Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
a) Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Važeći Zakon o Hrvatskoj gospodarskoj komori (''Narodne novine'', broj 66/91 i 73/91), datira od 1991. godine u kojoj je donesena i jedina izmjena vezana uz promjenu roka do kojeg se zatečeni komorski sustav mora uskladiti sa odredbama novog Zakona. Jasno je da protekli period od 30 godine od dana donošenja Zakona iziskuje određene promjene u sustavu i prilagođavanje novim trendovima u gospodarstvu, kao i usklađivanje izričaja i terminologije sukladno nomotehničkim smjernicama.
Hrvatska gospodarska komora (u daljnjem tekstu: Komora) predstavlja jednu od najstarijih i najutjecajnijih samostalnih stručno-poslovnih organizacija koja zagovara model obveznog članstva propisanog Zakonom jer na taj način osigurava svoju političku neutralnost i neovisnost. Komora je ustrojena po javno-pravnom modelu organizacije koji je Zakonom propisivao obvezno članstvo za sve pravne i fizičke osobe koje obavljaju gospodarsku djelatnost sa sjedištem u Republici Hrvatskoj. Predloženi model prepoznat je i kao jedan od modela u dijelu država članica Europske unije, a analize su pokazale da članstvo u Komori poduzetnicima osigurava korištenje niza usluga i ostvarenje ciljeva koje ne bi mogli ostvariti samostalno bez institucionalne podrške Komore, a koja se koristi na temelju načela solidarnosti.
Tako većina članica, odnosno 96,7 % plaća članarinu u visini od 42,00 kune mjesečno, za što ima pravo na neograničeno korištenje većine usluga – baze podataka, pravne informacije, logističke, lobističke, marketinške usluge, traženje partnera na inozemnim tržištima, organizaciju poslovnih susreta, konzultantske usluge za projekte financiranja iz EU fondova itd. Razvijen je web portal Digitalna komora koja pruža novu dimenziju e-usluga svojim članicama (e-učenje, e-zakonodavstvo, e-sajmovi i promocije, e-financiranje, e-gospodarske informacije, e-članice). Komora obavlja brojne javne ovlasti prenesenih posebnim propisima:
osnivanje i djelovanje Suda časti
osnivanje i djelovanje Stalnog izbranog sudišta
osnivanje i djelovanje Centra za mirenje
vođenje Upisnika o izdavanju i distribuciji tiska
izdavanje potvrda koje prate robu prilikom izvoza i uvoza
izdavanje ATA karneta putem Digitalne komore
izdavanje EU potvrde u svrhu poslovnog nastana
raspodjela dozvola za međunarodni prijevoz tereta cestom
izdavanje potvrde o nepovlaštenom podrijetlu robe iz EU i potvrde o nepovlaštenom podrijetlu robe iz treće zemlje
unos podataka u Očevidnik nekretnina i pokretnina koje se prodaju u ovršnom postupku
organizacija i provedba natječaja za javne komisionare
vođenje Registra posrednika u prometu nekretnina
vođenje Registra agenata posredovanja u prometu nekretnina
provođenje stručnog ispita za agente posredovanja u prometu nekretnina
usklađivanje voznih redova linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu.
Iz navedenog je razvidno da je Komora razvijanjem svojih djelatnosti i osmišljavanjem usluga i proizvoda u proteklom vremenu, postala ozbiljan partner svojim članovima i da je kao takva spremna davati podršku poduzetnicima u njihovom rastu i pozicioniranju na tržištu. Komora je prepoznavala i još uvijek prepoznaje nastup okolnosti ( pandemija, potresi, poplave i sl.), koje poduzetnicima nanose štetu zbog nemogućnosti poslovanja ili otežanog poslovanja te ih promptnom reakcijom oslobađa plaćanja komorskog doprinosa dok te okolnosti traju. Inače i u redovnim okolnostima dodatno stimuliraju članove – novoosnovane gospodarske subjekte, oslobađanjem plaćanja članarine u prvoj ( često i u drugoj) godini poslovanja.
Iza Komore su brojni uspjesi u suorganiziranju bilateralnih Gospodarskih foruma u inozemstvu prilikom posjeta visokih dužnosnika, hrvatskih gospodarskih izaslanstava, poslovnih sastanaka s predstavnicima hrvatskih tvrtki, zajedničkog nastupa hrvatskih tvrtki na sajmovima u inozemstvu uz sufinanciranje Komore, virtualnih bilateralnih Gospodarskih foruma „Go Global Go Virtual“ u Republici Hrvatskoj (započeto uslijed pandemije COVID 19) uz uključivanje Ministarstva vanjskih i europskih poslova (MVEP) i dr.
Komora ima sklopljen velik broj sporazuma o suradnji s gospodarskim i trgovačkim komorama diljem svijeta (Kazahstan 2015., Iran 2016., Katar i Kuvajt 2017., Argentina i Čile 2018., Portugal 2018., Njemačka 2019., Maroko 2019., Kazahstan i Azerbajdžan 2019., Egipat ožujak 2021). Zajedno sa MVEP-om sustavno radi na modelu kojim bi se unaprijedio sustav gospodarske diplomacije i minimalizirali troškovi te maksimalizirali učinci za daljnju promociju hrvatskog gospodarstva. Diplomatsko-konzularno predstavništvo surađuje i razmjenjuje informacije s predstavništvima Komore u zemlji gdje takvo predstavništvo postoji.
Komora je posjednik podataka o strukturi robne razmjene između Republike Hrvatske i pojedine strane zemlje koji predstavljaju osnovu za analizu o kretanju i strukturi robne razmjene s pojedinom zemljom.
Ovim Zakonom trebaju se urediti pitanja statusa, ustrojstva, djelatnosti, definiranja tijela Komore, njihovog sastava, načina izbora, nadležnosti i odgovornosti, prava i obveza članova te definiranja izvora financiranja Hrvatske gospodarske komore na način da se propisuje da se sredstva potrebna za rad komore osiguravaju iz sredstava ostvarenih obavljanjem vlastite djelatnosti, članarina, prihoda od imovine, prihoda od tržišnih aktivnosti te drugih izvanrednih prihoda (darovi, sponzorstva, donacije i sl.).
Propisuje se primjena modela utvrđivanja članarine prema kojem su članovi razvrstani u tri skupine.
- Prva skupina u smislu ovoga Zakona obuhvaća članove Komore koji ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
ukupna aktiva: 7.500.000,00 kuna
ukupni prihodi: 15.000.000,00 kuna
broj zaposlenih: 50
-Druga skupina obuhvaća članove Komore koji prelaze dva od tri kriterija iz Prve skupine ali ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
ukupna aktiva: 30.000.000,00 kuna
ukupni prihodi: 60.000.000,00 kuna
broj zaposlenih: 250
- Treća skupina obuhvaća članove Komore koji prelaze dva od tri kriterija iz Druge skupine.
Članovi Komore iz Prve skupine oslobađaju se plaćanja članarine, odnosno, ovisno o izraženoj volji, plaćati članarinu, dok članovi Druge i Treće skupine ostaju u režinu obveznog plaćanja članarine. Visinu članarine za svaku pojedinu skupinu članova Komore određuje svake godine Skupština Komore posebnom odlukom.
b) Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Donošenje novog zakonskog okvira u funkciji je povećanja angažmana, proaktivnosti i kvalitete Komore te njene transformacije u učinkovit i efikasan servis okrenut gospodarstvenicima. Poduzetnicima je potrebno osigurati što bolju i pravedniju poziciju, u svrhu čega treba izvršiti reformu postojećeg sustava kojim određeni dio članova, nije zadovoljan jer obvezno članstvo uvjetovano plaćanjem članarina, doživljavaju kao dodatni parafiskalni namet.
Posljedično, ovaj će Zakon poboljšati djelovanje Komore i promijeniti percepciju Komore od strane javnosti i dijela članova, kao institucije koja je samoj sebi svrha umjesto da bude u funkciji poluge za razvoj i dobrobit gospodarstva i njegovih nositelja. Predviđa se da će se poboljšanjem usluga koje će Komora pružati, postići i bolji rezultati i koristi za gospodarske subjekte članove Komore, a što će se u konačnici odraziti na i prihodovni aspekt za državni proračun.
Očekuje se da uvođenje mogućnosti članstva bez obveze plaćanja komorskog doprinosa za najbrojniji dio članstva iz Prve skupine, dodatno stimulira modernizaciju komorskog sustava i ponudu novih usluga koje bi privukle novo članstvo i motiviralo ''staro'' za zadržavanje članstva uz naplatu članarine. To je važno naročito za članove koji učinkovitu zaštitu svojih interesa žele ostvariti u odgovarajućoj zastupljenosti u tijelima Komore. Tako bi subjekti koji odluče koristiti svoja prava i obveze u punom obujmu, dobili potrebnu reprezentativnost po veličini, prihodima i djelatnostima u tijelima upravljanja Komore.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU PREDLOŽENOG ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZAKONA O HRVATSKOJ GOSPODARSKOJ KOMORI
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom uređuje se status, ustrojstvo, djelatnost, tijela, poslovi i zadaci, članstvo i način financiranja Hrvatske gospodarske komore (u daljnjem tekstu: Komora).
(2) Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 2.
(1) Hrvatska gospodarska komora je samostalna stručno-poslovna organizacija gospodarskih subjekata koja se osniva radi promicanja, usklađivanja i zastupanja zajedničkih interesa te rješavanja njihovih sporova u zemlji i inozemstvu.
(2) Komora ima svojstvo pravne osobe.
(3) Sjedište Komore je u Zagrebu.
(4) Komora ima svoj znak i pečat.
(5) Izgled i način korištenja znaka i pečata uređuju se Statutom.
Članak 3.
(1) Komori se povjeravaju poslovi koje obavlja kao javne ovlasti propisane posebnim zakonom.
(2) Akti koje Komora izdaje u izvršavanju javnih ovlasti su javne isprave.
Članak 4.
(1) Članstvo u Komori je obvezno za sve pravne osobe koje obavljaju gospodarsku djelatnost sa sjedištem u Republici Hrvatskoj.
(2) Obveze koje za osobe iz stavka 1. ovoga članka proizlaze iz njihova članstva u Komori moraju biti razmjerne njihovoj gospodarskoj snazi.
(3) Gospodarska snaga članova Komore, određuje se njihovim razvrstavanjem u skupine prema podacima o iznosu ukupne aktive, iznosu prihoda i prosječnom broju radnika tijekom poslovne godine koji su sadržani u godišnjem financijskom izvješću člana za prethodnu poslovnu godinu.
(4) U Komoru se dobrovoljno mogu učlaniti ustanove i druge pravne osobe koje obavljaju društvenu djelatnost, profesionalna i strukovna udruženja, znanstvene i obrazovne institucije, udruge, te pravne i fizičke osobe koje svojim radom mogu doprinijeti obavljanju djelatnosti iz članka 16. ovoga Zakona.
Članak 5.
(1) Statutom Komore uređuju se:
-naziv i sjedište
-poslovi i zadaci
-stjecanje članstva
-prava, obveze i odgovornosti članova
-načini ostvarivanja interesa članova
-način određivanja iznosa i način plaćanja članarine
-vođenje Registra članova
-oblici organiziranja i rada
-postupak izbora članova tijela i način odlučivanja u tijelima
-postupak donošenja statuta i drugih općih akata
-sadržaj i oblici ostvarivanja suradnje s komorama u zemlji i inozemstvu, državnim tijelima i drugim organizacijama
-javnost rada i odnosi s javnošću
-izvor sredstava za rad
-način organiziranja i poslovi stručne službe te druga pitanja određena ovim Zakonom.
(2) Statut Komore donosi se uz prethodno mišljenje ministarstva nadležnog za gospodarstvo.
(3) Statut Komore objavljuje se u »Narodnim novinama«.
Članak 6.
(1) Rad Komore je javan.
(2) Javnost rada Komore ostvaruje se na način određen Statutom i općim aktima Komore.
Članak 7.
Ustrojstvo i djelatnosti Komore uređuju se ovim Zakonom, Statutom Komore i drugim općim aktima koje Komora donosi na temelju Zakona i Statuta.
II. USTROJSTVO HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE
Članak 8.
(1) Komora je teritorijalno podijeljena na županijske komore.
(2) Županijske komore sastavni su dio Komore, s položajem i ovlaštenjima utvrđenim ovim Zakonom i Statutom Komore.
(3) Poslove na temelju javnih ovlasti koje su zakonom povjerene Komori obavljaju županijske komore na svom području.
Članak 9.
(1) Županijske komore zastupaju, promiču i usklađuju neposredne interesa članova na svom području te promiču gospodarske interese svoga područja, a osobito:
1.pružaju usluge, obavljaju poslove i izrađuju proizvode
2.pružaju savjetodavnu i stručnu podršku i pomoć članovima
3.pružaju informacije i stručnu pomoć u vezi s pokretanjem, proširenjem ili preoblikovanjem poslovanja članova
4.organiziraju edukacije, usavršavanja i savjetovanja članova u suradnji s obrazovnim institucijama
5.sudjeluju u statističkim anketama te izrađuju ankete i statističke analize gospodarstva
6.pripremaju i dostavljaju informacije, analize, stručna mišljenja i prijedloge tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave o gospodarskim pitanjima i problemima članova
7.uspostavljaju suradnju s tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u svrhu promocije gospodarstva te organiziraju edukacije i savjetovanja o mogućnostima uspostave institucionalne suradnje
8.sudjeluju u oblikovanju i promicanju gospodarskih mjera u suradnji s tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
9.sudjeluju u radnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u pitanjima od gospodarskog značaja za njihovo područje
10.uspostavljaju suradnju s institucijama, ustanovama, udrugama i organizacijama radi podizanja razine konkurentnosti gospodarstva na području lokalne i područne (regionalne) samouprave
11.promoviraju i prate implementaciju ekonomskih mjera Europske unije.
Članak 10.
(1) Komora može osnivati svoja predstavništva i urede u inozemstvu uz prethodnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske.
(2) Komora može u suradnji sa stranim osobama osnivati mješovite komore sa sjedištem u zemlji ili inozemstvu.
Članak 11.
(1) Pri Komori djeluju Centar za mirenje, Stalno arbitražno sudište i Sud časti.
Članak 12.
(1) Centar za mirenje (u daljnjem tekstu: Centar) pruža usluge vezane za postupak mirenja u kojem jedan ili vise izmiritelja pomažu strankama - domaćim i stranim fizičkim i pravnim osobama, da zaključe nagodbu u građanskim, trgovačkim, radnim i drugim imovinskopravnim sporovima o pravima s kojima slobodno raspolažu.
(2) Zaključena nagodba u postupku mirenja pred Centrom ovršna je isprava:
- ako je u njoj utvrđena određena obveza na činidbu o kojoj se stranke mogu nagoditi
- ako sadrži izjavu obvezanika o neposrednom dopuštenju ovrhe - klauzulu ovršnosti
- ako je zaključena u obliku javnobilježničkog akta.
(3) Iznimno, iako su ispunjene sve pretpostavke iz stavka 2. ovoga članka, ovrha nagodbe će se odbiti ako bi njena ovrha bila protivna prinudnim propisima.
(4) Nadležnost, organizacija i postupak pred Centrom uređuje se sukladno zakonu kojim je uređeno mirenje i pravilniku kojeg donosi Skupština.
Članak 13.
(1) Pri Komori djeluje Stalno arbitražno sudište.
(2) Fizičke ili pravne domaće ili strane osobe (fizičke osobe s prebivalištem ili trajnim boravištem u inozemstvu, odnosno pravne osobe sa sjedištem u inozemstvu) mogu ugovoriti nadležnost Stalnog izbranog sudišta za posredovanje radi mirenja ili za odlučivanje u sporovima o pravima kojima mogu slobodno raspolagati ako zakonom nije odredbeno da za odlučivanje o odredbenoj vrsti tih sporova postoji isključiva nadležnost redovitog suda.
(3) Pravorijek Stalnog arbitražnog sudišta je konačan i među strankama ima snagu pravomoćne presude redovitog suda.
(4) Statutom ili drugim općim aktom Komore koji se objavljuje u "Narodnim novinama" uređuju se nadležnost, sastav i organizacija Stalnog arbitražnog sudišta te pravila o postupku pred Sudištem u sporovima bez međunarodnog elementa i u sporovima s međunarodnim elementom.
Članak 14.
(1) Pri Komori djeluje Sud časti.
(2) Sud časti odlučuje o povredama dobrih poslovnih običaja u obavljanju gospodarskih djelatnosti i prometa robe i usluga u prometu robe na području Republike Hrvatske, o neizvršavanju obveza članova Komore i povredama statuta i općih akata Komore.
(3) Statutom Komore uređuje se način izbora, sastav, organizacija i nadležnost Suda časti, postupak pred Sudom časti i mjere koje može izreći.
Članak 15.
(1) Komora ima stručnu službu.
(2) Opće akte o radu stručne službe donosi Upravni odbor.
III. DJELATNOST HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE
Članak 16.
Djelatnost Komore čine sljedeći poslovi i zadaci:
1.sudjelovanje u oblikovanju i poticanju povoljnog gospodarskog okruženja i predlaganje mjera za unapređivanje gospodarske politike
2.procjena učinaka postojećih, te predlaganje novih mjera za jačanje konkurentnosti i razvoj hrvatskog gospodarstva
3.razmatranje i davanje stručnih mišljenja u postupku donošenja propisa i drugih akata iz područja gospodarstva
4.sudjelovanje u radu radnih skupina za pripremu propisa od interesa za gospodarstvo
5.sudjelovanje u poticanju sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja radne snage u gospodarstvu, inovacije znanja radne snage u gospodarstvu, cjeloživotnog učenja i mobilnosti
6.suradnja s ministarstvom nadležnim za vanjske poslove u razvoju i promociji gospodarske diplomacije
7.utvrđivanje uzanci i potvrđivanje postojanja i sadržaja poslovnih običaja
9.zastupanje interesa članica u Europskoj uniji, međunarodnim organizacijama i udrugama ili pred njima
10.suradnja sa ministarstvima nadležnim za znanost i gospodarstvo u poticanju istraživanja, tehnološkog razvoja i inovacija
11.razvijanje sustava poslovnog informiranja i razvoja informacijskog sustava
12.usklađivanje gospodarskih i društvenih interesa iz područja zaštite okoliša i održivog razvoja
13.jačanje konkurentnosti poduzetništva kroz suradnju na projektima Europske unije
14.suradnja s komorama u inozemstvu u cilju razmjenjivanja poslovnih informacija i povezivanja komorskih sustava
15.vođenje registra članova Hrvatske gospodarske komore
16.promocija gospodarstva posredstvom elektroničkih medija, glasila Hrvatske gospodarske komore i drugih promotivnih aktivnosti
17.obavljanje poslova na temelju javnih ovlasti povjerenih posebnim zakonom.
Članak 17.
(1) Osim djelatnosti iz članka 16 . ovoga Zakona, Komora svojim članovima pruža mogućnost korištenja posebnih usluga i proizvoda, a osobito:
1.daje podršku u internacionalizaciji te uključivanju u globalne lance vrijednosti i lance nabave
2.daje podršku u promicanju vanjskotrgovinskih i gospodarskih odnosa na unutarnjem tržištu i s trećim zemljama
3.daje podršku u dostizanju propisanih normi i standarda kvalitete njihova poslovanja
4.organizira nastup hrvatskih gospodarstvenika na sajmovima u zemlji i inozemstvu
5.organizira gospodarske delegacije
6.pruža usluge savjetovanja i informiranja o vanjskotrgovinskim pitanjima u zemlji i inozemstvu
7.pruža usluge savjetovanja i informiranja o općim i posebnim pitanjima iz pravnog i ekonomskog područja
8.provodi edukaciju i stručno usavršavanje
9.pruža usluge cjeloživotnog obrazovanja
10.izrađuje analize gospodarstva i poduzetništva
11.izdaje mišljenje o bonitetu
12.subvencionira projekte istraživanja, inovacija, savjetovanja i suradnje
13.izdaje stručne i promotivne publikacije i kataloge
14.predstavlja, informira i promovira njihove proizvode i usluge na domaćem tržištu, tržištu europskog gospodarskog prostora i tržištima trećih zemalja
15.za svoje članove obavlja druge poslove određene ovim Zakonom i Statutom Komore.
(2) Svi članovi Komore imaju pravo pristupa uslugama i proizvodima iz stavka 1. ovoga članka pod uvjetima određenim ovim Zakonom, Statutom Komore i drugim općim aktima donesenima na temelju Zakona i Statuta.
(3) Za svaku skupinu svojih članova iz članka 30. stavaka 2., 3. i 4. ovoga Zakona, Skupština Komore određuje cjenik posebnih usluga i proizvoda iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 18.
Komora rješava sporove medu svojim članovima koji nisu u nadležnosti sudova putem tijela iz članaka 12.,13. i 14. ovoga Zakona.
IV. TIJELA HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE
Članak 19.
(1) Tijela Komore su:
1.Skupština
2.Upravni odbor
3.Nadzorni odbor
4.Predsjednik.
Članak 20.
(1) Skupština je najviše tijelo upravljanja Komore.
(2) Skupština ima najmanje 77 članova, a najviše 101 člana.
(3) Članovi Skupštine su izabrani predstavnici strukovnih udruženja i gospodarskih vijeća.
(4) Odluku o postupku, kriterijima i načinu izbora članova Skupštine, donosi Skupština Komore uvažavajući ravnomjernu teritorijalnu i sektorsku zastupljenost te udio ukupnog prihoda i broja zaposlenih.
(5) Odluku o raspisivanju izbora donosi Skupština prije isteka mandata starog saziva Skupštine.
Članak 21.
Skupština obavlja slijedeće poslove:
1.donosi Statut, Program rada, Pravilnik o Stalnom arbitražnom sudištu, Pravilnik o Centru za mirenje, Odluku o financiranju i financijski plan, Odluku o osnivanju i ukidanju područnih ili regionalnih centara, Odluku o raspisivanju izbora za članove Skupštine, Poslovnik o radu Skupštine, Odluku o uvjetima dobrovoljnog članstva, Odluku o visini članarine, Odluku o Cjeniku posebnih usluga i proizvoda
2.utvrđuje uzance
3.odobrava godišnji izvještaj o radu i usvaja završni račun
4.sudjeluje u odlučivanju o najznačajnijim pitanjima gospodarskog razvoja
5.odlučuje o osnivanju i ukidanju predstavništava Komore u inozemstvu uz prethodnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske, kao i o njenom sudjelovanju u radu odgovarajućih međunarodnih organizacija te osnivanju mješovitih komora
6.bira i razrješava dio članova Upravnog odbora sukladno članku 23. stavku 5. ovoga Zakona
7.bira i razrješava članove Nadzornog odbora i Predsjednika
8.odlučuje o stjecanju, opterećenju ili prodaji nekretnina i druge imovine čija pojedinačna vrijednost prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna
9.odlučuje o sklapanju pravnih poslova čija pojedinačna vrijednost prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna
10.odlučuje u slučaju potrebe i o drugim pitanjima.
Članak 22.
(1) Upravni odbor upravlja poslovima Komore i za svoj rad odgovara Skupštini.
(2) Upravni odbor obavlja slijedeće zadaće:
1.provodi odluke i zaključke Skupštine
2.priprema prijedloge Statuta, Pravilnika i odluka koje donosi Skupština
3.predlaže odluke, zaključke i stavove te daje mišljenja o pitanjima o kojima će Skupština raspravljati
4.predlaže Skupštini izbor i razrješenje Predsjednika
5.donosi Odluku o raspisivanju izbora za članove Nadzornog odbora
6.donosi Odluku o raspisivanju izbora za Predsjednika
7.utvrđuje i zastupa interese članova s gledišta gospodarskoga sustava, ekonomske politike i drugih pitanja od značaja za gospodarstvo Republike Hrvatske
8.ustanovljuje i usklađuje interese članica u odnosu na kolektivne ugovore
17.određuje visinu naknada za usluge Komore i troškove Suda časti, Centra za mirenje i Stalnog arbitražnog sudišta
18.odlučuje o stjecanju, opterećenju ili prodaji nekretnina i druge imovine čija pojedinačna vrijednost prelazi iznos od 1.000.000,00 kuna i ne prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna
19.odlučuje o sklapanju pravnih poslova čija pojedinačna vrijednost prelazi iznos od 1.000.000,00 kuna i ne prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna
20.odlučuje o prigovorima na pojedinačne isprave donesene u izvršavanju javnih ovlasti;
21.rješava i ostala pitanja koja prema Statutu i drugim općim aktima Komore pripadaju u njegov djelokrug.
Članak 23.
(1) Upravni odbor ima sedam članova.
(2) Predsjednik Komore po dužnosti je i predsjednik Upravnog odbora.
(3) Zamjenik predsjednika Upravnog odbora i četvero članova Upravnog odbora biraju se iz reda uglednih gospodarstvenika ili stručnjaka iz različitih područja gospodarstva.
(4) Jedan član Upravnog odbora bira se iz reda zaposlenika stručne službe Komore na prijedlog Predsjednika.
(5) Odluku o izboru i razrješenju šestero članova Upravnog odbora donosi Skupština.
Članak 24.
(1) Nadzorni odbor nadzire:
1.provođenje Statuta i drugih općih akata Komore i ostvarivanje prava i izvršavanje obveza članica
2.materijalno i financijsko poslovanje Komore te raspolaganje sredstvima
3.usklađenost rada stručne službe Komore sa Statutom i općim aktima.
(2) Nadzorni odbor podnosi Skupštini godišnje izvješće o obavljenom nadzoru i daje suglasnost na izvješće Predsjednika Komore o radu Komore.
(3) Nadzorni odbor obavlja i druge poslove za koje ga zaduži Skupština.
Članak 25.
(1) Nadzorni odbor ima predsjednika i četvero članova.
(2) Odluku o izboru i razrješenju predsjednika i članova Nadzornog odbora donosi Skupština.
(3) U Nadzorni odbor ne mogu biti birani članovi Skupštine i Upravnog odbora.
(4) Predsjednik i članovi Nadzornog odbora biraju se iz reda uglednih gospodarstvenika ili stručnjaka iz područja gospodarstva.
Članak 26.
(1) Predsjednik Komore predstavlja i zastupa Komoru u zemlji i inozemstvu i odgovoran je za zakonitost njezinog rada.
(2) Predsjednika Komore na prijedlog Upravnog odbora bira Skupština iz reda uglednih gospodarstvenika ili stručnjaka iz području gospodarstva.
Članak 27.
(1) Predsjednik komore dužnost obavlja u stalnom radnom odnosu, a može je obavljati i bez zasnivanja radog odnosa.
(2) Predsjednik Komore za svoj rad odgovara Skupštini.
Članak 28.
(1) Upravni odbor donosi Odluku o raspisivanju izbora za predsjednika Komore prije isteka mandata predsjednika, kojom razrađuje postupak izbora u skladu sa Statutom.
(2) Uvjeti za izbor predsjednika Komore uređuju se Statutom.
V. ČLANOVI HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE
Članak 29.
(1) Pravne osobe iz članka 4. stavka 1. ovoga Zakona postaju članovi Komore upisom u sudski registar.
(2) Subjekti iz članka 4. stavka 4. ovoga Zakona postaju članovi Komore upisom u Registar članova Komore iz članka 16. točke 15. ovoga Zakona.
Članak 30.
(1) Ovisno o gospodarskoj snazi, članovi Komore razvrstavaju se u tri skupine.
(2)Prva skupina u smislu ovoga Zakona obuhvaća članove Komore koji ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
- ukupna aktiva: 7.500.000,00 kuna
- ukupni prihodi: 15.000.000,00 kuna i
- broj zaposlenih: 50.
(3) Druga skupina u smislu ovoga Zakona obuhvaća članove Komore koji prelaze dva od tri kriterija iz stavka 2. ovoga članka, ali ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
- ukupna aktiva: 30.000.000,00 kuna
- ukupni prihodi: 60.000.000,00 kuna i
- broj zaposlenih: 250.
(4) Treća skupina u smislu ovoga Zakona obuhvaća članove Komore koji prelaze dva od tri kriterija iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Članovi Komore razvrstavaju se svake godine u skupine iz ovoga članka na temelju podataka iz godišnjeg financijskog izvješća.
Članak 31.
(1) Visinu članarine za svaku pojedinu skupinu članova Komore iz članka 30. ovoga Zakona određuje svake godine Skupština Komore odlukom.
(2) Visinu članarine za članove Komore iz članka 4. stavaka 1. i 4. ovoga Zakona određuje svake godine Skupština Komore odlukom.
(3) Članarina se uplaćuje na račun Komore.
Članak 32.
(1) Članovi Komore iz prve skupine iz članka 30. stavka 2. ovoga Zakona nemaju obvezu plaćanja članarine po odluci iz članka 31. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Članovi Komore iz stavka 1. ovoga članka, posebne usluge i proizvode iz članka 17. stavka 1. ovoga Zakona plaćaju po cjeniku posebnih usluga i proizvoda sukladno članku 17. stavku 3. ovoga Zakona.
(3) Ako pojedini član Komore prve skupine iz članka 30 stavka 2. ovoga Zakona odluči plaćati članarinu po odluci iz članka 31. stavka 1. ovoga Zakona, može koristiti sve posebne usluge i proizvode iz članka 17. stavka 1. ovog Zakona sukladno odluci Skupštine Komore.
Članak 33.
(1) Članovi Komore koji plaćaju članarinu imaju pravo:
1.birati svoje predstavnike u tijela Komore
2.putem svojih predstavnika upravljati poslovima Komore
3.neposredno sudjelovati u radu strukovnih udruženja i drugih oblika organiziranja u Komori
4.razmjenjivati informacije i iskustva, obavljati konzultacije te organizirati savjetovanja
5.pokretati inicijative za donošenje i promjenu zakona i drugih propisa i mjera od interesa za gospodarstvo i poduzetništvo
6.koristiti stručnu pomoć i usluge Komore
7.sudjelovati u aktivnostima Komore.
(2) Članovi Komore iz stavka 1. ovoga članka dužni su:
1.dostavljati podatke potrebne za obavljanje zadaća i poslova Komore
2.sudjelovati u radu strukovnih udruženja i drugih oblika organiziranja unutar Komore
3.pridržavati se odredaba Statuta, odluka, zaključaka i drugih akata tijela Komore te razvijati međusobnu odgovornost za provođenje zadaća Komore
4.podmirivati članarinu Komore.
Članak 34.
(1) Članovi Komore ostvaruju svoje interese u Komori neposredno u strukovnim udruženjima i gospodarskim vijećima, a posredno preko svojih izabranih predstavnika u tijelima Komore.
(2) Članovi Komore upravljaju poslovima Komore preko svojih predstavnika u tijelima Komore, po načelima demokratskog odlučivanja, uzajamne odgovornosti i uvažavanja te ravnopravnosti članova u ostvarivanju njihovih prava i dužnosti.
Članak 35.
(1) Predstavnike u tijelima Komore i drugim oblicima organiziranja i rada u Komori biraju članovi Komore iz članka 28. ovoga Zakona, putem svojih udruženja i gospodarskih vijeća.
(2) Predstavnici se biraju na vrijeme od četiri godine i mogu ponovno biti birani.
(3) Predstavnik tijela odgovoran je osobno za svoj rad, a u skladu sa svojim pravima i dužnostima i za rad te odluke tijela čiji je član.
VI. NAČIN FINANCIRANJA KOMORE
Članak 36.
Sredstva potrebna za rad Komore osiguravaju se iz:
-članarine
-prihoda od naknada za usluge i proizvode
-prihoda od obavljanja javnih ovlasti
-prihoda od tržišnih aktivnosti
-izvanrednih prihoda i drugih izvora.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 37.
(1) Hrvatska gospodarska komora osnovana je Zakonom o Hrvatskoj gospodarskoj komori (''Narodne novine'', br. 66/91 i 73/91) te nastavlja s radom sukladno odredbama ovoga Zakona.
(2) Hrvatska gospodarska komora dužna je svoju organizaciju, statut i druge opće akte uskladiti s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 38.
Članovi Komore prve skupine iz članka 30. stavka 2. ovoga Zakona, koji koriste mogućnost članstva bez plaćanja članarine, dužni su se o tome izjasniti u roku od trideset dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 39.
Na dan stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Hrvatskoj gospodarskoj komori (''Narodne novine,'' br. 66/91 i 73/91).
Članak 40.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
PRIJEDLOG ZAKONA O HRVATSKOJ GOSPODARSKOJ KOMORI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA
a) Ocjena stanja i osnovna pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Važeći Zakon o Hrvatskoj gospodarskoj komori (''Narodne novine'', broj 66/91 i 73/91), datira od 1991. godine u kojoj je donesena i jedina izmjena vezana uz promjenu roka do kojeg se zatečeni komorski sustav mora uskladiti sa odredbama novog Zakona. Jasno je da protekli period od 30 godine od dana donošenja Zakona iziskuje određene promjene u sustavu i prilagođavanje novim trendovima u gospodarstvu, kao i usklađivanje izričaja i terminologije sukladno nomotehničkim smjernicama.
Hrvatska gospodarska komora (u daljnjem tekstu: Komora) predstavlja jednu od najstarijih i najutjecajnijih samostalnih stručno-poslovnih organizacija koja zagovara model obveznog članstva propisanog Zakonom jer na taj način osigurava svoju političku neutralnost i neovisnost. K omora je ustrojena po javno-pravnom modelu organizacije koji je Zakonom propisivao obvezno članstvo za sve pravne i fizičke osobe koje obavljaju gospodarsku djelatnost sa sjedištem u Republici Hrvatskoj. Predloženi model prepoznat je i kao jedan od modela u dijelu država članica Europske unije, a analize su pokazale da članstvo u Komori poduzetnicima osigurava korištenje niza usluga i ostvarenje ciljeva koje ne bi mogli ostvariti samostalno bez institucionalne podrške Komore, a koja se koristi na temelju načela solidarnosti.
Tako većina članica, odnosno 96,7 % plaća članarinu u visini od 42,00 kune mjesečno, za što ima pravo na neograničeno korištenje većine usluga – baze podataka, pravne informacije, logističke, lobističke, marketinške usluge, traženje partnera na inozemnim tržištima, organizaciju poslovnih susreta, konzultantske usluge za projekte financiranja iz EU fondova itd. Razvijen je web portal Digitalna komora koja pruža novu dimenziju e-usluga svojim članicama (e-učenje, e-zakonodavstvo, e-sajmovi i promocije, e-financiranje, e-gospodarske informacije, e-članice). Komora obavlja brojne javne ovlasti prenesenih posebnim propisima:
osnivanje i djelovanje Suda časti
osnivanje i djelovanje Stalnog izbranog sudišta
osnivanje i djelovanje Centra za mirenje
vođenje Upisnika o izdavanju i distribuciji tiska
izdavanje potvrda koje prate robu prilikom izvoza i uvoza
izdavanje ATA karneta putem Digitalne komore
izdavanje EU potvrde u svrhu poslovnog nastana
raspodjela dozvola za međunarodni prijevoz tereta cestom
izdavanje potvrde o nepovlaštenom podrijetlu robe iz EU i potvrde o nepovlaštenom podrijetlu robe iz treće zemlje
unos podataka u Očevidnik nekretnina i pokretnina koje se prodaju u ovršnom postupku
organizacija i provedba natječaja za javne komisionare
vođenje Registra posrednika u prometu nekretnina
vođenje Registra agenata posredovanja u prometu nekretnina
provođenje stručnog ispita za agente posredovanja u prometu nekretnina
usklađivanje voznih redova linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu.
Iz navedenog je razvidno da je Komora razvijanjem svojih djelatnosti i osmišljavanjem usluga i proizvoda u proteklom vremenu, postala ozbiljan partner svojim članovima i da je kao takva spremna davati podršku poduzetnicima u njihovom rastu i pozicioniranju na tržištu. Komora je prepoznavala i još uvijek prepoznaje nastup okolnosti ( pandemija, potresi, poplave i sl.), koje poduzetnicima nanose štetu zbog nemogućnosti poslovanja ili otežanog poslovanja te ih promptnom reakcijom oslobađa plaćanja komorskog doprinosa dok te okolnosti traju. Inače i u redovnim okolnostima dodatno stimuliraju članove – novoosnovane gospodarske subjekte, oslobađanjem plaćanja članarine u prvoj ( često i u drugoj) godini poslovanja.
Iza Komore su brojni uspjesi u suorganiziranju bilateralnih Gospodarskih foruma u inozemstvu prilikom posjeta visokih dužnosnika, hrvatskih gospodarskih izaslanstava, poslovnih sastanaka s predstavnicima hrvatskih tvrtki , zajedničkog nastupa hrvatskih tvrtki na sajmovima u inozemstvu uz sufinanciranje Komore, virtualnih bilateralnih Gospodarskih foruma „Go Global Go Virtual“ u Republici Hrvatskoj (započeto uslijed pandemije COVID 19) uz uključivanje Ministarstva vanjskih i europskih poslova (MVEP) i dr.
Komora ima sklopljen velik broj sporazuma o suradnji s gospodarskim i trgovačkim komorama diljem svijeta (Kazahstan 2015., Iran 2016., Katar i Kuvajt 2017., Argentina i Čile 2018., Portugal 2018., Njemačka 2019., Maroko 2019., Kazahstan i Azerbajdžan 2019., Egipat ožujak 2021). Zajedno sa MVEP-om sustavno radi na modelu kojim bi se unaprijedio sustav gospodarske diplomacije i minimalizirali troškovi te maksimalizirali učinci za daljnju promociju hrvatskog gospodarstva. Diplomatsko-konzularno predstavništvo surađuje i razmjenjuje informacije s predstavništvima Komore u zemlji gdje takvo predstavništvo postoji.
Komora je posjednik podataka o strukturi robne razmjene između Republike Hrvatske i pojedine strane zemlje koji predstavljaju osnovu za analizu o kretanju i strukturi robne razmjene s pojedinom zemljom.
Ovim Zakonom trebaju se urediti pitanja statusa, ustrojstva, djelatnosti, definiranja tijela Komore, njihovog sastava, načina izbora, nadležnosti i odgovornosti, prava i obveza članova te definiranja izvora financiranja Hrvatske gospodarske komore na način da se propisuje da se sredstva potrebna za rad komore osiguravaju iz sredstava ostvarenih obavljanjem vlastite djelatnosti, članarina, prihoda od imovine, prihoda od tržišnih aktivnosti te drugih izvanrednih prihoda (darovi, sponzorstva, donacije i sl.).
Propisuje se primjena modela utvrđivanja članarine prema kojem su članovi razvrstani u tri skupine.
- Prva skupina u smislu ovoga Zakona obuhvaća članove Komore koji ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
ukupna aktiva: 7.500.000,00 kuna
ukupni prihodi: 15.000.000,00 kuna
broj zaposlenih: 50
- Druga skupina obuhvaća članove Komore koji prelaze dva od tri kriterija iz Prve skupine ali ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
ukupna aktiva: 30.000.000,00 kuna
ukupni prihodi: 60.000.000,00 kuna
broj zaposlenih: 250
- Treća skupina obuhvaća članove Komore koji prelaze dva od tri kriterija iz Druge skupine.
Članovi Komore iz Prve skupine oslobađaju se plaćanja članarine, odnosno, ovisno o izraženoj volji, plaćati članarinu, dok članovi Druge i Treće skupine ostaju u režinu obveznog plaćanja članarine. Visinu članarine za svaku pojedinu skupinu članova Komore određuje svake godine Skupština Komore posebnom odlukom.
b) Posljedice koje će proisteći donošenjem Zakona
Donošenje novog zakonskog okvira u funkciji je povećanja angažmana, proaktivnosti i kvalitete Komore te njene transformacije u učinkovit i efikasan servis okrenut gospodarstvenicima. Poduzetnicima je potrebno osigurati što bolju i pravedniju poziciju, u svrhu čega treba izvršiti reformu postojećeg sustava kojim određeni dio članova, nije zadovoljan jer obvezno članstvo uvjetovano plaćanjem članarina, doživljavaju kao dodatni parafiskalni namet.
Posljedično, ovaj će Zakon poboljšati djelovanje Komore i promijeniti percepciju Komore od strane javnosti i dijela članova, kao institucije koja je samoj sebi svrha umjesto da bude u funkciji poluge za razvoj i dobrobit gospodarstva i njegovih nositelja. Predviđa se da će se poboljšanjem usluga koje će Komora pružati, postići i bolji rezultati i koristi za gospodarske subjekte članove Komore, a što će se u konačnici odraziti na i prihodovni aspekt za državni proračun.
Očekuje se da uvođenje mogućnosti članstva bez obveze plaćanja komorskog doprinosa za najbrojniji dio članstva iz Prve skupine, dodatno stimulira modernizaciju komorskog sustava i ponudu novih usluga koje bi privukle novo članstvo i motiviralo ''staro'' za zadržavanje članstva uz naplatu članarine. To je važno naročito za članove koji učinkovitu zaštitu svojih interesa žele ostvariti u odgovarajućoj zastupljenosti u tijelima Komore. Tako bi subjekti koji odluče koristiti svoja prava i obveze u punom obujmu, dobili potrebnu reprezentativnost po veličini, prihodima i djelatnostima u tijelima upravljanja Komore.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVEDBU PREDLOŽENOG ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IV. PRIJEDLOG ZAKONA O HRVATSKOJ GOSPODARSKOJ KOMORI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I . OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 1.
(1) Ovim Zakonom uređuje se status, ustrojstvo, djelatnost, tijela, poslovi i zadaci, članstvo i način financiranja Hrvatske gospodarske komore (u daljnjem tekstu: Komora).
(2) Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2 .
(1) Hrvatska gospodarska komora je samostalna stručno-poslovna organizacija gospodarskih subjekata koja se osniva radi promicanja, usklađivanja i zastupanja zajedničkih interesa te rješavanja njihovih sporova u zemlji i inozemstvu.
(2) Komora ima svojstvo pravne osobe.
( 3) Sjedište Komore je u Zagrebu.
(4) Komora ima svoj znak i pečat.
(5) Izgled i način korištenja znaka i pečata uređuju se Statutom.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
(1) Komori se povjeravaju poslovi koje obavlja kao javne ovlasti propisane posebnim zakonom.
(2) Akti koje Komora izdaje u izvršavanju javnih ovlasti su javne isprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
(1) Članstvo u Komori je obvezno za sve pravne osobe koje obavljaju gospodarsku djelatnost sa sjedištem u Republici Hrvatskoj.
(2) Obveze koje za osobe iz stavka 1. ovoga članka proizlaze iz njihova članstva u Komori moraju biti razmjerne njihovoj gospodarskoj snazi.
(3) Gospodarska snaga članova Komore, određuje se njihovim razvrstavanjem u skupine prema podacima o iznosu ukupne aktive, iznosu prihoda i prosječnom broju radnika tijekom poslovne godine koji su sadržani u godišnjem financijskom izvješću člana za prethodnu poslovnu godinu.
(4) U Komoru se dobrovoljno mogu učlaniti ustanove i druge pravne osobe koje obavljaju društvenu djelatnost, profesionalna i strukovna udruženja, znanstvene i obrazovne institucije, udruge, te pravne i fizičke osobe koje svojim radom mogu doprinijeti obavljanju djelatnosti iz članka 16. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
(1) Statutom Komore uređuju se:
- naziv i sjedište
- poslovi i zadaci
- stjecanje članstva
- prava, obveze i odgovornosti članova
- načini ostvarivanja interesa članova
- način određivanja iznosa i način plaćanja članarine
- vođenje Registra članova
- oblici organiziranja i rada
- postupak izbora članova tijela i način odlučivanja u tijelima
- postupak donošenja statuta i drugih općih akata
- sadržaj i oblici ostvarivanja suradnje s komorama u zemlji i inozemstvu, državnim tijelima i drugim organizacijama
- javnost rada i odnosi s javnošću
- izvor sredstava za rad
- način organiziranja i poslovi stručne službe te druga pitanja određena ovim Zakonom.
(2) Statut Komore donosi se uz prethodno mišljenje ministarstva nadležnog za gospodarstvo.
(3) Statut Komore objavljuje se u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
(1) Rad Komore je javan.
(2) Javnost rada Komore ostvaruje se na način određen Statutom i općim aktima Komore.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 7.
Ustrojstvo i djelatnosti Komore uređuju se ovim Zakonom, Statutom Komore i drugim općim aktima koje Komora donosi na temelju Zakona i Statuta.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. USTROJSTVO HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 8.
(1) Komora je teritorijalno podijeljena na županijske komore.
(2) Županijske komore sastavni su dio Komore, s položajem i ovlaštenjima utvrđenim ovim Zakonom i Statutom Komore.
(3) Poslove na temelju javnih ovlasti koje su zakonom povjerene Komori obavljaju županijske komore na svom području.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 9.
(1) Županijske komore zastupaju, promiču i usklađuju neposredne interesa članova na svom području te promiču gospodarske interese svoga područja, a osobito:
1. pružaju usluge, obavljaju poslove i izrađuju proizvode
2. pružaju savjetodavnu i stručnu podršku i pomoć članovima
3. pružaju informacije i stručnu pomoć u vezi s pokretanjem, proširenjem ili preoblikovanjem poslovanja članova
4. organiziraju edukacije, usavršavanja i savjetovanja članova u suradnji s obrazovnim institucijama
5. sudjeluju u statističkim anketama te izrađuju ankete i statističke analize gospodarstva
6. pripremaju i dostavljaju informacije, analize, stručna mišljenja i prijedloge tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave o gospodarskim pitanjima i problemima članova
7. uspostavljaju suradnju s tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u svrhu promocije gospodarstva te organiziraju edukacije i savjetovanja o mogućnostima uspostave institucionalne suradnje
8. sudjeluju u oblikovanju i promicanju gospodarskih mjera u suradnji s tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
9. sudjeluju u radnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u pitanjima od gospodarskog značaja za njihovo područje
10. uspostavljaju suradnju s institucijama, ustanovama, udrugama i organizacijama radi podizanja razine konkurentnosti gospodarstva na području lokalne i područne (regionalne) samouprave
11. promoviraju i prate implementaciju ekonomskih mjera Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 10.
(1) Komora može osnivati svoja predstavništva i urede u inozemstvu uz prethodnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske.
(2) Komora može u suradnji sa stranim osobama osnivati mješovite komore sa sjedištem u zemlji ili inozemstvu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 11.
(1) Pri Komori djeluju Centar za mirenje, Stalno arbitražno sudište i Sud časti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 12.
(1) Centar za mirenje (u daljnjem tekstu: Centar) pruža usluge vezane za postupak mirenja u kojem jedan ili vise izmiritelja pomažu strankama - domaćim i stranim fizičkim i pravnim osobama, da zaključe nagodbu u građanskim, trgovačkim, radnim i drugim imovinskopravnim sporovima o pravima s kojima slobodno raspolažu.
( 2) Zaključena nagodba u postupku mirenja pred Centrom ovršna je isprava:
- ako je u njoj utvrđena određena obveza na činidbu o kojoj se stranke mogu nagoditi
- ako sadrži izjavu obvezanika o neposrednom dopuštenju ovrhe - klauzulu ovršnosti
- ako je zaključena u obliku javnobilježničkog akta.
(3) Iznimno, iako su ispunjene sve pretpostavke iz stavka 2. ovoga članka, ovrha nagodbe će se odbiti ako bi njena ovrha bila protivna prinudnim propisima.
(4) Nadležnost, organizacija i postupak pred Centrom uređuje se sukladno zakonu kojim je uređeno mirenje i pravilniku kojeg donosi Skupština.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 13 .
(1) Pri Komori djeluje Stalno arbitražno sudište.
(2) Fizičke ili pravne domaće ili strane osobe (fizičke osobe s prebivalištem ili trajnim boravištem u inozemstvu, odnosno pravne osobe sa sjedištem u inozemstvu) mogu ugovoriti nadležnost Stalnog izbranog sudišta za posredovanje radi mirenja ili za odlučivanje u sporovima o pravima kojima mogu slobodno raspolagati ako zakonom nije odredbeno da za odlučivanje o odredbenoj vrsti tih sporova postoji isključiva nadležnost redovitog suda.
(3) Pravorijek Stalnog arbitražnog sudišta je konačan i među strankama ima snagu pravomoćne presude redovitog suda.
(4) Statutom ili drugim općim aktom Komore koji se objavljuje u "Narodnim novinama" uređuju se nadležnost, sastav i organizacija Stalnog arbitražnog sudišta te pravila o postupku pred Sudištem u sporovima bez međunarodnog elementa i u sporovima s međunarodnim elementom.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 14.
(1) Pri Komori djeluje Sud časti.
(2) Sud časti odlučuje o povredama dobrih poslovnih običaja u obavljanju gospodarskih djelatnosti i prometa robe i usluga u prometu robe na području Republike Hrvatske, o neizvršavanju obveza članova Komore i povredama statuta i općih akata Komore.
(3) Statutom Komore uređuje se način izbora, sastav, organizacija i nadležnost Suda časti, postupak pred Sudom časti i mjere koje može izreći.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 15.
(1) Komora ima stručnu službu.
(2) Opće akte o radu stručne službe donosi Upravni odbor.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. DJELATNOST HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 16.
Djelatnost Komore čine sljedeći poslovi i zadaci:
1. sudjelovanje u oblikovanju i poticanju povoljnog gospodarskog okruženja i predlaganje mjera za unapređivanje gospodarske politike
2. procjena učinaka postojećih, te predlaganje novih mjera za jačanje konkurentnosti i razvoj hrvatskog gospodarstva
3. razmatranje i davanje stručnih mišljenja u postupku donošenja propisa i drugih akata iz područja gospodarstva
4. sudjelovanje u radu radnih skupina za pripremu propisa od interesa za gospodarstvo
5. sudjelovanje u poticanju sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja radne snage u gospodarstvu, inovacije znanja radne snage u gospodarstvu, cjeloživotnog učenja i mobilnosti
6. suradnja s ministarstvom nadležnim za vanjske poslove u razvoju i promociji gospodarske diplomacije
7. utvrđivanje uzanci i potvrđivanje postojanja i sadržaja poslovnih običaja
8. zastupanje zajedničkih interesa strukovnih udruženja
9. zastupanje interesa članica u Europskoj uniji, međunarodnim organizacijama i udrugama ili pred njima
10. suradnja sa ministarstvima nadležnim za znanost i gospodarstvo u poticanju istraživanja, tehnološkog razvoja i inovacija
11. razvijanje sustava poslovnog informiranja i razvoja informacijskog sustava
12. usklađivanje gospodarskih i društvenih interesa iz područja zaštite okoliša i održivog razvoja
13. jačanje konkurentnosti poduzetništva kroz suradnju na projektima Europske unije
14. suradnja s komorama u inozemstvu u cilju razmjenjivanja poslovnih informacija i povezivanja komorskih sustava
15. vođenje registra članova Hrvatske gospodarske komore
16. promocija gospodarstva posredstvom elektroničkih medija, glasila Hrvatske gospodarske komore i drugih promotivnih aktivnosti
17. obavljanje poslova na temelju javnih ovlasti povjerenih posebnim zakonom.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 17.
(1) Osim djelatnosti iz članka 16 . ovoga Zakona, Komora svojim članovima pruža mogućnost korištenja posebnih usluga i proizvoda, a osobito:
1. daje podršku u internacionalizaciji te uključivanju u globalne lance vrijednosti i lance nabave
2. daje podršku u promicanju vanjskotrgovinskih i gospodarskih odnosa na unutarnjem tržištu i s trećim zemljama
3. daje podršku u dostizanju propisanih normi i standarda kvalitete njihova poslovanja
4. organizira nastup hrvatskih gospodarstvenika na sajmovima u zemlji i inozemstvu
5. organizira gospodarske delegacije
6. pruža usluge savjetovanja i informiranja o vanjskotrgovinskim pitanjima u zemlji i inozemstvu
7. pruža usluge savjetovanja i informiranja o općim i posebnim pitanjima iz pravnog i ekonomskog područja
8. provodi edukaciju i stručno usavršavanje
9. pruža usluge cjeloživotnog obrazovanja
10. izrađuje analize gospodarstva i poduzetništva
11. izdaje mišljenje o bonitetu
12. subvencionira projekte istraživanja, inovacija, savjetovanja i suradnje
13. izdaje stručne i promotivne publikacije i kataloge
14. predstavlja, informira i promovira njihove proizvode i usluge na domaćem tržištu, tržištu europskog gospodarskog prostora i tržištima trećih zemalja
15. za svoje članove obavlja druge poslove određene ovim Zakonom i Statutom Komore.
(2) Svi članovi Komore imaju pravo pristupa uslugama i proizvodima iz stavka 1. ovoga članka pod uvjetima određenim ovim Zakonom, Statutom Komore i drugim općim aktima donesenima na temelju Zakona i Statuta.
(3) Za svaku skupinu svojih članova iz članka 30. stavaka 2., 3. i 4. ovoga Zakona, Skupština Komore određuje cjenik posebnih usluga i proizvoda iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 18.
Komora rješava sporove medu svojim članovima koji nisu u nadležnosti sudova putem tijela iz članaka 12.,13. i 14. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IV. TIJELA HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 19.
(1) Tijela Komore su:
1. Skupština
2. Upravni odbor
3. Nadzorni odbor
4. Predsjednik.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 20.
(1) Skupština je najviše tijelo upravljanja Komore.
(2) Skupština ima najmanje 77 članova, a najviše 101 člana.
(3) Članovi Skupštine su izabrani predstavnici strukovnih udruženja i gospodarskih vijeća.
(4) Odluku o postupku, kriterijima i načinu izbora članova Skupštine, donosi Skupština Komore uvažavajući ravnomjernu teritorijalnu i sektorsku zastupljenost te udio ukupnog prihoda i broja zaposlenih.
(5) Odluku o raspisivanju izbora donosi Skupština prije isteka mandata starog saziva Skupštine.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 21.
Skupština obavlja slijedeće poslove:
1. donosi Statut, Program rada, Pravilnik o Stalnom arbitražnom sudištu, Pravilnik o Centru za mirenje, Odluku o financiranju i financijski plan, Odluku o osnivanju i ukidanju područnih ili regionalnih centara, Odluku o raspisivanju izbora za članove Skupštine, Poslovnik o radu Skupštine, Odluku o uvjetima dobrovoljnog članstva, Odluku o visini članarine, Odluku o Cjeniku posebnih usluga i proizvoda
2. utvrđuje uzance
3. odobrava godišnji izvještaj o radu i usvaja završni račun
4. sudjeluje u odlučivanju o najznačajnijim pitanjima gospodarskog razvoja
5. odlučuje o osnivanju i ukidanju predstavništava Komore u inozemstvu uz prethodnu suglasnost Vlade Republike Hrvatske, kao i o njenom sudjelovanju u radu odgovarajućih međunarodnih organizacija te osnivanju mješovitih komora
6. bira i razrješava dio članova Upravnog odbora sukladno članku 23. stavku 5. ovoga Zakona
7. bira i razrješava članove Nadzornog odbora i Predsjednika
8. odlučuje o stjecanju, opterećenju ili prodaji nekretnina i druge imovine čija pojedinačna vrijednost prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna
9. odlučuje o sklapanju pravnih poslova čija pojedinačna vrijednost prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna
10. odlučuje u slučaju potrebe i o drugim pitanjima.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 22 .
(1) Upravni odbor upravlja poslovima Komore i za svoj rad odgovara Skupštini.
(2 ) Upravni odbor obavlja slijedeće zadaće:
1. provodi odluke i zaključke Skupštine
2. priprema prijedloge Statuta, Pravilnika i odluka koje donosi Skupština
3. predlaže odluke, zaključke i stavove te daje mišljenja o pitanjima o kojima će Skupština raspravljati
4. predlaže Skupštini izbor i razrješenje Predsjednika
5. donosi Odluku o raspisivanju izbora za članove Nadzornog odbora
6. donosi Odluku o raspisivanju izbora za Predsjednika
7. utvrđuje i zastupa interese članova s gledišta gospodarskoga sustava, ekonomske politike i drugih pitanja od značaja za gospodarstvo Republike Hrvatske
8. ustanovljuje i usklađuje interese članica u odnosu na kolektivne ugovore
9. usklađuje međusobne interese strukovnih udruženja
10. utvrđuje potrebe i smjernice te predlaže način provođenja stručnog obrazovanja
11. donosi odluku o ustroju strukovnih udruženja i drugih oblika strukovnog organiziranja
12. donosi odluku o osnivanju agencija, trgovačkih društava, i drugih oblika djelovanja Komore u Republici Hrvatskoj i inozemstvu
13. donosi Pravilnik o unutarnjem ustrojstvu i načinu rada Stručne službe
14. imenuje i razrješava predsjednika i zamjenike predsjednika Suda časti te suce prvostupanjskih i drugostupanjskih vijeća
15. utvrđuje listu izmiritelja Centra za mirenje
16. utvrđuje listu arbitara Stalnog arbitražnog sudišta
17. određuje visinu naknada za usluge Komore i troškove Suda časti, Centra za mirenje i Stalnog arbitražnog sudišta
18. odlučuje o stjecanju, opterećenju ili prodaji nekretnina i druge imovine čija pojedinačna vrijednost prelazi iznos od 1.000.000,00 kuna i ne prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna
19. odlučuje o sklapanju pravnih poslova čija pojedinačna vrijednost prelazi iznos od 1.000.000,00 kuna i ne prelazi iznos od 5.000.000,00 kuna
20. odlučuje o prigovorima na pojedinačne isprave donesene u izvršavanju javnih ovlasti;
21. rješava i ostala pitanja koja prema Statutu i drugim općim aktima Komore pripadaju u njegov djelokrug.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 23.
(1) Upravni odbor ima sedam članova.
(2) Predsjednik Komore po dužnosti je i predsjednik Upravnog odbora.
(3) Zamjenik predsjednika Upravnog odbora i četvero članova Upravnog odbora biraju se iz reda uglednih gospodarstvenika ili stručnjaka iz različitih područja gospodarstva.
(4) Jedan član Upravnog odbora bira se iz reda zaposlenika stručne službe Komore na prijedlog Predsjednika.
(5) Odluku o izboru i razrješenju šestero članova Upravnog odbora donosi Skupština.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 24.
(1) Nadzorni odbor nadzire:
1. provođenje Statuta i drugih općih akata Komore i ostvarivanje prava i izvršavanje obveza članica
2. materijalno i financijsko poslovanje Komore te raspolaganje sredstvima
3. usklađenost rada stručne službe Komore sa Statutom i općim aktima.
(2) Nadzorni odbor podnosi Skupštini godišnje izvješće o obavljenom nadzoru i daje suglasnost na izvješće Predsjednika Komore o radu Komore.
(3) Nadzorni odbor obavlja i druge poslove za koje ga zaduži Skupština.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 25.
(1) Nadzorni odbor ima predsjednika i četvero članova.
(2) Odluku o izboru i razrješenju predsjednika i članova Nadzornog odbora donosi Skupština.
(3) U Nadzorni odbor ne mogu biti birani članovi Skupštine i Upravnog odbora.
(4) Predsjednik i članovi Nadzornog odbora biraju se iz reda uglednih gospodarstvenika ili stručnjaka iz područja gospodarstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 26.
(1) Predsjednik Komore predstavlja i zastupa Komoru u zemlji i inozemstvu i odgovoran je za zakonitost njezinog rada.
(2) Predsjednika Komore na prijedlog Upravnog odbora bira Skupština iz reda uglednih gospodarstvenika ili stručnjaka iz području gospodarstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 27.
(1) Predsjednik komore dužnost obavlja u stalnom radnom odnosu, a može je obavljati i bez zasnivanja radog odnosa.
(2) Predsjednik Komore za svoj rad odgovara Skupštini.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 28.
(1) Upravni odbor donosi Odluku o raspisivanju izbora za predsjednika Komore prije isteka mandata predsjednika, kojom razrađuje postupak izbora u skladu sa Statutom.
(2) Uvjeti za izbor predsjednika Komore uređuju se Statutom.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
V. ČLANOVI HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 29.
(1) Pravne osobe iz članka 4. stavka 1. ovoga Zakona postaju članovi Komore upisom u sudski registar.
(2) Subjekti iz članka 4. stavka 4. ovoga Zakona postaju članovi Komore upisom u Registar članova Komore iz članka 16. točke 15. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 30.
(1) Ovisno o gospodarskoj snazi, članovi Komore razvrstavaju se u tri skupine.
(2) Prva skupina u smislu ovoga Zakona obuhvaća članove Komore koji ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
- ukupna aktiva: 7.500.000,00 kuna
- ukupni prihodi: 15.000.000,00 kuna i
- broj zaposlenih: 50.
(3) Druga skupina u smislu ovoga Zakona obuhvaća članove Komore koji prelaze dva od tri kriterija iz stavka 2. ovoga članka, ali ne prelaze dva od sljedeća tri kriterija:
- ukupna aktiva: 30.000.000,00 kuna
- ukupni prihodi: 60.000.000,00 kuna i
- broj zaposlenih: 250.
(4) Treća skupina u smislu ovoga Zakona obuhvaća članove Komore koji prelaze dva od tri kriterija iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Članovi Komore razvrstavaju se svake godine u skupine iz ovoga članka na temelju podataka iz godišnjeg financijskog izvješća.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 31.
(1) Visinu članarine za svaku pojedinu skupinu članova Komore iz članka 30. ovoga Zakona određuje svake godine Skupština Komore odlukom.
(2) Visinu članarine za članove Komore iz članka 4. stavaka 1. i 4. ovoga Zakona određuje svake godine Skupština Komore odlukom.
(3) Članarina se uplaćuje na račun Komore.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 32.
(1) Članovi Komore iz prve skupine iz članka 30. stavka 2. ovoga Zakona nemaju obvezu plaćanja članarine po odluci iz članka 31. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Članovi Komore iz stavka 1. ovoga članka, posebne usluge i proizvode iz članka 17. stavka 1. ovoga Zakona plaćaju po cjeniku posebnih usluga i proizvoda sukladno članku 17. stavku 3. ovoga Zakona.
(3) Ako pojedini član Komore prve skupine iz članka 30 stavka 2. ovoga Zakona odluči plaćati članarinu po odluci iz članka 31. stavka 1. ovoga Zakona, može koristiti sve posebne usluge i proizvode iz članka 17. stavka 1. ovog Zakona sukladno odluci Skupštine Komore.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 33.
(1) Članovi Komore koji plaćaju članarinu imaju pravo:
1. birati svoje predstavnike u tijela Komore
2. putem svojih predstavnika upravljati poslovima Komore
3. neposredno sudjelovati u radu strukovnih udruženja i drugih oblika organiziranja u Komori
4. razmjenjivati informacije i iskustva, obavljati konzultacije te organizirati savjetovanja
5. pokretati inicijative za donošenje i promjenu zakona i drugih propisa i mjera od interesa za gospodarstvo i poduzetništvo
6. koristiti stručnu pomoć i usluge Komore
7. sudjelovati u aktivnostima Komore.
(2) Članovi Komore iz stavka 1. ovoga članka dužni su:
1. dostavljati podatke potrebne za obavljanje zadaća i poslova Komore
2. sudjelovati u radu strukovnih udruženja i drugih oblika organiziranja unutar Komore
3. pridržavati se odredaba Statuta, odluka, zaključaka i drugih akata tijela Komore te razvijati međusobnu odgovornost za provođenje zadaća Komore
4. podmirivati članarinu Komore.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 34 .
(1) Članovi Komore ostvaruju svoje interese u Komori neposredno u strukovnim udruženjima i gospodarskim vijećima, a posredno preko svojih izabranih predstavnika u tijelima Komore.
(2) Članovi Komore upravljaju poslovima Komore preko svojih predstavnika u tijelima Komore, po načelima demokratskog odlučivanja, uzajamne odgovornosti i uvažavanja te ravnopravnosti članova u ostvarivanju njihovih prava i dužnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 35.
(1) Predstavnike u tijelima Komore i drugim oblicima organiziranja i rada u Komori biraju članovi Komore iz članka 28. ovoga Zakona, putem svojih udruženja i gospodarskih vijeća.
(2) Predstavnici se biraju na vrijeme od četiri godine i mogu ponovno biti birani.
(3) Predstavnik tijela odgovoran je osobno za svoj rad, a u skladu sa svojim pravima i dužnostima i za rad te odluke tijela čiji je član.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
VI. NAČIN FINANCIRANJA KOMORE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 36.
Sredstva potrebna za rad Komore osiguravaju se iz:
- članarine
- prihoda od naknada za usluge i proizvode
- prihoda od obavljanja javnih ovlasti
- prihoda od tržišnih aktivnosti
- izvanrednih prihoda i drugih izvora.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 37.
(1) Hrvatska gospodarska komora osnovana je Zakonom o Hrvatskoj gospodarskoj komori (''Narodne novine'', br. 66/91 i 73/91) te nastavlja s radom sukladno odredbama ovoga Zakona.
(2) Hrvatska gospodarska komora dužna je svoju organizaciju, statut i druge opće akte uskladiti s odredbama ovoga Zakona u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 38.
Članovi Komore prve skupine iz članka 30. stavka 2. ovoga Zakona, koji koriste mogućnost članstva bez plaćanja članarine, dužni su se o tome izjasniti u roku od trideset dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 39.
Na dan stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o Hrvatskoj gospodarskoj komori (''Narodne novine,'' br. 66/91 i 73/91).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 40.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja