Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o šumama („Narodne novine“, br. 68/18 i 115/19) je temeljni akt iz područja šumarstva kojim se uređuje uzgoj, zaštita, korištenje i raspolaganje šumom i šumskim zemljištem kao prirodnim bogatstvom, a s ciljem održavanja biološke raznolikosti te osiguranja gospodarenja na načelima gospodarske održivosti, socijalne odgovornosti i ekološke prihvatljivosti. Postojećim Zakonom o šumama dio poslova provode uredi državne uprave koji su Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) ukinuti, potrebno je postojeći Zakon o šumama uskladiti s odredbama Zakona o sustavu državne uprave.
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjenama Zakona o šumama je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da Zakon o sustavu državne uprave stupa na snagu od 1. siječnja 2020. godine.
Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
-fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
- nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Donošenjem Zakona o izmjenama Zakona o šumama, uspostavit će se racionalna struktura državne uprave u području koje se bavi predmetnom problematikom, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave. Također će se unaprijediti horizontalna i vertikalna suradnja tijela državne uprave, što će pridonijeti bržem i kvalitetnijem obavljanju poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave.
S obzirom na to da je određene poslove državne uprave moguće povjeriti jedinicama područne (regionalne) uprave potrebno je izmijeniti odredbe Zakona o šumama.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu odredbi ovog Zakona, u državnom proračunu Republike Hrvatske nije potrebno osigurati dodatna sredstva.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018. utvrđena je reformska mjera ukidanja ureda državnih uprava u županiji i prenošenje poslova na nadležna upravna tijela u županiji kao temelj za jačanje konkurentnosti i unaprjeđenje gospodarstva.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju prilikom donošenja rješenja o krčenju šuma u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave i područne (regionalne) samouprave u upravnim područjima, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama zakona o šumama, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMAMA
Članak 1.
U Zakonu o šumama („Narodne novine“, broj 68/18 i 115/18), u članku 39. stavku 3. riječi: „ured državne uprave“ zamjenjuje se riječima: „nadležno upravno tijelo“.
U stavku 7. riječi: „uredi državne uprave“ zamjenjuje se riječima: „nadležno upravno tijelo“.
Članak 2.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom izvršeno je usklađivanje sa Zakonom o sustavu državne uprave kojim nisu propisani uredi državne uprave.
Uz članak 2.
Ovim člankom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Krčenje šuma
Članak 39.
(1) Krčenje se može dozvoliti:
– u svrhu izgradnje šumske infrastrukture
– ako se šuma ili šumsko zemljište radi interesa Republike Hrvatske trebaju privesti drugoj namjeni
– ako to zahtijevaju interesi sigurnosti ili obrane zemlje
– u svrhu provede zahvata u prostoru sukladno aktima za provedbu prostornih planova
– ako je to potrebno radi građenja građevina koje se prema prostornom planu odnosno posebnom propisu mogu graditi izvan građevinskoga područja bez akta iz podstavka 4. ovoga stavka.
(2) Dozvolu iz stavka 1. podstavaka 1., 2. i 3. ovoga članka izdaje Ministarstvo.
(3) Dozvolu iz stavka 1. podstavaka 4. i 5. ovoga članka izdaje ured državne uprave u županiji odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove šumarstva, a koja se može izdati u skladu s općim ili pojedinačnim aktom.
(4) Ako je šuma i šumsko zemljište privatnih šumoposjednika obuhvatom prostornog plana u građevinskom području, dozvola za krčenje šuma ne izdaje se, već se Službi podnosi zahtjev za izdavanje teretnog lista za drvo.
(5) Zemljište na kojem je izvršeno krčenje šume mora se u roku od dvije godine privesti namjeni radi koje je obavljeno krčenje. U protivnome, zemljište se mora pošumiti u tijeku iduće godine na trošak podnositelja zahtjeva.
(6) Stručne poslove iz stavka 3. ovoga članka obavljaju osobe sa završenim preddiplomskim ili diplomskim sveučilišnim ili integriranim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem šumarstva.
(7) Ministarstvo i uredi državne uprave u županiji odnosno upravo tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove šumarstva podatke o zaprimljenom zahtjevu za izdavanje dozvole za krčenje šuma te izdanoj dozvoli za krčenje upisuju u Registar radi obveznog informiranja javnosti.
(8) Protiv odluke o zahtjevu za izdavanjem dozvole iz stavaka 2. i 3. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE
___________________________________________________________________________
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMAMA
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
__________________________________________________________________________________
Zagreb, srpanj 2019.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMAMA
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o šumama („Narodne novine“, br. 68/18 i 115/19) je temeljni akt iz područja šumarstva kojim se uređuje uzgoj, zaštita, korištenje i raspolaganje šumom i šumskim zemljištem kao prirodnim bogatstvom, a s ciljem održavanja biološke raznolikosti te osiguranja gospodarenja na načelima gospodarske održivosti, socijalne odgovornosti i ekološke prihvatljivosti. Postojećim Zakonom o šumama dio poslova provode uredi državne uprave koji su Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) ukinuti, potrebno je postojeći Zakon o šumama uskladiti s odredbama Zakona o sustavu državne uprave.
Problemi koji zahtijevaju donošenje Zakona o izmjenama Zakona o šumama je jedinstvenost pravnog sustava Republike Hrvatske, a s obzirom da Zakon o sustavu državne uprave stupa na snagu od 1. siječnja 2020. godine.
Zakon o sustavu državne uprave donijet je u cilju provedbe Nacionalnog programa reformi 2019., u okviru reformskog prioriteta „Unaprjeđenje javne uprave“ koji uključuje mjeru „Decentralizacija i racionalizacija“, a imajući u vidu:
-fragmentiranu i neracionalnu strukturu državne uprave (za obavljanje poslova državne uprave na području županija ustrojeni su uredi državne uprave kao multifunkcionalna prvostupanjska tijela državne uprave koja obavljaju poslove iz različitih upravnih područja za koja su nadležna različita ministarstva (ustrojeno je 20 ureda državne uprave sa 91 ispostavom i 302 matična ureda). Istovremeno je za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti središnjih tijela državne uprave u županijama, gradovima i općinama ustrojeno ukupno 1299 područnih jedinica središnjih tijela državne uprave i njihovih ispostava;
- nepostojanje utvrđenih kriterija za povjeravanje poslova državne uprave jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnim osobama s javnim ovlastima niti postojanje utvrđenih funkcija i poslova koji im se mogu povjeriti, što pridonosi neuređenosti i nepreglednosti sustava. Važeći Zakon o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 150/11, 12/13-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) samo načelno utvrđuje mogućnost povjeravanja poslova državne uprave pravnim osobama s javnim ovlastima i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, međutim to pitanje ne uređuje detaljnije.
Donošenjem Zakona o izmjenama Zakona o šumama, uspostavit će se racionalna struktura državne uprave u području koje se bavi predmetnom problematikom, sa jasno određenim funkcijama i poslovima, ukloniti će se postojeće nelogičnosti i fragmentiranost sustava i time osigurati učinkovitije obavljanje poslova državne uprave. Također će se unaprijediti horizontalna i vertikalna suradnja tijela državne uprave, što će pridonijeti bržem i kvalitetnijem obavljanju poslova koji zahtijevaju međusobnu suradnju tijela državne uprave.
S obzirom na to da je određene poslove državne uprave moguće povjeriti jedinicama područne (regionalne) uprave potrebno je izmijeniti odredbe Zakona o šumama.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu odredbi ovog Zakona, u državnom proračunu Republike Hrvatske nije potrebno osigurati dodatna sredstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018. utvrđena je reformska mjera ukidanja ureda državnih uprava u županiji i prenošenje poslova na nadležna upravna tijela u županiji kao temelj za jačanje konkurentnosti i unaprjeđenje gospodarstva.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju prilikom donošenja rješenja o krčenju šuma u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave i područne (regionalne) samouprave u upravnim područjima, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjenama zakona o šumama, s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O ŠUMAMA
Članak 1.
U Zakonu o šumama („Narodne novine“, broj 68/18 i 115/18), u članku 39. stavku 3. riječi: „ured državne uprave“ zamjenjuje se riječima: „nadležno upravno tijelo“.
U stavku 7. riječi: „uredi državne uprave“ zamjenjuje se riječima: „nadležno upravno tijelo“.
Članak 2.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2020.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom izvršeno je usklađivanje sa Zakonom o sustavu državne uprave kojim nisu propisani uredi državne uprave.
Uz članak 2.
Ovim člankom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Krčenje šuma
Članak 39.
(1) Krčenje se može dozvoliti:
– u svrhu izgradnje šumske infrastrukture
– ako se šuma ili šumsko zemljište radi interesa Republike Hrvatske trebaju privesti drugoj namjeni
– ako to zahtijevaju interesi sigurnosti ili obrane zemlje
– u svrhu provede zahvata u prostoru sukladno aktima za provedbu prostornih planova
– ako je to potrebno radi građenja građevina koje se prema prostornom planu odnosno posebnom propisu mogu graditi izvan građevinskoga područja bez akta iz podstavka 4. ovoga stavka.
(2) Dozvolu iz stavka 1. podstavaka 1., 2. i 3. ovoga članka izdaje Ministarstvo.
(3) Dozvolu iz stavka 1. podstavaka 4. i 5. ovoga članka izdaje ured državne uprave u županiji odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove šumarstva, a koja se može izdati u skladu s općim ili pojedinačnim aktom.
(4) Ako je šuma i šumsko zemljište privatnih šumoposjednika obuhvatom prostornog plana u građevinskom području, dozvola za krčenje šuma ne izdaje se, već se Službi podnosi zahtjev za izdavanje teretnog lista za drvo.
(5) Zemljište na kojem je izvršeno krčenje šume mora se u roku od dvije godine privesti namjeni radi koje je obavljeno krčenje. U protivnome, zemljište se mora pošumiti u tijeku iduće godine na trošak podnositelja zahtjeva.
(6) Stručne poslove iz stavka 3. ovoga članka obavljaju osobe sa završenim preddiplomskim ili diplomskim sveučilišnim ili integriranim preddiplomskim i diplomskim sveučilišnim studijem šumarstva.
(7) Ministarstvo i uredi državne uprave u županiji odnosno upravo tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove šumarstva podatke o zaprimljenom zahtjevu za izdavanje dozvole za krčenje šuma te izdanoj dozvoli za krčenje upisuju u Registar radi obveznog informiranja javnosti.
(8) Protiv odluke o zahtjevu za izdavanjem dozvole iz stavaka 2. i 3. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Komentirate u ime: Ministarstvo poljoprivrede