NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O OPĆOJ SIGURNOSTI PROIZVODA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4.
podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI NJEGOVIM DONOŠENJEM
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, utvrđene su mjere za jačanjekonkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi i mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Inspekcijski nadzor nad primjenom navedenog Zakona i propisa donesenih na temelju Zakona o općoj sigurnosti proizvoda („Narodne novine“, br. 30/09, 139/10 i 14/14) provode tržišni inspektori Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Obzirom da inspekcijske poslove u području sigurnosti neprehrambenih proizvoda, od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu Zakona o općoj sigurnosti proizvoda koja se odnosi na poslove obavljanja inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju istog.
III..OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. RAZLOZI DONOŠENJA ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O OPĆOJ SIGURNOSTI PROIZVODA
Članak 1.
U Zakonu o općoj sigurnosti proizvoda (Narodne novine, br. 30/09, 130/10 i 14/14) u članku 11. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijski nadzor nad provođenjem ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove (u daljnjem tekstu: inspektori) u skladu s ovlastima određenim ovim Zakonom i posebnim propisima.“.
Članak 2.
Naslov iznad članka 15. i članak 15. brišu se.
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. travnja 2019. godine.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Ovim člankom se izmjenjuje članak 11. stavak 1. Zakona o općoj sigurnosti proizvoda na način da se propisuje da inspekcijski nadzor nad provođenjem predmetnog Zakona obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u skladu s ovlastima određenim ovim Zakonom i posebnim propisima, umjesto Ministarstva gospodarstva kako je bilo do sada, a sukladno Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu.
Uz članak 2.
Odredba članka 15. Zakona o općoj sigurnosti proizvoda briše se kao suvišna, jer je ovlast inspektora za postupanje po posebnom zakonu dana u izmijenjenom članku 11. Zakona o općoj sigurnosti proizvoda.
Uz članak 3.
Ovom odredbom se propisuje stupanje na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Članak 11.
(1) Inspekcijski nadzor nad provođenjem ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori Ministarstva gospodarstva (u daljnjem tekstu: inspektori) u skladu s ovlastima određenim ovim Zakonom i posebnim propisima.
(2) Inspektori imaju, osim ovlasti za poduzimanje mjera koje proizlaze iz posebnih propisa koji se odnose na njihov rad, na temelju ovoga Zakona dodatne ovlasti da:
1. za svaki proizvod:
– obavljaju preglede karakteristika koje utječu na sigurnost čak i nakon stavljanja proizvoda na tržište kao sigurnog, a koji se obavljaju u potrebnom opsegu do krajnje faze uporabe, odnosno korištenja proizvoda,
– zahtijevaju potrebne informacije od proizvođača odnosno distributera, odnosno svih strana kojih se to tiče,
– uzimaju uzorke za obavljanje provjere sigurnosti.
2. za svaki proizvod koji može predstavljati rizik u određenim uvjetima:
– narede da je označen s primjerenim, jasno napisanim i lako razumljivim upozorenjima na hrvatskom jeziku o rizicima koje proizvod može predstavljati,
– narede ispunjavanje uvjeta za stavljanje proizvoda na tržište kako bi bio siguran,
3. za svaki proizvod koji bi mogao predstavljati rizike za određene osobe:
– narede da te osobe budu pravodobno i na prikladan način upozorene na rizike, uključujući i objavljivanje posebnih upozorenja,
4. za svaki proizvod koji bi mogao biti opasan:
– privremeno zabrane, u razdoblju potrebnom za različite preglede, provjere i procjene sigurnosti, isporuku, ponudu isporuke, oglašavanje ili izlaganje,
5. za svaki opasan proizvod:
– zabrane njegovo stavljanje na tržište i narede odgovarajuće mjere potrebne da se osigura poštivanje tih zabrana,
6. za svaki opasan proizvod koji je već na tržištu:
– narede ili organiziraju njegovo trenutačno i djelotvorno povlačenje i upozore potrošače na rizike koje on predstavlja,
– narede ili usklađuju ili, ako je to nužno, organiziraju s proizvođačima i distributerima njegov povrat od potrošača i njegovo uništavanje u odgovarajućim uvjetima.
7. narede izručivanje proizvoda potrošaču u ispravnom stanju, a čiji je primjerak uzrokovao štetu.
(3) Inspektori mogu poduzeti mjere iz stavka 2. ovoga članka prema:
– proizvođačima,
– distributerima, u okviru njihove djelatnosti, a osobito prema onom koji je odgovoran za prvo stavljanje proizvoda na tržištu Republike Hrvatske,
– svakoj drugoj pravnoj ili fizičkoj osobi, kad se to pokaže potrebnim, s ciljem suradnje u radnjama poduzetim da bi se izbjegli rizici koje izaziva proizvod.
(4) U slučaju da proizvodi predstavljaju ozbiljan rizik, inspektori su ovlašteni poduzeti sve potrebne postupke za hitnu primjenu odgovarajućih mjera naročito onih koje se navode u točkama 2. do 6. stavka 2. ovoga članka.
(5) Kad inspektori poduzimaju mjere iz stavka 2. ovoga članka, a osobito one koje se navode u točkama 4. do 6., moraju postupati tako da provode te mjere na način razmjeran ozbiljnosti rizika i vodeći računa o načelu opreznosti, odnosno da poduzeta mjera mora biti primjerena naravi prijeteće opasnosti ili rizika.
(6) Inspektori će poduzeti mjeru povrata proizvoda od potrošača samo u krajnjem slučaju kada druge mjere nisu dovoljne za sprječavanje određenih rizika.
(7) Protiv rješenja iz stavka 2. ovoga članka može se u roku od 8 dana od dana dostave rješenja izjaviti žalba.
(8) Žalba protiv rješenja iz stavka 2. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
(9) Ako nadležno tijelo iz stavka 1. ovoga članka ne raspolaže potrebnim stručnim znanjem ili opremom za provedbu potrebnih pregleda ili ispitivanja iz stavka 2. ovoga članka, može povjeriti provedbu pojedinih radnji u okviru inspekcijskog nadzora osposobljenoj ustanovi.
(10) Troškove inspekcijskoga postupka koji su nastali pri provedbi postupka inspekcijskog nadzora snosi proizvođač, ako se pokaže da proizvod nije bio siguran uslijed propusta ili pogreške učinjene od strane proizvođača.
(11) Odredbe stavka 2. do 10. ovoga članka primjenjuju se i na proizvode iz članka 4. točke 9. ovoga Zakona.
Članak 15.
Ako ovim Zakonom nije drukčije određeno, na postupak iz članka 6. stavka 1. i članka 11. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuju postupci inspekcija u gospodarstvu.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O OPĆOJ SIGURNOSTI PROIZVODA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4.
podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI NJEGOVIM DONOŠENJEM
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi i mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Inspekcijski nadzor nad primjenom navedenog Zakona i propisa donesenih na temelju Zakona o općoj sigurnosti proizvoda („Narodne novine“, br. 30/09, 139/10 i 14/14) provode tržišni inspektori Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.
Obzirom da inspekcijske poslove u području sigurnosti neprehrambenih proizvoda, od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu Zakona o općoj sigurnosti proizvoda koja se odnosi na poslove obavljanja inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju istog.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. . OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. RAZLOZI DONOŠENJA ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O OPĆOJ SIGURNOSTI PROIZVODA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
U Zakonu o općoj sigurnosti proizvoda (Narodne novine, br. 30/09, 130/10 i 14/14) u članku 11. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Inspekcijski nadzor nad provođenjem ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove (u daljnjem tekstu: inspektori) u skladu s ovlastima određenim ovim Zakonom i posebnim propisima.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
Naslov iznad članka 15. i članak 15. brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 3.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. travnja 2019. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
O B R A Z L O Ž E N J E
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članak 1.
Ovim člankom se izmjenjuje članak 11. stavak 1. Zakona o općoj sigurnosti proizvoda na način da se propisuje da inspekcijski nadzor nad provođenjem predmetnog Zakona obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u skladu s ovlastima određenim ovim Zakonom i posebnim propisima, umjesto Ministarstva gospodarstva kako je bilo do sada, a sukladno Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članak 2.
Odredba članka 15. Zakona o općoj sigurnosti proizvoda briše se kao suvišna, jer je ovlast inspektora za postupanje po posebnom zakonu dana u izmijenjenom članku 11. Zakona o općoj sigurnosti proizvoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članak 3.
Ovom odredbom se propisuje stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 11.
(1) Inspekcijski nadzor nad provođenjem ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori Ministarstva gospodarstva (u daljnjem tekstu: inspektori) u skladu s ovlastima određenim ovim Zakonom i posebnim propisima.
(2) Inspektori imaju, osim ovlasti za poduzimanje mjera koje proizlaze iz posebnih propisa koji se odnose na njihov rad, na temelju ovoga Zakona dodatne ovlasti da:
1. za svaki proizvod:
– obavljaju preglede karakteristika koje utječu na sigurnost čak i nakon stavljanja proizvoda na tržište kao sigurnog, a koji se obavljaju u potrebnom opsegu do krajnje faze uporabe, odnosno korištenja proizvoda,
– zahtijevaju potrebne informacije od proizvođača odnosno distributera, odnosno svih strana kojih se to tiče,
– uzimaju uzorke za obavljanje provjere sigurnosti.
2. za svaki proizvod koji može predstavljati rizik u određenim uvjetima:
– narede da je označen s primjerenim, jasno napisanim i lako razumljivim upozorenjima na hrvatskom jeziku o rizicima koje proizvod može predstavljati,
– narede ispunjavanje uvjeta za stavljanje proizvoda na tržište kako bi bio siguran,
3. za svaki proizvod koji bi mogao predstavljati rizike za određene osobe:
– narede da te osobe budu pravodobno i na prikladan način upozorene na rizike, uključujući i objavljivanje posebnih upozorenja,
4. za svaki proizvod koji bi mogao biti opasan:
– privremeno zabrane, u razdoblju potrebnom za različite preglede, provjere i procjene sigurnosti, isporuku, ponudu isporuke, oglašavanje ili izlaganje,
5. za svaki opasan proizvod:
– zabrane njegovo stavljanje na tržište i narede odgovarajuće mjere potrebne da se osigura poštivanje tih zabrana,
6. za svaki opasan proizvod koji je već na tržištu:
– narede ili organiziraju njegovo trenutačno i djelotvorno povlačenje i upozore potrošače na rizike koje on predstavlja,
– narede ili usklađuju ili, ako je to nužno, organiziraju s proizvođačima i distributerima njegov povrat od potrošača i njegovo uništavanje u odgovarajućim uvjetima.
7. narede izručivanje proizvoda potrošaču u ispravnom stanju, a čiji je primjerak uzrokovao štetu.
(3) Inspektori mogu poduzeti mjere iz stavka 2. ovoga članka prema:
– proizvođačima,
– distributerima, u okviru njihove djelatnosti, a osobito prema onom koji je odgovoran za prvo stavljanje proizvoda na tržištu Republike Hrvatske,
– svakoj drugoj pravnoj ili fizičkoj osobi, kad se to pokaže potrebnim, s ciljem suradnje u radnjama poduzetim da bi se izbjegli rizici koje izaziva proizvod.
(4) U slučaju da proizvodi predstavljaju ozbiljan rizik, inspektori su ovlašteni poduzeti sve potrebne postupke za hitnu primjenu odgovarajućih mjera naročito onih koje se navode u točkama 2. do 6. stavka 2. ovoga članka.
(5) Kad inspektori poduzimaju mjere iz stavka 2. ovoga članka, a osobito one koje se navode u točkama 4. do 6., moraju postupati tako da provode te mjere na način razmjeran ozbiljnosti rizika i vodeći računa o načelu opreznosti, odnosno da poduzeta mjera mora biti primjerena naravi prijeteće opasnosti ili rizika.
(6) Inspektori će poduzeti mjeru povrata proizvoda od potrošača samo u krajnjem slučaju kada druge mjere nisu dovoljne za sprječavanje određenih rizika.
(7) Protiv rješenja iz stavka 2. ovoga članka može se u roku od 8 dana od dana dostave rješenja izjaviti žalba.
(8) Žalba protiv rješenja iz stavka 2. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja.
(9) Ako nadležno tijelo iz stavka 1. ovoga članka ne raspolaže potrebnim stručnim znanjem ili opremom za provedbu potrebnih pregleda ili ispitivanja iz stavka 2. ovoga članka, može povjeriti provedbu pojedinih radnji u okviru inspekcijskog nadzora osposobljenoj ustanovi.
(10) Troškove inspekcijskoga postupka koji su nastali pri provedbi postupka inspekcijskog nadzora snosi proizvođač, ako se pokaže da proizvod nije bio siguran uslijed propusta ili pogreške učinjene od strane proizvođača.
(11) Odredbe stavka 2. do 10. ovoga članka primjenjuju se i na proizvode iz članka 4. točke 9. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 15.
Ako ovim Zakonom nije drukčije određeno, na postupak iz članka 6. stavka 1. i članka 11. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuju postupci inspekcija u gospodarstvu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta