NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ALTERNATIVNOM RJEŠAVANJU POTROŠAČKIH SPOROVA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova („Narodne novine“, broj 121/16) predviđeno je jednostavno, učinkovito, brzo i jeftino izvansudsko rješavanje sporova koje omogućuje potrošačima s boravištem u Europskoj uniji, da na dobrovoljnoj osnovi pokreću postupke za rješavanje sporova protiv trgovaca sa sjedištem u Republici Hrvatskoj pred tijelima za alternativno rješavanje potrošačkih sporova, i to za sve vrste domaćih i prekograničnih sporova koji proizlaze iz ugovora o prodaji ili ugovora o uslugama.
Inspekcijski nadzor nad provedbom navedenog Zakona provodi Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta, u sklopu kojeg je ustrojena i Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu. Osim navedenog, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta obavlja i nadzor provedbe ovoga Zakona na način da nadzire udovoljavaju li notificirana tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova kriterijima koji su navedeni u predmetnom Zakonu.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, utvrđene su mjere za jačanjekonkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta, Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu.
Obzirom da inspekcijske poslove u području alternativnog rješavanja potrošačkih sporova od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova („Narodne novine“, broj 121/16), a koja se odnosi na poslove obavljanja inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona.
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. RAZLOZI DONOŠENJA ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018., utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjeni Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova, s obrazloženjem.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ALTERNATIVNOM RJEŠAVANJU POTROŠAČKIH SPOROVA
Članak 1.
U Zakonu o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova („Narodne novine“, broj 121/16), članak 30. mijenja se i glasi:
„(1) Tijelo nadležno za nadzor provedbe ovoga Zakona je Ministarstvo.
(2) Upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavlja Ministarstvo.
(3) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom.“.
Članak 2.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. travnja 2019. godine.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Obzirom da inspekcijske poslove u području alternativnog rješavanja potrošačkih sporova od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužna je odgovarajuća izmjena članka 30. važećeg Zakona.
S druge strane, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta i dalje obavlja nadzor provedbe ovoga Zakona na način da nadzire udovoljavaju li notificirana tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova kriterijima koji su navedeni u predmetnom Zakonu, te dostavlja odgovarajuća statistička izvješća Europskoj komisiji, te provodi i upravni nadzor nad primjenom ovoga Zakona.
Uz članak 2.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBA VAŽEĆEG ZAKONA KOJI SE MIJENJA
Članak 30.
Tijelo nadležno za nadzor provedbe ovoga Zakona je Ministarstvo.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ALTERNATIVNOM RJEŠAVANJU POTROŠAČKIH SPOROVA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“ br. 85/2010 – pročišćeni tekst i 5/2014 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
II. OCJENA STANJA, OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova („Narodne novine“, broj 121/16) predviđeno je jednostavno, učinkovito, brzo i jeftino izvansudsko rješavanje sporova koje omogućuje potrošačima s boravištem u Europskoj uniji, da na dobrovoljnoj osnovi pokreću postupke za rješavanje sporova protiv trgovaca sa sjedištem u Republici Hrvatskoj pred tijelima za alternativno rješavanje potrošačkih sporova, i to za sve vrste domaćih i prekograničnih sporova koji proizlaze iz ugovora o prodaji ili ugovora o uslugama.
Inspekcijski nadzor nad provedbom navedenog Zakona provodi Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta, u sklopu kojeg je ustrojena i Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu. Osim navedenog, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta obavlja i nadzor provedbe ovoga Zakona na način da nadzire udovoljavaju li notificirana tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova kriterijima koji su navedeni u predmetnom Zakonu.
Nacionalnim programom reformi za 2018. godinu, utvrđene su mjere za jačanje konkurentnosti gospodarstva i unaprjeđenje poslovnog okruženja (mjera 4.1. i 4.1.1.) te s njima u vezi mjera „Objedinjavanje gospodarskih inspekcija“, kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave, u konkretnom slučaju inspekcijskih poslova koje obavlja Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta, Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu.
Obzirom da inspekcijske poslove u području alternativnog rješavanja potrošačkih sporova od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, potrebno je izmijeniti odredbu Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova („Narodne novine“, broj 121/16), a koja se odnosi na poslove obavljanja inspekcijskog nadzora nad provedbom ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
III. OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
IV. RAZLOZI DONOŠENJA ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Prema odredbi članka 204. stavka 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13, 113/16, 69/17 i 29/18) zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi, koji u prijedlogu moraju biti posebno obrazloženi.
Nacionalnim programom reformi 2018., utvrđena je reformska mjera objedinjavanja inspekcija u Državnom inspektoratu kao temelj za učinkovitije obavljanje inspekcijskih poslova, koji se sada obavljaju u središnjim tijelima državne uprave.
Sukladno članku 204. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora predlaže se donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku, u cilju izbjegavanja pojave pravnih praznina u postupanju inspekcijskih službi u sklopu Državnog inspektorata od 1. travnja 2019. godine, u svrhu osiguravanja pravilnog, učinkovitog i djelotvornog funkcioniranja državne uprave u upravnim područjima koje je Državni inspektorat preuzeo od pojedinih središnjih tijela državne uprave, a što su osobito opravdani razlozi za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
V. TEKST KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, S OBRAZLOŽENJEM
Uz prijedlog za donošenje ovoga Zakona dostavlja se Konačni prijedlog zakona o izmjeni Zakona o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova, s obrazloženjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O ALTERNATIVNOM RJEŠAVANJU POTROŠAČKIH SPOROVA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 1.
U Zakonu o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova („Narodne novine“, broj 121/16), članak 30. mijenja se i glasi:
„(1) Tijelo nadležno za nadzor provedbe ovoga Zakona je Ministarstvo.
(2) Upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavlja Ministarstvo.
(3) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 2.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. travnja 2019. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članak 1.
Obzirom da inspekcijske poslove u području alternativnog rješavanja potrošačkih sporova od 1. travnja 2019. godine preuzima Državni inspektorat, nužna je odgovarajuća izmjena članka 30. važećeg Zakona.
S druge strane, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta i dalje obavlja nadzor provedbe ovoga Zakona na način da nadzire udovoljavaju li notificirana tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova kriterijima koji su navedeni u predmetnom Zakonu, te dostavlja odgovarajuća statistička izvješća Europskoj komisiji, te provodi i upravni nadzor nad primjenom ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Uz članak 2.
Ovim člankom određuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
ODREDBA VAŽEĆEG ZAKONA KOJI SE MIJENJA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Članak 30.
Tijelo nadležno za nadzor provedbe ovoga Zakona je Ministarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta