NACRT PLANA UPRAVLJANJA
VODNIM PODRUČJIMA
2022. - 2027.
ožujak 2023.
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
Sadržaj
A. OKVIR ZA UPRAVLJANJE VODAMA
2. Pravni i administrativni ustroj (Institucionalni ustroj)
4.1 Prirodne značajke vodnih područja
4.2 Socio - ekonomske značajke
5.1.1 Hidrografske i hidrološke značajke vodnih područja
5.2.1 Podzemne vode osim geotermalnih i mineralnih voda (hladne podzemne vode)
5.2.2 Geotermalne i mineralne vode
5.3 Zaštićena područja - područja posebne zaštite voda (sažetak registra zaštićenih područja)
6.1 Interpretacija klimatskih promjena za potrebe upravljanja vodama
6.2 Prilagodba na klimatske promjene
8. Popis nadležnih institucija
1. Opterećenje voda uslijed ljudskih djelatnosti
1.1.1 Točkasti izvori opterećenja
1.1.2 Raspršeni izvori opterećenja
1.1.3 Hidromorfološko opterećenje voda
1.1.4 Biološko opterećenje - invazivne strane i strane vrste
1.2 Opterećenje voda sistematizirano prema pokretačima / izvorima opterećenja
1.2.8 Proizvodnja energije - hidroelektrane
1.2.9 Proizvodnja energije - ostalo
1.2.11 Klimatske promjene kao opterećenje koje utjeće na stanje voda
1.2.12 Ostali izvori opterećenja
2.1.1 Kopnene površinske vode prirodne tekućice (rijeke)
2.1.2 Kopnene površinske vode prirodne stajaćice (jezera)
2.1.3 Površinske prirodne prijelazne i priobalne vode i vode teritorijalnog mora
2.1.4 Umjetna i znatno promijenjena vodna tijela
2.1.5 Dodatno razmatranje vezano uz kemijsko stanje voda
2.2.1 Stanje podzemnih voda osim geotermalnih i mineralnih voda (hladne podzemne vode)
2.2.2 Geotermalne i mineralne podzemne vode
3. Ciljevi upravljanja vodama (ciljeva zaštite voda, ciljevi kakvoće voda)
3.1 Ocjena napretka u postizanju okolišnih ciljeva
3.3 Rizici nepostizanja okolišnih ciljeva
3.4 Ciljevi usklađenja s zahtjevima drugih direktiva
5.1 Ključna pitanja upravljanja vodama
5.2.1 Mjere povrata troškova vodnih usluga i poticanje učinkovitog korištenja voda (Poglavlje 4.2.)
5.2.2 Mjere zaštite i osiguranja vode namijenjene za ljudsku potrošnju
5.2.3 Mjere kontrole zahvaćanja vode
5.2.4 Mjere kontrole prihranjivanja podzemnih voda
5.2.5 Mjere kontrole točkastih izvora onečišćenja
5.2.6 Mjere kontrole raspršenih izvora onečišćenja
5.2.7 Mjere kontrole i smanjenja hidromorfološkog opterećenja voda
5.2.8 Mjere kontrole drugih značajnih utjecaja na stanje voda osobito na hidromorfološko stanje
5.2.9 Mjere zabrane direktnog ispuštanja onečišćenja u podzemne vode
5.2.10 Mjere eliminacije i smanjenja onečišćenja prioritetnim tvarima
5.2.11 Mjere prevencije akcidentnih onečišćenja
5.3.1 Vode namijenjene za ljudsku potrošnju ili rezervirane za te namjene u budućnosti
5.3.2 Vode pogodne za život slatkovodnih riba i vode pogodne za školjkaše
5.3.3 Područja za kupanje i rekreaciju
5.3.4 Osjetljiva područja, slivovi osjetljivih područja
5.3.5 Područja podložna onečišćenju nitratima poljoprivrednog porijekla, ranjiva područja
5.3.7 Nadopuna Registra zaštićenih područja - Kulturna baština
5.4.1 Dopunska mjera usklađenja monitoringa stanja voda
5.4.2 Dopunske mjere kontrole točkastih i raspršenih izvora onečišćenja
C. UPRAVLJANJE RIZICIMA OD POPLAVA - PLAN UPRAVLJANJA RIZICIMA OD POPLAVA
2. Prethodna procjena rizika od poplava - Zaključci
2.1 Područja upravljanja rizicima od poplava i elementi za analizu preliminarnog rizika
2.4 Receptori rizika od poplava
2.6 Procjena preliminarnog rizika
2.7 Određivanje područja sa potencijalno značajnim rizicima od poplava
2.8 Razmjena informacija između nadležnih tijela država članica
3. Karte opasnosti i karte rizika od poplava - 2019
3.1 Karte opasnosti od poplava
3.3 Procjena potencijalnih poplavnih šteta
4. Cilj upravljanja rizicima od poplava
5. Utjecaj klimatskih promjena
7. Upravljanje rizicima od poplava
D. PREGLED POVEZNICA S PROGRAMIMA MJERA IZ DRUGIH STRATEŠKIH I PLANSKIH DOKUMENATA
2. Strategija upravljanja vodama
3. Plan upravljanja vodnim područjima 2013. - 2015.
4. Plan upravljanja vodnim područjima 2016. - 2021.
7. Višegodišnji program gradnje komunalnih vodnih građevina - 2015.
8. Višegodišnji program gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje do 2030. godine - 2022.
11. Prethodna dokumentacija Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027.
12. Prateća dokumentacija Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027.
12.1.1 Kopnene površinske vode
12.1.3 Prijelazne i priobalne vode
12.1.4 Opterećenja, utjecaji, ekonomske analize i ostalo
12.2 Upravljanje rizicima od poplava
12.3 Akcijski planovi, programi i izvješća Hrvatskih voda
12.5 Dokumentacija korištena za izradu prethodnih Planova upravljanja vodnim područjima
F. IZVJEŠĆE O INFORMIRANJU I KONZULTIRANJU JAVNOSTI
Popis tablica
Tab. A.1 Podjela teritorija Republike Hrvatske na vodna područja
Tab. A.2 Jedinice upravljanja vodama
Tab. A.3 Pregled obveza koordinacije i izvještavanja s obzirom na veličinu rijeka i jezera
Tab. A.4 Pregled demografskih promjena
Tab. A.5 Administrativna pripadnost vodnih područja
Tab. A.6 Osnovni pokazatelji o naseljenosti i urbaniziranosti vodnih područja
Tab. A.7 Osnovni socio-ekonomski pokazatelji za vodna područja (stanje 2018. godina)
Tab. A.8 Pregled površinskih voda u Republici Hrvatskoj po kategorijama
Tab. A.9 Osnovni pokazatelji vodnog bogatstva
Tab. A.10 Osnovni podaci o glavnim rijekama vodnog područja rijeke Dunav (1961. - 1990.)
Tab. A.12 Osnovni podaci o glavnim rijekama jadranskog vodnog područja (1961. - 1990.)
Tab. A.13 Pregled hidroloških značajki površinskih voda jadranskog vodnog područja
Tab. A.15 Normirani elementi kakvoće za ocjenu ekološkog stanja površinskih voda
Tab. A.16 Kriteriji za tipizaciju tekućica sa slivnom površinom većom od 10 km2
Tab. A.17 Opis zajedničkih interkalibracijskih tipova u EC GIG za tekućice u Republici Hrvatskoj
Tab. A.18 Opis zajedničkih interkalibracijskih tipova u MED GIG za tekućice u Republici Hrvatskoj
Tab. A.19 Tipizacija tekućica (biotički tipovi)
Tab. A.20 Zajednički interkalibracijski tipovi i hrvatski tipovi s navedenim abiotičkim tipovima
Tab. A.22 Značajke tipova rijeka/tekućica sa slivnom površinom većom od 10 km2
Tab. A.23 Normirani biološki elementi i pokazatelji kakvoće za ocjenu ekološkog stanja rijeka
Tab. A.24 Normirani podržavajući elementi i pokazatelji kakvoće za ocjenu ekološkog stanja rijeka
Tab. A.25 Duljine prirodnih tekućica (rijeka) prema tipoovima
Tab. A.26 Kriteriji za tipizaciju jezera površine veće od 0,5 km2
Tab. A.27 Značajke tipova jezera površine veće od 0,5 km2
Tab. A.28 Normirani biološki elementi i pokazatelji kakvoće za ocjenu ekološkog stanja jezera
Tab. A.29 Normirani podržavajući elementi i pokazatelji kakvoće za ocjenu ekološkog stanja jezera
Tab. A.30 Prijedlog elemenata i pokazatelja kakvoće za ocjenu ekološkog stanja slanih jezera
Tab. A.31 Površine prirodnih stajaćica (jezera) prema tipovima
Tab. A.32 Kriteriji za tipizaciju prijelaznih voda
Tab. A.33 Značajke tipova prijelaznih voda
Tab. A.34 Površina prijelaznih voda po tipovima
Tab. A.37 Kriteriji za tipizaciju priobalnih voda
Tab. A.38 Pregled tipova priobalnih voda
Tab. A.39 Površina priobalnih voda po tipovima
Tab. A.42 Tipologija znatno promijenjenih i umjetnih tekućica
Tab. A.45 Duljine umjetnih i znatno promijenjenih tekućica prema tipovima
Tab. A.46 Osnovni biotički tipovi umjetnih i znatno promijenjenih stajaćica
Tab. A.47 Tipovi znatno promijenjenih i umjetnih stajaćica u Republici Hrvatskoj
Tab. A.50 Površine umjetnih i znatno promijenjenih stajaćica prema tipovima
Tab. A.51 Osnovni abiotički tipovi umjetnih i znatno promijenjenih prijelaznih i priobalnih voda
Tab. A.52 Prijedlog elemenata i pokazatelja kakvoće za ocjenu ekološkog potencijala prijelaznih voda
Tab. A.53 Pozadinske vrijednosti za određene parametre u panonskom dijelu Republike Hrvatske
Tab. A.54 Vrijednosti BL za cjelokupno područje krša u Hrvatskoj
Tab. A.55 Pregled proglašenih zaštićenih područja - područja posebne zaštite voda (stanje 2022.)
Tab. A.56 Pregled područja zaštite vode namijenjene za ljudsku potrošnju
Tab. A.59 Mjerodavni pokazatelji za ocjenu eutrofikacije na osjetljivim područjima
Tab. A.61 Stanišni tipovi ovisni o podzemnim vodama
Tab. B.6 Pregled evidentiranih odobrenja za zahvaćanje vode po namjenama
Tab. B.7 Odnos zahvaćene i maksimalno dopuštene količine vode po vodnim područjima
Tab. B.10 Pregled aglomeracija - osnovni podaci
Tab. B.12 Pregled sustava javne odvodnje prema stupnju pročišćavanja otpadnih voda (nova)
Tab. B.14 Teret onečišćenja od stanovništva na ispustima sustava javne odvodnje
Tab. B.17 Osnovne informacije o zonama opskrbe
Tab. B.21 Osnovni podaci o dostupnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju
Tab. B.22 Osnovni podaci o zdravstvenoj ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju
Tab. B.23 Osnovne informacije o korištenju geotermalnih i mineralnih voda
Tab. B.24 Količine zahvaćenie vode za potrebe industrije u 2019. godini
Tab. B.25 Godišnja opterećenja gospodarstva prema pokazateljima
Tab. B.27 Osnovni podaci o crnim točkama (izvor: ENVI atlas okoliša 2021. godina)
Tab. B.29 Osnovni podaci o akvakulturi prema podacima Ministarstva poljoprivrede
Tab. B.30 Faktori emisija hranjivih tvari u akvakulturi
Tab. B.31 Procijenjena opterećenja hranjivim tvarima u slatkovodnoj akvakulturi
Tab. B.32 Faktori emisije i procijenjena opterećenja hranjivim tvarima u morskoj akvakulturi
Tab. B.33 Primjena dušika (N) i fosfora (P) na korištenom poljoprivrednom zemljištu po županijama
Tab. B.34 Ukupna i prosječna potrošnja pesticida po kulturama i skupinama pesticida
Tab. B.35 Potrošnja pesticida u Republici Hrvatskoj
Tab. B.37 Količine zahvaćene vode za navodnjavanje u 2019. godini
Tab. B.39 Potrošnja pesticida u šumarstvu
Tab. B.40 Kretanje putnika i robe u pomorskom i obalnom prijevozu i morskim lukama
Tab. B.42 Promet u pomorskim lukama (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture)
Tab. B.45 Popis razvrstanih plovnih putova
Tab. B.47 Količina utrošenih sredstava za zaštitu bilja za održavanje željezničkih pruga
Tab. B.48 Proizvodnja električne energije
Tab. B.49 Hidroelektrane u Republici Hrvatskoj
Tab. B.50 Izgrađene hidroelektrane s procijenjenim ključnim hidromorfološkim utjecajima
Tab. B.51 Ukupna količina zahvaćene vode (2020. godina) za potrebe rada termoelektrana
Tab. B.52 Procijenjena emisija tvari nastala atmosferskom depozicijom
Tab. B.54 Broj proglašenih stupnjeva ugroženosti voda za razdoblje od 2015. do 2019. godine
Tab. B.55 Broj vodnih tijela površinskih voda s obzirom na obveze izvješćivanja
Tab. B.56 Broj međunarodnih vodnih tijela
Tab. B.60 Stanje vodnih tijela prirodnih tekućica (rijeka)
Tab. B.61 Stanje vodnih tijela prirodnih stajaćica (jezera)
Tab. B.62 Stanje vodnih tijela prirodnih prijelaznih i priobalnih voda
Tab. B.64 Potencijal/stanje umjetnih vodnih tijela
Tab. B.65 Potencijal/stanje znatno promijenjenih vodnih tijela
Tab. B.66 Osnovni podaci o tijelima podzemnih voda na vodnom području rijeke Dunav
Tab. B.67 Osnovni podaci o tijelima podzemnih voda na jadranskom vodnom području
Tab. B.68 Površina ekosustava po vodnim tijelima
Tab. B.69 Ocjena kemijskog stanja tijela podzemnih voda na panonskom području Republike Hrvatske
Tab. B.70 Ocjena kemijskog stanja tijela podzemnih voda na jadranskom vodnom području
Tab. B.71 Test „Bilance voda“ na temelju zahvaćenih količina crpljenja
Tab. B.72 Ocjena količinskog stanja tijela podzemnih voda na vodnom području rijeke Dunav
Tab. B.73 Test „Bilance voda“ na temelju zahvaćenih količina crpljenja na jadranskom vodnom području
Tab. B.74 Količinsko stanje tijela podzemne vode na jadranskom vodnom području
Tab. B.75 Tijela geotermalnih i mineralnih voda na prostoru Republike Hrvatske
Tab. B.76 Pregled ocjene stanja geotermalnih i mineralnih voda
Tab. B.77 Sažeti pregled vodnih tijela na kojima okolišni ciljevi nisu zadovoljeni
Tab. B.79 Opterećenje i priključenost aglomeracija
Tab. B.81 Aglomeracije veće od 2.000 ES prema vodnim područjima i prijamniku
Tab. B.83 Troškovi i prihodi isporučitelja vodnih usluga za 2019. godinu
Tab. B.86 Vodnokomunalni projekti čije se financiranje planira kroz NPOO
Tab. B.87 Planirana ulaganja u sustave odvodnje i sustave vodoopskrbe po vodnim područjima do 2027.
Tab. B.88 Pregled procijenjenih troškova razvoja sustava javne vodoopskrbe prema namjenama
Tab. B.92 Usporedba broja i veličine aglomeracija (2010., 2014. i 2018. godina)
Tab. B.95 Sažetak mjera kontrole i smanjenja kemijskog onečišćenja voda
Tab. C.1 Elementi za analizu preliminarnih rizika
Tab. C.2 Zastupljenost najnepovoljnije klase potencijalnog rizika od erozije
Tab. C.3 Ustanove sa ranjivijom populacijom
Tab. C.4 Zastupljenost vrsta zaštićenih područja na elementima za analizu rizika od poplava
Tab. C.5 Nepokretna kulturna dobra sistematizirana prema vrsti
Tab. C.6 Pregled površina pod pojedinim gospodarskim aktivnostima
Tab. C.7 IED postrojenja (Registar IED i SEVESO postrojenja, siječanj 2019.)
Tab. C.8 SEVESO postrojenja (Registar IED i SEVESO postrojenja, siječanj 2019.)
Tab. C.9 Područja značajnog utjecaja klimatskih promjena na rizike od poplava
Tab. C.10 Pokretači razvojnih aktivnosti
Tab. C.12 Preliminarni rizik od poplava nakon provedene korekcije
Tab. C.13 Rezultati verifikacije područja potencijalno značajnih rizika od poplava
Tab. C.14 Verificirana područja sa potencijalno značajnim rizikom od poplava
Tab. C.16 Ukupne potencijalno ugrožene površine
Tab. C.17 Potencijalne štetne posljedice poplavnih scenarija
Tab. C.18 Srednja godišnja potencijalna šteta
Tab. C.20 Pregled rezultata analize razine potencijalne ugroženosti od poplava
Tab. C.21 Područja značajnog utjecaja klimatskih promjena na rizike od poplava
Tab. C.22 Ukupan broj projekata zaštite od štetnog djelovanja voda (smanjenja rizika od poplava)
Tab. C.25 Troškovi i vremenski raspored realizacije projekata
Popis slika
Sl. A.1 Vodna područja i područja podslivova sa značajnijim vodotocima
Sl. A.2 Regionalna hidrološka pripadnost teritorija Republike Hrvatske
Sl. A.4 Multilateralni sporazumi po vodnim područjima
Sl. A.5 Bilateralna suradnja po vodnim područjima, područjima podslivova i vodotocima
Sl. A.6 Planski dokumenti upravljanja vodama
Sl. A.8 Prirodne značajke vodnih područja
Sl. A.10 Usporedni pregled promjene broja naselja i stanovnika sistematiziran prema veličini naselja
Sl. A.13 Osnovni socioekonomski podaci
Sl. A.15 Površine prijelaznih voda u jadranskom vodnom području
Sl. A.16 Karta specifičnog otjecanja u Republici Hrvatskoj
Sl. A.17 Postojeći sustav zaštite od poplava na slivu Save, Drave i Dunava
Sl. A.18 Sustav zaštite od poplava na slivovima jadranskog vodnog područja
Sl. A.19 Karta razgraničenja ekoregija i subekoregija
Sl. A.21 Zastupljenost tipova u hidrografskoj mreži tekućica
Sl. A.22 Zastupljenost tipova u hidrografskoj mreži stajaćica
Sl. A.23 Prostorni raspored tipova prijelaznih voda po rijekama
Sl. A.24 Prostorni raspored tipova priobalnih voda
Sl. A.26 Karta prirodne ranjivosti vodonosnika vodnog područja rijeke Dunav
Sl. A.27 Karta prirodne ranjivosti vodonosnika jadranskog vodnog područja
Sl. B.5 Bilanca tereta onečišćenja od stanovništva s priključkom na sustav javne odvodnje (tona/god)
Sl. B.6 Teret ispuštenog onečišćenja od stanovništva u odnosu na vrstu prijamnika
Sl. B.7 Aktivna odlagališta otpada (Izvor: ENVI atlas okoliša, 2021. godina)
Sl. B.9 Osnovne informacije o zonama opskrbe
Sl. B.10 Količine zahvaćene vode u razdoblju 2016. - 2019. godina
Sl. B.11 Omjer zahvaćene i isporučene količine voda
Sl. B.13 Dostupnost vode namijenjene za ljudsku potrošnju (pregled po naseljima)
Sl. B.16 Prostorni raspored poljoprivrednog zemljišta po općinama (stanje 2017. godina)
Sl. B.17 Prostorni raspored poljoprivrednog zemljišta po općinama (stanje 2017. godina)
Sl. B.20 Karta potrošnje pesticida po županijama (stanje 2017. godina)
Sl. B.23 Tretirane površine u šumarstvu za period 2016. - 2019.
Sl. B.25 Prikaz lokacija hidroelektrana u Hrvatskoj
Sl. B.26 Broj hidroelektrana prema tipovima
Sl. B.28 Prostorni položaj termoelektrana i termoelektrana i toplana
Sl. B.29 Procijenjena emisija tvari nastala atmosferskom depozicijom
Sl. B.37 Usporedba ocjene kemijskog stanja na mjernim postajama rijeka
Sl. B.42 Usporedba ocjene stanja prema hidromorfološkim elementima kakvoće u prirodnim jezerima
Sl. B.52 Test preliminarne identifikacije znatno promijenjenih i umjetnih vodnih tijela
Sl. B.53 Usporedba ocjene stanja prema biološkim elementima kakvoće na mjernim postajama akumulacija
Sl. B.56 Usporedba ukupnog ekološkog stanja i ukupnog ekološkog potencijala akumulacija
Sl. B.57 Usporedba ocjene kemijskog stanja na mjernim postajama akumulacija
Sl. B.59 Usporedni prikaz kemijskog stanja vodnih tijela prema „scenarijima“
Sl. B.60 Stanje površinskih voda (kartografski prikaz svih vodnih tijela)
Sl. B.61 Pregledna karta tijela podzemnih voda na vodnom području rijeke Dunav
Sl. B.63 Pregledna karta tijela podzemne vode na jadranskom vodnom području
Sl. B.65 Ocjena stanja podzemnih voda s obzirom na količinu i kakvoću voda
Sl. B.68 Kemijsko stanje tijela podzemnih voda jadranskog vodnog područja
Sl. B.70 Prikaz padajućih trendova razina podzemne vode na tijelima podzemnih voda
Sl. B.71 Količinsko stanje tijela podzemnih voda na vodnom području rijeke Dunav
Sl. B.72 Količinsko stanje tijela podzemnih voda u jadranskom vodnom području
Sl. B.73 Tijela geotermalne i mineralne vode na prostoru Republike Hrvatske
Sl. B.77 Procjene rizika nepostizanja okolišnih ciljeva za vodna tijela površinskih voda
Sl. B.80 Procijenjeni rizik postizanja okolišnih ciljeva na tijelima podzemnih voda
Sl. B.81 Omjer zahvaćene i isporučene količine voda
Sl. B.82 Isporučene količine vode prema namjeni
Sl. B.85 Nadležnosti isporučitelja vodnih usluga prema Programu 2021.
Sl. B.86 Uslužna područja prema Uredbi o uslužnim područjima
Sl. B.87 Prihod od vodnih nanada u razdoblju 2004. do 2020. godina
Sl. B.88 Financiranje programa razvoja vodnokomunalne infrastrukture
Sl. B.89 Prihod od naknada u 2018. i 2019. godini u eurima
Sl. B.90 Udjeli pojedinih naknada u odnosu na ukupan iznos naknada za 2018. i 2019
Sl. B.92 Pregled ulaganja u razvoj vodnokomunalne infrastrukture
Sl. B.93 Procjena ulaganja u upravljanje vodama (godišnje)
Sl. B.96 Procijenjena ulaganja u razvoj sustava javne odvodnje
Sl. B.98 Shema inventarizacije (prema CIS Guidance No 28)
Sl. C.2 Područja predviđena za prihvat i tečenje velikih voda
Sl. C.3 Procjena razvojnih aktivnosti
Sl. C.4 Matrica preliminarnog rizika
Sl. C.5 Preliminarni rizik od poplava (nakon provedene korekcije)
Sl. C.6 Verificirana područja s potencijalno značajnim rizicima od poplava
Sl. C.8 Karta opasnosti od poplava male, srednje i velike vjerojatnosti
Sl. C.9 Omjer proračunate potencijalne štete u odnosu na scenarije pojavljivanja
Sl. C.10 Štete prema vjerojatnosti pojavljivanja na razini Republike Hrvatske
Sl. C.11 Srednja godišnja potencijalna šteta
Sl. C.13 Ukupna ocjena razine ugroženosti područja s potencijalno značajnim rizicima od poplava
Sl. C.14 Procjenjeni utjecaj klimatskih promjena na rizike od poplava
Sl. C.16 Teritorijalne jedinice za provedbu obrane od poplava
Sl. C.17 Hidrološko-hidraulički prognozni modeli u razvoju i operativnoj upotrebi
Sl. C.18 Prihod od naknada za uređenje voda i vodnog doprinosa u razdoblju 2013. - 2020.
Sl. C.19 Prikaz strukture ostvarenih prihoda Hrvatskih voda u razdoblju 2013. - 2020.
Sl. C.20 Planirana ulaganja prema Višegodišnjem programu
U V O D
Plan upravljanja vodnim područjima (2022. - 2027.) izrađen je na temelju Zakona o vodama (Narodne novine, br. 66/19 i 84/21) kojima su propisani: Planski dokumenti upravljanja vodama (članak 37.), Plan upravljanja vodnim područjima (članak 39.) i Plan upravljanja rizicima od poplava (članak 127.). Dokument je novela drugog Plana upravljanja vodnim područjima (Narodne novine, broj 66/16) kojeg je Vlada Republike Hrvatske donijela 6. lipnja 2016. godine za plansko razdoblje od 2016. do 2021. godine.
Struktura dokumenta usklađena je s odredbom iz članka 127. Zakona o vodama kojom je propisano da je sastavni dio Plana upravljanja vodnim područjima i Plan upravljanja rizicima od poplava, te s odredbama Pravilnika o sadržaju plana upravljanja vodnim područjima (Narodne novine, br. 74/13, 53/16 i 64/18). S time u svezi Plan upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. se sastoji od dvije komponente upravljanja vodnim područjima:
Upravljanje stanjem voda, sadržajno usklađena s odredbama članka 39. Zakona o vodama, odnosno odredbama članka 13. i dodatka VII. Direktive 2000/60/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2000. o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u području vodne politike (SL L 327, 22. 12. 2000.), u daljnjem tekstu: Okvirna direktiva o vodama (Poglavlje B.)
Upravljanje rizicima od poplava, sadržajno usklađena s odredbama članka 127. Zakona o vodama, odnosno odredbama članka 7. i Dodatka Direktive 2007/60/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2007. o procjeni i upravljanju poplavnim rizicima (Tekst značajan za EGP) (SL L 288, 6.11.2007.), u daljnjem tekstu: Direktiva o procjeni i upravljanju rizicima od poplava (Poglavlje C.).
Upravljanje stanjem voda sadrži novelirani pregled stanja voda, pregled sustava praćenja stanja voda, te program mjera za upravljanje kakvoćom voda na vodnim područjima u planskom razdoblju 2022. - 2027. godine, koje su usmjerene na dostizanje ciljeva zaštite voda kako je to propisano člankom 46. Zakona o vodama.
Upravljanje rizicima od poplava sadrži zaključke Prethodne procjene rizika od poplava, prikaz karata opasnosti od poplava i karata rizika od poplava, ciljeve za upravljanje rizicima od poplava te program mjera za ostvarenje tih ciljeva, uključujući preventivne mjere, zaštitu, pripravnost, prognoziranje poplava i sustave za obavještavanje i upozoravanje, s ciljem smanjenja mogućih štetnih posljedica poplava na ljudsko zdravlje i sigurnost, na vrijedna dobra i imovinu te na vodni i kopneni okoliš.
Nacrt plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. su izradile Hrvatske vode u suradnji s mnogim znanstvenim i stručnim institucijama i specijaliziranim tvrtkama koje su pripremale stručne podloge, polazeći od drugog Plana upravljanja vodnim područjima (2016. - 2021. godina), strateških odrednica iz Strategije upravljanja vodama (Narodne novine, broj 91/08), te zaključaka sa četiri bilateralna sastanka predstavnika hrvatskih nadležnih institucija s predstavnicima Europske komisije:
Bilateralni tehnički sastanak o ispunjenju ex-ante conditionality-a 6.1, Bruxelles, 10. veljače 2017.,
Package Meeting on Cohesion Policy, Environmental Implementation Review and Compliance, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, Zagreb, 3. - 4. travanj 2017.,
Package Meeting on Cohesion Policy, Environmental Implementation Review and Compliance, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, Zagreb, 7. - 8. studeni 2018.,
Package Meeting on Environmental Implementation Review, Cohesion Policy and Compliance, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, Zagreb, 5. - 6. studeni 2019.
i komunikacije s Europskom komisijom putem takozvanog „Pilot sustava“.
Budući da je Plan upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. novela drugog Plana upravljanja vodnim područjima 2016. – 2021., u izradi dokumenta korišteni su rezultati i zaključci iz Izvješća o izvršenju Plana upravljanja vodnim područjima 2016. - 2021. ( https://voda.hr/sites/default/files/2022-05/izvjesce_o_izvrsenju_plana_upravljanja_vodnim_podrucjima_2016._-_2021._u_razdoblju_od_2016._-_2018._godine.pdf ), koje je na temelju članka 39., stavka 2. Zakona o vodama prihvaćeno od strane Hrvatskog sabora 19. veljače 2021. godine
U razdoblju od 2016. do 2021. godine donijet je niz novih ili izmijenjenih i dopunjenih zakonskih i podzakonskih akata kojima se provodi program regulatornih mjera iz Plana upravljanja vodnim područjima 2016. - 2021., kao i daljnje usklađivanje sa zakonodavstvom Europske unije na području voda i drugih sektora koji utječu na stanje voda.
Ograničen opseg podataka prilikom pripreme Plana upravljanja vodnim područjima 2016. - 2021. dijelom je utjecao na smanjenje pouzdanosti tadašnje procjene stanja voda, analize opterećenja i utjecaja, te praćenja učinka provedenih mjera. Radi toga je u razdoblju od 2016. do 2021. godine intenziviran monitoring stanja voda prema Programu usklađenja monitoringa objavljenom u travnju 2016. godine, sve do razine neophodne za učinkovito i vjerodostojno upravljanje vodama, te je intenziviran rad na daljnjoj pripremi znanstvenih i stručnih podloga, sve sa ciljem osiguranja što kvalitetnije podatkovne osnovice za pripremu Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. Programom usklađenja monitoringa je predviđeno unaprjeđenje organizacije provedbe monitoringa s tendencijom jačanja laboratorijskih kapaciteta uz dodatna ulaganja u prostor, opremu i kadrove, što se postupno provodi.
Veliki doprinos kvaliteti Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. je provedena interkalibracija klasifikacijskih sustava površinskih kopnenih, prijelaznih i priobalnih voda koja je kroz suradnju hrvatskih biologa s recenzentima određenim od strane Europske komisije dovršena potkraj 2021. godine. Svoj doprinos kvaliteti ovog multidisciplinarnog dokumenta također su dali hidrolozi, hidrotehničari, hidrogeolozi, kemičari, agronomi i oceanografi.
Intenzivne aktivnosti na pripremi Nacrta Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. započele su u I. kvartalu 2019. godine, kada su prema odredbi članka 45. Zakona o vodama Hrvatske vode na svojoj mrežnoj stranici na poveznici https://voda.hr/sites/default/files/2022-05/program_rada_plana_2022.-2027.pdf objavile Program rada Plana upravljanja vodnim područjima i Plana upravljanja rizicima od poplava 2022. - 2027.
Međukorak u pripremi komponente I. Upravljanje stanjem voda također prema odredbi članka 45. Zakona o vodama bila je izrada dokumenta „Pregled značajnih vodnogospodarskih pitanja“ i njegova objava na mrežnoj stranici Hrvatskih voda u listopadu 2020. godine na poveznici https://voda.hr/sites/default/files/dokumenti/upravljanje-vodama/privremeni_pregled_znacajnih_vodnogospodarskih_pitanja_-_2019.pdf . Dokument je sastavni dio Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027., a njegov sadržaj propisan je člankom 5. Pravilnika o načinu konzultiranja i informiranja javnosti o nacrtu Strategije upravljanja vodama i Plana upravljanja vodnim područjima (Narodne novine, broj 48/14) tako da obuhvaća: cilj i pravni temelj donošenja Privremenog pregleda, pregled postojećih informacija, sažetak značajnih pitanja upravljanja vodama, te sažeti pregled mogućih mjera sistematiziranih prema institucijama i tijelima nadležnim za njihovu provedbu.
Međukoraci u pripremi komponente II. Upravljanje rizicima od poplava bili su izrada dokumenta „Prethodna procjena rizika od poplava“ prema odredbama članka 124. i 125. Zakona o vodama i njegova objava na mrežnoj stranici Hrvatskih voda na poveznici https://www.voda.hr/hr/prethodna-procjena-rizika-od-poplava-2018 u srpnju 2019. godine, te izrada karata opasnosti od poplava i karata rizika od poplava za područja s prethodno procijenjenim značajnim rizicima od poplava prema odredbama članka 126. Zakona o vodama i njihova objava na mrežnoj stranici Hrvatskih voda na poveznici https://voda.hr/hr/karte-opasnosti-od-poplava-i-karte-rizika-od-poplava-2019 u veljači 2021. godine.
Programi građevinskih mjera Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. utvrđeni su Višegodišnjim programom gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje do 2030. godine (Narodne novine, broj 147/21) donesenim od strane Vlade Republike Hrvatske nakon provedene strateške procjene utjecaja na okoliš i konzultacija sa zainteresiranom javnošđću i s Europskom komisijom, te Nacrtom Višegodišnjeg programa gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije 2021. - 2030. za kojeg se trenutačno provodi strateška procjena utjecaja na okoliš. Višegodišnji programi gradnje propisani člankom 43. Zakona o vodama kroz investicijske mjere objedinjuju obveze iz brojnih direktiva Europske unije, naročito Direktive o procjeni i upravljanju rizicima od poplava, Direktive o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju i Direktive o pročišćavanju komunalnih otpadnih voda. Programima su utvrđeni pojedinačni projekti, način i razdoblje njihove provedbe, sudionici u provedbi, iznosi ulaganja i izvori sredstava, red prvenstva u provedbi, te praćenje provedbe. Daljnja studijska i projektna razrada vodnih sustava i građevina te priprema odgovarajuće dokumentacije za negrađevinske mjere nužan su preduvjet za prijavu takvih projekata za sufinanciranje od strane europskih fondova.
Uključivanje i informiranje javnosti u pripremu i donošenje Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. sukladno zahtjevima Okvirne direktive o vodama provodi se prema odredbama članka 45. Zakona o vodama i prema odredbama Pravilnika o načinu konzultiranja i informiranja javnosti o nacrtu Strategije upravljanja vodama i Plana upravljanja vodnim područjima. Nacrt Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. Nacrt dokumenta objavljen je na mrežnim stranicama Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja i Hrvatskih voda zajedno s Obrascima za dostavu primjedbi.
Stratešku procjenu utjecaja na okoliš sukladno odredbama Zakona o zaštiti okoliša (Narodne novine, br. 80/13, 153/13, 78/15, 12/18 i 118/18) i Uredbe o strateškoj procjeni utjecaja strategije, plana i programa na okoliš (Narodne novine, broj 3/17), uključujući i postupak glavne ocjene prihvatljivosti Programa za ekološku mrežu sukladno Zakonu o zaštiti prirode (Narodne novine, br. 80/13, 15/18, 14/19 i 127/19) provodi Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja.
Informacije o pripremi Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. iznijete su na sastancima bilateralnih međudržavnih vodnogospodarskih komisija sa susjednim državama Mađarskom i Bosnom i Hercegovinom, te na sastancima multilateralne Savske komisije na kojima osim predstavnika Hrvatske sudjeluju predstavnici svih država sa sliva Save, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore.
Prema odredbama članka 41. Zakona o vodama, odnosno članka 13. Okvirne direktive o vodama i članka 8. Direktive o procjeni i upravljanju rizicima od poplava, te dogovoru država članica Međunarodne komisije za zaštitu rijeke Dunav (ICPDR), podaci i informacije iz nacionalnih planova upravljanja vodnim područjima podunavskih država pa tako i iz ovoga dokumenta, bili su polazna osnovica za pripremu novele Plana upravljanja vodama na slivu Dunava i novele Plana upravljanja rizicima od poplava na slivu Dunava za koje se očekuje da će biti donešeni na ministarskom sastanku ICPDR-a u veljači 2022. godine ( http://www.icpdr.org ). Prema istim načelima izrađuje se i novela Plana upravljanja vodama na slivu Save I Plana upravljanja rizicima od poplava na slivu Save pod koordinacijom Međunarodne komisije za sliv rijeke Save (ISRBC) ( http://www.savacommission.org ). Na jadranskom vodnom području je uz financiranje GEF-a krajem 2014. godine izrađen Okvir za upravljanje na prekograničnom slivu Neretve i Trebišnjice.
Nadležne institucije za provedbu Plana upravljanja vodnim područjima 2022. - 2027. su Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja kao središnje tijelo državne uprave nadležno za upravljanje vodama i Hrvatske vode, kao pravna osoba s javnim ovlastima za upravljanje vodama.
Kartografski prikazi, dijagrami i tablice iz ovog dokumenta prilagođeni su korištenju u digitalnom obliku. Provedene analize i obrade zasnovane su na podacima i informacijama zaključno s 2018. kao referentnom godinom, osim u dijelovima dokumenta gdje je posebno navedena druga referentna godina. Time su omogućene usporedbe dobivenih rezultata s rezultatima iz drugih država članica Europske unije.
Kartografski prikazi i opisi granice u ovom dokumentu, služe isključivo za potrebe ovoga dokumenta i nisu povezani uz konačno određivanje ili označavanje međunarodnih granica Republike Hrvatske.
POGLAVLJA
1. Površinske vode
2. Podzemne vode
3. Zaštićena područja – područja posebne zaštite voda (sažetak registra zaštićenih područja)
6. Klimatske promjene i Strategija prilagodbe klimatskim promjenama za razdoblje do 2040. s pogledom na 2070.
6.1. Interpretacija klimatskih promjena za potrebe upravljanja vodama
6.2. Prilagodba na klimatske promjene
7. Pregled ostalih strateških dokumenata od interesa za upravljanje stanjem voda i upravljanjem rizicima od poplava
9. Koordinacija između Okvirne direktive o vodama i Direktive o procjeni i upravljanju rizicima od poplava
2.3. Stanje podzemnih voda osim geotermalnih i mineralnih voda (hladne podzemne vode)
3. Ciljevi upravljanja vodama (ciljeva zaštite voda, ciljevi kakvoće voda)
5.2.1 Mjere povrata troškova vodnih usluga i poticanje učinkovitog korištenja voda
5.4.1. Dopunska mjera usklađenja monitoringa stanja voda
Komentari