PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMSKOM REPRODUKCIJSKOM MATERIJALU
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, srpanj 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMSKOM REPRODUKCIJSKOM MATERIJALU
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o šumskom reprodukcijskom materijalu („Narodne novine“, br. 75/09, 61/11, 56/13, 14/14 i 32/19) uređuje se proizvodnja, stavljanje na tržište i uvoz šumskog reprodukcijskog materijala.
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjenama Zakona o šumskom reprodukcijskom materijalu je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da je Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) na snazi od 18. srpnja 2019. godine. Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
-fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
- nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Donošenjem Zakona o izmjenama Zakona o šumskom reprodukcijskom materijalu uspostavit će se racionalna struktura državne uprave u području koje se bavi predmetnom problematikom, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave. Također će se unaprijediti horizontalna i vertikalna suradnja tijela državne uprave, što će pridonijeti bržem i kvalitetnijem obavljanju poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave.
S obzirom na to da je određene poslove državne uprave moguće povjeriti jedinicama područne (regionalne) uprave potrebno je izmijeniti odredbe Zakona o šumskom reprodukcijskom materijalu.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu odredbi ovog Zakona u državnom proračunu Republike Hrvatske nije potrebno osigurati dodatna sredstva.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ utvrđena je reformska mjera „Decentralizacija i racionalizacija“.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju bržeg i kvalitetnijeg obavljanja poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave te usklađe te usklađenja sa Zakonom o sustavu državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama Zakona o šumskom reprodukcijskom materijalu,s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMSKOM REPRODUKCIJSKOM MATERIJALU
Članak 1.
U Zakonu o šumskom reprodukcijskom materijalu („Narodne novine“, broj 75/09, 61/11, 56/13, 14/14 i 32/19), u članku 17. stavku 3. riječi: „uredu državne uprave u županiji/ispostavi“ zamjenjuju se rječju: „županiju“.
Članak 2.
U članku 25. stavak 1. mijenja se i glasi:
„Poslove uspostavljanja i vođenja Upisnika dobavljača božićnih drvaca povjeravaju se nadležnom upravnom tijelu u županiji odnosno nadležnom upravnom tijelu Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: nadležno tijelo).“
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2020.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom izvršeno je usklađivanje sa Zakonom o sustavu državne uprave kojim nisu propisani uredi državne uprave.
Uz članak 2.
Ovim člankom povjereni su poslovi uspostavljanja i vođenja Upisnika dobavljača božićnih drvaca nadležnim uravnim tijelima u županijama odnosno nadležnom upravnom tijelu Grada Zagreba.
Uz članak 3.
Ovim člankom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Evidencije šumskog reprodukcijskog materijala i božićnih drvaca
Članak 17.
(1) Ministarstvo vodi evidenciju o proizvodnji i uvozu šumskog reprodukcijskog materijala i božićnih drvaca.
(2) Evidencija o proizvodnji i uvozu šumskog reprodukcijskog materijala sadržava po kalendarskim godinama podatke o dobavljačima, količinama, oblicima šumskog reprodukcijskog materijala, šumskim svojtama, odnosno križancima, kategorijama i provenijencijama za sav šumski reprodukcijski materijal koji se proizvodi ili uvozi na teritoriju Republike Hrvatske.
(3) Evidencija o proizvodnji i uvozu božićnih drvaca sadržava po kalendarskim godinama podatke o dobavljaču, osobnom identifikacijskom broju, upisnom broju i organizacijskom obliku dobavljača, uredu državne uprave u županiji/ispostavi dobavljača, katastarskoj općini, broju katastarske čestice i površini (ha) na kojoj se proizvode božićna drvca, opisu proizvodnje (vrsta božićnog drvca, uzrast, podrijetlo sadnog materijala i ukupna količina proizvedenih božićnih drvaca).
(4) Dobavljači iz članka 21. ovoga Zakona u obvezi su podatke o proizvodnji i uvozu iz stavka 1. ovoga članka dostaviti Ministarstvu zaključno do 1. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu.
Upisnik dobavljača božićnih drvaca
Članak 25.
(1) Upisnik dobavljača božićnih drvaca ustanovljava i vodi ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove šumarstva (u daljnjem tekstu: nadležno tijelo).
(2) Zahtjev za upis u Upisnik iz stavka 1. ovoga članka podnosi se nadležnom tijelu na propisanom obrascu.
(3) Nadležno tijelo o upisu dobavljača božićnih drvaca u Upisnik iz stavka 1. ovoga članka donosi rješenje.
(4) Uvjete kojima moraju udovoljavati pravne i fizičke osobe za upis u Upisnik iz stavka 1. ovoga članka, sadržaj, oblik i način vođenja Upisnika, te obrazac zahtjeva i dokumentaciju koja mora biti priložena zahtjevu propisuje ministar.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE
___________________________________________________________________________
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMSKOM REPRODUKCIJSKOM MATERIJALU
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, srpanj 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMSKOM REPRODUKCIJSKOM MATERIJALU
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o šumskom reprodukcijskom materijalu („Narodne novine“, br. 75/09, 61/11, 56/13, 14/14 i 32/19) uređuje se proizvodnja, stavljanje na tržište i uvoz šumskog reprodukcijskog materijala.
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjenama Zakona o šumskom reprodukcijskom materijalu je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da je Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) na snazi od 18. srpnja 2019. godine. Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
-fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
- nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Donošenjem Zakona o izmjenama Zakona o šumskom reprodukcijskom materijalu uspostavit će se racionalna struktura državne uprave u području koje se bavi predmetnom problematikom, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave. Također će se unaprijediti horizontalna i vertikalna suradnja tijela državne uprave, što će pridonijeti bržem i kvalitetnijem obavljanju poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave.
S obzirom na to da je određene poslove državne uprave moguće povjeriti jedinicama područne (regionalne) uprave potrebno je izmijeniti odredbe Zakona o šumskom reprodukcijskom materijalu.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu odredbi ovog Zakona u državnom proračunu Republike Hrvatske nije potrebno osigurati dodatna sredstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ utvrđena je reformska mjera „Decentralizacija i racionalizacija“.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju bržeg i kvalitetnijeg obavljanja poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave te usklađe te usklađenja sa Zakonom o sustavu državne uprave , a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama Zakona o šumskom reprodukcijskom materijalu, s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMSKOM REPRODUKCIJSKOM MATERIJALU
Članak 1.
U Zakonu o šumskom reprodukcijskom materijalu („Narodne novine“, broj 75/09, 61/11, 56/13, 14/14 i 32/19), u članku 17. stavku 3. riječi: „uredu državne uprave u županiji/ispostavi“ zamjenjuju se rječju: „županiju“.
Članak 2.
U članku 25. stavak 1. mijenja se i glasi:
„Poslove uspostavljanja i vođenja Upisnika dobavljača božićnih drvaca povjeravaju se nadležnom upravnom tijelu u županiji odnosno nadležnom upravnom tijelu Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: nadležno tijelo).“
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom izvršeno je usklađivanje sa Zakonom o sustavu državne uprave kojim nisu propisani uredi državne uprave.
Uz članak 2.
Ovim člankom povjereni su poslovi uspostavljanja i vođenja Upisnika dobavljača božićnih drvaca nadležnim uravnim tijelima u županijama odnosno nadležnom upravnom tijelu Grada Zagreba.
Uz članak 3.
Ovim člankom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Evidencije šumskog reprodukcijskog materijala i božićnih drvaca
Članak 17.
(1) Ministarstvo vodi evidenciju o proizvodnji i uvozu šumskog reprodukcijskog materijala i božićnih drvaca.
(2) Evidencija o proizvodnji i uvozu šumskog reprodukcijskog materijala sadržava po kalendarskim godinama podatke o dobavljačima, količinama, oblicima šumskog reprodukcijskog materijala, šumskim svojtama, odnosno križancima, kategorijama i provenijencijama za sav šumski reprodukcijski materijal koji se proizvodi ili uvozi na teritoriju Republike Hrvatske.
(3) Evidencija o proizvodnji i uvozu božićnih drvaca sadržava po kalendarskim godinama podatke o dobavljaču, osobnom identifikacijskom broju, upisnom broju i organizacijskom obliku dobavljača, uredu državne uprave u županiji/ispostavi dobavljača, katastarskoj općini, broju katastarske čestice i površini (ha) na kojoj se proizvode božićna drvca, opisu proizvodnje (vrsta božićnog drvca, uzrast, podrijetlo sadnog materijala i ukupna količina proizvedenih božićnih drvaca).
(4) Dobavljači iz članka 21. ovoga Zakona u obvezi su podatke o proizvodnji i uvozu iz stavka 1. ovoga članka dostaviti Ministarstvu zaključno do 1. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu.
Upisnik dobavljača božićnih drvaca
Članak 25.
(1) Upisnik dobavljača božićnih drvaca ustanovljava i vodi ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove šumarstva (u daljnjem tekstu: nadležno tijelo).
(2) Zahtjev za upis u Upisnik iz stavka 1. ovoga članka podnosi se nadležnom tijelu na propisanom obrascu.
(3) Nadležno tijelo o upisu dobavljača božićnih drvaca u Upisnik iz stavka 1. ovoga članka donosi rješenje.
(4) Uvjete kojima moraju udovoljavati pravne i fizičke osobe za upis u Upisnik iz stavka 1. ovoga članka, sadržaj, oblik i način vođenja Upisnika, te obrazac zahtjeva i dokumentaciju koja mora biti priložena zahtjevu propisuje ministar.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede