NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O OBAVLJANJU STUDENTSKIH POSLOVA
Zagreb, studeni 2017.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O OBAVLJANJU STUDENTSKIH POSLOVA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. točke 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 - pročišćeni tekst).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Studentski poslovi se trenutno obavljaju na temelju odredbi Pravilnika o posredovanju pri zapošljavanju redovitih studenata (Narodne novine, broj 16/96, 125/97, 37/06, 59/07 i 30/08) koji je na snazi još od 1996. godine. U praksi se tijekom dugotrajne promjene gore navedenih propisa uočio određeni broj područja koja bi trebalo jasnije definirati, a uočeno je da određena pitanja nisu uopće uređena te postoji niz pravnih praznina vezanih uz ovo područje. Stoga je zaključeno da je potrebno izraditi jedinstveni zakon kojim će se na sustavan i cjelovit način urediti pitanja vezana uz obavljanje studentskih poslova.
Stoga je Vlada Republike Hrvatske na 19. sjednici održanoj 2. veljače 2017. donijela Odluku o osnivanju Radne skupine za izradu nacrta prijedloga zakona kojim će se urediti zapošljavanje i rad učenika i studenata, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja je dana 10. ožujka 2017. godine donijelo Odluku o imenovanju Radne skupine za izradu nacrta prijedloga zakona kojim će se urediti zapošljavanje i rad učenika i studenta u kojoj su uključeni predstavnici Ministarstva financija, Ministarstva rada i mirovinskog sustava, učenika, studenata, studentskih centara, poslodavaca, sindikata te djelatnici Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Neka otvorena pitanja vezana uz reguliranje studentskih poslova su: definiranje uvjeta pod kojima studenti mogu ostvarivati pravo na ovu vrstu obavljanja poslova, koji sve studenti mogu obavljati ovu vrstu poslova, reguliranje obveze vođenja evidencija o obavljanju studentskih poslova, definiranje uvjeta za obavljanje djelatnosti posrednika, uspostavljanje mehanizama kontrole ove vrste obavljanja poslova, uređenje sustava zaštite studenata, definiranje uvjeta i načina zaključivanja ugovora o obavljanju studentskog posla, definiranje obveza naručitelja posla te korištenje naknade za posredovanje.
Osnovna pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga Zakona o obavljanju studentskih poslova su:
Proširivanje definicije redovitog studenta u smislu ovog Zakona
Prema trenutnim propisima izvanredni studenti nemaju pravo na ovaj oblik obavljanja poslova. S obzirom da izvanredni studenti nisu nužno u radnom odnosu, predloženo je da se definicija redovitog studenta u ovom Zakonu proširi na sve studente koji nisu u radnom odnosu kako bi imali pravo na ovaj oblik obavljanja poslova. U smislu ovog zakona proširen je pojam redoviti studenti kako bi njihov rad bio na jedinstven način oporezivan u skladu sa poreznim propisima.
Reguliranje obveze vođenja evidencija o obavljanju studentskih poslova
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se uvođenje obveze naručitelja posla za vođenjem evidencije o izvođačima i dostave podataka posredniku i inspektoratu rada. Također se predlaže preciznije reguliranje obveze posrednika za vođenjem evidencije o izvođačima, naručiteljima posla, izdanim ugovorima i računima te evidenciju o visini naknade izvođaču. Predlaže se propisivanje obveze posrednika za čuvanjem dokumentacije te mogućnost davanja na uvid navedenih podataka ovlaštenim osobama.
Definiranje uvjeta za obavljanje djelatnosti posredovanja
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje uvjeta za obavljanje djelatnosti posredovanja i postupak za izdavanje odobrenja djelatnosti posredovanja. U Nacrtu prijedloga Zakona su stoga određeni minimalni postoci izgrađenih i stavljenih u funkciju smještajnih jedinica i sjedećih mjesta u odnosu na ukupni broj redovitih studenata koji studiraju (izvan mjesta prebivališta za smještajne jedinice) u mjestu u kojem se nalazi sjedište posrednika, a koje posrednik mora zadovoljiti. Također je detaljno propisan postupak za izdavanje odobrenja djelatnosti posredovanja. Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se osnivanje Povjerenstva koje se sastoji od sedam članova, od kojih su dva predstavnika Ministarstva, dva člana predlaže Hrvatski studentski zbor, dva člana Zajednica studentskih centara Republike Hrvatske te jednog člana Rektorski zbor Republike Hrvatske, a koje daje mišljenje o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti posredovanja.
Definiranje obveze posrednika
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje obveze posrednika, primarno prema izvođačima, uključujući objavu općih uvjeta poslovanja, osiguranje izvođača za slučaj ozljede na radu/profesionalne bolesti i pravnu pomoć i zaštitu izvođača kod potraživanja naknade za obavljeni posao.
Definiranje uvjeta za obavljanje studentskih poslova
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje uvjeta za obavljanje studentskog posla. Predlaže se da posrednici mogu posredovati za studenta upisanog u tekuću akademsku godinu koji je u prethodnoj akademskoj godini ostvario najmanje 1 ECTS bod, uz iznimke, kao i za druge osobe koje su obuhvaćene zakonom najdulje do kraja akademske godine u kojoj su te druge osobe završile studij ili do isteka razdoblja od tri mjeseca od završetka studija.
Definiranje uvjeta i načina zaključivanja ugovora o obavljanju studentskih poslova
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se da se o povremenom radu izvođača sklapa Ugovor o obavljanju studentskog posla, između izvođača, posrednika i naručitelja posla, te je propisan postupak njegovog sklapanja u pisanom ili elektroničkom obliku i to prije početka obavljanja posla. Također, određeno je da se oporezivanje vrši prema važećim zakonima i podzakonskim propisima, a da je Ugovor za posrednika vjerodostojna isprava za obračun i naplatu naknade za obavljeni studentski posao, doprinosa prema posebnim propisima i naknade posredniku.
Definiranje obveza naručitelja posla
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje obveza naručitelja posla, uključujući isplatu minimalne naknade za obavljanje studentskih poslova, pravo na uvećanje naknade za obavljen posao pod propisanim uvjetima. osiguranje sigurnih uvjeta za obavljanje posla, zaštitu dostojanstva izvođača i pravo na stanku. Predlaže se uvođenje minimalne naknade za obavljanje studentskih poslova po satu koja se izračunava tako da se iznos minimalne bruto plaće u Republici Hrvatskoj sukladno posebnom propisu podijeli sa 160. Također se predlaže uvođenje ograničenja za naručitelje posla s ciljem zaštite studenata i radnika i to tako da za vrijeme obavljanja studentskih poslova naručitelj posla ne može otkazati ugovor o radu radnicima iz poslovno uvjetovanih razloga za poslove koje obavljaju izvođači te da naručitelj posla koji je u posljednjih 6 mjeseci radniku otkazao ugovor o radu iz poslovno uvjetovanih razloga ne može sklopiti ugovor o obavljanju studentskih poslova s izvođačem za rad na tim poslovima.
Definiranje načina korištenja naknade za posredovanje
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje načina korištenja prihoda od posredovanja tako da su posrednici dužni voditi brigu o unapređenju i razvoju svojih djelatnosti i poboljšanju životnog standarda studenata. Predlaže se posebno propisati da su posrednici dužni dio prihoda koristiti namjenski u svrhu financiranja kulturnih i sportskih aktivnosti isključivo namijenjenih studentima te definiranje postupak raspodjele sredstava. Također se predlaže uvođenje obveze posrednika da svake godine objavljuju podatke o raspodjeli i namjenskom korištenju prihoda od posredovanja pri obavljanju studentskih poslova te obvezu dostave pisanog izvješće Ministarstvu za prethodnu kalendarsku godinu.
Inspekcijski nadzor
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se propisivanje da inspekcijski nadzor nad provedbom Zakona i na temelju njega donesenih propisa obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove inspekcije rada te da se na ovlaštenja inspektora rada na odgovarajući način primjenjuju opći propisi koji uređuju radne odnose.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na državni proračun.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O OBAVLJANJU STUDENTSKIH POSLOVA
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju prava i obveze izvođača, posrednika i naručitelja posla tijekom obavljanja studentskog posla te ostala pitanja vezana uz obavljanje studentskih poslova.
Osnovne odredbe
Članak 2.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1)redoviti student je student preddiplomskih sveučilišnih studija, integriranih preddiplomskih i diplomskih sveučilišnih studija, diplomskih sveučilišnih studija, kratkih stručnih studija, preddiplomskih stručnih studija i specijalističkih diplomskih stručnih studija koji studira na visokim učilištima u Republici Hrvatskoj i građanin Europske unije s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koji studira na visokom učilištu izvan Republike Hrvatske ili strani student na razmjeni za vrijeme studiranja u Republici Hrvatskoj, a koji nema zasnovan radni odnos.
2)druga osoba jeosoba koja je završila studij na visokom učilištu u Republici Hrvatskoj, a nema zasnovan radni odnos ili građanin Europske unije s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koji je završio studij na visokom učilištu izvan Republike Hrvatske, a nema zasnovan radni odnos.
3)naručitelj posla je fizička ili pravna osoba koja je s izvođačem sklopila ugovor o obavljanju studentskog posla i za koju izvođač obavlja taj posao.
4)izvođač je redoviti student ili druga osoba koja je s naručiteljem posla i posrednikom sklopila ugovor o obavljanju studentskog posla i koja za naručitelja posla obavlja taj posao.
5)posrednik je posrednik pri obavljanju studentskog posla – studentski centar ili visoko učilište koje ima centar za studentski standard kao ustrojbenu jedinicu, a koje ima odobrenje za posredovanje izdano od ministarstva nadležnog za visoko obrazovanje (dalje u tekstu: Ministarstvo).
6)podružnica je u sudski registar upisana podružnica ustanove koja ima odobrenje za posredovanje izdano od Ministarstva.
Rodna jednakost
Članak 3.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Evidencije i čuvanje dokumentacije
Članak 4.
(1)Naručitelj posla je dužan voditi evidenciju o izvođačima, sukladno općim propisima o radu.
(2)Naručitelj posla je dužan inspektoru rada na njegov zahtjev dostaviti podatke iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 5.
(1)Posrednik je dužan u elektroničkoj bazi voditi evidenciju o izvođačima, naručiteljima posla, izdanim ugovorima i računima, te evidenciju o visini naknade izvođaču.
(2)Naručitelj posla je dužan posredniku dostaviti podatke o izvođaču.
(3)Posrednik je dužan Ministarstvu i inspektoru rada na njihov zahtjev dostaviti podatke iz stavaka 1. i 2. ovoga članka.
Članak 6.
(1)Posrednik je dužan čuvati podatke iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona najmanje šest godina, a i duže ako je to propisano posebnim propisom.
(2)Posrednik može dati na uvid podatke iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona samo naručitelju posla za kojega je posredovao i izvođaču u dijelu koji se odnosi na izvođača pojedinačno i po njegovom pisanom zahtjevu te nadležnim tijelima za nadzor rada i drugim tijelima sukladno posebnim propisima.
(3)Posrednik je dužan izdati potvrdu izvođaču na njegov zahtjev o svim posredovanjima koje je za njega obavio, a u svrhu dokaza o obavljenim studentskim poslovima i stečenom iskustvu na istima.
(4)Svi podaci koje posrednik prikuplja mogu se obrađivati i dostavljati drugim osobama isključivo u skladu s propisima koji reguliraju obradu i zaštitu osobnih podataka.
Uvjeti za obavljanje djelatnosti posredovanja
Članak 7.
(1)Djelatnost posredovanja pri obavljanju studentskih poslova može obavljati studentski centar koji je osnovan kao ustanova od strane visokog učilišta u jedinici lokalne samouprave u kojoj je sjedište tog visokog učilišta ili njegove sastavnice, ili visoko učilište koje ima centar za studentski standard kao ustrojbenu jedinicu, a koji imaju odobrenje za posredovanje izdano od Ministarstva.
(2)Ustanove iz stavka 1. ovoga članka zahtjev za odobrenjem djelatnosti posredovanja s dokazima o ispunjavanju propisanih uvjeta i popisom svih lokacija na kojima se namjerava obavljati djelatnost posredovanja podnose Ministarstvu.
(3)Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo će izdati u roku od 60 dana od dana predaje urednog zahtjeva ustanovi koja ispunjava sljedeće opće uvjete:
1.odgovarajući prostor i oprema za obavljanje djelatnosti
2.odgovarajući broj zaposlenika za obavljanje djelatnosti razmjerno broju studenata u mjestu izvođenja djelatnosti
3.podmiruje obveze za poreze, doprinose i druga javna davanja.
(4)Ministar nadležan za visoko obrazovanje (dalje u tekstu: ministar) pravilnikom propisuje način utvrđivanja ispunjavanja uvjeta iz stavka 3. ovoga članka.
(5)Osim općih uvjeta iz stavka 3. ovoga članka, ustanove moraju u trenutku podnošenja prvog zahtjeva ispuniti i sljedeće uvjete:
a.Minimalno 10% izgrađenih i stavljenih u funkciju smještajnih jedinica od ukupnog broja redovitih studenata koji studiraju izvan mjesta prebivališta u mjestu u kojem se nalazi sjedište posrednika i
b.Osigurana usluga studentske prehrane s minimalno 2.5% sjedećih mjesta u odnosu na broj redovitih studenata koji studiraju u mjestu u kojem se nalazi sjedište posrednika, u studentskom restoranu u vlasništvu ili najmu posrednika ili učilišta koje je osnivač posrednika.
(6)Mišljenje o ispunjavanju uvjeta daje Povjerenstvo koje imenuje ministar odlukom. Povjerenstvo se sastoji od sedam članova, od kojih su dva predstavnika Ministarstva, dva člana predlaže Hrvatski studentski zbor, dva člana Zajednica studentskih centara Republike Hrvatske te jednog člana Rektorski zbor Republike Hrvatske.
(7)Na temelju pozitivnog mišljenja Povjerenstva ministar donosi rješenje o odobrenju djelatnosti posredovanja na lokacijama u skladu sa zaprimljenim zahtjevom na rok od pet godina.
(8)Ponovni postupak za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti posredovanja provodi se pet godina od donošenja prethodne odluke o odobrenju.
(9)Osim općih uvjeta iz stavka 3. ovoga članka, ustanove moraju u trenutku podnošenja ponovnog zahtjeva ispuniti i sljedeće uvjete:
a. Minimalno 12% izgrađenih i stavljenih u funkciju smještajnih jedinica od ukupnog broja redovitih studenata koji studiraju izvan mjesta prebivališta u mjestu u kojem se nalazi sjedište posrednika i
b. Osigurana usluga studentske prehrane s minimalno 5% sjedećih mjesta u odnosu na broj redovitih studenata koji studiraju u mjestuu kojem se nalazi sjedište posrednika, u studentskom restoranu u vlasništvu ili najmu posrednika ili učilišta koje je osnivač posrednika
(10)Nove podružnice se mogu osnivati u jedinici lokalne samouprave u kojoj postoji visoko učilište, a u kojoj ne postoji studentski centar niti visoko učilište koje ima centar za studentski standard kao ustrojbenu jedinicu niti postojeća podružnica drugog studentskog centra.
(11)U slučaju negativnog mišljenja Povjerenstva, ministar će donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva za obavljanje djelatnosti za djelatnost posredovanja.
(12)Protiv rješenja o odbijanju zahtjeva može se pokrenuti upravni spor.
(13) O izdanim rješenjima Ministarstvo vodi evidenciju koja je dostupna na internetskoj stranici Ministarstva.
Djelatnost posredovanja
Članak 8.
Posredovanje pri obavljanju studentskih poslova uključuje:
1.obavljanje poslova analize i obrade tržišta, pronalazak posla i kontakt s naručiteljima posla te dogovor oko uvjeta obavljanja posla s naručiteljem posla,
2.upućivanje izvođača na obavljanje posla kod naručitelja posla,
3.vođenje propisanih evidencija,
4.obračun naknade za obavljanje studentskog posla, propisanih doprinosa i naknada za posredovanje,
5.dostava računa naručitelju posla te naplata istoga,
6.isplata punog iznosa naknade izvođaču te uplata doprinosa na temelju posebnih propisa.
Obveze posrednika
Članak 9.
(1)Posrednik mora na ulazu u prostor u kojem se obavlja djelatnost istaknuti ploču da se u tom prostoru obavlja djelatnost posredovanja.
(2)Posrednik je dužan djelatnost posredovanja pri obavljanju studentskih poslova obavljati na način da ne izazove poremećaje na tržištu rada i ne ugrozi prava radnika.
(3)Posrednik je dužan utvrditi svojim općim aktima opće uvjete poslovanja s kojima je obvezan upoznati naručitelje posla i izvođače, a koji su sastavni dio ugovora o obavljanju studentskog posla.
(4)Opći uvjeti poslovanja iz stavka 3.ovoga članka dopunjuju i pojašnjavaju ugovor, a posrednik ih je dužan učiniti javno dostupnima i objaviti ih na svojim internetskim stranicama.
(5)Posrednik je dužan osigurati izvođača za slučaj ozljede na radu/profesionalne bolesti.
(6)Ako nastupe okolnosti iz stavka 5. ovoga članka, izvođač je dužan obavijestiti posrednika, a posrednik je dužan obavijestiti osiguravajuće društvo s kojim je ugovorio policu osiguranja, te zastupati izvođača u postupku ostvarivanja njegovih prava iz osiguranja.
(7)Posrednik je dužan zaštititi izvođača i pružiti mu pravnu pomoć i zaštitu u vezi ostvarivanja svih prava iz ugovora o obavljanju studentskog posla.
(8)U slučaju da naručitelj posla ne isplati naknadu za obavljeni posao posrednik ima obvezu i pravo zastupati izvođača u potraživanju iste i poduzeti sve pravne radnje da se račun naplati od naručitelja posla i naknada isplati izvođaču.
(9)Posrednik je dužan u svojem aktu o uvjetima poslovanja utvrditi rok u kojem će uputiti pisanu opomenu naručitelju posla zbog neisplaćene naknade izvođaču za obavljeni posao te rok za pokretanje ovršnog postupka nad naručiteljem posla.
(10)Ako nastupe okolnosti da naručitelj posla ne isplati naknadu izvođaču za obavljeni posao u roku u kojem su poduzete sve pravne radnje iz stavka 9. ovoga članka, posrednik solidarno odgovara za obveze naručitelja posla prema izvođaču te mu je dužan isplatiti naknadu iz vlastitih sredstava.
(11)Obveza iz stavka 10. ovoga članka se isključuje ako je posrednik prije sklapanja ugovora o obavljanju studentskog posla pisano upozorio izvođača na učestalo neplaćanje naknade izvođačima od strane naručitelja posla.
Uvjeti za obavljanje studentskog posla
Članak 10.
(1)Redoviti student može sklopiti ugovor o obavljanju studentskog posla za vrijeme studiranja od dana upisa na visoko učilište.
(2)Posrednici mogu posredovati za redovitog studenta upisanog u tekuću akademsku godinu koji je u prethodnoj akademskoj godini ostvario najmanje 1 ECTS bod.
(3)Uvjet iz stavka 2. ovoga članka ne primjenjuje se na redovite studente koji prvi put upisuju prvu godinu studija i redovite studente koji su u prethodnoj akademskoj godini imali opravdan prekid studija.
(4)Status redovitog studenta koji studira na visokom učilištu u Republici Hrvatskoj se dokazuje uvidom u elektroničke evidencije podataka o studentima u ISVU (Informacijski sustav visokih učilišta) i Informacijski sustav studentskih prava (ISSP).
(5)Status redovitog studenta koji studira na visokom učilištu izvan Republike Hrvatske se dokazuje potvrdom nadležnog tijela države u kojoj studira.
(6)Posrednici mogu posredovati za drugu osobu, najdulje do kraja akademske godine u kojoj je druga osoba završila studijili do isteka razdoblja od tri mjeseca od završetka studija.
(7)Status druge osobe se dokazuje potvrdom visokog učilišta o završetku studija odnosno potvrdom nadležnog tijela države u kojoj je završio studij o završetku studija.
(8)Provjeru radnog statusa redovitog studenta i osobe iz stavka 6. ovoga članka vrši posrednik uvidom u podatke nadležne službe za mirovinsko osiguranje.
(9)Redoviti studenti i osobe iz stavka 6. ovoga članka moraju biti nositelji prava iz obveznog zdravstvenog osiguranja što se dokazuje zdravstvenom iskaznicom ili preslikom prijave na obvezno zdravstveno osiguranje.
Ugovor o obavljanju studentskog posla
Članak 11.
(1)O povremenom radu izvođača sklapa se Ugovor o obavljanju studentskog posla.
(2)Ugovor iz stavka 1. ovoga članka sklapa se između izvođača, posrednika i naručitelja posla.
(3)Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka izvođač se obvezuje obavljati određeni posao, naručitelj posla se obvezuje platiti naknade i doprinose propisane ovim Zakonom posredniku, a posrednik se obvezuje obaviti djelatnost posredovanja i isplatiti naknade i doprinose sukladno ovom Zakonu.
(4)Ugovor iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati:
a.broj rješenja odnosno odluke kojim je izdana dozvola odnosno odobrenje za posredovanje,
b.ime, prezime i OIB izvođača,
c.broj studentske iskaznice, gdje je primjenjivo,
d.puni naziv, sjedište i OIB naručitelja posla i posrednika,
e.podatke o vrsti posla i mjestu obavljanja posla,
f.podatke o početku i očekivanom trajanju posla, ,
g.podatke o neto cijeni sata posla, ili količine posla,
h.podatke o uvećanju naknade i iznosu naknade.
(5)Ugovor iz stavka 1. ovoga članka se zaključuje na obrascu koji se može izdati, popuniti i potpisati u pisanom ili elektroničkom obliku.
(6)Ugovor iz stavka 1. ovoga članka zaključen u elektroničkom obliku se može potpisati samo elektroničkim potpisom.
(7)Ugovor iz stavka 1. ovoga članka sastavlja se u tri istovjetna primjerka za svakog potpisnika po jedan.
(8)Ugovor iz stavka 1. ovoga članka se zaključuje za svaki kalendarski mjesec i uvjet je za početak obavljanja studentskog posla.
(9) Iznimno od stavka 8. ovoga članka, ugovor se može zaključiti za obavljanje poslova koji traju dulje od mjesec dana, uz navođenje razloga za njegovo trajanje dulje od mjesec dana.
(10)Posrednik je dužan obrazac Ugovora iz stavka 1. ovoga članka izdati izvođaču na njegov zahtjev te ga potpisati nakon unosa podataka iz stavka 4. ovoga članka.
(11)Posrednik je dužan obrazac Ugovora iz stavka 1. ovoga članka u digitalnom obliku dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove inspekcije rada u roku od 48 sati od zaprimanja ugovora.
(12)Izvođač i naručitelj posla po obavljenom poslu prema prethodno potpisanom ugovoru potpisuje izjavu kojom potvrđuje konačan broj sati ili dana obavljanja posla.
(13)Ministar pravilnikom propisuje oblik obrasca Ugovora iz stavka 1. ovoga članka te oblik i način dostavljanja podataka iz stavka 4. ovoga članka.
Naknade i doprinosi
Članak 12.
(1)Ugovor iz članka 11. ovoga Zakona za posrednika je vjerodostojna isprava za obračun i naplatu:
1.naknade za obavljeni studentski posao,
2.doprinosa prema posebnim propisima,
3.naknade posredniku, koja iznosi 12% neto iznosa naknade izvođaču,
4.naknade posredniku, koja iznosi 0,5% neto iznosa naknade izvođaču.
(2)Minimalna naknada za obavljanje studentskih poslova po satu izračunava se tako da se iznos minimalne bruto plaće u Republici Hrvatskoj sukladno posebnom propisu podijeli sa 160.
(3)Ministar za svaku kalendarsku godinu naredbom objavljuje iznos minimalne naknade iz stavka 2. ovoga članka. Naredba se donosi do 30. studenoga tekuće godine za sljedeću godinu i objavljuje se u »Narodnim novinama«.
(4)Posrednik, uz suglasnost studentskog zbora visokog učilišta osnivača posrednika, može odrediti veću minimalnu naknadu iz stavka 2. ovoga članka općim aktom.
(5)Posrednik može jedino od naručitelja posla naplatiti naknadu za uslugu svojeg posredovanja pri obavljanju studentskih poslova.
(6)Bruto iznos koji plaća naručitelj posla izračunava se tako da se na ukupni iznos neto naknade izvođača obračunava postotak zakonom propisanih doprinosa i postotak naknade za posredovanje.
(7)Pod neto naknadom izvođača podrazumijeva se ostvareni primitak izvođača za obavljen posao.
(8)Naknada izvođaču za obavljeni posao oporeziva je prema važećim zakonima i podzakonskim propisima.
Prava i obveze izvođača i naručitelja posla
Članak 13.
(1)Naručitelj posla je obvezan izvođaču preko posrednika za obavljeni posao isplatiti naknadu, a izvođač je obvezan prema uputama koje naručitelj posla daje, u skladu s naravi i vrstom posla, osobno obavljati preuzeti posao.
(2)Naručitelj posla je dužan izvođaču isplatiti naknadu za obavljeni posao najkasnije 15 dana od završetka istoga.
(3)Izvođač ima pravo na 50 % uvećanje naknade za obavljen posao na mjestima s posebnim uvjetima određenim posebnim propisima kao i za noćno obavljanje posla, obavljanje posla blagdanom, nedjeljom, a izvođač ima pravo i na naknadu putnih troškova, naknadu za topli obrok i druge naknade ako su ugovorene.
(4)Naručitelj posla ima pravo pobliže odrediti mjesto i način obavljanja posla, poštujući pri tome prava i dostojanstvo izvođača.
(5)Za vrijeme obavljanja studentskih poslova temeljem ugovora o obavljanju studentskih poslova naručitelj posla ne može otkazati ugovor o radu radnicima iz poslovno uvjetovanih razloga za poslove koje obavljaju izvođači.
(6)Naručitelj posla koji je u posljednjih 6 mjeseci radniku otkazao ugovor o radu iz poslovno uvjetovanih razloga ne može sklopiti ugovor o obavljanju studentskih poslova sa izvođačem za rad na tim poslovima.
(7)Naručitelj posla je dužan osigurati izvođaču uvjete za obavljanje posla na siguran način i na način koji ne ugrožava zdravlje izvođača, u skladu s posebnim zakonom i drugim propisima.
(8)Naručitelj posla je dužan zaštititi dostojanstvo izvođača za vrijeme obavljanja posla od postupanja nadređenih, suradnika i osoba s kojima izvođač redovito dolazi u doticaj u obavljanju svojih poslova, ako je takvo postupanje neželjeno i u suprotnosti s ovim Zakonom i posebnim zakonima.
(9)U slučaju nastanka okolnosti iz stavka 11. ovoga članka izvođač se može obratiti osobi koja je ovlaštena od naručitelja posla za zaprimanje i rješavanje pritužbi vezanih za zaštitu dostojanstva pri obavljanju studentskih poslova.
(10)Izvođač koji obavlja studentski posao najmanje šest sati dnevno, ima svakog dana obavljanja posla pravo na plaćeni odmor (stanku) od najmanje trideset minuta.
Prihod od posredovanja
Članak 14.
(1)Posrednici su dužni voditi brigu o unapređenju i razvoju svojih djelatnosti i poboljšanju životnog standarda studenata.
(2)Naknade za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova iz članka 12. stavka 1. točke 3. ovoga Zakona posrednici su dužni koristiti namjenski za podmirivanje troškova posredovanja i poboljšanje studentskog standarda tako da se prihod od naknade za posredovanje koristi za poboljšanje u djelatnosti smještaja studenata, za poboljšanje u djelatnosti studentske prehrane te za kulturne i sportske aktivnosti isključivo namijenjene studentima.
(3)Naknade za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova iz članka 12. stavka 1. točke 4. ovoga Zakona posrednici su dužni koristiti namjenskiu svrhu financiranja kulturnih i sportskih aktivnosti isključivo namijenjenih studentima. Naknade raspodjeljuje povjerenstvo koje se sastoji od pet članova, od kojih tri imenuje studentski zbor visokog učilišta osnivača posrednika, a dva člana imenuje posrednik.
(4)Nadzor nad ostvarivanjem i korištenjem naknade za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova provodi Ministarstvo.
(5)Posrednici su dužni svake godine, najkasnije do 1. ožujka, objaviti na svojim internetskim stranicama podatke o raspodjeli i namjenskom korištenju prihoda od posredovanja pri obavljanju studentskih poslova te dostaviti pisano izvješće Ministarstvu i završni račun za prethodnu kalendarsku godinu.
Upravni nadzor
Članak 15.
(1)Upravni nadzor nad zakonitošću rada i općih akata posrednika obavlja Ministarstvo.
(2)Na temelju rezultata nadzora Ministarstvo može obustaviti od izvršenja nezakonite odluke i radnje posrednika.
Inspekcijski nadzor
Članak 16.
(1)Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih propisa obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove inspekcije rada.
(2)U provođenju nadzora inspektor rada ima ovlaštenja utvrđena zakonom ili na temelju zakona donesenim propisom.
(3)Izvođač, naručitelj posla te posrednik mogu zahtijevati od inspektora rada provođenje inspekcijskog nadzora.
(4)Na ovlaštenja inspektora rada u vezi studentskih poslova na odgovarajući način primjenjuju se opći propisi koji uređuju radne odnose.
Prekršajne odredbe
Članak 17.
(1)Novčanom kaznom do 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona.
(2)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona.
(3)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 4. ovoga Zakona.
(4)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 5. ovoga Zakona.
(5)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 8. ovoga Zakona.
(6)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 9. ovoga Zakona.
(7)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 14. stavka 5. ovoga Zakona kao i u slučaju da je iz dostavljenog izvješća vidljivo da posrednik postupa protivno odredbama članka 14. stavka 2. ili 3. ovoga Zakona.
(8)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji zlouporabi ugovor o obavljanju studentskog posla tako da omogući obavljanje posla osobama koje nisu potpisnici ugovora.
(9)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji ne izvrši isplatu naknada i doprinosa propisanih ovim Zakonom.
(10)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 13. stavka 7. ovoga Zakona.
(11)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 13. stavka 8. ovoga Zakona.
(12)Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji radniku ne omogući korištenje stanke na način i pod uvjetima propisanim člankom 13. stavka 10. ovoga Zakona.
(13)Novčanom kaznom od 10.000 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. ili 12. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
(14)Osobi koja je počinila prekršaj iz stavka 7. ovog članka može se izreći zaštitna mjera zabrane obavljanja djelatnosti posredovanja do jedne godine.
(15)Osobi koja je počinila prekršaj iz stavka 8. ili 9. ovoga članka može se izreći zaštitna mjera zabrane korištenja usluga posredovanja do dvije godine.
(16)Izvođaču koji zlouporabi ugovor o obavljanju studentskog posla na način da omogući obavljanje posla osobama koje nisu potpisnici ugovora može se izreći zaštitna mjera zabrane korištenja usluga posredovanja do jedne godine.
Prijelazne i završne odredbe
Članak 18.
Ustanove koje u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona obavljaju djelatnost posredovanja nastavljaju obavljati djelatnost posredovanja u skladu s ovim Zakonom uz uvjet da podnesu zahtjev za odobrenje i dokažu ispunjavanje uvjeta iz članka 7. stavka 3. i stavka 9. ovog Zakona u roku od najkasnije 5 godina od dana stupanja na snagu ovog Zakona, te su dužne najkasnije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona uskladiti svoje poslovanje sa ostalim odredbama ovog Zakona.
Članak 19.
Ministar će u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnike iz članka 7. stavka 4. i članka 11. stavka 13. ovoga Zakona.
Članak 20.
(1)Na dan stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Pravilnik o posredovanju pri zapošljavanju redovitih studenata (Narodne novine, broj 16/96, 125/97, 37/06, 59/07 i 30/08).
(2)Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2018. godine.
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. propisuje se predmet Zakona tako da se njime određuje je da se ovim zakonom uređuju prava i obveze izvođača, posrednika i naručitelja posla tijekom obavljanja studentskog posla te ostala pitanja vezana uz obavljanje studentskih poslova.
Člankom 2. definiraju se osnovni pojmovi u smislu ovoga Zakona i to pojam redovitoga studenta, druge osobe, naručitelja posla, izvođača, posrednika i podružnice.
Člankom 3. propisuje se da se svi izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste neutralno i odnose jednako na muški i ženski rod.
Člankom 4. propisuje se obvezanaručitelj posla da vodi evidenciju o izvođačima, sukladno općim propisima o radu, te da iste podatke dostavi inspektoru rada na njegov zahtjev.
Člankom 5. propisuje se obvezaposrednika da u elektroničkoj bazi vodi evidenciju o izvođačima, naručiteljima posla, izdanim ugovorima i računima, te evidenciju o visini naknade izvođaču., te da iste podatke dostavi Ministarstvu i inspektoru rada na njihov zahtjev.
Člankom 6. propisuje se rok u kojem je posrednik obvezan čuvati podatke koje vodi, uvjeti pod kojima iste može dati na uvid naručitelju posla i izvođaču te nadležnim tijelima i drugim osobama, kao i obveza da izvođaču izda potvrdu o svim posredovanjima koje je za njega obavio.
Člankom 7. propisuje se koje ustanove i pod kojim uvjetima i u kojem postupku mogu dobiti odobrenje za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova.
Člankom 8. propisuje se što uključuje djelatnost posredovanja pri obavljanju studentskih poslova.
Člankom 9. propisuju se obveze posrednika da istakne ploču da se u tom prostoru obavlja djelatnost posredovanja, da obavlja djelatnost na način da ne izazove poremećaje na tržištu rada i ne ugrozi prava radnika, da utvrdi svojim općim aktima opće uvjete poslovanja, da osigura izvođača za slučaj ozljede na radu/profesionalne bolesti, da zaštititi izvođača i pružiti mu pravnu pomoć i zaštitu u vezi ostvarivanja svih prava iz ugovora o obavljanju studentskog posla, kao i postupanja posrednika u slučaju da naručitelj posla ne isplati naknadu za obavljeni posao.
Člankom 10. propisuju su uvjeti koje moraju ispunjavati studenti ili druge osobe da bi obavljali studentske poslove kao i dokazi kojima se utvrđuje ispunjavanje istih.
Člankom 11. propisuje se sadržaj i forma zaključivanja ugovora o obavljanju studentskih poslova.
Člankom 12. propisuje se naknada izvođaču i posredniku, te doprinosi koje naručitelj posla plaća za obavljeni studentski posao.
Člankom 13. propisuju se obveze i prava izvođača i naručitelja posla.
Člankom 14. propisuje se obveze posrednika da namjenski koriste naknade od poslovanja za podmirivanje troškova posredovanja i poboljšanje studentskog standarda, te u svrhu financiranja kulturnih i sportskih aktivnosti isključivo namijenjenih studentima. Također se propisuje da nadzor nad ostvarivanjem i korištenjem naknade za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova provodi Ministarstvo.
Člankom 15. propisuje se upravni nadzor Ministarstva znanosti i obrazovanja nad zakonitošću rada i općih akata posrednika, kao i mjera obustave od izvršenja nezakonite odluke i radnje posrednika.
Člankom 16. propisuje se inspekcijski nadzor središnjeg tijela državne uprave nadležno za poslove inspekcije rada.
Člankom 17. propisuju se novčane kazne posrednicima i naručiteljima posla te zaštitne mjere posrednicima, naručiteljima posla i izvođačima za kršenje odredbi Zakona.
Člankom 18. propisuje se uvjeti pod kojima ustanove koje u trenutku stupanja na snagu Zakona obavljaju djelatnost posredovanja nastavljaju sa obavljanjem djelatnosti.
Člankom 19. propisuje se u rok u kojem će ministar znanosti i obrazovanja donijeti pravilnike na temelju ovoga Zakona.
Člankom 20. stavlja se van snage Pravilnik o posredovanju pri zapošljavanju redovitih studenata, te se propisuje objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O OBAVLJANJU STUDENTSKIH POSLOVA
Zagreb, studeni 2017.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O OBAVLJANJU STUDENTSKIH POSLOVA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. točke 1. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 85/2010 - pročišćeni tekst).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Studentski poslovi se trenutno obavljaju na temelju odredbi Pravilnika o posredovanju pri zapošljavanju redovitih studenata (Narodne novine, broj 16/96, 125/97, 37/06, 59/07 i 30/08) koji je na snazi još od 1996. godine. U praksi se tijekom dugotrajne promjene gore navedenih propisa uočio određeni broj područja koja bi trebalo jasnije definirati, a uočeno je da određena pitanja nisu uopće uređena te postoji niz pravnih praznina vezanih uz ovo područje. Stoga je zaključeno da je potrebno izraditi jedinstveni zakon kojim će se na sustavan i cjelovit način urediti pitanja vezana uz obavljanje studentskih poslova.
Stoga je Vlada Republike Hrvatske na 19. sjednici održanoj 2. veljače 2017. donijela Odluku o osnivanju Radne skupine za izradu nacrta prijedloga zakona kojim će se urediti zapošljavanje i rad učenika i studenata, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja je dana 10. ožujka 2017. godine donijelo Odluku o imenovanju Radne skupine za izradu nacrta prijedloga zakona kojim će se urediti zapošljavanje i rad učenika i studenta u kojoj su uključeni predstavnici Ministarstva financija, Ministarstva rada i mirovinskog sustava, učenika, studenata, studentskih centara, poslodavaca, sindikata te djelatnici Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Neka otvorena pitanja vezana uz reguliranje studentskih poslova su: definiranje uvjeta pod kojima studenti mogu ostvarivati pravo na ovu vrstu obavljanja poslova, koji sve studenti mogu obavljati ovu vrstu poslova, reguliranje obveze vođenja evidencija o obavljanju studentskih poslova, definiranje uvjeta za obavljanje djelatnosti posrednika, uspostavljanje mehanizama kontrole ove vrste obavljanja poslova, uređenje sustava zaštite studenata, definiranje uvjeta i načina zaključivanja ugovora o obavljanju studentskog posla, definiranje obveza naručitelja posla te korištenje naknade za posredovanje.
Osnovna pitanja koja se uređuju Nacrtom prijedloga Zakona o obavljanju studentskih poslova su:
Proširivanje definicije redovitog studenta u smislu ovog Zakona
Prema trenutnim propisima izvanredni studenti nemaju pravo na ovaj oblik obavljanja poslova. S obzirom da izvanredni studenti nisu nužno u radnom odnosu, predloženo je da se definicija redovitog studenta u ovom Zakonu proširi na sve studente koji nisu u radnom odnosu kako bi imali pravo na ovaj oblik obavljanja poslova. U smislu ovog zakona proširen je pojam redoviti studenti kako bi njihov rad bio na jedinstven način oporezivan u skladu sa poreznim propisima.
Reguliranje obveze vođenja evidencija o obavljanju studentskih poslova
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se uvođenje obveze naručitelja posla za vođenjem evidencije o izvođačima i dostave podataka posredniku i inspektoratu rada. Također se predlaže preciznije reguliranje obveze posrednika za vođenjem evidencije o izvođačima, naručiteljima posla, izdanim ugovorima i računima te evidenciju o visini naknade izvođaču. Predlaže se propisivanje obveze posrednika za čuvanjem dokumentacije te mogućnost davanja na uvid navedenih podataka ovlaštenim osobama.
Definiranje uvjeta za obavljanje djelatnosti posredovanja
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje uvjeta za obavljanje djelatnosti posredovanja i postupak za izdavanje odobrenja djelatnosti posredovanja. U Nacrtu prijedloga Zakona su stoga određeni minimalni postoci izgrađenih i stavljenih u funkciju smještajnih jedinica i sjedećih mjesta u odnosu na ukupni broj redovitih studenata koji studiraju (izvan mjesta prebivališta za smještajne jedinice) u mjestu u kojem se nalazi sjedište posrednika, a koje posrednik mora zadovoljiti. Također je detaljno propisan postupak za izdavanje odobrenja djelatnosti posredovanja. Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se osnivanje Povjerenstva koje se sastoji od sedam članova, od kojih su dva predstavnika Ministarstva, dva člana predlaže Hrvatski studentski zbor, dva člana Zajednica studentskih centara Republike Hrvatske te jednog člana Rektorski zbor Republike Hrvatske, a koje daje mišljenje o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti posredovanja.
Definiranje obveze posrednika
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje obveze posrednika, primarno prema izvođačima, uključujući objavu općih uvjeta poslovanja, osiguranje izvođača za slučaj ozljede na radu/profesionalne bolesti i pravnu pomoć i zaštitu izvođača kod potraživanja naknade za obavljeni posao.
Definiranje uvjeta za obavljanje studentskih poslova
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje uvjeta za obavljanje studentskog posla. Predlaže se da posrednici mogu posredovati za studenta upisanog u tekuću akademsku godinu koji je u prethodnoj akademskoj godini ostvario najmanje 1 ECTS bod, uz iznimke, kao i za druge osobe koje su obuhvaćene zakonom najdulje do kraja akademske godine u kojoj su te druge osobe završile studij ili do isteka razdoblja od tri mjeseca od završetka studija.
Definiranje uvjeta i načina zaključivanja ugovora o obavljanju studentskih poslova
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se da se o povremenom radu izvođača sklapa Ugovor o obavljanju studentskog posla, između izvođača, posrednika i naručitelja posla, te je propisan postupak njegovog sklapanja u pisanom ili elektroničkom obliku i to prije početka obavljanja posla. Također, određeno je da se oporezivanje vrši prema važećim zakonima i podzakonskim propisima, a da je Ugovor za posrednika vjerodostojna isprava za obračun i naplatu naknade za obavljeni studentski posao, doprinosa prema posebnim propisima i naknade posredniku.
Definiranje obveza naručitelja posla
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje obveza naručitelja posla, uključujući isplatu minimalne naknade za obavljanje studentskih poslova, pravo na uvećanje naknade za obavljen posao pod propisanim uvjetima. osiguranje sigurnih uvjeta za obavljanje posla, zaštitu dostojanstva izvođača i pravo na stanku. Predlaže se uvođenje minimalne naknade za obavljanje studentskih poslova po satu koja se izračunava tako da se iznos minimalne bruto plaće u Republici Hrvatskoj sukladno posebnom propisu podijeli sa 160. Također se predlaže uvođenje ograničenja za naručitelje posla s ciljem zaštite studenata i radnika i to tako da za vrijeme obavljanja studentskih poslova naručitelj posla ne može otkazati ugovor o radu radnicima iz poslovno uvjetovanih razloga za poslove koje obavljaju izvođači te da naručitelj posla koji je u posljednjih 6 mjeseci radniku otkazao ugovor o radu iz poslovno uvjetovanih razloga ne može sklopiti ugovor o obavljanju studentskih poslova s izvođačem za rad na tim poslovima.
Definiranje načina korištenja naknade za posredovanje
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se definiranje načina korištenja prihoda od posredovanja tako da su posrednici dužni voditi brigu o unapređenju i razvoju svojih djelatnosti i poboljšanju životnog standarda studenata. Predlaže se posebno propisati da su posrednici dužni dio prihoda koristiti namjenski u svrhu financiranja kulturnih i sportskih aktivnosti isključivo namijenjenih studentima te definiranje postupak raspodjele sredstava. Također se predlaže uvođenje obveze posrednika da svake godine objavljuju podatke o raspodjeli i namjenskom korištenju prihoda od posredovanja pri obavljanju studentskih poslova te obvezu dostave pisanog izvješće Ministarstvu za prethodnu kalendarsku godinu.
Inspekcijski nadzor
Nacrtom prijedloga Zakona predlaže se propisivanje da inspekcijski nadzor nad provedbom Zakona i na temelju njega donesenih propisa obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove inspekcije rada te da se na ovlaštenja inspektora rada na odgovarajući način primjenjuju opći propisi koji uređuju radne odnose.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na državni proračun.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O OBAVLJANJU STUDENTSKIH POSLOVA
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuju prava i obveze izvođača, posrednika i naručitelja posla tijekom obavljanja studentskog posla te ostala pitanja vezana uz obavljanje studentskih poslova .
Osnovne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 2.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1) redoviti student je student preddiplomskih sveučilišnih studija, integriranih preddiplomskih i diplomskih sveučilišnih studija, diplomskih sveučilišnih studija, kratkih stručnih studija, preddiplomskih stručnih studija i specijalističkih diplomskih stručnih studija koji studira na visokim učilištima u Republici Hrvatskoj i građanin Europske unije s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koji studira na visokom učilištu izvan Republike Hrvatske ili strani student na razmjeni za vrijeme studiranja u Republici Hrvatskoj, a koji nema zasnovan radni odnos.
2) druga osoba je osoba koja je završila studij na visokom učilištu u Republici Hrvatskoj, a nema zasnovan radni odnos ili građanin Europske unije s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koji je završio studij na visokom učilištu izvan Republike Hrvatske, a nema zasnovan radni odnos.
3) naručitelj posla je fizička ili pravna osoba koja je s izvođačem sklopila ugovor o obavljanju studentskog posla i za koju izvođač obavlja taj posao.
4) izvođač je redoviti student ili druga osoba koja je s naručiteljem posla i posrednikom sklopila ugovor o obavljanju studentskog posla i koja za naručitelja posla obavlja taj posao.
5) posrednik je posrednik pri obavljanju studentskog posla – studentski centar ili visoko učilište koje ima centar za studentski standard kao ustrojbenu jedinicu, a koje ima odobrenje za posredovanje izdano od ministarstva nadležnog za visoko obrazovanje (dalje u tekstu: Ministarstvo).
6) podružnica je u sudski registar upisana podružnica ustanove koja ima odobrenje za posredovanje izdano od Ministarstva.
Rodna jednakost
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 3.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Evidencije i čuvanje dokumentacije
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 4.
(1) Naručitelj posla je dužan voditi evidenciju o izvođačima, sukladno općim propisima o radu.
(2) Naručitelj posla je dužan inspektoru rada na njegov zahtjev dostaviti podatke iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 5.
(1) Posrednik je dužan u elektroničkoj bazi voditi evidenciju o izvođačima , naručiteljima posla, izdanim ugovorima i računima, te evidenciju o visini naknade izvođaču.
(2) Naručitelj posla je dužan posredniku dostaviti podatke o izvođaču.
(3) Posrednik je dužan Ministarstvu i inspektoru rada na njihov zahtjev dostaviti podatke iz stavaka 1. i 2. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 6.
(1) Posrednik je dužan čuvati podatke iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona najmanje šest godina, a i duže ako je to propisano posebnim propisom.
(2) Posrednik može dati na uvid podatke iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona samo naručitelju posla za kojega je posredovao i izvođaču u dijelu koji se odnosi na izvođača pojedinačno i po njegovom pisanom zahtjevu te nadležnim tijelima za nadzor rada i drugim tijelima sukladno posebnim propisima.
(3) Posrednik je dužan izdati potvrdu izvođaču na njegov zahtjev o svim posredovanjima koje je za njega obavio, a u svrhu dokaza o obavljenim studentskim poslovima i stečenom iskustvu na istima.
(4) Svi podaci koje posrednik prikuplja mogu se obrađivati i dostavljati drugim osobama isključivo u skladu s propisima koji reguliraju obradu i zaštitu osobnih podataka.
Uvjeti za obavljanje djelatnosti posredovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 7.
(1) Djelatnost posredovanja pri obavljanju studentskih poslova može obavljati studentski centar koji je osnovan kao ustanova od strane visokog učilišta u jedinici lokalne samouprave u kojoj je sjedište tog visokog učilišta ili njegove sastavnice, ili visoko učilište koje ima centar za studentski standard kao ustrojbenu jedinicu, a koji imaju odobrenje za posredovanje izdano od Ministarstva.
(2) Ustanove iz stavka 1. ovoga članka zahtjev za odobrenjem djelatnosti posredovanja s dokazima o ispunjavanju propisanih uvjeta i popisom svih lokacija na kojima se namjerava obavljati djelatnost posredovanja podnose Ministarstvu.
(3) Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo će izdati u roku od 60 dana od dana predaje urednog zahtjeva ustanovi koja ispunjava sljedeće opće uvjete:
1. odgovarajući prostor i oprema za obavljanje djelatnosti
2. odgovarajući broj zaposlenika za obavljanje djelatnosti razmjerno broju studenata u mjestu izvođenja djelatnosti
3. podmiruje obveze za poreze, doprinose i druga javna davanja.
(4) Ministar nadležan za visoko obrazovanje (dalje u tekstu: ministar) pravilnikom propisuje način utvrđivanja ispunjavanja uvjeta iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Osim općih uvjeta iz stavka 3. ovoga članka, ustanove moraju u trenutku podnošenja prvog zahtjeva ispuniti i sljedeće uvjete:
a. Minimalno 10% izgrađenih i stavljenih u funkciju smještajnih jedinica od ukupnog broja redovitih studenata koji studiraju izvan mjesta prebivališta u mjestu u kojem se nalazi sjedište posrednika i
b. Osigurana usluga studentske prehrane s minimalno 2.5% sjedećih mjesta u odnosu na broj redovitih studenata koji studiraju u mjestu u kojem se nalazi sjedište posrednika, u studentskom restoranu u vlasništvu ili najmu posrednika ili učilišta koje je osnivač posrednika.
(6) Mišljenje o ispunjavanju uvjeta daje Povjerenstvo koje imenuje ministar odlukom. Povjerenstvo se sastoji od sedam članova, od kojih su dva predstavnika Ministarstva, dva člana predlaže Hrvatski studentski zbor, dva člana Zajednica studentskih centara Republike Hrvatske te jednog člana Rektorski zbor Republike Hrvatske.
(7) Na temelju pozitivnog mišljenja Povjerenstva ministar donosi rješenje o odobrenju djelatnosti posredovanja na lokacijama u skladu sa zaprimljenim zahtjevom na rok od pet godina.
(8) Ponovni postupak za izdavanje odobrenja za obavljanje djelatnosti posredovanja provodi se pet godina od donošenja prethodne odluke o odobrenju.
(9) Osim općih uvjeta iz stavka 3. ovoga članka, ustanove moraju u trenutku podnošenja ponovnog zahtjeva ispuniti i sljedeće uvjete:
a. Minimalno 12% izgrađenih i stavljenih u funkciju smještajnih jedinica od ukupnog broja redovitih studenata koji studiraju izvan mjesta prebivališta u mjestu u kojem se nalazi sjedište posrednika i
b. Osigurana usluga studentske prehrane s minimalno 5% sjedećih mjesta u odnosu na broj redovitih studenata koji studiraju u mjestu u kojem se nalazi sjedište posrednika, u studentskom restoranu u vlasništvu ili najmu posrednika ili učilišta koje je osnivač posrednika
(10) Nove podružnice se mogu osnivati u jedinici lokalne samouprave u kojoj postoji visoko učilište, a u kojoj ne postoji studentski centar niti visoko učilište koje ima centar za studentski standard kao ustrojbenu jedinicu niti postojeća podružnica drugog studentskog centra.
(11) U slučaju negativnog mišljenja Povjerenstva, ministar će donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva za obavljanje djelatnosti za djelatnost posredovanja.
(12) Protiv rješenja o odbijanju zahtjeva može se pokrenuti upravni spor.
(13) O izdanim rješenjima Ministarstvo vodi evidenciju koja je dostupna na internetskoj stranici Ministarstva.
Djelatnost posredovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 8.
Posredovanje pri obavljanju studentskih poslova uključuje:
1. obavljanje poslova analize i obrade tržišta, pronalazak posla i kontakt s naručiteljima posla te dogovor oko uvjeta obavljanja posla s naručiteljem posla,
2. upućivanje izvođača na obavljanje posla kod naručitelja posla,
3. vođenje propisanih evidencija,
4. obračun naknade za obavljanje studentskog posla, propisanih doprinosa i naknada za posredovanje,
5. dostava računa naručitelju posla te naplata istoga,
6. isplata punog iznosa naknade izvođaču te uplata doprinosa na temelju posebnih propisa.
Obveze posrednika
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 9.
(1) Posrednik mora na ulazu u prostor u kojem se obavlja djelatnost istaknuti ploču da se u tom prostoru obavlja djelatnost posredovanja.
(2) Posrednik je dužan djelatnost posredovanja pri obavljanju studentskih poslova obavljati na način da ne izazove poremećaje na tržištu rada i ne ugrozi prava radnika.
(3) Posrednik je dužan utvrditi svojim općim aktima opće uvjete poslovanja s kojima je obvezan upoznati naručitelje posla i izvođače, a koji su sastavni dio ugovora o obavljanju studentskog posla.
(4) Opći uvjeti poslovanja iz stavka 3. ovoga članka dopunjuju i pojašnjavaju ugovor, a posrednik ih je dužan učiniti javno dostupnima i objaviti ih na svojim internetskim stranicama.
(5) Posrednik je dužan osigurati izvođača za slučaj ozljede na radu/profesionalne bolesti.
(6) Ako nastupe okolnosti iz stavka 5. ovoga članka, izvođač je dužan obavijestiti posrednika, a posrednik je dužan obavijestiti osiguravajuće društvo s kojim je ugovorio policu osiguranja, te zastupati izvođača u postupku ostvarivanja njegovih prava iz osiguranja.
(7) Posrednik je dužan zaštititi izvođača i pružiti mu pravnu pomoć i zaštitu u vezi ostvarivanja svih prava iz ugovora o obavljanju studentskog posla.
(8) U slučaju da naručitelj posla ne isplati naknadu za obavljeni posao posrednik ima obvezu i pravo zastupati izvođača u potraživanju iste i poduzeti sve pravne radnje da se račun naplati od naručitelja posla i naknada isplati izvođaču.
(9) Posrednik je dužan u svojem aktu o uvjetima poslovanja utvrditi rok u kojem će uputiti pisanu opomenu naručitelju posla zbog neisplaćene naknade izvođaču za obavljeni posao te rok za pokretanje ovršnog postupka nad naručiteljem posla.
(10) Ako nastupe okolnosti da naručitelj posla ne isplati naknadu izvođaču za obavljeni posao u roku u kojem su poduzete sve pravne radnje iz stavka 9. ovoga članka, posrednik solidarno odgovara za obveze naručitelja posla prema izvođaču te mu je dužan isplatiti naknadu iz vlastitih sredstava.
(11) Obveza iz stavka 10. ovoga članka se isključuje ako je posrednik prije sklapanja ugovora o obavljanju studentskog posla pisano upozorio izvođača na učestalo neplaćanje naknade izvođačima od strane naručitelja posla.
Uvjeti za obavljanje studentskog posla
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 10.
(1) Redoviti student može sklopiti ugovor o obavljanju studentskog posla za vrijeme studiranja od dana upisa na visoko učilište.
(2) Posrednici mogu posredovati za redovitog studenta upisanog u tekuću akademsku godinu koji je u prethodnoj akademskoj godini ostvario najmanje 1 ECTS bod.
(3) Uvjet iz stavka 2. ovoga članka ne primjenjuje se na redovite studente koji prvi put upisuju prvu godinu studija i redovite studente koji su u prethodnoj akademskoj godini imali opravdan prekid studija.
(4) Status redovitog studenta koji studira na visokom učilištu u Republici Hrvatskoj se dokazuje uvidom u elektroničke evidencije podataka o studentima u ISVU (Informacijski sustav visokih učilišta) i Informacijski sustav studentskih prava (ISSP).
(5) Status redovitog studenta koji studira na visokom učilištu izvan Republike Hrvatske se dokazuje potvrdom nadležnog tijela države u kojoj studira.
(6) Posrednici mogu posredovati za drugu osobu, najdulje do kraja akademske godine u kojoj je druga osoba završila studij ili do isteka razdoblja od tri mjeseca od završetka studija.
(7) Status druge osobe se dokazuje potvrdom visokog učilišta o završetku studija odnosno potvrdom nadležnog tijela države u kojoj je završio studij o završetku studija.
(8) Provjeru radnog statusa redovitog studenta i osobe iz stavka 6. ovoga članka vrši posrednik uvidom u podatke nadležne službe za mirovinsko osiguranje.
(9) Redoviti studenti i osobe iz stavka 6. ovoga članka moraju biti nositelji prava iz obveznog zdravstvenog osiguranja što se dokazuje zdravstvenom iskaznicom ili preslikom prijave na obvezno zdravstveno osiguranje.
Ugovor o obavljanju studentskog posla
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 11.
(1) O povremenom radu izvođača sklapa se Ugovor o obavljanju studentskog posla.
(2) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka sklapa se između izvođača, posrednika i naručitelja posla.
(3) Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka izvođač se obvezuje obavljati određeni posao, naručitelj posla se obvezuje platiti naknade i doprinose propisane ovim Zakonom posredniku, a posrednik se obvezuje obaviti djelatnost posredovanja i isplatiti naknade i doprinose sukladno ovom Zakonu.
(4) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati:
a. broj rješenja odnosno odluke kojim je izdana dozvola odnosno odobrenje za posredovanje,
b. ime, prezime i OIB izvođača,
c. broj studentske iskaznice, gdje je primjenjivo,
d. puni naziv, sjedište i OIB naručitelja posla i posrednika,
e. podatke o vrsti posla i mjestu obavljanja posla,
f. podatke o početku i očekivanom trajanju posla, ,
g. podatke o neto cijeni sata posla, ili količine posla,
h. podatke o uvećanju naknade i iznosu naknade.
(5) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka se zaključuje na obrascu koji se može izdati, popuniti i potpisati u pisanom ili elektroničkom obliku.
(6) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka zaključen u elektroničkom obliku se može potpisati samo elektroničkim potpisom.
(7) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka sastavlja se u tri istovjetna primjerka za svakog potpisnika po jedan.
(8) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka se zaključuje za svaki kalendarski mjesec i uvjet je za početak obavljanja studentskog posla.
(9) Iznimno od stavka 8. ovoga članka, ugovor se može zaključiti za obavljanje poslova koji traju dulje od mjesec dana, uz navođenje razloga za njegovo trajanje dulje od mjesec dana.
(10) Posrednik je dužan obrazac Ugovora iz stavka 1. ovoga članka izdati izvođaču na njegov zahtjev te ga potpisati nakon unosa podataka iz stavka 4. ovoga članka.
(11) Posrednik je dužan obrazac Ugovora iz stavka 1. ovoga članka u digitalnom obliku dostaviti središnjem tijelu državne uprave nadležnom za poslove inspekcije rada u roku od 48 sati od zaprimanja ugovora.
(12) Izvođač i naručitelj posla po obavljenom poslu prema prethodno potpisanom ugovoru potpisuje izjavu kojom potvrđuje konačan broj sati ili dana obavljanja posla.
(13) Ministar pravilnikom propisuje oblik obrasca Ugovora iz stavka 1. ovoga članka te oblik i način dostavljanja podataka iz stavka 4. ovoga članka.
Naknade i doprinosi
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 12.
(1) Ugovor iz članka 11. ovoga Zakona za posrednika je vjerodostojna isprava za obračun i naplatu:
1. naknade za obavljeni studentski posao,
2. doprinosa prema posebnim propisima,
3. naknade posredniku, koja iznosi 12% neto iznosa naknade izvođaču ,
4. naknade posredniku, koja iznosi 0,5% neto iznosa naknade izvođaču.
(2) Minimalna naknada za obavljanje studentskih poslova po satu izračunava se tako da se iznos minimalne bruto plaće u Republici Hrvatskoj sukladno posebnom propisu podijeli sa 160.
(3) Ministar za svaku kalendarsku godinu naredbom objavljuje iznos minimalne naknade iz stavka 2. ovoga članka. Naredba se donosi do 30. studenoga tekuće godine za sljedeću godinu i objavljuje se u »Narodnim novinama«.
(4) Posrednik, uz suglasnost studentskog zbora visokog učilišta osnivača posrednika, može odrediti veću minimalnu naknadu iz stavka 2. ovoga članka općim aktom.
(5) Posrednik može jedino od naručitelja posla naplatiti naknadu za uslugu svojeg posredovanja pri obavljanju studentskih poslova.
(6) Bruto iznos koji plaća naručitelj posla izračunava se tako da se na ukupni iznos neto naknade izvođača obračunava postotak zakonom propisanih doprinosa i postotak naknade za posredovanje.
(7) Pod neto naknadom izvođača podrazumijeva se ostvareni primitak izvođača za obavljen posao.
(8) Naknada izvođaču za obavljeni posao oporeziva je prema važećim zakonima i podzakonskim propisima.
Prava i obveze izvođača i naručitelja posla
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 13.
(1) Naručitelj posla je obvezan izvođaču preko posrednika za obavljeni posao isplatiti naknadu, a izvođač je obvezan prema uputama koje naručitelj posla daje, u skladu s naravi i vrstom posla, osobno obavljati preuzeti posao.
(2) Naručitelj posla je dužan izvođaču isplatiti naknadu za obavljeni posao najkasnije 15 dana od završetka istoga.
(3) Izvođač ima pravo na 50 % uvećanje naknade za obavljen posao na mjestima s posebnim uvjetima određenim posebnim propisima kao i za noćno obavljanje posla, obavljanje posla blagdanom, nedjeljom, a izvođač ima pravo i na naknadu putnih troškova, naknadu za topli obrok i druge naknade ako su ugovorene.
(4) Naručitelj posla ima pravo pobliže odrediti mjesto i način obavljanja posla, poštujući pri tome prava i dostojanstvo izvođača.
(5) Za vrijeme obavljanja studentskih poslova temeljem ugovora o obavljanju studentskih poslova naručitelj posla ne može otkazati ugovor o radu radnicima iz poslovno uvjetovanih razloga za poslove koje obavljaju izvođači.
(6) Naručitelj posla koji je u posljednjih 6 mjeseci radniku otkazao ugovor o radu iz poslovno uvjetovanih razloga ne može sklopiti ugovor o obavljanju studentskih poslova sa izvođačem za rad na tim poslovima.
(7) Naručitelj posla je dužan osigurati izvođaču uvjete za obavljanje posla na siguran način i na način koji ne ugrožava zdravlje izvođača, u skladu s posebnim zakonom i drugim propisima.
(8) Naručitelj posla je dužan zaštititi dostojanstvo izvođača za vrijeme obavljanja posla od postupanja nadređenih, suradnika i osoba s kojima izvođač redovito dolazi u doticaj u obavljanju svojih poslova, ako je takvo postupanje neželjeno i u suprotnosti s ovim Zakonom i posebnim zakonima.
(9) U slučaju nastanka okolnosti iz stavka 11. ovoga članka izvođač se može obratiti osobi koja je ovlaštena od naručitelja posla za zaprimanje i rješavanje pritužbi vezanih za zaštitu dostojanstva pri obavljanju studentskih poslova.
(10) Izvođač koji obavlja studentski posao najmanje šest sati dnevno, ima svakog dana obavljanja posla pravo na plaćeni odmor (stanku) od najmanje trideset minuta.
Prihod od posredovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 14.
(1) Posrednici su dužni voditi brigu o unapređenju i razvoju svojih djelatnosti i poboljšanju životnog standarda studenata.
(2) Naknade za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova iz članka 12. stavka 1. točke 3. ovoga Zakona posrednici su dužni koristiti namjenski za podmirivanje troškova posredovanja i poboljšanje studentskog standarda tako da se prihod od naknade za posredovanje koristi za poboljšanje u djelatnosti smještaja studenata, za poboljšanje u djelatnosti studentske prehrane te za kulturne i sportske aktivnosti isključivo namijenjene studentima.
(3) Naknade za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova iz članka 12. stavka 1. točke 4. ovoga Zakona posrednici su dužni koristiti namjenski u svrhu financiranja kulturnih i sportskih aktivnosti isključivo namijenjenih studentima. Naknade raspodjeljuje povjerenstvo koje se sastoji od pet članova, od kojih tri imenuje studentski zbor visokog učilišta osnivača posrednika, a dva člana imenuje posrednik.
(4) Nadzor nad ostvarivanjem i korištenjem naknade za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova provodi Ministarstvo.
(5) Posrednici su dužni svake godine, najkasnije do 1. ožujka, objaviti na svojim internetskim stranicama podatke o raspodjeli i namjenskom korištenju prihoda od posredovanja pri obavljanju studentskih poslova te dostaviti pisano izvješće Ministarstvu i završni račun za prethodnu kalendarsku godinu.
Upravni nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 15.
(1) Upravni nadzor nad zakonitošću rada i općih akata posrednika obavlja Ministarstvo.
(2) Na temelju rezultata nadzora Ministarstvo može obustaviti od izvršenja nezakonite odluke i radnje posrednika.
Inspekcijski nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 16.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona i na temelju njega donesenih propisa obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove inspekcije rada.
(2) U provođenju nadzora inspektor rada ima ovlaštenja utvrđena zakonom ili na temelju zakona donesenim propisom.
(3) Izvođač, naručitelj posla te posrednik mogu zahtijevati od inspektora rada provođenje inspekcijskog nadzora.
(4) Na ovlaštenja inspektora rada u vezi studentskih poslova na odgovarajući način primjenjuju se opći propisi koji uređuju radne odnose.
Prekršajne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 17.
(1) Novčanom kaznom do 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 4. ovoga Zakona.
(4) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 5. ovoga Zakona.
(5) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 8. ovoga Zakona.
(6) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 9. stavka 9. ovoga Zakona.
(7) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj posrednik koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 14. stavka 5. ovoga Zakona kao i u slučaju da je iz dostavljenog izvješća vidljivo da posrednik postupa protivno odredbama članka 14. stavka 2. ili 3. ovoga Zakona.
(8) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji zlouporabi ugovor o obavljanju studentskog posla tako da omogući obavljanje posla osobama koje nisu potpisnici ugovora.
(9) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji ne izvrši isplatu naknada i doprinosa propisanih ovim Zakonom.
(10) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 13. stavka 7. ovoga Zakona.
(11) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji ne ispuni svoju obvezu iz članka 13. stavka 8. ovoga Zakona.
(12) Novčanom kaznom od 100.000 kuna kaznit će se za prekršaj naručitelj posla koji radniku ne omogući korištenje stanke na način i pod uvjetima propisanim člankom 13. stavka 10. ovoga Zakona.
(13) Novčanom kaznom od 10.000 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. ili 12. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
(14) Osobi koja je počinila prekršaj iz stavka 7. ovog članka može se izreći zaštitna mjera zabrane obavljanja djelatnosti posredovanja do jedne godine.
(15) Osobi koja je počinila prekršaj iz stavka 8. ili 9. ovoga članka može se izreći zaštitna mjera zabrane korištenja usluga posredovanja do dvije godine.
(16) Izvođaču koji zlouporabi ugovor o obavljanju studentskog posla na način da omogući obavljanje posla osobama koje nisu potpisnici ugovora može se izreći zaštitna mjera zabrane korištenja usluga posredovanja do jedne godine.
Prijelazne i završne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 18.
Ustanove koje u trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona obavljaju djelatnost posredovanja nastavljaju obavljati djelatnost posredovanja u skladu s ovim Zakonom uz uvjet da podnesu zahtjev za odobrenje i dokažu ispunjavanje uvjeta iz članka 7. stavka 3. i stavka 9. ovog Zakona u roku od najkasnije 5 godina od dana stupanja na snagu ovog Zakona, te su dužne najkasnije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona uskladiti svoje poslovanje sa ostalim odredbama ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 19.
Ministar će u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti pravilnike iz članka 7. stavka 4. i članka 11. stavka 13. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 20.
(1) Na dan stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Pravilnik o posredovanju pri zapošljavanju redovitih studenata (Narodne novine, broj 16/96, 125/97, 37/06, 59/07 i 30/08).
(2) Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2018. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. propisuje se predmet Zakona tako da se njime određuje je da se ovim zakonom uređuju prava i obveze izvođača, posrednika i naručitelja posla tijekom obavljanja studentskog posla te ostala pitanja vezana uz obavljanje studentskih poslova .
Člankom 2. definiraju se osnovni pojmovi u smislu ovoga Zakona i to pojam redovitoga studenta, druge osobe, naručitelja posla, izvođača, posrednika i podružnice.
Člankom 3. propisuje se da se svi izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, koriste neutralno i odnose jednako na muški i ženski rod.
Člankom 4. propisuje se obveza naručitelj posla da vodi evidenciju o izvođačima, sukladno općim propisima o radu, te da iste podatke dostavi inspektoru rada na njegov zahtjev.
Člankom 5. propisuje se obveza posrednika da u elektroničkoj bazi vodi evidenciju o izvođačima , naručiteljima posla, izdanim ugovorima i računima, te evidenciju o visini naknade izvođaču., te da iste podatke dostavi Ministarstvu i inspektoru rada na njihov zahtjev.
Člankom 6. propisuje se rok u kojem je posrednik obvezan čuvati podatke koje vodi, uvjeti pod kojima iste može dati na uvid naručitelju posla i izvođaču te nadležnim tijelima i drugim osobama, kao i obveza da izvođaču izda potvrdu o svim posredovanjima koje je za njega obavio.
Člankom 7. propisuje se koje ustanove i pod kojim uvjetima i u kojem postupku mogu dobiti odobrenje za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova.
Člankom 8. propisuje se što uključuje djelatnost posredovanja pri obavljanju studentskih poslova.
Člankom 9. propisuju se obveze posrednika da istakne ploču da se u tom prostoru obavlja djelatnost posredovanja, da obavlja djelatnost na način da ne izazove poremećaje na tržištu rada i ne ugrozi prava radnika, da utvrdi svojim općim aktima opće uvjete poslovanja, da osigura izvođača za slučaj ozljede na radu/profesionalne bolesti, da zaštititi izvođača i pružiti mu pravnu pomoć i zaštitu u vezi ostvarivanja svih prava iz ugovora o obavljanju studentskog posla, kao i postupanja posrednika u slučaju da naručitelj posla ne isplati naknadu za obavljeni posao.
Člankom 10 . propisuju su uvjeti koje moraju ispunjavati studenti ili druge osobe da bi obavljali studentske poslove kao i dokazi kojima se utvrđuje ispunjavanje istih.
Člankom 11 . propisuje se sadržaj i forma zaključivanja ugovora o obavljanju studentskih poslova.
Člankom 12. propisuje se naknada izvođaču i posredniku, te doprinosi koje naručitelj posla plaća za obavljeni studentski posao.
Člankom 13. propisuju se obveze i prava izvođača i naručitelja posla.
Člankom 14. propisuje se obveze posrednika da namjenski koriste naknade od poslovanja za podmirivanje troškova posredovanja i poboljšanje studentskog standarda, te u svrhu financiranja kulturnih i sportskih aktivnosti isključivo namijenjenih studentima. Također se propisuje da nadzor nad ostvarivanjem i korištenjem naknade za posredovanje pri obavljanju studentskih poslova provodi Ministarstvo.
Člankom 15. propisuje se upravni nadzor Ministarstva znanosti i obrazovanja nad zakonitošću rada i općih akata posrednika, kao i mjera obustave od izvršenja nezakonite odluke i radnje posrednika.
Člankom 16. propisuje se inspekcijski nadzor središnjeg tijela državne uprave nadležno za poslove inspekcije rada.
Člankom 17. propisuju se novčane kazne posrednicima i naručiteljima posla te zaštitne mjere posrednicima, naručiteljima posla i izvođačima za kršenje odredbi Zakona.
Člankom 18. propisuje se uvjeti pod kojima ustanove koje u trenutku stupanja na snagu Zakona obavljaju djelatnost posredovanja nastavljaju sa obavljanjem djelatnosti.
Člankom 19. propisuje se u rok u kojem će ministar znanosti i obrazovanja donijeti pravilnike na temelju ovoga Zakona.
Člankom 20. stavlja se van snage Pravilnik o posredovanju pri zapošljavanju redovitih studenata, te se propisuje objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja