka ministarstvo nadležno za poljoprivredu osniva krizni stožer.
VII. SLUŽBENE KONTROLE PRI UVOZU HRANE I HRANE ZA ŽIVOTINJE IZ TREĆIH ZEMALJA
Članak 23.
(1) Unošenje pošiljaka hrane, hrane za životinje i životinja iz trećih zemalja na područje Republike Hrvatske, a koje podliježu obveznim službenim kontrolama pri uvozu, dopušteno je jedino preko određenih graničnih inspekcijskih postaja na kojima je uspostavljen rad nadležnih inspekcijskih službi, prema ovome Zakonu, Uredbi (EZ) br. 882/2004, posebnom zakonu o uvozu hrane i hrane za životinje iz trećih zemalja i posebnim veterinarskim propisima.
(2) Popis graničnih inspekcijskih postaja iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se na internetskim stranicama ministarstva nadležnog za poljoprivredu i ministarstva nadležnog za zdravlje.
(3) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, za uvoz hrane i hrane za životinje iz trećih zemalja koja ne podliježe obveznom pregledu na granici, dopuštena su i druga mjesta obavljanja službenih kontrola koja određuju nadležna tijela, svako u svom djelokrugu rada.
Članak 24.
(1) Na graničnim inspekcijskim postajama u provedbi službenih kontrola na graničnim inspekcijskim postajama surađuju nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona i Carinska uprava.
(2) Način i proceduru suradnje iz stavka 1. ovoga članka između nadležnih tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona i Carinske uprave uređuju čelnici nadležnih tijela i Carinske uprave sporazumom.
XI. VIŠEGODIŠNJI NACIONALNI PLAN SLUŽBENIH KONTROLA
Članak 29.
(1) Ministarstvo nadležno za poljoprivredu donosi jedinstveni višegodišnji nacionalni plan službenih kontrola u suradnji s ministarstvom nadležnim za zdravlje i Državnim inspektoratom.
(2) Tijela nadležna za provedbu službenih kontrola su obvezna međusobno surađivati pri izradi plana iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Za provedbu jedinstvenog višegodišnjeg nacionalnog plana službenih kontrola, nadležna tijela iz članka 3. stavka 1. ovoga Zakona donose posebne godišnje operativne planove, koji se smatraju njegovim sastavnim dijelom.
KLASA: 011-02/19-01/03
URBROJ: 525-10/0265-19-2
Zagreb, 04. veljače 2019. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede